[SNEAK PEEK] EJEN NELLA: Misi Mencari Bahagia

EJEN NELLA: Misi Mencari Bahagia oleh Ayumi Syafiqah

Terkenal sebagai ejen yang berdisiplin tinggi, tegas pendirian dan patuh dengan setiap arahan, Ejen Ken dilantik sebagai (SO) supervising officer kepada tiga orang ejen baru di OPAL. Namun kewibawaannya tercabar dengan Dianella, salah seorang ejen baharu yang lambat melapor diri pada hari pertama bekerja. SO kena tunggu ejen baru datang? Huh! “Sorry, I had a rough night.” – Nella “Oh, rough night? You think when you’re on a mission, the criminals care if you had a rough night?” – Ken Nella, ejen baru yang degil, tidak mendengar kata, serta kerap melanggar peraturan! Walaupun kecekapan dan kepintaran Nella berjaya mengalahkan puluhan ejen yang lain, pada Ken, Nella tidak layak bergelar anggota perisikan negara! Bagi Nella pula, menghadapi ketua yang cerewet dan ‘nerd’ itu, salah satu ‘bala’ dalam hidupnya. Apa saja yang Nella lakukan serba tak kena di mata lelaki itu. Namun tiada istilah mengalah sebelum berjuang dalam hidup Nella. Dia perlu melakukan sesuatu sebelum kakinya melangkah keluar daripada OPAL! Gara-gara misteri kisah silam yang masih belum pernah terungkai, Nella menggunakan apa saja teknologi yang wujud di OPAL untuk membantunya mencari jalan keluar. Termasuklah melibatkan Ken, ejen yang berpengalaman dalam misi peribadi! “Apa kata kalau awak tolong saya? Yes! Kita boleh jadi partner! A team! Ken dan Nell! Atau… Kennell…” – Nella Ken tersepit antara integriti dan rasa simpati. Dia tahu yang dia bakal melanggar peraturan operasi OPAL. Namun untuk berkata tidak kepada Nella, Ken ternyata gagal! “Ken yang aku kenal tak mungkin langgar peraturan atau arahan OPAL untuk sesiapa pun. Seems to me you’re making an exception for Nella.” – Zeke Mampukah Ken menolak tepi rasa hati demi misi di depan mata? Dan sejauh mana Nella sanggup pergi untuk mencari bahagia yang mungkin menantinya?


Dua patah. Hanya itu jawapan Nella ketika Ken memberi tugasan meja kepadanya – menyemak segala dokumen dan laporan yang ada, sementara Mario dan Nikolas terlibat dengan aktiviti yang lebih mencabar.
Sampaikan Ken pula yang tidak senang duduk dibuatnya. Nak minta maaf, tak tahu macam mana harus mulakan. Lagipun manalah dia ada pengalaman dalam bab-bab minta maaf dengan perempuan ni. Kalau ada Zeke senang, boleh terus tanya. Tapi itulah, dia pun tidak tahu jadual Zeke sekarang, jadi tidak mahulah ganggu.
Hairan, bukan ke Nella itu ejen bawahannya? Sepatutnya tidak susah pun untuk dia panggil gadis itu berjumpa dengannya. Tapi tengok muka Nella, lidah Ken terus jadi kelu.
Tidak tahu apa yang perlu dibuat, Ken putuskan untuk belajar lebih dalam lagi tentang gadis itu. Dia membuka fail peribadi Nella dan mula menelaah dengan tekun.
Mengikut apa yang tertulis dalam latar belakangnya, Nella kehilangan ibu ketika berumur 13 tahun. Kemudian dia dan adiknya dibesarkan oleh ayah. Lima tahun mereka berdua hidup dalam penderitaan kerana ayahnya seorang kaki pukul dan selalu berhutang, sehinggalah Nella mencecah umur 18 tahun. Gadis itu membuat laporan terhadap ayahnya, dan sejak itulah ayahnya ditahan polis.
Dan Nella menyertai Akademi OPAL sebaik tamat sekolah.
Cuma yang hairannya, kisah tentang adik Nella tidak lagi dinyatakan. Apa yang berlaku kepada adiknya selepas ayah mereka ditahan? Atau, sebelum ayah mereka ditahan?
Ken mendongak dari mejanya, merenung tepat ke arah Nella yang ralit membaca isi sebuah dokumen. Gadis itu punya kisah lampau yang menyakitkan, namun personalitinya yang ceria dan peramah langsung tidak menggambarkan sejarah pahit itu. Tanpa sedar, ada satu rasa yang menyentuh hati Ken.
Rasa… simpati? Rasa… ingin melindungi? Rasa… ingin membalas apa sahaja duka yang pernah dialami gadis itu dengan kegembiraan?
Ken pantas melarikan pandangan apabila Nella bangun dari kerusinya. Dia pura-pura sibuk dengan skrin komputer yang hanya menayangkan ruang depan Google ketika Nella datang mendekat.
“Saya dah siapkan semua. Boleh saya balik?” tanya Nella. Tiada lagi senyuman gula-gula yang sering terpahat di bibir gadis itu. Buat apa senyum kepada orang yang tidak mahu menghargai? Lagipun Ken lebih selesa apabila orang mempamerkan wajah serius begini.
Ken berdeham sekali memanggil suara. “Yup, sure.”
Nella mengangguk dan terus beredar. Begnya dicapai dan dia berjalan ke arah lif tanpa menoleh lagi.

