Sejenak Bersama Syu Ariani

Syu Ariani

Hai readers! Seperti kebiasaanya, admin akan kongsikan kepada anda hasil temu bual kami bersama penulis buku. Pada bulan ini kami berjaya menemu bual seorang penulis buku yang terkenal dengan bukunya, 100 Hari Mengenal Cinta, iaitu Syu Ariani!

Kalau readers nak tahu serba sedikit tentang penulis buku ini, boleh ikuti temu bual kami di bawah 🙂

 

Assalamualaikum hai! Saya Syu Ariani, berasal dari Johor Bahru. Syu bermula dengan menulis cerpen bertajuk Harga Sebuah Persahabatan yang dipaparkan di laman Penulisan2u. Setakat ini, Syu dah hasilkan dua buah novel 100 Hari Mengenal Cinta (Penulisan2u; Bonus Cerpen Dekatkan Jarak Kita) dan Aku Ada (Karyaseni). Insya-Allah, more to come!

 

1)  Siapa yang memberi inspirasi untuk Syu Ariani menulis?

Boleh tak, nak kata diri sendiri? Syu selalu rasa nak hasilkan cerita demi cerita. Syu nak bawa diri sendiri dan juga para pembaca untuk explore ‘dunia’ yang lain.

 

2)  Apa makanan kegemaran Syu Ariani?

Ayam goreng dan makanan pedas!

 

3) Siapakah penulis kegemaran Syu Ariani? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Walaupun tak ada koleksi lengkap dan dah lama tak baca novelnya, Syu suka Jodi Picoult. Dia suka ketengahkan isu kekeluargaan, dikaitkan dengan isu semasa. Jodi Picoult boleh sedarkan kita tentang benda-benda yang kita anggap remeh aje dalam hidup ni.

 

4) Apakah novel kegemaran Syu Ariani? (tak kisah luar negara or dalam negara)

My Sister’s Keeper. Bacalah novel atau tengoklah filemnya banyak kali pun, memang rasa menusuk hati sangat!

 

5) Ada haiwan peliharaan tak di rumah?

Ada. Kucing. Hello Freddy, Aid, Nika & Wira!

 

6) Jika Syu Ariani diberi peluang untuk melancong secara percuma, ke manakah Syu Ariani mahu pergi dan mengapa?

Kalau diberi peluang, boleh tak pilih semua negara? Setiap tempat ada kelebihan tersendiri dan Syu yakin, semua tempat boleh buka mata hati kita.

 

7) Adakah Syu Ariani merancang untuk menulis dan produce novel terbaru?

Insya-Allah tak lama lagi, novel cinta aksi bertajuk Anastasia akan diterbitkan. Sekarang Syu dalam proses menyiapkan manuskrip genre cinta dan selepas itu, Syu akan sambung semula manuskrip thriller yang tergendala. Tolong doakan semuanya berjalan lancar dan dipermudahkan.

 

8) Apakah pesanan Syu Ariani kepada pembaca di luar?

Teruskan sokongan anda pada para penulis. Tanpa pembaca, penulis takkan pernah bergelar penulis. Dan tanpa sokongan anda, seorang Syu Ariani takkan wujud.

 

9) Pada pandangan Syu Ariani, apa istimewanya novel Syu Ariani berbanding novel lain di pasaran?

Sejujurnya, Syu tak rasakan novel Syu lebih istimewa atau lebih baik berbanding novel-novel lain. Tapi kalau pembaca mahukan kelainan dalam setiap karya, insya-Allah itu yang akan Syu berikan. Bermula daripada novel pertama, 100 Hari Mengenal Cinta yang bergenre cinta dan kekeluargaan, kemudian Aku Ada yang bergenre cinta paranormal dan misteri/thriller, dan selepas ini Anastasia pula, semuanya berbeza daripada satu sama lain. Baik genre, plot dan characters development, semuanya berlainan.

 

10) Dari mana Syu Ariani selalu dapatkan ilham untuk menulis? Ada yang dari pengalaman sendiri ke?

Pada Syu, ilham datang dengan pelbagai cara. Percaya tak, dengan satu ayat aje pun kita boleh dapat idea? Contohnya, manuskrip Anastasia. Sebenarnya Syu terjumpa ayat ni (lebih kurang) – “What if your favourite Disney’s princess is problematic?”. Terus terfikir, apa kata kali ini buatkan cerita yang fokusnya bukan pada watak tipikal? Syu terus rangka plot untuk Anastasia. Oh pada sesiapa yang tak tahu, Anastasia sebenarnya ialah nama salah seorang kakak tiri Cinderella. Psstt Syu dah ada idea untuk manuskrip seterusnya, menggunakan satu fairytale lain pula.

 

11) Apa rutin harian Syu Ariani? Ada yang rare tak?

Rutin harian? Tak ada yang rare. Buat masa sekarang, Syu merupakan penulis sepenuh masa. Jadi kebanyakan masa Syu akan diluangkan untuk manuskrip semata.

 

12) Describe diri Syu Ariani dalam 3 patah perkataan.

Talkative. Garang. Childish (kadang-kadanglah haha)

 

13) Apa nasihat Syu Ariani kepada penulis-penulis yang masih baru dalam industri buku?

Syu pun tak layak untuk beri nasihat sebenarnya, sebab Syu pun masih baru. Tapi harapnya semua orang kuatkan semangat, terus menulis, menulis dan menulis!

 

14) Selain Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, apa lagi bahasa lain yang Syu Ariani kuasai?

Rasanya tak ada kot. Dulu pernah belajar Arabic, France & Japanese tapi… Faham-faham ajelah haha

 

Kami harap Syu Ariani  akan terus merwarnai dunia penulisan dengan coretan yang menarik dan bermutu. Jika anda berminat dengan tulisan Syu Ariani, boleh klik pada link di bawah untuk mendapatkannya.

 

Karya terbaru Syu Ariani boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/author/filter/au_94905_syu-ariani/~