[SNEAK PEEK] TRAVELOG FAGHUZI

9789671317136-medium

EBUKU Travelog Faghuzi Oleh Ahmad Fauzan Azam

 

Traveller Dari Seberang

Jakarta, Indonesia

“One day you will wake up and there won’t be any more time to do the things you’ve always wanted. Do it now.”

– Paulo Coelho

Akhirnya kami tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Soekarno-Hatta, Jakarta. Ketika keluar dari badan kapal terbang, sempat juga aku menjenguk ke tingkap, kelihatan hujan sedang turun. Suasana gelap di luar walaupun ketika itu jam menunjukkan pukul 5.30 petang waktu Indonesia. Di Jakarta perbezaan waktu adalah sejam awal berbanding Kuala Lumpur. Suasananya pada pukul 5.30 petang ini seakan berada di Sabah. Waktu Maghribnya sekitar jam 6 begitu.

Seusai mengecop pasport di kaunter imigresen, aku melihat Haeri sudah menunggu di luar. Aku menghampirinya sambil bersiul lagu ‘Holiday’ dari Jelly Belly. Ini yang bagusnya pakai backpack, tak payah nak check-in luggage walaupun MAS menyediakannya. Harung je sekali bawa masuk dalam flight. Tak payah pening kepala kalau beg hilang masa sampai kat airport. Haeri singgah ke kaunter money changer untuk menukar duit. Aku dah siap-siap tukar masa kat Malaysia. Waktu itu RM278 adalah bersamaan dengan Rp1 juta. Haeri yang menukar wang di airport pada waktu ini dikenakan kadar RM280 untuk Rp1 juta. Mahal sikit berbanding aku, namun lebih menguntungkan berbanding ketika aku ke Medan tahun lepas. Ketika itu kadar tukaran wangnya adalah RM300 untuk Rp1 juta.

Sebaik saja Haeri menukar wang, kami berjalan ke luar. Aku sudah pun mengeluarkan rokok Marlboro soft-pack dari kocek. Haeri pula membeli air di vending machine. Aku perhati, banyak juga air-air jenama pelik dalam mesin tu. Rata-ratanya berharga Rp5000. Pening pula tengok nombor kosong banyak sangat kat belakang. Aku duduk di ruangan merokok tepi vending machine dan menyalakan rokok yang berada di bibir. Haeri menghampiri aku dengan dua botol air isotonik seakan 100Plus. ketika ralit menghisap rokok, Haeri memulakan bicara.

“So, kita nak naik bas ke teksi ke apa ni?” tanya Haeri.

“Hmm… ok je nak naik bas. Teksi kalau nak naik pun kena yang Blue Bird la kan baru boleh percaya sikit,” aku membalas.

“Tapi teksi mahal sikit,” balas Haeri.

Betul juga tu. Kalau naik teksi Blue Bird pun still mahal kalau nak dibandingkan dengan pengangkutan awam lain. Sementara kami sibuk berbincang, datang seorang pakcik yang aku kira seorang supir.

“Selamat sore anak-anak muda. Dari mana dan mau ke mana?” pakcik itu menyapa kami.

“Selamat sore. Kami dari Malaysia dan sekarang ini mau ke Citi Residence di Jalan Hayam Wuruk,” kata Haeri.

“Bisa. Bisa. Naik sama saya, saya punya mobil,” balas pakcik itu.

“Berapa ya kalau menaiki mobil pak?” aku pula bertanya.

“Enggak mahal, buat kalian cuma Rp200,000,” balas pakcik itu lagi.

“Terima kasih. Enggak mengapa ya pak. Kami menaiki bus saja.”

Sebelum ini Haeri memberitahu bahawa kos menaiki bas awam hanya Rp50,000 untuk ke hostel yang telah ditempah secara online. Jauh lebih murah. Sesak juga keadaan waktu itu dan hujan masih belum reda di bumi Jakarta. Oh ya, dalam Bahasa Indonesia bas itu disebut bus dengan sebutan Melayu, bukan seperti sebutan dalam Bahasa Inggeris.

“Waduh, susah mau dapat bus waktu ini. Keadaan di sini machet bangat. Kalau menaiki mobil bisa cepat sampai,” balas pakcik itu memujuk kami supaya setuju menaiki teksinya.

“Enggak mengapa. Di mana kami bisa menaiki bus?” balas Haeri, sopan sambil bertanya lagi.

“Pergi aja di sana. Di tempat yang ramai orang itu,” pakcik itu membalas dengan nada yang seakan sedikit kecewa.

Kami terus berjalan setelah aku mencampakkan puntung rokok ke dalam bekas rokok. Ketika menuju ke tempat menunggu bas, ramai pemandu-pemandu teksi mengerumuni kami untuk menghulurkan perkhidmatan. Agak sukar untuk berjalan pada waktu itu namun pada masa yang sama, sempat juga bermain harga dengan mereka. Mana tau boleh dapat yang betul-betul murah.

Lebih kurang 10 minit berjalan dan mengharungi para supir yang mengerumuni kami, akhirnya tak tersampai juga ke tempat menunggu bas.

“Jauh betul tempat bas ngan terminal ni wei!” aku menjerit kepada Haeri.

Haeri mengangguk sambil berkata, “Ye la tu. Jauh betul ke kita sesat ni?”

“Baru sampai je dah sesat. Power! Haha!” aku membalas kenyataan Haeri. Selepas itu kelihatan kelibat seorang mas menghampiri kami. Wajahnya familiar.

“Mas, mobil saya harganya murah aja. Saya bisa hantar ke Jalan Hayam Wuruk,” ujar mas itu. Oh patutlah familiar wajahnya, ini mas yang ada melepak tepi money changer tadi masa Haeri menukar wang.

“Berapa harganya mas?” Haeri membalas.

“Buat kalian cuma Rp 140,000 saja. Susah mau dapat bus waktu ini. Terlalu sesak,” ujarnya. Dua keping kad bisnes dikeluarkan dan diberikan kepada kami. Tertera nama Jimmy di kad tersebut. Mas ini menyediakan perkhidmatan teksi dan sewa kereta di sekitar Jakarta. Kami saling memandang seperti mencari satu kata putus. Dalam kepala otak ni fikir juga Rp140,000 bahagi dua jadi Rp70,000 seorang. Lebih Rp20,000 dari harga tiket bas seorang. Aku fikir OK lah tu lalu mengangguk kepala sebagai memberi maklumbalas bahasa badan kepada Haeri. Haeri pun layankan aje.

Persetujuan dicapai lalu Mas Jimmy membawa kami menuju ke keretanya yang diletakkan di kawasan parkir kereta pelawat. Kami menghampiri sebuah kereta Kijang berwarna hitam. Kijang memang mudah didapati di Indonesia. Kenderaan-kenderaan SUV atau MPV lebih menjadi keutamaan bagi kebanyakan mereka. Kalau di Malaysia ia dikenali sebagai Toyota Avanza. Pintu belakang dibuka untuk kami letakkan backpack yang dibawa.

Aku membuka pintu penumpang hadapan manakala Haeri masuk duduk di belakang. Sebaik saja melabuhkan punggung dan menutup pintu, terus aku menoleh ke arah Mas Jimmy dan bertanya, “Bisa merokok di dalam mobil, mas?”

“Iya, bisa. Saya juga mau merokok ni. Hujan pun sudah berhenti,” Mas Jimmy membalas sambil menurunkan tingkapnya dan juga tingkap di pintu aku. Sekotak rokok kretek Surya dihulurkan. Aku pun mengambil sebatang. Enjin kereta dihidupkan dan Mas Jimmy terus memandu keluar dari petak parkir. Lagu kugiran Bunga Hitam didendangkan sebaik saja Mas Jimmy memainkan pemain CD di dalam keretanya. Mas Jimmy kemudian memulakan perbualan, ramah juga orangnya.

“Dari Malaysia ya. Ke sini mau berwisata di mana aja?” tanya Mas Jimmy.

“Iya dari Malaysia. Apa ertinya berwisata itu mas?” aku bertanya kebingungan. Walaupun Bahasa Indonesia dan Bahasa Melayu itu seperti adik-beradik namun masih ada perkataan yang aku tidak faham.

“Oh wisata itu artinya bepergian bersama-sama dengan tujuan mengenali hasil kebudayaan setempat,” balas Mas.

“Oh kalau di Malaysia kami bilang berjalan-jalan aja,” sampuk Haeri.

“Iya, haha. Mau ke mana aja di Indonesia ini? Berapa lama di sini?” tanya mas lagi.

“Kami di Indonesia selama sebulan. Mulanya di Jakarta dan pulang ke Malaysia dari Lombok,” aku membalas.

“Waduh, enak sekali. Bagus. Bisa belajar kebudayaan di sini juga,” sebuah kata-kata galakan terpacul keluar dari mulut Mas Jimmy.

Perbualan demi perbualan bertukar-tukar di antara aku, Haeri dan Mas Jimmy. Sudah hampir 10 tahun dia berkhidmat sebagai supir di Jakarta. Di samping itu, dia juga mempunyai pekerjaan lain untuk menyara hidup di Jakarta. Mas Jimmy dari suku Batak. Suku ini banyak didapati di Berastagi, Danau Toba dan Medan. Dia berhijrah ke Jakarta untuk mencari rezeki lebih. Ya, kaum Batak. Di Malaysia, kita selalu menggunakan perkataan Batak itu untuk sesuatu yang negatif. Kalau di sini terutamanya di Danau Toba atau Berastagi, mungkin kita dah kena pukul kerana dianggap mengejek mereka.

Setelah menempuh 45 minit dari airport termasuk mengharungi jalan yang sungguh ‘machet’, kami tiba di Jalan Hayam Wuruk. Jam menunjukkan tepat pukul 7.45 malam. Agak sukar untuk mencari hostel Citi Residence ini kerana ia tak kelihatan dari tepi jalan utama melainkan kita memasuki lorong-lorong sempit dan kecil. Lebih kurang 10 minit jugalah Mas Jimmy berpusing-pusing di sekitar untuk mencari tempat tersebut. Lokasi yang dicari berdasarkan peta dimuat turun oleh Haeri ke dalam henfon Nokia 808nya. Setelah berpusing-pusing, sampai juga kami di depan pintu utama Citi Residence itu.

Agak menyeramkan juga ketika pertama kali kami memasuki lorong kerana gelap dan sempit. Terasa seperti hendak pergi ke rumah pelacur atau menagih dadah. Seusai mengambil backpack dari belakang kereta dan membayar upah Mas Jimmy kami pun menuju ke kaunter Citi Residence. Semua perasaan yang terbit ketika mulamula memasuki lorong itu lenyap. Kami disambut dengan senyuman oleh penjaga kaunter yang memperkenalkan dirinya sebagai Tom. Mukanya seperti orang Cina, tetapi bila ditanya, dia menidakkan. Dia menjelaskan bahawa dia berasal dari daerah Kalimantan dan menjalankan bisnes ini bersendirian pada mulanya.

Haeri yang telah menempah bilik memberikan passport kepada Tom untuk proses pendaftaran dan pembayaran. Aku melihat ke sekeliling, pada mulanya aku fikir ia berkonsepkan dorm hostel tapi bukan. Ia mempunyai bilik berasingan untuk ruang privasi, namun pada masa yang sama terdapat ruang untuk berkumpul, bersarapan dan bersosial di tengah-tengah antara bilik. Walaupun tempatnya tidak sebesar mana namun tetap selesa. Hostel tersebut mempnyai dua tingkat dan kami dapat bilik bawah. Dapur dan peti ais juga disediakan di kawasan bersosial itu untuk para pengunjung. Kami meletakkan backpack ke dalam bilik dan mengeluarkan apa yang patut. Haeri berbaring di atas katil sambil membaca buku ‘Culture Shock!: Jakarta’ yang dibeli ketika event Big Bad Wolf. Aku pula keluar dari bilik sambil bertanya kepada seorang mas yang sedang menyusun kerusi meja di laman tengah itu. “Mas, bisa merokok di sini?”

“Sila merokok di luar. Jangan merokok di dalam bilik ya,” bilang mas itu. Aku mengangguk kepala dan tersenyum sambil mengucapkan terima kasih. Mas itu kemudian berlalu pergi untuk naik ke tingkat atas. Mungkin hendak mengemas bilik barangkali atau beliau memang tinggal di situ. Aku pun duduk di kerusi yang telah tersusun di depan bilik dan meletakkan portable ashtray aku di atas meja. Sebatang rokok dikeluarkan dan disisip ke bibir. Setelah dibakar, aku hembuskan asap dengan penuh nikmat. Aku terlihat serbuk kopi di dapur dan kemudian bingkas bangun mengambil cawan yang telah disediakan untuk membuat kopi panas. Cuaca sejuk pada malam itu membuatkan aku rasa asyik untuk menghisap rokok sambil menikmati secawan kopi panas. Di tingkat bawah hostel terdapat empat bilik, begitu juga di tingkat atas. Ada dua bilik air yang mempunyai tandas untuk dikongsi sesama pengunjung di setiap tingkat. Bilik sebelah kami tiada penginap, begitu juga dengan bilik di hadapannya. Bilik hadapan kami pula kelihatan gelap sahaja namun terdengar bunyi orang batuk dari dalam bilik.

Sedang sedap-sedap menikmati secawan kopi panas dan rokok, kedengaran suara Tom berbicara dengan turis (pelancong/tourist). Dari lorong itu kelihatan seorang lelaki Eropah dan seorang wanita yang aku kira pasangannya membuka pintu bilik berhadapan bilik sebelah kami. Aku yang tiba-tiba peramah pun menegur, “Hello neighbour!” dan teguran itu dibalas oleh mereka dengan senyuman dan sapaan “Hello”. Selepas itu mereka bergegas masuk ke dalam bilik dan kemudian lelaki Eropah itu keluar kembali, meninggalkan aweknya setelah meletakkan bagasi. Dia menghampiri aku yang sedang menikmati kopi dan rokok.

“Hey. How are you? May I join you?” dia memulakan bicara.

“Oh I am fine, thank you. Yea sure, please have a seat,” aku membalas sambil melemparkan senyuman dengan asap rokok keluar dari celahan bibir.

“What’s your name and where are you from?” aku kembali menyoal.

“I am Wilco and I am from Netherland. You?” balas Wilco, diakhiri soal balas kepada aku.

“I am Faghuzi from Malaysia. Do you smoke?”

“Yea, why not. How about we trade our cigarette. You can have my cigaratte and as an exchange you can give me yours. I have Lucky Strike which I bought in Poland,” balas Wilco panjang lebar siap mahu buat pertukaran rokok.

“Lucky Strike from Poland? That is cool. I would love to. You can have a try with my Marlboro that I bought in Malaysia,” aku bersetuju dengan sistem barter itu. Maka, sebatang rokok kami telah bertukar tangan. Bagaikan sebuah perjanjian telah dimeterai di antara pihak Belanda dan juga Malaysia. Eceh, tukar rokok je pun. Masing-masing menyalakan rokok di bibir dan menghembuskan asap yang terhasil.

