[SNEAK PEEK] ‘PLAYBOY’ PALING ROMANTIK

‘PLAYBOY’ PALING ROMANTIK Oleh Azalea Eshal

QISHA Delisa menanti dengan penuh sabar di ruangan menunggu di syarikat Hadif Fayyadh. Dia sudah berjanji untuk mencari baju nikah sebentar lagi bersama lelaki itu. Ketika sedang menunggu, tiba-tiba dia
ternampak Wan Firaz baru sahaja melangkah masuk ke ruangan itu. Tidak sempat dia mahu melarikan diri kerana lelaki itu sudah perasan kehadiran dirinya.
“Qisha,” panggil Wan Firaz, tidak menyangka akan bertemu dengan kekasih hatinya itu di sini.
Lagipun dia datang untuk berjumpa dengan Dato’ Malik atas urusan perniagaan.
“Oh, kau,” ujar Qisha Delisa, bersahaja.
Pada hari itu dia hanya mengenakan seluar jeans biru yang sedikit longgar dan blaus berwarna putih berlengan panjang. Rambutnya yang panjang dan sedikit ikal, dibiarkan bebas.
“Qisha, maafkan Risya. Abang dah ajar dia cukup-cukup. Sanggup dia buat orang yang abang sayang sampai jadi macam ni. Abang dah pukul dan bagi amaran kat dia,” ujar Wan Firaz tanpa rasa bersalah.
Memukul isteri demi orang luar? Itulah Wan Firaz. Lelaki itu cuba menyentuh wajah Qisha Delisa tetapi ditepis.
Menggigil seluruh tubuh Qisha Delisa apabila mendengar perkataan pukul. Itulah sikap Wan Firaz yang paling dibencinya. Dia selalu dipukul dan didera Wan Firaz.
Aku takut! Aku takut! Hadif, cepat selamatkan aku. Aku tak kuat! Jerit Qisha Delisa dalam hati.
“Qisha okey?” soal Wan Firaz, bimbang melihat wajah di depannya yang kelihatan sedikit pucat.
Kenapa? Tadi elok aje mukanya ceria. Sekarang nampak macam nak demam aje.
“Aku okey,” jawab Qisha Delisa, perlahan.
“Qisha, kita kahwin? Abang akan jaga Qisha dengan baik macam dulu,” ujar Wan Firaz, penuh penyesalan.
“Dahlah! Aku tak nak!” tolak Qisha Delisa tanpa memandang wajah Wan Firaz.
Dia berundur ke belakang sedikit.
“Hai, Firaz. Sayang, maaf sebab kena tunggu I lama sangat. Ada hal sikit tadi,” ujar Hadif Fayyadh, tiba-tiba muncul.
Dari jauh dia melihat Wan Firaz ingin menyentuh Qisha Delisa. Sakit benar hatinya.
Berani lelaki tu cuba sentuh kekasih hati aku. Mana boleh aku biarkan macam tu aje. Eh, kenapa tubuh Qisha nampak menggigil? Kenapa Qisha takut sangat dengan Firaz? Kenapa? Soal Hadif Fayyadh dalam hati.
Kacau daun aje mamat ni. Setiap kali aku nak cakap dengan Qisha, dia suka sangat menyibuk, getus hati Wan Firaz sambil memaniskan wajah.
“Hai, eh tak apalah. Saya pergi dulu,” ujar Wan Firaz, sakit hati melihat aksi-aksi mesra mereka berdua.
“Tunggu dulu, Firaz. Ni ada kad untuk kau. Jangan lupa datang malam Jumaat ni. Itu pun kalau kau sudi. Hanya orang istimewa aje yang dijemput tau. Okeylah, bye,” ujar Hadif Fayyadh sambil menghulurkan sekeping kad berwarna ungu.
Kad itu sudah lama siap. Sengaja disimpan satu untuk diberikan kepada orang yang tidak tahu malu ini.
Qisha Delisa seperti dapat meneka kad itu. Kalau Wan Firaz baca, pasti lelaki itu mengamuk.
Tapi siapa dia untuk mengamuk? Aku dah tak ada apa-apa kaitan lagi dengan dia. Tolong jangan ganggu aku lagi!
“Jom kita pergi, sayang,” ajak Hadif Fayyadh, mesra.
Wan Firaz mengambil huluran kad itu sambil melihat pasangan itu berlalu pergi dengan hati yang sakit.
“Apa? Jemputan perkahwinan?”
Menggigil tangan Wan Firaz membaca nama yang tertera di atas kad itu.
“Qisha Delisa kahwin dengan Hadif Fayyadh?”
Hatinya semakin sakit. Kad jemputan itu dikoyaknya lalu dibuang ke dalam tong sampah berdekatan.
Aku takkan biarkan mereka kahwin dengan mudah. Susah payah aku cari Qisha. Tapi bila dah jumpa, dia dah nak kahwin dengan orang lain pulak. Mana boleh, Qisha. Kau tak boleh buat aku macam ni. Mungkin silap aku dulu tapi aku nak kau maafkan aku dan kau akan kembali ke sisi aku macam dulu, Qisha, bisik hati Wan Firaz.
Wan Firaz pulang ke rumah dalam keadaan marah. Marah kerana Qisha Delisa akan berkahwin dengan lelaki lain. Dia duduk di atas sofa di ruang tamu. Pasu kristal yang berada di atas meja diambil lalu dicampak ke dinding.
Bunyi kaca yang pecah mengundang Farisya ke ruang tamu. Sejak dia berkahwin dengan Wan Firaz, jangan harap dia boleh buat sesuka hati. Mahu membeli-belah pun tidak boleh. Dunianya hanya di dalam rumah. Dulu, pantang matanya celik, pasti kelab malam menjadi persinggahannya. Pusat-pusat membeli-belah tempatnya menghabiskan wang tetapi kini, rumahku, duniaku. Dia takut kalau dia keluar, pasti dia akan dipukul.
“Argh!” jerit Wan Firaz sekuat hati.
Apa yang aku boleh buat untuk pisahkan mereka? Soal Wan Firaz dalam hati sambil meraup wajah berkali-kali.
“Ingatkan dah tak reti nak balik rumah,” sindir Farisya.
Sejak dia dipukul Wan Firaz kerana mencederakan Qisha Delisa, suaminya tidak lagi ambil kisah tentang dirinya.
“Kau diam! Nanti tak pasal-pasal makan penyepak aku pulak!” tengking Wan Firaz, sedikit pun tidak memandang wajah Farisya.
Wanita itu tidak lebih daripada menjadi boneka nafsunya. Jika dia mahu melepaskan nafsunya, Farisya dicarinya. Jika tidak, dia buat tidak tahu. Dato’ Darwish pun tidak mempedulikan Farisya. Farisya hanya anak tirinya sahaja.
“Sudahlah! Qisha akan kahwin dengan Hadif. Dia akan hidup bahagia dengan lelaki tu nanti,” ujar Farisya, sengaja mahu membakar hati suaminya.
Padahal hatinya juga sakit kerana Hadif Fayyadh jadi berkahwin dengan perempuan tidak tahu malu itu. Tetapi ini semua salahnya. Layakkah dia mempertikaikan soal perkahwinan mereka?
“Aku kata diam! Kau tu yang sepatutnya kahwin dengan Hadif. Bukan Qisha!” jerit Wan Firaz lagi.
Kata-kata itu membuat dia tidak senang duduk. Dia merancang sesuatu untuk pisahkan mereka.
“Tapi kalau kau tak kahwin dengan aku pun, kau takkan jumpa Qisha, kan?” soal Farisya.
“Kita patut rancang sesuatu untuk pisahkan mereka,” ujar Wan Firaz, ligat berfikir.
“Tak payahlah susah-susah nak fikir. Kau tunggu dia kahwin, pasti pergaduhan dan penceraian akan berlaku,” duga Farisya.
Dia seperti boleh mengagak dengan perangai gila Wan Firaz. Ah! Kenapa dulu aku tak nampak sikap gila mamat ni? Menyesal sungguh aku kahwin dengan dia! Nak menyesal pun dah tak guna. Inilah jodohnya. Inilah takdirnya!
Farisya memandang ruang tamu dengan perasaan sepi. Inilah dunia aku. Dia terus berlalu ke bilik.
HADIF Fayyadh berasa bimbang dengan keadaan Qisha Delisa. Dari tadi gadis itu hanya diam membisu. Apabila disuruh menukar baju pengantin, gadis itu hanya menurut. Kelihatan gadis itu seperti sedang memikirkan sesuatu.
“Kau okey tak, Qisha?” soal Hadif Fayyadh sambil melangkah masuk ke tempat persalinan Qisha Delisa.
Gadis itu baru sahaja ingin membuka zip gaun pengantin di bahagian belakang.
“Hoi, Hadif! Agak-agaklah kalau ya pun! Keluar! Keluar!” jerit Qisha Delisa.
“Aku ingatkan kau nak aku tolong bukakan gaun tu,” ujar Hadif Fayyadh dari luar tempat persalinan yang hanya dipisahkan dengan sehelai kain tirai berwarna coklat cair.
“Gila ke apa! Kau ni memang playboy, kan!” marah Qisha Delisa.
“Haa… macam nilah baru Qisha aku,” ujar Hadif Fayyadh gembira kerana Qisha Delisa sudah kembali normal.
“Yalah tu,” sindir Qisha Delisa.
Selepas menukar pakaian, mereka berdua menuju ke ruang perbincangan. Pakaian pengantin sudah ditempah. Tiada masalah untuk mencari saiz tubuh Qisha Delisa.
Selesai sahaja urusan memilih baju pengantin, mereka membeli barangan untuk dibuat hantaran.
“Kau bagi aku 11 dulang, aku pulak bagi kau sembilan dulang. Banyak tu, jadi kau nak aku bagi apa?” soal Hadif Fayyadh sambil berjalan di pusat membeli-belah.
“Aku nak kau. Ada kau dah cukup,” jawab Qisha Delisa, selamba.
Hadif Fayyadh tersentak tetapi tidak lama kemudian dia tersenyum kembali.
“Kau nak letak aku kat atas dulang ke? Nanti siapa pulak yang nak kahwin dengan kau?” usik Hadif Fayyadh.
Qisha Delisa ketawa kecil. Dia dapat membayangkan Hadif Fayyadh yang duduk di atas dulang hantaran. Alahai, sweetnya!
“Kau bagi ajelah apa-apa pun. Aku terima.”
“Kalau macam tu, aku nak bagi kau gaun malam yang seksi dan satu set pakaian dalam wanita yang seksi. Alah, yang tali halus tu. Mesti seksi gila bila kau pakai. Lagi…” ujar Hadif Fayyadh, berhenti untuk berfikir.
Belum sempat Hadif Fayyadh menyambung kata, Qisha Delisa mencubit lengan lelaki itu. Geram!
“Jangan nak mengarut kat sini ya!” getus Qisha Delisa.
“Mengarut apanya? Aku cuma nak isteri aku ni seksi supaya aku tak cari lain. Aku nak tengok dia aje,” ujar Hadif Fayyadh, semakin kuat mengusik.
Dia mahu Qisha Delisa memarahinya. Itulah baru Qisha Delisa, bakal isterinya.
“Mengarut! Okeylah, aku nak beg tangan, satu set barang kemas, jam tangan perempuan, kain telekung, kain pasang, satu set alat mekap. Dah berapa barang tu? Lagi, aku nak tudung. Aku nak pakai tudung lepas kahwin. Kau izinkan aku pakai tudung, kan?” soal Qisha Delisa.
Memang dari dulu lagi dia sudah berniat. Jika dia berkahwin, dia mahu memakai tudung.
“Qisha, kalau tu mendatangkan kebaikan dalam hubungan kita, aku izinkan. Aku kahwin dengan kau pun bukan sebab game love aje tau tapi aku sayang kau,” ucap Hadif Fayyadh, romantis.
“Dah keluar dah ayat playboy dia,” ujar Qisha Delisa.
Hadif Fayyadh mengeluh. Inilah Qisha Delisa. Saat dia luahkan perasaan, gadis ini tidak pernah mahu ambil serius. Geramnya! Sampai bila harus begini?

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/95905/playboy-paling-romantik

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *