REVIEW IBNU BATTUTA

9789674119522-medium

IBNU BATTUTA OLEH AL GHAZALI

Dalam masa 30 tahun mengembara, Ibnu Battuta melengkapkan kembaranya ke Afrika Utara, Afrika Barat, Timur Tengah, Asia Selatan, Asia Tengah (termasuk Melaka) dan juga China. Kembaranya bermula ketika Ibnu Battuta berusia 21 tahun semasa dia menunaikan haji ke Mekah. Selepas dari hari itu, dia langsung tidak pulag ke Morocco selama 24 tahun yang berikutnya. Inilah novel yang mencerikatan dengan ringkas bagaiman kembara Ibnu Battuta akhirnya melahirkan ‘Rihla yang menjadi kajian seluruh dunia.


Sebuah eBook yang berkisarkan perjalanan Ibnu Battuta. Selama perjalanan beliau, banyak cerita- cerita yang menarik yang terjadi kepada beliau. Antaranya ialah, cara mencari arah dengan hanya berpandukan arah bukit dan tanpa menggunakan pemandu arah. Selain daripada itu, beliau juga nekad untuk untuk merentas gurun tersebut dengan tidak menggunakan sebarang haiwan tunggangan.

Senang kata, ini adalah sebuah buku yang mengajar kita untuk menjadi lebih manusia yang lebih baik. Sepanjang perjalanan beliau, anda akan dapat baca kehebatan Ibnu Battuta sendiri.

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/81604/Ibnu-Battuta