[REVIEW] MAHABBAH TERINDAH ADAM & HAWA

Mahabbah Terindah Adam & Hawa oleh Cik Tet

 

Tiga tahun berlalu.. mereka ditemukan dalam satu pertemuan yang tak dirancang. Si dia muncul kembali di depan mata, namun hadirnya bukan bersendirian. Ada si comel yang petah berkata-kata menemani cinta hatinya. Melihat iras wajah itu, hati kuat mengatakan kebenaran. “Kenapa sembunyikan semua ni dari abang? Tak cukup lagi ke tiga tahun Hawa hukum abang?”-Adam “Sepuluh tahun pun belum tentu cukup untuk saya lenyapkan kebencian saya pada awak. Jangan pernah merayu kemaafan dari saya selagi awak tak jumpa dan cantum balik serpihan hati saya yang awak dah hancurkan dengan teruk.”-Hawa Kerasnya hati seorang Hawa Nafisa begitu sukar untuk dilentur. Adam kian terdesak, lebih-lebih lagi bila ada jejaka lain yang cuba untuk dekat dengan cinta hatinya. Si comel, satu-satunya harapan yang dia ada untuk dia takluki semula sekeping hati yang terluka itu. “Mama tak atap ime acih pun? Epatyah tium. Baji muahh tat papa.”-Suri Dahlia “Abang akan jaga anak kita dengan seluruh jiwa dan nyawa abang seperti mana teguhnya kasih abang pada mamanya Suri. Yang sayang kena tahu, cinta Adam pada Hawanya.. takkan pernah mati.”-Adam “Tak payah nak jadi mat romeo dekat sinilah, tak laku pun.”-Hawa Hari-hari dihidangkan dengan kata-kata cinta dan sayang, hati yang keras cair jugak akhirnya. Bahagia dibina, namun masih ada yang dengki dan cemburu. Rumahtangga mereka kembali diuji dengan fitnah yang dijaja sepupu sendiri. Adam koma. Amukan Datin Aisah meragut semua bahagia yang baru dicipta. Kerana terpaksa, sekali lagi Hawa pergi membawa diri bersama dengan Suri dan satu lagi tanda cinta dari Adam untuknya. Sejarah bakal berulang dan kali ini bukan dengan kerelaan hatinya. Jauh dari mata, Hawa cuba untuk lupakan semuanya, namun pertemuan dengan seorang pemuda bernama Husaini membangkitkan semula kerinduan Hawa pada si dia yang dah lama dia tinggalkan. “Walau sebesar mana dugaan untuk kita, cinta itu takkan terhakis dari hati abang. Jarak.. bukan penamat kasih kita. Aliran masa.. takkan menghanyutkan cinta dalam hati abang. Kerana cinta seorang Adam.. akan tetap untuk Hawanya.”


Mahabbah Terindah Adam & Hawa merupakan karya keempat Cik Tet. Seperti kebiasaan novel Cik Tet, hero dan heroin mesti sangat cantik dan handsome sehingga menimbulkan masalah dalam hubungan mereka. Adam dan Hawa terpisah kerana kebodohan dan kesilapan Adam 3 tahun lepas yang menyebabkan mereka berkahwin. Dan tanpa Adam tahu, dia sebenarnya sudah mempunyai seorang anak bersama Hawa. Jadi, sekarang adalah misi untuk melembutkan kembali hati Hawa. Biasanya, disebabkan si heroin tu cantik, kemana- mana pun, orang pandang tak berkelip, siap ada yang duk bersiul bagai. Tapi setakat tu je la. Kali ni, kecantikan dan kekacakan mereka ni, menyebabkan si Adnan tu tak habis-habis kacau Hawa. Najmi yang sebelum ni workaholic pun dah asyik teringatkan Hawa. Untuk Adam pula, si Umai dan Lia tu pun duk gila bayang. Sampaikan buat perangkap bagai. Untuk kelainan novel kali ini, Cik Tet menampilkan hero yang mudah panas dan kuat cemburu . Dan heroinnya pun agak cengeng. Tarikan utama cerita ni ialah si Uyi pelat. Wataknya menghiburkan walaupun kadang-kadang susah nak faham. Kelainan lain ialah watak ibu Adam. Sebelum dia tahu siapa Hawa, dia memang tak suka Hawa. Lama-lama barulah dia boleh terima Hawa. Then, bila dia termakan fitnah, dia kembali tak suka kat Hawa. Kalau novel sebelum ni, biasanya mak mertua heroin ni sangat sayangkan heroin. Untuk selesaikan masalah antara Adam dan Hawa, mulalah adengan pujuk memujuk. Adam nak betulkan kesilapan dia. Hawa sangat keras hati. Akhirnya usaha Adam berjaya. Hawa maafkan dan mereka bersama seagai satu keluarga. Malangnya, bahagia tu cuma seketika, dugaan datang lagi dan mereka terpisah lagi. Kali ni sebab apa pula? Nak tau kena baca.

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/273641/Mahabbah-Terindah-Adam-Hawa

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *