[SNEAK PEEK] MY DEAR, MR. DIMPLE

My Dear, Mr.Dimple Oleh Aifa Batrisya

 

“PIAAAAA!!!!! Bukak pintu ni ceeepaaattttt!!!!!” laung Harlina sekuat hati.

“Piaaaaa…..!!!!!” jeritnya lagi. Kali ini sambil goncang-goncang pintu pula.

“Pia… bukak! Aku tahu kau ada kat dalam bilik ni, kan? Walaupun kau sorok si pinky tu dekat kebun belakang, aku boleh tahu kau ada dalam bilik ni. Itu… selipar kepala kucing kau tu ada kat bawah.”

Hisyhhh… budak ni, kan?” Laju Harlina keluarkan telefon bimbit sebelum mendail, tetapi masuk ke dalam peti suara. Makin hangin dia dibuatnya.

“Pia!!! Woiii sengal! Bukak pintu ni daaa….”

“Lina… sudahlah tu. Kan mama dah kata, Rin tak ada.”

Ma jangan nak tipu Lina. Lina tau, dia ada kat dalam ni. Piaaaaa. Oiii… Pia. Bukak pintu ni copek aaa. Laki kau injured ni. Kapal terbang dia bawak…”

“Kenapa dengan Umar?”

Harlina sudah rasa hendak terburai ketawanya. Mama Dhuha pula hanya mampu geleng kepala bila pintu bilik yang terkunci rapat tadi sudah terbuka seluas-luasnya dengan wajah Sofea tampak cemas.

“Kau bohong aku, ye Lina! Kau dah pakat dengan Umar, kan? Aku benci kau!” jerit Sofea marah sambil berlalu masuk. Tetapi belum sempat pintu bilik ditutup, Harlina meloloskan dirinya untuk masuk.

“Aku tak tipulah wei. Umar memang demam panas, tak boleh bangun,” jelas Harlina dengan tawa bersisa.

Iyalah tu. Kau ingat, aku nak percaya cakap kau tu? Dah jelas kau gelak-gelak lagi nak suruh aku percaya, kan? Dah, pergi balik! Jangan kacau aku!”

“Aku gelak sebab tengok muka cemas kau tadi. Itu je. Tak sangka, kan… sayang jugak kau dengan Si Umar tu sampai pucat muka kau dibuatnya bila aku baru cakap kapal terbang dia bawak… Belum pun habis ayat aku lagi. Haha haha…. Dah, tak payah nak merajuk bagai. Jom ikut aku balik umah. Umar memang demam panas. Mama dengan papa dia outstation. Suka ke tak, kau isteri dia… kena jaga dia sampai sihat. Faham? Dah, pergi kemas!”

Jap. Ini betul ke, tipu-tipu?”

Mata Harlina mencerlung ke arah Sofea.

“Kau ingat ni dalam drama ke apa? Hero pura-pura sakit sebab nak pujuk semula heroin? Hello… you’re not on TV Cik Piaa, oi! Ini betul-betul. Bukan prank ke apa!”

“Betul ni? Kau tak tipu? Mana kau tahu dia demam? Kau ada jumpa dia?”

Harlina sudah tepuk dahi sendiri sambil tayang muka hendak menangis pada Mama Dhuha yang berdiri di sisinya.

Ma… apa ni ma? Anak mama ni banyak sangat baca novel, banyak tengok drama sampai yang realiti pun dia jadi tak percaya. Aku cakap betullah Pia oi! Zamri yang call aku pagi tadi. Tak ada maknanya aku nak jumpa Umar tu. Dia bukannya laki aku, laki kau! Dah, cepatlah! Banyak soal la kau ni…” balas Harlina yang sudah mula naik berang.

Iyalah, iyalah. Tapi kalau kau tipu… siap kau, Lina!” balas Sofea sebelum masuk semula dalam bilik dan kemas apa yang patut sebelum menurut Harlina dari belakang.

