[REVIEW] NIQAB

Niqab oleh Shield Sahran

 

Kehadiran semula Herman, Hawa dan anak perempuan mereka Nadia selepas lapan tahun meninggalkan Kampung Pinang serta merta menjadi buah mulut penduduk kampung. Masih segar di ingatan mereka tragedi yang meragut nyawa seorang gadis bernama Aminah dahulu. Yang lebih aneh lagi, Hawa dan Herman, kedua-duanya berpenampilan moden tetapi kenapa Nadia, anak mereka bertudung litup dan berniqab? Khabar angin mengatakan, gadis itu melindungi wajahnya dengan niqab walaupun ketika berada di rumah sendiri. Kepulangan semula Nadia disambut dengan satu persoalan di fikiran Lina, rakan sekelasnya dahulu. Kenapa Nadia yang berada di hadapannya kini rasa berbeza dengan Nadia yang dikenalinya dahulu? Dan apakah yang sebenarnya terjadi antara Nadia dan Aminah lapan tahun lalu?

 


 

Pada awal pembacaan, admin rasa tertarik dengan jalan cerita yang belum lagi admin dapat tangkap tentang apa sebenarnya novel ini. Setelah sampai ke kemuncaknya, barulah penulisnya mendedahkan konflik sebenar antara Nadia dan Aminah. Apa yang admin mahu sampaikan ialah, betapa besarnya pengajaran dalam cerita ini sampai admin rasa masyarakat kita sekarang harus lebih peka dengan keadaan sekeliling kita. Mungkin juga keadaan dan situasi yang ditulis oleh penulis dalam buku ini sebenarnya masih terjadi dalam kalangan masyarakat kita pada masa sekarang. Jalan penceritaan novel ini boleh dikatakan agak berat dari awal sampai kemuncak. Pengakhirannya pula sedikit sebanyak dapat memberikan penamat yang adil kepada seluruh penceritaan ini. Admin suggest untuk readers baca sendiri novel ini untuk tahu apa sebenarnya yang berlaku dalam keluarga Nadia yang menyebabkan banyak kehidupan orang lain musnah, termasuk kehidupan Aminah. Niqab yang berjasa hanyalah sebagai penutup segala dosa.

 

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/267681/NIQAB

[REVIEW] CALON SUAMI BUAT NOVELIS

Calon Suami Buat Novelis oleh Eliza A.B

 

Nak cari calon suami bukan semudah ABC. Bukan macam pilih sayur di pasar. Kenalah pilih yang betul-betul sesuai dan kena dengan jiwa. Begitulah yang terjadi kepada Qaira Nur Imani. Cadangan Puan Noraini memperkenalkan dia dengan beberapa calon suami membuatkan dia rasa sesak nafas. Qaira Nur Imani, seorang novelis yang serik untuk jatuh cinta lagi. Cukuplah tiga kali dia kecewa kerana bertepuk sebelah tangan. Lantaran itu, pintu hatinya ditutup buat insan yang bergelar lelaki. Namun, perkara itu tidak menghalang Puan Noriani mencari calon suami untuk anaknya itu. “Selagi Aira tak bawa calon untuk ibu, selagi itu ibu akan kacau hidup Aira!” – Puan Noraini Bagi Qaira, nak cari calon suami bukan semudah ABC. Kenalah pilih yang betul-betul sesuai dan kena dengan jiwa serta dapat menggetarkan naluri perempuannya. Kalau boleh, dia menginginkan seorang suami sama seperti hero-hero dalam novelnya. Pertemuan dengan jejaka kacak Hadif Asyraf merubah hidup Qaira. Hadif yang juga mempunyai masalah yang sama dengan Qaira melamar Qaira walaupun mereka baru berkenalan. Bagi Hadif, dia yakin dengan prinsip 5B ciptaannya. Berkenalan, berkawan, bercinta, berkahwin dan bahagia. “Aku nak melamar kau jadi isteri aku. Kita kahwin?” – Hadif “Memang kita dah berkenalan. Kita pun dah berkawan. Tapi kita belum bercinta. Mana boleh berkahwin terus?” – Qaira “Kalau macam tu, kita kahwin kemudian kita bercinta. Aku nak jadi hero kau selama-lamanya.”- Hadif Qaira dalam dilema. Calon sudah ada tapi mampukah Hadif menjadi calon suami buatnya seperti yang diidamkan? Mampukah dia membuka pintu hatinya buat Hadif Asyraf buat kesekian kalinya?


Pertama kali admin membaca eBook ini, admin rasa tertarik dengan perkembangan jalan cerita dan perkembangan watak antara Qaira Nur Imani dan Hadif Asyraf. Dari benci antara satu sama lain hingga lah masing-masing akhirnya terjatuh cinta terhadap satu sama lain. Bibit-bibit percintaan mereka memang sangat sweet hingga bersemut eBook ni admin baca. Jalan ceritanya untuk suatu kejadian agak sedikit meleret dan dicerita berulang kali menyebabkan admin melonjak ke beberapa muka surat seterusnya ketika bacaan. Pada mulanya, Qaira sering kali menghadapi kekeliruan dengan hatinya. Manakala, Hadif pula cepat membaca naluri hatinya, dia cepat sedar yang dia sebenarnya dah jatuh hati terhadap Qaira apabila 3 bulan mengenali gadis itu. Disebabkan Qaira tidak pasti dengan hatinya, bermacam-macam hal yang terjadi selama perkenalan mereka. Admin rasa kesian pun ada terhadap kedua-dua keluarga Qaira dan Hadif kerana Qaira banyak kali buat masalah. Admin rasa mungkin ada antara kita yang boleh relate dengan apa yang Qaira hadapi. Qaira takut bertepuk sebelah tangan lagi sepertimana yang terjadi waktu dahulu sebelum dia berjumpa dengan Hadif. Admin kagum dengan keberanian Qaira untuk luahkan perasaan terhadap lelaki yang diminatinya dahulu kerana walaupun ini generasi yang baru, bukan ramai perempuan yang mahu dan berani untuk membuat langkah pertama. Tetapi jika dah namanya perempuan, maka akan terasa kecil juga diri apabila luahan hati dipandang sepi. Beberapa hari sebelum tarikh perkahwinan Qaira dan Hadif, Qaira menghilangkan diri selama sebulan. Memang remuk hati Hadif bila Qaira buat dia sebegitu rupa. Tapi kenapa Qaira melarikan diri? Apa sebenarnya yang terjadi? Nak tahu dengan lebih lanjut tentang novel ini?

 

[REVIEW] TEKNIK BERKESAN MENDIDIK ANAK

TEKNIK BERKESAN MENDIDIK ANAK OLEH ZUHAIMY HJ ISMAIL, AZIZI YAHAYA, HALIMAH MA’ALIP

Buku ini dapat memberikan pedoman kepada ibu bapa untuk mengasuh dan mendidik anak, khususnya dalam pembentukan tingkah laku dan jati diri mereka. Mendidik anak merupakan tanggungjawab dan amanah yang besar kepada ibu bapa. Justeru, persiapan mental, ilmu pengetahuan, dan kemahiran dalam mendidik anak wajar dipelajari oleh kedua ibu bapa kerana ia merupakan sesuatu yang sangat mencabar dalam era globalisasi pada masa kini. Mereka mudah terdedah kepada pelbagai anasir negatif yang dapat mempengaruhi pembentukan tingkah laku mereka. Didikan awal yang kukuh banyak memainkan peranan semasa proses tumbesaran. Oleh itu, selari dengan perkembangan pemikiran dan tingkah laku mereka, pendekatan dari sudut psikologi merupakan kaedah yang terbaik yang boleh dilaksanakan oleh kedua ibu bapa dalam mendidik dan membentuk anak-anak mereka supaya menjadi insan yang berintegriti, positif, dan berketerampilan tinggi pada masa hadapan. Antara perkara yang diketengahkan dalam buku ini ialah tingkah laku negatif anak yang lazim dan kaedah menanganinya, membentuk tingkah laku positif, dan teori-teori perkembangan remaja. Buku ini diharap dapat dijadikan panduan dan rujukan yang bermanfaat kepada masyarakat umum, ibu bapa khususnya, dan pihak-pihak yang terlibat dalam perkembangan dan pendidikan anak secara umumnya.


Setelah habis membelek setiap muka surat buku ini, apa yang admin boleh kongsikan ialah buku ini merupakan buku panduan umum khususnya kepada ibu bapa untuk mengetahui teknik-teknik yang berkesan dalam mendidik anak. Buku ini dibahagikan kepada 16 bab di mana setiap bab menfokuskan kepada faktor-faktor yang membantu mendidik anak dengan berkesan. Antara teknik yang boleh admin kongsikan ialah pendekatan melalui behaviorisme. Tips yang pertama ialah penerapan disiplin perlu diikuti dengan kasih sayang supaya dalam pembinaan

Secara ringkasnya, buku ini merupakan rujukan atau panduan yang lengkap mengenai tindakan yang seharusnya dilakukan oleh ibu bapa dalam usaha membesarkan anak. Untuk dapatkan eBook penuh, boleh ikuti link dibawah.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/182936/Teknik-Berkesan-Mendidik-Anak

[REVIEW] INOVASI PERTANIAN BANDAR

INOVASI PERTANIAN BANDAR OLEH ZULHAZMISAYUTI, HANIM AHMAD, AB KAHAR SANDRANG
Isi kandungan buku ini meliputi pelbagai topik termasuklah kaedah penanaman atau manual pemasangan, kelebihan dan faedah setiap inovasi, pemilihan dan pengeluaran tanaman, pengurusan penyakit dan perosak serta teknik pengendalian lepas tuai. Gaya bahasa buku ini diolah secara separa teknikal dan mudah difahami.

 Apa yang saya boleh ulas mengenai buku ini, ia merupakan satu kit pertanian yang menarik dan simple. Antara yang anda boleg pelajari dari buku ini ialah cara penggunaan Green Kit, Fertikit, pertanian secara vertikal, pengendalian dan penyimpanan hasil sayur serta banyak lagi. Sesuai untuk anda yang menjadikan pertanian satu hobi dan kerjaya.  Buku ini juga memberikan gambaran kasar bagi cara penanaman yang betul supaya kita memperoleh hasil yang memuaskan.

[REVIEW] YANG TERINDAH

YANG TERINDAH OLEH ANIS AYUNI

Elly, gadis pingitan yang tidak pernah mengecap kasih seorang ayah. Lalu, rasa sayangnya tertumpah pada Zahari, lelaki tempatnya berkongsi suka dan duka selama ini. Masa yang berlalu menginjak usia. Rupanya dalam diam, telah lama lelaki itu menaruh hati terhadapnya. Tapi, mana mungkin dia membalasnya. Dia tidak tega menerima lafaz cinta seorang lelaki yang telah bertahun-tahun dianggapnya sebagai abang sendiri. Lantas dia mengambil keputusan menjauhkan diri. Namun, perpisahan itu menyedarkannya bahawa lelaki itu amat dekat di hati dan dikasihi. Payahnya menerima hakikat; perpisahan itu begitu menyakitkan, mendera rindu dan menghukum perasaan sendiri. Saat hatinya terbuka untuk menerima Zahari, kehadiran Dr. Hazlin merobek segala impian. Berjayakah dia memiliki semula hati lelaki yang telah ditolak cintanya itu atau cukupkah sekadar mengabadikan momen terindah itu dalam kenangannya?


Elly, hidupnya dihimpit kemiskinan namun mewah dengan kasih sayang mama & menumpang kasih keluarga sahabatnya Diana. Semenjak kecil, keluarga Diana menyenangi Elly sehingga ada kalanya Elly turut mengikut mereka sekeluarga bercuti ke Port Dickson. Abang Zahari , abang kandung Diana adalah insan paling rapat dengan Elly.

Semua masalah diceritakan dan ketika Elly mula meneroka alam percintaan, Abg Zahari menjadi kaunselor kepada cerita cinta Elly. Sporting sungguh Zahari. Membenarkan insan yang dia kasih secara diam merasai hidup normal sebagai remaja.

Tanpa disedari Elly, abang Zahari yang telah lama menyimpan perasaan padanya telah banyak kali menunjukkan perhatian yang lebih daripada biasa dan sentiasa menunaikan semua permintaan Elly. Ketika Zahari mencurahkan perasaan dan melamarnya, kerana keliru Elly menolak hajat Zahari. Syarat yang dia kenakan pada Zahari akhirnya menjerut rasa dihatinya sendiri. Setelah berminggu2 Zahari tidak menghubunginya, Elly panasaran. Perasaan rindu mula bertunas dan rasa cemburu membara pabila Dr Hazlina rakan setugas Zahari muncul memberi rawatan kepada Zahari yang parah akibat kemalangan. Betul ker Zahari lupa ingatan atau semuanya lakonan saja? Sabar je la dgn mamat ni. Tapi usahanya membuahkan hasil. Akhirnya Elly mengaku yang dia turut menyayangi Zahari semenjak mereka membesar di Estate Bukit Beringin. Masalahnya siapa yang akan mewalikan Elly dihari pernikahan? Jejak mencari ayah Elly bermula dan disitulah rahsia kehilangan ayahnya terbongkar

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/97577/yang-terindah

[REVIEW] BUDAYA USAHAWAN BERJAYA

BUDAYA USAHAWAN BERJAYA OLEH BUERAH TUNGGAK DAN HUSSIN SALAMON

Bidang keusahawanan dan perniagaan merupakan satu bidang yang dipandang mulia oleh ajaran Islam. Di samping ianya merupakan satu bentuk ibadah kepada Tuhan, bidang ini juga turut menjanjikan pulangan yang tinggi serta merupakan satu sumber rezeki terbaik dibandingkan dengan sumber pendapatan lain. Nabi Muhammad s.a.w. sendiri merupakan model usahawan yang sangat berjaya bukan hanya di peringkat domestik tetapi juga merentasi sempadan negara lain sebelum baginda diutuskan menjadi pembawa risalah agama Islam. Kejayaan Nabi Muhammad s.a.w. sebagai seorang usahawan yang ditunjukkan melalui sikap gigih, dedikasi, sabar, dan amanah merupakan contoh terbaik untuk diikuti oleh usahawan muslim pada masa kini. Sehubungan itu, ajaran Islam menekankan proses pembentukan usahawan muslim yang berjaya namun dalam masa yang sama berpegang teguh kepada ajaran Islam. Justeru, pendidikan sepanjang hayat (life long learning) perlu diberi penekanan dalam proses pembentukan usahawan muslim berjaya. Buku ini sesuai digunakan sebagai rujukan, panduan, dan bahan bacaan oleh para usahawan, bakal usahawan, pakar motivasi keusahawanan, ahli akademik, ahli politik, dan para pelajar di institusi pengajian tinggi serta sesiapa yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam bidang keusahawanan.


Setelah membelek dari muka ke muka, apa yang admin boleh ulsan mengenai buku ini ialah sebuah buku yang sesuai untuk dijadikan rujukan dan panduan untuk menjadi usahawan berjaya. Antara yang dimuatkan dalam eBook ini ialah konsep nilai, moral, etika dan akhlak serta hubungannya, etika Islam dalam keusahawanan, pembangunan usahawan dalam Islam.

Mudah kata, buku ini merupakan rujukan yang lengkap mengenai definisi dan cara dan model pembangunan usahawan bumiputera. Padat dengan informasi. Untuk dapatkan eBook penuh, boleh ikuti link di bawah.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/97435/Budaya-Usahawan-Berjaya

[REVIEW] BUAT DUIT DENGAN MENULIS EBOOK: 12 LANGKAH TULIS, TERBIT DAN JUAL SENDIRI EBOOK ANDA

BUAT DUIT DENGAN MENULIS EBOOK: 12 LANGKAH TULIS, TERBIT DAN JUAL SENDIRI EBOOK ANDA Oleh Yusni Yussof

Teknologi penerbitan ebook telah mengubah lanskap penerbitan buku sedunia. Kini, peluang adalah lebih terbuka untuk sesiapa sahaja yang mempunyai bakat dan kemahiran menulis, serta mempunyai cerita atau idea untuk dikongsikan dengan pembaca lain untuk menerbitkan ebook mereka sendiri. Malah, penerbitan ebook juga merupakan satu peluang dan dan kaedah untuk menjana pendapatan di dalam era ekonomi digital dan e-dagang. Buku ini memuatkan 12 langkah yang perlu diketahui oleh penulis-penulis ebook untuk menceburkan diri dalam penerbitan ebook. Tulis, terbit, jual dan jana pendapatan dengan ebook anda sekarang!


Sebuah buku yang memberi panduan kepada anda dalam menghasilakn eBook anda sendiri. Dalam eBook ini juga menerangkan apa itu eBook, platform jualan, kelebihan dan peluang yang boleh dikejar oleh penulis pada masa kini.

Mudah kata, saya suka dengan buku ini kerana ia mengajar langkah secara terperinci  bagaimana satu eBook itu boleh dihasilkan dengan garis panduan yang dikongsi oleh penulis ini. Jadi, kepada penulis di luar sana, selamat mencuba dan selamat menulis.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/97478/Buat-Duit-Dengan-Menulis-Ebook-12-Langkah-Tulis-Terbit-dan-Jual-Sendiri-Ebook-Anda