Budaya Membaca di Turki

Baru-baru ini kami sempat berkunjung ke Turki bagi menghadiri Persidangan Kemuncak berkaitan Teknologi Pendidikan yang menjurus kepada Projek Fatih di Ankara. Persidangan berlangsung pada 17- 18 November. Sedikit gambaran mengenai Projek Fatih ini ialah ia merupakan inisiatif pendidikan digital terbesar di dunia di mana ia merangkumi aspek mempertingakat kapasiti pendidikan untuk murid-murid yang mempunyai pelbagai kebolehan, menghapuskan jurang digital, dan pelbagai lagi.

Sepanjang tempoh kami di sana, kami amat tertarik dengan budaya membaca mereka. Kali ini kami akan kongsikan bersama anda mengenai budaya membaca mereka.

Secara umumnya budaya membaca di Tuki adalah memberangsangkan, dan lebih serasi dengan budaya membaca di Eropah.  Di sana, kesedaran terhadap kepentingan pendidikan dapat dirasai ketika kami berada di kota Ankara serta di dalam persidangan ini. Terdapat banyak lorong kecil yang telah dikhususkan untuk penjual-penjual buku dalam bandar Ankara walaupun ada sesetengah buku-buku ini tidak mematuhi  kepeliharaan hak cipta.

Guru-guru di Turki mempunyai pengetahuan am yang tinggi, dan mempunyai stamina untuk mendidik dan belajar yang tinggi. Budaya membaca di negara lama seperti Turki yang kaya dengan warisan ini ternyata lebih matang berbanding dengan negara Asia Tenggara.