[SNEAK PEEK] 77 Resipi Bakar & Kukus

77 Resipi Bakar & Kukus oleh Chef Hanieliza

Untuk buku kali ini, Chef Hanieliza menyajikan hidangan yang dimasak dengan cara membakar dan mengukus, cara memasak yang lebih sihat kerana tidak menggunakan minyak yang banyak. Pada era yang mana kesedaran tentang kesihatan meningkat, cara penyediaan makanan juga turut berubah. Namun ada yang berkata, masakan yang dibakar ataupun dikukus tidak seenak yang digoreng ataupun ditumis. Ini adalah tidak benar. Dengan resipi dan panduan memasak yang betul, kita boleh menjamukan hidangan bakar dan kukus yang sedap sehingga menjilat jari. Chef Hanieliza berharap supaya buku ini dapat membantu pembaca semua merealisasikan impian memasak secara sihat.


Ayam Bakar Lemon

Masa Penyediaan: 20 minit | Masa Memasak: 30 minit | Hidangan: 2 orang

Bahan-Bahan

2 keping paha ayam (Seluruh bahagian)
2 sudu makan jus lemon
1 sudu makan rempah lemon-pepper
1 sudu makan parutan kulit lemon
1 sudu makan kicap seasoning
1 sudu makan lada hitam kisar
1 sudu makan chili flakes
1 sudu makan madu
3 ulas bawang putih
1/2 cawan daun ketumbar (Dicencang)
Garam secukup rasa

Cara Membuat

  • Bersihkan paha ayam dan kelarkan.
    – Masukkan ayam dan semua bahan ke dalam mangkuk.
    – Gaul sebati dan perapkan selama 1 jam.
    – Masukkan ke dalam loyang pembakar.
    – Bakar di dalam oven yang sudah dipanaskan pada suhu 180ºC dengan api atas dan bawah selama 30 minit.
    – Sedia untuk dihidangkan.

Ikan Percik Putih

Masa Penyediaan: 30 minit | Masa Memasak: 25 minit | Hidangan: 2 orang

Bahan A

2 ekor ikan selar (Saiz besar)
2 ulas bawang putih { dikisar
2 biji bawang merah { dikisar
½ inci halia { dikisar
Garam secukup rasa

Bahan B (Kuah)

1 cawan santan pekat
4 biji bawang merah { dikisar
2 ulas bawang putih { dikisar
2 batang serai { dikisar
1 keping asam gelugur

Cara Membuat

  • Bersihkan ikan dan kelar.
    – Gaulkan bahan A yang dikisar dengan garam.
    – Ratakan pada ikan dan perapkan selama 30 minit.
    – Masukkan semua bahan B dan garam ke dalam periuk. Masakkan sehingga mendidih dan pekat.
    – Bakar ikan di dalam kuali non-stick sambil ratakan kuah ke atas ikan.
    – Masakkan sehingga agak garing.
    – Sedia untuk dihidangkan.

Nak resipi lagi? dapatkan ebook di :

https://www.e-sentral.com/book/info/332415/77-Resipi-Bakar-Kukus

[REVIEW] In the Year of the Virus

In the Year of the Virus by Felix Cheong

In the Year of the Virus is an innovative poetry comic book inspired by the Covid-19 pandemic. The story revolves around several characters affected — and infected —- by the viral outbreak. The poetry by award-winning writer Felix Cheong, adapted beautifully by artist Eko, examines our humanity as our lives are upended and ended. This is a ground-breaking work that marries text with artwork and aptly captures the wild swings of emotion we all felt after the pandemic hit and the lockdown began.


In the present day, we face a common problem that is not expected. we would assume every day would be a repetition of the previous day. we were blinded by the enemy lurking and waiting to emerge by our own mistake. A pandemic is not new in human history. But what makes the COVID-19 pandemic special is that it takes place in an unprecedented backdrop when the interconnectivity and interdependence between people, between countries, and between continents are so deep. The achievements people have made in technology, intelligence, and transportation make them both physically and psychologically globalized.

The consequence is that problems in one country will become global ones. Long ago we raised warnings, and we cannot underestimate the danger of multinational threats, from terrorism to cybercrimes. We all have been affected by the current COVID-19 pandemic. However, the impact of the pandemic and its consequences are felt differently depending on our status as individuals and as members of society. While some try to adapt to working online, homeschooling their children and ordering food via Instacart, others have no choice but to be exposed to the virus while keeping society functioning. Our different social identities and the social groups we belong to determine our inclusion within society and, by extension, our vulnerability to epidemics.

COVID-19 is killing people on a large scale. As of October 10, 2020, more than 7.7 million people across every state in the United States and its four territories had tested positive for COVID-19. According to the New York Times database, at least 213,876 people with the virus have died in the United States. However, these alarming numbers give us only half of the picture; a closer look at data by different social identities (such as class, gender, age, race, and medical history) shows that minorities have been disproportionally affected by the pandemic. These minorities in the United States are not having their right to health fulfilled.
The pandemic has been affecting the entire food system and has laid bare its fragility. Border closures, trade restrictions and confinement measures have been preventing farmers from accessing markets, including for buying inputs and selling their produce, and agricultural workers from harvesting crops, thus disrupting domestic and international food supply chains and reducing access to healthy, safe and diverse diets. The pandemic has decimated jobs and placed millions of livelihoods at risk. As breadwinners lose jobs, fall ill and die, the food security and nutrition of millions of women and men are under threat, with those in low-income countries, particularly the most marginalized populations, which include small-scale farmers and indigenous peoples, being hardest hit.
In the COVID-19 crisis food security, public health, and employment and labour issues, in particular workers’ health and safety, converge. Adhering to workplace safety and health practices and ensuring access to decent work and the protection of labour rights in all industries will be crucial in addressing the human dimension of the crisis. Immediate and purposeful action to save lives and livelihoods should include extending social protection towards universal health coverage and income support for those most affected. These include workers in the informal economy and in poorly protected and low-paid jobs, including youth, older workers, and migrants. Particular attention must be paid to the situation of women, who are over-represented in low-paid jobs and care roles. Different forms of support are key, including cash transfers, child allowances and healthy school meals, shelter and food relief initiatives, support for employment retention and recovery, and financial relief for businesses, including micro, small and medium-sized enterprises. In designing and implementing such measures it is essential that governments work closely with employers and workers.
It is surprising where a 50-page book can explain how the pandemic is and was. This book explains how individuals of various ages face the pandemic. Undeniably
this virus has affected everyone from every corner of the world. The book shows a glimpse of what people did during the quarantine. However, some were unlucky and had contracted the virus. To the young patient, this was not a big worry as the survivability rate was higher and study shows that their immune system can adapt to the situation. On the other hand, The elderly had a lower survivability rate as most elders had already had pre-existing health conditions, which led to a higher death toll.

[SNEAK PEEK] EJEN NELLA: Misi Mencari Bahagia

EJEN NELLA: Misi Mencari Bahagia oleh Ayumi Syafiqah

Terkenal sebagai ejen yang berdisiplin tinggi, tegas pendirian dan patuh dengan setiap arahan, Ejen Ken dilantik sebagai (SO) supervising officer kepada tiga orang ejen baru di OPAL. Namun kewibawaannya tercabar dengan Dianella, salah seorang ejen baharu yang lambat melapor diri pada hari pertama bekerja. SO kena tunggu ejen baru datang? Huh! “Sorry, I had a rough night.” – Nella “Oh, rough night? You think when you’re on a mission, the criminals care if you had a rough night?” – Ken Nella, ejen baru yang degil, tidak mendengar kata, serta kerap melanggar peraturan! Walaupun kecekapan dan kepintaran Nella berjaya mengalahkan puluhan ejen yang lain, pada Ken, Nella tidak layak bergelar anggota perisikan negara! Bagi Nella pula, menghadapi ketua yang cerewet dan ‘nerd’ itu, salah satu ‘bala’ dalam hidupnya. Apa saja yang Nella lakukan serba tak kena di mata lelaki itu. Namun tiada istilah mengalah sebelum berjuang dalam hidup Nella. Dia perlu melakukan sesuatu sebelum kakinya melangkah keluar daripada OPAL! Gara-gara misteri kisah silam yang masih belum pernah terungkai, Nella menggunakan apa saja teknologi yang wujud di OPAL untuk membantunya mencari jalan keluar. Termasuklah melibatkan Ken, ejen yang berpengalaman dalam misi peribadi! “Apa kata kalau awak tolong saya? Yes! Kita boleh jadi partner! A team! Ken dan Nell! Atau… Kennell…” – Nella Ken tersepit antara integriti dan rasa simpati. Dia tahu yang dia bakal melanggar peraturan operasi OPAL. Namun untuk berkata tidak kepada Nella, Ken ternyata gagal! “Ken yang aku kenal tak mungkin langgar peraturan atau arahan OPAL untuk sesiapa pun. Seems to me you’re making an exception for Nella.” – Zeke Mampukah Ken menolak tepi rasa hati demi misi di depan mata? Dan sejauh mana Nella sanggup pergi untuk mencari bahagia yang mungkin menantinya?


Dua patah. Hanya itu jawapan Nella ketika Ken memberi tugasan meja kepadanya – menyemak segala dokumen dan laporan yang ada, sementara Mario dan Nikolas terlibat dengan aktiviti yang lebih mencabar.
Sampaikan Ken pula yang tidak senang duduk dibuatnya. Nak minta maaf, tak tahu macam mana harus mulakan. Lagipun manalah dia ada pengalaman dalam bab-bab minta maaf dengan perempuan ni. Kalau ada Zeke senang, boleh terus tanya. Tapi itulah, dia pun tidak tahu jadual Zeke sekarang, jadi tidak mahulah ganggu.
Hairan, bukan ke Nella itu ejen bawahannya? Sepatutnya tidak susah pun untuk dia panggil gadis itu berjumpa dengannya. Tapi tengok muka Nella, lidah Ken terus jadi kelu.
Tidak tahu apa yang perlu dibuat, Ken putuskan untuk belajar lebih dalam lagi tentang gadis itu. Dia membuka fail peribadi Nella dan mula menelaah dengan tekun.
Mengikut apa yang tertulis dalam latar belakangnya, Nella kehilangan ibu ketika berumur 13 tahun. Kemudian dia dan adiknya dibesarkan oleh ayah. Lima tahun mereka berdua hidup dalam penderitaan kerana ayahnya seorang kaki pukul dan selalu berhutang, sehinggalah Nella mencecah umur 18 tahun. Gadis itu membuat laporan terhadap ayahnya, dan sejak itulah ayahnya ditahan polis.
Dan Nella menyertai Akademi OPAL sebaik tamat sekolah.
Cuma yang hairannya, kisah tentang adik Nella tidak lagi dinyatakan. Apa yang berlaku kepada adiknya selepas ayah mereka ditahan? Atau, sebelum ayah mereka ditahan?
Ken mendongak dari mejanya, merenung tepat ke arah Nella yang ralit membaca isi sebuah dokumen. Gadis itu punya kisah lampau yang menyakitkan, namun personalitinya yang ceria dan peramah langsung tidak menggambarkan sejarah pahit itu. Tanpa sedar, ada satu rasa yang menyentuh hati Ken.
Rasa… simpati? Rasa… ingin melindungi? Rasa… ingin membalas apa sahaja duka yang pernah dialami gadis itu dengan kegembiraan?
Ken pantas melarikan pandangan apabila Nella bangun dari kerusinya. Dia pura-pura sibuk dengan skrin komputer yang hanya menayangkan ruang depan Google ketika Nella datang mendekat.
“Saya dah siapkan semua. Boleh saya balik?” tanya Nella. Tiada lagi senyuman gula-gula yang sering terpahat di bibir gadis itu. Buat apa senyum kepada orang yang tidak mahu menghargai? Lagipun Ken lebih selesa apabila orang mempamerkan wajah serius begini.
Ken berdeham sekali memanggil suara. “Yup, sure.”
Nella mengangguk dan terus beredar. Begnya dicapai dan dia berjalan ke arah lif tanpa menoleh lagi.

SAMPAI DI tapak parkir, Nella terbeliak biji mata tengok motosikalnya yang terbaring di tanah. Cepat-cepat dia berlari mendapatkan ‘baby’ kesayangannya itu.
“Aduh, siapa yang langgar ni? Kut ya pun nak parking, tak payahlah sampai langgar.” Nella membebel sendiri sambil cuba mengangkat motosikalnya itu.
Dia cuba tarik handle, tidak berjaya. Dia cuba menolak dari bawah, juga tidak berjaya. Berat! Sudahnya dia terduduk di kaki lima bersama keluhan berat.
“Not what I imagined my first day would be like,” keluh Nella. Tapak tangan meraup wajah. Tiba-tiba rasa penat yang amat sangat.
Ken yang baru sahaja keluar dari pintu utama terpandangkan Nella yang duduk sendiri di kaki lima dengan tapak tangan menekup muka. Penasaran, dia mendekat.
“Nella?”
Nella terperanjat. Spontan dia terbangun dari duduknya. Terpandangkan Ken, badannya ditegakkan. Refleks. Macam nak lapor diri sekali lagi.
Ken mengerling ke arah motosikal Nella yang terbaring di tanah. Jarinya tertuding ke situ.
“Um, jatuh,” kata Nella dengan muka tak bersalah.
“Oh. Do- do you need…?”
Gasp! Betapa janggalnya Ken ketika ini. Dia hampir tertelan nafas sendiri.
“Um…” Otak Nella jadi kosong tidak semena-mena. Tidak sempat dia jawab apa-apa, Ken sudah pun mara ke depan dan membantu mengangkat motosikalnya. Siap ditongkatkan lagi sesudah itu.
Nella jadi hilang suara. Nak cakap apa ya? Cakap ajelah terima kasih! Kau ni pun!
“Um, th- thanks,” ucap Nella.
Ken mengangguk. “No biggie.”
Kemudian dia tersedar. Aku cakap ‘no biggie’ ke tadi?
Nella menyarungkan helmet ke kepala. Dia nak terus gerak, tapi bila Ken tercegat di situ, dia jadi buntu nak buat apa. Takkan nak pergi macam tu saja? Mamat ni pun satu, yang diam kat situ kenapa?
“Sorry.”
Sepatah kata daripada Ken buat Nella mengalih bola mata ke wajah lelaki itu.
“I mean, pasal tadi… Saya minta maaf,” jelas Ken. “Tak sepatutnya saya cakap macam tu.”
Nella diam. Tapi yang pasti, dia sangat-sangat hargai kesudian Ken memohon maaf.
“I was actually angry at myself and I took it out on you. Memang lately saya under pressure sebab risau dengan tanggungjawab yang Puan Marian beri pada saya, dan bila saya nampak awak…”
“Langgar peraturan?” teka Nella.
Ken mengangguk.
“Tak apa, sebenarnya saya yang patut minta maaf. Sebab saya yang langgar peraturan. Dahlah datang lambat, lepas tu buat hal pulak…”
“Salah awak cuma datang lambat, yang lain tak.”
“Oh, jadi yang salah masuk bilik confidential tu pun tak?”
“Yang tu kesalahan lagi besar daripada datang lambat.”
Nella ketawa. Polos bunyinya sehingga membawa senyuman di wajah Ken. Baru sekarang dia rasa boleh jadi dirinya sendiri.
“Dah lewat ni. Awak boleh balik,” ujar Ken.
“Okey.” Nella memanjat naik ke atas motosikalnya. “So… coffee tomorrow?” Selamba dia mengajak.
Terangkat kening Ken. “Huh?”
“Breakfast esok. Saya tunggu kat kafe,” kata Nella. Enjin dihidupkan. “Night!” Visor dijatuhkan dan dia terus menunggang pergi.
Kelibat Nella sudah semakin mengecil, namun Ken masih berdiri di situ, tersenyum sendiri.

[SNEAK PEEK] Jadi Makmum Dia

Jadi Makmum Dia Oleh Dillia Ahmad

“Akulah lelaki itu. Yang akan menjadi temannya seumur hidup aku.” BLURP JADI MAKMUM DIA Ditemukan dengan Ikhmal secara tidak sengaja telah mengheret Alia Qistina menjadi pengganti kekasih yang meninggalkannya. Tanpa ragu-ragu lelaki itu mengajaknya berkahwin. “Saya akan diamkan hal ini kalau Alia sudi menjadi pasangan hidup saya.”-IKHMAL “Encik Ikhmal ingat ini hal main-main ya?”- ALIA “Saya tahu ia tak mudah untuk memulakan satu hubungan. Tapi kita boleh mencuba.” IKHMAL Kemudian datang pula Darren Rizal, kawan baik Ikhmal. Pada Darren apa yang ada pada Alia semua dia suka. Tapi bila dia mendapat tahu niat si kawan yang mahu mengahwini Alia, dia terkilan. Patutkah dia memberitahu hal sebenar kepada gadis itu? “Kau tak perlu lagi nak ambil tahu tentang Alia sebab dia sudah ada seseorang yang akan menjaganya.”- DARREN “Siapa?”- IKHMAL “Aku! Akulah lelaki itu yang akan menjadi temannya seumur hidup!”- DARREN Sedangkan Alia langsung tidak tahu menahu tentang perasaannya. Ah, nanti Alia pasti akan tahu. Jalan cerita kisah mereka tidak semudah yang Darren sangkakan. Ikhmal kawan baik. Patutkah dia mengkhianati persahabatan mereka? Itu semua belakang kira. Yang penting, hasrat hatinya. “Saya serius. Saya serius nak jadikan awak isteri saya!”-DARREN Alia bingung. Tidak tahu siapa yang harus dia pilih. Darren atau Ikhmal?


ALIA terhincut-hincut melangkah meninggalkan ruang tamu itu. Biarlah Mak Wa dan Fateh yang melayan tetamu itu. Dia mahu naik ke bilik dan membersihkan dirinya. Sudahlah hari ini malu berganda. Adoiii…

“Jangan lupa letak minyak panas dekat tempat yang sakit, Cik Alia. Nanti lebam pulak kat tempat tu!” pesan Darren yang masih sempat mengusiknya.

Alia tertoleh ke belakang sambil bagi renungan maut kepada lelaki itu. Hati Darren sudah mahu ketawa.

“Jemput minum kopinya, Darren. Hujan-hujan macam ni memang sedap minum kopi panas,” tutur Fateh sebelum menghirup kopinya perlahan.

Darren senyum dan angguk. Matanya memandang meja kopi yang sudah tersedia cucur udang bersama sosnya dan sepinggan pisang goreng. Tangannya segera mengambil pisang goreng itu lalu menyumbatkan ke mulut.

“Darren satu tempat kerja dengan Alia ke?”

“Tak. Saya pilot. Sebenarnya, saya baru balik ke sini dua hari lepas. Hari tu pergi Amsterdam. Lepas ni, pergi London.”

“Wow, tanggungjawab berat tu.”

Darren angguk. “Semua nyawa yang ada dalam kapal terbang tu dalam tangan saya. Setiap kali nak buat penerbangan atau pendaratan, tak henti saya berdoa semoga segalanya berjalan lancar.”

“Dah berapa tahun Darren jadi pilot?”

“Dekat tujuh tahun. Satu kerja yang hebat pada pandangan orang. Tapi berliku,” ujar Darren sambil senyum penuh makna.

“Tak ada kerja yang mudah, Darren. Semua kerja ada risikonya.”

“Ya, bang.” Darren mengangguk bersetuju. “Mungkin saya akan berhenti kerja ni sebab ayah saya mahu saya gantikan tempat dia. Dia tak mahu saya bekerja pilot lagi.” Darren senyum nipis.

Fateh memandangnya.

“Macam mana Darren boleh kenal Alia?” soal Fateh, segera menukar topik apabila melihat riak muram wajah Darren.

Darren terhenti mengunyah. “Dari majlis tahunan tempat kerja dia itulah. Actually, bos Alia tu, kawan baik saya,” terang Darren.

“Oh, Ikhmal…”

“Abang Fateh kenal dia ke?”

“Kenal gitu-gitu aje. Dia ada datang ke rumah kami ni.”

Darren angguk faham. “Betul ke dia mahu bertunang dengan Alia?”

“Entahlah, Darren. Saya tak tahu apa-apa tentang itu. Hingga sekarang pun tak ada orang datang ke sini merisik Alia kecuali dia aje.”

Darren diam. Jadi yang beria-ia sangat nak ambil Alia itu hanya Ikhmal?

Bunyi enjin kereta memasuki pekarangan rumah buat Darren memandang ke pintu.

“Tak apa, Darren. Laila boleh letak kereta dia dekat sebelah kereta saya.”

Darren tak jadi bangun. Beberapa minit kemudian Laila masuk ke dalam rumah dan pegun sekejap di depan pintu apabila terpandangkan wajah tetamu itu.

“Kita ada tetamu rupa-rupanya.”

“Ha, kawan Alia. Darren.”

“Hai!” Darren angkat tangan sambil tersenyum.

Bukan main lagi si adik. Semua lelaki yang dia kenal handsome-handsome belaka!

“Ini Laila. Kakak Alia.”

“Saya ingat muka dia. Dia pengsan masa dekat majlis tahunan tu.” Darren sudah ketawa.

“Dia memang lemah semangat!” tambah Fateh pula.

“Hish, mana ada. Ila terkejut aje sebab tiba-tiba bos nak kahwin dengan Alia. Kenal pun tidak. Tiba-tiba ajak kahwin. Mahu tak terkejut!” pintas Laila lalu duduk di sebelah Fateh dan dengan selamba menyuap pisang goreng ke mulutnya.

Nak Lebih lagi? boleh dapatkan di –

https://www.e-sentral.com/book/info/329439/aura-cinta

[SNEAK PEEK] Khurafat, Tahyul & Mistik di Alam Melayu

Khurafat, Tahyul & Mistik di Alam Melayu oleh Zahiruddin Zabidi
Persoalan yang paling besar dalam kehidupan seorang manusia yang berfikir adalah tentang siapakah Tuhan mereka dan apakah hakikat Tuhan itu sendiri? Selain itu, soalan seperti, “Dari mana kita wujud?”, “Mengapa kita wujud?”, dan “Ke manakah kita selepas kewujudan ini?” merupakan soalan pemikiran dan falsafah yang menjadi asas kepada pemikiran falsafah jauh sebelum Nabi Muhammad SAW menerimanya wahyunya yang pertama. Soalan-soalan tersebut tidak mampu sewenang-wenangnya dijawab hatta oleh ahli fikir yang agung sekalipun. Sehinggalah manusia mendapat petunjuk wahyu daripada Sang Pencipta mereka yang berkomunikasi dan menyampaikan watikah-watikah khas melalui pengantara untuk mengingatkan hakikat keberadaan dan kewujudan mereka atas muka bumi ini, ia adalah kesengajaan Sang Pencipta sebagai ujian untuk mengetahui hamba-Nya yang mana patuh dan taat serta sebaliknya. Tujuannya apa? Tiada lain melainkan untuk menunjukkan kemahakuasaan-Nya semata-mata. Tuhan yang menciptakan segala makhluk menjadikan kepercayaan kepada kewujudan-Nya sebagai ujian iman yang paling besar kepada makhluk yang ditaklifkan iaitu manusia dan jin. Selain daripada keduanya tiada beban tanggungjawab yang akan dipersoalkan kelak di akhirat, ia adalah kemuliaan sekali gus adalah beban yang maha berat.

Khurafat, Tahyul dan Mistik dalam ‘Mitos dan Legenda’

Mitos, legenda, dongeng, epik juga dikenali sebagai cerita rakyat (folklore) dan ia berkembang dalam bentuk sastera lisan. Ia adalah cerita yang disampaikan dari mulut ke mulut secara turuni temurun sebelum bermula era sastera tulisan dalam bentuk hikayat. Perekaan dan penciptaan cerita-cerita ini mempunyai motif-motif yang tersendiri antaranya untuk mendidik, meningkatkan nilai moral, menakut-nakutkan rakyat bawahan, mengangkat satu-satu subjek dengan pelbagai kelebihan seperti kesaktian dan memburukkan sesuatu subjek dengan pelbagai jenis pengakhiran yang tidak baik.
Ironinya mitos, legenda, epik dan dongeng boleh dimanipulasikan oleh sesiapa sahaja yang pandai bercerita berdasarkan keperluan dan kepentingan semasa. Meskipun kemudian sebahagian besar daripada mitos, legenda dan dongeng ini kita jumpa dalam hikayat yang bertulis namun ia dijadikan sebagai suatu bentuk pengungkapan pengarang bagi melapisi makna sebenarnya. Ia sengaja ditulis secara bercampur-aduk antara fakta sejarah dan mitos, legenda dan dongeng, demikian kaedah kepegarangan zaman awal Islam di Alam Melayu pasca era Hindu dan Buddha sebelum munculnya era Sastera Kitab. Antara contoh terbaik karya yang mempunyai unsur tersebut adalah Hikayat Hang Tuah/Tuha dan Sulalat al-Salatin (Sejarah Melayu) sendiri.
Antara buku kajian tentang topik ini adalah:
Malay Folk Beliefs: An Intergration of Disparate oleh Prof. Emeritus Dr. Mohd. Taib Osman dan karya-karya beliau yang lain
The Malay Islamic Hikayat oleh Prof. Dr. Ismail Hamid

Khurafat, Tahyul dan Mistik dalam ‘Kepercayaan Hantu’

Boleh dikatakan setiap negara dan bangsa di dunia ada hantu versi mereka masing-masing, ini termasuk orang Melayu di Nusantara ini. Di Malaysia sendiri, Melayu dengan hantunya, Cina dengan hantunya dan India dengan hantunya termasuklah etnik-etnik lain sekalipun. Bermula daripada kepercayaan terhadap semangat atau mambang yang kemudian berkembang kepada roh orang mati dalam keadaan tidak baik bertukar menjadi hantu. Kepercayaan mengenai hantu tidak pernah wujud dalam mana-mana ajaran agama tawḥīd, ini kerana wahyu daripada Allah hanya mengatakan selain daripada manusia, syaitan yang membuat kejahatan dan maksiat kepada Allah adalah daripada kalangan jin (iblis sendiri adalah berbangsa jin20).
Kepercayaan orang mati dalam keadaan tidak baik kemudian bertukar menjadi hantu adalah ajaran dalam ‘aqīdah agama Buddha dan Hindu, oleh sebab orang Melayu di Nusantara pernah menganut agama Buddha dan Hindu dicampur pula dengan kepercayaan lama mereka tentang semangat atau mambang maka konsep hantu diterima dan diyakini juga sekali gus bersama penerimaan mereka terhadap konsep iman dalam Islam. Ironinya kedua-duanya adalah bersalahan antara satu sama lain! Kita tidak menolak adanya gangguan makhluk halus dalam pelbagai cara terhadap manusia, cuma Islam mengajarkan bahawa ia bukan daripada hantu21 tapi sebenarnya daripada iblis-jin.

Khurafat, Tahyul dan Mistik dalam ‘Sihir dan Ilmu Hitam’

Sihir, ilmu hitam atau juga dipanggil dalam bahasa Inggeris sebagai black magic sangat berkait rapat dengan ritual, jampi serapah dan interaksi dengan jin-iblis. Amalan sihir disebut dalam al-Quran22 dan mempunyai sejarahnya yang tersendiri, dalam Islam sihir adalah dosa besar yang ketiga ia boleh menatijahkan syirik kepada Allah yang merupakan dosa besar paling utama. Namun di Alam Melayu, istilah ‘berubat’ dan ‘ikhtiar’ menjadikan amalan sihir oleh bomoh, pawang, dukun, poyang, tukang nujum sebagai adat warisan dalam berubat sedangkan pada hakikatnya ia adalah sihir.
Campur-aduk antara perubatan tradisional yang menggunakan herba dan kepandaian fisioterapi seperti mengurut dengan pelbagai jenis ritual dan mantera menjadikan ia keliru bagi difahami dan dikenali sebagai sebuah sihir. Mutakhir ini pula memperlihatkan kaedah Ruqyah Sharʿiyyah (jampi patut syariah berdasarkan al-Quran dan al-Sunnah) juga telah berlaku percampuran yang agak dahsyat sehingga kita boleh jadi keliru sama ada seseorang ‘ustaz’ itu benar-benar seorang perawat yang patuh syariah atau sebenarnya seorang bomoh yang tidak patuh syariat.

Nak lebih lagi? boleh dapatkan di –

https://www.e-sentral.com/book/info/327716/khurafat-tahyul-mistik-di-alam-melayu

[REVIEW] Dia Perempuanku

Dia Perempuanku Oleh Fauziah Ashari

Ia mengisahkan Tuan Ardini yang berkahwin dengan Aazad Radi namun tanpa diduga, ibu Aazad tidak pernah setuju walaupun meraikan perkahwinan anak sulungnya dengan meriah.

Lima bulan usia perkahwinan mereka, rumah tangga mereka mula berantakan dek sikap Datin Sri Dafinah yang menggunakan sihir. Mereka bercerai demi keselamatan diri. Ardini ke Sepanyol dan tanpa diketahui sesiapa, Aazad menyusul lalu mereka rujuk di sana.

Selepas tujuh tahun dan perkahwinan mereka berlangsung secara jarak jauh kerana Ardini di Sepanyol, manakala Aazad di Malaysia, Ardini pulang ke Malaysia. Sepanjang perkahwinan jarak jauh ini, Aazad pernah berkahwin dengan Farha, pilihan Datin Sri Dafinah. Ardini mengetahui tentang perkahwinan tersebut namun dia dan Aazad tetap melayari rumah tangga mereka dengan bahagia tanpa gangguan sesiapa.

Ardini kembali setelah Farha meninggal dunia dan dia bekerja di anak syarikat gabungan syarikat keluarga Aazad dan tempatnya bekerja di Sepanyol.

Aazad dan Ardini bertemu secara rahsia. Datin Sri Dafinah gagal pengapakan Ardini kerana Ardini hebat sebagai pekerja yang mendapat projek untuk syarikat mereka. Namun, dia akan mendera suaminya yang lumpuh dek rasa sakit hatinya terhadap Ardini dan Aazad yang ingkar perintahnya tidak akan bertemu lagi.

Datin Sri Dafinah tetap berusaha untuk menjatuhkan Ardini tanpa dia ketahui Ardini adalah menantunya. Manakala Aazad pula sukar untuk meninggalkan keluarganya kerana dia satu-satunya anak yang mengambil berat akan abah mereka yang lumpuh. Dia tersepit, antara keselamatan Ardini dan abahnya dek onar ibunya.

Namun kesetiaan serta kepercayaan antara Ardini dan Aazad tetap utuh walaupun badai melanda rumah tangga mereka untuk kali kedua dan biarpun hidup mereka bagaikan ‘mistress’ dan ‘sugar daddy’ di mata khalayak.

***

AAZAD RADI : Dia perempuan yang aku kahwini. Dia juga perempuan yang aku cerai! Namun dia juga yang kucintai. Tidak akan aku lepaskan dia lagi, perempuanku yang bertakhta di hati.

“Saat berpisah, sudah abang catat di hati, bila bertemu nanti…akan abang hayati setiap saat.”

TUAN ARDINI : Aku jatuh cinta kerana dia lelaki baik yang sangat menyayangi keluarganya. Namun, sayang, dia terseksa memilih antara aku dan mamanya. Dan aku memilih untuk memudahkan hubungan kami. Jadilah kami seperti aku ini mistressnya dan dia sugar daddyku.

“I dalam penjara, rasa cinta juga dalam penjara. Penjara jiwa.”

SEJAUH manakah pasangan ini berjaya pertahankan kisah unik dan aneh mereka daripada cengkaman Datin Sri Dafinah yang psiko?


satu yang terlintas bila habis baca, cinta mampu buat manusia merana. tapi seperti yang puan penulis nyatakan dalam karya ini, kalau cinta hanya pada manusia semata, bila kecewa memang terus rasa derita. tapi kalau kerana Allah, pasti akan terubat jua bila dugaan datang melanda. haa… lebih kurang begitulah kupasannya. puan penulis, ayat-ayat puan dalam novel ini banyaknya yang menarik. sangat sedap dihadam.
datin sri dafinah. watak ini yang memegang hampir keseluruhan emosi cerita. bercerainya aazad dan ardini kerana dia. sihir yang dituju kepada ahli keluarga ardini sehingga menyebabkan kematian pun oleh dia. aazeen tiba-tiba naik tocang pun galakan dari dia. rafeek, aazid dan sadid pun hidup dalam huru hara pun atas sebab dia. fuh! seram sungguh watak psiko ni.

tuan ardini. watak yang sungguh kuat bagi akak. walaupun digambarkan daring, seksi, menggiurkan tapi akalnya bijak, ilmu dan pengalamannya dalam dunia perniagaan tidak boleh dipertikaikan. satu yang pasti, dia punya hati yang sangat tabah dan kuat. walaupun cemburu datang menendang berkali-kali buat ritma hatinya libang libu, tapi dia tetap bertahan. bertahan dengan segala tohmah fitnah. bertahan dengan segala umpat keji.
hanya kerana, sebuah perhubungan suci yang tercipta dari cinta yang luhur dari hati.

itulah kekuatan kisah ini. cinta pada kekasih. cinta pada suami. cinta pada isteri. cinta pada ibu bapa, pada anak dan walaupun kemudian baru penyesalan timbul dan teringat pada cinta Ilahi, tapi yang pasti tetap tidak terlewat untuk sujud dan mohon pengampunan dari-NYA dan berusaha menguatkan cinta pada-NYA.

suami isteri seharusnya saling melengkapi. saling menghormati. saling bertolak ansur dan jujur antara satu sama lain. setiap masalah pasti boleh bawa pada perbincangan.Kerana satu alasan yg sangat remeh, Ardini dibenci oleh ibu Aazad. Maka hubungan cinta Ardini dan Aazad penuh liku2 yg amat dahsyat. Sehingga ada nyawa yg menjadi galang ganti kegilaan dendam & trauma manusia yg jiwanya sakit.

Namun cinta mereka sangat unik. Penuh rahsia & penuh gelora jiwa serta rasa. Walau terpisah benua, cinta itu tetap setia. Demi melindungi sebuah status, mereka perlu berpura2. Biarpun seluruh dunia mencerca, Ardini rela.
Persoalannya, sampai bila? Mereka tidak dibenarkan bersatu sedangkan hela nafas mereka seiring & selagu. Mereka ingin menjadi seperti pasangan yg lainnya, tetapi jalan takdir mereka amat berbeza.

Sekeras manapun Aazad bertegas Ardini itu perempuannya, sehebat mana pun perancangan kisah cinta mereka, tanpa izin-Nya, segalanya hanya tinggal sebagai sebuah cerita. Ardini kekal mengharap, sedang Aazad kekal diperangkap.
Segala jalan menuju buntu, hubungan mereka tetap tidak beroleh restu malah maruah Ardini diperlakukan sehingga di hujung sepatu. Akhirnya mereka hanya mampu berserah kpd Yang Esa.

Kisah Tuan Ardini dan Aazad .Tadi… Permulaan cerita kita akan fikir Ardini perempuan simpanan pada Datuk Iman.. Tapi siapa sangka rupanya Datuk Iman adalah nama rekaan dan orang yg sama iaitu Aazad.. Berkahwin, bercerai dan rujuk semula secara rahsia.. Mereka melakukan apa saja demi kisah cinta mereka.. Banyak pengorbanan yg mereka tempuhi oleh kekejaman ibu Aazad , Si Datin Sri Dafinah…

Sampai akhir cerita… Saya tak tahu apa punca Datin Sri Dafinah benci sgt menantunya Ardini..
Dalam cerita ini penulis Fauziah Ashari nampak lebih berbeza penulisannya.. Sangat berani dan banyak sangat adegan dewasa nya.. Apa pun cerita ini memang menarik dan ada magnet utk teruskan bacaan hingga ke muka surat terakhir.

https://www.e-sentral.com/book/info/330249/dia-perempuanku

[REVIEW] Tuan Muda Cik Hana

Tuan Muda Cik Hana Oleh Chempaka Lyana

TUAN MUDA: Aku tak tahu kenapa aku jatuh cinta padanya. Nak kata elegan sangat, tidaklah. Ganas, suka berontak dan usik ibunya adalah. Jatuh cinta pandang pertama! Itulah Nur Hana Sulaiman, gadis yang pertama kali aku melihat sedang berkaraoke di laman rumah selepas habis majlis kahwin abangnya. Gadis yang marah giler kat aku sebab aku langgar pokok ‘bunga kembang pukul 10:00’ dia tu. Eh ehhh…dia tak nampak ke kereta aku kereta apa? Kereta Jaguar kut. Kenapa dia tak hormat aku seperti orang lain? Kenapa dia tak sudi pun pandang muka aku? Tak handsome ke? Aku Ayahanda Bad kut. Cameron Highlands tu aku pegang! CIK HANA : Cis! Ini ibu punya pasal la! Orang yang aku tak kenal pun, dia sanggup terima jadi bakal suami aku. Nak sangat kan…baik, ini syarat aku… 1. Tidak boleh jumpa saya empat tahun. 2. Sanggup menunggu saya habis belajar. 3. Jangan telefon saya. 4. Jangan hantar hadiah atau apa sahaja buah tangan sepanjang tempoh bertunang. 5. Kalau bertembung pun, buat tak kenal, buat tak peduli. 6. Dalam tempoh empat tahun, sila buat hal masing-masing. 7. DAN Jika saya merasakan kita tiada jodoh, saya berhak buat keputusan demi masa depan saya. APA akan jadi setelah empat tahun berlalu dan mereka ini sepejabat : “Selamat tengah hari Tuan Muda. Saya Hana, saya bawa…” “Berhenti bercakap, susun buku dan keluar!” Tegas Badri. “Ya.” Hana angkat muka. Hanya separuh belakang kepala Tuan Muda yang dia lihat. Berlagaknya! Kalau tidak mengenangkan gaji bagus. Dicari sampai ke lubang cacing juga siapakah sebenarnya Tuan Muda ini. “Dah jam satu ni, Tuan Muda. Makan dulu, baru sambung baca. Nanti gastrik, siapa susah? Tuan Muda juga kan? Bye, saya keluar dulu.” Badri terkedu. Sebaik sahaja pintu ditutup. Hana sentuh dadanya. “Ah kau! Beria prihatin kat dia, dah kenapa? Lantak dialah, nak baca ke apa ke? Perut kau tu yang kena isi. Dah mengamuk semua cacing kat dalam ni?” Ditamparnya mulut perlahan. “Capoi sangat.” “PERNIKAHAN bukan sekadar jatuh cinta, lelaki memiliki perempuan, sayang. Ia berbentuk amanah dari Tuhan. Pasangan yang sudah tersurat, Allah susun cantik dah.” – Badri / Tuan Muda


