[SNEAK PEEK] SEKAKI PAYUNG MERAH JAMBU

Sekaki Payung Merah Jambu Oleh Orked V

 

SEPANJANG menaiki LRT hingga tiba ke tempat kerjanya tadi, Jaja masih terbayang-bayang lagi peristiwa semalam. Dia gelisah dan bimbang. Adakah Aim pulang dengan selamat? Adakah dia masih sakit lagi?

Namun, dia juga bingung kenapa dia perlu gelisah dan bimbang. Semua ini menyebabkan dia rasa tidak sedap hati. Kenapa mamat kerek itu juga mengganggu fikirannya?

“Nampak sedap. Apa benda ni?” tanya Jamie apabila membuka bekas Tupperware yang dibawa oleh Jaja.

“Quiche.” Jawab Jaja sepatah sambil menongkat dagu di atas meja pantri.

“Apa? Kuch? Macam Kuch Kuch Hota Hai tu ke?” Agaknya itu kali pertama Jamie mendengarnya. Bunyinya kedengaran tidak sesuai dengan bentuk kuih di depannya. Dia membelek-belek dan menghidunya sebelum meletakkan semula di dalam Tupperware.

“Apa-apalah. Janji boleh makan dan halal.” Jaja malas hendak mengulas lanjut. Dia sedang kusut dengan fikirannya sendiri dan malas mahu melayan Jamie.

“Oh, baru aku tahu Kuch Kuch Hota Hai tu asalnya nama kuih,” kata Jamie polos. Dia akhirnya mengambil sebiji dan mencubanya.

“Emm, sedap. Kau buat ke?” komen Jamie. Dia sudah menghabiskan sebiji dan sedang mengambil sebiji lagi di dalam bekas Tupperware tersebut.

“Taklah. Roommate aku yang buat,” jawab Jaja dengan malas.

Tidak lama kemudian, Kak Ana pula masuk bilik tersebut untuk rehat bersama mereka.

“Apa yang kau orang makan ni?” tegur Kak Ana.

“Kuih Kuch Kuch Hota Hai,” jawab Jamie dengan lurusnya.

“Hah? Kuih Kuch Kuch Hota Hai? Jamie ni biar betul?” Kak Ana mendekati mereka dan menjenguk isi bekas tersebut.

“Oh, kuih ni,” ulas Kak Ana. “Bukan Kuch Kuch Hota Hai, tapi quiche.”

“Macam sama aje.” Jamie mencemik.

“Mana sama, Jamie. Suka hati aje menambah yang bukan-bukan.” Kak Ana geleng kepala.

“Orang mana tau.” Jamie membela diri. “Jaja buat ke ni?” tanya Kak Ana.

“Taklah. Kawan serumah Jaja yang buat. Jaja tolong sikit-sikit saja. Jaja ni manalah reti masak resipi yang pelik-pelik ni,” jawab Jaja.

“Mana pula pelik? Ini kan biasa.” Kak Ana geleng kepala. “Rajinnya buat kuih. Bila buat?”

“Malam tadi.”

“Ada masa pula buat ni.”

“Saja-saja buat. Kawan Jaja tu kalau rasa stres, dia masuk dapur buat makanan.”

“Oh, bagusnya kawan kau tu,” komen Jamie sambil menelan kuih yang ada di dalam mulutnya.

“Jaja, dah siap ke baju Fatty tu?” tanya Kak Ana.

“Dah siap dah. Tinggal dia datang ambil saja.”

“Hari tu cuba baju macam mana?”

“Cerewet. Semua tak kena. Dia kata baju tu longgar,” jawab Jamie.

“Longgar? Akak rasa baju tu okey dah dengan dia.”

“Kak, dia tu kan kurus. Dia mestilah nak tunjuk aset dia.” Tukas Jamie sambil mencebik.

“Hesy! Mulut. Dia kan pelanggan kita, tak baik cakap macam tu, Jamie. Kita kenalah ikut keselesaan pelanggan,” tegur Kak Ana. Jamie hanya sengih sambil sambung makan.

“Lama juga kami pujuk dia supaya setuju dengan baju tu. Baju tu memang dah padan dengan dia, nak kecilkan macam mana lagi. Kalau kecilkan lagi, nampak macam nangka bungkuslah pula,” kata Jaja.

“Nasib baik juga PA Fatty tu kata yang baju tu sangat sesuai dan sangat ‘kena’ dengan bentuk badan Fatty tu. Kalau tak, mesti Fatty nak juga kecilkan baju tu. Hei, tak fahamlah aku dengan selera orang ni. Yang elok nampak buruk, yang buruk itulah orang selalu tengok elok,” sampuk Jamie pula.

“Tapi yang bagusnya, dia suka dengan perincian manik yang Jaja buat tu.” Beritahu Jaja sambil tersenyum gembira. Sekurang-kurangnya, apabila ada orang yang memuji hasil kerjanya, bolehlah dia berasa bangga. Terlupa sebentar perkara yang mengganggu fikirannya tadi.

“Jaja mesti rasa puas hati dapat beri perkhidmatan yang baik kepada pelanggan, kan?” tanya Kak Ana.

“Yalah. Walaupun pelanggan cerewet mana pun, kalau kita dapat beri apa yang mereka nak, mereka mesti akan gembira. Jaja rasa puas hati dapat beri mereka kepuasan. Jaja tengok Fatty senyum pun dah rasa puas hati sebab Jaja rasa macam dah buat sumbangan besar dalam majlis dia nanti.”

“Itulah, walau penat macam mana pun, akak masih kerja di butik ni. Akak puas hati kalau pelanggan bangga dapat pakai pakaian dari butik ni.” Kak Ana tersenyum.

Tiba-tiba, telefon bimbitnya berbunyi. Jaja melihat nama pemanggil.

“Assalamualaikum. Kenapa Faiz? Hah, depan butik?”

SEBAIK KELUAR dari butik tersebut, dilihatnya Faiz telah menunggu di hadapan keretanya. Melihat kelibat Jaja yang sedang menghampirinya, Faiz melempar senyum.

“Surprise?” tanya Faiz setelah Jaja berada di hadapannya.

“Tak juga,” jawab Jaja bersahaja. Dalam hati, dia sebaliknya memang terkejut apabila Faiz menelefon dan memberitahu sudah berada di depan butik untuk berjumpa dengannya.

“I tahu ni masa rehat you. Sebab tu I datang.”

“Ada apa, ni?”

“Pergi makanlah, apa lagi.”

“Masa rehat I tak lama. Nanti pergi makan dengan you, lambat pula I masuk kerja,” kata Jaja. Dia sebenarnya malas mahu keluar makan. Lebih-lebih lagi dengan Faiz. Dia sedang serabut memikirkan perkara yang baru sahaja terjadi baru-baru ini dan dia tidak perlukan Faiz untuk menambah beban fikirannya lagi.

Faiz tertawa mendengar alasan Jaja.

Jaja kerut dahi melihat reaksi Faiz yang tiba-tiba itu.

“Oh, I baru teringat. You kan sangat menepati masa. I memang kagum dengan you tentang hal ini sejak dulu lagi.”

“So?” soal Jaja.

“I dah sampai sini, kan. Takkan you nak suruh I balik, kut?” duga Faiz.

Kalau boleh memang itu yang Jaja mahu, tapi tidak manis pula kalau dia menyuarakannya.

“Kita bukan makan dekat tempat jauh pun. Dekat-dekat sini aje. Lagipun I ada benda nak bincang dengan you,” kata Faiz lagi.

“Penting ke?”

“You memang tak nak makan dengan I ke? Teruk sangat ke I ni sampai you tak nak jumpa dengan I?” Nada suara Faiz sudah berubah.

“Bukan tu maksud I, tapi…” kata-kata Jaja terhenti apabila terdengar namanya dipanggil. Dia menoleh dan kelihatan Jamie di pintu butik.

“Jaja, ada panggilan daripada wedding planner Fatty. Dia kata urgent!” laung Jamie.

“Hah, wedding planner Fatty? Sejak bila… err, suruh dia tunggu kejap,” jawab Jaja.

“Cepat sikit tau,” katanya lagi sebelum menghilang ke dalam. Jaja memandang Faiz semula.

“Tengok, I bukan tak nak keluar dengan you,” kata Jaja kepada Faiz. Faiz menarik nafas dalam-dalam.

“Of course, kerja you tak sama dengan I. I tak sepatutnya datang. Sorry ganggu you.” Faiz memusing tubuh.

Jaja berasa berbelah bahagi dan mula rasa bersalah. “Faiz…” panggilnya.

Faiz menoleh ke arah Jaja semula.

“Bukan kata you tak boleh datang tapi bagi tahu awal-awal dengan I dulu. Baru I boleh urus siapa yang ganti tempat I kalau ada apa-apa hal nanti,” kata Jaja.

“Of course,” jawab Faiz sambil jongket bahu. “Okey. Lepas waktu kerja nanti, you telefon I semula. Atau I telefon you. Okey?”

“Pergi makan?”

“Yup. Tapi tak nak pergi jauh, okey?”

“Okey. See you then,” kata Faiz sambil tersenyum.

“Okey, assalamualaikum.”

“Wa’alaikumsalam.”

Sebaik kereta Faiz berlalu, Jaja cepat-cepat masuk ke dalam butik dan mencari Jamie. Apabila tidak kelihatan Jamie di ruang kerja, dia mencari Jamie di dalam pantri. Kelihatan Jamie sedang menjamah nasi bungkus.

“Jamie, betul ke ada call untuk aku?” tanya Jaja.

“Mana ada. Aku tipulah tadi.” Jawab Jamie sambil tersengih.

Jaja menarik nafas lega. “Tapi gaya kau tadi macam betul.”

“Kau ingat ada ke wedding planner yang nak telefon kau yang baru setahun jagung dekat sini? Baik dia telefon Cik Kira,” kata Jamie.

“Itulah. Aku rasa Fatty tak ada wedding planner sebab dia buat sendiri. Terkejut pula aku tadi,” kata Jaja sambil membuka peti ais.

“Ala, bukan cik abang kau tu tahu siapa Fatty tu. Janji aku dah selamatkan kau,” kata Jamie.

“Yalah, terima kasih.” Jaja menarik sebuah botol air dari dalam peti sejuk dan menuang isinya ke dalam sebuah cawan.

“Jadi, aku memang berbakat dalam lakonan, kan?” tambah Jamie lagi sambil tersengih lebar.

“Ceh, masuk bakul angkat sendiri.” Jaja mencebik.

“Kenapa Jaja nak mengelak daripada dia?” tanya Kak Ana yang masuk semula ke pantri.

Tadi, sebaik menerima panggilan Faiz, Jaja ligat mereka alasan di dalam kepala untuk mengelak daripada berjumpa dengannya. Tepat dugaannya apabila Faiz mahu berjumpa dengannya.

Sebelum keluar untuk menemui Faiz, Jaja sempat meminta Jamie memanggilnya semula ke dalam butik dengan sebarang alasan. Dia sudah berpesan kepada Jamie yang dia tidak kesah Jamie mahu menggunakan apa-apa alasan sekalipun. Akhirnya, jadilah perkara seperti tadi.

“Hal famili.” Jawab Jaja pendek.

“Macam kena kahwin paksa saja aku tengok,” kata Jamie.

Jaja berubah wajah. Dia menarik kerusi dan meletakkan cawan berisi air sejuk di atas meja. Dia tidak meneguknya tetapi sebaliknya mengeluh. Dia kemudian menyembam wajahnya di atas meja.

“Jaja, err… Kuch Kuch Hota Hai?” Jamie menyuakan seketul quiche. Jaja langsung tidak terpujuk dengannya.

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/257333/sekaki-payung-merah-jambu

Sejenak Bersama JAck S Adli

Hai semua. Entri kali ini, admin berjaya menemu bual salah seorang penulis yang sedang mengukir namanya dalam industri penulisan bagi kategori travel guide. Beliau ialah JAck S Adli, penulis buku Road To Japan. Anda nak kenal lebih lanjut mengenai beliau? Teruskan membaca entri ini.

Saya berasal Dari Kota Bharu Kelantan, Nama JAck S adli adalah gabungan nama samaran dan nama sebenar saya. Saya telah menjelajah ke banyak negara sama ada untuk tujuan bekerja atau mengembara, tetapi negara Jepun adalah sebuah negara yang telah membuatkan saya tertarik untuk datang dan datang lagi. Ini kerana saya paling tertarik dengan keindahan, kecanggihan, kesopanan dan disiplin penduduknya, kerana kecintaan saya terhadap negara ini, saya telah menjelajah hampir ke seluruh pelusuk Jepun sehingga ke ceruk kampung. Saya juga merupakan pemilik halaman FB ROAD TO JAPAN yang mempunyai 105k pengikut. Halaman itu diwujudkan untuk berkongsi maklumat bagi memudahkan perjalanan mereka yang ingin ke sana dan perkongsian yang dilakukan di dalam halaman FB tersebut adalah secara percuma.

Saya tidak pernah menunjukkan wajah saya di media sosial atau di mana-mana walaupun di buku saya sendiri, setiap kali jika gambar saya di muatnaik di mana mana media sosial, wajah saya akan ditutup. Saya lebih suka orang mengenali saya dengan  nama dan membaca penulisan saya daripada mengenali wajah saya.

1. Siapa yang memberi inspirasi untuk JAck menulis?

Saya menerbitkan buku ini (Edisi 1) di atas dasar ingin membantu mereka (selain Halaman FB Road To Japan) yang ingin membuat perjalanan ke Jepun, ini kerana selepas tahun 2013 kemasukan rakyat Malaysia semakin bertambah semenjak kerajaan Jepun memperkenalkan “Visa On Arrival’ (VOA) yang  di berikan secara percuma semasa ketibaan di sana.  Namun begitu, rujukan ke sana masih tidak banyak dan menyeluruh sama ada secara di atas talian atau cetakan dan dari situ saya sedar ramai memerlukan buku seperti ini untuk di jadikan bahan rujukan.

2. Apa makanan kegemaran anda?

Yong tau foo.

3. Siapakah penulis kegemaran anda? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Dr. Tengku Asmadi Tengku Mohamad.

4. Apakah novel kegemaran JAck? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Tiada dan saya tidak pernah membaca novel. Saya lebih gemar membaca buku buku motivasi.

5. Ada haiwan peliharaan tak di rumah?

Kehidupan saya yang sentiasa berada di luar negara menyebabkan sukar untuk memiliki haiwan peliharaan.

6. Jika anda diberi peluang untuk melancong secara percuma, ke manakah anda mahu pergi dan mengapa?

BHUTAN – Sebuah Negara Timur Himalaya, negara yang kecil di antara negara China dan negara India , saya ingin ke sini untuk melihat sendiri dan menerokai negara yang di gelar sebagai negara yang paling gembira di dunia, saya juga ingin merasai sendiri kehebatan negara yang kemasukan pelancong yang terkawal serta keindahan alam sekitarnya.

7. Apakah JAck merancang untuk menulis dan produce novel terbaru?

Saya sedang berusaha meneruskan kesinambungan buku Road to Japan. Buat masa sekarang saya sedang mengumpulkan bahan untuk menghasilkan sebuah buku bagi membantu perjalanan mereka yang ingin menerokai Hokkaido dan Tohoku, salah satu daerah di Jepun.

8. Apakah pesanan JAck kepada pembaca di luar?   

Bagi mereka yang merancang perjalanan ke Jepun buat pertama kali , buku ini wajib anda miliki sebagai panduan sebelum atau semasa di sana.

9. Pada pandangan JAck apa istimewanya novel JAck S berbanding novel lain di pasaran?

Buku Road To Japan tidak menceritakan pengalaman pengembaraan saya di Jepun tetapi  buku ini  menerangkan bagaimana cara untuk anda ke Jepun.

10. Dari mana JAck S selalu dapatkan ilham untuk menulis? Ada yang dari pengalaman sendiri ke?

Setiap perjalanan saya di Jepun saya akan catatkan setiap apa yang saya lakukan, terutama jika saya ke tempat tempat yang belum pernah saya jejaki. Dari catatan ini saya kumpulkan untuk di bukukan sebagai rujukan untuk orang lain.

11. Apa rutin harian JAck S? Ada yang rare tak?

Jika saya berada di Malaysia setiap hari saya akan ke gym, selain daripada itu, scuba diving adalah aktiviti kegemaran saya di hujung minggu.

12. Describe diri JAck S dalam 3 patah perkataan?

Merendah diri, pemurah dan penyabar.

13. Apa nasihat JAck S kepada penulis-penulis yang masih baru dalam industri buku?

Saya sebenarnya penulis baru dan tidak pernah bermimpi untuk penulis dan menerbitkan buku (Edisi 1 di terbitkan oleh saya sendiri) dan sebagai penulis baru, saya perlu lebih banyak membaca karya orang lain  untuk menambah pengetahuan dan  untuk memperbaiki mutu penulisan akan datang.

14. Selain Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, apa lagi bahasa lain yang JAck kuasai?

Tiada.     

Boleh follow page JAck S Adli di FB – Road to Japan 

https://www.facebook.com/groups/Road.To.Japan/
https://www.thevocket.com/hotel-bajet-di-jepun/

https://www.thevocket.com/5-pass-pengangkutan-awam-yang-anda-perlu-tahu-sebelum-travel-ke-osaka-jepun/
https://amazingnara.com/6-tip-yang-aku-guna-untuk-cari-souvenir-bajet-dan-percuma-bila-travel-di-jepun/
https://www.his.com.my/road-to-japan/
https://www.goodreads.com/book/show/37878751-road-to-japan-jack-s-adli

Kami berharap agar encik JAck S Adli akan terus merwarnai dunia penulisan dengan coretan yang menarik dan bermutu. Jika anda berminat dengan tulisan beliau, boleh klik pada link di bawah untuk mendapatkannya.

Karya terbaru JAck S Adli boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/203494/Road-To-Japan-DIY-Travel-Ke-Jepun

[REVIEW] NOVEL HERO

Novel HERO Oleh Hilal Asyraf

 

Tragedi menimpa keluarganya menyelak jendela konspirasi yang lebih besar. Diri yang penuh dengan noda kini menggalas sebuah perjuangan, menjadi HERO Kotaraya Angsana, harapan kepada Malaysia. Dua tahun berlalu, negara masih lemas dalam korupsi, dirinya pula terpaksa menikahi Sang Bidadari kontradik dengan diri, sedang muncul watak misteri bakal mengancam perjuangan suci. Mampukah dia mengusahakan perubahan?

Novel-novel oleh Hilal Asyraf tidak lagi janggal didengari dikalangan peminat novel pada masa sekarang. Novel HERO ini mengisahkan bagaimana kehidupan seorang pemuda yang dipanggil Afam ini telah berubah dari tiada hala tuju ke tanggungjawab besar yang perlu dipikulnya. Afam bertanggungjawab berjuang dalam sut yang canggih demi melindungi rakyat Malaysia. Begitu menarik sekali apabila, latar tempat ini menggambarkan Malaysia pada zaman yang akan datang, kotaraya yang baru, mempunyai bangunan yang mengalahkan bangunan tertinggi di dunia dan penuh dengan teknologi yang tiada tandingannya. Hilal Asyraf gemar menceritakan realiti latar masyarakat Malaysia pada zaman ini dan secara tidak sedar, jalan cerita ini ada juga menyelitkan dakwah dan nasihat yang sangat bermanfaat untuk rakyat Malaysia menjadi lebih baik dan bertanggungjawab terhadap persekitaran. Secara keseluruhannya, jalan cerita novel ini sangat best dan saya cadangkan anda semua tidak melepaskan peluang untuk membaca eBook ini.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/205706/Novel-HERO

[SNEAK PEEK] THE GIRL WITH THE MERMAID HAIR

The Girl With The Mermaid Hair by Delia Ephron

 

“BUT Mom, we have the same nose.”

“Not anymore,” said her mom cheerfully, now ensconced on the bed, surrounded by mail, slicing open some envelopes with her nail file but tossing most into a junk pile. “Where’s Señor? Why isn’t Señor here? Señor?” she called. “He’s rejecting me, what can I do? How have you been? Tell me everything.” Her mom patted the bed for Sukie to sit.

“How did you change it?” asked Sukie, standing in the doorway. She’d been twirling her hair nervously and was surprised to discover that she’d yanked out some strands.

“Well, aren’t you a broken record. It’s just one piece of the pie.”

“What pie?” Sukie didn’t know what to do with the hair in her hand. She stuck it in her pocket.

“My face. Stop obsessing.”

“I’m not obsessing.”

“You are obviously obsessing. I obsess, so don’t tell me you don’t obsess. Come on, sit, talk.”

“Today was horrible,” said Sukie.

Her mother flinched. “Don’t touch your stitches,” she scolded herself. She slapped her own hand, which had misbehaved and scratched a spot under her ear. “My whole scalp itches,” she confided. “I have a staple in my head. What happened?”

“My phone. I lost it. At the club.”

“They’ll find it, I’m sure. Don’t go getting hysterical.”

“I’m not hysterical,” said Sukie, wondering if she was.

“Because you’re always getting hysterical.”

“No, I’m not.”

“Don’t bother to deny it. Doesn’t Sukie get hysterical?” she asked her husband, who had creaked in carrying a bag of frozen peas. He carefully lowered himself into an armchair, flicked on the TV, and pressed the bag against the bruised and battered side of his face. “Doesn’t she?”

Sukie’s dad simply winked at Sukie with his only visible eye.

Her mom perused a letter. “Well, this is inconvenient.”

“What?” said Sukie.

“The big school meeting about college is Wednesday night.”

“You don’t have to go,” said Sukie.

“Of course we have to go.”

“This counts, kiddo. Big time,” said her dad.

“No, really, you don’t have to go.”

