REVIEW THE KITE RUNNER-SI PENGEJAR LAYANG- LAYANG

9789674314316-medium

EBUKU THE KITE RUNNER – SI PENGEJAR LAYANG- LAYANG OLEH KHALED HOSSEINI

The Kite Runner, mengisahkan persahabatan antara dua orang budak lelaki, Amir dan Hassan, saudara sesusuan. Berlatarbelakangkan zaman terakhir pemerintahan beraja di Afghanistan, Amir merupakan anak ahli perniagaan kaya sementara Hassan, anak orang suruhan keluarga Amir dari puak Hazara, puak minoriti yang dipandang rendah. Pencerobohan Soviet ke atas Afghanistan memaksa Amir dan bapanya melarikan diri ke luar negara untuk memulakan hidup baharu di California. Merasakan bahawa dia sebenarnya telah melarikan diri daripada masa lalunya, masa yang menyaksikan pengkhianatan, dan kuasa pembohongan, Amir akhirnya pulang ke Kabul demi sahabat sejatinya, Hassan. Kisah menyayat hati tentang persahabatan, persaudaraan, kasih sayang, pengkhianatan, dan kesengseraan ini memaparkan sisi-sisi lain Afghanistan, bumi yang dahulunya indah, dan sehingga kini, masih menyimpan kepedihan.


Sebuah kisah yang rare. Jika ditanya kepada saya sendiri, novel ini menyingkap kisah- kisah mengenai konflik yang berlaku di Afganistan iaitu Sunni dan Syiah. Kekejaman yang berlaku, menampakkan seolah- olah nyawa boleh dibeli dan diambil dengan begitu mudah. Yang paling saya puji, watak Hassan. Sanggup meletakkan kesalahan orang lain atas bahunya sendri walaupun bukan berpunca dari dia sendiri.
Selain itu pembaca juga akan banyak dikejutkan oleh berbagai peristiwa yang tak terduga, hal ini menyebabkan akhir dari kisah novel ini menjadi unpredictable sehingga novel ini jadi tak membosankan dan membuat pembaca terus bertanya-tanya bagaimana akhir dari novel menarik ini. Satu demi satu konflik yang timbul dari watak yang berlainan. Antara bapa dengan anak, anak dengan sahabat baiknya.
Dari segi terjemahan novel ini patut mendapat pujian, pemilihan gaya bahasa yang digunakan menepati citarasa pembaca yang menggunakan Bahasa Melayu dan membuatkan jalan cerita itu mudah difahami.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/search/byid/66678/the-kite-runner-%E2%80%93-si-pengejar-layang-layang