[REVIEW] TEKNIK BERKESAN MENDIDIK ANAK

TEKNIK BERKESAN MENDIDIK ANAK OLEH ZUHAIMY HJ ISMAIL, AZIZI YAHAYA, HALIMAH MA’ALIP

Buku ini dapat memberikan pedoman kepada ibu bapa untuk mengasuh dan mendidik anak, khususnya dalam pembentukan tingkah laku dan jati diri mereka. Mendidik anak merupakan tanggungjawab dan amanah yang besar kepada ibu bapa. Justeru, persiapan mental, ilmu pengetahuan, dan kemahiran dalam mendidik anak wajar dipelajari oleh kedua ibu bapa kerana ia merupakan sesuatu yang sangat mencabar dalam era globalisasi pada masa kini. Mereka mudah terdedah kepada pelbagai anasir negatif yang dapat mempengaruhi pembentukan tingkah laku mereka. Didikan awal yang kukuh banyak memainkan peranan semasa proses tumbesaran. Oleh itu, selari dengan perkembangan pemikiran dan tingkah laku mereka, pendekatan dari sudut psikologi merupakan kaedah yang terbaik yang boleh dilaksanakan oleh kedua ibu bapa dalam mendidik dan membentuk anak-anak mereka supaya menjadi insan yang berintegriti, positif, dan berketerampilan tinggi pada masa hadapan. Antara perkara yang diketengahkan dalam buku ini ialah tingkah laku negatif anak yang lazim dan kaedah menanganinya, membentuk tingkah laku positif, dan teori-teori perkembangan remaja. Buku ini diharap dapat dijadikan panduan dan rujukan yang bermanfaat kepada masyarakat umum, ibu bapa khususnya, dan pihak-pihak yang terlibat dalam perkembangan dan pendidikan anak secara umumnya.


Setelah habis membelek setiap muka surat buku ini, apa yang admin boleh kongsikan ialah buku ini merupakan buku panduan umum khususnya kepada ibu bapa untuk mengetahui teknik-teknik yang berkesan dalam mendidik anak. Buku ini dibahagikan kepada 16 bab di mana setiap bab menfokuskan kepada faktor-faktor yang membantu mendidik anak dengan berkesan. Antara teknik yang boleh admin kongsikan ialah pendekatan melalui behaviorisme. Tips yang pertama ialah penerapan disiplin perlu diikuti dengan kasih sayang supaya dalam pembinaan

Secara ringkasnya, buku ini merupakan rujukan atau panduan yang lengkap mengenai tindakan yang seharusnya dilakukan oleh ibu bapa dalam usaha membesarkan anak. Untuk dapatkan eBook penuh, boleh ikuti link dibawah.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/182936/Teknik-Berkesan-Mendidik-Anak

[SNEAK PEEK] GERAK GEMPAR

GERAK GEMPAR Oleh Norden Mohamed

1

Kompleks Operasi Malpetro, Imamu, Kwanza, Afrika

4.30 PAGI. Kawasan telaga minyak di daratan yang berada 75 kilometer di Timur Laut pelabuhan Bahara, Kwanza masih sibuk. Dari jauh kelihatan api yang menjulang. Inilah penemuan telaga minyak yang pertama daripada berbelas-belas lagi telaga minyak di negara Kwanza.

Malpetro sebuah syarikat minyak milik kerajaan Malaysia dengan kerjasama Kwanza Oil Company atau KOC telah berjaya menemui minyak di kawasan ini. Bakal menjadikan Kwanza sebuah negara yang kaya raya di Afrika.

Di dalam pejabat, seorang wanita sedang menghadap komputer. Datuk Rauzah Karman. Beliau adalah Ketua Pengarah Operasi Malpetro yang berdedikasi. Kalau pada kebiasaannya seorang yang berpangkat hanya bertugas di ibu pejabat, Rauzah lebih selesa turun padang hingga ke merata tempat operasi di merata dunia. Sepatutnya dia berada di Kuala Lumpur. Bukan jauh di dalam hutan tropika di wilayah Tenggara Afrika ini.

Sejak Malpetro menjalankan kerja-kerja mencarigali di negara Kwanza, Rauzah sudah kerapkali ke mari. Apatah lagi apabila minyak ditemui dan usahasama di antara Malpetro dan KOC dimaterai, beliau sanggup hands-on agar segala-galanya berjalan lancar.

“Mama dah janji nak balik, kan?” ujar Azlena, satu-satunya anak gadis Rauzah menerusi perhubungan Skype di komputernya.

Di waktu malam begini, Rauzah tidak lupa membuka Skype untuk berbual-bual dengan anak gadisnya.

“Iya… mama janji. Kita akan sambut harijadi Lyna kat kampung, ya?” jawab Rauzah.

Wajah anak gadisnya yang comel itu direnungnya sepuas hati buat melepas rindu. Hatinya senang melihat anak yang berusia 13 tahun itu.

“Hei… apa yang ada kat pipi awak tu? Jerawat?”

“Erk!” Azlena lekas-lekas menutup pipinya.

“Hehe… anak mama ni dah becar la!” Rauzah tertawa tanpa suara.

“Ma… tak mau la!” rengek Azlena. Bibirnya tercebir. Dia benar-benar malu kerana jerawat pertama sudah tumbuh di pipinya yang licin itu.

“Jah… get some sleep, okay?”

Wajah Datuk Muzakkir, suami Rauzah tiba-tiba muncul di skrin, bersebelahan wajah anaknya. Muzakkir mengejipkan sebelah matanya. Rauzah pula memuncungkan bibirnya membuat aksi mengucup.

“Hei, awak berdua! Boleh tak jangan buat aksi 18SX di depan saya?” Suara Azlena tegas memberi amaran. Rauzah dan Muzakkir terpempan. Tidak sangka Azlena menegur gelagat nakal mereka berdua. Terlupa sesaat untuk bergaya begitu semata-mata kerana teruja menatap wajah satu sama lain.

“Ha, ha, ha…” tawa Azlena meletus. “Tau, takut!”

Ketawa Azlena membuatkan Muzakkir dan Rauzah turut tertawa kerana tertipu dengan usikan anak mereka. Akhirnya ketiga-tiga mereka tertawa. Tertawa gembira kerana berasa bahagia meskipun mereka terpisah beribu kilometer.

SAYUP-SAYUP kedengaran pintu diketuk. Namanya dipanggil. Perlahan-lahan Rauzah membuka matanya. Dia terpandang komputernya masih terpasang. Baru dia sedar yang dia terlelap di pejabat. Ketukan di pintu semakin kuat. Lekas-lekas dia bangun dan menguaknya.

“Kenapa, Ong?” tanya Rauzah sebaik sahaja memandang wajah Pengurus Operasinya.

“Datuk! Kaum Shavar menyerang lagi!” jawab Ir. Ong Boon Teck.

“Ya, ALLAH!” serunya. “Kenapa dia orang tak pegang pada janji?”

Fikirannya segera terbayangkan kaum Shavar. Inilah kaum orang asli yang tinggal di kawasan tenggara Afrika. Sejak Malpetro dan Kwanza Oil Company memulakan penerokaan carigali minyak di hutan tropika negara ini, mereka sering menerima ancaman dari kaum peribuminya.

Kaum Shavar tidak mengizinkan pihak pencarigali minyak memasuki hutan yang menjadi tanah tumpah darah sejak zaman nenek moyang mereka. Di peringkat awal penerokaan lagi, beberapa insiden yang meragut nyawa para pekerja minyak telah terjadi.

Para pencarigali diseranghendap. Pada mulanya mereka hanya mengepung dan mengusir para pekerja minyak. Namun, apabila pihak kerajaan meneruskan usaha carigali, orang-orang asli Shavar mula mencederakan mereka. Akhirnya, mereka mula membunuh dan memenggal kepala para pekerja.

Bagi kaum itu, tindakan memancung kepala adalah kemuncak kemarahan mereka terhadap musuh. Mujur pemimpin Kwanza cepat-cepat mengadakan perundingan dengan ketua kaum itu sebelum krisis menjelma menjadi peperangan.

Setelah beberapa mesyuarat diadakan, kerajaan Kwanza dan kaum Shavar bersetuju agar kedua-dua pihak saling menghormati kepentingan masing-masing. Melalui sebuah persefahaman, kaum Shavar dibenarkan mengadakan upacara penyembahan kepada semangat yang menjaga kawasan itu sebelum penerokaan sepenuhnya bermula.

Penerokaan baharu ke dalam hutan akan dimaklumkan terlebih dahulu kepada kaum Shavar sebagai tanda hormat. Mereka diberi jaminan untuk tinggal di kawasan lain tanpa diganggu lagi oleh pihak kerajaan Kwanza. Kaum Shavar pula berjanji untuk tidak mengancam pekerja minyak. Namun, persefahaman yang dipersetujui tiga bulan yang lalu telah mereka cabuli. Mengapa? Persoalan ini mula bermain di fikiran Rauzah.

SETELAH meredah sejauh dua kilometer, Rauzah tiba di kawasan pinggiran hutan. Sesusuk tubuh kelihatan terbaring di bangsal. Seorang rakan pekerja sedang memangkunya sementara seorang lagi sedang membalut perut mangsa dengan kain.

Beberapa orang anggota keselamatan syarikat sedang berkawal. Masing-masing memegang rifel. Bersedia andainya berlaku lagi serangan kaum Shavar.

“Orang kita?” Rauzah bertanya Ong.

Ong mangangguk. Rauzah pula menggeleng kesal. Dia mengambil lembing yang tersandar di dinding bangsal. Itulah lembing yang tertusuk di perut pekerjanya. Matanya menekur melihat mata lembing yang masih punyai kesan darah di matanya.

“Siapa nama awak?” tanya Rauzah kepada mangsa.

“Balan…”

“Dah minum air?”

Kakitangan Malpetro itu mengangguk perlahan. Mulutnya masih menyeringai kesakitan. Rauzah mengusap kepala mangsa. Memberi sedikit keselesaan kepada pekerja itu sebagai tanda simpati.

“Bawa dia ke klinik. Cepat!” perintahnya.

Rauzah menoleh ke arah hutan. Lalu mencekak pinggangnya. Memerhati ke kawasan di sekeliling. Kemudian dia menapak agak jauh ke pinggir hutan. Lalu merenung hutan yang gelap gelita itu. Dia mahu berkomunikasi dengan kaum Shavar yang menghuni hutan tebal itu.

“Hoi, kaum Shavar! !” Rauzah melaung.

Kedua-dua tangan mengepung mulutnya. Suaranya bergema dan bersahut-sahutan. Pekikannya membuatkan para pekerja yang mengusung mangsa serangan itu berhenti dan menoleh. Terkejut dan takjub dengan perangai bos mereka. Namun masing-masing hanya membisu.

“Kamu mungkir janji! Kita ada perjanjian! Kami dah janji tak akan rosakkan hutan kamu. Kami janji tak akan tebang hutan sesuka hati kami. Kamu pun janji tak akan kacau kami! Tapi, oleh sebab kamu mungkir janji… kamu semua akan terima akibatnya! Ingat! Pantang nenek moyang kamu untuk mungkir janji!”

DARI dalam belukar tidak jauh daripada tempat Rauzah berdiri, sepasang mata tajam merenung wanita itu tanpa berkelip. Kemudian dia tersenyum sinis memerhati wanita yang bergerak ke arah timur dan ke arah barat untuk melaung kata-kata amaran itu kepada kaum Shavar. Perlahan-lahan dia menyeluk saku. Mengeluarkan fon-selnya lalu membuat panggilan. Mendengar nada dengung sehingga kedengaran panggilannya dijawab.

“Bos… tugas dah selesai…” katanya ringkas.

Fonsel disimpan di poket sambil matanya masih tidak lepas memandang Rauzah. Hanya setelah pegawai Malpetro itu berpaling dan berlalu dari situ, barulah dia juga berundur menyusup kembali jauh ke dalam hutan.

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/182984/gerak-gemparhttps://www.e-sentral.com/book/info/165995/cutenya-dia

[SNEAK PEEK] CINTA BUNGA TULIP

CINTA BUNGA TULIP Oleh Laila Kamilia

Prolog

Masjid Berlin, Wilbur Cross Highway

“HIERMIT verheirate ich dich Herr Megat Iskandar Ibrani mit dir Frau Azizah Gretel mit 50Euro als mahar.”

„Bist du damit einverstanden?”

„Ja! Ja! Ja!” sagt Megat Iskandar Ibrani und “Ja! Ja! Ja!” sagt Azizah Gretel.

Dann wird die besagte Dua des Sheikh Effendi gesprochen und am Ende alle eine Al-Fatihah.

„Alhamdulillah, suncleit seid Ihr Mann und Frau.”

Sie unterzeichnen Em die Heiratsurkunde vor den Zeugen.

„Das ist die zertifikate.”

„Danke schöne.”

„Bitte.”

Beide lächeln und sind sehr glücklich.

TERJEMAHAN

“Saya dengan ini menikahkan anda, Megat Iskandar Ibrani dengan Azizah Gretel dengan sebanyak Euro 50 sebagai Mahar.”

“Adakah anda bersetuju?”

“Ya! Ya! Ya!” akui Megat Iskandar Ibrani.

“Ya! Ya! Ya!” beritahu Azizah Gretel.

Sheikh Effendi membacakan doa. Setelah itu semua hadirin menamatkannya dengan surah Al-Fatihah.

“Alhamdulillah, anda sudah sah sebagai suami dan isteri.”

Mereka kemudian menandatangani sijil perkahwinan di hadapan saksi.

“Ini sijilnya.”

“Terima kasih banyak.”

“Sama-sama.”

Kedua-duanya tersenyum dan berasa gembira.

Gretel yang bermaksud mutiara itu kini dipanggil Azizah. Aku memilihnya sendiri nama Azizah itu supaya namanya nanti punya jalinan yang menarik apabila digabungkan. Azizah Gretel bermaksud mutiara yang disayangi. Dia tersenyum mesra sambil memaut lenganku. Ya, dia sememangnya sangat berharga yang aku kasihi sepenuh jiwaku. Deminya, aku sanggup lakukan apa saja. Hatta aku harus meninggalkan segala yang pernah aku ada.

Mutiaraku merenung penuh kasih. Cahayanya umpama bintang-bintang yang menerang kegelapan malam. Aku membalas kembali renungannya, juga sarat dengan kasih sayang. Tangannya kugenggam erat. Aku ingin meminjam kekuatan daripadanya. Jika dia boleh berkorban segala untuk membuktikan cintanya kepadaku, mengapa tidak aku menyerahkan seluruh hidupku kepadanya?

“Sijilnya, encik.” Teguran imam yang menikahkan kami membawa aku ke alam nyata. Jauh rupanya aku tenggelam dalam dunia Azizah Gretel. Aku tersenyum malu memandang ke arah imam itu kemudiannya.

“Maafkan saya.” Aku berkata lalu mengambil dokumen yang telah mengikat aku, Megat Iskandar Ibrani dengan Azizah Gretel Ibrani menjadi satu.

Kami bersalam lalu mengucapkan terima kasih kepada semua hadirin yang ada di masjid itu. Tidak ramai, hanya empat orang semuanya dan enam orang bila termasuk aku dan Azizah. Aku memandang lagi sekadar untuk memastikan, dua orang yang sepatutnya hadir menyaksikan majlis ini benar-benar tiada di situ.

Aku cuba menyedapkan hati. Memadailah, kerana telah menjadikan impian dua manusia yang berlainan adab budaya menyatu di bumi Hitler!

‘Hiduplah sesuka hatimu, sesungguhnya kamu pasti mati. Cinta siapa saja yang kamu senangi, sesungguhnya kamu pasti akan berpisah dengannya. Lakukan apa saja yang kamu kehendaki, sesungguhnya kamu akan memperoleh balasannya. Dan ingatlah bahawa bersama kesulitan itu senantiasa akan timbul kesenangan.’

– Ibnu Abbas

*****

Taman Keukenhof, Belanda

PUTERI SARA IBRANI merenung jauh pada kuntuman tulip berwarna oren di hadapannya. Kakinya yang berbalut sneaker putih bercop NIKE dilunjurkan ke hadapan sambil bersandar pada bangku kayu yang disediakan di laluan pejalan kaki itu. Dia melepaskan keluhan. Terasa begitu sesak taman ini dengan manusia, menambah sesak fikirannya. Di kepalanya tertanya-tanya mengapa hari ini juga mereka ke sini sedangkan mereka boleh memilih salah satu hari dalam bulan Mac hingga Mei?

Sara terlupa tentang kemasyuran taman ini. Jutaan pengunjung saban tahun ke sini semata-mata untuk melihat tulip dalam masa hanya tiga bulan itu. Bukan setakat hari ini saja orang datang bersesak tetapi setiap hari. Hanya kerana dia ‘tamak’ mahu melihat tulip dalam sunyi dan sendiri, dia marahkan orang lain yang juga mahu menikmati keindahan taman bunga tulip terbesar di dunia itu. Hah! Sungguh terbawa-bawa dengan emosi!

Dia bangun. Kedua-dua belah tangannya dimasukkan ke dalam jaket. Matahari sudah separuh tinggi tetapi tetap dingin. Sesekali tubuhnya menggeletar. Walaupun salji telah berlalu, dingin di musim bunga itu tetap menggigit. Dia membetulkan mafla di lehernya lalu mula berjalan. Kamera DSLR yang disangkut di bahu dibetulkan letaknya. Sekalipun suasana indah sedang terbentang di depan mata, hatinya tidak terdetik mahu merakam apa-apa.

Kakinya terus berjalan menghala ke arah taman mini yang menempatkan beberapa haiwan daripada keluarga unggas. Merpati, ayam serama malah itik, bebas berkeliaran di dalam reban. Bukanlah tujuannya datang ke taman bunga ini untuk melihat unggas-unggas itu tetapi kakinya tetap laju melangkah ke situ. Laju tangannya menala lensa kamera DSLR untuk merakam beberapa aksi sang unggas.

Dia melihat di lensa kamera Nikon itu hasil gambar yang terakam. Senyumannya meleret ke telinga. Puas hati dengan hasil sentuhan seninya. Selain itu, pastilah kerana mengenangkan betapa peliknya tingkah sendiri. Datang ke taman bunga, tapi unggas yang diambil gambarnya.

Dia pernah mendengar cerita Aunty Aminah yang unggas-unggas seperti itu banyak berkeliaran di kampung-kampung di Indonesia mahupun di Malaysia. Kepalanya segera teringat pada wajah riang Adrian dan Aziz apabila ibunya itu bercerita tentang pengalaman semasa kecil mereka berdua mengejar dan dikejar ayam semasa di kampung. Tiba-tiba dia tersenyum sendiri mengingatkan keluarga kecil yang dia ada di Berlin. Ya, satu-satunya keluarga yang dia ada di dunia sebenarnya.

Sara mengambil tempat di bangku kosong yang baru ditinggalkan sekumpulan pengunjung dari Asia. Dari telor percakapannya mahupun bentuk matanya, dia dapat mengagak pelancong itu datang dari negara China. Sempit sangat pengetahuannya tentang bangsa Asia hinggakan dia tidak tahu yang bermata sepet dan bertutur Mandarin itu tidak semestinya datang dari negara China. Mungkin saja pelancong dari Hong Kong, Singapura malah tidak mungkin juga dari Malaysia!

Pastilah itu sesuatu yang tidak menghairankan kerana taman bunga secantik Keukenhof ini telah membawa ramai pencinta bunga dari seluruh dunia. Khabarnya hinggakan tempahan dibuat berbulan-bulan lebih awal bagi mengelakkan kehampaan kerana tidak dapat masuk ke taman ini. Malah ada pelancong yang datang terlalu awal ketika bunga-bunga tulip masih belum pun berkembang. Ada pula yang datang hanya sekadar melihat daun bunga tulip sahaja. Masalah ini tidak dapat dielakkan kerana tempoh musim dingin tidak dapat diduga peredarannya setiap tahun.

Sara memeluk tubuh. Jauh sudah dia mengelamun. Dia memandang lagi ke hadapannya. Terbentang pemandangan indah yang memukau mata. Dia mengagumi panorama yang sedang terbentang di hadapannya tanpa pernah jemu. Dia sudah ke sini beberapa kali bersama kawan-kawan dan sekali bersama papanya. Kata papa, ladang tulip itu terbentang luas macam sawah padi di Malaysia. Cuma bezanya padi berwarna keemasan sedangkan tulip pula berwarna-warni.

Sara tidak dapat membayangkan apa yang cuba disampaikan papa. Sawah padi? Kelihatan begitu asing padanya. Dek kerana ingin tahu, dia mencarinya di internet. Rupa sawah padi memang langsung tidak sama dengan ladang tulip. Jadi bagaimana papanya boleh membuat persamaan sebegitu? Sungguh dia tidak faham, sebagaimana dia tidak memahami papanya.

“Assalamualaikum!” Ucapan salam seseorang dari belakang telinganya membuatkan hati Sara berbunga ria tiba-tiba. Dia tidak perlu menoleh untuk melihat siapa yang menegurnya. Dia arif sangat dengan suara itu. Dia dan empunya suara itu sebenarnya sudah tidak boleh dipisahkan oleh apa-apa lagi.

Sara mengukir senyum. Dia membiarkan lelaki itu terus menjadi penunggu di sisinya. Betapa suara itu memang amat dirinduinya. Tak perlu dia menyatakan kerinduan itu, dia tahu akhirnya lelaki itu pasti akan datang. Baru sebentar tadi dia teringatkan lelaki itu dan kini bagaikan mimpi, lelaki itu muncul di sisi.

“Selamat hari jadi, Sara!” ucap lelaki itu dalam bahasa Jerman yang fasih.

Suara lelaki itu gemersik menerpa ke telinganya. Sara memejamkan matanya, menghayati keindahan ucapan salam daripada seseorang yang sangat dekat dengannya. Rasa bahagia itu menyerap ke hatinya membuatkan dia tersenyum.

Haruman Cool Water dari Davidoff yang sudah sebati di hidungnya mengesahkan siapa dia yang berada di sisinya tanpa perlu dia menoleh. Ya, semenjak dia menghadiahi Cool Water kepada lelaki itu dua tahun lepas, haruman itu telah menjadi bau rasminya.

“Terima kasih, Adrian!” jawab Sara, juga dalam bahasa Jerman yang fasih. Matanya perlahan-lahan dibuka. Kini Adrian betul-betul berdiri di hadapannya. Lelaki itu memegang sejambak bunga tulip berwarna merah jambu di tangan kanan, manakala di tangan kirinya secawan besar kopi panas.

Hatta melihatkan Adrian, hampir saja Sara memeluk lelaki itu ke dalam dakapannya. Dia benar-benar teruja kerana sebenarnya di saat dia kesedihan seperti itu tiada siapa yang diharapkan kecuali dia. Tanpa diduga, impiannya tiba-tiba menjadi kenyataan! TUHAN pastilah benar-benar sayang padanya.

Namun reaksi Adrian seperti biasa. Cepat saja menjarakkan dirinya bila Sara membuat aksi teruja begitu. Dia mengundur ke belakang selangkah. Tetapi senyuman tetap tersungging di bibir merahnya. Wajahnya nampak begitu ikhlas tatkala menghulurkan jambangan tulip kepada Sara tanpa rasa bersalah sekelumit pun.

Ah! Lelaki itu terlalu menjaga adab. Dalam keadaan teruja seperti itu, seharusnya Adrian biarkan sahaja dia memeluknya untuk meraikan kegembiraan. Begitulah perkiraan Sara, gadis separuh Malaysia, separuh Jerman itu. Sedangkan bagi Achmad Faris Adrian Fadhli, lelaki setengah Indonesia dan setengah Jerman itu, batasan pergaulan antara lelaki dan perempuan cukup umur harus ada bentengnya.

Sekalipun mereka membesar bersama, tidak bermakna dia dan Sara boleh saling berpelukan sebagaimana dia memeluk Aziz. Sara tetap haram disentuh sekalipun antaranya dengan Sara boleh diibarat bagai kembar tidak seiras. Mereka sangat akrab hinggakan apa sahaja tentang diri Sara sudah ada di dalam poketnya hinggakan dia boleh membaca fikiran gadis itu. Lihatlah, walaupun Sara tidak memberitahu akan berada di situ, dia boleh menjejakinya kerana pada tahun-tahun sebelumnya memang di sinilah, di kerusi yang sama mereka duduk berjam-jam lamanya berbicara macam-macam.

Sebenarnya bukanlah sukar menduga ke mana Sara pergi kerana beberapa hari sebelum kehilangannya, Sara ada memberitahu yang dia teringin ke Keukenhof melihat tulip. Sara memang gemar dengan tulip. Kalau jumpa tulip meliar di jalanan pada musim bunga, Sara cepat saja berlari mengutipnya. Jadi bila berlaku perselisihan antara Sara dan papanya, Sara menggunakan alasan itu untuk ‘melarikan’ diri seketika sehingga hatinya sejuk kembali. Jadi mudah baginya untuk mengagak ke mana Sara membawa diri kali ini.

Begitulah juga jika dia menghilangkan diri. Sara pasti boleh menjejakinya walau ke mana dia pergi hinggakan Aziz, adik kandungnya kadang-kadang angkat bendera putih kalau tiba-tiba mami dan papi minta mencarinya! Lalu Aziz pasti saja menelefon Sara jika dia tidak mahu pening kepala membuang masa mencarinya.

Adrian mengambil tempat di sisi Sara yang kelihatan asyik membelek jambangan tulip merah jambu.

