[SNEAK PEEK] LARI: YANG DIKEJAR JUGA SEDANG MENGEJAR

LARI: YANG DIKEJAR JUGA SEDANG MENGEJAR Oleh Mesbo

GEDEGANG!

Pintu rumahnya ditendang sehingga terbuka selepas dia menekan loceng beberapa kali tanpa jawapan. Shariman juga sudah mendail nombor telefon adik dan ibunya beberapa kali. Juga tidak berjawab. Kunci rumah juga entah di mana letaknya.

Keadaan itu menambah resah Shariman. Dia tidak mahu ibu dan adiknya pula menjadi mangsa. Dia tidak mahu apa yang sudah terjadi kepada ayahnya dahulu berulang lagi. Dia tidak mahu kehilangan ibu dan adiknya pula.

“Seri! Ibu!” Shariman menjerit memanggil ibu dan adiknya. Pintu bilik Seri adalah yang pertama dilihatnya, kosong. Kemudian dia bergegas pula ke bilik ibunya, juga kosong. Biliknya juga dilihat, tetap tidak ditemui adik dan ibunya.

Shariman bergegas ke dapur, kemudian ke bilik mandi dan ruang belakang dapur. Juga tiada sebarang kelibat ibu dan adiknya. Shariman panik. Apa yang dia takuti telah terjadi.

Dia kembali ke ruang tamu, melihat-lihat jika ada nota yang ditinggalkan untuknya di situ. Atas meja, rak TV, rak kasut, malah sangkar kucingnya juga dilihat. Tiada sebarang nota. Dia kembali panik.

TUT TRUT TUT!

Bunyi telefon bimbit Seri dari dalam bilik. Shariman tidak bertangguh. Dia meluru ke bilik adiknya, mencari tempat telefon bimbit diletakkan. Dia mencari di atas meja solek dan meja belajar, tiada di situ. Kemudian dia beralih pula ke atas katil, ada. Telefon bimbit terletak betul-betul di tengah katil.

Shariman mengambil telefon bimbit itu dan segera unlock untuk membaca SMS yang masuk. Nasib baik adiknya tidak meletakkan sebarang kata kunci. Jika tidak susah juga dia mahu membaca SMS yang masuk tadi.

‘Apa perasaan kau? Tentu sedang susah hati, bukan? Kau tak perlu cari dia orang. Aku akan beritahu di mana dia orang berada. Tunggu SMS kedua aku selepas ini.’

Shariman menekan butang CALL. Tapi panggilan tidak berjaya disambung. Hanya kata-kata daripada seorang wanita kedengaran, ‘Panggilan anda tidak dapat disambung, sila cuba lagi.’

Shariman menekan sekali lagi. Masih sama. Panggilannya dijawab oleh suara perempuan tadi. Dia menekan-nekan butang kekunci, menaip SMS kepada orang yang menghantar SMS tadi.

‘Aku tak peduli siapa kau. Ini bukan antara kau dan aku. Jangan libatkan ibu dan adik aku.’

Butang SEND ditekan. Shariman memerhati skrin telefon bimbit itu dengan harapan ada SMS balasan yang masuk. Seminit… dua minit… tiga minit… masih tiada SMS yang masuk.

Shariman semakin buntu. Dia tidak tahu apa yang perlu dilakukannya. Mahu dicari ke mana, sedangkan tiada sebarang petunjuk yang ada padanya. Dia terduduk ke atas lantai di sisi katil. Air mata jantan mula menitis sedikit demi sedikit. Shariman sedih dengan apa yang terjadi.

Lagu ringtone telefon bimbit berbunyi. Bukan telefon bimbit Seri, tetapi milik Shariman. Panggilan dijawab, “Lia, tolong aku… adik dan ibu aku diculik…,” itulah ayat pertama yang Shariman ucapkan selepas menjawab panggilan telefon daripada Lia.

“Man, are you okay? Kau ada kat mana sekarang? Aku pergi kat kau.”

“Aku ada kat rumah. Tolong aku, Lia.”

“Okey. Jangan pergi mana-mana. Kejap lagi aku sampai.”

Shariman mematikan telefon. Dia bangun menuju ke ruang tamu dengan telefon bimbit Seri masih lagi pada tangannya.

Kipas angin yang berpusing di siling tidak sedikit pun dirasakan anginnya pada tubuh Shariman. Dia hanya duduk diam di sofa. Tangan kanannya menggenggam erat telefon bimbit Seri. Hatinya gelisah kini.

TING TONG!

Dia bingkas daripada sofa dan berjalan menuju ke pintu rumah. Dibukanya dan Lia terus masuk ke dalam.

“Man, how are you? Kau tak apa-apa?” pantas Lia bertanya kepada Shariman.

“Aku okey,” bohong Shariman.

“Thank, God. Aku risau apa-apa jadi kat kau.” Lia kemudian memeluk batang tubuh Shariman. “Okey, ada petunjuk yang ditinggalkan?”

“Nope. Cuma satu SMS.” Shariman menghulurkan telefon bimbit milik Seri kepada Lia.

“Kau dah call?”

“Sudah. Not available. Atau dia off telefon tu,” jawab Shariman sambil meletakkan punggung ke kerusi meja makan. Lia juga mengikutinya.

“Kalau macam tu, kita tunggu atau kau nak report polis?” Soalan Lia membuatkan Shariman mengangkat wajahnya ke arah Lia. Lia terpempan seketika dengan pandangan mata Shariman.

Shariman hanya menggeleng. Dia mengambil kotak rokok yang berada di atas meja dan mengeluarkan sebatang rokok lalu mencucuhnya. Kata orang, kadang-kadang nikotin dapat menghilangkan kegelisahan. Mungkin seperti candu juga. Hilang sebentar kegelisahan yang ditanggung.

“Okey. Kita tunggu SMS penculik tu,” kata Lia kepada Shariman sambil bangun daripada kerusinya. “Kau dah makan? Nak aku order apa-apa ke?”

“Aku tak lapar. Kalau kau nak, kau order je la,” jawab Shariman.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/183246/lari-yang-mengejar-juga-sedang-dikejar

[SNEAK PEEK] WITH ALL MY HEART

With All My Heart Oleh Adeeba Eryna

AKU kini berada di hadapan rumah banglo dua tingkat milik umi, masih teragak-agak untuk masuk ke dalam. Setelah agak lama berdiri di hadapan pintu pagar, akhirnya aku melangkah jua masuk ke dalam rumah umi. “Assalamualaikum,” ucapku sebelum melangkah masuk.

Kedengaran suara umi dan juga suara seorang wanita yang tidak aku kenali berceloteh sehingga kehadiranku tidak mereka sedari. Jantungku mula berdegup hebat. Sebaik sahaja aku tiba di ruang tamu, aku melihat seraut wajah yang tidak aku kenali. Pandangan kami bertembung.

Hatiku tiba-tiba resah. Wajahnya seperti pernah aku lihat dan pandangan mata itu sungguh tajam. Kaki aku terhenti melangkah dengan sendirinya apabila dilemparkan pandangan sebegitu.

“Ira, duduklah. Ni Azura. Zura, ni Syafira Arissa, anak angkat umi dan jugak menantu umi.” Umi memperkenalkan kami berdua. Perlahan-lahan aku melangkah mendekatinya dengan hati yang tidak tenang.

Aku cuba menghulurkan tangan untuk bersalam dan pantas dia bangun dari sofa dan menyambut tanganku. “Inilah Syafira ya? Panggil aje akak, Kak Zura. Akak minta maaf sebab kami langsungkan perkahwinan kami sebelum Ira sebab Adam tu tak sabar sangat. Akak minta maaf ya,” ujarnya bersama senyuman namun hatiku tersentap.

Apa maksud kata-katanya itu? Abang Adam tidak sabar? Abang Adam tidak sanggup untuk berkahwin denganku jadi dia mengikat hubungan mereka terlebih dahulu agar aku memegang status isteri kedua. Adakah itu maksudnya? “Tak mengapa akak, ni semua takdir ALLAH yang Maha Esa, saya terima dengan reda. Insya-ALLAH ada hikmahnya,” jawabku tenang.

Dia bagaikan kehilangan kata-kata namun senyuman masih terukir di bibir. “Zura, jangan berdiri lama-lama tak bagus untuk kandungan.” Aku terkaku mendengar bait-bait yang umi tuturkan.

“Kak Zura mengandung?” soalku bagaikan tidak percaya. “Baru dua minggu,” jawabnya sambil memegang perutnya dengan senyuman yang sukar untuk aku tafsirkan maknanya. Hatiku bagaikan dirobek-robek. Berita yang baru aku terima sungguh menyakitkan hatiku biarpun aku tahu aku tidak sepatutnya mempunyai perasaan sedemikian.

Astagfirullahalazim, aku memperbanyakkan istigfar. Cahaya mata adalah anugerah yang paling terindah di dalam hidup seorang wanita, aku sepatutnya tumpang gembira. “Alhamdulillah, akak kena jaga kandungan akak baik-baik. Duduklah akak,” ujarku sambil memegang tangan dan mendudukkannya di sofa. “Terima kasih Ira. Abang Adam pun bukan main gembira lagi.

Dia asyik marah-marah aje dekat akak kalau akak buat apa-apa kerja,” ujarnya lagi. Aku hanya tersenyum biarpun hatiku bagaikan ditusuk sembilu bertubi-tubi dengan setiap kata-katanya.
“Ira, jom tolong umi masak. Azura dengan cucu umi dah lapar tu,” ajak umi dan dia mula melangkah menuju ke arah dapur.

Aku hanya mengangguk. Sebelum aku membontoti langkah umi, aku sempat melemparkan senyuman kepada Kak Azura namun senyumanku dibalas dengan jelingan yang tajam. Terkesima aku seketika. Adakah Kak Zura benci kepadaku?

“YA ALLAH, umi bersyukur sangat Azura dah mengandung. Lama umi tunggu untuk menimang cucu,” ujar umi dengan senyuman lebar. Aku turut sama melemparkan senyuman biarpun hatiku menangis. Adakah umi terlupa aku juga isteri kepada Abang Adam dan juga menantunya? Sesekali terasa diriku ini bagaikan tidak diperlukan lagi. “Alya tetap tak suka dekat Kak Zura!” bantah Alya yang muncul tiba-tiba entah dari mana.

Kami berdua terkejut. Alya datang ke arah kami dan dia memegang erat tanganku. Sedikit kekuatan bagaikan mengalir ke dalam tubuhku melalui sentuhan itu. “Alya, kenapa cakap macam tu? Azura tu isteri Adam, kakak ipar Alya,” marah umi. “Bagi Alya, kakak ipar Alya hanyalah Kak Ira. Alya tak perlukan perempuan lain untuk menggantikan tempat Kak Ira,” tegas Alya.

Wajah umi berubah tegang. “Alya!” Umi mula meninggikan suara. Aku pantas menenangkan mereka berdua. “Alya, jangan macam ni. Walau apapun, Kak Zura dah jadi kakak Ipar Alya. Alya kena terima tu,” pujukku. Umi kelihatan sedikit tenang apabila aku membelanya.

Alya hanya mencebikkan bibir menandakan dia masih tidak bersetuju. “Umi nak tengok Azura. Ira dengan Alya tolong masakkan makanan tengah hari,” arah umi dan berlalu keluar dari ruang dapur. Aku hanya memandang langkah umi dengan pandangan sayu.

Kini, aku dipinggirkan. Tidak mengapalah, umi tengah gembira sekarang. Kegembiraan umi kebahagiaan aku juga. “Akak jangan sedih ya. Ira sentiasa bersama akak,” ujar Alya lalu memeluk erat tubuhku.

Aku menarik nafas panjang sebelum mengangguk perlahan. “Akak jangan terlalu rapat dengan Kak Zura ya kak. Jangan percayakan dia.” Alya berkata dengan serius. Aku tersentak. “Kenapa Alya?” “I have a bad feeling about her.

