[SNEAK PEEK] YANG TERTULIS KELMARIN

YANG TERTULIS KELMARIN Oleh Tina Derika

 

GADIS itu membuka matanya perlahan-lahan memandang siling yang bercahaya. Di manakah dia sekarang? Ya Allah! Sakitnya kepala. Dia merenung sekeliling ruang wad. Di depannya ada seorang doktor berjubah putih sedang tersenyum manis. Kacaknya! Sempat matanya mengerling tanda nama di baju lelaki tegap berambut kemas itu. Harraz Nazran! Seperti seorang jejaka yang dikirim dari alam kayangan.

“Anak umi dah sedar?” Puan Ashikin merapati anaknya. Mujur kain pembalut kepala sudah ditanggal sebelum anaknya sedar. Gadis itu mengelak dari disentuh. Siapa mereka semua? Macam mana dia boleh berada di atas katil hospital?

“Awak semua ni siapa, ya?” Berkerut kening meneliti satu per satu wajah yang berdiri di tepi katilnya. Tangannya menyentuh dahi. Ada calar-calar luka yang tergores di kepala. Jantungnya berdegup kencang.

“Kau orang semua siapa?” Seram sejuk dia tiba-tiba.

Puan Ashikin mencapai tangan anaknya. Kepala Hana yang dibaluti tudung diusap lembut. Menahan air mata daripada luruh ke pipi. Yusnita turut menahan sebak. Tak sampai hati melihat Hana sakit begitu. Ya Allah!

“Okey, awak bawa bersabar dulu.” Harraz tampil dengan santun kata yang begitu lembut dan sopan. Lelaki itu tersenyum panjang melihat raut Hana yang berkerut-kerut.

“Doktor, siapa dia orang?”

Harraz ketawa kecil. Menyorokkan perasaan gelisah. Ikhlaskah dia? Terpaksa! Dia sendiri tersepit. Tak tahu apa lagi cara yang terbaik. Adakah mungkin ini takdirnya sebagai insan biasa yang sering melakukan kesalahan? Kesalahan yang berbingkai. Celaru fikirannya!

“Eh, Hana! Awak dah lupakan saya ke?”

Gadis itu jongket kening. Sungguh! Dia kurang faham dengan apa yang sedang doktor itu katakan. Harraz duduk di birai katil.

“Kita pernah jumpa? Saya tak ingat.”

“Sampainya hati awak cakap kat saya macam tu. Awak pengsan tadi. Tak keruan jantung ni ha…” Harraz menekan dadanya. Manalah tak gelabah.

Dia buat satu perkara yang dia sendiri tak suka. Nafasnya ditarik dalam-dalam

“Nasib baik keadaan awak tak apa-apa. Lama umi, ayah dan Kak Ita tunggu awak sedar. Alhamdulillah akhirnya awak selamat.”

Hana memandang dua orang perempuan yang lebih tua daripadanya dan seorang lelaki separuh usia. Mengapa dua wanita bertudung itu sedang menahan tangisan? Apa yang sedih sangat?

“Umi dan ayah rindukan Hana. Kakak pun rindukan Hana juga.” Mereka bertiga memeluk tubuh Hana dengan ucapan syukur yang tak putus-putus.

“Umi? Ayah?” soal Hana bingung.

“Kita orang semua rindukan Hana,” tambah Harraz sekadar menambah perisa agar Puan Ashikin lebih gembira. Terbukti benar. Wanita itu mengerling ke arahnya. Perlahan dia angguk. Harraz sekadar tersenyum nipis. Hana tak beranjak merenung raut tenang Harraz. Sukanya dia melihat penampilan lelaki itu. Segak berjubah putih. Harraz menyembunyikan sepasang tangannya di dalam kocek jubah. Menggigil!

“Harraz,” sebut Hana perlahan. Cukup jelas di telinga Yusnita.

“Hana… Harraz kan kawan Hana sendiri. Kenapa pandang dia macam tu?”

Puan Ashikin menjegilkan sedikit matanya memberi isyarat pada Harraz supaya jejaka itu melakukan sesuatu untuk anaknya.

“Hana?”

Adiknya menggeleng. Entahlah! Terpukau sekejap melihat tingkah laku Harraz yang lembut begitu. Pelikkah lelaki bersopan santun? Taklah!

“Oh! Hana suka tengok dia. Sopan aje lelaki ni. Doktor…”

“Janganlah panggil saya doktor. Terasa kelakar pula. Selalunya awak panggil nama saya aje. Haih! Macam tak biasa pula, eh?” Harraz muncung sedepa. Pandai dia berlakon. Terpaksa dan dipaksa! Tak buat kena ugut. Nak tak nak, terpaksa juga pakai ‘topeng palsu’ di muka. Harap-harap Hana akan faham apa yang sedang dia sandiwarakan ini. Maaf, Hana.

Hana ketawa. Walaupun mindanya kosong. Tak tahu-menahu, dia sedikit terhibur dengan keletah lelaki itu.

“Eee… Comellah! Hehe…”

“Erk!” Merona merah muka Harraz menerima pujian spontan begitu.

BAGASI pakaian dia letakkan di tepi dinding. Matanya melilau ke segenap ruang bilik yang nampak baru itu. Cadar katil tegang, lantai pun berkilat. Kipas siling juga bersih. Dia tersenyum sendiri. Dia dekati bingkai-bingkai gambar yang tersusun kemas di atas meja dan rak. Tangannya menyentuh kepala. Foto pertama, dia dan keluarga. Kedua, dia bersama kakaknya. Ketiga? Dia dengan Harraz. Hana tersenyum. Jiwanya tenang sahaja. Kata Puan Ashikin, mereka memang dah setahun menetap di rumah itu.

“Hana…” panggil Puan Ashikin. Hana memandang wajah wanita itu..

“U… Umi.” Matanya kembali meneliti raut-raut dalam setiap bingkai gambar itu. Puan Ashikin mengusap kepala anak perempuannya. Sebulan Hana berada di hospital, Puan Ashikin berpindah rumah supaya dapat sembunyikan Hana daripada Rizal. Dia akan takluk fikiran anaknya hingga gadis itu hanya mengingati apa yang dia lalui sekarang bukan sebelumnya.

Puan Ashikin mahu berikan ‘hadiah’ terbaru untuk anaknya. Nama, tempat tinggal, juga teman. Namun, di sebalik ‘kisah baru’, segala itu dia mengandaikan seperti telah lama berlaku. Puan Ashikin tahan air mata dari terus mengalir. Wajah anak perempuannya ditenung dalam-dalam. Dia lebih rela anaknya hidup sebagai Hana selama-lamanya.

Dia mahu Harraz membawa anaknya pergi jauh daripada hidup yang pernah dialami oleh Hana sebelum ini.

“Umi, kenapa umi suka sangat dengan Harraz tu?” soal Hana sambil tuding jari pada foto jejaka berpakaian seperti seorang doktor. Serba putih, ceria sahaja wajahnya.

“Sebab dia layak disukai oleh sesiapa pun. Harraz seorang lelaki yang baik.”

Biar anak aku kenangkan Harraz sentiasa daripada mengingati lelaki pengkhianat tu! bicara hati kecil Puan Ashikin.

“Oh!” Hana angguk.

“Tapi kenapa kadang-kadang Hana rasa kekok dengan dia? Hana tahu dia baik, cuma ada sikit rasa janggal dengan dia. Dia pun macam tu. Adakala terpinga-pinga dengan tindakan dia. Kelakar.”

“Lama-lama nanti Hana biasalah. Hana kan masih sakit. Mungkin dia pun terkejut dengan semua kejadian ni,” ujar Puan Ashikin ringkas.

“Oh! Mungkinlah kut. Harap-harap Hana dan Harraz akan jadi kawan karib selama-lamanya. Hana akan cuba layan dia baik-baik macam mana dia layan Hana.”

Puan Ashikin tersenyum nipis. Ya Allah! Sedihnya akan takdir yang menimpa anaknya. Tak mengapalah jika itu yang terbaik. Rizal… Huh! Dia memang punca! Puan Ashikin menggenggam tangannya.

“Hana kena selalu ada dengan Harraz sampai bila-bila, tahu?”

Anak perempuannya tak mengangguk, tak juga menggeleng. Hana menuju ke bagasi pakaian. Tiba-tiba ada satu tangan yang menghulurkan sesuatu. Kotak kasut Bata. Hana mendongak memandang kakaknya, Yusnita.

“Nah, ambillah.”

“Apa ni?”

Puan Ashikin menghenyak punggung di birai katil.

“Tu hadiah daripada Harraz.”

Perlahan-lahan Hana buka penutup kotak itu. Betapa tertegun dia melihat kepingan kad ucapan yang unik terkumpul di dalamnya. Kreatif! Setiap coretan yang tertulis menggambarkan sebaris madah semangat buatnya.

“Umi, Kak Ita, biar betul ni semua Harraz yang bagi?”

“Ya, Hana.” Yusnita memeluk bahu adiknya itu.

“Tiap-tiap malam dia tulis kad tu untuk Hana. Sebelum dia balik dia akan selitkan kat bunga di atas meja wad. Hana tak perasan ke?”

Hana menggeleng. Satu jawapan mudah. Kalau dia sedar hal itu, mana mungkin dia nafikan. Dan tak perlu juga kakaknya bersusah payah mengutip satu per satu kad ucapan itu. Apapun dia hargai apa yang telah diberikan oleh Harraz.

“Hana hargai semua ni. Terima kasih ya, kak, umi sebab simpankan kad-kad ni. Esok, Hana akan pergi jumpa dia nak ucapkan terima kasih juga. Tadi tak sempat jumpa.” Hana terus buka kepingan kad yang tak beralamat itu.

Yusnita dan Puan Ashikin saling bertaut pandangan. Ada makna tersirat di sebalik renungan antara mereka. Hana menghayati bibit-bibit ayat yang tercoret. Segala yang tertulis terlalu istimewa. Tak akan pernah dia sesali persahabatannya bersama Harraz.

Hanya Tuhan aje yang dapat gantikan ganjarannya buat awak, Harraz.

“Baiknya Harraz. Rajin pula dia tuliskan kad ni setiap hari untuk Hana.”

Puan Ashikin belai rambut hitam anaknya.

“Hana mesti jaga hati Harraz baik-baik. Jangan hampakan perasaan dia.”

“Umi, Hana kan kawan aje dengan dia. Raz yang penat lelah, siang-malam jaga Hana kat hospital tu.”

Yusnita mencelah. Dia sokong hasrat Puan Ashikin yang mahu Harraz menjadi teman setia Hana. Dia tak akan izinkan sama sekali Rizal dekati adiknya lagi. Dah lima bulan. Eloklah! Tak lama kemudian, adiknya ditimpa kecelakaan hingga melenyapkan ingatannya.

“Memanglah dia kawan Hana. Tapi tak semestinya kita kena sakitkan hati dia, kan? Harraz tu bukan macam…”

Puan Ashikin cubit lengan Yusnita yang hampir terlanjur kata. Anak sulungnya terus berdalih.

“Bukan macam lelaki lain. Lelaki sekarang ramai yang tak boleh dipercaya.”

Hana senyum nipis. Rasa terharunya belum habis.

Yusnita berdehem. Suara hatinya menyoal. Kalaulah Hana tahu itu semua pelan yang dirangka mereka semua demi membuka kehidupan yang baru untuk Hana, apakah reaksi adiknya kelak? Marah? Sedih? Ah! Moga-moga Hana tak akan cuba merisik apa-apa daripada mereka.

“Isy, Kak Ita! Tak mungkin Hana akan sakitkan hati dia. Umi jangan risau. Harraz selamanya kawan Hana.”

Puan Ashikin hanya diam. Maafkan umi, Hana. Maaf sebab umi yang minta bantuan Harraz untuk mengaku bahawa dia kawan Hana. Umi turut mohon kepada Harraz supaya jangan tinggalkan Hana. Umi risau kalau suatu hari, anak umi jumpa Rizal lagi. Tak! Janganlah pisang berbuah dua kali. Lebih baik matikan saja nama Rizal itu selamanya. Biar nama Harraz Nazran saja yang duduk di dalam memori anaknya, sementara ruang ingatan Hana masih kosong.

“Ha… Nanti umi telefon Harraz, ya? Umi beritahu dia yang umi akan hantar Hana ke tempat yang kau orang nak jumpa.”

“Hana boleh pergi sendiri.”

Lekas Yusnita menghalang. Mesti adiknya tak tahu selok-belok bandar Kuala Lumpur. Kalau adiknya sesat, satu masalah nak mencari

“Eh Hana, janganlah. Kat sini bahaya, Hana kan masih sakit.”

Adiknya berkerut.

“Alah, jumpa Harraz aje. Bukan ke mana-mana.”

“Tak apalah, umi hantarkan.”

Tanpa membantah Hana bersetuju.

“Terima kasih, umi.”

Hana pegang tangan ibunya.

“Umi, boleh tak Hana cari kerja?”

Cari kerja? Cepatnya! Puan Ashikin geleng. Tak benarkan.

“Tak payahlah kerja. Hana duduk ajelah rumah dengan umi. Biar Kak Nita yang kerja.”

Hairan. Kakaknya boleh pula bekerja. Hana sedikit kecewa. Kenapa dia tidak dibenarkan untuk bekerja?

SEHELAI salinan surat beranak Puan Ashikin tenung dengan rembesan air mata. Nama anaknya diteliti Nur Hana Binti Mohd Rashidi. Beratnya untuk dia lalui semua ini. Dia perlu menyemaikan memori pada ingatan anaknya semula.

“Umi…” Hana masuk ke bilik solat.

“Hana.” Puan Ashikin dongak pandang anaknya.

Anaknya merenung wajah ibunya yang basah.

“Kenapa umi menangis?” Matanya tumpah kepada helaian di tangan Puan Ashikin.

“Umi buat apa dengan surat beranak Hana tu?”

Puan Ashikin lekas menyeka air matanya.

“Sebab umi rindukan Hana.” Pendek jawapannya.

“La, Hana kan dah balik. Umi janganlah sedih-sedih.”

Puan Ashikin amat senang dengan kepulangan Hana ke rumah. Setiap kali dia bersama anaknya, dia rindukan dua nama yang berbeza daripada anak gadisnya itu. Dia rindukan diri Hana, dalam masa yang sama dia kasihankan nasib Hana yang dahulu. Ya, tekadnya ingin mengubah sejarah anaknya!

“Umi, esok Hana keluar pagi. Kak Ita dah telefon Harraz tadi. Harraz kirim salam kat umi.”

“Waalaikumussalam.”

“Ha, umi. Ni telefon siapa?” Hana hulurkan sebiji telefon bimbit yang dia terjumpa di dalam laci meja di bilik tidurnya.

“Tu telefon Hana la. Ayah yang belikan sebab telefon lama Hana rosak.”

Oh! Jadi betullah kata Yusnita. Telefonnya jatuh terhempas semasa dia berada di hospital.

Puan Ashikin lemparkan anak matanya kepada rak buku di sebelah kanan ruangan itu. Telefon lama Hana dah dibuang ke sungai. Gambar-gambar gadis itu bersama kekasih gelap tak layak ditenung semula oleh Hana. Peti-peti mesej yang terkandung dalam alat itu, segalanya memedihkan hati seorang ibu.

“Oh! Tapi kenapa nombor-nombor dalam telefon ni, ada nama orang yang Hana tak tahu? Mak Su Timah, Wan Amira. Siapa dia orang, umi?”

“Tu saudara-mara kita.”

“Hah? Ada ke?”

Puan Ashikin terus tarik tubuh Hana rapat ke dalam dakapannya. Tak larat lagi mahu melayan pertanyaan Hana yang seakan anak kecil. Suka menyoal itu dan ini. Hana balas pelukan ibunya.

“Hana janji dengan umi, untuk selalu ada bersama Harraz. Dengar cakap umi, ayah, Kak Nita dan Harraz. Faham?”

“Umi, Hana dan Harraz takkan lebih dari tu. Takkan lebih, umi.”

“Harraz satu-satunya lelaki yang umi percaya. Umi kenal dia sangat. Kau orang kawan dari dulu lagi, Hana. Dia memang baik orangnya.”

Hana terbisu mendengar bicara yang dirasakan tulus dari jiwa uminya sendiri. Patutlah begitu sayang Puan Ashikin terhadap Harraz.

“Dia kawan Hana yang dah menjadi seorang doktor. Dia yang jaga Hana, dia juga kawan yang takkan pernah tinggalkan Hana. Percaya cakap umi. Sebab tu umi tak teragak-agak suruh dia rawat Hana.”

Kali ini Hana tewas. Lidahnya kelu. Akhirnya dia angguk walau satu per tiga jiwanya tetap merasakan Harraz merupakan seorang doktor yang dah banyak menolong. Huh! Seharian, nama lelaki itu sahaja yang meniti di bibir orang tua dan kakaknya.

****

SELESAI sarapan, Hana bersiap mengenakan pakaian yang sesuai di tubuhnya. Tudung yang sedondon dengan baju dipadankan. Sejurus selepas itu, Puan Ashikin terus menghantar anaknya. Tiga puluh minit Hana menunggu Harraz di lobi hospital. Dia menghenyakkan punggung di atas sofa sambil menyelak majalah. Ada kalanya, dia memandang makhluk yang keluar masuk dari pintu utama. Hana hela nafas seraya mengetuk-ngetuk jari di atas naskhah majalah yang dipegang.

Tiba-tiba kepalanya terasa sakit. Hitam putih bayangan sesuatu yang sukar untuk dijelaskan melintasi mindanya. Dia seakan ternampak kelibat seorang lelaki. Siapa? Dia menggesa otaknya untuk ingat jejaka itu. Argh! Tangannya memicit dahi. Mukanya mulai pucat.

“Hana,” tegur satu suara yang agak garau dari belakang. Harraz menanggalkan jubah putihnya. Dia menghampiri pesakit yang pernah dirawat sebulan lalu. Tak keruan dibuatnya.

“Awak tak apa-apa? Kita naik atas dulu, jom. Saya cek keadaan awak.” Harraz sedikit cemas melihat wajah Hana yang berpeluh. Perempuan itu menggeleng. Dia tak mahu. Tak nak buang masa dengan rawatan.

“Tak nak. Saya datang sini nak jumpa awak.” Hana kuatkan diri. Harraz hembus nafas. Degil pula pesakitnya hari itu. Dia terus berdiri sambil membetulkan pakaian yang sedikit berkedut. Lengan kemeja disingsingkan hingga ke paras siku. Stetoskop dia masukkan ke dalam kocek jubah.

“Erm, okey saya tahu. Kakak awak pun ada beritahu semalam yang awak teringin nak jumpa saya. Tapi kalau apa-apa jadi kat awak, saya yang kena bertanggungjawab. Jadi sebelum kita keluar, apa kata awak ikut saya ke bilik rawatan sekejap.”

Hana tegar terhadap pendiriannya. Dia sudah letih dengan rawatan. Lantas dia melangkah keluar dari bangunan itu. Harraz mengejar perempuan bertudung itu dari belakang. Apa angin Hana siang-siang itu? Tersalah minum atau makan ke? Laju saja tapak kakinya meluru tanpa menghiraukan seruan Harraz.

“Hana!” panggilnya.

Hana terus memekakkan telinga. Menuruni anak tangga. Berselisih sesama manusia yang mendaki tangga.

“Hana…” Beg yang tersangkut di bahu gadis itu ditarik. Menghentikan perbuatan Hana daripada terus melangkah. Anak mata mereka saling bersabung. Renungan mengancam dari perempuan itu menyapa kerutan di dahi Harraz.

“Okey, okey.” Harraz angkat sepasang tangannya mengaku kalah. Entah mengapa Hana sudah tak mahu mendengar kata. Yalah, dia faham. Sedangkan diberi ubat pun, pesakit malas mahu makan. Inikan pula sakit yang seperti Hana.

Harraz mengeluh.

“Sekarang awak nak pergi mana?”

Reaksi Hana serius. Badan tegap Harraz dipandang atas bawah.

“Saya nak awak temankan saya cari kerja.”

“Kerja? Kat mana awak nak kerja?” soalnya sedikit tak percaya. Kepala yang tak gatal digaru. Apa yang Hana merepek ni?

Hana angguk mengeyakan.

“Mana-mana pun boleh.” Sepatah yang ditanya sepatah yang dijawab. Hana memandang Harraz yang jelas risau. Apalah yang dirisaukan sangat? Dia hairan, mengapa uminya dan lelaki itu asyik melayannya seperti kanak-kanak? Dia bukannya anak kecil yang belum cukup akal. Dia perlukan ruang untuk belajar makna berdikari. Bukan mengurung diri sepanjang hari.

Harraz menguak anak rambutnya. Haih! Lagi satu masalah. Bibirnya diketap rapat.

“Hei, awak baru aje keluar dari hospital. Awak tak boleh melulu macam ni.”

“Kenapa tak boleh? Saya dah okey. Saya nak awak temankan saya, itu aje. Dua hari duduk kat rumah sangat membosankan saya.” Hana pusing tubuh meneruskan perjalanan. Harraz mengejar Hana. Kali ini dia benar-benar hairan. Degilnya Hana.

“Hana, awak nak cari kerja kat mana?” Untuk kedua kali dia bertanya. Hana angkat sebelah kening. Harraz pelik melihat gelagatnya. Begitu juga dengan Hana. Banyak pula perkara yang lelaki itu mahu tahu.

“Sebab tu saya ajak awak temankan saya. Kita cari ajelah kat mana-mana. Awak boleh tak jangan banyak tanya pasal kerja apa yang saya nak cari?” tegas Hana yang agak geram.

Mendengarkan suara Hana yang dah mula emosi, Harraz lekas mengangguk. Dia bersetuju juga. Perempuan itu tersenyum dalam hati. Umpannya berhasil jua. Dia acu jari telunjuk lurus ke muka doktor yang seorang itu. Harraz jongket kening.

“Awak jangan cakap kat umi saya tentang hal ni. Saya tak nak dia tahu. Lepas dapat kerja nanti, baru saya akan cakap sendiri kat dia.”

“Tapi…” Bicaranya pantas dipotong oleh Hana.

“Harraz, awakkan kawan saya. Macamlah awak tak kenal perangai umi saya. Dia tu susah nak lepaskan saya sejak kebelakangan ni. Saya pun peliklah. Saya tak suka tahu, orang buat saya macam ni.”

Kawan? Harraz memutar ayat yang sama seperti diluahkan Hana sebentar tadi berulang kali dalam benaknya. Dia ketap bibir. Hakikatnya, dia mengenali diri Hana semasa gadis itu menjadi pesakit di hospital tempatnya bekerja. Harraz terdiam.

“Umi awak bukan tak mahu lepaskan awak. Dia bimbang, lagi-lagi awak baru aje sihat. Tunggu sebulan dua lagilah, Hana,” pujuk Harraz lagi. Hana rimas. Sudahlah tercegat di atas anak tangga itu tanpa tujuan. Sekadar mahu berborak kosong di situ? Haih, buang masa, buat lenguh kaki saja.

“Awak nak temankan saya atau tak? Kalau tak, saya boleh pergi sendiri. Habis cerita. Daripada berdiri kat sini, bertekak dengan awak.”

“Haih, Hana. Awak memang degil hari ni. Tapi sebelum tu, saya kena beritahu pihak hospital dulu yang saya nak keluar. Atas urusan peribadi.”

“Errr, tak boleh main pergi aje ke?”

“Haah yalah, hospital ni memang mak bapak saya yang punya. Suka hati aje nak main pergi aje. Kan?” Harraz keluarkan gugusan kunci kereta dari poket sebelah kiri seluarnya. Punat pada alat itu dipicit. Dia mengajak Hana menuju ke kereta Toyota Corolla yang terpakir kemas di hadapan bangunan hospital itu. Tanpa disedari, senyuman di bibir merah Hana kian memanjang.

“Tak payah senyum-senyum sangatlah. Awak tunggu dalam kereta kejap. Nanti saya datang.”

DARI satu ke satu pusat membeli belah mereka singgah. Hana gembira. Sepanjang perjalanan dia tersenyum. Hampir satu Kuala Lumpur mereka ronda. Kepala lutut? Huh! Memang rasa nak tercabut. Fahrenheit 88 Mall, Hartamas Shopping Center, Low Yat Plaza, Berjaya Times Square, The Curve dan macam-macam lagi tempat yang tak larat untuk dihafal.

Boleh tahan stamina perempuan itu. Tak penat ke dia berjalan tanpa henti merantau dari suatu ke suatu bangunan yang agak jauh jaraknya? Memanglah naik kereta, tapi… Hana melangkah ke hulur ke hilir. Nampaknya, Hana tak bergurau. Berpuluh-puluh kedai minyak wangi, kedai jam, kedai alat solek yang dia tanya, semuanya tak memerlukan pekerja tambahan. Pun begitu, Hana tak kecewa. Nak buat macam mana, rezeki untuk hari itu belum ada. Harraz terus berjalan seiring dengan Hana.

“Aduh, nak cari kat mana lagi ya?” Matanya mendongak. Melihat lampu-lampu yang menyala di segenap bangunan The Curve. Sesekali dia pandang Harraz yang bagai hilang selera.

“Awak penat?”

Harraz senyum perli. Ringan sahaja dia menggeleng. Tak mahu mengaku. Hana menjuih bibir. Menyakat.

“Tak. Tak penat pun. Tak penat langsung Cik Hana, oi. Nak tercabut kaki ni tahu? Semua tempat tak ada kerja kosong.”

Hana memuncung.

“Itulah. Eh, tapi tak apa. Hari ni tak dapat, esok boleh lagi.”

Harraz mengusap dagu. Hana ini, tak pernah putus asa.

Seimbas, sesuatu muncul dalam fikiran gadis berhijab itu.

“Haaa. Jom saya belanja awak makan donat. Nak?” Hana mempelawa. Cadangan yang bagus, fikirnya.

Ibarat disimbah air ke muka. Terus segar ekspresi muka Harraz. Lelaki itu menepuk-nepuk tangan tanda puas hati. Memang dia mengidam untuk makan donat.

“Big Apple!”

“Huh? Apa tu?” Epal besar? Hana tak tahu. Ada pula nama kuih donat serupa buah?

“Hai la, kunonya awak ni. Jom saya bawa awak pergi sana. Lepas tu awak belanja. Saya dah lapar ni…” Harraz melajukan langkahnya. Hana hanya mengekori dari belakang. Isy! Harraz, kalau bab makan laju aje. Kadang-kadang mulut lelaki itu membebel serupa macam perempuan.

Hurmmm… Hana teringat kembali kata-kata uminya awal pagi tadi sebelum menghantarnya berjumpa Harraz. Dia percaya seratus sepuluh peratus pesanan Puan Ashikin yang mengatakan lelaki itu sentiasa jujur.

Hana rasa bertuah. Untung dia ada sahabat bernama Harraz Nazran. Dia menghampiri Harraz. Mereka berjalan seiring menuju ke kedai donat.

“NAH.” Secawan minuman Cappuccino diletakkan di atas meja. Harraz berlagak selamba. Dia labuhkan punggungnya bertentangan gadis itu. Dia tahu, sebelum pesakitnya melahirkan hidup yang baru sebagai insan bernama Hana Mohd Rashidi, dia tak pernah sukakan perisa itu. Tapi Harraz tetap akan cuba ubah selera Hana. Mudah-mudahan gadis itu akan ketagih perasa yang dia pesan di kaunter seminit tadi.

Sepanjang Hana terlantar di atas katil wad, banyak yang telah Harraz pelajari mengenai gadis di hadapannya. Apa makanan kegemaran yang menjadi pilihan hati Hana, jenama pakaian, destinasi pelancongan yang paling membuatkan perempuan itu jatuh cinta dan sebagainya.

“Terima kasih. Perisa apa ni?” Hana ambil bau sebelum hirup.

“Cubalah minum dulu. Barulah tahu.”

Hana membaca bismillah kemudian dia menyuakan cawan itu ke mulutnya. Urmmm… Sedap!

“Wah! Sedaplah.”

Sedap? Harraz menggesa bibirnya untuk mempamerkan senyuman. Bagaimana boleh jadi enak di lidah perempuan itu? Ya, dia memang mahu Hana bertukar selera, namun dia agak pelik. Ah! Pedulikan.

“Minumlah lagi kalau sedap. Habiskan. Jangan tinggalkan walau setitik. Sebab air tu saya yang belanja.”

“Okey. Awak pun, kena habiskan donat ni semua, sampai kenyang. Jangan tinggalkan sedikit pun. Sebab makanan ni, saya yang belanja.” Dia tergelak.

Hana ambil sebiji donat coklat dari dalam kotak. Dia mengunyah sambil menikmati kemanisan inti yang berkrim.

“Hari ni awak makan puas-puas tau, Raz. Awak boleh oder apa saja.”

Lelaki itu angguk kepala. Wah! Lagak Hana acah-acah seperti seorang pekerja yang baru dapat gaji.

“Ermmm, Harraz… Kak Ita kata, masa kita kecil-kecil dulu awak selalu bawa saya jalan-jalan naik basikal. Betul ke?”

Huh! Mahu tercekik Harraz dibuatnya. Keceriaan yang terserlah pada raut Hana amat menyentap dadanya. Dia hanya mampu menghulurkan sebaris senyuman tak bergula kepada gadis itu.

“Muka dah merah maknanya betullah tu,” duga Hana.

“Patutlah umi sayangkan awak. Dia selalu cerita, awak rajin tolong dia masa saya sakit. Terima kasih, Raz sebab tak pernah tinggalkan saya.”

Harraz berlagak selamba. Dalam hati? Bagai ada ombak memukul-mukul dada. Hari ini, dia tidak akan tinggalkan Hana. Akan datang? Siapa yang bakal tinggalkan siapa?

“Hari ni memanglah tak pernah tinggalkan. Nanti bila awak dah sembuh, jangan awak pula yang tinggalkan kawan awak ni.”

Gadis itu senyap sejenak.

“Awak ni teruk betullah. Awak, saya nak tanya awak… Awak pernah rasa tak atau awak pernah bayangkan tak apabila kita hilang seseorang? Tak kesahlah kawan ke atau sesiapa yang dekat dengan kita. Pernah rasa tak?”

Pandangan mata gadis itu direnung dalam. Jujur, Harraz terseksa dengan mengikat janjinya terhadap Puan Ashikin untuk tidak menghampakan perasaan gadis itu.

Segala kisah silam gadis itu sebelum dirinya bergelar Nur Hana, Harraz sudah tahu. Tentang Rizal, sebab keluarga Hana berpindah ke tempat baru yang berdekatan dengan hospital, segalanya telah diterangkan.

“Setakat ni belum. Tapi saya tahulah perasaannya. Meninggalkan tu susah. Kehilangan tu pun susah. Kenapa semua orang akan saling meninggalkan antara satu sama lain? Sebab hidup kita ni bukan kita yang atur. Aturan hidup ni semua kekal tau. Bergantung kepada Allah juga. Dia yang merancang. Kita bukannya ada hak.” Minuman panas dalam cawan lantas dihirup. Jantungnya berdebar-debar.

Harraz akui, dia seorang pembohong besar. Jika suatu hari nanti ingatan Hana pulih, dia bersedia untuk dibenci gadis itu. Hatinya terbelah dua. Rasa bersalah menggunung tinggi pada Hana. Tapi ini amanat. Argh! Berat. Payah. Terbeban.

Dulu Yusnita pernah beritahu Harraz bahawa Hana yang sebelum ini tidak akan pernah memandang mana-mana lelaki selain Rizal. Sayangnya, lelaki itu telah silap mentafsir perasaannya sendiri sehingga mengecewakan hati mereka sekeluarga. Kata Puan Ashikin pula, hanya Rizal yang menjadi teman mimpi tidur anaknya. Cuma Eddy Rizal seorang.

Malangnya, sebaik sahaja Rizal ghaib entah ke mana, sesuatu yang tak disangka berlaku. Selepas mendengar semuanya, Harraz terpaksa mengajar Hana menelan semua yang ada di hadapan mata walau segalanya sakit dalam dada. Dia akan mengotakan apa yang telah dilafazkan kepada keluarga gadis itu untuk mencipta ingatan pesakitnya dengan kenangan indah.

“Betul juga cakap awak tu. Kita tak ada hak. Saya cuma nak cakap satu aje kat awak. Esok-esok kalau awak dah ada kekasih hati, bagi tahu saya, tau. Tak adalah saya susahkan awak lagi nanti.” Hana tayang muka hampa. Harraz garu kepala.

“Yang awak ni dah kenapa tiba-tiba? Hei, dahlah. Habiskan air tu. Lepas tu boleh balik.”

Hana keluarkan sekeping kad daripada beg tangannya. Beberapa keping nukilan comel ditayangkan semula kepada Harraz.

“Ni kad yang awak buat. Eh, awak nak tahu, kata-kata awak buat saya jadi bersemangat.”

“Bagus! Simpan, jangan buang. Lenguh tahu, tangan ni menulis semata-mata untuk awak. Tak pernah dibuat orang.” Harraz kunyah donat kacang. Sabar sajalah buat masa ini. Simpati pada diri sendiri. Hana ketawa.

“Kesian, awak. Sanggup tulis tiap-tiap malam pula

tu. Umi pun tak kasi saya buang. Umi tu suka sangat dengan awak. Pelik, kan? Apalah yang istimewa sangat awak ni kat mata dia? Awak ni dahlah kuat membebel.”

“Awak pun sama. Kuat sangat mengarut. Tak larat saya nak layan.” Riaknya selamba tapi jiwanya gundah.

Rancangan Puan Ashikin, dia mahu menghancurkan imej Rizal dalam minda anaknya. Harraz diminta untuk gantikan dirinya sebagai ‘pelapis’ selepas kemunculan Rizal. Apakah dia umpama Eddy Rizal versi kedua? Mana mungkin! Sedangkan dia tak kenal sama sekali siapa gerangan bekas kekasih Hana. Selebihnya, ada hal yang masih Harraz tak tahu tentang niat Puan Ashikin.

Tanpa mereka sedar, ada yang memasang telinga sambil memakukan pandangan pada mereka berdua dari jauh. Sakit pula hati melihat perempuan itu ketawa riang. Sekali pandang tidak terlintas langsung dalam fikiran sesiapa bahawa hubungan mereka sekadar sahabat.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/203427/Yang-Tertulis-Kelmarin

 

[SNEAK PEEK] LELAKI KIRIMAN TUHAN

LELAKI KIRIMAN TUHAN Oleh Umie Nadzimah

PUKUL satu pagi. Naira bercekak pinggang di hadapan kaunter resepsi. Mata melilau mencari pekerjanya yang hilang. Entah ke mana melesap. Macam inilah setiap malam. Sesuka hati saja dia orang ni mengular. Kena rajin buat spot check… Jika tidak, sampai ke siang kaunter ni tak bertunggu. Seorang pekerja memang sentiasa ditugaskan di sini untuk shif malam.

Ngerrr… Ngerrr… Ngerrr…

Dia terpegun. Bunyi pelik kedengaran. Mula-mula perlahan, semakin lama semakin kuat. Macam bunyi kucing jantan bergaduh rebutkan kucing betina pun ada.

Ngerrrer…

Uiks… Ini sudah melampau. Takkan stafnya sanggup jaga kucing penghuni resort ni kut. Kucing tak dibenarkan berada di sini. Itu peraturan. Tak kira di dalam atau di luar bangunan.

Naira menapak ke sisi kaunter. Di situ dia boleh nampak siapakah empunya bunyi-bunyian penuh irama itu.

Kucing? Ular? Harimau? Isk…

Satu tubuh berbungkuskan selimut putih sedang enak mengerekot di atas lantai bawah kaunter. Perlahan-lahan Naira menarik kain selimut tersebut.

“Azlan…” Perlahan tapi tegas suara Naira. Pantang dia jumpa benda mengarut macam ni.

Azlan menarik semula kain selimut kepunyaan resort yang melurut dari dadanya.

“Haih, kacau orang tidur aje…” rungutnya dengan mata masih terpejam.

“Azlan!” Kali ini Naira bertempik. Tak kuasa melayan kerenah Azlan lama-lama. Sakit mata tengok. Hati lagi sakit. Kalau tersengguk atas kerusi di kaunter dia boleh terima lagi… Ini siap dengan selimut dan bantal bagai. Memalukan!

Spontan Azlan bangun, terus duduk di atas kerusi dan menyelubung tubuh dengan selimut putih tersebut. Sekali muka… Macam pocong pula dah, tambahan pada waktu-waktu dinihari begini.

“Azlan!” Sekali lagi Naira bertempik. Tak puas hati dengan reaksi Azlan yang terbaik itu.

Azlan terperanjat. Baru dia sedar yang berdiri di hadapannya adalah bos besar Cik Nam! Cepat-cepat dicampakkan selimut ke bawah. Kelihatan rambutnya yang serabai. Air liur di tepi mulut dia lap dengan tangan.

Naik loya Naira melihat… Eeei, tak senonoh la budak ni.

“Errr… Errr… Maaf, bos… Saya tak sengaja…” Dengan muka terpisat-pisat dan tak malu dia mohon maaf.

“Tak sengaja la sangat! Yang berselubung macam mayat boleh pula?” marah Naira, garang. Mata yang bulat ditala pada Azlan.

“Errr… Tindakan luar sedar, bos… Tak dapat kawal dah!” Masih mahu mempertahankan diri dengan alasan yang tak kukuh langsung.

“Selimut dengan bantal tu berjalan sendiri cari awak?”

Azlan terkulat-kulat. Salah dia. Mana boleh tidur macam dah mati waktu bertugas malam. Kan sudah kantoi dengan Cik Nam! Bukan dengan sembarangan orang. Dengan Cik Nam pemilik resort yang tergarang!

“Maaf, bos… Maaf, saya janji tak buat lagi.” Mohon Azlan dengan muka minta simpati.

“Hah, apa lagi duk jadi patung di situ? Tak reti-reti kemaskan tempat, cuci muka yang macam apek tak tidur setahun tu? Ingat… Saya bayar gaji awak untuk duty… Bukan untuk senang-lenang tidur mengeruh, tau!”

Bebel Naira lagi, berpakej dengan tangan di pinggang dan mata yang membulat ke atas ke bawah, macam hendak telan Si Azlan.

Azlan akur. Perlahan dia melipat selimut, lalu diletak tersorok bawah kaunter bersama bantal. Kemudian dia bergerak ke bilik air yang tidak jauh dari situ.

“Lepas ni simpan harta karun awak kat tempatnya! Saya tak mahu bahagian depan ni bersepah-sepah macam pondok buruk!”

Azlan mengangguk. Kata-kata bos ada betulnya, walaupun kekadang menyakitkan hati. Sudah dia yang bersalah. Waktu bertugas pergi kroh kroh… Bos mana yang tak hangat hati bila nampak? Tapi Cik Nam tu rajin sungguh haih… Kalau dialah di tempat Cik Nam, tak kuasa nak turun periksa tengah-tengah malam sejuk cenggini. Lebih baik lena, nyusahkan badan buat apa?

Sementara Azlan ke bilik air… Naira duduk di kaunter, hidupkan komputer di hadapan. Melihat daftar masuk penghuni resort. Aha… Masih ada yang belum check in, dan lingkungan waktu pendaftaran yang diminta antara pukul dua belas tengah malam hingga dua pagi.

Heh… Ada orang yang nak masuk resort pukul satu malam? Masa perompak datang ni. Akan tetapi apa nak dikesahkan, macam-macam ragam orang dia dah jumpa. Bukan sehari dua dia menjaga resort peninggalan arwah abahnya ini. Dari zaman kanak-kanak lagi dia dah membantu uruskan resort ini.

Naira memandang ke arah pintu utama. Hatinya tiba-tiba terdetik untuk melakukan demikian. Dan kali ini dia pula yang terkejut beruk. Ada seorang lelaki yang sedang merenung ke arahnya. Tajam sekali. Rupa dan penampilannya… Owh, tidak… Manusia di hadapan itu lebih tepat lagi sebut sebagai perompak atau samseng! Naira yang garang itu sudah ada rasa gementar.

“Hmmm… Hmmm…” Lelaki tersebut berdeham.

Tanpa dipelawa, perlahan lelaki itu menapak ke arah Naira. Wajahnya macam hutan belantara, penuh dengan rumput hitam yang tak ditarah. Berserabut betul jambangnya. Dengan jean lusuh dan jaket kulit, plus cermin mata gelap fesyen Awie yang menutup satu per tiga bahagian mukanya, di malam-malam buta ni… Fuh, luruh semangat!

Naira cuba berlagak berani di situ. Namun hati berdoa supaya cepat la Si Azlan bongok tu datang semula. Jangan la Azlan balas dendam membiarkan dia dibunuh lelaki tak dikenali di hadapan kaunter resort kepunyaan sendiri. Lagi sadis kalau kena rogol! Hukhuk…

“Yes, sir… Can I help you?” Naira menyerahkan nasib pada takdir. Namun, mata sempat mengerling pada gunting tajam yang disimpan dalam drawer kaunter yang terbuka. Kalau terdesak… Sehabis upaya dia akan pertahankan diri. Lagipun ada CCTV sebagai bahan bukti. Salah tak salah belakang kira. Taklah lama dia akan meringkuk dalam penjara nanti dengan alasan mempertahankan diri sendiri.

“Check in…”

Itu saja yang lelaki tu cakap. Lelaki tersebut keluarkan kad pengenalan dan catatan nombor tempahan dari dompetnya dan dihulur kepada Naira. Tadi Naira dah saspens, takut lelaki keluarkan pistol atau pisau… Rupa-rupanya keluarkan dompet.

Sedikit sebanyak Naira sudah boleh menarik nafas lega sebab dah pegang kad identiti orang tu. Iqbal Raid bin Fakirudin namanya. Hamboih… Nama tak padan dengan orang yang berserabut gila. Nama ibarat ulamak tersohor.

Akan tetapi kaedah renungan manusia ini di sebalik kaca mata gelapnya amat mencurigakan. Gerun, beb!

Jari Naira kelihatan menggeletar…

Lelaki tersebut pandang ke arah tangan Naira. Huhu… Dia perasan… Dia perasan… Dia tahu aku tengah cuak. Kalau dia nak ambil kesempatan pun mudah, omel Naira dalam hati.

“Aha… Gugup! Takut apa? Tadi kemain garang lagi… Takkan takut dengan saya kut?”

Suara lelaki itu serius menyinis. Sempat menyindir lagi. Naira angkat muka… Dia bagi jelingan maut. Kebiasaannya Naira tak layan pelanggan dengan jeling-jeling mata cenggini… Sumber duit kut, harus sabarkan diri dan melayan dengan sopan. Namun mamat di hadapan ini gayanya semacam, jadi Naira tak rasa bersalah untuk kurang respek. Ada aura penjenayah gitu. Huh!

“Stay tujuh hari?” Naira tanya, tak ada tambahan ayat dengan panggilan hormat encik seperti selalu.

“Yup.”

Masa itu Azlan sudah kembali ke kaunter. Naira rasa lega, sekurang-kurangnya ada backup kalau apa-apa berlaku. Azlan juga tak berkerdip memandang tetamu tak dijangka itu. Atas bawah atas bawah Azlan pandang. Hati Azlan pun menyangka yang bukan-bukan. Naira sempat kerling, memberi isyarat supaya Azlan berjaga-jaga. Standby. Macamlah Azlan tu sado sangat. Lengan Azlan tu kurus kering aje. Jika dibandingkan Azlan dengan lelaki gerun ni… Azlan tu nampak kemetot saja. Kalau bertarung sah-sah kalah.

“Payment macam mana? Kad atau cash?” soal Naira.

“Berapa?”

Naira menghulurkan borang yang tercatat jumlah harga untuk tujuh hari. Hairan juga, apa agenda mamat ni sampai nak tinggal sini selama tujuh hari. Kalau nak berbulan madu, bini tak nampak pula. Dengan rupa yang macam ni… Jauh panggang dari api. Entah-entah penjual dadah. Rupa dan gaya ada potensi tu.

Naira menunjukkan jumlah caj dengan mata pen.

“Plus deposit ini totalnya. Nanti masa check out kami pulangkan.”

Tanpa bicara, lelaki tersebut mengeluarkan sejumlah wang tersebut dari dompet ke atas meja. Lebih Ringgit Malaysia satu ratus lagi. Nairah pulangkan satu ratus tersebut.

“Keep the change… Tip,” kata lelaki bernama Iqbal Raid tu. Dia tak ambil pun duit baki itu.

“Banyak sangat ni…” protes Naira.

“Kami di sini tak terima tip.” Kononnya, padahal tip la yang semua staf dia rebut-rebut.

Lelaki itu buat derk. Tak dipandang pun note seratus yang dipulangkan.

Kad bilik diberikan.

“Terima kasih… Kalau senyum sikit, lagi nyaman hati saya kut…” kata Si Iqbal Raid selamba, sebelum berlalu pergi.

Azlan berpandangan dengan Naira.

“Cik Naira tak takut ke? Muka macam pecah rumah aje jantan tu… Mai pula time ni, karang dia buat pecah-pecah pintu resort ni, habis kita…” komen Azlan.

Naira angkat bahu.

“Hati-hatilah… Itulah gunanya staf seperti awak… Kalau nak hasilkan air liur basi aje kerja… Seribu pintu kena pecah pun tak tahu.”

Azlan terdiam. Terkena sekali. Padan muka. Lena lagi lain kali.

Naira melihat borang yang masih di atas meja kaunter. Tujuannya nak lihat nombor telefon lelaki tersebut serta butir-butir peribadinya lengkap diisi. Apa-apa hal berlaku nanti dia sudah ada detail. Naira cuak juga. Dunia akhir zaman ni macam-macam boleh jadi. Tiba-tiba jari Naira tersentuh sesuatu berhampiran borang tersebut.

Masa itu Naira pandang Azlan dan Azlan juga pandang Cik Nairanya.

“Dompet malaun tu?” tanya Azlan.

Naira seram sejuk…

“Eh… Cik Naira, sampul kuning ni cik punya ke?”

Naira geleng.

Azlan jenguk isi dalam sampul. Matanya membulat pandang bosnya.

“Banyaknya duit dalam ni, bos!”

“Hah… Duit?”

Naira turut menjenguk isi kandungan dalam sampul kuning tersebut.

“Ya Allah… Banyaknya duit. Lelaki tu baru lepas menyamun ke?” Naira gusar. Atau lelaki tu lanun di lautan sana dan singgah di sini sebagai tempat persembunyian.

Tiba-tiba Naira panik!

****

DUA jam berlalu. Naira relaks-relaks sahaja. Dia mula menumpukan perhatian pada rutin tugas hariannya. Memastikan perkhidmatan dan layanan pekerja-pekerja di Resort Abah ini berjalan dengan baik. Dia membuat pemerhatian di segenap sudut resort. Ini sahajalah harta peninggalan abahnya yang mendatangkan hasil. Dia harus pastikan resort ini terus maju.

“Cik Naira! Cik Naira!”

Naira dalam perjalanan menuju ke Kafe Nyaman apabila terdengar namanya dipanggil. Dia berhenti dan menoleh ke belakang.

“Ada apa, Sarah?” tanyanya pada pekerja yang bertugas di bahagian receptionist pagi ini. Sarah kelihatan tercungap-cungap berlari mengejar Naira.

“Guest bilik 308 tu…” ujar Sarah.

Allah… Nombor bilik orang serabut tu. Matilanak, gumam Naira dalam hati.

“Kenapa dengan guest tu?” Wajah Naira penuh tanda tanya.

“Dia mengamuk sakan!”

“Apa yang dia nak?” soal Naira, tegas. Saspens sangat dah.

“Nak Cik Naira. Dengan kita orang semua dia tak nak deal. Dia jerit-jerit nak dengan Cik Naira juga,” jawab Sarah teragak-agak. Sedikit takut. Pertama dia memang takut tetamu bilik 308 tu. Bahasanya tajam benar. Kedua, sebab Cik Naira ni boleh tahan garangnya. Tak kena gaya dan mood Cik Naira… Boleh terpelanting dia nanti kena jerit.

Naira tak kata apa-apa dah pada pekerjanya. Langkah diatur laju ke kaunter resepsi. Telefon di atas meja terus dicapai dan dia tekan nombor bilik lelaki tersebut. Cepat sahaja panggilannya disambut. Tak sampai beberapa saat. Bermakna lelaki itu memang sedang menunggu.

Apa lagi halnya ni? Barang sudah dipulangkan dengan jujurnya. Satu sen pun tak luak. Apa lagi yang dia tak puas hati? Atau dia nak buat helah, mana tahu boleh dapat lagi seribu dua ribu. Kalau dasar penyangak dan jahat tu, memang akan terus jahat, hatinya akan terus jadi hitam!

“Helo… Encik perlukan bantuan apa-apa?” sapa Naira serius, dalam satu nafas. Tak buang masa dah. Straight to the point.

“Saya dah kata, tak nak cakap dengan siapa-siapa melainkan dengan perempuan yang bernama Naira tu.”

Tegas, serius dan satu nafas juga Naira dengar jawapan dari manusia semak di sebelah sana. Kemain ya berlagak.

“Naira speaking!”

“Hah, ada pun… Berjam-jam saya tunggu. Ingatkan dah lesap!” Tempelak Iqbal Raid sinis.

“Maksud encik? Saya tak faham!” Naira dah mula panas hati.

“Awak curi barang saya!”

“Jangan tuduh sembarangan tanpa bukti, encik!” Naira menafikan. Seharusnya la, kan. Dia memang tak buat, memang tak ambil apa-apa pun.

“Siapa kata saya tak ada bukti? Ingat saya ni buta ke? Mengaku sajalah yang awak dah ambil barang saya!”

“Encik jangan nak tipu saya! Kalau saya tak buat, kenapa saya mesti mengaku? Saya ni bukan heroin sadis dalam drama Melayu yang nak menanggung kesalahan hero yang saya tak buat!” Nada suara Naira semakin meninggi. Selari dengan tahap kemarahannya yang semakin meningkat.

Jeda seketika. Reaksi Naira tidak disambut pantas oleh si semak di atas sana. Agaknya dia tengah menghadam kata-kata yang dilontar Naira. Habis heroin drama Melayu diheret masuk sekali dalam pertengkaran ini.

“Hurm… Heroin drama Melayu memang klise… Tambah-tambah yang waktu maghrib tu… Saya pun fed up. Tapi awak lain, selamba ambil barang orang yang tak kenal…”

“Heh… Saya tak ambillah. Tak ingin saya ambil duit tak halal!” tengking Naira kuat.

Pucat muka Sarah dan seorang lagi rakannya yang berada di hadapan bos mereka. Kecut, beb…

Naira lupa sudah polisi hotel yang selalu dia tekankan pada pekerjanya. Pelanggan hotel tu raja, jadi kena layan dengan baik, lemah lembut dan sopan-santun. Kali ini kesabaran Naira benar-benar tercabar, hingga dia sendiri break the rules. Pantang sungguh bila orang menuduh dia menjadi pencuri. Walaupun pada asalnya dia ada niat juga.

Lihatlah… Kalau kita ada niat jahat, walaupun sekadar niat yang tak jadi buat, tetap dikurniakan pengajarannya. Maka inilah pengajaran untuk dia kali ini. Lain kali jangan cuba-cuba untuk berniat serong atau jahat.

“Awak ambil barang saya!”

“Saya tak ambil!”

“Awak ambil!”

“Heh… Pergi meninggallah kalau tak percaya!”

Pap!

Naira hempas gagang telefon ke tempatnya.

“Tak faham bahasa punya manusia, sesuka hati nak menuduh orang macam-macam…” rungut Naira sendirian. Dia mengayun langkah pergi dari situ.

Sarah dan rakan sekerjanya, Tina saling berpandangan dan masing-masing mengangkat bahu.

“Baru kena buku dengan ruas…” bisik Sarah.

“Itulah… Cenge sangat dengan kita. Sekali Tuhan balas la dekat dia,” bisik Tina balik.

“Kannn…”

Kedua-duanya gelak. Hilang sudah kecut perut sebab bos dah pergi dari situ. Malangnya, sekejap cuma kegembiraan mereka, sebab selepas itu berdering-dering telefon daripada lelaki yang sama. Dia nak juga bercakap dengan Cik Naira. Tidak ada toleransi dah.

“Awak pergi cari bos awak sekarang! Saya tak nak cakap dengan awak, suara tak sedap! Kejap lagi saya call balik! Jika tak ada dia, saya turun mengamuk di bawah. Awak nak ke?” ugut lelaki itu pada Sarah. Gagang telefon diletak sebelum Sarah beri alasan apa-apa. Cemberut muka Sarah. Hilang sudah gelak ketawanya sebentar tadi.

“Wei… Dia nak cakap dengan Cik Nam tu juga… Macam mana ni, Tina?”

“Hang pergilah cari bos lagi!” suruh Tina.

“Apa pula aku… Kaulah pula. Tadi aku dah pi panggil bos dah!”

“Aku?” Mata Tina sudah terbelalak.

“Aku tak berapa berani sangat. Hang lagi lama kerja sini… Aku baru lagi… Ketaq aku!”

Telefon berbunyi lagi. Sarah angkat.

“Ada? Saya bagi beberapa minit lagi… Jika tak ada ada juga bos awak, saya turun pakai spender menari tiger kat depan kaunter. Saya tak malu… Tapi saya tahu awaklah yang akan malu!”

Pap! Gagang diletak.

Sarah garu-garu kepalanya.

“Gila la orang ni… Ada ke dia nak turun sini pakai spender aje… Takut aku weh!”

“Hesy… Jom la kita cari bos! Tak lalu aku tengok orang jantan pakai seluar kecil berlegar kat sini. Tersemboi semacam depan tu. Kalau mat salih… Orang putih takpa la, putih… Ni had yang macam belakang kuali nak tayang! Geli aku!” Tina buat badan gaya geli-geleman.

“Itulah… Aku pun tak lalu nak tengok wayang macam tu. Tapi nak mampus pergi berdua? Kaunter ni mana boleh tinggal! Bukan tak tahu Cik Nam yang cenge tu, kalau dia nampak sini tak berorang, mengamuk sakan la dia…” balas Sarah.

“Hmmm…”

Kedua-dua gadis menoleh. Cik Naira sudah tercegat di hadapan mereka.

“Riuh mesyuarat? Dah tak ada kerja nak buat?” tegur Naira, masam.

“Ad… Ada, Cik Naira. Guest tu asyik ugut kami kalau Cik Naira tak call dia balik, dia nak buat tiger show depan ni. Bogel… Eh bukan, pakai tutup kain macam tarzan tu aje…” adu Sarah takut-takut, tapi boleh lagi tokok tambah cerita.

Naira merengus dengar. Geram. Gagang telefon lalu dicapai semula.

“Helo… Awak nak apa sebenarnya?” Tanya dia lantang setelah gagang sebelah sana diangkat.

“Boleh awak naik bilik saya sekarang? Kita bincang!”

“Awak jamin tak apa-apakan saya?” tanya Naira tegas.

“Kalau awak tak datang… Saya akan apa-apakan awak. Kalau datang… Awak akan selamat!” Lelaki itu kasi kata dua.

“Huh… Saya naik!” Naira membuat keputusan.

“Good. Saya tunggu!”

“Cepatlah awak meninggal… Menyusahkan sungguh!”

“Tak boleh meninggal selagi tak jumpa awak, settlekan hutang. Lepas tu boleh la saya pejamkan mata dengan aman!”

“Huh!” Naira merengus.

“Now! Naik sekarang! Kalau tak, saya buat tiger show di bawah, dengan spender merah ang ang.”

“Like I care?”

“You have to… Sebab pasangan dance saya tentunya awak!”

“Awak jangan macam-macam! Saya buat police report!”