Sara pula menyimpan rasa terkilan di hatinya pada tingkah Adrian sebentar tadi. Ketika hati dipagut sedih begitu, jika boleh dia mahu dipeluk dan dibelai supaya hatinya menjadi tenteram. Dia tahu, batas yang Adrian letakkan itu seharusnya dihormati tetapi dia benar-benar sedang bersedih dan tertekan. Kalaulah sahaja papa boleh menjadi orang yang dipercayai dan dihormatinya. Dia mengeluh di dalam hati, mengenangkan nasib diri.

Dia membelek lagi bunga-bunga tulip yang begitu segar warna merah jambunya. Dia mengiranya. Ada 21 kuntuman semuanya. Pastilah melambangkan 21 tahun umurnya kini. Ya, dia sudah pun berumur 21 tahun!

“Cukup tak dua puluh satu?” Adrian bertanya untuk menceriakan wajah Sara tetapi gadis itu hanya tersenyum hambar. “Kenapa merajuk sampai ke sini?” Dia bertanya mengorek rasa. Masih juga tidak mahu berputus asa memujuk gadis itu berkata-kata dengan nada yang selalu tegas tetapi tetap lembut tuturnya.

Sebagai lelaki bangsa Indonesia yang masih menjunjung tinggi adab timur, begitulah watak Adrian. Berbeza dengan karakter lelaki bangsa Jerman yang selalunya kedengaran tegas tetapi sedikit kasar. Matanya saja yang kelihatan coklat kebiruan tetapi dia tetap suka makan pempek Palembang buatan papinya. Itulah Adrian yang lebih bahagia menjadi orang Indonesia walaupun tinggal di negara Jerman.

Seperti Sara, Adrian juga menggunakan bahasa Jerman dalam pergaulan sehariannya tetapi yang membezakan antara kedua-duanya ialah Adrian akan bertutur dalam bahasa Indonesia dengan keluarga atau dengan orang Indonesia yang lain sedangkan Sara langsung tidak tahu bertutur bahasa Malaysia. Kerana itu, sekalipun datang dari satu rumpun Melayu, Sara dan Adrian akan bertutur dalam bahasa Jerman kerana kekurangan Sara itu.

“Mana ada merajuk?” Sara tidak mahu mengaku.

Kata-kata Sara itu sekadar membuatkan Adrian tergelak kecil. Dia membongkokkan tubuhnya ke hadapan lalu berpaling ke kiri Sara. Dengan segaris senyuman yang masih tersungging di bibirnya dia hanya memandang wajah Sara. Dia cuba mencari punca mengapa kali ini Sara lari lagi.

Melihatkan Sara hanya membatukan diri, dia menggelengkan kepalanya. Gadis itu tidak berubah. Selalunya dia turut terbabit sama dalam hal ‘melarikan diri’ hinggakan papa Sara pernah mengamuk kepadanya. Tetapi sejak peristiwa setahun lalu itu, Sara telah berjanji kepadanya yang dia tidak akan lari lagi walau apa juga yang terjadi. Kini Sara memungkiri janjinya. Sara sudah pandai ‘lari’ tanpa membawanya. Sungguh Adrian tidak faham.

“Sampai hati tak bawa aku sama. Kalau kau beritahu, aku tak akan biarkan kau pergi sendiri sejauh ini.” Adrian meluahkan apa yang dirasakannya.

Sara menarik nafas yang terasa begitu berat di dadanya. Kedatangannya ke sini memang tidak dikhabarkan kepada sesiapa. Tidak kepada Adrian, apatah lagi kepada papanya. Dia hanya ingin bersendirian menyambut hari lahirnya. Justeru, seawal jam 6.00 pagi semalam, dia sudah berada di Berlin Sentral untuk menaiki ICE ke Amsterdam.

Sangkanya tiada yang akan menemuinya di sini. Yalah, dia bukannya artis yang semua orang kenalnya. Lagi pula jarak di antara Berlin ke Amsterdam lebih kurang 659km! Naik ICE saja sudah pun enam jam! Sudah cukup jauh. Tetapi dia tersilap. Silapnya kerana dia terlupa, dia ada seseorang seperti Adrian.

Adrian ketawa tiba-tiba. Wajah jengkel yang ditunjukkan oleh Sara langsung tidak membuatkannya terasa hati. Malah dia merasakan kemenangan telah berpihak kepadanya.

“Sudahlah… jangan merajuk. Nanti tak cantik.” Dia bercanda.

Wajah Sara masam mencuka mendengarkan lawak Adrian yang langsung tidak menjadi, langsung tidak menyejukkan hatinya yang sedang marah. Adrian tak perlu mencarinya. Dia tak perlukan sesiapa untuk memujuknya.

“Boleh tak lain kali, kau jangan cari aku? Biarkan saja aku seorang. Aku kan memang tak ada sesiapa di dunia ni?!” Bersungguh-sungguh dia marah. Suaranya sudah tinggi. Dia sudah tidak hiraukan bunga tulip merah jambu mahupun orang yang lalu-lalang di hadapan mereka. Dia sudah tidak peduli apa-apa lagi.

“Sara! Kita kan dah berjanji akan melalui semuanya bersama-sama? Aku sekali-kali tak akan biarkan kau sendirian.” Adrian mengulang janji yang pernah terukir di antara mereka sejak kecil. Janji yang sudah dipateri dengan darah pada usia 12 tahun itu. Sekalipun ketika itu mereka tidak faham banyak perkara, tetapi janji tetap janji. Masakan Sara lupa pada janji itu? Masakan Sara terlupa pada dia?

Namun kata-kata Adrian tidak langsung membuatkan Sara tersenyum. Ketika itu, Sara berasa malu pada dirinya. Dia baru tersedar dia telah memungkiri janjinya sedang lelaki itu begitu tegar memegang janji mereka. Mengapalah ketika dia membuat keputusan ke sini dulu, dia tidak memaklumkan kepada Adrian supaya dia tidak mungkir janji? Dia tunduk. Sedar dia terlalu mengikut kata hatinya.

“Baiklah… buktikan! Jangan cakap saja. Kalau betul kau nak bersama aku, susah… senang… mahu kau jadi teman serumahku? Hari ni aku sudah dua puluh satu tahun. Aku rasa dah tiba masa aku keluar dari hidup papa. Apa kata kau? Berani?” Sara memprovokasi Adrian. Mata Adrian ditentang.

“Sara!” Adrian hanya menggeleng. Dia kesal kerana Sara seolah-olah tidak memahaminya. ‘Duduk bersama Sara? Tinggal berdua? Hah! Memang idea gila!’ Bila membayangkannya saja dia sudah tidak sanggup. Idea ‘bunuh diri’ sendiri.

“Aku rasa tak perlu aku jelaskan lagi tentang itu. Kau tahu jawapan aku.” Dia berkata. Dia cuba menyabarkan hatinya menghadapi kerenah Sara. “Kan aku dah datang sejauh ini untuk bersama kau? Senyumlah…” pintanya kepada Sara yang sudah memalingkan wajahnya ke sisi. “Kalau kau terus masam macam ni, aku tahu apa caranya boleh buat kau senyum.” Kali ini dia sudah bangun. Dia membetulkan kedudukan pinggang seluarnya supaya lebih selesa.

Dia menanggalkan topi di kepalanya lalu meletakkannya di kerusi. Rambutnya yang perang, kelihatan sedikit berserabai. Dia mengirai rambutnya dengan kedua-dua tangannya. Tidak lama kemudian, rambut yang dihempap topi tadi kembali kemas terpacak, menyerlahkan sisi wajahnya yang lebih menawan.

“Kau jangan cuba, Adrian! Aku tak nak tengok!” Sara sudah tergeleng-geleng. Hilang rajuknya dek mengenangkan tindakan Adrian nanti. Dia tahu apa yang Adrian mahu lakukan. Adrian bukannya malu. Lagi ditegah, lagilah semangat dia hendak melakukannya. Itu kan sudah hobinya?

Tetapi Adrian kelihatan serius mahu mengenakan Sara. Langsung tidak peduli dengan rayuannya. Dia sudah mengambil tempat beberapa langkah di hadapannya lalu bersedia. Bila-bila masa dia akan memulakan persembahannya.

“Okey… okey… aku senyum!” Sara mengalah. Bibirnya sudah mengukir senyuman plastik.

Tetapi Adrian tidak berpuas hati. Itu bukanlah senyuman yang diharap-harapkannya. Dia mengacah Sara dengan membuat aksi regangan menyebabkan Sara kelihatan huru-hara. ‘Padan muka!’ ejeknya di dalam hati. ‘Tadi tunjuk berani sangat!’ Dia tersengih-sengih nakal.

Sara menutup mukanya dengan telapak tangan. Itulah langkah selamat yang terakhir yang boleh difikirkannya. Dia akan berasa malu setiap kali Adrian mahu membuat persembahan street dance untuknya. Sekejap sahaja nanti mereka akan dikerumuni orang ramai yang kagum dengan persembahannya. Kemudian diberi wang sebagai menghargai persembahan itu. Bukan sekali dua dia terkena. Lalu mengalah ketika itu adalah jalan terbaik. Ada banyak masa yang lain kalau dia mahu bertekak dengan Adrian.

“Sara! Buka mata. Kau jangan bimbang, aku main-main saja.” Adrian tergelak-gelak menjelaskan. Masakan dia mahu menarik perhatian orang di situ. Hari ini adalah hari istimewa yang harus dikongsi hanya untuk dia dan Sara. Tak perlu ada orang yang lain-lain. Dia cuma mahu menyakat.

Perlahan-lahan Sara mengintai dari celahan jemarinya. Dia mahu mengesahkan yang Adrian tidak mempermainkannya. Dia nampak Adrian berdiri betul-betul di hadapannya sambil berpeluk tubuh. Di bibirnya sedang mengukir senyuman lebar. Lega!

“Selamat hari lahir, puteriku,” ucap Adrian perlahan. Dia memandang Sara dengan hati yang damai. Kali ini Sara tersenyum manis kepadanya. Ya, senyuman itulah yang dinanti-nantikannya. Melihat senyuman itu, dia mahu hidup seratus tahun lagi.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/182884/cinta-bunga-tulip

[REVIEW] LIFESTYLE OF FUTURE HOUSE BUYERS IN MALAYSIA

LIFESTYLE OF FUTURE HOUSE BUYERS IN MALAYSIA BY MOHD WIRA MOHD SHAFEI, FANNY FOO SUAN SUAN, ILIAS SAID, OMAR OSMAN

“The essential cornerstone of robust, successful marketing strategies is to understand house buyers’ needs, markets and trends. This book introduces the reader to basic lifestyle segmentation by using an exploratory study as a tool in determining the lifestyle of Malaysian house buyers. By understanding our customers and their needs can give insights to massive solutions and consultations in our core business. The way we understand our customers and their needs has been responsible for our massive shift into solutions and consulting, which will account for the majority of our business. Housing development is dominated by projects in which insight into house buyers is the foundation to improving interactions between developers and potential house buyers. This book reduces the gap between marketers and house buyers. Beyond the business needs, lifestyle of Malaysian house buyers provide an added lifestyle value to professionals like architects, engineers, designers, planners and researchers together with guidance on typical issues such as survey analysis, and more specific matters such as limitations and recommendations for future research. ”


 

This book is characterized by a good pedagogical approach, and provides an overview of the objectives in identifying house buyers’ lifestyle segments for the segmentation research. This book covers a research problem, its translation into statistical terms, a theoretical review, a dataset description, a guided analysis and interpretations of the results. It concludes with discussion and recommendations of features and locations that reflects lifestyle, behaviour and preferences of house buyers’ in Malaysia. So, whether marketers are just beginning to understand their customers, or whether this has been an issue of priority for years, this book is a guide and it is with great pleasure that we recommend this interesting book to anyone engaged in or interested in lifestyle segmentation research in Malaysia.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/182990/Lifestyle-of-Future-House-Buyers-in-Malaysia

 

[REVIEW] INOVASI PERTANIAN BANDAR

INOVASI PERTANIAN BANDAR OLEH ZULHAZMISAYUTI, HANIM AHMAD, AB KAHAR SANDRANG
Isi kandungan buku ini meliputi pelbagai topik termasuklah kaedah penanaman atau manual pemasangan, kelebihan dan faedah setiap inovasi, pemilihan dan pengeluaran tanaman, pengurusan penyakit dan perosak serta teknik pengendalian lepas tuai. Gaya bahasa buku ini diolah secara separa teknikal dan mudah difahami.

 Apa yang saya boleh ulas mengenai buku ini, ia merupakan satu kit pertanian yang menarik dan simple. Antara yang anda boleg pelajari dari buku ini ialah cara penggunaan Green Kit, Fertikit, pertanian secara vertikal, pengendalian dan penyimpanan hasil sayur serta banyak lagi. Sesuai untuk anda yang menjadikan pertanian satu hobi dan kerjaya.  Buku ini juga memberikan gambaran kasar bagi cara penanaman yang betul supaya kita memperoleh hasil yang memuaskan.

[SNEAK PEEK] BULAN CINTA

BULAN CINTA Oleh Mimie Afinie

 

“BOLEH tak Rara duduk diam-diam? Pening angah tengok Rara ke hulu ke hilir dari tadi. Orang nak tengok TV pun tak senang.” Hidayat pandang adiknya sambil jegil mata.

“Kalau tak nak pening, tak payah la tengok.” Tak cukup mengejek, Rania buat muka pula.

“Dah Rara kat depan mata angah, nak tak nak kenalah tengok.”

“Dah, dah, dah. Sebelum jadi panjang, lebih baik dua-dua diam. Nanti lain pula jadinya.”

Encik Raof terpaksa menyampuk. Kalau dibiarkan mahu jadi bergaduh. Bukan dia tak faham dengan perangai budak dua orang ni. Kalau tengah berbaik, bukan main lagi. Bertepuk bertampar, ketawa sampai tak ingat dunia. Tapi kalau bergaduh, macam-macam yang keluar dari mulut masing-masing.

“Ayahhh…” Rania dah menempel di sebelah Encik Raof di atas sofa tunggal. Manja suaranya.

“Apa dia, sayang?”

“Boleh tak kalau Rara tak nak mula esok? Rara nak minta tangguh minggu depan.” Lembut mata Rania memandang ayahnya. Nak memujuklah tu.

“Tak boleh!” Belum sempat Encik Raof kata apa-apa, Huzir menjawab. Keras suaranya.

“Bolehlah ayah.” Rania pujuk. Buat-buat tak dengar ucapan along.

“Kenapa nak minta tangguh pula?”

“Tiba-tiba Rara rasa macam tak yakin.”

“Mana boleh macam tu. Rara kena percaya pada diri sendiri. Kena yakin. Ayah percaya Rara boleh.”

“Entah, belum apa-apa dah tunjuk lemah. Rara, kita ni tak boleh cepat mengalah. Kena berjuang habis-habisan, faham?”

“Angah jangan menyampuk boleh tak? Berjuang apa benda entah. Angah ingat Rara ni nak pergi berperang ke, apa?” Rania tayang penumbuk. Hidayat balas dengan jelir lidah.

“Rara ni kan, umur dah dua puluh enam, tapi perangai sampai sekarang masih tak matang. Boleh tak Rara belajar jadi matang sikit? Belajar jadi dewasa?”

Kecil saja along di mata Rania masa ni. Pedas sungguh ayat tu weh! Tapi ayat along mana pernah tak pedas. Dari dulu macam itulah mulut dia.

“Pening pula kepala ayah dengan kau orang ni la.”

“Entah, semua sibuk nak menyampuk.” Rania juih bibir.

“Ayah cakap kau orang, bermakna termasuklahRara sekali. Rara pun menyumbang pening kepala ayah, tau? Jangan nak perasan.” Hidayat mengejek.

“Tak ada, tak ada… Kan ayah?”

Encik Raof hanya geleng kepala sambil pandang muka Rania.

“Sekarang dah pukul sepuluh lebih. Rara nak masuk tidur sebab pagi-pagi esok Rara nak keluar pergi joging. Selain itu, Rara tak nak fikir apa-apa.”

“Rara jangan nak mengada-ngada. Pukul tujuh setengah pagi esok, along akan pastikan Rara dah ada kat depan pintu pagar,” marah Huzir.

“Tak nak.”

“Rara mana boleh buat macam tu. Eh! Along dah keluar duit banyak tau? Rara jangan suka-suka nak buat keputusan sendiri.” Huzir sambung marah.

Sambil jeling along, Rania bangun dari sofa.

“Dah bagi nak ungkit balik. Susah-susah sangat, Rara bayar balik duit along tu.”

“Ayah tau Rara bergurau aje tu. Takkan la Rara sampai hati nak malukan ayah, betul tak?”

Dengar suara ayah yang macam tu, Rania tak jadi nak menjawab lagi. Ayah selalu buat Rara kalah. Pandai betul ayah psikologi Rara. Jarang marah, pukul pun tak pernah. Itu yang buat rasa hormat semakin menebal terhadap ayah.Sememangnya Abdul Raof Mohd Shukor ialah ayah terbaik di dalam dunia ini.

JEMARINYA mengetuk-ngetuk stereng. Mulut menyanyi perlahan, mengikut rentak lagu dari radio yang sedang terpasang. Sesekali mata menoleh ke arah pintu rumah. Sudah hampir sepuluh minit dia di sini. Salam sudah beberapa kali dihulurkan, suis loceng rumah juga sudah ditekan, tapi orang yang ditunggu masih tidak kelihatan.

Hati dah sama panas dengan enjin kereta. Terus terang, dia memang pantang dengan orang yang tidak menepati masa, tidak menepati janji. Baru tangannya nak menekan hon, pintu rumah terbuka. Bukan seorang, tetapi empat orang muncul dari situ.

Dia keluar dari kereta kemudian berjalan ke arah pintu pagar. Tapi sesudah dua minit di situ, empat orang tadi masih juga berada di depan muka pintu. Sepertinya sedang berlaku sesi perbincangan di situ. Apa hal pula ni? Sampai bila nak kena tunggu?

“Assalamualaikum.” Seraya tersenyum, salam dihulurkan.

“Waalaikumussalam.” Encik Raof datang ke arah pintu pagar.

“Encik ni dari Sekolah Memandu Kita ke?”

“Ya, saya.” Mesra suaranya.

“Minta maaflah encik, lama tunggu. Anak pak cik tu tak pernah bawa kereta sebelum ni. Tu yang dia cuak sikit. Kami tengah bagi semangat dekat dia la ni.”

“Okey. Tak apa. Saya tunggu.” Berlapik Razlan jawab. Biasalah kalau dengan orang berpangkat bapa, dia memang lemah sikit. Hati yang sedang hangat, mendadak jadi sejuk.

“Saya Razlan Hakimi. Panggil Razlan aje.” Kedua-dua belah tangannya dihulurkan kepada lelaki itu.

“Pak Cik Raof.” Huluran tangan Razlan disambut.

“Sekejap, pak cik panggil anak pak cik, ya?” Lantas dia bergegas ke dalam pagar semula.

Tiga minit kemudian, Encik Raof datang. Rania, Huzir serta Hidayat juga.

“Inilah Rania Aisya, anak pak cik yang nak belajar memandu tu. Yang dua orang ni pun anak pak cik.”

Kepada Rania, Razlan sekadar beri sedikit senyuman. Kepada anak-anak lelaki Encik Raof, dia hulur tangan untuk bersalaman.

Jadi, inilah guru memandu tu? Memang lawa sungguh mamat ni. Dari atas ke bawah Rania tilik. Dengan tingginya, dengan matanya yang cantik, hidung terletak, bibir merah samar, kulit cerah.

Haisy, Macam tak sesuai aje jadi guru memandu. Boleh ke pelajar perempuan beri konsentrasi pada pemanduan kalau dah guru kat sebelah terlajak kacak macam ni?

“Rara, ini Razlan… Dia ni yang akan ajar Rara, tau?”

“Ooo… ooo… okey.” Terus Rania jadi gagap. Ralit sangat merenung sampai dia jadi lupa diri sekejap. Harap-harap semua tak perasan. Lebih-lebih lagi Razlan, si kacak itu.

Tapi hati, kenapa tiba-tiba nak berdebar-debar pula ni? Hei, tolonglah jangan macam-macam.Tak suka tau!

“Boleh kami pergi sekarang, pak cik?”

“Boleh.” Encik Raof senyum.

“Ayah.” Rania tayang muka sedih. Tangan ayahdicapai dan dipegang.

“Pergi ajelah. Insya-Allah, okey tu. Ayah doakan ya?” Encik Raof memujuk lembut.

“Relaks la. Tak ada apalah.” Hidayat menepuk-nepuk belakang adiknya. Cuba bagi semangat.

“Kan ada Razlan tu, Rara. Tak payah nak takut sangatlah.” Huzir pula bersuara.

“Dah, dah… Kesian Razlan. Dah lama sangat dia tunggu.” Encik Raof memaut bahu anaknya. Kemudian membuka pintu kereta sebelah penumpang.

“Razlan bawa atau nak bagi anak pak cik bawa?”

Rania membesarkan matanya. Ada pula ayah pergi tanya macam tu? Melampaunya!

“Dia dah pernah bawa kereta ke?” soal Razlan.

“Tak pernah.” Cepat-cepat Rania jawab. Sebenarnya pernah. Angah yang ajar. Tapi di kawasan lengang dan tiada kenderaan.

“Kalau tak pernah tak apalah. Biar saya bawa dulu.”

“DAH macam nak hantar orang pergi Mekah la pula. Sampai satu keluarga hantar. Lepas tu siap bagi pesanan penaja bagai. Padahal nak belajar memandu aje pun.” Razlan menyindir. Ketika itu kereta baru bergerak meninggalkan pekarangan rumah Rania.

Rania menoleh. Bulat matanya memandang wajah Razlan. Melampaunya mamat ni. Tadi kat depan ayah, kat depan semua orang, bukan main bersopan santun. Taksangka, mulut macam longkang yang penuh lumut. Muka yang terlajak kacak tadi, tiba-tiba nampak buruk di matanya.

“Tapi tak cukup ramai tu. Apa pasal tak ajak ketua kampung, penghulu, pengerusi rukun tetangga, tok imam, tok siak sekali? Mesti lagi meriah.”

Telinga Rania dah rasa hangat. Mamat ni memang kurang ajar.

“Eh! Salah ke kalau ramai yang hantar saya? Saya belajar memandu ni saya bayarlah. Bukan percuma tau? Suka hatilah berapa ramai yang nak hantar saya pun.”

“Siapa cakap salah? Kalau awak nak ajak satu taman tu pun boleh. Nak lagi gempak, bawa bunga manggar sekali. Kompang jangan lupa. Terus arak awak masuk dalam kereta ni.”

“Eee, mulut!” Sakit pula hati Rania. Dahlah belajar tanpa rela, dapat pula pengajar mulut buntut ayam macam ni. Harap-harap hari ini sajalah dia belajar dengan mamat poyo ini.

“Tadi tu kenapa lambat?” soal Razlan, tanpa mempedulikan Rania yang sedang marah.

“Tak ada apalah.” Jawab sajalah macam tu. Takkan nak berterus terang, kan? Malu tau? Sejujurnya, dia takut.Juga suka berfikir yang bukan-bukan. Dia risau kalau-kalau dia akan langgar orang. Lepas tu dia terasa macam semua kenderaan dari arah berlawanan akan bertembung dengan kereta yang sedang dia pandu.

Bukan tak cuba buang perasaan tu, tapi tak boleh. Sebab itulah dia belum ada lesen memandu sampai sekarang walaupun umur dah nak masuk 26 tahun. Ikutkan bukan dia yang nak belajar sangat. Along yang paksa sampai sanggup keluar duit. Dia faham kenapa along bersungguh benar.

Yalah, selama ini dia ke tempat kerja tumpang kereta along.

Tapi lagi dua bulan along dah nak berkahwin dan kena berpindah ke rumah sendiri. Itu sebab along paksa dia belajar memandu dan punya lesen macam orang lain. Cuma yang jadi masalah sekarang, dia seorang yang penakut dan punya tahap keyakinan diri yang sangat rendah.

Ikutkan dia boleh aje naik kenderaan awam. Tapi ayah tu mana nak kasi. Dari dulu lagi ayah macam tu. Susah sangat nak melepaskan anak daranya ini ke mana-mana sendirian. Konon risau keselamatan dia. Tapi dalam ayah duk larang, sesekali ada juga dia guna perkhidmatan awam macam teksi, LRT mahupun Uber.

“Takut?”

“Mana ada.”

“Mengaku ajelah.”

“Tak takutlah.”

“Tadi tu dia orang tengah pujuk awak, kan?” Tanpa menghiraukan jawapan Rania, Razlan bertanya begitu.

“Kenapa nak kena tanya macam tu? Tugas awak cuma mengajar saya aje, kan? Lebih-lebih pula!”

“Tanya macam tu pun nak marah? Berlagak betul!”

Berlagak dikatanya aku? Kurang asam betul! Baru bercadang nak balas, telefonnya berbunyi. Segera dia keluarkan dari beg sandangnya. Syafiq dalam talian.

“Fiq, nanti I telefon balik, ya? I tengah belajar memandu ni.” Perlahan Rania jawab. Tak nak bagi Razlan dengar.

“You belajar memandu? Jangan buat lawak boleh tak?” Kuat suara Syafiq. Macamlah baru sehari dua dia kenal Rania.

“Lawak apa pula? Betul la.”

“Apa apa ajelah,” pintas Syafiq. Sikit pun dia tak percaya.

“I nak ajak you keluar.”

“Okey, petang ni kita keluar.”

“I pergi jemput you sekarang. Kita keluar pagi ni.”

“Tak boleh. Sekarang ni I ada kelas memandu. Kan I dah cakap tadi?”

“You serius ke ni?”

“Seriuslah. Takkan I nak tipu you pula.”

“Tak cakap dengan I pun.”

“Lupa.” Sebenarnya bukan lupa, saja tak nak beritahu. Bukan apa, risau mereka bergaduh pula. Syafiq tu kan lain macam sikit. Cemburu tak bertempat. Kalau dia beritahu awal-awal, silap-silap dia tidak dibenarkan belajar memandu pula.

“I tak percaya. Entah-entah you dengan lelaki lain.” Syafiq merungut.

Rania mendengus. Betul pun apa yang dia fikir. Kalau tak cemburu, kalau tak syak yang bukan-bukan, bukan Syafiq la tu.

“Suka hati aje you tuduh I, kan?” Suara Rania mendadak jadi tinggi. Lupa dengan siapa dia berada sekarang.

“Tapi betul kan you dengan lelaki?”

“Ya, memang betul.”

“Raniaaa!!!” Syafiq menjerit.

“Dia guru sekolah memandu ajelah. Takkan itu pun tak boleh?”

Razlan senyum. Haiya! Ada orang cemburu la.

“I tak percaya.”

“Ya Allah. I tak tipu.”

“Dia handsome, kan?”

“Mana ada. Dia dah tua. Rambut pun dah beruban. Memang tak handsome langsung. I tengok pun tak selera.”

Razlan jegil mata. Amboi mulut! Sesedap rasa mengumpat aku. Memang cari pasal betul la perempuan ni.

“Kalau betul, buktikan pada I.”

“Bukti apa benda pula ni?”

“You wefie dengan dia. Lepas tu hantar gambar tu dekat I. Sekarang!” Syafiq beri arahan.

Rania tergamam. Syafiq suruh dia wefie dengan mamat poyo ni? Dah hilang ingatan apa?

“You dengar tak?”

“Okey la, Fiq. I tak boleh cakap banyak. Nanti I call you balik. Bye.” Rania segera mematikan talian. Suka hati Syafiqlah nak marah ke, nak mengamuk ke, malas nak fikir.

“Apa awak cakap? Orang tua rambut beruban, tak handsome, awak tak selera?” Razlan dah marah. Kut ya pun nak lepaskan diri dari kekasih hati, tak perlulah nak babitkan dia pula. Memang cepatlah dia naik angin.

“Bila masa saya cakap macam tu?” Eh, rasanya dah cukup perlahan dia bercakap. Takkan Razlan boleh dengar pula?

“Eh, eh, tak nak mengaku pula. Untuk pengetahuan awak, telinga ni hari-hari saya korek tau? Kalau awak duduk sebatu pun saya boleh dengar awak bercakap, ini kan pula kat sebelah ni aje. Nak menipu pun agak-agaklah.”

“Eleh, mengata orang! Awak pun sama menipu. Ingat hebat sangat telinga awak sampai boleh dengar saya bercakap dalam jarak sebatu tu?”

“Betul la. Kalau bercakap melalui telefon, usah kata sebatu, seribu batu pun boleh dengar.”

“Loyar buruk!” Rania mencebik.

“Lain kali tolong jangan babitkan saya. Saya tak suka, tau tak!” Serius suara Razlan. Memang dia tak suka. Yalah, kau bergaduh dengan pakwe kau, lepas tu kau nak heret aku sekali, apa kes? Baru kenal tak sampai setengah jam, dah macam-macam kerenah kau dah tunjuk.

“Maaf!” Sepatah sahaja Rania cakap. Benda dah jadi, nak undur balik pun dah tak boleh. Yang perlu difikirkan sekarang ialah Syafiq. Macam mana ya nak pujuk lelaki tu?

“Maaf konon.” Razlan mengejek.

“Eh! awak ni dah kenapa? Orang dah minta maaf, terima ajelah. Apa yang tak puas hati lagi ni?”

“Saya tak puas hati sebab awak cakap saya tua, beruban, tak handsome.”

“Okeylah… Awak handsome, macho, segak, tampan, kacak, lawa, sado, cemerlang, gemilang dan terbilang. Okey, puas hati?” Hati dah semakin menyampah dengan lelaki ni. Sangat menyampah. Tak taulah macam mana dia nak terus belajar dengan orang macam ni.

“Jangan lebih-lebih boleh tak?” Razlan toleh Rania sebentar sambil jegil mata.

“Kena puji pun marah? Tak bersyukur betul.”

“Belum apa-apa dah derhaka dengan guru. Harap-harap sekali ajelah ambil test terus lulus.” Razlan mengomel.

“Ya Allah, mulut. Macam ini ke tingkah laku seorang guru? Belum apa-apa dah doa yang tidak baik untuk anak murid.”

“Bila masa saya doa yang tak baik? Cuba faham betul-betul ayat saya tu.”

Eleh, tak nak mengaku konon. Macamlah aku bodoh sangat tak faham ayat sindiran dia tu.

*****

“MACAM mana kelas memandu kau semalam? Ada ke kau langgar siapa-siapa? Dah berapa orang jadi arwah?” Muna yang menempel di sebelah kubikel Rania tayang sengih.

“Kau ni, mulut memang nak kena cili, kan? Suka hati aje cakap macam tu. Hesy, minta simpang.” Rania membeliakkan matanya.

“Ala, aku gurau aje. Jangan la marah.” Makin lebar sengih Muna.

“Ceritalah pengalaman kau. Aku nak dengar.”

“Jangan cari pasal, Muna. Nanti Cik Melly bising. Dah la kerja tengah menimbun ni.”

“Nia, dah pukul satu lebihlah. Dah waktu rehat.” Muna tayang jam di pergelangan tangan kirinya.

“Laaa, ya ke? Patut la ahli mesyuarat tingkap dah bersidai kat sini. Dah pukul satu rupanya.” Rania gelak.

Muna ikut gelak. Muna atau nama penuhnya Muna Sabrina merupakan rakan sekerja yang paling rapat dengandia. Ketika mula melapor diri di syarikat ini tiga tahun lepas, Muna sudah enam tahun berkhidmat. Beliau merupakan antara rakan sekerja yang paling lama dan berpengalaman di sini.

“Eh, cepatlah cerita.”

“Malaslah. Buat sakit hati aje.”

“Kau sakit hati dekat siapa?”

“Guru memandu tu la.”

“Kenapa?”

“Razlan tu memang spesies menyakitkan hati, Muna. Tapi dia silap orang la. Dengan Rania Aisya jangan buat main-main.”

“Cikgu kau nama Razlan? Muda lagi ke dia?”

“Muda lagi. Lebih kurang umur aku juga.”

“Mesti dia kacak dan bergaya, kan?”

“Apa guna kacak, muka lawa kalau mulut macam longkang yang tak pernah cuci, tak pernah sental? Benci tau lelaki macam tu.”

“Habis, kau nak cakap kau lawan dia la?”

“Yalah. Dah dia sindir aku, takkan nak diam aje.”

“Entah-entah kau ada buat salah tak? Bukan boleh percaya sangat kau ni.”

“Si Razlan tu memang kurang ajar, Muna. Aku mana ada buat salah?” Malaslah nak cerita. Nanti Muna pun akan menyalahkan dia juga. Tapi dia tak rasa salah dia besar sangat. Alah, setakat lambat beberapa minit, takkan itu pun nak kecoh?

“Ya ke kau tak buat salah langsung?” Semacam Muna pandang Rania. Bukan boleh percaya sangat budak ni.

“Aku cuma lambat sikit aje.”

“Aku dah agak dah. Ni mesti kes kau tak nak belajar memandu, kan? Lepas tu semua pakat pujuk kau. Ayah kau, abang-abang kau, ketua kampung, ketua balai raya, tok sidang. Tu yang jadi lambat.”

Terkekeh-kekeh Rania gelak. Pandai betul Muna teka. Dahlah ayat Muna yang dekat hujung tu dah lebih kurang ayat Razlan aje. Cuma apabila Muna yang sebut, dia tak rasa nak marah pun. Rasa kelakar adalah.

“Tengok, kan betul apa yang aku cakap. Tapi, Nia… Kau mana boleh lawan guru. Tak berkat ilmu yang kau dapat. Nanti susah nak lulus.”

“Alah, guru apa la sangat. Setakat ajar memandu aje pun.”

“Tak kira la dia ajar apa pun, dia tetap guru kau, Nia.”

“Yalah, yalah, betullah tu. Tapi Si Razlan tu memang kurang ajar, Muna. Hilang sabar aku tau.”

“Kau kena belajar bersabar. Kau kena kawal diri kau. Setakat dia sindir sikit-sikit tu, kau buat-buat tak dengar aje la.”

“Aku harap, lepas ni cikgu lain pula yang akan ajar aku. Tak suka la dia tu.”

“Tak kisah la siapa pun. Yang penting, kau jangan suka melawan cakap cikgu. Faham?” tegur Muna.

“Faham, Puan Muna Sabrina,” balas Rania.

“Kau kalau dengan orang lain bukan main berapi-api, tapi dengan Syafiq, menikus. Cuba kau lawan si Syafiq macam mana kau lawan cikgu memandu kau tu. Ini apa yang Syafiq cakap, semua kau ikut. Kau macam lembu kena cucukhidung tau tak?”

Muna dah mulalah tu. Mana ada dia macam lembu kena cucuk hidung? Ada masa-masanya dia melawan juga cakap Syafiq tu. Tak adalah semua dia turut. Tengok keadaan juga.

“Jom la pergi makan… Perut aku dah lapar.” Malas nak panjangkan hal Syafiq, dia tarik laci, mengeluarkan dompet dari situ. Kemudian bangun dari kerusi.

“Syafiq tak ajak kau makan ke hari ni?”

Rania geleng. Dia tahu Syafiq masih marahkan dia kerana hal semalam. Sampai sekarang Syafiq langsung tak nak bercakap dengan dia. Tapi tak perlulah beritahu Muna. Nanti bising pula mak cik tu.

“Dia pergi mana?”

“Entah. Mana aku tau.”

“Peliknya kau tak tau dia pergi mana. Mesti kau gaduh lagi dengan dia, kan? Kali ini dia cemburu kau dengan siapa pula?” Selalunya macam itulah. Kali ini harus atas alasan yang sama juga. Dah faham sangat dengan pasangan itu.

“Nia, sudah-sudahlah. Tak payahlah kau hadap sangat dengan Syafiq tu. Kau layak dapat lelaki yang lebih baik dari dia tau? Kau tu dahlah cantik, baik pula tu, pemurah lagi… Walaupun perangai tu kadang-kadang agak mengada-ngada dan merimaskan.”

“Amboi, mulut… Laju aje kalau bab mengata. Dalam puji, dia kutuk kita pula.” Rania jeling.

“Mengata kalau benda betul tak salah rasanya. Lagipun aku mengata depan-depan, kan?” Muna melepas tawa. Tahu, Rania bukan marah pun. Satu yang dia kagumtentang Rania, dia katalah apa pun, nasihatlah macam mana pun, gadis itu tak pernah nak ambil hati. Tak pernah nak sentap. Tapi itu dengan dialah. Dengan orang lain, wallahuaklam.

Cuma itulah, apabila saja berkaitan Syafiq, Rania dah tak makan nasihat. Sebab itulah sampai sekarang, gadis itu masih lagi bersama Syafiq. Itu yang dia tak faham. Memanglah Syafiq tu ada rupa, tapi dengan perangai panas baran, cemburu buta dan selalu anggap diri betul tu, berbaloi ke untuk Rania?

“Sebenarnya Syafiq tu sayang kau ke tidak, Nia?” Selalu sangat Muna tanya soalan itu.

“Mestilah.” Seperti selalu juga, penuh yakin Rania jawab.

“Hati aku kata, dia tak betul-betul sayang kau. Dia tak serius dengan kau, Nia.”

“Kau mana boleh cakap macam tu. Kalau dia tak sayang aku, tak serius dengan aku, tak adalah dia cemburu kalau aku dengan lelaki lain. Cemburu kan tanda sayang?”

“Cemburu sikit-sikit, ya itu sayang namanya. Tapi kalau dah cemburu buta, cemburu melulu, sayang apa macam tu? Itu mengongkong namanya.”

“Mengongkong sebab dia tak sanggup tengok aku dengan orang lain. Itu saja, Muna. Tak salah, kan?” Masih juga nak jawab meskipun dia sendiri bersetuju dengan ucapan Muna itu. Nak buat macam mana, hati dah terlanjur sayang dia.

“Hesy, budak ini… Kalau kita bagi nasihat, bukannya nak dengar. Ada aje jawab dia.” Muna tayang muka geram. Mana taknya, masa Syafiq buat perangai, kepada dialah Rania mengadu. Kepada dialah Rania duk tayang mukamonyok tu. Macam manalah dia tak sakit hati dengan si Syafiq tu?

“Lain kali, kalau kau ada masalah dengan Syafiq, jangan mengadu dengan aku lagi… Malas dah nak dengar.”

“Ala Muna, jangan la macam ni. Kalau bukan kau, siapa lagi yang nak dengar luahan aku? Kau aje tempat aku mengadu… Tempat aku mencurah perasaan. Kau ni dah macam mak aku, tau?”

“Eee, tak nak aku ada anak macam kau. Degil, tak dengar kata.”

“Tak kira… Nak juga ada mak macam kau.”

“Hei, sudahlah… Geli telinga aku dengar.”

Sudahnya Muna gelak. Tak bolehlah nak marah lama-lama. Budak Rania ni memang jenis tak makan saman.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/124996/bulan-cinta

[SNEAK PEEK] MR. LONDON MS. LANGKAWI

MR. LONDON MS. LANGKAWI Oleh Herna Diana

 

“TOK WAN!” jerit Liyana yang muncul tiba-tiba di belakang tok wannya.

Terangkat bahu Haji Salleh. Kus semangat orang tua itu. Nasib baik tak kena heart attack. Liyana… Liyana… seratus kali kau buat macam tu, mahu jalan jugak orang tua tu dibuatnya.

“Nana nak tok wan mati cepat ka?” marah Haji Salleh. Dia merenung Liyana dari sebalik cermin mata yang sedikit terlondeh ke hidung.

Liyana tersengih nakal. “Okey jugak tu tok wan. Nanti Nana boleh jadi kaya cepat sikit.”

Cis, budak bertuah ni. Cakap tak bertapis langsung! “Amboi, amboi suka tok wan mati cepat noo,” balas Haji Salleh dengan muka cemberut.

Liyana terus merapati datuknya. Leher Haji Salleh dipeluk erat. “Nana gurau ajelah tok wan. Orang sayang tok wan sangat-sangat tau.”

Haji Salleh tersenyum senang. Dia tahu cucunya itu amat sayangkan dia. Cuma nakalnya, nauzubillah.

“Nana ni awat nakal sangat? Kalau dok nakal-nakal macam ni, siapalah yang nak buat bini,” sakat Haji Salleh.

“Uish! Apa barang cerita pasal-pasal bini lak ni. Tak masuk betullah tok wan ni.” Liyana menjuihkan bibirnya. Elok sangatlah rupa macam tu. Sama saja gayanya macam Orang Utan di Zoo Taiping nun.

“Apa pulak tak masuk? Awat, Nana tak mau kahwin ka?” Haji Salleh memandang. Hisy! Jangan Liyana ni buat perangai macam-macam sudah. Nabi tak mengaku umat nanti.

“Hehehe… nak kahwinlah tok wan.” Hmm… gatal jugak rupanya!

“Habis tu?”

“Belum sampai masa lagilah tok wan,” balas Liyana bersahaja. Tangannya membelek-belek sebatang paku yang berada di dalam toolbox milik Haji Salleh.

“Nak tunggu siapa? Putera kayangan?” soal Haji Salleh sambil tergelak-gelak.

Liyana turut sama mengekek ketawa. “Apalah tok wan ni. Logik sikitlah tok wan ni pun. Mana ada putera kayangan yang nak kat budak hitam legam macam cucu tok wan ni.” Liyana ketawa lagi.

“Kalau ada?” Haji Salleh menduga.

“Uish! Kalau ada, confirm seminggu Nana kena mandi dengan Clorox. Biar putih, baru sepadan nak berganding sama.” Liyana ketawa besar lagi.

Haji Salleh turut sama ketawa mendengar lawak bodoh Liyana. Ada ke mandi dengan Clorox? Itu bukan buat putih kulit. Silap-silap, tertanggal semua kulit.

Sebetulnya, Liyana tidaklah segelap mana pun. Kulitnya sawo matang. Cuma kerana dia suka membuat kerja-kerja orang lelaki, terlebih gelaplah jadinya. Kerja pejabat tak mahu. Turun laut, masuk hutan juga yang diminatinya.

“Tak adalah tok wan. Nana lawak aje. Mana tunggu putera kayangan. Yang paling utama, orang tu mesti cintakan agama, bangsa dan negara. Satu kurang antara tiga-tiga tu, reject!” ujar Liyana setelah tawanya reda.

“Amboi, patriotik sungguh,” usik Haji Salleh sambil tersenyum. Tapi dia sedar, cucunya itu benar-benar maksudkan apa yang dikatakan. Dia kenal Liyana. Semangat patriotiknya cukup tinggi.

Dalam diam, Haji Salleh bangga kerana darah pahlawannya mengalir dalam diri Liyana. Satu-satunya cucu yang ada semangat sepertinya. Cucu-cucu yang lain, tak tahu nak cakap macam mana. Semuanya terbuai dengan kesenangan zaman sekarang. Hanya orang tua sepertinya sahaja yang tahu susah senang membina sebuah ‘Malaysia’. Tambah-tambah lagi dia adalah bekas tentera.

“Hai, tok wan. Jauh pulak mengelamun. Jangan tok wan, mengamuk tok nanti,” sergah Liyana.

Haji Salleh pelik dengan kata-kata Liyana. Tidak faham. “Nak mengamuk pasal apa pulak?”

“Tok wan dok mengelamun macam teringat girlfriend saja,” sakat Liyana. Macam biasa, budak bertuah ini akan ketawa besar selepas dapat menyakat orang.

“Hisy! Budak ni. Ke situ pulak perginya. Dengar kat tok hang, naya tok wan tau,” marah Haji Salleh.

Liyana tidak mengambil pusing kata-kata tok wannya. Sebaliknya dia terus bangun lalu berjalan melihat-lihat kawasan sekitar rumah banglo yang masih dalam pembinaan itu. Macam YB melawat kawasan pun ada juga gayanya.

“Bila pak long balik sini tok wan?” soal Liyana.

“Insya-ALLAH… seminggu sebelum raya sampailah pak long hang tu,” jawab Haji Salleh yang masih tekun dengan kerjanya menyemai pokok-pokok bunga di dalam pasu besar.

Liyana terangguk-angguk. “Agak-agak pak long tu garang macam pak su tak?” Soalan cepumas diajukan Liyana tanpa diduga.

Haji Salleh hanya tersenyum dengan soalan Liyana. “Awat Nana tanya lagu tu?”

“Sajalah nak tau. Kalau pak long tu pun garang macam pak su, habislah Nana. Double trouble la,” jawab Liyana bersahaja.

“Dak aih. Pak long Nana bukan macam tu,” sangkal Haji Salleh.

“Iya ke?” soal Liyana kurang percaya.

“Iya,” tekan Haji Salleh bersungguh-sungguh.

Liyana masih curiga. “Boleh percaya ke?”

Kerja-kerja Haji Salleh terhenti. Dia mengangkat muka memandang Liyana. “Awat tiba-tiba tanya pasal ni?” Dahinya berkerut.

Liyana sengih. “Tak ada apalah. Saja-saja aje.”

Haji Salleh kembali menyambungkan kerjanya. “Tapi sebelum pak long hang sampai, Abang Aidid hang akan balik sini dulu,” cerita Haji Salleh sambil tangannya lincah meletakkan baja ke dalam pasu bunga.

“Heh? Abang Aidid tu siapa pulak?” Liyana tanya soalan bodoh.

“Laaa… budak ni. Abang Aidid tukan sepupu hang. Anak pak long. Dah lupa ka?”

Liyana tergaru-garu kepala. ‘Hisy, dia tak pernah ingat pula dia ada sepupu nama Aidid. Betul ke ada? Tak ingat pun.’

“Tak pernah dengar pun.”

“Rasanya Nana memang tak kenal dia kot. Dia tak pernah balik sini. Balik pun, adalah dulu, sekali ke dua entah. Tok wan pun dah tak ingat. Nana pun kecil lagi masa tu,” cerita Haji Salleh lagi merungkaikan keraguan Liyana.

‘Hmm… masa kecil. Patutlah aku tak ingat,’ desis hati Liyana. Dia kemudianya terangguk-angguk sambil menyahut kata-kata Haji Salleh. “Oh, macam tu.”

“Kiranya dah jadi macam orang putihlah ya tok wan.” Liyana berkata lagi sambil membuat andaian sendiri.

“Tak taulah tok wan. Harap-harap tak macam tulah,” sahut Haji Salleh. Sesungguhnya dia berharap Aidid tidak seperti yang diandaikan Liyana.

Liyana terangguk-angguk lagi. Seketika dia mula berkhayal. Macam mana rupa sepupunya itu ya?

Tiba-tiba telefon bimbitnya menjerit. Terkejut Liyana dibuatnya. Melihat nama Ijam tertera di skrin, dia pantas menjawab.

“Oii mak cik! Hang kat mana hah? Dah pukul berapa ni?” jerit Ijam di hujung talian.

Liyana terkebil-kebil lima saat apabila disergah begitu. Terencat akalnya seketika. Bila sudah kembali normal…alamak terlupalah pula. Dia sudah lambat.

“Okeylah, tok wan. Nana nak kena pi dah ni. Nanti petang baru Nana balik tau.” Liyana meminta izin untuk berlalu. Tangan Haji Salleh dikucupnya.

“Pi mana?” tanya Haji Salleh apabila melihat Liyana tiba-tiba sahaja jadi kelam-kabut.

“Laaa… tok wan ni. Nak bawa tourists pergi island hoping la,” jawab Liyana yang sudah sedia berada di atas motosikal Yamaha X1R miliknya. Helmet dicapai lalu disarungkan ke kepala.

“Bulan-bulan puasa macam ni pun nak main ‘toping-toping’?” soal Haji Salleh kurang puas hati.

Liyana tergelak. “Apalah tok wan ni. Bukan ‘toping-toping’lah. Island hoping. Sebut betul-betul… Island hoping.”

Dalam kalut, sempat lagi budak ni buat lawak. “Tak kisahlah menatang apa pun. Bulan-bulan puasa macam ni, dok rumah ajelah Nana oii.” Haji Salleh cuba membantah.

“Hisy! Mana boleh tok wan. Duit tu,” sanggah Liyana bersama wajah mata duitan.

Haji Salleh mendengus. “Tak habis-habis dengan duit budak ni. Duit berkepuk dalam bank tu, nak buat apa tak tau.” Alamak, Haji Salleh berleter daaa…

Liyana tayang muka pelik. “Mana tok wan tau duit Nana berkepuk kat bank tu? Haaa… tok wan skodeng buku bank Nana ek?” Liyana mula menyakat datuknya. Budak ni nakal sungguh.

“Huh! Tak ada masa tok wan nak skodeng-skodeng aih. Dari skodeng buku akaun yang tak menarik tu, baik tok wan skodeng tok hang. Lagi bagus.” Si datuk pula melayan gila si cucu. Liyana pantas sahaja ketawa besar. Sampai menekan-nekan perut. Budak ni memang. Kalau dapat gelak, memang melampau-lampau aksinya.

“Amboi, amboi, amboi. Tok wan dengan cucu ni, seronok dok buat lawak bodoh nampak,” sergah Hajah Kamariah yang tiba-tiba sahaja muncul.

Mati terus ketawa Haji Salleh dan Liyana. Habislah…

“Errr… tok wan, Nana blah dulu. Dah lambat. Bye, tok.”

Tanpa menunggu, Liyana terus memecut motosikalnya. Cis! Pandai sungguh dia melepaskan diri. Nampaknya Haji Salleh kena mengadap soal jawab Hajah Kamariah seorang dirilah. Tak boleh pakai punya cucu.

*****

AIDID berjalan keluar melalui pintu ketibaan di KLIA. Matanya melilau melihat keadaan sekeliling. Dia menarik nafas dalam. Pandangan pertamanya, Malaysia sudah banyak berubah. Seingatnya ketika dia kecil dahulu, Malaysia tidak semaju ini. KLIA pun belum beroperasi. Ternyata Malaysia kini memiliki lapangan terbang yang sehebat negara-negara maju di dunia.

“Welcome to Malaysia, sir. May I help you?” tegur seorang pemandu teksi KLIA kepada Aidid. Agaknya kerana melihat paras Aidid yang sememangnya agak kurang rupa Melayu dan ditambah dengan ketinggian susuk tubuhnya, membuatkan pak cik tersebut terus berbahasa Inggeris.

Aidid tergelak dalam hati. Boleh menyamar aku macam ni. Hehehe… “I want to go to LCCT Sepang,” jawab Aidid juga dalam bahasa Inggeris.

“Please welcome, sir.” Cukup ramah pemandu teksi itu melayan. Maklumlah budi bahasa budaya kita. Dia membukakan pintu di tempat penumpang kepada Aidid.

Aidid terus masuk ke bahagian belakang teksi tersebut. Beg galasnya diletakkan ditepi. Sekadar sebuah beg galas sahaja, tidak perlu dimasukkan dalam bonet belakang pun. Bawa satu beg saja? Nampak sangat pulang ke tanah air tidak bersungguh hati.

