[SNEAK PEEK] SELAMAT BERMIMPI BULAN

Selamat Bermimpi Bulan oleh Tiffirah

 

HARI sudah larut malam. Aku berbaring di atas katil tanpa dapat melelapkan mata walau sepicing. Tiada tanda-tanda yang aku mengantuk walaupun jam sudah pun menunjukkan lebih dari 1.00 pagi. Puas baring menelentang, aku mengiring ke kanan menghadap tingkap bilik yang ditutupi langsir.

Mataku terkelip-kelip menghadap tingkap. Sekelip mata, aku bingkas bangun dan membuka langsir menggunakan alat kawalan lalu mendongak ke langit. Subhanallah… ribuan bintang mengelilingi bulan penuh menghiasi langit malam. Awan hitam berarak perlahan menutup bulan seketika. Kemudian setelah ia pergi, malam bersinar semula dengan suluhan cahaya yang berkemilauan. Indah. Suasana malam di sini sangat gelap tanpa ada cahaya bangunan membuatkan bintang-bintang di sini luar biasa terangnya mengalahkan bintang-bintang di Norway.

Aku menyandar ke tingkap dengan mata yang langsung tidak berkelip ke arah bulan. Sungguh, aku seperti sedang dipukau oleh keindahan bulan. Setelah beberapa jam aku merenung ke luar jendela, aku menjauhi tingkap dan membuka pintu bilik.

Pintu sudah ditutup rapat semula. Aku merancang untuk merayau-rayau di kawasan banglo lima tingkat ini. Saja-saja menghabiskan waktu yang berbaki sebelum subuh menjelma. Walaupun aku yakin semua orang yang tinggal di sini sudah nyenyak tidur, aku tetap memakai tudung sebagai langkah berjagajaga. Ketika sampai di dapur, aku terserempak dengan Mak Cik Aina yang sedang membakar kek pada pagipagi buta ini.

Mak Cik Aina juga terperanjat melihatku. “Eh, Cik Hannah tak tidur lagi? Dah pukul tiga setengah pagi dah ni!”

Aku tersengih. “Saya tak mengantuk langsung, mak cik. Mak cik pun kenapa tak tidur lagi?”

Mak Cik Aina memasukkan kek ke dalam ketuhar dan menutup pintunya. “Mak cik tidur sekejap. Lepas itu mak cik terjaga, mak cik tak boleh nak tidur. Tiba-tiba tangan ni terasa nak buat hobi lama.”

Kami berdua menarik kerusi lalu duduk di meja pulau. Mak Cik Aina mengukirkan senyuman mesra kepadaku. “Cik Hannah selesa duduk di sini?”

Aku ketawa kecil. “Mestilah. Di sini saya rasa lebih tenang daripada rumah saya sendiri.”

“Baguslah kalau macam tu.” Ada nada lega kedengaran daripada suara Mak Cik Aina.

“Tapi, saya masih tak tahu apa-apa tentang tempat ini. Maksud saya, latar belakang Islam, Iman dan Syara’,” kataku.

“Yang itu…” Mak Cik Aina menongkat dagu dan memejamkan mata seolah-olah sedang mengingati sesuatu. “Pentadbiran yang Islam tadbir dah lama sebenarnya, sejak awal kemunculan manusia lagi, sebelum kami semua yang ada sekarang ni belum lahir termasuk mak cik sendiri. Tapi sebelum Rasulullah Sallallahualaihiwasallam lahir, Tuan Islam dulu namanya Hanif. Maksud nama Hanif itu agama yang lurus. Setelah Rasulullah Sallallahualaihiwasallam diwahyukan menjadi nabi yang terakhir, barulah secara rasmi agamanya bernama Islam maka namanya ditukar dari Hanif ke Islam. Masa mula-mula Tuan Islam mentadbir kerajaan ini dulu, tiada lagi agama lain yang wujud pada masa itu. Kalau Cik Hannah tengok peta dunia kami, terdapat beberapa daerah lain seperti Kristian, Buddha, Hindu, Yahudi dan lain-lain. Tapi lima carta termasuk agama Islam adalah yang paling besar kawasan dia. Dulu, tanah kepunyaan agama lain pada mulanya milik Islam. Tapi setelah manusia semakin ramai, banyak pihak mula menokok tambah agama Islam sehingga wujudnya agama lain.”

Aku mendengar dengan takjub. “Jadi, apa reaksi Islam bila dapat tahu perkara ini?”

“Masa itu, Tuan Islam tak dapat nak terima kenyataan. Ramai orang Islam yang duduk berjauhan dari tempat tinggal Tuan Islam menjadi murtad kerana populasi manusia semakin meningkat. Ada individu yang sudah menyebarkan agama lain. Orang yang hidup pada zaman itu je boleh nampak raut wajahnya bila dia marah. Matanya mencerlung tajam dan muka sampai telinganya bertukar merah. Itu dulu, sekarang mak cik tak pernah nampak dia marah sepanjang mak cik hidup. Apa yang mak cik tahu, selepas muncul agama lain, banyak peperangan berlaku.

“Mak cik tak pasti sebab apa mereka memulakan peperangan. Nanti kamu tanya Tuan Islam sendiri. Ada masanya pihak sana tewas, kadang-kadang tentera Islam juga kalah. Paling mengeruhkan suasana, selepas tumpaskan agama lain, agama satu lagi pula muncul. Jadi, peperangan ini tak berkesudahan dan tak menunjukkan sebarang perdamaian. Akhirnya apabila Tuan Islam rasa ingin menyerah kalah kerana rasa penat dan lelah yang amat, Tuan Iman dan Tuan Syara’ memberi cadangan agar mereka dan agama lain berdamai saja. Maka, Islam dan semua agama yang lain mencapai kata sepakat untuk berdamai dan tidak mengganggu urusan agama lain. Pembahagian tempat pun telah dibuat. Sejak hari itulah lahirnya pepatah yang diambil dari firman Allah, ‘agamamu adalah agamamu, agamaku adalah agamaku’.” Mak Cik Aina meminum segelas air kosong yang diambil berdekatan.

Aku termenung seketika sebelum bersuara. “Sekarang macam mana? Adakah mereka masih berbalah?”

“Keadaan sekarang bertambah baik berbanding dulu. Mereka kini hidup aman damai dan ada persefahaman antara mereka walaupun berlainan agama. Tuan Islam sedar yang semua agama di dunia ini hanya mendidik perkara yang baik. Apa yang Tuan Islam tak dapat nak terima kerana mereka menyembah tuhan selain Allah padahal tiada Tuhan selain Allah dan Allah ialah Tuhan untuk sekalian alam serta agama Islam ialah agama sejagat untuk semua umat manusia.”

Mak Cik Aina tidak dapat meneruskan katakatanya. Aku faham. Tentu sukar bagi Islam untuk menerima hakikat bahawa dia bukan pilihan utama untuk manusia.

Keting!

Bunyi ketuhar menandakan kek tersebut sudah masak. Mak Cik Aina terus membuka pintu ketuhar dan mengeluarkan kek secara berhati-hati dilapiki sarung tangan dan kain buruk. Dia meletakkan kek di atas meja pantri yang kami duduki perlahanlahan. Bunyi orang mengaji yang datang dari arah masjid kedengaran.

“Nampak gayanya sekarang dah pukul lima pagi. Sebelum Tuan Islam, Tuan Iman atau Tuan Syara’ datang, baik saya pakai tudung dulu. Cik Hannah duduk sini sekejap ya!” Mak Cik Aina segera keluar dari dapur.

Aku pula sibuk membelek bahan-bahan untuk menghias kek seperti icing, colour rice, beads, pearl, tidak ketinggalan juga buah-buahan kecil seperti strawberi dan beri hitam. Mataku menangkap kelibat seseorang melintasi di hadapan dapur. Kami sempat berpandangan sebelum dia berundur semula. Jantungku hampir luruh kerana terkejut.

“Assalamualaikum. Baru bangun ke?” tanya Islam dengan senyuman.

“Tak juga. Sebenarnya saya tak tidur pun. Terjumpa Mak Cik Aina dekat dapur tadi,” ujarku.

“Tak pe ke ni awak tak tidur? Awak tak rasa mengantuk ke sekarang?” soalnya dengan nada risau.

“Jangan risau, saya langsung tak mengantuk.Hehe,” aku hanya mampu tersenyum.