Akak ingat tak masa akak hampir kena langgar kat pasar hari tu?” soal Alya. Aku mengangguk. Dahiku berkerut dengan soalan Alya. Kenapa dengan peristiwa itu? Apa kaitannya dengan Kak Azura? “It was her on that car,” jawab Alya dengan wajah yang serius menunjukkan dia tidak berbohong.

Aku terkejut besar. Betul ke dia? Aku cuba mengingati kembali wajah seorang perempuan yang berada di sebelah kerusi penumpang di bahagian depan sebuah kereta yang hampir melanggarku tempoh hari.

Hatiku berdegup kencang. Memang dia! Aku tidak mampu mengecam wajahnya tadi kerana kali ini dia memakai tudung biasa tidak seperti dulu yang menampakkan separuh rambutnya.

Perasaan takut mula menguasai diri. Adakah Kak Zura sengaja untuk mencederakan aku? “Mungkin kebetulan aje Alya,” jawabku cuba untuk menenangkan Alya biarpun hatiku sendiri dihuni perasaan gelisah. “Apa pun terjadi, akak jangan terlalu rapat dengan dia dan jangan percaya apa-apa yang dia. Alya bimbang dia ada agenda lain untuk cederakan akak,” ujarnya dengan nada tegas.

Tidak pernah aku melihat Alya setegas dan serisau ini sebelumnya kerana Alya seorang gadis yang ceria. “Yalah, Alya jangan risau. Perasaan Alya aje tu,” ujarku sambil menguntumkan senyuman agar

Alya tidak terlalu risau diri aku. Aku juga tidak mahu bersangka buruk kerana kejadian yang berlaku mungkin hanya satu kebetulan ataupun wanita yang aku lihat ketika kejadian dulu ialah wanita lain.

Tidak beberapa lama kemudian, kedengaran deruman kereta di perkarangan rumah menandakan Abang Adam kini sudah pulang. Mengenangkan Abang Adam pulang untuk bertemu dengan Azura sahaja semakin membuatkan hati ku terluka. Air mata yang ingin mengalir kutahan sehabis dayaku.

Aku tidak keluar untuk menyambutnya, tumpuan aku hanya kepada lauk pauk yang sedang aku dan Alya uruskan. Seketika kemudian, umi kembali ke dapur, katanya ingin masak gulai ayam kerana Kak Zura mengidam untuk merasa masakan umi.

Sekali lagi aku diketepikan namun aku cuba memujuk hati, seorang wanita yang mengandung amat memerlukan perhatian penuh dari keluarga terutama sekali suami.

Sejam kemudian, segala lauk pauk sudah sedia terhidang, aku diarahkan umi untuk memanggil Abang Adam dan Kak Azura makan bersama. Dengan hati yang berat aku melangkah ke ruang tamu.

Aku kuatkan hati untuk melihat adegan mesra mereka berdua. Bayangan adegan-adegan mesra mereka sahaja sudah melemahkan semangatku. Ya ALLAH, berikan hamba-MU ini kekuatan.

Hampir sahaja tiba di ruang tamu, kedengaran mereka berbual. Aku menarik nafas panjang sebelum sekali lagi memulakan langkah. “Kenapa you beritahu umi tentang kandungan ni? Kenapa you datang tiba-tiba tanpa beritahu I terlebih dulu?” soal Adam bertubi-tubi.

Kakiku terhenti melangkah. “I tak sengaja, tadi I mual, umi you nampak. Lepas tu dia tanya, takkan I nak tipu pulak. I saja datang awal sebab teringin nak jumpa dengan umi,” jawab Kak Zura seakan-akan membela diri.

Aku kehairanan. I? You? Macam tiada kemesraan dalam perbualan mereka dan perbahasaan diri mereka masing-masing. Sungguh aneh.

Kedengaran Abang Adam mengeluh panjang. “Kenapa you beritahu umi yang kandungan you berusia dua minggu sedangkan you tahu hal yang sebenarnya kan?” Kedengaran Adam sedikit tertekan. “You jangan risau. I akan uruskan semuanya, yang penting kita raikan hari ni. Umi you pun gembira takkan you nak rosakkan kegembiraan dia kan?” kata Kak Zura dengan tenang dan Abang Adam hanya terdiam. Aku dapat merasakan ada sesuatu yang disembunyikan mereka.

Setelah melihat keadaan semakin tenang aku keluar dari tempat persembunyianku. “Abang, Kak Zura, jom makan. Makanan dah sedia,” ujarku. Aku langsung tidak memandang ke arah Abang Adam biarpun aku tahu pandangannya hanya tertumpu ke arahku.
“I… Ira pun ada de… dekat sini?” soalnya tergagap-gagap.
“Umi call tadi suruh balik,” jawabku pendek, pandanganku dihalakan ke tempat lain.

Aku bimbang air mata akan tumpah jika pandangan aku bertembung dengannya. “Jom, sayang!” Dengan ceria Kak Zura memaut lengan Abang Adam dan membawanya ke dapur. Raut wajahku kawal sedaya upaya.

Sabar Ira, kau tidak boleh lemah. Memang inilah kenyataan hidup kau yang sebenarnya, kau harus terima dengan redha dan berlapang dada. Insya-ALLAH, setiap kejadian yang berlaku ada hikmahnya.

Aku mengeluh panjang sebelum menuruti langkah mereka. “UMI, mana tomato dan kobis goreng Kak Ira?” soal Alya. Aku juga turut mencari sayuran yang baru aku goreng sebentar tadi. Sejak aku kecil sehingga kini, kedua-dua sayur itu tidak boleh dipisahkan dariku.

Setiap kali aku makan, kedua-dua sayur mesti menjadi salah satu hidangan di meja makan. “Umi tak keluarkan. Ada dekat dapur, Zura cakap dia mual bila nampak sayur tu. Tak apa kan Ira tak makan sayur tu untuk tengah hari ni?” ujar umi.

Aku terkesima. Perasaan sedih mula menguasai diri. Aku memandang Kak Zura dan Abang Adam yang duduk bersebelahan.

Pandangan mata aku dan Abang Adam bertembung namun segera aku larikan. “Kalau macam tu tak apalah umi,” ujarku dengan sayu.
“Mana boleh, umi pun tahu kan Kak Ira tak lalu makan tanpa sayur tu,” bantah Alya yang berada di sebelahku. “Umi tahu, tapi kesian kat Zura. Ataupun Ira boleh makan kat dapur sebab Zura alah dengan tomato dan kobis goreng tu. Kalau boleh umi tak nak kandungan dia terjejas.” Cadangan umi membuatkan hatiku semakin parah.

Aku disuruh makan di tempat lain. Hina sangatkah diriku ini? Jikalau arwah ibu dan ayah masih ada pasti aku tidak dilayan sebegini. “Umi!” Serentak Abang Adam dan Alya memprotes kata-kata umi namun hati yang sudah terluka ini tidak mungkin sembuh dengan pantas.

Mereka berdua juga kelihatan terkejut dengan kata-kata umi mereka. “Alya, pergi ambilkan sayur goreng tu. Zura, I tengok you okey aje makan sayur dekat rumah, takkan sekarang tiba-tiba tak boleh.” Abang Adam tidak berpuas hati.

Alya segera bangun dan bersedia untuk melangkah ke dapur.
“Aduh! Sakitnya kepala ni.” Kak Zura tiba-tiba memicit kepala dan tangannya memaut bahu Adam. “Zura okey tak ni? umi dah cakap, perempuan mengandung tak boleh diberi tekanan! Alya duduk!” Akhirnya umi menaikkan suara kepada Alya namun aku merasakan semua itu diarahkan kepadaku.

Abang Adam kulihat mengusap lembut ubun-ubun Kak Zura dan dia memeriksa nadi Kak Zura dengan penuh perhatian. Pandangannya yang sebelum ini hanya kepadaku kini beralih arah kepada Kak Zura. “Tak apalah Alya. Akak okey aje.” Aku mencapai tangan Alya dan mendudukkan dia kembali.

Hatiku kini sudah tidak mampu untuk menerima apa-apa lagi kerana sudah terlalu penuh terisi dengan kedukaan. Tidak mampu tertanggung lagi kurasa.Setelah keadaan Kak Zura stabil barulah kami sambung makan.

Sesuap nasi yang aku kunyah terasa amat payah untuk ditelan apatah lagi melihat Abang Adam menyuap makanan ke mulut Kak Zura kerana katanya dia teringin untuk merasai nasi yang disuap suami kesayangannya. Air mata mula bergenang di tubir mata.

Wajahku ditundukkan agar tiada siapa yang dapat melihat air mataku. Ya ALLAH, sedihnya kurasa, hanya diri-MU yang mengerti perasaan ini.

Tiba-tiba telefonku berdering nyaring. Tertera nombor yang tidak aku kenali tertera di situ namun aku segera menjawab panggilan itu.

Walau siapapun yang menelefonku, aku sangat berterima kasih kerana panggilan ini menyelamatkan aku dari terus hanyut ke dalam kesedihan yang melemahkan aku ini. “Assalamualaikum, siapa ni?” soal aku. “Is this Syafira Arissa?” soal satu suara. Aku kehairanan, siapa pulak ni? “Yes, I am,” jawabku. “Syafira, naya, Kim Jae Hyuk. Eodi isseo? Nan Maleishia isseo jigeumeun (Syafira, ni saya, Kim Jae Hyuk. Awak ada di mana? Sekarang saya berada di Malaysia).”

Aku terkesima. Jae Hyuk? Biar betul? Jae Hyuk merupakan salah seorang kawan sekelas yang agak rapat denganku ketika aku berada di Korea dulu. “Yaa, Jae Hyuk-a wae yeogi isseoyo? Eoremaniya jeongmal (Hei, Jae Hyuk, kenapa boleh ada kat sini? Sungguh lama kita tak berjumpa).” Dengan ceria aku menjawab dan aku sedar pandangan mereka berempat kini terarah kepadaku.

Aku sungguh tidak menyangka Jae Hyuk akan ke Malaysia. Apa yang istimewa tentang Jae Hyuk, dia merupakan satu-satunya pelajar Korea yang beragama Islam di dalam kelas aku dulu. Itu yang menyebabkan aku tidak gusar untuk bersahabat dengannya kerana segala batas amat dijaga olehnya. Kadang-kadang lebih bagus dari orang Islam di Malaysia sendiri.

Hampir lima minit aku berbual dengannya. Hatiku sedikit terubat dengan panggilan telefon darinya. Katanya lagi dia sedang mengadakan lawatan ke Malaysia di atas urusan kerja.

Kedengarannya dia amat suka dengan Malaysia. Hai, nampaknya kahwin dengan orang Malaysialah kau Jae Hyuk. “Siapa yang telefon?” soal Abang Adam tiba-tiba. Aku memandangnya. Segala keceriaan aku hilang serta-merta. Kini aku kembali ke alam nyata.
“Kawan dari Korea,” jawabku. “Lelaki ke perempuan?” soalnya lagi.
Penyibuk betullah dia ni. “Lelaki.” Ringkas aku membalas.

Raut wajahnya kelihatan tegang. “Umi, Alya, Ira pergi dulu, ada kerja yang hendak di uruskan,” kataku lantas bangun dari kerusi.

Aku menonong keluar dari ruang makan setelah mencuci tangan. Aku langsung tidak bersalam dengan umi atau Abang Adam. Biarpun aku tahu perbuatan aku itu salah, namun hati yang sudah hancur ini membenarkan semua itu.

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/183103/with-all-my-heart

[SNEAK PEEK] COKLAT CINTA

COKLAT CINTA Oleh Nurharyati Ishak

 

PROLOG

SALMA menarik nafas sesak. Peristiwa dua puluh lima tahun yang lalu bermain lagi dalam benaknya. Lelaki itu. Dialah penghancur dan dialah pemusnah masa depannya. Kerana lelaki itu, dia kalah dengan nafsu serakah hingga melontarnya ke lembah hina. Salma masih ingat lagi, waktu itu dia baru menjangkau usia dua puluh tiga tahun. Dia bekerja sebagai kerani di sebuah anak syarikat engineering di Pulau Pinang. Waktu itulah dia kenal dengan salah seorang jurutera di situ. Seorang lelaki Cina yang kacak dan membuatkan jantungnya lemah setiap kali mereka bertentang mata.
Daripada sekadar berbalas pandangan, mereka menjadi kenal dan mesra. Akhirnya mereka menjadi rapat dan selalu keluar bersama. Di situlah dia tergelincir dari landasannya. Dia tidak tahu entah kuasa ilmu apa yang Jason pakai hingga dia terlentok di telapak kasih lelaki itu.
Akhirnya dengan rela, dia telah menyerahkan ‘mahkota’ berharganya kepada lelaki itu. Kesalahan yang telah berlaku hanya dia sahaja yang tahu. Setelah disahkan berbadan dua, dia meminta supaya Jason bertanggungjawab namun lelaki itu memberitahu bahawa dia sudah pun berkeluarga.
Betapa hancurnya harapan Salma ketika itu. Dalam kekalutan yang sedang dihadapi, dengan tidak semena-mena dia mendapat berita bahawa Jason telah dipanggil pulang ke ibu pejabat di Kuala Lumpur. Allah… Pada waktu itu betapa seksanya dia rasa. Jason pergi dengan begitu saja. Langsung tidak memberitahu dan tiada khabar berita selepas itu. Sedangkan di dalam perutnya benih yang disemai semakin membesar.
Akhirnya Salma mengambil keputusan untuk keluar dari rumah dan memberitahu orang tuanya bahawa dia dihantar berkursus ke luar negara selama setahun. Orang tuanya yang tinggal di kampung dan tidak tahu-menahu kemudahan teknologi itu hanya percaya bulat-bulat dengan kata-katanya. Dengan berbekalkan wang yang telah ditinggalkan oleh Jason pada pertemuan mereka yang terakhir, Salma menyara kehidupan sendiri tanpa bekerja. Hinggalah selamat melahirkan seorang bayi. Lalu bayi itu ditinggalkan di depan pintu rumah penjagaan kanak-kanak As Solah.
Salma masih ingat lagi lokasi kediaman itu. Malah sejak itu kekesalan tidak pernah padam dari ruangan ingatannya. Setelah pulang semula ke rumah, Salma telah dilamar oleh anak kawan baik ayahnya. Mereka bernikah dan hidup seperti biasa serta dikurniakan seorang cahaya mata. Kalau dahulu ingatannya hanya sekadar sesekali melintas, tetapi hari ini makin kerap pula mengganggu hidup Salma.
Salma mengeluh lagi. Dia mengayun buaian sambil mengelap air mata. “Apa khabar kau di sana, nak? Bagaimana keadaan kau selepas ditinggalkan? Bahagia ke hidup kau hari ini?”
Keluhan itu terbit lagi dari hujung bibir Salma. Kali ini entah kali keberapa.
“Mengeluh apalah awak sorang-sorang di sini, Sal?” Entah dari mana Amza datang, tiba-tiba menegurnya dengan cara begitu. Hampir terloncat Salma dibuatnya dengan kemunculan Amza. Salma betulkan sedikit duduknya.
“Sejak akhir-akhir ni, abang tengok awak selalu mengeluh. Dah tu, termenung. Awak ada masalah ke?” Amza memegang tali buaian dan duduk bersama Salma.
“Tak ada apa-apalah, bang.” Suara itu kedengaran lemah. Amza pandang wajah Salma. Di tepi kelopak mata Salma ada air jernih yang bertakung.
“Ceritalah, Sal. Abang tahu Sal ada masalah. Abang tak nak tengok Sal menung sana, menung sini, sampai tak sedar abang di sini. Masalah apa yang Sal tanggung sampai macam ni sekali keadaan Sal?” pujuk Amza.
“Sal dah banyak buat salah pada abang.” Salma cuba menahan air mata agar tidak merembes di hadapan Amza. Tetapi dia tak kuat.
“Abang dah maafkan kalau Sal ada buat salah pada abang.” Jujur Amza berkata membuatkan hati Salma begitu carik apabila mendengarnya.
“Sal tahu abang mesti melenting bila dengar cerita Sal. Tapi Sal terpaksa cerita pada abang. Sal tak boleh nak tanggung lagi sorang-sorang.” Kata-kata itu berumpan air mata.
Amza memeluk bahu Salma. Kemudian dipujuk lagi.
“Ceritalah, Sal. Abang akan cuba faham tentang masalah Sal,” bisiknya.
“Abang… Sebelum kita kahwin dulu, Sal…” Di situ Salma tidak dapat meneruskan kata-katanya. Dia sangat takut kalau Amza melenting tiba-tiba. Selama dia kenal dengan Amza, dia tahu suaminya seorang yang penyabar. Sejak mereka diijab kabul sebagai suami isteri, tidak pernah sekalipun Amza meninggikan suara.
Walaupun mereka jarang dapat bersama kerana Amza bekerja di pelantar minyak, jalinan ikatan antara mereka begitu kuat. Tetapi hari ini… Salma betul-betul takut. Dia takut kehilangan Amza kalau dia terpaksa berterus terang tentang sejarah hidup lampaunya.
Amza dapat meneka apa yang bakal diceritakan oleh Salma. Dia sebagai seorang suami, mustahil dia tidak tahu tentang perkara yang satu itu. Namun dia reda. Dia akur dengan jodoh yang telah Allah tetapkan buatnya. Lalu Salma diterima tanpa ada sebarang cacat cela.
“Ceritalah Sal.” Luruh suara Amza memujuk Salma.
“Sal pernah melahirkan anak semasa kita belum kahwin dulu, bang.” Suara itu menekan dalam ketika berterus terang. Amza menelan kepedihan itu kembali. Walaupun dia sudah dapat mengagak, namun apabila perkara yang pernah berlaku telah diungkit semula, pedih itu tetap terasa.
“Lepas tu Sal tinggalkan dia di depan rumah orang. Tanpa makanan, tanpa persalinan.”
Kata-kata Salma telah menyentak perasaan Amza. Sangkanya Salma cuma melahirkan anak luar nikah. Kemudian anak itu diserahkan kepada orang lain untuk dijaga. Tetapi rupa-rupanya telahannya silap. Salma buat kesilapan yang lebih besar.
“Kenapa Sal buat macam tu?” soal Amza.
“Sal tak tahu, bang. Sal takut. Sal takut maruah mak ayah tercemar. Sal takut mak dan ayah benci Sal, buang Sal. Sal tak ada tempat lagi untuk pergi.” Salma menekup mukanya sambil menangis tersengguk-sengguk.
“Sal tak takut pada Allah?” Amza tidak perlukan jawapannya. Itu hanya sekadar pertanyaan agar Salma tahu hukum-hakam.
“Sal menyesal, bang. Sal nak bertaubat. Sal tak nak sembunyikan apa-apa lagi dari abang.”
Apabila Salma berkata begitu, hati Amza ikut tersentuh. Dia menarik kepala Salma lalu dibawa ke dada. Walau hatinya pedih dan terluka, dia terpaksa terima. Takkan dia biarkan Salma menanggung beban perasaan itu seorang diri.
“Sal nak cari dia, bang. Sal nak mintak maaf dengan dia.” Salma menghapus air matanya bersih-bersih. Kemudian dia melangut memandang wajah Amza.
“Sal tahu dia di mana?”
“Kita cuba cari dia, bang. Mungkin dia ada di rumah asuhan As Solah tu lagi,” pujuk Salma.
“Hmmm… Nanti bila abang cuti panjang, kita pergi sama-sama,” cadang Amza.
Salma cuma mengangguk. Pelukan Amza tidak sekejap tadi. Salma tahu hati Amza terluka. Dia rasa sangat bersalah. Namun apakan daya, dia hanya manusia biasa yang tidak sempurna segalanya. Dia mudah dipengaruhi hasutan iblis.

****

BAB 1

“EH Delia, sinilah. Asyik duduk kat pondok tu aje kenapa?” Julia menggamit Adelia yang sedang duduk berjuntai kaki di pondok kayu di tengah sawah sambil memerhati Syamil dan Julia menangkap ikan puyu di alur parit.
Minggu ini mereka datang bercuti di kampung Julia lagi. Julia ialah kakak angkat Adelia, satu kelas dengan Syamil. Kalau cuti panjang, mereka akan datang bercuti di sini. Keluarga Julia sudah dianggap seperti keluarga Adelia sendiri. Mak Wan dan Pak Suki tidak pernah membezakan Adelia dan Syamil dengan anak-anak mereka. Sebab itu Adelia seronok apabila berada di sini.
Setiap kali hendak ke kampung Julia, Ayu akan suruh Syamil temankan Adelia. Rimas juga Adelia, tetapi itulah syaratnya. Kata Ayu, kalau Syamil tak pergi, Adelia juga tak boleh pergi. Terpaksalah Adelia ikut syarat itu. Pergerakan Adelia terus terbatas kalau Syamil ada. Sudahlah suaranya pun kasar mengalahkan tentera Jepun. Buat Adelia sakit hati aje.
“Menung apalah Delia kat sini sorang-sorang? Orang sampai berpeluh ketiak memancing puyu, sedap-sedap pula dia relaks kat sini, ya?” tegur Julia sebaik sahaja dia naik di pondok dan duduk berhampiran Adelia sambil menghela nafas penat. Syamil duduk jauh sedikit dari mereka, berjuntai kaki di anak tangga sambil berehat selepas memancing sepat di bawah terik mentari.
Adelia menayang sengih kepada Julia. Dia perhatikan wajah kedua-duanya. Sudah merah menyala dan merambu peluh mereka penuh muka. Baju pun sudah basah dengan hujan peluh. Tidak pernah dibuat orang memancing ikan tengah hari rembang macam ini. Selalu orang memancing waktu pagi dan petang selepas condong matahari. Kalau Adelia, tak kuasalah dia nak buat kerja-kerja yang meletihkan macam tu. Panas! Penat!
Ini Syamil punya fasallah ni, teringin nak makan puyu gorenglah, puyu masak lemak cili padilah. Tak pasalpasal pula Adelia kena keluar temankan dia datang ke sini. Yalah, tinggal di rumah sorang-sorang pun nak buat apa? Nak cangak sorang-sorang sembang dengan cicak? Nak bertekak dengan katak? Sudahlah Pak Suki dan Mak Wan pun turun ke bendang.
“Julia! Syamil! Adelia! Dah, jom balik. Dah tengah hari rembang ni!” Mak Wan melaung dari batas sawah untuk menghala pulang.
Julia pantas terjun dari pondok kemudian berlari mendapatkan Mak Wan. Adelia juga terjun untuk menuruti langkah Julia. Dalam waktu yang sama, Syamil turun dari pangkin dan pintas kaki Adelia hingga menyebabkan Adelia terhuyung-hayang dan terjatuh ke dalam petak sawah.
“Makkk!”
“Delia! La… Pening ke apa kau ni dik? Tiba-tiba tersungkur dalam petak sawah.” Julia berpatah balik apabila terdengar jeritan nyaring Adelia.
“Huh, lembab!” Syamil sempat sedekahkan ayat kejamnya. Kemudian dia terus berlalu dari situ.
“Isy, apalah kau ni, Mil! Tak baik tau buat macam tu,” tegur Julia.
Menonong saja Syamil pergi meninggalkan mereka berdua. Cermin mata Adelia terpelanting masuk ke dalam tanah becak itu. Jenuh pula mereka berdua mencari cermin mata Adelia selepas itu. Kasihan Adelia. Gadis lemah lembut yang selalu dibuli oleh Syamil.
“Tak payah pakailah. Nanti balik cuci dulu. Bukan rabun sangat pun,” tegur Julia apabila melihat Adelia berusaha membersihkan cermin matanya untuk dipakai semula.
“Nanti ikut akak pergi pekan, pakai kanta lekap aje. Tak payah lagi pakai cermin mata. Rimaslah tengok! Macam nerd aje.”
Adelia tersenyum hambar. Tak apalah nerd pun. Adelia tak ganggu hidup orang. Hmmm… Sebab rupanya macam lurus bendul agaknya dia selalu dibuli Syamil. Entahlah, sejak kecil lagi Adelia sudah menjadi mangsa ketidakpuasan Syamil. Bukan sebab nerd atau tidak. Tetapi sebab sikap Syamil yang tidak boleh menerima kenyataan apabila kasih sayang ibu berbahagi kepada anak angkat seperti dia.