Sepanjang perjalanan menaiki teksi menuju ke LCCT, Aidid hanya memejamkan mata. Sepuluh jam penerbangan tadi seolah-olah belum cukup tidurnya. Alah, hati tak ada di sini. Macam tulah. Permandangan indah di hadapan mata pun tidak mahu dipandangnya.

“Are you coming for holiday, sir?” Pemandu teksi itu terus ramah berbicara.

“Yup!” Ringkas jawapan Aidid. Matanya masih terpejam.

Pemandu teksi itu terangguk-angguk. “Where?”

Aidid mendengus perlahan. Hisy, terlebih peramahlah pulak orang-orang Malaysia ni. Menyibuk aje! Dia mengomel di dalam hati.

“Langkawi.” Cuma sepatah jawapannya.

“Perfect choice, sir. Langkawi is a nice place. You’ll never regret to be there,” katanya penuh teruja.

Aidid hanya diam. Dibiarkan sahaja pemandu teksi itu menceceh seorang diri. Sombong betullah budak Aidid ni. Dia ingat duduk di luar negara bertahun-tahun tu bagus sangat gamaknya.

Melihat Aidid tidak berminat bersembang dengannya, pemandu teksi itu akhirnya memilih untuk mendiamkan diri. Penat sahaja bercakap seorang diri.

Perjalanan yang dirasakan lancar dan selesa tiba-tiba sahaja terganggu apabila pemandu teksi itu menekan brek secara mengejut. Aidid yang tidak sedar keadaan sekeliling kerana sedang memejamkan mata, tersentak. Badannya terdorong ke hadapan. Mujurlah tangannya sempat memegang kerusi di hadapannya. Kalau tidak mahu biru juga dahinya.

“Aduh! Kenapa ni pak cik?” Aidid terus bertanya. Suaranya sedikit keras.

“Minta maaf, encik. Kereta depan tu tiba-tiba sahaja masuk lorong ni. Nasib baik pak cik sempat brek,” jelas pemandu teksi itu sambil mulutnya tidak berhenti meminta maaf kepada Aidid. Terasa bersalah pula kerana menghadapi keadaan itu ketika membawa pelancong. Eh, kejap. Pelancong? Bukankah tadi dia… “Encik ni orang sini ya?”

Aidid terdiam dengan pertanyaan pemandu teksi tersebut. ‘Alamak, kantoilah pulak,’ desis hatinya.

Malas mahu berdolak-dalih, Aidid akhirnya mengakui. Pemandu teksi itu terus ketawa senang hati. “La… pak cik tengok susuk badan, wajah encik tadi, mati-mati pak cik ingat mat salih betul,” ujarnya sambil terus ketawa. “Mesti encik dah lama duduk di luar negara, kan?”

“Ha’ah… lamalah juga. Saya membesar di sana,” beritahu Aidid penuh bangga. Bangga kerana dia membesar di kota yang maju.

“Patutlah rupa pun dah macam orang sana,” komen pemandu teksi tersebut sambil tergelak kecil.

Aidid masih tersenyum nipis.

“Ni balik bercuti ke atau balik terus?” soal pemandu teksi itu lagi. Hai, dah macam wartawan pula pak cik ni.

“Bercuti.”

“Kenapa naik kapal terbang? Kalau nak ke Langkawi, naik bas lepas tu naik feri, baru seronok. Boleh tengok permandangan cantik sepanjang jalan. Pak cik pun orang utara juga. Orang Alor Setar. Kalau balik kampung, memang seronok tengok permandangan sepanjang jalan. Tengok kawasan kampung, tengok sawah padi. Penat memandu jauh pun tak apa,” celoteh pemandu teksi itu panjang lebar.

Aidid tayang muka bosan. Jelas sekali dia tidak berminat dengan apa yang diperkatakan oleh pemandu teksi itu. “Iya ke?” soal balasnya sekadar berbahasa. Takut nanti kecil pula hati orang tua itu.

“Iya. Tapi tulah, makan masa. Naik kapal terbang, sekejap aje dah sampai,” balas pemandu teksi itu sambil tersengih.

‘Tahu tak apa! Aku datang sini pun bukan nak tengok pemandangan. Buang masa saja. Kalau tidak kerana abah, tak ingin aku ke sini,’ ujar Aidid di dalam hati.

Akhirnya teksi yang dinaiki Aidid tiba juga di LCCT Sepang. Lega hatinya kerana tidak perlu lagi mendengar celoteh pemandu teksi yang semacam tidak tahu penat itu. Menceceh sepanjang jalan. Hisy!

Selesai menguruskan soal penerbangannya ke Langkawi, Aidid memilih untuk duduk melepak sahaja di ruangan menunggu. Iyalah, takkan nak melepak di restoran atau kopitiam pula. Bulan puasa ni beb!

Aidid masih ada masa dua jam lagi untuk berlepas ke Langkawi. Menunggu sahaja tanpa berbuat apa-apa, membuatkan dia berasa begitu bosan sekali. Beberapa majalah yang sempat dibeli tadi, dikeluarkan daripada beg galasnya. Satu per satu dibeleknya. Mana yang hendak dibaca?

Akhirnya majalah AUTO menjadi pilihannya. Leka sekali dia menatap majalah tersebut. Tanpa sedar, masa berlalu dengan pantas. Panggilan supaya penumpang-penumpang pesawat yang akan berlepas ke Langkawi sudah kedengaran. Majalah di tangan ditutup lalu dimasukkan semula ke dalam beg.

Aidid melangkah perlahan menuju ke balai berlepas domestik. Jujurnya, dia tidak sepenuh hati mahu melangkah ke situ. Terpaksa. Ada keluhan kecil terbit dalam mulutnya. Nafas ditarik dalam-dalam lalu dilepaskan sekali gus. Okey Langkawi. Aku datang!

*****

“ALA, awat Nana pulak yang kena pi ambil dia?” protes Liyana apabila mendengar arahan Haji Salleh. Tubuhnya dipeluk kejap dengan kedua-dua belah tangan.

“Habis tu, takkan tok wan nak suruh tok hang pulak yang pi jemput?” jawab Haji Salleh. Ada loyar buruk dalam ayat itu.

Liyana mendengus geram. ‘Aiseh! Aku tengah angin, boleh pulak tok wan buat lawak ya.’

“Tok wan, dekat Langkawi ni, teksi betul, teksi sapu, semua ada. Berlambak-lambak. Pilih saja yang mana suka. Letak punggung, sekejap saja dah sampai kat laman rumah ni,” balas Liyana.

“Hisy, tak eloklah buat lagu tu. Abang Aidid hang tu baru sampai sini. Berpuluh tahun dia tak balik. Bukannya dia reti jalan sini,” sanggah Haji Salleh.

“Alah, pemandu teksi kat airport tu kebanyakannya kenal tok wan. Cakap aje nak ke rumah Haji Salleh. Apa yang susahnya. Tak perlu pun cucu London tok wan tu kenal jalan ke tidak,” protes Liyana lagi. “Tok wan, Nana ni bukan tak mau pi ambil dia. Tapi Nana ni sibuk. Banyak kerja nak buat,” sambungnya lagi.

Haji Salleh diam.

Liyana menyambung kata. “Tak pun tok wan suruhlah pak su. Pak su tu kan dok saja aje kat rumah tu.”

Haji Salleh mengeluh mendengar kata-kata Liyana. Cucunya itu memanglah. Kalau bab bagi alasan, serahlah kat dia. Memang pandai! Seribu pun dia boleh beri.

“Hmm… tak apalah. Nana sibuk, kan? Pi la buat kerja Nana. Biar tok wan sendiri pi ambil Abang Aidid hang tu.” Haji Salleh terus bangun sebaik selesai menuturkan ayat sedih tersebut.

Liyana terus dilanda serba-salah. Takkanlah dia hendak biarkan datuknya pula pergi mengambil abang sepupunya itu. Nampak sangat dia bukan cucu yang bertanggungjawab. Tok wan ni memanglah. Suka buat ayat-ayat sedih macam tu tau. “Tok wan… tok wan,” panggil Liyana kalut.

Langkah Haji Salleh terhenti. Dia sudah mengulum senyum. Jeratnya mengena. Tahu sangat dia kelemahan cucu perempuannya itu. Semua dalam poket tok wan lah.

Haji Salleh berpaling. Senyuman disembunyikan. “Awat pulak?” Dia buat muka sedih.

Liyana melepaskan keluhan. “Tak apalah. Biar Nana pi ambil.”

“Nana kan sibuk. Takpalah, biar tok wan pi ambil. Bukan jauh mana pun Padang Mat Sirat tu.” Haji Salleh cuba bermain tarik tali dengan cucunya.

“Tak payah… tak payah. Biar orang buat. Tok wan duduk diam-diam kat rumah. Nanti orang bawa cucu London kesayangan tok wan tu balik dengan selamat dan sejahteranya,” pintas Liyana.

Haji Salleh hanya tersenyum lebar apabila melihat Liyana menapak turun ke bawah rumah. Tahu hati cucunya itu tengah sebal. Liyana kalau sudah bercakap pakai bahasa orang, orang… faham-faham sajalah.

Tetapi hatinya jadi cuak, apabila melihat Liyana sudah memakai helmet lalu melangkah naik ke motorsikalnya. Ah! Sudah.

“Astaghfirullah al azim… takkanlah Nana nak pi jemput Abang Aidid naik motor kot?” tegur Haji Salleh.

“Entahnya,” sampuk Hajah Kamariah yang tiba-tiba sahaja muncul dari belakang rumah. Di tangannya ada serumpun ubi kayu yang masih penuh dengan tanah.

“Pakai motorlah cepat tok wan, tok. Lecehlah nak bawa-bawa kereta ni. Nak kena cari parking lagi,” omel Liyana. Orang sudi nak pergi jemput pun dah kira baik tau!

“Ya ALLAH… budak ni. Kalau pakai motor, nanti beg-beg Abang Aidid kamu tu nak letak kat mana?” ujar Haji Salleh menolak kata-kata Liyana.

“Alah, Nana berani kerat daun serai tok kat belakang rumah tu hah, kalau cucu London tok wan tu bawa pakaian berguni-guni. Tok wan tengok ajelah nanti. Satu beg pun belum tentu penuh.” Penuh yakin Liyana menjawab.

Haji Salleh dan Hajah Kamariah berpandangan sesama sendiri. Ke situ pula budak bertuah ni! Liyana sudah memecut motorsikalnya meninggalkan datuk dan neneknya yang masih terkebil-kebil dengan kelakuannya.

SEPULUH minit merempit dengan motorsikal kesayangannya, Liyana sampai di Lapangan Terbang Padang Mat Sirat. Alah, jauh mana sangat Mukim Ulu Melaka tu dengan Padang Mat Sirat.

‘Liyana tercari-cari kelibat Aidid. Hisy! Mana satu pulak mamat London ni? Aku bukannya pernah jumpa dia pun. Macam mana nak kenal ni?’ Dia menyoal dirinya sendiri. Menyesal pula dia tidak bertanyakan lebih lanjut dengan tok wan tentang abang sepupunya.

Lehernya dipanjangkan, cuba mengintai-intai wajah yang dirasakan sesuai sebagai cucu London tok wannya. Tiba-tiba dia terpandang kelibat seorang lelaki. Hatinya kuat mengatakan itulah cucu London tok wannya.

Dengan penuh keyakinan di dada, Liyana melangkah jitu ke arah lelaki tersebut. “Hai… Aidid?” tegur Liyana.

Jejaka itu membuka kaca mata hitamnya. Wajah gadis yang tiba-tiba sahaja menegurnya direnung. Wow! Kacaknya. Sabar Liyana, sabar. Jaga kelakuan.

“Adik salah orang agaknya. Saya bukan Aidid. Saya Aaron,” jawab lelaki itu.

Mendengar kata-kata lelaki itu, Liyana terus ketawa bagaikan orang sakit meroyan. Pinggangnya dicekak kuat, cuba menahan sakit pada urat-urat akibat ketawa yang tidak berhemah.

Jejaka yang kononnya bernama Aaron itu, terkebil-kebil memandang gelagat Liyana. ‘Apa ke hal pulak budak perempuan ni? Tiba-tiba sahaja meroyan semacam ni. Aku ada buat lawak ke?’ “Adik, adik okey ke?” soalnya. Pelik ada, risau pun ada juga. Ada pesakit hospital bahagia terlepaskah?

Liyana masih ketawa tetapi frekuensinya sudah semakin menurun. “Awak jangan buat lawak boleh tak. Sakit urat kentut saya ni tau tak?” Selamba sahaja dia berkata-kata.

Lelaki itu semakin pelik dengan kelakuan Liyana. “Bila masa pulak saya buat lawak?”

