[SNEAK PEEK] BURUAN

9789670954721-medium

BURUAN Oleh Aiman Hazziq

Aku membuka kelopak mataku perlahan-lahan. Keadaan sekeliling kabur. Rasa seperti baru bangun dari tidur yang lama. Cahaya matahari menusuk pupil mataku, menyakitkan. Aku cuba mengubah posisiku dari berbaring kepada duduk bersila dengan segala kudrat yang aku ada. Aku mengambil masa seketika sebelum mataku biasa dengan keadaan sekeliling. Aku perhati sekelilingku, tubuh badanku. Entah mengapa aku rasa seperti lupa apa yang aku buat semalam. Kepalaku berat seperti ada beban yang menariknya untuk jatuh. Di sisiku ada senaskhah suratkhabar Harian Metro. Aku lihat tarikhnya. 1 Jun 2018.
Bila tarikh harini?
Aku pasti bukan tarikh suratkhabar itu. Baru aku sedar aku berada di dalam sebuah pondok kayu yang saiznya mampu memuatkan hanya tiga orang dewasa. Atapnya nampak rapuh, diperbuat daripada zink yang sudah berkarat, manakala dindingnya papan biasa.
Apa aku buat kat sini?
Aku melangkah keluar daripada pondok yang aku rasa tak mampu bertahan lama. Aku berada di tengah-tengah ladang kelapa sawit. Di belakang pondok itu ada parit kecil yang penuh dengan rumpai dan semak.
Aku lihat pula pakaianku. Baju lusuh warna kelabu dan seluar panjang getah warna coklat cair. Aku tak pasti aku pakai seluar dalam atau tidak lalu aku turunkan sedikit seluarku. Alhamdulillah, ada.
Kruukkk…
Perut berbunyi minta diisi. Aku sangat lapar. Aku masuk semula ke dalam pondok mengharapkan ada nasi lemak daun pisang tersedia di sebelah suratkhabar itu bersama kopi O. Memang sarapan terbaik.
Tapi aku hampa. Tiada apa yang boleh dimakan di dalam pondok itu. Aku mengambil suratkhabar lalu melihat tajuk utamanya.
Ada sesuatu yang menarik untuk dibaca.

Dua Banduan Diberkas di Kuala Selangor
KAJANG, Ahad – Dua daripada tiga banduan yang berjaya melarikan diri daripada Penjara Lelaki Kajang, diberkas semalam di kawasan berdekatan Kuala Selangor. Suspek dikatakan sedang membeli makanan di sebuah gerai kecil sewaktu seorang anggota polis yang tidak bertugas sedang makan di gerai itu kira-kira jam 5:00 petang. “Saya waktu tu tengah makan nasi lemak. Kebetulan haritu hari cuti saya. Tengah saya makan, datang dua orang ni dan saya dapat cam wajah mereka melalui cermin topi keledar yang dipakai. Cepat-cepat saya hubungi rakan saya yang sedang bertugas di balai. Alhamdulillah, dua banduan itu berjaya ditangkap oleh pihak kami.” Suspek berjaya diberkas di tempat kejadian selepas sedikit pergelutan berlaku di antara suspek dan anggota polis. Walau bagaimanapun, seorang lagi suspek, Mohamad Hanafis bin Mat Abu tiada di tempat kejadian dan polis masih sedang memburunya.

Aku membaca ayat terakhir berita itu berulang kali. Ada gambar passport tiga banduan berserta uniform penjara di bawah berita itu. Hampir seminit aku menatap gambarnya.
What the f! Itu aku!
Ya, gambar aku. Kepala aku yang bujur, rambut botak penjara, mata yang sedikit sepet dan bibir yang berwarna hitam. Ada parut kecil di bawah kiri bibirku hasil pergaduhan aku dengan samseng di kampung. Ya, itu aku.
Tiba-tiba, kepalaku terasa berat semula.

