[SNEAK PEEK] MY LOVELY TENGKU

MY LOVELY TENGKU Oleh Pitteriah Abdullah

DIA bukan datang hanya untuk Solat Subuh berjemaah. Tetapi siap bawa baju untuk ke pejabat. Mandi pun di bilik air di rumah Zara Irdina. Kali pertama mandi di rumah isteri tercinta. Malah guna kain tuala Zara Irdina juga.
“Sikat rambut mana?” soal Tengku Izraf Akif setelah siap berpakaian.
“Nak turun ke bawah macam mana?” soal Zara Irdina kembali.
Hari sudah cerah, orang akan nampak kelibat anak raja ini nanti. Jam sudah menunjukkan angka 7.30 pagi. Selepas solat tadi, mereka bersarapan bersama. Anak raja ini membawa bekalan dari istana. Puding diraja bersama roti jala air tangan Tengku Cempaka. Malah siap berpesan kepada Zara Irdina supaya sediakan air masak di dalam biliknya ini. Semakin menjadi-jadi apabila Zara Irdina sudah menjadi isterinya.
“Turun sekalilah, apa masalah?”
“Masalahnya…”
“Aku nak mengakulah, nak cakap dengan mama dan papa tentang kita berdua.”
“Sebabnya? Tak takut kena marah ke? Mula-mula ajak kahwin lari, tak sampai seminggu, nak cakap pula kita dah kahwin?” balas Zara Irdina.
Dia ni, aku yang takut terlebih, dia tenang aje. Tak ada masalah langsung tentang hal kami.
“Kita buat benda baiklah.”
“Aku rasa ada sebab kau buat macam ni, tak mungkin tiba-tiba aje kau ajak aku kahwin.”
Sudah mula timbul rasa curiga dalam hati Zara Irdina, sebab tindakan Tengku Izraf Akif mencurigakan hatinya. Kahwin dengan terburu-buru sedangkan dia kenal hati budi Tengku Izraf Akif selama ini.
“Tak ada apalah,” sangkal Tengku Izraf Akif.
Apabila difikirkan tentu ada sebab kenapa dan mengapa Tengku Izraf Akif lakukan semua ini. Sedangkan pertunangan sudah dilangsungkan. Mama dan bonda sudah beri restu, habis apa yang tidak kena. Papa pun suka juga dengan pertunangan ini. Lagipun tinggal dua bulan lagi hendak buat majlis kahwin. Habis kenapa gertak dan ugut suruh aku kahwin secepat yang mungkin.
Encik Wan Yusuf dan Puan Wan Aisyah sudah pun keluar rupanya. Ada Syazana dan Ayuni saja sedang bersarapan. Mereka terkejut apabila melihat Tengku Izraf Akif turun bersama kakaknya. Apa sudah jadi? Syazana memandang ke arah Ayuni dan mereka saling berpandangan.
“Abang buat apa kat bilik kakak?” soal Syazana.
Sudah sahih khabar angin yang hangat diperkatakan orang. Mereka berdua ini telah berkahwin tanpa pengetahuan keluarga masing-masing. Tetapi ramai sudah mula bercakap tentang perkara ini.
“Nak buatlah semalam tapi akak kau ni yang tak bagi,” ujar Tengku Izraf Akif.
Syazana tersenyum saja. Asalkan dia orang berkahwin, buatlah apa pun, aku tak kisah. Tapi janganlah tak kahwin, berdosa tu.
“Hisy!” marah Zara Irdina.
“Abang kahwin dulu dengan Kak Zara, baru boleh sentuh akak,” ujar Ayuni.
Gadis itu masih lagi belajar di UITM.
Zara Irdina meluahkan tawa. Menyokong kata-kata adiknya itu. Risau kat akak ya?
“Janganlah risau, abang akan bertanggungjawab dengan apa yang berlaku nanti,” ujar Tengku Izraf Akif sambil memandang wajah isterinya.
“Ni yang kita suka kat abang ni,” balas Syazana riang.
Harap-harap tiada orang lain yang melihat mereka bersama pagi ini. Kalau tidak, mesti orang syak yang bukan-bukan, walaupun mereka pergi kerja berasingan. Masuk ke pejabat pun, Zara Irdina yang masuk terlebih dahulu daripada Tengku Izraf Akif.
Di garaj utama, kelihatan kereta Tengku Cempaka. Apa mimpi bonda datang ke ofis hari ni? Selalunya bonda jarang datang ke ofis pada waktu pagi. Habis kuat pun sebelah petang, itu pun dua minggu sekali. Atau sebulan sekali saja. Pagi ini, bonda sudah berada di sini. Mungkin ke bonda sudah menghidu hubungan aku dengan anaknya? Desis hati Zara Irdina.
“Puan Zara, Tengku Cempaka nak jumpa kat bilik sekarang,” beritahu Aida sebaik saja Zara Irdina sampai di tempat duduknya.
“Okey, terima kasih ya,” balas Zara Irdina.
Dibukanya komputer terlebih dahulu. Dia terus duduk di kerusi dan membaca ayat suci Al-Fatihah dan doa seribu dinar. Ini rutin yang dia lakukan setiap pagi. Setelah keadaan diri tenang, barulah dia melangkah menuju ke bilik Tengku Cempaka.
Hanya selangkah mahu sampai di depan pintu yang sedang terbuka, Zara Irdina dapat menangkap suara Tengku Cempaka dan seorang lelaki. Suara itu bukan milik suaminya tetapi, entahlah.
“Bakar, akak tak boleh tunaikan permintaan kau. Lagipun apa salah Zara kepada keluarga kita?” ujar Tengku Cempaka.
“Dia anak luar nikah. Jangan bagi malu kaum kerabat kita, kak. Lagipun ramai lagi perempuan sedarjat dengan kita yang sesuai dengan Akif tu. Saya tak kira, apa pun terjadi saya tak setuju Akif bertunang dengan anak haram tu,” tegas Tengku Bakar.
Kata-kata itu menghiris hati Zara Irdina yang sedang mendengar. Rupanya kaum kerabat tidak setuju dengan pertunangan mereka berdua.
“Amboi! Amboi! Kau jangan hina dia, Bakar!” marah Tengku Cempaka.
Tengku Bakar merupakan adik nombor dua kepada Tengku Cempaka.
“Kebenaran kakak, tak ada seorang pun keturunan kita yang sukakan pertunangan anak raja ni. Akif, anak orang terhormat. Jangan kerana cinta murahan ni, membuatkan Akif rabun mata untuk menilai cinta seorang perempuan. Suruh Akif cari perempuan lain yang layak dengan darah keturunannya, kak!”
Suara Tengku Bakar semakin meninggi membuatkan Zara Irdina di luar sedikit ketakutan.
“Aku tak peduli, ini antara cinta dan kebahagiaan Akif. Asalkan Akif bahagia, aku merestuinya. Itu keputusan aku!”
“Akak kena ingat akak tu ketua masyarakat kat sini. Masyarakat sudah mencela Akif sekarang akibat perbuatannya dahulu. Apatah lagi dengan berita pertunangan ini. Kami akan menghalang hubungan Zara dan Akif. Perempuan tu patut sedar dia tak layak berdamping dengan anak raja,” balas Tengku Bakar.
Zara Irdina mengundur. Dia melangkah longlai masuk ke dalam biliknya. Inikah penyebabnya yang membuatkan Akif mengajak aku kahwin lari? Kerana hubungan kami tak direstui oleh kaum kerabat yang lain rupanya. Patutlah dia mendesak aku supaya cepat-cepat kahwin dengannya. Akif, Akif, apa yang telah kita lakukan ini adalah satu perbuatan yang salah.
Zara Irdina menarik nafas panjang lalu melepaskan perlahan-lahan. Dia mengawal sebak di dalam dada sambil mengucap di dalam hati.
“Puan Zara, Tengku Cempaka sedang tunggu!” jerit Aida.
Gadis itu baru saja menerima panggilan telefon daripada Tengku Cempaka yang menyuruh Zara Irdina berjumpa dengannya sekarang juga.
“Saya ada hal, kejap nanti saya pergi jumpa mak engku,” dalih Zara Irdina.
Aku tidak ada kekuatan untuk berhadapan dengan Tengku Cempaka saat ini. Kalau jumpa mesti aku menangis.
Kalau boleh lari, aku nak lari sampai ke hujung dunia sebab sedih sangat ketika ini. Orang tak suka aku tapi aku yang terlebih-lebih. Apa cerita? Aduhai, kenapa terburu-buru ikut ajakan Akif? Sepatutnya aku sedar, siapa aku di sisi dia? Tapi aku lupa diri dengan kebaikan dan kasih sayangnya selama ini.
Siapalah aku kan, Zara Irdina bukan puteri raja. Anak luar nikah pula tu. Itu yang patut aku tanam di dalam hatiku sewaktu dia mengajak aku berkahwin.
Zara Irdina tidak pergi berjumpa dengan Tengku Cempaka, tetapi dia membawa diri pulang ke rumah. Rasa sedih yang menyelubungi dirinya tidak tahu mahu dikongsi dengan sesiapa.
Namun Tengku Izraf Akif mengekori Zara Irdina dari belakang. Sampai di rumah, semua orang sudah keluar pergi ke pejabat. Mama yang menjadi suri rumah sepenuh masa juga turut keluar entah ke mana.
“Hei, kau ni kenapa? Aku tengok pelik sangat ni?” soal Tengku Izraf Akif setelah turut masuk ke dalam rumah.
“Aku nak tanya kau. Kenapa kau ajak aku kahwin tergesa-gesa? Ada apa yang tak kena dengan hubungan kita?” soal Zara Irdina.
Dia berasa sakit hati dengan perbuatan Tengku Izraf Akif yang telah menipu dirinya.
“Kan aku dah cakap, aku tak sabar nak sahkan hubungan kita,” jawab Tengku Izraf Akif.
Dia mahu memegang tangan isterinya tetapi Zara Irdina menjauhkan diri. Pelik, apa pula yang tak kena ni?
“Kau tipu aku. Sebenarnya kerabat kau tak suka aku, sebab aku anak luar nikah. Malah mereka nak putuskan pertunangan kita. Kenapa tak cakap semua ni?” jelas Zara Irdina.
Lantas membuatkan Tengku Izraf Akif terkejut mendengarnya.
“Tahu dari mana?”
“Aku dengar sendiri tadi.”
“Aku akan selesaikan perkara ni nanti, tak payah risau.”
“Kau cakap apa ni? Kita tak boleh bersamalah. Aku ni tak setaraf dengan keturunan kau!”
Air mata Zara Irdina sudah mahu mengalir ketika ini. Sakit dan pedih sudah sampai di kerongkong. Pedih sangat!
“Semua tu tak pentinglah. Aku cintakan kau, Zara,” ucap Tengku Izraf Akif, cuba meyakinkan.
“Itu kata kau, tapi penting bagi orang yang tak ada maruah macam aku.”
“Zara!” marah Tengku Izraf Akif.
“Aku tak nak jumpa kau lagi. Hubungan kita berakhir kat sini aje,” putus Zara Irdina.
Dia menolak tubuh suaminya keluar dari rumah. Terus ditutupnya pintu dengan kuat dan dikunci dengan rapat sekali.
Tengku Izraf Akif cuba menolak pintu dengan kasar tetapi tidak berjaya. Diketuknya pintu sambil memanggil-manggil nama Zara Irdina tetapi Zara Irdina buat tidak peduli saja.
“Kenapa ni, Akif?” soal Encik Wan Yusuf.
Dia baru saja balik dengan isterinya dari pasar. Hari ini dia tidak pergi ke pejabat.
“Tak ada apa, papa,” jawab Tengku Izraf Akif.
Zara Irdina mengesat air matanya yang sedang mengalir, kerana dia tidak mahu papa melihat air matanya. Terus dia melarikan diri ke dalam biliknya. Dia pura-pura tidak ada apa yang berlaku antara dirinya dengan Tengku Izraf Akif. Apabila mama menyoal, dia hanya diam saja. Begitu juga dengan papa.
Perang dingin itu berlarutan sehingga ke malam. Semua pintu tingkap sudah ditutup dengan kemas. Malah dikunci supaya Tengku Izraf Akif tidak dapat menyelinap masuk ke dalam biliknya malam ini seperti selalu.
“Zara, buka pintu ni sekarang jugak!” jerit Tengku Izraf Akif setelah tidak berjaya menolak pintu itu dengan tangannya.
Zara Irdina bungkam saja. Biarlah. Sakit hati dengan sikap terburu-buru Tengku Izraf Akif kali ini.
“Aku tak nak jumpa kau lagi! Pergi balik! Jangan kacau aku lagi!”
“Aku cakap buka, faham tak?” marah Tengku Izraf Akif.
Namun Zara Irdina buat tidak kisah.
“Tak nak!”
Zara Irdina terkejut apabila pintu biliknya terbuka tiba-tiba akibat ditendang dengan kuat oleh Tengku Izraf Akif. Ketika ini suaminya sudah berada di hadapannya.
“Sengaja nak cari pasal ke apa ni?” soal Tengku Izraf Akif sambil memegang bahu isterinya.
“Siapa yang cari pasal? Kau atau aku? Perkahwinan bukan benda main-main. Bukan kerana kasih sayang dan cinta aje, tapi kerana keturunan. Aku bakal melahirkan zuriat kau nanti. Kau nak orang cakap pasal keturunan kita?” marah Zara Irdina.
“Habis apa masalah kau sebenarnya? Sebab kau anak luar nikah? Kau ke yang mintak dilahirkan sebagai anak luar nikah? Otak kau memang senget aku rasa, benda mudah macam ni pun tak boleh nak fikir!” marah Tengku Izraf Akif.
“Ahli keluarga kau tak suka aku.”
“Bonda dah restu hubungan kita, yang lain jangan ambil peduli. Yang nak hidup bahagia atau tak adalah kita berdua. Orang lain tu hanya pandai bercakap aje.”
Zara Irdina hilang kata-kata. Dia tidak mampu membalas kata-kata suaminya itu.
“Orang yang nak berjaya dalam hidup, adalah orang yang takkan memandang kisah silamnya yang pahit. Aku nak kita bina kehidupan kita sendiri. Bina keluarga kita sendiri, dan kita buktikan, yang kita boleh berjaya dan bahagia,” ujar Tengku Izraf Akif lagi sambil memandang tepat ke anak mata isterinya.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/96087/my-lovely-tengku