[REVIEW] LOCKED & DOWN (+Delima)

Locked & Down (+Delima) by Ayumi Syafiqah

Hidup Delima – seorang loner – mula berubah sejak Azhad pindah masuk ke rumah depan. Ada jiran baru kacak, dalam diam Delima simpan minat. Tapi keadaan jadi huru-hara Delima secara tak sengaja ternampak seorang perempuan di balkoni rumah Azhad. Lebih teruk lagi, bila dua hari lepas tu perempuan tu ditemui mati oleh pihak polis!

Delima mula lancarkan misi sendiri.  Dia perlu siasat sama ada betul atau tidak Azhad itu seorang pembunuh.

Tapi makin dia libatkan diri, makin jauh pula dia terheret masuk dalam hidup Azhad.

“So, in other words, you were spying on me?” – Azhad

“I prefer the term ‘friendly watching from afar’.” – Delima


Hai semua! Entry kali ni min nak share dengan korang cerita yang agak action tapi boleh buat screen korang semua bersemut yaa. Kali ni min nak ulas sebuah cerita yang bergenre romantik dan action yang bertajuk Locked & Down.

Novel ini mengisahkan tentang Delima dan Azhad yang berkenalan secara tiba-tiba atas tindakkan Delima yang menuduh Azhad adalah seorang pembunuh terhadap Hanim. Disebabkan keterujaan Delima untuk membongkarkan kebenaran yang mengatakan Azhad itu seorang pembunuh, akhirnya, misi untuk mencari kebenaran itu gagal dan terbongkar. Selepas mendengar penjelasan dari Azhad, Delima mula memahami dan dia juga telah ditawarkan oleh Zaidi untuk menyertai penyiasatan mereka. 

Selepas mereka menjalakan siasatan mereka, Zaidi mengarah Azhad dan Delima untuk pulang dulu ke kediaman mereka kerana hari sudah lewat. Dalam pejalanan mereka pulang ke kediaman, mereka tidak sedar yang kereta mereka telah diekori oleh sebuah kereta yang tidak dapat dikenal pasti. Selepas Delima menaiki rumah, nalurinya mengatakan bahawa ada sesuatu entiti yang sedang mengikorinya dan secara tiba-tiba dia diserang oleh entiti tersebut. Pada saat Delima tengah bergelut dengan entiti tersebut, dia telah diselamatkan oleh Azhad yang tiba-tiba muncul.

Selepas insiden itu berlaku, Delima tidak keluar dari rumah dan menutup semua langsir dirumahnya akibat trauma dari insiden itu. Selepas seminggu, Delima tergerak hati untuk ke balkoninya untuk menjenguk keadaan Azhad. Dia dapati terdapat kertas yang ditampalkan di balkoni milik Azhad yang menanyakan khabar Delima. Selepas mereka bersoal jawab memalui kertas yang ditampal di balkoni mereka, akhirnya Delima bersetuju untuk berjumpa dengan Azhad. Pada perjumpaan itu, Azhad ingin meluahkan hasrat hatinya terhadap Delima. Delima terkejut atas luahan hati tersebut kerana dia menganggap hanya dia saja yang menyukai azhad dalam diam. Bak kata perpatah, mereka ini bagaikan asam di darat ikan di laut, bertemu dalam belanga juga.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/351953