[SNEAK PEEK] SI MANGKUK TINGKAT

9789675118784-medium

EBUKU Si Mangkuk Tingkat Oleh Faziela

EDRYNA sedang bertinggung di depan peti sejuk apabila Ashraff menapak masuk ke dapur lewat petang itu. Ashraff mencapai mug dan menuju ke peti sejuk.

“Tepi sikit.”

Edryna mendengus. Orang dekat sini, dia pun sibuk juga nak dekat sini. Dia mengundur sedikit ke belakang sebelum berdiri.

“Adoii!” Tangan menggosok-gosok kepala. Dah buka freezer tapi tak reti-reti nak tutup ke? Aduh duh duh, sakit!

“Kenapa?” Ashraff yang baru mencangkung mendongak ke atas.

“Dah buka freezer tak reti nak tutup balik ke?”

Ashraff berdiri. “Iye, salah I. Mana yang sakit? Meh sini I tengok. Ni apa kes nak berkelubung kat dalam rumah ni?”

Edryna terlebih dahulu mengelak sebelum tangan Ashraff mendarat di kepalanya. “Tak payah, suka hati la nak pakai tudung ke, nak pakai apa kat dalam rumah ni. Tak payah nak sibuk.” Tangannya masih menggosok kepala. Pening kepala aku.

“Apa-apa ajelah.” Ashraff menggumam. “Ha, sebelum terlupa. You free tak Sabtu ni?”

“Tak tahu lagi. Free rasanya, kenapa?”

“Ada benda nak kena buat. Make sure you free.”

Edryna sekadar mengangguk.

“I nak pergi kerja ni. I’ll be back in three days, insya-Allah. Dear, jangan lupa kunci rumah, tingkap, pagar semua. Then tolong jaga rumah I… opps, our house baik-baik, and my car too. Kalau ada scratch walau sikit, siaplah you dear!” Ashraff meneguk air di dalam mug.

Edryna merenung tajam lelaki di hadapannya. Diktator sungguh.

Dahi Ashraff berkerut. “Kenapa pandang I macam tu? I tahu I ni sangat kacak. Tak apa, pandanglah puas-puas. Karang rindu tak nampak muka I ni, kan?”

Edryna menekup mulut. Serius, isi perut macam nak terkeluar.

“Apasal?”

“Nak termuntah. You rasa you tu kacak sangat ke? Oh, tolonglah!” Edryna membulatkan matanya.

Ashraff menggeleng-gelengkan kepala. Dasar keras kepala. Mug kosong dihulur pada Edryna. “Tolong basuh, terima kasih.” Ashraff berlalu menuju ruang tamu.

Eh eh, banyak cantik muka kau? Dia rasa macam nak hempuk balik muka Ashraff pakai mug tadi.

Dia berlalu ke singki dan membasuh mug yang digunakan Ashraff tadi. Setelah selesai, dia melangkah keluar dari dapur dan menapak satu per satu anak tangga menuju ke tingkat atas.

“Eh, nak pergi mana tu?”

“Nak apa lagi!” Edryna yang dah menapak separuh tangga berdiri. Apa lagi la yang dia ni nak? Tak boleh tengok orang senang ke?

“Sini la sekejap. Nak cakap something.”

Edryna melangkah malas menuruni tangga. Kacau betul dia ni. Mengada-ada lebih.

Ashraff bercekak pinggang melihat Edryna melangkah turun dari tangga. “Turun tangga tu cuba elok-elok sikit, karang jatuh nanti.”

Edryna menarik muncung. Diamlah kau! Aku turun ni pun dah cukup baik. “Aaaaaaaa!”

Ashraff meluru ke arah tangga. “You okey?”

Edryna sempat berpaut pada pemegang tangga. Nasib baik.

“I dah cakap, turun tu baik-baik sikit. Kan dah jatuh.” Ashraff menahan tawa. Sebenarnya, muka dia ni sumpah kelakar masa nak jatuh tadi. Haha! Tawa yang ditahan terlepas jua.

Edryna memandang jengkel Ashraff yang tengah ketawa sakan. “Gelaklah, gelak! Gelak sampai bergegar rumah.”

Ashraff tersedak-sedak menahan tawa.

“Nak cakap apa?” Edryna memeluk tubuh memandang Ashraff yang tengah cuba menahan tawanya.

“Sebenarnya…” ayat dibiarkan tergantung.

Edryna berkerut menunggu butir bicara daripada Ashraff.

“Tak ada apa pun sebenarnya. Saja nak suruh you exercise turun naik tangga. Itu aje.”

Muka Edryna berubah. Eiii, rasa macam nak tumbuk aje muka dia ni la!

Ashraff hanya tersenyum. Edryna mengambil kesempatan memijak kaki Ashraff yang sedikit terjulur.

“Auuw!” Ashraff terhincut-hincut. Kenapa dia ni? Main pijak-pijak kaki pulak?

“Padan muka.” Nak main-mainkan aku ye?Meh sini aku main-mainkan kau pula. Edryna mula menapak menuju ke tangga. Terasa tangannya disentap yang membuatkan dia berpaling ke belakang.

Telinga Ashraff menangkap deruan enjin di hadapan rumah. Okey, baik punya timing. “Take care, dear.” Satu kucupan mendarat di dahi Edryna.

Edryna tergamam. Ashraff menarik flight bag dan beg pakaiannya menuju pintu.

“Bye, assalamualaikum.” Ashraff mengenyitkan mata sebelum wajahnya hilang di balik pintu.

Dan Edryna masih berdiri tercegat seperti tadi.

EDRYNA yang tengah bersandar pada pintu berdiri terkebil-kebil memandang kosong seluruh biliknya. Dahinya disentuh dengan hujung jari.

+ He kissed me? How dare!

~ Tapi, kenapa tadi macam rela aje, tak melawan langsung?

+ Entah, tergamam!

~ Kau dah suka kat dia ek?

+ Mana ada.

~ Eleh…

+ Stop it!

Edryna menggeleng-geleng kasar. Argh! Apa aku mengarut ni?

Kakinya menapak menuju meja solek. Punggungnya dilabuhkan pada bangku kecil. Wajahnya ditatap pada cermin di hadapan. Kedua-dua belah tangan diraup ke muka. Gerakan tangannya terhenti apabila sepasang matanya menangkap kilauan permata di jari manisnya. Dan hujung jari yang masih merah berinai.Tangan kanan dibawa ke hadapan wajah. Tangan kiri mengusap-usap cincin berbatu satu di jari manis.

Cantik. Pandai dia pilih.

Sebenarnya, seminggu sebelum majlis perkahwinan, pakcik tu ada called nak keluar sama-sama beli cincin. Tapi dia cakap yang dia dekat ofis, ada urgent things nak kena settle. Padahal masa tu tengah bersuka ria dengan Yaya dan Melissa. Then apabila Yaya dapat tahu yang dia tipu si pakcik tu, ada ke dia nak heret suruh jumpa pakcik tu?

Oh tidak, tidak, tidak! Tidak sama sekali. Mana boleh. Kantoilah nanti. Last-last, dia orang heret secara paksa rela pusing segala jewellery shop cari cincin buat pakcik tu. Ada ke patut? Tapi tak apa la, sekarang dah fair and square, kan? Aku bagi cincin dan dia pun bagi cincin.

Tapi kan, macam mahal je cincin ni? Aku ingat dia nak bagi cincin yang dapat free kalau beli gula-gula panjang belang-belang masa kecik-kecik dulu.

Lantaklah. Duit dia, apa aku peduli?

“APA KHABAR pengantin baharu?” Belakangnya yang ditepuk seseorang menyebabkan Ashraff mengalihkan pandangan dari flight plan di tangan kepada empunya suara yang sudah berdiri di sebelahnya ini.

“Kau rupanya Aizat.” Matanya kembali meniti pada maklumat penerbangannya hari ini.

“Akhirnya kahwin jugak kau ye. Aku ingatkan aku bakal kempunan nasi minyak kau, tapi kau pulak yang kahwin dulu. Tahniah bro!” Aizat menepuk bahu Ashraff sambil tersengih.

“Thanks.”

“Merah inai kat tangan pun tak pudar lagi, takkan dah nak masuk kerja kut? Tak mengamuk ke cik adik sayang kau dekat rumah tu? Kenapa pendek sangat cuti kau?”

Ashraff memandang tangannya yang masih merah berinai. Sebentuk cincin tersarung di jari manisnya. Sumpah! Dia terkejut gila masa batalkan air sembahyang lepas nikah hari tu. Tak sangka pula Edryna yang garang dan kedekut tu nak bagi aku cincin ni.

“Weh, berangan-angan. Rindu dekat orang rumah la tu.” Aizat melibas belakang Ashraff dengan peak cap miliknya. “Tu la, suruh ambil cuti panjang sikit tak nak, ni baru berapa jam tak jumpa, dah rindu-rinduan.” Peak cap kembali dipakai ke kepala.

“Banyaklah kau.” Ashraff menggeleng. “Ha, apa cerita perempuan cincin berlian dua karat kau tu?” Ashraff menyoal apabila dia tiba-tiba teringat pada masalah Aizat yang pernah diceritakan padanya tak lama dulu.

“Aku dah putus dah dengan dia.” Aizat menarik nafas dalam. Matanya meniti pada flight plan yang baru diambilnya tadi. “Itu semua hanya alasan dia nak tinggalkan aku.”

“Sorry bro, aku tak tahu.” Bahu Aizat dipegang.

“Tak ada apa la, aku okey. Cerita lama tu.” Senyum terukir di bibirnya. “Kau pergi mana hari ni?” Keningnya dinaikkan.

“Paris. Kau?”

“Frankfurt. Kau nak gerak dah ke?”

Ashraff mengangguk. “Ha’ah.” Flight plan disimpan dan beg-beg miliknya dikemaskan. Peak cap yang tadi tersangkut di tangkai flight bagditepuk-tepuk.

“Have a nice flight, pengantin baharu!”

Pap!

Aizat mengaduh sakit apabila Ashraff melibas belakangnya dengan peak cap di tangan.

****

DRYNA MEMBIARKAN travelator membawanya ke tingkat atas. Jari telunjuk diketuk-ketuk pada pemegang troli. Bagus juga rumah yang dia dengan si pakcik sengal duduk sekarang ni dekat dengan pasar raya besar. Tesco dengan Giant berdepan siap. Carrefour pun dalam lima minit drive macam tu. Selain itu, kemudahan pun okey. Lagi satu, lagi dekat nak pergi kerja dibandingkan dari rumah mak abah dekat Damansara. Jimat duit aku. Hehe.

Dia kemudiannya terdiam. Nak ingat balik apa benda yang ada dalam peti sejuk. Pagi tadi, dalam peti sejuk tu cuma ada telur, kicap dengan dua keping piza malam tadi dan sebotol Scott Emulsion miliknya. Banyak nak kena beli ni. Esok dah balik dah pakcik tu. Malas betul nak masak. Zaman bujang dulu senang, mak yang masak. Kalau malas pun berlambak kedai makanan segeradekat Lembah Klang ini. Kalau bukan pelanggan macam aku ni yang nak beli, siapa lagi? Hehe.

Cup! Walaupun aku ni tak selalu masak, tapi reti la masak sikit-sikit. Bukan macam sesetengah orang tu, umur dah tiga puluhan pun tak reti segala rempah ratus yang ada kat dapur.

“Eh ni apa ni? Tak pernah nampak pun benda ni? Jamu apa ni?” Berkerut kening sambil tangan menguis-nguis biji-biji kecil kehitaman.

Lada hitam yang wujud sejak ribuan tahun yang jadi rebutan uncle-uncle rambut blonde kulit putih, apek kulit putih mata sepet dan pakcik-pakcik janggut panjang berserban sejak zaman Kesultanan Melaka pun tak tahu?

Memang kuno. Pakcik yang hidup ribuan tahun dulu pun lagi advance daripada orang macam ni. Aku kesian pada golongan ini.

Ceit, membebel sendiri. Edryna tersenyum. Dah sampai penghujung travelator. Troli ditolak menuju pintu masuk Tesco.

EDRYNA SELESAI menimbang segala jenis sayur dan bahan-bahan kering yang lain. Plastik berisi barang-barang tersebut diletakkan ke dalam troli. Makcik di sebelahnya tersenyum dari tadi sambil pandang dia dari atas sampai ke bawah. Senyum kecil dihadiahkan pada makcik tadi sebelum troli ditolak menuju rak-rak makanan dalam tin.

Banyak betul barang kena beli. Pakcik tu pun satu. Selama dia hidup dalam rumah tu, takkan makan kicap dengan telur aje kut? Agak-agak muat tak kereta aku ni? Tadi dah la selambak hadiah daripada office-mates yang tak datang majlis kahwin hari tu sebab hari ini baru masuk kerja. Menyesal pula tak beli groceries semalam. Ni mana nak campak segala barang ni?

Dia memberhentikan troli di hadapan deretan makanan dalam tin. Mata sedang khusyuk melihat setiap inci isi rak di hadapannya, mana tahu ada benda yang menarik. Kakinya terhenti di sebelah seorang makcik yang  sedang ralit membelek setin sardin Cap Ayam. Tengok ingredients agaknya.

“Anak ni baru kahwin ke?”

Suara dari sebelahnya membuatkan Edryna berpaling ke sebelah. Makcik tu tengah tengok dia dari atas sampai ke bawah.

“Ha’ah makcik, baru minggu lepas.” Bibir menarik senyum.

“Mana suami? Tak ikut sekali ke?” Makcik tersebut menjenguk ke belakang Edryna. Mungkin dia ingat suami budak yang baru kahwin ni tengah sorong troli dekat belakang, namun tiada.

“Oh, dia kerja. Tak ikut.”

“Dia kerja apa?”

Edryna kerut kening. Kenapa aku rasa makcik ni macam busy body? Namun hatinya cepat menegah. Jangan buruk sangka, Ard. “Driver. Makcik, saya pergi dulu ye, assalamualaikum.”

Edryna berlalu menuju trolinya. Macam mana semua orang tahu aku ni baru kahwin? Tak ada pun cap ‘Saya baru kahwin minggu lepas. Sila lihat muka saya sementara seri pengantin masih melekat di muka saya’ dekat dahi ni?

Dia tenung diri sendiri dari atas sampai ke bawah. Cis, inai di jari tangan dengan jari kaki masih merah menyala lagi. Inai dekat keliling tapak kaki pun masih merah. Patutlah semua orang macam pandang-pandang aje dari tadi. Sepatutnya aku pakai kasut Phua Chu Kang instead of selipar jepun. Kat tangan ni kena cover dengan sarung tangan.

Dan percuma aje pakcik tu dapat title driver. Haha.

DERAP TAPAK KAKI berlari ke tingkat atas dan hempasan pintu menyambut ketibaan Ashraff. Heh, kau lari? Bukan nak sambut laki kau balik kerja penat-penat ni?

Jangan mimpi, Ashraff. Hatinya memujuk.

Segala jenis beg diletakkan di tepi sofa. Stoking ditanggalkan dan diletak bersebelahan beg. Tekak yang kering memaksanya bergerak menuju ke dapur walaupun batinnya menjerit untuk tidur. Penat sangat!

Elok sahaja kaki masuk ke dalam dapur, matanya menangkap gelas berisi jus dan tiga keping post-it notes yang elok tersadai di atas meja bersebelahan jus tersebut.

1) Minum. Kalau you tak minum atau buang dalam singki, I mandrem biar you kena lenyek kapal terbang esok.

2) Nak makan ambik sendiri. Nasi I dah panaskan, lauk bawah tudung saji. Jangan nak mengada nak minta serve, jangan nak mengada cakap penat ke apa. You penat, I pun penat.

3) Don’t disturb me!

Tersengih Ashraff membaca nota di atas kertas kuning itu. Gelas berisi jus dibawa ke mulut. Segar rasanya apabila jus yang sejuk menuruni rengkung. Sekali teguk dah habis.

By the way my dear, baru berapa hari kena tinggal dah pandai main surat-surat cinta pula ek?

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/search/byid/75665/si-mangkuk-tingkat