“Oh, okey.” Dia melipat lengan baju sehingga ke siku. “Saya pergi masjid sebelah nak solat subuh sekejap kemudian saya kena bertolak pergi ke tempat kerja saya. Sementara saya tak ada ni, awak buatlah apa yang patut ya? Nak tolong Mak Cik Aina buat kek ke, apa ke… tapi jangan lupa solat dulu. Assalamualaikum….” Dia terus pergi dengan senyuman yang tak pernah lekang dari bibirnya.

“Waalaikumussalam,” jawabku perlahan.

Mak Cik Aina kembali ke dapur dengan tudung yang sudah berlilit kemas. “Cik Hannah, rasanya sempat kut kita sapu dulu fondant sebelum azan. Bila azan je kita sambung projek kita lepas solat.”

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/272109/selamat-bermimpi-bulan

[REVIEW] DIA JANJIKAN SETIA

Dia Janjikan Setia oleh Wan Nur Najihah

 

MARINA KHADEEJA – Seorang gadis yang ego dan anti lelaki. Dia saksi penderitaan ibunya yang hidup bermadu. Lantaran itu dia memilih untuk hidup dalam keadaan bencikan lelaki. Bertahun hidup dalam dunia ciptaan sendiri, kehadiran Izzhan mula mengganggu hidupnya. Hanya kerana satu pertemuan, dirinya terus dikejar. “Keikhlasan memang tak nampak, tapi saya boleh buktikan dan awak akan rasa keikhlasan saya. Saya betul-betul nak kawan dengan awak. Seumur hidup saya tak pernah jumpa perempuan macam awak. Tak sangka wujud lagi.” “Tak sangka perempuan jahat masih wujud?” UMAR IZZHAN – Dia tahu Rina bencikan dia. Dia tahu Rina bencikan semua lelaki. Tapi dia tidak peduli. Hatinya sudah berkenan pada gadis sombong itu. Hati Rina perlu ditawan. Berkali lamarannya ditolak, tetap Marina Khadeeja yang dikejar. “Tolong bagi peluang pada saya. Saya akan buktikan tak semua lelaki macam apa yang awak fikir. Masih ada lelaki yang setia. Terima saya sebagai suami awak.” Mereka berjaya disatukan tanpa kerelaan Rina. Tapi kebahagiaan yang diimpikan tidak mudah dicapai. Bukan mudah untuk merubah Rina. Hati batu Rina perlu dileburkan. Hanya satu jalan. Kesetiaan! Dia perlu setia. Belum lagi mengecapi bahagia, kesabarannya kembali diuji. “Saya terima Ainul jadi isteri kedua abang.” “Kau penipu. Selama ni kau tak pernah cintakan aku. Cinta kau palsu. Cinta aku pada orang yang salah. Orang yang langsung tak hargai aku.” Kesabaran yang dibina akhirnya runtuh. Sejauh mana sayangnya kepada Rina akan kekal andai cinta sucinya dipermainkan? Apa yang menyebabkan Rina menyerahkan Izzhan kepada Ainul? Siapa sebenarnya Ainul? Dan berjayakah Izzhan merubah Rina?

 


 

Novel terbaharu karya Wan Nur Najihah ini terdapat sedikit kelainan dalam plot dan jalan ceritanya. Tidak terlalu tipikal seperti novel-novel cinta yang lain kerana terdapat beberapa plot twist. Admin enjoy membaca kerana penggunaan bahasa dan susunan plot cerita yang digunakan oleh penulis mudah difahami. Tetapi pada awal penceritaan, admin rasakan watak Izzhan terlalu perfect dan romantis. Jalan cerita dalam novel ini juga dapat dihayati dengan baik terutama sekali apabila melibatkan watak Rina. Admin dapat merasakan kebencian terhadap lelaki dalam diri Rina. Akan tetapi sekeras mana pun hati Rina, sebagai perempuan, Rina tetap cair dengan pujukan lelaki. Rina akhirnya menerima Izzhan di dalam hidupnya tetapi dijanji untuk setia bersama. Malangnya, nasib Rina seperti ibunya. Hadirnya perempuan lain di dalam rumah tangga yang dibina sangat mengecewakan hati Rina. Apakah kesudahan yang akan berlaku? 

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/272101/Dia-Janjikan-Setia

[SNEAK PEEK] MEK SIAH

Mek Siah oleh Izam Nor

 

DUA minggu Haji Lamin memencilkan diri. Tidak keluar rumah kerana mahu merawat diri sendiri. Masanya banyak dihabiskan dengan hanya berbaring pada waktu siang. Berqiamullail pula pada malam harinya. Tubuhnya mula menyusut kerana hilang selera makan. Hanya air penawar dan buah-buahan yang menjadi pengalas perutnya. Pelbagai menu dimasak oleh Hajah Ramizah namun tidak juga menarik seleranya.
“Kalau macam ni keadaan awak, saya rasa elok kita balik Ipoh, bang.” Sudah puas Hajah Ramizah memujuk Haji Lamin tapi suaminya tetap berkeras dengan pendiriannya.
Begitulah kehidupan Haji Lamin sebagai pengamal perubatan Islam. Apabila dia merawat pesakit akan ada saja sihir yang dikenakan ke atasnya. Pendokong syaitan memang tidak akan pernah berdiam diri jika mereka rasa tergugat dengan penentangan Haji Lamin.
“Kalau ikutkan hati saya ni memang dah lama nak balik Ipoh. Dah naik segan menumpang rumah orang terlalu lama,” luah Haji Lamin sambil terus memicit dada.
“Dah tu apa nak tunggu lagi bang? Esok kita balik ya?”
“Tak boleh, mak haji. Masih ada tanggungjawab yang belum selesai. Saya tak tergamak nak hampakan harapan anak-anak Daud.” Nafasnya naik turun terasa padat dan sukar. Berkerut wajahnya menahan sakit.
Hajah Ramizah kecundang lagi. Apa boleh buat. Dia sudah masak benar dengan pendirian suaminya. Dia lebih memikirkan tentang orang lain berbanding dengan diri sendiri. Disebabkan itulah Hajah Ramizah menuruti suaminya di rumah Pak Saad. Dia tahu risiko yang akan Haji Lamin hadapi.
“Tapi awak sendiri sakit, bang. Kalau dulu saya tak kisah, awak masih bertenaga. Sekarang awak dah tua. Saya bukan apa, risaukan awak.” Hajah Ramizah tetap tidak putus asa memujuk suaminya.
“Hehehe… Sayang juga awak pada saya ya?” Dalam kesakitan Haji Lamin masih mampu bergurau.
“Isy, ke situ pula awak ni. Kalau bukan saya yang khuatirkan awak, siapa lagi bang?”
“Beginilah, mak haji. Kalau takdirnya nyawa saya berkesudahan di sini. Di tempat kelahiran saya, saya reda. Saya tetap akan teruskan perjuangan saya. Pantang maut sebelum ajal.” Haji Lamin tetap berdegil.
Sedih hati Haji Ramizah mendengarnya. Tidak dapat digambarkan seandainya Haji Lamin pergi dulu meninggalkannya. Hidupnya akan sepi dan keseorangan. Masakan tidak, Haji Lamin lebih daripada seorang suami. Dia juga sahabat baik yang sangat memahami.
“Kalau macam tu, kita ke klinik ya bang? Dah dua minggu awak berkeadaan macam ni. Saya pun dah terikut-ikut awak, hilang selera makan.”
“Elok sangatlah, mak haji. Mana tau awak akan langsing semula lepas ni…”
Diikuti dengan kerutan wajah akibat sakit dada yang berdenyut. Hajah Ramizah tidak ada hati mahu ketawa. Malahan hatinya menangis pilu.
Sejak muda lagi Haji Lamin berbakti dan membantu saudara seagama yang ditimpa musibah terkena sihir, saka dan sebagainya. Tidak pernah dia melihat suaminya bersungut. Dia tetap akan menyudahkan tugasannya biar pun ada kalanya penyihir yang menyihir pesakit akan mendendaminya. Sudah berkali-kali juga Haji Lamin jatuh sakit, namun dia tidak pernah jeran untuk menyumbang baktinya.
“Tolonglah dengar kata saya ni bang. Kita ke klinik,” ulang Hajah Ramizah.
“Tak payahlah. Sakit saya ni bukan sakit biasa. Biarlah saya ubati sendiri.”
“Hmmm… Kalau macam tu awak berehat ya? Saya nak ke dapur menyambung masak. Orang rumah Saad dah bergilir jaga kedai.” Disambut dengan anggukan Haji Lamin. Hajah Ramizah keluar dari bilik.
Sampai di ruang depan dia berpapasan dengan Pak Saad yang baru naik ke rumah. Dia menjinjit bungkusan plastik berwarna merah. Sewaktu di kedai tadi ada seorang lelaki Cina yang datang dari pekan berjualan buah naga. Teringatkan sahabat baiknya yang tidak ada selera makan, dia pun membeli beberapa biji untuk Haji Lamin.
“Lamin macam mana, mak haji?” sapanya.
“Macam itulah. Masih lemah. Ajak ke klinik tak nak pula dia.”
“Ini aku ada belikan dia buah naga. Banyak khasiatnya ni. Mana tau mahu dia makan. Mak haji tolonglah potongkan ya?” Dihulur plastik yang dipegangnya.
“Susah-susah aje. Terima kasihlah, Saad.”
“Sama-sama.”
Hajah Ramizah berlalu ke dapur, sementara Pak Saad masuk ke bilik yang digunakan oleh Haji Lamin. Dilihatnya mata Haji Lamin memejamkan mata. Lega hatinya melihat sahabatnya sudah boleh tidur. Jika tidak, hampir 24 jam dia berjaga. Kalau ketiduran pun hanya sekejap saja. Dia akan terjaga semula. Pak Saad mahu beredar, tidak mahu mengganggunya.
“Aku tak tidur Saad. Saja pejamkan mata.” Haji Lamin terhidu bau Pak Saad yang cukup dikenali.
“Kenapa tak tidur? Sudahlah tak makan, tak tidur. Mana nak datang tenaga kau, Lamin?” Lalu Pak Saad duduk di tepi katil.
Disentuh dahi Haji Lamin. Sudah berkurangan bahang panasnya. Jika tidak, pada hari-hari sebelumnya tubuhnya seperti dipanggang di atas bara api. Panas tidak terkira. Dadanya pula berombak kencang. Berbisa seperti ditikam-tikam dengan belati.
“Ini baru sikit, Saad. Jauh lebih teruk bila dajal muncul nanti. Jangan nak kata makanan, air liur kita pun belum tentu ada. Kering kontang dunia tanpa makanan. Ini, alhamdulillah ada juga air yang mengenyangkan aku,” sahut Haji Lamin. Pak Saad hanya mampu tersenyum hambar.
“Yalah. Aku tau kau kuat. Aku bersyukur kau selamat. Aku ingat kau dah nak mati enam hari lepas. Keadaan kau masa tu menakutkan kami semua Lamin.” Akui Pak Saad.
“Belum masanya, Saad.”
Masakan tidak. Waktu itu Haji Lamin benar-benar bertarung antara hidup dan mati. Sihir yang dihantar untuk menyakitinya bukan alang-alang sihir. Tidak ada lain yang mampu Haji Lamin lakukan selain meruqyah diri sendiri. Juga berqiamullail mengharapkan akan datang pertolongan daripada Allah untuk menyembuhkannya. Sampai suatu ketika, dia jatuh pengsan menahan kesakitan yang tidak tertanggung. Ikhtiar dan keyakinan yang tinggi kepada Allah telah mengurangkan kesakitan biar pun belum pulih sepenuhnya.
“Hmmm… Ya belum masanya. Lasak sangat pun kau. Dengan diri sendiri sakit, ubati Zainab, tawarkan sihir yang dihantar pada Zakuan. Itu yang tak tertanggung tu. Kuatnya sihir yang dikenakan pada kau dicampur dengan tempias sihir-sihir pada budak-budak tu lagi, buat kami takut, Lamin.” Sememangnya pada waktu itu Hajah Ramizah sudah berendam air mata.
“Ini semua ujian. Aku dah biasa. Cuma Ramizah tu hah, diajaknya aku balik Ipoh. Risau sangat dia. Dalam masa yang sama aku pun malu menumpang rumah kau lama-lama. Tapi aku tak ada pilihan lain,” akui Haji Lamin sejujurnya.
“Allah. Kau ni, kita ni dah macam adik beradik. Kalau bukan rumah aku, kat mana lagi kau nak tinggal. Aku tak sukalah kau cakap macam ni selalu. Lagi pun sejak kau datang, aku tak rasa sunyi. Adalah kawan menyembang. Kau pun tau bini aku tu pendiam orangnya. Tak banyak cakap. Nak menyembang lama pun payah.” Dipegang tangan Haji Lamin lama. Sebak. Haji Lamin hanya mampu melepaskan senyuman berat. Terharu.
Usia mereka sudah diambang senja. Makin hari makin mendekati kematian. Antara dia dan Haji Lamin tidak pasti siapa dulu yang akan dipanggil Tuhan. Salah seorang meninggalkan yang lain, maka yang tinggal akan meneruskan hidup bersama kenangan yang ditinggalkan. Ah! Bertambah sebak Pak Saad. Haji Lamin seakan turut merasai apa yang sedang difikirkan oleh sahabatnya. Dia mengerdipkan mata yang panas kolamnya.
“Macam mana Si Zainab tu Saad?” Cepat Haji Lamin merubah topik perbualan. Tidak mahu tenggelam dalam perasaan yang tidak menyenangkan. Dua minggu tidak keluar rumah, banyak hal yang Haji Lamin ketinggalan.
“Zakuan dah gembira semula dengan bini dia. Zainab pula masih tak nak balik rumah Joned. Ada kat rumah Mek Siah. Trauma agaknya. Puas Joned memujuk, masih belum terbuka hatinya. Tapi aku tengok si Joned tu dah banyak berubah. Banyak kali juga aku nampak muka dia kat surau. Mudah-mudahan kekal macam tu.” Panjang lebar penjelasan Pak Saad.
“Alhamdulillah. Harap-harap selepas ni dia akan bersatu semula dengan Zainab.” Haji Lamin memanjat syukur.
Jika keadaan menjadi lebih baik, Haji Lamin sudah pasang angan-angan. Dia akan cuba merawat Mek Siah semula. Selepas itu bolehlah balik ke Ipoh. Rindu benar pada rumah yang ditinggalkan. Pada jiran-jiran dan kariah masjid taman yang menjadi tempatnya berulang-alik lima waktu sehari semalam.
“Kau tak nak tau cerita baru, Lamin?”
“Ada cerita baru pula… Hehehe, kau dah macam ahli mesyuarat tingkap ya, Saad.”
“Hahaha… Ada-adalah kau ni, Lamin. Tapi aku suka perubahan kau ni, sekarang kau banyak ketawa. Tak macam sebelum ni.” Perubahan ketara yang Pak Saad sedari.
“Macam-macamlah kau.” Disusuli dengan tawa kecil Haji Lamin.
“Hahaha… Lamin, Lamin. Ni hah, tiga hari sudah Zaidi ke kedai aku. Beli biskut mayat kesukaan Talib itulah. Aku sedekahkan aje. Eh, tapi bukan pasal biskut mayat yang aku nak kata ni.”
“Dah tu?”
“Dia luah pada aku. Dah sukakan Si Zubaidah. Gara-gara minta buah pinang hari itulah. Elok aje terpandang, berkenan pula katanya. Dia kata kalau Talib dah betul-betul sembuh, dia minta aku tanya-tanya,” jelas Pak Saad.
“Eloklah tu kalau berjodoh. Sama-sama kosong. Bolehlah menguatkan lagi silaturahim, anak Talib dengan anak arwah Daud.” Haji Lamin tumpang suka.
Perbualan tentang Zaidi terhenti bila Hajah Ramizah menghantar buah naga yang sudah dibuang kulit dan dipotong-potong. Mereka sama-sama menikmati buah naga yang manis itu. Haji Lamin hanya dapat menghabiskan sepotong saja. Tekaknya masih rasa berpasir dan perit.

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/272106/Mek-Siah

[SNEAK PEEK] SAYANG CIKGU KETAT-KETAT

Sayang Cikgu Ketat-ketat oleh Rafina Abdullah

 

SEMINGGU berlalu, percutian kami di Pulau Kapas sedikit tercalar dengan satu insiden yang tidak diingini. Tapi, untunglah tidak ada perkara buruk yang berlaku. Namun, ada persoalan yang belum terjawab hingga ke hari ini. Siapa Aida?

Apabila pertanyaan itu aku ajukan pada Cikgu Safarin, dia hanya membisu. Sampai sekarang dia belum memberi tindak balas positif mengenai jawapan yang aku harapkan.

Aku tidak lagi mengajukan soalan itu dan mahu mengambil peluang bertanya pada waktu yang lain. Lagi pula, aku tidak mahu merosakkan hari-hari yang indah semasa percutian itu dengan pergaduhan atau pertikaman lidah.

Sejurus kami tiba di rumah, Cikgu Safarin terus berbaring di atas katil. Mungkin dia kepenatan. Melihat keadaannya yang lesu, ini bukanlah masa yang sesuai untuk aku menyoal tentang Aida.

Aku membiarkannya tidur dan tidak mengganggunya sementara waktu. Biarlah dia merehatkan badan terlebih dahulu. Sementara itu, bolehlah aku mengemas setelah seminggu rumah ini ditinggalkan.

Pakaian yang kami bawa ke pulau aku keluarkan dari beg untuk dimasukkan ke dalam mesin basuh. Selesai pakaian dicuci, aku mengambil bakul lalu mengeluarkan pakaian untuk dijemur.

Beep… beep.

Pakaian terakhir yang belum sempat aku sidai, cepat-cepat aku letakkan semula ke dalam bakul. Aku masuk ke dalam rumah dan melangkah ke arah meja kopi di ruang tamu.

Di situ terdapat dua buah telefon bimbit kepunyaanku dan Cikgu Safarin. Cuma, aku tidak pasti sama ada bunyi SMS itu datang dari telefon siapa.

Aku mengambil kedua-dua telefon. Ternyata, SMS yang masuk itu sebenarnya datang dari telefon Cikgu Safarin.

Aku terkejut kerana sekali lagi tertera nama Aida sebagai pengirim. Hatiku meronta mahu menyiasat siapa sebenarnya perempuan misteri ini.

Perasaanku benar-benar didorong dengan rasa ingin tahu dan ia memaksaku melakukan perkara yang tidak sepatutnya. Cepat-cepat aku membaca isi kandungan SMS yang dikirimkan perempuan itu sebelum disedari Cikgu Safarin.

Arin… I miss you…

Itu saja kiriman SMS darinya? Kenapa dia tak karang ayat panjang-panjang seperti tempoh hari? Cakaplah apa saja. Nak peluk atau cium suami aku, kenapa dia tak karang ayat seperti itu? Aku geram lalu cuba mengawal perasaan cemburu.

Telefon bimbit Cikgu Safarin aku letakkan semula ke atas meja. Perasaan geram, cemburu dan marah terpaksa aku tahan seketika. Aku mesti bertenang dan bersabar.

Aku nak lihat sejauh mana permainan ini akan berakhir. Satu permainan yang dimulakan oleh siapa sebenarnya. Cikgu Safarin atau perempuan itu?

Apabila aku berpusing, Tiba-tiba Cikgu Safarin berdiri di belakang dan hampir-hampir aku melanggar tubuhnya. Bila masa pula dia bangun dan keluar dari bilik? Tiba-tiba saja muncul dan buat aku terperanjat besar!

Jangan-jangan, dia berdiri di belakang sejak tadi dan aku langsung tidak menyedarinya. Bukan boleh percaya sangat dia tu. Dia kan, suka mengintip.

Di sekolah pun, dia memang suka intip aku. Sewaktu aku berjalan dengan Diana, dia pernah mengekori. Ketika aku bermain bola tampar, dia sempat mengintai dari tingkap bilik guru.

Adakah dia ternampak aku membaca mesej dari telefon bimbitnya? “Errr… abang. Bila abang bangun? Abang lapar ke? Nak makan tak?” Bergetar suaraku menyoal Cikgu Safarin.

Pertanyaanku tidak dijawab, malah air mukanya nampak serius.

“Ada sesiapa call abang?” Tiba-tiba soalan itu terpacul dari bibirnya.

Aku tergamam kerana tidak tahu bagaimana hendak menjawab. Bukan ada yang call, tapi ada yang mengirimkan SMS! Bergema jawapan itu sekadar di hati. “Tak ada.” Aku menipu dan tertunduk memandang lantai kosong yang tidak memberi apa-apa erti.

“Tadi abang nampak Anis pegang handphone abang?”

Cikgu Safarin mendekati lalu tangan kirinya cuba memegang bahuku tapi pantas aku menepis. Tindak balas aku itu agak kasar dan buat Cikgu Safarin tersentak.

Perasaan geram, cemburu dan marah yang aku pendam sejak seminggu lalu, kini datang semula. Aku fikir, inilah masa untuk aku menyoalnya sekali lagi.

Tempoh hari, dia langsung tidak memberi sebarang jawapan. Tapi kali ini, aku tidak mahu melepaskan peluang untuk mengorek rahsia yang tersimpan.

“Siapa Aida tu, abang? Kenapa abang tak nak beritahu Anis? Sampai hari ni, abang masih diam bila Anis sebut nama perempuan tu.”

“Dari mana Anis dapat tahu pasal Aida?”

Aku terdiam. Berat pula mulut ini mahu membalas persoalan Cikgu Safarin.

“Sejak kita kat Pulau Kapas, Anis dah tanya pasal Aida. Tapi, abang sengaja tak nak jawab sebab tak mahu rosakkan honeymoon kita. Sekarang kita kat rumah, tolong jawab apa yang abang tanya. Dari mana Anis dapat tahu pasal dia? Mak abang beritahu?”

“Kenapa nak libatkan mak abang pulak? Dia tak ada kena mengena pun.” Aku ketap bibir sambil menahan rasa sakit dalam hati. ‘I miss you Arin.’ Dasar perempuan tak tahu malu. Mengucapkan rindu pada suami orang!

“Kalau bukan mak abang cerita pasal Aida, dari mana pula Anis dapat tahu? Sebelum ni, abang tak pernah sebut langsung nama Aida depan Anis.”

“Anis baca SMS yang dia kirim kat abang. Dah dua kali dia SMS abang, tau. Pertama, masa kita nak bertolak ke Pulau Kapas. Kedua, baru sekejap tadi.”

“SMS?”

“Ya, SMS. Anis rasa nak baca, jadi Anis baca jelah. Anis nak tahu siapa sebenarnya perempuan tu dengan abang.”

“Sejak bila Anis dah pandai baca SMS dalam handphone abang?”

Suara Cikgu Safarin tegas kedengaran. Seolah-olah dia tidak suka aku mencerobohi telefon bimbitnya.

“Anis minta maaf. Anis tahu cara tu salah. Sekarang Anis cuma nak tahu siapa Aida. Apa hubungan dia dengan abang? Kenapa dia kirim SMS macam tu pada abang?”

“Dia tulis apa?”

“Abang bacalah sendiri. Anis malas nak tolong bacakan untuk abang. Buat sakit hati je.” Aku berpeluk tubuh.

Dia menghampiri meja kopi lantas mengambil telefon bimbitnya. Aku mencuri pandang melihat reaksi Cikgu Safarin ketika dia begitu leka melihat skrin. Tiada apa-apa perubahan di wajahnya. Suka tidak, tak suka pun tidak.

“Jadi, bila Anis baca SMS ni, Anis dah tak percayakan abang?”

Cikgu Safarin bertindak mahu merangkul bahuku dari sisi tapi cepat-cepat aku mengelak. Selagi dia tidak memberitahu maklumat mengenai Aida, jangan harap dia dapat sentuh dan berbuat baik denganku.

“Anis sentiasa percayakan abang. Dari dulu sampai sekarang. Cuma Anis nak tahu siapa Aida tu dengan abang. Kalau dalam mesej tu dia karang ayat biasa-biasa, Anis pun tak ingin nak tanya abang. Tapi masalahnya, SMS dia bukan main lagi mesra. Cuba kalau mana-mana lelaki yang hantar mesej macam tu pada Anis, abang tentu sakit hati juga, kan?”

“Dia bekas tunang abang.”

Akhirnya…

“Bekas tunang? Oh, patutlah mesra sangat bunyinya. Anis dah agak. Abang tentu suka kan, bekas tunang cakap rindu kat abang? Ajak berjumpa pulak tu!”

“Anis jangan fikir bukan-bukan. Abang sendiri tak tahu kenapa tiba-tiba dia hantar mesej macam tu.”

Aku angkat kedua-dua tangan ke sisi bahu. “Okey. Baiklah. Sebelum ni abang tak tahu, tapi sekarang abang dah tahu. Jadi, abang nak jumpa dia ke? Mana tahu kalau abang pun nak lepaskan rindu pada dia!”

“Anis, jangan cakap macam tu dengan abang. Anis isteri abang. Dia pun dah kahwin. Untuk apa kami jumpa lagi?”

“Untuk apa konon. Untuk lepaskan rindulah!” Aku membentak sepuas hati. Perasaan geram, marah dan cemburu memang tak dapat dibendung lagi. Seminggu aku memendam rasa!

“Kenapa sampai macam tu sekali Anis buat tuduhan?”

“Anis bukan menuduh. Tapi, Anis fikir secara logik. Dulu abang pernah beritahu Anis, abang dah benci sangat kat dia. Kalau abang benci, kenapa sampai sekarang abang masih simpan nombor dia? Abang tak dapat lupakan dia ke? Abang masih cintakan dia? Cakap betul-betul dengan Anis!”

“Astaghfirullahalazim… Anis…”

“Anis apa?!”

“Sampai hati Anis cakap macam ni dengan abang…”

Aku terus meninggalkan Cikgu Safarin tanpa memberi peluang lagi untuk dia buka mulut.

MALAM ini, aku menangis sendirian. Sedikit sebanyak aku rasa bersalah kerana mencetuskan pergaduhan yang tidak sepatutnya berlaku dalam rumah tangga yang baru terbina ini.

Jangan pula aku menyesal berkahwin pada usia belasan tahun begini, sudahlah. Aku tidak mahu begitu jadinya kerana aku terlalu sayangkan Cikgu Safarin.

Aku sangat menghargai mahligai ini dan tidak mahu ia hancur di tengah jalan hanya disebabkan kehadiran orang ketiga yang tidak sepatutnya muncul.

Aida adalah kisah lampau Cikgu Safarin dan perempuan itu tidak perlu kembali dalam hidup lelaki yang pernah ditinggalkannya.

Apabila teringat pergaduhan kecil yang berlaku siang tadi, aku berfikir sejenak. Adakah sikapku keterlaluan?

Lidahku mungkin berbisa kerana menuduh Cikgu Safarin begitu sedangkan aku yakin, dia sama sekali tidak menyimpan perasaan rindu pada Aida. Mungkin hanya bekas tunangnya saja yang berperasaan begitu.

Tapi aku hairan, perempuan itu kan, isteri orang. Kenapa dia berani kirimkan SMS berbaur mesra pada lelaki lain? Apa, suaminya tidak marah?

Aku mengeluh panjang. Zaman sekarang, mungkin tidak perlu aku hairan. Banyak kes yang berlaku dalam rumah tangga masyarakat hari ini.

Suami curang, isteri main kayu tiga, suami kena tangkap khalwat, isteri berzina dengan lelaki lain. Astaghfirullahalazim… semoga aku dan Cikgu Safarin tidak tergolong dalam golongan laknat seperti itu. Lindungi kami, Ya Allah.

Dari petang hingga malam, aku hanya melayan perasaan dalam bilik. Apabila Cikgu Safarin memanggil untuk mengajakku makan tengah hari dan malam, aku langsung tidak peduli. Pintu bilik juga diketuk beberapa kali tapi aku hanya membatukan diri.

Sesekali Cikgu Safarin menyelitkan nota kecil di bawah pintu, aku mengambil dan terus membacanya. Mungkin kerana telefon bimbitku tertinggal di ruang tamu, jadi, Cikgu Safarin tidak ada cara lain hendak memujukku.

Nota pertama.

Anis keluarlah. Teman abang makan. Abang dah masak ni.

Nota kedua.

Keluarlah. Sayang tak lapar?

Nota ketiga.

Terima kasih buat abang begini.

Ketiga-tiga nota yang aku baca, aku gumpal lalu mencampaknya ke dalam tong sampah. Sedih dan sedikit terluka dengan pertikaman lidah yang tidak aku minta sama sekali akan berlaku.

Air mata yang berlinang sejak tadi, kini membasahi bantal. Selimut yang berada di hujung kaki, segera aku tarik rapat ke dada. Aku melihat jam dinding dan jarum jam kini menunjukkan angka satu setengah pagi.

Aku hairan, kenapa sampai sekarang Cikgu Safarin tidak masuk ke bilik untuk tidur bersama. Adakah dia berkecil hati kerana aku menuduhnya? Atau dia masih menonton televisyen?

Mustahil. Dia bukan jenis orang yang suka berjaga lewat malam semata-mata mahu menonton siaran di kaca tv.

Aku teringat pada nota ketiga yang ditulisnya, ‘terima kasih buat abang begini.’

Adakah dia benar-benar berjauh hati dan tidur di luar? Aku bergerak mahu turun dari katil tapi pergerakanku terhenti. Akalku seolah-olah melarang supaya aku mengalah.

Tak apalah. Mungkin esok ada jalan penyelesaian.

APABILA aku keluar dari bilik dan mahu mengambil wuduk di kamar mandi, aku terpandang Cikgu Safarin tidur di atas kerusi. Jam dinding kini menunjukkan angka lima setengah pagi. Tiba masanya aku perlu kejutkan dia.

Lebih baik aku lupakan saja hal semalam dan segera memohon maaf padanya.

Perlahan-lahan aku menghampiri Cikgu Safarin. Selalunya, dialah terlebih dahulu mengejutkan aku dari tidur. Tapi hari ini, giliran aku pula. Mungkin benar dia berjauh hati.

“Abang, bangun.” Perlahan aku menggoncang dadanya. Namun, dia tidak memberi tindak balas.

“Bangun, abang. Dah dekat subuh ni…” Rambutnya kusentuh lalu kuusap dengan lemah lembut.

“Abang, nanti lewat nak pergi masjid.”

Sebaik saja aku menyebut perkataan masjid, matanya terus dibuka. Tiba-tiba dia tersenyum memandangku yang duduk di sisinya.

Kedua-dua tanganku di atas dadanya, dipegang lalu digosok perlahan. Pelik. Bukankah dia sedang berjauh hati denganku hingga memaksa dia tidur di luar?

Sekali lagi dia melemparkan senyum. Aku menarik tanganku dan langsung berdiri. Tindakanku seperti ini disebabkan aku malu dan rasa bersalah kerana menunjukkan sikap keterlaluan terhadapnya semalam.

Apabila melihat respons yang aku tunjukkan, segera dia bangkit lalu membetulkan duduk. Tangan kiriku ditariknya perlahan dan memaksaku mendekatinya semula.

Kini, aku berdiri di hadapannya yang masih duduk di kerusi. Tak semena pinggangku dipeluk erat dan spontan kepalanya melekat di perutku seperti gam.

Dengan keadaan ini, perasaanku jadi sayu kerana mengingati kata-kataku yang agak melampau. Mungkin dia sedang bersedih sehingga menunjukkan sikap ingin bermanja seperti ini.

“Anis, abang minta maaf. Sepatutnya, dari dulu abang dah padam nombor Aida. Abang betul-betul terlupa.” Dia mendongak. Renungannya sayu.

Tindakannya memohon maaf dengan cara begini, buatkan aku makin dihimpit rasa bersalah. Sedangkan, aku yang sepatutnya meminta maaf terlebih dahulu. “Anis pun nak minta maaf sebab terkasar bahasa dengan abang.”

Aku membelai rambutnya dengan penuh kasih sayang. Tanpa aku sedar, air mataku kini jatuh setitis. Air mata itu pula berlabuh pada dahi Cikgu Safarin. Aku tersenyum dalam sayu sambil mengesat dahinya dengan hujung jari.

“Abang dah padam nombor telefon dia. Lagi sekali abang minta maaf. Abang faham macam mana hati dan perasaan seorang isteri bila terbaca SMS macam tu. Abang cuba letakkan diri abang kat tempat Anis dan abang dapat selami apa yang Anis rasa.”

Aku diam mendengar. “Semalam, Anis kurang ajar dan tinggikan suara pada abang. Anis rasa berdosa sangat. Anis sepatutnya hormatkan abang.”

“Anis tak salah. Abang faham kenapa Anis marah. Malam tadi, abang sengaja tak pujuk Anis lebih-lebih sebab abang tahu hati Anis tengah sakit. Sebab tu abang biarkan Anis nangis dan tidur sorang-sorang. Kalau abang cakap apa pun, Anis takkan percaya dan mungkin tak nak dengar. Maafkan abang ya, sayang.”

“Tak. Anis memang bersalah. Memang patut abang biarkan Anis tidur sorang-sorang.” Aku melepaskan pelukannya di pinggang lalu berganjak menghampiri dinding.

Cikgu Safarin turut sama berdiri dan mengekori.

Aku menyandar pada dinding dan mendengar saja kata-kata yang meniti di bibirnya. Aku akur dengan bicaranya. Memang benar, kalau kita sedang marah, orang cakap apa pun kita takkan ambil peduli.

Dia mendekati dan kedua-dua tangannya digagahkan pada dinding. Aku terkepung di tengah-tengah. Aku mendongak dan renungan kami bersatu dalam diam.

Bibirnya menguntum senyum, wajahnya menghampiri lantas memberi satu kucupan di dahi. Aku terdiam dan membiarkan dia memberi layanan mesra sebagai suami.

Apabila bibirnya turun ke bawah, tiba-tiba idea nakalku datang. Lekas-lekas aku memboloskan diri.

“Aduh!” Tak semena dahi Cikgu Safarin terhantuk pada dinding.

Aku ketawa. Bagai tidak percaya. Begitu mudah masalah ini selesai antara kami.

 

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/271847/sayang-cikgu-ketat-ketat

Made in Malaysia: A Prejudice in Disguise

A technopreneur’s point of view written from the heart by: Faiz Al-Shahab

 

Over the years Malaysian government have spent millions if not billions of Ringgit to cultivate local science and technology.

In that journey, many agencies, boutique investment banks, loans, investment arms, tax exemptions, subsidies, reliefs and grants were prepared to encourage development of new local ideas as well as strengthening already existing technologies among big and small companies domestically.

No doubt that along the way, there had been many rogue parties that took advantage of these privileges, but it is also undeniable that many more parties took these perks seriously in their pursuits.

The grandeur of this idea at a national level is flawless.

Local products ensures money does not flow out of the country when unnecessary, resulting in less imports and perhaps a better chance to export.

Without trying to praise the old man too much, Tun Mahathir during his younger days as the Prime Minister understood this very well.

He steered Malaysia towards venturing into many heavy industries, namely automotive, construction and even oil and gas.

Not all were successful or had happy endings, but the idea of containing cash within the country was there.

As a business, even if the money falls to your domestic competitor, it will mean that the money has higher chance of being spent for the well-being of the local economy, employment, and taxation.

It will ensure a conducive environment to do business all around, and if the cash does not benefit your business immediately, it may do in the future as it is still floating locally.

This is the distinct difference between a visionary politician, and the rest, who just loves to hear themselves sing.

This is the story of how Malaysia have lost the plot along the way, perhaps with a little bit of help from those pop idol politicians.

To put it in simple terms, the qualms of Malaysian technopreneurs are similar, and having spoken to many peers along the years, it can be concluded that Malaysians, ourselves are not very proud or understanding when it comes to our own products. 

Inferiority or lack of comprehension of how things work allow many Malaysians to be jumpy and prejudice towards our fellow men.

Running a business, if compared to creating something new with not a mature market are completely different ball games.

Just to give a better horizon, creating a new market, along with educating the public and enterprises is always the silent elephant in the room when you don’t have massive funding.

Usually when you are small, and many of what you are developing are still not at its decency, it is harder for you to capture the imagination of many, including the investors, government and agencies.

You are typically being looked down upon when you are at a start up phase, and this is understandably normal.

Despite of these initial symptoms of prejudice, the early stage is always the easiest phase.

When you are on the growth phase, this is when problems start occurring.

Growth means the company becomes hungry, hungry for revenue.

Revenue seeking means meeting a lot of people, Malaysians rather.

When meeting government agencies for example, they will start comparing you to foreign technology of a similar field according to their understanding.

Similar attitude is received from the suit blazing city dwellers and corporations.

With these bunch of people, usually when comparisons are made, not only a far superior technology from abroad is usually compared with, they will also expect a miniscule of the foreign price tag since you are local.

They have no shame in saying that they have spent millions on a foreign technology, and will tell you straight to your face that they are not even willing to spend a hundred thousand with you for the same thing.

Bear in mind, most of the characters above will not survive for three days running their own business if they had to.

Government bodies in particular will be new to the technology that you provide, but they are usually interested as they see a realistic solution to their domestic problem.

The government bodies will be interested to learn from you, build the standards and specifications with you, but yet when comes to the crunch, you will still lose out in the tender process, weirdly enough, to companies that are not even a player in the field, but representing a foreign company that is.

Undoubtedly, the cost for tender or quotation is simply much higher.

At times, as the pioneer, you can prove that you are the only one that can provide the service in the country.

It should be an advantage as you are local and a sole provider, but even this can be turned to a punishment.

Being successful in your sphere as a Malaysian technopreneur will make the departments question on monopoly, or even suggest to not work with you since this can potentially make you big.

Again, one can say a similar treatment can be reflected with big corporations in Malaysia.

Once you are on a growth stage, the typical thing to happen is that the bigger boys will try to crush you as they may see a new local player to be of threat for the share of a new market.

What is unusual is that rather than trying to collaborate and work with a new emerging local player, Malaysian big corporations prefer to bring in a foreign player to compete with you.

Again, this is a prejudice in thinking that they can do better, or that local products is not good enough for them.

Contrary, this will not only lead to unnecessary competition in a still fragile new market locally, but as mentioned earlier, it will make money flow out of the country.

You can still argue that perhaps the occurrences above are nothing to do with local prejudice, but maybe elements of hidden corruption.

To make matters worse for any local technopreneurs out there, is the public sentiment itself.

For the following factor, corruption is definitely not in consideration.

Perhaps laced with long time stigma over low quality, Malaysians tend to think that local products are not good despite of being cheaper.

The bar level Malaysians put for local technologies are always against the giants of the West and Japan.

This is perfectly fine, if it is judged reasonably with common sense.

From the tech world perspective at least, no one seems to be bothered to understand the development required in making a good application, software, machine tool, etc.

Hence Malaysians blindly expect that an application of a Series-A Malaysian start-up should be equivalent of a multi billion corporation, if not they will simply put in their complains and customer support issues inside the rating commentary box to leave a permanent scar.

Whilst this is all advantageous and exciting for consumers, if misappropriated, it is used to go against the local ecosystem.

Why discriminatory? Because given the same scenario of frustration, a Malaysian is reluctant to place a smear in a commentary box of a foreign app, due to their own inferiority with the international world.

This could be caused by a simple fact that they are conscious about their written English, hence the lack of confidence to display their emotion in writing on an international platform.

Sometimes when we are in familiar environment, we feel that we have a better understanding of what is going on and are more vocal.

When we are in unknown territories, we have inferiority complex and will not show true colours in case if what we are saying can perhaps expose our own lack of comprehension.

At home soil, the public is less forgiving, even if it is their own stupidity to be the root cause, they are not ashamed to announce it.

This short coming in Malaysian mentality is an unnecessary hurdle for progress.

So from here, there is only two routes to the problem above in New Malaysia.

Either we abandoned all efforts and investments for local science and technology, or we buckle up and embrace it.

Embracing local products should not mean sacrifices or compromises.

If it does, then it defeats the purpose.

Embracing local technology means that the government, private sectors, and the public, should give initial support to provide a fair chance for the local product and technology to prosper, and perhaps later benefiting our society by providing lower costs for goods, employments, and a better public service due to taxation that is gained from these businesses.

It is not rocket science and it has been done before, search for Kempen Beli Buatan Malaysia.

It is also the emotion and self belief amongst the Malaysians that need to be restore.

Best thing to do is, before we do anything, look in the mirror and ask yourself, if you have done enough? And hope that you still have a conscious to react to it…

The other route will be just not to bother, and jump on the foreign band wagon when it arrives, if it ever arrives.

We can use American, Chinese and European goods and technologies, and still maintain satisfaction and happiness.

We can live a life with artificial intelligence, big data, block chain, and everything else the next industrial revolution promises, as long as it is not ours.

We can continue living a life of consuming and importing, and still be happy.

But remember that with all good times eventually will snow ball to very hard times, but why should we care?

Leave it for the future generation to figure it out, it is not a problem for us to worry about.

We should only focus at creating the problems for now.

[REVIEW] MAWAR BERDURI

Mawar Berduri oleh Adnil Zaff

 

Hidup 30 tahun tidak pernah bercinta. Itu yang berlaku kepada Rauf Zuhayr. Tatkala teman-teman sebaya sudah maju dengan berkahwin dan bercinta, dia tetap sendiri. Kerana prinsipnya musim bercinta bukan untuk cuba-cuba. Hingga dia bertemu dengan Diane Rose Mc Lachlan, lalu jatuh cinta kali pertama. Sayangnya, gadis itu rupanya teman wanita gelap Tan Sri Fatah. Tidak peduli! Rauf cuba juga mendapatkan gadis itu. Sayangnya setelah cintanya berbalas, ibunya menentang perhubungan itu atas alasan Diane itu tidak sekufu dengan keluarga mereka. Hadir seorang lelaki budiman dalam hidupnya membuatkan Diane tergila-gila. Dan dia hampir nanar saat mengetahui Rauf akan ditunangkan dengan seorang gadis bangsawan. Siapalah dia yang sebatang kara ini? Ketika Diane hampir rebah oleh onak duri hidupnya, Rauf hadir semula untuk merawat lukanya yang parah. Rauf nekad demi cinta biarpun tahu dia sedang menentang wanita yang memegang syurganya. Adakah pilihannya salah seperti kata-kata ibunya? “Memalukan! Perempuan baik-baik ditolak demi perempuan yang tak tentu asal usul. Anak luar nikah!”-Puan Sri Nur Ain. Tiba-tiba muncul Tunku Imranuddin dalam hidup Diane. Seseorang yang sudah lama menghilang datang menuntut kasih sayang daripadanya. Kehadirannya menyentak keegoan Puan Sri Nur Ain dan Amanda yang membenci Diane. Siapakah Tunku Imranuddin? Diane Rose… wanita yang ditinggalkan sebatang kara di dunia ini. Salah atau betul jalan hidupnya, terletak di pundaknya sendiri. Sepertimana arwah ibunya, tidak mudah untuk dia menggapai bahagia. Ditinggalkan ayah kandung, ibunya pergi menghadap Ilahi dan seterusnya cinta diduga dengan tentangan daripada ibu mentua, Diane sudah biasa menempuhi kesakitan hidupnya seorang diri. Namun Diane percaya… No Roses Without Thorns, yang mana setiap hidup pasti ada cubaan. Lambat atau cepat, Tuhan pasti akan menemukan dia dengan kebahagiaan yang ingin sangat dimilikinya!


Pada awal pembacaan, admin rasakan yang novel ini sama seperti novel cinta yang lain. Kisah antara dua darjat, hubungan percintaan yang dihalang oleh keluarga si lelaki dan kisah kehidupan si gadis yang hidup sebatang kara. Tetapi yang menariknya tentang novel ini adalah ia berkait dengan novel karya Adnil Zaff yang lain. Jika readers semua pernah membaca novel Fasad dan Mr Crush, mesti kalian dah familiar dengan keluarga Arif Buhler ni. Admin sukakan watak Rauf dan Diane dalam novel ini. Mereka tidak cepat mengalah walaupun hubungan mereka banyak dugaan. Karya Adnil Zaff juga mestilah selalu berkaitan dengan hubungan kekeluargaan. Terdapat banyak kisah yang kita boleh ambil iktibar dan jadikan pengajaran dalam hidup kita. Terdapat juga kata kata nasihat mengenai kemaafan, muhasabah diri dan percaya pada Qada & Qadar. Keseluruhan cerita ini tidak terlalu berat walaupun sedikit meleret tetapi admin enjoy membaca. Penggunaan bahasa juga baik membuatkan kita tidak bosan untuk teruskan pembacaan. 

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/271744/Mawar-Berduri

[SNEAK PEEK] LELAKI PILIHAN HATI

Lelaki Pilihan Hati oleh Cik Fara Haniey

 

SUDAH seminggu aku menyandang status tunangan Zarul. Tapi selama itu, tidak pernah sekali pun si tunang menghubungiku. Jangan kata nak telefon, WhatsApp pun haram nak muncul dalam notifikasi.

Bertambah sunyi hidupku apabila mama dan papa balik ke Kuantan pagi semalam. Nasib baik ada Wahida menemani. Itu pun sampai esok saja. Malam esok dia pula akan berangkat pulang.

“Tunang kau tak ada call ke babe?” soal Wahida ketika kami sedang bersantai di atas pangkin menikmati angin petang.

Aku geleng kepala. Cuma pesanan terakhir seminggu lalu saja perbualan terakhir kami. Hari-hari seterusnya aku dengan dia langsung tak berhubung. Bukan tak terdetik nak menghubungi Zarul, tapi malas. Lagipun Zarul tak ada call aku. Untuk apa aku patut terhegeh-hegeh cari dia?

“Pelik betullah tunang kau, Lia.” Suara Wahida sekali lagi memecahkan sunyi antara kami.

“Apa yang pelik?” Aku kalih muka tengok Wahida sambil mulut mengunyah gula-gula getah yang sempat aku beli di kedai runcit Pak Harun.

“Bukan ke orang bertunang selalunya main-main WhatsApp ke, call ke. Tapi aku tengok kau steady aje.”

“Hei, kau ingat kami bercinta? Antara kami no feeling-feeling okey!” Besar bukaan mataku, memberi isyarat tak puas hati melalui pandangan mata.

“Ya ke kau tak ada feeling-feeling cinta dengan tunang sendiri? Handsome weh! Rugi kalau kau lepaskan si Zarul tu.” Provokasi Wahida menarik keningku bercantum.

“Asal? Kau nak? Kalau kau nak, kau ambil.” Tiba-tiba rasa nak marah. Padahal, Wahida tak adalah cakap sesuatu yang menyakitkan hatiku.

Balasannya Wahida hanya senyum sumbing. Selepas itu, masing-masing diam menikmati suasana petang di kampung. Waktu-waktu petang begini memang ramai budak-budak bermain basikal keliling kampung. Biasalah, budak kampung. Seperti aku dulu-dulu.

Sedang aku ralit menghayati angin petang, tiba-tiba kelibat sebuah kereta BMW berwarna putih memasuki pekarangan rumah Mak Yam. Sesaat kemudian, terpacul tubuh Zarul dari dalam kereta. Masih lengkap dengan baju kemejanya.

“Babe! Tunang kau baliklah!” Tanganku Wahida tarik-tarik. Dah gaya tunang dia pula. Overexcited betul!

“Habis tu, kau nak aku pergi cium, peluk dia?” sarkastik saja ayat balasanku. Kata-kataku Wahida buat tak layan. Kini tumpuannya melekat ke arah Zarul yang sudah melangkah menghampiri kami.

“Assalamualaikum.” Salam diberi dan Zarul berdiri tidak jauh dari pangkin yang kami duduki. Kalau orang tak kenal siapa Zarul Hamidi ni, pasti orang akan kata dia anak kacukan Pakistan. Yalah, dengan mata sepetnya, bibir pula merah jambu dan yang penting senyumannya kalah artis-artis luar negara.

“Waalaikumussalam.” Serentak aku dan Wahida menjawab. Kukerling Zarul sekilas sebelum meliarkan pandangan ke sekeliling laman rumah opah. Pura-pura tak tercuit dengan kehadiran lelaki itu.

“Lama tak jumpa doktor. Doktor sihat ke?” Wahida memulakan teguran dahulu. Suaranya bukan main ayu lagi.

“Alhamdulillah, sihat. Sebenarnya I datang nak culik tunang I sekejap.”

Bicara Zarul buat aku menghalakan pandangan ke arahnya. Berlapis dahiku memandang wajah itu.

“Nak pergi mana?” Dingin suaraku menyoal.

“Nak ajak pergi satu tempat.” Bibirnya melorek senyuman nipis yang mampu menggetarkan jiwa seorang Dahlia Tihanie.

Beberapa ketika diam, aku menoleh ke arah Wahida yang masih memandang Zarul. Cara Wahida memandang Zarul macam tak pernah tengok orang.

“Mana boleh, nanti opah bising.” Aku gunakan alasan opah. Tapi memang betul pun opah bising kalau aku keluar dengan lelaki bukan mahram.

“Tak apa, Lia. Kau pergi ajelah. Aku cover kau.” Wahida mendekatkan bibirnya ke telingaku, membisik.

Automatik kepalaku menjauh dan memandang Wahida dengan mata mengecil. Apa kes nak suruh aku pergi pula? Buatnya opah tahu, tak ke haru nanti?

“Eii, mana boleh! Aku takutlah. Karang terkantoi matilah aku.” Aku bersuara halus sambil kepala menggeleng. Aku tak nak ambil risiko apabila melibatkan opah. Siapa tak kenal Opah Tijah; garangnya mengalahkan komando pencen.

“Okey, tak apa. I minta izin opah. Tunggu kejap, I pergi jumpa opah.” Tiba-tiba suara Zarul mencelah.

Tak sempat aku nak larang, Zarul sudah bergerak masuk ke dalam rumah. Segera kupanggung kepala memandang Wahida.

“Kaulah ni Wahi! Sengaja tau. Aku malas nak keluar berdua dengan dia.” Bibirku mencemik tak seronok. Sebenarnya bukan malas, tapi takut iman tak kuat kalau berdepan dengan Zarul yang cukup pakej sebagai lelaki pilihan.

2 minit kemudian, kelibat Zarul kelihatan. Berdiri di depanku, Zarul menghulurkan beg dompetku.

“Jom? Opah dah izinkan.” Seperti biasa, hanya senyuman menghiasi bibirnya.

Baru berura-ura nak bangun tanya opah, Mak Usu Hanum muncul dari belakang.

“Pergilah. Opah pesan jangan balik lambat sangat.” Itu mesti pesanan daripada opah. Cumanya Mak Usu Hanum dijadikan penyampai. Itu memang sikap opah. Suka memberi pesanan.

Dalam masa yang sama air mukaku berubah kelat. Bermakna tak ada sebablah aku nak mengelat. Sudahnya aku mengekori Zarul ke kereta yang terparkir di hadapan laman rumahnya. Dari jauh, tubuh gempal Mak Yam tercegat memandang kami.

Aku menyalami tangan tua itu, menunjukkan hormat.

“Nak ke mana bawa anak dara orang ni, Zarul?” Mak Yam terus menyoal. Terpancar riak resah di wajah Mak Yam. Mungkin risau membiarkan anaknya membawaku keluar.

“Nak ajak Dahlia pergi tengok klinik Zarul. Zarul pergi dulu ya, mak.”

Zarul membuka kereta sebelah penumpang untukku. Malu-malu aku masuk sebab mata Mak Yam tak lepas memerhati tingkah kami.

Beberapa ketika kereta BMW Zarul meluncur di jalan tar, hanya sunyi menemani kami. Aku mengerling Zarul. Dia masih fokus memandu tanpa menghiraukanku. Cermin mata hitam yang melekat di matanya menyukarkanku untuk melihat reaksinya yang sebenar.

“Cukup-cukuplah tenung I. Bukannya I lari ke mana pun. Tak lama lagi jadi milik you jugak.” Tiba-tiba dia bersuara, menghentikan pandangan mataku yang menelitinya.

“Mana ada I tenung you. Perasan!” Terus aku menafikan tuduhannya. Segera kupalingkan wajah. Daripada aku pandang Zarul, ada baiknya tengok pemandangan kampung.

Setengah jam perjalanan, akhirnya kami tiba di destinasi yang dituju. Sebaik saja keluar, aku terus menghalakan pandangan ke arah bangunan yang terpampang signboard Klinik Sentosa Zar_Dah.

“Bawa I datang sini buat apa?” aku bertanya hairan. Klinik dia, aku pula yang diangkut sekali.

Dia senyum tanpa membalas. Terpaksalah aku mengikut langkahnya. Masuk saja, kulabuhkan duduk di kerusi berhadapan kaunter pertanyaan. Klinik Zarul masih dalam proses. Ada beberapa tempat lagi masih belum siap sepenuhnya.

Zarul sudah lesap entah ke mana. Tinggallah aku sendirian di sini. Untuk mengisi waktu yang terbuang, aku membuka laman sosial Instagram. Kuleretkan skrin sehingga mataku melekat pada posting Izrahim. Izrahim bersama seorang perempuan sedang berpeluk mesra. Yang tak menahan, siap ada caption #sayanghinggahujungnyawa.

Melihat gambar tersebut, ada rasa sakit mengetuk dinding hati. Namun cepat-cepat kuubati dengan beristighfar berkali-kali.

“Tengok apa?” Sergahan yang tiba-tiba itu buat aku tersentak. Segera kukalihkan muka ke tepi. Zarul elok bertenggek dengan kedudukan yang begitu rapat.

“You buat apa ni?” Antara dengar tak dengar aje suaraku. Bercampur perasaan terkejut.

“Bekas pakwe you posting gambar dengan girlfriend baru ke?” Tak menjawab soalanku, Zarul ajukan soalan.

Aku kembali menatap skrin pipih itu. Jiwa seperti tertoreh melihat gambar Izrahim bersama perempuan lain. Tapi untuk apa lagi aku mengharapkan lelaki sebegitu; anggap perempuan seperti baju yang ditukar-tukar?

Sedang aku ralit meratapi nasib, telefon bimbitku dirampas oleh Zarul. Terpanar aku sesaat sebelum cuba merampas kembali gadjet kepunyaanku itu.

“Nak buat apa telefon I tu?” Aku ketap bibir. Geram apabila Zarul tidak mengendahkanku.

“Come.” Didekatkan mukanya dengan mukaku. Tak lama kemudian…

Klik!

Tercengang aku dengan perbuatan Zarul. Suka buat kejutan. Macam sekarang, tingkahnya betul-betul tak terduga.

“Okay, done.” Selesai dia menggunakan telefonku, dia menyerahkannya kembali.

Spontan aku jatuhkan pandangan ke skrin dan sesaat kemudian anak mataku terbuntang. Terkejut melihat gambar kami tadi sudah dijadikan status terbaharuku.

“Kenapa you post gambar kita?” Sedikit cuak aku menyoal. Sangkaku dia saja nak bergambar, tapi tak tahu pula ini tujuannya. Siap diletakkan lagi caption #KepunyaanZarulHamidi. Sekali gus memberitahu nama penuhnya.

“Saja nak buat ex-boyfriend you jealous,” selamba saja Zarul berikan alasan.

Aku tarik nafas dan hembus perlahan. Tak terduga itu alasannya. Sampai terdiam aku.

“Kenapa? Marah?” Matanya menatap wajahku tak lepas. Mungkin dia fikir diam aku kerana marah. Padahal, aku terharu dengan sikapnya.

“Okay, I’m sorry.” Bila aku tetap diam, Zarul mula mengeluarkan ayat sebegitu. Jelas riak wajahnya nampak cuak.

“Kenapa nak minta maaf?” Aku bersuara tanpa memandang Zarul. Konon nak buat dia makin bertambah rasa bersalah.

“Buat tindakan tanpa persetujuan you.” Jawapan balas Zarul buat aku nyaris melakar senyuman.

“I tak gemar you suka-suka ambil tindakan macam ni.” Sengaja kutayang wajah tanpa senyuman.

“Tak adalah. I nampak you macam sedih aje tengok posting bekas pakwe you. Sebab tu I ambil keputusan nak post gambar kita.” Zarul masih pamer riak serba salah.

Aku mengerling Zarul dengan mulut menyenget.

“Okey. I maafkan. Tapi lain kali, you kena beritahu I kalau you nak buat macam ni.”

“Kenapa?” Kening Zarul terangkat naik.

“Biarlah I ready dulu. Ni tak, gambar I tak comel langsung. Muka you aje smart.” Kusuakan telefon di depan muka Zarul sambil jari telunjuk menekan-nekan skrin. Apa taknya, gambar aku dalam tu macam muka orang tak rela bergambar. Haruslah tak nampak comel. Perempuan, kepantangan kalau gambar tak cantik. Perlu sempurna baru boleh post.

“You ni nakal juga ya Dahlia.” Zarul gosok kepalaku dan spontan aku menjauhkan kepala.

“Bukan mahramlah! Jangan pegang-pegang.” Aku menjeling Zarul.

“Ops! Sorry. Lepas kahwin nanti, I bolehlah pegang kat mana-mana tempat, kan?”

Bicara Zarul mengundang perasaan maluku. Terkatup terus bibirku mendengar ayatnya yang penuh maksud tersirat itu. Tiba-tiba kerongkong terasa kering. Aku pura-pura tak dengar dan sambung melayan Instagram.

Ah, Zarul Hamidi! Dia pandai mengemudi perasaanku.

 

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/271743/Lelaki-Pilihan-Hati