[SNEAK PEEK] BINGIT

BINGIT Oleh Jeehan

“Kira hari-hari I layan you macam you tu suami I, sampai bila eh kita kena hidup macam gini?”

Satu soalan cepu emas ke muka gua dilempar dari mulut perempuan gua. Gua diam, bangun, capai rokok, hisap. Berkepul-kepul asap gua hembus. Feeling sekejap hingga tiba-tiba bantal sampai ke muka gua.

“Kalau ye pun, you pakai la boxer tu, kalau jiran lalu nampak, malu jugak muka I ni.”

Faiza bangun dan masuk ke toilet, gua sarung boxer sambil rokok di bibir gua, terkenyit-kenyit mata gua tahan pedih bila asap rokok terkena bijik mata. Tak lama kemudian, Faiza keluar.

“I ni dahlah kecik lagi parents dah bercerai, mama I tu sendiri bab agama worst, tapi you tahu? I dengan mama suka dengar ceramah agama tau. Tapi selalunya bila dah dengar separuh jalan, kita orang tutup itu radio, kita orang rasa tak layak kita orang dengar ceramah sebab kita orang kotor.”

Sambil mengelap kaki, Faiza menyarungkan seluar pyjamas pula.

“Once you datang, I rasa I semakin dekat dengan neraka, I harap you boleh bimbing I. Tapi you sendiri hanyut dengan maksiat. I memanglah dah sesat, you tarik I lagi jauh.”

Itu jam gua rasa muka gua kena tampar. Tiba-tiba gua teringat Puan Fatimah, mak gua. Kala subuh, gua dengar dia mengaji, perlahan, habis mengaji, usap kepala gua, kasi cium sekali, dia pun pergi dapur bikin tugas dia sebagai isteri dan mak.

Gua ni anak yang degil, dari zaman primary school lagi. Bila bapak belasah gua, perempuan yang beranakkan gua itulah yang akan bela gua. Gua makin degil, gua berani tipu mak bapak. Banyak kali jugak dia orang dapat tahu gua ni jahanam. Bapak bising siap nak belasah gua lagi seperti selalu, tapi mak tetap cool, nasihat gua baik-baik. Tapi mata bulat gua ni selalu tunjukkan yang gua ni tak akan dengar cakap dia. Korang baca ni, mesti korang rasa nak ketawa, tapi korang kena ingat, gua ni tetap manusia, lahir dari benih Islam, gua juga bukan anak haram.

“I memang nak kahwin dengan you la, sayang.” Bohong. Gua tak pernah rasa nak kahwin dengan Faiza atau mana-mana perempuan. Gua masih muda pe.

“Kalau macam tu, kenapa you tak pernah kenalkan I dengan family you?” Faiza mula berbaring semula di tempat dia tadi, sambil sebelah tangan menongkat kepala.

“Okeylah, ini petang kita jumpa family I.”

“Puasa pun dah nak dekat, you tak rasa nak ajak I puasa?”

Satu lagi ayat yang gua rasa kena tampar. Gua sengih sahaja. “You pernah nampak I puasa ke?”

Faiza mengangkat bahu sambil mencebikkan mukanya. “Mana I tahu, I kenal you pun baru setahun.” Gua sudah habis sebatang rokok. Gua teguk air masak, gua naik semula ke atas katil dan masuk dalam selimut. Gua nampak Faiza jauhkan badan dia daripada gua.

Satu perkara yang korang kena tahu. Walau gua ni kaki stim macam-macam, satu stim yang gua tak layan, stim arak. Gua tak tahu kenapa, pernah gua cuba nak minum, seteguk, itu yang pertama dan terakhir. Masam, kelat, pahit, manis, gua tak mahu lagi dan kenapa gua rasa itu lagi besar dosanya daripada yang lain-lain dosa pun gua tak tahu.

Tak payah gebang pasal dosa. Gua akan jadi baik bila gua balik ke Toa Payoh. Korang tahu rumah siapa kat Toa Payoh tu? Itulah rumah mak yang sangat gua sayang dan bapak yang dalam diam gua kasih kat dia.

 

****

 

Perempuan itu datang dalam hidup gua, gua cintakan dia sepenuh hati, dia cuba jaga gua. Tapi gua tak pernah jaga dia. Dia tak pernah putus asa. Tapi satu ketika bila dia dan anak-anak diancam, Bani diseksa oleh Tony, dia terpaksa berpisah dengan gua yang terlalu dia cinta. Gua simpan dendam lama setelah kita orang berpisah. Itu perempuan tidak lagi gua panggil perempuan, gua gelarkan dia betina. Tidak cukup itu, gua selalu doakan keburukan dia. Tapi sebenarnya dia tetap setia sama gua. Hingga hari ini, dengan izin suami dia, dia tetap bersama gua. Menjaga gua. Betapa sialnya gua. Faiza, maafkan I.

Seorang gadis kecil yang dilahirkan di dunia tanpa dipinta. Membesar dengan penuh perhatian walau tanpa didikan agama, tanpa mengenal erti kasih sayang seorang bapak. Gua tak pernah bela dia, tapi dengan naluri darah, gua sayangkan dia. Sayang juga bila gua tak dapat bersama lama dengan dia. Apa yang terjadi pada dia tetap menjadi rahsia. Gua tak tahu apa sebenarnya yang berlaku pada dia. Itu anak gua nama dia Farah.

Seorang bapa yang merelakan dirinya menjadi bahan untuk dihina apabila anak lelakinya membuat celaka dalam kehidupan. Pangkat dia bukan jadi kehormatan lalu ditukar menjadi satu penghinaan. Maafkan orang, bapak.

Itulah perempuan tua yang gua sentiasa harapkan doa dia, perhatian dia. Dia tidak pernah berputus asa kepada gua yang selalu bikin celaka dalam hidup dia. Dia tetap bersabar. Itu perempuan tua bikin gua sudah berhutang airmata sama dia. Gua selalu fikir, mak takkan buang gua, gua terus membuat celaka, tapi hakikatnya walau mak tidak murka, Allah telah murka, bala demi bala gua terima semua dari perihal celaka yang gua bikin. Mak, maafkan orang.

“Dia ni kawan gua, sekarang sudah hilangkan barang Tony harga 80 ribu dolar, gua mahu lu tolong dia kasi settle hutang dengan Tony.” Gua masih ingat lagi ayat ini dia bilang.

Dengan dia ni gua ada beribu pengalaman. Kalau ikut dendam, sudah lama gua bunuh dia. Tapi gua berfikiran rasional, dia terpaksa. Gua pernah jadi pondan sama dia hanya kerana seorang anak. Gua pernah maki dia, tapi dia diam. Gua pernah tengok dia menangis dan dia jugak pernah tengok gua menangis. Gua tak kisah kalau dia nampak buruk gua, sebab gua akui dia sahabat gua selamanya. Thank you, Fadhil.

Roller coaster gua sudah berhenti.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/99750/BINGIT