[SNEAKPEEK] RINDU BERDARAH

Rindu Berdarah oleh Fitri Umairah

“Detik itu, tangan Nisa’ sudah menggeletar. Apa yang dia nampak dalam telefon bimbit Fiza cukup membuatkan dia terkencing dalam seluar ketika ini.

“Kenapa?”

Maya yang tidak puas hati itu terus meninggalkan yang lain dan menuju ke arah Nisa’ yang mendiamkan diri. Matanya tertatap ke skrin telefon.

Telefon Fiza diambil. Maya melihat apa yang Nisa’ nampak sampaikan dia jadi macam tu. Sempat tangan Maya berpaut kuat pada telefon Samsung milik Fiza.

“Ya Allah!” Maya bersuara.

Hatinya mula diragut rasa kurang senang. Apa ni? Nisa’ pun nampak juga?

‘Sebab inikah?’ Hati Maya kurang senang.

“Kenapa ni?” Ilya, Kryl dan Fiza mengatur langkah ke arah mereka berdua yang diam tidak berkata apa.

Telefon Samsung Fiza bertukar tangan lagi. Kali ini benar-benar telefon itu jatuh dan mendarat pada tapak tangan Ilya.

“Jom, kita balik,” bisik Fiza. Dia juga sudah ketakutan.

“Jom, aku pun dah takut ni. Aku kira sampai tiga.” Nisa’ berkata perlahan.

“Lari!!!” jerit Maya.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/352000

[SNEAK PEEK] ASH DAN AISH

ASH & AISH OLEH MAYA ADRIA

“Awak okey?” Ashrafi hidupkan enjin kereta. Di hadapan mereka, Munirah bercekak pinggang, menjerit-jerit macam perempuan gila hilang boyfriend. Dia mahu ketawa melihat si gadis. Sayang, muka cantik, perangai jelik

“Kenapa awak ketawa?”

Ashrafi muncungkan mulut sambil tolak gear. “Tu, orang gila pun tak tunjuk perangai macam dia. Malang nasib siapa yang jadi laki Cik Munirah tu nanti.”

Aisha senyum senget. Ingatkan lelaki muka toya sebelah dia ini tak ada sense of humor. Manusia jugalah ya.

“Berapa dia caj awak satu malam tidur dalam stor kedai tu?”

“RM50, bukan stor tapi bilik rehat. Tapi tak macam bilik rehat kafe Encik Ashrafi.”

“Ash, boleh tak awak panggil saya Ash. Berencik-tuan ni buat saya geli-geleman.”

Pulak. Kita nak tunjuk hormat, biarlah ada beza pekerja dengan majikan.

“Saya tak biasa.”

“Biasakan.”

Kereta itu kembali sunyi. Mujur ada Ashrafi, kalau tidak mungkin dia bermalam di kaki lima. Sampai di hadapan kafe, Ashrafi terlebih dahulu turun dan bukakan pintu.

“Masuk dalam. Pintu ni saya kuncikan dari luar. Pintu belakang awak boleh buka dari dalam kalau ada apa-apa kecemasan.”

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/351986

[REVIEW] DIA ISTERI TAK MAKAN SAMAN

Dia… Isteri Tak Makan Saman Oleh Cik Tet

Perwatakan Husna yang degil dan suka melawan telah membuahkan rasa cinta dalam hati Amzar, seorang jejaka yang berumur awal 40-an. Lagi kuat Husna melawan, lagi besar keinginan dalam hatinya untuk memiliki anak manja Pak Cik Hamidi itu. “Una nak kahwin dengan saya?” “Tak naklah, Una. Dahlah tua, muka penuh dengan semak-samun. Gelilah, pak cik. Nak cari bibir pun tak jumpa.” “Kenapa nak cari bibir saya? Una nak buat apa dengan bibir saya ni?” Walau luaran berperang mulut, namun hati di dalam bertaut. Tetapi berita penjodohan yang telah diaturkan oleh ibu tirinya, memusnahkan semuanya. Husna kian memberontak. Terdesak ingin keluar dari pernikahan tanpa kerelaan, Husna membuat pakatan dengan Amzar. Amzar bagaikan orang mengantuk disorongkan bantal. Si ‘tupai comel’ sudah masuk ke dalam perangkap yang sudah lama dipasang. Sebumbung dengan Amzar, aksi berani pemuda itu buat Husna bingung dalam debar. “Pak cik cakap apa tadi?” “Abang nak Una.” “Sekali lagi.” “Abang nak Una, sayang.” Siapa Amzar sebenarnya? Kenapa setiap layanan lelaki itu mengundang debaran yang begitu kuat di dalam dada? Dan bagi Amzar… Husna memang jenis ‘Tak Makan Saman’. Lagi Husna melawan, lagi dia bertambah miang. Bila singa jantan tunjuk taring, tak cukup dahan tupai comel nak lari.


Dalam ulasan buku min kali ni, min pilih novel untuk diulas berdasarkan cover buku hehe. Bak kata pepatah orang putih, “don’t judge book by its cover” kan? Haaa min tak judge, min cuma pilih je hehehe. Cover yang digunakan penulis terkenal ni memang sangat comel dan rasa macam sweet je kan. Senang cerita, tengok cover dia, tahu la yang jalan cerita novel ni mesti romantik dan sweet. Gituuu!

Novel ini mengisahkan seorang gadis bernama Husna. Husna adalah anak manja Pak Hamidi. Amzar Kusyairi pula anak saudara emak tiri Husna yang terlajak tua. Mereka berkahwin dengan cara yang sangat unik. Husna larikan diri ke rumah Amzar. Di sana Amzar mulakan misi memikat isteri. Tapi rumahtangga mereka kerap kali di ganggu oleh perempuan keliling. Apakah yang dilakukan Husna dan Amzar untuk masalah rumahtangga mereka? 

Admin juga berpendapat yang banyak part yang boleh dijadikan pengajaran kepada kita sebagai seorang manusia. Penulis memang menekankan nilai nilai murni yang perlu diikuti. Selain itu, novel ini jugak sesuai dibaca oleh remaja dan keatas. Bagi admin, novel ini juga antara karya Cik Tet yang seronok dibaca. Tambahan pula, novel ini selalu jadi bestseller ebook dalam website esentral.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/344454

[SNEAK PEEK] CINTA DUNIA FANTASI

Cinta Dunia Fantasi Oleh Nurharyati Ishak

“DELISYA. Bangun, Delisya. Jangan buat aku takut. Delisya…” Memangku kepala Delisya di pehanya, pipi gadis itu diusap. Delisya tidak memberi tindak balas. Tadi dia sudah mandikan Delisya. Selepas itu dia bawa Delisya pulang ke sini semula. Tetapi keadaan Delisya masih tidak nampak perubahannya.

“Delisya, kenapa kau macam ni? Tolonglah Delisya. Tolong bangun demi aku.” Air mata lelakinya sudah bergenang. Dia yang berjiwa kuat akhirnya tertewas juga apabila mereka berada dalam keadaan begini.

Haider memeluk kepala Delisya dan terus-menerus memanggil nama gadis itu. Dia takut sangat! Dia takut kalau Delisya pergi tinggalkannya dalam keadaan dia masih belum bersedia.

“Haider… Haider…” Delisya yang sedang dalam keadaan separa sedar, memanggil dengan lemah. Dia keletihan dan sangat tidak berdaya untuk bangun. Tenaganya bagai diserap keluar.

“Delisya! Kau dah sedar? Terima kasih, Delisya. Terima kasih kerana tak tinggalkan aku!” Mujur air matanya tidak luruh lagi. Haider kejip-kejip kelopak matanya beberapa kali bagi menyerap kembali air matanya yang bertakung tadi.

“Haider… Aku letih, Haider.”

“Kau rehatlah Delisya. Aku akan jaga kau.”

“Kenapa kau baik sangat dengan aku, Haider?” Dalam keadaan separa sedar, soalan itu Delisya utarakan kepada Haider.

“Sebab aku cintakan kau.” Tidak malu Haider mengakui perasaannya itu kali ini. Ya, dia tidak mahu terlambat untuk mengakuinya.

“Terima kasih, Haider.”

“Jangan berterima kasih, Delisya. Perasaan aku ikhlas terhadap kau.”

“Aku pun.” Entah benar atau Delisya bermimpi, kata-kata itu dia ucapkan sekali lalu. Mata Delisya masih belum dibuka. Dia seperti sedang mamai.

“Betul ke, Delisya?” Dalam sebak, pertanyaan itu terbit di hujung bibir Haider.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/344453

[SNEAK PEEK] MR SAKA BIRU

Mr Saka Biru Oleh A’je Fazlina

“APA yang awak menungkan tu, Am?”

“Tengah pandang masa depan dengan awak.” Balas Amsyar selamba.

Tangan Amsyar yang baru nak ambil telefon bimbit terus terhenti. Sekarang ini dalam kepalanya asyik teringatkan Shahir. Mana jantan itu nak lari. Kes cubaan membunuh dia rupa-rupanya ada kaitan dengan lelaki itu. Keji sungguh perangai Shahir. Tak dapat Alis, dia main cara kasar pula.

“Macam tengah fikir sesuatu aje?” Alis menghampiri Amsyar.

“Tak ada apa-apalah.” Amsyar kembali ke alam nyata. Lagipun urusan kerja dia sebolehnya dia tak nak Alis tahu. Semua maklumat itu adalah sulit.

“Tipu.”

“Saya tengah fikir dekat mana nak bawa isteri saya ni berbulan madu.”

Terus panjang lebar senyuman Alis.

“Phuket?”

“Tapi sekarang musim hujan. Takut awak lemas dekat lautan.” Jawab Alis.

“Saya cuma akan lemas dalam lautan gelora asmara ciptaan awak aje, Alis.”

Dah pandai sekarang nak guna pick up line yang lama terpendam. Lebih-lebih lagi sejak dah pandai ‘bunuh syaitan’ ini.

“Tapi… bukan ke awak nak pergi dengan orang lain dulu. Cancel lah.” Teringat pelawaan Shahir pada Alis dekat Bukit Bintang dulu. Terus rasa tak jadi nak ke sana. Buat sakit hati sendiri.

Alis tertawa kecil. Nampak comel bila Amsyar buat muka merajuk macam itu.

“Tapi saya tak pergi pun, kan…” Alis terus memeluk erat tubuh Amsyar. Lelaki itu mengeliat kegelian.

“Alis nak pergi dengan, Am.”

“Okey, tengoklah dulu kalau free.”

Terus sedepa muncung Alis bila mendengar jawapan dia. Amyar tolak rambut Alis yang berjuntai. Matanya jatuh pada mata yang cantik dan sentiasa dia rindukan dahulu. Senyuman manis yang sentiasa dia mimpikan suatu masa dahulu. Betapa siksanya nak teruskan hidup tanpa Alis.

“Sayang… pandang saya, sayang.” Panggil Amsyar perlahan. Jarak antara wajah mereka cuma sejengkal sahaja.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/344460

[REVIEW] SUDI JADI ISTERI SAYA?

Sudi Jadi Isteri Saya? Oleh Maya Adira

Salahkah jika dia tidak lagi percayakan cinta? Berdosakah dia, menidakkan cinta yang dihulur barisan perawan yang ada. Huh, cinta! Bagi Irfad Haji Muzir, cinta adalah penipuan. Cinta adalah permainan. Maaf, dia tidak lagi percayakan perkataan itu. Ya, dia pernah mencintai dengan setulus hati lelakinya. Namun, baru ingin dipetik sebagai suri, cinta itu terbang pergi. Permainan waktu menemukan mereka. Hatinya remuk, hancur diinjak sang tunang dan sahabat baiknya, dua insan paling disayanginya. Dia mengalah untuk tidak mahu bernafas lagi. Apa gunanya? Aflah tekad, dia mesti pergi. Kenapa mesti dia diselamatkan? Dia mahu mati! Mulut kata jauh, hati kata datang. Otak kata benci, rindu khabar sayang. Kasih hampir bertaut. Namun belum sempat diikat, Nadya yang dipuja Irfad pula datang. Nadya yang menyesali tindakannya. Perkahwinannya tidak bahagia, terdera katanya. Hati Irfad mula goyah. Cinta lama yang masih bersisa atau kasih baru yang mahu bertaut? Aflah menjauh, tersiksa dalam kerinduan. Nadya kian dekat, mahu cinta kembali berulang. Ada rahsia yang disimpan, petunjuk isteri pilihan.


Admin tengok macaron kat cover dia tu haih lapar lah pulak hehe. Tapi comel kan cover buku dia. Nampak sweet and simple je! Watak dalam cerita ni pun banyak yang mempunyai ciri ciri tersendiri. Novel ini mengisahkan tentang Irfad yang telah menyelamatkan Aflah yang ingin membunuh diri kerana kecurangan tunang dan kawan baiknya.

Tapi yang best nya, Irfad tu pun sebenarnya dah tak percaya cinta. Semua kata kata yang keluar dari mulut dia boleh tahan annoying jugak. Kita sebagai pembaca pun boleh sakit hati dan geram. Rasa nak cili cili je mulut dia tu tau! Hahahaha. Tapi, lama lama emmm… anda semua baca la sendiri, admin taknak jadi spoiler hihihi

Secara keseluruhannya, novel ni seronok untuk dibaca pada masa lapang. Admin memang suka gaya bahasa dan cara penulis ni. Banyak jugak pengajaran yang kita dapat semasa baca novel ni. 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/344455

[SNEAK PEEK] SECRET LOVE

Secret Love Oleh Shiroe Sherry

Izzat tersenyum. Memang tak boleh tahan. Ya. Dia tahu Delisa marahkan dia tapi dalam versi ‘marah-marah sayang’ mungkin? Kelakuan Delisa sekarang membuktikan segalanya. Comel!

“Garang betul dengan abang sekarang. Tapi tak apa. Abang suka kalau Lisa marah-marah abang daripada Lisa senyap macam sebelum ni.”

“Lisa bukan berperangai seperti budak-budak macam orang tu.” Delisa sindir Izzat.

“Orang mana?” Izzat buat-buat tidak faham. Delisa cakap dia macam budak-budak? Sabar ajelah Izzat.

“Adalah orang tu.” Delisa tahu Izzat sedar siapa yang dia maksudkan.

“Orang yang Lisa sayang gila-gila tu?” usik Izzat.

Delisa ketap bibir. Perangai budak-budak Izzat semakin menjadi-jadi.

“Malas layan abang. Abang minumlah seorang diri kat dapur ni.” Delisa nekad. Dia mara ke arah Izzat.

“Lisa, nanti dulu, abang tak habis cakap lagi.” Tidak sempat Izzat menghalang, Delisa sudah berjalan melepasi dia dan semakin hampir ke pintu dapur.

“Tapi Lisa dah habis cakap dengan abang,” ujar Delisa selamba. Disebabkan perasaan tidak sabar mahu melenyapkan diri dari dapur, Delisa tidak perasan ada sedikit air tertumpah di atas lantai menjadikan lantai itu licin. Elok saja kakinya terpijak air itu, tubuhnya terus melayang.

“Degil lagi dengan abang.” Izzat membebel sambil bergegas mendapatkan Delisa. Lengan Delisa ditarik untuk membantu Delisa berdiri. Delisa cuba memprotes sebelum tubuhnya sekali lagi tidak dapat diimbang dengan baik kerana kakinya mendarat di atas tempat yang sama.

Tanpa sedar tangannya yang cuba memprotes tadi mula mencari bahu Izzat dan tangan Izzat yang cuba menolong pantas saja melekat ke pinggang Delisa. Buat sesaat, mereka sama-sama terdiam. Jantung masing-masing seakan mahu terkeluar disebabkan berdegup terlalu kuat.

“Ehem…”

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/344450