[SNEAK PEEK] COMOLOT

9789670954578-medium

COMOLOT Oleh Hilmi Loma

Hello?”

“Yeah, pukul 7 malam. Tepat. Jangan lambat. Kunci saya letak bawah tikar
depan pintu masuk.”

“Cliché.”

“Your name?“

“Pajura. Tak nampak nama saya pada name card yang awak pegang masa tengah
buat call ni?”

Lelaki tampan itu tersenyum. “Maaf, saya tak perasan. Baik. Jumpa awak malam ni.”

──♦──

Lelaki itu duduk di atas sofa di ruang tamu sambil menikmati root beer sejuk dengan bertuala saja. Tangannya bijak menukar-nukar channel sambil mengerling ke arah jam di dinding. Pukul 7 tepat. Malam. Dia bingkas bangun dan menutup suis lampu. Seisi rumah gelap.

Tiba-tiba pintu rumahnya kedengaran dibuka laju dan ditutup dengan kuat. Hentakan stillettos dan bunyi gemerincing memecah sunyi. Muncul seorang wanita yang cuma memakai kot berbulu pink berdiri sambil tersenyum memandang bahagian belakang badannya.

“Suis radio dekat tepi awak. Cuma tekan play je,” kata lelaki itu.

Wanita itu tersenyum. Mengangguk sendiri dalam gelap, lantas membuka kot berbulu yang dipakainya itu. Meninggalkan coli putih yang bersambung dengan rantai yang berjuntai syiling emas. Kainnya juga berwarna putih, dengan terbelah di bahagian kiri dan kanan, menampakkan paha dan bahagian tepi punggung yang gebu. Dia menekan punat Play. Bunyi intro muzik memecah sunyi rumah. Pinggulnya meliang-liuk mengikut irama.

I’ve been drinking,
I’ve been drinking

I get filthy when
that liquor get into me,

I’ve been thinking,
I’ve been thinking

Why can’t I keep my
fingers off it, baby?

I want you, na… na…

Lelaki tampan itu pula menekan punat di remote control, membuatkan lampu di dinding utama bertukar kelam. Kemudian dia mengambil kerusi di meja makan dan duduk menghadap wanita itu dengan ghairah. Misainya dikuis-kuis. Cerut Herrera Estelli dinyalakan. Asapnya disedut
perlahan tetapi dia membiarkan rencahnya menari di dalam mulut sebelum ia dihembusnya keluar.

Wanita itu bangun dari kerusi dan datang lebih dekat. Tuala yang dipakai oleh lelaki itu, direntap dengan kasar sebelum dia duduk di atas ribanya. Lelaki itu tersenyum lebar. Asap cerut yang disedutnya, dihembus ke muka wanita itu.

Graining on that
wood, graining, graining on that wood

I’m swerving on
that, swerving, swerving on that big body

Been serving all
this, swerve, surfing all in this good, good

“Do you want me to dance? Or do you prefer humping?” soal wanita itu sambil menghenjut perlahan. Bibirnya dirapatkan ke bibir lelaki itu.

“What the… kau?! Kau! Kau ni apa?!” Sekuat tenaga lelaki itu cuba meronta
tetapi dirinya bagaikan dipasung.

Wanita itu tersenyum lebar. “Drunk in love,
baby… comolot sikit…” katanya sambil merapatkan bibirnya ke bibir lelaki itu.

Lelaki itu cuba sekali lagi untuk bangun dan melawan tetapi gagal.
Tubuhnya semakin lemah.

Wanita itu semakin galak pula menghisap dan menggigit.

Urat-urat di sekitar wajah, leher dan tubuh lelaki itu timbul. Pandangannya semakin kabur. Kulitnya tiba-tiba bertukar kekuningan dan mengering. Bebola matanya mengecil dan perlahan-lahan hembusan nafasnya berkurangan.

Ciuman dilepaskan. Wanita itu tersenyum puas. Dia menyarungkan kembali kot berbulu pinknya.

“Ahh! Lelaki semua sama… pffftt…”

****

“Dalam masa beberapa minit sahaja lagi, Tuan Tanah Bandar Tembok Tebal, Tuan Misai Hanget akan berucap mengenai spekulasi beliau untuk menarik diri dari Negara Berdaulat demi menubuhkan sebuah negara republik sendiri, Republic Wall of Bliss. Ketika ini, masing-masing seperti yang kita boleh lihat―”

Suis televisyen dimatikan. Seorang lelaki berusia yang masih segak berpakaian seragam lengkap dengan pingat yang disematkan di dada kanannya kelihatan runsing. Dia membelek-belek topi pelengkap pada seragam itu sebelum meletakkannya ke atas kepala.

Pintu diketuk.

“Masuk.”

“Tuan, podium dah sedia. Wartawan semua dah bising bila Tuan nak beri ucapan. Atau perlu saya yang bereskan mereka?”

“Tak usah, Leyla. Saya dah siap nak keluar pun. Awak pun janganlah garang sangat. Rileks, kita bakal ada negara sendiri. Undang-undang sendiri.” Bahu pembantu peribadinya itu ditepuk. “Dah, dah. Jom kita gerak ke podium.” Tuan Misai Hanget memaniskan wajah.

Leyla mengikutnya.

Mereka melalui terowong kaca yang memisahkan tebing sungai ke bahagian ofis utama pusat pentadbiran Bandar Tembok Tebal itu. Ada sepuluh pengawal peribadi yang mengiring, lima di depan dan lima lagi di belakang. Kesemua mereka melintasi sebatang sungai yang memang sengaja dibela tiga ekor buaya tembaga besar di dalamnya.

“I rasa seram setiap kali nak seberang sungai ni. Kalau kaca ni pecah, mau kita kena makan dengan buaya kat bawah tu.”

“Senang. Kalau ada kes khianat kita bom je jejambat kaca ni, pengkhianat yang nak masuk ofis utama tu mampus sekali terus jadi makanan buaya-buaya kat bawah tu. Case closed.”

“Bodohlah Tuan ni.”

Tuan Misai Hanget ketawa kecil. Dia faham benar dengan perangai PA kesayangannya itu. Walau mulutnya begitu lancang tetapi tugas yang dijalankannya sentiasa jujur dan amanah.

Mereka semakin menghampiri podium utama Bandar Tembok Tebal.

“Are you ready for your close up, Tuan?”

Mereka berdua bertukar high five.

Tuan Misai Hanget membetulkan baju dan topinya dan berdehem dua-tiga kali. Langsir di balik podium dibuka. Serentak itu juga kemilau cahaya dari kamera wartawan-wartawan bertubi-tubi menyerang pandangan.

“TUAN TANAH! TUAN TANAH!”

“SINI, TUAN TANAH! TUAN TANAH! EXCLUSIVE UNTUK BULETIN…”

“HEY! HEY! TUAN TANAH! YOUR 5 O’CLOCK!”

Segala macam suara pekikan sekaligus menyerang tanpa henti. Sambil tersenyum, dia mengetuk mic di podium. “Cobaan. Cobaan. Cobaan. Order, order.
Kalian semua dengar?”

“DENGAR!!”

“LOUD NAK MATI!”

“CEPAT WOI AKU ADA ASSIGNMENT DENGAN FYNN JAMAL!”

“FUYYOOO, FYNN JAMAL!”

Dia ketawa. Bermacam kerenah wartawan. Tak boleh nak salahkan mereka kerana memang begitu bidang kerja yang mereka pilih.

“Seperti yang kalian semua sedia maklum, jawapannya YA! Saya dan pasukan keselamatan Bandar Tembok Tebal yang terdiri dari askar, mata-mata dan peguam, dengan bangga mengumumkan bahawa Bandar Tembok Tebal sudah bertukar menjadi Republic Wall of Bliss. Kami sudah keluar dari Negara Berdaulat dan membentuk kerajaan kami sendiri. Ini bermakna pembesar, pemimpin, polis, askar dan peguam luar tidak dibenarkan sama sekali untuk masuk campur hal-hal ekonomi melainkan hal usahasama dagang, import eksport serta urusan lain-lain yang telah dipersetujui,” katanya.

Semua di situ terkejut mendengar ucapannya. Kecoh sesi berucap dan soal-jawab Tuan Tanah Misai Hanget pada hari itu. Segala persoalan dijawab dengan hati-hati dan telus supaya tidak menimbulkan konflik.

“Tuan Tanah! Bagaimana dengan kes kematian tiga lelaki sebelum ini? Ada perkembangan? Disebabkan polis tidak boleh campur tangan, adakah Mata-Mata Republic Wall of Bliss akan melakukan tindakan sewajarnya?”

Dia tersentak. Suasana kembali hening. Dia berdehem dua-tiga kali. “Mata-Mata Wall of Bliss masih melakukan siasatan tentang kes ini, samada ini perbuatan dari dalam atau luar daerah. Pihak kami akan mengumumkan seperti biasa jika terdapat sebarang perkembangan baru.
Setakat ini sahaja, saya perlu kembali ke ofis utama. Selamat malam dan sila nikmati jamuan ringan di pantry. Oh! Sebelum saya terlupa, sila buang atau mansuh title Tanah pada nama saya. Cuma Tuan Misai Hanget sekarang. Tuan Bandar Republic Wall of Bliss sahaja, ya?”

“TUAN!!”

“TUAN!!”

Langsir podium dilabuhkan. Leyla segera menghampiri lelaki itu dan mengelap peluh yang turun dengan lebat di belakang tengkuknya.
“Tuan okay?”

“Saya okay. Saya kena balik ofis. Kamu semua escort Leyla balik. Biarkan saya sendiri di ofis.”

Kesemua pengawal akur, cuma Leyla yang pada awalnya keberatan. Dia menghampiri lelaki itu dan membisikkan sesuatu. “You know I akan jaga you dengan segala yang I ada, kan?”

Tuan Misai Hanget tersenyum kelat sebelum berlalu pergi.

Pintu ofis utama dibuka. Dia berjalan ke almari kecil di bawah rak file yang bertanda Business dan mengeluarkan botol kaca hijau bertanda Remy Martin 1965 sebelum menuangkan sedikit cecair itu ke dalam gelas. Tiga ketul ais dicampur. Diciumnya terlebih dahulu untuk menikmati aroma perapan sebelum ditelannya perlahan. Dia memejamkan mata.

“Puas hati kau sekarang? Aku gunakan segala apa yang aku ada untuk
puaskan hati kau.”

“Awwhhh…” Dia menerima satu pelukan dari tangan polos milik seorang wanita dari arah belakang. Wanita itu menyandarkan kepala ke bahunya sambil menyanyi kecil.

“Aku nak dia balik. Tolonglah. Aku perlukan dia sangat-sangat.”

“Sabarlah, sayang… semuanya bakal berakhir.
Sekejap saja lagi. Sabar ya.”

Angin sejuk secara tiba-tiba menerpa masuk ke dalam ofis itu dan keluar melalui tingkap terbuka. Wanita misteri tadi ghaib serta-merta meninggalkan aroma seakan waktu hujan lebat. Segar tetapi merunsingkan jiwa.

“Abang akan cari kamu, Fairuz. Abang akan cari kamu sampai dapat walau apa cara sekalipun.”

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/search/byid/79927/comolot