Sejenak Bersama JAck S Adli

Hai semua. Entri kali ini, admin berjaya menemu bual salah seorang penulis yang sedang mengukir namanya dalam industri penulisan bagi kategori travel guide. Beliau ialah JAck S Adli, penulis buku Road To Japan. Anda nak kenal lebih lanjut mengenai beliau? Teruskan membaca entri ini.

Saya berasal Dari Kota Bharu Kelantan, Nama JAck S adli adalah gabungan nama samaran dan nama sebenar saya. Saya telah menjelajah ke banyak negara sama ada untuk tujuan bekerja atau mengembara, tetapi negara Jepun adalah sebuah negara yang telah membuatkan saya tertarik untuk datang dan datang lagi. Ini kerana saya paling tertarik dengan keindahan, kecanggihan, kesopanan dan disiplin penduduknya, kerana kecintaan saya terhadap negara ini, saya telah menjelajah hampir ke seluruh pelusuk Jepun sehingga ke ceruk kampung. Saya juga merupakan pemilik halaman FB ROAD TO JAPAN yang mempunyai 105k pengikut. Halaman itu diwujudkan untuk berkongsi maklumat bagi memudahkan perjalanan mereka yang ingin ke sana dan perkongsian yang dilakukan di dalam halaman FB tersebut adalah secara percuma.

Saya tidak pernah menunjukkan wajah saya di media sosial atau di mana-mana walaupun di buku saya sendiri, setiap kali jika gambar saya di muatnaik di mana mana media sosial, wajah saya akan ditutup. Saya lebih suka orang mengenali saya dengan  nama dan membaca penulisan saya daripada mengenali wajah saya.

1. Siapa yang memberi inspirasi untuk JAck menulis?

Saya menerbitkan buku ini (Edisi 1) di atas dasar ingin membantu mereka (selain Halaman FB Road To Japan) yang ingin membuat perjalanan ke Jepun, ini kerana selepas tahun 2013 kemasukan rakyat Malaysia semakin bertambah semenjak kerajaan Jepun memperkenalkan “Visa On Arrival’ (VOA) yang  di berikan secara percuma semasa ketibaan di sana.  Namun begitu, rujukan ke sana masih tidak banyak dan menyeluruh sama ada secara di atas talian atau cetakan dan dari situ saya sedar ramai memerlukan buku seperti ini untuk di jadikan bahan rujukan.

2. Apa makanan kegemaran anda?

Yong tau foo.

3. Siapakah penulis kegemaran anda? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Dr. Tengku Asmadi Tengku Mohamad.

4. Apakah novel kegemaran JAck? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Tiada dan saya tidak pernah membaca novel. Saya lebih gemar membaca buku buku motivasi.

5. Ada haiwan peliharaan tak di rumah?

Kehidupan saya yang sentiasa berada di luar negara menyebabkan sukar untuk memiliki haiwan peliharaan.

6. Jika anda diberi peluang untuk melancong secara percuma, ke manakah anda mahu pergi dan mengapa?

BHUTAN – Sebuah Negara Timur Himalaya, negara yang kecil di antara negara China dan negara India , saya ingin ke sini untuk melihat sendiri dan menerokai negara yang di gelar sebagai negara yang paling gembira di dunia, saya juga ingin merasai sendiri kehebatan negara yang kemasukan pelancong yang terkawal serta keindahan alam sekitarnya.

7. Apakah JAck merancang untuk menulis dan produce novel terbaru?

Saya sedang berusaha meneruskan kesinambungan buku Road to Japan. Buat masa sekarang saya sedang mengumpulkan bahan untuk menghasilkan sebuah buku bagi membantu perjalanan mereka yang ingin menerokai Hokkaido dan Tohoku, salah satu daerah di Jepun.

8. Apakah pesanan JAck kepada pembaca di luar?   

Bagi mereka yang merancang perjalanan ke Jepun buat pertama kali , buku ini wajib anda miliki sebagai panduan sebelum atau semasa di sana.

9. Pada pandangan JAck apa istimewanya novel JAck S berbanding novel lain di pasaran?

Buku Road To Japan tidak menceritakan pengalaman pengembaraan saya di Jepun tetapi  buku ini  menerangkan bagaimana cara untuk anda ke Jepun.

10. Dari mana JAck S selalu dapatkan ilham untuk menulis? Ada yang dari pengalaman sendiri ke?

Setiap perjalanan saya di Jepun saya akan catatkan setiap apa yang saya lakukan, terutama jika saya ke tempat tempat yang belum pernah saya jejaki. Dari catatan ini saya kumpulkan untuk di bukukan sebagai rujukan untuk orang lain.

11. Apa rutin harian JAck S? Ada yang rare tak?

Jika saya berada di Malaysia setiap hari saya akan ke gym, selain daripada itu, scuba diving adalah aktiviti kegemaran saya di hujung minggu.

12. Describe diri JAck S dalam 3 patah perkataan?

Merendah diri, pemurah dan penyabar.

13. Apa nasihat JAck S kepada penulis-penulis yang masih baru dalam industri buku?

Saya sebenarnya penulis baru dan tidak pernah bermimpi untuk penulis dan menerbitkan buku (Edisi 1 di terbitkan oleh saya sendiri) dan sebagai penulis baru, saya perlu lebih banyak membaca karya orang lain  untuk menambah pengetahuan dan  untuk memperbaiki mutu penulisan akan datang.

14. Selain Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, apa lagi bahasa lain yang JAck kuasai?

Tiada.     

Boleh follow page JAck S Adli di FB – Road to Japan 

https://www.facebook.com/groups/Road.To.Japan/
https://www.thevocket.com/hotel-bajet-di-jepun/

https://www.thevocket.com/5-pass-pengangkutan-awam-yang-anda-perlu-tahu-sebelum-travel-ke-osaka-jepun/
https://amazingnara.com/6-tip-yang-aku-guna-untuk-cari-souvenir-bajet-dan-percuma-bila-travel-di-jepun/
https://www.his.com.my/road-to-japan/
https://www.goodreads.com/book/show/37878751-road-to-japan-jack-s-adli

Kami berharap agar encik JAck S Adli akan terus merwarnai dunia penulisan dengan coretan yang menarik dan bermutu. Jika anda berminat dengan tulisan beliau, boleh klik pada link di bawah untuk mendapatkannya.

Karya terbaru JAck S Adli boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/203494/Road-To-Japan-DIY-Travel-Ke-Jepun

Sejenak Bersama Azleya Shadzalin

Antara hasil karya Azleya Shahdzlin dalam industri buku

Hai readers semua! Seperti kebiasaanya, admin akan kongsikan kepada anda hasil temu bual kami bersama penulis buku. Bagi bulan ini, admin berjaya menemu bual seorang penulis novel yang kini telah menghasilkan 5 buah novel keseluruhannya.

Saya Azleya Shadzalin, berasal dari Batu Pahat, Johor. Sebelum ini saya bernaung di bawah rumah penerbitan KarnaDya. Selepas itu bersama Alaf 21 (Karangkraf) sehingga sekarang.

1. Siapa yang memberi inspirasi untuk Azleya Shadzalin menulis?

Sebelum menjadi penulis saya memang peminat novel. Saya gemar membaca. Jadi secara keseluruhannya saya mendapat inspirasi dari pembacaan novel penulis-penulis senior dan rakan-rakan penulis yang lain.

2. Apa makanan kegemaran Yatie Atiqa?

Saya amat menggemari sate, rojak manis, western food dan sudah tentu sebagai orang Johor, asam pedas merupakan salah satu makanan kegemaran saya.

3. Siapakah penulis kegemaran anda? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Aina Emir, Aisya Sofea, Hani Fazuha, Melur Jelita dan semua penulis secara amnya. Saya kan minat membaca jadi semua penulis saya suka. Tak kira penulis senior atau penulis baru.

4. Apakah novel kegemaran Azleya Shadzalin? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Banyak! Antaranya novel-novel Aina Emir, novel-novel Aisya Sofea, novel-novel Melur Jelita dan banyak lagilah.

5. Ada haiwan peliharaan tak di rumah?

Ada. Kucing.

6. Jika anda diberi peluang untuk melancong secara percuma, ke manakah anda mahu pergi dan mengapa?

Saya suka ke Mekah dan Madinah. Tenang dan banyak memberi inspirasi dari segi jiwa dan nurani. Tapi itu tidak dikira melancong kan? Jadi, jika destinasi pelancongan, saya memilih Korea, Indonesia, negara Timur Tengah atau negara Eropah sebab banyak tempat menarik dan situasi yang boleh membuahkan idea selain dapat bercuti dan bersantai.

7. Apakah Azleya Shadzalin merancang untuk menulis dan produce novel terbaru? 

Ya, sudah semestinya. Sebagai penulis saya sentiasa mahu hasilkan sesuatu untuk tatapan pembaca dan untuk kepuasan diri sendiri bila dapat menjadikan idea yang terangka di minda dalam bentuk cetakan.

8. Apakah pesanan Azleya Shadzalin kepada pembaca di luar?

Apa yang mampu saya katakan, terimalah apa yang penulis hasilkan seadanya. Kami penulis ni sudah cuba sedaya upaya untuk hasilkan karya yang terbaik dan memang sukar untuk memuaskan hati semua pihak. Maafkan saya dan penulis lain jika hasil karya kami tidak menepati citarasa. Tegurlah sebaiknya agar kami boleh perbaiki dari masa ke masa.

9. Pada pandangan Azleya Shadzalin, apa istimewanya novel Azleya Shadzalin berbanding novel lain di pasaran?

Saya hanya penulis kecil. Tiada yang istimewa tentang penulisan saya. Masih terlalu banyak yang perlu saya pelajari. Apa yang saya tulis setakat ini adalah berdasarkan kisah benar jadi saya berharap agar karya saya mampu menyentuh jiwa pembaca dan moga ada sedikit pengajaran yang dapat pembaca perolehi dari penulisan saya.

10. Dari mana Azleya Shadzalin selalu dapatkan ilham untuk menulis? Ada yang dari pengalaman sendiri ke?

Secara keseluruhannya saya banyak mendapat idea dari perkongsian cerita kawan-kawan dan kenalan. Selain itu dari pemerhatian terhadap apa yang berlaku di sekeliling. Saya suka perhatikan keadaan dan situasi yang berlaku tak kira di mana saja.Ada juga sedikit pengalaman sendiri yang saya selitkan dalam penulisan sebagai kenangan.

11. Apa rutin harian Azleya Shadzalin? Ada yang rare tak?

Tak ada yang rare pun. Saya mempunyai pekerjaan tetap jadi masa saya memang sentiasa terisi dengan tugasan dari jam 8 pagi hingga 6 petang. Di sebelah malam pula selepas meluangkan masa bersama anak-anak dan keluarga, barulah saya menulis. Itu pun jika tidak terlalu letih. Menulis dan membaca novel merupakan hobi yang mampu buat saya release tension bekerja selepas menghadapi hari yang panjang dan melelahkan.

12. Describe diri Azleya Shadzalin dalam 3 patah perkataan?

Saya suka cabaran.

13. Apa nasihat Azleya Shadzalin kepada penulis- penulis yang masih baru dalam industri buku?

Menulis ni ibarat percaturan nasib. Kadang di bawah dan kadang di atas. Tak semua pembaca dapat terima hasil karya kita. Jangan putus asa dan teruslah berkarya. Menulislah dari hati. Ikhlas dalam berkarya. Bukan semata-mata mengejar glamour dan populariti. Intergrati dan maruah dunia penulisan kenalah jaga.

14.  Selain Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Apa lagi bahasa lain yang Azleya Shadzalin kuasai?

Tiada.

Kami berharap agar cik Azleya Shadzalin akan terus merwarnai dunia penulisan dengan coretan yang menarik dan bermutu. Jika anda berminat dengan tulisan beliau, boleh klik pada link di bawah untuk mendapatkannya.

Karya terbaru Azleya Shadzalin boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/author/filter/au_28_azleya-shadzalin/~

Sejenak Bersama Yatie Atiqa

Antara judul yang ditulis oleh Yatie Atiqa

Nama sebenar saya Nor Hayati binti Mohamad. Saya dilahirkan dan membesar di Kuala Lumpur. Saya merupakan anak kedua dari sembilan orang adik beradik. Saya bersekolah di Sek Ren Jalan Pasar 2, Sek Men Puteri Jaya dan Sek Men Aminuddin Baki Kg Pandan. Sebaik saja tamat tingkatan 5 saya mengambil kelas menaip dan kesetiausahaan di kolej swasta. Dengan berbekalkan sijil yang diperolehi saya berjaya mendapat pekerjaan pertama di sebuah syarikat swasta di Subang Jaya. Saya telah berkahwin dan mempunyai 4 orang anak lelaki. Kini telah punya 2 orang menantu dan 2 orang cucu yang berusia 3 tahun dan 2 tahun.

Saya meminati bidang penulisan sejak dibangku sekolah. Apatah lagi saya mengambil aliran sastera semasa ditingkatan 4 dan 5. Oleh kerana kesibukan tugas harian di pejabat dan urusan rumahtangga, saya terpaksa melupakan bidang penulisan buat sementara waktu. Akhirnya setelah berhenti kerja kerana masalah penjagaan anak, minat menulis datang semula. Apabila anak-anak semakin membesar dan banyak waktu terluang maka tercetus ilham untuk berkarya. Tahun 2010 saya mula serius menulis dan novel pertama saya diterbitkan pada tahun 2011 bertajuk Irama Semalam. Novel kedua lahir pada 2013 bertajuk Helo, si Merah Jambu dan yang ketiga pada 2015 bertajuk Terbaik untukmu. Kesemua novel-novel saya lahir di bawah terbitan Alaf 21.

1. Siapa yang memberi inspirasi untuk Yatie Atiqa menulis?

Keluarga dan kawan-kawan terdekat.

2. Apa makanan kegemaran Yatie Atiqa?

Mee goreng dan western food.

3. Siapakah penulis kegemaran Yatie Atiqa? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Norhayati Brahim, Ramlee Awang Murshid dan Aisya Sofea,

4. Apakah novel kegemaran Yatie Atiqa? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Tenggelamnya Kapal Van Dervick karya Hamka

5. Ada haiwan peliharaan tak di rumah?

Dulu ada. Kucing. Tapi dah serik nak bela sebab kucing kesayangan mati kerana sakit dan lama bersedih.

6. Jika anda diberi peluang untuk melancong secara percuma, ke manakah Yatie Atiqa mahu pergi dan mengapa?

New Zealand kerana pemandangannya yang cantik.

7. Apakah novel baru yang bakal diterbitkan oleh Yatie Atiqa? Boleh ceritakan sedikit mengenai novel tersebut?

Ya. Tetapi buat masa ini diperam dahulu kerana dunia novel agak sejuk sekarang ini.

8. Apakah pesanan Yatie Atiqa kepada pembaca di luar?

Nilailah karya penulis dengan membaca tulisan mereka. Ramai penulis-penulis hebat dengan karya-karya hebat tetapi kurang menonjol kerana terlalu banyak saingan.

9. Pada pandangan Yatie Atiqa, apa istimewanya novel Rehan Makhtar berbanding novel lain di pasaran?

Saya hanya penulis kecil. Karya-karya saya sama seperti karya-karya lain yang ada dipasaran. Masing-masing ada keistimewaan yang tersendiri. Istimewanya novel saya kerana ia adalah kisah cinta. Ia lahir dari sudut hati yang paling dalam dan dicampur aduk dengan pengalaman sendiri.

10.Dari mana Yatie Atiqa dapatkan ilham untuk menulis? Ada yang dari pengalaman sendiri ke?

Ilham datang hasil dari banyak membaca dan sudah tentu dari pengalaman sendiri juga.

11. Apa rutin harian Yatie Atiqa? Ada yang rare tak?

Buat masa sekarang tidak ada yang rare selain dari meluangkan masa bermain dengan cucu-cucu yang semakin lasak dan nakal. Di samping itu saya menguruskan emak pengidap kencing manis dan menjalani dialysis 3 kali seminggu. Bapa saya baru saja meninggal dunia 2 bulan lepas. Sebelum ini rutin saya setiap pagi menguruskan arwah bapa yang menghidapi penyakit stroke.

12. Describe diri Yatie Atiqa dalam 3 patah perkataan?       

Tidak banyak bercakap.                

13. Apa nasihat Yatie Atiqa kepada penulis- penulis yang masih baru dalam industri buku?

Nasihat saya, konsisten dalam menulis. Tulislah walau sebaris ayat setiap hari. Dan rajin-rajinlah membaca karya penulis-penulis lain supaya ilham lebih terbuka dan meluas.

14. Selain Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Apa lagi bahasa lain yang Yatie Atiqa kuasai?

Sedikit bahasa tamil. Semasa saya kecil tinggal di kawasan kuaters dan berjiran dengan keluarga india.

Kami berharap agar cik Yatie Atiqa akan terus merwarnai dunia penulisan dengan coretan yang menarika dan bermutu. Jika anda berminat dengan tulisan beliau, boleh klik pada link di bawah untuk mendapatkannya

Karya terbaru Yatie Atiqa boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/author/filter/au_36575_yatie-atiqa/~

 

Sejenak Bersama Herna Diana

Antara hasil karya Herna Diana

Hai readers semua! Seperti kebiasaanya, admin akan kongsikan kepada anda hasil temu bual kami bersama penulis buku. Bagi bulan ini, admin berjaya menemu bual seorang penulis novel dimana salah satu daripada novel beliau sedang ditayangkansebagai drama di Singapura. Novel yang kami maksudkan ialah Mr. London Ms. Langkawi.

Kalau readers nak tahu lebih lanjut mengenai cik penulis kita Herna Diana, ikuti perbualan kami di bawah.

Ceritakan serba sedikit mengenai latar belakang Herna Diana. Kami akan kongsikan kepada peminat Herna Diana juga info ini.

Seorang novelis yang bernaung di bawah Karangkraf. Beliau berasal dari Utara Malaysia. Setakat ini mempunyai empat buah novel iaitu:

  • Cinta 3 Suku
  • Sayang Cik Tiramisu
  • Oh, Mama Tiriku!
  • Mr. London Ms. Langkawi

1. Siapa yang memberi inspirasi untuk Herna Diana menulis?

Boleh dikatakan sebenarnya saya bermula sebagai seorang pembaca novel. Minat menulis tu memang ada sejak dari sekolah lagi. Tapi tak pernah serius pun. Sekadar suka-suka saja. Cuma pada tahun 2008, tiba-tiba terasa nak cuba hasilkan sebuah novel. Masa tu tak terniat langsung sampai nak dibukukan. Hanya nak buat simpanan peribadi. Tapi bila manuskrip tu dah siap, abang saya bagi cadangan supaya hantar ke syarikat penerbitan. Mulanya memang saya menolak sebab saya tak yakin langsung. Tapi bila didesak beberapa kali, saya pun macam…ah, cuba jelah. Mungkin dah tertulis rezeki, manuskrip saya tu diterima dan akhirnya pada tahun 2010 terbitlah manuskrip saya tu atas judul CINTA 3 SUKU. Itulah novel pertama saya.

2. Apa makanan kegemaran anda?

Saya bukanlah orang yang jenis memilih makanan. Asal boleh saya bedal (janji Halal). Hehe… Tapi jika antara makanan pedas dan manis, saya lebih memilih makanan pedas. Jika antara masakan kampung atau western, selera saya lebih kepada masakan kampung.

3. Siapakah penulis kegemaran anda? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Jujurnya, saya tak ada penulis kegemaran. Sebab saya baca semua genre novel. Semua penulis ada kelebihan masing-masing dan saya hormati semua insan yang bergelar penulis.

4. Apakah novel kegemaran Herna Diana? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Banyak sangat.

5. Ada haiwan peliharaan tak di rumah?

Saya sukakan kucing. Dulu ada pelihara kucing. Tapi sekarang dah tak ada.

6. Jika anda diberi peluang untuk melancong secara percuma, ke manakah anda mahu pergi dan mengapa?

Mana-mana pun boleh. Janji melancong. Haha…

Untuk persoalan mengapa, setiap tempat ada keindahan tersendiri. Dan saya amat hargai jika saya berpeluang menikmati keindahan tersebut.

7. Apakah Herna Diana merancang untuk menulis dan produce novel terbaru?

Saya masih menulis dan akan terus menulis selagi diberikan ilham dan selagi masih ada yang sudi membaca karya saya. Tentang novel baru, ianya masih di peringkat awal. Tajuk pun belum ada.

8. Apakah pesanan Herna Diana kepada pembaca di luar?

Jadi pembaca yang bijak. Jangan hanya membaca tetapi kosong. Baca dan ambillah pengajaran yang tersurat dan tersirat di dalam bahan bacaan anda.

Kepada pembaca karya2 saya, terima kasih kerana menjadi warna-warna yang menceriakan kanvas kehidupan seorang Herna Diana.

9. Pada pandangan Herna Diana, apa istimewanya novel Herna Diana berbanding novel lain di pasaran?

Setiap novel ada keistimewaannya. So, saya tak pernah membuat sebarang perbandingan.

10. Dari mana Herna Diana selalu dapatkan ilham untuk menulis? Ada yang dari pengalaman sendiri ke?

Dunia sekeliling saya. Ada juga sedikit pengalaman sendiri yang saya kongsikan dalam karya saya.

11. Apa rutin harian Herna Diana? Ada yang rare tak?

Saya orang biasa. So rutin harian saya juga biasa-biasa sahaja.

12. Describe diri Herna Diana dalam 3 patah perkataan?

Saya Anak Malaysia

13. Apa nasihat Herna Diana kepada penulis- penulis yang masih baru dalam industri buku?

Saya bukanlah orang yang tepat untuk memberi nasihat kerana saya juga masih baru. Masih dalam proses belajar. Cuma seperkara yang boleh saya kongsikan. Jadilah penulis yang bertanggungjawab dalam setiap karya anda. Kerana setiap apa yang ditulis akan terpikul di bahu anda sehingga ke akhirat kelak. Jadi, tulislah yang baik-baik ya.

14. Selain Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Apa lagi bahasa lain yang Herna Diana kuasai?

Loghat utara (Boleh diterima pakai tak? Hehe…)

Sekian saja dari kami. Kami mendoakan semoga Herna Diana akan sentiasa mewarnai industri penulisan dan, jika anda peminat Herna Diana, mahu lebih banyak judul daripada beliau

Novel yang sedang diadaptasi ke drama di sebuah stesen TV di Singaura. Membariskan Zul Arifin dan Izzara Aishah sebagai pelakon utama.

Karya terbaru Herna Diana boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/author/filter/au_52482_Herna-Diana/~

Sejenak Bersama Yumi Hyra

Karya Yumi Hyra

Hai readers semua! Seperti kebiasaanya, admin akan kongsikan kepada anda hasil temu bual kami bersama penulis buku. Pada bulan ini kami berjaya menemu bual seorang penulis buku yang terkenal, Yumi Hyra. Salah satu daripada novel beliau juga sudah berjaya diadaptasi ke drama ialah Encik Suami Mat Salih Celup.

Kalau readers nak tahu lebih lanjut mengenai cik penulis kita Yumi Hyra, readers boleh ikuti perbualan kami di bawah.

Ceritakan serba sedikit mengenai latar belakang Yumi Hyra. Kami akan kongsikan kepada peminat Yumi Hyra juga info ini.

Seorang novelis bukan sepenuh masa yang bernaung di bawah Lovenovel Publication sejak kelahiran novel pertama pada Mac 2015. Setakat ini mempunyai tiga buah novel iaitu:

  • Encik Suami Mat Salih Celup
  • Encik Kutub Utara
  • Bukan Encik Sempurna

Lahir di Labuan tetapi membesar di Ipoh, Perak. Masih lagi menyambung pengajian separuh masa ke peringkat seterusnya untuk mendapatkan lesen akauntan bertauliah (Chartered Accountant) dan pada masa yang sama bekerja sebagai auditor di salah sebuah Big 4 Audit Firm di Malaysia.

1. Siapa yang memberi inspirasi untuk Yumi Hyra menulis?

Saya mula berjinak-jinak dengan dunia penulisan sejak sekolah menengah tetapi lebih kepada penulisan artikel. Saya pernah menceritakan angan-angan kepada Pn Hikmah (guru Bahasa Malaysia saya sewaktu menuntut di MRSM Langkawi) yang saya akan menulis sebuah novel.  Alhamdulillah, angan-angan itu tercapai juga.

Apabila saya mula mencuba dengan penulisan novel, ahli keluarga saya terutamanya umi, abi dan kak ngah serta mereka yang berada di sekeliling saya yang banyak memberi inspirasi kepada saya.

Sebenarnya saya suka berangan; tak kira masa dan tempat. Sewaktu memandu kereta dan tersekat di dalam kesesakan jalan raya pun saya boleh berangan untuk mencari inspirasi jalan cerita. Haha!

2. Apa makanan kegemaran anda di hari raya?

Rendang tok yang dimasak oleh umi saya. Rendang tok ini sinonim sebagai resipi kebanggaan orang Perak. Sedapnya jika dimakan bersama lemang. Sebenarnya, semua juadah di hari raya sedap-sedap belaka. Saya cuma tak gemar dengan taugeh sahaja!

3. Siapakah penulis kegemaran anda? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Of course J.K Rowling dan Sophie Kinsella.

4. Apakah novel kegemaran Yumi Hyra? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Semua sequel Harry Potter (saya sebenarnya mengumpul versi Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris disebabkan kegilaan yang melampau) dan semua koleksi novel Sophie Kinsella.

5. Ada haiwan peliharaan tak di rumah?

Tak ada disebabkan umi saya memang tidak mengizinkan saya untuk membela haiwan walaupun si hamster yang comel. Tetapi adik bongsu saya yang berumur 11 tahun suka meniru bunyi kucing. Tak pastilah ini boleh dikira sebagai mempunyai pet ataupun tidak 😉

6. Jika anda diberi peluang untuk melancong secara percuma, ke manakah anda mahu pergi dan mengapa?

United Kingdom! Saya sukakan binaan castles di Wales, mahu menonton Shakespeare’s plays di Stratford-upon-Avon yang merupakan tempat kelahiran beliau, menjejakkan kaki ke Warner Bros Studio Tour London dan mahu mengadakan sesi jelajah Arthur-Merlin History di UK. I’m a big fan of both Merlin and Harry Potter.

7. Apakah Yumi Hyra merancang untuk menulis dan produce novel terbaru?

Saya sedang dalam proses menyiapkan sebuah novel romantik komedi yang menampilkan watak heroin yang mempunyai masalah insomnia (sukar untuk tidur) dan watak hero yang merupakan seorang spy professional tetapi menyamar sebagai lelaki nerd. Mereka bergandingan untuk menyelesaikan kes pemerdagangan manusia yang dijalankan oleh salah seorang pengarah di tempat kerja mereka. Ini merupakan percubaan pertama saya dengan genre yang lain sedikit (sebab ada watak spy) tetapi saya masih ketengahkan elemen komedi.

8. Apakah pesanan Yumi Hyra kepada pembaca di luar?

Terima kasih atas sokongan dan kasih sayang yang diberikan kepada penulis-penulis novel tempatan. Terima kasih kerana sudi menjadikan karya-karya saya sebagai koleksi dan terhibur sewaktu membaca karya-karya saya tetapi dalam masa yang sama mengambil nilai-nilai murni yang cuba saya sampaikan. Teruskan menyokong industri penulisan negara dengan komen-komen membina yang boleh membantu para penulis meningkatkan mutu karya kami.

9. Pada pandangan Yumi Hyra, apa istimewanya novel Yumi Hyra berbanding novel lain di pasaran?

Saya tak reti nak menulis dengan ayat berbunga-bunga. Jadi, saya selesa menggunakan ayat-ayat seharian di dalam novel saya. Disebabkan itu, novel-novel saya biasa sahaja. Jika para pembaca inginkan novel yang ringan dan boleh membuatkan diri sendiri tersengih dan tergelak seorang diri; insya-ALLAH novel-novel saya boleh dijadikan sebagai ‘kawan baik’.

10. Dari mana Yumi Hyra selalu dapatkan ilham untuk menulis? Ada yang dari pengalaman sendiri ke?

Saya suka berangan dan menonton drama terutamanya yang bergenre romantic comedy. Ada juga yang diilhamkan daripada pengalaman sendiri dan apa yang berlaku di sekeliling saya. Kadang-kadang perkara yang simple yang pernah saya alami seperti mempunyai kawan-kawan foreigners yang pelat berbahasa Melayu pun boleh dijadikan idea. Disebabkan itulah boleh tercetusnya idea novel si mat salih celup! Hehe…

11. Apa rutin harian Yumi Hyra? Ada yang rare tak?

Idea untuk menulis akan datang bila saya super stress dengan kerja. Pelik tapi benar. Jadi, saya akan randomly update bab baru walaupun kerja ofis menimbun. Bila stress disebabkan masalah writer’s block, saya akan kacau adik saya yang bongsu. And… ting! Idea datang semula. Kesian dia; menjadi mangsa keadaan.

12. Describe diri Yumi Hyra dalam 3 patah perkataan?

Introvert. Nocturnal. Takut jarum.

13. Apa nasihat Yumi Hyra kepada penulis- penulis yang masih baru dalam industri buku?

Saya sendiri masih mentah dalam industri ini. Namun; apa yang saya boleh kongsikan ialah menulislah dengan hati. Jika hati kita ikhlas; insya-ALLAH para pembaca dapat merasanya. Dongibap!

14. Selain Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Apa lagi bahasa lain yang Yumi Hyra kuasai?

Bahasa Perancis. Oh la la!

Kami harap Yumi Hyra akan sentiasa mewarnai industri penulisan dan, jika anda peminat Yumi Hyra,

Karya terbaru Yumi Hyra boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/79666/encik-suami-mat-salih-celup

Sejenak Bersama Rehan Makhtar

Antara karya Rehan Makhtar

Hai readers semua! Seperti kebiasaanya, admin akan kongsikan kepada anda hasil temu bual kami bersama penulis buku. Pada bulan ini kami berjaya menemu bual seorang penulis buku yang terkenal, Rehan Makhtar.

Kalau readers nak tahu serba sedikit tentang Rehan Makhtar, readers boleh ikuti perbualan kami di bawah.

Siapa yang memberi inspirasi untuk Rehan Makhtar menulis?

Biasanya saya mendapat inspirasi dan idea daripada sekeliling.  Ada tu daripada pengalaman betul.  Yang dah jadi pada diri sendiri, keluarga, kawan-kawan atau sesiapa saja yang saya yakin boleh dijadikan pengajaran pada orang lain.  Biasanya, asasnya saja.  Selebihnya hanya rekaan.  Paling penting sebab saya suka berangan… kot.

Apa makanan kegemaran Rehan Makhtar?

Saya suka makan apa aje.  Janji sedap.  By th way, ada ke orang suka makanan tak sedap?

Siapakah penulis kegemaran Rehan Makhtar? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Saya tak ada penulis kegemaran.  Cuma, terkini saya ada baca novel-novel tulisan James Dashner dan beberapa buah buku tulisan Aidh Abdullah Al-Qarni.

Apakah novel kegemaran Rehan Makhtar? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Tak ada kot

Ada haiwan peliharaan tak di rumah?

Tak ada.  Saya tak reti bela binatang.  Masa sekolah pernah bela ikan emas.  Dua hari, dah mati ikan tu.  Ada jugak seekor kucing warna kuning yang comel.  Satu hari, bila kucing tu mati, saya rasa kehilang.  Jadi, sejak tu saya tak bela apa-apa lagi.

Jika anda diberi peluang untuk melancong secara percuma, ke manakah Rehan Makhtar mahu pergi dan mengapa?

Iceland.  Sebab hari tu ada tengok Al Hijrah.  Rancangan Dengan basikal aku menjelajah.  Jam 11 malam dekat sana, masih terang macam 11 pagi.  Jadi, teringin nak laluinya.

Apakah novel baru yang bakal diterbitkan oleh Rehan Makhtar? Boleh ceritakan sedikit mengenai novel tersebut?

Sebuah manuskrip (tak jadi novel lagi) yang dah lima tahun saya usahakan.  Harap, hasil lima tahun tu berbaloilah.

Apakah pesanan Rehan Makhtar kepada pembaca di luar?

Moga setiap susunan aksara saya membawa kebaikan pada anda semua.  Yang baik, sebarkan.  Yang buruk, kita kekang.

Pada pandangan Rehan Makhtar, apa istimewanya novel Rehan Makhtar berbanding novel lain di pasaran?

Tak ramai kot orang tulis cerita-cerita sedih sekarang.   Hahaha.  Entahlah.  Mungkin genre yang saya bawak  tu kot boleh jadikan novel-novel saya sedikit istimewa pada pembaca saya dan saya sendiri.  Tidaklah saya bandingkan dengan novel orang lain yang lebih hebat.  Haruslah saya masih pada tahap biasa.

Dari mana Rehan Makhtar dapatkan ilham untuk menulis? Ada yang dari pengalaman sendiri ke?

Daripada apa yang saya lihat.  Tak kisahlah daripada sumber apa.  Media, mata sendiri.  Atau yang saya lalui sendiri.  Orang akta, pengamalan itu sesuatu yang berharga.  Guru yang paling bagus adalah pengalaman.  Betul tak?

Apa rutin harian Rehan Makhtar? Ada yang rare tak?

Tak ada apa.  Rutin biasa.  Pergi kerja, balik kerja.  Masak. Kemas rumah.  Masuk bilik kerja.  Menulis.  Atau buat kerja ofis.  Memang biasa.  Tiada yang luar biasa.

Apa nasihat Rehan Makhtar kepada penulis- penulis yang masih baru dalam industri buku?

Tulislah sesuatu yang baik.  Kerana setiap susunan aksara kalian dihisap.  Esok-esok bila kita dah tak ada dalam dunia ni, moga hasil tulisan kita tu dapat bantu kita.  Tak banyak, sedikit pun jadilah.  Biarpun kita masih tak baik (nak kata jahat kejam sangat pulak), setidak-tidaknya kita tak ajak orang berbuat kejahatan melalui hasil tulisan kita.  Jahat ni bukan hanya merompak atau bunuh orang.  Jahat zaman baru ni, ada pelbagai.  Kalian faham apa yang saya cuba sampaikan.

Selain Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Apa lagi bahasa lain yang Rehan Makhtar kuasai?

Tak ada.  Mungkin Bahasa Korea kot.  Bahana tengok drama korea dan dengar lagu2 korea kot… Tak elok sangat benornya.  hehehe.

Kami harap Rehan Makhtar akan sentiasa mewarnai industri penulisan dan, jika anda peminat Rehan Makhtar,

Lebih banyak eBook boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/author/filter/au_44141_rehan-makhtar/~