Sneak Peek – Bahagia yang Dicari

. . .

“Tapi kau ingat. Kau jangan nak cerita macam-macam pulak. Kalau tokma mengadu apa-apa, kau tahulah apa nasib kau nanti. Kau faham?” Amran bersuara tegas.

Nurul hanya mengangguk perlahan. Akur. Amran yang ada di depannya kini bukanlah Amran yang dikenali lebih 5 tahun lalu. Pertemuan di sebuah resort di kampungnya, menjadi titik permulaan hubungan mereka hingga kini. Nurul hanya bekerja sebagai staf pembersihan di resort ketika itu.

Perkenalan yang akhirnya mengikat dia di dalam perkahwinan itu. Kemanisan perkahwinan yang hanya dirasai pada tahun pertama dan segala-galanya mula berubah apabila Amran dapat tahu bekas majikannya, Irash pernah menaruh perasaan kepadanya.

Sikap cemburu buta Amran memang sukar dikawal. Lebih-lebih lagi apabila Irash begitu rapat dengan bapanya di kampung. Disebabkan itu, dia dilarang untuk pulang ke kampung tanpa kebenaran walaupun bapanya sakit.

Walaupun puas Nurul menafikan perasaannya, namun sikap syak wasangka Amran sedikit pun tidak tergugat.

Beribu kali dia menjelaskan perasaannya yang sebenar, tapi Amran sikit pun tidak percaya. Malah dia sering dituduh punya hubungan sulit bersama Irash tanpa sikit pun dia berpeluang membela diri.

“Nanti semua sepupu aku datang sekali, kau jangan gatal nak berbual sangat. Tak payah nak mesra-mesra sangat dengan dia orang tu. Bukan kau tak tahu dia orang semua tu dengki dengan aku. Saja nak ambil kesempatan berbual dengan kau. Kalau aku nampak nanti, mati kau aku kerjakan.” Amran beri amaran lagi sebaik meletakkan sudu dan garpu yang digunakan.

“Kau dengar tak apa aku cakap ni?” Suara Amran naik satu tangga hingga terangkat dua bahu Nurul dek rasa terkejut.

“De…dengar abang,” jawab Nurul takut-takut.

Amran terus bingkas dari situ dan menghilang ke tingkas atas tanpa menghabiskan nasi dan lauk yang masih berbaki.

Nurul hanya mampu memandang bersama hela berat yang terlepas. Hilang terus selera makan. Diteguk perlahan gelas air kosong di sisi demi membuang keresahan yang ditanggung sejak tadi.

Dia teringat macam mana teruknya dia dipukul dan Amran ‘mendatanginya’ dengan cukup kasar serta tanpa kerelaannya dek rasa marah apabila dia bercakap dengan salah seorang sepupu lelaki suaminya itu di majlis kesyukuran yang berlangsung di rumah Puan Sri Normah. Perbualan yang hanya berlangsung tidak sampai 5 minit menyebabkan dia lena dalam tangisan sepanjang malam itu.

Nurul tidak tahu apa yang merasuk Amran hingga berubah sikap sedemikian rupa. Malah kini tiada lagi kemesraan di antara mereka.

Jika dulu tubuhnya dibelai manja oleh Amran dengan penuh kelembutan. Tapi bukan lagi kini. Tubuh kurusnya itu akan jadi tempat Amran melampias kemarahan.

. . .

Penulis: Arsha
Penerbit: RMA Studio

Dapatkan versi e-book penuh di e-sentral.com