[SNEAK PEEK] LOVE DECANTED

Love Decanted By Emilie Ryan

“Are you ready for that glass of wine? I’m buying.”

Julie did a double-take. She had expected an argument, or at least to be blamed for failing to warn him adequately, which is what would have happened with her mom, and with Richard. “Yeah, I am.”

“Good. Then, let’s go.” He extended his hand and helped her up.

Outside the hotel’s entrance, Julie marvelled at the five-story building, taking a few pictures with her phone. With its turrets and blue-grey tiled roof, the Hôtel du Bailliage blended in seamlessly with the surrounding architecture, and it resembled the nearby fortress, only on a smaller scale.
Inside, up a flight of stone stairs, she took in the cool, damp air—a welcome change from the shimmering heat outside—as well as the aromatic, almost exotic scent of weathered wood. A large reception counter filled most of the lobby, beside which sat a matching round table and chairs. With her nerves starting to settle, she walked over and ran her hand over one of the royal-blue velvet seats, which had a smooth, luxurious feel.
The receptionist, a middle-aged woman with an hourglass figure and jet black hair, soon appeared through a set of gold chenille curtains. Her black nail polish and dark red lipstick caught Julie’s attention, bringing to mind Anika’s most recent Halloween costume—a medieval sorceress. She chuckled inwardly at the image, making a mental note to tell her sister-in-law about her seemingly long-lost dark twin.

“Bonjour,” said the receptionist in an inviting tone. “I’m delighted to welcome you to your home away from home.”
Julie pulled out a folder identical to the one she had given Peter on the plane, leafing through a few pages before finding their reservation.

“One night, two guests, under Morissette.”

“Ah, yes, Ms. Morissette and Mr. Marconi. We’ve been expecting you. How was your journey to Chinon?”

“The drive was pretty, although parking seems to be a little tight around here.”

“Yes, the streets are narrow, indeed. I’ll take you to your room shortly, but before I do, are you planning to dine with us tonight?”

Julie had done some research on the village before departing, learning from several websites the hotel had one of the highest-rated restaurants in the region. “We were actually hoping to eat here if there’s still room. I tried to reserve online, but for some reason, the app wouldn’t allow it.”

“That sometimes happens, unfortunately. We’re full until seven-thirty, but you could have your pick after that.”
With her energy starting to wane, Julie could only assume Peter also felt the jetlag kicking in. And, with his request for some R&R, she figured that timing might just work. They could unpack, take a shower, and maybe even have a nap. “What about eight o’clock?”

“Perfect. Give me a moment while I call over to confirm your reservation.”

While the hostess picked up the phone, Julie further perused the lobby. She admired the old-fashioned radiator, the patterned marble floor, and the embossed brass fixtures, all with the same stylized Fleur-de-Lys design.
Feeling more in her element, she turned to Peter, who stared at one of the brass plaques on the wall. Her mind drifted to an image of him as a courtier dressed in lime-green tights and a white bouffant top, prancing around to the tune of a lute. The absurdity of the image made her laugh.

“What’s so funny?” he asked, placing his hand on the small of her back.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/307329

[REVIEW] MR PHOTOGRAPHER

Mr Photographer Oleh Rafina Abdullah

Nur Adinda, sang model yang suka cakap lepas, melawan dan gemar membuat keputusan melulu. Abdul Wafi, si jurukamera yang penyabar, pendiam, introvert dan setia.

Lima tahun hubungan cinta mereka, ia dipenuhi dengan warna hitam dan putih. Mereka sering bertengkar tetapi berbaik semula dalam waktu yang singkat.

Hadir orang ketiga, Natalia Gondang yang cuba memisahkan Dinda dan Wafi. Dinda yang jenis melawan dan suka mengutuk depan-depan, tidak mudah kalah dengan Natalia.

Mampukah Wafi bersabar dalam menangani kerenah Dinda?  Berjodohkah mereka?


Tengok kulit buku pun dah dapat vibe vibe buku ni genre romantik kan? Ke admin je rasa gitu? Hahahaha. Sebab masa admin tertarik nak baca buku ni, admin tengok cover dia pastu admin bermonolog, mesti ni buku romantik, sang hero merupakan seorang encik photographer. Lepastu admin pun berangan, bestnya dapat buah hati mr photographer, senang semua gambar cantik, boleh up banyak banyak kat instagram. Gituuu! Berangan je la admin mampu, kan percuma. Hihihi. 