                                                                                     ──♦──

“Weh, Nafis, cepat la sikit. Kita takde masa ni,” marah Razak apabila melihat aku jauh ketinggalan di belakang. Kami sedang menyelusuri hutan paya bakau. Aku tak tahu lokasi tepat kami. Yang aku tahu, kakiku lenguh lepas berjalan dan kadang kala lari selama dua hari. Dalam masa yang sama, aku kagum dengan kebolehan kami kerana masih belum ditangkap polis.
Kumang yang tidak jauh di hadapan Razak berhenti sebentar untuk menunggu. Dia mencekak pinggangnya. Walaupun hanya nampak silhouettenya pada waktu malam, aku dapat bayangkan mukanya yang ketat sedang menahan marah kerana aku lambat.
“Sori. Aku penat.” Itu je yang mampu aku jawab kepada Razak. Secara fizikal, aku dengan mereka jauh berbeza. Aku seorang yang kurus, otot pun malu-malu je nak muncul. Razak memang solid build. Kalau pakai baju tak nampak dia sado tapi kalau bukak memang respect, badan dia packed. Kumang walaupun besar, namun tenaganya banyak, kudratnya tak terlawan. Macam seladang.
“Rileks. Tak jauh dah. Lagi dua, tiga batu then kita boleh berambus dari negara sial ni.”
Kami teruskan berjalan dalam gelap. Dalam kepala aku membayangkan segala macam binatang buas dalam hutan. Tapi aku cuma senyap dan berharap yang terbaik. Dari jauh aku boleh lihat beberapa lampu di tengah lautan. Lampu kapal mungkin. Aku tersenyum sendiri menikmati suasana sunyi di dalam paya bakau itu.
Tiga jam selepas itu, aku lihat ada lampu di hujung sana. Bila makin dekat, mataku dapat menangkap yang kami semakin menghampiri sebuah jeti kayu yang kecil. Namun, aku tidak dapat melihat sebiji bot pun di jeti itu untuk membawa kami jauh dari situ.
Razak sebagai ketua menyuruh kami tunggu sementara dia bercakap dengan orang yang menjaga kawasan itu. Razak sudah mengatakan kepada kami yang dia sudah mengaturkan perjalanan kami ke Indonesia dengan sebuah bot pancung, itu yang buat aku turut serta plan gila ni. Aku nak berambus dari Malaysia.
Aku dan Kumang dapat melihat Razak bertengkar dengan dua orang lelaki yang membawa parang. Ada sesuatu yang tak kena. Aku bercadang untuk menolong Razak jika mereka mula bertumbuk. Setelah apa yang kami lalui, tak mungkin aku akan membelakanginya.
Razak sepertinya mengalah dan kembali berlari anak ke arah kami. Mukanya tiada riak gembira, mahupun marah. Tenang.
“Kita datang balik lusa. Katanya, bot kita tak boleh datang sebab ada ribut kat tengah laut pastu ada haram jadah apa entah tak kena lagi. Lusa kita datang. Lek,” Razak mengatakannya kepada kami.
“Babi apa datang balik lusa. Bahaya bodoh. Kita tak boleh keluar dari hutan, semua polis tengah buru kepala kita.” Kumang bersuara dengan sedikit gelabah. Siapa tak gelabah bila muka kau muncul kat berita dengan tajuk yang kurang baik.
Aku hanya diam seribu bahasa. Razak cuba menenangkan Kumang. Tidak lama selepas itu, kami kembali berjalan merentasi paya bakau, sekali lagi.

                                                                                       *****

Tengahari itu, aku cuba ikut parit kecil di belakang pondok untuk keluar dari ladang kelapa sawit itu. Entah kenapa, aku seperti tidak ingat bagaimana aku boleh sampai ke situ. Lebih kurang selepas setengah jam aku berjalan mengikuti parit, aku nampak ada jalan raya di mana ada kereta sekali-sekala lalu di atasnya. Bagus, jalan sunyi.

Aku tak memunculkan diri betul-betul di tepi jalan. Aku tahu aku antara mereka yang paling dikehendaki di Malaysia jadi aku perhati dulu suasana sekeliling. Di seberang jalan masih ada lagi ladang kelapa sawit namun aku dapat melihat beberapa buah rumah atau mungkin penempatan peladang beberapa ratus meter di sebelah kanan. Aku menapak dengan senyap ke situ.
Dari jauh aku boleh nampak ada padang bola yang rumputnya jarang-jarang tumbuh, mungkin kerana selalu dipijak. Ada sebatang pokok ara yang sangat besar menghiasi padang itu, membuatkan tempat itu kelihatan sungguh cantik. Di bawah pokok ara itu pula ada beberapa buah bangku panjang yang dipenuhi lelaki berkulit gelap, sedang bersembang sesama mereka sambil menyedut air bungkus ikat tepi. Aku tersenyum, tahulah aku ada gerai makan di kawasan itu. Tapi senyumanku kembali pudar apabila aku ingat rakan-rakanku diberkas juga di gerai—walaupun aku tak pasti ia gerai yang sama atau tidak.

Sebuah rumah bantuan kerajaan berada di hadapanku. Aku menyorok di belakang pokok cili yang saiznya agak besar, cuba untuk memerhatikan isi rumah itu. Dari tingkap dapur, tiada apa yang mencurigakan di dalam, seperti tiada orang. Langkahku dibuka ke pintu dapur yang sudah sedia terbuka sedikit.
Aku mengintai dari celah pintu. Sah, di dapur tiada orang. Namun aku dapat mendengar bunyi air dicebok dari bilik air bersebelahan dapur. Aku menyelinap masuk ke situ, mencari apa-apa yang boleh dimakan. Dari jelingan anak mata, ada seorang budak kecil yang sedang menonton rancangan kartun di ruang tamu.
Aku angkat tudung saji di atas meja makan. Ada sepinggan roti canai yang sudah sejuk dan secawan kopi yang sudah diminum separuh. Cepat-cepat aku meneguk air itu apabila bunyi air dicebok sudah berhenti. Aku tak bercadang nak makan roti canai di situ, tak elok makan di meja tanpa dijemput tuan rumah. Jadi, aku ambil roti canai bersama pinggannya sekali lalu cepat-cepat beredar.
Sambil berjalan di celah pokok-pokok renek di belakang rumah dan sambil tertunduk-tunduk, sambil itu juga aku mencubit roti canai sejuk lalu menyuap ke mulut. Melihat seluarku yang sudah dikotori tanah, aku bercadang untuk mencuri pakaian baru, namun aku rasa mungkin di kampung lain. Takut-takut ada orang syak pula aku bersembunyi di situ.

Aku masuk semula ke kawasan ladang. Kali ini, aku ikut jalan tanah merah yang bersambung dengan jalan raya. Roti canai sudah habis dijamah. Pinggan sudah aku campak masuk ke dalam parit di tepi jalan.
Tidak jauh di hadapan, ada sebuah Perodua Axia silver diparkir di tengah-tengah jalan yang sempit itu. Aku berhenti sejenak, hairan. Tak mungkin peladang guna Perodua Axia nak kait kelapa sawit.
Aku tertunduk-tunduk di belakang kereta yang sedikit bergoyang. Dari cermin belakang, aku intai sedikit ke dalam. Ada sepasang kekasih sedang bercengkerama di dalam kereta tanpa seurat benang. Aku sedikit jijik dengan aksi mereka. Tekakku mual.
Namun, apabila melihat dari sisi positif, aku akan dapat kereta dan pakaian baru. Tanpa membuang masa, aku mengambil batu sebesar saiz bola futsal di tepi jalan. Dari pemerhatian aku tadi, pintu kereta tidak mereka kunci.
Jadi pintu hadapan dibuka dengan pantas. Tanpa sempat mereka memberikan reaksi, mungkin kerana perasaan yang bercampur-baur: enak, takut dan pelik dalam masa yang sama, aku menghempas batu besar itu ke kepala si lelaki yang berada di posisi atas. Si wanita pula hanya mampu menjerit dan meronta. Selepas habis si lelaki itu aku kerjakan, pasangannya pula menjadi mangsa. Aku cuba sehabis baik untuk mematikan mereka dengan pantas. Orang kata, tak elok biar makhluk Tuhan hidup terseksa.