“DEMAM… muntah-muntah, pembawakan budak ke bos?”

Laju saja bahu Zamri dilepuk. Kepala dah pening, mata pun dah memanas ni, dia boleh buat lawak pulak. Ingat dibuat-buat ke sakit ni?

“Bos demam rindu ye…?”

Umar kalih ke sisinya pada Zamri yang elok bersila di tepi sofa.

“Zam… lagi sekali awak bukak mulut awak tu… saya potong gaji awak.”

Zamri angguk laju. Ibu jari diangkat sambil buat isyarat ke arah pintu.

“Dah kenapa pulak dengan awak ni? Bisu?”

“Tadi bos jugak tak bagi saya buka mulut.”

“Zammm!!!”

Zamri gelak mengekek.

“Bos…”

Hmmm…”

“Kalau Cik Sofea balik sini kejap lagi, bos cubalah ambik hati dia ye! Janganlah marah-marah dia lagi,” pesan Zamri sambil rendam kain lap dalam besen.

Umar buka mata yang tadinya terpejam rapat. Wajah Zamri di sisinya dikerling dengan keluhan.

“Bila masa pulak saya marah-marah dia ni? Dia ada mengadu dekat awak ke?”

Zamri geleng sambil tersengih-sengih.

“Tak adalah Cik Sofea mengadu ke apa. Tapi dari air muka dia, saya tahu dia macam ada masalah. Waktu bos tak ada, dia asyik termenung je sambil pandang gambar bos. Lepas tu, duk cakap sorang-sorang. Ada juga sesekali saya nampak Harlina datang sini dan berbincang sesuatu dengan dia, tapi saya tak tahu pasal apa. Yang pasal kes modeling hari tu pun, Cik Sofea ada tanya pendapat saya jugak. Dia rasa bersalah sangat-sangat pada bos pasal hal tu. Saya tahu, Cik Sofea tu sebenarnya sayang sangat-sangat pada bos. Dia cuba sedaya upaya nak buat bos gembira dengan apa yang dia buat, tapi bila respons bos sebaliknya…”

“Saya tegur sebab saya sayangkan dia, Zam….”

“Itu saya tahu, bos… tapi takkanlah setiap kali Cik Sofea buat salah, bos terus nak tegur dia on the spot. Cik Sofea tu bukan budak kecik lagi, bos. Sikit demi sedikit mesti dia terasa dengan tindakan bos tu. Apa kata lepas ni, bos tunggu dulu sehari dua baru tegur. Kadang-kadang perempuan ni kena dilayan macam tu, bos. Kalau tiap kali buat salah kena tegur, lama-lama dia rasa macam dia asyik menyusahkan kita saja. Bila dia dah mula merajuk, kan ke susah. Macam sekarang ni?”

Umar mencebik. Sempat lagi dia memerli ye!

“Saya tak berapa reti nak ambik-ambik hati ni, lah Zam.”

“Tak susah mana pun bos. Perempuan macam Cik Sofea tu, bukannya nak disogok selalu dengan emas ke, hadiah ke, apa. Dia cuma nakkan perhatian bos. Itu je. Cuba sesekali kalau waktu tengok televisyen sama-sama tu, bos peluk bahu dia ke… puji yang dia lagi cantik dari heroin drama dalam TV ke… ataupun bila dia buat air atau masak sesuatu untuk bos, bos puji ke. Ha, mesti Cik Sofea suka!”

“Nanti dia tuduh saya buang tebiat, macam mana?”

“Belum cuba, belum tahu bos!”

“Ah, awak cakap macam awak ni dah ada isteri saja!” marah Umar sambil langsung berpeluk tubuh.

“Dah boleh marah orang tu, bermakna taklah teruk sangat sakitnya,” tegur suara di muka pintu. Umar berpaling sebelum bingkas duduk daripada baring.

“Sofea!” panggilnya sambil tersenyum.

