Perangkap Minda Arus Perdana

Oleh: Faiz Al-Shahab

 

Sudah sekian lama saya tidak menulis, kesibukan dari hari ke hari mencemburui masa kita.

Pada mulanya, saya berniat untuk menulis pada hujung tahun ini, untuk merangkupi pelbagai kejadian yang telah berlaku di Malaysia, khususnya pada perubahan lanskap politik.

Walau bagaimana pun, pada satu pagi minggu lepas, saya dimaklumkan oleh rakan kerja sebaik tiba di pejabat tentang kejadian yang beliau telah dengar dan tonton dikaca televisyen berkaitan dengan sebuah program bernama Gegarvaganza di Astro, dimana penaja program Dato’ Sri Aliff Syukri telah menghina penonton di dalam studio  dengan mengatanya hodoh.

Agak naik angin dengan apa yang didengari, saya pun mencari rakaman ini di dalam Internet pada malam hari tersebut.

Setelah menontonnya, saya membuat keputusan untuk menulis serta merta tanpa membuang masa lagi.

Terima kasih Dato’ Sri kerana memberi saya semangat.

Program televisyen Gegarvaganza ini penuh dengan terpekik terlolong yang sebenarnya tak perlu ada pun tak apa.

Ya, apa yang Dato’ Sri Aliff telah lakukan dalam program ini adalah salah dari pelbagai aspek.

Beliau jelas kelihatan seorang yang tidak berpendidikan atau pun kurang pendedahan, jadi tidak hairanlah jika beliau bersikap tongong.

Namun begitu apa yang lebih menakjubkan untuk saya adalah penerimaan masyarakat kita kepada watak seperti Dato’ Sri Aliff dan sejenisnya pada kaca televisyen kita, pada tajaan kita, pada produk kita, dan pada penerimaan minda kita.

Seolah-olah minda kita akur untuk memilih yang paling teruk. Bagaimana masyarakat kita boleh terima produk dan perlakuan Dato’ Sri ini menentang logik pemikiran dan fitrah manusia.

Menerima beliau sebagai usahawan simbolik yang berjaya juga tidak kurang gilanya.

Tetapi semua ini adalah bukan salah beliau.

Dato’ Sri ini adalah seorang oportunis, dan dalam perihal ini beliau telah mengambil peluang untuk kepentingan perniagaannya.

Bagaimana watak ini dapat diterima masyarakat Malaysia, yang rata-rata menerima pendidikan rendah dan menengah secara percuma, adalah luar jangkaan.

Pemerhatian saya hanya dapat menjelaskan pandemik ini sebagai hasil daripada proses mencuci otak yang berpuluh tahun lamanya berlangsung di kaca televisyen.

Program-program bodoh dan kurang zat yang disajikan dari tahun ke tahun lambat laun akan memberi impak sebegini dimana masyarakat yang bahlul dapat dihasilkan dengan saksama.

Entiti seperti Astro, RTM, Media Prima, dan lain-lain yang sentiasa menipu masyarakat dengan kandungan tidak berkualiti sepatutnya dipersalahkan terlebih dahulu sebelum Dato’ Sri Aliff dikecam.

Industri televisyen Malaysia angkuh dan tiada tanggungjawab langsung dalam membangunkan sahsiah masyarakat kita.

Ya memang benar negara maju yang lain pun mempunyai saluran-saluran televisyen yang merosakkan, akan tetapi selalunya saluran-saluran yang kurang berzat ini diimbangi semula dengan saluran-saluran televisyen yang lebih berilmiah dan yang mengajak manusia berfikir.

Di Malaysia, saluran yang dikirakan sebagai ilmiah adalah saluran agama, malah itu pun sangat lemah kandungannya.

Jika ada program dokumentari dan ilmiah pun ianya tidak menarik dan ditetapkan pada tayangan siang sahaja.

Proses pembodohan dan penzombian manusia melalui kandungan hiburan ini telah berlangsung terlalu lama, dan telah merosak dan memundurkan pemikiran orang Malaysia, dan harus dihentikan serta merta.

Kita perlu faham kenapa ianya dilakukan, kerana masyarakat yang zombi adalah baik untuk pemerintahan dan perkhidmatan seperti bank, insurans, telco, celco, pembangun hartanah malah pendidikan juga.

Semuanya berkait rapat.

Apabila masyarakat lalai, maka lebih mudah untuk pembangun hartanah dan pihak bank menjual rumah pada kadar yang tidak munasabah, lebih mudah untuk pihak insurans mengenakan yuran premium insurans yang melampau, lebih mudah untuk syarikat telekomunikasi mengenakan caj yang tidak perpatutan, dan seterusnya.

Sama juga dengan pendidikan.

Pada tanggapan umum, anak-anak muda didorong untuk mengambil sijil diploma dan ijazah kerana mempercayai bahawa sijil-sijil pendidikan ini akan memberi peluang yang lebih baik untuk golongan ini keluar daripada perangkap B40.

Oleh demikian terpusu-pusu mak bapak yang menegaskan sijil diploma dan ijazah kepada anak-anak mereka walaupun mereka tidak minat untuk melanjutkan pengajian tinggi.

Yang mana kurang mampu akan menjual tanah atau menggadai barang kemas untuk menghantar anak mereka ke kolej dan universiti.

Walau bagaimanapun, kebanyakan daripada golongan muda ini akan mengambil pinjaman PTPTN.

Majoriti golongan muda kita akan meninggalkan kolej dan universiti untuk memulakan hidup bekerja dengan hutang yang sudah banyak.

Terbuktikah bahawa pendidikan tinggi dapat membantu kebanyakan kita untuk mendapat pekerjaan yang lebih baik? Sedikit sebanyak kenyataan ini mungkin benar.

Akan tetapi apabila masyarakat sudah menjadi zombi, semuanya akan terikut-ikut untuk melanjutkan pengajian tinggi tanpa mengira kos dan implikasi.

Kolej-kolej dan universiti-universiti pun mula menjadi banyak dan kualiti mula tidak diambil berat kerana ianya kini merupakan peluang bisnes yang besar untuk semua.

Kolej yang separa elok mengeluarkan sijil yang tiada makna sebenarnya kepada golongan pemuda-pemudi ini kerana mereka akan menjadi graduan yang masih terperangkap dalam golongan B40, kecuali kali ini, perangkap ini disertai hutang pengajian tinggi pula.

Justeru, tidak pelik bahawa ramai daripada peminjam PTPTN ini tidak mampu untuk membayar semula pinjaman.

Ada antara mereka ini enggan membayar hutang pengajian tinggi mereka kerana mereka rasa tertipu. Tertipu dengan skim untuk mengkayakan institusi pengajian, yang tidak membawa apa-apa perubahan terhadap kualiti hidup mereka, malah ada yang disedut pula oleh pusaran B40.

Yang untung adalah kolej-kolej yang melihat peluang ini sebagai bisnes semata-mata.

Disini bukan saya mahu menentang keperluan pengajian tinggi, akan tetapi apa maknanya proses pengajian yang tidak berkualiti dan tidak mendorong kematangan pemikiran untuk anak-anak muda?

Jika semua anak-anak muda kita mempunyai sijil pengajian tinggi, tetapi tiada peluang untuk mendapat pekerjaan yang bagus, apa gunanya?

Hidup mereka adalah lebih baik tanpa sijil-sijil yang mahal ini, kerana sudah tentu mereka tidak terjebak dengan hutang-piutang yang besar.

Kembali semula kepada kes Dato’ Sri Aliff tadi, bagaimana masyarakat yang mempunyai ramai graduan boleh berseronok dengan hiburan sebegini?

Ada sesuatu dalam komuniti kita yang tidak kena. Begitu luas dunia ini dengan penuh kepelbagaian, namun orang kita masih tidak berminat untuk menjelajah. Sifat tidak ingin tahu ini menunjukkan bahawa kebanyakan kita sudah pun menjadi zombi.

Untuk mengubah nasib, kita harus menggalakkan orang-orang muda kita untuk melancong, menjelajah, dan membaca.

Amalan-amalan seperti ini boleh membantu kita keluar daripada perangkap minda arus perdana.

Jika tidak, kita hanya dilihat sebagai pengambil hutang yang sedia untuk disembelih…

Sejenak Bersama Hannah Ezaty

Hello readers! Pada bulan ini, admin akan kongsikan kepada anda hasil temu bual kami bersama penulis buku yang bernaung bawah Karyaseni dan Penulisan2u.

Kalau readers nak tahu serba sedikit tentang penulis buku yang terkenal ini, boleh ikuti temu bual kami di bawah.

 

Latar belakang Hannah Ezaty

Lahir, membesar dan tinggal di Pulau Pinang. Mempunyai pendidikan dalam bidang Perakaunan tetapi lebih cintakan dunia penulisan. Mula menceburkan diri dalam bidang penulisan selepas tamat belajar pada tahun 2011.

1) Siapa yang memberi inspirasi untuk Hannah Ezaty menulis?

Ketika di Tingkatan 2, cikgu Bahasa Inggeris saya ‘memaksa’ saya untuk menulis sebuah sajak. Kemudian, sajak tersebut telah diterbitkan ke dalam majalah sekolah. Bermula dari situ, tercetusnya minat dan inspirasi untuk menulis. Terima kasih, cikgu!

 

2) Apa makanan kegemaran Hannah?

Semestinya makanan pedas. Lagi pedas lagi syokk!

 

3) Siapakah penulis kegemaran Hannah? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Ramaiiii!

 

4) Apakah novel kegemaran Hannah? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Banyak. Tak tertulis rasanya. Tapi, antaranya ialah daripada tulisan Bikash Nur Idris, Ismi Fa Ismail dan Ramlee Awang Murshid.

 

5) Ada haiwan peliharaan tak di rumah?

Tak ada.

 

6) Jika Hannah diberi peluang untuk melancong secara percuma, ke manakah Hannah mahu pergi dan mengapa?

Negara-negara Eropah terutamanya Switzerland, Spain dan Iceland. Saya nak ke Switzerland sebab nak naik mountain coaster sambil menikmati panorama dan keindahan alam semulajadi di sana. Spain kerana sejarah serta budayanya dan Iceland kerana Aurora! Oh, ya. Teringin juga nak ke Istanbul untuk food hunting. I’m a food lover!

 

7) Adakah Hannah merancang untuk menulis dan produce novel terbaru?

Ya, saya bakal menerbitkan sebuah novel bergenre romance-mystery tak lama lagi berjudul 9 NOTA yang menceritakan kisah hidup seorang wanita yang sering menerima nota misteri daripada pengirim tak bernama dan bagaimana cara dan usaha yang dilakukan untuk menjejaki pengirim misteri berkenaan.

 

8) Pada pandangan Hannah, apa istimewanya novel Hannah berbanding novel lain di pasaran?

Dekat dengan hati pembaca kut?

 

9) Dari mana Hannah selalu dapatkan ilham untuk menulis? Ada yang dari pengalaman sendiri ke?

Ilham datang tak kira waktu. Kadang-kadang, bila nak tidur pun ilham boleh muncul. Bangun pagi pun boleh dapat ilham. Kebanyakannya datang daripada pemerhatian dan pembacaan. Ada juga daripada pengalaman sendiri dan orang sekeliling. Adakalanya daripada berita dan isu-isu semasa yang telah diolah sehingga menjadi sebuah fiksyen.

 

10) Apa rutin harian Hannah? Ada yang rare tak?

Rutin harian biasa-biasa saja. Cuma saya akan menulis antara jam 3 pagi sampai jam 9 pagi kalau ada deadline. Selebihnya macam rutin orang lain.

Saya juga suka melepak seorang diri kat balkoni rumah antara jam 2-3 pagi kalau tak boleh tidur sambil perhati kereta yang lalu lalang. Err… itu dikira rare tak?

 

11) Describe diri Hannah dalam 3 patah perkataan.

Sepi itu mengasyikkan.

 

12) Selain Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, apa lagi bahasa lain yang Hannah kuasai?

Pernah belajar Mandarin, Italian dan Spanish tapi sampai sekarang tak fasih-fasih. Hehe.

 

13) Apa nasihat Hannah kepada penulis-penulis yang masih baru dalam industri buku?

Jangan cepat mengalah dan berputus asa. Hargai diri sendiri dan bakat pinjaman tuhan. Teruskan berjuang!

 

14) Apakah pesanan Hannah kepada pembaca di luar?

Teruskan membaca dan teruslah menyokong industri buku dan penulisan.

 

Kami harap cik Hannah Ezaty akan terus merwarnai dunia penulisan dengan coretan yang menarik dan bermutu lagi. Jika anda berminat dengan tulisan Hannah Ezaty, boleh klik pada link di bawah untuk mendapatkannya.

 

Lebih banyak karya dari Hannah Ezaty boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/author/filter/au_47199_hannah-ezaty/~

Sejenak Bersama Aliesha Kirana

Aliesha Kirana

 

Hello readers! Admin akan kongsikan hasil temu bual kami bersama seorang penulis dari Karyaseni dan Penulisan2u. Pada bulan ini, admin berjaya menemu bual seorang penulis buku yang terkenal dengan bukunya Love You Mr. Arrogant, Aliesha Kirana! 

Kalau readers nak tahu serba sedikit tentang penulis buku ini, boleh ikuti temu bual kami di bawah 🙂

 

Aliesha Kirana, 6 tahun bergelar penulis, 7 novel dan 1 kompilasi cerpen bersama Karyaseni dan Penulisan2u.

-Love You Mr. Arrogant

-Cinta Bersaiz XXL

-Miss You Mr. Arrogant

-Melodi Cinta II (cerpen Daim)

-Angin Cinta

-Mamat Muka Selenga

-Pak Cik Kerek Semanis Pavlova

-Jodohku Jejaka Jelita

 

Bagi yang ingin mengikuti perkembangan penulis, bolehlah mengikuti:-

Facebook Pages di fb.com/NovelisAlieshaKirana,

blog penulisan tintaalieshakirana.blogspot.com,

Wattpad @AlieshaKirana,

twitter dan instagram @alieshakirana.

 

1) Siapa yang memberi inspirasi untuk Aliesha Kirana menulis?

Saya sendiri tak pasti siapa yang beri saya inspirasi tapi saya rasa saya mula berminat untuk menulis sedari saya sekolah rendah lagi. Saya suka benar dengan karangan yang tak ada format. Jadi saya rasa saya harus bagi kredit kepada cikgu Bahasa Melayu saya dahulu sebab buat saya jatuh cinta dengan karangan. Dan sampai sekarang saya tak berhenti menulis.

 

2) Apa makanan kegemaran Aliesha Kirana?

Saya sejenis manusia yang tak memilih makanan, saya boleh makan semua (yang halal) jadi kegemaran saya pun ada banyak. To name a few; samgyetang, nasi ayam, ikan patin masak lemak, nasi kerabu, ayam percik, ikan keli bakar, daging kambing bakar dan banyak lagi. Oh terus teringat pasar malam. Lain kali jangan tanya saya bab makanan. Hahah.

 

3) Siapakah penulis kegemaran Aliesha Kirana? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Ramai saja penulis yang saya suka, tapi kalau bukan semata sebab novelnya, saya akan sebut Illa Shanahila, Liz Haliza dan Aifa Batrisya. Sebab dia orang sahabat-sahabat penulis yang saya paling rapat. Aci kan? Haha!

 

4) Apakah novel kegemaran Aliesha Kirana? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Banyak sebenarnya novel kegemaran saya jadi susah nak senaraikan satu-satu dekat sini.

 

5) Ada haiwan peliharaan tak di rumah?

Tak ada. Tapi teringin nak bela haiwan eksotik macam burung hantu, iguana mahupun ular sawa. Haha.

 

6) Jika Aliesha Kirana diberi peluang untuk melancong secara percuma, ke manakah Aliesha Kirana mahu pergi dan mengapa?

Kalau percuma dan tak perlu memilih, maka semua tempat di dunia ni saya teringin nak jejak. Tapi kalau kena pilih a few saja, maka saya mungkin akan pilih:

-Mekah dan Madinah, untuk ziarah dan umrah.

-Korea, pernah pergi tapi nak repeat sebab best sangat!

-Jepun, nak tengok sakura berkembang masa musim bunga.

-India, mungkin untuk merasai sendiri macam mana berlari-lari di taman bunga yang terbentang luas. Haha!

-Iceland, nak kejar Aurora Boraelis

-Switzerland, sebab view dia masya-Allah!

 

7) Adakah Aliesha Kirana merancang untuk menulis dan produce novel terbaru?

Yup. Insya-Allah, selagi diizin Allah untuk berkarya. Nantikan!

 

8) Apakah pesanan Aliesha Kirana kepada pembaca di luar? 

Bacalah buku-buku saya dan rakan-rakan penulis yang lain, kerana insya-Allah walau karya-karya kami banyak kekurangan tapi kamu sudah mencuba yang terbaik untuk memenuhi citarasa dan kepuasan pembaca. Tolong sokong industri novel dan buku ini, jangan biarkan ia hambar ya? Sokongan pembaca buatkan kami terus bersemangat untuk berkarya di masa hadapan dan mencuba untuk terus melakukan yang terbaik. Terima kasih untuk pembaca-pembaca yang tak henti-henti menyokong kami terutamanya saya, Aliesha Kirana, daripada dulu hinggalah sekarang, di saat jatuh bangun, susah dan senang. Terima kasih!

 

9) Pada pandangan Aliesha Kirana, apa istimewanya novel Aliesha Kirana berbanding novel lain di pasaran?

Lemah betul bab nak memuji novel sendiri,  sebab bagi saya banyak sangat kekurangan novel-novel saya ni. Tapi bagi saya apa yang berbeza dan boleh dikatakan istimewa adalah saya selalu memberi kelainan dalam watak-watak yang saya cipta. Setiap novel ada pelbagai watak yang berbeza. Contohnya:

-Love You Mr. Arrogant – kisah lelaki yang berlagak sombong dengan gadis naif.

-Cinta Bersaiz XXL – kisah gadis saiz XXL bertemu jodoh dengan lelaki sempurna.

-Mamat Muka Selenga – kisah lelaki biasa yang sengal dengan gadis garang, jiwa kental.

-Pak Cik Kerek Semanis Pavlova – kisah lelaki bujang terlajak kerana menjaga anak saudaranya yang lumpuh.

-Jodohku Jejaka Jelita – kisah lelaki berwajah keperempuan dan berperwatakan lembut.

Berbeza kan? Jadi nantikanlah apa kelainan yang saya bawa untuk novel berikutnya ya.

 

10) Dari mana Aliesha Kirana selalu dapatkan ilham untuk menulis? Ada yang dari pengalaman sendiri ke?

Ilham ini sebenarnya boleh didapati daripada pelbagai cara. Sengaja atau tidak sengaja. Biasanya saya dapatkan ilham daripada pemerhatian dan tontonan. Saya suka memerhati sekeliling saya dan dari situ kadangkala muncul idea yang saya tak sangka. Drama, program tv dan filem juga ada membantu dalam memberi inspirasi tetapi itu tidak bermakna saya meniru apatah lagi mengambil bulat-bulat daripada cerita tersebut. Saya biasanya suka memerhati satu-satu watak dan karakter yang saya tonton. Sebagai contoh, karakter Jep Sepahtu yang lucu dan sengal, membuatkan saya mendapat idea untuk mencipta watak sebegitu di dalam novel Mamat Muka Selenga.

Kalau daripada pengalaman saya sendiri ada juga saya masukkan tetapi biasanya tidak banyak. Sekadar 5 ke 10% sahaja, hanya sekadar penambah perasa. Contohnya di dalam novel Love You Mr. Arrogant, watak heroin, Zaara Amirah sukakan warna merah jambu, suka makan ikan keli dan ayam percik (nampak tak perkaitannya di sini dengan soalan tentang makanan kegemaran saya tadi? Haha), sama macam saya. Dalam novel Cinta Bersaiz XXL pula, kisah-kisah sadis yang dialami heroin, Adeeba Addin kerana dia bersaiz XXL, kebanyakannya saya pernah lalui sendiri sebagai seorang yang bersaiz besar.

 

11) Apa rutin harian Aliesha Kirana? Ada yang rare tak?

Rutin harian saya teramatlah membosankan jadi nak share pun takut orang lain mengantuk mendengarnya. Haha. Jadi sebab itu saya suka menulis sebab menulis membawa saya mengembara ke alam khayalan yang saya boleh corakkan sendiri.

 

12) Describe diri Aliesha Kirana dalam 3 patah perkataan.

Penulis. Pencinta. Pemimpi.

 

13) Apa nasihat Aliesha Kirana kepada penulis-penulis yang masih baru dalam industri buku?

Buat semua penulis baru, sama ada yang sudah punya buku atau masih mencuba untuk karyanya diterbitkan, saya cuma nak pesan supaya jangan berputus asa dan lemah semangat dalam berkarya. Jatuh bangun itu lumrah dalam kehidupan, termasuk dalam industri ini tetapi kita harus sentiasa percaya yang rezeki tak pernah salah alamat, asalkan kita berusaha dan tidak menyerah kalah.

Terus belajar dan belajar untuk memantapkan penulisan kita dan jangan pernah puas dengan tahap kita sedia ada. Bagi saya penulis juga harus jadi seorang pembaca supaya kita dapat luaskan minda kita dan belajar sesuatu daripada penulis lain. Kalau kita tak baca novel orang lain, kita akan rasa novel kita dah cukup bagus dan tak perlukan penambahbaikan lagi. Kalau kita baca novel dan lihat cara-cara penulis lain, barulah kita akan sedar yang bukan kita seorang yang pandai menulis. Masih ramai lagi yang pandai dan mungkin lebih pandai menulis daripada kita. Kan?

Jadi jangan putus asa, teruskan membaca, teruskan belajar, dan teruskan menulis. Teruskan usaha kalian dan teruskan perjuangan! Saya doakan setiap daripada kalian akan berjaya menempa nama dalam industri. Amin!

 

14) Selain Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, apa lagi bahasa lain yang Aliesha Kirana kuasai?

Saya boleh faham bahasa Hindi sikit-sikit, tapi nak bertutur tu gagaplah. Haha. Ini adalah hasil menjadi penonton drama Hindi tegar sejak kecil. Sekarang tengah cuba fahamkan bahasa Korea supaya bila tonton Kdrama tak payah fokus dekat subtitle sangat jadi boleh fokus tengok ahjussi-ahjussi yang berkarisma. Hahaha. Gurau.

 

Karya terbaru Aliesha Kirana boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/author/filter/au_34513_aliesha-kirana/~

Sejenak Bersama Sahidzan Salleh

Antara karya Sahidzan Salleh, One Two Jaga

 

Hai readers! Seperti kebiasaanya, admin akan kongsikan kepada anda hasil temu bual kami bersama penulis buku. Pada bulan ini kami berjaya menemu bual seorang penulis buku yang terkenal dengan salah satu bukunya, One Two Jaga, iaitu Sahidzan Salleh.

Kalau readers nak tahu serba sedikit tentang penulis buku yang terkenal ini, boleh ikuti temu bual kami di bawah 🙂

 

1. Siapa yang memberi inspirasi untuk Sahidzan Salleh menulis?

Pertama, diri sendiri. Akan sentiasa wujud kemahuan untuk menghasilkan sesuatu di dalam diri saya. Kedua, penulis-penulis yang saya gemari. Saya mula menulis novel pertama setelah timbul pertanyaan di dalam benak saya; bagaimana seorang penulis dapat menyiapkan novelnya?

 

2. Apa makanan kegemaran anda?

Makanan pedas.

 

3. Siapakah penulis kegemaran anda? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Haruki Murakami (novel), Etgar Keret (cerpen).

 

4. Apakah novel kegemaran Sahidzan Salleh? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Pinball, 1973.

 

5. Ada haiwan peliharaan tak di rumah?

Kucing.

 

6. Jika anda diberi peluang untuk melancong secara percuma, ke manakah anda mahu pergi dan mengapa?

Jepun. Mungkin sebab saya membesar dengan menonton dan membaca produk-produk hiburan Jepun.

 

7. Apakah Sahidzan Salleh merancang untuk menulis dan produce novel terbaru?

Ya, sudah tentu. Sasaran saya adalah untuk menghasilkan sebuah novel setiap tahun.

 

8. Apakah pesanan Sahidzan Salleh kepada pembaca di luar?  

Bacalah novel-novel saya.

 

9. Pada pandangan Sahidzan Salleh, apa istimewanya novel Sahidzan Salleh berbanding novel lain di pasaran?

Saya cuba menghidangkan suatu karya yang pantas, mindblown dan mudah dibaca.

 

10. Dari mana Sahidzan Salleh selalu dapatkan ilham untuk menulis? Ada yang dari pengalaman sendiri ke?

Dari persekitaran dan pengalaman sendiri yang diolah menjadi sebuah fiksyen.

 

11. Apa rutin harian Sahidzan Salleh? Ada yang rare tak?

Rutin harian saya membosankan. Mungkin sebab itu saya menulis novel. 

 

12. Describe diri Sahidzan Salleh dalam 3 patah perkataan?

Sunyi adalah kebisingan.

 

13. Apa nasihat Sahidzan Salleh kepada penulis-penulis yang masih baru dalam industri buku?

Banyak membaca daripada menulis.

 

14. Selain Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, apa lagi bahasa lain yang Sahidzan Salleh kuasai?

Tiada.

 

Kami harap Sahidzan Salleh akan terus merwarnai dunia penulisan dengan coretan yang menarik dan bermutu. Jika anda berminat dengan tulisan Sahidzan Salleh, boleh klik pada link di bawah untuk mendapatkannya.

 

Karya terbaru Sahidzan Salleh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/author/filter/au_47371_sahidzan-salleh/~

Sejenak Bersama Nadia Khan

Nadia Khan

 

Hai readers! Seperti kebiasaanya, admin akan kongsikan kepada anda hasil temu bual kami bersama penulis buku. Pada bulan ini kami berjaya menemu bual seorang penulis buku yang terkenal, Nadia Khan! Salah satu bukunya, Gantung sudah pun dijadikan drama bersiri di kaca tv.

Kalau readers nak tahu serba sedikit tentang penulis buku yang terkenal ini, boleh ikuti temu bual kami di bawah 🙂

 

1) Siapa yang memberi inspirasi untuk Nadia Khan menulis?

Arwah Mak (Mak Long) saya seorang yang suka membaca. Dia sentiasa galakkan saya untuk terus menulis supaya ada bahan bacaan yang dia suka. Dan tiada yang lebih menyeronokkan daripada membaca karya anaknya sendiri.

 

2) Apa makanan kegemaran anda?

Saya tak pernah tolak nasi lemak bungkus.

 

3) Siapakah penulis kegemaran anda? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Maggie O’Farrell

 

4) Apakah novel kegemaran Nadia Khan? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Perhaps in Paradise – Ellina Abdul Majid

Instructions For A Heatwave – Maggie O’Farrell

Harry Potter and The Half-Blood Prince – J.K. Rowling

The Marble Collector – Cecilia Ahern

Spoiled Brats – Simon Rich

(Banyak lagi sebenarnya)

 

5) Ada haiwan peliharaan tak di rumah?

Takde tapi nak kucing!

 

6) Jika anda diberi peluang untuk melancong secara percuma, ke manakah anda mahu pergi dan mengapa?

New York (“melancong secara percuma” ni termasuk tiket penerbangan kelas pertama tak? Sebab New York jauh. Dah tua ni satgi sakit belakang lak naik kapal terbang lama-lama)

 

7) Apakah Nadia Khan merancang untuk menulis dan produce novel terbaru?

All the time ☺ 

 

8) Apakah pesanan Nadia Khan kepada pembaca di luar?

Teruskan membaca.   

 

9) Pada pandangan Nadia Khan, apa istimewanya novel Nadia Khan berbanding novel lain di pasaran?

Mungkin watak-wataknya yang dekat di hati pembaca.

 

10) Dari mana Nadia Khan selalu dapatkan ilham untuk menulis? Ada yang dari pengalaman sendiri ke?

Ilham ada di mana-mana. Disiplin untuk menulis; itu yang susah. Pengalaman memang ada memberi ilham, tapi diolah untuk menjadi cerita yang lebih menarik.

 

11) Apa rutin harian Nadia Khan? Ada yang rare tak?

Rutin harian sentiasa berubah. Kalau ada yang rare pun, kadang-kadang bila saya ada writer’s block saya akan pandu kereta seorang diri sambil mainkan watak-watak yang saya tulis – praktis dialog diorang, bagi sedap.

 

12) Describe diri Nadia Khan dalam 3 patah perkataan?

Daydreamer. Storyteller. Confidant. 

 

13) Apa nasihat Nadia Khan kepada penulis-penulis yang masih baru dalam industri buku?

There’s no such thing as an overnight success – keep on trying.

 

14) Selain Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, apa lagi bahasa lain yang Nadia Khan kuasai?

Bahasa Inggeris. Saya faham Hindi, tapi kalau bertutur tatabahasa saya berterabur sikit.

 

Kami harap cik Nadia Khan akan terus merwarnai dunia penulisan dengan coretan yang menarik, bermutu dan mind blowing lagi. Jika anda berminat dengan tulisan Nadia Khan, boleh klik pada link di bawah untuk mendapatkannya.

 

Lebih banyak karya dari Nadia Khan boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/author/filter/au_3059_nadia-khan/~

Sejenak Bersama JAck S Adli

Hai semua. Entri kali ini, admin berjaya menemu bual salah seorang penulis yang sedang mengukir namanya dalam industri penulisan bagi kategori travel guide. Beliau ialah JAck S Adli, penulis buku Road To Japan. Anda nak kenal lebih lanjut mengenai beliau? Teruskan membaca entri ini.

Saya berasal Dari Kota Bharu Kelantan, Nama JAck S adli adalah gabungan nama samaran dan nama sebenar saya. Saya telah menjelajah ke banyak negara sama ada untuk tujuan bekerja atau mengembara, tetapi negara Jepun adalah sebuah negara yang telah membuatkan saya tertarik untuk datang dan datang lagi. Ini kerana saya paling tertarik dengan keindahan, kecanggihan, kesopanan dan disiplin penduduknya, kerana kecintaan saya terhadap negara ini, saya telah menjelajah hampir ke seluruh pelusuk Jepun sehingga ke ceruk kampung. Saya juga merupakan pemilik halaman FB ROAD TO JAPAN yang mempunyai 105k pengikut. Halaman itu diwujudkan untuk berkongsi maklumat bagi memudahkan perjalanan mereka yang ingin ke sana dan perkongsian yang dilakukan di dalam halaman FB tersebut adalah secara percuma.

Saya tidak pernah menunjukkan wajah saya di media sosial atau di mana-mana walaupun di buku saya sendiri, setiap kali jika gambar saya di muatnaik di mana mana media sosial, wajah saya akan ditutup. Saya lebih suka orang mengenali saya dengan  nama dan membaca penulisan saya daripada mengenali wajah saya.

1. Siapa yang memberi inspirasi untuk JAck menulis?

Saya menerbitkan buku ini (Edisi 1) di atas dasar ingin membantu mereka (selain Halaman FB Road To Japan) yang ingin membuat perjalanan ke Jepun, ini kerana selepas tahun 2013 kemasukan rakyat Malaysia semakin bertambah semenjak kerajaan Jepun memperkenalkan “Visa On Arrival’ (VOA) yang  di berikan secara percuma semasa ketibaan di sana.  Namun begitu, rujukan ke sana masih tidak banyak dan menyeluruh sama ada secara di atas talian atau cetakan dan dari situ saya sedar ramai memerlukan buku seperti ini untuk di jadikan bahan rujukan.

2. Apa makanan kegemaran anda?

Yong tau foo.

3. Siapakah penulis kegemaran anda? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Dr. Tengku Asmadi Tengku Mohamad.

4. Apakah novel kegemaran JAck? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Tiada dan saya tidak pernah membaca novel. Saya lebih gemar membaca buku buku motivasi.

5. Ada haiwan peliharaan tak di rumah?

Kehidupan saya yang sentiasa berada di luar negara menyebabkan sukar untuk memiliki haiwan peliharaan.

6. Jika anda diberi peluang untuk melancong secara percuma, ke manakah anda mahu pergi dan mengapa?

BHUTAN – Sebuah Negara Timur Himalaya, negara yang kecil di antara negara China dan negara India , saya ingin ke sini untuk melihat sendiri dan menerokai negara yang di gelar sebagai negara yang paling gembira di dunia, saya juga ingin merasai sendiri kehebatan negara yang kemasukan pelancong yang terkawal serta keindahan alam sekitarnya.

7. Apakah JAck merancang untuk menulis dan produce novel terbaru?

Saya sedang berusaha meneruskan kesinambungan buku Road to Japan. Buat masa sekarang saya sedang mengumpulkan bahan untuk menghasilkan sebuah buku bagi membantu perjalanan mereka yang ingin menerokai Hokkaido dan Tohoku, salah satu daerah di Jepun.

8. Apakah pesanan JAck kepada pembaca di luar?   

Bagi mereka yang merancang perjalanan ke Jepun buat pertama kali , buku ini wajib anda miliki sebagai panduan sebelum atau semasa di sana.

9. Pada pandangan JAck apa istimewanya novel JAck S berbanding novel lain di pasaran?

Buku Road To Japan tidak menceritakan pengalaman pengembaraan saya di Jepun tetapi  buku ini  menerangkan bagaimana cara untuk anda ke Jepun.

10. Dari mana JAck S selalu dapatkan ilham untuk menulis? Ada yang dari pengalaman sendiri ke?

Setiap perjalanan saya di Jepun saya akan catatkan setiap apa yang saya lakukan, terutama jika saya ke tempat tempat yang belum pernah saya jejaki. Dari catatan ini saya kumpulkan untuk di bukukan sebagai rujukan untuk orang lain.

11. Apa rutin harian JAck S? Ada yang rare tak?

Jika saya berada di Malaysia setiap hari saya akan ke gym, selain daripada itu, scuba diving adalah aktiviti kegemaran saya di hujung minggu.

12. Describe diri JAck S dalam 3 patah perkataan?

Merendah diri, pemurah dan penyabar.

13. Apa nasihat JAck S kepada penulis-penulis yang masih baru dalam industri buku?

Saya sebenarnya penulis baru dan tidak pernah bermimpi untuk penulis dan menerbitkan buku (Edisi 1 di terbitkan oleh saya sendiri) dan sebagai penulis baru, saya perlu lebih banyak membaca karya orang lain  untuk menambah pengetahuan dan  untuk memperbaiki mutu penulisan akan datang.

14. Selain Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, apa lagi bahasa lain yang JAck kuasai?

Tiada.     

Boleh follow page JAck S Adli di FB – Road to Japan 

https://www.facebook.com/groups/Road.To.Japan/
https://www.thevocket.com/hotel-bajet-di-jepun/

https://www.thevocket.com/5-pass-pengangkutan-awam-yang-anda-perlu-tahu-sebelum-travel-ke-osaka-jepun/
https://amazingnara.com/6-tip-yang-aku-guna-untuk-cari-souvenir-bajet-dan-percuma-bila-travel-di-jepun/
https://www.his.com.my/road-to-japan/
https://www.goodreads.com/book/show/37878751-road-to-japan-jack-s-adli

Kami berharap agar encik JAck S Adli akan terus merwarnai dunia penulisan dengan coretan yang menarik dan bermutu. Jika anda berminat dengan tulisan beliau, boleh klik pada link di bawah untuk mendapatkannya.

Karya terbaru JAck S Adli boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/203494/Road-To-Japan-DIY-Travel-Ke-Jepun

Sejenak Bersama Azleya Shadzalin

Antara hasil karya Azleya Shahdzlin dalam industri buku

Hai readers semua! Seperti kebiasaanya, admin akan kongsikan kepada anda hasil temu bual kami bersama penulis buku. Bagi bulan ini, admin berjaya menemu bual seorang penulis novel yang kini telah menghasilkan 5 buah novel keseluruhannya.

Saya Azleya Shadzalin, berasal dari Batu Pahat, Johor. Sebelum ini saya bernaung di bawah rumah penerbitan KarnaDya. Selepas itu bersama Alaf 21 (Karangkraf) sehingga sekarang.

1. Siapa yang memberi inspirasi untuk Azleya Shadzalin menulis?

Sebelum menjadi penulis saya memang peminat novel. Saya gemar membaca. Jadi secara keseluruhannya saya mendapat inspirasi dari pembacaan novel penulis-penulis senior dan rakan-rakan penulis yang lain.

2. Apa makanan kegemaran Yatie Atiqa?

Saya amat menggemari sate, rojak manis, western food dan sudah tentu sebagai orang Johor, asam pedas merupakan salah satu makanan kegemaran saya.

3. Siapakah penulis kegemaran anda? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Aina Emir, Aisya Sofea, Hani Fazuha, Melur Jelita dan semua penulis secara amnya. Saya kan minat membaca jadi semua penulis saya suka. Tak kira penulis senior atau penulis baru.

4. Apakah novel kegemaran Azleya Shadzalin? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Banyak! Antaranya novel-novel Aina Emir, novel-novel Aisya Sofea, novel-novel Melur Jelita dan banyak lagilah.

5. Ada haiwan peliharaan tak di rumah?

Ada. Kucing.

6. Jika anda diberi peluang untuk melancong secara percuma, ke manakah anda mahu pergi dan mengapa?

Saya suka ke Mekah dan Madinah. Tenang dan banyak memberi inspirasi dari segi jiwa dan nurani. Tapi itu tidak dikira melancong kan? Jadi, jika destinasi pelancongan, saya memilih Korea, Indonesia, negara Timur Tengah atau negara Eropah sebab banyak tempat menarik dan situasi yang boleh membuahkan idea selain dapat bercuti dan bersantai.

7. Apakah Azleya Shadzalin merancang untuk menulis dan produce novel terbaru? 

Ya, sudah semestinya. Sebagai penulis saya sentiasa mahu hasilkan sesuatu untuk tatapan pembaca dan untuk kepuasan diri sendiri bila dapat menjadikan idea yang terangka di minda dalam bentuk cetakan.

8. Apakah pesanan Azleya Shadzalin kepada pembaca di luar?

Apa yang mampu saya katakan, terimalah apa yang penulis hasilkan seadanya. Kami penulis ni sudah cuba sedaya upaya untuk hasilkan karya yang terbaik dan memang sukar untuk memuaskan hati semua pihak. Maafkan saya dan penulis lain jika hasil karya kami tidak menepati citarasa. Tegurlah sebaiknya agar kami boleh perbaiki dari masa ke masa.

9. Pada pandangan Azleya Shadzalin, apa istimewanya novel Azleya Shadzalin berbanding novel lain di pasaran?

Saya hanya penulis kecil. Tiada yang istimewa tentang penulisan saya. Masih terlalu banyak yang perlu saya pelajari. Apa yang saya tulis setakat ini adalah berdasarkan kisah benar jadi saya berharap agar karya saya mampu menyentuh jiwa pembaca dan moga ada sedikit pengajaran yang dapat pembaca perolehi dari penulisan saya.

10. Dari mana Azleya Shadzalin selalu dapatkan ilham untuk menulis? Ada yang dari pengalaman sendiri ke?

Secara keseluruhannya saya banyak mendapat idea dari perkongsian cerita kawan-kawan dan kenalan. Selain itu dari pemerhatian terhadap apa yang berlaku di sekeliling. Saya suka perhatikan keadaan dan situasi yang berlaku tak kira di mana saja.Ada juga sedikit pengalaman sendiri yang saya selitkan dalam penulisan sebagai kenangan.

11. Apa rutin harian Azleya Shadzalin? Ada yang rare tak?

Tak ada yang rare pun. Saya mempunyai pekerjaan tetap jadi masa saya memang sentiasa terisi dengan tugasan dari jam 8 pagi hingga 6 petang. Di sebelah malam pula selepas meluangkan masa bersama anak-anak dan keluarga, barulah saya menulis. Itu pun jika tidak terlalu letih. Menulis dan membaca novel merupakan hobi yang mampu buat saya release tension bekerja selepas menghadapi hari yang panjang dan melelahkan.

12. Describe diri Azleya Shadzalin dalam 3 patah perkataan?

Saya suka cabaran.

13. Apa nasihat Azleya Shadzalin kepada penulis- penulis yang masih baru dalam industri buku?

Menulis ni ibarat percaturan nasib. Kadang di bawah dan kadang di atas. Tak semua pembaca dapat terima hasil karya kita. Jangan putus asa dan teruslah berkarya. Menulislah dari hati. Ikhlas dalam berkarya. Bukan semata-mata mengejar glamour dan populariti. Intergrati dan maruah dunia penulisan kenalah jaga.

14.  Selain Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Apa lagi bahasa lain yang Azleya Shadzalin kuasai?

Tiada.

Kami berharap agar cik Azleya Shadzalin akan terus merwarnai dunia penulisan dengan coretan yang menarik dan bermutu. Jika anda berminat dengan tulisan beliau, boleh klik pada link di bawah untuk mendapatkannya.

Karya terbaru Azleya Shadzalin boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/author/filter/au_28_azleya-shadzalin/~