[SNEAK PEEK] CHINTA UNTUK ALI

Chinta Untuk Ali Oleh M. Mariann

“TUYAH, tak payahlah. Aku nak balik weyh…” rengek Uya. Ada ke patut Tuyah ajak Uya menyiasat kegiatan teman serumah Tuyah.

“Ala kau ni… ini soal tanggungjawab kita sebagai manusia tahu. Aku dah lama suspek ni. Kau tak faham. Aku geram tapi aku risau juga apa-apa jadi dekat dia.”

Tuyah menarik tangan Uya. Berhati-hati dia menghendap teman serumahnya yang sedang menuju ke satu arah. Mereka mengekori dari belakang.

Suzana, itulah nama teman serumah Tuyah. Sebenarnya Tuyah agak pelik dengan tingkah Suzana akhir-akhir ini. Suzana jadi pendiam. Suzana juga asyik muntah-muntah. Perut Suzana juga sedikit buncit. Tuyah syak Suzana mengandung. Lagi-lagi bila Tuyah mendengar perbualan Suzana di telefon semalam.

“Tolong Ana… Ana tak tahu nak buat apa. Perut Ana nanti besar. Abang tolong Ana. Kita jumpa esok ya. Ana nak… isk… isk…”

Tuyah tak dengar perbualan akhirnya kerana Suzana sudah menutup pintu bilik dan hilang dalam esak tangisnya.

Pagi-pagi ini pula Tuyah nampak Suzana keluar dengan beg pakaian ketika Tuyah bersarapan dengan Uya di kedai Mak Cik Rosnah. Mereka baru lepas berjoging di hari Sabtu ni. Tuyah yang paksa Uya sebenarnya. Jadi apabila Tuyah teringat perbualan telefon Suzana semalam, terus tekad mengekori Suzana.

Suzana nak gugurkan anaknya ke? Tuyah tak boleh berdiam diri. Jadi dia paksa Uya ikut menyiasat.

Ali yang sedang berjoging ternampak dengan dua orang gadis sedang terhendap-hendap.

Apa bebudak tu hendapkan?

Dan sekarang Ali pula nak menyiasat.

Tuyah tertonggek-tonggek melihat Suzana yang seperti menunggu seseorang. Uya berdiri di belakang Tuyah sambil mengipas muka. Dia kepanasan.

Sedang Uya mengelamun, Uya nampak sebuah kereta melintasi mereka dan memarkir di tempat Suzana menunggu. Seorang lelaki keluar dari kereta dan mendapatkan Suzana.

Uya terkedu. Terasa bagaikan mimpi. Suasana seakan sunyi namun hatinya berderai. Suzana memeluk lelaki itu sambil menangis. Tiba-tiba Uya terasa ada telapak tangan menghalang pandangannya.

“Uyaa…”

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/344444