“Whoa, your cigarette taste quite heavy than usual,” tiba-tiba mamat Belanda ni bersuara. Mungkin dia pening kot hisap rokok Malaysia ni. Maklumlah rokok Malaysia ni berbeza sikit dari negara lain. Kadar nikotin dan tar lebih tinggi. Tak pelik jugaklah bila orang Malaysia ni susah sikit nak berhenti merokok dan orang-orang asing agak rasa berat bila hisap rokok dari Malaysia. Lalu rokok Lucky Strike dari Poland itu aku belek tulisannya di dalam Bahasa Poland. Namun aku masih faham dengan nombor 1.2 itu yang bermaksud 1.2 mg tar ataupun nikotin. Itu yang aku pasti. Jumlah itu ternyata jauh berbeza dengan 1.8 mg tar yang terkandung dalam rokok Malaysia.

“Ha ha, Malaysian cigarettes contain more nicotine and tar than any cigarettes from around the world,” aku berseloroh.

“Anyway, how come you have a Polish cigarette while you are from the Netherlands?” aku sambung bertanya.

“Well, actually I am a Dutch but now living in Berlin with my girlfriend, Barbra who is a Polish. Usually the Polish cigarettes were bought by my girlfriend. And we come from Berlin and transitted at Dubai before we arrived here. You know the accomodation here is actually quite nice,” jelas Wilco panjang lebar sambil kepalanya memerhatikan keadaan sekeliling di tempat itu.

Selepas itu kelihatan awek Wilco pun keluar dari bilik untuk turut serta dalam perbualan kami.

“Hi there!” sapa awek Wilco kepada aku seraya mencapai kerusi dan duduk tanpa perlu dijemput.

“Hi!” balasku ringkas.

“Well, this is Barbra Gracowski,” ujar Wilco kepadaku.

“Hi Barbra. I am Faghuzi,” aku memperkenalkan nama sambil bersalam dengan Barbra. First time gak aku jumpa orang Poland. Aku hulurkan rokok namun dia menolak kerana baru saja lepas merokok tadi. Kemudian kedengaran pula pintu bilik aku dibuka, kelihatan Haeri keluar untuk terus ke bilik air. Mungkin mahu mandi barangkali. Terdapat tuala tersangkut di bahunya.

“So, how long will you be here or what is your plan here in Indonesia?” balas Wilco sambil menyambung bicara. Dia sudah selesai menghisap rokok dan puntung rokoknya ditekan ke dalam bekas pasu bunga berhampiran kami.

“Well, I am here with my friend, Haeri and we will be here for a month. From Jakarta we will go to Bandung, and then Jogjakarta, then Mount Bromo, then Bali and lastly at Lombok before going back to Malaysia,” itulah jawapan yang aku beri dengan penuh keyakinan.

“Wow, that would be great for you and your friend. That is a good trip!” balas Wilco sambil aweknya mengangguk tanda setuju dengannya.

“Yea, it would be great. How about both of you?” aku pula bertanya.

“Oh, we are only here for a week and then going back to Europe. We will stay here maybe until day after tomorrow because we have a flight to Bali,” Barbra pula menjawab mewakili mereka. Aku mengangguk. Sejurus selepas itu Haeri keluar dari tandas dan menyertai kami yang sedang melepak. Wilco pula bergegas ke dalam biliknya lalu keluar membawa dua tin bir Bali Hai. Kedua tin bir dan empat gelas yang diambil di dapur diletakkan di atas meja.

“Hey, I am Haeri,” Haeri datang terus memperkenalkan diri sambil meggosok tuala ke kepalanya.

“Hi Haeri. I am Wilco and this is Barbra,” Wilco memperkenalkan diri dan aweknya kepada Haeri.

“Come on, let’s have a drink,” pelawa Wilco kepada kami berdua. Kelihatan dua tin bir dibuka.

“Oh, sorry. I don’t drink alcohol,” Haeri menolak sopan. Kelihatan sedikit terkejut di wajah Wilco apabila Haeri menolak pelawaannya. Wilco mengalih pandangannya kepada aku.