Cerita ni mengisahkan sepasang kekasih yang telah bercinta dalam jangka masa yang panjang. Si gadis, Nur Adinda mempunyai perangai yang Allahu admin nak bagitahu bukan main ‘cengey’ bak kata orang utara, kontra dengan perangai si jejaka, Abdul Wafi yang penyabar, setia, introvert, walaupun pekerjaannya adalah seorang photographer yang berjumpa dengan bermacam macam orang lebih lebih lagi model.

Kisahnya mereka ni selalu gaduh tapi disebabkan si lelaki punya kesabaran dan kesetiaan yang tinggi, mereka selalu akan berbaik semula selepas gaduh. Awww so sweet! Tapi, konflik bermula dengan hadirnya orang ketiga yang cuba untuk memisahkan pasangan kekasih merpati dua sejoli ini. Agak agak, panjang tak jodoh mereka? 

Bagi admin, cerita ni sesuai betul untuk para remaja sehinggalah golongan dewasa. Banyak pengajaran dan tauladan yang kita boleh ikuti. Lagi lagi kesabaran si Wafi tu. Hahahaha.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/347814

[SNEAK PEEK] SEANDAINYA CINTA

Seandainya Cinta Oleh Rasya Haikal

“Are you sure he willl come Datin?”

“Iya dia mesti datang punya, jangan risaulah,” jawab Datin Sarimah sambil melihat cermin kecil ditangan untuk meratakan merah gincu di bibirnya.

Mata Nadia masih meninjau-ninjau di luar perkarangan banglonya menanti seseorang yang diharapkan hadir di majlis hari jadinya. Datin Sarimah hanya tersenyum sambil memberi sokongan pada gadis genit di depannya. Usaha untuk memikat Amsyar bermula dengan mengadakan jamuan ringan pada hari jadinya. Harapan tinggi dipasang agar dengan kehadiran jejaka itu dia dapat mewarnai hatinya dan dapat berbual mesra dengan jejaka itu. Pelbagai juadah makanan tersedia menunggu masa untuk disantap. Tetamu jemputan mulai hadir memeriahkan majlis di banglonya.

“Happy birthday Nad,” suara ucapan hari lahirnya tidak putus-putus diterima setiap kali tetamu melangkah masuk ke dalam banglonya.

Fawwaz tiba-tiba membuat kehadiran mengejut sambil menghulurkan sekotak hadiah istimewa.

Nadia menyambut hadiah itu dengan senyuman.

“Thank you for coming Fawwaz, please help yourself, ” ujar Nadia sambil meminta Fawwaz melayan dirinya sendiri. Sementara itu matanya masih meninjau-ninjau di luar rumahnya tidak putus asa menunggu.

“Cari siapa tu?” usik Fawwaz sambil menghirup air jus oren dan memandang wajah Nadia dengan senyuman menggodanya.

“Eh tak adalah, hehe,” Nadia terkejut dengan sapaan Fawwaz.

“Kenapalah mengharap pada yang dah berpunya, yang depan mata ni kan ada?” usik Fawwaz lagi dengan sinis sambil melayangkan kerlingan mata nakal pada Nadia. Dia seolah tahu apa yang sedang ditunggu oleh gadis itu.

“Eh apa you merepek ni?” omel Nadia sedikit kasar kali ini bengang dengan gurauan Fawwaz.

“Fawwaz !”

Tiba-tiba Datin Sarimah bersuara memanggil anak buahnya setelah menyedari air muka Nadia berubah apabila didekati anak buahnya sebentar tadi.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/348356

[REVIEW] THE LUNATIC MAFIA

The Lunatic Mafia Oleh Fahizah Reena

Kayden Arata. Dia adalah syaitan, pembunuh kejam, dan seorang mafia yang tidak pernah mempunyai peri kemanusiaan. Jiwanya sudah lama mati dengan titik-titik hitam. Tangannya tak pernah lelah meragut nyawa manusia tanpa mengira siapa mangsanya. Darah juga telah menjadi kegemarannya tiapkali nyawa manusia direntap tanpa belas. Erangan dan lolongan manusia meminta pertolongan bagaikan melodi indah menerobos ke dalam ruang corong telinganya. Semakin mangsa menangis, semakin jiwanya terlonjak riang dan ghairah mahu segera menamatkan riwayat mereka. Dia… psikopat yang sangat gila! 

Bummm! Kerana satu kemalangan, manusia berhati syaitan itu telah menemui seorang gadis montel bernama Melati Akasia. Bersama gadis itu, dia terkadang berubah laku daripada kebiasaan. Gurau senda juga sering bermain di bibirnya kerana hati telah ditebuk keriangan melihat tingkah laku Melati yang mencuit hati. Kerana itu, dia berhasrat hendak menjadikan Melati hak milik mutlaknya. 

“Aku tak benarkan kau balik. Aku nak kau jadi hamba aku.” – Kayden

“Hamba? Ingat ni zaman kuno ke ada hamba?” – Melati

Melati Akasia, seorang gadis muda yang telah kehilangan kedua ibu bapanya dan tinggal bersama mak ciknya. Dia terpaksa menumpang kasih di rumah orang dan dilayan seperti orang gaji. Namun begitu, dia tidak pernah merungut kerana dia bersyukur masih ada tempat berteduh. Kehidupannya normal sehinggalah takdir mempertemukan dia dengan lelaki mafia yang sangat gila. Perangai lelaki itu sering membuatkan dia turut hilang kewarasan. Kekejaman lelaki bernama Kayden itu adalah kekejaman pertama yang pernah dilihat. Pembunuhan pertama telah disaksikan depan matanya sehinggakan dia menjadi trauma. 

“Sayang… mari sini dekat dengan aku, kita buat sama-sama. Aku ajar kau ilmu baru. Ilmu melakar lukisan… Dan, ilmu minum air merah…  Nak tak, sayang?” – Kayden

“K… Kayden, s… saya tak nak… Tolong jangan paksa saya.” – Melati

Kegilaan Kayden tidak terhenti di situ, selagi Melati tidak dapat dimiliki, dia akan lakukan apa sahaja walaupun dengan cara membunuh. Dia juga akan menghancurkan sesiapa sahaja yang berani membuat Melati menderita. Dia bernekad sebegitu hanya kerana Melati merupakan gadis pertama yang telah berjaya menjadikan dia obses separuh gila seperti ini. Dia tidak tahu ini adalah cinta mahupun permainan jiwa, namun dia berkeras hendak mengejar Melati sehingga ke hujung dunia. Melati pasti berada dalam genggamannya meskipun nyawanya jadi taruhan! Dapatkah kehendak bertunjangkan nafsu itu terlaksana? Ataupun Melati berjaya membebaskan diri daripada cengkaman  mafia berjiwa syaitan itu?

“Cam tak muka aku? Let me introduce myself, aku Hayden Ryuzaki… Your big brother. Well… I’m still alive.” – Hayden


Hai semua! Kali ini, admin memilih untuk review buku yang agak ganas sikit. Apa yang ganasnya? Tak perlu tanya pun takpa kan sebab baca tajuk pun dah kedengaran agak ganas, The Lunatic Mafia, gituuu! Ala ala vincenzo cassano! Apatah lagi tengok cover book dia, ganas betul dengan pemilihan warna yang juga ganas iaitu warna hitam dan merah. 

eBook ini mengisahkan tentang seorang mafia yang terlalu jahat dan kejam. Dia sedikit pun tidak rasa bersalah membunuh dan meragut nyawa orang malah dia merasakan itu satu kelegaan apabila dapat membunuh orang. Hatinya tidak tenang jika tidak meragut nyawa seseorang dalam sehari. Tetapi semuanya berubah apabila dia terlibat dengan satu kemalangan bersama seorang gadis molek yang berbadan comel, Melati. Sejak dari itu, tingkahnya seakan berubah apabila bersama dengan gadis itu dan dia berkeinginan untuk memperisterikan gadis itu.

Segalanya menjadi mimpi buruk kepada Melati apabila dia menyaksikan babak yang menyeramkan dan membuatnya menjadi trauma. Melati telah menyaksikan scene pembunuhan yang kejam depan matanya sendiri. Macam dalam filem tu. Fuhhhh, kalau admin ada kat tempat Melati, tak tahu lahhh apa nak jadi, mungkin terhenti jantung admin ditempat kejadian. Ganas kan?

Bagi admin, buku ni agak ganas untuk dibaca oleh remaja di peringkat sekolah rendah. Untuk remaja di peringkat sekolah menengah pula, mungkin perlukan bimbingan orang dewasa. Untuk orang dewasa, yang takut scene scene berdarah atau ganas ni, tak digalakkan la membaca takut anda trauma pulak membayangkan nanti. Tetapi, untuk yang sukakan buku buku yang ganas dan lasak, sangat sesuai untuk baca.

Disebalik keganasan, ada juga nilai nilai murni yang penulis terapkan dalam karya ini. Yang baik, kita jadikan contoh, manakala yang agak ganas kita cuba cari pengajaran yang tersembunyi.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/348201

[SNEAK PEEK] PUTERI ARYANA

Puteri Aryana Oleh Shahariah Ismail

“Ary, masuk bilik saya.” Intercom di atas meja Aryana berbunyi. Dengan langkah berat, Aryana menuju ke bilik Norman.

“Apa ni?” Norman campak surat perletakan jawatan Aryana ke atas meja.

“Saya nak berhenti.”

“Nonsense! Saya tak boleh terima perletakan jawatan awak. We need to talk!”

“Man, keputusan ni tak ada kena mengena dengan apa yang terjadi. Sudah tiba masanya untuk saya melakukan apa yang saya nak dan inilah masa yang paling sesuai.” Aryana cuba bertenang dengan sikap Norman.

“Ary, awak tak tau apa yang terjadi pada malam tu,” ujar Norman tiba-tiba.

“Dan saya tak nak ambil tahu,” tegas Aryana.

“Memang saya bersalah ikut Aqila tapi apa yang berlaku bukan atas kehendak saya. Aqila yang goda saya. Saya…”

“Sudahlah! Saya tak nak dengar semua tu. Apa yang berlaku, bukan urusan saya dan saya tak nak tahu. Saya tak perlu sebarang penjelasan daripada awak. Kalau awak nak rasa bersalah, bukan pada saya tapi pada Allah. Awak tak perlu minta maaf pada saya pun tapi pada Dia.” Sempat lagi Aryana beri tazkirah.

“Maafkan saya, Ary. Saya tersilap Langkah. Saya keliru. Saya sayangkan awak dan masih cintakan awak!”

“Kenapa awak nak minta maaf dengan saya? Awak tak buat salah apa pun pada saya. Tolonglah jangan macam ni. Awak tunang kakak saya. Untuk pengetahuan awak, selama ni saya anggap awak kawan baik saya aje. Tak lebih dari tu. Eloklah kalau ia kekal macam tu sampai bila-bila.”

“Kalau awak masih anggap saya kawan baik awak, kenapa awak nak tinggalkan saya macam ni?”

“Kerana keadaan sudah berbeza. Kita dah tak boleh macam dulu lagi. Awak tau macam mana hubungan saya dengan Qila. Awak fikir, dia boleh terima saya bekerja dengan awak lagi? Saya pun tak suka buat semua ni tapi saya tak ada pilihan.” Aryana jeda sebentar. Dia sedikit penat. Nafas ditarik lalu dihembus perlahan sebelum menyambung kata-katanya.

“Lebih baik kita berpisah sekarang daripada kita saling bermusuhan kemudian hari. Saya akan siapkan projek rumah Datin Liza. Lepas tu, saya akan mula hidup baru, jauh dari sini. Walau di mana pun saya berada, saya akan sentiasa mendoakan kebahagiaan awak dan kawan-kawan yang lain.”

“Tapi…”

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/347815

[SNEAK PEEK] CHINDA

Chinda Oleh Marisa Fendi

Joe grabbed him by his shirt collar. “Where is it? Where did it go?”

“What do you mean?”
“There was— There was something—”

As Joe tried to force the words out, Adam noticed three long scratches on his upper left arm. He helped him up and the two raced out of the house.
Adli was the last to reach the door. He paused and hurried back inside. He returned to the room, glanced at the shelf where he’d left the book, grabbed it and rushed out of there as quickly as he could.
Sweat trickled down his forehead as he made his way through the jungle.

“Adam! Joe!” he shouted.

A shadow moved on his right.
He dashed behind a tree and squeezed himself in-between the roots. He closed his eyes, jaw trembling at the snapping of a twig.
The shadow was clear in sight. It crept up behind his tree, gradually making its way to him—and then it was gone.
He stood on his wobbly legs and looked out into the open.
Something hard struck him in the head. He was fighting to stay on his feet when he was hit with another blow on his back. He pushed himself forward, knocking down whatever it was aside. He lifted the book above his head, ready to aim, until he realized he was staring at a girl armed with a branch.

“Wait!” he said as she raised her branch. The sharp end grazed his arm and he dropped the book.

Her eyes widened as he began to bleed.

“You’re real?” she huffed.

Voices came from nearby, calling out Adli’s name. Adam appeared past the bushes with Joe.
The girl turned around, weapon ready.

“No, no, no!” Adli said. “That’s my brother!”

Seeing Adli, Joe heaved a relieved sigh and fell to his knees.

“You’re alive!” he exclaimed, a bit dramatically.
“Where were you?” Adam asked.

The girl watched from the side as the three of them had their little reunion. Her fingers were tight around the branch.
Adli turned to face her. Despite her looking like she had just crawled out of the earth, she was vaguely familiar.
And then it hit him.

“I know you,” he said.
She didn’t move or speak or even blink.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/347296

[REVIEW] DIA ISTERI TAK MAKAN SAMAN

Dia… Isteri Tak Makan Saman Oleh Cik Tet

Perwatakan Husna yang degil dan suka melawan telah membuahkan rasa cinta dalam hati Amzar, seorang jejaka yang berumur awal 40-an. Lagi kuat Husna melawan, lagi besar keinginan dalam hatinya untuk memiliki anak manja Pak Cik Hamidi itu. “Una nak kahwin dengan saya?” “Tak naklah, Una. Dahlah tua, muka penuh dengan semak-samun. Gelilah, pak cik. Nak cari bibir pun tak jumpa.” “Kenapa nak cari bibir saya? Una nak buat apa dengan bibir saya ni?” Walau luaran berperang mulut, namun hati di dalam bertaut. Tetapi berita penjodohan yang telah diaturkan oleh ibu tirinya, memusnahkan semuanya. Husna kian memberontak. Terdesak ingin keluar dari pernikahan tanpa kerelaan, Husna membuat pakatan dengan Amzar. Amzar bagaikan orang mengantuk disorongkan bantal. Si ‘tupai comel’ sudah masuk ke dalam perangkap yang sudah lama dipasang. Sebumbung dengan Amzar, aksi berani pemuda itu buat Husna bingung dalam debar. “Pak cik cakap apa tadi?” “Abang nak Una.” “Sekali lagi.” “Abang nak Una, sayang.” Siapa Amzar sebenarnya? Kenapa setiap layanan lelaki itu mengundang debaran yang begitu kuat di dalam dada? Dan bagi Amzar… Husna memang jenis ‘Tak Makan Saman’. Lagi Husna melawan, lagi dia bertambah miang. Bila singa jantan tunjuk taring, tak cukup dahan tupai comel nak lari.


Dalam ulasan buku min kali ni, min pilih novel untuk diulas berdasarkan cover buku hehe. Bak kata pepatah orang putih, “don’t judge book by its cover” kan? Haaa min tak judge, min cuma pilih je hehehe. Cover yang digunakan penulis terkenal ni memang sangat comel dan rasa macam sweet je kan. Senang cerita, tengok cover dia, tahu la yang jalan cerita novel ni mesti romantik dan sweet. Gituuu!

Novel ini mengisahkan seorang gadis bernama Husna. Husna adalah anak manja Pak Hamidi. Amzar Kusyairi pula anak saudara emak tiri Husna yang terlajak tua. Mereka berkahwin dengan cara yang sangat unik. Husna larikan diri ke rumah Amzar. Di sana Amzar mulakan misi memikat isteri. Tapi rumahtangga mereka kerap kali di ganggu oleh perempuan keliling. Apakah yang dilakukan Husna dan Amzar untuk masalah rumahtangga mereka? 

Admin juga berpendapat yang banyak part yang boleh dijadikan pengajaran kepada kita sebagai seorang manusia. Penulis memang menekankan nilai nilai murni yang perlu diikuti. Selain itu, novel ini jugak sesuai dibaca oleh remaja dan keatas. Bagi admin, novel ini juga antara karya Cik Tet yang seronok dibaca. Tambahan pula, novel ini selalu jadi bestseller ebook dalam website esentral.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/344454