“Awak ni pun. Kalau nak buat lawak pun agak-agaklah. Nampak benor nipunyer. Teman tahu ler kome tu kacak bergaye. Tapi, kalau nak ngaku Aaron Aziz pun agak-agak ler,” kata Liyana sambil kembali ketawa berdekah-dekah. Dah cakap Perak pulak dah budak ni!

“Dik, bila masa pula saya kata saya ni Aaron Aziz? Saya cuma cakap, nama saya Aaron,” jelas pemuda itu membuatkan ketawa Liyana mati serta merta.

Liyana terdiam. Ha’ah… kan? Dalam dunia ni, bukan Aaron Aziz tu seorang sahaja yang nama Aaron. Alamak, malunya… malunya.

“Eh?” kata Liyana sambil tersengih menayang gigi.

Pemuda itu tersenyum selamba. Tahu Liyana sudah termalu dengannya. “Hmm…”

“Hehe… sorry. Peace!” ucap Liyana dengan perasan malu yang teramat sangat. Dia mengangkat dua jarinya membuat tanda ‘peace’ lalu terus cabut lari. Malu… malu… Doreamon, mana kau? Aku nak pinjam poket ni. Nak sembunyikan diri!

Ibarat lipas kudung Liyana melarikan diri. Malu teramat sangat. Sudahlah salah orang, boleh pula dengan selamba kataknya dia pergi ‘sound’ mamat tu. Tanpa soal selidik pula tu. Hisy! Liyana… Liyana.

Kerana kelam-kabut mahu melarikan diri, Liyana tidak peduli lagi kiri dan kanannya. Sudahnya, dia merempuh seseorang yang sedang berjalan di hadapannya. Tergolek kedua-dua hamba ALLAH itu.

“Aduh!” Serentak mereka bersuara.

“Kenapa main langgar-langgar pula ni?” tegur pemuda itu sedikit marah. Dia bangun sambil membetulkan kembali kedudukan beg galasnya.

Liyana turut sama bangun. Tangannya memegang pinggang yang terasa sedikit nyilu akibat terjatuh tadi. Punggung dah ada rasa kebas-kebas. Malam ni sah kena cari Hajah Kamariah untuk betulkan urat.

“Minta maaflah, encik. Saya tengah main Amazing Race sebenarnya,” auta si Liyana. Macam-macam hal betul budak ni.

Mata pemuda itu mencerlung memandang Liyana. ‘Tengah main Amazing Race? Menipu tak agak-agak langsung budak ni.’

Liyana sengih tayang gigi lagi. Rasanya kecil-kecil dulu, mesti Liyana ni cita-citanya hendak jadi model iklan ubat gigi. Sekali lagi dua jarinya diangkat menunjukkan tanda ‘peace’.

Sekali lagi dia buat perkara yang memalukan diri sendiri. Liyana terus menapak laju meninggalkan pemuda itu terkulat-kulat. Tetapi, baru empat langkah menapak, Liyana kembali berpaling.

“Eh, eh… awak boleh cakap Melayu?” soal Liyana pelik.

Pemuda itu yang baru hendak bergerak, tercengang apabila ditegur Liyana lagi.

Tiba-tiba Liyana ketawa.

Apa masalah budak ni? Pemuda itu tertanya-tanya sendiri. Sudah macam terlebih gen aktif pun ada.

“Walaweh… saya ingat awak mat salih tadi,” ujar Liyana lalu menampar bahu pemuda itu.

Terpusing sedikit tubuh pemuda itu akibat tamparan Liyana. Asal boleh saja budak ni. Sesuka hati kambing dia nak tampar-tampar anak teruna orang.

“Saya Liyana. Kalau awak nak cuba Island Hoping, carilah saya ya,” ujar Liyana sambil menghulurkan kad perniagaannya. Sempat lagi buat bisnes tu. Hai, kalau otak sudah diset duit, duit sajalah yang difikirkannya.

Pemuda itu menyambut kad yang dihulurkan Liyana. “Aidid.” Dia memperkenalkan dirinya.

“Oh…” Liyana terangguk-angguk.

“Hah? Apa? Aidid?” jerit Liyana tiba-tiba.

Aidid sekali lagi terkejut campur tercengang. ‘Apa lagi masalah budak ni? Tadi tiba-tiba langgar aku. Lepas tu tiba-tiba gelak macam orang meroyan. Sekarang ni, tiba-tiba menjerit pulak. Aduh! Boleh mental aku dibuatnya.’

“Aidid Muflis?” soal Liyana lagi. Matanya merenung tajam wajah Aidid.

“Err… bukan Muflis. Aidid Mukhlis.” Aidid membetulkan sebutan namanya.

Liyana menggawang tangan kanannya. “Alah, lebih kuranglah tu. Datang dari London, kan?” Dia meminta kepastian lagi.

Aidid mengangguk. “Ya.”

“Sah!”

“Apa yang sah?” Makin tinggi tahap tercengang Aidid.

“Sah. Awak cucu London Haji Salleh,” ucap Liyana penuh yakin.

“Hah?”

“Dah… dah. Tak payah nak buat rupa babun terkejut. Jom cepat. Dah lama saya cari awak ni. Saya ni dahlah banyak kerja nak buat. Haji Salleh sibuk suruh jemput awak lagi. Cepat, cepat,” gesa Liyana sambil berjalan pantas mahu menuju ke tempat motorsikalnya.

Aidid tidak berganjak. Dia masih berdiri tegak di tempat tadi. Dia jadi keliru apabila tiba-tiba sahaja bertemu dengan Liyana yang berperangai selamba tahap tak ingat. Macam orang gila pun ada juga.

Liyana yang menyedari Aidid tidak menurutinya, menghentikan langkah sambil bercekak pinggang. “Cepatlah weh. Banyak kerja lagi saya nak buat ni,” gesa Liyana.

Akhirnya Aidid menapak mendekati Liyana. Hatinya masih bersarang curiga. “Kenapa saya nak kena ikut awak pulak? Awak ni siapa?”

Liyana menepuk dahi. “La… kan dah cakap tadi. Nama saya Liyana.”

“Saya tahulah nama awak Liyana, tapi awak ni siapa? Tiba-tiba nak suruh saya ikut awak. Entah-entah awak ni orang jahat ke, apa ke, manalah saya tahu,” celopar mulut Aidid berkata membangkit bahang di wajah Liyana.

“Eh, Helo Mr. London! Cuba awak tengok wajah comel saya ni baik-baik. Ada rupa orang jahat? Ada?” Liyana sudah mula naik angin. Jari telunjuknya ditekan-tekan pada pipinya. Orang dah cukup baik nak tolong jemput, boleh pula tuduh orang jahat. Melampaulah tu!

“Iyalah. Tiba-tiba saja suruh saya ikut.” Aidid membela diri sendiri.

Liyana mendengus. “Encik Aidid Muflis…”

“Aidid Mukhlis!”

“Ah, iya. Encik Aidid Mukhlis. Awak cucu Haji Salleh yang baru sampai dari London, kan?”

Aidid mengangguk.

“Haa… ini Liyana The Samseng. Disuruh oleh tok wan awak yakni Haji Salleh menjadi driver awak untuk menghantar awak ke rumahnya dengan selamat dan sejahtera. Sekian, terima kasih.”

Habis sahaja mengucapkan ayat panjang lebar itu, Liyana kembali menyambung langkah ke motorsikalnya.

‘Mak aii! Liyana The Samseng tu! Patutlah perangai pun macam samseng. Kenapalah tok wan hantar orang macam ni jemput aku?’ omel hati Aidid.

Melihat Liyana yang sudah jauh ke hadapan, Aidid kelam-kabut berlari. Hisy! Haru betullah perempuan ni. ‘Kenapalah tok wan suruh budak ni yang datang menjemput?’

Sebaik sampai ke motosikalnya, Liyana melihat ada seorang jaga sudah menyandar cantik di situ. Sambil hayun-hayun cota lagi. Aiseh!

“Aku dah agak dah! Tak ada YB lain yang berani nak parking kuda jadian ni kat depan pintu utama ni kalau bukan hang,” tempelak jaga itu sebaik sahaja Liyana terpacak di hadapannya.

Rupa-rupanya tadi Liyana selamba sahaja memarkirkan motosikalnya di hadapan pintu masuk utama lapangan terbang tersebut. Sesuka hati dia sahaja. Agaknya Haji Salleh ada share dengan lapangan terbang ni kot.

Liyana tersengih, buat muka tidak bersalah. “ALLAH, sat aje Che Mat. Takkan tu pun nak marah.”

“Sat tengkorak hang. Aku dok kat kuda jadian hang ni dah dekat 20 minit hang tau,” balas Che Mat itu dengan garangnya.

Liyana sengih lagi.

“Memang nasib hang baik tau dak. Seminit lagi hang tak muncul, memang selamatlah kuda jadian hang ni aku kerjakan,” gertak Che Mat.

“Janganlah macam tu, Che Mat. Minta maaflah. Lain kali Nana tak buat lagi. Sungguh,” pujuk Liyana sambil mengangkat tangan kanannya bagaikan sedang berikrar.

“Che Mat jangan marah-marah. Nanti kena darah tinggi. Takpa… takpa. Nanti Nana belanja Che Mat makan cendol kat kedai Leha Janda tu okey,” umpannya lagi.

“Hang nak rasuah aku ka?”

“Hisy! Ada ke rasuah pulak. Apalah Che Mat ni. Tu bukan rasuah, tapi membalas budi sebab Che Mat tolong jaga kuda jadian Nana ni.” Liyana menyangkal tuduhan Che Mat.

Aidid sedari tadi hanya menjadi patung cendana di situ. Dia memerhati sahaja perbualan antara Liyana dengan lelaki yang dipanggil Che Mat itu. Bukannya dia faham sangat apa yang dikatakan mereka tapi kuda jadian tu apa ek?

“Huh! Iyalah tu. Belanja konon. Nanti hang seorang yang tibai.”

“Dak aih! Kita makan sama-samalah. Lagipun Nana tau, Che Mat suka ushar Leha Janda tu, kan?” tebak Liyana tergelak-gelak. Keningnya diangkat-angkat nakal.

‘Hisy! Tahu pulak budak ni yang aku suka tengok si Leha Janda tu. Bahaya ni! Budak Liyana ni bukan boleh pakai sangat. Silap gaya, habis heboh sekampung nanti,’ desis hati Che Mat.

“Yalah.”

“Hehe… terima kasih Che Mat.” Liyana masih tersengih-sengih.

“Hah! Apa lagi? Baliklah,” sergah Che Mat.

“Tu, pasung tu bila nak buka? Kesian kuda jadian saya ni Che Mat.”

La… dah kena clamped rupanya. Hahaha…

Che Mat mendengus lalu membuka kunci di motosikal Liyana.

Aidid pula akhirnya memahami apakah kuda jadian yang dimaksudkan. Motosikal dipanggil kuda jadian. Ish…ish… ish…

“Terima kasih, Che Mat,” ucap Liyana sambil tersenyum manis.

“Hah! Cepatlah naik,” arah Liyana kepada Aidid pula.

Aidid terasa tidak percaya. Naik motor? Dengan Liyana The Samseng? Hisy! Ini dah kira nyawaku pertaruhkan ni.

“Apa hal?” tanya Liyana apabila Aidid masih tercegat berdiri.

“Naik motor ni?”

Liyana juling mata ke atas. “Iyalah. Takkan nak bawa kapal terbang landing kat sawah tok wan awak pulak,” sinis balasannya.

“Tak naklah saya,” putus Aidid.

“Hekeleh dia ni. Mengada-ngadalah pulak.”

“Siapa budak ni Nana?” Che Mat yang masih berada di situ, tiba-tiba menyampuk. Hairan juga dia. Sejak dari tadi lelaki itu berdiri terpacak bersama mereka. Tak pernah pula dia nampak muka sebelum ni. Sudahlah tu, tak macam orang Melayu pun.

“Ni?” Jari telunjuk Liyana menunding ke arah Aidid.

Che Mat mengangguk.

“Ini cucu London Haji Salleh,” cerita Liyana.

“Ya ka? Anak Azman? La… dah besar pun,” ujar Che Mat sambil memandang Aidid.

Aidid tersenyum sambil mengangguk sedikit tanda hormat. Tangan dihulurkan untuk bersalaman. Che Mat pantas menyambut.

“Haa… sudah, sudah. Che Mat kalau nak interview ke, apa ke, lain kali ek. Nana dah lambat ni. Banyak lagi kerja nak buat ni.” Liyana pantas menghalang apabila melihat Che Mat seperti ada ura-ura mahu memanjangkan temu ramahnya.

“Weh, cepatlah naik,” marah Liyana.

Melihat gaya Liyana yang hampir berubah menjadi singa jadian, Aidid terus melompat naik di belakang Liyana. La… takut juga dia dengan Liyana The Samseng rupanya. Hahaha…

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/124970/Mr-London-Ms-Langkawi