[SNEAK PEEK] ASH DAN AISH

ASH & AISH OLEH MAYA ADRIA

“Awak okey?” Ashrafi hidupkan enjin kereta. Di hadapan mereka, Munirah bercekak pinggang, menjerit-jerit macam perempuan gila hilang boyfriend. Dia mahu ketawa melihat si gadis. Sayang, muka cantik, perangai jelik

“Kenapa awak ketawa?”

Ashrafi muncungkan mulut sambil tolak gear. “Tu, orang gila pun tak tunjuk perangai macam dia. Malang nasib siapa yang jadi laki Cik Munirah tu nanti.”

Aisha senyum senget. Ingatkan lelaki muka toya sebelah dia ini tak ada sense of humor. Manusia jugalah ya.

“Berapa dia caj awak satu malam tidur dalam stor kedai tu?”

“RM50, bukan stor tapi bilik rehat. Tapi tak macam bilik rehat kafe Encik Ashrafi.”

“Ash, boleh tak awak panggil saya Ash. Berencik-tuan ni buat saya geli-geleman.”

Pulak. Kita nak tunjuk hormat, biarlah ada beza pekerja dengan majikan.

“Saya tak biasa.”

“Biasakan.”

Kereta itu kembali sunyi. Mujur ada Ashrafi, kalau tidak mungkin dia bermalam di kaki lima. Sampai di hadapan kafe, Ashrafi terlebih dahulu turun dan bukakan pintu.

“Masuk dalam. Pintu ni saya kuncikan dari luar. Pintu belakang awak boleh buka dari dalam kalau ada apa-apa kecemasan.”

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/351986

[SNEAKPEEK] AKU TUNGGU DIA

Aku Tunggu Dia oleh Nurul Jannah

NADIA Asyila, seorang polis wanita yang periang. Dirinya dikelilingi sahabat-sahabat yang gila-gila dan satu kepala dengannya. Dia juga dicintai Iqmal Hisyam tetapi dia tidak pernah membalas kasih lelaki itu. Hatinya telah diberikan sepenuhnya kepada Fazar Azameer, lelaki yang tidak pernah mencintainya. Walaupun Fazar Azameer sering menghina tetapi lelaki itu juga yang terus bertakhta dalam hatinya. Saat selangkah dengan kematian, Nadia Asyila mendapat cinta yang dia inginkan. Bangkit daripada koma, dia memberi kejutan. Tetapi dia lebih terperanjat dengan kejutan yang diterimanya. Rupa-rupanya dia bangun bukan hanya untuk bernyawa kembali tetapi dia perlu memberi nyawa. Kini dia perlu memilih di antara dua orang lelaki yang jujur mencintainya. “Memang saya sayangkan awak, Fazar. Tapi saya tak pernah doakan perpisahan tu. Saya tahu awak sayangkan Fasha. Dan saya…” ~ Nadia Asyila “Layak ke untuk aku mencintai kau? Kau terlalu pentingkan diri sendiri. Hanya insan sebaik Fasha yang layak miliki hati aku. Dia sanggup undur diri untuk beri ruang pada insan kotor macam kau.” ~ Fazar Azameer “Kenapa aku diduga sebegini? Kenapa kau masih datang jumpa aku? Kalau peluru tadi tak terkena Nadia, pasti akan tembus badan kau. Kau masih lagi nak jumpa aku? Aku jahat, Fazar.” ~ Iqmal Hisyam

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/351825

[SNEAK PEEK] BUKAN CINTA PERTAMA

 

Bukan Cinta Pertama oleh Tulip Ungu

 

Darlina tidak menyangka kunjungannya ke klinik Mirza akan mempertemukan jodoh antara mereka. Dengan rela hati dia menerima Mirza sebagai suami. 

“Kalau tak nak saya datang dan kacau, tolong setuju. Terima saya jadi suami. Boleh?”

 Sekali lagi Darlina rasa geram. Nak kata bodoh, lelaki ini seorang doktor. Tetapi gelojohnya tak boleh nak bawak bincang.

 “Apa yang saya dapat kalau kahwin dengan doktor?”

 “Awak dapat saya.” Mirza sengih lagi.

Namun pada awal perkahwinan, dia dan Mirza terpisah. Kesibukan Mirza membuatkan hubungan mereka semakin menjauh. Apabila Darlina mula menerima mesej aneh daripada nombor Mirza, dia semakin curiga dengan kesetiaan lelaki itu.

“Sorry darling, I’m engaged to her.” Pendek mesej yang ditujukan buatnya namun berdebar hebat jantungnya membaca sebaris ayat itu.

Hari demi hari, hubungan mereka semakin jauh. Darlina makan hati dengan sikap Mirza. Mengapakah Mirza tegar mempermainkan hatinya begitu?

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/351821

[SNEAK PEEK] YANG TAK KUNJUNG TIBA

Yang Tak Kunjung Tiba Oleh Nur Afirah

Hari ini, sebuah rakaman perjalanan dari masa hadapan datang menjenguk diri kita sewaktu berada di fasa usia 11-16 tahun.  Tidak lupa juga ketika menyambut ulang tahun kelahiran kesepuluh, terujanya bukan kepalang bila saatnya angka umur bertukar ke dua digit.

Menurut Hurlock dalam buku Psikologi Perkembangan: Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan, seseorang individu yang telah melewati fasa remaja akan mencapai fasa awal dewasa yang berusia di antara 20-40 tahun. Seseorang yang berada pada usia awal dewasa ini akan mula memikul tugas seperti mencari pekerjaan, menjalin hubungan dengan pasangan, bersedia membina rumah tangga dan peranan lain.

“Maka akhirnya… aku dah besar!”  Aku mahu ratah Milo sepuas-puasnya tanpa perlu bersembunyi lagi.  Tidur seawal jam sepuluh malam itu apa?

Dapat nombor satu dalam kelas setiap kali ujian peperiksaan, itu semua tidak perlu dirunsingkan  lagi.  Bangun tidur aku boleh bergaya sebebasnya dan pergi ke pejabat untuk bekerja.  Dapat gaji beribu-ribu setiap bulan dan boleh beli apa sahaja yang dimahukan selama ini.  Ya, aku dah besar!

Naif.  Sentiasa berangan, dengan kawan-kawan melakarkan bermacam impian, tidak sabar-sabar untuk memasuki alam kedewasaan.  

Lalu kita tergelak terbahak-bahak melihat diri yang polos itu dan tanpa sedar, air mata pula jatuh.  Dunia orang dewasa ternyata sebuah perjalanan panjang yang melelahkan.  Penuh dengan penipuan, konspirasi serta kekacauan yang sungguh kontradiksi seperti apa yang dibayangkan.  Sekadar dapat memenuhi keinginan untuk membeli itu dan ini tidak dapat menutupi segala kegelapan, kacau bilau yang sedang membelah dunia.

Sewaktu di awal remaja atau masih kanak-kanak, kita boleh lakukan apa sahaja.  Mencuba pelbagai perkara.  Membuat kesilapan demi kesilapan.  Terjatuh sebanyak-banyak kali.  Banyak peluang terhidang di depan mata yang menunggu untuk dipilih.  Belajar dan terus belajar tentang bermacam benda baharu.  Masa terus berlalu sehinggalah kita memasuki alam dewasa.  

Nah, ketika inilah kita bagai terperangkap dalam satu rutin hidup yang seolah sama sahaja berputar setiap hari.  Bangun seawalnya untuk meraih rezeki, pulang ke rumah usai gelap malam.  Setiap hari merupakan satu perjuangan.  

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/351978

[SNEAK PEEK] DRAPETOMANIA

Drapetomania Oleh Najwa Rahman

NAZIFAH membuka matanya perlahan-lahan. Silauan cahaya buat dia kembali memejamkan matanya. Seketika kemudian, matanya dicelikkan semula. Dia cuba bangun walaupun seluruh tubuhnya terasa berat.

Kepalanya yang terasa berpinar dipegang. Melihat tangan yang dicucuk branula membuatkan dia mengerutkan dahinya. Aku kat mana ni?

“Dah sedar?”

Nazifah pantas berpaling ke kanan. Mukanya berubah sikit melihat lelaki yang sedang berdiri memeluk tubuh memandangnya. Lelaki yang dalam bas semalam!

“Saya… dekat mana?”

“Takkan tak cam baju yang kau pakai tu seragam apa? Kenapa kau telan ubat tidur sampai berbiji-biji? Kau nak mati sangat ke?”

Nazifah diamkan diri sambil memerhatikan baju yang tersarung di tubuhnya. Baju pesakit hospital! “Apa yang jadi?”

“Kau patut lebih tahu apa yang jadi, Nazifah! Kau cuba bunuh diri, kan?”

Nazifah pantas menggelengkan kepalanya, “Saya cuma nak tidur. Saya… saya…”

Lelaki itu menghela nafas lalu beg milik Nazifah diletakkan di atas katil. “Aku cuba nak telefon keluarga kau tapi satu nombor pun tak ada.Nurse suruh kau telefon keluarga kau.”

“Saya tak nak!”

“Kau lari dari rumah, kan?”

“Tak payah sibuk hal saya!” Balas Nazifah, dingin.

“Eh, kau ingat aku nak menyibuk sangat pasal kau? Kalau bukan sebab kau pengsan depan aku semalam, aku pun tak inginlah nak tolong kau! Menyusahkan orang, berterima kasih pun tidak!” Bebel lelaki itu.

Ayat menyusahkan orang itu buat Nazifah memejamkan matanya. Air matanya mengalir.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/351819

[SNEAK PEEK] BILA HATI DAH SUKA

Bila Hati Dah Suka Oleh Cahaya Izzati

Puan Hayati mencebik melihat reaksi suaminya itu.

“Sabarlah dulu, mama. Rifdi tak puas lagi hidup membujang,” balas Rifdi Riyadh, selamba.

“Banyaklah kamu punya puas. Kamu tahu tak, hidup lepas kahwin ni lagi seronok daripada hidup bujang. Kalau tak percaya, tanya papa kamu,” ujar Puan Hayati.

Rifdi Riyadh mengerling papanya sambil mengangkat kening.

“Hmm… seronok sangat,” balas Encik Mukhriz, kedengaran sinis.

“Amboi bang, lain macam aje bunyinya?” ujar Puan Hayati.

“Eh, taklah! Kalau dapat bini macam awak, memang seronok. Tak bosan duduk kat rumah. Dari pagi sampai malam, tak pernah sunyi,” jawab Encik Mukhriz, sengaja bergurau sambil menyindir isterinya yang suka berleter.

“Tapi, kalau Rifdi dapat yang tak banyak cakap, nanti dia bosan pulak. Biarlah dia pilih elok-elok dulu sebelum kahwin,” sambung Encik Mukhriz.

“Hisy, abang ni! Saja nak sindir saya tau. Dahlah! Malas nak cakap dengan abang. Saya nak cakap dengan Rifdi aje,” ujar Puan Hayati.

Rifdi Riyadh ketawa kecil melihat perbalahan kecil di antara mama dan papanya.

“Mama serius tau, Rifdi. Mama nak Rifdi bawa balik seorang calon menantu untuk jumpa mama tahun ni jugak. Mama tak kira!” putus Puan Hayati.

Rifdi Riyadh terpaku mendengarkan kata-kata tegas mamanya itu.

“Mama ni biar betul? Kalau tahun ni, memang tak adalah. Ni dah bulan berapa? Mengarut ajelah mama ni,” ujar Rifdi Riyadh, tidak puas hati.

“Mama tak mengarut! Mama serius. Kalau mama ikutkan sangat perangai sambil lewa kamu tu, entah bilalah kamu nak serius dalam hal ni,” tegas Puan Hayati.

Nampaknya, dia sudah nekad.

“Sekarang dah bulan Julai. Rifdi ada lagi beberapa bulan untuk cari calon isteri,” sambung Puan Hayati.

Rifdi Riyadh terdiam.

“Lima bulan aje, mama. Mana cukup? Mama ingat, cari bini ni macam cari ikan kat pasar ke?” ujar Rifdi Riyadh, enggan mengalah.

“Papa, cakaplah sesuatu,” pinta Rifdi Riyadh, cuba memancing Encik Mukhriz untuk menyokongnya.

“Hmm…” Encik Mukhriz diam sambil memikirkan sesuatu.

“Rifdi…” Dalam suara lelaki separuh abad itu menyebut nama anak sulungnya.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/351826

[SNEAK PEEK] MISS PEN PAL

Miss Pen Pal Oleh akuorgbiasa

RIFDI Riyadh meninjau kelas 3 Arif tetapi tiada orang. Dia melihat pula buku nota di tangan. Dia bercadang untuk memulangkan kembali buku nota itu kepada tuannya. Dia juga ingin mengenali empunya buku itu. Dia mengeluh perlahan apabila masih tiada sesiapa di situ. Mungkin semuanya masih berada di kantin.

“Hmm… abang cari siapa?” tegur seorang gadis dari belakang.

Rifdi Riyadh sedikit terperanjat dengan teguran tiba-tiba itu. Dia pun pantas berpaling. Seorang gadis sedang tersenyum sambil memandangnya. Pandangan awalnya mendapati gadis itu seorang yang cantik. Sempat juga dia membaca nama gadis itu.

“Hafeeza,” sebut Rifdi Riyadh.

Gadis itu sedikit segan apabila seniornya itu menyebut namanya. Sedikit merona merah wajahnya. Rifdi Riyadh tersenyum.

“Buku ni…” Kata-kata Rifdi Riyadh terhenti sambil menunjukkan buku nota itu.

Dia tidak pasti bagaimana untuk menyusun bicara.

Bicaranya agak kaku di hadapan gadis itu.

“Ah, buku tu!” ujar Hafeeza sedikit terperanjat melihat buku nota itu.

“Awak kenal pemilik buku ni?” tanya Rifdi Riyadh ingin tahu. Sudah tidak sabar untuk mengetahui pemilik buku itu.

Hafeeza diam seketika sambil memandang lelaki itu.

Nampaknya, dia berminat untuk bertemu dengan pemilik buku itu. Gadis itu tersenyum kecil. Pandangannya asyik beralih di antara buku itu dan wajah lelaki di hadapannya.

Rifdi Riyadh hanya memandang. Apabila pandangan mereka bertaut, pasti gadis itu lekas-lekas melarikan pandangannya.

“Abang ada baca ke apa yang tertulis kat dalam buku tu?” tanya Hafeeza masih enggan berterus terang.

“Maaflah. Tak ada niat nak membaca tapi terleka pulak bila dah mula membaca. Sangat indah sajak yang tertulis dalam buku ni,” jelas Rifdi Riyadh. Sedikit serba salah pula apabila dia membaca buku itu tanpa izin tuannya.

“Ya ke? Segannya…” Agak perlahan nada suara Hafeeza, tetapi cukup untuk Rifdi Riyadh menangkap butir bicaranya.

“Awak ke pemilik buku ni?” tanya Rifdi Riyadh, ingin kepastian.

“Hmm… tak! Sa…saya…” ujar Hafeeza, sedikit kelam-kabut.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/351975