“Saya tak kesah masuk lokap… Yang penting saya dah tiger dance dengan awak… Now!”

“Gila!”

“Now!”

Lelaki semak memutuskan talian terlebih dahulu. Naira mengeluh. Dia pandang pada Sarah yang memerhati sejak tadi.

“Kasi saya gunting dalam laci tu, Sarah.”

Sarah akur.

“Errr… Cik Naira nak naik ke?” Teragak-agak Sarah tanya.

“Yalah. Selagi saya tak selesaikan dengan dia… Selagi itulah dia melarat-larat merapu,” balas Naira sambil masukkan gunting sederhana besar ke dalam kocek jaket luarnya.

“Cik Naira tak takut ke? Saya temankan?”

“Tak apalah, Sarah. Biar saya selesaikan sendiri. Awak buatlah kerja awak di bawah ni. Lagipun saya tak nak libatkan awak dengan orang yang merbahaya. Kasihan emak bapak awak kalau jadi apa-apa.”

“Tapi Cik Naira yang dalam bahaya, takkan saya nak biarkan…”

“Tak apa, Sarah… Saya dah biasa jumpa orang macam ni…”

Sebaik saja berhenti bercakap, Naira terus hentak-hentak kakinya menuju tangga. Terkebil-kebil Sarah dan Tina.

“Beraninya Cik Naira tu ya,” komen Tina.

Sarah sekadar mengangguk perlahan. Bimbang juga dia. Segarang-garang Cik Naira, dalam hatinya penuh kasih sayang pada setiap kakitangannya. Secara zahirnya, ramai pekerja suka mengumpat Cik Naira, namun Sarah tahu hampir kesemuanya mengharap rezeki hidup di resort Cik Naira. Dan tanpa Cik Naira yang tegas dan garang itu… Tak mungkin tempat ini akan maju. Garang Cik Naira, bukan sebarang garang, garang bersebab!

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/203426/lelaki-kiriman-tuhan

[REVIEW] SISTEM PANGKALAN DATA

SISTEM PANGKALAN DATA OLEH Mohd Helmy Abd Wahab

Sistem pangkalan data merupakan satu aspek yang penting dalam dunia pengkomputeran. Kebanyakan aplikasi berkomputer menggunakan pangkalan data untuk menyimpan, mengakses, serta mengurus data untuk tujuan kegunaan masa hadapan. Perkembangan pangkalan data juga berkembang seiring dengan perkembangan teknologi ICT yang lain kerana ia perlu mengikut tren dan kesesuaian aplikasi. Buku ini membincangkan aspek teoritikal pangkalan data yang mana merupakan asas kepada pembangunan pangkalan data. Konsep dan teori ini amat penting dalam memahami proses mereka bentuk dan membangunkan sistem pangkalan data. Penekanan buku ini adalah berfokus kepada peringkat reka bentuk dengan memahami terminologi dan definisi serta teknik mereka bentuk jadual menggunakan model yang sesuai dan manipulasi data menggunakan bahasa pertanyaan berstruktur (SQL).


Buku ini membincangkan aspek teoritikal pangkalan data yang mana merupakan asas kepada pembangunan pangkalan data. Antara yang dibincangkan di dalam buku ini ialah perbandingan antara sistem berasaskan fail dan sistem berasaskan pangkalan data. Selain daripada itu, buku ini juga ada memberi panduan mengenai fungsi sub-sistem DBMS iaitu program yang digunakan untuk mengawal sesuatu operasi. Antara produk DBMS ialah Oracle, DB2, Paradox. Ia merupakan panduan yang boleh diguna pakai oleh programmer di luar sana yang berminat untuk belajar mengenai database ini.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/203446/sistem-pangkalan-data

[SNEAK PEEK] HALALKAN HATI YANG KU CURI

HALALKAN HATI YANG KU CURI Oleh Mia Kiff

Constance Moofushi, Pulau Malpes

AKHIRNYA Faiq dan Delisha sampai juga ke syurga kepulauan terumbu karang terindah di dunia. Mereka ke sini menaiki seaplane yang diakses terus dari Male International Airport. Mengambil masa 25 minit juga perjalanan ke Resort Constance Moofushi sambil menikmati kebiruan laut yang luar biasa cantiknya. Memang Pulau Malpes mempunyai keunikan pantai dan lautnya yang tersendiri dan tak hairanlah menjadi destinasi pelancongan pilihan di dunia.

Faiq tersenyum puas, melihat Delisha menolak kaca mata hitamnya ke atas demi menikmati pemandangan resort mewah yang terapung di atas laguna yang luas. Pasiran putih yang sungguh mengagumkan terdampar di sepanjang pinggiran pantai menyemarakkan ketenangan. Semoga panorama di sini mampu mengembalikan mood Delisha yang merudum tadi.

Delisha memandang Faiq lama hingga Faiq tertanya-tanya.

“Dear, you love it, right?” Faiq yakin dengan katanya. Tak mahu dah mengadap perangai Delisha yang tak habis-habis dari KLIA sampai ke sini.

“Tempat apa you bawa I ni? I nak Resort JA Manafaru. Bukan kat sini. I dah bagi tahu awal-awal kan, suruh you booking resort tu. Habis tu apa ni? I tak naklah tempat ni, ni bukan pulau yang I nak.” Delisha merungut tak puas hati. Mahunya tidak, dia dah berangan nak berjemur di pantai peribadi milik resort tu, nak berendam sakan di private pool. Tapi kat sini, ada apa? Dia bukannya survey pun tempat ni.

Faiq mengeluh. Ingatkan Delisha akan puji habis-habisan tempat ni, ada juga komen dia.

“Sayang, sini pun cantik apa? Constance Moofushi pun salah satu resort termewah tau kat Pulau Malpes ni. Review pun bagus kat sini. Pantai cantik, pemandangan indah. Makanannya sedap-sedap, servis dia orang pun bagus.”

Delisha memeluk tubuhnya sendiri, dia masih tak puas hati. Tak cukup mood dirudumkan, sekarang Faiq tambah lagi?

Delisha akui memanglah cantik pemandangan kat sini. Dekorasi resort ni pun menarik tapi JA Manafaru lagi cantik dan mewah. Lagi banyak fasilitinya.

“Tapi sana better dari sini, kan? I sendiri tak tahu dan tak ambil port tempat ni. Patutnya tanya I dulu, bincang dengan I dulu. Suka hati ikut kepala you aje nak decide itu ini. Lain kali jangan tanya pendapat I. You pilih sendiri. Merosakkan mood I nak bercuti,” rengus Delisha dengan muka masam mencuka.

Sakit hati Delisha berganda melihat Faiq mengusung tiga orang kawan lelakinya yang turut membawa kekasih masing-masing. Mereka semua baru tiba menaiki seaplane. Mesti Faiq yang support, kan? Lagi bertambah kacau mood Delisha.

Delisha cukup tak suka kawan-kawan Faiq. Baginya mereka ni memang suka ambil kesempatan, memang tak tahu malu. Delisha inginkan privacy bersama Faiq tapi kehadiran mereka ini memang mengganggu sangat.

Delisha sambung lagi. Dia jenis tak suka pendam. Biar habis kat sini saja. Biar Faiq tahu, betapa dia tak puas hati dan sakit hati.

“Tu, sampai hati you tak bincang dengan I dulu. Buat apa bawa dia orang semua tu? Mesti you sponsor dia orang, kan? Sebab sponsor dia oranglah, you tak jadi menginap kat sana, kan? Kalau I tahu, dari awal-awal lagi I takkan susahkan you la. I boleh booking sendiri. Setahun pun nak menginap kat resort tu, I mampulah! I boleh holiday tanpa you!” Delisha nak kesah apa, janji duit ada kat tangan, mahu kemana-mana pun tiada masalah.

Berani ke tu melancong sendirian? Masa belajar di Itali pun, Faiq dan Zainal yang jaga dia. Kat KL pun harapkan Faiq dan driver ke mana-mana? Delisha kalau emosi, terkeluar habis.

“Sayang, kalau kita berdua aje, tak bestlah. Ramai-ramai barulah happening. Kita datang sini nak berseronok, nak enjoy . Nak tenang-tenangkan fikiran. You, jangan fikir yang bukan-bukan. Dahlah tu, janganlah tunjuk muka masam kat sini. Nanti kawan-kawan I dengar, kecil hati dia orang. You duduk sebilik dengan kekasih kawan I, ya? Dia orang tu nak sangat kawan dengan you tau. Tapi you ni, suka syak wasangka yang bukan-bukan. Cubalah you bermasyarakat sikit.”

Faiq memujuk Delisha lagi. Delisha pandang atas. Meluat betul. Tak kuasa dia nak bercampur dengan manusia perangai parasit macam tu.

“I kalau tak suka, tak boleh paksa I la. I nak duduk bilik asing-asing. I tak nak kongsi. I perlukan privacy. I walk in, you tak payah sibuk hal I, you layanlah kawan you tu puas-puas.” Sebaik saja kawan-kawan Faiq yang baru sampai mendekati mereka, Delisha terus angkat kaki. Ketara wajah bengangnya. Faiq memandang hampa.

“Faiq, cantik siot tempat ni! Thanks sponsor kita orang.” Zamri menegur sambil mata tak lepas pandang sekeliling. Rakan-rakan yang lain pun sama, sungguh teruja.

Faiq senyum tawar. Masakan tidak, kekasih hati merajuk. Tapi takkan nak tunjuk perasaan depan kawan-kawan. Hati mereka kena jaga.

Zaimah, kekasih Zamri menegur.

“Eh, kenapa Isha tu? Masam aje daripada tadi? Kita orang tegur, langsung tak balas.”

Zaimah sedar yang Delisha tu agak sombong sikit, maklumlah anak hartawan. Harap berduit aje mereka nak menempel, kalau harapkan perangai berlagak dia tu, tak ingin mereka nak kawan. Menyakitkan hati betul.

Yang peliknya kenapa Faiq ni cinta sangat Delisha tu? Memanglah cantik tapi harap muka aje. Perangai buruk. Kalaulah Zaimah dapat lelaki handsome dan kaya macam Faiq ni, akan dijaga sepenuh rasa, dibelai-belai manja setiap masa.

Amboi, sedapnya hati tu berburuk sangka kat orang, kan? Padahal diri sendiri yang tak ikhlas tak sedar-sedar. Nak harap duit sendiri nak sampai tempat macam ni, memang taklah. Orang nak belanja pun, dah besar rahmat.

Faiq menggeleng.

“Datang bulan kut. Tensionlah tu tak dapat mandi laut. Biasalah perempuan I yang satu tu, angin dia datang tak menentu.”

Mencipta alasan demi menjaga keadaan. Kesian tengok kawan-kawan bukan main gembira lagi.

Semua ketawa. Ketawa demi ceriakan keadaan agar mood percutian tak terganggu.

“Tak jadi honeymoon la nampaknya kau. Bendera Jepun tengah berkibar!” usik Mazlan. Lagi mereka ketawa.

“Banyaklah kau orang punya honeymoon. Tak ada maknanya. Hahaha… Eh dahlah, jom kita check in , tak sabar aku nak mandi laut…” Faiq buat-buat ketawa, padahal serabut fikirkan Delisha yang tak habis-habis kepala angin.

Mereka beransur ke kaunter pendaftaran.

LEGA Delisha, walaupun dia walk in tapi masih ada bilik kosong. Delisha meletakkan bagasi dalam wardrobe dan mengamati sekitar vila. Water Villa Crystal All Inclusive adalah salah satu vila yang terapung merentasi lagun dikelilingi air laut yang jernih. Untung dia dapat vila ni, sedangkan Faiq dan rakannya yang diusung tadi semua menginap di vila tepi laut.

Delisha memerhati sekeliling bilik. Cantik juga dekorasinya. Banyak juga kemudahan bilik ni, termasuk TV skrin rata, mini Mac (dengan DVD dan sambungan iPod) dan Wi-Fi percuma. Not bad, cuma tak ada private pool. Tak apalah, berendam kat bath tub pun okey juga.

Angin laut meniup langsir putih memanggil Delisha untuk ke balkoni. Hembusan angin dihirupnya puas. Rambut ikal mayangnya berterbangan ditiup angin. Ada dua buah kerusi rehat panjang di luar dan buaian untuk merehatkan diri. Delisha menuruni anak tangga dan menyentuh air laut yang kebiruan, ikan-ikan yang berwarna-warni berenang-renang sungguh mengasyikkan. Cantiknya. Delisha tersenyum gembira beroleh ketenangan.

Delisha mengambil beberapa gambar mengunakan iPhone5nya. Swafoto. Pemandangan yang cantik membuatkan Delisha yang sedia cantik bertambah menawan.

Tanpa menunggu lagi, dia upload dalam Instagram dan Facebook beberapa keping gambarnya dengan teruja.

Holiday at Pulau Malpes.

Tanpa perlu tunggu lama, Faiq orang pertama like dan komen dulu. Dan yang paling Delisha geram, Zainal pun sama juga.

Faiq: I love you, more than you…

Zainal: Jika bulan menerangi seluruh alam
ini, kecantikanmu menerangi hatiku.

Faiq: Sila cuci mata sambil gigit jari. Yalah,
nak dapat orangnya, cuma dalam mimpi.
Kesian… Kesian…

Zainal: Aku akan terus menanti.

Faiq: Kau tunggulah, tak ada siapa pun
suruh. Kau kan suka buat kerja siasia…

Delisha merengus. Bergaduh pula mamat dua ekor ni. Dua-dua menyakitkan hati. Tak ada masa aku nak balas komen dia orang berdua. Macam budak-budak. Menyemak aje kat IG aku. Mujurlah like banyak. Sejuk juga hati aku ni. Delisha menutup telefonnya.

Tubuhnya rasa melekit. Nak mandilah, segarkan badan dulu kemudian berehat. Penat.

PETANG itu Delisha bersiar-siar sendirian di tepi pantai yang dikhaskan untuk penginap resort . Esok pagi, dia tak sabar nak snorkeling dan scuba diving. Nak menikmati keindahan terumbu karang dan hidupan laut di sini.

Terjaga saja dari tidur tadi, ada berbelas missed call. Lantak. Tak adanya dia telefon balik. Hatinya masih membara lagi.

“Dear…” Terdengar suara Faiq. Dah datang pun. Berdiri di sisi. Muka bengang Delisha menyambut kedatangannya.

“Kat mana bilik you? I tanya reception, mereka tak nak cari, risau you ke mana-mana…” Delisha memeluk tubuh, air muka mencuka. Tersentuh hati juga dengan sikap ambil berat Faiq tu, tapi dah hati ni berangin.

Melihat Delisha diam, Faiq bertanya lagi.

“Merajuk lagi?” Delisha menjeling. Baru nak panggil mood bercuti, puncanya datang balik.

Delisha menjawab geram.

“Bila I tak jawab call you balik, tak faham-faham bahasa lagi ke? I tak nak diganggu. I need my privacy. You datang bercuti pun, bukan nak bersama I, kan? You tak payah pedulikan I, you pergi layan kawan-kawan you tu. Bergembira saja dengan dia orang tu!” Bertegas sajalah daripada jernihkan keadaan. Delisha belum lagi reda sakit hati.

“Sayang, janganlah macam ni. I risau tau you jalan sorang-sorang. Dahlah buah hati I ni cantik. Kalau ada yang mengurat nanti macam mana?” Delisha merengus. Wajah Faiq dipandang serius. Sakit hatinya Faiq panggil ‘sayang’, sayang apa maknanya tu.

“I bukan urusan you. You pergilah kat kawan-kawan you. Mereka lagi penting daripada I.” Masih dingin.

“Sayang, kawan dengan kekasih mana sama. Bersama you, macam-macam perkara yang I boleh buat dengan happy , tapi tanpa you, satu perkara pun tak jalan sebab I tak happy . Dahlah, jangan merajuk lagi.” Faiq memanggil mood Delisha lagi agar pulih. Dia tak pernah bosan mengadap perangai Delisha yang tak menentu ni. Yang penting dia sayang, dia cinta.

“Kalau macam tu, biar lautan yang indah ni jadi saksi, I nak clash dengan you! Lepas ni you cari patung buat teman hidup you, sebab I dan patung tak ada bezanya!” Delisha dah tak dapat tahan sabar dan minta putus sebab nak Faiq rasa sakit yang sama.

Faiq segera mendapatkan Delisha.

“Tahu tak kenapa I bawa kawan-kawan I join sekali?” Delisha tersenyum sinis. Apa pula tanya dia? Mana dia tahu. Yang dia tahu, mereka semua tu penyibuk dan ambil kesempatan.

“Sebab I tak cukup kuat nak bercuti berdua dengan you.” Delisha tertarik mendengar jawapan itu. Dia berhenti melangkah.

“Maksud you?” Faiq lega, Delisha dah merudum sedikit marahnya. Dah boleh bawa berbincang. Kata putus tadi Faiq tahu, bukannya serius pun.

“Sebab tu I bawa kawan-kawan I bersama-sama. Sekurangnya, boleh elak apa yang you tak suka tu. I tak nak kita terlanjur kat sini sebab I memang tak kuat. Daya tarikan you tinggi sangat kerana I cintakan you…” Terkedu Delisha mendengarnya. Sampai macam tu sekali Faiq cuba mengawal keinginannya. Tersentuh juga hati. Argh , ini semua alasan!

“Tapi I tak suka dia orang tu. Yang perempuan tu gedik. Yang lelaki tu, suka pergunakan you dan duit you. You tak sedar ke, Faiq?”

“Dah itu aje kawan I yang ada. Okey, jom kita ke sana? Main bola tampar pantai dengan kawan-kawan I,” ajak Faiq menghulur tangan. Delisha mengerling sekilas dalam kemarahan yang kian reda.

“Yalah. Tapi ingat ya, I tak suka bercampur dengan mereka. Jangan suruh mereka tumpang bilik I pula.” Faiq gembira Delisha akur. Clash tadi hanya mainan emosi saja. Delisha kalau marah, memang habis keluar semua tapi Faiq tahu, Delisha sayangkan dia.

“Yalah sayang, mereka kan dah ada bilik…”

DELISHA duduk bersantai di atas kerusi panjang sambil minum jus oren. Dia hanya jadi penonton Faiq bermain bola tampar pantai bersama rakan-rakannya dan juga beberapa orang pelancong di situ.

“Hai Isha,” tegur Zaimah. Delisha tak rapat sangat, kenal macam tu aje. Yang pastinya, ini salah seorang daripada perempuan yang Delisha tak suka. Gedik. Tengoklah pakaian dia, seksanya mata.

“Hai.” Dingin balasan Delisha.

“Cantikkan tempat ni? Rasa macam mimpi aje boleh sampai sini. Eh, kat mana you tidur? Tak join kita orang ke?” Delisha mencebik, buat-buat mesra konon. Dia mengangkat kening menampakkan angkuhnya di situ.

“Excuse me, I tak suka kongsi-kongsi. You ingat lawatan sambil belajar ke nak kongsi-kongsi?” Zaimah mengutuk dalam hati. Berlagak betul dia ni. Mujurlah Faiq tu kekasih dia. Kalau tak, memang kena sound direct aje.

“Oh, well I faham. Mesti you nak duduk sebilik dengan Faiq, kan? Yalah, datang jauh-jauh, rugilah tak manfaat masa bersama. Kalau duduk dengan kami, kacau line la!” Zaimah berseloroh, tapi dia seorang yang ketawa. Apa, ingat kelakar bagi Delisha? Never!

“Sorry, I bukan macam you dengan Zamri, okey? Kita orang belum langgar lagi. I just need my privacy. I datang sini nak bercuti, nak tenangkan diri, bukan nak semakkan kepala I!”

“You tak takut ke tidur sorang-sorang?” Dalam mengutuk itu, Zaimah harap juga Delisha pelawa dia tidur bilik Delisha. Mesti lagi mewah.

“I lagi takut kalau tinggal dengan manusia yang perangai lebih daripada hantu. You tahu kan, zaman moden ni manusia lagi menakutkan daripada hantu…”

Terkena sebiji Zaimah, memang tersindir dek kata-kata Delisha. Tapi ditahan sabar. Cuba lagi nak berbaik-baik.

“Betul cakap you tu. Eh, you tengok saja ke mereka main? Tak join sekali? Thanks …” Zaimah mengucapkan terima kasih pada pelayan yang baru saja meletakkan segelas jus oren buatnya.

“I sayang lemak I, tak naklah kurus sangat. Nanti tak seksi, cuba pakai seksi pun tak ada maknanya…” Sengih Delisha, paksa ramah. Jus oren dihirupnya. Zaimah mencebik. Tak dinafikan, Delisha memiliki susuk tubuh yang sempurna. Tak macam dia, kurus sangat macam tiang lampu. Sebab tu dia agak terasa ditegur begitu.

“Kurus sangat pun tak apa, asalkan baik hati. Tak buat perangai yang menyakitkan mata. Terutamanya dengan kekasih.” Delisha berpaling hairan memandang Zaimah. Zaimah perli dia ke?

“Nak uji kekasih kita tu baik atau tak, cubalah buat dia marah. Kalau dia masih bersabar dan pandai memujuk tanpa kenal erti putus asa, itu tanda dia benar-benar sayangkan kita, cintakan kita sepenuh hati dia.” Zaimah dibakar api cemburu. Untungnya Delisha. Sudahlah cantik, anak hartawan, dapat kekasih pun anak orang kaya habis-habis.

“Yalah sangat tu. Belum dapat pijak semut pun tak mati. Dah dapat entah dicampaknya tepi jalan. You, hati-hati tau. Kang nak datang bercuti, terhoneymoon pula. Punah semuanya.” Delisha pandang Faiq yang sedang bergembira bermain bola tampar pantai. Sempat Faiq menoleh ke arahnya dan melambai. Delisha membalas dengan senyuman.

“I kenal Faiq, lebih daripada I kenal you. Kalau you cemburukan I sebab dapat Faiq, tak payahlah cuba nak reka cerita nak hancurkan hubungan kami. Cukuplah you dengan boyfriend you dah hanyut, tak payahlah nak samakan Zamri dengan Faiq.”

Geram betul Zaimah, walaupun Delisha ni kepala angin tapi tak mudah melatah juga tu.

“Percaya betul you dengan Faiq tu ye? Actually, I hairanlah kenapa you still couple dengan Faiq padahal dia tu, perempuan sana sini. Tak mungkinlah kaki clubbing macam dia tu tak main dengan perempuan. Dengar kata, ada yang dah tidur dengan dia dah pun.”

Delisha menggelengkan kepala. Tak habis-habis lagi nak sebar fitnah. Lesing juga kang betina ni.

“Siapa perempuan tu? Ada bukti? Kau nampak?”

Berubah muka Zaimah. Bukti mana ada, dia main teka ni. Delisha dah faham apa sebenarnya niat perempuan ni, mengada-adakan cerita.

“I pun dengar cerita daripada orang. Tapi I pernah nampak, dia menari dengan perempuan lain kat kelab…”

Kalau itu Delisha pun tahu, sebab perangai gatal Faiq tu susah nak ubah. Tapi bab curang ni…

“Siapa yang cerita?”

“Ma… Manalah I kenal…”

“So, tak ada alasan untuk I dengar cakap you.” Zaimah tersenyum sinis. Susahnya nak hasut perempuan ni.

“Hei, Isha. I cuma nak tolong you aje tau, agar tak terjerat dengan buaya tu. Ini you balas I? You ni memang loser, patutlah you tak ramai kawan. Tak ada yang teringin nak kawan dengan you sebab you ni tak habis berlagak, sombong, mentang-mentang anak orang kaya!” Zaimah terkeluar taring sebenar, Delisha senyum mengejek.

“Biar loser pun tak apa, daripada dapat kawan yang berlidah macam you ni. Biar berlagak pun tak apa, asalkan harta benda sendiri, daripada tak tahu malu menginding duit orang. You tahu tak kenapa I dan Faiq bergaduh tadi? Sebab I tak suka dia bawa you all ke sini sebab I tahu you all ni bukan kawan yang jujur. You all ambil kesempatan sebab dia berduit.”

“You tergamak ya, burukkan Faiq depan I? Padahal dia taja percutian you dan kekasih you ke sini? Apa jenis manusia you ni? Tak tahu kenang budi ke? I ni, walaupun laser dan menyakitkan hati, tapi itulah I. I berkata yang betul, I bukan hipokrit macam you all!”

“I kenal Faiq lebih daripada you. Jadi jangan nak buruk-burukkan dia. Kesian Faiq dapat kawan macam you all ni! Bukan saja ambil kesempatan tapi tikam dia dari belakang.” Panjang lebar Delisha menghambur Zaimah.

Zaimah merengus, tapi dia kena kawal tingkah laku. Delisha ni nampaknya susah nak diracun.

“Sorrylah Isha, janganlah salah sangka dengan I. I tahu you cintakan Faiq, mesti you akan percaya dia. I tak ada niat nak burukkan Faiq. I cuma nak you hati-hati. I cuma nak warning you. I kan wanita, I pun nak selamatkan you.”

Delisha tersenyum sinis. Tak payahlah nak belit cerita, dia dah jelas semuanya.

“Diri sendiri pun dah barai, ada hati nak selamatkan orang. Huh!” Delisha bangun dari situ mengambil jus oren menghampiri Faiq yang sudah tamat bermain bola. Terpinga-pinga Zaimah dibalas begitu.

Bersorak keriangan Faiq dan rakan-rakan sepermainan. Tisu dari poket seluar dikeluarkan lalu dilap peluh buah hatinya itu. Faiq senang hati menerima layanan Delisha. Baik sudah mood dia, senyum pun tak henti.

“Minumlah, you dahaga, kan?” Delisha menghulurkan jus oren buat Faiq.

Faiq terus menghirupnya. Kongsi minumanlah pula. Romantisnya Delisha.

“Thanks, sayang.” Delisha tersenyum senang. Melihat wajah Faiq, dia jatuh kasihan. Kasihan kerana dikelilingi orang-orang yang tak jujur sedangkan Faiq baik sangat.

Mereka bersurai. Faiq dan rakan-rakannya sudah merancang nak ke Manta Bar malam ni.

“Jom, sayang. I hantar you balik bilik. Malam ni kita dinner sama-sama.”

“Tak apa, I boleh balik sendiri. Malam ni kita jumpa kat reception…” Delisha berkira-kira untuk pulang ke resort tapi Faiq menghalang.

“Merajuk lagi?” Faiq rasa sedikit perubahan pada Delisha.

“Merajuk? Taklah.”

“Habis tu, takkan I nak hantar pun tak sudi?” Delisha berdecit.

“I bukan budak kecil lagilah. Tak payahlah nak temankan I, you tu penat, kan? Balik rehat, mandi! Busuk.”

Delisha menggosok hidungnya, tak selesa.

Delisha kembali atur langkah, namun Faiq mengekori.

“I nak pastikan you selamat sampai ke bilik you. Malam ni I datang jemput you. Kita dinner sama-sama. Kita ke pub…” Faiq menyaingi Delisha.

“You ni degil la… I kata tak payah teman tu tak payahlah!” Faiq berdiri mengadap Delisha.

“You ni tak habis-habis nak marah. Apa yang tak kena lagi?”

“I datang sini nak tenangkan fikiran. Tapi biasalah, parasit yang you bawa tu tak habis-habis buat I hilang mood .”

Delisha memeluk tubuhnya. Faiq mengeluh, ada lagi yang tak kena nampaknya.

“Cubalah you ikhlaskan diri you bergaul dengan mereka. Mereka semua tu baik.” Delisha ketawa.

“Baik? You nak I ikhlas dengan orang yang tak ikhlas macam tu? Come on la, Faiq. Naif betul you ni, mujurlah I ni kenal hati budi you. Kalau tak, I kick you ke laut. Stupid!”

Faiq menyaingi langkah Delisha ke bilik.

“You tak payahlah nak sesakkan kepala dengan dia orang tu. Abaikan ajelah semua tu. Janji ada I, ada you, kita happy bercuti bersama. Right?”

“Whateverlah, Faiq. Kawan-kawan you tu bukan sesiapa pun pada I. Lantaklah. Esok-esok, you terkena you tanggunglah. Padan muka you!”

“Dear, dahlah tu…”

“Yalah, tak ada pentingnya pun I nak cakap pasal dia orang.” Faiq berasa lega, gaduh Delisha tak berpanjangan.

“Wow, cantiknya resort yang terapung ni. Siap ada tangga lagi nak turun laut, ya? Resort you pun macam ni ke?” Faiq memerhati sekeliling. Ditunjukkan salah satu daripada bilik yang terapung merentasi lagun.

“Haah, nasib I baik. Ada bilik kosong. Tak sanggup I kongsi dengan perempuan-perempuan gedik tu. Kalau tak ada bilik, I rela patah balik.”

Dah sampai bilik Delisha. Patutlah Delisha lupa terus Faiq sebaik saja check in tadi. Cantik dekorasinya.

“Okey, dah sampai bilik I. So, you tunggu apa lagi?” Delisha berdiri depan pintu memeluk tubuh.

Faiq tersenyum nakal.

“Tak bagi I masuk? Teringin juga nak tengok bilik you? Mesti cantik, kan? Untungnya you dapat bilik ni…”

“Nak harapkan you entah bilik jenis apa you pilih untuk I. Dah la kena kongsi. You tak payah mengada-ada la nak masuk tengok. Baik you pergi balik bilik yang you pilih tu. Hadap puas-puas!”

Faiq menghadang tangannya di kiri kanan Delisha. Selambanya Delisha tolak. Hai, kepala angin betul buah hati Faiq ni. Nak romantik pun susah.

“Yalah, sayang. I takkan buat sesuatu yang you tak suka. You siap cantik-cantik tau, malam ni I jemput.”

Mata Delisha naik ke atas.

“Yalah.” Faiq senyum. Direnung kasih dalam mata Delisha.

“Bye, sayang…” Tangan diletak di bibir sendiri, lalu diletak atas bibir Delisha. Cukuplah kasih sayangnya hanya setakat itu. Dia akan sabar menanti saat bahagia mereka.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/203429/halalkan-hati-yang-ku-curi

[SNEAK PEEK] 100 HARI MENGENAL CINTA

100 HARI MENGENAL CINTA Oleh Syu Ariani

BIJIRIN oat di dalam mangkuknya dikuis menggunakan sudu. Sesekali Airina bermain mata dengan Salbiah, mengharapkan bantuan Salbiah untuk memecahkan keheningan ini. Kebiasaannya mulut mereka sibuk berceloteh itu dan ini sewaktu menikmati sarapan pagi tetapi hari ini, mulut Halim bagaikan terkunci pula. Airina pandang Hazizul yang duduk bersebelahannya dan bertentangan dengan Halim.

Mesti ayah marah lagi… Hati Airina berdesis.

“Apa pelan Rin lepas ni? Jadi pergi ke Jepun untuk honeymoon? Ataupun dah ada pelan lain?” Akhirnya Salbiah membuka topik perbualan. Harapnya perbualan ini akan berterusan sekaligus melembutkan sedikit hati Halim.

Airina pandang Hazizul pula. Rancangan berbulan madu ke Jepun itu adalah rancangan dia dan Harris.

“Jadi ke?” tanyanya kepada Hazizul memandangkan lelaki itulah yang menguruskan segala-galanya.

“Rasanya tak kut… Saya ingat nak bawa Rin pergi Johor lepas ni…”

“Johor?” tanya Salbiah hairan.

“Kenapa? Tak ada duit nak bawa Rin pergi Jepun tu?” Halim bertanya kasar.

“Abang…” Salbiah menegur suaminya itu. Ekspresi Airina sudah berubah manakala Hazizul masih lagi tenang seperti biasa.

“Ayah ni, ada pula tanya dia macam tu. Sebelum ni pun Rin bertunang dengan Harris bukannya sebab duit dia,” tukas Airina kurang senang dengan soalan Halim. Bimbang juga Airina kalau Hazizul menganggap dia mata duitan dan pisau cukur.

“Bukan… Saya ada kerja…” jawab Hazizul pendek tetapi masih berlembut.

“Kamu ada kerja apa kat Johor tu? Bukannya selama ni kamu berjimba aje ke?” tanya Halim. Cerita-cerita besannya tentang perangai buruk Hazizul seakan-akan melekat di dalam kepalanya. Entah apa lebihnya Hazizul berbanding Harris sehinggakan Airina memilih dia, Halim tidak tahu.

Hazizul mengulum senyum tipisnya, tidak langsung kata-kata itu berbekas dalam hatinya. Sedangkan ahli keluarganya sendiri pun melemparkan kata-kata nista itu kepadanya, inikan pula Halim yang tidak pernah mengenalinya secara personal.

Serba salah dengan ketelanjuran suaminya, Salbiah meminta maaf bagi pihak Halim.

“Sorrylah, Zul. Ibu pun tak tahu kenapa ayah kamu ni emotional pagi-pagi. Bila Zul nak gerak ke Johor? Hari ni juga ke? Bila balik KL semula?” tanya Salbiah. Dia memanggil menantunya dengan panggilan mesra ‘Zul’ seraya menggelar dirinya ‘ibu’ dan Halim ‘ayah’. Salbiah mahu Hazizul rasa diterima walaupun hakikatnya Halim masih lagi melancarkan perang dingin.

Hazizul terpempan sendiri mendengar gelaran yang digunakan Salbiah. Tak pernah lagi ada insan yang memanggilnya semesra itu.

“Saya ingat habis makan ni nak terus balik Johor. Insya-Allah lagi seminggu nanti kita orang balik KL semula. Tapi kalau ibu rindu Rin, bagi tahulah. Saya boleh tolong hantarkan dia ke rumah…” jawab Hazizul yang masih menggunakan kata nama diri ‘saya’.

Tangan Salbiah sudah tergawang-gawang sambil kepalanya tergeleng-geleng.

“Eh, tak apa. Sekarang ni dia dah jadi isteri Zul. Tempat seorang isteri kat sisi suami dia. Jangan risaukan ibu dan ayah. Kan boleh call kalau rindu,” balas Salbiah.

Halim yang hatinya masih berbuku pula memberi jawapan yang kontra dengan Salbiah.

“Baru kahwin dah nak pisahkan kami anakberanak. Kamu nak buat apa kat Rin sebenarnya?”

Kali ini kesabaran Airina semakin menipis. Katakata itu selayaknya diberi kepada Harris tetapi kenapa Hazizul pula yang menerimanya?

“Ayah, Rin mintak maaf. Tapi kalau ayah terus provok suami Rin macam ni…”

“Tengoklah tu. Ajar bini kamu jadi biadab pula?”

Melopong Airina apabila kata-katanya ditafsir sebegitu oleh Halim. Terasa jemarinya digenggam, Airina pantas menghalakan matanya ke Hazizul. Suaminya itu sudah menggeleng seraya mulutnya membisikkan ‘jangan’.

Airina menggigit bibirnya geram. Sungguh, dia masih tidak memahami sebab di sebalik tindak-tanduk Hazizul. Adakah lelaki itu memang jenis yang tidak mudah terasa? Bagaimana dia masih boleh mendiamkan diri walaupun selepas menerima tohmahan daripada orang lain? Airina perasan sejak malam mereka mengumumkan hubungan mereka pun, Hazizul menerima makian Norli dan Zainal bulat-bulat. Dan sekarang Hazizul tetap juga berdiam diri apabila Halim menyindirinya.

Kau memang macam ni ataupun kau tengah berlakon depan kita orang, Hazizul? Terdetik soalan itu dalam fikiran Airina.

“Sudahlah abang ni. Kenapa nak cari gaduh depan rezeki ni?” marah Salbiah pula.

“Zul dengan Rin makanlah cepat. Lepas ni nak drive ke Johor lagi, mesti penat. Dah habis makan ni, terus ambil beg kat bilik dan pergi Johor. Ibu ayah nak stay lagi semalam kat sini…”

Hazizul dan Airina sama-sama mengangguk. Mereka berdua tahu Salbiah sedang menyelamatkan dirinya daripada terus-terusan ‘diserang’ Halim.

“AIRINA. Bangun, kita dah sampai…”

“Hmmm?”

“Bangunlah, kita dah sampai ni,” kata Hazizul lagi. Airina menggeliat kecil manakala Hazizul sudah pun turun dari kereta dan menuju ke pintu rumah. Airina pandang kanan dan kirinya. Lambat-lambat dia keluar dari kereta.

“Rumah siapa ni?” tanyanya.

“Rumah akulah,” jawab Hazizul pendek. Selepas pintu rumah dibuka, Hazizul berpatah balik ke kereta untuk mengambil beg baju dia dan Airina. Kemudian beg itu dibawa masuk ke dalam rumah.

“Masuklah,” panggilnya.

Airina akur walaupun dia masih tidak mengerti apa yang sedang berlaku. Hazizul ada rumah di Johor? Tapi kenapa? Semua ahli keluarga Hazizul tinggal di banglo besar mereka, termasuklah Haikal dan isterinya.

“Kenapa kau ada rumah kat Johor pula?” tanyanya polos. Airina ternganga melihat rekaan dalaman rumah semi-D dua tingkat yang bertemakan kontemporari itu.

“Cantiknya,” pujinya.

Hazizul yang berdiri di depan pintu sudah mengulum senyumnya.

“Seriuslah ni rumah kau?”

“Yalah. Takkanlah aku rompak rumah orang lain pula…” jawab Hazizul.

Airina masih lagi terpegun dengan kecantikan rumah itu.

“Kat atas ada swimming pool tau…”

“Serius?”

“Taklah aku tipu aje,” balas Hazizul yang sudah ketawa besar.

Airina pamer muka masamnya. Dalam tempoh masa yang singkat itu, dia sudah mula membayangkan dirinya berenang di dalam kolam renang tetapi Hazizul memusnahkan angan-angannya itu sekelip mata.

“Tapi ada bathtub. Bolehlah kau berendam dalam bilik mandi lama-lama,” ujar Hazizul.

Airina cerlungkan matanya, tidak tahu mahu mempercayai lelaki itu ataupun tidak.

“Kali ni aku seriuslah…”

Kaki diarahkan menuju ke sofa lalu Airina menghenyakkan tubuhnya di atas sofa itu.

“Sofa kau pun best juga…” komennya.

Hazizul geli hati mendengarkan komen Airina itu. Dia turut mendekati sofa tersebut lalu melutut di tepinya. Wajahnya didekatkan dengan wajah Airina yang sedang memejam matanya.

“Ini baru sofa. Kau belum tengok katil lagi. Mesti kau tak nak balik KL dah lepas ni…”

Nafas Hazizul yang menampar wajah Airina membuatkan Airina celik matanya sebelah. Kedua-dua mata Airina terbuka luas apabila wajahnya begitu dekat dengan Hazizul. Hidung mereka nyaris bersentuhan. Airina kelipkan matanya berkali-kali.

“Jomlah, aku tunjuk bilik,” kata Hazizul yang sudah pun berdiri.

Airina duduk tegak di atas sofa. Aku yang perasan ataupun mamat ni suka skinship? Tapi agaklah, dia kan playboy. Kalau aku tak tahu yang dia ni playboy, mesti hati aku dah cair… desis hati Airina. Sesekali kepalanya mengangguk kemudian dia menggeleng pula.

“Airina! Cepatlah naik!” laung Hazizul dari tingkat atas.

“Sabarlah!” sahut Airina. Di setiap langkahnya, Airina memuji setiap inci rumah tersebut. Sampai sahaja di tingkat atas, mata Airina tertumpu pada dua buah bilik. Kakinya berjalan ke arah bilik yang mana pintunya terbuka.

“Besarnya bilik kau,” katanya lagi. Dilihatnya Hazizul sudah duduk bersila di atas katil. Airina mula menjalankan misinya untuk ‘meneroka’ bilik tersebut. Jam dinding berbentuk matahari berwarna hitam berjaya menaikkan seri bilik itu yang bercat putih. Mata Airina jatuh pada karpet berwarna kelabu pula.

Kemudian Airina berlalu ke bilik mandi untuk melihat sendiri dengan mata kepalanya tab mandi yang dimaksudkan Hazizul. Untuk kesekian kalinya Airina merasa kagum. Tab mandi itu bukanlah tipikal tab mandi empat segi.

“Clawfoot tub ni bukannya mahal ke?” tanya Airina seakan-akan tidak mempercayai matanya.

“Tak adalah mahal sangat kut. Pada aku masih affordable lagi,” jawab Hazizul tanpa sebarang niat untuk bermegah.

Airina melompat ke atas katil bersaiz king itu pula. Empuk gila katil ni… komennya dalam hati.

“Bilik lagi satu tu bilik apa?”

“Working room cum reading room aku. Sepatutnya ada tiga bilik kat atas ni tapi sebab aku tinggal sorang, jadi aku besarkan bilik tu. Which indirectly means kita kena share biliklah. Kau okey tak? Kalau kau tak okey, aku boleh tidur kat bawah sementara cari alternatif lain…” Hazizul memberi penjelasan ringkas tentang reka bentuk rumahnya sebelum dia bertanya semula kepada Airina.

Airina angkat kening kanannya.

“Apa alternatif lain kau?”

“Apa-apalah, asalkan kau selesa. Paling teruk pun, aku boleh tidur kat hotel…” jawab Hazizul lagi.

Airina pantas menggeleng.

“Sayanglah habiskan duit kat hotel. Tak apalah, kita tidurlah sekali dalam bilik ni. Katil ni pun besar, cukup sangat untuk kita berdua. Kalau ada someone yang patut tidur atas sofa, it should be me,” ujar Airina.

“Kau betul-betul tak kesah ke?” tanya Hazizul meminta kepastian. Kenapa Airina jauh berbeza dengan watak-watak heroin yang dipaparkan dalam drama Melayu? Kebiasaannya heroin akan tersipu-sipu malu dan membiarkan suaminya tidur di atas sofa atau lantai tetapi Airina pula bersikap selamba mengajak Hazizul tidur sekatil dengannya.

“Laaa, nak kesahkan apa? Inikan rumah kau. Janganlah risaukan aku,” balas Airina.

“Kalau kau tak kesah, aku pun okey aje,” jawab Hazizul. Senyumannya lebar sehingga ke telinga memikirkan malam ini dia akan kembali ‘bersatu’ dengan katil empuknya.

“Tapi kenapa kau ada rumah kat Johor?” Barulah kini Airina berpeluang untuk melontarkan soalan itu kepada Hazizul.

“Aku ada company kat sini. Sebab itulah aku jarang-jarang ada kat KL…”

“Company apa? Sama dengan company abah kau ke?”

Hazizul menggeleng. Ternyata gadis di depannya itu langsung tidak mengetahui apa-apa tentangnya.

“Company aku sendirilah. Printing company. Pelita Printing. Kau ingat lagi tak Benjamin tu? Dialah business partner aku,” jelas Hazizul lagi.

Mulut Airina sudah membentuk huruf O. Patutlah susah nak jumpa mamat ni, dia sibuk kerja kat Johor rupa-rupanya… Akal Airina membuat kesimpulannya sendiri. Apabila terfikirkan sesuatu, Airina membuka mulutnya lagi.

“Tapi kau bukannya sibuk berjimba ke? Kalau betul kau bekerja, kenapa famili kau cakap kau asyik berjimba dan habiskan duit dia orang?”

Hazizul sekadar menjongketkan bahunya tanda tidak tahu. Dia sendiri pun malas mahu membuka mulut di depan gadis itu. Pandai-pandailah Airina nilaikan sendiri.

Airina mencemik apabila soalannya dibiarkan tidak berjawab. Muncul pula satu soalan baru dalam benaknya maka laju sahaja Airina utarakan secara verbal.

“Tapi kenapa seratus hari? Aku fahamlah kalau tiga bulan atau enam bulan macam yang Harris pelan tu tapi kenapa kau spesifik sangat pilih seratus hari? Ada apa-apa ke dengan seratus hari tu?”

Soalan itu berjaya membuatkan Hazizul kehilangan kata-kata. Sejujurnya dia sendiri pun tidak tahu mengapa angka itu muncul dalam fikirannya. Hazizul pandang wajah Airina sedalam-dalamnya, cuba mencari jawapan di wajah itu.

“Mungkin sebab aku harap aku dapat kenal cinta dengan kau dalam masa seratus hari tu…”

Terkebil-kebil Airina mendengarkan itu.

“Kenal cinta? Dengan aku? Dalam masa seratus hari?”

Anggukan Hazizul membuatkan Airina terus kehilangan kata-kata.

Dan bermulalah perjalanan Airina dan Hazizul mengenal cinta dalam masa seratus hari…

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/203428/100-hari-mengenai-cinta

[REVIEW] 3 BOOK PRINTING TIPS for INDIE AUTHORS: CONSIDER THIS BEFORE PRINTING ANY BOOKS

3 BOOK PRINTING TIPS for INDIE AUTHORS: CONSIDER THIS BEFORE PRINTING ANY BOOKS BY Kim Staflund

Whenever prospective clients contact my company for a book publishing quote, they invariably request a book printing quote to go along with it. I tell them that to figure out your initial publishing costs—the professional editing, graphic design, proofreading, indexing, and administrative costs involved in publishing a book—a publisher will need to know five things: 1. How many words are included both inside your book’s interior and on its cover? 2. How many images/graphics are included both inside your book’s interior and on its cover? 3. Will your book have a colour or black and white interior? (If colour, will it be a full bleed?) 4. What trim size (e.g., 5 x 8″, 5.5 x 8.5″, 6 x 9″, 8.5 x 11″) do you want? 5. What format (e.g., paperback, case-wrapped hardcover, dust-jacketed hardcover) do you want? Figuring out your book printing costs is even more involved than that. It is only once your book is fully formatted and you know all the above information plus the page count of the final-designed book that you can officially request a book printing quote. (The page count of a final-designed book is almost always different from the page count of your initial manuscript.) There is much to think about, much to consider when it comes to book printing. I also ask each author, “How many books are you thinking about printing, and have you considered how and where you’re going to sell them?” Some people are puzzled by that question, assuming the publisher will actively sell your books for you. I published this FREE ebook for these individuals a while ago: Your Ebook is an Asset … if You Own the Copyright. The moral of the story is there’s no point in printing any books at all unless you have a clear idea of how to distribute them—successfully. Otherwise, you’ll end up wasting a lot of money in book printing costs followed by even more in storage costs. For the authors who believe you’ll be able to print and sell direct to popular “bricks and mortar” book retailers, I highly recommend you download and read this additional FREE ebook: Why Traditional Bookstores Won’t Carry Your Book on Their Shelves … and Why That’s Okay. The truth is, if you want your book placed on the physical shelves of a traditional bookstore, you must play by the peculiar rules set by the traditional book supply chain. And, believe me, peculiar is the best word to describe these old rules … as I’m sure you’ll agree once you read the book. As well, most “bricks and mortar” booksellers (e.g., Chapters Indigo, Barnes & Noble, Waterstones, and Blackwell’s, et cetera) and libraries will only purchase their books through established distributors. They simply won’t deal with individual authors. Add to all this the fact that printers can be finicky machines at times. Have you ever wondered why, sometimes, a colour image looks different on your computer screen than it does in a printed document? This has much to do with the way the colour file was created by the designer as well as the type of paper it is being printed on and the type of printer being used. There is MUCH to consider with book printing. Before you engage in any type of book printing at all, read this book! It could save you a lot of time and money down the road. For those who still wish to print their books, this guide will help you to produce the best book printing result possible.


If you are new self publisher and you plan to print your first master piece, here are some advises that you can use before you print. Some of the factors that you might to take in consideration is the size of the book, the type of paper that is used for the book cover and content, the type of fonts used because the larger the font that you use, it might affect the number of pages hence affecting the quantity of pages used per book. There are many other factors that are also mentioned in this book.

If you ask me, it is a good book to give you an overview on what to expect and how can you sell the book provided you bear for the printing, logistics and the ware house cost.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/203350/3-Book-Printing-Tips-for-Indie-Authors-Consider-This-Before-Printing-Any-Books

[SNEAK PEEK] CRIME SCENE ASIA

CRIME SCENE ASIA By Liz Porter

HONG KONG
Case Nine

THE BODY IN THE COUCH

Retired Salvation Army major Janet Gilson was on one of her regular visits to her Hong Kong-based niece, Julia Fareed, when she disappeared. When her body was found in a couch at Julia’s flat, suspicion fell on Julia’s estranged husband Ahmed. He denied any involvement. But the forensic evidence had its own story to tell.

Julia Fareed met her husband Ahmed in 2003 when they were both working in the same hotel on the idyllic tropical paradise of the Maldives: a chain of 1192 coral islands in the Indian Ocean. They married in Hong Kong in 2007 and their daughter Jasmine was born in March 2008.
In Hong Kong, the couple found another idyllic place to live, settling down on Lamma Island. Just 3 km off the southwest coast of Hong Kong, Lamma was – and still is – famous for its unspoiled rural beauty, its beaches, its excellent seafood restaurants and its population of endangered species: Romer’s tree frogs, green turtles and porpoises. An attractive destination for expatriates and bohemians, the island also boasted rents that were (then) far below the usual astronomic mainland China or Hong Kong Island rates. And it was only a 40-minute ferry ride away from Julia’s job on Hong Kong Island: a journey that a New York Times travel piece described as “one of the most delightful commuter runs in the world”.

Julia Fareed’s married life on Lamma was less idyllic. Her husband’s ongoing drug use became a continuing source of conflict. In 2009 he was convicted of possessing dangerous drugs. The following year he was jailed for two months after being found guilty of “criminal intimidation”.
By 2011 the couple had separated. Julia and Jasmine moved to a small two-bedroom ground floor flat in Yung Shue Wan, and Julia began divorce proceedings. Although they had agreed on a schedule for Ahmed to have access to their three-year-old daughter, Jasmine, Ahmed’s aggressive behaviour prompted his ex-wife to go to court to get a “non-molestation” order, preventing him from entering her home.

In March 2011 Julia was happily awaiting the pleasant diversion of a visit from her UK-based Aunt Janet.
More of a mother figure to Julia than an aunt, Janet Gilson was a retired Salvation Army major who lived in the UK town of Leigh-on-Sea in Essex and had made regular trips to Hong Kong in previous years. In fact this trip was her fifth in as many years. As usual, she would be staying at Julia’s flat. The place had no guestroom but Julia was happy to sleep on the living room couch, so she could give her aunt her bedroom.
Janet Gilson arrived on March 5. But Julia had the chance to enjoy only the first week of her stay before the ongoing difficulties with her ex began, once again, to blight her happiness.

A row with her ex

Hostilities flared on Sunday March 13 when Ahmed failed to return Jasmine home by 5.30 pm, and Julia had to go looking for him. After she finally tracked him down at a local restaurant and retrieved their daughter, he came round to her flat – a breach of the “non-molestation” order. Claiming that he had Jasmine’s water bottle and hat, he insisted that she let him in.

When she refused, he started banging on the door, swearing at her and threatening to cause her “big trouble”. She called the police, who promptly arrested him. The next morning, Monday March 14, the couple were back in the Family Court where the judge told Ahmed off and ordered him to return to court in a week’s time.
The only positive aspect of this dispiriting situation was that they had at least been able to reach one agreement. Ahmed was unemployed and unhappily dependent on his wife for money. With their final divorce only weeks away, he had agreed that he had no future prospects in Hong Kong and would be best off returning to the Maldives. Julia would be paying his fare.

That night Julia arranged for Jasmine to stay at her maid/babysitter Karen’s place. The day’s events had been exhausting. She wanted to sleep in her child’s bed and enjoy a better night’s rest than she had been getting on the sofa.
The next day, Tuesday March 15, 2011, she left home at 7 am as usual, catching the 7.20 am ferry to Hong Kong Island where she worked for a local hedge fund.
Her morning was plagued with interruptions, all of them related to Ahmed.

Phone calls and texts from Ahmed

His first call had come when she was still on the ferry. He wanted Karen to collect a suitcase of Julia’s from him. Supposedly this was part of his preparations to pack up his stuff, leave Hong Kong and return to the Maldives.
Julia was at her desk by nine. But there was more to-ing and fro-ing by text. Ahmed hadn’t turned up for the meeting with Karen. Then he asked her to re-schedule it. Shortly after 11.30 am, she received a text message from her Aunt Janet. The message was entirely innocuous.
“Went to Sok Kwu Wan,” it read. “Going to have some food here and then will take the ferry to Aberdeen. I will tell you when I come back later. Love, Jane.” Sok Kwu Wan was a village, a couple of kilometres away from Julia’s home.
The text arrived at exactly 11.37 am on Tuesday March 15, 2011. Later Julia would recognise that moment as the point at which her life changed forever.

At the time, however, she had simply read the text and got back to work. As a personal assistant, she always had plenty to do. Certainly she had enough time to note that it was a bit strange to be receiving a text from her beloved aunt, who was not a texter. Like many retired 64-year-olds from sleepy British seaside villages, Janet Gilson had a mobile phone but used it like an old-fashioned landline: just for phone calls. The text was also signed “Jane” rather than Janet.
But Julia wasn’t a worrier by nature and she was too busy at work to let her mind start wandering. After all, this was her aunt’s fifth trip to Hong Kong and she knew her way around. If she’d had time to think about it, Julia might have wondered if her aunt had got talking to someone – a friendly woman at an adjacent restaurant table perhaps. Maybe that person had taught her how to text, in between chatting about the delights of the seafood restaurants of Aberdeen.

She didn’t think any more about the mysterious text until she got home and found that her aunt was still out.

Had something happened to her aunt?

It was then that she started to worry that something could be seriously wrong. For a start, her aunt wasn’t answering her phone. More perplexing was the fact that she seemed to have left the house in a terrible hurry. Her room was in a mess and she had left the bathroom water heater on.  Janet Gilson’s handbag and its contents, including keys to the premises, a wallet and her passport were missing, as expected if she had headed off for a day of sightseeing. But she hadn’t taken her glasses, or the shoes she usually wore when out and about. She had also put clothing out on the bed, presumably to wear after taking a shower. The garments were still lying there.
Something had caused her to leave the house in a mad rush.

But what? Julia continued to try her aunt over the next few hours. She waited until 10.30 pm, in order to check that she was not on the last ferry from Aberdeen, which docked at that time. Then she went to the local police post and reported Janet Gilson missing.

The police responded quickly.  On Wednesday morning an extensive search was launched. Police took a quick look around the house. Then 20 police officers with tracker dogs scoured the area between the village of Yung Shue Wan and nearby Sok Kwu Wan, where the text supposedly sent by Janet said she’d gone. There was no sign of Janet Gilson. The following day, another 20 police and 20 Civil Aid officers joined the search. Meanwhile Julia posted photos of her aunt around the island and went from shop to shop trying to find someone who might have seen her.
Julia felt more distraught with each passing day. But she had to pretend to behave normally for her daughter’s benefit.

Red stains on the floor
On Saturday morning, when she was lifting her daughter on to the sofa she noticed some red stains on the floor tiles. They hadn’t been there on the Monday night when she’d been sleeping on the sofa. She also noticed an unpleasant smell in the house – a sickly odour that refused to budge even when she opened all the windows.
Once again she called the police.
Requesting Julia to remain outside, senior inspector Chung Shing Keung immediately ordered his men to lift the sofa. A long cut had been made into the black material undercover of its yellow foam base, creating a cavity. In it they found Janet Gilson’s body. It was obvious that she had met a violent and undoubtedly painful death.
There were no signs of a forced entry into the apartment. Mrs Gilson had either let her killer in because she knew him – or the killer had used a key. Julia’s spare keys had gone missing. Who would have both the opportunity and motive to steal them? There was also only one person to whom Janet would have opened the door.
That individual was, of course, Ahmed Fareed. According to his daughter’s maid/babysitter, he had been rifling through drawers at his ex-wife’s house some ten days earlier.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/203352/Crime-Scene-Asia