 

TENGAH HARI itu Julia dan Adelia sama-sama menyiang ikan puyu hasil daripada memancing tadi. Banyak juga ikan puyu ni. Jenuh siang. Duri insangnya tajam. Syamil hanya duduk memerhati. Rimas betul Adelia tengok Syamil duduk keras macam batu di situ tanpa menolong mereka buat kerja. Kalau lambat siap, lambatlah mereka boleh makan.
“Auch!” Tiba-tiba duri puyu tercucuk jari Adelia. Berdarah jarinya. Syamil cepat-cepat datang. Jari Adelia ditarik. Syamil curahkan air lalu dihisap bekas luka itu. Terkejut macam nak pitam Adelia dibuatnya dengan tindakan Syamil secara tiba-tiba itu. Kenapa hisap darah di jari pula? Bukan kena patuk ular.
“Teruk tak luka?” Julia meninggalkan kerja menyiang lalu datang melihat.
“Ttt… tak… tak teruk sangat pun…”
Adelia cepat-cepat tarik tangannya apabila Syamil sedang menunjukkan sikap prihatinnya tahap tak boleh blah. Di wajah Julia jelas nampak hairan. Adelia lagilah hairan. Tidak pernah dibuat-buat Syamil begitu baik dengannya. Tiba-tiba aje jadi macam tu. Macam buang tabiat pun ya.
Syamil meluru pergi apabila tersedar dan termalu sendiri. Entah macam mana dia jadi kalut begitu. Nampak jari Adelia berdarah, dia pun jadi tidak tentu arah. Berlagak herolah konon. Memalukan muka sendiri.
Sebenarnya Syamil bukan bencikan Adelia. Adelia sudah lama tinggal bersama keluarganya. Mustahil dia benci kepada adik angkatnya itu. Tetapi sikap kasar Syamil tidak dapat dibuang apabila berhadapan dengan Adelia. Melihat Adelia membesar di hadapan mata, melihat sikap mengalah Adelia, tiba-tiba hati Syamil berentak lain macam. Dia mahu lari dari perasaan pelik itu. Cuba mengetepikannya sedaya mungkin. Namun perasaan itu tidak mampu dikuis.
Syamil terus menuju ke belakang rumah, melihat Pak Suki sedang memasukkan seguni padi ke dalam bekas plastik besar.
“Buat apa tu, ayah?” tegur Syamil
“Ayah nak rendam padi benih.”
“Padi ni bila nak tabur?”
“Kena tunggu empat puluh lapan jam dulu, lepas tu tapis selama dua puluh empat jam pula, baru boleh tabur.”
Syamil mengangguk-angguk tanda faham. Dia langsung tidak tahu proses mengerjakan sawah padi. Kalau makan hasilnya, memang dia pandai.
“Sekarang ni kerja-kerja tabur padi benih taklah susah macam dulu lagi. Semua guna mesin penabur. Bila pokok padi dah bertunas nanti, baru kita buat kerja-kerja menyulam. Ha… Kerja-kerja menyulam ni barulah gunakan tenaga manusia. Bila pokok padi mula naik, proses membaja pula. Meracun kena selalu sebab siput gondang mudah sangat serang pokok padi. Kalau tak jaga betul-betul, alamat padi hanya tinggal hampas ajelah…” terang Pak Suki lagi. Satu pelajaran buat Syamil ketika dia berkunjung ke rumah keluarga angkatnya di Yan kali ini.
“Emak kamu dah siap masak?” tegur Pak Suki ketika Syamil ralit memerhati.
“Belum lagi, ayah. Ikan pun tak habis siang lagi, macam mana nak masak?” jawab Syamil.
“La… Sisik ikan puyu yang berlambak-lambak tu kamu siang guna pisau? Tercucuk duri insang tu karang…”
Pak Suki beralih dari situ kemudian menuju ke bangsal tempat penyimpanan barang-barangnya. Kemudian tin susu tepung sederhana besar dibawa keluar. Tin itu berlubang-lubang di sekelilingnya. Ditebuk sebesar lubang paku dari arah luar.
“Nah, ni nanti kamu masukkan ikan-ikan puyu tu ke dalam sini, tutup tudungnya dan goncang kuat-kuat. Semua sisik dia akan keluar habis nanti.” Pak Suki serahkan tin tersebut kepada Syamil.
Syamil ambil tin susu yang disua kepadanya kemudian terus menghala ke arah tempat mereka menyiang ikan puyu sebentar tadi. Seperti yang telah diajarkan oleh Pak Suki, dia pun mengerjakan ikan puyu dalam tiga pusingan saja. Tidak sampai lima belas minit, semuanya sudah selesai dibuang sisik. Mudah saja kerja-kerjanya.
Kreatif juga pemikiran orang kampung. Harapkan mereka bertiga, entah sampai petang nanti belum tentu boleh makan. Julia walaupun orang kampung, dia tinggal di asrama. Dia langsung tidak tahu kerja-kerja kampung. Tamat sahaja darjah enam, terus ke MRSM. Sebab itu dia tidak tahu apa-apa.

 

“DELIA!” Adelia yang sedang berada di dapur bergegas menuju ke ruang tamu apabila terdengar Syamil menjerit kuat memanggil namanya.
“Ada apa panggil Delia?” tanya Adelia dengan perasaan risau sebaik sahaja sampai di sisi Syamil.
“Mana tuala aku?” Syamil sergah tanya.
Berkerut kening Adelia. Tuala dia, kan? Tanya orang pula kenapa? omel Adelia dalam hati. Kemudian dia buat muka hairan.
“Kau ni telinga tak korek ke? Orang tanya buat tak dengar pula!” marah Syamil sampai terbeliak biji mata memanah kepada Adelia yang terpacak berdiri di hadapannya.
“Delia mana tahu. Tuala sendiri, kan? Dalam biliklah kut,” jawab Adelia cuba memberanikan diri.
“Apa hal kecoh-kecoh ni, Mil?” Julia datang menyusul sambil mencekak pinggang.
“Ni, tanya budak ni, tuala Mil dia letak mana? Nyanyuk pula dia sampai terketar-ketar nak jawab.” Syamil memuncungkan bibir ke arah Adelia.
“La… Tuala aje pun… Ada, Ju sidai kat ampaian sana. Mil sepuk kat tingkap tu kenapa? Tak disidai nanti tahi lalat habis,” beritahu Julia.
Kemudian Syamil terus turun ke tanah dan mengambil tualanya yang sudah kering. Langsung dia tidak rasa bersalah terhadap Adelia dengan tuduhannya sebentar tadi.
Julia menggeleng melihat kelakuan Syamil. Di dalam kelas tak ada pun Syamil bersikap macam ini. Tutur kata beradab dan sopan sentiasa. Tetapi apabila menghadap muka Adelia, bakat garangnya menyerlah sungguh.
“Jom kita ronda-ronda kampung, nak?” ajak Julia.
“Wah… Best ni. Naik basikal ke kak?” Adelia begitu teruja.
“Haah. Nanti jalan kaki, orang tu nak ikut pula. Jomlah lekas, sementara dia ada kat dalam bilik air tu.” Terkocoh-kocoh mereka menyusup keluar kemudian terus ke bawah rumah menolak basikal dan mengayuh menuju ke jalan mini tar kampung.
“Ronda-ronda ke tu?” Baru saja memulakan kayuhan, Muin yang sedang menetak daun pisang di perenggan rumah Julia menegur.
“Ya, pak cik. Ronda-ronda kampung. Mak Cik Sarah ada, pak cik?” Julia berbalas tanya pula.
“Entahlah, Ju. Tak perasan pula. Tadi sebelum pak cik keluar, dia tengah mandi.”
“Kirim salam pada mak cik ya, pak cik,” pesan Julia sebelum mereka berlalu pergi dari situ.
Kayuhan Julia melalui kawasan sawah padi. Sekarang ini petak-petak sawah baru disalurkan air. Tidak semeriah waktu padi menghijau. Waktu sekarang ini nyamuk pun banyak. Setakat menggunakan ubat nyamuk, tidak lut dek serangga itu.
“Bestnya tinggal di kampung, kak. Udara pun bersih. Otak pun tak sesak. Rasa tenang aje.” Sambil menghirup udara segar, Adelia meluahkan rasa dalam hatinya.
“Tinggal di rumah tak best ke?” Julia merisik tanya pula.
Adelia diam. Entahlah… Bila selalu kena jerkah dengan Syamil, mana nak datang bestnya? omel Adelia dalam hati.
“Bolehlah…” Lemah sahaja jawapan yang keluar dari celah bibir Adelia.
“Hm… Kenapa ni Delia? Akak tengok macam ada masalah berat aje.”
“Macam mana tak berat kalau dah selalu kena tengking?”
Muka Adelia jatuh suram tiba-tiba. Walau Julia tak nampak, dia tahu mood Adelia tidak seronok apabila bercerita tentang Syamil ataupun tentang rumahnya. Bukan Julia tidak tahu tentang asal usul Adelia. Semuanya dia tahu. Adelia yang ceritakan sendiri kepada Julia dari mula. Sebab itu dia jatuh kasihan kepada Adelia. Julia simpati dengan nasib Adelia yang tidak punya siapa-siapa dan tidak kenal ibu dan ayah kandungnya.
“Sabarlah, Delia… Mungkin angin bulan dia datang. Sebab tu Syamil jadi macam tu. Syamil tu sebenarnya okey. Cuma kadang-kadang dia tunjuk juga perangai lanun dia tu. Mungkin dulu dia dari generasi Pirates of the Caribbean ke… Nenek moyang dia buka kilang mercun raya Cina ke… Mana tahu?” Julia buat lawak. Tergelak Adelia walaupun tidak bersungguh.
“Haish… Letihlah Delia dengan semua ni, kak.” Adelia mengeluh berat. “Kadang-kadang rasa macam nak aje Delia libas belakang dia dengan getah paip masa dia duk tengking-tengking Delia tu.” Adelia sambung lagi sambil melepaskan geram.
“Isy, kejam sangat kau ni, dik… Gerun akak.” Tergelak Julia dengan kelucuan itu.
“Kita berhenti kat sinilah, kak. Tengok air sungai ni. Seronok juga tengok orang memancing petang-petang ni,” ajak Adelia.
“Ini bukan sungailah. Ini tali air,” pintas Julia lalu menghentikan basikalnya.
“Tak apalah apa pun. Jom kita turun. Delia nak tenangkan fikiran kejap.”
Julia akur. Dia menongkat basikal di seberang jalan mini tar di sebelah tali air. Kemudian mereka berdua melihat beberapa orang wanita kampung sedang memancing. Sakan juga mata kail menyentak ikan puyu. Sampai tidak putusputus.
Adelia teringat ikan puyu masak lemak cili padi dan ikan puyu goreng tengah hari tadi. Sedap betul Mak Wan masak. Sampai berpinggan-pinggan dia menambah nasi. Sempat juga dengar Syamil menyindir…
“Kau membela ke Delia?”
Sentap juga Adelia. Nasib baik selepas itu Pak Suki pertahankan dia.
“Alah… Sesekali apa salahnya? Makan aje, Delia. Jangan nak sekat-sekat. Rezeki Allah bagi.”
Maka sentap Adelia terus padam. Malah seleranya semakin laju pula.
“Isy, tiba-tiba jadi lapar pula.” Teringat hidangan tengah hari tadi, terpacul ayat itu dari mulut Adelia tanpa disengajakan.
“Uik, tak kenyang-kenyang lagi makan tengah hari tadi? Mak oi… Ini bela jin ke apa ni? Badan kurus cekeding aje, tapi makan… kus semangat.”
Adelia tergelak. Macam-macamlah Julia ni.
“Tapi mak masak sedap betullah, kak. Kalau tak sebabkan perut ni dah penuh, mahu aje Delia tambah lagi.” Dengan muka tak malunya Adelia beritahu sambil tersengihsengih.
“Masakan orang kampung, Delia… Semua bahan original. Kunyit ambil segar dari pokok lepas tu ditumbuk. Sebab itulah sedap. Lagi pun resipi orang tua ni lain sikit. Ada umph gitu.”
“Betul,” balas Adelia. Senyum mekar di ruang bibirnya. Senyum yang jarang-jarang sekali boleh dilihat kerana kali ini Adelia tidak ditemani Syamil. Selalunya ke mana saja Adelia pergi, Syamil mesti ada. Kalau Syamil ada, muka Adelia yang semacam cahaya matahari itu pun bertukar menjadi gerhana bulan.
Ah, Syamil pun satu. Asal nampak Adelia, pasti bakat Hitlernya itu datang. Dari mana dia dapat penyakit yang serupa itu tak tahulah. Ayu tak pula menyinga macam tu.
“Delia…”
“Hmmm…”
“Agaknya Syamil tu ada hati kut kat Delia. Tu sebab dia selalu cari pasal dengan Delia. Sebab dia nak ambil perhatian Delia.”
“Huh! Tak ada maknanyalah. Kak buat lawak ke apa ni? Lawak sarkas? Tak apa, Delia tumpang gelak ajelah.” Maka Adelia terus gelak mengekek-ngekek sambil menutup mulutnya. Sepantas itu jugalah cubitan singgah di pahanya. Tergaru-garu Adelia kerana sakit.
“Taklah… Selalunya orang lelaki ni kan, kalau nak ambil perhatian orang perempuan, dia mengurat, jelingjeling, lempar-lempar senyum. Sesetengah tu pula macam Syamil itulah. Macam Hitler. Buat-buat garang. Tapi dalam hati penuh bonsai.” Mereka ketawa sekali lagi dengan pepatah yang tidak serupa pepatah itu.
“Orang macam Syamil tu, kak… Mati hidup balik, mati balik, hidup tiga empat kali lagi pun Delia tak percaya dia sukakan Delia. Syamil tu sejak Delia kenal alam lagi dia dah suka tengking-tengking macam tu. Takkanlah belum sunat lagi pun dia dah ada hati kat Delia?”
“Hesy, budak ni!”
“Ke… akak yang ada hati kat Syamil? Kak sukakan Syamil, ya?” Adelia menjeling-jeling dan menduga hati kecil Julia.
“Budak ni! Dia kilas ikut situ pula.” Cubitan Julia mahu mencari sasaran lagi tetapi Adelia pantas mengelak.
“Kak, nanti bila dah tua-tua kan, Delia nak tinggal di kampung ajelah. Nak tinggal di sini.”
Seketika gurauan mereka terhenti. Adelia memandang jauh ke dalam sungai dan bercerita.
“Orang lain sibuk nak duduk di bandar, tarah bukit, gunung-ganang segala bagai, nak bina rumah taman. Awak nak datang duduk kat kampung pula buat apa?” sindir Julia.
“Entahlah, kak. Delia rasa jiwa Delia ada di sini. Rasa dekat sangat dengan alam. Cinta sangat dengan kawasan-kawasan yang macam ni. Tenang dengan hijau daun padi, jauh dari asap-asap kenderan dan kilang. Yang penting, boleh makan ikan puyu selalu.”
“Hmmm… Itu yang betulnya. Nak makan ikan puyu selalu tapi bagi alasan macam-macam pula. Budak klon Cina ni kalau bab makan, serah pada dia.” Sindiran Julia langsung tidak bertapis. Memang wajah Adelia seperti amoi. Bibir nipisnya manis apabila dia tersenyum. Matanya tidak sepet. Tetapi kalau dia gelak, kelopak matanya akan tertutup. Kulitnya putih bersih macam orang Cina.
“Kak…” panggil Adelia.
Julia beralih ke sebelah melihat Adelia yang sedang ralit memerhati tali air sambil melihat anak-anak ikan berenang-renang.
“Kita jadi adik-beradik sampai bila-bila, ya?” Adelia mengangkat muka. Pandangannya bersatu dengan anak mata Julia. Ada genangan air di kelopak mata Adelia. Julia terus peluk bahu Adelia kejap.
“Delia cuma ada akak, keluarga akak dan ibu aje. Mak dan ayah akak, Delia dah rasa macam mak dan ayah kandung Delia sendiri. Terasa ikhlas kasih sayang yang mak dan ayah beri pada Delia. Sebab tu Delia rasa gembira tinggal di sini.” Kepala Delia melentok di bahu Julia.
“Delia tetap adik akak sampai bila-bila. Dunia akhirat. Akak tak ada adik-beradik perempuan. Yang ada semuanya lelaki. Ikhwan dan Ikmal si kembar tu, sibuk memanjang dengan bola dan aktiviti menangkap burung sampai tak sempat akak nak curah kasih sayang.”
Adelia tergelak kecil. Memang pun. Sejak Adelia bertandang ke sini dua hari lepas, payah sungguh nak nampak muka dua beradik kembar itu. Tengah hari waktu mereka makan, dua beradik itu masih menjerat burung. Balik pula waktu orang lain sedang terlentang rehat di dalam bilik. Waktu malam, cuma waktu makan sahaja mereka duduk sama-sama menghadap makan malam. Selepas itu masing-masing lesap di dalam bilik.
“Jomlah, kak. Tiba-tiba perut berkeriuk ni. Mintak makan lagilah ni.” Adelia panggung kepala kemudian terus bangun membuatkan Julia turut bangun. Sengaja Adelia hendak lari dari keadaan suram itu dan tidak mahu terus terbawa-bawa. Sebab itu dia bangun terus tanpa bagi salam.
Mentari pun sudah hampir tenggelam. Di dada langit sudah nampak warna kuning kemerah-merahan menandakan waktu sudah menghampiri senja. Mereka berkayuh pulang ke rumah sebelum masuknya waktu maghrib. Jejak sahaja di muka pintu, Syamil sudah memandang mereka sambil mencekak pinggang.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/124992/coklat-cinta

[SNEAK PEEK] RINDU AWAK 200%

RINDU AWAK 200% Oleh Liyana Zahim

Prolog

KAMERA polaroid Fujifilm Instax 8s berwarna kuning yang sering dikelek ke mana-mana itu dibelek seketika. Habuk-habuk halus yang melekat di lensa ditiup beberapa kali. Tali kasut yang sudah terlerai diikat kemas.

Seketika kemudian, Armel melepaskan keluhan berat sambil meliarkan pandangan ke sekitar Taman KLCC yang mula dipenuhi dengan orang ramai. Jam di tangan sudah menunjukkan pukul 5.30 petang.

Dompet duit di dalam beg sandangnya dikeluarkan. Ada tiga keping not RM10 di dalamnya hasil pendapatan hari ini. Dia mengeluh. Dia perlu mencari wang lagi untuk menampung perbelanjaan hariannya.

Semenjak peristiwa perselisihan faham dengan mamanya seminggu yang lalu, dia memboikot seisi rumah, tidak mahu menerima wang belanja dari sesiapa pun. Walau setiap hari ada sejumlah wang yang ditinggalkan oleh papanya di meja ruang tamu, namun dibiar tidak berusik. Buku-buku rujukan dan perbelanjaan lain-lain semuanya ditanggung sendiri.

Tengkingan mama yang menusuk sehingga ke jantung tempoh hari masih terngiang-ngiang di telinga. Kata-kata mama yang pedas cukup membuatkan hatinya terasa panas.

Seminggu lalu dia ditangkap oleh guru disiplin atas kesalahan merokok di kawasan sekolah. Akibat kesalahan itu, dia digantung sekolah selama dua minggu. Mengamuk sakan mamanya. Kerana itu dia nekad mencari wang dengan usaha sendiri dengan menggunakan kamera polaroid yang sudah dibeli setahun yang lalu.

Dia mahu membuktikan pada mamanya yang dia mampu memperoleh wang perbelanjaan sendiri tanpa mengharapkan ihsan mama dan papa. Biar mama tahu, dia lebih dari mampu untuk hidup berdikari.

Bebola mata Armel terpandang sepasang kekasih yang baru sahaja melabuhkan punggung di sebelahnya, berhampiran dengan bangku panjang di tepi pancuran air. Seketika Armel membiarkan mereka mendapatkan tempat duduk yang selesa. Memerhati gerak geri kedua-duanya untuk beberapa waktu.

Beberapa minit memerhati gerak-geri pasangan di sebelahnya itu, perlahan-lahan Armel bangun mencapai begnya lalu disangkut ke bahu. Dia menghampiri kedua-duanya dengan senyuman seikhlas yang mungkin.

“Hai, mintak maaf kalau saya menganggu sekejap ya. Akak dengan abang berminat tak nak ambil gambar macam ni? Murah aje. Satu keping RM4. Kalau dua keping, RM7,” tutur Armel mesra sambil menunjukkan contoh gambar yang tersisip di tempat letak kad di tali yang tergantung di lehernya.

Pandangannya tertancap pada pasangan muda yang tampak terpinga-pinga disapa itu. Si gadis tampak sopan mengenakan blaus labuh separas lutut dan tudung biru, manakala si lelaki tampak segak mengenakan jeans dan baju-T berkolar berwarna hijau lumut.

“Satu keping RM4, kalau dua keping RM7?” soal lelaki itu meminta kepastian.

“Yup! It’s affordable tau, abang? Murah aje saya offer. Haa… nanti bolehlah simpan dalam wallet buat kenangan, kan? Saiz gambar polaroid ni biasanya memang muat-muat untuk letak dalam wallet. Lagipun gambar dia dah nampak macam dalam frame,” kata Armel sambil membetul-betulkan rambut pendek paras telinganya yang menutupi sebahagian muka tatkala ditiup angin.

“Hmm… cantik jugakkan,” ujar si gadis sambil memandang lelaki itu seraya tersenyum.

“Adik ni student lagi ke?” soal lelaki itu ramah.

“Ha’ah… Nak ambil SPM tahun ni. Saja cari duit lebih nak beli buku sekolah,” jawab Armel lembut. Walhal cara pergaulannya yang sebenar jauh berbeza dengan caranya bertutur sekarang. Hakikatnya, dia ialah ketua segala keganasan yang selalu mendatangkan masalah kepada orang sekeliling. Tidak kira di sekolah mahupun di rumah.

“Oh.. pandai awak cari duit ya? Hmm, okey… bolehlah… Akak ambil dua keping.”

“Allright!” Armel mengangguk sambil tersenyum.

“Okey, abang dengan akak posing cantik-cantik tahu? Keep smiling…”

Lensa kamera ditarik keluar. Matanya difokuskan pada viewfinder. Seketika dia menggerakkan kepala mencari sudut yang terbaik. Tingkahnya mengalahkan jurugambar professional sahaja.

“Satu… dua… tiga.” Sesaat dua kemudian, jarinya menekan punat di depan kamera. Satu gambar mereka terakam. Sekeping filem yang keluar dari atas kamera ditarik lalu dikibas-kibas perlahan dan kemudian dihulurkan kepada wanita di hadapannya itu.

“Akak tiup-tiup sikit gambar tu. Cuba tengok okey tak,” pinta Armel sambil menanti respon wanita bertudung biru itu.

“Hmm, cantik,” puji perempuan itu ceria sambil menunjukkan gambar yang terakam itu kepada sang lelaki.

“Tak terang sangat, kan?” Armel meminta kepastian. Sebetulnya dia takut juga seandainya gambar yang dirakam tidak menepati kepuasan pelanggannya.

Harga filem itu bukan seringgit dua. Satu kotak filem polaroid yang mengandungi 10 keping filem menelan belanja RM30 ke atas. Itu pun bergantung dengan jenis kedai.

Kalau gambar tidak jadi terpaksalah dia menanggung kerugian untuk sekeping filem dalam lingkungan harga RM2.50. Namun, setakat itu belum pernah mana-mana orang yang ditemuinya tidak berpuas hati dengan hasil tangannya.

“Okey dah ni. Cantik!” Gadis itu bertutur sambil mengangguk-angguk.

“Okay then. One more. Hmm… abang dengan kakak duduk dekat sikit boleh tak?” Ah, memandai-mandai aje aku menyuruh orang.

“Kita orang kawan aje, tak boleh duduk dekat-dekat, dik,” seloroh lelaki itu lalu tertawa. Si gadis di sebelahnya hanya tersipu-sipu.

“Oh ya ke. It’s okay then. Okay… ready ya? One… two… three!”

Punat rakam di hadapan kamera ditekan dan sejurus kemudian filem yang sudah tercetak dengan gambar itu menjulur keluar dari mulut kamera. Filem itu diserahkan kepada si lelaki pula. Seketika Armel menanti respon pemuda itu sebelum beredar pergi.

“Hmm… cantik. Pandai awak ambil gambar, kan?” puji lelaki itu pula sambil tersenyum memandang ke arahnya. Kemudian dia mengeluarkan dompet duitnya dari poket seluar. Dua keping not RM10 dihulurkan kepada Armel. “Just keep the change…”

“Eh, RM7 aje abang,” ujar Armel tidak menyambut huluran lelaki itu.

“Tak apa… yang ni abang kasi. Buat belanja beli buku sekolah ya?”

Armel mula tidak betah. “No no no… Thanks but no thanks. Saya tak boleh ambil duit abang ni. Kalau abang nak, saya boleh ambil gambar abang dengan akak dua keping lagi. Nak tak?”

Sesengkek-sengkek mana sekalipun, dia tidak akan pernah menerima wang dari orang lain apatah lagi dari orang yang tidak dikenali seperti itu. Itu bukan prinsip hidupnya.

“Tak apa dik… abang ikhlas nak bagi. Lagipun abang tahu filem kamera ni mahal, kan?”

Armel menggeleng seraya melemparkan senyuman. Dia enggan menerima pemberian lelaki itu kalaupun ikhlasnya sepenuh jiwa sekalipun.

“Saya mintak diri dulu. Nice meeting both of you.” Dia berkira-kira ingin beredar dari situ. Tiba-tiba laju sahaja tangan wanita bertudung itu menarik tangannya lantas meletakkan dua keping not RM10 ke dalam tangannya.

“Ambil duit ni ya? Anggap aje hadiah dari kita orang. Terima kasih tau?” ucap wanita itu dengan segaris senyuman sambil menepuk-nepuk tangan Armel.

Armel terpinga-pinga seketika. Entah kenapa hatinya terasa cukup tenang melihat raut wajah bersih milik perempuan itu. Belum pernah dia bertemu dengan orang sebaik itu sepanjang dia menjadi jurugambar polaroid jalanan. “Terima kasih banyak-banyak. Saya pergi dulu. Bye…” Tanpa menanti lagi Armel terus beredar pergi tanpa sedikit pun berpaling. Sungguh dia malu sendiri.

*****

1

PALUAN kompang yang bergema menyambut kedatangan mempelai, menarik perhatian tetamu yang hadir. Masing-masing berpusu-pusu mahu melihat pasangan raja sehari yang sedang diarak ke pelamin yang dihias cantik di luar rumah.

Selesai sesi bergambar bersama rakan-rakan, sanak-saudara dan sebagainya, Nazneen dan Fahmi dibawa ke meja makan beradab bersama keluarga Fahmi yang lain. Kedua-dua mereka yang mengenakan persalinan berwarna kuning emas tampak ceria melayan sahabat handal dan saudara mara yang hadir.

Zill Faezrul menarik kain pengesat yang tersangkut di bahu untuk mengesat tangan yang basah.

“Abang Zahar, saya nak ke depan sekejaplah. Nak tengok-tengok orang sekejap. Kot-kot ada anak-anak mak cik yang berkenan ke nanti mana tahu, kan?” seloroh Faezrul. Sudah sejam dia duduk di situ membersihkan pinggan-pinggan kotor. Punggungnya sudah naik kematu. Kepalanya juga terasa berpinar-pinar seperti hendak pitam.

“Pergilah, Zill… Mana tahu ada jodoh terpijak hang kat depan tu. Tak payah hang nak cari jauh-jauh lagi dah,” balas Azhari kemudian tersengih memandang sepupunya itu.

Faezrul hanya ketawa kecil lantas bingkas mengatur tapak ke depan rumah untuk melihat Nazneen dan Fahmi yang masih duduk di meja makan pengantin.

Seketika matanya menyorot ke arah wajah Iqbal yang sedang duduk di anjung rumah berbual-bual dengan tetamu. Tanpa mengendahkan ayahnya, dia menapak mendekati Nazneen dan Fahmi yang baru sahaja selesai menjamu selera. Renek-renek peluh di dahi dikesat dengan tuala di tangannya.

“Selamat pengantin baru,” sapa Faezrul lantas bersalaman dengan Fahmi. “Eeii… jangan-jangan. Badan berpeluh ni. Hilang bau minyak wangi pengantin tu kang.” Faezrul menghalang tatkala Fahmi mahu mendakap tubuhnya.

“Alah, bukan peluh orang lain pun. Peluh abang ipar sendiri jugak. Peluh berkat orang kata,” balas Fahmi sambil ketawa mengekek. Didakap juga tubuh Faezrul yang sudah basah bermandikan peluh itu.

“Banyaklah hang punya berkat!” Bahu Fahmi ditepuk Faezrul.

“Hai adiknya dah lepas, abangnya pulak bila lagi?” Terdengar-dengar suara saudara-mara yang di sekelilingnya menegur.

“Abang saya ni nak tunggu puteri bongsu dari kayangan datang pinang dia dulu, mak cik. Kalau tak ada, tak kahwinlah dia sampai ke tua,” sampuk Nazneen sambil menepuk-nepuk bahu Faezrul.

“Hang tengok bini hang ni. Kalau bab-bab mengata, nombor satu,” ujar Faezrul, memandang Fahmi sambil menuding jari ke arah Nazneen.

“Habis tak betul apa Neen cakap? Sepatutnya abang dah kahwin, dah ada anak dah. Tengok, Neen yang kahwin dulu. Nasib baik tak payah bagi cincin langkah bendul. Kalau tak, lari bajet kahwin kita kan, abang?” gurau Nazneen.

Bukan tidak ada yang berkenan mahu bermenantukan Faezrul. Malah pernah beberapa kali abangnya itu dirisik mak cik-mak cik di kampung untuk dijodohkan dengan anak-anak gadis mereka. Namun, sikap Faezrul yang tidak ambil pusing akan orang dan keadaan sekeliling langsung tidak memberi sebarang impak kepada dirinya.

Bila dijinak-jinakkan dengan perkara kahwin, ada sahaja alasannya untuk mengelak dan paling ekstrem dia boleh menjadi seperti seketul batu. Langsung tidak mahu bercakap.

Beberapa minit kemudian, Faezrul kembali menyambung kerjanya, mengutip pinggan-pinggan kotor dan membersihkan meja pengantin.

Nazneen dan Fahmi perlu beredar untuk melayan sanak saudara dan kenalan yang lain. Tambahan lagi, jurugambar-jurugambar yang ditempah oleh mereka sedang menanti untuk outdoor shooting.

Menjelang petang, tetamu mula beransur pulang.

“Zill, kemari sekejap…” Iqbal menggamit ke arah anak lelaki tunggalnya yang sedang membersihkan sampah sarap di laman.

Sambil menyeka peluh di leher Faezrul mengorak langkah naik ke anjung rumah. “Ada apa abah?” soalnya sebaik sahaja dia berdiri di hadapan Iqbal. Matanya terkalih pada wajah seorang lelaki dan wanita yang duduk berhadapan dengan ayahnya. Macam kenal.

“Ni, ingat lagi tak Pak Cik Zahirin dengan Mak Cik Raziqah yang baik dengan arwah mak kau?”

“Ooh… patutlah rasa macam kenal tadi. Pak cik dengan mak cik apa khabar?” Faezrul menghulurkan tangan untuk bersalaman dengan Zahirin dan kemudian duduk di sisi Iqbal.

“Sihat, alhamdulillah. Kamu apa khabar? Lama betul pak cik tak jumpa kamu,” ujar Zahirin sambil memandang wajah anak muda itu dengan senyuman di wajah. Seingatnya, kali terakhir dia bertemu dengan Faezrul ketika anak muda itu berusia 12 tahun.

Faezrul tertawa. “Alhamdulillah… sihat. Itulah… saya pun dengar-dengar cerita abah aje pak cik datang rumah. Tapi tak pernah sempat nak jumpa. Ni pak cik dengan mak cik dari KL lah ya?” Dia berbasa-basi.

“Ha’ah… dari KL. Pak cik sebenarnya memang dah lama nak balik kampung jumpa abah kamu ni. Datang-datang ingatkan kamu yang kahwin. Rupanya adik yang kahwin. Kamu bila pulak?”

“Insya-ALLAH… dua tiga tahun lagi. Seru tak sampai lagi, pak cik.” Jawapan klise yang dirasakan dapat menutup terus topik pertanyaan agar tidak diulang soalan-soalan lain yang berkaitan. Namun, siapa jua tahu rasa hati yang disimpan selama bertahun-tahun.

Beberapa lama mereka berbual di anjung rumah. Keramahan Raziqah dan Zahirin menjadi perbualan mereka seperti tidak ada noktah. Tidak sedar hari menginjak senja.

“Tidur sini ajelah, Zahirin. Dah lewat ni. Esok pun cuti. Dok kalut nak balik awal pasai apa?” Iqbal melarang.

“Ha’ah… alang-alang dah sampai kat sini pak cik. Bukan selalu pun pak cik dengan mak cik datang sini. Lagipun hari dah lewat ni. Pukul berapa pulak nak sampai KL nanti?” celah Faezrul pula. Ketika itu Raziqah dan Zahirin sudah bangun untuk mengundur diri.

“Hisy, tak apalah. Kami tak nak menganggu. Penat-penat nanti, co-driver ni ada,” balas Zahirin sambil memandang Raziqah di sebelahnya.

“Menganggu apa pulaknya? Macam tak biasa pulak. Bilik pun banyak kosong. Budak-budak ni biasa tidur dekat luar aje… Balik esok ajelah ya?” pujuk Iqbal lagi.

Raziqah dan Zahirin berpandangan. Serba salah pula dibuatnya diasak sebegitu rupa.

“Zill, pergi ajak mak cik dengan pak cik masuk dalam. Bawak dia orang dekat bilik depan tu,” arah Iqbal tidak mahu berkompromi lagi dengan alasan kedua-duanya.

Zahirin dan Raziqah bungkam. Tidak mampu beralasan lagi.

RIUH-RENDAH suara di kediaman Iqbal dengan suara anak cucunya ketika sesi membuka hadiah oleh Nazneen dan Fahmi. Melihat anak cucunya berkumpul, hatinya jadi gembira tak terkata. Jarang-jarang sekali dapat melihat kemeriahan suasana seakan itu.

Sambil berbual dengan Zahirin dan Raziqah, sesekali matanya terpacu pada anak, cucu dan menantu yang sedang berkumpul di hujung ruang tamu.

Seketika kemudian, bebola matanya terpandang pada Faezrul yang baru muncul dari dapur. Sepanjang hari, anaknya itu mengemas rumah tanpa henti. Langsung tidak ada rehat sejak sebelum majlis berlangsung lagi.

Orang lain sibuk berkumpul, dia sibuk di dapur menyusun pinggan dan sebagainya. Kalau boleh semua benda mahu dibereskan hari ini. Matanya bukan boleh lihat benda-benda semak. Rajin mengalahkan adik dan kakak-kakaknya lagi.

“Tak ada ura-ura lagi ke nak terima menantu perempuan, Abang Iqbal?” soal Zahirin sambil matanya tertunak pada Faezrul yang duduk meriba salah seorang anak buahnya yang masih kecil.

“Entahlah, Zahirin. Yang ni lain sikit…” balas Iqbal.

“Lain yang macam mana pulak?” Raziqah kelihatan berminat untuk mengambil tahu. Pada matanya, anak lelaki tunggal Iqbal itu berbeza benar sifatnya dengan anak-anak muda yang biasa ditemui. Raut wajahnya cukup damai, menyejukkan mata yang memandang. Mustahil pemuda seperti itu tidak ada sesiapa yang mendiami hatinya. Dan mustahil juga tidak ada anak gadis yang berkenan dengan anak muda seperti Faezrul.

Pandangan Iqbal masih tidak berkalih pada wajah Faezrul. Setiap kali memikirkan soal anaknya yang seorang itu, hatinya jadi walang tak bertepi. Dia tahu apa yang tersimpan di hati anak lelakinya selama beberapa tahun. Malah dia mengerti sepenuhnya apa yang dialami oleh Faezrul.

“Ikutkan dulu memang nak kahwin dah.” Iqbal berjeda. Seakan-akan sengaja memberi ruang kepada kedua-duanya menyoal. Sebetulnya dia tidak mahu mengungkit kisah lama. Apatah lagi perihal itu hanya menjadi rahsia keluarga. Namun, entah kenapa hatinya terasa begitu ingin meluahkan apa yang terbuku di dada selama ini.

“Habis tu, kenapa pulak tak jadi?” soal Zahirin.

“Sebelum ni dia dah pernah bertunang. Abang buat kecik-kecik aje, Zahirin. Saudara mara dekat-dekat kampung ni aje yang tahu. Tapi umur tunangnya tu tak panjang. Tak lama sebelum dia orang nak kahwin, tunang dia meninggal, accident.”

Kenyataan Iqbal membuatkan Raziqah dan Zahirin tergamam beberapa ketika.

“Dia merana hati sampai sekarang. Itu yang tak kahwin-kahwin. Abang tak boleh nak cakap apa dah, Zahirin. Dah berbuih mulut ni bercakap. Penyudahnya, biarkan macam tu ajelah…”

“Dah lama ke tunang dia meninggal, Abang Iqbal?” tanya Zahirin.

“Nak dekat lima tahun. Entahlah, belum ada jodoh lagi kot? Abang pun malas nak masuk campur. Biarlah dia ambik masa. Dia pun sibuk dengan kerja dia. Sekali sekala aje dia balik kampung.”

“Dia kerja apa kat sana?”

Soalan Zahirin membuatkan Iqbal terdiam. Kalaulah kedua-duanya tahu betapa sulitnya diri seorang Zill Faezrul. Kalau boleh semua perkara hendak diselindungkan. Selama lima tahun jiwanya sudah jadi lembah yang tandus dengan rasa-rasa hati insani. Hanya dia dengan dunianya sahaja.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/124975/rindu-awak-200

[REVIEW] NAJIB NOMICS

NAJIB NOMICS BY IRWAN SHAH ZAINAL ABIDIN

This book attempts to understand Najibnomics-economic policies advocated by the sixth Prime Minister of Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak, since he helmed office on April 3, 2009. Najibnomics refers to a new approach to Malaysia’s economic development which is typified by three main characteristics: knowledge, innovation and freedom. It is a set of strategies, programmes and measures meant to transform Malaysia into a high-income and developed nation by the year 2020. This book analyses Najibnomics in action, or rather attempts to problematise Najibnomics at the level of its implementation. Through Najibnomics, the Malaysian government strives to keep the momentum of a sustainable growth trajectory, to enhance the well-being of the rakyat (people) and ensure the country gets out of the “middle-income trap” to become a high-income and developed economy by the year 2020.


An overview of this eBook is what he (the Prime Minister) had done to improve the Self-Sufficiency Standard of the nation. Here, the author also mentioned on the challenges of the Malaysian economics and approaches that had be made to overcome the issues. Some of the challenges that have been pointed out was i) to boost growth; ii) to consolidate debts and deficits; iii) to manage the rising cost of living.  According to the author, out of the three challenges mentioned, i.e., boosting growth is the most important because it has a direct impact on unemployment rate. In economics, unemployment rate is considered as one of the most important variables to assess the state of an economy.

The author also gave his opinion on managing debt and deficit level. He said that beside reducing the petrol and diesel subsidies, there are other better ways to control prices in the economy without heavily subsidising goods, such as by promoting competition, increasing efficiency, stimulating production and enhancing competitiveness.

Full version of eBook can be purchased at E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/125485/NAJIB-NOMICS

[SNEAK PEEK] MR. DELICIOUS

MR. DELICIOUS Oleh Marissa

FINA masih tidur dengan nyenyak. Zaraa dan Zita yang sudah bangun, berbaring di tepinya dengan niat mahu mengacau Fina. Zita menggunakan hujung rambut untuk menggosok-gosok Fina. Zaraa menggeletek Fina. Fina terus cuba tidur dan enggan melayan mereka.

“Bangunlah. Tak laku tau anak dara masih tidur ternganga sedangkan matahari dah tinggi.” Zaraa masih geletek Fina. Bimbang juga Fina melatah.

“Hari minggulah. Pleaselah… Bagilah aku tidur sekejap lagi.”

“Kau ada date dengan Ean la hari ni, Cik Salmah, oi.” Zaraa bercakap dengan kuat.

“Aku bukan Cik Salmah. Dan itu bukan date aku. Itu bakal suami oranglah.” Bersambung semula rasa sakit hati Fina. Pagi-pagi dah sebut nama lelaki yang boleh membuatkan darahnya naik.

“Eh, kau dah janjilah. Bangun. Bangun.

Bangun.” Giliran Zita pula kejutkan Fina.

Zaraa dan Zita terus menggerak-gerakkan Fina. Fina bangun dengan geram.

“Okey. Fine. Aku bangun. Tapi, aku takkan keluar dengan Ean. Aku tak nak jadi orang yang bakal putuskan perkahwinan dia.”

“Kalau macam tu, kau bagi tahu dia sendirilah.”

Zaraa dan Zita melangkah ke tepi, masa itulah Ean sedang berdiri di luar pintu bilik, memandang ke arah Fina. Fina terkejut besar, memekik sambil terus menyembunyikan seluruh badannya di dalam selimut.

“Tak guna korang!”

Zita dan Zaraa ketawa melihat telatah Fina.

“Padan muka. Degil sangat!” Dalam ketawa sempat lagi Zaraa kenakan Fina.

“Dah Ean, kau tunggu saja kat luar. Kami hanya mampu tolong setakat ni saja.” Zita arahkan Ean menunggu di luar.

Akur dengan arahan, Ean bergerak keluar.

Fina membuka pintu biliknya perlahan-lahan dan sedang mengintai ke arah luar dengan berhati-hati. Zaara muncul di tepi.

“Keluarlah cepat. Ean dah tak ada. Sumpah.” Zaraa ketawa-ketawa.

“Mana dia pergi?” bisik Fina. Takut Zaraa sekadar main-main saja.

“Dia tunggu dalam kereta. Dekat bawah.”

“Kalau kau tipu aku, jaga. Aku curi dan lepas tu jual beg LV kau!”

“Aku tak hairanlah!”

Fina keluar dan jalan bersama Zaraa menuju ruang makan.

Zita sedang makan sarapan dengan penuh berselera. Di atas meja, sudah terhidang dengan macammacam makanan. Ada McD, KFC, roti canai dan mihun.

“Kau tengoklah sendiri breakfast yang Ean belikan untuk kita. Dah macam bufet kat hotel.” Mulut Zita penuh tapi masih mahu bercakap.

So, cuba beritahu aku, ada sebab tak kenapa kita orang tak ajak dia masuk rumah tadi?” Zaraa menyokong.

“Banyak-banyak lelaki yang nak try kau, dia ni paling terer. First time gunakan breakfast untuk jinakkan kita orang.” Mulut Zita masih penuh.

Korang sendiri yang murahan. Disebabkan breakfast aje, sanggup jual aku, ya?” Fina masam muka. Memang dia tahu kelemahan sahabat-sahabatnya. Sogok saja dengan makanan, pasti semuanya kelabu mata. Tak ingat apa-apa lagi.

“Sudahlah. Tak usahlah pura-pura tak suka. Makan breakfast kau tu, lepas tu pergi date.” Zita memujuk.

“Lepas tu, balik nanti cerita kat kita orang dari A to Z. Lepas tu biar kita putuskan tarikh perkahwinan kau dengan Ean.” Mulut Zaraa pula penuh.

Korang tanggunglah dosa aku. Suruh aku keluar dengan bakal suami orang.”

The key word here is ‘bakal’. Bakal suami orang.” Zita menokok tanpa rasa bersalah.

“Kau tak rasa dia macho ke? Sampai sanggupgadaikan perkahwinan dia demi nak merebut cinta kau, Fina. Oh, so dangerously in love...” usik Zaraa pula.

Korang tunggulah. Akan aku cari dua orang awek yang lawa macam aku. Seorang aku suruh goda Si Nayan. Seorang lagi aku suruh try Si Ali. Masa tu, baru korang tahu apa itu ‘dangerously in love’ dan apa itu ‘karma is a bitch’!” marah Fina.

Zaraa dan Zita mencebik geram tapi terus saja mereka makan. Langsung tak peduli dengan Fina. Fina terus saja tinggalkan mereka berdua tanpa menjamah sebarang makanan.

Woit, sapa nak habiskan makanan yang banyak ni?” soal Zaraa.

Korang habiskanlah!” jerit Fina. “Tak apa Zaraa, aku ada. Kau jangan risau.” Zaraa geleng sambil pandang Zita. Kalau hidangkan kayu dengan batu pun sah dia makan dengan berselera juga.

SELESAI saja bersiap, Fina sudah bersedia hendak ke tempat kerja. Masa dia melangkah keluar dari bangunan kondominium, telefon bimbitnya berbunyi.

“Nak apa lagi?” Fina mula kurang sabar.

“Fina, dengar dulu penjelasan I.”

“Tak ada apa-apa lagi yang perlu you jelaskan. Semuanya sudah jelas dan terang sekarang ni. You akan kahwin tak lama lagi.”

“Ya, I tahu tu. Tapi you dengarlah dulu.”

“I tak nak dengar sebarang penjelasan lagi.”

“Sekurang-kurangnya I tak tipu you, kan?”

Fina terdiam. Memang betul. Sekurangkurangnya Ean bersikap jujur dengannya. Awal-awal lagi sudah dedahkan status diri yang sebenarnya. Tapi untuk apa? Untuk sakitkan hati Fina semata-mata?

“Sekarang ni I nak you dengar dulu penjelasan daripada I.”

Sambil mendengar panggilan dia mencari-cari Ean. Pasti Ean ada di sekitar kawasan berhampiran.

“You cari I, kan? I ada kat belakang you,” beritahu Ean.

Fina menoleh ke belakang. Ada sebuah kereta mewah di situ. Cermin kereta amat gelap. Ean membuka sedikit cermin tingkap.

“Jom,” pelawa Ean.

Fina terus berjalan dan melangkah ke dalam kereta.

Fina baru duduk di dalam kereta. Kemudian, dia tersedar ada seseorang duduk di belakang. Dia menoleh. Reen sedang duduk di situ. Fina terus cuak dan cuba nak keluar dari kereta.

I dont think this is a good idea.” Fina meluah rasa.

Dengan pantas, Ean tekan minyak dan kereta mewah terus meluru laju beredar dari situ.

Sorry. Apa you cakap tadi?” Fina cuba nak cakap sesuatu, tapi sekali lagi Eansenyum sambil menekan minyak dan kereta meluru dengan lebih laju lagi.

“I akan jelaskan nanti. Tapi sebelum tu kita cari tempat untuk kita bertiga berbincang.”

Fina bungkam. Dan dia tiada pilihan melainkan akur dengan arahan Ean.

Mereka bertiga duduk semeja selepas itu. Reen masih berwajah masam. Fina pula tetap cuak.

Look, Reen. Biar I berterus terang.” Fina mula bersuara.

“You bagi I makan dulu boleh tak? Sekurangkurangnya, I boleh simpan tenaga sikit nak serang you selepas ni.”

“I dengan Ean tak ada apa-apa. Dia yang datang cari I. You pun ada dalam kereta. Kenapa you benarkan dia buat macam tu?” Fina cuba jelaskan perkara yang sebenarnya.

