[SNEAK PEEK] BULAN CINTA

BULAN CINTA Oleh Mimie Afinie

 

“BOLEH tak Rara duduk diam-diam? Pening angah tengok Rara ke hulu ke hilir dari tadi. Orang nak tengok TV pun tak senang.” Hidayat pandang adiknya sambil jegil mata.

“Kalau tak nak pening, tak payah la tengok.” Tak cukup mengejek, Rania buat muka pula.

“Dah Rara kat depan mata angah, nak tak nak kenalah tengok.”

“Dah, dah, dah. Sebelum jadi panjang, lebih baik dua-dua diam. Nanti lain pula jadinya.”

Encik Raof terpaksa menyampuk. Kalau dibiarkan mahu jadi bergaduh. Bukan dia tak faham dengan perangai budak dua orang ni. Kalau tengah berbaik, bukan main lagi. Bertepuk bertampar, ketawa sampai tak ingat dunia. Tapi kalau bergaduh, macam-macam yang keluar dari mulut masing-masing.

“Ayahhh…” Rania dah menempel di sebelah Encik Raof di atas sofa tunggal. Manja suaranya.

“Apa dia, sayang?”

“Boleh tak kalau Rara tak nak mula esok? Rara nak minta tangguh minggu depan.” Lembut mata Rania memandang ayahnya. Nak memujuklah tu.

“Tak boleh!” Belum sempat Encik Raof kata apa-apa, Huzir menjawab. Keras suaranya.

“Bolehlah ayah.” Rania pujuk. Buat-buat tak dengar ucapan along.

“Kenapa nak minta tangguh pula?”

“Tiba-tiba Rara rasa macam tak yakin.”

“Mana boleh macam tu. Rara kena percaya pada diri sendiri. Kena yakin. Ayah percaya Rara boleh.”

“Entah, belum apa-apa dah tunjuk lemah. Rara, kita ni tak boleh cepat mengalah. Kena berjuang habis-habisan, faham?”

“Angah jangan menyampuk boleh tak? Berjuang apa benda entah. Angah ingat Rara ni nak pergi berperang ke, apa?” Rania tayang penumbuk. Hidayat balas dengan jelir lidah.

“Rara ni kan, umur dah dua puluh enam, tapi perangai sampai sekarang masih tak matang. Boleh tak Rara belajar jadi matang sikit? Belajar jadi dewasa?”

Kecil saja along di mata Rania masa ni. Pedas sungguh ayat tu weh! Tapi ayat along mana pernah tak pedas. Dari dulu macam itulah mulut dia.

“Pening pula kepala ayah dengan kau orang ni la.”

“Entah, semua sibuk nak menyampuk.” Rania juih bibir.

“Ayah cakap kau orang, bermakna termasuklahRara sekali. Rara pun menyumbang pening kepala ayah, tau? Jangan nak perasan.” Hidayat mengejek.

“Tak ada, tak ada… Kan ayah?”

Encik Raof hanya geleng kepala sambil pandang muka Rania.

“Sekarang dah pukul sepuluh lebih. Rara nak masuk tidur sebab pagi-pagi esok Rara nak keluar pergi joging. Selain itu, Rara tak nak fikir apa-apa.”

“Rara jangan nak mengada-ngada. Pukul tujuh setengah pagi esok, along akan pastikan Rara dah ada kat depan pintu pagar,” marah Huzir.

“Tak nak.”

“Rara mana boleh buat macam tu. Eh! Along dah keluar duit banyak tau? Rara jangan suka-suka nak buat keputusan sendiri.” Huzir sambung marah.

Sambil jeling along, Rania bangun dari sofa.

“Dah bagi nak ungkit balik. Susah-susah sangat, Rara bayar balik duit along tu.”

“Ayah tau Rara bergurau aje tu. Takkan la Rara sampai hati nak malukan ayah, betul tak?”

Dengar suara ayah yang macam tu, Rania tak jadi nak menjawab lagi. Ayah selalu buat Rara kalah. Pandai betul ayah psikologi Rara. Jarang marah, pukul pun tak pernah. Itu yang buat rasa hormat semakin menebal terhadap ayah.Sememangnya Abdul Raof Mohd Shukor ialah ayah terbaik di dalam dunia ini.

JEMARINYA mengetuk-ngetuk stereng. Mulut menyanyi perlahan, mengikut rentak lagu dari radio yang sedang terpasang. Sesekali mata menoleh ke arah pintu rumah. Sudah hampir sepuluh minit dia di sini. Salam sudah beberapa kali dihulurkan, suis loceng rumah juga sudah ditekan, tapi orang yang ditunggu masih tidak kelihatan.

Hati dah sama panas dengan enjin kereta. Terus terang, dia memang pantang dengan orang yang tidak menepati masa, tidak menepati janji. Baru tangannya nak menekan hon, pintu rumah terbuka. Bukan seorang, tetapi empat orang muncul dari situ.

Dia keluar dari kereta kemudian berjalan ke arah pintu pagar. Tapi sesudah dua minit di situ, empat orang tadi masih juga berada di depan muka pintu. Sepertinya sedang berlaku sesi perbincangan di situ. Apa hal pula ni? Sampai bila nak kena tunggu?

“Assalamualaikum.” Seraya tersenyum, salam dihulurkan.

“Waalaikumussalam.” Encik Raof datang ke arah pintu pagar.

“Encik ni dari Sekolah Memandu Kita ke?”

“Ya, saya.” Mesra suaranya.

“Minta maaflah encik, lama tunggu. Anak pak cik tu tak pernah bawa kereta sebelum ni. Tu yang dia cuak sikit. Kami tengah bagi semangat dekat dia la ni.”

“Okey. Tak apa. Saya tunggu.” Berlapik Razlan jawab. Biasalah kalau dengan orang berpangkat bapa, dia memang lemah sikit. Hati yang sedang hangat, mendadak jadi sejuk.

“Saya Razlan Hakimi. Panggil Razlan aje.” Kedua-dua belah tangannya dihulurkan kepada lelaki itu.

“Pak Cik Raof.” Huluran tangan Razlan disambut.

“Sekejap, pak cik panggil anak pak cik, ya?” Lantas dia bergegas ke dalam pagar semula.

Tiga minit kemudian, Encik Raof datang. Rania, Huzir serta Hidayat juga.

“Inilah Rania Aisya, anak pak cik yang nak belajar memandu tu. Yang dua orang ni pun anak pak cik.”

Kepada Rania, Razlan sekadar beri sedikit senyuman. Kepada anak-anak lelaki Encik Raof, dia hulur tangan untuk bersalaman.

Jadi, inilah guru memandu tu? Memang lawa sungguh mamat ni. Dari atas ke bawah Rania tilik. Dengan tingginya, dengan matanya yang cantik, hidung terletak, bibir merah samar, kulit cerah.

Haisy, Macam tak sesuai aje jadi guru memandu. Boleh ke pelajar perempuan beri konsentrasi pada pemanduan kalau dah guru kat sebelah terlajak kacak macam ni?

“Rara, ini Razlan… Dia ni yang akan ajar Rara, tau?”

“Ooo… ooo… okey.” Terus Rania jadi gagap. Ralit sangat merenung sampai dia jadi lupa diri sekejap. Harap-harap semua tak perasan. Lebih-lebih lagi Razlan, si kacak itu.

Tapi hati, kenapa tiba-tiba nak berdebar-debar pula ni? Hei, tolonglah jangan macam-macam.Tak suka tau!

“Boleh kami pergi sekarang, pak cik?”

“Boleh.” Encik Raof senyum.

“Ayah.” Rania tayang muka sedih. Tangan ayahdicapai dan dipegang.

“Pergi ajelah. Insya-Allah, okey tu. Ayah doakan ya?” Encik Raof memujuk lembut.

“Relaks la. Tak ada apalah.” Hidayat menepuk-nepuk belakang adiknya. Cuba bagi semangat.

“Kan ada Razlan tu, Rara. Tak payah nak takut sangatlah.” Huzir pula bersuara.

“Dah, dah… Kesian Razlan. Dah lama sangat dia tunggu.” Encik Raof memaut bahu anaknya. Kemudian membuka pintu kereta sebelah penumpang.

“Razlan bawa atau nak bagi anak pak cik bawa?”

Rania membesarkan matanya. Ada pula ayah pergi tanya macam tu? Melampaunya!

“Dia dah pernah bawa kereta ke?” soal Razlan.

“Tak pernah.” Cepat-cepat Rania jawab. Sebenarnya pernah. Angah yang ajar. Tapi di kawasan lengang dan tiada kenderaan.

“Kalau tak pernah tak apalah. Biar saya bawa dulu.”

“DAH macam nak hantar orang pergi Mekah la pula. Sampai satu keluarga hantar. Lepas tu siap bagi pesanan penaja bagai. Padahal nak belajar memandu aje pun.” Razlan menyindir. Ketika itu kereta baru bergerak meninggalkan pekarangan rumah Rania.

Rania menoleh. Bulat matanya memandang wajah Razlan. Melampaunya mamat ni. Tadi kat depan ayah, kat depan semua orang, bukan main bersopan santun. Taksangka, mulut macam longkang yang penuh lumut. Muka yang terlajak kacak tadi, tiba-tiba nampak buruk di matanya.

“Tapi tak cukup ramai tu. Apa pasal tak ajak ketua kampung, penghulu, pengerusi rukun tetangga, tok imam, tok siak sekali? Mesti lagi meriah.”

Telinga Rania dah rasa hangat. Mamat ni memang kurang ajar.

“Eh! Salah ke kalau ramai yang hantar saya? Saya belajar memandu ni saya bayarlah. Bukan percuma tau? Suka hatilah berapa ramai yang nak hantar saya pun.”

“Siapa cakap salah? Kalau awak nak ajak satu taman tu pun boleh. Nak lagi gempak, bawa bunga manggar sekali. Kompang jangan lupa. Terus arak awak masuk dalam kereta ni.”

“Eee, mulut!” Sakit pula hati Rania. Dahlah belajar tanpa rela, dapat pula pengajar mulut buntut ayam macam ni. Harap-harap hari ini sajalah dia belajar dengan mamat poyo ini.

“Tadi tu kenapa lambat?” soal Razlan, tanpa mempedulikan Rania yang sedang marah.

“Tak ada apalah.” Jawab sajalah macam tu. Takkan nak berterus terang, kan? Malu tau? Sejujurnya, dia takut.Juga suka berfikir yang bukan-bukan. Dia risau kalau-kalau dia akan langgar orang. Lepas tu dia terasa macam semua kenderaan dari arah berlawanan akan bertembung dengan kereta yang sedang dia pandu.

Bukan tak cuba buang perasaan tu, tapi tak boleh. Sebab itulah dia belum ada lesen memandu sampai sekarang walaupun umur dah nak masuk 26 tahun. Ikutkan bukan dia yang nak belajar sangat. Along yang paksa sampai sanggup keluar duit. Dia faham kenapa along bersungguh benar.

Yalah, selama ini dia ke tempat kerja tumpang kereta along.

Tapi lagi dua bulan along dah nak berkahwin dan kena berpindah ke rumah sendiri. Itu sebab along paksa dia belajar memandu dan punya lesen macam orang lain. Cuma yang jadi masalah sekarang, dia seorang yang penakut dan punya tahap keyakinan diri yang sangat rendah.

Ikutkan dia boleh aje naik kenderaan awam. Tapi ayah tu mana nak kasi. Dari dulu lagi ayah macam tu. Susah sangat nak melepaskan anak daranya ini ke mana-mana sendirian. Konon risau keselamatan dia. Tapi dalam ayah duk larang, sesekali ada juga dia guna perkhidmatan awam macam teksi, LRT mahupun Uber.

“Takut?”

“Mana ada.”

“Mengaku ajelah.”

“Tak takutlah.”

“Tadi tu dia orang tengah pujuk awak, kan?” Tanpa menghiraukan jawapan Rania, Razlan bertanya begitu.

“Kenapa nak kena tanya macam tu? Tugas awak cuma mengajar saya aje, kan? Lebih-lebih pula!”

“Tanya macam tu pun nak marah? Berlagak betul!”

Berlagak dikatanya aku? Kurang asam betul! Baru bercadang nak balas, telefonnya berbunyi. Segera dia keluarkan dari beg sandangnya. Syafiq dalam talian.

“Fiq, nanti I telefon balik, ya? I tengah belajar memandu ni.” Perlahan Rania jawab. Tak nak bagi Razlan dengar.

“You belajar memandu? Jangan buat lawak boleh tak?” Kuat suara Syafiq. Macamlah baru sehari dua dia kenal Rania.

“Lawak apa pula? Betul la.”

“Apa apa ajelah,” pintas Syafiq. Sikit pun dia tak percaya.

“I nak ajak you keluar.”

“Okey, petang ni kita keluar.”

“I pergi jemput you sekarang. Kita keluar pagi ni.”

“Tak boleh. Sekarang ni I ada kelas memandu. Kan I dah cakap tadi?”

“You serius ke ni?”

“Seriuslah. Takkan I nak tipu you pula.”

“Tak cakap dengan I pun.”

“Lupa.” Sebenarnya bukan lupa, saja tak nak beritahu. Bukan apa, risau mereka bergaduh pula. Syafiq tu kan lain macam sikit. Cemburu tak bertempat. Kalau dia beritahu awal-awal, silap-silap dia tidak dibenarkan belajar memandu pula.

“I tak percaya. Entah-entah you dengan lelaki lain.” Syafiq merungut.

Rania mendengus. Betul pun apa yang dia fikir. Kalau tak cemburu, kalau tak syak yang bukan-bukan, bukan Syafiq la tu.

“Suka hati aje you tuduh I, kan?” Suara Rania mendadak jadi tinggi. Lupa dengan siapa dia berada sekarang.

“Tapi betul kan you dengan lelaki?”

“Ya, memang betul.”

“Raniaaa!!!” Syafiq menjerit.

“Dia guru sekolah memandu ajelah. Takkan itu pun tak boleh?”

Razlan senyum. Haiya! Ada orang cemburu la.

“I tak percaya.”

“Ya Allah. I tak tipu.”

“Dia handsome, kan?”

“Mana ada. Dia dah tua. Rambut pun dah beruban. Memang tak handsome langsung. I tengok pun tak selera.”

Razlan jegil mata. Amboi mulut! Sesedap rasa mengumpat aku. Memang cari pasal betul la perempuan ni.

“Kalau betul, buktikan pada I.”

“Bukti apa benda pula ni?”

“You wefie dengan dia. Lepas tu hantar gambar tu dekat I. Sekarang!” Syafiq beri arahan.

Rania tergamam. Syafiq suruh dia wefie dengan mamat poyo ni? Dah hilang ingatan apa?

“You dengar tak?”

“Okey la, Fiq. I tak boleh cakap banyak. Nanti I call you balik. Bye.” Rania segera mematikan talian. Suka hati Syafiqlah nak marah ke, nak mengamuk ke, malas nak fikir.

“Apa awak cakap? Orang tua rambut beruban, tak handsome, awak tak selera?” Razlan dah marah. Kut ya pun nak lepaskan diri dari kekasih hati, tak perlulah nak babitkan dia pula. Memang cepatlah dia naik angin.

“Bila masa saya cakap macam tu?” Eh, rasanya dah cukup perlahan dia bercakap. Takkan Razlan boleh dengar pula?

“Eh, eh, tak nak mengaku pula. Untuk pengetahuan awak, telinga ni hari-hari saya korek tau? Kalau awak duduk sebatu pun saya boleh dengar awak bercakap, ini kan pula kat sebelah ni aje. Nak menipu pun agak-agaklah.”

“Eleh, mengata orang! Awak pun sama menipu. Ingat hebat sangat telinga awak sampai boleh dengar saya bercakap dalam jarak sebatu tu?”

“Betul la. Kalau bercakap melalui telefon, usah kata sebatu, seribu batu pun boleh dengar.”

“Loyar buruk!” Rania mencebik.

“Lain kali tolong jangan babitkan saya. Saya tak suka, tau tak!” Serius suara Razlan. Memang dia tak suka. Yalah, kau bergaduh dengan pakwe kau, lepas tu kau nak heret aku sekali, apa kes? Baru kenal tak sampai setengah jam, dah macam-macam kerenah kau dah tunjuk.

“Maaf!” Sepatah sahaja Rania cakap. Benda dah jadi, nak undur balik pun dah tak boleh. Yang perlu difikirkan sekarang ialah Syafiq. Macam mana ya nak pujuk lelaki tu?

“Maaf konon.” Razlan mengejek.

“Eh! awak ni dah kenapa? Orang dah minta maaf, terima ajelah. Apa yang tak puas hati lagi ni?”

“Saya tak puas hati sebab awak cakap saya tua, beruban, tak handsome.”

“Okeylah… Awak handsome, macho, segak, tampan, kacak, lawa, sado, cemerlang, gemilang dan terbilang. Okey, puas hati?” Hati dah semakin menyampah dengan lelaki ni. Sangat menyampah. Tak taulah macam mana dia nak terus belajar dengan orang macam ni.

“Jangan lebih-lebih boleh tak?” Razlan toleh Rania sebentar sambil jegil mata.

“Kena puji pun marah? Tak bersyukur betul.”

“Belum apa-apa dah derhaka dengan guru. Harap-harap sekali ajelah ambil test terus lulus.” Razlan mengomel.

“Ya Allah, mulut. Macam ini ke tingkah laku seorang guru? Belum apa-apa dah doa yang tidak baik untuk anak murid.”

“Bila masa saya doa yang tak baik? Cuba faham betul-betul ayat saya tu.”

Eleh, tak nak mengaku konon. Macamlah aku bodoh sangat tak faham ayat sindiran dia tu.

*****

“MACAM mana kelas memandu kau semalam? Ada ke kau langgar siapa-siapa? Dah berapa orang jadi arwah?” Muna yang menempel di sebelah kubikel Rania tayang sengih.

“Kau ni, mulut memang nak kena cili, kan? Suka hati aje cakap macam tu. Hesy, minta simpang.” Rania membeliakkan matanya.

“Ala, aku gurau aje. Jangan la marah.” Makin lebar sengih Muna.

“Ceritalah pengalaman kau. Aku nak dengar.”

“Jangan cari pasal, Muna. Nanti Cik Melly bising. Dah la kerja tengah menimbun ni.”

“Nia, dah pukul satu lebihlah. Dah waktu rehat.” Muna tayang jam di pergelangan tangan kirinya.

“Laaa, ya ke? Patut la ahli mesyuarat tingkap dah bersidai kat sini. Dah pukul satu rupanya.” Rania gelak.

Muna ikut gelak. Muna atau nama penuhnya Muna Sabrina merupakan rakan sekerja yang paling rapat dengandia. Ketika mula melapor diri di syarikat ini tiga tahun lepas, Muna sudah enam tahun berkhidmat. Beliau merupakan antara rakan sekerja yang paling lama dan berpengalaman di sini.

“Eh, cepatlah cerita.”

“Malaslah. Buat sakit hati aje.”

“Kau sakit hati dekat siapa?”

“Guru memandu tu la.”

“Kenapa?”

“Razlan tu memang spesies menyakitkan hati, Muna. Tapi dia silap orang la. Dengan Rania Aisya jangan buat main-main.”

“Cikgu kau nama Razlan? Muda lagi ke dia?”

“Muda lagi. Lebih kurang umur aku juga.”

“Mesti dia kacak dan bergaya, kan?”

“Apa guna kacak, muka lawa kalau mulut macam longkang yang tak pernah cuci, tak pernah sental? Benci tau lelaki macam tu.”

“Habis, kau nak cakap kau lawan dia la?”

“Yalah. Dah dia sindir aku, takkan nak diam aje.”

“Entah-entah kau ada buat salah tak? Bukan boleh percaya sangat kau ni.”

“Si Razlan tu memang kurang ajar, Muna. Aku mana ada buat salah?” Malaslah nak cerita. Nanti Muna pun akan menyalahkan dia juga. Tapi dia tak rasa salah dia besar sangat. Alah, setakat lambat beberapa minit, takkan itu pun nak kecoh?

“Ya ke kau tak buat salah langsung?” Semacam Muna pandang Rania. Bukan boleh percaya sangat budak ni.

“Aku cuma lambat sikit aje.”

“Aku dah agak dah. Ni mesti kes kau tak nak belajar memandu, kan? Lepas tu semua pakat pujuk kau. Ayah kau, abang-abang kau, ketua kampung, ketua balai raya, tok sidang. Tu yang jadi lambat.”

Terkekeh-kekeh Rania gelak. Pandai betul Muna teka. Dahlah ayat Muna yang dekat hujung tu dah lebih kurang ayat Razlan aje. Cuma apabila Muna yang sebut, dia tak rasa nak marah pun. Rasa kelakar adalah.

“Tengok, kan betul apa yang aku cakap. Tapi, Nia… Kau mana boleh lawan guru. Tak berkat ilmu yang kau dapat. Nanti susah nak lulus.”

“Alah, guru apa la sangat. Setakat ajar memandu aje pun.”

“Tak kira la dia ajar apa pun, dia tetap guru kau, Nia.”

“Yalah, yalah, betullah tu. Tapi Si Razlan tu memang kurang ajar, Muna. Hilang sabar aku tau.”

“Kau kena belajar bersabar. Kau kena kawal diri kau. Setakat dia sindir sikit-sikit tu, kau buat-buat tak dengar aje la.”

“Aku harap, lepas ni cikgu lain pula yang akan ajar aku. Tak suka la dia tu.”

“Tak kisah la siapa pun. Yang penting, kau jangan suka melawan cakap cikgu. Faham?” tegur Muna.

“Faham, Puan Muna Sabrina,” balas Rania.

“Kau kalau dengan orang lain bukan main berapi-api, tapi dengan Syafiq, menikus. Cuba kau lawan si Syafiq macam mana kau lawan cikgu memandu kau tu. Ini apa yang Syafiq cakap, semua kau ikut. Kau macam lembu kena cucukhidung tau tak?”

Muna dah mulalah tu. Mana ada dia macam lembu kena cucuk hidung? Ada masa-masanya dia melawan juga cakap Syafiq tu. Tak adalah semua dia turut. Tengok keadaan juga.

“Jom la pergi makan… Perut aku dah lapar.” Malas nak panjangkan hal Syafiq, dia tarik laci, mengeluarkan dompet dari situ. Kemudian bangun dari kerusi.

“Syafiq tak ajak kau makan ke hari ni?”

Rania geleng. Dia tahu Syafiq masih marahkan dia kerana hal semalam. Sampai sekarang Syafiq langsung tak nak bercakap dengan dia. Tapi tak perlulah beritahu Muna. Nanti bising pula mak cik tu.

“Dia pergi mana?”

“Entah. Mana aku tau.”

“Peliknya kau tak tau dia pergi mana. Mesti kau gaduh lagi dengan dia, kan? Kali ini dia cemburu kau dengan siapa pula?” Selalunya macam itulah. Kali ini harus atas alasan yang sama juga. Dah faham sangat dengan pasangan itu.

“Nia, sudah-sudahlah. Tak payahlah kau hadap sangat dengan Syafiq tu. Kau layak dapat lelaki yang lebih baik dari dia tau? Kau tu dahlah cantik, baik pula tu, pemurah lagi… Walaupun perangai tu kadang-kadang agak mengada-ngada dan merimaskan.”

“Amboi, mulut… Laju aje kalau bab mengata. Dalam puji, dia kutuk kita pula.” Rania jeling.

“Mengata kalau benda betul tak salah rasanya. Lagipun aku mengata depan-depan, kan?” Muna melepas tawa. Tahu, Rania bukan marah pun. Satu yang dia kagumtentang Rania, dia katalah apa pun, nasihatlah macam mana pun, gadis itu tak pernah nak ambil hati. Tak pernah nak sentap. Tapi itu dengan dialah. Dengan orang lain, wallahuaklam.

Cuma itulah, apabila saja berkaitan Syafiq, Rania dah tak makan nasihat. Sebab itulah sampai sekarang, gadis itu masih lagi bersama Syafiq. Itu yang dia tak faham. Memanglah Syafiq tu ada rupa, tapi dengan perangai panas baran, cemburu buta dan selalu anggap diri betul tu, berbaloi ke untuk Rania?

“Sebenarnya Syafiq tu sayang kau ke tidak, Nia?” Selalu sangat Muna tanya soalan itu.

“Mestilah.” Seperti selalu juga, penuh yakin Rania jawab.

“Hati aku kata, dia tak betul-betul sayang kau. Dia tak serius dengan kau, Nia.”

“Kau mana boleh cakap macam tu. Kalau dia tak sayang aku, tak serius dengan aku, tak adalah dia cemburu kalau aku dengan lelaki lain. Cemburu kan tanda sayang?”

“Cemburu sikit-sikit, ya itu sayang namanya. Tapi kalau dah cemburu buta, cemburu melulu, sayang apa macam tu? Itu mengongkong namanya.”

“Mengongkong sebab dia tak sanggup tengok aku dengan orang lain. Itu saja, Muna. Tak salah, kan?” Masih juga nak jawab meskipun dia sendiri bersetuju dengan ucapan Muna itu. Nak buat macam mana, hati dah terlanjur sayang dia.

“Hesy, budak ini… Kalau kita bagi nasihat, bukannya nak dengar. Ada aje jawab dia.” Muna tayang muka geram. Mana taknya, masa Syafiq buat perangai, kepada dialah Rania mengadu. Kepada dialah Rania duk tayang mukamonyok tu. Macam manalah dia tak sakit hati dengan si Syafiq tu?

“Lain kali, kalau kau ada masalah dengan Syafiq, jangan mengadu dengan aku lagi… Malas dah nak dengar.”

“Ala Muna, jangan la macam ni. Kalau bukan kau, siapa lagi yang nak dengar luahan aku? Kau aje tempat aku mengadu… Tempat aku mencurah perasaan. Kau ni dah macam mak aku, tau?”

“Eee, tak nak aku ada anak macam kau. Degil, tak dengar kata.”

“Tak kira… Nak juga ada mak macam kau.”

“Hei, sudahlah… Geli telinga aku dengar.”

Sudahnya Muna gelak. Tak bolehlah nak marah lama-lama. Budak Rania ni memang jenis tak makan saman.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/124996/bulan-cinta

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *