[REVIEW] KEMBALI BERTUHAN

Kembali Bertuhan Oleh Ibnu Rijal

 

Bilakah kali terakhir kita menangis kerana Tuhan? Buku ini merungkai satu persatu kasih sayang Tuhan supaya rasa cinta kepada-Nya itu hadir dan mekar. Mudah-mudahan pada akhirnya kita akan sedar dan insaf untuk kembali bertuhan, bukan sekadar beragama. “Jika engkau datang kepadaku dengan membawa dosa-dosa yang hampir memenuhi bumi kemudia engkau bertemu dengan-Ku dalam keadaan tidak mempersekutukan-Ku dengan sesuatu pun, nescaya Aku datang kepadamu dengan memberikan ampunan sepenuh bumi.” Riwayat at-Tirmizi

Novel Kembali Bertuhan sangat padat dengan pengisian ilmiah bagi kita sedar tentang kebesaranNya. Kadang, kita sebagai seorang umat Islam alpa dan leka tentang kekuasaan Tuhan dan sering berpaling tadah. Kadang kita tidak yakin dengan takdir-Nya. Tetapi di dalam novel ini mengajar kita supaya sentiasa percaya dan yakin dengan ketentuanNya. Contohnya, novel ini ada menceritakan tentang seorang lelaki mengeluh kerana cacat penglihatan dan mennganggapnya sebagai satu hukuman. Dan sebenarnya ia merupakan satu nikmat kerana lelaki itu terlepas daripada dosa mata. Setiap ujian atau dugaan yang kita hadapi sebenarnya bukanlah Allah nak menghukum tetapi tanda dia menyayangi kita. Banyak lagi cerita yang menarik yang boleh dijadikan pendoman di dalam novel ini.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/277272/Kembali-Bertuhan

[SNEAK PEEK] MY PRECIOUS IRIS VOLUME 1

My Precious Iris Volume 1 Oleh Melur Jelita

 

“KENAPA awak biarkan saja si tua tu kerjakan Iris? Yang Iris ni pun satu, mana pergi habis tae kwan do tu? Kenapa tak bantai dia?”

“Sabarlah papanya. Masa tu kami dalam kereta. Tau-tau Iris masuk dengan muka merah.” Mama cuba menyabarkan papa yang sudah mula mahu mengangkat telefon. Muka dan seluruh tubuhku dibeleknya. Azalea dan Azella pun tidak duduk diam. Siap mendemah mana tempat yang patut. Aku hanya membisu.

“Papanya nak telefon siapa? Tak payahlah panjang-panjangkan. Hal budak-budak je.”

“Hal budak-budak awak kata? Mak budak yang pukul anak awak, awak nak biarkan je?” Papa terhenti menekan nombor di telefon bimbit.

“Orang tu jiwanya sakit. Kita pun jangan sakit juga. Kalau kita bertindak macam dia, panjang-panjangkan… apa beza kita dengan dia? Sama-sama sakit jiwalah.”

Cakap-cakap papa dan mama yang seterusnya tidak kulayan. Aku menapak satu, satu ke anak tangga. Mama dan papa terdiam. Masuk ke dalam bilik, aku duduk di tepi katil. Membisu dalam sepi. Entah berapa lama. Kotak anyaman daripada rotan aku tarik. Cuba menghiburkan hati sendiri. Aku membelek lesu keratan kertas warna rerama dan pepatung yang aku gunting beberapa hari lepas. Itu yang aku tekun usahakan sambil menunggu hari. Ia akan dibahagikan kepada tetamu dan mereka akan menulis ucap selamat untukku dan Firman. Tetapi ia tetap tidak mendamaikan. Aku rindukan Firman. Aku perlukan dia.

Firman…

Panjang umurnya bila nada deringnya masuk. Aku membiarkan lama sebelum menjawab. Cuba menenangkan hati.

“Assalamualaikum…” Suara yang kunanti.

Aku memejamkan mata, menahan sebak di dada, Iphone kurendahkan ke pipi, menahan getaran bibir dan hidung yang panas membara. Tidak mahu Firman mendengar nafas sesak piluku.

“Iris…” Suaranya kehairanan di hujung sana.

Aku melepaskan nafas lelah. Cuba menjawabnya dengan tenang. Tetapi lain yang ingin aku katakan, lain pula yang keluar.

“Firman… saya rindu awak…” Suaraku bergetar, sebak

“Saya juga rindu awak. Iris… kenapa?” jawab dan soalnya tenang.

“Tak ada apa. Saya hanya rindu awak. Firman…datanglah sini….”

“Dah lewat. Lagipun tak elok berjumpa sebelum akad nikah. Sabarlah… seminggu lagi, kan!”

“Firman… bila saya panggil… awak mesti datang.”

Firman terdiam.

“Firman datanglah sini… saya perlukan awak.”

Aku tidak dapat menahan air mata lagi. Sedih dengan nasib diriku. Allah sahaja yang tahu. Firman membiarkan aku melepaskan rasa pilu sepuas hati. Dia hanya membisu, setia mendengar di hujung sana.

“Dah okey?” tanyanya macam tiada perasaan pula. Hati lanun!

“Apa yang okey?” Aku agak geram.

“Air mata gemuk-gemuk, bulat-bulat…”

“It’s not funny dan ia tak menghiburkan, okey.” Tiba-tiba sahaja aku terasa hati. Firman tidak seperti Aidan. Yang sangat memahami, romantik dan pandai memujuk. Aku mengetuk kepala dengan Iphone! Kenapalah aku membandingkan mereka berdua?

“Aduh!” Dia pula mengaduh!

Aku kehairanan.

“Apasal pulak yang aduh tu?”

“Iris ketuk kepala saya dengan Iphone?”

“Macam mana awak tahu?”

“Agak je….”

Firman tertawa kecil dan aku ikut tertawa.

“Iris…”

“Hmmm…”

“Cuba pandang keluar….”

Aku berdiri malas, berjalan keluar ke balkoni dan memanjangkan leher, melihat sekeliling. Oh papa! Aku hampir terjelepok jatuh!

“Mama awak call, suruh saya datang.”

Firman berbaring di atas Ninjanya sambil memandang wajahku di balkoni. Aku cepat-cepat ingin turun tetapi suara Firman di Iphone menghentikan niat hati.

“Tak payah turun. Kita begini saja. Saling merenung dari kejauhan. Dekat-dekat bahaya. Darah tengah manis nanti lain pulak jadinya,” usiknya.

Aku tertawa riang. Menghampiri pagar balkoni dan menyandar sambil merenungnya di bawah. Relaks sahaja dia berbaring atas Ninjanya. Santai dengan gaya macho dan stylonya.

“Dah, jangan sedih-sedih. Saya bangga awak dapat bersabar dengan apa yang berlaku tadi. Tapi lain kali, lawan. Jangan biarkan orang belasah tak tentu hala.”

“Baik punya batu api,” aku ejek dia.

Kami sama-sama tertawa.

“Saya dapat agak, awak akan jadi menantu kesayangan mama. Habis pasal saya dia cerita kat awak. Siap dengan laporan terkini.”

“Siapa dapat menahan aura Firman Ebrahim? Anaknya pun tewas apa sangat la mamanya….”

“Eknya dia…! Tolak jatuh dari Ninja karang…!”

Kami tertawa.

“Dah boleh ketawa dan menjawab… dah okey la tu…. Saya balik dulu.”

“Jangan…! Saya belum puas….”

“Kalau nak puas, sampai bila-bila takkan puas.”

Tegas jawapannya. Aku tetap melekapkan Iphone kemas di telinga seolah-olah memeluknya erat. Enggan melepaskan.

“Saya balik dulu?” bisiknya perlahan di telingaku.

“Nanti la…” bisikan balas daripadaku.

Firman duduk pula di atas Ninja sambil terus merenungku di atas.

“Awak tak pujuk saya pun. Awak tak romantik.”

“Kalau diminta pujuk, mana ada romantiknya.”

Kami tertawa lagi.

“Dah la… saya nak balik. Malam pun dah lewat. Panas telinga saya kat handphone ni.”

“Awak lanun.”

“Lanun yang macho.”

“Lanun sengal.”

“Lanun yang stylo….”

Hangat hati pula dengan jawapan selambanya. “Pergilah balik. Kita tak puas nak tatap wajah dia. Tak puas nak lepaskan rindu. Sampai hati nak tinggalkan kita.”

“Iris yang sengal dan angau. Mudah lupa diri dan kejam tahap bini lanun.”

Bini lanun? Sudah beberapa kali dia mengiakan lanun aku. Dia mengaku dirinya lanun juga? Mue he he he….

“Awak tak kesian kat saya ke? Lenguh tengkuk saya mendongak awak di atas, embun jantan dah menitis. Saya demam nanti siapa nak goncang tangan tok kadi?”

Hai laaa… terlupa pula. Memang betul kata Firman. Aku kejam dan angau!

“Okey… balik la….” Firman mengeluarkan sesuatu dari poket jaketnya. Mataku membesar bila melihat sebiji delima dan sebiji epal merah di tangannya. Sepeket buah lagi dikeluarkan dari poket jaket Doraemonnya.

“Awak nak baling saya dengan buah tu? Mau benjol kalau kena!” Keras suaraku di Iphone. Belum apa-apa aku sudah beri amaran. Bukannya boleh kira abang pedas ini. Bukannya dia tahu nak fikir kami akan diakadnikahkan dan kebarangkalian dia membenjolkan muka bakal pengantinnya sangatlah besar.

Firman tertawa perlahan.

“Tau takut jugak. Nah sambut!”

Firman membaling delima dan aku menyambut pantas. Besarnya!

“Itu buah dari syurga. Kawan saya baru balik dari umrah. Saya pesan dengan dia. Saya suka makan semasa kecil-kecil dulu di Arab Saudi. Ia tak sama dengan buah delima di sini. Ia spesial kerana bijinya sangat merah dan jika awak memakannya, bibir awak akan menjadi merah seperti isinya. Ia manis dan berair. Ia juga berbau wangi. Baru betul dengan perumpamaan bibir merah bak delima merekah. Tak perlu lipstik mahal awak tu.”

Firman sudah mula melanun. Aku tertawa senang.

“Mekah boleh tanam buah ke?”

“Buah delima import la… dari Spain agaknya. Nah… ini pulak!”

Peket itu aku sambut. Buah ceri! Kegemaranku!

“Saya tau awak suka. Makan ceri itu bayangkan muka saya… ia berbentuk love, lambang cinta dan kesucian seorang dara.”

Aku hanya mampu terkekeh ketawa dengan kata-katanya. Aku menunggu-nunggu pula dia membaling epal merah. Tetapi dia hanya melambunglambungnya sambil tersenyum mendongak kepadaku.

“Firman…” Aku pula yang tidak sabar.

“Nak jugak?”

Aku mengangguk laju. Dia hanya tersengih. Melihat epal merah di tangan dan memandang aku di atas, silih berganti.

“Cepatlah Firman…!”

Tersengih lagi. Tahu aku tidak sabar lagi dilambatkannya. Epal merah dikucup dan digigitnya. Ia dilambung tinggi dan aku menangkapnya pantas. Berdebar melihat kesan gigitannya. Rasa lain macam. Bisikannya di Iphone membuatkan rama-ramaku terkulai layu.

“Sealed with a kiss… bitten with a love.”

Aku tidak mampu bersuara. Firman, awak sungguh kejam! Suka sangat meriuhkan rerama!

