e-Sentral Kini Berwajah Baru!

New Website (688x344)

e-Sentral Kini Berwajah Baru!

Kami ada pengumuman penting kepada readers sekalian. Laman web e-Sentral kini sudah wajah baru. Ini adalah salah satu usaha kami dalam memberikan yang terbaik kepada anda. Antara yang baru dalam laman web ini ialah:

  • Lebih responsive dalam peranti pintar anda. Ini sekaligus memberi paparan terbaik dalam semua peranti pintar.
  • Pengguna kini boleh nyah-aktif (deactivate) peranti pintar melalui web.

Sekiranya anda mengalami masalah teknikal semasa melayari laman web baru kami, sila laporkan kepada kami dengan kadar segera supaya kami boleh memberikan yang terbaik kepada anda.

e-Sentral’s new interface

As you deserve the best, we are happy to announce that our new interface is already live! These are the features in it:

  • Modern responsive design which allows reliable and user-friendly experience in smart devices of any sizes.
  • User can now deactivate devices by themselves without contacting our support team.

Due to major changes in the new website for best reading experience, we hope that you will report back to us immediately if you encounter any bugs or error while browsing it. Stay tuned for the launch and don’t forget to report to us if you find any bugs.

[SNEAK PEEK] DIA… BANGLADESH MARI?

9789670992105-medium
DIA… BANGLADESH MARI? Oleh Liz Haliza

PROLOG

“TERIMA kasih, kata lelaki itu dalam keadaan sangat lemah. Aku hanya mampu mengangguk. Lidahku kelu untuk berkata-kata. Mataku bergenangan dengan air mata manakala jantungku berdegup dengan kencang.

Sewaktu tubuhnya mahu disorongkan ke dalam ambulans, sempat lagi dia cuba memegang tanganku tetapi pegangan yang sangat lemah itu mudah saja terlerai.

“Sudahlah tu, Lis,” bisik Mazuin menarik tubuhku ke belakang. Pintu ambulans ditutup dan di situlah pengakhiran pertemuan kami.

“Kami gerak dululah ya, cik,” kata pemandu ambulans mengejutkan aku. Aku pantas menahan.

“Nak bawa pesakit ke hospital mana?” soal aku mahu tahu. Mujurlah juga aku mampu berfikir untuk bertanyakan soalan itu. Sekurang-kurangnya boleh juga aku menjenguknya jika ada kelapangan masa.

“Hospital Selayang.”

Aku angguk faham. Pemandu ambulans tersebut terus berlalu ke hadapan.

“Ke tepi sikit, Lis,” tarik Mazuin bimbang melihat tubuhku semakin mendekati ambulans yang sudah pun bersedia untuk bergerak. Aku akur dengan arahan Mazuin. Tubuh aku anjakkan ke belakang semula.

Ambulans bergerak perlahan-lahan. Air mataku juga perlahan-lahan mengalir jatuh ke pipi. Entah mengapa aku jadi sayu ditinggalkan oleh lelaki yang langsung tiada pertalian darah denganku. Lelaki yang aku jumpa dalam masa beberapa minit sahaja tetapi telah berjaya merobek hatiku dengan renungannya.

“Sudahlah tu, Lis. Dia selamat di hospital,” pujuk Mazuin menepuk-nepuk belakang tubuhku. Tepukan itu aku kira sebagai tanda penenang tetapi sebenarnya aku langsung tidak merasai apa-apa. Mazuin gagal dalam usahanya.

“Kasihan sungguh, Win. Siapakah dia? Macam mana dia boleh berada di sini?” soal aku mencari jawapan atas persoalan yang Mazuin sendiri tidak tahu jawapannya.

“Entahlah, Lis,” keluh Mazuin berat.

“Dia bukan gelandangan. Kukunya sangat bersih. Tetapi mengapa tubuhnya seperti mayat hidup?” soal aku kebingungan. Dengan mata yang terperosok ke dalam, tubuh yang kurus kering dan pipi yang cengkung, lelaki itu dilihat tidak ubah seperti mayat hidup.

Masih segar dalam ingatanku kejadian yang berlaku sewaktu kami meninggalkan pekarangan masjid. Tika itu kami sedang menuju ke arah kereta yang diparkir di luar pagar. Kami dapat melihat sesusuk tubuh yang tidak bermaya sedang merangkak meminta bantuan. Aku pantas berlari menangkap tubuh itu yang hampir tertiarap di atas jalan raya bertar. Tubuh itu aku letakkan ke pangkuanku. Segera aku menjerit menyuruh Mazuin menghubungi ambulans.

“Sudahlah tu, Lis. Kita dah pun jalankan tanggungjawab kita. Tahulah pihak hospital mencari warisnya nanti,” pujuk Mazuin mematikan lamunan aku.

“Moga begitulah, Win,” kataku mengharap. Aku membuntuti langkah Mazuin yang sudah pun mula menapak menuju ke kereta sambil membetulkan tudungku yang herot-berot dek ditarik oleh lelaki tadi. Kerongsang yang mencantumkan tudung di bahagian dada aku raba dengan niat mahu membetulkan kedudukannya yang terdedah. Sebaik menyedari apa yang aku cari tiada, aku lantas menjerit kuat. “Brooch aku tanggallah, Win.”

Tanpa menunggu reaksi Mazuin, terus aku berpatah balik semula ke belakang mencari kalau-kalau ada kerongsangku tercicir di situ.

“Alah, brooch aje kut. Macamlah tak ada brooch lain di rumah,” bebel Mazuin yang jelas kelihatan terganggu. Dia segera mendapatkan aku.

“Tapi ini brooch yang mama bagi. Yang tertera nama aku tu,” terangku mengharapkan agar Mazuin memahami betapa bermaknanya kerongsang tersebut kepada aku.

“Brooch yang mama kau tempah khas tu ke? Uish, susah nak dapat.” Mendengarkan itu, barulah Mazuin mahu membantu. Dia turut terbongkok-bongkok mencari kerongsang itu di atas jalan raya.

“Yalah, Win. Kalau bukan yang itu, tak adalah aku gabra sangat,” kataku hampir melelehkan air mata.

“Tak apa. Kita cari slow-slow okey. Mesti jumpa punya.” Mazuin memujukku. Terbongkok-bongkoklah kami melihat ke atas jalan raya mencari kerongsang yang begitu bermakna kepada aku. Hadiah pemberian mama sempena meraikan aku tamat belajar dua tahun yang lalu.

“Tak adalah, Win.” Aku semakin panik kerana kerongsang kesayanganku itu langsung tidak kelihatan di mana-mana. Tubuh yang terasa sakit akibat membongkok aku tegakkan. Mazuin juga berbuat demikian.

“Tercicir di dalam masjid kut,” katanya meneka.

“Tak, aku ingat lagi aku betulkan pinnya sambil kita berjalan keluar masjid tadi. Lepas tu kita nampak lelaki yang kita tolong tadi dan…”

“Tercicir masa itulah agaknya sebab dia ada tarik tudung kau, kan?” potong Mazuin mengimbas momen tadi.

“Alah, Win. Mungkin jatuh atas tubuhnya,” keluhku kecewa.

“Kelam-kabut tadi, Lis. Manalah nak perasan.” Aku mengeluh kesal dengan kecuaianku. Suka atau tidak, nampak gayanya terpaksalah aku reda sahaja dengan kehilangan ini. Pandai-pandailah aku memberikan alasan kepada mama nanti. Pasti mama akan memahami.

“Dah tak ada rezeki aku, Win. Jomlah kita balik.”

“Betul nak balik? Tak nak cari lagi?” soal Mazuin mahukan kepastian.

“Dah lewat malam ni, Win. Bahaya. Lebih baiklah kita balik. Tentang brooch tu kalau dah memang bukan rezeki aku nak buat macam mana?”

Keselamatan diri lebih menjadi keutamaan saat ini. Aku tidak mahu menanggung risiko hanya kerana sebutir kerongsang. Tetapkan hati redakan diri, kehilangan pasti akan berlaku tidak kira dalam bentuk apa sekalipun.

****

Setahun kemudian…

PINTU rumahku diketuk dengan kuat. Aku menoleh ke arah mama yang sebelum ini sudah pun terlelap di atas sofa. Aku lihat mama terpisat-pisat bangun sambil menggosok-gosok matanya.

“Siapa yang ketuk, ma?” soal aku cuak. Jam di dinding aku lirik. “Dah pukul satu pagi ni, ma.”

Pintu sekali lagi kuat berbunyi. Aku semakin panik. Dengan penuh berhati-hati, langkah aku atur ke arah pintu utama.

“Tak payah bukalah, kakak. Aiman tak ada ni. Kalau dia ada, beranilah juga mama,” nasihat mama. Mukanya jelas kelihatan pucat.

“Tolong saya, cik. Buka pintu ni.” Tiba-tiba ada suara yang aku dengar dari sebalik daun pintu dan suara itu aku kenal pemiliknya. Dengan pantas tanganku menyelak daun pintu. Sebaik pintu terbuka, aku dapat lihat lelaki yang pernah aku tolong dahulu sedang berpaut di pintu jeriji.

“Awak!” jeritku terkejut.

“Mama, ambilkan kunci. Kakak kenal siapa dia!” laungku meminta pertolongan mama. Mujurlah mama tidak banyak soal dan terus mencari kunci rumah yang biasanya kami letakkan di atas kabinet TV.

“Kawan kakak ke ni?” soal mama sebaik kunci dijumpai. Dia pantas memasukkan kepala kunci ke jeriji.

Aku tidak menjawab dan hanya sabar menanti jeriji terbuka. Sebaik jeriji mama tolak, aku keluar lalu memapah tubuh lelaki itu masuk ke dalam. Aku sandarkan tubuhnya ke sofa yang mama duduki tadi.

“Nak buat apa ni, kakak?” soal mama yang jelas kelihatan panik. Sebenarnya aku turut merasai perasaan yang sama tetapi demi lelaki itu aku kuatkan semangat.

“Boleh mama ambilkan kakak kain basah? Yang bersih ya, ma,” pintaku dengan lembut. Seperti tadi, mama hanya menurut. Terus saja dia masuk ke bilik.

“Awak masih ingat saya?” soal aku pula kepada lelaki yang kurus kering itu. Aku melutut menghadapnya.

“Ingat… Sebab itulah saya cari awak,” katanya mengangguk. Aku rasa sangat terharu. Gigih lelaki yang tidak aku kenali itu mencariku di rumah. Bagaimana dia tahu alamat rumahku itu agak misteri tetapi lantaklah. Janji dia telah pun berusaha untuk mencariku dan usahanya itu patut diberikan pujian.

“Awak lari dari hospital ke?” dugaku mengorek rahsia. Manalah tahu agakan aku itu tepat.

“Mereka tak nak tolong saya, jadi buat apa saya tinggal di sana?”

“Ni tuala yang kakak nak.” Mama datang menghulurkan tuala basah berwarna merah jambu kepadaku sekaligus mengganggu perbualan kami.

“Terima kasih, mama,” kataku berbahasa. Tuala di tangan mama aku ambil. Selepas itu dengan penuh berhati-hati, aku lap wajah lelaki itu.

“Sini rupa-rupanya kau.” Kuat satu suara bertempik. Aku terkejut sehingga terlepas tuala di tangan. Seorang lelaki berbadan besar muncul entah dari mana menerpa masuk melalui pintu yang tidak bertutup.

“Tolong saya, Ailis,” rayu lelaki yang aku tolong tadi ketakutan. Aku tergamam, tidak tahu apa yang harus dilakukan. Niat dalam hati mahu menolong tetapi melihatkan betapa besarnya tubuh lelaki yang bertempik tadi, aku rasa takut.

“Tolong saya, Ailis. Tolong saya,” rayu lelaki yang aku tolong tadi sekali lagi apabila tubuhnya ditarik dengan kasar oleh lelaki berbadan besar itu.

“Kau siapa? Apa yang kau nak buat dengan dia?” Bagaikan mendapat kekuatan luar biasa, terus aku bertempik memarahi lelaki berbadan besar itu.

“Kakak.”

“Kakak? Kau panggil aku kakak? Sejak bila mak aku beranakkan kau?!” tengkingku dengan garang.

“Kakak… Bangun, kakak.” Aku terasa tubuhku digoncang. Pipiku pula terasa perit seperti ditampar.

“Berani kau sentuh aku. Tak guna.” Aku mula memberikan serangan balas. Tanganku terkapai-kapai mahu memukul lelaki itu.

“Kakak… Apa ni? Bangun!” Aku makin geram. Tak reti bahasa betul lelaki ini. Masih berani memanggilku kakak seperti sudah lama mengenaliku. Aku terus memberikan serangan kepada lelaki itu dan tiba-tiba…

Pang! Satu tamparan hinggap di pipi.

“Sakitlah,” marahku meradang. Aku bukakan mata.

“Mama!” jeritku yang terkejut melihat mama berada betul-betul di depan mata.

“Ya Allah, kakak. Sedar pun. Teruk mama kakak kerjakan. Bermimpi sampai menengking-nengking mama. Tak cukup menengking, memukul mama pula. Apa nak jadi ni?” geleng mama penuh emosi. Wajahnya tak boleh ceritalah, nampak bengis dan garang.

“Kakak kat mana ni, ma? Lelaki tu mana?” Aku tercengang. Mataku liar memandang sekeliling bilik.

“Lelaki mana?”

Aku pandang wajah mama yang telah bertukar serius.

“Kakak mimpi ya, ma?” keluhku perlahan setelah menyedari apa yang berlaku. Selain itu, aku juga kesal kerana telah mengasari mama.

“Kakak mimpikan mamat tulang tu lagi?” Aku hanya mampu mengeluh lagi. Soalan mama itu tidak aku jawab. “Betul, kan?” soal mama lagi dengan tegas.

“Dah setahun dah ma tetapi kenapalah kakak asyik teringatkan dia?” Akhirnya aku mengaku. Ketegasan mama menakutkan aku.

“Sebab kakak terlalu memikirkan tentang dia. Kan mama dah pernah cakap dulu, dia bukan tanggungjawab kakak. Pertolongan kakak cukup setakat yang kakak mampu.”

“Sepatutnya kakak ikut dia ke hospital. Kakak pastikan dia selamat. Entah-entah dia dah tak ada lagi, ma,” kataku menyesal. Kalaulah aku luangkan masa untuk mengikut ambulans yang membawa lelaki yang aku tolong itu ke hospital, pasti sekarang ini aku tahu apa yang berlaku kepadanya.

“Bukankah kakak dah ke hospital cari dia? Kakak dah usaha.” Mama mengingatkan aku tentang itu. Dua hari selepas peristiwa itu, aku pergi ke Hospital Selayang mencari lelaki itu tetapi tidak berjumpa. Amat susah untuk pihak hospital memberikan bantuan kepadaku tanpa sebarang maklumat.

“Usaha yang tak cukup, ma.”

“Sudahlah, kakak. Tak perlu diingatkan lagi orang yang tidak ada kena-mengena dengan kita. Pertolongan yang kakak berikan sudah lebih daripada cukup. Dia ada keluarga dan mama pasti keluarganya tidak akan membiarkan dia tanpa pembelaan.”

Sekali lagi dengan tegas mama memberikan arahan. Selepas itu mama berlalu pergi meninggalkan aku yang terasa hati dengan sikap mama yang seperti mementingkan diri itu.

“Mama ni,” keluhku kesal. Aku duduk di birai katil. Rambut yang kusut-masai aku usap ke belakang.

“Mama yang aku kenal baik hati orangnya. Mungkin mama sudah tidak boleh bertolak ansur lagi dengan sikap aku yang terlalu memikirkan tentang mamat tulang itu,” kataku memujuk diri sendiri. Tidak baik aku berprasangka dengan wanita yang telah menjaga aku selama ini dengan sebaik-baik jagaan. Takkanlah hanya kerana dia tidak menyukai aku bercerita tentang mamat tulang itu lagi aku terus melabelkannya sebagai kejam dan tidak bertimbang rasa?

Aku berbaring semula ke atas katil. Mata aku pejamkan, cuba untuk menyambung tidur tetapi aku gagal berbuat demikian. Bayangan mamat tulang itu masih kelihatan di ruangan mata.

“Siapa pun kau, bagaimana pun keadaan kau dan di mana pun kau berada tolonglah…” Aku terdiam seketika.

“Tolonglah pergi jauh dari hidupku.”

AKU ralit memandang berus berwarna-warni itu bergerak dari depan ke belakang menjalankan tugasnya mencuci kereta Myvi comel milik Mazuin. Sekali-sekala bibirku menguntumkan senyuman bak kanak-kanak kecil yang rasa seronok dan kagum dengan sesuatu yang jarang aku nikmati.

“Kau ni, Lis… Macam tak pernah cuci kereta saja aku tengok.” Muncul ayat itu dari mulut Mazuin. Aku menoleh memandang ke arah sahabat baikku itu yang sudah pun memandang ke hadapan menunggu masa untuk bergerak sebaik saja mesin habis menjalankan tugas.

“Aku tak pernah cuci kereta macam ni. Rasa seronoklah pula,” kataku tidak malu mengaku. Biasanya mama yang rajin menaburkan bakti mencuci kereta milikku. Kata mama, buat apa membazirkan wang mencuci kereta di kedai.

“Kau bawalah kereta kau ke sini. Hari-hari pun tak apa sebab kau suka, kan?” Mazuin senyum menyindir.

“Tak naklah. Takut.”

“Apa yang nak ditakutkan?” Bulat mata Mazuin memandang ke arahku. Pelik barangkali mendengar kata-kataku tadi.

“Tak biasa tentulah takut.”

“Ikut sajalah arahan yang diberi. Bukannya susah. Susah lagi masak nasi,” gelak Mazuin, kelakar dengan kata-katanya sendiri.

Aku hanya tersenyum kecil tanpa sebarang kata. Mataku lebih seronok memerhatikan buih-buih sabun yang bertebaran di atas cermin kereta umpama salji memutih yang menggamit tanganku untuk menyentuhnya.

“Bukan main khusyuk lagi kau ya, Ailis. Nanti kau carilah lelaki tauke kedai cuci kereta sebagai suami. Sehari sepuluh kali cuci kereta pun tak apa. Taklah kau rugi sebab free of charge,” usik Mazuin mahu menarik perhatianku yang seperti hanyut di alam fantasiku sendiri.

“Minta-minta masinlah mulut kau tu, Win. Mana tahu jodoh aku dengan tauke kedai cuci kereta, alamat hari-harilah aku menghadap benda alah ini,” sambutku dalam tawa.

“Tak berasap dapur kau, Lis. Cukup enam bulan laki kau kahwin lain,” sambung Mazuin turut sama ketawa. “Win, gerak. Dah hijau!” jeritku tiba-tiba membantutkan tawa besar Mazuin tadi. Lampu hijau yang menyala membuatkan aku gelabah.

“Kau ni, buat terkejut aku sahaja. Aku tahulah nak gerak.” Mazuin muncungkan mulut, tidak senang dengan jeritanku tadi. Perlahan-lahan dia menggerakkan keretanya.

“Orang tengah sedap-sedap gelak, dia menjerit pula,” tambah Mazuin lagi setelah kereta elok dihentikan berdekatan sekelompok lelaki yang memakai pakaian berwarna kelabu.

“Sorry,” kataku meminta maaf. “Aku ingat kau tak perasan lampu tu menyala.”

“Mana boleh tak perasan. Aku yang bawa kereta, jadi aku tahulah apa yang perlu aku buat,” kata Mazuin berlagak.

Tidak aku hiraukan lagak Mazuin itu. Aku ralit memandang ke arah lelaki-lelaki yang sedang mengelap kereta kami. Persefahaman yang mereka miliki buat aku kagum.

Dalam banyak-banyak wajah yang sedang khusyuk menjalankan tugas, mataku tertancap ke arah seseorang. Lelaki itu nampak lebih cerah daripada rakan-rakannya yang lain. Wajahnya juga kelihatan lebih kemelayuan.

“Tengok tu Win,” kataku memuncungkan bibir menunjuk ke arah lelaki yang menarik perhatianku. Mazuin pantas bertindak. Matanya terus menghala ke arah yang aku tunjuk.

“Siapa? Kau kenal ke?” soalnya penuh tanda tanya.

“Tak kenal,” jawabku jujur.

“Habis tu, buat apa kau suruh aku tengok? Kalau handsome tak apalah juga,” cebik Mazuin yang menyesal mengikut arahanku. Huh, dia ni nak yang kacak saja! Macamlah muka tu lawa sangat.

“Boleh tahanlah juga muka dia. Kau ni, tak baik tahu asyik nak mengata ciptaan Allah. Cuba kau pandang betul-betul.”

Mazuin turutkan kehendakku. Dia memandang semula wajah lelaki yang sedang mengelap bahagian hadapan kereta kami. “Bolehlah,” komennya tidak ikhlas.

“Macam muka Melayu, kan? Tak sangka ada Melayu yang sanggup buat kerja-kerja macam ni,” pujiku melambung tinggi. Kagum aku dengan semangat lelaki Melayu yang tidak kesah berpanas dan berpeluh mencari rezeki.

“Mana ada Melayu nak buat kerja macam ni. Semuanya pekerja Bangladesh mari,” juih Mazuin tidak bersetuju dengan pendapatku. Dia ni memang ratu bangkang. Nak juga menang.

“Melayu. Aku yakin sangat. Kau tengok lelaki kiri kanan kita ni.” Aku menunjuk ke arah lelaki yang berada di kiri dan kanan kami.

“Kenapa?”

“Muka ‘sefesyen’, kan? Sekali tengok dah tahu mereka warga asing tetapi yang itu tak,” kataku yakin.

“Mana ada lain. Sama saja aku tengok. Sah-sah satu kapal. Mesti semuanya datang dari Bangladesh.” Dengan senang, Mazuin menjatuhkan hukum.

“Tidak, Win. Aku yakin dia Melayu. Memang aku respeklah orang Melayu yang sanggup buat kerja kuli macam ni,” pujiku sekali lagi dengan ikhlas. Sebagai orang Melayu, aku kenal sangat pemikiran bangsaku sendiri kerana aku juga antara termasuk dalam golongan yang memilih pekerjaan. Tidak akan aku lakukan kerja-kerja buruh sebegini yang menuntut aku untuk kelihatan selekeh dan berpeluh sepanjang masa.

“Kau ingat tak ada orang luar yang muka macam Melayu?” Sekali lagi aku lihat bibir Mazuin menjuih tetapi kali ini kadar juihannya lebih panjang.

“Dia lain, Win. Mukanya tu manis. Kulitnya walaupun tak berapa nak cerah macam kita tetapi aku tahu dia ni made in Malaysia.”

Mazuin ketawa kecil. Dia menepuk-nepuk bahuku. “Made in Malaysia? Kelakarlah kau ni. Ingat barang ke?”

Belum sempat aku menjawab kata-kata Mazuin itu, aku terdengar cermin kereta diketuk. Mazuin pantas menurunkan cerminnya. Serentak dengan itu, bau yang kurang enak menerjah masuk ke rongga hidung.

“Sudah siap?” soal Mazuin lalu mencari-cari beg duitnya.

“Bolum. Kakak mahu kilat itu tayar ka?” Lelaki berhidung mancung seperti Shah Rukh Khan itu menyoal.

“Berapa caj?” soal Mazuin garang. Aku terkejut mendengar frekuensi suara Mazuin yang tiba-tiba berubah tinggi.

“Tambah satu ringgit juga kakak. Semua sekali enam.” Lima jari kanan ditunjukkan berserta sebuah senyuman yang panjang di bibir. Haish, dia ni. Enam dengan lima pun tak boleh nak beza tetapi tak apalah.

“Okeylah,” angguk Mazuin bersetuju. Tangan Mazuin laju menaikkan cermin kereta. Lelaki tadi pula terus beredar menyambung tugasannya.

“Apa pasal kau tak pastikan betul-betul bayarannya? Mulut kata enam tapi jari Bangla tadi tunjuk lima?” soal aku, saja mahu tahu isi hati Mazuin.

“Busuk tahu tak? Busuk.”

“Sebab itu ke tadi kau garang sangat dengan dia? Tak baik tau,” kritik aku, tidak bersetuju dengan tingkah laku Mazuin. Anak dara mana boleh garang sangat.

“Dah busuk sangat. Tak tahan.”

Aku geleng sambil tertawa. Bahu Mazuin aku tepuk.

“Itulah aku kata tadi. Orang Melayu takkan sanggup buat kerja macam ni. Berpeluh, selekeh, busuk. Orang luar saja yang sanggup. Tengok, kau sendiri pun tak tahan, kan? Tapi busuk-busuk mereka pun mereka mencari rezeki yang halal. Dengan kudrat yang mereka ada. Sebab itulah aku kagum sangat dengan lelaki yang aku kata Melayu tadi.” Mataku laju memandang ke hadapan mahu melihat semula lelaki yang telah menarik perhatianku tadi tetapi malangnya tiada sesiapa pun yang berada di situ.

“Eh, dah tak adalah!”

“Dia seram dengan kau, sebab itu dia lari.”

Tidak semena-mena, cermin kereta diketuk sekali lagi tetapi kali ini bukan di bahagian pemandu tetapi di bahagian tempat duduk aku. Laju aku menoleh ke kiri mahu melihat siapa yang mengetuk dan tatkala mataku tertancap ke wajah itu, aku terpaku.

“Hoi, Lis. Apa pasal tak dibuka tingkap tu?” Nyaring kedengaran suara Mazuin menegurku.

“Haaa, apa?” soal aku blur.

“Turunkan cermin tu,” gesa Mazuin sambil menunjukkan butang kawalan cermin di kiriku. Aku hanya patuh mengikut.

“Siap.” Sebaik cermin tingkap terbuka, aku dengar lelaki itu laju mengeluarkan kata.

“Siap? Apa yang siap?” Aku kebingungan. Lelaki itu tersenyum panjang. Manis sungguh senyumannya itu, memukauku.

“Tepilah kau, Lis. Nah, enam ringgit.” Dengan kasar, Mazuin menolak tubuhku.

Dia menghulurkan wang kertas berwarna hijau dan biru kepada lelaki tidak bernama itu.

“Thanks.”

Dengan sopan, lelaki tadi menyambut pemberian Mazuin. Aku mengambil peluang yang ada untuk terus merenung wajahnya dan tiba-tiba hatiku terdetik sesuatu. Macam sama. Tak mungkinlah. Tapi yalah, sama.

“Sudahlah tu, Lis. Kita dah ada atas jalan raya ni,” sergah Mazuin mengejutkan aku.

“Haaa… Atas jalan raya? Bila masa kau gerak?” soal aku terkejut. Aku langsung tidak menyedari yang Mazuin sudah pun meninggalkan tempat cuci kereta tadi.

“Macam mana kau nak perasan kalau kau asyik nak berangan? Dengan lelaki yang macam gitu pun kau dah terpukau dan angau.”

Aku cubit lengan Mazuin, marah dengan mulut cabulnya itu. Sesuka hati saja buat kesimpulan sendiri sedangkan yang sebenarnya aku sedang memikirkan hal yang lain.

“Dah betul, kan. Nak mencubit kita pula,” marah Mazuin menampar pahaku.

“Kau perasan tak, Win?”

“Perasankan apa? Paha kau besar macam kayu balak?”

Pecah tawaku mendengarkan pertanyaan Mazuin itu. Dia ni memang loyar buruk sungguh. Suka sangat menyakatku. Hilang marahku tadi.

“Seriuslah, Win. Aku maksudkan kau perasan tak muka lelaki tu macam siapa?”

“Macam Melayu? Haish kau ni, tadi kan kau dah cakap. Selagi aku tak kata ya dan bersetuju dengan kau, selagi itulah kau tak berpuas hati, kan?” bebel Mazuin serkap jarang.

“Muka dia tu macam mamat tulang yang kita cari-cari selama ini.”

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/search/byid/79840/dia%E2%80%A6-bangladesh-mari

Majlis Pelancaran ‘Pelangi Interactive eBooks’

IMG_9205
Majlis disempurnakan oleh Timbalan Menteri Pendidikan 1, YB Dato’ P. Kamalanathan

Pada 27 Jun yang lalu, sebuah Majlis Pelancaran bagi Siri Buku Rujukan Digital Interaktif Sekolah Menengah ‘Pelangi Interactive eBooks’ Terbitan Pelangi Sdn. Bhd.  Majlis telah dilancarkan oleh YB Dato’ P. Kamalanathan A/L P. Panchanathan, selaku Timbalan Menteri Pendidikan 1. Majlis telah berlangsung di The Hotel Everly, Putrajaya.

Antara yang menarik dalam buku interaktif ini ialah, ia memberikan soalan dalam bentuk interaktif dan pelajar boleh menyemak secara terus jawapan yang betul bagi soalan latihan yang diberikan. Selain daripada itu, antara fetur lain yang terdapat dalam buku latihan inetraktif tersebut ialah, ia mempunyai peruntukan masa bagi sesi latihan mengikut bab.

Buku latihan ini telah dibina oleh Pelangi ePublishing Sdn. Bhd dengan menggunakan teknologi e-Studio yang dijana oleh e-Sentral sendiri. Oleh yang demikian, kami mengharapkan agar teknologi ini dapat membawa kita selangkah kehadapan dalam memacu industri pendidikan negara.

IMG_9197
Buku latihan interaktif yang dijangka dapat membantu pelajar dalam pembelajaran

Kepada yang berminat, dan ingin mendapatkan buku latihan interaktif ini, berikut adalah link kepada eBook berkenaan:

https://www.e-sentral.com/search/byid/79463/physics-interactive-ebook-form-4 (Physics)
https://www.e-sentral.com/search/byid/71844/biology-interactive-ebook-form-4 (Biology)

Ikhlas memupuk budaya membaca?

Kita sering kali mendengar kutukan terhadap masyarakat Malaysia yang kurang membaca, kurang prihatin terhadap budaya membaca, dan tidak mementingkan buku.

Namun kami berpendapat masyarakat Malaysia suka membaca, walaupun budaya membaca tidak dipentingkan atau dipupuk. Kita harus ingat, bahawa budaya membaca Malaysia masih di fasa awal kerana berabad-abad sebelum ini bahan bacaan tempatan tidak banyak. Jadi secara amnya, kita lihat permintaan untuk buku telah meningkat dari tahun ke tahun  sejak lewat 90an meskipun dorongan dari ibubapa dan pihak atasan masih kurang.

Melihat pada belanjawan, apabila diperlukan penjimatan, sektor yang akan menderita dahulu adalah sektor perpustakaan dan perbukuan. Begitu juga sikapnya terhadap memupuk budaya membaca dalam kebanyakkan entiti Malaysia. Kebanyakan agensi dan syarikat tidak mengambil serius terhadap penerapan budaya membaca, hanya sekadar bermain dibibir sahaja.

Sebagai contoh, apabila melihat Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) kononnya ingin menggalakkan budaya membaca di stesen keretapi, kami berjumpa KTMB untuk mencadangkan beberapa kaedah untuk membekalkan bahan bacaan untuk pengguna keretapi. Memandangkan kadar tiket yang lebih tinggi, kini semua sektor pengangkutan awam tertekan untuk memberi perkhidmatan yang lebih baik. Namun, walaupun telah menyediakan “ruang membaca” di stesen keretapi, KTMB lebih mengutamakan perkhidmatan menonton movie dalam bentuk digital berbanding dengan buku. Cerita pasal buku sekadar wayang sahaja.

Ruang tanpa bahan. Adakah kita ikhlas untuk memupuk budaya membaca?
Ruang tanpa bahan. Adakah kita ikhlas untuk memupuk budaya membaca?
Sekadar memenuhi KPI entiti tanpa impak sebenar.
Sekadar memenuhi KPI entiti tanpa impak sebenar.

Kita juga sering kali mendengar kutukan terhadap kualiti buku yang dibaca, picisan dan terlalu jiwang karat katanya. Mungkin fenomena ini ada kebenarannya, namun mengapa buku menjadi mangsa kutukan sedangkan banyak lagi perkara lain yang layak menerima kecaman daripada masyarakat? Kami berpendapat, sektor media lain lebih banyak membawa bahan-bahan yang tiada kualiti dan memperbodohkan masyarakat berbanding dengan sektor buku, tapi kurang mendapat kutukan kerana ramai antara kita juga yang suka menontonnya.

Media Prima dan Astro telah berabad-abad membekal masyarakat kita dengan tontonan yang melemahkan kita, namun tiada teguran yang cukup untuk memberhentikan perkara ini. Penonton Malaysia yang terpekik-pekik dan menari-nari atas arahan selebriti kini dianggap normal.

Hiburan yang tiada kualiti pada kaca televisyen tidak mendapat kutukan yang sewajarnya
Hiburan yang tiada kualiti pada kaca televisyen tidak mendapat kutukan yang sewajarnya

Untuk kebanyakan entiti seperti sektor hiburan, perbankan, perumahan dan lain-lain, masyarakat yang tidak membaca dan tidak berfikir menguntungkan kerana tidak banyak bertanya dan tidak banyak bersoal. Namun apabila kita mempunyai masyarakat sebegini, sektor pekerjaan lambat laun akan susah kerana kita tidak mempunyai tenaga kerja yang berkemahiran tinggi dan bermaklumat.

Membaca adalah baik walaupun dianggap lambat kerana membaca mengasah minda kita untuk menggunakan imaginasi. Imaginasi akan menyumbang kepada kreativiti dan kemahiran berfikir.  Dengan ini kita ada harapan untuk membentukkan masyarakat yang bijak menggunakan lorong memandu, yang tidak berebut-rebut dan bertolak-tolak ketika “buffet Ramadhan”, yang bermaruah dan menolak rasuah, yang bekerja dan tidak curi tulang, yang tidak prejudis terhadap agama atau warna kulit, dan yang lebih ikhlas dan amanah.

Saksikan rebutan makanan ketika buffet buka puasa Ramadhan tidak lama lagi
Saksikan perebutan makanan ketika buffet buka puasa Ramadhan tidak lama lagi

Binalah dunia yang lebih baik untuk kita, dengan membina masyarakat Malaysia yang membaca.

 

 

 

[SNEAK PEEK] S.A.M.U.R.A.I

9789670907017-medium
S.A.M.U.R.A.I Oleh Dekna Lee

Prolog

KAK long! Mari datang sekolah, sekarang!” Pintu rumah digegar. Aminah membuka pintu dengan kelam-kabut seusai dia menyarungkan tudung. Baru dia nak lelapkan mata tadi.

“Apa yang kecoh sangat ni, teh?” Aminah mengurut dada. Terkejut dia apabila rumahnya tiba-tiba digegar.

Anak kau. Buat kecoh kat sekolah. Satu kampung dah kecoh.” Pak teh hampir terjerit-jerit bercakap. Mungkin kerana berita yang disampaikan agak sensasi.

Ijat?” Aminah terperanjat. Anaknya tak pernah buat masalah di sekolah. Tak pernah langsung! Meskipun Aizat agak nakal di rumah, tapi belum pernah lagilah dia dipanggil ke sekolah.

“Kau ada berapa orang anak?” sempat lagi Pak teh menyoal.

“Ijat cari gaduh dengan siapa?” Aminah mula rasa tak sedap hati. Janganlah anak Zaiton. Doanya dalam hati. Selalu juga dia dengar Aizat kata benci kepada anak Zaiton itu.

Dengan budak-budak kelas lain… anak Zaiton… kes polis dah ni.”

Mendengarkan berita itu, Aminah sudah menangis. Tentu besar masalah yang dicetuskan anaknya. Bila dah melibatkan kes polis, pasti anaknya dalam masalah besar.

Hati aku rasa tak sedaplah, teh. Jom cepat. Kita tengok sendiri.” Tergesa-gesa Aminah turun ke tanah. Pedulilah kalau dia hanya berkain batik dan berbaju t-shirt besar sekalipun.

****

“IJAT TAK buat!!! Bukan Ijat yang tolak! Dia yang jatuh.” Pertahan Aizat apabila dia disoal benda yang sama berulang kali. Daripada menangis, kini dia mula membentak.

“Tiga-tiga cakap awak yang tolak.” Pegawai polis yang menjalankan siasatan itu bersuara tidak puas hati.

“Aduh! Dah cakap, kan? Memang bukan aku yang tolak. Tak percaya lantak kaulah! Percaya sangat dekat budak tiga ekor tu.” Bentak Aizat semakin kasar.

Ijat, tak baik marah-marah. Lagi orang syak Ijat yang buat.” Tegur Aminah lembut. Aizat menjeling. Maknya pun dah nampak macam percaya saja kata-kata polis di hadapan mereka ini.

Mak… Ijat tak ada masalah, buat apa nak tolak orang.” Kali ini Aizat berpeluk tubuh.

“Aizat, lebih mudah awak mengaku.”

Dah dia yang buli aku… takkanlah aku nak tolak? Diaorang bertiga, kan? Siapa yang buli siapa, takkan tak boleh nak fikir?” Aizat tidak menghiraukan kata-kata emaknya. Dia memang tak puas hati dengan pegawai polis yang seakan-akan sengaja mencari kesalahannya.

Kes buli bukan terletak pada berapa orang lawan berapa orang, tetapi pada siapa yang menjadi mangsanya. Awak dah buat kaki Jali patah. Dia dan kawan-kawannya mengaku awak yang tolak. Mungkin itu motif awak sebab awak berdendam dengan diaorang yang dah lama buli awak.” Pegawai polis itu masih berkata dengan nada tenang.

Heee Ya Allah, sakitnya hati!” Aizat sudah memicit kepala.

Mak… Ijat tak buat.” Lirih sekali suara anak jantannya. Tubuh gempal Aizat diraih ke dalam pelukan emaknya. Air mata Aminah bergenangan. Kepala anaknya diusap-usap.

“Mak tahu, sayang.”

“Akak, saya ada benda nak cakap dengan akak…” kata-kata pegawai polis itu membuatkan hati Aminah semakin tak tenteram.

****

“ANAK KAU memang akan masuk neraka jahanam!” jerkah Zaiton. Automatik tangan Aminah mengusap dada. Terperanjat dimaki hamun di khalayak ramai.

“Hei tolong sikit. Mentang-mentanglah anak kau yang jatuh, tak semestinya anak aku yang buat!” Aminah membalas semula. Zaiton mencemik.

Kalau anak aku mati, memang mati anak kau aku kerjakan!” Zaiton mengamuk.

“Mulut kau cantik sikit ye. Aku doakan, semua ni bakal terjawab! Tak kira cepat atau lambat. Paling aku nak tengok sekali, kalau betul bukan salah anak aku… aku nak tengok sangat anak kau tak jadi apa-apa besar nanti melainkan menyusahkan hidup kau sampai ke tua! Aku sumpah anak kau akan menyusahkan kau kalau anak aku tak salah! Allah Maha Mendengar!” Aminah terjerit-jerit mengamuk.

Limah yang menjadi saksi itu sudah puas menenteramkan Aminah dengan memeluk bahunya.

“Limah, aku kenal anak aku…” Rintih Aminah.

Limah memujuk kakaknya. Sedih dia mendengar berita tentang apa yang berlaku kepada Aizat. Dia membuat keputusan untuk pulang ke kampung menemani kakaknya dan meninggalkan anak-anaknya bersama suaminya, Zamri.

“Aku kenal anak sedara aku. Sabarlah. Ujian dari Allah ni, long…” Limah mengesat air matanya.

*****

“AIZAT… JAGA diri ya.” Menitis air matanya apabila menitipkan pesanan itu. Aizat turut menangis. Berpisah dengan emaknya bukanlah kehendak dia.  “Mak. Ijat tak nak pergi. Tolonglah. Bukan salah Ijat. Sumpah mak! Sumpah! Mak percaya, kan?” soal Aizat yang teresak-esak itu.  “Mak tahu… sayang… mak…” dia kehilangan kata-kata. Aizatlah satu-satunya anak yang dia ada. Selepas kematian suami, dia tidak ada sesiapa lagi selain Aizat. Sekarang Aizatnya akan dibawa pergi ke juvana.  “Mak…” semakin lirih suara anaknya. Tubuh gempal Aizat berkali-kali dipeluk.  “Tak apalah sayang. Kita dianiaya. Allah ada. Ingat tu. Jangan tinggal solat. Belajar rajin-rajin. Buktikan Ijat boleh berjaya… dan… mak doakan satu hari nanti, Allah akan tunjuk semuanya.” Aminah berkata dengan sebak. Beberapa kali dia menyapu air mata dengan hujung

Beberapa bulan kemudian…

“AIZAT, SAYA ada sesuatu nak cakap dengan awak.” Aizat mendongak

“Saya harap awak bersabar dengan berita yang akan saya sampaikan ni.” Wajah wardennya dipandang. Dia ternanti-nanti berita apa yang hendak disampaikan. Tapi berdasarkan ayat itu, dia tahu ada sesuatu yang tak kena. Mak dia sakit ke?  “Mak saya?” soal Aizat dengan mata berkaca.  Warden itu menelan liur. Dia mengangguk perlahan. Padanya Aizatlah antara pelajar yang paling berdisiplin dan baik di situ. Dengan Aizat saja dia boleh berlembut. Jadi, berita itu pasti terlalu berat untuk dia sampaikan dan pasti lebih payah untuk Aizat terima.

“Aizat, mak awak… meninggal siang tadi.”

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/search/byid/79625/samurai

Inaugural eBook Library facility using Bluetooth Beacon at KLIA

Bluetooth beacon: method to distribute ebooks at KLIA
Bluetooth beacon: method to distribute ebooks at KLIA

Passengers at KLIA & KLIA 2 can now download free ebooks for their travels

Kuala Lumpur International Airport 2, 23rd April 2016 – Travelling can now be a more enjoyable experience at KL International Airport (KLIA) especially for book lovers.

For those of you who fly regularly, you will now have a new lifestyle facility which grants every passenger with access to electronic books at no cost.

This smart facility operates through the use of Bluetooth beacon signals which work on the principles of geo-fencing micro-location technology. It communicates with passengers’ smart phone applications, allowing them to access a special virtual library of eBooks.

First in the world ebook beacon facility to be introduced in KLIA
First in the world ebook beacon facility to be introduced in KLIA

These eBooks can be downloaded for free at KLIA and subsequently kept in private devices including smart phones for a period of two (2) days. Once the eBook has been downloaded, passengers are able to read the eBook even without internet facilities, meaning they will be able to read it during a flight.

This facility, which consists of 40 eBook beacons strategically placed at locations within KLIA Main Terminal and klia2, is the first of its kind in the world.

The airport is part of the Multimedia Super Corridor (MSC) where new technology is actively pursued.

Hence, it is no surprise that as the operator of KLIA, Malaysia Airports, has joined hands with e-Sentral and Perbadanan Kota Buku, to introduce this technology.

Currently, travelers in KLIA Main Terminal and klia2 have more than 800 eBook titles from various genres in English, Malay, and Mandarin. Each person is able to borrow a maximum of 2 titles at any one time.

This inaugural eBook beacon infrastructure was first demonstrated today in conjunction with World Book Day 2016 during an event in klia2.

This Bluetooth beacon programming simplifies the whole process for eBook borrowing, which is an innovative idea that complements traditional books. With this pioneering facility, we hope KLIA can be a model to the rest of the world,” stated Tuan Sayed Munawar Syed Mustar, Chief Executive Officer of Perbadanan Kota Buku.

From left : Raslan Shahrin (Manager of Commercial Services MAHB), Faiz Al-Shahab (CEO of eSentral), Tuan Syed Munawar (CEO of Perbadanan Kota Buku), Mohd Fauzi Ahmad (Senior Manager of MAHB)
From left : Raslan Shahrin (Manager of Commercial Services MAHB), Faiz Al-Shahab (CEO of eSentral), Tuan Syed Munawar (CEO of Perbadanan Kota Buku), Mohd Fauzi Ahmad (Senior Manager of MAHB)

Commenting on Malaysia Airports’ objective in this collaboration, Tuan Haji Zainol Mohd Isa, General Manager of Malaysia Airports (Sepang) said, “Malaysia Airports places high priority on improving the total airport experience for our passengers, Therefore, we are always on the lookout to implement initiatives that will transform KLIA into an innovative digitised environment which will resonate well with our mission of creating joyful experiences.”

Faiz Al-Shahab of e-Sentral with the media
Faiz Al-Shahab of e-Sentral with the media

Since the start of this eBook borrowing offering, more than 10,000 passengers have used this facility at KLIA Main Terminal and klia2.