[SNEAK PEEK] JANGAN PERCAYA!

JANGAN PERCAYA! Oleh Syaida Ilmuna

“KAK LONG!”

Bella Amira memeluk erat susuk ramping Diana, kakak sulung Rizqi yang menyambutnya di pintu. Manakala Riza dan Belina pula sudah berlari masuk ke dalam rumah sebaik sahaja kelibat sepupu-sepupu mereka, Haziq dan Natasya menggamit di belakang ibu mereka.

Rizqi dibiarkan sendirian mengeluarkan beg-beg milik Bella dan anak-anak. Perang dingin yang entah kali keberapa telah tercetus tadi masih lagi berlanjutan sehingga mereka sampai di rumah ibu Rizqi. Sungguh Rizqi akui, Bella bukan wanita yang mudah untuk dimanjakan!

“Belle! Alhamdulillah dah selamat sampai. Kak long risau Belle dan anak-anak naik kapal terbang. Dari tadi asyik tengok televisyen aje pasal nahas kapal terbang kat Surabaya tu. Lain kali, jangan naik flight dah tau!” pesan Diana panjang lebar. Sambil itu matanya menjeling pada Rizqi yang sibuk mengangkat beg masuk ke dalam rumah.

Bella yang menyedari akan pandangan Diana hanya tersenyum sinis. “Biarkan dia. Orang nak kahwin ni kena rajin sikit,” kata Bella selamba.

“Rizqi ada beritahu tak?” tanya Diana tiba-tiba. Bella ditarik ke tangga dan terus naik ke kamar miliknya. Pintu kamar ditutup rapat.

Bella kebingungan. “Beritahu apa?”

“Perempuan tu!” jawab Diana dengan mata yang terbuntang luas. Mereka berdua membuka sesi gosip ahli mesyuarat tingkap seperti biasa.

“Kay? Kan Belle memang dah tahu dia nak kahwin. Malam ni, dia nak kenalkan dengan kita semua,” balas Bella sambil menjongket kening. Dia tidak faham apa yang cuba Diana tuturkan kepadanya.

“Taklah! Dia tak beritahu ke yang dia nak kahwin Sabtu ni?”

Mata Bella pula yang hampir tersembul keluar. Dia nak kahwin dalam masa tiga hari lagi? Amboi!

“Tak pun.” Bella menjawab dengan nada biasa-biasa. Perasaan terkejutnya yang luar biasa tadi langsung tidak dipertontonkan.

You have got to see her! Dia memang cantik, lemah lembut… macam perempuan Melayu ‘Terakhir’ kecuali pada wajahnya. Dia ada chinese mix sikit.” Diana cuba menguji hati wanita Bella. Masih cemburu? Ataupun Bella sudah lama tinggalkan sisa kenangannya bersama Rizqi?

“Really?” Bella tersenyum sinis. “Baguslah. Memang sesuai dengan Rizqi, kan?”

“Belle… memang tak jealous langsung?” tanya Diana seakan tidak percaya.

“Buat apa nak jealous?” Bella mula rasa kurang selesa dengan pertanyaan Diana. Dia bangun ke kamar mandi sambil mencapai tuala di pencangkuk. “Pinjam baju you, Diana. Baju I dalam beg tu semua kotor!”

“Belle! Rizqi, ex-husband Belle nak kahwin tau! Belle tak jealous langsung?” Diana masih dengan pertanyaannya. Dia tidak mengendahkan pertanyaan Bella sebentar tadi.

Come on, Diana! Buat apalah I nak jealous. Kan I dengan Rizqi dah tak ada apa-apa. Hubungan kami cuma kawan dan sebagai ayah dan ibu kepada Riza dan Belina. Itu aje! Biarlah dia nak kahwin dengan siapa pun. As long as perempuan tu baik dan takkan dera anak-anak I. Titik!” jelas Bella Amira, yakin.

Bicaranya melebihi kapasiti diri yang tak seberapa. Bukan mudah dia nak menangkis dilema dan perasaan. Tetapi dia kini harus berpijak pada bumi yang nyata. Antara dia dan Rizqi, mereka tiada apa-apa.

“I pinjamkan you baju I yang paling cantik,” jawab Diana setelah berjeda dua saat. Bibirnya diketap kuat sambil matanya kuyu memandang lantai. Memang susah menerima hakikat bahawa Bella bukan lagi isteri Rizqi. Kini dia bakal menerima adik ipar baru pula.

“Thanks!” balas Bella sambil melangkah masuk ke dalam kamar mandi.

MOTIF floral pada kemeja putih yang dipakai Bella Amira menaikkan seri keremajaannya seperti umur 20-an dulu. Bak kata Diana sebelum keluar dari bilik tadi, Bella adalah ‘hot mama’ yang setanding dengan Erra Fazira dan Rita Rudaini yang masih lagi jelita. Punya karier dan anak-anak comel yang sedang meningkat remaja, status janda yang dipegangnya bukanlah suatu masalah.

Sebaik sahaja Bella melintasi ruang makan, matanya tertancap pada susuk tubuh yang sedang sibuk menyusun pinggan dan kutleri di meja makan. Gadis itu kelihatan lemah lembut dan begitu teliti dalam melakukan kerjanya dari arah belakang. Tangan halusnya mengelap pinggan satu per satu dengan perlahan dan berhati-hati. Saat tubuh gadis itu hendak berpaling hadapan, Bella bingkas bergerak ke dapur.

“Assalamualaikum Puan Fauziah!” Bella memeluk tubuh bekas ibu mertuanya erat. Wanita tua yang berusia 60-an itu hampir-hampir terlepas senduk kayu yang dipegangnya.

“Waalaikumussalam Belle! Ya ALLAH, terkejut mak!” jawab Fauziah sambil menghela nafas panjang. Api dapur dimatikan dan tubuh Bella didakapnya kuat.

“Mak masak apa?” Bella meleraikan pelukan. Dijenguk ke periuk yang masih bertenggek di atas dapur. Asam pedas!

“Adalah sikit-sikit menu kegemaran Belle, Rizqi, budak-budak ni, Diana dan…” Fauziah tersenyum nipis. “Kay,” jawabnya perlahan seperti berbisik.

Bella mengangguk-angguk. Memang semua orang kena berjaga-jaga menyebut nama ‘Kay’ di hadapannya, ya?

“Belle dah jumpa Kay?” Fauziah memberi penekanan halus pada nama ‘Kay’. Takut-takut Bella tidak senang dengan perkahwinan kedua anaknya, Rizqi.

“Belum. Yang kat ruang makan tu, rambut panjang ikat satu tu dia, kan?” Bella memberi gambaran figuratif kepada Kay yang belum dilihat wajahnya.

“Iya… Kaylah tu! Marilah mak kenalkan dia dengan Belle. Boleh buat kawan, kan?”

Bella tersentak mendengar bicara bekas ibu mertuanya itu. Buat kawan? Like seriously, mak? Hatinya mengejek.

Tangan Bella ditarik laju. Ruang makan yang tadi kosong,dipenuhi tawa riang anak-anaknya dan anak-anak kak long, Rizqi, dan juga perempuan itu, Kay. Bella hanya tercegat di hadapan ruang makan sebaik sahaja matanya terpandangkan Kay. Perempuan muda yang berambut lurus. Pipinya mulus dan bibir nipis memerah secara natural tanpa mekap. Senyumannya manis, namun ada sedikit kekasaran pada hujung pandangannya yang Bella sangka sebagai sikap defensive yang dimiliki Kay.

“Belle, marilah…” Fauziah terus menarik tangan Bella dan membawanya duduk di kerusi bertentangan dengan Kay, bersebelahan dengan Rizqi yang duduk di hulu meja.

Bella masih terdiam tanpa bicara. Senyuman dibuat-buat untuk mempamerkan rasa hormatnya pada Kay. Tak baik pula nak bermasam muka dengan orang yang memang tiada salah dengan kita. Dia ada hak, Bella. Rizqi ada hak nak berkahwin dengan sesiapa. Manakala Kay, dia tidak bersalah dalam permasalahan hati yang dimiliki Bella kini.

“Hmm… Belina, Riza… papa nak kenalkan, ini Mak Cik Kay. Bakal ibu tiri Riza dan Belina,” kata Rizqi tersekat-sekat. Dia gementar dengan pandangan anak-anaknya terhadap Kay. Takut-takut mereka membenci calon isterinya.

Riza dan Belina saling menatap wajah Bella dengan mata berkedip-kedip. Tidak faham apa maksud ayah mereka mengenai ibu tiri. Mereka mahukan penjelasan daripada Bella.

****

BELLA terlelap di atas sofa besar yang terletak di tengah kamar peraduannya. Suasana malam yang tenang tanpa sebarang gangguan bunyi kenderaan dan jiran sekeliling membuatkan malam itu bertambah hening. Terlalu senyap dari selalu.

Kepala Bella terteleng ke tepi. Dia cuba untuk menstabilkan bahagian kepala dan leher yang dirasakan tidak seimbang. Mana tidaknya, dia bukan biasa tidur di atas sofa begini. Namun, dek kerana terlalu letih menguruskan hal rumah tangga sendiri, di mana matanya mahu lelap, di situlah badannya direbahkan.

Tidak semena-mena alur pernafasan Bella terasa sempit. Dia cuba menggapai nafas lebih dalam. Namun makin lama, makin kurang oksigen masuk ke dalam trakea. Lehernya seakan-akan dicekik!

Bella cuba membuka mata, namun ia tidak berhasil. Tangannya melingkar naik ke leher. Sedaya upaya cuba untuk melonggarkan cengkaman seseorang dari batang tenggoroknya. Walau bagaimanapun, dia tidak berdaya. Lama-kelamaan tangannya terasa kejang dan perlahan-lahan anggota badan jadi lemah kerana kekurangan oksigen. Dia menurunkan tangannya dan…

“Bella?”

Kelopak mata terbuka. Rizqi dengan segelas air di tangan memandangnya hairan. “Awak okey?”

Bella kelu. Dia melihat keadaan sekeliling. Suasana kamar yang terang dan terisi dengan perabot indah tersusun rapi.

Kelihatan sebuah katil besar di hadapannya dan katil kecil di sudut bilik. Kemudian almari di arah bertentangan dengan katil. Balkoni di sebelah kanan terbuka luas. Tirai yang membahagikan balkoni dan kamarnya beralun-alun dipukul angin.

“Nah minum air ni. Tadi awak cakap, awak sakit kepala,” kata Rizqi sambil menyerahkan segelas air.

Bella mengangguk. Dia menghirup air itu dengan sekali tegukan. “Mana Rifki? Dia tidur dengan abang dia ke?”

“Haah. Riza beria-ia sangat nak adik dia tidur sekali. Nak teman bermain katanya. Tapi saya tak bagi dia orang tidur lambat.” Rizqi melabuhkan punggung di birai katil. Merenung tepat ke matanya.

“Oh…” Bella tersenyum. Dia bingkas bangun ke katil. Kepalanya memang terasa berat. Sejak akhir-akhir ini dia jarang keluar rumah. Bimbang jatuh pengsan di tengah jalan. “Saya ingat nak pergi klinik esok. Awak boleh temankan?”

“Boleh, sayang. Saya masuk office lambat sikit. Budak-budak tu hantar rumah mak. Lagipun Riza tengah cuti,” jawab Rizqi pantas. Dia menarik tangan isterinya duduk di sisi. “Mama cakap awak ni mesti ada apa-apa.”

“Ada apa?” Bella memandang ke muka Rizqi serius. Tidak memahami apa yang dibicarakan si suami.

“Mana tahu Rifki nak jadi abang pulak lepas ni,” kata Rizqi dengan segaris senyuman.

Bella tersengih. Dia pun rasa begitu. Jarang sekali Bella jatuh sakit kecuali jikalau dia mengandung. Dari minggu lepas lagi dia tahu akan hal ini tetapi sengaja dia tidak mahu ambil pusing atau terlampau berharap akan hal tersebut bakal berlaku.

“Insya-ALLAH. Kita tengoklah esok macam mana.”

Tok! Tok!

Pintu kamar diketuk kuat. Rizqi membukanya pantas. Kelihatan dua orang adik beradik, Riza dan Rifki tercegat di hadapan pintu dengan bantal masing-masing.

“Nak tidur sini!” kata Riza lantang.

“Eh, kenapa pulak nak tidur sini? Tidur kat bilik Riza tu kan lapang. Sini kena bentang tilam kecil tu. Tak sedap tidur, sayang.” Rizqi mengerutkan dahi. Dia berkalih ke arah Bella.

Namun, Riza tidak mengendahkan kata-kata Rizqi. Dia terus masuk dan melompat ke atas katil ibu dan ayahnya. Bella didekati. Manakala Rifki pula dicempung Rizqi masuk ke kamar.

“Kenapa ni sayang?” soal Bella lembut.

“Tadi kakak datang. Dia cakap dia nak melawat Riza, ibu, ayah dengan adik,” kata Riza jujur.

Mata Bella membulat. Kembang kempis hidung Rizqi mendengar bicara Riza.

“Eh! Apa yang Riza merepek ni? Dah, dah! Te… teman papa pergi bilik awak. Nak ambil tilam nak tidur kat sini,” kata Rizqi tergagap-gagap. Trauma dia dibuatnya dengan Riza. Hampir setiap minggu, mesti dua tiga kali Riza berperangai begitu. Bagaimanalah Bella bertahan dengan anaknya ini?

“Teman papa? Ai… papa takut ke?” seloroh Bella.

Rizqi buat-buat tak dengar. Dia pantas menarik lengan Riza mengekorinya. Manakala Rifki diletakkan ke pangkuan Bella.

Bella mengusap-ngusap kepala Rifki. Namun, tidak semena-mena Rifki ketawa. Menunjukkan arah tangannya ke balkoni.

“Sayang? Kenapa ni? Gelak dekat siapa?” soal Bella. Dia bingkas bangun dan menuju ke balkoni.

Buaian kecil di tengah taman kelihatan terhayun dengan sendirinya. Bella sudah dapat mengagak. Ada yang tidak kena. Dia memejamkan matanya.

‘Belina? Atau bukan Belina? Mama tak kisah. Tapi mama nak sangat Belina pulang ke tempat asal. Tugas Belina sudah selesai, bukan?’ bisik hati Bella.

Bella membuka matanya. Buaian berhenti bergerak namun Rifki masih lagi ketawa. Lantas Bella menyedekah al-Fatihah dan membaca ayatul Kursi sebanyak tiga kali. Dia masuk ke dalam kamar. Riza dan Rizqi sedang sibuk membentangkan tilam ke lantai.

“Buat apa tu Belle? Senyap aje kat balkoni. Tapi Rifki saya dengar asyik ketawa memanjang,” tegur Rizqi. Dia mengambil Rifki dari pangkuan isterinya.

“Tak ada apapun. Riza tidur dengan adik kat bawah, ye? Jangan tidur buas sangat. Nanti Riza tertendang dia,” pesan Bella.

“Kakak dah balik mama. Dia cakap dia takkan datang sini lagi,” kata Riza tiba-tiba.

Rizqi menepuk dahinya. “Eh, dah-dah semua kena tidur. Papa dah mengantuk!”

“Ini last chance papa bagi tidur sini. Esok-esok kena tidur bilik sendiri tau.” Rizqi mengomel lagi. Dia menutup lampu besar dan membuka lampu sisi meja.

Bella menarik selimut ke badan. Dia dan Rizqi merenung ke siling. Senyap. Hingar-bingar tadi sudah bertukar jadi sunyi.

“Dah setahun kita kahwin. Saya tak sangka..We can make it,” ucap Rizqi syahdu.

Bella melepaskan nafas lega. “Ya. I know we can make it for another years to come.”

“Kalau saya nak pegang tangan awak sebelum tidur sampai esok pagi boleh?” Rizqi mencapai tangan kanan Bella. Dia mahu menggenggam erat. Namun, Bella pantas menariknya ke dada.

“Ah, tak naklah.” Kenangan mengimbau kembali. Firasat mimpi yang dia cuba ubah. Bella jadi trauma apabila mengingatinya. “Kita baca bismillah, al-Fatihah, ayatul Kursi dan tiga Qul. Lepas tu tidur. Jangan lupa tutup lampu sisi awak tu. Boleh?”

“Hmm… yelah, sombong betul!” Rizqi memanjangkan tangannya. Plak! Lampu ditutup.

“Selamat malam, sayang!” Bella memujuk manja.

“Selamat malam, Bella Amira,” jawab Rizqi romantis.

Buat seketika waktu, Bella takut jikalau matanya terbuka nanti, semua ini hanyalah mimpi. Firasat yang memberi petunjuk buat kesekian kali.

 eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/123253/Jangan-Percaya