“Sebab I sayangkan Ean dan I sanggup buat apa saja asalkan Ean kekal dengan I. Termasuk berdamai dengan you.”

Dahi Fina berkerut. Sebenarnya dia tidak faham apa yang sedang berlaku.

“Fina, I dah berbincang dengan Reen. Dia tak kesah kalau kita terus keluar bersama. Asalkan dia tahu mana kita pergi. Dan kadang-kadang tu, kita bertiga keluar sekali.” Ean pula menyampuk.

Fina pegang dahinya. Darah betul-betul mendidih. Bukan dia marahkan Ean sahaja, dengan Reen pun sama. Demi cintakan lelaki sanggup buat apa saja?

“Kau ni dah gila ke apa, hah? Walaupun aku taksukakan kau, tapi kau seorang perempuan yang cantik dan berkaliber, kenapa kau sanggup rendahkan martabat diri kau dan wanita lain semata-mata untuk lelaki bodoh macam ni?” Fina sudah hilang sabar.

“Bodoh? You know what, bro? Sorry. I dah tak boleh lagi nak teruskan. I like her, like a lot, a lot. Seriously, a lot.” Reen ketawa terbahak-bahak. Lucu melihat tingkah laku Fina.

“Apa semua ni?” Fina cuak.

“Fina… Errr… Sorry. Sebenarnya, I bukan bakal isteri dia. I adik dia. Kita orang berlakon aje. Abang I yang suruh.” Akhirnya Reen mengaku juga. Tidak sanggup lagi hendak teruskan lakonan.

Fina terkejut. Benar-benar tidak sangka dia sedang dipermain.

Wait, Fina… I can explain.”

Fina terus memukul Ean dengan handbag dia dan beredar dari situ. Reen ketawakan Ean.

“Padan muka abang. Nak main sangat. Mendapatlah.” Reen masih terbahak ketawa.

Fina berjalan dengan laju beredar dari situ. Ean mengejar di belakang. Orang yang lalu-lalang terus memandang ke arah mereka.

“You yang cakap I ni bukan player. You kutuk I kata pick up line I semua cara lama. Sekarang you sepatutnya rasa bangga, sebab cara I dah terbukti berkesan.”

Fina geram, tiba-tiba menoleh dan memukul Ean dengan handbagnya berulang kali. Ean ketawa sambil menahan sakit.

“Fina… please, stop. Stop! Kalau tidak, I terpaksa gunakan ugutan berani mati selepas ini.”

“Ugutan berani mati apa? Ingat aku takut?” Fina tentang wajah Ean.

Ean mengeluarkan telefon bimbit dan menunjukkan foto yang diambilnya. Ada gambar Ean dan Fina yang masih sedang tidur di atas katil dengan mulut separa ternganga.

Fina terperanjat penuh tidak percaya melihat selfie itu. Dia geram sangat dan cuba nak menyerang Ean. Ean berundur dan melarikan diri.

Mereka kembali semula ke meja kafe.

“Apa-apa, korang selesaikanlah sendiri, ya?”

Reen minta diri dan tinggalkan mereka berdua.

“Kalau I dapat tahu you masih simpan lagi selfie lain, jaga!” Fina menyerahkan semula telefon bimbit Ean.

“You sedar tak, dalam masa tak sampai beberapa jam aje hari ni, hubungan kita dah terbawa ke next level.” Sambil mengambil semula telefon bimbitnya.

Hmmm! Perasan!”

“I dah pernah tengok muka you dalam keadaan yang paling digeruni seorang perempuan. Masa seorang perempuan tu baru bangun tidur. Dan you pula dah godek handset I inside out macam seorang isteri tua yang cemburu buta.”

So?”

So, congratulations. We are officially a couple.” Ean mencapai tangan Fina dan senyum lebar ke arahnya.

Di bawah meja, Fina menendang kaki Ean. Ean mengaduh dan spontan melepaskan tangannya. Fina tersenyum puas selepas itu.

****

FINA membawa Melina ke sebuah kondo kecil yang yang lengkap dengan perabot. Fina melayan Melina dengan profesional, tapi tiada unsur kemesraan di situ. Melina pula cuba berkawan mesra dengan Fina.

“I benar-benar sukakan tempat ni. Tak besar sangat. Fully furnished. Sewa pun tak mahal sangat. Thanks, Fina.” Wajah Melina benar-benar ceria. Akhirnya dia dapat juga rumah sewa.

It’s my job. Tapi, lain kali I harap you beritahu I dulu yang you perlukan bantuan I, sebelum you beritahu Aiman yang I tolong you carikan rumah.” Fina tidak mahu timbul sebarang masalah nanti. Tidak mahu ada salah faham lagi. Keadaan sekarang ni seperti panas saja. Tak boleh silap sikit. Masing-masing akan menyalahkan antara satu sama lain.

“Pasal tu I minta maaf. Sejak kebelakangan ni banyak sangat hal yang berlaku.”

It’s okay. Kalau you dah okey, Melina, kita dahboleh sain kontrak sekarang.”

“Okey.”

Melina sebenarnya agak terasa dengan layanan dingin Fina. Tiada kemesraan seperti pertemuan sebelum ini.

Fina dan Melina melangkah bersama sebaik saja sesi tandatangan selesai.

Thanks, Fina. Jom I belanja you minum dulu.” Melina cuba berbaik-baik.

“Tak apalah, Cik Melina. I pun sibuk lagi.”

“Kenapa bercik-cik dengan I pula ni?”

You are my client.”

I thought we are friends.”

“You kawan Aiman, Melina. Maaf, I ada kerja lagi yang hendak I uruskan. Harap you berpuas hati dengan rumah ni.

Fina beredar. Melina menghalangnya.

“Ini pasal apa yang I beritahu Aiman ke?”

Fina kekok seketika. Dia tak tahu pun apa yang Melina beritahu Aiman, tapi Fina cerdik dan cuba memasang perangkap.

“Ya. Memang pasal itu.”

“Fina, I cakap macam tu sebab nak sakitkan hati Aiman aje. I bukannya bermaksud macam tu pun pada Farouk.”

“Bermaksud macam mana sekalipun, Farouk tu tetap bakal suami I.” Fina tentang wajah Melina dan suaranya sedikit keras. Ada nada kemarahan di situ.

I am sorry.” Lemah saja suara Melina.

“Dahlah. I tak nak fikir apa-apa lagi.” Fina terus beredar. Tinggal Melina menanggung rasa serba salah.

AIMAN masih duduk di tempatnya. Dia benar-benar nampak tertekan selepas apa yang berlaku. Zita muncul selepas itu.

“Jom, Man.”

“Kau pergi ajelah. Aku tak lapar.”

“Lapar apa?”

“Kau nak ajak aku pergi lunch?”

Lunch kepala otak, kau. Kita ada meetinglah.”

Meeting apa pula? Kau pergi ajelah. Aku tak bolehlah.”

Fina sampai dan terus meluru masuk.

“Apa kau buat kat sini?” Zita menyoal dengan rasa terperanjat. Tiba-tiba saja Fina muncul.

“Aiman, apa yang Melina beritahu kau pasal Farouk semalam?”

“Aku tak tahu apa yang kau cakap, Fina.”

“Kau jangan nak berlakon lagi. Melina sendiri yang mengaku depan aku.”

Telefon Aiman berbunyi. Untuk berdalih daripada Fina, Aiman menjawab panggilan itu.

“Helo?”

“Kenapa kau bagi tahu Fina apa yang kita cakap semalam? Apa niat kau sebenarnya, Man?” Melinamenjerit di hujung talian.

“Kenapa sekali dengan kau pun nak menuduh aku, hah?” Aiman pula marah.

“Kau memang pengkhianat!”

Aiman tiba-tiba naik angin dan terus membaling telefonnya ke lantai. Telefon pecah. Zita dan Fina terkejut melihat keadaan itu. Aiman terus bergegas keluar dari biliknya selepas itu.

“Seumur hidup aku, ini kali pertama aku tengok Aiman macam tu.”

“Salah aku juga, Zita.”

“Apa sebenarnya yang dah terjadi?”

“Aku jumpa Fina tadi. Tapi aku tak layan dia sangat sebab macam Zaraa kata, dia tu nampak macam ada agenda tertentu.”

“Tapi, apa kena-mengena dengan Aiman?”

“Aiman jumpa Melina semalam. Mereka ada berbincang sesuatu pasal Farouk. Dan Melina tu ingat, pasal itulah aku tak layan dia. Aku pula tipu Melina yang Aiman dah bagi tahu aku tentang hal tu.”

“Padahal kau tak tahu-menahu pun pasal apa.”

Fina mengangguk.

“Kalau macam itulah, aku rasa tentu panggilan tu daripada Melina tadi. Tentu Melina dah tuduh Aiman khianati dia. Sebab tu dia tension dan marah sangat.”

“Kenapa kita semua boleh jadi sampai macam ni?” Fina meraup wajah.

“Aku tak nak menuduhlah, tapi semakin lama, aku rasa apa yang Zaraa cakap tu semakin betul. Aku rasaMelina mungkin sedang rancang sesuatu.”

Zita dan Fina berpandangan dengan kesal.

“Aku rasa aku kena letak jawatan jugalah. Dah tak tahan kerja dalam keadaan macam ni.” Zita mengeluh panjang selepas itu.

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/126356/Mr-Delicious

[REVIEW] THE EXPLOSIONIST

THE EXPLOSIONIST BY JENNY DAVIDSON

A series of mysteries. An explosion of truths.The Explosionist: Someone sets off a bomb outside fifteen-year-old Sophies boarding school, but no one can figure out who. The Medium: Soothsayers and séance leaders are regular guests at her great-aunts house in Scotland, but only one delivers a terrifying prophecy, directed at Sophie herself.The Murder: When the medium is found dead, Sophie and her friend Mikael know they must get to the bottom of these three mysteries in order to save themselves—even as the fate of all Europe hangs in the balance.Set in a time of subversive politics, homegrown terrorism, and rapidly changing alliances, The Explosionist is an extraordinarily accomplished debut novel for teens that delivers a glimpse of the world as it might have been—had one moment in history been altered.


Sophie is an intelligent and well-brought-up girl on the verge of taking her final exams in Edinburgh, 1938. In a world in which Wellington lost to Napoleon at Waterloo, there are many subtle differences from our world. In fact, it took me a few chapters of minor details that struck me as odd to be sure this was an alternate history. Sophie’s Scotland hears rumors of the terrors enacted in Europe (which engulfed England long before), but they have thus far stayed resolutely politically neutral, while providing weaponry to the various warlike nations. Then Sophie stumbles across a plot to pull Scotland into the war, and not only does she have to uncover it, but deal with her increasing suspicions that her Great-Aunt’s pet governmental project doesn’t educate young women so much as brainwash them…

I really like Sophie, who has a distinct personality and is delightfully competent, while remaining totally believable as a 15 year old who’s been somewhat sheltered. She figures out the main mystery not that long after I did (which was a relief–I hate stories where the solution is obvious but no one picks up on it). And I appreciated how many interesting adult characters there were with their own priorities and stories. (Personal favorite of course was her poised and mysteriously knowledgeable history professor, Miss Chatterjee.) I particularly loved discovering the differences between Sophie’s society and my expectations. For instance, thanks to their isolation from trade and independence from England, Scotland developed rather different technologies, with greater emphasis on electrically-based tech than in reality. But there are still enough similarities (there’s a running thread about the terrible food her boarding school and aunt’s cook serve Sophie that I loved encountering–I’ll never get tired of hearing about gooseberry fool and “shapes”) and references to known historical personages (sometimes serving rather different roles than expected) that it still feels recognizable.

My only quibble with this book is that it’s developed quite well and written at a good pace until the last few chapters, which both resolve too many things too swiftly, and set up a huge cliffhanger. I did not expect this to end in a cliffhanger, let alone such a huge one! I suppose I’ll have to read the next book. I would have read it anyway, and now I’m a bit sulky that the author felt I needed to be coerced into doing so in such a hamfisted way.

credit: Wealhtheow

 

Full version of eBook can be purchased at E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/114092/The-Explosionist