Cerita fairy tales yg indah dan penuh bumpy road tapi sangat menarik. Kisah cinta pandang pertama Badri terhadap Hana. Walaupun berbeza usia tetapi itu bukan halangan untuk Badri mengikat Hana dengan tali pertunangan walaupun tanpa persetujuan Hana.
Terus terang saya berasa sedikit sebal dengan perangai Hana yang degil dan tidak mendengar kata. Dia hanya mengikut apa yang ada di kepalanya tanpa menghiraukan perasaan tunang serta abangnya sendiri.
4 tahun masa yang diminta oleh Hana dan sepanjang 4 tahun itu, Hana menjalani hidupnya sebagai pelajar tanpa masuk campur tunangnya. Tunang terpaksa mengikuti syarat yang dikenakan. Hailah! Tabahnya tunang ni. Siapa sangka, Badri yang merupakan bekas ketua gengster yang punya pangkat tertinggi sehingga bergelar Ayahanda Badri tunduk kepada Hana kerana cinta.
Dalam rasa sebal dengan sikap Hana, saya rasa terhibur juga dengan kedegilannya. Suka dengan sikap berdikari dan beraninya. Hana digambarkan sebagai gadis yang happy-go-lucky dan berdikari.
Jalan cerita yang menarik serta menghiburkan. Penuh rasa dan warna. Syabas untuk penulis walaupun ini merupakan percubaan pertamanya. Sesuatu yang membanggakan.
Permulaan citer buat saya teruja. Kisah empat tahun kemudian best juga part when Hana mula kerja dengan Tuan Muda Badri Syah. Tapi terus mood saya perlahan merundum selepas tahu ramai orang yang meninggal. Macam mana nak ada kisah keluarga bila mak bapak watak utama dah meninggal. Short and tak sweet pun penulis matikan parents dorang.
Pembacaan saya dah mula perlahan dan kadangkala bosan. Banyak penceritaan yang berulang dan takde excitement walaupun ada terselit gangsterism.
Saya tertanya-tanya semua watak ni umur berapa? Bujang terlajak 40an ke? Cuma tahu Hana dalam lingkungan umur 23-24 tahun sebab baru dapat ijazah. Tuan Muda Badri, Rayyan, along Hanafi, Kak Ida, Pak Mail dan isterinya Tuti (orang Indonesia ke?) semua saya fed up tak tahu tua mana dorang ni.
Sebagai pembaca, saya layarkan video dan gambarkan every scene. Mungkin umur watak tak penting pada pembaca lain, tak tahu lah kan. Actually it relates well with their characters.
Bagaimanapun, bahasa penulis yang santai dan senang dibaca saya kasi kredit. Plot yang lain dari yang biasa pun saya puji cuma kurang rempah ratus dan perencah so cliffhanger is missing.
Hana ke pantri. Tekaknya terasa haus. “Buat air coklatlah.” Dibuka sebungkus Cadbury, dituangkan ke dalam cawan, curah air panas dan kacau.
“Laaaaa, mengular ya?” Muncul Zaiton dengan wajah yang muram.
“Hauslah, kak.” Hana berasa pelik. Zaiton tidak pernah sesedih begini.
Zaiton menarik kerusi. Duduk dan terus mengelamun panjang. Mengeluh diri, mengenangkan nasib akan datang apabila Tuan Rayyan mengambil alih Jaaf Plantations Sdn Bhd daripada Tuan Muda.
“Kak Zai ni, cuba cerita apa masalah?” Soal Hana ingin tahu.
“Tuan Muda makin hari, makin baik. Kak Zai lega sangat. Hurmmm… mungkin disebabkan Cik Tunang dah kerja dekat-dekat si…” Tiba-tiba Zaiton berhenti cakap. Dipandangnya ke arah Tuan Muda yang baru sahaja berdiri di hadapan pintu pantri. Spontan dia berpaling ke arah Hana yang begitu tenang sekali. Tertib sambil mata menghadap dinding. Meneguk dan menikmati air coklat tanpa memandangnya atau menegur Tuan Muda sekalipun.
“Tuan Muda nak air? Saya buatkan.”
“Hana minum apa?”
“Air coklat Cadbury. Nak?” Jawab Zaiton tanpa menunggu Hana menjawab. Tahu sangat dia. Sah tengah bergaduh. Lagi dan lagi!
“Saya nak yang ni!” Badri tidak senyum. Terus diambilnya cawan daripada tangan Hana dan beredar keluar.
Terperanjat Zaiton.
“Cik Hana gaduh lagi dengan Tuan muda?”
“Belum lagi. Kenapa Kak Zai tanya?” Hana relaks sahaja walaupun sebenarnya dia pun tergamam tadi.
“Dah berbaiklah kiranya? Kan?”
“Hmmmm… pun tak juga.”
“Cik Hana dengan Tuan Muda dah tak payah berahsia kan?” Zaiton tongkat dagu ke meja.
“Rahsia syarat tu ya? Dah tak payah. Huhuhu! Bagus kan?”
“Rahsia syarat? Bukan rahsia bertunang?” Pening balik Zaiton.
“Huh? Saya tak kenallah tunang Tuan Muda. Lantak dialah kalau tunang dia dah kerja dekat-dekat sini. Bagus juga. Kalau Cik Tunang dia terjah maki hamun saya pun bagus. Saya ada alasan. Tuan Muda dah tak bolehlah paksa saya buat itu ini, kan? Tuan Muda mesti pilih tunang terchentaa dia tu! Hehehe…” Seketul-seketul Hana senyum dan gelak.
“Dan tak payahlah juga saya kena mengekor temankan dia sana-sini. Tension tau. Saya ni pustakawan peribadi dia aje.”
Ternganga mulut Zaiton dengar bebelan Hana. Apa punya ngok ngek lah budak ni! Allah!
Kelihatannya ada kelibat bayangan seseorang di luar pantri yang mencuri dengar perbualan mereka berdua.
“Bukan. Maksud Kak Zai, Cik Hana dah tahu tak siapa tunang Tuan Muda tu?”
“Oh yang tu. Belum Kak Zai.”
Pap! Zaiton tepuk dahi. “Dia tak tahu lagi rupanya. Aduh! Pening kepala aku!”
“Dah Tuan Muda tak kenalkan, manalah saya nak tahu.” Hana bangun dan membancuh air coklat Cadbury yang baru. “Kak Zai bayangkan ya, tiba-tiba Cik Tunang Tuan Muda datang masa Tuan Muda ambil cawan air yang saya dah minum, tak ke jadi hal? Eeee tak leh blah la! Seram saya!”
Badri terus balik ke biliknya. Curi dengar pun tak begitu membantu tenteramkan hatinya yang rawan. Tarik nafas panjang dibuatnya.
“Aduh!” Zaiton picit kepala. “Apa sampai ke situ kau fikir? Ish kau ni Hana. Macam-macam hallah.”
Hana tercengang. Lain benar, Kak Zai pagi ini. “Malaslah nak borak dengan Kak Zai. Saya nak balik perpustakaanlah!”
Zaiton lambai tangan. “Pergilah berhambus cepat. Sebelum meletup kotak kepala aku ni kau orang berdua kerjakan! Jalan!”
Nak lebih lagi?, boleh dapatkan di