DELIMa, laman pendidikan digital baharu MoE, mendiskriminasi kandungan tempatan

DELIMA, laman pendidikan digital baharu MoE, mendiskriminasi kandungan tempatan, kata teknopreneur tempatan

 

Baru- baru ini KPM telah menlancarkan Digital Education Learning Initiatives Malaysia (DELIMa).  Ia merupakan sebuah laman pembelajaran digital yang membekalkan servis dan aplikasi pembekal luar seperti Google, Microsoft dan Apple secara percuma.

Ini maklum balas Pengarah Urusan Xentral Methods Sdn Bhd, Faiz Al Shahab mengenai perkara ini yang dikatakan telah mendiskriminasi kandungan tempatan. Beliau juga telah menyuarakan perkara ini kepada KPM bersama surat di bawah.

 

YBRS. DR. HABIBAH BINTI ABDUL RAHIM
KETUA PENGARAH PELAJARAN MALAYSIA
PEJABAT KETUA PENGARAH PELAJARAN MALAYSIA
KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA (KPM)
ARAS 8 BLOK E8

KOMPLEKS E, PUSAT PENTADBIRAN KERAJAAN PERSEKUTUAN
62604 WILAYAH PERSEKUTUAN PUTRAJAYA                                                                                       17 JUN 2020

 

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

YBrs. Dr. Habibah yang budiman,LAMAN SESAWANG DIGITAL EDUCATION LEARNING INITIATIVE MALAYSIA (DELIMA) MENDISKRIMINASI TEKNOLOGI DAN KANDUNGAN DIGITAL TEMPATAN

 

Merujuk perkara diatas, saya bagi pihak syarikat, sedar akan niat murni Kementerian Pendidikan Malaysia untuk mendemokrasikan sumber pendidikan digital. Namun pada masa yang sama, kami berpendapat bahawa pegawai-pegawai dalam KPM secara sistematik, mendiskriminasikan teknologi dan kandungan digital tempatan.

 Pada konteks makroekonomi Negara, bagaimanakah ianya demokrasi jika kita menindas diri kita sendiri?

Saya merujuk kepada laman sesawang DELIMA, yang baru dilancarkan, dan melihat bahawa semua inisiatif aplikasi dan kandungan digital tempatan telah diketepikan.

KPM dengan bangganya mengagong-agongkan teknologi dan aplikasi luar negara, dan berusaha sedaya upaya untuk menenggelamkan segala inisiatif tempatan yang maju.

YBrs. Dr. Habibah,

Untuk pengetahuan, Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) telah pun memulakan inisiatif perpustakaan digital sejak 2013, dan telah menggabungkan beberapa pelantar sumber digital dibawah payung u-Pustaka (jawapan PNM untuk mendemokrasikan sumber digital), dan perkhidmatan kami berjenama ELIB, menjadi pelantar sumber pinjaman e-Buku yang membawa variasi judul-judul tempatan.

ELIB secara statistiknya menyumbangkan lebih daripada 250ribu patron untuk u-Pustaka, dan untuk tahun 2020 sehingga 31 Mei sahaja, ELIB telah membawa lebih daripada 136 ribu pinjaman e-Buku, lebih daripada 1.2 juta hits trafik, dan lebih daripada 2 juta paparan halaman untuk u-Pustaka. Tidak dapat dinafikan bahawa ELIB adalah perkhidmatan paling popular dalam u-Pustaka, dan sudah tentu jauh meninggalkan Overdrive dari segi kepenggunaan.

Izinkan saya tambah sedikit lagi data, iaitu pecahan genre pinjaman. Mengikut dapatan statistik juga, 81% daripada pinjaman di ELIB adalah daripada semua jenis kategori dalam Bahasa Malaysia, manakala koleksi New York Times Bestseller memberi sumbangan sebanyak 12% daripada pinjaman, dan 7% lagi terdiri daripada kategori-kategori Bahasa Cina dan juga Bahasa Inggeris daripada terbitan tempatan. Ini adalah bukan sebuah fenomena, ianya berlaku kerana majoriti rakyat Malaysia kini lebih selesa dengan berbahasa Melayu, disebabkan oleh polisi menggunakan Bahasa Malaysia sebagai bahasa pengantaran dalam sekolah sejak 1976, sebuah polisi KPM sendiri.

Dr. Habibah yang saya hormati,

Jadinya soalan besar disini adalah mengapa dalam laman sesawang DELIMA, jika ikhlas, pautan pusat sumber bukan sahaja mengabaikan ELIB, malah juga mengabaikan laman web u-Pustaka (yang lebih rasmi), dan mengutamakan pautan Overdrive, yang merupakan sumber e-Buku daripada Amerika Syarikat dalam u-Pustaka?

Saya lihat juga tiada sebarang kandungan atau pun aplikasi daripada pemain tempatan yang lain, kerana jika perkhidmatan percuma yang menjadi pilihan, wujud juga koleksi video Edunation dan juga KPM eTextbook Reader, iaitu kepunyaan Perbadanan Kota Buku, agensi KPM sendiri, yang juga telah diketepikan. Ini semua adalah pemain-pemain lama dan matang dengan solusi yang maju untuk pendidikan di Malaysia, dan KPM tidak boleh memberi alasan tidak tahu. 

Apakah harapan untuk pemain industri tempatan jika sikap pegawai-pegawai dalam KPM adalah begini?

Pegawai-pegawai tidak membawa bincang secara telus sebarang rancangan dengan pemegang taruh tempatan, lagi-lagi yang kecil, hanya mengambil kira pandangan juru jual teknologi Barat atau paling hampir pun syarikat Telko tempatan sahaja.

Setelah melawat pameran pendidikan digital di luar Negara, pegawai-pegawai yang bergesel bahu dengan pembangun teknologi Barat ini merasakan mereka adalah pakar dalam bidang pendidikan digital, walaupun tidak melalui sebarang pengalaman pembangunan teknologi (ada perbezaan ketara antara membaca teori dan melaksanakan sesuatu untuk kegunaan kehidupan).

Sikap KPM adalah seperti orang kampung yang malu dengan orang kampungnya sendiri.

Saya faham bahawa alasan yang akan diberikan adalah tidak cukup masa untuk melibatkan semua pautan, namun sikap untuk hand pick Overdrive sebagai pautan menunjukkan sentimen pegawai-pegawai KPM yang hadap dengan produk Barat dan memandang rendah terhadap inisiatif tempatan.

Mengapa saya rasa amat kecewa adalah pada masa yang sama, wang Negara dicurah untuk syarikat-syarikat pemula tempatan memperkenalkan teknologi dan ekosistem baharu, supaya penjanaan ekonomi menuju revolusi industri 4.0 dapat diusahakan. Dana dan geran diberikan, tumpuan dan rangkaian dipupuk oleh agensi-agensi seperti MDEC, Cradle, Magic, MTDC dan yang lain, namun apabila tiba pada realiti, tiada sebarang sokongan yang diberikan oleh KPM dalam pelaksanaan atau pun perolehan teknologi tempatan.

Setiap negara maju mempunyai syarikat-syarikat teknologi yang mengetengahkan pengaruh dan mengumpul data untuk mereka membuat bekal menuju Revolusi Industri 4.0, kita pula di Malaysia dengan sewenang-wenangnya memberi data kepada teknologi luar supaya mereka dapat mencapai cita-cita mereka, meninggalkan kita sekadar pengguna bertauliah sahaja.

Sekali lagi ini jelas kelihatan apabila pautan moe-dl.edu.my adalah sekadar perkhidmatan ubah hala ke pelayan Google, supaya data setiap anak-anak kita disimpan oleh Google. Mudah dikatakan.

Namun sedekad dari sekarang, siapa yang perlu menjawab kepada anak-anak kita yang terasa diri mereka menjadi mangsa kecerdasan buatan (artificial intelligence) yang bermula daripada dataraya teknologi luar yang dibenarkan bersekongkol dengan KPM? Sudah tentu pegawai-pegawai yang membuat tetapan ini sudah pun pencen dan tidak bertanggungjawab lagi terhadap keputusan ini. KPM membuat keputusan hari ini yang tidak melindungi kepentingan masa depan murid-murid. Jika pegawai-pegawai tidak mementingkan perihal murid-murid, perihal industri tempatan, untuk siapakah pula pegawai KPM memberi khidmat?

Saya berharap bahawa perkara ini dibawa bincang, dan KPM juga perlu memahami senario semasa di Malaysia dengan lebih mendekati pemaju-pemaju teknologi tempatan. Semoga perkara ini diambil berat untuk kepentingan Negara kita.

Terima kasih saya dahulukan.

 

Yang Benar,

Syed Faiz Al-Shahab
Pengarah Urusan