SAMPAI DI tapak parkir, Nella terbeliak biji mata tengok motosikalnya yang terbaring di tanah. Cepat-cepat dia berlari mendapatkan ‘baby’ kesayangannya itu.
“Aduh, siapa yang langgar ni? Kut ya pun nak parking, tak payahlah sampai langgar.” Nella membebel sendiri sambil cuba mengangkat motosikalnya itu.
Dia cuba tarik handle, tidak berjaya. Dia cuba menolak dari bawah, juga tidak berjaya. Berat! Sudahnya dia terduduk di kaki lima bersama keluhan berat.
“Not what I imagined my first day would be like,” keluh Nella. Tapak tangan meraup wajah. Tiba-tiba rasa penat yang amat sangat.
Ken yang baru sahaja keluar dari pintu utama terpandangkan Nella yang duduk sendiri di kaki lima dengan tapak tangan menekup muka. Penasaran, dia mendekat.
“Nella?”
Nella terperanjat. Spontan dia terbangun dari duduknya. Terpandangkan Ken, badannya ditegakkan. Refleks. Macam nak lapor diri sekali lagi.
Ken mengerling ke arah motosikal Nella yang terbaring di tanah. Jarinya tertuding ke situ.
“Um, jatuh,” kata Nella dengan muka tak bersalah.
“Oh. Do- do you need…?”
Gasp! Betapa janggalnya Ken ketika ini. Dia hampir tertelan nafas sendiri.
“Um…” Otak Nella jadi kosong tidak semena-mena. Tidak sempat dia jawab apa-apa, Ken sudah pun mara ke depan dan membantu mengangkat motosikalnya. Siap ditongkatkan lagi sesudah itu.
Nella jadi hilang suara. Nak cakap apa ya? Cakap ajelah terima kasih! Kau ni pun!
“Um, th- thanks,” ucap Nella.
Ken mengangguk. “No biggie.”
Kemudian dia tersedar. Aku cakap ‘no biggie’ ke tadi?
Nella menyarungkan helmet ke kepala. Dia nak terus gerak, tapi bila Ken tercegat di situ, dia jadi buntu nak buat apa. Takkan nak pergi macam tu saja? Mamat ni pun satu, yang diam kat situ kenapa?
“Sorry.”
Sepatah kata daripada Ken buat Nella mengalih bola mata ke wajah lelaki itu.
“I mean, pasal tadi… Saya minta maaf,” jelas Ken. “Tak sepatutnya saya cakap macam tu.”
Nella diam. Tapi yang pasti, dia sangat-sangat hargai kesudian Ken memohon maaf.
“I was actually angry at myself and I took it out on you. Memang lately saya under pressure sebab risau dengan tanggungjawab yang Puan Marian beri pada saya, dan bila saya nampak awak…”
“Langgar peraturan?” teka Nella.
Ken mengangguk.
“Tak apa, sebenarnya saya yang patut minta maaf. Sebab saya yang langgar peraturan. Dahlah datang lambat, lepas tu buat hal pulak…”
“Salah awak cuma datang lambat, yang lain tak.”
“Oh, jadi yang salah masuk bilik confidential tu pun tak?”
“Yang tu kesalahan lagi besar daripada datang lambat.”
Nella ketawa. Polos bunyinya sehingga membawa senyuman di wajah Ken. Baru sekarang dia rasa boleh jadi dirinya sendiri.
“Dah lewat ni. Awak boleh balik,” ujar Ken.
“Okey.” Nella memanjat naik ke atas motosikalnya. “So… coffee tomorrow?” Selamba dia mengajak.
Terangkat kening Ken. “Huh?”
“Breakfast esok. Saya tunggu kat kafe,” kata Nella. Enjin dihidupkan. “Night!” Visor dijatuhkan dan dia terus menunggang pergi.
Kelibat Nella sudah semakin mengecil, namun Ken masih berdiri di situ, tersenyum sendiri.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *