[SNEAK PEEK] WITH ALL MY HEART

With All My Heart Oleh Adeeba Eryna

AKU kini berada di hadapan rumah banglo dua tingkat milik umi, masih teragak-agak untuk masuk ke dalam. Setelah agak lama berdiri di hadapan pintu pagar, akhirnya aku melangkah jua masuk ke dalam rumah umi. “Assalamualaikum,” ucapku sebelum melangkah masuk.

Kedengaran suara umi dan juga suara seorang wanita yang tidak aku kenali berceloteh sehingga kehadiranku tidak mereka sedari. Jantungku mula berdegup hebat. Sebaik sahaja aku tiba di ruang tamu, aku melihat seraut wajah yang tidak aku kenali. Pandangan kami bertembung.

Hatiku tiba-tiba resah. Wajahnya seperti pernah aku lihat dan pandangan mata itu sungguh tajam. Kaki aku terhenti melangkah dengan sendirinya apabila dilemparkan pandangan sebegitu.

“Ira, duduklah. Ni Azura. Zura, ni Syafira Arissa, anak angkat umi dan jugak menantu umi.” Umi memperkenalkan kami berdua. Perlahan-lahan aku melangkah mendekatinya dengan hati yang tidak tenang.

Aku cuba menghulurkan tangan untuk bersalam dan pantas dia bangun dari sofa dan menyambut tanganku. “Inilah Syafira ya? Panggil aje akak, Kak Zura. Akak minta maaf sebab kami langsungkan perkahwinan kami sebelum Ira sebab Adam tu tak sabar sangat. Akak minta maaf ya,” ujarnya bersama senyuman namun hatiku tersentap.

Apa maksud kata-katanya itu? Abang Adam tidak sabar? Abang Adam tidak sanggup untuk berkahwin denganku jadi dia mengikat hubungan mereka terlebih dahulu agar aku memegang status isteri kedua. Adakah itu maksudnya? “Tak mengapa akak, ni semua takdir ALLAH yang Maha Esa, saya terima dengan reda. Insya-ALLAH ada hikmahnya,” jawabku tenang.

Dia bagaikan kehilangan kata-kata namun senyuman masih terukir di bibir. “Zura, jangan berdiri lama-lama tak bagus untuk kandungan.” Aku terkaku mendengar bait-bait yang umi tuturkan.

“Kak Zura mengandung?” soalku bagaikan tidak percaya. “Baru dua minggu,” jawabnya sambil memegang perutnya dengan senyuman yang sukar untuk aku tafsirkan maknanya. Hatiku bagaikan dirobek-robek. Berita yang baru aku terima sungguh menyakitkan hatiku biarpun aku tahu aku tidak sepatutnya mempunyai perasaan sedemikian.

Astagfirullahalazim, aku memperbanyakkan istigfar. Cahaya mata adalah anugerah yang paling terindah di dalam hidup seorang wanita, aku sepatutnya tumpang gembira. “Alhamdulillah, akak kena jaga kandungan akak baik-baik. Duduklah akak,” ujarku sambil memegang tangan dan mendudukkannya di sofa. “Terima kasih Ira. Abang Adam pun bukan main gembira lagi.

Dia asyik marah-marah aje dekat akak kalau akak buat apa-apa kerja,” ujarnya lagi. Aku hanya tersenyum biarpun hatiku bagaikan ditusuk sembilu bertubi-tubi dengan setiap kata-katanya.
“Ira, jom tolong umi masak. Azura dengan cucu umi dah lapar tu,” ajak umi dan dia mula melangkah menuju ke arah dapur.

Aku hanya mengangguk. Sebelum aku membontoti langkah umi, aku sempat melemparkan senyuman kepada Kak Azura namun senyumanku dibalas dengan jelingan yang tajam. Terkesima aku seketika. Adakah Kak Zura benci kepadaku?

“YA ALLAH, umi bersyukur sangat Azura dah mengandung. Lama umi tunggu untuk menimang cucu,” ujar umi dengan senyuman lebar. Aku turut sama melemparkan senyuman biarpun hatiku menangis. Adakah umi terlupa aku juga isteri kepada Abang Adam dan juga menantunya? Sesekali terasa diriku ini bagaikan tidak diperlukan lagi. “Alya tetap tak suka dekat Kak Zura!” bantah Alya yang muncul tiba-tiba entah dari mana.

Kami berdua terkejut. Alya datang ke arah kami dan dia memegang erat tanganku. Sedikit kekuatan bagaikan mengalir ke dalam tubuhku melalui sentuhan itu. “Alya, kenapa cakap macam tu? Azura tu isteri Adam, kakak ipar Alya,” marah umi. “Bagi Alya, kakak ipar Alya hanyalah Kak Ira. Alya tak perlukan perempuan lain untuk menggantikan tempat Kak Ira,” tegas Alya.

Wajah umi berubah tegang. “Alya!” Umi mula meninggikan suara. Aku pantas menenangkan mereka berdua. “Alya, jangan macam ni. Walau apapun, Kak Zura dah jadi kakak Ipar Alya. Alya kena terima tu,” pujukku. Umi kelihatan sedikit tenang apabila aku membelanya.

Alya hanya mencebikkan bibir menandakan dia masih tidak bersetuju. “Umi nak tengok Azura. Ira dengan Alya tolong masakkan makanan tengah hari,” arah umi dan berlalu keluar dari ruang dapur. Aku hanya memandang langkah umi dengan pandangan sayu.

Kini, aku dipinggirkan. Tidak mengapalah, umi tengah gembira sekarang. Kegembiraan umi kebahagiaan aku juga. “Akak jangan sedih ya. Ira sentiasa bersama akak,” ujar Alya lalu memeluk erat tubuhku.

Aku menarik nafas panjang sebelum mengangguk perlahan. “Akak jangan terlalu rapat dengan Kak Zura ya kak. Jangan percayakan dia.” Alya berkata dengan serius. Aku tersentak. “Kenapa Alya?” “I have a bad feeling about her.

Akak ingat tak masa akak hampir kena langgar kat pasar hari tu?” soal Alya. Aku mengangguk. Dahiku berkerut dengan soalan Alya. Kenapa dengan peristiwa itu? Apa kaitannya dengan Kak Azura? “It was her on that car,” jawab Alya dengan wajah yang serius menunjukkan dia tidak berbohong.

Aku terkejut besar. Betul ke dia? Aku cuba mengingati kembali wajah seorang perempuan yang berada di sebelah kerusi penumpang di bahagian depan sebuah kereta yang hampir melanggarku tempoh hari.

Hatiku berdegup kencang. Memang dia! Aku tidak mampu mengecam wajahnya tadi kerana kali ini dia memakai tudung biasa tidak seperti dulu yang menampakkan separuh rambutnya.

Perasaan takut mula menguasai diri. Adakah Kak Zura sengaja untuk mencederakan aku? “Mungkin kebetulan aje Alya,” jawabku cuba untuk menenangkan Alya biarpun hatiku sendiri dihuni perasaan gelisah. “Apa pun terjadi, akak jangan terlalu rapat dengan dia dan jangan percaya apa-apa yang dia. Alya bimbang dia ada agenda lain untuk cederakan akak,” ujarnya dengan nada tegas.

Tidak pernah aku melihat Alya setegas dan serisau ini sebelumnya kerana Alya seorang gadis yang ceria. “Yalah, Alya jangan risau. Perasaan Alya aje tu,” ujarku sambil menguntumkan senyuman agar

Alya tidak terlalu risau diri aku. Aku juga tidak mahu bersangka buruk kerana kejadian yang berlaku mungkin hanya satu kebetulan ataupun wanita yang aku lihat ketika kejadian dulu ialah wanita lain.

Tidak beberapa lama kemudian, kedengaran deruman kereta di perkarangan rumah menandakan Abang Adam kini sudah pulang. Mengenangkan Abang Adam pulang untuk bertemu dengan Azura sahaja semakin membuatkan hati ku terluka. Air mata yang ingin mengalir kutahan sehabis dayaku.

Aku tidak keluar untuk menyambutnya, tumpuan aku hanya kepada lauk pauk yang sedang aku dan Alya uruskan. Seketika kemudian, umi kembali ke dapur, katanya ingin masak gulai ayam kerana Kak Zura mengidam untuk merasa masakan umi.

Sekali lagi aku diketepikan namun aku cuba memujuk hati, seorang wanita yang mengandung amat memerlukan perhatian penuh dari keluarga terutama sekali suami.

Sejam kemudian, segala lauk pauk sudah sedia terhidang, aku diarahkan umi untuk memanggil Abang Adam dan Kak Azura makan bersama. Dengan hati yang berat aku melangkah ke ruang tamu.

Aku kuatkan hati untuk melihat adegan mesra mereka berdua. Bayangan adegan-adegan mesra mereka sahaja sudah melemahkan semangatku. Ya ALLAH, berikan hamba-MU ini kekuatan.

Hampir sahaja tiba di ruang tamu, kedengaran mereka berbual. Aku menarik nafas panjang sebelum sekali lagi memulakan langkah. “Kenapa you beritahu umi tentang kandungan ni? Kenapa you datang tiba-tiba tanpa beritahu I terlebih dulu?” soal Adam bertubi-tubi.

Kakiku terhenti melangkah. “I tak sengaja, tadi I mual, umi you nampak. Lepas tu dia tanya, takkan I nak tipu pulak. I saja datang awal sebab teringin nak jumpa dengan umi,” jawab Kak Zura seakan-akan membela diri.

Aku kehairanan. I? You? Macam tiada kemesraan dalam perbualan mereka dan perbahasaan diri mereka masing-masing. Sungguh aneh.

Kedengaran Abang Adam mengeluh panjang. “Kenapa you beritahu umi yang kandungan you berusia dua minggu sedangkan you tahu hal yang sebenarnya kan?” Kedengaran Adam sedikit tertekan. “You jangan risau. I akan uruskan semuanya, yang penting kita raikan hari ni. Umi you pun gembira takkan you nak rosakkan kegembiraan dia kan?” kata Kak Zura dengan tenang dan Abang Adam hanya terdiam. Aku dapat merasakan ada sesuatu yang disembunyikan mereka.

Setelah melihat keadaan semakin tenang aku keluar dari tempat persembunyianku. “Abang, Kak Zura, jom makan. Makanan dah sedia,” ujarku. Aku langsung tidak memandang ke arah Abang Adam biarpun aku tahu pandangannya hanya tertumpu ke arahku.
“I… Ira pun ada de… dekat sini?” soalnya tergagap-gagap.
“Umi call tadi suruh balik,” jawabku pendek, pandanganku dihalakan ke tempat lain.

Aku bimbang air mata akan tumpah jika pandangan aku bertembung dengannya. “Jom, sayang!” Dengan ceria Kak Zura memaut lengan Abang Adam dan membawanya ke dapur. Raut wajahku kawal sedaya upaya.

Sabar Ira, kau tidak boleh lemah. Memang inilah kenyataan hidup kau yang sebenarnya, kau harus terima dengan redha dan berlapang dada. Insya-ALLAH, setiap kejadian yang berlaku ada hikmahnya.

Aku mengeluh panjang sebelum menuruti langkah mereka. “UMI, mana tomato dan kobis goreng Kak Ira?” soal Alya. Aku juga turut mencari sayuran yang baru aku goreng sebentar tadi. Sejak aku kecil sehingga kini, kedua-dua sayur itu tidak boleh dipisahkan dariku.

Setiap kali aku makan, kedua-dua sayur mesti menjadi salah satu hidangan di meja makan. “Umi tak keluarkan. Ada dekat dapur, Zura cakap dia mual bila nampak sayur tu. Tak apa kan Ira tak makan sayur tu untuk tengah hari ni?” ujar umi.

Aku terkesima. Perasaan sedih mula menguasai diri. Aku memandang Kak Zura dan Abang Adam yang duduk bersebelahan.

Pandangan mata aku dan Abang Adam bertembung namun segera aku larikan. “Kalau macam tu tak apalah umi,” ujarku dengan sayu.
“Mana boleh, umi pun tahu kan Kak Ira tak lalu makan tanpa sayur tu,” bantah Alya yang berada di sebelahku. “Umi tahu, tapi kesian kat Zura. Ataupun Ira boleh makan kat dapur sebab Zura alah dengan tomato dan kobis goreng tu. Kalau boleh umi tak nak kandungan dia terjejas.” Cadangan umi membuatkan hatiku semakin parah.

Aku disuruh makan di tempat lain. Hina sangatkah diriku ini? Jikalau arwah ibu dan ayah masih ada pasti aku tidak dilayan sebegini. “Umi!” Serentak Abang Adam dan Alya memprotes kata-kata umi namun hati yang sudah terluka ini tidak mungkin sembuh dengan pantas.

Mereka berdua juga kelihatan terkejut dengan kata-kata umi mereka. “Alya, pergi ambilkan sayur goreng tu. Zura, I tengok you okey aje makan sayur dekat rumah, takkan sekarang tiba-tiba tak boleh.” Abang Adam tidak berpuas hati.

