[SNEAK PEEK] Dia Yang Bergelar Isteri

Dia Yang Bergelar Isteri
—karya Rinsya Chasiani


“ZAFRAN hairan melihat beberapa buah kenderaan di hadapan rumah.
Dua langkah dia memasuki ruang tamu, dia tercengang melihat sekujur tubuh yang ditutupi kain sehingga ke kepala.
“Zafran… Ina dah tak ada.”
Zafran menoleh ke satu suara yang duduk bersila di sebelah sekujur tubuh itu. Emak mentuanya mendongak bersama linangan air mata.
“Ina, Ina dah tak ada?” Zafran berpeluh. Dia ajukan soalan dengan suara tergagap.
Habsah angguk perlahan. Air matanya dikesat dengan tudung.
“Mak,” rintih Zeera. Dia sudah penat meraung sejak tadi. Dia adalah orang pertama yang melihat emaknya terbaring di dapur sejurus pulang dari sekolah.
Zulia pula menangis teresak-esak sementara Zafira masih tidak mengerti dengan apa yang sedang terjadi. Anak kecil berusia dua tahun itu sedang leka bermain di sebelah Zulia.
Zafran menggeleng. Dia tidak dapat terima kenyataan itu. Sebuah kenyataan yang sangat pahit untuk ditelan olehnya. Dia enggan percaya, Marina sudah tiada.
Sekujur tubuh itu dipandang dengan seribu penyesalan. Zafran melangkah lebih dekat sambil menyoroti setiap wajah anak-anak yang duduk mengelilingi jenazah isterinya.
Zeera dan Zulia hanya memandang sepi setiap langkah yang diatur oleh si ayah. Bagi Zeera sebagai anak pertama yang sudah mengerti tentang buruk baik sebuah kehidupan, Zafran tiada pun tidak mengapa.
Cukup jika atuk, nenek, ayah saudara dan emak saudara di sebelah arwah emaknya saja yang menemani mereka.
Zafran duduk perlahan-lahan. Air mata lelakinya yang hampir jatuh diseka dengan lengan baju.
Zeera berganjak kedudukan. Anak sulung itu cukup mengerti apa yang telah berlaku. Dia berdiri lalu mencapai tangan kedua-dua adiknya agar menjauhi Zafran.
Zafran yang tunduk mengangkat sedikit kepalanya. Memerhati wajah Zeera yang sedang menunjukkan kebencian. Dia tahu dan sedar, semua berpunca daripada kesilapannya yang tidak mengambil berat soal keluarga.
“Semuanya salah ayah!” Tiba-tiba Zeera menjerit.”

. . .

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/359443

Penerbit: RMA Studio

Penulis: Rafina Abdullah