[SNEAK PEEK] I LOVE YOU STUPID 2

I Love You Stupid 2 oleh Melur Jelita

“LEBIH dari faham. Tak salah mencuba.”

“Matlamat tak menghalalkan cara. Ada banyak lagi cara untuk membantu kami. Jangan sampai nak menjual diri dan maruah.”

Aku terdiam, agak tersinggung. Firman terus bercakap dengan nada yang menjengkelkan.

“Kalau saya jadi lelaki, awak takkan menjadi pilihan calon isteri!”

“Siapa nak kahwin dengan awak?!”

“Awak rasa awak boleh menang kalau masuk pertandingan ratu cantik?”

Cabar nampak! Pantas aku membalas.

“Boleh! Saya boleh kalahkan semua ratu di dunia… malah title Ratu Universe paling layak untuk saya!”

Dia tersenyum mengejek.

“Jadi ratu cantik ni bukan senang. Bukan diukur daripada kecantikan dan badan saja… tutur kata, perangai dan IQ juga dikira. Bijak. Tersendiri. Memukau.”

“Saya ada semua tu,” jawabku yakin.

Firman menopang daku dan memandang aku serius.

“Kalau saya jadi pengadil… saya takkan bagi awak menang.”

“Kenapa pulak?”

“Sebab saya tak nak awak riak, berlagak dan ujub dengan diri sendiri. Lagi satu, awak hanya untuk tatapan suami awak saja. Kalau saya jadi suami awak, saya tak mahu isteri saya bekas model, bekas pelakon, bekas penyanyi… apalagi bekas ratu cantik. Setiap lurah, setiap bukit dah dilihat oleh lelaki lain… kecuali dia dah bertaubat.”

Dia ni! Lagi dilayan lagi sarkastik cakapnya.

“Jangan pandang saya tak ada mata, Mr. Lanun!”

“Saya takkan terima duit daripada hasil begitu.”

“Jangan terlalu angkuh. Allah terbalikkan hati awak baru tau.”

“Iris… buat masa ni, saya masih mampu berfikir dan berusaha dengan tulang empat kerat saya. Jika ditakdirkan saya sudah KO, ramai lagi akan meneruskan kerja saya. Kemiskinan dan penderitaan bukan sesuatu yang asing sejak dari zaman Nabi SAW lagi. Tapi kita masih boleh terus survive tanpa menjual diri dan agama.”

Lemah la pula bila Firman sudah berfatwa.

“Apa usaha kita lagi?”

Firman merenung komputer riba sambil menjawab.

“Banyak lagi cara lain jika awak mahu berfikir.”

Aku pula yang kena fikir. Dia? Kira duit je?

“Orang yang lebih sesuai sebagai guru ialah orang Melayu Cham sendiri.”

“Sudah ada yang belajar sampai ke pondok di Pattani, Kelantan dan Kedah. Mereka pergi dengan biaya sendiri atau bantuan orang kampung yang tak seberapa.”

“Tapi… takkan pendidikan di madrasah ni terus nak bersistemkan pondok? Anak-anak perlu diajar ilmu akademik. Kemahiran hidup. Mereka perlu dihantar belajar ke kolej atau universiti sama ada di Kemboja atau luar negara. Barulah bangsa Melayu Cham boleh maju setaraf dengan bangsa Melayu di Malaysia.”

Firman kembali melekapkan ibu jarinya di bibir berfikir sambil skroll komputer riba. Sekali lagi aku asyik dengan gaya Firman yang menawan ini. Beberapa ketika kemudian, aku tersedar. Oh Papa! Jangan Firman terklik e-mel! Aku segera bingkas bangun. Melihat apa yang Firman sedang skroll. Lega! Tentang Fugee School. Mujur Firman tidak terklik yang lain! Kalau tidak, innalillah!

Aku menutup komputer riba sambil berkata:
“Tak payah nak serius sangat. Saya takkan masuk pertandingan ratu cantik. Mati saya dengan mama nanti. Aidan pun tak suka saya seksidan bebas sangat. Dengan dia aje okey.”
Riak muka Firman seperti berminat bila nama Aidan disebut.

Aku duduk di kerusi semula sambil memeluk komputer riba.

“Sepatutnya seorang doktor itunerd atau mat skema, tapi saya tengok Aidan sangat bergaya, kalah model. Kalau tak diberitahu, saya tak tahu dia seorang doktor. Sesuai sangatlah dengan awak. Mana awak kenal dia?”

“Kenalan keluarga. Kami mula serius sebelum dia pergi Ireland.”

“Sebab apa awak jatuh cinta dengan dia?”

Aku tidak menunggu lama untuk menjawab.

“Sebab dia handsome, bijak, anak orang kaya, dia stylo, macho, gentlemen, he’s a doctor, satu pekerjaan yang menjamin masa depan. Dia sangat memahami, selalu mendengar saya… pandai pujuk saya, suka buat lawak, selalu ikut kehendak saya, tau apa yang saya nak, tak pernah membantah saya, sangat menyokong cita-cita saya…”

“Macam pak turut aje….”

Pedas! Aku mencerlung kepada Firman. Dia buat tak pandang, dan menyambung baca di komputer ribanya. Tabiat Firman yang tidak kusukai. Suka sangat bercakap tidak memandang muka aku yang ayu jelita ini!

“Kenapa awak cakap Aidan macam tu?”

“Saja.”

Itu saja?

“Macamlah awak tu baik sangat. Kasar. Lanun… barbarian… rebellious…”

“Lanun? Sedap jugak. Lanun Firman Ebrahim. Nama yang seksi menjadi igauan ramai wanita.”

“Tapi sekurang-kurangnya saya pernah mendebarkan hati awak.”
Gulp!

“Jangan nak perasanlah!”

“Awak bukan cintakan Aidan.”

“Apa maksud awak?”

“Apa yang awak sebut mengenai Aidan, bagi saya, awak hanya meminati dia. Kalau awak mencintai, awak takkan boleh sebut kerana cinta itu dirasai oleh dua hati. Hanya dua hati yang mengerti dan memahami bahasa cinta yang tak perlu dilafazkan. Cinta itu dari hati, bukan dari bibir.”

“Negatif. Saya tak faham.” Aku berpeluk tubuh, enggan mendengar kata-kata Firman yang seterusnya.

“Awak tak faham sebab hati awak belum betulbetul jatuh….”

“Jatuh apa?”

“Cinta….”

“Firman… saya tak faham dan saya tak suka dengan apa yang awak cakap mengenai kami. Bahasa awak terlalu tinggi untuk orang seperti saya. Saya ni jenis straight bukan bengkangbengkok.”

Apa yang aku cakap ni? Punyalah aku cuba nak berfalsafah, macam lain pula maknanya. Firman menahan ketawa.

“Okey, tak perlu nak mula perang. Tengok sini, lebih berfaedah.”

Siapa yang mulakan? Aku cakar matanya baru tau!

Kami sama-sama meneliti maklumat dan gambar-gambar yang dipaparkan. Deborah Henry bersama Shikeen Halibullah telah menubuhkan pusat pendidikan khas untuk anak-anak pelarian dari Somalia. Tajaan dan derma diminta daripada mereka yang berminat untuk membantu anak-anak yang malang ini bersekolah.

“Kita mungkin boleh cuba perkara yang sama, Firman. Minta bantuan kewangan sebanyak tujuh ratus untuk seorang kanak-kanak, dua puluh lapan ribu untuk sekolah sebulan atau lapan puluh empat ribu untuk seratus orang kanak-kanak selama setahun.”

“Banyak tu. Siapa yang nak derma lapan puluh empat ribu setahun? Setiap tahun? Belum campur gaji ustaz, penyelenggaraan sekolah, alatan mengajar dan lain-lain?”

“Belum cuba, belum tahu….”

“Rasa-rasanya dah dicuba dulu di Maahad Dubai yang terletak di Chrang Chamreh kilometer tujuh. Bangunan sekolah dibina daripada sumbangan syeikh dari Dubai. Diuruskan sementara oleh Persatuan Cham. Awal-awal bulan pertama, memang syeikh itu membiayai segala-galanya, kemudian terbengkalai. Tapi lepas tu, tak ada duit dan modal nak teruskan. Murid tak bayar yuran, ustaz tak dibayar gaji, tak ada buku teks dan peralatan belajar… sekolah ditinggalkan… lembu kambing masuk belajar. Sekarang ni JAKIM ambil alih bermula tahun 2011 kalau tak silap. Harapnya sekolah itu akan berkembang dan maju. Nak mengharapkan hasil derma dan sedekah, berapa lama? Betul jugak apa yang awak cakap dulu. Berapa lama orang nak menderma? Memang kena cari ikhtiar untuk teruskan pendidikan.”

Firman menunduk sambil mengurut-urut belakang lehernya perlahan. Berat sekali bebanannya. Kemudian dagunya ditopang, ibu jari dilekap di bibirnya. Dia buat lagi! Satu tabiat yang menawan bagiku. Aku meletakkan kedua-dua belah telapak tangan di pipi dan memerhatinya dengan kepala senget. Rama-rama mengepak galak. Dia kelihatan manis sangat. Hmmm… Firman menoleh kepadaku. Aku cepat-cepat membetulkan duduk.

“Saya balik Malaysia dan cuba membantu dari sana. Mencari dana. Kawan-kawan papa ramai yang kaya-raya. Mungkin mereka boleh membantu. Tak banyak, sikit pun jadilah.”

Firman memandangku serius.

“Iris tak malu ke menadah tangan? Merendahkan diri, meminta derma?”

“Apa yang nak dimalukan? Saya bukan minta untuk saya. Saya minta untuk orang yang memerlukan. Saya boleh melukis tapi subjek utama keadaan di Kemboja ni. Buat jualan amal. Saya jual, separuhdaripada hasil jualannya saya serahkan kepada awak. Awak gunalah untuk sekolah ini.”

“Kalau tak menyusahkan awak.”

“Saya bantu dari sana. Awak uruskan di sini.”

Muka Firman kembali cerah tetapi kemudian dia termenung jauh.

“Saya mengharapkan awak buatlah apa saja, asalkan masyarakat dunia menyedari kewujudan kami. Tapi saya takut akan membebankan awak. Lagipun, sebenarnya dah ramai sukarelawan yang datang. Mereka pulang dengan janji untuk terus membantu tapi bila sampai masa yang dijanjikan… bantuan tak sampai. Saya tak mahu awak seperti mereka.”

“Saya cuba bantu sedaya upaya, setakat yang saya mampu…. Saya akan buat apa saja.”

“Awak berjanji?”

Aku mengangguk.

“Ya, saya janji.”
Muka Firman berseri.

“Jangan berduka cita, adik. Rezeki di tangan Allah, bukan di tangan manusia. Walaupun begitu bukan bermakna harus berpeluk tubuh, menunggu rezeki jatuh dari langit. Tetap kena berusaha mencari rezeki dengan jalan yang halal dan penuh bermaruah.”

Suara mai tuen menyebabkan muka Firman tambah berseri. Dia segera bangun mendapatkan mamanya yang berdiri di depan pintu bersama Fatimah. Dia memeluk dan mengucup dahi mai tuen. Aku turut menyalaminya.

“Begitulah… bincang baik-baik dan tenang. Segala beban menjadi ringan. Jangan campurkan garam dalam sebekas air, pasti terasa masinnya. Campurkanlah garam itu ke dalam sungai, masinnya pasti tak terasa. Hidup tanpa masalah, bukan hidup namanya. Setiap manusia pasti diuji. Kecil atau besar, bergantung kepada penerimaan kita. Jangan terlalu berfikir, ia mengganggu urusan hidup yang lain. Kadang-kadang masalah yang kecil menjadi besar kerana kesilapan kita membesar-besarkannya.”

“Terima kasih mama. Mama buat apa di sini?”

“Jalan-jalan melihat bekas arwah baba dan ai long. Mama pergi dulu. Jangan lewat pulang ke rumah. Isteri imam hantar pecok untuk kita.”

Kami mengangguk kepala, hormat kepada mai tuen dan Fatimah.

Sebelum mengekor mai tuen keluar, Fatimah mengunjukkan aku segelas air tuak. Aku menelan pahit, enggan melihat. Firman mengambilnya dan Fatimah berlalu pergi. Firman menghulurkan kepadaku.

“Kegemaran awak.”

Aku menggelengkan kepala.

“Awak minumlah…” jawabku.

Aku menuruni tangga sambil menahan sebak. Aku tidak boleh… apalagi meminumnya. Tekak kering, dada ketat.

Rasa pilu dan sayu teringatkan Ahmad.

“Nak balik sekarang?”

Aku menoleh dari tingkap kelas. Firman mengekor aku?

“Awak dah selesai kerja ke?” tanyaku.

“Kerja tak pernah selesai….” Mendatar sahaja jawapan Firman.

Diam sekejap.

“Firman… bila kita boleh ke Phnom Penh lagi?”

“Nak buat apa? Dah mula rasa lemas?”

Aku memasukkan komputer riba ke dalam beg galas.

“Saya nak beli motor.”

Muka terkejut Firman aku renung.

“Kenapa nak beli motor pulak?”

“Saya perlu beri berapa sebab untuk awak bawakan saya ke Phnom Penh?”

Firman merenung aku serius.

“Kenapa tiba-tiba ni?”

“Saya tak mahu membonceng dengan awak.”

“Nanti saya fikir dulu….”

“Kenapa nak fikir pulak? Bukankah awak seorang yang cukup menjaga? Lebih baik saya ada motor sendiri daripada terpeluk awak. Terjerit-jerit geli… nak duduk pun tak aman. Dahlah merempit kalah mat rempit. Nak bonceng dengan Matt, marah pulak.”

Firman semakin mendekat.

“Awak hanya selamat dengan saya.”

“Clear up. Saya hanya selamat dengan saya.”

Firman merenung aku tajam.

“I smell something fishy here.”

“Fishy messy…. Saya nak beli motor dan saya nak awak ajar saya menunggang dengan lebih cekap. Demi untuk kebaikan kita berdua.”

“Kebaikan apa?”

Dia ni! Kalau tak bersoal jawab memang tak sah! Macam aku ni perisik musuh yang sangat digeruni. Dan cara dia menyoal pun kalah pihak risikan Unit D4 PDRM.

“Awak tak risau ke satu hari nanti… saya akan memeluk, meraba dan mencium awak? Mencabul kehormatan awak?”
Riak muka Firman tergamam.

“Awak dah desperate sangat ke?”

“Awak nak kata apa, terpulang. Aidan tak ada di sini untuk saya lepaskan rindu. Saya ke hulu, ke hilir dengan tunang Siti Zubaidah.”

Aku sudah merapu. Tidak tahu hendak mereka alasan. Firman angkat kening.

“Saya rasa kepala awak tak betul sekarang. Jangan cakap apa-apa lagi…. Kita bincang kemudian.”

Firman berlalu keluar. Aku meraba perutku. Tension! Aku mesti memujuk Firman. Aku keluar mengekorinya. Tetapi terhalang bila ayah Ahmad menghulurkan segelas air tuak. Berapa kali nak bagi aku air tuak?

“Firman! Tolong beritahu ayah Ahmad… terima kasih. Tapi saya tak mahu minum.”

Firman menoleh dan mendekatiku semula. Dia mengambil gelas air tuak dari tangan ayah Ahmad.
“Kenapa awak tak mahu minum?”

“Saya tak boleh…”

“Terima takdir, Iris….”

Aku mengangguk, menahan getar.

“Saya terima tapi buat masa ini… saya tak mahu mendengar, melihat atau merasanya….” Aku berlalu masuk ke dalam kelas, berpura-pura sibuk mengemas meja.

“Awak harus lawan perasaan tu. Jangan layan. Itu bererti awak tak reda.”

Aku memejamkan mata. Kenapa dia tidak memahami?

“Saya… saya tak suka nak kongsi apa yang saya rasa dengan seorang yang asing. Aidan sendiri pun tak banyak tahu mengenai saya…. Rahsia hati saya hanya Tuhan yang tau. Dan saya tak perlu jelaskan kepada sesiapa….”

“Saya nak awak minum. Kalau tidak sampai bila awak akan jadi macam ni? Termenung sana, termenung sini. Jangan awak fikir saya tak perasan. Awak menatap lap-top berjam-jam. Dari air muka awak, saya boleh nampak. Awak sedang menahan amukan perasaan yang menggila. Bila awak minum bererti awak menerima ketentuan-Nya.”

“Jangan memaksa dan jangan menyibuk!”

“Saya akan memaksa dan menyibuk kerana saya bertanggungjawab ke atas awak. Apa papa awak akan kata kalau anaknya berkeadaan begini?”

“Hati dan perasaan saya bukan tanggungjawab awak. Awak tak boleh memegang dan mengunci hati saya. Menentukan apa yang boleh saya fikir… apa yang saya rasa.”

“Betul, tapi saya boleh menggembirakan awak. Fikirkan orang yang menyayangi awak. Dia tentu sedih melihat awak begini. Iris… awak perasan tak, awak dah tak cantik sekarang. Muka awak penuh kesedihan walau awak berpura-pura ceria. Mata awak sentiasa basah walau awak cuba menyembunyikan air mata. Awak cengkung dan agak pucat… awak jugak dah tak bersolek.”

Tak cantik? Dua patah perkataan yang cukup sensitif bagiku tetapi aku tidak merasa apa-apa. Aku meraba mukaku. Aku juga sudah lama tidak bercermin. Sejak bila? Aku pun tidak tahu. Firman duduk berdepan denganku lalu meletakkan gelas air tuak itu.

“Firman… tolong jangan paksa. Saya perlukan masa.”

“Saya mendengar awak, Iris….” Suara Firman lembut. Tanda dia takkan berganjak selagi aku tidak meluahkan dan dia akan terus memaksa.

“Mama rindukan arwah baba dan ai long. Kami juga kehilangan. Tapi cara kami menangani kehilangan itu dengan berkongsi rasa… meluah dan bercerita. Saling menguatkan diri. Mama tak menyembunyikan perasaannya dengan berpura-pura seperti tak ada apa-apa…. Walau dia tak menyebut terang-terangan, tapi dia datang melihat bekas arwah baba…. Saya faham, dia merindu.”

Aku cuba meredakan rasa pilu. Mata kuarah ke luar pintu, melihat anak-anak yang sedang keriangan bermain. Aku cuba mengeraskan hati dan bercakap dengan tenang.

“Saya kempunan. Masin mulut awak. Saya bukan tak nak minum. Jangankan nak minum… nak sebut dan tengok pun sangat mengilukan. Ia mengingatkan saya kepada Ahmad.” Air mataku bergenang. Hening seketika.

“Saya tak sangka… ia yang terakhir dari tangannya yang mungil dan comel. Sekarang saya tak mampu nak menelannya kerana saya terkilan dengan perbuatan saya yang tak boleh dimaafkan…. Bila mengingat peristiwa itu, niat murni dia nak saya menjamah… hadiah daripadanya… saya terkilan Firman. Terkilan sangat-sangat….”
Jariku menahan air mata yang menitis.

“Betul, ia rezeki dari Allah. Bila saya membuangnya, entah bila saya akan dapat menikmatinya lagi. Sekarang ia ada di depan saya, tapi saya langsung tak bernafsu, seolah-olah Allah menyekat nafsu saya. Allah tak izinkan saya minum rezeki yang pernah saya buang dulu.”

“Jangan bersangka buruk dengan Allah. Apa yang berlaku semua atas kehendak-Nya. Tapi ia juga daripada hasil perbuatan kita sendiri. Saya tak fikir Allah menyekat nafsu awak…. Awak tak boleh teringatkan Ahmad… terus awak jadi lain. Tak apalah. Saya tak mahu memaksa tapi saya harap awak akan kembali meminum air tuak ni, tanda awak pulih daripada kemurungan, awak reda dan menerima. Keengganan awak tak membantu. Sebagaimana awak datang ke Kemboja dengan gembira… saya nak awak pulang ke Malaysia dengan keadaan yang sama. Kalau tidak, saya akan rasa sangat bersalah. Kerana saya yang bertanggungjawab memantau dan memastikan awak selamat, zahir dan batin.”

Firman berlalu keluar. Zahir dan batin?

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/272108/I-Love-You-Stupid-2

[REVIEW] Uda & Dara


Uda & Dara oleh Aisya Sofea
Sekian lama terpisah kerana masing-masing mengejar cita-cita, tidak mungkin Siti Mariam menerima cinta Izzat Hilman. Kenangan lalu yang sangat menghiris hatinya sentiasa bergentayangan di hadapan mata. Namun, si uda tidak putus asa. Si dara harus dimiliki walau apa pun yang terjadi. Ya, mungkin ada rasa rindu di sebalik rasa bencinya terhadap lelaki itu. Namun, dalam diam, Siti Mariam masih tidak mampu membuang perasaan sayang pada Izzat Hilman. Ah, bila memikirkan wasiat arwah ibu lelaki itu, dia jadi nanar. Apatah lagi, kemunculan Khalidah bagai dirancang untuk memisahkan mereka. Hubungan boleh diteruskan, tetapi Siti Mariam meletakkan syarat. Mereka boleh bersama tetapi bersedia untuk berpisah. Tempoh yang diberi hanya tujuh bulan. Muktamad. Berat sungguh syarat itu! Namun, si uda tidak peduli. Si dara perlu akur cinta sejati mereka. Bagi Izzat Hilman, jodohnya bersama Siti Mariam sangat kuat. “Abang cuma minta Mar bagi peluang sekali ini sahaja lagi, dan abang takkan sia-siakan Mar.”

Novel uda dan dara merupakan novel melayu yang banyak unsur keagamaan dan gaya penulisan yan menarik. Bertempiaran senyuman ketika membacanya. Tidak kurang juga terhambur air mata menjiwai kesedihannya. Penceritaan yang kemas dan padat. Plot yang kuat. Satu demi satu permainan perasaan wujud. Seperti menyaksikan lamunan cinta yang berganda-ganda indahnya. Kerana desakan Izzat Hilman mereka menjalin hubungan tetapi Siti Mariam sudah meletakkan syarat bahawa perhubungan itu hanya sementara. Rasa tidak logik pula bila ada istilah bercinta tetapi bersedia untuk berpisah. Tetapi peluang Izzat Hilman bagaikan terhidang di depan mata saat abah Siti Mariam yang bertahun menghilangkan diri tanpa kisah akan darah daging sendiri muncul bersama beban yang menyesakkan seluruh keluarga. Dan Izzat Hilman menawarkan bantuan tetapi dengan cagaran yang lain pula diminta. Mampukah Siti Mariam meletakkan kemahuannya di atas berbanding nyawa orang tuanya? Karya yang ada sesuatu yang boleh dijadikan teladan.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/75690/Uda-Dara

[SNEAK PEEK] I Love You Stupid 1

I Love You Stupid 1 Oleh Melur Jelita

 

AKU berdiam diri lama di bawah pancuran, membiarkan cucuran air deras menyejukkan hati yang membara. Panas! Panas! Aku terdengar suara Lara.

“Iris… Iris… lama lagi ke? Dah pukul tiga ni!”

Malas pula aku hendak menjawab. Aku melangkah keluar perlahan-lahan sambil mengelap rambut dan badan. Teman yang lain sudah siap bermekap.

“Tak sangka, polis trafik yang kita usha pagi tadi ada di depan! Bala!” Farina mula membuka topik.

“Kenapalah dia jadi polis? Polis trafik pulak tu? Belum tahan pemandu, pemandu sudah hentikan kereta dulu. Menyerah diri terus!” Nada suara Violet agak mengeluh. Seolah-olah lemas dengan aura abang pedas.

Aku menjeling. Meluat dengan kegedikan Violet. Spesies ulat nangka!

“Kalau dia berdiri di traffic light, traffic light pun tak mau hijau. Habis trafik jam satu KL!” Lara pula menambah perisa. Gedik plus ulat beluncas!

Divaz ketawa riuh. Menggeletis!

“Berlumba-lumba orang langgar kesalahan jalan raya semata-mata nak love letter darinya. I rasa dia silap isi borang SPAD. Dia patut jadi model.

Wow! Ulasan Farina langsung tidak teragak-agak!

Mereka ketawa lagi. Sekali lagi aku mengerling meluat. Hola! Tiada yang perasan aku ini mahu muntah hijau dengan puji-pujian yang terlampau? Divas boleh belot semata-mata kerana ketampanan abang pedas yang memukau?!

Tak adalah aku nak terpukau sangat. Setakat stok abang pedas tu, berlambak aku boleh jumpa di kampus UM ni.

“Rasa-rasanya abang pedas cam Iris tak?” Violet bersuara risau tiba-tiba, manakala tangan menyikat rambut.

“Mesti punya…. Kita aje yang dia tak perasan sebab kita menyorok.” Lara menyelit.

“Nasiblah you, Iris. Pak encik pulak suruh you buat demo,” sambut Farina sambil menghulurkan beg mekapku.

“Who cares? Kalau dia cam I sekali pun, dia bukan boleh buat apa.
“Iris, dia boleh repot pasal disiplin dan kelakuan kita pagi tadi tau! Habislah rekod cemerlang kita selama ni.” Farina membalas.

“Idon’t give a damn! Sebab grad nanti bukan I nak jadi polis. Kerja I dah siap menunggu.”

“You cakap senanglah, anak orang loaded. Kami ni haaa… macam mana?” Muka Violet sudah lemau.

“Aikkk, you all pun anak orang loaded, anak Datuk lagi.”

“Yalah… tapi tak seloaded you. Anak jutawan. Tak semua Datuk, Tan Sri, Tun tu kaya. Pangkat aje gah. Yang bukan Datuk, berlambak lebih kaya daripada Datuk-Datuk yang berpangkat ni. Kalau nak diukur kekayaan itu berdasarkan pangkat, alamatnya kuranglah orang kaya padahal berlambak jutawan di Malaysia, cuma tak dikenali dan diketahui saja. Maklumlah takut dikejar LHDN, diculik atau takut kena minta derma. Yang paling tak tahan, takut anak-anak jadi tumpuan pisau cukur, pisau Gillete…” Lara ketawa.

“Hmmm, whatever…. Papa I nama je jutawan, tapi kalau ikut ranking, paling corot. Bukan jutawan nombor satu atau nombor dua di Malaysia, jauh sekali di dunia. Bilionair? Lagi jangan mimpi!”

“You ni Iris, suka sangat merendahkan harta papa you. Takut kami mintak ke?” sinis Farina.

“I cakap yang betul. Papa I bukannya jutawan yang ada jet peribadi parking depan rumah atau ada kapal selam, parking dalam kolam renang belakang rumah.” Cepat sahaja aku cantas.

Divas tergelak sampai naik semput.

“Mulut you, Iris. Melecurlah telinga siapa yang mendengar… haha.” Bergegar badan Violet menahan tawa.

“Jom, lekas. Nanti lewat pulak,” ajakku. Aku tidak mahu topik itu berpanjangan.

Kami beriringan menuju ke parkir. Aku membaling kunci ke arah Violet.

“You drive, I penat. Nak tidur kejap.”

Mata dipejam, tetapi tidak boleh lena. Suara mereka sangat mengganggu.

“Divas, you all perasan tak, hebat sungguh abang pedas tu ya?”

Meluat aku mendengar pujian Lara

“I tak hebat?” soalku dengan mata terpejam.

“Hebat jugak, tapi abang pedas lagi hebat. Biasalah… mata lebih kepada yang lebih macho… bla…bla… bla…” Lara membuka mulut dengan lebih rancak.

Semua ribut bercerita tentang kehebatan abang pedas. Hatiku panas pijar! Bengang pula aku dengan sikap hipokrit divas. Pagi tadi kemain semua menggeletis! Depan mata semua menikus. Sekarang, kembali menguit-guit seumpama ulat nangka!

“Violet, hentikan kereta sekarang.”

“Kenapa?” Violet kehairanan.

“Hentikan sekarang!” Angin aku bertambah.

Signal diberikan dan Violet memandu ke tepi jalan. Semua diam, menanti arahanku yang seterusnya.

“Kalau tak mahu menapak, boleh puji I aje. But okay… I bukan kejam sangat. I pun tak suka orang yang hipokrit…. Tak mahu puji I, tak apa… so you’d better shut up. I nak tidur, faham?”

Suara keluhan sudah berjemaah.

“Okeylah Iris, sorry….” Permohonan maaf juga berjemaah. Aku mengukir senyuman nipis.

“Sorrylah divas…. Terlepas kat you all pulak. I geram dengan dia aje.”

“Kenapa?” tanya Farina.

“I geram, dia sentuh I dengan pen.”

“La, okeylah. Kenapa pulak you nak geram? Bukan dia sentuh you,” Violet meningkah.

“Sebab dia tak sentuh I la, I geram! Dia sentuh I dengan pen!” Mataku terbuka luas, memerhati

Damn! Semua tak faham ke? Muka semua sudah terpinga-pinga. Aku mula rasa terbakar!

“Divas! You all tak faham ke? Dia tak sentuh I bermakna dia jijik dengan I! Tak pernah lagi sesiapa yang geli dan jijik dengan I. I rasa terhina tau!”

Semua terdiam! Aku semakin terbakar!

“Violet! You keluar sekarang. I nak drive!”

Violet membuka pintu dengan teragak-agak. Aku sudah berpeluk tubuh sambil mengetuk hujung tapak kasut atas jalan tar di depan pintu pemandu. Sebaik sahaja Violet keluar, aku pantas mengambil tempat duduk pemandu. Belum sempat Violet menutup pintu sebelah penumpang, aku sudah memecut laju. Suara jeritan halus daripada divas tidak aku pedulikan. Aku terus memandu laju, mencilok, melanggar lampu merah dan nyaris menghentam pembahagi jalan. Setiap kali aku membelok, divas sudah terjerit-jerit.

“Iris! You nak mati, mati sorang. Jangan ajak kami!” jerit Farina sambil tangannya menggenggam erat pemegang di pintu.

Kaki semakin menekan pedal minyak.

“Better shut up! She’s speeding! She’s gonna kill us if you make a sound!” balas Lara.

“Mummy!” jerit Violet.

Aku mengetapkan rahang dan mataku terus tajam ke depan. Tangan pula laju memusing stereng dan kaki semakin menekan pedal minyak dengan lebih rapat. Sampai di hadapan rumah Violet, aku membrek ganas dan kereta berhenti mendadak. Divas semua tercampak ke sisi sebelah kiri kereta. Masing-masing menjerit ngeri. Serentak, Violet dan Lara membuka pintu. Mereka terus termuntah tanpa sempat menjejakkan kaki ke luar. Farina menepuk belakang Lara dengan mata terpejam, menahan azab penangan kelajuan aku.

“Sekarang semua turun sini!”

“Tapi ini rumah Violet…” Farina membantah.

“It’s none of my business! Get out right now!”

Terhuyung-hayang mereka bertiga keluar. Aku memecut laju sebelum terdengar jeritan mereka. Beg mereka tertinggal di dalam kereta. Aku membrek ganas. Membuka cermin tingkap dan mencampakkan harta mereka keluar.

Nasiblah kalau termasuk ke dalam longkang. Siapa suruh puji abang pedas?

SEBAIK SAHAJA pintu dibuka oleh TyBee, aku meluru ke tingkat atas tanpa bersapa dengan mama dan papa yang sedang bersembang di ruang tamu keluarga. Aku merebahkan badan ke atas katil dan menekupkan muka ke bantal. Aku menahan perit di hidung dan pedih di dada. Beberapa ketika kemudian, aku terdengar ketukan di pintu. Suara papa perlahan memanggil namaku. Tidak sampai hati, aku membuka pintu sambil mencapai tisu untuk mengelap hidung yang berair.

“Boleh kita chit-chat?” usik papa.

“Nothing to update,” balasku lemau.

“I don’t think so…. I saw the update on your status.”

“Pa… I’m not in the moodlah.”

“Then, message me…” usiknya lagi.

Aku memalingkan wajah yang masam.

“Tak mahu? So let’s Tweet.” Senyum papa lebar bila melihat aku menoleh ke arahnya dengan pantas sambil cuba menahan gelak.

“You’re a flirt. No wonderlah mama syok gila kat papa.”

“Mind your word… but I take it as a compliment,” tegur papa sambil tergelak.

“Opsss, sorry….”

Pintu gelangsar kubuka dan kami melangkah keluar. Aku duduk di atas buaian kayu cengal diikuti papa. Buaian berayun lembut dengan angin yang sepoi-sepoi bahasa.

“Now tell me, siapa yang buat my gorgeous marah?”

“This idiot. He’s so arrogant….”

“What did he do to you?!” Papa sudah memotong kata-kataku.

“Dia sentuh Iris!”

Papa bingkas bangun, merah mukanya.

“Dia buat apa?!” ulang papa kasar.

Aku menarik dan menghembus nafas dengan kasar juga. Kalau ada apikan bagus. Biar terbakar dunia ini dengan semburan api dari hidungku kerana kemarahan terbuku yang menyala-nyala!

“He touched my nose.”

“Your nose?” Papa berkerut, tidak faham .

“Ya… hidung Iris.

Papa mengeluh, nampak menyampah dengan reaksi lembap aku.

“Sentuh macam mana?”

“Dengan pen.”

Muka papa blur.

“Dia sentuh hidung Iris dengan pen, semasa kami cabar-mencabar dalam latihan kawad berirama tadi.” Aku menggayakan cara abang pedas menyentuhku dengan penuh perasaan.

Papa bercekak pinggang, kerutannya bertambah.

“You mean, he touched your nose? With his pen?”

“Ya.” Aku mengangguk laju, girang bila papa sudah faham.

Papa menolak kepala aku sambil berjalan masuk ke dalam bilik dan terus keluar.

Hanya beberapa patah perkataan yang sempat aku dengar daripadanya.

“Silly girl! Ingat kena raba!”

Aku menghentakkan kaki, geram!

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/272107/i-love-you-stupid-1

[REVIEW] IZINKAN CINTA-MU YANG PERTAMA

Izinkan Cinta-Mu Yang Pertama oleh Puteri An-Nur

 

Dunia percintaan sememangnya indah jika pasangan setia. Tetapi tidak bagi Nur Syahadah apabila dia diuji dengan kecurangan tunangnya yang bermain kayu tiga. Lebih parah tunangnya curang dengan kakaknya sendiri. Setelah dikecewakan, Nur Syuhadah akur akan jodoh yang dipilih oleh abinya iaitu Yusof. “Nur mesti terima Muhammad Yusof. Dialah lelaki yang terbaik untuk anak abi ni.” – Abi. Walau pada mulanya agak berat untuk Nur terima, tapi dia percaya pilihan abinya adalah yang terbaik untuk dirinya di samping dia mahu tinggalkan kenangan yang lalu dan bina hidup baru. Nur terima seadanya Yusof walaupun mereka tidak pernah mengenali antara satu sama lain. “Kata orang, tak kenal maka tak cinta tau. Dah kenal mesti awak akan suka…” – Yusof. Nur sahut kata-kata Yusof dengan pertaruhkan hidupnya. Padanya, bahagia atau derita, semua itu sudah ditetapkan Allah. Seusai dirinya sah menjadi suri hati buat Yusof, barulah Nur mengerti bahawa dunia Yusof yang dulu bukanlah seperti yang dia lihat kini. Ternyata dugaan datang lagi dengan kehadiran Jessy yang mahu Yusof bertanggungjawab atas perbuatan Yusof yang lalu. Yusof terpanar. Kelu dia untuk berkata-kata apatah lagi mahu melukakan hati si isteri yang dicintainya. Kerana bagi Yusof, Jessy adalah masa lampaunya. “Abang tak sampai hati tengok Nur sedih.”- Yusof Tapi lain pula dengan pemikiran Nur. Baginya seorang suami tidak pernah diharamkan untuk berpoligami, apa lagi dalam keadaan suaminya mampu. “Jangan risaukan Nur. Nur cintakan abang kerana Allah. Cinta kerana Allah bukan membawa ke jurang kejahatan, tetapi membawa ke jalan syurga-Nya. Doakan Nur menjadi isteri yang solehah, ya…” – Nur Sebagai hamba-Nya, Nur meletakkan Allah yang pertama. Tetapi mampukah Nur hidup sebumbung dengan madunya, Jessy yang sentiasa merancang untuk menghancurkan hubungannya dengan Yusof?

 


Novel Izinkan Cinta-Mu Yang Pertama merupakan novel cinta yang banyak unsur keagamaan. Gaya penulisan juga  menarik. Penyampaian dan jalan cerita yang tersusun. Yusof dan Nur berkahwin kerana Allah dan mereka mencari cinta Ilahi. Nur diuji dengan tunangnya yang curang bersama kakaknya, kemudian dijodohkan dengan Yusof pula oleh abinya. Kerana kecewa, Nur berserah kepada Allah dan pertaruhkan hidupnya dengan berkahwin dengan orang yang tidak dicintai. Bermacam halangan mereka hadapi sepanjang perkahwinan, termasuklah muncul orang ketiga dalam keluarga mereka tapi mereka kuat kerana percaya dan berserah kepada Allah. Berkat kesabaran akhirnya mereka bahagia dan berjaya menyatukan keluarga mereka semula. Terdapat banyak pengajaran dalam novel ni terutama sekali tentang hubungan kekeluargaan. 

 

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/272100/Izinkan-Cinta-Mu-Yang-Pertama

When Mainstream Becomes Fake, and Fake Becomes Mainstream

By Faiz Al-Shahab

 

The Game of Thrones season finale craze have brought about once again the smoking corner small talk over the similarities of the Malaysian 14th General Election with the HBO sensational series.

In this fantasy drama that is a closet political science case study journal, the uncanny resemblance – of rivalry and hatred between Malaysian then opposition parties in GE-14 and the ruling families portrayed in the series whereby everyone had to put aside their differences in the name of survival and to defeat the army of the dead – is pretty obvious.

Except today…there will always be an “except” for Malaysia…the army of dead is far from dead, and the ruling families are at each other’s throats again, with hardly any reform put through.

Besides economy and education, some of the issues the mass were most upset about, such as the police system, judiciary system and the civil service, are still left as it is.

Perhaps challenging these orders will cause too much commotion in this rather peaceful country, hence easier to let it be.

However, one component of the country’s system which should already by now have gone through an overhaul, is the media.

One would think that the media is not as “invincible” as the ones mentioned above, but turns and twists in the country have left the media to still maintain status quo.

The funny part to all this is that journalism, just like engineering, architecture, and discipline of medicine, pillars on integrity and professionalism.

Well, one can argue that law and accounting are also one of those professional career that stands on good values, but look at them, turn your head away and many will indulge in crime and corruption.

I guess professional integrity in this context is a weak argument after all.

Media in this country, despite of a liberal environment now in Malaysia, remains despicable.

Reasons to why there are so much fabricated news and civilians taking matters in to their hands in spreading none curated news is simply because the mainstream media are nothing more than just prostitutes to corporations and politicians.

For instance, there are not many work of investigative journalism taking place.

The Education Minister rant for two hours on plans and policies, and yet the media chose to pick up a petty issue regarding black or white school shoes and turn it to a debate which wasted everyone’s time.

The Prime Minister spoke for half hour on what the nation need to do to bring it back on the right track heading towards Fourth Industrial Revolution and the media picked up on his statement over so much money is spent on killing people.

It was a pact deliberated by the media, because all of them came up with the same headline, despite of no official press statement on the comment.

Usually, most media agencies will bow down to invites of VIPs and will rather swamp a media conference for official statements rather than seeking the truth.

To some extent the perception above is very unfair.

Some media friends have express their guilt and dissatisfaction of forced involvement in orchestrating news, but it is a small trade off to having their families being followed and harassed.

And so because of safety we leave politics alone, and look at commercial products instead.

Disappointingly, similar resentment in commerce too as the media will remain loyal to the brand owners who feeds them with advertising money.

Pathetically, in many cases too, media will praise and hide all defects of a product with the thinking that the corporation behind the product will eventually become their advertiser.

In all of this, whilst the so called professionals are busy trying to make money at any cost, whilst the law and judiciary system sympathizes corporations, the losers remain to be the Malaysian public.

This is mainly due to the notion that effects of partial truth in information and news is not as severe as signing off a poorly designed bridge or multi-story building.

Whilst the foresight is that misleading information will only cause loss of money to the mass fools, a collapsed bridge signed off by a dodgy engineer can cause deaths.

What was not taught in school is that partial truth can also cause death of lives.

So anyway, what is needed from Malaysian media?

The citizens is in dire need of investigative journalism, meaning more questions and digging.

This may not be welcoming by many, but it is the only way that voice of integrity can be restored again in this country.

So much so that the downfall of previous ruling party was the work of a foreign journalist, whilst for years, the local journalists witness all the buffoonery yet kept their mouth shut.

The media should do their bit, and grow more guts!

Commercial product whom have benefited from rogue media will continue bluffing the public, and public will continue falling into the traps, until one day, the trust is completely destroyed.

That day, advertisements and social media will not work anymore.

Perhaps there is a sneaky suspicion that our media does not understand the subject matter that they are reporting.

Therefore they will report only on parts that they understand, which at the end of it, is missing the point completely.

Malaysia need cleverer and smarter people, reporters included.

What the country can opt for is probably a platform for community journalism.

This platform, where the reporters are members of the public graded by public rating, hopefully will bring news that are more related to us, news which can reveal the hidden truth, and news that are valuable and trustworthy and free from commercial bribery.

With time, we shall wait and see if this can reduce the fake news movement in the country.

Meantime, Ramadhan Kareem everyone.

 

Other articles written by author:

Made in Malaysia: A Prejudice in Disguise

[REVIEW] KERANA KAU ISTERIKU

Kerana Kau Isteriku oleh Nuriarina

 

Dek dikejar oleh konco-konco kelab malam kerana dipaksa melayani lelaki, akhirnya WIDAD berjaya melarikan diri dan diselamatkan oleh AIDIL. Rentetan itu, satu permasalahan yang tak disangka telah dihadapi oleh si lelaki yang sudahpun beristeri ini. “Hei, siapa cakap aku setuju nak kahwin dengan dia?” – AIDIL “Kau setuju ke tak setuju ke, kau kena setuju juga. Kalau kau tak setuju sekali pun aku akan heret kau untuk setuju juga!” – ZAFRUL Aidil yang terpaksa mengahwini Widad telah mengambil keputusan untuk merahsiakan perkahwinan kedua yang telah dipaksa oleh ZAFRUL. Semuanya untuk menyelamatkan si gadis daripada terus menjadi buruan konco-konco jahat kelab malam yang sebenarnya didalangi oleh ALIAS! Dalam keterpaksaan setelah bergelar suami dan isteri, layanan buruk telah diterima daripada si suami. Widad dituduh sengaja memerangkap Aidil. Biarpun begitu, hubungan mereka tetap berjalan seperti biasa sehinggalah berlaku satu kehendak takdir yang membuatkan kemesraan mereka sebagai pasangan suami dan isteri jadi semakin intim. Apakah peristiwa yang berlaku itu? Tahukah isteri pertama Aidil tentang perkahwinan kedua suaminya? Siapa isteri pertamanya? Siapakah Zafrul dan Alias dalam hidup mereka? “Dia hanya isteri aku di atas kertas sahaja. Dan aku tak pernah anggap dia sebagai isteri aku.” – AIDIL Apakah cinta terus tiada dalam hati Aidil buat Widad? Temui jawapannya dalam Kerana Kau Isteriku karya sulung tulisan Nuriarina ini.


Kerana Kau Isteriku karya sulung tulisan Nuriarina menceritakan kisah hidup berpoligami. Watak Yana yang matang dan menerima dirinya dimadukan, watak Aidil yang penuh tanggungjawab dan watak Widad menjadi isteri kedua. Novel ini mempunyai jalan cerita yang cepat dan tidak meleret namun tidak terlalu berat. Sesuai untuk bacaan santai. Aidil menikahi Widad atas dasar terpaksa mulanya sangat dingin terhadap Widad kerana Aidil telah pun berkahwin dengan Yana dan mempunyai anak bersama. Walaupun Yana redha dengan ketentuan hidupnya untuk bermadu, kadang kala keluar juga sifat cemburu sebagai isteri pertama. Bagi Widad pula, dia sedar dirinya merampas dan menumpang kasih, tetapi dia juga mempunyai sifat yang tamak dan ingin dirinya diutamakan oleh Aidil berbanding Yana. Namun masalah mereka selesaikan oleh kedua-dua madu.  Watak Aidil adalah sifat tegas, bertanggungjawab dan cuba untuk bersikap adil. Seringkali kita disajikan dengan nasib diri isteri pertama dan munculnya pelbagai penderitaan bila berpoligami. Namun untuk kisah ini, kita dihidangkan pula cerita dari kaca mata isteri kedua dan hidup mereka bahagia apabila wujudnya keredhaan dan saling bertolak ansur walau permulaannya menjadi yang kedua sangat perit. 

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/272102/Kerana-Kau-Isteriku

[SNEAK PEEK] MAKMUM YANG TERTINGGAL

Makmum Yang Tertinggal oleh Razlina Azura

 

“KAU biar betul?” soal Azham. Pengakuan Syed Faliq benar-benar membuatkan dirinya tersentak. Bukan tidak percaya tetapi sukar untuk otaknya mencerna dengan baik. Sahabatnya jarang membuat kejutan sebegini besar. Apatah lagi pabila melibatkan soal hati, perasaan dan cinta. Itu yang dirinya kenali sejak Syed Faliq dikecewakan oleh Erdina.

“Yes… Aku memang sukakan dia,” ujarnya mendatar. Walaupun begitu Syed Faliq benar-benar memaksudkan setiap kata-katanya.

Manakala bagi pihak Azham pula dirinya akur dengan pengakuan tersebut. Tiada apa yang perlu dihairankan kerana Syed Faliq hanya seorang lelaki yang normal. Namun ada sesuatu terlintas dalam benaknya.

Lupakah Syed Faliq yang Hanan juga berasal dari kampung? Penampilan gadis itu amat sederhana. Bahkan tiada beza langsung dengan seseorang yang pernah Syed Faliq tinggalkan dahulu. Gadis kampung itu tidak lahir daripada keluarga yang punya darjat dan berharta. Tak ubah seperti Hanan. Apatah lagi tahap pendidikan yang tinggi. Semestinya tidak cocok dengan citarasa sahabatnya. Syed Faliq hanya inginkan seorang wanita moden yang terpelajar, berdikari dan lengkap serba-serbinya.

Kini apa yang membuatkan rakannya berubah hingga sebegitu?

Perkara itu yang mengejutkan dirinya. Tetapi bila difikirkan semula tiada apa yang mustahil kerana sudah menjadi sifat manusia punya hati yang sering berbolak-balik. Tambahan pula Hanan miliki keperibadian yang baik. Gadis itu lemah-lembut dan bersopan-santun orangnya. Sesiapapun pasti akan jatuh kasih dengan perwatakan yang sebegitu.

“Kau betul-betul yakin dengan apa yang kau rasa?” soal Azham lagi.

“Atau sebenarnya kau cuma kesiankan dia. Lagipun kau tak rasa cepat sangat ke perasaan kau tu berputik? Kau kan baru kenal dengan Hanan.”

“Sebab aku yakinlah, aku beritahu dengan kau.”

“Dulu masa baru bercinta dengan Erdina pun kau cakap benda yang sama juga.”

“Zaman apa kau cakap tu… Itu masa zaman jahiliahlah!” tegas Syed Faliq. Menangkis kata-kata Azham. Sejarah lama kut. Sewaktu itu dirinya masih belum matang sepenuhnya. Tidak perlulah diulang kenang perkara yang telah berlalu.

Azham angguk kecil. Faham dan amat mengerti. Syed Faliq tak ingin lagi mengingati sejarah lama. “Dah declare dengan Hanan yang kau sukakan dia?” soal Azham inginkan kepastian.

“Perlu ke aku buat semua tu?” soalan berbalas soalan.

“Bro, aku cuma nak ingatkan kau… Tak baik kalau setakat nak mainkan perasaan orang aje. Dah lama aku kenal dengan Hanan, dia budak baik. Kalau sekadar nak buat koleksi aku nasihatkan baik kau lupakan saja hasrat murni kau tu,” tokok Azham namun meninggalkan maksud yang tersirat.

“Macam yang aku cakap tadi, aku sukakan Hanan. Tapi aku tak tahu macam mana nak cakap dengan dia, sombong sangat. Jual mahal pula tu. Macam orang yang tak ada perasaan.”

Secara tidak langsung Syed Faliq meluahkan rasa hatinya. Sedangkan selama ini jika gadis yang jenis jual mahal hanya sekadar hai-hai dan bye-bye. Sedikit pun Syed Faliq tak hairan.

“Kalau kau pasti dengan perasaan kau, okeylah. Aku tak boleh nak kata apa-apa, sebab itu hak kau. Cuma satu aku nak tanya… Dia tahu tak yang kau suka kat dia?” Azham menduga. Manalah tahu jika sahabatnya seorang yang bertepuk sebelah tangan, dek angaukan si gadis.

Syed Faliq berdesit perlahan dan menghela nafas panjang.

“Itulah yang susahnya. Kadang-kadang aku rasa dia tahu perasaan aku pada dia tapi kadang-kadang aku rasa dia tak tahu. Atau mungkin Hanan sengaja buat-buat tak faham? Entahlah susah aku nak teka. Apa yang aku pasti, aku memang dah suka kat dia. Ops sorry! Bukan setakat suka lagi, tapi dah jatuh cinta dah.”

Tangannya meraup wajah sendiri. Sukar untuk percaya. Semudah ABC dirinya jatuh cinta terhadap seorang gadis yang baru sahaja dikenali. Malahan hanya dengan beberapa pertemuan tanpa sengaja. Bahkan latar belakang gadis itu juga masih menjadi teka teki. Tetapi Syed Faliq yakin dengan kata hatinya, Hanan tergolong dalam kategori gadis yang baik. Dan sesuai untuk disunting menjadi suri.

Azham pula mengangguk seperti burung belatuk. Tanda menyokong dan memberi semangat untuk sahabatnya terus berjuang demi mendapatkan si gadis pujaan.

“So, macam mana dengan Erdina? Dan apa pula kata Hanan kalau dia dapat tahu tentang status kau? Maklumlah, bak kata kau tadi zaman jahiliah!”

Azham angkat kening. Dalam masa yang sama ingin mengingatkan sahabatnya tentang suatu perkara.

“Erdina… Dia bukan sesiapa dengan aku. Dan pasal cerita lama tu, biarlah rahsia tetap menjadi rahsia. Buat apa nak cari masalah.” Mudah Syed Faliq merumuskan.

“Sebagai kawan aku sentiasa doakan yang terbaik untuk kau.”

“Thank you, bro! Tak sangka yang kau akan doakan yang terbaik untuk aku.” Syed Faliq berjenaka.

“Tapi kau doa atas sejadah atau kat IG?”

“Woi… Kau ingat aku ni jahil sangat ke?” Azham membulatkan kedua biji matanya.

“Serius bro, apa guna aku jadi kawan kau kalau tak doakan yang terbaik untuk kau. Walaupun kau tu taklah baik sangat!”

Giliran Azham pula mengenakan sahabatnya sambil tersengih menampakkan sebaris gigi.

“So, tak sia-sialah kau tumpangkan Hanan minggu lepas?”

“Huh!” Faliq merengus.

“First time in my life kereta aku kena reject dengan perempuan.”

“What? Serius?” Azham terlopong.

Anak lelaki seorang yang bergelar Tan Sri, bijak, berjaya dan boleh dikatakan hampir sempurna segalanya ditolak mentah-mentah oleh seorang gadis kampung? Sukar untuk akalnya mencerna dengan baik. Wajarlah jika sahabatnya angau tak hengat terhadap si gadis.

“Ala… Macamlah kau tak kenal perempuan. Mulamula tak nak lepas tu…” Syed Faliq sengaja menggantung ayatnya. Dalam masa yang sama cuba mempertahankan ego seorang lelaki.

“Hurm… Bab tu aku sokong.”

Mereka sama-sama meledakkan tawa. Mujurlah restoran tersebut lengang dengan pengunjung. Restoran masakan panas yang terletak berhadapan dengan sebuah pusat membeli-belah.

Azham sendiri yang memutuskan membuat temujanji bersama Syed Faliq di situ. Sementara menanti bakal isterinya.

“Assalamualaikum…”

“Walaikumussalam.”

Serentak dijawab oleh kedua-dua pemuda yang sedang rancak berbual.

Syed Faliq menoleh beberapa darjah ke belakang. Sekadar ingin berbasa-basi dengan tunang sahabatnya tetapi lain pula yang menyentap pandangan. Seraut wajah yang terlalu ingin ditemui. Hati pula sudah pandai menaruh rindu. Malahan tiap detik ketika bersama si gadis sering menjadi igauannya. Tambahan pula part Hanan menonong keluar dari kereta.

“Eh! Encik Faliq pun ada sama?” soal Fateha teruja.

“Kebetulan saya terserempak dengan Azham.”Syed Faliq tidak berkata jujur.

Fateha mengambil tempat di sebelah Azham. Manakala Hanan pula sudah tiada pilihan lain. Terpaksa melabuhkan duduk ke sebelah Syed Faliq. Maklumlah meja kecil yang berkerusi empat.

“Okey bro, aku cau dulu. Apa-apa hal kau text aku.”

Syed Faliq angkat punggung. Dirinya perlu beredar dari situasi tersebut. Bunyi degupan jantung kian sumbang tiap kali Hanan di sisi.

“Nope. Kau kena join kita orang makan dulu. Habis tu siapa yang nak habiskan makanan yang aku order ni, banyak tau. Tak… Aku tak benarkan kau pergi,” tegas Azham.

Lengan Syed Faliq disambar. Tadi cerita bukan main lagi. Jatuh kasih dan jatuh cinta. Tetapi apabila peluang sudah terbentang di depan mata Syed Faliq pula ingin menarik diri. Tidak! Dia tidak benarkan rakannya berlalu begitu sahaja. Alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan. Alang-alang ingin memikat hati Hanan biar sampai dapat. Itu prinsipnya.

Syed Faliq telan liur. Wajah Hanan dan Fateha dipandang silih berganti.

“You all tak kesah?” soal Syed Faliq serba salah. Seraya melabuhkan punggung di atas kerusi semula.

“Kami lagi suka kalau Encik Faliq dapat join sekali.” Fateha pula menambah rencah.

“Kau pun okey kan, Hanan?” tanya Fateha kepada sahabatnya. Apa yang dia perasan tidak sepatah pun rakannya bertegur sapa dengan orang kuat Mutiara Jentayu itu. Bahkan Hanan menayangkan muka meluat yang tidak dapat diselindungkan lagi. Membuatkan Fateha pula yang kecut perut.

“Haah tak kesah.” Hanan pamer muka kelat dan ketat yang tidak ikhlas.

Aku benci. Aku tak sudi melihat muka dia lagi! Namun jeritan itu hanya dalam hatinya sahaja.

Azham yang berdiam diri sejak dari tadi hanya memerhatikan adegan sebabak tersebut. Bibirnya menyimpul senyuman nipis. Apa yang pasti Hanan amat sedar yang diri menjadi perhatian Syed Faliq. Itu yang matanya nampak dengan jelas. Hati pula merasa dengan sangat yakin. Si gadis tidaklah terlalu dungu untuk mentafsir perasaan sahabat baiknya.

Kring… Kring…

Deringan telefon berkumandang minta dijawab oleh si empunya. Melenyapkan lamunan Hanan. Sedangkan nasi di atas pinggan masih belum luak. Tangan pula menguis-nguis nasi dengan sudu dan garpu. Putus selera!

Azham sedang berbual di telefon. Nada pemuda itu pula kedengaran terburu-buru.

“Sorry, bro! Ibu aku minta aku balik ada hal, very urgent katanya,” ujar Azham kalut. Terkocoh-kocoh menghabiskan air dalam gelas yang masih berbaki. Konon dirinya ingin segera pulang.

Walhal si ibu sekadar mengingatkan dirinya supaya mengambil Fateha di tempat kerja. Dan membawa bakal isteri keluar serta membeli barang hantaran. Setelah itu,pulang dengan secepat mungkin. Itu sahaja pesanan penaja. Tidak lebih dan tidak kurang. Memang Azham sengaja bikin gempak. Sesekali berdrama apa salahnya!

“Urgent?” Dahi Syed Faliq berkerut.

“Yes, very urgent dan kau kena tolong aku… Hantarkan Hanan balik. Aku terpaksa pergi dengan Fateha.”

Sejurus itu bahu sahabatnya ditepuk perlahan. Semoga Syed Faliq mengerti.

“Small matter… Kau tu kalau ada apa-apa jangan lupa text aku.

Sejujurnya dia dapat merasakan ada kelainan pada tepukan Azham. Sukar untuk dimengertikan tetapi Syed Faliq seolah-olah dapat meneka sesuatu.

“Hanan balik dengan Faliq ya,” kata Azham. Hanan yang sudah tercengang dan dihurung keresahan.

“Aku pergi dulu, Hanan,” pamit Fateha. Tas tangan pantas dicapai kerana sebelah tangannya sudah ditarik oleh Azham. Apa yang pasti tunangnya ingin segera beredar.

Manakala Syed Faliq dan Hanan menghantar kelibat pasangan itu dengan pandangan yang kosong. Tanpa bicara.

“Well.” Syed Faliq angkat kedua bahunya. Dia sendiri tidak pasti untuk apa mulutnya meluahkan sebegitu.

“Saya pun minta diri juga. Hari pun dah nak senja.” Hanan beralasan.

Syed Faliq mengeluarkan dompet sambil mengayun langkah ke kaunter.

“Tak payah susah-susah saya boleh balik sendiri.” Hanan bertegas sewaktu melewati kaunter bayaran.

“Saya yang akan hantar awak, faham tak Hanan?! Azham dengan Fateha dah amanahkan saya untuk menghantar awak balik.”

Syed Faliq mengambil pendirian dua kali lebih tegas berbanding Hanan.

Hanan menceber. Malas ingin berbahas lagi. Inilah sikap anak orang kaya. Perasan bagus dan tersangat poyo.

Sepasang kaki seolah-olah diikat dengan batu, Hanan mengekori langkah Syed Faliq yang berada beberapa tapak di hadapan. Hanan melangkah tanpa memanggungkan kepala. Sesungguhnya bertemu dengan pemuda itu adalah suatu kebetulan. Kemunculan Syed Faliq dalam hidupnya hanya untuk menyakiti diri, hati dan perasaan. Rasa benci itulah yang sering disematkan ke dalam setiap pembuluh darahnya.

“Auch!”

Pantas tangan menggosok dahinya sendiri. Seperti terlanggar tiang elektrik tanpa sempat membrek. Syed Faliq yang berjalan di hadapan berhenti dengan mendadak. Kesudahannya dahi Hanan yang menjadi sasaran belakang badan pemuda itu.

Syed Faliq berpaling beberapa darjah.

“Awak jalan guna mata ke pakai hidung?” keningnya diangkat dan sepasang mata tepat memanah ke wajah Hanan. Si gadis sedang mengerutkan dahi.

Tidak menyangka Hanan akan merempuh tubuhnya. Mujur dari belakang jika dari arah sebaliknya sudah tentu gadis itu akan mencium dada bidangnya.

“Tepat tekaan encik. Saya memang jalan pakai hidung sebab mata saya ni…” Jari telunjuk dituding tepi matanya sendiri.

“Benci tengok encik!” jawab Hanan selamba. Tangannya masih menggosok ke dahi.

Syed Faliq geleng kepala dengan sikap yang ditonjolkan. Tanpa berlengah alarm kereta ditekan. Kemudian tangkas membukakan pintu di bahagian penumpang. Tidak lama kemudian dirinya juga melakukan perkara yang sama.

Enjin kereta segera dihidupkan. Pendingin hawa dipasang ke suhu yang menurun. Tanpa menggerakkan kereta, Syed Faliq sengaja menekan brek. Dengan berbuat begitu keretanya akan serta-merta terkunci. Ia sebagai langkah berhati-hati agar si gadis tidak cabut lari seperti minggu yang lalu.

“Air cond ni cukup sejuk tak untuk menyejukkan hati awak, Hanan?”

Hanan tetap membisu. Pertanyaan pemuda di sebelahnya bak angin lalu.

Syed Faliq memusingkan tubuhnya beberapa darjah. Apa yang dilihat Hanan sedang menuam dahinya dengan lebihan hujung tudung yang menutupi kepala. Mengambil haba dari mulut sendiri dan kemudian ditekapkan ke dahi. Satu usaha yang baik dan tersangat comel pada matanya.

“Bagi saya tengok dahi awak tu, entah-entah dah benjol!” usul Syed Faliq.

“Dah baik dah, jangan jadi busy body la!”

Jelingan mata Hanan kalah mata pedang. Seterusnya dia menarik awning tudung yang dipakai supaya terlebih ke hadapan. Biar menutupi sebahagian daripada wajahnya. Tidak rela diratah oleh lelaki poyo itu.

Namun bagi Syed Faliq pula dirinya seolah-olah terpukau dengan gelagat si gadis. Terutamanya sewaktu menarik awning tudung itu tadi. Hingga mampu membuatkan fikirannya menerawang untuk beberapa ketika. Perkara yang sama dilakukan oleh seorang remaja. Menarik awning tudung untuk menutupi sebahagian dari dahinya apabila gadis itu berasa tidak selesa. Suatu kebetulan yang sama. Cuma yang membezakan Hanan tidak berniqab.

“Awak mengingatkan saya pada seseorang. Cara awak tarik tudung tu sama.” Jujur Faliq meluahkan. Entah mengapa ayat tersebut yang terpacul dari mulutnya. Sesungguhnya Syed Faliq tiada jawapan untuk itu. Sedangkan dirinya tak ingin mengingati peristiwa lalu.

“Boleh tolong cepat sikit tak? Encik memang sengaja tak nak solat atau tak tahu bersolat?” desak Hanan. Semakin tidak selesa. Sedar yang mulutnya tersangat celupar. Hingga mempertikaikan ibadah seorang hamba terhadap pencipta-Nya.

Syed Faliq tertawa kecil. Benar! Pada mulanya memang hatinya tercalar dengan sikap dan ‘bahasa’ Hanan. Tetapi kini tidak lagi. Bak kata peribahasa, alah bisa tegal biasa. Telinganya sudah tepu dengan sindiran tajam yang berbisa.

“Insya-Allah… Saya tahu dan mahu bersolat. Apa kata kalau Hanan yang jadi makmum saya. Solat berjemaah kan lebih baik daripada solat seorang.” Syed Faliq berkias. Matanya mengerling orang di sebelah.

Manakala si singa betina sudah menundukkan wajah. Peluang yang ada tidak dilepaskan, Syed Faliq mencuri renung gadis di sebelah. Ingin memetakan seraut wajah itu ke dalam mindanya. Ingin diukir sebaris nama si gadis dalam hatinya.

“Makmum? Solat pun ke laut. Ada hati nak ajak orang jadi makmum,” sindir Hanan dengan memek muka tidak berpuas hati.

“Setahu saya orang kaya macam encik ni hanya tahu tayang duit.”

Sinis. Biar pemuda itu tahu dan sedar wang ringgit yang menggunung milik pemuda itu tidak bernilai terhadap Hanan Izzati.

“Berat tuduhan tu Hanan,” balas Syed Faliq mendatar. Pedal minyak ditekan untuk menggerakkan kereta.

Hanan ukir senyuman sumbing.

“Tuduhan?!” Hanan menyangkal dakwaan pemuda yang perasan bagus itu.

“Bukan tuduhan encik, tapi fakta. Orang kaya macam encik ni selalunya hanya tahu mengambil kesempatan atas kelemahan orang lain!”

“Hanan…”

Syed Faliq kematian kata. Akur dan mengalah. Tiada guna bertegang urat dengan si gadis.

Kini dia akui bukan mudah untuk menyusup masuk ke dalam hati Hanan. Gadis itu seolah-olah sedang membina tembok kebal antara mereka. Jesteru itu dirinya harus melakukan sesuatu jika tidak hati Hanan tidak mampu untuk ditakluki.

“Boleh saya tanya satu soalan?” soal Syed Faliq. Mengerling sekilas ke sebelah.

“Awak pernah frust dengan anak orang kaya ke sebelum ni? Sampaikan semua orang awak jatuhkan dengan hukuman yang sama.”

Erk! Hanan terkedu. Kini giliran lidahnya pula yang kelu.

Syed Faliq mengorak senyuman kemenangan. Akhirnya dirinya mampu memintas dengan mudah dakwaan Hanan. Namun tidak terhenti di situ, otaknya sedang ligat mencerna sesuatu.

 

 

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/272098/Makmum-Yang-Tertinggal