Ulasan buku : Kundai

“Dari zaman mak kecil dulu, Damam dan Dinam dah cakap pada mak, kalau nak gayakan rambut macam-macam fesyen, nak cantik, buat sanggul sendiri. Guna rambut sendiri.”
“Ikut kepercayaan nenek moyang kita orang Melanau, anak dara yang memakai sanggul ini akan mendapat seri dalaman yang luar biasa.”

Novel ini merupakan karya Radzemah Bolhassan, antara penulis prolifik dan aktif dalam bidang penulisan dan online casino kini memegang jawatan Ketua 1 Persatuan Karyawan Sarawak. Bertemakan kasih sayang, novel ini turut mengetengahkan hasil seni warisan budaya Sarawak. Kundai, atau sanggul, merupakan hasil seni warisan masyarakat Melanau yang disebut selukau oleh kaum Melanau Rajang, dan bukut oleh kaum Melanau Matu.

Kekuatan watak-wataknya, terutama watak utamanya, Mohamad Ahadan, dibantu oleh gaya bahasa yang lancar dan bersahaja, mampu menarik tumpuan dan minat pembaca. Pembaca akan simpati dengan nasib yang menimpa Mohamad Ahadan, yang terpaksa menumpang kasih sayang saudara selepas kehilangan ibu. Terlalu possessive terhadap barang-barang milik ibunya, kasih sayang juga yang akhirnya berjaya melenturkan sikap keras Mohamad Ahadan terhadap sepupu yang menjadi musuhnya. Dia akhirnya sedar bahawa orang lain juga layak mewarisi kundai, pusaka berharga ibunya itu.

Kategori: Novel Am

Penerbit: Pelangi ePublishing Sdn Bhd

Harga: RM 10.99

URL: http://www.e-sentral.com/search/byid/98