Sejenak Bersama Yumi Hyra

Karya Yumi Hyra

Hai readers semua! Seperti kebiasaanya, admin akan kongsikan kepada anda hasil temu bual kami bersama penulis buku. Pada bulan ini kami berjaya menemu bual seorang penulis buku yang terkenal, Yumi Hyra. Salah satu daripada novel beliau juga sudah berjaya diadaptasi ke drama ialah Encik Suami Mat Salih Celup.

Kalau readers nak tahu lebih lanjut mengenai cik penulis kita Yumi Hyra, readers boleh ikuti perbualan kami di bawah.

Ceritakan serba sedikit mengenai latar belakang Yumi Hyra. Kami akan kongsikan kepada peminat Yumi Hyra juga info ini.

Seorang novelis bukan sepenuh masa yang bernaung di bawah Lovenovel Publication sejak kelahiran novel pertama pada Mac 2015. Setakat ini mempunyai tiga buah novel iaitu:

  • Encik Suami Mat Salih Celup
  • Encik Kutub Utara
  • Bukan Encik Sempurna

Lahir di Labuan tetapi membesar di Ipoh, Perak. Masih lagi menyambung pengajian separuh masa ke peringkat seterusnya untuk mendapatkan lesen akauntan bertauliah (Chartered Accountant) dan pada masa yang sama bekerja sebagai auditor di salah sebuah Big 4 Audit Firm di Malaysia.

1. Siapa yang memberi inspirasi untuk Yumi Hyra menulis?

Saya mula berjinak-jinak dengan dunia penulisan sejak sekolah menengah tetapi lebih kepada penulisan artikel. Saya pernah menceritakan angan-angan kepada Pn Hikmah (guru Bahasa Malaysia saya sewaktu menuntut di MRSM Langkawi) yang saya akan menulis sebuah novel.  Alhamdulillah, angan-angan itu tercapai juga.

Apabila saya mula mencuba dengan penulisan novel, ahli keluarga saya terutamanya umi, abi dan kak ngah serta mereka yang berada di sekeliling saya yang banyak memberi inspirasi kepada saya.

Sebenarnya saya suka berangan; tak kira masa dan tempat. Sewaktu memandu kereta dan tersekat di dalam kesesakan jalan raya pun saya boleh berangan untuk mencari inspirasi jalan cerita. Haha!

2. Apa makanan kegemaran anda di hari raya?

Rendang tok yang dimasak oleh umi saya. Rendang tok ini sinonim sebagai resipi kebanggaan orang Perak. Sedapnya jika dimakan bersama lemang. Sebenarnya, semua juadah di hari raya sedap-sedap belaka. Saya cuma tak gemar dengan taugeh sahaja!

3. Siapakah penulis kegemaran anda? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Of course J.K Rowling dan Sophie Kinsella.

4. Apakah novel kegemaran Yumi Hyra? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Semua sequel Harry Potter (saya sebenarnya mengumpul versi Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris disebabkan kegilaan yang melampau) dan semua koleksi novel Sophie Kinsella.

5. Ada haiwan peliharaan tak di rumah?

Tak ada disebabkan umi saya memang tidak mengizinkan saya untuk membela haiwan walaupun si hamster yang comel. Tetapi adik bongsu saya yang berumur 11 tahun suka meniru bunyi kucing. Tak pastilah ini boleh dikira sebagai mempunyai pet ataupun tidak 😉

6. Jika anda diberi peluang untuk melancong secara percuma, ke manakah anda mahu pergi dan mengapa?

United Kingdom! Saya sukakan binaan castles di Wales, mahu menonton Shakespeare’s plays di Stratford-upon-Avon yang merupakan tempat kelahiran beliau, menjejakkan kaki ke Warner Bros Studio Tour London dan mahu mengadakan sesi jelajah Arthur-Merlin History di UK. I’m a big fan of both Merlin and Harry Potter.

7. Apakah Yumi Hyra merancang untuk menulis dan produce novel terbaru?

Saya sedang dalam proses menyiapkan sebuah novel romantik komedi yang menampilkan watak heroin yang mempunyai masalah insomnia (sukar untuk tidur) dan watak hero yang merupakan seorang spy professional tetapi menyamar sebagai lelaki nerd. Mereka bergandingan untuk menyelesaikan kes pemerdagangan manusia yang dijalankan oleh salah seorang pengarah di tempat kerja mereka. Ini merupakan percubaan pertama saya dengan genre yang lain sedikit (sebab ada watak spy) tetapi saya masih ketengahkan elemen komedi.

8. Apakah pesanan Yumi Hyra kepada pembaca di luar?

Terima kasih atas sokongan dan kasih sayang yang diberikan kepada penulis-penulis novel tempatan. Terima kasih kerana sudi menjadikan karya-karya saya sebagai koleksi dan terhibur sewaktu membaca karya-karya saya tetapi dalam masa yang sama mengambil nilai-nilai murni yang cuba saya sampaikan. Teruskan menyokong industri penulisan negara dengan komen-komen membina yang boleh membantu para penulis meningkatkan mutu karya kami.

9. Pada pandangan Yumi Hyra, apa istimewanya novel Yumi Hyra berbanding novel lain di pasaran?

Saya tak reti nak menulis dengan ayat berbunga-bunga. Jadi, saya selesa menggunakan ayat-ayat seharian di dalam novel saya. Disebabkan itu, novel-novel saya biasa sahaja. Jika para pembaca inginkan novel yang ringan dan boleh membuatkan diri sendiri tersengih dan tergelak seorang diri; insya-ALLAH novel-novel saya boleh dijadikan sebagai ‘kawan baik’.

10. Dari mana Yumi Hyra selalu dapatkan ilham untuk menulis? Ada yang dari pengalaman sendiri ke?

Saya suka berangan dan menonton drama terutamanya yang bergenre romantic comedy. Ada juga yang diilhamkan daripada pengalaman sendiri dan apa yang berlaku di sekeliling saya. Kadang-kadang perkara yang simple yang pernah saya alami seperti mempunyai kawan-kawan foreigners yang pelat berbahasa Melayu pun boleh dijadikan idea. Disebabkan itulah boleh tercetusnya idea novel si mat salih celup! Hehe…

11. Apa rutin harian Yumi Hyra? Ada yang rare tak?

Idea untuk menulis akan datang bila saya super stress dengan kerja. Pelik tapi benar. Jadi, saya akan randomly update bab baru walaupun kerja ofis menimbun. Bila stress disebabkan masalah writer’s block, saya akan kacau adik saya yang bongsu. And… ting! Idea datang semula. Kesian dia; menjadi mangsa keadaan.

12. Describe diri Yumi Hyra dalam 3 patah perkataan?

Introvert. Nocturnal. Takut jarum.

13. Apa nasihat Yumi Hyra kepada penulis- penulis yang masih baru dalam industri buku?

Saya sendiri masih mentah dalam industri ini. Namun; apa yang saya boleh kongsikan ialah menulislah dengan hati. Jika hati kita ikhlas; insya-ALLAH para pembaca dapat merasanya. Dongibap!

14. Selain Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Apa lagi bahasa lain yang Yumi Hyra kuasai?

Bahasa Perancis. Oh la la!

Kami harap Yumi Hyra akan sentiasa mewarnai industri penulisan dan, jika anda peminat Yumi Hyra,

Karya terbaru Yumi Hyra boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/79666/encik-suami-mat-salih-celup