“Berdiri diam-diam…!” Arahan selanjutnya. Firman mengambil gambar aku dengan telefon bimbitnya kemudian dia mim mim sin. Aku terkejut melihat hasil gambar itu. Cepat aku mendongak ke atas. Bulan penuh.

“Sedari tadi saya asyik membandingkan kecantikan awak dengan bulan. Bulan pun tersipu malu kerana sinar wajah awak mengalahkan sinarannya. Masya-Allah….”

Rama-ramaku sudah menggelepar, jatuh seekor demi seekor ke dasar perut seperti disumpit sumpitan beracun.

“Iris… awak hanya bulan untuk saya…. Saya tak mahu awak dikongsi dan ditatap oleh ramai lelaki. Kepada mereka, awak adalah matahari. Sinarnya membuatkan setiap mata silau sebelum sempat memandangnya.”

Oh papa! Ayat menaga Firman! Aku tidak faham tetapi aku suka! Dengan kata-kata itu Firman menderum laju sambil mengangkat sebelah tangannya, melambai aku dari belakang. Aku memerhati bahagia sehingga dia hilang dari pandangan mata. Kembali menunduk sambil menatap gambar dalam Iphone. Wajah yang bersebelahan dengan bulan, terang dan bercahaya. Cuma wajahku agak samar-samar. Bagaimana pula Firman boleh menyatakan wajahku lebih bercahaya daripada bulan? Dia yang angau!

Epal merah aku gigit. Kemanisan dan kerangupannya menyebabkan aku terawang-awang sampai ke bulan dan menari di celah-celah awan gebu. Terasa seperti dikucup dan digigit Firman! Purrmeowww…

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/278024/My-Precious-Iris-Volume-1

[SNEAK PEEK] DOKTOR SAKIT

Doktor Sakit Oleh Dr. Atikah Razali

 

NILAI YANG SEMAKIN PUDAR

Kisah 1:

“Nombor 3045 bilik 3.”

Setelah agak lama menunggu tiada siapa yang masuk, nombor yang sama ditekan sekali lagi. Tidak lama kemudian pintu dibuka, kelihatan seorang pesakit berumur lewat 70-an terketar-ketar tangannya cuba memegang tombol pintu untuk menolak sambil sebelah tangan lagi memegang tongkat.

Kasihan melihat nenek itu, doktor tersebut bangun daripada kerusinya sambil matanya sempat melirik keluar.

Penuh kerusi menunggu yang hanya kira-kira satu meter sahaja daripada pintu bilik. Ada anak muda, ada pertengahan usia. Namun mereka hanya mampu melihat nenek tadi yang entah berapa lama bersusah payah mahu membuka pintu dari tadi.

Kisah 2:

Ketika seorang pesakit yang tidak sedarkan diri akibat sawan mahu dirujuk ke hospital besar untuk rawatan lanjut, kelihatan ibunya yang sudah lanjut dimamah usia, dalam keadaan berjalan terhincut-hincut akibat masalah lutut yang serius, bersusah payah mahu memanjat masuk ambulans.

Di tepinya ada seorang pengawal yang tegap hanya mampu melihat tanpa sedikit belas mahu menolong nenek berketurunan India itu. Seorang doktor muda yang melihat dari jauh bergegas ke arah ambulans sambil tangannya memimpin wanita tersebut yang mahu menemani anaknya. Hatinya hanya mampu beristighfar panjang.

Kisah 3:

Keadaan bahagian trauma dan kecemasan hospital daerah itu sedikit kelam-kabut walaupun jam hampir menunjukkan pukul 3.00 pagi. Pesakit tidak putus-putus datang.

Ada pula seorang pesakit yang mengadu mengalami kesukaran bernafas di rumah, tidak sedarkan diri pula di hospital akibat serangan jantung yang serius. Di tengah kekalutan berusaha untuk menyelamatkan nyawa pesakit tersebut (dengan izin Allah SWT), tiba-tiba terdengar suara seseorang memarahi seorang staf,“ Hoi boleh cepat tak buat kerja tu? Saya demam dah dua jam tunggu ni!”

Walaupun saat itu matanya boleh melihat jelas doktor, pembantu pegawai perubatan dan jururawat berlari-lari dalam kesibukan. Bagaimana jika ahli keluarga mereka pula di tempat pesakit yang sedang bertarung nyawa?

****

Nilai kemanusiaan, simpati dan empati yang semakin luput.

Entah dek masa, entah dek desakan hidup muktahir ini yang menyebabkan semua hanya berfikir, ʻAku, aku dan aku.ʼ

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/277253/Doktor-Sakit

[REVIEW] MENTALITI MASIH JAMBAN

Mentaliti Masih Jamban Oleh Khairul Abdullah

 

 

“Kenapa masyarakat di dunia sebelah sana lebih baik daripada kita? Kenapalah nilai-nilai yang dituntut oleh agama dipraktikkan oleh mereka dan bukannya kita?”

Novel ini penuh dengan bahagian-bahagian menarik yang bertemakan mentaliti warga Malaysia pada masa kini. Setiap bab mempunyai kisah yang berbeza tapi penuh dengan kata-kata yang mendalam dan memberikan pengajaran dalam diri kita. Ia juga menunjukkan sikap diri kita apakah ia betul atau tidak seperti yang dikatakan di dalam novel ini. Admin setuju 100% dengan perkara yang cuba disampaikan oleh penulis buku ini. Tidak ada yang salah. Semuanya fakta. Memang rakyat Malaysia sekarang hidup hanya dengan kepentingan diri sendiri. Nak tahu apa isi kandungan yang terdapat dalam novel ini?

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/277288/Mentaliti-Masih-Jamban

 

[SNEAK PEEK] CERITA BILIK GURU

Cerita Bilik Guru Oleh Fadli Salleh, Shahidan Shuib, Reyna Ibrahim, Firdauz Abdullah

 

“Eh, muka awak macam Buntat la,” tegur kawan aku apabila aku mengajak seorang murid ini masuk ke bilik guru.

Kawan aku terus berlalu pergi. Dia ada kelaslah tu, menegur sambil lalu sahaja.

“Ya, cikgu. Semua kawan saya panggil saya Buntat. Kawan ayah saya pun sama,” bersungguh-sungguh dia bercerita.

‘Boleh tahan juga budak ni,’ ujarku dalam hati.

Tak sempat aku tanya apa-apa, dia dahulu yang membuka cerita. Dengan penuh semangat pula tu. Aku boleh agak dah, pasti best ajak budak ni berborak sekejap lagi.

“Cikgu dengar, awak pernah tidur dalam kereta. Betul ke?”

“Betul cikgu. Tahun lepas la. Masa tu kan saya tahun satu. Sebab tu tahun lepas saya selalu tak datang ke sekolah. Kadang-kadang ayah parking dekat stesen minyak Petron, kadang-kadang stesen minyak Petronas. Dekat parking masjid pun kami pernah tidur cikgu,” jawabnya dengan bersemangat.

Buntat ini bercerita seolah-olah tidur di dalam kereta itu sesuatu yang menyeronokkan. Gayanya, macam pergi melancong ke Disneyland. Tiada rasa bersalah, jauh sekali rasa sedih. Selepas beberapa lama ‘menemu ramah’ Si Buntat yang ceria ini, aku memutuskan untuk menziarahi rumahnya pula. Nak berkenalan dengan ibu bapanya. Nak mendengar kisah mereka. Pulang dari sekolah, aku menemui si bapa. Minta izin hendak ziarah rumah mereka. Terus aku dialu-alukan datang. Maka, aku mengekori motosikal Ex-5 bapa Si Buntat, masuk ke Kampung Kerdas 5, Gombak.

Aku naik sahaja ke rumah mereka, tiada orang di dalam rumah. Perabot? Satu pun tiada. Bersila di lantai menghadap dapur. Atas lantai dapur, ada dua periuk nasi. Satu agak baru, satu sudah buruk.

Aku hanya memerhati sekeliling sebelum mula membuka bicara, “Bang, kenapa Buntat tak datang ke sekolah semalam?”

Semestinya aku memanggil nama sebenar anaknya. Tak mungkin nak panggil ‘Buntat’ depan bapa dia. Balik dengan ambulans aku nanti.

“Maaf, cikgu. Semalam saya tak sempat nak hantar dia. Saya bawa dia berniaga air di Jalan Tun Perak. Depan bank sana. Susah nak berniaga sekarang ni cikgu. Air tak laku. Dapat berapa sen je semalam. Semalam, periuk baru yang dekat dapur tu saya nak jual, tapi tak ada orang nak beli. Nak buat duit belanja Si Buntat ni. Tapi dah tak ada duit, dia pergi ke sekolah dengan bekal air je la,” ujar si bapa.

“Biasalah bang. Rezeki ni Allah tentukan. Kadang ada, kadang tiada. Dengar-dengar abang pernah tidur dalam kereta. Betul ke?” pancingku hendak mengetahui kisah mereka dengan lebih lanjut.

“Ya cikgu. Lepas kena halau dari rumah sewa, kami merempat dalam kereta. Kadang-kadang tidur di masjid, kadang-kadang tidur di surau stesen minyak.”

“Sehinggalah Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) kutip kami dekat stesen minyak Petronas Gombak tahun lepas. Diletaknya kami di rumah transit. Dijanjikan tiga bulan kami boleh tinggal dekat situ. Selepas tiga minggu, kami diminta pergi. Kawan-kawan pakat kumpul duit, carikan rumah ini. Ini pun, tuan rumah dah merungut sewa tak bayar. Disuruh keluar jika tak boleh bayar. Cikgu, ini je rezeki hari ini,” katanya sambil mengeluarkan lima keping not RM1 dari poket seluarnya.

Aku hanya mengangguk sahaja. Senyum dan terus menadah telinga. Banyak lagi kisah yang ingin diceritakannya.

“Sebab tu Si Buntat pakai baju sekolah tahun lepas cikgu. Saya memang papa kedana. Adik-beradik dan saudara ramai di KL ni, tapi apabila miskin, tiada siapa sudi mendekat. Kereta dulu pun kawan bagi pinjam. Kereta tak bayar bank sembilan bulan. Dah kena tarik lama dah. Motor Ex-5 tu pun motor pinjam cikgu. Nak buat macam mana, ini nasib saya,” ujar dia bersahaja.

Gaya dia bercerita macam Si Buntat juga. Tiada nada sedih, tiada nada hiba. Seolah-olah dia sedang bercerita perihal orang lain pula. Sedangkan semua kisah itu tentang dia dan keluarga.

Aku hanya mengangguk kecil tanda faham. Hanya mereka merasa kesukaran dan keperitan hidup diuji Kholik di atas sana.

Makan minumnya tidak pernah cukup. Tempat tinggal tetap tidak pernah ada. Pakaian pun sekadar cuma. Allahu. Panjang cerita tadi, kalau aku tulis semua, sampai minggu depan tak siap lagi cerita ini. Cukuplah sekadar itu.

Kau bayangkan sendiri keadaan tinggal di dalam kereta, di surau stesen minyak dan di masjid-masjid. Kita baru sehari tiada air rasa susah gila, kau bayangkanlah hidup mereka berbulan-bulan merempat di tepi jalan.

“Abang, sewa rumah abang jangan risau. Saya bayarkan untuk abang. Dan ni sedikit rezeki Allah kirim dekat abang melalui saya. Ini bukan duit saya. Ini duit sumbangan kiriman sahabat-sahabat saya. Saya minta tolong abang buat sembahyang hajat agar beberapa hajat penyumbang ini didengari Raja kita di atas sana. Doa orang susah ni rapat dengan Tuhan, bang. Abang tolong ya,” ujarku seraya menyebut satu per satu hajat para penyumbang.