“Eh, dah baik demam dah bos?”

“Zam…!” Matanya dikecilkan ke arah Zamri. Mencicit Zamri berlari ke arah muka pintu sambil mempersilakan tetamu yang baru tiba itu untuk masuk. Pintu pula ditutup rapat usai dia keluar.

“Dah berapa lama demam?”

“Dua, tiga hari…” balas Umar sambil mata tak putus memandang ke arah Sofea yang berwajah serius, tidak ceria. Diperhatikan saja gerak-geri 

Sofea yang letak beg pakaian dan beg tangannya di atas lantai sebelum labuhkan punggung di sofa berhampiran.

“Kenapa tak call. SMS? Gigih nak upah Lina sampai ke sana memujuk saya balik.”

Umar diam sebelum menunduk. Perlahan-lahan tubuhnya dibaringkan semula ke sofa sambil tangannya diletak ke atas dahi. Mata kemudian dipejamkan rapat sekadar menahan seribu satu rasa yang berbuku di hati. Serba salah, malu, sedih dan rindu bercampur rasa, tetapi sukar untuk diluahkan waktu itu. Dan tanpa sedar, dia tertidur untuk ke sekian kalinya kesan daripada ubat yang baru sahaja ditelannya sebelum Sofea tiba tadi….

“BANGUN, makan.”

Umar buka matanya yang masih terasa berat, perlahan-lahan. Hidungnya sudah terhidu bau sup ayam. Perlahan-lahan dia bangun dan duduk bersandar.

“Mihun sup?” soalnya pada Sofea dengan wajah kusut.

“Haah. Kenapa?”

“Biasa… Zam masakkan bubur nasi je.”

“Haah. Tak ada menu lain dah. Asal demam, makan bubur nasi. Asal masak bubur nasi je, mesti sebab demam. Sama je dalam mana-mana novel. Bosan tau! Kali ni saya tukar. Makan mihun sup. Awak nak ke tak ni?”

Novel? Umar garu kepala. Apa kaitan novel dengan dia yang demam ni?

“Kalau takut tak kenyang, saya boleh campur nasi dalam sup ni.”

“Eh… tak apa. Okey,” balas Umar sambil cuba menyambut mangkuk yang dihulurkan padanya.

“Dah… biar saya je yang suap. Tangan menggeletar macam tu, nak suap mihun macam mananya! Nanti banyak yang tumpah dari yang masuk dalam mulut,” bebel Sofea lagi.

“Sayang jugak awak pada saya, kan?” Ada senyum mengiringi soalan cepumas yang jarang-jarang keluar dari mulut seorang yang bernama Umar Faliq.

“Sayang tu soal kedua. Nanti, kalau tumpah… saya jugak yang jenuh nak kena mop lantai segala. Kerja saya dah cukup banyak nak basuh baju-baju awak dalam baldi yang kena muntah tu tau!”

Umar tarik muka panjang.

“Awak janganlah cakap macam tu, Sofea. Kalaulah awak boleh nampak pahala yang awak 

akan dapat tu tengah berpusing-pusing keliling awak… mesti awak takkan cakap macam tu.”

“Haah. Awak ingat pahala tu boleh nampak berpusing macam marry-go-round tu ke?”

Pecah tawa Umar seketika. Sesekali kepalanya digelengkan melihat muka cemberut Sofea yang membebel tanpa bunyi. Hanya mulut comelnya yang terkumat-kamit bergerak.

Saya tahu, awak masih sayangkan saya, Sofea… bisik Umar perlahan sambil terus menganga bila sudu berisi mihun sup disua ke arahnya.

“PANAS lagi ni.” Lapor Sofea, gaya misi tidak berbayar.

Wajah Umar yang terkerdip-kerdip memandang ke arahnya dipandang dari kepala hingga ke hujung kaki berkali-kali.

“Bila last awak mandi?”

Errr… tiga hari lepas?”

“Patutlah busuk!”

Umar terdiam. Ikut hati memang mahu terasa, tetapi dipujuk hatinya supaya bersabar. Tahu benar dia yang Sofea masih marahkannya dan cuba meluahkan dengan katakata.

“Dah… bukak baju ni! Dah berapa hari tak tukar agaknya ni. Kalau letak kat Sungai Gombak pun mesti pengsan semua ikan dalam tu sebab keracunan.”

“Sungai Gombak ada ikan lagi ke?”

“Isy, menjawab pulak dia. Cepat bukak!”

Terkial-kial Umar bangun untuk membuka bajunya. Dan siap saja bajunya dibuka, sengaja dia pura-pura terlempar baju ke wajah Sofea. Menjerit kecil wanita itu dibuatnya.

“Eee! Busuk! Busuk! Habis muka tumbuh jerawat nanti ni. Hiyhhh…!” Cepat-cepat baju dibaling ke atas lantai.

“Haaa… baring cepat.” Arah Sofea pada Umar yang terkekek-kekek tertawa.

Umar menurut tanpa merungut. Mata ralit memerhati setiap gerak-geri Sofea yang sibuk mengelap air ke tubuhnya yang sudah beberapa hari tidak dibersihkan. Cuma baju yang ditukar setiap kali dia ingin solat.

“Sofea…”

Hmmm…”

“Maafkan saya, ye….”

Diam. Kali ini Sofea tidak menyahut. Selesai lap bahagian depan badan, tubuh Umar disuruhnya mengiring sebelum dilap dengan air. Selesai baha

gian badan, seluar bermuda Umar dilipat hingga ke lutut sebelum dia sambung lap dengan air.

“Dah… tutup mata tu. Saya nak lap muka awak pulak ni.”

Umar menurut. Matanya dipejamkan tetapi sesekali dia cuba curi pandang sebelum ditegur.

“Tutup mata tu saya kata. Nanti saya jentik mata tu, baru tahu!” marah Sofea.

Cepat-cepat Umar tutup mata sambil tersenyum sendiri menahan tawa. Timbul lesung pipit di kedua-dua belah pipinya. Dan saat itu, mata Sofea seakan terpaku. Hatinya rasa pilu. Sungguh, dia rindukan senyuman itu. Sangat-sangat rindu!

Tanpa sedar, tangannya sudah mengelus perlahan lekukan di pipi Umar sambil matanya menatap segenap penjuru wajah bersih itu dengan rasa sayang yang makin menggebu. Saya sayangkan awak, Umar. Saya rindu sangat-sangat pada awak. Kenapa awak sanggup buat macam ni pada saya?

“Sofea?”

“Eh… bunyi apa tadi tu ye? Air dah masak kut! Saya pergi dapur jap. Ni, tuala. Lap badan awak tu,” jelas Sofea sebelum berlalu terkocoh-kocoh ke dapur.

Umar senyum lagi sambil tangannya meraba perlahan pipinya. Dia dah maafkan kau, Umar. Dia masih sayangkan kau! Desis Umar perlahan sambil terus tersenyum bahagia.

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/79841/My-Dear-Mr-Dimple

[SNEAK PEEK] MY DEAR MR. DIMPLE

9789670992020-medium
MY DEAR MR. DIMPLE Oleh Aifa Batrisya

“AWAK…” panggil Sofea sambil membetulkan tudungnya yang tidak sempat dilipat elok sebelum mula menghadap komputer ribanya. Teruja sangat dengar bunyi notification tadi, aci sempat sahaja sarung mana-mana tudung yang bersidai di hujung katil.

“Ye awak,” balas orang di sebelah sana dengan mata sengaja dikerdip-kerdipkan, gaya comel amat.

“Bila awak nak balik ke sini?” soal Sofea untuk yang ke berapa ratus kali sejak sebulan yang lalu. Langsung tidak jemu bertanya walaupun jawapan dan reaksi yang diterima tetap sama. Dan seperti biasa bila mendengarkan saja soalan klise itu, orang di sebelah sana sudah keluar tawa machonya.

“Nanti saya baliklah, okey sayang? Tak lama lagi. Awak pejam, celik… pejam, celik… tengok-tengok je saya dah ada depan mata awak,” balasnya sambil tangan dilekap ke dada. Simbol supaya bawa bersabar.

“Dah tak larat nak bangun, tidur dah. Tapi bila tanya, awak masih ada dekat sana. Bukan awak patut balik lama dah ke?” soal Sofea, tidak puas hati.

“Yeah… according to the real plan….”

“Then? Buat apa menghabiskan duit kerajaan duduk lama-lama dekat sana? Baliklah sini. Mama dah bising-bising dah siang tadi tau…!” Sofea sudah mula keluarkan ayat memancing.

“Mama awak cakap apa? Dia nak suruh saya pinang awak? Bila?” soalnya bertalu-talu. Tiba-tiba keluar semangat peliknya.

Sofea sengih. Dah agak dah, confirm pancing mengena kalau nama mama disebut.

“Dia tak sebut pun pasal awak.”

Orang di sebelah sana sudah mula angkat kaki rapat ke badan sambil garu-garu belakang kepala.

“Apasal eh, mama awak tak sebut pasal saya?”

“Kenal awak pun tidak,” balas Sofea ber sahaja.

“What? Bakal menantu mithali macam saya ni mama awak tak kenal lagi? Rugi besar tahu? Ini nak merajuk ni,” balasnya sebelum skrin papar gambar orang di sebelah sana tiba-tiba jadi gelap. Mengekek Sofea tertawa. Cepat benar sentapnya.

“Alaaa… awak ni. Tak payahlah nak merajuk-rajuk bagai. Tak cool la macam tu. Nanti awak dah balik sini, barulah saya inform mama. Kalau cerita sekarang pun, bukan awak ada. Nanti saya nak upah siapa pulak buat ganti awak?”

“Eh, jangan mengada-ngada nak upah lelaki lain buat ganti saya, ye. No ganti-ganti! Tunggu saya balik sana dulu. So buat sementara, awak boleh berpura-pura macam masih single. But the truth, you’re no longer available. Hehehe. Tapikan awak, buat sementara untuk praperkenalan, awak ajaklah mama awak video chat sekali dengan kita. Aci tak? Aci tak?” balasnya tiba-tiba dengan sengihan.

Praperkenalan? Apa tu? Kali ini Sofea pula yang garu kepala. Prauniversiti biasalah dengar. Perkenalan pun ada pra juga ke?

“Haah. Sekali saya ajak mama, semua konco-konco dia join sekaki. Dari yang paling kecil sampai la si inspektor polis tu.”

“Eh, abang awak tu polis eh?”

Sofea angguk laju-laju sebelum buat isyarat pistol ke arah kamera.

“Don’t mess with me… or else…”

“Wahhh… takutnya… takutnya!!!”

Sofea gelak besar sebelum gelak mereka bersatu dalam talian versi boleh nampak muka itu.

“Mama tanya pasal ciri lelaki idaman saya,” sambung Sofea usai tawa mereka reda.

“Then? Awak jawab apa? Awak cakap yang awak sukakan lelaki macam saya ni… tall, dark and handsome?”

“Buwekkk!!!”

Orang di sana sudah gelak beria-ia.

“Saya suka lelaki yang wangi.”

“Check! Sebotol minyak wangi sehari saya sembur tau.”

“Poyo!” komen Sofea sebelum gelak.

“Saya suka lelaki yang suka pakai baju Melayu sebab nampak… something.”

Orang di sebelah sana tiba-tiba hilang dari skrin sebelum tiba-tiba muncul dengan baju lain dan kopiah di kepala.

“Macam ni, kan? Saya tahu, awak memang cerita pasal saya. Kan? Kan? Kan? Ada gaya ustaz tak saya ni? Assalamualaikum wahai Zarin Sofea, si pemilik tulang rusukkku….”

Sofea sudah bantai gelak sakan sambil beria-ia tepuk tilam. Bersungguh-sungguh pi sarung baju Melayu segala macamlah mama ada dekat sini. Poyo betullah dia ni! Nasib baik jauh nun di sana. Kalau depan mata, dah tentu-tentu kena sepit dengan ‘ketam’.

“Rin…”

Gelak Sofea terhenti sebelum tangan kanannya tarik skrin komputer riba separuh tertutup. Cepat-cepat dia bangun daripada meniarap lalu duduk sopan di hujung katil.

“Abang ingat Rin dah balik lepas mengajar tadi,” tegur Zafril sambil ambil tempat di kerusi meja solek berhampiran katil.

Sofea menggeleng. “Tadi Rin buat facial free dekat mama. Nak dekat maghrib baru siap, rasa macam malas pulak nak drive balik. Esoklah kut Rin balik sana. Emmm… abang baru balik kerja?” soal Sofea walau sah-sah soalan tadi setakat mahu berbasa-basi kata orang. Pakaian seragam duk melekap elok kat badan dia kut, Pia! Takkanlah baru balik menoreh?

Zafril angguk sebelum tersenyum. Ekor matanya kemudian terarah pada komputer riba yang separuh terbuka di atas katil.

“Abang ingat, Rin cakap dalam phone, rupanya tak. Borak dengan siapa tadi?”

“Aaa… dengan Lina!”

“Tapi suara macam lelaki je yang gelak tadi.”

Gulppp!!! Jelas sangat ke bunyi gelak tawa tadi?

“Aaa… Samsul. Menyibuk je dia tu nak gelakkan Si Lina. Ceritanya macam ni, Lina tu baru cuba pakai tudung awning yang tengah glamor sekarang tu. Tapi Si Samsul cakap, tak sesuai. Nampak pelik. Jadinya, Rin dengan Samsul gelak la berjemaah. Haaa… macam tu.”

“Ooo…”

Sofea tarik nafas lega bila nampak Zafril sudah mengangguk faham. Mujur cover line berjaya. Kalau tidak, harus waktu itu juga dia terpaksa kenalkan si dia pada abang long.

“Yang Rin pakai tudung jugak ni nak tunjuk pada Samsul jugak ke?”

Ha? Sofea sudah ternganga. Tudung yang tersarung di kepalanya ditenung sendiri. Lambat-lambat baru dia menjawab dengan sengihan.

“Ehhh… bukan, bukan. Iyalah, walaupun borak dengan Lina… mana tahu kut Samsul join sekaki macam tadi, kan? Jadi Rin pakailah tudung siap-siap. Bagus tak? Bagus tak?”

Zafril tertawa kecil sebelum bangun seakan mahu beredar.

“Tidurlah Rin. Sudah-sudah berborak dengan Lina tu. Dia tu isteri orang. Nanti marah pulak Si Samsul tu Rin kacau isteri dia malam-malam macam ni.”

“Okey bos! Selamat malam!”

“Assalamualaikum…”

“Waalaikumussalam,” balas Sofea malu-malu sambil memerhati kelibat Zafril hilang di balik pintu yang turut sama ditarik sebelum ditutup. Perlahan-lahan, Sofea buang keluhan bila mengenangkan si baju biru yang baru sahaja keluar tadi. Dia memang abang yang terbaik di alam maya.

Dan…

Lelaki di skrin di sebelah sana, adalah calon suami terbaik untuknya.

Teringatkan perbualan video yang terhenti tadi, cepat-cepat dia meniarap semula ke atas katil sebelum perbualan mereka bersambung hingga ke tengah malam.

****

TOMBOL pintu masuk dipulas perlahan. Keadaan dalam rumah itu tampak tenang berbanding biasa. Sunyi sahaja. Tiada bunyi televisyen yang dipasang kuat mahupun suara radio dari bilik Si Luna yang sememangnya gemar pasang radio sampai habis volume. Dan tanpa bingit suara radio itu menandakan yang budak Kuantan tu masih belum balik dari kampung lagi.

Langkah diatur ke arah biliknya di hujung kawasan rumah teres setingkat itu sebelum kakinya terhenti di ruang hadapan arah masuk ke dapur. Sofea berjingkit-jingkit perlahan, lagak macam pencuri menghampiri dua sahabatnya yang sedang duduk di meja makan sambil membelakanginya.

“Woittt! Buat apa tu, ha?” Dua pasang mata memandang bulat ke mukanya sambil mulut masing-masing terlopong.

“Ooo… sampai hati ye korang, makan durian sorok-sorok. Bagi aku bau je.”

Tanpa diajak, Sofea tarik kerusi untuk duduk di antara Alia dengan Sheha sambil merenung kosong ke arah bekas putih di hadapannya.

“Beli durian kat mana ni? Kenapa beli yang dah disusun dalam bekas? Tak fresh la!” komen Sofea sambil tangannya laju mencapai satu. Baru sahaja hendak disua ke dalam mulut, tangannya terhenti.

“Kenapa durian ni pelik? Durian apa kau beli ni? Durian sintetik ye?” soalnya lagi.

Sheha dan Alia langsung tertawa.

“Itulah, masuk rumah tak bagi salam… main serbu masuk je. Ini bukan durian la,” balas Sheha sambil mencapai satu sebelum digigit perlahan.

Sofea garu kepala. Bukan durian, tetapi warna kuning… baunya pun bau durian. Apa pula bendanya kalau bukan durian? Durian cucuk botox ke apa ni?

“Jadi betullah sintetik? Kan?” Sofea terus menerus bertanya.

“Bukanlah. Aku kata bukan durian, bukanlah. Hisyh Pia ni, kan! Ini namanya durian crepe. Tengah glamor ni. Kakak ipar aku jual secara online, aku saja bawak sini sikit. Ingat nak promosi dekat ofis,” balas Alia sambil tersengih.

“Crepe? Apa tu?” soal Sofea.

“Crepe tu ala-ala lempeng jugak. Perkataan crepe tu berasal dari Perancis. Crispa yang bermaksud kerinting,” jelas Alia.

Makin panjang kerutan dahi Sofea. Durian crepe di tangannya dibelek berkali-kali sebelum mulut dimuncungkan panjang. Kerinting? Celah mana pula benda ni kerinting? Elok saja bulat dilipat macam kuih koci. Cuma warnanya sahaja bagai dicelup dengan pewarna kuning. Entah-entah celup dengan serbuk kunyit! Crepe di tangan didekatkan ke hidungnya. Tak mungkin kunyit! Pekat betul bau duriannya!

“Aaa..lia…” Sofea sudah angkat tangan tinggitinggi.

“Haaa… aku tahu, mesti kau nak persoalkan pasal kerinting tu, kan? Dah, turunkan tangan anda itu ye, wahai murid. Tak payah iya-iya bertanya. Aku pun tak tahu kaitannya. Nak tahu, kau tanya pengasasnya,” Alia memberi amaran.

“Okey. Sss…”

“Oppp… jangan tanya aku jugak siapa pengasasnya. Aku tak tahu. Yang aku tahu, aku suka makan benda ni. Sedap!!!”

Sofea tarik sengih. Tidak jadi dia hendak bertanya. Potong stim sungguhlah Alia ni! Mentang-mentanglah jawatan hakiki dia dekat pejabat PA kepada director, cekap sungguh bab menjawab atau menepis soalan ni, kan!

Ngappp!!! Akhirnya usai lafaz bismillah, mulutnya mengunyah perlahan sambil kepala sekali-sekala dianggukkan lagak juri Masterchef. Hmmm… sedap juga durian tipu-tipu ni. Boleh tahan.

“Payah betul berkawan dengan orang daripada bahagian penyelidikan ni, kan Lia? Sampai ke akar umbi dia nak tahu,” komen Sheha sambil tertawa mengekek.

“Entahnya,” sahut Alia dengan tawa.

“Lohhh… tak ada kaitan di situ, heh!” komen Sofea sambil terus menyuap. Serius sedap benda kerinting ni. Tak kurang tak lebih rasa durian pun!

“Eh, Pia. Awal kau balik hari ni? Bukan selalu kalau cuti panjang macam ni kau terus pergi ofis pagi esoknya ke?”

Sofea telan crepe yang sudah dikunyah sebelum menyambung kata.

“Kau gila? Esok Angry Bird mula memerintah. Kut dibuatnya aku terlewat satu saat pun, sampai ke anak cucu dia sebut tahu?”

Alia gelak besar. Sheha pula sudah angkat kening tinggi sambil tepuk-tepuk bahu Alia yang gelak solo. Siapa pula yang dapat gelaran Angry Bird ni?

“Siapa Angry Bird ni weh? Aku dah terlepas tren la. Kau berdua ni naik Senandung Malam ke komuter?”

“Kami naik monorel. Laju berdesup kut! Kau ni Sheha, itu pun tak dapat tangkap ke? Angry Bird atau nama sebenarnya Puan Zahlia. Faham?” Alia sambung gelak. Pertama, menggelakkan Sheha yang masih terpinga-pinga. Keduanya, membayangkan macam manalah Si Sofea ini boleh suka-suka saja gelar orang, tetapi kebanyakannya memang kena dengan karakter.

“Kau panggil Puan Zahlia apa? Angry Bird?” soal Sheha setelah sekian lama bersoal jawab sendiri tentang relevannya panggilan yang Sofea beri pada pegawai kanan paling digeruni di jabatan mereka itu.

“Haah. Kenapa? Salah ke?” soal Sofea sambil mengunyah crepe yang kedua. Emmmm… sedapnya!

“Tak ada gelaran lain ke kau nak bagi dekat orang tua tu?”

“Ammm… eemmm… ummm…”

“Oi budak! Tak baiklah bercakap waktu mulut penuh berisi makanan. Habiskanlah dulu makanan dalam mulut tu. Hisyh.”

Sofea sengih sambil mulut laju mengunyah.

“Ha, sambung balik. Cuba kau belek muka bos kau tu, Sheha. Kalau dia tengah berfikir, tengah marah… kening diakan terangkat. Mulut muncung… haaaa… sebijik Angry Bird pe!” balas Sofea bersahaja sambil buat gaya kening terangkat sebelum tertawa mengekek.

Sheha yang mula-mula berkerut dahi membayang, akhirnya turut sama tertawa.

“Haah! Bos aku pun, dah jadi bos kau sekarang. Selamat datanglah ye, ke wilayah jajahan Angry Bird wahai Cik Zarin Sofea. Eh, lupa nak beritahu kau. Dia ada e-mail aku tau semalam,” balas Sheha.

“Siapa? Doktor Syed pujaan hati kau tu ke?” soal Sofea.

“Bukan daaa…. Bos Angry Bird kau tu, lah.”

Huk aloh, dia tu tak reti-reti nak berehat waktu cuti ke? Mengganggu ketenteraman awam je. Apa dia nak?” soal Sofea lagi. Kali ini crepe yang ketiga pula dikunyahnya. Licin bekas plastik yang tersusun cantik dengan durian crepe tadi.

“Esok pagi, dia nak buat sesi taaruf dengan semua pegawai jajahan terbaru dia. Tepat pukul lapan setengah pagi.”

“Apa? Taaruf?”

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/search/byid/79841/my-dear-mr-dimple