How would she explain her mother? What lie would cover it? A box fell on her head. A spa accident. What was a spa accident? Sukie’s mind was racing while her mother prattled on. “You have to get into the best college. We have to make sure that we’re doing everything and that you’re doing everything. Perhaps you should volunteer at a homeless shelter. Is there one nearby? That would be so wonderful for your college application. We’ll see what they say on Wednesday. We’re not the kind of parents who don’t care that we’re not doing everything possible for your future. Look at me, Susannah Danielle Jamieson.”

Sukie twisted to face her mom directly, realizing as she did so that her mom had pieces of Scotch tape next to her eyes and below her ears.

“We love you,” said her mom.

“I love you, too,” said Sukie. “What’s that tape for?”

“To hold my stitches in place.” Her mom leaned close. Sukie could see the bits of black thread underneath.

“How long does the tape stay there?”

“Until the stitches come out. Listen, darling, don’t worry. I’ll wrap myself in something fantastic. No one will ever know.”

Sukie wandered out of her parents’ bedroom and into her own. Señor was waiting. She looked into his eyes. She often did that to channel his strength, his confidence, his judgment, or another of his gifts that she wished she possessed. Today, feeling the damp sweat that heralded the onset of the jumps, she searched for Señor’s stillness, hoping to shore up her own. After a minute of silence, Señor made himself clear. “I know,” said Sukie, “but who?” She didn’t have a close friend. She liked Jenna, but Jenna was best friends with Frannie. Sukie couldn’t possiblyspend time with Frannie. She couldn’t even look her in the eye.

Maybe Issy would understand. She was older, but she was so friendly and warm. Still, Sukie couldn’t just turn up at Clementi’s, order a pizza, and pour out her heart.

A true friend. She was reluctant to write how much she longed for one even in her private journal, for her eyes only.

Usually she pushed it out of her head.

She planned her school days judiciously, making sure she had a meeting every lunch—Educating Girls Globally, Debate Club, Spanish Club, Math Club. On Fridays, when there were no meetings, she went to the cafeteria. Kids never minded if she joined their table, but no one ever called her over or saved her a seat. Sometimes she sat alone, spread papers around as if she needed the entire space, and knocked off the weekend’s homework. By these means, if she didn’t stop herself from feeling lonely, she at least kept everyone else from thinking that she was. Friendless. The bleak word skittered around the fringes of her mind, scurried ahead of her through the halls, clearing the empty way.

In her journal she railed against the unfairness of it. It’s not my fault that I’m the total package, looks and brains. Everyone’s jealous. That, she told herself, was why her cell phone hardly rang, even though every week she changed the ring as if the ring tone had become stuck in her head from hearing it again and again and again.

Bobo.

She let herself fall backward onto the bed and crossed her arms over her face. This was a way not to cry. Tried and true. Tears could trickle out, but mostly, in this position, her eyes would simply fill to the brim like glasses of water.

Your dad’s slime.

Already she could hardly remember the grim man’s face, only his red Windbreaker and his thin lips barely moving. He hadn’t spoken in a threatening way, more as if he were breaking the news, tipping her to it.

Your dad’s slime. Never forget it.

Bury it. Bury it deep. It’s not a truth, it’s a falsehood. A horrible lie. Blot it out. Think about something else—ice cream, dancing elephants, Señor’s eyes. Bobo. Think about Bobo. Your dad’s slime. Never forget it. She had buried it and already it rose from the grave.

Sit up. That’s an order.

It wasn’t Señor’s idea, it was Sukie’s, but she knew he would approve.

She stormed into the bathroom and faced the mirror. “Don’t feel sorry for yourself,” she ordered. “Hup, two, three, four.” Calling out the numbers, she marched in a circle until she came face-to-face with herself again, and then, almost as if someone were beckoning her, she drew closer.

“If I can’t have an actual friend, I want a friend in the mirror,” Sukie announced, and, in a blink, instead of her own reflection she beheld Issy with her punky pink hair and sly eyes twinkling with fun. Issy was wearing an outfit Sukie had once admired—a baby-doll dress with straps that came over her shoulders, crisscrossed under her breasts, and wound around her body at least two more times (binding her tiny waist snugly) with still enough length for her to twirl the ends languidly as Issy in the mirror was doing right now. It was a summer dress, but Isabella, who Sukie suspected never did the obvious, wore it in cold weather as a jumper with a long-sleeved jersey underneath. “I love your dress,” said Sukie.

“You can borrow it,” said Issy. “Anytime. We should go shopping.”

“I’d love that,” said Sukie.

Issy smiled her wonderful, wide, and welcoming smile. “If I had a little sister, I’d want her to be you.”

“Thank you,” said Sukie. “Today, especially, I really need that.”

Issy disappeared from the mirror, and the good feeling generated by an imaginary visit with Issy dissolved as Sukie confronted her own nose.

From the tip to the top, she pinched it, trying to round the narrow flat ramp.

Scotch tape. That’s what she needed.

Sukie had a label maker. She used it to identify things that didn’t need identifying, like her Scotch-tape dispenser. She’d printed SUKIE’S SCOTCH TAPE and stuck it on. The label wasn’t a warning to her younger brother: “This is mine, don’t touch.” She just loved to label. Everything that could be labeled was labeled, and had assigned seating across the top of her desk. A place for everything, everything in its place. In rows straight and even. The Jamiesons’ housekeeper, Louisa, who came in twice a week, marveled at Sukie’s order and at how little work she had to do in Sukie’s compulsively arranged room. Lopsided equals bad luck, Sukie believed it utterly. She tore off short strips of tape, about two inches, sticking one on each fingertip. If she fluttered her fingers, they waved like flags.

Returning to the mirror, she stripped the tape bits off and, so that they would be handy when she needed them, stuck them on the silver frame. As she did, she leaned sideways. She could still look at herself, but at the same time she could see back through the doorway into her bedroom where the telephone sat. “Do it.” She cracked the whip. “Just do it. Grow up, you miserable baby.”

She marched to the desk and dialed.

The phone rang and rang. To distract herself from the depressingly inevitable—no answer—she examined her cuticles.

“Shoot, how does this work?”

“I can hear you,” yelped Sukie.

“Who is this?” The man sounded amused.

“Susannah Jamieson. This is my cell. You have my cell.”

“Warren’s kid?”

Sukie tried to tell if he disapproved of her dad, but it wasn’t like talking to Mrs. Merenda, where she sensed something weird. “Yes,” she said. “I dropped it at the club.”

“Here you go.”

“What?”

“I was talking to the conductor.”

“The conductor?”

“I’m on the train.”

“The train?”

“I’ll have some of those, please. Sorry. Wait a second while I pay for this.”

Sukie straightened the stapler. She turned the mug of pens so SUKIE’S SHARPIES faced front. Lopsided equals bad luck. Lopsided equals bad luck.

“I’m sorry,” said the man. “I meant to leave your phone at the club, but I put it in my pocket and forgot all about it until it just now rang. I’ll cruise by your house and drop it off as soon as I get back.”

She tapped down the paper clips so she could close the box neatly. “Back from where?” she asked.

“New York City.”

Her phone was on its way to New York City. “When are you coming back?”

“Wednesday.”

Four whole days. She wanted to bang her head against the wall. She really did. She wanted to walk over to the wall and knock herself out.

“You know what? I’ll drop it at your dad’s office. I’m Glen Harbinder. Your dad knows me.”

Sukie adjusted the label maker. Now everything on her desk was straight. Later she wrote in her journal,Emotionally I was at the edge of a cliff. Should I leap? I closed my eyes.

Sukie leaped. “Would you please read me my text message?” She trotted out her most pitiful little-girl voice.

“How do I do that?” he asked.

“Touch the little green square at the top.”

“Got it. You’ve got two.”

“Two?” Sukie’s eyes snapped open.

“Two from Bobo.” He enjoyed the name, she could tell. She could hear him thinking, How cute.

“What’s the capital of North Dakota?”

“That’s the message?”

“No, I’m not telling you the message until you answer the question.” He chuckled, or maybe chewed.

“Bismarck.” God, was he mentally ill? She knew them all. She could recite the presidents backward and forward. Who did he think he was dealing with?

“‘Meet me after the game.’”

“That’s the message?”

“And the other is ‘Danger cation.’”

“What?”

“‘Danger cation.’”

“Is that one word?”

“No, two.”

“Would you spell it?”

“D-A-N-G-E-R C-A-T-I-O-N.”

She hung up and began jumping. She bounced into the bathroom and back into the bedroom. MEET ME AFTER THE GAME. DANGER CATION. Cation? Cation? Caution. He must mean caution!

MEET ME AFTER THE GAME. DANGER CAUTION.

Definitely caution. He must have misspelled it. Everyone makes mistakes texting. Lots of really smart people were bad spellers too. She’d heard that somewhere.

DANGER CAUTION.

He is not only a bad speller, he is bad. She’d never known a guy who was bad. There was no one bad atCobweb. Kids there were sickeningly decent. ROLL ME OVER. Sukie was tingling.

Thank God she’d straightened everything on her desk. Who cared that he couldn’t spell? She was a good-enough speller for both of them. With luck, their children would take after her.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/201029/The-Girl-with-the-Mermaid-Hair

[SNEAK PEEK] ONE TWO JAGA: MOVIE TIE-IN

One Two Jaga: Movie Tie-In Oleh Sahidzan Salleh

 

Kedengaran lagu Hindustan berkumandang dari dalam rumah. Hassan ketuk pintu dua tiga kali baru pintu itu dibuka. Rozita tercatuk di situ mengerutkan dahi melihat Hassan dan Afiq. Afiq terus masuk dan memeluk Rozita.

“Kenapa dengan muka ni?” tanya Rozita melihat kesan lebam dan bibir yang luka di wajah Afiq. Dia pandang Hassan di muka pintu. “Gaduh lagi?”

Hassan tak jawab. Dia pandang Hussein yang hanya tercegat di tepi pintu. “Ha! Masuklah dulu,” pelawanya.

“Takpelah. Saya tunggu luar je.” Hussein berasa keberatan.

“Masuklah. Biar sekejap pun. Apa ke jadahnya tunggu sorang-sorang kat luar?” Hassan menapak ke dalam rumah. Hussein di luar, mengeluh, berfikir sekejap sebelum membuka kasutnya dan masuk ke dalam.

Hassan terus menapak ke bilik tidur sambil menjerit pada Afiq. “Masuk bilik!!”

Afiq memandang ibunya. Meminta simpati. Rozita hanya menggeleng. Dia tak dapat berbuat apa-apa untuk membantu Afiq. Anaknya itu membuat salah. Dan menurut Hassan, tiap kesalahan harus diberikan hukuman setimpal. Afiq melangkah longlai menuju ke bilik tidur.

Hussein berdiri di belakang sofa, memeluk tubuh memandang keadaan rumah Hassan itu yang nampak mewah. TV plasma 60 inci lengkap dengan sistem audio berjenama mahal. Sofa kulit warna merah dan set perabot yang pasti ribuan harganya. Lantai rumah yang kebiasaannya hanya ditempel jubin biasa telah digantikan dengan kayu parket yang berbeza warna dan coraknya untuk setiap sempadan ruang rumah itu. Di siling, tergantung lampu chandelier yang disempurnakan dengan lampu-lampu kecil di empat penjuru ruang tamu dan dinding rumah. Dari luar, rumah Hassan itu nampak biasa-biasa saja. Tapi bila masuk dalam, macam rumah orang ada-ada. Mungkin isteri Hassan ni berniaga, fikir Hussein. Pasal tu boleh hias rumah mereka sebegitu cantik.

“Duduklah,” pelawa Rozita pada Hussein. “Akak buatkan air.”

“Err… kak, takpelah,” kata Hussein. “Kitaorang tengah bertugas ni. Kejap je.”

“Apa masalah kau ni?!!” Kedengaran suara Hassan di dalam bilik tidur diikuti bunyi libasan dan jeritan Afiq.

Rozita mengeluh, melangkah ke dapur.

Hussein bertambah kekok. Dia duduk di sofa, termenung ke kaca TV yang menayangkan adegan sensual filem hindustan.

Zappp!! “Degil! Melawan, ha?! Melawan?!!” Hassan di dalam bilik terus melibas anak sulungnya itu. Afiq makin kuat menangis dan meminta ayahnya untuk berhenti memukulnya.

Rozita kembali ke ruang tamu membawa segelas air sirap. “Teruna lagi?” tanya Rozita sambil meletakkan gelas minuman itu di depan Hussein.

“Ha?” Hussein terpinga-pinga memandang Rozita melabuh punggung di sofa.

“Orang baru?”

“Oh. Ya…”

“Teruna lah tu,” Rozita tersenyum. “Tu yang asyik ingat tugas je.”

Hussein terkedu. Bunyi libasan dan jeritan Afiq masih berterusan. Rozita yang hanya memandangnya di sofa itu membuatkan dirinya berasa betul-betul janggal. Adegan sensual hindustan di kaca TV tanpa suara, renungan mata Rozita, bunyi libasan dan jeritan Afiq di bilik tidur, membuatkan perasaannya kacau bilau.

“Minumlah air tu,” Rozita bangun dan melangkah ke dapur.

Bilik tidur itu pun telah senyap. Tiada lagi bunyi libasan dan suara jeritan. Seketika, Hassan keluar dari bilik dan mengunci pintu bilik itu. “Takde game, takde lagi TV!!” Dia bersuara keras di depan pintu sebelum menapak ke sofa. Dia nyalakan sebatang rokok dan pandang TV.

“Cerita apa kau tengok ni?” tanya Hassan pada Hussein.

Hussein bingung. Tak tahu nak jawab apa.

“Awak tak suruh bangla tu baiki aircond tu lagi ke?” tanya Hassan pada Rozita pula.

“Petang karang lah!” sahut Rozita di dapur.

Hassan yang tercegat di tepi sofa mencapai remote TV dan tukar siaran. Siaran ulangan Liga Perdana Inggeris. Arsenal vs Manchester United. Suara TV dibesarkan sedikit.

“1-3??” Hussein berkerut. “Team kau MU kan?” tanya Hassan pada Hussein.

“Err… saya tak minat bola, bang.”

“Dah tu, kau minat apa? Hindustan?” Hassan tukar siaran kembali ke filem Hindustan tadi.

“Tengahari nanti masak lebih sikit!” laung Hassan pada Rozita. “Hussein makan sini!”

Hussein terpinga namanya dipetik.

“Dia baru tiga hari kat unit abang ni ha!” sambung Hassan lagi. “Abang jadi penyelia dia.”

“Bang!” Rozita memanggil Hassan. “Sini kejap!”

Hassan melangkah ke dapur. Pergi ke singki dan petik abu rokoknya di situ. Rozita sedang memotong sayur-sayuran di sebelahnya.

“Angah call tadi,” ujar Rozita. “Dia tanya, macam mana dengan duit deposit resort untuk familiy gathering tu? Dah nak kena bayar hari ni.”

“Duit yang saya bagi untuk awak simpan tu, awak buat apa?”

“Dah buat belanja lah, bang,” keluh Rozita. “Barang sekarang ni kan semua dah mahal.”

Hussein di ruang tamu meneguk air sirapnya. Dia cuba mengelak daripada mendengar perbualan Hassan dan Rozita itu. Hal rumah tangga orang tak elok didengari. Tapi dia tak mampu. Dia pun keluarkan telefon bimbit dan membelek akaun facebooknya.

“Ni nak berapa pula ni?” tanya Hassan.

“Tiga ribu.”

“Huish! Mahalnya!!” Hassan beralih dari singki dan ambil satu cawan di meja. “Nak buat apa? Sewa chalet ke penthouse tu?”

“3 hari 2 malamkan, bang. Campur makan lagi memanglah mahal,” kata Rozita membuka pili paip singki dan meletak sayur-sayurannya di situ.

Hassan kepit rokok di bibir dan tuang air sirap dari jag ke cawannya.

“Dulu masa duk bincang, semua abang setuju. Main angguk je,” sambung Rozita lagi. “Cakap macam orang kaya-kaya. Macam datuk-datuk. ‘Ha..takpe, takpe..makan minum nanti semua saya tanggung. Takpe..jangan risau!’ Huh!”

“Tak, masalahnya awak ni dah nak terberak baru nak korek lubang.” Hassan membasahkan tekaknya.

“Dah banyak kali saya ingatkan abang,” balas Rozita. “Abang yang tak pernah ambil serius benda-benda macam ni. Masuk telinga kanan, keluar telinga kiri. Saya dah tak larat lah! Penat lah, bang, asyik ulang benda yang sama je selalu.”

“Dah lah!” Hassan menjengah ke ruang ramu memerhatikan Hussein. Tiba-tiba dia berasa segan pula membiarkan Hussein mendengar isterinya membebel begitu. Dia pandang isterinya kembali. “Berapa nak kena bayar hari ni?”

“1500…” jawab Rozita.

Hassan buka topi dan menggaru kepala botaknya. Kemudian dia ke pintu dapur dan menjentik puntung rokoknya keluar. “Nanti abang bagilah. Abang tak boleh lama ni. Nak sambung kerja. Bukan abang seorang.”

Rozita berpaling ke ruang tamu melihat Hussein di situ. Kaku memegang telefon bimbitnya.

Hassan menapak ke ruang tamu semula. Topi baseball disarung ke kepala. “Sein, jom!”

Hussein angguk, bangun dan memandang Rozita di dapur. “Kak, pergi dulu. Terima kasih.”

“Sama-sama!” sahut Rozita tersenyum simpul di dapur membalas pandangan Hussein.

Di luar rumah, kedengaran suara kanak-kanak berkejaran di hujung koridor. Hassan dan Hussein menapak ke pintu lif. “Pakcik polis! Pakcik polis!” jerit seorang budak lelaki di hujung koridor itu ke arah mereka. Hussein berpaling. Sebiji bola sepak melayang ke arahnya. Mujur dia sempat mengelak. Dan bola itu sipi-sipi melintas di telinga Hassan sebelum melanggar pintu lif.

“Hoi! Korang nak kena??!” jerit Hassan pada budak-budak di situ yang bertempiaran lari masuk rumah masing-masing. Hassan sepak bola tadi ke hujung koridor semula.

“Dah lama ke abang tinggal sini?” tanya Hussein masuk ke dalam lif.

“Dah lima tahun juga,” jawab Hassan. “Kenapa?”

“Tak. Tanya je. Apasal tak beli rumah teres? Lagi selesa.”

Hassan gelak. “Kau nak bagi aku duit ke?”

Keluar dari lif, mereka menapak ke parkir lot. Hassan seluk kocek keluarkan kunci kereta dan beri pada Hussein. “Kau bawa, boleh?”

Hussein angguk menyambut kunci itu dan masuk ke kereta. Dia buka tingkap dan pasang tali pinggang keledar. Hassan di sebelah juga membuka tingkap lalu menyalakan rokok. Hussein hidupkan enjin sambil memandang Hassan.

“Apasal?” tanya Hassan.

“Seat belt, bang.”

Hassan tersengih. Menggeleng. “Kau bawa je lah kereta tua ni elok-elok. Jangan accident, dah!”

Hussein menarik nafas panjang. Tolak gear dan mereka mula bergerak.

“Bagus kau, eh? Tak hisap rokok. Pakai seat belt,” kata Hassan. “Aku ni memang tak bolehlah. Rokok ni dah macam oksigen. Kena sedut selalu. Kalau tak, fikiran tak jalan. Aku harap kau tak kisah.”

“Tak kisah, bang,” sahut Hussein. “Tapi kita ni kan, polis. Kenalah pakai seat belt. Macam mana kita nak expect orang patuhi undang-undang kalau kita sendiri tak ikut?”

Hassan berkerut. Nerd habis budak baru ni. “Kau baru lagi, Sein. Dah lama nanti, hal-hal remeh macam ni kau dah malas nak fikir dah.”

“Tapi tadi bukan hal remeh, bang.”

“Hmm?”

“Orang yang saya tahan tadi tu,” kata Hussein. “Patutnya kita tahan, bawa ke balai.”

Hassan menyedut dalam rokoknya. “Kerja kita ni, bukan main tangkap-tangkap orang sesuka hati kita tau. Unit Siasatan Jenayah. Kita menyiasat dulu. Dah confirm ada kes, baru buat tangkapan. Kalau takde kes, kau nak buat tangkapan apa?”

“Takde kes?” Hussein mengerutkan dahi. “Dia pasport palsu tu, bang. Takde kes apanya?”

“Anak aku ada tadi,” jawab Hassan selamba.

“Pagi tadi saya tengok kat papan kenyataan tu berlambak-lambak kes. Tapi kita kat sini macam buat tak tahu je,” Hussein tersengih. “Mana ada penjenayah nak datang serah diri.”

Hassan termenung sendiri.

“Ha! Ni, depan ni…” Hussein menuding ke arah tapak pembinaan bangunan di depan mereka. “Takkan semua orang kat situ takde yang sangkut? Mesti ada yang takde permit kerja tu.”

Hassan membetulkan duduknya memandang ke arah tapak pembinaan. Dia mula berasa tak sedap hati. Hussein terus membelok dan bergerak masuk ke kawasan pembinaan itu. “Jom lah, bang. Kita check kejap.”

“Eh, ni… ni bukan zon kita, Sein,” Hassan nampak gelabah.

“Alah, abang sendiri juga yang cakap tadi, zon kita dah okey.” Hussein memandu perlahan masuk ke tapak pembinaan itu. Kelihatan beberapa orang buruh binaan memerhatikan mereka di tepi jalan.

Aduh! Apa aku nak buat ni? Hassan mengeluh dalam hati.

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/207127/ONE-TWO-JAGA-Movie-Tie-In

[REVIEW] SURIHATI ENCIK PEMBUNUH

Surihati Encik Pembunuh oleh Hilal Asyraf

 

Novel sambungan Pemburu ini mengisahkan Faisal, seorang pembunuh profesional bagi Organisasi Hitam. Dia telah meragut sekitar 900 nyawa sehingga digelar “Izrail” dalam dunia gelap. Namun Faisal diserang rasa meluat dan benci kepada kerjayanya ini dan rasa ingin keluar membersihkan diri semakin membuak-buak. Takdir menentukan pertemuannya dengan Amirah Sophia, rakan sepengajian di universiti yang aktif dengan gerakan dakwah. Faisal membuat keputusan drastik mengutarakan lamaran. Sangkanya jalan perubahan sudah terbentang, namun apa yang Faisal tidak nampak ialah onak dan duri yang terpacak bersamanya.


Novel genre aksi ini mengisahkan tentang pembunuh upahan profesional yang ingin berubah ke arah kebaikan. Jalan cerita novel ini dapat memberikan kita bayangan tidak kisah berapa dalam pun seseorang di dalam lohong kegelapan, akhirnya pasti terbuka hati juga untuk membersihkan diri. Segelap mana pun kehidupan kita, pasti ada orang yang sanggup terima kita seadanya dan sanggup iringi kita ke jalan yang benar. Kehidupan berzina, minum arak seperti rakan-rakan Faisal dari Organisasi Hitam membuatkan Faisal mual dan loya dan itu menunjukkan bahawa kehidupan sebegitu rupa tidak lah membawa faedah kepada umat Islam seperti Faisal. Banyak juga pengajaran yang diberi seperti tidak semua orang boleh dipercayai di dalam dunia ini dan haruslah kita berhati-hati ketika bersosial dengan orang-orang sekeliling jika tidak mahu ditikam belakang. Novel ini layak mendapatkan 4 stars kerana novel ini menceritakan kisah yang masih lagi terjadi di Malaysia pada masa kini. Adakah Faisal akan terselamat dari kancah kegelapan yang dijerat Maximus, boss Organisasi Hitam atau adakah harapannya untuk berubah itu satu perkara yang sia sia? Untuk tahu apakah endingnya, boleh baca eBook dengan lebih lanjut di link bawah ini.

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/207124/Surihati-Encik-Pembunuh

[SNEAK PEEK] PSIKOLOGI ABNORMAL

Psikologi Abnormal oleh Azizi Yahaya & Jamaludin Ramli

 

4.7 KECELARUAN SKIZOFRENIA DAN KECELARUAN PSIKOTIK

Kecelaruan skizofrenia dan kecelaruan psikotik merupakan dua jenis penyakit jiwa yang boleh dikatakan sebagai agak serius. Lazimnya orang yang mengalami kecelaruan ini dikatakan mengalami masalah psikosis. Psikosis adalah keadaan yang si penghidap akan menghadapi masalah hilang hubungan dengan dunia nyata. Dengan kata lain si penghidap akan hidup dalam satu dunia lain yang seakan-akan khayalan dan tidak sejajar dengan apa yang berlaku dengan kenyataannya (DSM, 1994).

4.7.1 Kecelaruan Skizofrenia

Skizofrenia adalah satu keadaan seseorang itu akan mengalami kelompok kecelaruan berbentuk psikotik yang serius kerana masalah berhubung dengan proses-proses emosi, kognitif dan sosial. Kesemua aspek ini tidak dapat diorganisasikan dengan baik dan sempurna seperti mana kelaziman orang yang normal (Lahey, 1980). Selain itu, seseorang yang mengalaminya juga akan merasakan bahawa seolah-olah ia bebas atau tiada kaitan dengan peraturan alam nyata di mana ia sebenarnya berada.

Penghidap skizofrenia menarik diri sepenuhnya daripada sesi interaksi sosial. Pemikiran, emosi dan persepsinya tidak langsung menyamai pemikiran, emosi dan persepsi seorang yang normal. Istilah pecahan mental atau demensia praecox pernah digunakan untuk mendefinisikan skizofrenia oleh Kreplin, seorang ahli psikologi Jerman. Walau bagaimanapun, istilah tersebut tidak lagi digunakan kerana tidak begitu sesuai untuk merujuk pesakit kanak-kanak. Istilah yang lebih tepat ialah pembahagian rohani atau pecahan minda yang telah diperkenalkan oleh Bleuer, seorang psikologi Swiss. Istilah ini lebih menepati keadaan pesakit yang memaparkan perlakuan, fikiran dan emosi yang tidak selaras atau tidak diorganisasikan secara normal.

Webb (1984) telah menggariskan sembilan ciri simptom kecelaruan skizofrenia dengan penekanan kepada kewujudan pelbagai gangguan fungsi psikologi pada seseorang dan kecenderungannya untuk menjadi lebih serius. Simptom-simptom tersebut adalah:

  1. Masalah Komunikasi
    Lazimnya pesakit skizofrenia akan menggunakan perkataan dan ayat yang tidak berkaitan antara satu sama lain di samping tidak mempunyai makna yang logik dan dapat diterima oleh akal yang waras.
  2. Delusi yang Terlampau
    Bentuk-bentuk delusi ini lazimnya tidak dialami oleh seseorang yang normal mahupun yang dikategorikan di bahagian lain. Pesakit skizofrenia percaya bahawa fikiran mereka dikuasai oleh makhluk asing dan mereka tidak mampu untuk mengatasinya supaya kembali normal seperti sedia kala.
  3. Masalah Persepsi
    Pesakit skizofrenia memiliki persepsi yang amat berbeza dibandingkan dengan orang yang normal. Mereka dikatakan boleh melihat, mendengar, menghidu dan merasai sesuatu yang tidak wujud secara nyata (Frances, First dan Pincus, 1995). Sebenarnya semua ini adalah khayalan mereka semata-mata. Selain itu pesakit skizofrenia juga mengalami pelbagai bentuk delusi dan halusinasi yang tidak pernah dapat difikirkan oleh seseorang yang normal.
  4. Emosi yang Menakutkan
    Emosi mereka kasar, sukar diramalkan dan lazimnya berlaku penyalahsuaian emosi dengan persekitaran. Contohnya, mereka akan ketawa apabila melihat orang lain mendapat kemalangan atau kesusahan dan pada masa lainnya pula mereka akan menunjukkan kesedihan yang amat sangat pada waktu suasana gembira.
  5. Masalah Konsep Kendiri
    Pesakit skizofrenia mengalami satu keadaan yang mereka tidak mengetahui atau mengenali diri mereka sendiri. Masalah ini termasuklah menyentuh aspek kejantinaan dan identiti secara keseluruhannya.
  6. Masalah Dorongan dan Motivasi
    Kadangkala mereka mempunyai motivasi yang tinggi untuk mencapai sesuatu matlamat tetapi tidak mempunyai arah dorongan yang betul. Aspek asas seperti pengurusan kendiri juga sering mengalami masalah, iaitu mereka tidak dapat menguruskannya dengan betul.
  7. Masalah Sosialisasi
    Mereka tidak mahu bercampur dengan orang lain dan akan terus mengasingkan diri daripada berinteraksi dengan alam sekelilingnya. Penarikan diri seperti ini akan mempertingkatkan masalah penyakit yang dialami kerana dalam penarikan ini mereka akan lebih banyak menumpukan perhatian dan tenaganya kepada persepsi dan fikiran mereka. Proses pemencilan ini dinamakan mutisme.
  8. Tingkah Laku Motor yang Sangat Abnormal
    Mereka sering memaparkan tingkah laku bilazim seperti mengamuk, menumbuk dan menendang tanpa sebab. Julat pergerakan mereka juga sangat besar daripada terlalu hiperaktif kepada langsung tiada pergerakan.
  9. Ketenangan yang subjektif
    Penghidap skizofrenia ini sering kelihatan sedih, murung dan mengalami keadaan seperti amat sengsara.

Kecelaruan skizofrenia dapat dibahagikan kepada lima subkelas utama iaitu jenis hebefrenik, katatonik, paranoid, tiada perbezaan dan serpihan.

Skizofrenia jenis hebefrenik merujuk seseorang yang menghadapi gangguan emosi yang teruk. Emosinya dikatakan tidak bersesuaian dengan situasi yang sedang dihadapinya. Ia memperlihatkan keadaan seperti orang bodoh, tidak berkelakuan senonoh, tidak menunjukkan emosi serta tidak koheren. Mereka juga kerap mengalami halusinasi jenis audio dan visual. Menurut Davidson dan Neale (1974) mereka kerap menyatakan bahawa perbuatan yang tidak bersesuaian yang dilakukan oleh mereka sebenarnya berpunca daripada permintaan atau diarah secara paksa masuk ke dalam minda mereka supaya berkelakuan sedemikian.

Skizofrenia jenis paranoid melibatkan kehadiran delusi penganiayaan, grandiose dan cemburu serta halusinasi yang berkaitan dengan penganiayaan dan grandiose. Kedua-duanya berlaku dengan kadar yang amat kerap. Pada asasnya pesakit ini mempunyai latar belakang tingkah laku yang penuh dengan syak wasangka. Delusi yang dialami adalah daripada jenis yang tidak masuk akal serta melampau. Contohnya, mereka mendakwa bahawa diri mereka sering diekori, disiasat serta diancam sama ada oleh orang yang dikenali atau tidak. Keseluruhan fikiran dan perhatian mereka ditumpukan kepada delusi yang dialami sehingga menyebabkan halusinasi dan kerap juga mereka memaparkan tingkah laku yang agresif dan berbahaya.

Skizofrenia katatonik berkaitan dengan masalah pergerakan fizikal, termasuk stupor, mutisme, negativisme dan mengeraskan badan serta pergerakan otot-otot yang luar biasa. Pergerakan otot-otot lazimnya datang dalam dua bentuk, iaitu tiada pergerakan atau kaku, dan terlalu hiperaktif. Apabila seseorang yang mengalami skizofrenia katatonik mengeraskan anggota tubuh mereka, ia dapat mengekalkannya selama berberapa jam malahan hingga beberapa hari. Mereka juga dikatakan bersifat negatif kerana tidak mahu posisi tersebut diubah oleh orang lain. Mereka juga tidak memberikan perhatian kepada pengawalan buang air dan tidak mempedulikan rangsangan yang menyakitkan tubuh mereka.

Skizofrenia jenis tiada perbezaan merujuk tingkah laku yang langsung tidak mempunyai organisasi yang normal serta diiringi oleh halusinasi, delusi dan keadaan tidak koheren. Mereka yang termasuk dalam kategori ini akan mengalami gangguan emosi, kebingungan, delusi terhadap sesuatu perkara khusus, kemurungan dan hiperaktif.

Skizofrenia jenis serpihan ialah kategori yang digunakan apabila ketiadaan kriteria yang boleh digunakan untuk mengkategorikan pesakit dalam mana-mana kategori skizofrenia yang sedia ada.

4.7.2 Kecelaruan Psikotik

Kecelaruan jenis psikotik dapat dikategorikan kepada empat subkelas, iaitu psikosis reaktif ringkas, kecelaruan skizofrenifora, kecelaruan skizoafektif dan psikosis tak tipikal (atipikal). Kecelaruan psikosis reaktif ringkas biasanya berlaku secara tiba-tiba. Seseorang itu mungkin sihat sehingga menghadapi tekanan yang amat teruk dan menyebabkannya terjerumus ke dalam psikotik.

Kecelaruan skizofrenifora pula memaparkan ciri-ciri seseorang itu mengalami keadaan psikotik secara tiba-tiba tetapi prognosisnya adalah baik. Pengalaman ini seharusnya berakhir dalam jangka masa enam bulan tetapi sekiranya keadaan ini menjangkau sehingga melebihi enam bulan keadaan ini harus dikategorikan di bawah salah satu subkategori kecelaruan skizofrenia.

Kecelaruan skizoafektif memperihalkan keadaan yang berlaku antara kecelaruan skizofrenia dengan kecelaruan psikotik afektif. Kecelaruan ini juga kerap dikategorikan di bawah skizofrenia serpihan.

Kecelaruan psikosis tak tipikal pula berkaitan dengan keadaan beberapa kecelaruan. Psikosis tak tipikal digunakan untuk memperihalkan kecelaruan psikotik yang berlaku selepas umur 45 tahun kerana lazimnya psikotik yang khusus berlaku sebelum umur 45 tahun. Kategori ini juga memuatkan kecelaruan psikotik yang mempunyai sifat tersendiri seperti keadaan psikotik menesimptom, iaitu keadaan psikosis yang secara khusus diarahkan terhadap sesuatu yang khusus.

4.7.3 Kecelaruan Paranoid

Kecelaruan paranoid adalah suatu keadaan berbentuk psikotik yang dialami oleh seseorang. Sifat utama kecelaruan ini ialah kecelaruan mempunyai sistem delusi yang amat teratur yang berlaku pada seseorang yang hampir normal, terutamanya delusi yang berbentuk penganiayaan atau kecemburuan. Seseorang yang mengalami kecelaruan ini tidak dapat berhubung dengan baik dengan realiti di sekelilingnya. Mereka tidak mengalami halusinasi tetapi tingkah laku dan emosi mereka terganggu.

Kecelaruan paranoid terbahagi kepada empat jenis, iaitu paranoid, paranoid jenis mendadak, paranoid perkongsian dan kecelaruan paranoid tak tipikal.

Kecelaruan jenis paranoid berkaitan dengan delusi daripada jenis penganiayaan dan kecemburuan yang berlaku dengan kadar yang kerap selama enam bulan. Delusi paranoid ini berkembang secara sistematik dan berbentuk logik seperti mengesyaki sesuatu keburukan berlaku kerana orang lain tidak menyukainya dan sebagainya (Corey, 1991). Seseorang itu tidak mengalami halusinasi dan perilakunya masih boleh dianggap stabil dan keadaannya tidak seperti dalam kecelaruan paranoid.

Kecelaruan paranoid mendadak sama seperti paranoid tetapi kecelaruan ini berlaku kurang dari enam bulan. Delusi yang dialami tidak berbentuk logik atau sistematik. Lazimnya kecelaruan ini berpunca daripada masalah yang mempunyai kaitan dengan tekanan jiwa yang agak serius dan juga hasil perubahan-perubahan sementara dalam kehidupan seseorang.

Kecelaruan paranoid perkongsian merujuk kecelaruan seseorang yang berhubung rapat dengan pesakit yang menghadapi masalah kecelaruan paranoid. Masalah ini bermula apabila seseorang itu mempunyai hubungan yang rapat dengan penghidap kecelaruan paranoid. Akibat hubungan rapat seperti itu ia akan mengalami delusi seperti yang dialami oleh pesakit tersebut dengan cara meniru dan mengkonsolidasikan delusi tersebut serta sifat psikotik lain ke dalam personalitinya.

Kecelaruan paranoid tak tipikal pula memperihalkan keadaan paranoid yang tidak dimasukkan dalam mana-mana subkelas di atas.

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/207110/Psikologi-Abnormal