Alya segera bangun dan bersedia untuk melangkah ke dapur.
“Aduh! Sakitnya kepala ni.” Kak Zura tiba-tiba memicit kepala dan tangannya memaut bahu Adam. “Zura okey tak ni? umi dah cakap, perempuan mengandung tak boleh diberi tekanan! Alya duduk!” Akhirnya umi menaikkan suara kepada Alya namun aku merasakan semua itu diarahkan kepadaku.

Abang Adam kulihat mengusap lembut ubun-ubun Kak Zura dan dia memeriksa nadi Kak Zura dengan penuh perhatian. Pandangannya yang sebelum ini hanya kepadaku kini beralih arah kepada Kak Zura. “Tak apalah Alya. Akak okey aje.” Aku mencapai tangan Alya dan mendudukkan dia kembali.

Hatiku kini sudah tidak mampu untuk menerima apa-apa lagi kerana sudah terlalu penuh terisi dengan kedukaan. Tidak mampu tertanggung lagi kurasa.Setelah keadaan Kak Zura stabil barulah kami sambung makan.

Sesuap nasi yang aku kunyah terasa amat payah untuk ditelan apatah lagi melihat Abang Adam menyuap makanan ke mulut Kak Zura kerana katanya dia teringin untuk merasai nasi yang disuap suami kesayangannya. Air mata mula bergenang di tubir mata.

Wajahku ditundukkan agar tiada siapa yang dapat melihat air mataku. Ya ALLAH, sedihnya kurasa, hanya diri-MU yang mengerti perasaan ini.

Tiba-tiba telefonku berdering nyaring. Tertera nombor yang tidak aku kenali tertera di situ namun aku segera menjawab panggilan itu.

Walau siapapun yang menelefonku, aku sangat berterima kasih kerana panggilan ini menyelamatkan aku dari terus hanyut ke dalam kesedihan yang melemahkan aku ini. “Assalamualaikum, siapa ni?” soal aku. “Is this Syafira Arissa?” soal satu suara. Aku kehairanan, siapa pulak ni? “Yes, I am,” jawabku. “Syafira, naya, Kim Jae Hyuk. Eodi isseo? Nan Maleishia isseo jigeumeun (Syafira, ni saya, Kim Jae Hyuk. Awak ada di mana? Sekarang saya berada di Malaysia).”

Aku terkesima. Jae Hyuk? Biar betul? Jae Hyuk merupakan salah seorang kawan sekelas yang agak rapat denganku ketika aku berada di Korea dulu. “Yaa, Jae Hyuk-a wae yeogi isseoyo? Eoremaniya jeongmal (Hei, Jae Hyuk, kenapa boleh ada kat sini? Sungguh lama kita tak berjumpa).” Dengan ceria aku menjawab dan aku sedar pandangan mereka berempat kini terarah kepadaku.

Aku sungguh tidak menyangka Jae Hyuk akan ke Malaysia. Apa yang istimewa tentang Jae Hyuk, dia merupakan satu-satunya pelajar Korea yang beragama Islam di dalam kelas aku dulu. Itu yang menyebabkan aku tidak gusar untuk bersahabat dengannya kerana segala batas amat dijaga olehnya. Kadang-kadang lebih bagus dari orang Islam di Malaysia sendiri.

Hampir lima minit aku berbual dengannya. Hatiku sedikit terubat dengan panggilan telefon darinya. Katanya lagi dia sedang mengadakan lawatan ke Malaysia di atas urusan kerja.

Kedengarannya dia amat suka dengan Malaysia. Hai, nampaknya kahwin dengan orang Malaysialah kau Jae Hyuk. “Siapa yang telefon?” soal Abang Adam tiba-tiba. Aku memandangnya. Segala keceriaan aku hilang serta-merta. Kini aku kembali ke alam nyata.
“Kawan dari Korea,” jawabku. “Lelaki ke perempuan?” soalnya lagi.
Penyibuk betullah dia ni. “Lelaki.” Ringkas aku membalas.

Raut wajahnya kelihatan tegang. “Umi, Alya, Ira pergi dulu, ada kerja yang hendak di uruskan,” kataku lantas bangun dari kerusi.

Aku menonong keluar dari ruang makan setelah mencuci tangan. Aku langsung tidak bersalam dengan umi atau Abang Adam. Biarpun aku tahu perbuatan aku itu salah, namun hati yang sudah hancur ini membenarkan semua itu.

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/183103/with-all-my-heart