Sejenak Bersama Rehan Makhtar

Antara karya Rehan Makhtar

Hai readers semua! Seperti kebiasaanya, admin akan kongsikan kepada anda hasil temu bual kami bersama penulis buku. Pada bulan ini kami berjaya menemu bual seorang penulis buku yang terkenal, Rehan Makhtar.

Kalau readers nak tahu serba sedikit tentang Rehan Makhtar, readers boleh ikuti perbualan kami di bawah.

Siapa yang memberi inspirasi untuk Rehan Makhtar menulis?

Biasanya saya mendapat inspirasi dan idea daripada sekeliling.  Ada tu daripada pengalaman betul.  Yang dah jadi pada diri sendiri, keluarga, kawan-kawan atau sesiapa saja yang saya yakin boleh dijadikan pengajaran pada orang lain.  Biasanya, asasnya saja.  Selebihnya hanya rekaan.  Paling penting sebab saya suka berangan… kot.

Apa makanan kegemaran Rehan Makhtar?

Saya suka makan apa aje.  Janji sedap.  By th way, ada ke orang suka makanan tak sedap?

Siapakah penulis kegemaran Rehan Makhtar? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Saya tak ada penulis kegemaran.  Cuma, terkini saya ada baca novel-novel tulisan James Dashner dan beberapa buah buku tulisan Aidh Abdullah Al-Qarni.

Apakah novel kegemaran Rehan Makhtar? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Tak ada kot

Ada haiwan peliharaan tak di rumah?

Tak ada.  Saya tak reti bela binatang.  Masa sekolah pernah bela ikan emas.  Dua hari, dah mati ikan tu.  Ada jugak seekor kucing warna kuning yang comel.  Satu hari, bila kucing tu mati, saya rasa kehilang.  Jadi, sejak tu saya tak bela apa-apa lagi.

Jika anda diberi peluang untuk melancong secara percuma, ke manakah Rehan Makhtar mahu pergi dan mengapa?

Iceland.  Sebab hari tu ada tengok Al Hijrah.  Rancangan Dengan basikal aku menjelajah.  Jam 11 malam dekat sana, masih terang macam 11 pagi.  Jadi, teringin nak laluinya.

Apakah novel baru yang bakal diterbitkan oleh Rehan Makhtar? Boleh ceritakan sedikit mengenai novel tersebut?

Sebuah manuskrip (tak jadi novel lagi) yang dah lima tahun saya usahakan.  Harap, hasil lima tahun tu berbaloilah.

Apakah pesanan Rehan Makhtar kepada pembaca di luar?

Moga setiap susunan aksara saya membawa kebaikan pada anda semua.  Yang baik, sebarkan.  Yang buruk, kita kekang.

Pada pandangan Rehan Makhtar, apa istimewanya novel Rehan Makhtar berbanding novel lain di pasaran?

Tak ramai kot orang tulis cerita-cerita sedih sekarang.   Hahaha.  Entahlah.  Mungkin genre yang saya bawak  tu kot boleh jadikan novel-novel saya sedikit istimewa pada pembaca saya dan saya sendiri.  Tidaklah saya bandingkan dengan novel orang lain yang lebih hebat.  Haruslah saya masih pada tahap biasa.

Dari mana Rehan Makhtar dapatkan ilham untuk menulis? Ada yang dari pengalaman sendiri ke?

Daripada apa yang saya lihat.  Tak kisahlah daripada sumber apa.  Media, mata sendiri.  Atau yang saya lalui sendiri.  Orang akta, pengamalan itu sesuatu yang berharga.  Guru yang paling bagus adalah pengalaman.  Betul tak?

Apa rutin harian Rehan Makhtar? Ada yang rare tak?

Tak ada apa.  Rutin biasa.  Pergi kerja, balik kerja.  Masak. Kemas rumah.  Masuk bilik kerja.  Menulis.  Atau buat kerja ofis.  Memang biasa.  Tiada yang luar biasa.

Apa nasihat Rehan Makhtar kepada penulis- penulis yang masih baru dalam industri buku?

Tulislah sesuatu yang baik.  Kerana setiap susunan aksara kalian dihisap.  Esok-esok bila kita dah tak ada dalam dunia ni, moga hasil tulisan kita tu dapat bantu kita.  Tak banyak, sedikit pun jadilah.  Biarpun kita masih tak baik (nak kata jahat kejam sangat pulak), setidak-tidaknya kita tak ajak orang berbuat kejahatan melalui hasil tulisan kita.  Jahat ni bukan hanya merompak atau bunuh orang.  Jahat zaman baru ni, ada pelbagai.  Kalian faham apa yang saya cuba sampaikan.

Selain Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Apa lagi bahasa lain yang Rehan Makhtar kuasai?

Tak ada.  Mungkin Bahasa Korea kot.  Bahana tengok drama korea dan dengar lagu2 korea kot… Tak elok sangat benornya.  hehehe.

Kami harap Rehan Makhtar akan sentiasa mewarnai industri penulisan dan, jika anda peminat Rehan Makhtar,

Lebih banyak eBook boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/author/filter/au_44141_rehan-makhtar/~

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *