REVIEW DEMI MASA

9789670127620-medium

DEMI MASA OLEH DR. ZULKIFLI MOHAMMAD AL- BAKRI

Imam Al-Fakhr Al-Razi berkata, “Allah bersumpah dengan masa kerana ia mempunyai pelbagai keajaiban. Ini juga kerana dalam tempoh masa itu, umat Islam dapat merasai kegembiraan ataupun kesempitan, kesihatan ataupun kesakitan, dan kekayaan ataupun kemiskinan. Selain itu, masa tidak dapat dinilai dengan sesuatu yang mahal dan berharga.

Justeru, buku Demi Masa digarap oleh penulis supaya menjadi motivasi bagi merujuk tingkah laku dan sikap orang yang berjaya menggunakan dan menguruskan masa.


Demi masa, sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian.. Melainkan yang beriman dan yang beramal soleh.

Naskah ringkas setebal 68 muka surat ini merupakan sebuah buku motivasi mengenai masa yang menghimpunkan lima bab. Saya suka sekali mengutip mutiara ilmu dari penulis yang sememangnya membicarakan topik yang sangat dekat dengan kehidupan kita.

“Ada dua kenikmatan yang membuat kebanyakan manusia tertipu iaitu nikmat sihat dan waktu lapang .” (Hadis riwayat Bukhari)

Bab awal membicarakan tafsir surah al-Asr, dalil-dalil hadith berkaitan masa seterusnya mutiara kata dan hikmah, prihatin dan cakna ulama terhadap masa dan cara ulama membahagikan masa. Dalam buku ini juga menceritakan bagaimana cara yang terbaik untuk anda memanfaatkan masa sebaik mungkin.

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/search/byid/16866/demi-masa