[SNEAK PEEK] KESAYANGAN RAIS

Kesayangan Rais oleh Jaja Ahmad

 

“YOU buat apa dekat sini?”

“I buat apa dekat sini? Oh come on, Inara… you tu buat apa dekat sini? Dengan kekasih gelap you pula tu. You tak rasa bersalah ke hah?”

“Excuse me?” Sentap pula Cempaka mendengar kata-kata Armand.

“Ya excuse you! Dah pandai dah kan keluar tak beritahu I sekarang? Buat apa, keluar dengan siapa semua you tak beritahu I. What is wrong with you?”

“What?” Berkerut-kerut dahi Cempaka menahan rasa. “Apa kena dengan you ni? You cakap apa ni, Armand? Jangan nak mengarutlah,” kata Cempaka dengan nada tertahan.

Rais di sebelah hanya diam memerhati, langsung tiada niat untuk mencelah.

“I mengarut?” Armand ketawa tetapi ketawa yang dibuat-buat. “You tu kekasih I Inara, mana boleh keluar dengan lelaki lain sesuka hati macam ni.” Armand mula berang. Rasa marah mula mencucuk-cucuk tangkai hati.

Rais yang memerhati cuba menyabarkan diri, belum masanya untuk dia masuk campur dalam perang mulut di antara Cempaka dan Armand.

“I dengan you dah tak ada apa-apa hubungan since the day I found out you are a liar, Armand!” Satu per satu Cempaka katakan kepada Armand supaya bekas kekasihnya itu faham.

“Who said so?” balas Armand dengan nada mencaba.

“Ya Tuhan, Armand please…” Tangan kanan Cempaka naik melekap ke dahi. Pening dah dia dengan Armand yang masih berada di dalam denial zone ni. “Stop acting like nothing’s changed between us. You and me, we are over.” Bersungguh-sungguh Cempaka berkata bagi meyakinkan Armand.

“No! We are not over yet, Inara.” Matanya beralih ke arah Rais yang diam saja sejak dia tiba tadi. “And you… tak malu ke rampas kekasih orang macam ni? I tak sangka the best lawyer in town macam you sanggup buat kerja terkutuk macam ni,” cemuh Armand. Geram pula bila melihat riak wajah bersahaja Rais.

Rais berdeham. Sedikit tergores dengan kata-kata Armand namun dia cuba berlagak biasa.

“One thing I need to clarify with you, I didn’t snatch her from you.”

“Yes, right…” balas Armand dengan nada bosan.

“It is the truth, Armand. Tapi kalau betul pun I rampas dia daripada you, sekurang-kurangnya I tak ada isteri dan tak pernah tipu Cempaka. But you…” Bukan niat nak menyindir atau mengutuk Armand, tetapi lelaki itu perlu disedarkan.

“Look at yourself. You have a complete package Armand, tapi sayang you tak pernah jujur dengan Cempaka dan you tak pernah jujur dengan isteri you sendiri. You pun tahu kan kejujuran adalah asas yang penting dalam perhubungan? Tapi you langsung tak ada asas itu, Armand.”

Armand menggenggam kemas tangan kanannya, menahan diri daripada menumbuk wajah Rais di hadapannya.

“I datang sini bukan nak dengar you berceramah tentang semua tu, Rais. I datang sini sebab I nak hak I semula.” Mata Armand merenung tajam ke dalam anak mata Rais.

“Hak apa?” soal Rais berani.

“Inara tu hak I, bukan you!”

“Hei!” Cempaka menolak lengan Armand yang bergerak merapatinya. “You jangan nak mengarutlah, Armand.”

Orang sekeliling sudah mula memandang. Lupa agaknya yang mereka berada di tengah ruang orang yang lalu-lalang.

“I tak mengarut, Inara. I tak pernah cakap pun nak putus dengan you. You are still my someone special,” ujar Armand bersungguh-sungguh.

“Dahlah, Armand. I dengan you dah tak ada apaapa lagi. Yes, I admit yang I sukakan Rais dan I cintakan dia. Don’t you get it? You dah ada isteri Armand, so just go back to your wife. She needs you more than I do.”

“But I want you, Inara.” Tangan Cempaka dicapai dan digenggam kemas.

“Hei!” Cempaka cuba untuk menarik tangannya tetapi tidak berjaya kerana pegangan Armand terlalu kemas.

“Armand, please mind your manners.” Rais yang melihat, kembali mencelah. Hujung lengan baju Cempaka ditarik bagi merungkaikan pegangan tersebut.

“You shut up! Sebab youlah Inara jadi macam ni, tahu tak?” Jari telunjuk Armand naik lurus ke hadapan wajah Rais dengan wajah bengis. Geram sungguh dia melihat wajah Rais waktu ini. Kalau tak fikirkan yang mereka berada di tempat awam dah lama rasanya pipi Rais merasa penumbuk dia.

“Okay fine, just put the blame on me. Kalau itu boleh buat you puas hati, I don’t mind. Tapi you kena sedar Armand, walaupun you tuduh I macam-macam sekalipun, Cempaka tetap akan pilih I dan once dia dah jadi milik I, I tak akan lepaskan dia kepada sesiapa pun. Just go back to your wife. Cempaka dah cukup terluka dengan perangai you yang macam ni, jangan biarkan isteri you turut terluka dengan perangai you, Armand,” kata Rais dengan tenang.

“Satu lagi I nak pesan. Jangan yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran pula. Orang tamak selalu rugi, Armand. I minta maaf sebab rampas Cempaka daripada you, but I can’t help myself from doing it because I love her. I’m sorry…” Usai berkata, Rais menarik lengan baju Cempaka dan membawa Cempaka berlalu dari situ.

“Damn you!” Armand mendengus geram. Dia punyalah marah sampaikan tengok muka Rais pun rasa nak tumbuk saja, tapi Rais boleh pula cakap dengan tenang macam tu. Saja nak tunjuk lagak di depan Cempaka Inara lah kan. Konon herolah tu.

Armand berpusing untuk berlalu namun langkah kakinya terhenti saat dia terpandangkan wajah Yara yang kesedihan sedang berdiri di hadapannya.

“Yara…” Mata Armand tertancap pada plastik di tangan isterinya. “Dah siap beli buku yang sayang nak tu?” Armand bersuara dengan nada yang ceria.

“You really love her don’t you?” soal Yara dengan nada yang sebak.

“Sayang, no…”

Yara terus berlalu tanpa sempat Armand menjelaskan semuanya. Dia dah lihat dan dengar semuanya dan hatinya sakit. Sakit sangat untuk menerima apa yang telah terjadi.

Damn it once again! Macam manalah Armand boleh lupa yang dia keluar dengan isterinya hari ini? Argh! Kerana Cempaka Inara, habis kucar-kacir hidup dia jadinya.

BADANNYA DIREBAHKAN di atas sofa L shape yang terletak di hujung bilik. Kepala menengadah siling yang kaku dengan mata yang terkebil-kebil memandang ke atas. Terasa ingin menangis tetapi seperti sudah kering semua air matanya. Langsung tiada yang mahu keluar.

Yara mengeluh perlahan. Tidak dia sangka perkahwinan yang indah dan bahagia begini jadinya. Semuanya hilang dalam sekelip mata. Yang ada kini hanyalah kedukaan dan kesedihan yang menyelubungi segenap ruang hati. Mata dipejamkan, cuba mencari kekuatan yang masih bersisa. Namun bayangan hidupnya bersama Armand pula yang muncul.

Pertama kali dia terserempak dengan Armand adalah sewaktu dia berjalan untuk ke tempat kerjanya. Armand secara tidak sengaja telah terlanggar bahunya bila Armand dirempuh dari belakang oleh seorang yang tidak dikenali. Maklum sajalah jalan dekat New York memang penuh sesak dengan orang ramai yang berkejar ke tempat kerja pada waktu pagi begitu.

Esoknya, Yara terserempak lagi dengan Armand di kafe Starbucks sewaktu dia sedang beratur untuk membeli kopi. Dengan kesempatan yang ada, Armand berkenalan dengan Yara dan mereka mula menjadi rakan. Masing-masing sangat teruja apatah lagi bila Armand mengetahui yang Yara sebenarnya berasal dari Malaysia tetapi telah menetap lama di New York bersama neneknya setelah kedua-dua ibu bapanya meninggal dunia.

Semakin lama hubungan mereka semakin akrab. Walaupun mereka terpisah beribu batu jauhnya, hubungan mereka tetap utuh, lebih-lebih lagi setelah hubungan persahabatan mereka telah bertukar menjadi kekasih. Armand juga semakin kerap ke New York semata-mata untuk berjumpa dengan Yara. Mulai saat itu, semua yang terjadi dalam hidup Yara indah belaka dan yang paling indah adalah bila Armand menjadikan dia sebagai isterinya yang sah.

Selama tiga tahun mereka bergelar suami isteri, Yara tetap bahagia walaupun Armand tidak selalu berada di sisinya. Kesungguhan dan komitmen Armand terhadap perkahwinan mereka membuatkan Yara terlalu percaya kepada suaminya itu. Tapi sayang, kepercayaan dia akhirnya Armand khianati dan kini dia terpaksa berhadapan dengan realiti yang kemungkinan perkahwinan mereka akan berakhir tidak lama lagi.

Mata yang tertutup kembali terbuka dan terpampang wajah Armand di hadapannya. Suaminya itu sedang merenung wajahnya dalam diam. Yara membalas pandangan mata Armand yang kelihatan redup dan perlahan-lahan tangan kanan Yara naik melekap ke pipi Armand.

“What is wrong with our marriage Armand?”

“Sayang…”

“Do you still love me or not?”

“Sayang, please…”

“I love you so much, tahu tak?” Suara Yara berubah serak dan matanya mula berkaca-kaca. Bila berbicara tentang cinta mereka, pantas saja matanya berkaca-kaca. Rasa sebak mula menyesak di dada.

Tangan yang melekap di pipi Armand dilarikan dan jatuh ke wajah sendiri. Mukanya ditutup dengan kedua-dua belah tangan dan tangisannya yang tertahan terus dihamburkan sekuat hati. Terhinggut-hinggut bahu Yara akibat tangisannya yang menggila.

“Yara sayang…”

Mata Armand turut berkaca-kaca bila mendengar tangisan si isteri yang tidak berpenghujung. Perlahan-lahan kepalanya dijatuhkan ke bahu Yara dan dia turut menangis di situ. Tiada apa yang mampu dia katakan bila semuanya berpunca daripada dia. Dia yang bersalah dan dia jugalah yang harus menerima akibat daripada perbuatannya itu.

YARA DUDUK bersandar pada arm-rest dengan tangan yang menongkat kepala. Masih tidak berganjak dari sofa L shape yang didudukinya tadi. Armand tetap setia di sisi Yara, bersandar pada belakang sofa dengan mata yang memandang lurus ke hadapan. Masing-masing hanya diam setelah puas melampiaskan tangisan.

Perlahan-lahan tangan Armand merayap ke lengan Yara, cuba menarik perhatian isterinya itu. Namun pantas dikuis Yara. Tidak sudi disentuh oleh Armand ketika ini.

“Sayang…”

“Why, Armand? Apa yang tak kena dengan perkahwinan kita sebenarnya?” Yara memuntahkan persoalan yang bermain dalam mindanya sejak beberapa minggu yang lalu. Armand yang diam dijeling sekilas. Itulah Armand suaminya, sangat susah untuk berterus terang.

“I need your answer, Armand.” Yara mula bertegas. Bosan bila soalannya hanya dibiarkan sepi. Kalau begitu sampai bila-bila pun masalah dia dan Armand tak akan selesai.

Armand mengeluh perlahan.

“Nothing is wrong with our marriage, Yara. Everything is perfect for me.”

“So why cheat on me?” Marah. Itu yang dia rasakan sekarang. Siapa saja yang tidak marah bila si suami bermain kayu tiga di belakang?

“I tak sengaja, sayang. Rasa cinta mana kita boleh kontrol.”

“Tak boleh kontrol sebab dalam diri you tak ada iman, Armand.”

Armand terdiam. Merah mukanya menerima sindiran Yara.

“Now tell me, kenapa you sukakan Inara tu? Apa lebihnya dia, apa kurangnya I?”

“I tak nak cakap.”

“Kenapa?”

“Sebab I tak nak lukakan you.”

“But I’m already hurt, Armand.” Mata Yara kembali berkaca-kaca namun sedaya upaya ditahan agar air matanya tidak jatuh.

Sekali lagi Armand terdiam. Menyesal, itu yang dia rasakan sekarang. Melihat Yara yang diam kaku, langsung tidak sudi memandang ke arahnya. Armand bergerak menghampiri isterinya itu. Tangan melekap ke paha isterinya bagi mencuri sedikit perhatian.

“Look at me, sayang.”

Yara mengeraskan badan, tidak mahu mengalah dengan permintaan Armand.

“Yara please… I tak suka nak bercakap dengan you dalam keadaan macam ni,” pujuk Armand lagi.

Yara menunduk.

“Sometimes I wonder, all this while, cinta, kasih dan sayang I tak memberi makna langsung ke pada you, Armand? You anggap I siapa sebenarnya? Isteri atau sekadar perempuan simpanan you?”

“Yara!” Bahu Yara ditarik kasar. “Don’t ever say that. You…” Kedua-dua belah pipi Yara dipegang dengan kemas dan matanya menusuk tajam ke dalam anak mata Yara.

“You are my wife, Yara. My wife!” Armand bersuara tegas. Rahangnya bergerak-gerak menahan marah.

Tidak dia sangka yang Yara sanggup berkata begitu. Kalaupun marah sangat dengan dia, janganlah sampai tuduh dia macam tu. Mendengar perkataan perempuan simpanan saja sudah membuatkan hatinya terhiris, inikan pula menganggap Yara begitu. Memang langsung tidak terlintas di dalam fikiran dia tentang menjadikan Yara perempuan simpanan.

“Kenapa marah? Kenapa marah, Armand? Bila you buat I macam ni ibarat seperti I bukan isteri you. You chose her over me. You nak kahwin dengan dia sedangkan you dah ada isteri. Apa maknanya semua tu? Apa maknanya, Armand?” Tangisan Yara kembali pecah. Tidak tahan lagi menanggung rasa bila pandangan mata Armand menusuk ke dalam matanya.

“No, I tak pilih dia! Who said I chose her over you? Who said so? I tak pernah cakap pun yang I pilih dia over you, Yara. Never!”

“Tapi tadi… I saw you and I heard everything, Armand. You cakap yang you dengan dia tak pernah putus. I dengar, Armand!”

“Damn it!”

Armand bangun berdiri dengan tangan naik menarik rambutnya sendiri. Serabut. Dia sayang dan cintakan Yara sangat-sangat. Tapi entah kenapa hati dia tidak mampu untuk melepaskan Cempaka.

“I dah penat, Armand. I tak nak hidup macam ni. Hidup dalam kesedihan dan kesengsaraan. I love you so much. You dah lupa ke macam mana kita jatuh cinta dulu? You were my first love Armand, dan I tak nak kehilangan you. Tapi sayang, I tak mampu untuk hidup lebih lama dengan you. When you have someone else behind my back, it means our love is gone. There is no more love left for me. If you had really loved me, there would have been no other woman after me, Armand.” Laju Yara menghamburkan kata-katanya dengan air mata yang masih membasahi pipi.

“No, no, no… I still love you, sayang. I really really do.” Armand mula berlutut di hadapan Yara. Tangan isterinya itu digenggam dan dikucup bertalu-talu.

“I sayang you. I tahu I salah bila jatuh cinta dengan Inara dan sekarang I menyesal. I want you Yara, I nak you aje dalam hidup I. You isteri I dunia akhirat sayang, tolong maafkan I, Yara. Jangan tinggalkan I sayang, please…”

Kepalanya dijatuhkan ke lutut si isteri dan dia menangis di situ. Hati dia sakit bila isterinya berkata begitu dan tiba-tiba ada satu perasaan halus yang menyelinap ke dalam hatinya. Tidak tahu bagaimana untuk menjelaskannya, tapi perasaan itu membuatkan dia rasa sangat takut. Takut kehilangan dan kosong. Ya, terasa ada satu ruang kosong yang mula menghuni hatinya.

Yara mendongak, cuba menghalang air matanya dari terus mengalir. Dia sayangkan Armand, sungguh-sungguh sayang. Tapi rasa sakit di dalam hati akibat perbuatan Armand lebih lagi. Dia juga tidak ingin berpisah dengan suaminya itu tetapi jika itu saja jalannya, dia pasrah.

“I love you, Yara. My love for you is still there, it’s as strong as ever. Yara, trust me please.”

“But you hurt me so bad, Armand. Give me some space Armand, I need time to think about us.” Tangan Yara mengusap lembut rambut Armand.

Pantas Armand mendongak.

“Apa maknanya tu? Are you leaving me? Please, Yara…”

“I need time. I need my own time, alone.”

“No!” Armand kembali berdiri dengan tangan naik mencekak pinggang. “You nak tinggalkan I, kan?”

Yara turut bangun berdiri berhadapan dengan Armand.

“I nak balik New York.”

“No, I tak izinkan.”

“I tak nak tinggal kat sini and seeing you with her.”

“No, you won’t see me with her again. I tak akan jumpa dia lagi lepas ni sebab I dengan dia dah tak ada apa-apa. I ada you seorang saja dan you akan tetap jadi isteri I sampai bila-bila,” kata Armand dengan tegas.

Terkebil-kebil Yara memandang Armand dengan mata yang basah.

“Seriuslah, Armand…”

“I am damn serious, Yara.” Nafas ditarik dalam dan kedua-dua belah tangannya ditekap ke wajah. Kemudian Armand bergerak mendekati Yara dan pinggang isterinya itu dipaut rapat.

“I menyesal dengan apa yang telah terjadi Yara, sangat menyesal. Please give me a second chance walaupun I tahu I don’t deserve it. Tapi I lebih rela merayu untuk mendapatkan peluang itu daripada melepaskan you pergi begitu saja. I tak sanggup kehilangan you sayang because I love you so much. So much to the point I could die if I don’t have you near me.”

Dahi bertemu dan mata terpejam. Kata-kata Armand menyerap masuk ke dalam sanubari dan bergerak bebas ke dalam salur darahnya membuatkan jantung dia berdegup kencang. Armand dan ayat-ayat manisnya memang tak boleh dipisahkan.

“Honestly, I’m not sure if I could ever trust you again, Armand.”

Armand tersentak namun sedaya upaya cuba dikawal riak wajahnya.

“I’ll prove it to you.”

“How?” Pandangan mata Yara memanah ke dalam mata Armand. Cuba mencari sinar kejujuran di dalam mata suaminya itu.

Tangan naik menarik rambut sendiri.

“I don’t know but trust me, I’ll prove it you. Just give me a chance to do so, okay sayang?” Lengan Yara dipegang dengan kemas bagi meyakinkan isterinya itu.

Yara menelan air liur yang terasa kelat. Sukar untuk dia membuat keputusan namun pilihan apa lagi yang dia ada sedangkan dia sendiri pun tidak rela dan belum bersedia untuk kehilangan Armand.

“Okey…” jawab Yara perlahan dengan anggukan kecil. “This is the last, Armand. If you screw this, we are done,” sambung Yara dengan tegas.

Armand terharu dengan kata-kata isterinya walaupun ada sedikit ugutan di situ. Lalu tangan Yara dikucup bertalu-talu.

“Thank you sayang, thank you so much!” Yara ditarik ke dalam pelukan.

 

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/271742/Kesayangan-Rais