[REVIEW] Sebelum Lamaran Diterima

Sebelum Lamaran Diterima oleh Ayumi Syafiqah

They say a princess always waits for a prince to come and save her, right? Well, this princess saves herself.

Itulah moto hidup yang dipegang Kamilia Asyiqin atau Cami, selama ini. Dia tidak perlukan mana-mana lelaki untuk berjaya dalam hidup. Sebab itulah calon-calon suami yang dicarikan oleh mamanya, Julia ditolak mentah-mentah.

“Apa masalah Cami ni? Semua calon yang mama carikan untuk Cami semua Cami tak nak. Cami nak yang macam mana sebenarnya?”- Julia

“Anak Aunty Marida tu orangnya baik, taat orang tua, ada kerja bagus. Kenal dengan dia pun Cami tak nak?” – Julia

“Sounds like a mummy’s boy.” – Cami

Julia pula tidak mudah berputus asa. Pencarian diteruskan lagi sehinggalah takdir menemukannya dengan Adam Khairy, mesra dipanggil Kai.

Oh, mama dah jumpa lelaki untuk Cami! Dia pemilik sebuah kedai perniagaan komik. Dia obsess dengan superhero! Tapi yang penting, dia baik hati!

“Pernahlah tengok Superman. Peter Parker is so not my type.”- Cami

“Sorry, sweetheart. Peter Parker is Spider-Man, not Superman.”- Kai

Bagi Kai, bertemu Cami bagaikan satu anugerah yang selama ini dinanti. Apatah lagi dalam masa yang sama dia sedang berdepan dengan dilema untuk menyertai konsert tribute buat arwah ayahnya, Allahyarham A. Iskandar, seorang penyanyi yang pernah terkenal suatu masa dulu.

Bersama Cami, dia mula menelusuri kehidupan yang ditinggalkan oleh arwah ayahnya dan mula membongkar rahsia yang selama ini tersimpan kukuh.

Hari demi hari yang berlalu, hati Cami yang tegas dengan prinsip mula goyah. Dia jatuh cinta tanpa sengaja!

“You sound like a jealous girlfriend,” – Kai.

“Good night, Kai.” – Cami.

Tapi sebelum lamaran diterima, Cami perlu jawab soalan hatinya sendiri. Betul ke cinta, atau suka semata-mata?


Rasanya macam dah lama tak baca karya Ayumi Syafiqah. Baca sinopsis saja admin tahu buku ni bukan biasa-biasa sebab Kai ada kedai komik/action figures dan Cami adalah influencer. Somehow dalam fikiran admin, admin tau novel ini mungkin ada serba moden dan tak sama dengan novel lain. Kenapa? Novel lain balik-balik pekerjaan nya bisnes, arkitek, kerja office, doktor dan lain-lain. Bila ada karakter yang lain sikit, ia menarik perhatian admin sebab ada lah serba sedikit dia tunjuk apa Kai buat sebagai owner kedai komik, apa yang Cami buat sebagai influencer. Bukan letak watak perwatakan mereka semata dalam sinopsis. Seakan penulis dah study dulu.

Dan bermula dari muka surat pertama, admin dah terpaku dan terleka baca novel ni. Penulis pandai membuatkan admin rasa nak terus baca dan tak merasa bosan. Admin suka dinamik watak Cami-Kai-Puan Julia. Puan Julia memang minatkan si Kai untuk dijadikan menantu. Kai hormat pada Puan Julia dan hormat Puan Julia tak ubah seperti ibunya. Dan bagai bulan jatuh ke riba, Puan Julia nak kenen kan dia dengan Cami, perempuan yang menarik perhatian dia. While Cami, mula-mula jual mahal dengan si Kai. Lama-lama cair jugak. Dan sebagai seorang wanita moden yang tak nak beratkan fikiran tentang relationship, dia memang bersungguh tolak calon-calon mak dia nak kenalkan. But dia still hormat ibu dia. Interesting relationship sebenarnya. Sepandai-pandai Puan Julia handle perangai anak dia, pandai lagi Kai. hihihihi

Bahasa yang penulis gunakan mudah untuk difahami dan jalan ceritanya juga menarik. Macam biasalah, setiap novel ada watak antagonisnya sendiri. Dalam novel ni, Khaira adalah watak jahat yang mengganggu gugat rumah tangga Kai dan Cami. Khaira menguji kehebatan cinta mereka dan mereka banyak bergaduh disebabkan Khaira selain daripada keyboard warriors yang komen-komen pada social media Khaira. Overall, admin puas hati baca cerita ni. Admin suka sangat akan watak-watak dia walaupun pada ramai orang Cami ni nampak angkuh dan ego, tapi Kai faham Cami. They get each other. That’s what important. Siapa yang nak baca kisah lain dari yang lain, boleh dapatkan novel ini ya.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/338144/Sebelum-Lamaran-Diterima