[SNEAK PEEK] KAKAK KEMBOJA

KAKAK KEMBOJA Oleh Naim Tamdjis

PEKERJA yang diupah sedang sibuk memunggah barang dari lori ke rumah sewa Siti. Zanna dan suaminya turut membantu.

“Nasib baik lif dah elok. Kalau tak, pengsan nak angkat semua barang sampai tingkat lapan. Hari tu masa kita datang tengok rumah lif ni rosak. Dah diperbaiki agaknya. Nilah masalah duduk rumah flat. Sabar ajelah, Siti. Nanti aku cuba cari rumah lain. Buat masa ni susah nak cari rumah sewa kat bandar baru ni,” ujar Zanna sambil sibuk membantu Siti membentangkan karpet.
“Tulah. Rumah pun dah dibersihkan. Taklah bersepah macam hari tu. Kalau tak, memang mencungaplah nak kemas rumah. Nasib baik suami kau ada. Kalau tak, siapa yang nak angkat perabot tu?”
“Eh, mana Johari?” soal Zanna, tidak nampak kelibat Johari di ruang tamu.
“Ada kat dalam bilik. Tengah kemas baju agaknya,” jawab Siti.
“Bagus betul anak kau tu. Dah pandai berdikari dan kemas sendiri. Kalau anak aku, baju kotor pun tak reti nak masuk dalam mesin basuh. Dah satu kerja pulak aku nak kemas baju dia,” omel Zanna.
“Alhamdulillah, dari kecil dia dah diajar berdikari. Kalau nak minta tolong dengan anak-anak, kita mesti minta dengan elok dan sabar. Maklumlah budak,” ujar Siti.
“Mana saudara-mara kau? Takkan tak datang tolong langsung? Bertuah betul!” soal Zanna.
Dia membantu Siti membentangkan satu lagi tikar di ruang tamu. Tikar yang dibawa Siti dari rumahnya. Tikar yang dibeli bersama arwah suaminya.
“Kalau belah aku memang aku tak beritahu. Tapi kalau belah arwah tu kau tahu ajelah. Mana ada dia orang nak datang. Dia orang mesej aku suruh letak kunci kat bawah pasu adalah. Sedih aku, Zanna,” adu Siti.
“Sampai macam tu sekali dia orang layan kau hanya disebabkan duit lima ribu tu? Melampau betul!”
“Entahlah. Mak mentua aku pun marah-marah dengan aku sebab tak bagi duit kat anaknya. Dia kata duit KWSP arwah mana cukup. Nak tambah bilik, cantikkan dapur dan nak pergi haji berpakej katanya.”
“Apa? Hei, tu kan duit kau orang dua beranak! Suka hati aje guna.”
“Entahlah. Aku pun tak tahu. Tapi yalah, dah arwah tak tukar nama. Nak buat macam mana.”
“Aku suruh tuntut, kau tak nak.”
“Alah, tak apalah. Anggap aje rezeki mak mentua aku. Lagipun, arwah ada insurans dan pencen ilat.”
“Yalah,” ujar Zanna, akur.

JOHARI membuka almari pakaian miliknya. Dia ingin menyusun pakaian di dalam almari. Dia membuka beg pakaian. Bingkai gambar abahnya yang diletakkan di bahagian atas beg diambilnya.
“Abah,” ujar Johari perlahan sambil mengusap gambar abahnya.
Ternyata dia terlalu rindukan abahnya.
“Abah, kenapa keluarga nenek buat kita macam ni? Kita dihalau dari rumah sendiri. Sedangkan tu kan rumah abah? Abah yang upah orang bina rumah kita. Kita merempat kat rumah sendiri,” adu Johari.
Dia mengusap lagi gambar abahnya yang sedang tersenyum.
“Ibu macam reda aje bila adik-beradik abah buat kita macam ni. Ibu kuat dan tabah. Tapi adik tak sanggup tengok ibu sedih. Adik tak mampu. Maafkan adik,” ucap Johari lalu meletakkan bingkai gambar abahnya di atas meja.
Selepas itu, Johari terus mengemas bajunya. Dia perlu segera mengemas kerana selepas ini dia perlu menolong ibunya pula. Tanpa disedari, bingkai gambar yang mengadapnya kini telah berpusing ke belakang perlahan-lahan.
Tidak lama kemudian, Johari telah siap mengemas pakaian. Kemudian, dia duduk di atas katil. Masih kedengaran di luar biliknya perabot yang diangkat untuk disusun mengikut cita rasa ibunya. Dia melihat gambar abahnya yang terletak di atas meja.
Eh! Bukan ke tadi aku letak gambar menghadap ke depan? Kenapa gambar ni boleh menghadap ke belakang pulak? Gumam Johari.
Dia kembali meletakkan gambar itu di posisi asal.
“Adik! Adik! Apa yang lama sangat tu? Mari tolong ibu kat luar ni. Banyak barang nak masuk dalam bilik,” panggil Siti.
“Sekejap, bu,” sahut Johari.
Johari bingkas bangun dan keluar dari bilik. Kipas berdiri yang dibukanya tadi tiba-tiba tertutup dengan sendirinya.

HARI sudah semakin gelap. Tidak lama lagi senja bakal menjelma. Mereka masih sibuk mengemas. Semua perabot sudah habis diangkat.
“Kak, kami dah habis angkat dan susun semua perabot. Kami balik dulu ya,” ujar Jevan, pemandu lori yang diupah Siti.
“Terima kasih, Jevan. Mesti penatkan angkut barang sampai tingkat lapan. Berapa baki kena bayar?” soal Siti.
“Penat jugaklah, kak. Nasib baik lif okey. Dua trip, kak. Akak dah bayar RM400. Lagi RM400, kak,” jawab Jevan.
Siti mengangguk lalu mengambil beg tangan. Dia mengambil wang di dalam beg lalu diberikan kepada Jevan. Jevan mengambil dan mengira duit itu.
“Okey, kak. Cukup. Dei Carlos, mari baliklah dei. Tak habis minum lagi ka?” panggil Jevan sambil memandang pembantunya yang sedang sibuk makan pisang goreng yang dibeli Siti di gerai bawah tadi.
Carlos bingkas bangun terkocoh-kocoh sambil memegang pisang goreng yang masih belum dimakannya. Setelah meminta diri untuk pulang, mereka keluar dari rumah Siti menuju ke lif.
“Penatnya, bos,” adu Carlos.
Dia memasukkan sebiji pisang goreng ke dalam mulut sambil memicit-micit bahu dengan tangan kiri.
“Tahu pun penat. Ingat senang ke nak cari duit? Nah, ni upah kau,” ujar Jevan lalu menghulurkan not RM100 ke arah Carlos.
“RM100 aje, bos? Bagilah lebih sikit. Penat angkut barang. Lepas tu bawa naik lagi. Berat. Dahlah tingkat lapan. Patah pinggang saya, bos,” adu Carlos.
“Hisy! Naik lif, kan? Bukan naik tangga. Kalau naik tangga angkut perabot tu lainlah. Lagipun, minyak dah naik 20 sen seliter. Kos pun dah naik. Sikit aje untung ni,” dalih Jevan.
“Alah, bos. Bagilah lebih sikit. Bos kiut, kan?” bodek Carlos.
“Hisy! Yalah, yalah! Nah, lagi RM50,” ujar Jevan, akur lalu menghulurkan not RM50
“Terima kasih bos,” ucap Carlos lalu mencium duit itu.
Ting!!!
Lif berbunyi menandakan lif sudah sampai. Pintu lif terbuka. Tiada sesiapa yang kelihatan di dalamnya. Mereka berdua melangkah masuk ke dalam perut lif. Setelah masuk, Jevan menekan butang ke tingkat bawah.
“Bos perasan tak? Sunyi betul flat ni. Kat bawah ada orang, tapi kat tingkat lapan tu sunyi sepi. Macam kat kubur aje,” adu Carlos.
“Hisy! Mulut tu jangan cabul boleh tak? Memanglah sunyi. Kan hari ni hari Sabtu. Semua orang duduk kat rumah. Atau mungkin ada yang keluar beli barang dapur. Lagipun, ni kat bandar. Mana nak ambil tahu hal orang lain sangat. Semua orang buat hal masing-masing,” ujar Jevan.
Pintu lif tertutup dan mula bergerak ke bawah. Carlos bersandar di dinding lif. Bahunya masih lagi sakit.
“Betul jugak cakap bos tu. Orang bandar manalah nak ambil peduli hal jiran. Nasib baik lif ni elok. Kalau rosak, jenuh pulak kita nak panjat tangga.”
“Dulu, saya pernah angkat barang kat rumah flat. Masa tu lif rosak. Nasib baik tingkat empat. Tapi lepas tu memang sakit pingganglah. Suruh bini urut. Tapi lepas tu, pembantu saya tak datang kerja lagi. Katanya, macam nak patah pinggang buat kerja ni. Budak muda sekarang, kerja nak senang. Upah nak mahal. Nasib baik kau ni tahan dengan saya,” puji Jevan.
“Ha…ha…ha… puji ada makna ni. Bos untunglah ada bini. Saya tak ada bini. Siapa nak urut saya? Eh, bos. Kenapa lif ni ke atas pulak?” soal Carlos sambil menekan-nekan butang lif.
“Agaknya dah banyak kali kita angkut barang berat, lif ni dah jadi gila kut.”
“Jangan rosak dahlah, bos. Terperangkap kita dalam lif ni, masak kita bos. Dahlah macam tak ada orang kat flat ni.”
Carlos masih menekan butang lif. Tetapi lif tetap menuju ke tingkat atas.
Ting!!!
“Ada orang kat tingkat ni yang nak turun ke?” soal Jevan.
Tiba-tiba, pintu lif terbuka. Tiada sesiapa yang berada di hadapan pintu lif. Carlos menekan butang tutup. Dia menekan berkali-kali, tetapi pintu lif tidak mahu tertutup.
“Rosak ke lif ni, bos?” soal Carlos.
Jevan menolak pintu lif berkali-kali supaya pintu tertutup, tetapi gagal. Sementara itu, Carlos memandang ke luar. Keadaan di luar sangat sunyi dan gelap. Hanya ada beberapa biji lampu yang berfungsi. Lampu di lobi lif pula berkelip-kelip.
Sampah sarap pula bersepah-sepah. Dinding diconteng dengan bahasa yang tidak difahami. Malah, ada cermin tingkap rumah yang telah pecah.
“Teruk betul keadaan tingkat ni, bos. Macam tak ada orang tinggal. Bersepah-sepah. Takkanlah tak ada sesiapa yang kemas?” soal Carlos.
“Entahlah,” ujar Jevan.
“Abang, tolong Kemboja tekan nombor lapan,” pinta seseorang di belakang Jevan dan Carlos.
Carlos dan Jevan saling berpandangan. Serentak mereka menoleh ke belakang. Seorang gadis berpakaian serba hitam sedang berdiri di belakang mereka. Bila masa gadis ini masuk ke dalam lif? Kenapa mereka berdua tidak perasan langsung?
“Abang, tolong Kemboja tekan nombor lapan,” ulang gadis itu lalu mendepangkan tangan ke arah nombor lif.
Kukunya sangat panjang dan hitam. Kulitnya seolah-olah terbakar.
“Hantu!” jerit Jevan dan Carlos lalu berlari menuju ke arah tangga.
“He…he…he…” Suara perempuan mengilai kedengaran.
Tiba-tiba pintu lif tertutup dengan sendiri.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/95900/kakak-kemboja

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *