REVIEW DIA LEBIH MENGERTI

 

9789834211503-medium

EBUKU DIA LEBIH MENGERTI OLEH NORHAYATI BERAHIM

Sesekali bukan tidak diikut akal warasnya. Sesekali bukan tidak difikirkan rasa cinta yang masih ada. Namun kenangan silam, cukup membuat seorang Umairah terpaksa mengalah. Diperendah dan dihina, dinista dan hanya mampu mendapat sisa. Umairah akur kehendak takdir. Cinta itu bukan untuknya.

Tetapi lelaki yang bernama Syed Abid tidak mengerti. Terlalu besarkah kesalahannya sehingga Umairah marah? Terlalu banyakkah dosanya sehingga Umairah mengalah? Bagi lelaki ini, cinta yang ditemuinya kali ini, cinta sejati.

Bagaimana Umairah marah, bagaimana Umairah mengalah. Tidak semudah itu dia akan menyerah kalah. Cintanya hanya untuk Umairah. Tiada siapa yang boleh menegah. Kerana bagi Syed Abid, cinta yang ada dihatinya, hanya dia sahaja yang mengerti.


Satu cerita yang tidak menghampakan. Penulis sendiri tidak pernah menghampakan. Jalan cerita yang dekat dengan masyarakat dimana ada perbezaana antara
Umairah sejak kecil lagi amat dibenci oleh mama dan kakaknya sendiri.

Oleh itu, dia diberi kepada neneknya untuk dibela di kampung. Bila besar, perbezaan antara dia dan kakaknya, Amy Natasha (Amy), sangat ketara. Umairah lebih cenderung kepada agama dan lebih lembut budi bahasanya. Amy pula mengikut perangai mamanya, Datin Asmah yang pemarah dan lepas laku. Semasa Amy belajar di UK, dia bercinta dengan Syed Abid. Namun, hubungan mereka putus bila mamanya membantah. Selepas sepuluh tahun berlalu, banyak yang telah berubah. Datin Asmah telah lumpuh kerana terkejut suaminya telah berkahwin lain. Tetapi dia dijaga oleh Umairah dan mula berubah kepada kebaikan. Syed Abid pula terpesona bila bertembung dengan Umairah di KLIA. Lalu dia mengekori Umairah dan mula mendekati Umairah. Hubungan mereka berkembang mesra walaupun Abid tidak berterus terang mengenai siapa dirinya yang sebenar.

Suatu hari Umairah ternampak gambar Abid bersama kakaknya. Dia kecewa dan mula menjauhkan diri. Abid merana dan cuba sedaya upaya untuk mendekati Umairah. Dia meminta pertolongan ibu tiri Umairah serta bapa Umairah. Mereka akhirnya disatukan dengan restu keluarga. Tetapi Datin Asmah terbunuh kerana mangsa amarah Amy. Amy terus hilang ingatan bila dia dipenjarakan.

Tragis bila mengenangkan jalan cerita ini. Satu jalan cerita yang menarik.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/search/byid/48489/dia-lebih-mengerti