“How about you?” persoalan itu terpacul dari mulut Wilco.

“No, I don’t drink and I am not so good with alcohol,” aku juga menolak sambil teringat kali terakhir menelan minuman beralkohol. Ianya berlaku ketika praktikal di akhir semester dulu. Itupun sebab ada seorang eksekutif yang belanja aku atas alasan menemani client dan sekarang dah lama aku tak minum arak. Tergugat juga rasa bila ada orang offer ni.

“Beer isn’t so strong. It is not a vodka or tequila. So you don’t want it too? Is that because of religious purpose or what? But it’s okay, I understand and respect your choice,” balas Wilco dan kemudian meneguk bir itu. Selepas itu dia melemparkan senyuman. Keengganan kami untuk minum tidak menghalang untuk terus melepak dan bersembang. Bermacam-macam topik yang dibualkan, daripada soal bolasepak sehingga hal-hal pengembaraan. Setelah hampir sejam lebih bergaul mesra, kedua pasangan itu pun bangun dan meminta diri untuk masuk tidur kerana terlalu keletihan. Mungkin mereka jetlag. Aku pun OK saja dan berjanji dengan mereka untuk bersarapan bersama keesokan pagi kalau dapat bangun awal. Tapi mesti kena bangun awal, kalau tak rugilah breakfast percuma.

Setelah Wilco dan Barbra masuk ke bilik, aku mengajak Haeri keluar berjalan sebentar. Mahu ke Indomaret yang terletak di hujung blok Jalan Hayam Wuruk. Aku perasan kewujudan Indomaret ketika dalam perjalanan tadi. Haeri bersetuju dan sememangnya kami hendak membeli beberapa barang keperluan seperti sabun mandi dan mi segera. Jika di Malaysia kita lebih banyak nampak 7 Eleven dan juga KK Mart, tapi di Indonesia Indomaret ini bersepah-sepah. Jalan sikit je nampak Indomaret.

Kami keluar dari tempat penginapan dengan menyelusuri lorong yang gelap itu kembali. Memandangkan baru je lepas hujan, lorong yang gelap itu dipenuhi dengan lopak air setinggi paras buku lali. Tak ada pilihan, maka kami melalui laluan di tepian lopak air yang sempit itu. Dalam perjalanan ke Indomaret, kepala otak aku rasa best. Best sebab sedang berada di bumi asing. Walaupun suasana di bandar Jakarta takdelah jauh beza sangat pun dengan KL tapi aku tetap rasa gembira. Haeri juga rasa begitu. Itu berdasarkan pemerhatian aku dari lenggok bahasa badannya. Ketika menghampiri Indomaret, satu kelibat menghampiri kami.

“Mau cewek, mas? Murah aja ini,” seorang bapa ayam membuat tawaran kepada kami. Aku dan Haeri pun tersenyum nakal namun hanya mampu menggelengkan kepala saja. Pada waktu yang sama, mata kami meneliti setiap genap badan cewek yang berada di tepi jalan itu. Boleh tahan menarik juga bentuk badan diorang ni. Namun keinginan nafsu itu ditolak ke tepi dulu agar kami dapat menjayakan misi ke Indomaret.

Di Indomaret kami capai apa yang kami hajati dan kemudian terus ke kaunter. Bukan hanya sabun mandi serta mi segera, malahan syampu, ubat gigi dan bermacam lagi. Sampai di kaunter aku membeli dua kotak rokok Marlboro, maklumlah harga rokok kat sini murah-murah belaka berbanding di Malaysia. Haeri juga membeli rokok kretek Djarum untuk dicuba. Haeri bukan perokok tegar seperti aku. Dia boleh diibaratkan sebagai social smoker. Kalau di Malaysia, dia hisap rokok gulung je. Itu pun pada situasi tertentu. Dia merokok bila dia rasa nak merokok. Setelah pembayaran dibuat, kami keluar dari Indomaret dan melalui jalan tadi.

Sekali lagi kami terserempak dengan bapa ayam tadi yang masih datang dengan tawaran murahnya. Rp 150,000 harganya. ‘Boleh threesome ni kalau pancung bayar cewek.’ bisikku bergurau dalam hati. Namun pelawaan itu sekali lagi kami tolak dan berlalu terus ke tempat penginapan kami.

Jam menunjukkan tepat pukul 12 tengah malam. Kalau di Malaysia sudah pukul 1 pagi dan suasananya memang seperti 1 pagi di Malaysia. Tanpa berlengah, kami terus masuk ke bilik untuk tidur kerana badan masih lagi kepenatan. Tak jauh mana pun Malaysia dengan Indonesia. Nak kata jetlag tu pun takdelah pula. Tapi memang nak tidur awal sebab kepala otak pun tak tau nak buat apa lagi. Nak main cewek pun tak terasa nak main. Setelah menutup lampu bilik, kami berborak-borak kosong ala-ala pillow talk sambil baring di katil masing-masing. Beberapa minit kemudian berhenti bersembang. Mungkin tak tau apa yang hendak dibualkan lagi dan kedengaran pula Haeri sudah berdengkur lena. Aku set alarm di henfonku supaya tidak terlepas untuk bersarapan pagi. Mata dipejam dan cuba untuk tidur memandangkan aku ini insomnia.

Tiba-tiba aku terjaga. Sudahlah aku ni susah nak tidur malam, boleh pula terjaga. Aku capai henfon dan kelihatan jam menunjukkan pukul 3 pagi. Aku pusing ke kiri, tak boleh lena. Pusing lagi ke kanan pun sama. Haeri masih tidur dengan nyenyak. Alangkah nikmatnya jika aku dapat tidur seperti Haeri. Rokok Marlboro di meja aku capai dan bangkit dari katil untuk keluar dari bilik. Mungkin kena sebatang rokok ni boleh buat aku kembali dilamun mimpi. Ketika sedang merokok, kelihatan seorang lelaki Eropah baru sampai dan minta untuk menumpang ashtray aku. Aku mempersilakan dia untuk duduk bersama.

“Hi, I am Stefan,” lelaki itu memperkenalkan dirinya.

“Hi, I am Faghuzi. Did you just arrived here?” aku bertanya.

“Yea. Just arrived here and so exhausted! Haha. I will go to sleep right after I finish smoking,” balas lelaki itu.

“Where are you from?” soalku lagi dengan soalansoalan lazim ketika mengembara. Siapa nama, asal mana dan buat apa di sini adalah soalan-soalan lazim yang akan ditempuhi bila kita mengembara.

“I am from Germany. And you, are you from Malaysia?” tanya Stefan sambil cuba meneka negara kelahiran aku.

“Yes. I am from Malaysia. Good to see you here,” membalas ringkas sambil menghembuskan asap.

Seperti yang diceritakan tentang perancangan aku di sini kepada Wilco, perkara yang sama juga kepada Stefan. Dia juga menyatakan kedatangan dia ke sini adalah untuk berjumpa dengan kawannya yang kini berada di Thailand. Mereka merancang untuk berjumpa di Bali dan selepas itu ke Jogjakarta. Di samping itu Stefan juga cadangkan kepada aku untuk lepak bersama di Jogjakarta jika berkesempatan. Ini kerana kemungkinan untuk terserempak itu ada.

“Okay dude. I am so tired and I want to sleep. Well, see you tomorrow OK,” Stefan bersuara.

“OK. See you tomorrow and please have a rest, Stefan,” Puntung rokok aku penyet ke dalam ashtray sebelum ke water cooler untuk meminum sedikit air. Usai minum aku kembali ke bilik untuk sambung tidur. Mudah-mudahan berjaya.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/search/byid/79546/travelog-faghuzi