[SNEAK PEEK} Suri Isabella

Suri Isabella oleh Sya Jamuri

Kerana terdesak dalam mencari pekerjaan, Suri Isabella terpaksa memegang jawatan sebagai pembantu peribadi kepada seorang lelaki yang berlagak dan miang seperti Adrian. Ini membuatkan hari-hari Bella di pejabat itu semakin tidak tenteram dibuatnya. Setiap hari, bagaikan ada saja wanita seksi yang datang bertandang ke pejabat itu. Bella juga ditugaskan untuk mengingati setiap nama skandalnya lengkap dengan biodata sekali. Memang kerja gila namanya! Kehadiran Adi, yang sudah beberapa tahun tidak berhubung seakan mengubah segalanya. Bella menaruh hati kepada lelaki itu sejak mereka sama-sama menuntut di Melbourne dulu. Malangnya, sahabat baiknya Eja juga menaruh perasaan yang sama terhadap Adi. Bella terperangkap di dalam dilema. Bingung. Tidak pasti keputusan manakah yang terbaik untuknya pilih. Keadaan semakin rumit apabila papanya ingin menyatukan dia dan Adrian. Mana mungkin dia dapat mencintai seorang lelaki yang cukup dia benci selama ini. Tambahan dengan perangainya yang kaki perempuan itu, sudah cukup membuktikan bahawa lelaki itu tidak mampu untuk menjadi suami yang baik. Mampukah Bella bertahan dalam mengharungi dugaan ini? Apakah dia mampu menolak permintaan papanya dan seterusnya menerima Adi?


SESEKALI aku mencuri pandang ke arah wajah lelaki yang sedang fokus memandang jalan raya itu. Mulut ini terasa seperti ingin berkata sesuatu, tetapi melihat wajahnya yang begitu serius, ibarat seekor harimau yang sedang menanti untuk menerkam mangsanya, lebih baik aku membantutkan sahaja niatku.

“Bella…” Lelaki itu memanggil namaku dengan nada perlahan, sekali gus membuatkan aku terpaksa memandang ke arah wajahnya sekali lagi. Jangan kata dia nak naik angin lagi sudah.

“I’m sorry… I tahu I tak patut naikkan suara tadi…” ujarnya lagi. Aku masih terdiam, tidak pasti apa kata-kata yang perlu aku balas. Takkan nak cakap, ‘okey… Never mind. Saya tahu semua ni sebab Adreana…’ ataupun… ‘Eh, tak payah minta maaf, awak tak salah pun.’ Erk… Okey, kedua- dua pilihan jawapan sangatlah poyo.

“Boleh tak you janji dengan I, yang you takkan larikan diri lagi macam tadi?” soalnya sambil menjeling ke arah aku yang duduk bersebelahan. Aku masih mendiamkan diri. Macamlah lepas ni aku nak keluar lagi dengan dia kut?

“Boleh atau tidak?” soal lelaki itu lagi setelah gagal mendapatkan jawapan dariku.

“Okey, okey… Boleh…Tapi, kalau saya nak tanya sikit, awak jangan marah ya?”

“Apa dia?”

“Janji dulu awak takkan marah…” ujarku sambil menghalakan jari telunjuk ku kepadanya.

“Okey, I tak marah…”

“Kenapa awak tak suka Adreana datang sini? Bukan ke, dia tu girlfriend awak?”

“Kenapa you cakap macam tu?”

“Yalah, selalunya awak tu kalau dengan perempuan, bukan main happy lagi. Tapi hari ni, awak tak macam selalu. In fact, saya tak pernah pun nampak awak marah-marah perempuan… Kecuali saya,” jelasku lagi. Ayat terakhir itu cuba ku perlahankan intonasinya.

Lelaki itu melepaskan tawa kecil dan kemudian menggeleng-gelengkan kepalanya.

“Awak sebenarnya jealous, kan?” soal lelaki itu. Entah dari sudut mana yang dia nampak aku jealous, aku sendiri pun tak pasti, memang perasan betullah mamat ni!

“Haaa? What? Excuse me… No way. Tak ada faedahnya saya nak jealous pun. Lagipun, saya bukannya ada perasaan pun dekat awak…”

“Mengaku ajelah…”

“Pleaselah, Adrian… Saya berada dekat sebelah awak sekarang ni pun atas sebab kerja tau. Awak bos dan saya pekerja… That’s all… Tak lebih daripada itu, okey?” balasku sambil memeluk tubuh.

“Okey… Fine… Tapi, takkan tak ada sikit pun perasaan cinta pada saya?” soalnya lagi sambil menunjukkan secubit jari.

“T-I-A-D-A… Tiada…” Aku mengeja perkataan itu dengan jelas dan terang. Semoga lelaki itu dapat seratus peratus apa yang aku sampaikan.

“He is a lucky guy. To own you.”

“To own me? Siapa?” soalku sambil mengerutkan dahi.

“Lelaki yang I nampak dengan you dekat bawah office hari tu. What’s his name…” jawabnya sambil cuba meneka.

“Who? Adi?” jawabku secara spontan. Entah kenapa mulut ini begitu ringan tak sengaja menyebut nama lelaki itu di hadapan Adrian. Segera aku tutup mulutku menggunakan kedua-dua tapak tangan.

“Ooo… Adi… So, maknanya I kena compete dengan Adi lah lepas ni untuk dapatkan you?”

“Dia bukan boyfriend I lah!”

“Wow… That’s better! Maknanya, I tak perlu compete dengan sesiapa.”

“Stop it, Adrian. Boleh tak kita tukar topik lain? Please …”

“Yes, madam! Noted…” Dia tergelak kecil sebelum menabik tangan.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/329435/Lillyann’

[SNEAK PEEK] Lillyann

Darling Delia oleh Cici Aida

“Yen selalu balik sini sebab Ann. Yen suka Ann.” – Khazrin Selama 3 tahun dia hanya memandang dari kejauhan dan mencintai dalam diam. Sekali dia luahkan, terduduk emaknya dan tidak terkata ayahnya. “Selain daripada sebab suka dan cinta, ada sebab lain kenapa saya nak kahwin dengan awak.” – Khazrin “Sebab apa?” – Ann Sebab pak ngah dah dinodai oleh mata awak bila awak tengok pak ngah tanpa baju hari tu.” – Khazrin Berkahwin dengan jiran sendiri langsung tiada dalam kamus hidup Ann. Sementelah dengan jiran yang namoak sombong tetapi ‘playful’ seperti Khazrin. Tetapi yang tidak pernah terfikir itulah yang menjadi kenyataan. Seperti aturan takdir kehidupan yang harus dia idamkan… Semua boring dah lengkap tapi ada satu borang yang masih belum terisi.” – Ann Pahit dan pedih untuk diterima. Yang nyata, Ann terluka. Namun saat dia kembali bangkit dengan rasa bahagia, kedukaan kembali menjengah buat kali kedua. “Kenapa tolak abang? Kenapa tak nak tengok muka abang? Hurm, baby? – Khazrin Takdir apakah yang telah membuatkan Ann terluka? Dan apa lagi yang harus dia hadapi untuk mengecapi rasa bahagia? It hurts to know the truth but it hurts more if you keep living in denial.


EMIR jeling jam di pergelangan tangan. Dia masih menunggu Anas yang tidak muncul-muncul. Sesekali gambar di dalam iPhone ditilik satu per satu. Dia cuba merealisasikan impian seorang gadis rugged a.k.a buah hati dalam diamnya. Dan dalam masa yang sama namanya pasti akan tercatat sebagai salah seorang penyumbang besar di butik tersebut. Siapa lagi kalau bukan Darling.

“Senyum aje abang kontraktor kita ni. Seronok buat bangunan, ya?”

Emir mengangkat pandangan. Anas berdiri dengan senyuman lebar. Telefon yang berada di tangan cepat-cepat disimpan masuk ke dalam poket seluar.

“Sorry, jalan jammed tadi. Aku tak boleh nak elak.” Anas tarik kerusi di hadapan Emir.

Kotak rokok terus dicapai selamba. Itu sudah tentu rokok kirimannya tadi. Dan tanpa disuruh, sekeping not dua puluh dikeluarkn dari dalam dompet dan disorok di depan Emir.

“Lebih masuk tabung. Nak kahwin nanti, kan.” Anas menyengih.

Tapi Emir sudah tekup muka. Malu betul dia dengan ayat perli kawan sendiri. Tak sudah-sudah nak mengenakan dia.

“Ingatkan kau dah sampai tadi. Rupanya aku sampai dulu,” bebel Emir. Sengaja nak buat kawan sendiri jadi serba salah. Padahal dia pun baru saja lima minit sampai. Airnya luak setengah sebab tekaknya terlalu haus.

“Kau pun satu, last minute bagi tahu nak lepak kedai ni. Kalau tempat biasa senang sikit aku nak ikut jalan pintas.”

Emir senyum. Salah sendiri juga, tiba-tiba saja nak ubah haluan makan di tempat lain. Restoran yang menyediakan masakan ala-ala kampung.

“Kau sorang aje ke?”

“Dah tu kau nampak aku berdua ke?”

“Eh, manalah tahu ada mana-mana mambang kau bawa datang sekali. Bolehlah kenal-kenalkan dekat aku.” Meliar mata Anas memandang sekitar restoran tersebut.

Emir menyengih sambil geleng kepala.

“Orang cakap dia tersengih pula. Dah, tak payah nak tayang gigi sangatlah. Kaukan anak mak. Selagi tak halal, mana boleh bawa perempuan keluar sesuka hati, kan. Macamlah aku tak tahu.”

“Apa kau bebel ni?”

“Yalah! Aku cakap betul apa. Orang jadi anak mak ni memang selalu mendengar kata. Sekali pun dia takkan membantah. Sebab tulah soal jodoh pun dia serah bulat-bulat pada mak. Kalau aku tak boleh. Jawabnya ke lautlah muka bakal bini aku nanti. Mak aku tu cita rasanya lain macam sikit,” komen Anas.

“Dah-dah. Kita datang sini sebab dah lama tak jumpa. Bagi tahu ajelah apa kau nak cakap tadi. Aku sedia mendengar.”

“Eh, macam tu aje? Senang betul.” Berlapis dahi Anas. Nafasnya yang tercungap-cungap berjalan dari parkir tadi pun belum reda lagi.

“Dah tu?” Emir kerut kening.

“Kalau ya pun bagilah aku bernafas dengan betul dulu. Baru aje sampai. Order minum pun tak lagi. Kejap.”

Anas bangun dan berlalu ke kaunter. Perbualan yang tidak sampai seminit dengan juruwang restoran tersebut membawa Anas duduk semula di kerusi berhadapan Emir.

“Mana Bella? Lama aku tak nampak dia keluar dengan kau? Ke kau tak bagi dia keluar rumah lagi?”

“Entahlah. Aku pun dah lama tak jumpa dia.” Jujur Emir menjawab.

Sebaliknya Anas kerut kening seolah-olah tak percaya mendengar jawapan sahabatnya itu.

“Kliselah ayat kau, bro . Tinggal sebelah- menyebelah takkanlah tak nampak muka kut?”

“Ya, aku dah lama tak jumpa Bella. Dia kerja, aku kerja. Mana sempat kami nak jeling-jeling mata.”

“Ini lagi aku tak percaya. Takkan sampai sidai kain belakang rumah pun kau tak nampak? Bella tu bakal calon isteri kau. Masa nilah korang nak kenal-kenal. Takkan nak tunggu tidur sebantal baru nak kenal?”

Emir mengeluh mendengar Anas membebel. Mengalahkan kakaknya pula. Tapi nak buat macam mana kalau apa yang lelaki ini cakap semuanya betul.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/329435/Lillyann’

[REVIEW] GULP! Cafe

GULP! Cafe oleh Najwa Rahman

ICED AMERICANO Perkenalan Iman dengan Jet bermula dengan Iced Americano. Dalam diam, Iman jatuh hati tapi Jet masih setia pada cinta lamanya. “You tak nak jadi barista?”- Iman “I dah tak ada sebab untuk jadi barista lagi.”- Jet Iced Americano itu pahit. Sepahit kisah cinta Iman tapi Iman tetap sukakannya… JODOH DARI LANGIT Waktu ibu Jet tanya pada Apek bila nak kahwin. Jawapan dia, “Saya tunggu jodoh turun dari langit.”- Apek Tapi bila tiba-tiba dia dilamar si Lisa gadis sunti 17 tahun, dia serabut! Nak diterima atau patut dia tolak saja? CIK PEAH KLINIK SEBELAH Perkenalan mereka tidak dirancang. Adib itu nakal kuat mengusik. Peah itu kuat melayan. “By the way, Faridatul Afifah adalah sebuah nama yang sangat sedap. Kenapa kau bagitahu aku nama kau Peah?”- Adib “Sebab aku takut kau mandremkan aku, so aku rahsiakan nama betul aku.”-Peah SI SNEAKERS MERAH Senyuman si wanita buat jantungnya bergetar. Jatuh cinta pandang pertama itu wujud dalam kamus hidup Mike, si pencinta kucing.. “Beli untuk kucing ke?”- Mike “Tak, saya nak buat makan sarapan pagi. Makan dengan susu.”- Sarah Comel! Jawapan dari Sarah buat Mike terkedu. Namun ada kisah buat Sarah menjauh… Turut memuatkan cerpen Eccedentesiast dan lima cerita istimewa…


Dengan penuh hormat, saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada penulis dan penerbit ebook ini, buku ini membawa cerita yang penuh kegembiraan dan juga kesedihan, buku ini memberi satu pesanan bahawa impian itu boleh dicapai jika kita berniat dan berkerja keras terhadapnya. Tanpa menafikan apa-apa, halangan tetap akan menghentikan misi kita terhadap sukses. Namun, Jet, Apek, Adib dan juga Mike membuktikan bahawa dengan dedikasi adanya cahaya sukses.

Ebook ini Menceritakan pembuka kisah tentang jet, si duda yang tak yakin dengan hatinya terhadap iman. kemudian apek atau panggilan manjanya oleh lisa – pak cik. budak yang tak habis spm lagi nak jaga lelaki yang simpan cinta kerana sahabat. Adib dan peah. si kasanova yang kecewa dan kemudian jadi pencinta setia. last, mike yang punya keyakinan sangat rendah dalam menterjemah rasa hati terhadap sarah.

Seterusnya, GULP! Cafe adalah sebuah kisah yang memberi impak drama yang belainan daripada kisah drama yang lain. Kisah yang menitik beratkan kekuatan persahabatan yang tidak putus. Dengan mengejar satu impian yang jelas. Gelak ketawa yang tidak dinafikan membuatkan cerita ini lebih menarik dan menghiburkan pembaca.

Akhir kata, Cerita ini sesusai kepada sesiapa yang ingin kata harapan untuk mengejar impian mereka, cerita ini juga sesusai kepada mereka yang menitik beratkan nilai persahabatan. Sudah terang lagi bersuluh ebook ini menceritakan kisah yang menarik minat semua.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

Peristiwa Terrorisme 1975 menjadi Renungan untuk 2020

Penulisan Faiz Al-Shahab

 

Pada pertengahan tahun 2020, e-Sentral telah membuat pertandingan menulis esei berkenaan impak wabak Corona kepada masyarakat dan disebabkan ini saya telah diminta untuk membaca berpuluh esei berkenaan Covid-19, lalu saya sudah tepu dan jelak untuk bercerita lagi tentang pandemik yang melanda dunia ini. Hari-hari kita diberi peringatan untuk penjarakkan fizikal, pemakaian pelitup muka, duduk di rumah, bla bla bla…

Saya ingin mengambil peluang ini untuk kita renungkan tahun 2020 dengan mengimbas semula sejarah Malaysia.

Pada satu ketika, negara kita sudah pun ke arah yang lebih mulia dan ketika itu, Kuala Lumpur tidak dipenuhi oleh bangunan pencakar langit pun. Malaysia juga merupakan sebuah masyarakat yang tidak bersifat begitu kapitalis dan tekanan kebendaan tidak ketara. Malah ketika itu, bangunan paling tinggi di Kuala Lumpur adalah bangunan AIA yang terletak di Jalan Ampang.

Bangunan lama AIA ini juga menjadi saksi kepada evolusi kemunduran fikiran Malaysia sehingga kini.

Tercatat dalam sejarah dunia pada 4 Ogos 1975, Kuala Lumpur menjadi tumpuan dunia apabila bangunan AIA ini ditawan oleh kumpulan pengganas JRA (Japanese Red Army) yang menculik lebih daripada 50 orang dalam bangunan itu, antaranya Duta Negara Sweden dan Konsulat Amerika Syarikat, dengan meminta tebusan.

Kejadian ini berlaku bertahun sebelum adanya filem-filem sensasi rundingan terrorisme keluaran Hollywood seperti Con Air (1997), Air Force One (1997), Negotiator (1998), Inside Man (2006), Entebbe (2018), dan yang paling hampir zaman itu, Dog Day Afternoon (1976). Malah tidak pelik jika filem-filem seperti ini mencedok idea daripada peristiwa benar seperti tawanan bangunan AIA.

Peristiwa tawanan bangunan AIA di Kuala Lumpur pada tahun 1975 ini memerlukan pimpinan yang pintar untuk menyelesaikan masalah yang melibatkan berpuluh-puluh nyawa dan sungguh rumit untuk dirunding tanpa mengecewakan mana-mana pihak.

Akhirnya, kejadian yang mirip seperti filem Barat ini diselesaikan tanpa teragutnya sebarang nyawa, dan percayakah tidak, wirawan-wirawan dalam aksi-aksi tawanan bangunan AIA ini bukanlah George Clooney, Denzle Washington atau pun Matt Damon, akan tetapi adalah ahli politik dan kakitangan kerajaan Malaysia.

Untuk pembaca yang belum pernah ketahui kejadian ini, kita berikan sedikit kronologi…selebihnya boleh baca sendiri.

Nak jadi cerita, melalui karisma Tun Ghazali Shafie yang merupakan Menteri Dalam Negeri ketika itu, Malaysia berjaya meyakinkan kerajaan Jepun dalam siri rundingan tertekan yang tidak lebih daripada 40 jam, untuk menerbangkan banduan fahaman komunis JRA untuk dijadikan pertukaran tawanan di Kuala Lumpur.

Pada masa yang sama, kerajaan Malaysia berjaya meyakinkan kerajaan Sweden, kerajaan Sri Lanka, kerajaan Libya, dan pihak pengganas JRA, untuk berunding sehinggakan ke semua tawanan dibebaskan tanpa sebarang kecederaan. Semuanya berlaku dalam masa tiga hari sahaja.

Untuk rakyat Malaysia yang masih baru kepada cerita ini, kemuncak peristiwa adalah apabila pesawat jet yang membawa banduan JRA dari Jepun tiba di Kuala Lumpur dan pertukaran tawanan dan pengganas dibuat di landasan lapangan terbang, dimana pengganas-pengganas JRA menyertai pesawat yang membawa ketua mereka dari Jepun. Bersama pengganas-pengganas JRA ini, dua orang tawanan baharu rakyat Malaysia disertakan sebagai jaminan perjalanan, iaitu seorang ahli politik dan seorang penjawat awam.

Dua orang wirawan yang menaruh nyawa ini adalah Dato’ Ramli Omar, Timbalan Menteri Pengangkutan kabinet Tun Abdul Razak, dan juga Tan Sri Osman Samsuddin, Setiausaha Agong Kementerian Dalam Negeri, iaitu kementerian kepada Tun Ghazali Shafie, broker persetujuan ini.

Sama ada Dato’ Ramli dan Tan Sri Osman setuju dengan langkah untuk menjadikan diri mereka sebagai tebusan adalah kurang relevan, yang mustahak di sini adalah langkah berani Malaysia di pentas dunia dengan membuat pertukaran tokoh-tokoh penting Negara sebagai tebusan gantian, untuk menyelamatkan bangsa-bangsa asing yang menumpang dan mencari perlindungan di Malaysia ketika itu.

Ini adalah sebuah cerita yang bergred tayangan filem Box Office dan sudah pasti Malaysia mencanangkan cara terbaik untuk mengendali krisis terrorisme secara saksama kepada mata dunia pada zaman 1970an. Negara kecil yang berjiwa besar…

Bandingkan peristiwa ini dan perilaku serta sifat mementingkan diri sendiri yang sering kali kelihatan dalam kalangan pemimpin-pemimpin dan segelintir kakitangan kerajaan Malaysia pada zaman ini, ianya seolah-olah seperti langit dan bumi.

Kualiti perbahasan dan komen-komen tidak cerdik yang sering kedengaran dalam parlimen Malaysia lagi-lagi sejak kebelakangan ini merisaukan rakyat yang prihatin kepada Negara.

Seribu satu alasan yang sentiasa diberikan oleh penjawat awam terhadap mengapa rasional tidak digunapakai dalam membuat keputusan. Ini sudah tentu menyoal perasaan ketidakpunyaan dan harga diri yang melanggar fitrah manusia.

What went wrong? Malaysia telah kehilangan plot asal.

Kefahaman masyarakat terhadap kemajuan hari ini adalah pembangunan, kebendaan, dan penggunaan teknologi tetapi tidak langsung menitik beratkan kematangan berfikir dan maruah.

Kematangan mentaliti rakyat akan membuat sesuatu masyarakat kelihatan yakin dan bereputasi, sama seperti yang dilihat pada 45 tahun lalu yang dipersembahkan oleh tokoh-tokoh ketika itu. Mereka sanggup berkorban demi reputasi Negara.

Pada hari ini, ahli politik yang kalah pun masih liat untuk akur dan senyap-senyap mengundur. Ramai antara mereka tanpa segan silu masih ketagihkan kuasa dan kebendaan, walaupun pada kos dan impak yang negatif kepada rakyat dan ekonomi.

Semuanya sekadar Diva sahaja…

Malah negara yang kita panggil kafir pun lebih gentlemen dalam perihal politik dan memberi laluan kepada generasi yang muda setelah kalah dalam pemilihan.

Jadinya, eloklah kita renungkan peristiwa kewirawan pada 1975, dengan apa yang Malaysia sudah tercapai sekarang pada tahun 2020, dan nekad untuk membaiki apa yang telah rosak, dan mempertingkatkan integriti dan kematangan minda kita dan keluarga kita, untuk kebaikan Negara dan masyarakat setempat.

 

 

Other articles by the Author:

Malaysia: The Inferior Nation Series

MALAYSIA: THE INFERIOR NATION (PART IV)

Artikel Bahasa Melayu

 

English articles

 

 

[REVIEW] Apa Khabar Depresi?

Apa Khabar Depresi Oleh Dr. Sakinah Salleh

“Kesihatan tidak semestinya datang daripada ubat. Selalunya, ia hadir dari ketenangan fikiran, kedamaian hati, ketenangan jiwa serta kebahagiaan dan kasih sayang yang mewangi.”


Kemurungan adalah gangguan perasaan yang menyebabkan seseorang itu merasa sedih berpanjangan, keletihan, dan kehilangan tenaga, cepat marah serta hilang minat dalam aktiviti harian. keadaan ini boleh beralarutan sekurang-kurangnya dalam masa dua minggu ataupun mengambil masa sehingga berbulan-bulan ataupun bertahun-tahun. Penyakit ini juga boleh didatangi oleh seesiapa sahaja tanpa mengira umur ataupun bangsa.

Penyakit kemurungan dikategorikan sebagai penyakit mntal yang banyak berlaku kepada warga. Malangnya ramai yang tidak mengetahui implikasi penyakit ini akibat kurangnya pendeddah dan tidak didiagnosis dari awal. Akhirnya penyakit menjadu teruk dan memerlukan rawatan rapi.

Ebook ini mendedahkan punca-punca kemurungan dan kisah-kisah yang menyakibatkan seseorang itu mengubah gaya hidup mereka.Kemurungan merupakan satu sindrom klinikal yang menggabungkan kombinasi emosi, kognitif dan juga simptom-simptom tingkah laku  . Ia juga merupakan gangguan dan kecelaruan perasaan dan termasuk penyakit minda yang memberi kesan psikologi yang mana penghidapnya akan bertingkah laku suka menyalahkan diri sendiri , keliru dan merasakan tiada peluang hidup. Pada peringkat kanak-kanak kemurungan sebagai suatu masalah klinik kurang diberi perhatian. Pada peringkat kanak-kanak kemurungan sebagai suatu masalah klinikal kurang diberikan perhatian. Terdapat beberapa simptom kemurungan bagi mengenal pasti sama ada seseorang itu mengalami sindrom kemurungan atau tidak. Simptom-simptom ini terbahagi kepada empat aspek utama iaitu afektif, kognitif, tingkah laku dan fisiologi. Setiap aspek ini berkait antara satu sama lain.

Kemurungan dalam kalangan remaja dan kanak-kanak merupakan satu isu yang kontroversial sejak beberapa dekad yang lalu (Kauffman, 2001). Ini kerana satu dekad yang lalu para pengkaji telah menafikan kewujudan kemurungan dalam kalangan kanak-kanak dan remaja (Erickson, 1992). Walaubagaimanapun, setelah pelbagai kajian yang dibuat, telah dibuktikan bahawa kemurungan merupakan satu masalah yang sangat ketara dalam kalangan remaja (Sprinthall & Collins, 1995; Conger,1997). Kemurungan melibatkan rasa kesedihan, kepiluan, kecewa, putus atau putus harapan, hilang semangat untuk meneruskan lagi kehidupan yang bermakna dan juga gembira. Terdapat banyak punca yang mengakibatkan para pelajar mengalami kemurungan. Contohnya stress, personaliti pesimik, sosial, fizikal, genetik dan krisis ekonomi.

Kemurungan akan wujud apabila munculnya sifat-sifat negatif dalam diri seseorang individu. Tambahan pula, individu yang gagal dalam sesuatu usaha biasanya akan cenderung pula untuk mengandaikan dirinya tidak guna dan berupaya langsung. Pelajar yang mempunyai personaliti ini mempunyai tahap keyakinan yang rendah. Mereka sentiasa berfikiran negatif terhadap keadaan persekitaran. Sebagai contohnya, timbul satu perasaan dalam diri pelajar bahawa mereka tidak disukai oleh semua orang. Mereka juga berfikiran bahawa orang lain tidak lagi percaya mereka. Pelajar-pelajar seperti ini sering mengasingkan diri dan tidak berani untuk menyertai lagi dalam aktiviti-aktiviti lain

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/317458/Apa-Khabar-Depresi

[SNEAK PEEK] MRS. PERFECTIONIST

MRS. PERFECTIONIST oleh eyfah Zakirin

Tindakan Nia mahu menangguhkan majlis bahagia mereka, memaksa Tengku Ammar mengheret Ilya dalam hidupnya. Janjinya bukan kosong. “Kahwin dengan I,” Tengku Ammar melutut dihadapan Ilya. Bersaksikan pelanggan restoran mamak. “Apa Jaminan you?” Ilya. “I akan ajar you, apa itu bahagia. Apa itu cinta dan I akan buat you gembira sentiasa,” Tengku Ammar Lalu Ilya menerima lamaran itu bersama segunung harapan dan impian. Bahagia benar miliknya. Tengku Ammar mampu buat dia tersenyum Dan rasa dihargai. Kembalinya Nia bersama harapan. Kekasih yang dulu harus kembali padanya. Strategi diatur penuh teliti. “Tinggalkan Tengku Ammar. Dia kekasih Aku,” Nia Isma “Kau dah gila? Langkah mayat aku dulu, ” Ilya Ilya mula menjeruk rasa. Benci dan amarah bertamu dihati. Dia harus bertindak. Tidak rela kehilangan lelaki itu. Satu persatu tindakan diambil. Yang dia mahu, Nia pergi. Tersilap percaturan Tengku Ammar semakin menjauh. Dirinya semakin dipinggir. Cintanya seakan sudah tidak bermakna bagi lelaki itu. “I boleh kahwin lebih dari satu,” Tengku Ammar. Keputusan Tengku Ammar memilih Nia, buat Ilya berjauh hati. Di malam ulang tahun perkahwinan mereka, dia memilih untuk pergi. “Thanks For everything. You ajar I apa itu terluka,” Ilya. Pemergian Ilya mula dirasa. Jiwanya mula kosong. Cintanya pada Nia hanya mainan perasaan. Penyesalan sudah tidak berguna. Ilya pergi tanpa pesan Dan jejak. Hidupnya mula terumbang ambing. Ratapan sudah tiada maknanya. Mampukah dia membawa Ilya kembali dalam hidupnya setelah melukai Ilya?


Melihat reaksi suaminya, Puan Sri Suriani mengambil tempat di sisi Tan Sri Syed Aminuddin. “Abang fikir pasal Ilya?”
Tan Sri Syed Aminuddin memandang wajah isterinya sejenak. Kalau dia jawab tidak, nampak sangat menipu. Tidak pernah sesaatpun dia tidak memikirkan tentang Ilya. Sudah tiga tahun Ilya menghilangkan diri. Tidak pernah sekalipun Ilya menghubungi mereka. Perkara itu merunsingkan fikirannya. Sebagai ayah, dia sangat risau akan keadaan Ilya.
“Entahlah, Sue. Dah tiga tahun Ilya hilang. Call tak pernah. Mesejpun tidak. Abang takut kalau abang tiba-tiba dijemput pergi. Tak sempat nak minta maaf dengan dia,”
Puan Sri Suriani diam. Dia sedar kerunsingan suaminya itu. Sudah berkali-kali suaminya itu meluahkan rasa hatinya, tapi dia sendiri tidak tahu apa yang harus dia lakukan. Semuanya salah dia. Kalau bukan kerana sikapnya yang keterlaluan, Ilya tidak akan pergi meninggalkan mereka semua. Dia menyesal atas apa yang dia pernah lakukan pada Ilya satu ketika dahulu.
“Papa!” Sumiati berlari anak menuruni tangga.
Tan Sri Syed Aminuddin berkerut dahi. Dia memandang Puan Sri Suriani hairan.
“Kenapa dengan Mia tu?”
Puan Sri Suriani angkat bahu tanda tidak tahu.
“Entahlah bang. Tanyalah dia,”
Sumiati berdiri di hadapan kedua ibu bapanya. Bibirnya menguntum senyuman gembira.
“Kenapa jerit-jerit ni, Mia? Gembira semacam je. Nak kahwin ke?” Puan Sri Suriani melancarkan soalannya.
Sumiati berdecit. “Apa pulak kahwin. Mia ni muda lagi,”
“Habis tu?” Tan Sri Syed Aminuddin menjongket kening.
Sumiati mengangkat telefonnya itu bersama senyuman gembira. Di skrin telefonnya terpampang wajah anak-anak Ilya.
“Anak sape ni Mia?” Puan Sri Suriani kehairanan. Telefon Sumiati itu dirampas perlahan untuk melihat gambar itu dengan lebih jelas.
“Ha’ah. Anak sape yang Mia tunjuk pada kami ni?” Giliran Tan Sri Syed Aminuddin bertanya. Sambil itu, dia menjenguk kepala untuk melihat gambar itu.
Sumiati hanya menjongket kening nakal.
“Cuba teka.” Sengaja mempermainkan mereka berdua.
Puan Sri Suriani berdecit. Dia memandang wajah Sumiati dengan pandangan yang menjengkelkan.
“Mama tak ada masa nak teka-teka,” balas Puan Sri Suriani. Dia menghulurkan kembali tepefon itu kepada Sumiati.
Sumiati mencebik bibir. “Papa?” Wajah Tan Sri Syed Aminuddin dipandang bersama senyuman.
Tan Sri Syed Aminuddin mengangkat kedua-dua bahunya. Tumpuannya kembali pada telefon sendiri.
Sumiati merengus. Nampaknya, tiada satupun antara mereka yang mahu meneka siapa budak yang berada di dalam gambar itu. Dia menghempas duduk dihadapan kedua orang tuanya sambil menilik gambar itu. Bibirnya tidak habis-habis mengukir senyuman gembira.
“Comel anak buah Mia, ni pa, ma. Tak sabar nak jumpa diorang,” kata Sumiati.
Tan Sri Syed Aminuddin memandang Puan Sri Suriani sambil mengerutkan dahi. Wajah Sumiati dipandang hairan. Anak buah? Sumiati mana ada adik beradik lain selain Ilya. Itupun tiri.
“Mia merepek apa ni? Anak buah siapa?”
Sumiati memandang mereka berdua silih berganti.
“Mia tak merepek. Budak berdua ni memang anak buah Mia. Anak Abang Am dengan Kak Ilya,”
Tan Sri Syed Aminuddin memandang wajah Sumiati tidak percaya.
“Mia jangan nak main-main. Mana Mia dapat gambar ni?”
“Ha’ah. Jangan nak bagi papa harapan palsu, Mia. Sian kat papa,” celah Puan Sri Suriani.
Sumiati mengeluh.“Mia tak main-mainlah. Ini memang anak Kak Ilya dengan Abang Am. Abang Am dah jumpa Kak Ilya. Dah berbaikpun. Cuma, Kak Ilya masih tak yakin nak balik Malaysia,”
“Alhamdulillah,” ucap Puan Sri Suriani. Wajahnya berubah gembira.
Itulah khabar yang dinantikan oleh mereka sekeluarga setelah sekian lama Ilya menghilangkan diri. Dia memandang suaminya yang sudah menunjukkan wajah gembira.
“Betul ke ni Mia? Am dah jumpa Ilya?” tanya Tan Sri Syed Aminuddin, kurang yakin.
“Dah sudah, papa. Yang bestnya, papa ada cucu kembar,”
“Alhamdulillah,” ucap Tan Sri Syed Aminuddin. Satu penantian yang berakhir dengan kegembiraan yang tidak terhingga. “Sue, anak abang….”

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/328087/MRS-PERFECTIONIST

[SNEAK PEEK] Kau Vaksin Anak Kau?! Habislah

Kau Vaksin Anak Kau?! Habislah Oleh Dr. Amirul Amzar, Dr. Suhazeli Abdullah, Mohd Dziehan, Tayang Hamzah

Kenapa orang dewasa pun perlukan suntikan vaksin? Jawapan mudah untuk persoalan ini adalah bagi melindungi diri dan melindungi orang di sekeliling daripada jangkitan penyakit.

Vaksin yang diperlukan untuk individu dewasa bergantung kepada umur, gaya hidup, rancangan perjalanan ke luar negara, status suntikan vaksin yang pernah diterima sebelum ini, dan keadaan status perubatan seseorang.

Berikut adalah antara sebab mengapa individu dewasa juga memerlukan suntikan vaksin.

1. Anda mungkin tidak lagi dilindungi. Anda mungkin menerima vaksin semasa kanak-kanak. Tetapi sesetengah vaksin memerlukan dos suntikan booster untuk terus berada dalam status perlindungan. Status perlindungan mungkin tidak tahan lama untuk penyakit seperti pertusis (batuk kokol) atau tetanus, yang biasanya diberikan semasa usia kanak-kanak.

2. Mendapatkan suntikan vaksin membantu melindungi anak-anak anda – terutamanya dalam melindungi bayi yang masih kecil dan belum mencapai usia yang boleh diberikan suntikan vaksin. Vaksin batuk kokol disyorkan untuk wanita hamil (dicadangkan usia kehamilan antara 27 dan 36 minggu) dan individu yang mempunyai hubungan dengan bayi kecil. Begitu juga dengan suntikan vaksin flu/selesema ini kerana tiada vaksin flu yang sesuai untuk bayi yang berumur kurang daripada 6 bulan.

3. Sesetengah vaksin memang hanya untuk orang dewasa. Sebagai contoh suntikan vaksin kayap/shingles (juga dikenali sebagai herpes zoster atau zoster) disebabkan oleh pengaktifan semula virus cacar air. Ia boleh menyebabkan ruam kulit yang teruk dan menyakitkan. Risiko untuk kayap meningkat terutama dalam golongan individu berumur. Vaksin ini disyorkan untuk orang dewasa berumur 60 tahun ke atas.

4. Anda mungkin memerlukannya semasa perjalanan. Melancong ke negara lain, anda mungkin menghadapi penyakit yang tidak akan didapati di Malaysia. Suntikan vaksin demam kuning contohnya diperlukan untuk perjalanan ke bahagian Afrika Sub-Sahara dan Amerika Selatan. Manakala untuk perjalanan semasa umrah, atau haji tahunan ke Mekah, kerajaan Arab Saudi mewajibkan suntikan vaksin meningococcal. Anda perlu membuat rujukan awal sebelum melancong ke negara lain bagi mengetahui keperluan mengambil apa-apa suntikan vaksin.

5. Setiap tahun memerlukan vaksin flu/selesema. Disyorkan semua individu berumur 6 bulan ke atas mendapatkan vaksin flu setiap tahun jika mereka tidak mempunyai alasan perubatan yang tidak membenarkan menerima suntikan vaksin tersebut. Vaksin flu ini diperbaiki setiap tahun dengan tujuan melindungi terhadap tiga ataupun empat jenis virus selsema yang sentiasa bermutasi dan dijangkakan akan menyerang setiap tahun.

6. Sebagai contoh buat kanak-kanak. Ramai kanak-kanak yang tidak tahu ataupun tidak boleh mengambarkan pengalaman dan mengapa mereka harus menerima suntikan vaksin. Mereka rata-ratanya takut kepada jarum dan kesakitan menerima suntikan. Oleh itu, individu dewasa boleh menunjukkan teladan dan membuktikan kepada mereka bahawa pencegahan sesuatu penyakit berjangkit melalui melalui suntikan vaksinasi adalah pilihan yang terbaik.

7. Anda mungkin tidak mendapat vaksin sepenuhnya semasa zaman kanak-kanak. Tidak semua orang bernasib baik divaksinasi sepenuhnya semasa zaman kanak-kanak. Katakan anda tidak mendapat vaksin untuk pencegahan seperti penyakit measles, begok (mumps), dan rubella semasa usia kanak-kanak. Oleh itu anda memerlukan suntikan vaksinasi walaupun sudah dewasa. Terdapat juga sesetengah individu dewasa yang pada ketika zaman kanak-kanak mereka, program vaksinasi belum bermula ataupun belum menyeluruh bagi merangkumi pelbagai jenis penyakit seperti pada jadual imunisasi kebangsaan yang ada sekarang.

8. Vaksin baru telah dihasilkan. Sesetengah vaksin yang disyorkan untuk orang dewasa agak baru. Sebagai contoh, FDA meluluskan vaksin HPV dan vaksin kayap/shingles pada tahun 2006. Meskipun jumlah individu dewasa yang diberi suntikan vaksin-vaksin baru semakin ini meningkat, namun tahap kesedaran bagi menerima sutikan vaksin ini adalah suatu cabaran untuk setiap negara.

9. Anda bekerja dalam profesion penjagaan kesihatan. Kakitangan penjagaan kesihatan berpotensi terdedah kepada segala macam jangkitan, serta terdedah kepada cairan darah dan badan pesakit. Kebanyakan dikehendaki bukan sahaja mendapatkan siri suntikan vaksinasi yang lengkap malah termasuk juga mendapatkan suntikan vaksinasi influenza tahunan, suntikan vaksin untuk measles, mumps, rubella (MMR), dan hepatitis B.

10. Anda aktif mengamalkan amalan seks bebas. Vaksin seperti hepatitis B sangat disyorkan kerana jangkitan virus Hepatitis B boleh dijangkiti daripada satu individu kepada individu lain melalui perpindahan cecair tubuh seperti air mani, cecair vagina, dan darah. Hepatitis B adalah 50-100 kali lebih mudah dijangkiti berbanding dengan HIV. Perlu diketahui, anda mungkin melihat pasangan anda sihat, namun pasangan anda mungkin membawa penyakit ini.

11. Anda mungkin mempunyai status imun tubuh yang rendah. Sebagai contoh, individu dewasa yang mempunyai masalah kesihatan seperti asthma, penyakit jantung, penyakit paru-paru, diabetes, ataupun penyakit kronik yang lain. Ataupun anda seorang perokok, sistem imun anda mungkin sedikit terganggu. Suntikan vaksin pneumococcal mungkin boleh membantu mencegah penyakit serius seperti pneumonia, meningitis, dan jangkitan darah yang disebabkan oleh bakteria Streptococcus pneumoniae. Justeru untuk individu seperti di atas, boleh dapatkan vaksin pneumococcal kerana anda mungkin menghadapi risiko yang lebih tinggi untuk jangkitan ini.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/324981/kau-vaksin-anak-kau-habislah