[REVIEW] PENJEJAK KRISTAL

Penjejak Kristal Oleh Simon Malik

 

Semasa Alzroc dan rakannya, Balder, menyusup lari daripada rombongan Akademi, mereka terjumpa sebiji batu yang mempunyai ukiran aneh di hadapan sebuah gua yang tidak ada tercatat di dalam peta. Madam Blu, seorang wanita tua penjaga arkib di bandar mereka memberitahu ukiran batu tersebut mungkin sudah berusia beribu-ribu tahun! Kerana teruja, Alzroc dan Balder memulakan misi mencari asal usul ukiran pada batu tersebut. Mereka kembali ke gua tidak bernama itu semula dan telah menemui lambakan kristal biru jauh di dalam gua itu. Tanpa mereka ketahui, gua itu mempunyai rahsia yang unik dan juga penjaga yang sangat menakutkan!

 


Memulakan cerita dengan gambaran ringkas kronologi ke atas bumi itu dilakukan dengan baik. Tidak

meleret, cukup jelas dan tepat demi membawa maksud ‘world-building’ yakni elemen penting di dalam penceritaan sebuah fiksyen sains dengan latar yang amat jauh berbeza dengan dunia nyata.

Penjanaan tenaga melalui kristal itu suatu idea sains yang menarik biarpun tidak berapa segar bahkan tidak begitu elok untuk bumi, tetapi eloklah dibangkitkan isu yang menyentuh hal-hal pemuliharaan alam sekitar ini. Ya, ini novela alam sekitar. Membawa mesej penting yang selari dengan isu perubahan iklim yang drastik mutakhir ini.

Watak-watak seperti Roc, Balder, Galena dan Vizia agak perlahan dibina karakternya. Dapat rasa novela ini sebenarnya sebuah novel yang dipotong. Mungkin pengembangan watak akan lebih menjadi kalau di dalam versi sebuah novel.

Moga-moga ia dapat dilanjutkan ke buku seterusnya. Premis ceritanya agak menyakinkan dan meninggalkan beberapa sub-plot yang perlu dikupas demi memahami lagi apa yang membentuk dunia yang digambarkan penulis. Hei, ia boleh jadi sebuah pemula novel fantasi sains yang epik kalau kena gayanya.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com