[REVIEW] GADDAFI Fakta di Sebalik Pembunuhan

GADDAFI Fakta Di Sebalik Pembunuhan Oleh Firdaus Zainal

Dalam kesimpulan yang mudah, Gaddafi merupakan sebahagian contoh pentadbir yang kuat, beliau dijadikan imej yang berkuasa walaupun telah lama meninggalkan dunia. Sewaktu zaman beliau, Penambahbaikkan terhadap tanah negara tercinta iaitu Libya. Antara peringatan terbesar beliau ialah Gaddafi pernah mengusir tentera Britain, Amerika Syarikat yang berpangkalan di dalam negaranya. Presiden Reagan pernah menggelar Gaddafi sebagai Mad Dog of the Middle East.


Sebelum menyelam kedalam cerita, saya ingin mengucapkan kata tahniah dan ribuan terima kasih kepada penulis,penerbit dan juga individu yang membantu untuk mengumpul informasi yang penuh bermakna. Buku in Menceritakan kisah Pemerintah bernama Gaddafi.

Pada 1951, Libya memperoleh kemerdekaannya di bawah kepemimpinan Raja Idris yang bersekutu dengan negara Barat. Pada 1961, Gaddafi masuk ke perguruan tinggi militer di kota Benghazi. Gaddafi muda yang mengagumi sosok pemimpin Mesir, Gamal Abdel Nasser ini juga pernah menjalani masa pelatihan militer selama empat bulan di Inggris. Setelah lulus, Gaddafi bergabung dengan militer dan karirnya cukup menanjak.

Namun di saat yang sama, ketidakpuasan terhadap pemerintahan Raja Idris berkembang dalam dirinya. Gaddafi pun bergabung dalam pergerakan para perwira muda yang ingin menggulingkan raja. Dengan bakat dan karisma yang dimilikinya, Gaddafi terpilih menjadi pemimpin dalam kelompok pergerakan penggulingan pemerintah dan pada 1 Septermber 1969, Raja Idris dilengserkan ketika dia berada di Turki untuk mendapat perawatan medis.

Gaddafi kemudian diangkat menjadi panglima tertinggi angkatan bersenjata sekaligus ketua Dewan Komando Revolusi yang memegang kekuasaan Libya yang baru. Pada usia 27 tahun, Gaddafi pun menjadi penguasa Libya. Terdapat beberapa pencapaian yang dibincangkan didalam buku ini, antaranya:

1. Gaddafi pernah memalukan Itali apabila berjaya menuntut patung purba Tuhan Venus yang dicuri di era kolonialisme dikembalikan semula ke Libya.
2. Kematian Gaddafi telah dirancang oleh agensi perisikan Britain dan Amerika Syarikat dengan bantuan beberapa negara Islam seperti Qatar, Arab Saudi dan UAE
3. Al Jazeera pernah menyiarkan berita palsu yang menuduh tentera Gaddafi menggunakan pil Viagra dan merogol rakyatnya sendiri.
4. Gaddafi mempunyai karekter yang sama seperti Adolf Hitler yang anti Yahudi dan Israel. Antara percaya atau tidak! Gaddafi pernah ditakuti bangsa Yahudi dan negara haram Israel.
eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com