“Cikgu. Cikgu. Cikgu…,” bergenang air matanya.

Tak dapat dihabiskan ayat itu. Tangan aku digenggam erat, bagai tidak mahu dilepaskan.

“Saya akan doakan cikgu. Saya akan buat sembahyang hajat. Maaf cikgu, saya tak boleh tahan. Sedih sangat. Saya ingat cikgu sekadar datang ziarah. Tak sangka pula cikgu nak bagi duit,” sebak kedengaran suaranya.

Aku hanya tersenyum dan berkata, “Abang, saya cuba bantu sekadar yang mampu. Nanti saya cuba cari jalan untuk abang berniaga air dengan lebih baik. Mungkin kena tukar tempat berniaga, mungkin kena tukar produk air abang tu. Nanti saya bincang dengan kawan saya Ahmad Zeet, otai bab air ni bang. Mana tahu dia ada lubang dan cara untuk abang majukan lagi perniagaan abang.”

“Terima kasih cikgu. Terima kasih banyak-banyak. Saya tak tahu nak cakap macam mana lagi. Nanti saya doakan sahabat-sahabat cikgu ni ya,” balas dia.

Setelah mereka menghantar aku ke motosikal, aku berlalu pulang. Hari ini, sekali lagi Allah SWT mendidik aku agar lebih bersyukur. Agar lebih menghargai segala nikmat yang aku kecapi.

Terima kasih keluarga Si Buntat. Terima kasih Allah SWT!

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/277291/Cerita-Bilik-Guru

[SNEAK PEEK] IMAN BIAR LEGEND

Iman Biar Legend Oleh Fateen Mustafa

 

AKU kurang mengerti soal rindu yang sebenarnya. Ramai yang kata rindu itu fitrah. Dan rindu juga bisa menarik kita ke dalam fitnah. 

Aku sekadar tahu bahawa rindu itu akan membawa kita kepada dua cabang. Pertama, cabang rindu yang membawa ke arah kebaikan. Kedua, cabang rindu yang membawa ke arah zina hati.

Pertama, rindu itu membawa ke arah kebaikan bilamana kita letak seseorang itu dalam doa. Maksudnya, kita berharap dan bergantung pada Tuhan kita, Allah Yang Maha Kuasa melakukan segala perkara dengan hanya berkata, “Kun fayakun!” Rindu inilah yang kebanyakannya akan menambahkan setitis demi setitis keimanan dalam diri seseorang bernama hamba.

Kedua, rindu itu membawa ke arah zina hati bilamana perasaan rindu itu melanggar zarah-zarah fitrah sebagai seorang manusia. Dalam kata lain ‘ter-over’. Rindu, rindu, rindu and then ‘dush!’. Ya, syaitan berjaya membawa anda ke arah zina hati. Jaga-jaga!

Kita kadang tak perasan. Hati ni sebenarnya dah dikotori dek kotornya zina hati. Sungguh, “Janganlah kamu mendekati zina!”

Perkataan ‘mendekati’ itu sudah jelas ia dilarang. Apatah lagi, kita ‘menjamah’ zina.

Lebih indah, andai rindu itu kita gunakan untuk merindui Rasulullah SAW. Kerana Bagindalah yang senantiasa menangis kerana risaukan kita.

Sedangkan kita sekarang, bergelak tawa dengan hiburan.

Jelas, rindu itu kita bawa ke ‘pintu’ yang salah.

Kita kadang tak perasan. Hati ni sebenarnya dah dikotori dek kotornya zina hati. Sungguh, “Janganlah kamu mendekati zina!”

Perkataan ‘mendekati’ itu sudah jelas ia dilarang. Apatah lagi, kita ‘menjamah’ zina.

Lebih indah, andai rindu itu kita gunakan untuk merindui Rasulullah SAW. Kerana Bagindalah yang senantiasa menangis kerana risaukan kita.

Sedangkan kita sekarang, bergelak tawa dengan hiburan.

Jelas, rindu itu kita bawa ke ‘pintu’ yang salah.

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/277335/Iman-Biar-Legend

 

[REVIEW] JODOH UNTUKKU

Jodoh Untukku Oleh Anne Wanie

NUR AIN… Jodohnya dipermudahkan. Tidak perlu hendak bercouple, tidak perlu hendak merancang bertahun-tahun. Hanya dengan mengangguk tanda setuju, semuanya sudah siap tersusun. Bukan kahwin paksa, bukan untuk berlakon. AHMAD FUADI… Suka cakap lepas, kerek dan sinis sudah sebati dalam diri. Sayangnya dia kepada Ain, ditunjukkan dengan cara tersendiri. Baginya, kalau sudah namanya isteri, kenalah terima semua perangai suami. “Eh, mana kulit ayam ni?” – Ain “Orang perempuan tak elok makan kulit ayam. Nanti lemak berkumpul kat punggung.”- Fuadi “Habis, orang lelaki lemak berkumpul kat mana?”- Ain “Nama aje doktor, takkanlah tak pernah belajar lipid metabolism dulu? Ke kau ni kaki tidur dalam kelas?” – Fuadi. Namun siapa sangka, kehidupan berumah tangga Ain tidak semudah seperti penyatuannya dengan Fuadi dulu. Kehadiran Sofea dan Danish mula mengucar-ngacirkan semuanya. Menjadi titik mula untuk derita dalam jiwa. “Abang ingat, senang ke Ain nak terima semua ni? Now, I wonder, antara Ain dengan Danish, siapa yang lebih penting.”- Ain “Stop Ain! You’re too much. He’s only two years old. Dia tak ada salah apa-apa. Tak sepatutnya dia terima kemarahan Ain.”- Fuadi Satu per satu ujian melanda. Memang mampu menggugat iman di dada. Kuatkah Ain untuk menempuh derita? Atau, sudah tiba masanya dia mencari bahagia? Ikatan yang tercipta, bukan bermakna dia jodoh kita. Mungkin si dia, hanya ujian semata, sebelum jodoh yang sebenar datang kepada kita. – Ain Kita hanya manusia. Tak ada daya untuk menilik siapa jodoh kita. Sekali ikatan tercipta, dialah jodohku selamanya. – Fuadi


Bagi admin, novel ini memang wujud perasaan marah dan beremosi bila baca. Pada permulaan bab ini, kisah jodoh antara Ain dan Fuadi sangat mudah dan terurus. Tetapi pelbagai konflik yang berlaku selepas mereka melayari alam perkahwinan. Kehadiran Sofea,  seorang isteri yg telah kematian suami tercinta, dia patut faham perasaan seorang isteri yg dah bersuami tapi mcm takde suami (Ain and Fuadi). Dia asyik berkepit dengan Fuadi suami si Ain. Si suami, Fuadi bagi admin Fuadi ni seorang suami yang dayus dan tidak bertanggungjawab. Kerana amanah, dia sanggup menipu isterinya bahawa Sofea adalah isterinya juga asalkan dia dapat menjaga Sofea dan Danish on behalf of arwah suami Sofea. Malah dia lebihkan Sofea lebih drpd isterinya, Ain. Dan watak Ain yang sangat mudah memaafkan dia terpaksa akur dgn arahan suaminya. Banyak makan hati, difitnah oleh suami sendiri sehingga dia minta cerai. Dapatkan Ain lari dari masalah ini? Mampukah dia bertahan? Dapatkan segera buku ini di https://www.e-sentral.com/ kerana ada promo sehingga esok!!

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/273525/jodoh-untukku