Mayat itu aku alihkan ke boot kereta. Aku bercadang untuk hapuskan mereka di tempat yang lebih selamat dan sunyi. Seat kereta dibersihkan ala kadar, hanya dilap menggunakan tisu di dalam dashboard kereta.
Aku menukar pakaianku. Pakaian si lelaki, slack hitam dan baju Melayu cekak musang (ironi, kan?), disarungkan dengan pantas. Ada tudung dan baju kurung dengan warna ungu sepadan juga di seat belakang kereta.
Dompet lelaki di poket belakang slack dibuka untuk melihat isinya. Ada sekeping not RM50 dan beberapa not RM10 serta RM1. IC dan lesennya aku keluarkan.
Ebie Aimil bin Hamidi.
Sempat aku sedekahkan al-Fatihah untuk dia dan pasangannya. Aku menyimpan dompet berserta wangnya sekali.
Kereta auto itu aku pandu dengan perlahan, keluar daripada ladang kelapa sawit itu terus ke jalan tar yang hanya ada dua lorong. Aku tak pasti untuk ke kanan atau ke kiri, namun aku ke kanan kerana orang kata, kanan lebih afdhal. Papantanda di hadapan menunjukkan Kuala Selangor dan Banting tidak jauh dari situ.
Sekali-sekala mataku tajam merenung ke hadapan dan ke belakang. Ke hadapan untuk melihat jikalau ada pak polis yang membuat roadblock dan ke belakang untuk melihat jikalau aku diekori. Setakat ini, semuanya clear.
Ada sebuah stesen minyak di hadapan. Aku bercadang untuk berhenti sebentar buat membasuh badan. Tangan kiriku segera mengambil sunglasses yang disangkutkan pada tasbih yang diikat di cermin pandang belakang. Dengan cekap, sunglasses Oakley yang aku rasa dibeli di pasar malam, disarung.
Keretaku diparkir betul-betul di hadapan tandas. Sebelum aku keluar dari tandas itu, aku mendapat satu idea untuk membantu penyamaranku di luar. Handbag si wanita aku selongkar dan aku keluarkan satu persatu isinya. Ada telefon pintar, tisu, bedak kompak, tuala wanita, lipstick, maskara dan beberapa gugus kunci. Akhirnya, aku jumpa apa yang aku cari: Pisau cukur. Aku sumbat baju kurungnya ke dalam handbag itu lalu segera masuk ke dalam tandas perempuan sebelum siapa-siapa nampak.

Selak dikunci. Bajuku ditanggal satu-persatu. Aku mencapai pisau cukur pink di dalam handbag. Walaupun aku tahu pisau cukur itu telah digunakan untuk mencukur tempat-tempat yang menggelikan (masih ada sedikit bulu di bilah pisau), aku tahan saja perasaan geliku itu. Mula dengan kaki, kemudian beralih ke facial hair, aku hilangkan bulu-bulu di badanku sebaik mungkin. Setelah selesai membasuh badan, aku memakai kain baju kurung itu. Pinggang agak longgar, namun aku boleh pakai tali pinggang lelaki tadi, seperti orang menunaikan haji pula. Kemudian, baju kurung pula disarung. Walaupun agak singkat, namun aku rasa itu sudah cukup memadai untuk perjalananku ini. Tudung bawal aku lipat dua, membuat bentuk segitiga lalu aku letak di atas kepala. Pin disematkan di bahu baju agar tudung itu tidak tercabut. Bila aku pandang ke cermin, aku rasa seperti melihat seorang maknyah.
Selesai mengemas barang, aku terus keluar dari situ. Ada seorang wanita menunggu gilirannya di hadapan tandas. Aku tidak langsung menoleh untuk melihatnya, namun aku tahu dia tidak endahkan muka maknyah aku kerana dia seperti tidak tahan ingin terkucil. Aku pandu kereta itu keluar, ke arah Kuala Selangor. Perutku berbunyi, bagaikan ada kugiran muzik bermain di dalam. Aku belok ke sebuah simpang kecil di belah kiri. Tujuanku mudah, untuk menghapuskan mayat atau sekurang-kurangnya menyorokkan sahaja. Aku pandu sehingga sampai ke sebuah kawasan ladang yang agak sunyi.

Hari sudah hampir ke senja, waktu di mana anak-anak akan disuruh masuk ke dalam rumah supaya tidak disorok hantu kopek. Ada parit yang agak besar membahagikan jalan tar yang sempit itu dan ladang. Setelah memastikan tiada siapa di kawasan itu, aku mulakan kerja yang bagi aku satu perkara yang mudah. Mayat pasangan itu aku angkat lalu aku campakkan ke dalam parit. Aku sengaja berbuat demikian, tidak mahu terlalu sorokkan mayat itu agar mudah dijumpai orang. Ini kerana aku yakin akan kematian. Sebagai umat Islam, aku tahu satu hari nanti malaikat maut pasti akan datang kepadaku, dengan cara dan rupa apa aku tak pasti. Yang aku pasti, aku mahu jenazahku diuruskan dengan sempurna, tidak kiralah oleh orang masjid atau tukang mayat di hospital. Jadi, aku biarkan mereka di situ, supaya orang dapat menjumpai mereka dan seterusnya menguruskan jenazah mereka sebaik mungkin. Aku tersenyum sendiri. Tudung bawal dibetulkan, lagaknya seperti perempuan sejati.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/90630/buruan