[REVIEW] Tuan Muda Cik Hana

Tuan Muda Cik Hana Oleh Chempaka Lyana

TUAN MUDA: Aku tak tahu kenapa aku jatuh cinta padanya. Nak kata elegan sangat, tidaklah. Ganas, suka berontak dan usik ibunya adalah. Jatuh cinta pandang pertama! Itulah Nur Hana Sulaiman, gadis yang pertama kali aku melihat sedang berkaraoke di laman rumah selepas habis majlis kahwin abangnya. Gadis yang marah giler kat aku sebab aku langgar pokok ‘bunga kembang pukul 10:00’ dia tu. Eh ehhh…dia tak nampak ke kereta aku kereta apa? Kereta Jaguar kut. Kenapa dia tak hormat aku seperti orang lain? Kenapa dia tak sudi pun pandang muka aku? Tak handsome ke? Aku Ayahanda Bad kut. Cameron Highlands tu aku pegang! CIK HANA : Cis! Ini ibu punya pasal la! Orang yang aku tak kenal pun, dia sanggup terima jadi bakal suami aku. Nak sangat kan…baik, ini syarat aku… 1. Tidak boleh jumpa saya empat tahun. 2. Sanggup menunggu saya habis belajar. 3. Jangan telefon saya. 4. Jangan hantar hadiah atau apa sahaja buah tangan sepanjang tempoh bertunang. 5. Kalau bertembung pun, buat tak kenal, buat tak peduli. 6. Dalam tempoh empat tahun, sila buat hal masing-masing. 7. DAN Jika saya merasakan kita tiada jodoh, saya berhak buat keputusan demi masa depan saya. APA akan jadi setelah empat tahun berlalu dan mereka ini sepejabat : “Selamat tengah hari Tuan Muda. Saya Hana, saya bawa…” “Berhenti bercakap, susun buku dan keluar!” Tegas Badri. “Ya.” Hana angkat muka. Hanya separuh belakang kepala Tuan Muda yang dia lihat. Berlagaknya! Kalau tidak mengenangkan gaji bagus. Dicari sampai ke lubang cacing juga siapakah sebenarnya Tuan Muda ini. “Dah jam satu ni, Tuan Muda. Makan dulu, baru sambung baca. Nanti gastrik, siapa susah? Tuan Muda juga kan? Bye, saya keluar dulu.” Badri terkedu. Sebaik sahaja pintu ditutup. Hana sentuh dadanya. “Ah kau! Beria prihatin kat dia, dah kenapa? Lantak dialah, nak baca ke apa ke? Perut kau tu yang kena isi. Dah mengamuk semua cacing kat dalam ni?” Ditamparnya mulut perlahan. “Capoi sangat.” “PERNIKAHAN bukan sekadar jatuh cinta, lelaki memiliki perempuan, sayang. Ia berbentuk amanah dari Tuhan. Pasangan yang sudah tersurat, Allah susun cantik dah.” – Badri / Tuan Muda


Cerita fairy tales yg indah dan penuh bumpy road tapi sangat menarik. Kisah cinta pandang pertama Badri terhadap Hana. Walaupun berbeza usia tetapi itu bukan halangan untuk Badri mengikat Hana dengan tali pertunangan walaupun tanpa persetujuan Hana.
Terus terang saya berasa sedikit sebal dengan perangai Hana yang degil dan tidak mendengar kata. Dia hanya mengikut apa yang ada di kepalanya tanpa menghiraukan perasaan tunang serta abangnya sendiri.
4 tahun masa yang diminta oleh Hana dan sepanjang 4 tahun itu, Hana menjalani hidupnya sebagai pelajar tanpa masuk campur tunangnya. Tunang terpaksa mengikuti syarat yang dikenakan. Hailah! Tabahnya tunang ni. Siapa sangka, Badri yang merupakan bekas ketua gengster yang punya pangkat tertinggi sehingga bergelar Ayahanda Badri tunduk kepada Hana kerana cinta.
Dalam rasa sebal dengan sikap Hana, saya rasa terhibur juga dengan kedegilannya. Suka dengan sikap berdikari dan beraninya. Hana digambarkan sebagai gadis yang happy-go-lucky dan berdikari.
Jalan cerita yang menarik serta menghiburkan. Penuh rasa dan warna. Syabas untuk penulis walaupun ini merupakan percubaan pertamanya. Sesuatu yang membanggakan.
Permulaan citer buat saya teruja. Kisah empat tahun kemudian best juga part when Hana mula kerja dengan Tuan Muda Badri Syah. Tapi terus mood saya perlahan merundum selepas tahu ramai orang yang meninggal. Macam mana nak ada kisah keluarga bila mak bapak watak utama dah meninggal. Short and tak sweet pun penulis matikan parents dorang.
Pembacaan saya dah mula perlahan dan kadangkala bosan. Banyak penceritaan yang berulang dan takde excitement walaupun ada terselit gangsterism.
Saya tertanya-tanya semua watak ni umur berapa? Bujang terlajak 40an ke? Cuma tahu Hana dalam lingkungan umur 23-24 tahun sebab baru dapat ijazah. Tuan Muda Badri, Rayyan, along Hanafi, Kak Ida, Pak Mail dan isterinya Tuti (orang Indonesia ke?) semua saya fed up tak tahu tua mana dorang ni.
Sebagai pembaca, saya layarkan video dan gambarkan every scene. Mungkin umur watak tak penting pada pembaca lain, tak tahu lah kan. Actually it relates well with their characters.
Bagaimanapun, bahasa penulis yang santai dan senang dibaca saya kasi kredit. Plot yang lain dari yang biasa pun saya puji cuma kurang rempah ratus dan perencah so cliffhanger is missing.
Hana ke pantri. Tekaknya terasa haus. “Buat air coklatlah.” Dibuka sebungkus Cadbury, dituangkan ke dalam cawan, curah air panas dan kacau.
“Laaaaa, mengular ya?” Muncul Zaiton dengan wajah yang muram.
“Hauslah, kak.” Hana berasa pelik. Zaiton tidak pernah sesedih begini.
Zaiton menarik kerusi. Duduk dan terus mengelamun panjang. Mengeluh diri, mengenangkan nasib akan datang apabila Tuan Rayyan mengambil alih Jaaf Plantations Sdn Bhd daripada Tuan Muda.
“Kak Zai ni, cuba cerita apa masalah?” Soal Hana ingin tahu.
“Tuan Muda makin hari, makin baik. Kak Zai lega sangat. Hurmmm… mungkin disebabkan Cik Tunang dah kerja dekat-dekat si…” Tiba-tiba Zaiton berhenti cakap. Dipandangnya ke arah Tuan Muda yang baru sahaja berdiri di hadapan pintu pantri. Spontan dia berpaling ke arah Hana yang begitu tenang sekali. Tertib sambil mata menghadap dinding. Meneguk dan menikmati air coklat tanpa memandangnya atau menegur Tuan Muda sekalipun.
“Tuan Muda nak air? Saya buatkan.”
“Hana minum apa?”
“Air coklat Cadbury. Nak?” Jawab Zaiton tanpa menunggu Hana menjawab. Tahu sangat dia. Sah tengah bergaduh. Lagi dan lagi!
“Saya nak yang ni!” Badri tidak senyum. Terus diambilnya cawan daripada tangan Hana dan beredar keluar.
Terperanjat Zaiton.
“Cik Hana gaduh lagi dengan Tuan muda?”
“Belum lagi. Kenapa Kak Zai tanya?” Hana relaks sahaja walaupun sebenarnya dia pun tergamam tadi.
“Dah berbaiklah kiranya? Kan?”
“Hmmmm… pun tak juga.”
“Cik Hana dengan Tuan Muda dah tak payah berahsia kan?” Zaiton tongkat dagu ke meja.
“Rahsia syarat tu ya? Dah tak payah. Huhuhu! Bagus kan?”
“Rahsia syarat? Bukan rahsia bertunang?” Pening balik Zaiton.
“Huh? Saya tak kenallah tunang Tuan Muda. Lantak dialah kalau tunang dia dah kerja dekat-dekat sini. Bagus juga. Kalau Cik Tunang dia terjah maki hamun saya pun bagus. Saya ada alasan. Tuan Muda dah tak bolehlah paksa saya buat itu ini, kan? Tuan Muda mesti pilih tunang terchentaa dia tu! Hehehe…” Seketul-seketul Hana senyum dan gelak.
“Dan tak payahlah juga saya kena mengekor temankan dia sana-sini. Tension tau. Saya ni pustakawan peribadi dia aje.”
Ternganga mulut Zaiton dengar bebelan Hana. Apa punya ngok ngek lah budak ni! Allah!
Kelihatannya ada kelibat bayangan seseorang di luar pantri yang mencuri dengar perbualan mereka berdua.
“Bukan. Maksud Kak Zai, Cik Hana dah tahu tak siapa tunang Tuan Muda tu?”
“Oh yang tu. Belum Kak Zai.”
Pap! Zaiton tepuk dahi. “Dia tak tahu lagi rupanya. Aduh! Pening kepala aku!”
“Dah Tuan Muda tak kenalkan, manalah saya nak tahu.” Hana bangun dan membancuh air coklat Cadbury yang baru. “Kak Zai bayangkan ya, tiba-tiba Cik Tunang Tuan Muda datang masa Tuan Muda ambil cawan air yang saya dah minum, tak ke jadi hal? Eeee tak leh blah la! Seram saya!”
Badri terus balik ke biliknya. Curi dengar pun tak begitu membantu tenteramkan hatinya yang rawan. Tarik nafas panjang dibuatnya.
“Aduh!” Zaiton picit kepala. “Apa sampai ke situ kau fikir? Ish kau ni Hana. Macam-macam hallah.”
Hana tercengang. Lain benar, Kak Zai pagi ini. “Malaslah nak borak dengan Kak Zai. Saya nak balik perpustakaanlah!”
Zaiton lambai tangan. “Pergilah berhambus cepat. Sebelum meletup kotak kepala aku ni kau orang berdua kerjakan! Jalan!”
Nak lebih lagi?, boleh dapatkan di

[REVIEW] Selagi Jantung Berdegup

Selagi Jantung Berdegup oleh Widuri

SERAM sejuk Isyqi rasakan. Aneh apabila ada orang lain di dalam biliknya. Dia terlalu malu dan segan. Selepas mandi dan bersolat isyak, dia pakai baju tidur lengan panjang. Pakai tudung. Dia tahu Affan sudah sah sebagai suami. Halal auratnya didedah kepada Affan. Tetapi dia malu. Affan masuk ke dalam bilik. Isyqi rasa berdebar dan takut. Apa akan berlaku nanti? “Wanginya kau. Ingat aku akan tergoda ke?” Affan mencebik. Seperti pedang menghunus, pedih dan ngilu mendengar kata-kata Affan. Malam pertama sebagai suami isteri, dirasakan bagai berada di pintu neraka. “Aku tak pernah terima pernikahan ni. Semua sebab terpaksa. Aku rasa kau pun tahu. Yang salah, yang bodoh kaulah sebab terima juga aku sebagai suami. Aku dah suruh jangan terima. Suruh bagitau baba kau yang kau tak nak. Tapi apa kau dah buat?” Isyqi diam. Sebelum bernikah pun, Affan nyatakan perkara yang sama. Suruh Isyqi menolak sedangkan dia sendiri pun angguk akur pada ayah dan ummi. “Aku tak akan suka pada kau. Tak hingin nak anggap kau sebagai isteri aku.” Isyqi sebak. Air mata merembes di pipi. Bahagia yang diimpi menjadi igauan semata. Suami budiman yang diimpi tidak akan dimiliki. Affan ambil beg pakaian di tepi katil. Keluarkan tuala, baju dan seluar. Kemudian masuk ke dalam bilik air. Isyqi hanya memandang kosong. Air mata masih basah di pipi. Affan keluar lengkap dengan pakaian. Tuala yang basah dibaling pada muka Isyqi. Isyqi pejam mata. Menahan sabar. Affan capai bantal dan tidur di lantai atas karpet. Isyqi terkebil-kebil sehingga azan subuh berkumandang. Hari kedua sebagai isteri sudah menjelma. *** Isyqi kemaskan meja makan. Affan duduk di sofa melayan telefon. Ralit sangat macam hendak masuk di dalam telefon saja. Isyqi malas nak melayan. Biarlah. Muka Affan pun masam dan marah setiap kali mereka berpandangan. “Ada nak apa-apa ke?” Isyqi bertanya. “Bosan. Aku tak tahu nak buat apa.” “Awak pergilah ke mana-mana pun.” “Apa kata ayah, ummi, baba kau, kalau aku keluar?” “Takkan kata apa-apa pun. Pergi sajalah.” “Mana ada pengantin baru yang keluar sendiri?” “Takde ke?” Sakit hati Affan dengan pertanyaan Isyqi. Nampak sangat sindir dia. “Jadi saja diri sendiri.


Tak perlu nak berlakon sangat,” perli Isyqi. Affan besarkan matanya. “Boleh tahan juga kau ni menyindir aku. Nampak lembut sangat, tapi…” Isyqi jongket bahu. “Kenapa kau pun tak nak kahwin dengan aku? Kau ada kekasih?” soal Affan. Isyqi geleng laju. Mukanya berkerut. “Perempuan macam kau, luarannya macam sopan, baik budi. Tapi aku kenal sangat jenis macam kau ni. Mesti kau pun ada kekasih, kan?” “Tak ada.” “Eleh. Tak payah nak tunjuk baik sangat.” “Tak nak percaya sudah. Tak paksa pun.” Bersahaja Isyqi. “Okey. Kalau macam tu beritahu kenapa kau tak nak kahwin dengan aku?” Affan ajak main teka silangkata pula. “Sebab saya pernah nampak awak dengan perempuan yang berlainan. Awak ni jenis lelaki tukar perempuan macam tukar baju.” Berubah muka Affan. “Kau nampak bila? Di mana?” “Bandar ni bukan besar mana pun. Kita pun bukan berada di negeri berbeza. Masih dalam daerah yang sama.” “Jadi sahlah kau memang bodoh. Dah tahu aku macam tu, nak juga kahwin dengan aku.” Isyqi diam. Barangkali benar dia bodoh. Tetapi dia langsung tidak ada kekuatan hendak menolak kehendak baba. Ayah Haji dan Mak Haji pun sangat suka dengannya. “Jadi, kalau apa-apa jadi lepas ni, jangan menyesal. Inilah akibat kebodohan diri kau sendiri.” Pedas sekali kata-kata Affan. “Saya percaya dan terima pilihan baba.” “Eiii, ayat buku sangat kau ni. Jangan berharap sangat pada aku.” Hati Isyqi remuk. Kalau bukan berharap dan bersandar pada suami sendiri, nak berharap dan bersandar pada siapa lagi? “Aku nak keluar. Rasa semak dan sesak kepala otak aku ni berdua dengan kau.” Isyqi hanya tengok Affan berlalu. Hatinya rasa kosong. Hendak menangis tetapi tidak mampu.isyqi dijodohkan dengan affan. mereka tidak rela cuma kerana tidak mahu mengecewakan ibu bapa masing-masing, mereka berdua akur dengan jodoh.
sungguhpun begitu, hanya isyqi menerima dengan redha. affan sebaliknya. di hadapan ummi dan ayah, dialah suami yang paling romantis tapi di belakang, di’aku kau’ saja dengan isyqi.
zalim sebenarnya. dia mendera emosi isyqi yang sebenar tidak mahu berbohong dengan keluarga.
sarima tahu rahsia mereka. adik affan itu tahu tanpa sengaja. tapi dia juga diugut oleh affan supaya senyap. affan sendiri yang mahu memberitahu ummi dan ayahnya.
affan diserang strok. sehari sebelum dia mahu menceraikan isyqi. isyqi dengan rela hati menjaga suaminya. di situ timbul sayang affan terhadap isterinya.
sesuatu berlaku. sesuatu yang buat affan ada masa hilang kawalan diri. isyqi terpaksa menerima segala tindak tanduk affan. emosi affan hanya berada dihujung tanduk. bila-bila masa sahaja boleh lebur. kasihan isyqi yang terpalsa kuat bertahan.
deliya dan zeeta mengambil kesempatan. bagaimana rumah tangga mereka menerima musibah dan gangguan insan lain?
isteri cerminan suami. suami pelengkap isteri. masing-masing saling memerlukan. jadi yang utama, perlu ada persefahaman, tolak ansur dan keikhlasan.

Pada Isyqi Emalin, menjadi isteri kepada lelaki yang pernah dia suka secara diam-diam, tidak indah langsung. Affan, suaminya si muka ketat yang ada bakat lakonan nombor satu. Depan ummi, ayah, Affan taut erat tangannya. Romantisnya bagai lori gula terbalik. Boleh kena kencing manis! Belakang ummi, ayah, kemarahan Affan boleh buat Isyqi dapat darah tinggi!
Tragedi jahanam meranap keharmonian mereka.
Sebagai suami, mana mungkin Affan dapat terima apa yang berlaku. Pencerobohan itu jadi trauma yang memanggang hati seorang suami.
Apatah lagi hasilnya depan mata. Sungguh Affan tidak kuat. Sedang Isyqi, sampai satu saat, perlu memilih antara dua. Tidak sanggup lagi hidup dengan suami yang setiap detik waktu, mengungkit warna kelabu yang tidak pernah dipintanya.
Sekiranya ini yang terbaik, demi maruah diri, biar saja kuundur diri – Isyqi
Sampai bila-bila, sampai mati, abang hanya mahukan sayang di sisi abang – Affan.
Realti hidup bukan macam cerita khayalan. Tangis dan tawa syaratnya. Rencahnya duka dan air mata. Yang diperlukan adalah kepercayaan tanpa sempadan. Sebaik-baik teman kepada suami, adalah isterinya sendiri.
ISYQI genggam erat tangan sendiri. Angin di luar sangat dingin. Sedingin hatinya saat ini. Dada rasa mahu pecah tatkala Affan datang melabuh duduk di depannya, di laman rumah.
“Hmm…” Affan berdeham menyatakan kehadirannya.
Isyqi angkat muka. Bertatapan dengan Affan. Lelaki itu pamerkan senyum sinis yang mengejek.
“Kau nak kahwin dengan aku?” terus Affan bertanya.
Tersentak Isyqi. Soalan yang jelas buatkan Isyqi rasa terhina dan dipersenda. Membahasakan diri ‘aku’, sangat tidak sopan. Jelas sekali yang Affan tidak setuju dengan pilihan orang tuanya. Bagaimana dia mahu jadi isteri kepada lelaki yang tidak menerima dirinya dengan seikhlas hati?
“Kalau tak nak, tolaklah cadangan ini. Beritahu orang tua awak yang awak tak nak, tak setuju,” kata Isyqi. Tegas.
“Kenapa aku yang kena buat? Kau tak nak, kaulah menolak.”
“Saya tak sanggup nak hampakan harapan baba saya. Sebab itulah saya terpaksa berada di sini malam ini.”
Affan mencebik. Menyampah. Wajah Isyqi direnungnya. Tak mekap tapi tak hodoh. Maknanya sangat cantik. Tapi, kenapalah pakai macam khemah? Baju besar, tudung besar.
“Aku dah tolak. Tapi, ummi, ayah aku berkenan sangat pada kau.”
“Sama macam baba saya berkenan pada awak.”
Sebuah keluhan diluahkan.
“Apa kita nak buat? Takkanlah aku nak kahwin dengan perempuan macam bibik indon?”
“Sedapnya mulut awak bercakap ya.” Isyqi sengih. Boleh tahan mulut Affan mengutuk.
“Kau nak ke kahwin dengan aku?”
Isyqi menggeleng.
“Dah tu, beritahulah baba kau.”
“Awak pun tak nak, kan? Beritahulah ummi, ayah awak.”
Untuk lebih Lagi boleh dapatkan di

[REVIEW] Perisik Cinta Tak Diundang

‘NASI lemak anak dara tengah menganggur’. Hanya kerana nama itu, mereka sama-sama terikat. Episod perkenalan mereka tidaklah seindah mana. Banyak ‘ter’ antara mereka… terlanggar, tersalah cakap, tersarung… “Ahh, saya tak kira. Kita sama-sama berlanggar lepas tu telefon saya jatuh. Saya nak awak ganti juga.” Niyaz berkeras. “Faham bahasa tak? Saya tak mampu nak bagi kat awak benda yang sebijik seketul macam ni. Kalau nak sangat saya ganti, boleh. Ambil je batu asah pisau mak saya. Sebiji macam ni. Cukup nipis, cukup saiz. Warna je kelabu asap sikit. Ke nak lagi canggih? Saya upgrade sikit, okey. Ketulan belacan, yang tu siap berbau lagi.” MEDINA MIKAYLA, seorang berkelulusan tinggi tetapi memilih untuk berbakti pada keluarga. Namun, kalau dia dah bersuara, becoknya mengalahkan burung murai. Habis mak cik-mak cik bawang di kampungnya letak jawatan. Hanya Niyaz Aqasha yang mampu mengunci setiap patah kata gadis itu. “Nak tanya sikit boleh?” Niyaz bersuara usai Medina makan. “Nak tanya apa?” “Ermm, dah pandai jatuh cinta kat saya kan?” Dush! Satu soalan yang betul-betul buat wajah Medina macam kena simbah dengan sebaldi ketulan ais. Lagi-lagi Niyaz dah mula merenung tenang sambil buat muka yang memang boleh meluruhkan jantung sang wanita. Dengan mata yang sengaja diredupkan, argh! Tak habis-habis nak goda dia dengan mata tu! RUMAH TANGGA mana yang tidak diuji saat orang ketiga datang menghantui? “Aku tak minta untuk cintai suami orang apatah lagi lelaki itu, Niyaz. Tak mungkin aku sengaja nak humban diri dalam masalah macam ni.” – Erianna “Tolong jangan cabar mata dan hati I dengan perangai tak bermaruah you. Mulai saat ni, I tak kan berdiam diri, berdiri dan tengok perangai busuk you.” – Medina “Hati sayang abang pegang dalam doa supaya kita sama-sama dekat dan terus bersama.” – Niyaz MAMPUKAH mereka pertahankan pendirian masing-masing?


Pertemuan pertama dan keduanya dengan Niyaz dalam keadaan yang kurang baik. Kali pertama Niyaz secara tidak sengaja mentertawakan nama nasi lemak yang dijual oleh Medina. Kali kedua pula ketika dia dilanggar kereta keluarga Niyaz sehingga menimbulkan pertengkaran dengan kakak Niyaz iaitu Hanim. Namun pertemuan demi pertemuan antara mereka banyak membuka mata Niyaz terhadap keperibadian seorang Medina yang sebenar. Pernah Medina menolongnya ketika dia terjatuh dan membawanya ke hospital…pernah juga Medina membantunya ketika dia tidak ada cash membayar order makanannya menyebabkan Niyaz makin tertarik dengan Medina. Tambahan pula, kehadiran Niyaz sekeluarga sewaktu melawat keluarga Medina sama dengan kedatangan rombongan merisik Firash. Jadi berlaku sedikit salah faham apabila dengan selambanya Tuan Muhsin ayah kepada Niyaz mengaku yang mereka adalah keluarga kekasih Medina dari Kuala Lumpur he he. Nak pengsan keluarga Firash tu…riuh sekampung.
Ketika Medina terlanggar Niyaz secara tak sengaja dan menyebabkan telefon bimbit mahal Niyaz rosak, kesempatan ini diambil oleh Niyaz untuk memerangkap hati Medina he he. Akhirnya setelah melalui beberapa siri pujuk-memujuk daripada Niyaz dan ahli keluarga Medina sendiri, Medina setuju untuk bertunang. Puas Niyaz mengajaknya untuk berkahwin namun Medina ni kategori keras kepala juga. Kalau korang baca… kadang-kadang timbul juga rasa meluat dengan kedegilan Medina ni. Sehinggalah ancaman dan ugutan daripada Firash yang menyebabkan berlangsung jugalah pernikahan mereka. Selepas Medina kahwin, Firash pun melangsungkan perkahwinan namun dalam masa yang sama masih lagi tidak berhenti-henti menganggu Medina. Pertemuan terakhirnya dengan Medina penuh dengan ugutan namun semuanya berakhir dengan kematian Firash dalam kemalangan. Dari sini barulah terbongkar sebab Medina tidak mahu menerima Firash kerana Firash sebenarnya ahli kumpulan gangster di KL.
Berakhir cerita Firash muncul pula langau Erianna. Erianna ni adalah anak kepada kawan ibu bapa Niyaz. Satu ketika Erianna ni pernah menjatuhkan nama Niyaz dan keluarganya apabila dia menuduh Niyaz merupakan ayah kepada kandungannya walhal dia tidak ada hubunganpun dengan Niyaz. Kemunculan semula Erianna memang menimbulkan kemarahan Niyaz. Walaupun secara luarannya, Erianna telah jauh berubah tetapi Niyaz tidak mempercayai niat Erianna mendekati keluarganya. Telahannya benar apabila Erianna tidak berhenti-henti untuk menganggu rumahtangganya dengan Medina atas alasan perasaan cinta terhadap Niyaz lahir tanpa dipinta.
Kemelut disebabkan Erianna semakin memuncak apabila keluarga Niyaz dengan senang hati menerima kehadiran Erianna dalam keluarga mereka. Malah Erianna turut diterima bekerja di bawah syarikat Niyaz. Amar kawan baik Niyaz yang telah jatuh cinta dengan Erianna turut sama tidak mempercayai Niyaz kerana terlalu mengikut rasa hati percayakan Erianna. Berbagai cara Erianna gunakan untuk mengoda Niyaz namun tidak berjaya kerana ketegadan Niyaz dan rasa sayangnya terhadap isterinya Medina. Hal ini memang mengeruhkan kebahagiaan rumah tangga mereka namun pasangan suami isteri ini tetap membina kepercayaan masing-masing sehinggalah segala muslihat Erianna ni terbongkar sewaktu dia menyeludup masuk ke dalam bilik tidur Niyaz dan Medina. Waktu Niyaz demam dan dalam keadaan kurang bertenaga menyebabkan dia tidak menyedari kehadiran Erianna yang tidur di sebelahnya.
Kejadian itu benar-benar memberi tamparan hebat kepada Medina. Hilang terus kepercayaannya kepada Niyaz. Puas dia memujuk hatinya agar mempercayai suaminya namun dia tidak dapat menerima bayangan Erianna membelai suaminya. Tipikal perempuan yang begitu mengikut rasa hati he he…rasanya saya juga akan berkeadaan seperti Medina. Maka bermulalah episod pujuk-memujuk antara suami isteri ini. Niyaz sampai mengambil tindakan mengurung isterinya dalam hotel sehinggalah Medina menurut katanya untuk balik ke rumah mereka.
untuk lebih lagi boleh dapatkan di

[REVIEW] Kau Tetap Milikku

Kau tetap Milikku oleh nurnifayu

Apabila Fatin Nadia iaitu seorang gadis periang jatuh cinta dengan lelaki beku. Firhad Isyraf. Dia bukan sahaja lelaki beku malah dia seperti ustaz. Langsung tidak minat tentang perkara-perkara yang boleh mendatangkan dosa. “Kau tak boleh nak paksa dia untuk cintakan diri kau Fatin”. Sudah beracapkali dia nasihatkan rakannya itu. Tetapi hampehhh. Masuk telinga kanan keluar telinga kiri. “Tapi, aku tak boleh hidup tanpa dia”. Perlahan sahaja suara Fatin. Hanya Tuhan sajalah yang tahu perasaan ketika itu. “Kau kena cuba Fatin, kau tak boleh macam ni. Menangis macam ni. Kau kena sedar yang dia langsung takde hati dekat mana-mana perempuan termasuklah kau”. Sejurus berkata begitu terus sahaja Ayuni bangun dan meninggalkan Fatin di situ keseorangan. ********** “Betul ke awak langsung takde perasaan dekat saya ?”. tanya Fatin Nadia dengan perasaan yang gugup. “Yuppp, tolong la lepasni berhenti kacau aku. Aku tak suka. Ingat sikit kau tu perempuan. Jaga batas”. Bidas Firhad Isyraf senada. ******** Hanya disebabkan satu perkara, Fatin Nadia terus membenci Firhad Isyraf. “Saya tak sepatutnya berjumpa lelaki yang macam awak. Bodohnya saya dulu sebab pernah tersuka awak. Now, saya akan pergi dari hidup awak macam yang awak nak. Sorry sebab selalu ganggu awak. Asalamualaikum”. Terus sahaja Fatin Nadia mengambil begnya lalu dia dengan segera beredar dari situ. “Apa aku dah buat ni ?”. Rambut ditarik kebelakang. Nafas dihela kasar. Menyesal dengan perbuatannya itu. Dia telah mengguris hati seorang wanita yang telah berjaya mengetuk sedikit pintu hatinya. Tetapi dia ego. Ego telah menghalang segala-galanya.


Kisah yang boleh dihayatu dan pembaca juga boleh selami. Ebook ini antara keluaran hangat pada tahun lepas dan menarik pembaca yang menhayati cerita drama. Sebuah Kisah yang bukan sahaja memberi penekanan terhadap kisah cinta yang rumit malahan, Makanan di hadapandi pandang bersama lelehan air liur, jujur dia rasa teruja apabila melihat makanan itu sudah tersedia elok di atas meja. Memang sudah lama dia menuggu masa untuk makanan itu. ‘ish kau ni takkan tengok maggi sampai terliur bagai. over betul la’.”Eh cik adik. Baru semalam je kau makan maggi. Aku punya la terkejut beruk kau tau tak bila kau call aku dengar kau nangis. Tup tup kau nak makan maggi je”. Aku sudah menutup telinga apabila mendengar kawan baik aku iaitu Ayuni Kaisara membebel. “Takkan tu pun nak membebel kau ni. Hal kecik je kot”. Aku meletakkan beg galasku di atas meja makan. Mangkuk yang berisi maggi aku tarik ke arah aku. Senyuman gembira terpancar di bibir. “Hal kecik kau kata. Ehh aku ni..” tanpa sempat Ayuni menghabiskan katanya aku menyampuk.

“Cik Ayuni Kaisara..boleh tak kau diam sekejap. Aku nak makan pun susah kau tau”. Aku mengambil telefon di poket keluar. Drama korea yang baru sahaja aku download semalam dibuka. Ini adalah tabiat aku apabila makan maggi. Mesti aku akan tengok drama korea sambil makan. “Ini la kerja kau. Dahla baik aku pergi tidur. Kau layan la korea kau tu. Nyampah pulak aku”. Terus sahaja Ayuni bangun dan beredar dari Aku menjeling Ayuni sekilas. Alahh aku tengok drama je pun. Tu pun nak menyampah bagai. Tanpa berkata apa-apa aku terus makan sambil tengok drama korea itu.Aku berjalan-jalan bersama Ayuni di Pantai Klebang. Aku tersenyum melihat ragam pelbagai manusia di situ sehinggalah aku ternampak satu kelibat yang mampu membuatkan aku tidak tidur malam.”Wehhh crush aku la dohh”. Aku menutup muka tanda aku gembira. “Pergh kau..happy la tu”. Ayuni melagakan bahunya ke bahu aku sambil tersenyum. “Of course, eh untungnya aku dapat jumpa dia kat sini. Lagipun dia buat apa eh kat sini ?”. Mata aku tak henti melirik ke arahnya.Tangan Ayuni aku gapai dan aku bawakan dia ke arah penjalan kaki. Aku terus duduk di situ. Aku tergelak kecil apabila melihat ke arah Firhad. Firhad Isyraf. “Kau dah kenapa ? Macam orang tak betul je. Ke kau nak jadi macam si gopal anak bahalol tu ?”. Tanya Ayuni bendul. Terus sahaja aku mengetuk dahi Ayuni. “Bukan bahalol bengong..bahenol. Ish lain kali tengok la video tu elok-elok”. Aku menjeling ke arah Ayuni.”Kau ni..sorry arr. Takkan tu pun nak marah”. Ayuni mengusap dahinya.”Aku lapar la. Jom kita pergi beli makanan”. Ajak aku.”Boleh jugak. Kau nak makan apa ?”. Tanya Ayuni pula. “Aku rasa aku nak makan ais kepal la”. Kata aku. “Hmm boleh laa. Jom kita cari kedai yang jual ais kepal”. Aku dan Ayuni terus sahaja bangun. “Bye-bye my crush”. Gumam aku sambil tersenyum kecil. Ayuni pula sudah membuat muka. “Tak payah gedik la. Dah jom”. Terus sahaja tangan aku ditarik oleh Ayuni. “Sedapnya ais kepal ni weh”. Aku menepuk tangan tamda gembira.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

		

[REVIEW] WHEN HOME BECOMES SCHOOL

When Home Becomes School by Mary Esposito

After reading this book you will become familiar with: • Grade level literacy standards and learning expectations for Prekindergarten to Grade One; • Strategies to help your child master the literacy tasks commonly presented in these primary grades; • Methods to guide your child to read and write on their own, with competency, proficiency, and joy; • How to create playful learning environments, that allow your child to demonstrate what he or she knows, and needs to learn (i.e., writing letters the alphabet); • Games and activities that can reinforce reading and writing development; • Fiction and nonfiction books that will motivate your child to read; • Various read aloud and questioning techniques when sharing a book with your child; • Digital websites and learning platforms that are appropriate for grades Prekindergarten to Grade One.


As we all can’t deny, 2020 hit us hard and many industries suffered by its presence. Many had to shut down their businesses and some even had to relocate just to manage it overhead spending. A pandemic that effected many lives and taken more than it should. However, there are also many others that used this time of great depression into something profitable and a place of tranquility. One of the biggest sectors to be affected is, the education industry. Students were forced to use online learning as platform to learn but in a more serious way. This meant that even kids were given a brief that online learning will be a new term to normalize.

Students can fit them around their existing responsibilities and commitments, and can engage with multimedia content and learning materials at whatever time is most convenient to them. Even better: they don’t have to travel anywhere to study, they can simply log in to the virtual campus from the comfort of their own home or office.

There’s a second reason why online learning has become so popular: it’s cheaper. Cost can often be a prohibitive factor in why individual students don’t enrol in courses they’re interested in. This is also an issue for corporations who wish to encourage their employees to undergo further training but don’t have much of a budget for conferences and training courses. Online courses are easily accessible on much smaller budgets.

In addition to the convenience and the cost, a large number of students are turning to online learning courses because they have become a better way to learn. Those students who are serious about improving their understanding, learning new skills and gaining valuable qualifications are keen to enrol in the type of course that will be the most effective.

Because online courses give students full control over their own learning, students are able to work at their own speed. Generally students work faster than they would do otherwise and take in more information. They are able to move faster through areas of the course they feel comfortable with, but slower through those that they need a little more time on.

Many offline courses struggle to retain students throughout the length of the course. The Research Institute of America have found that this is not the case with eLearning. Rather, online courses have increased student retention rates from anything from 25% to 60%.It’s been suggested that more engaging multimedia content, more control over how they take in the material and less likelihood of classes clashing with other commitments all contribute to this rise.

Many students are put off enrolling in a face to face course due to the time investment it will require. This generally involves the time to get back and forth to classes, plus the time spent waiting for tutors and other students. A Brandon Hall report on eLearning within corporations found that this style of learning typically requires 40-60% less employee time than learning in a traditional classroom setting.

It’s also key to note that eLearning options generally allow students to split the time they are investing in the course in whichever way works for them. They don’t need to be able to dedicate large chunks of time to the course: it’ll work just as well if they can set aside half an hour from their lunch break each day.

Online learning is certainly the more effective option for students, but it’s also better for the environment.The Open University in Britain have found that online courses equate to an average of 90% less energy and 85% fewer CO2 emissions per student than traditional in person courses.

This certainly makes online learning and multimedia content a more effective method of education overall. Promoting and engaging in this kind of learning can help both individuals and corporations to do their bit for the environment and stick to their own personal environmental goals.

Interested in finding out more about the most effective way to learn languages? eLearning courses utilise high quality multimedia content to increase student understanding and provide an impressive virtually immersive experience.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

[REVIEW] GULP! Cafe

GULP! Cafe oleh Najwa Rahman

ICED AMERICANO Perkenalan Iman dengan Jet bermula dengan Iced Americano. Dalam diam, Iman jatuh hati tapi Jet masih setia pada cinta lamanya. “You tak nak jadi barista?”- Iman “I dah tak ada sebab untuk jadi barista lagi.”- Jet Iced Americano itu pahit. Sepahit kisah cinta Iman tapi Iman tetap sukakannya… JODOH DARI LANGIT Waktu ibu Jet tanya pada Apek bila nak kahwin. Jawapan dia, “Saya tunggu jodoh turun dari langit.”- Apek Tapi bila tiba-tiba dia dilamar si Lisa gadis sunti 17 tahun, dia serabut! Nak diterima atau patut dia tolak saja? CIK PEAH KLINIK SEBELAH Perkenalan mereka tidak dirancang. Adib itu nakal kuat mengusik. Peah itu kuat melayan. “By the way, Faridatul Afifah adalah sebuah nama yang sangat sedap. Kenapa kau bagitahu aku nama kau Peah?”- Adib “Sebab aku takut kau mandremkan aku, so aku rahsiakan nama betul aku.”-Peah SI SNEAKERS MERAH Senyuman si wanita buat jantungnya bergetar. Jatuh cinta pandang pertama itu wujud dalam kamus hidup Mike, si pencinta kucing.. “Beli untuk kucing ke?”- Mike “Tak, saya nak buat makan sarapan pagi. Makan dengan susu.”- Sarah Comel! Jawapan dari Sarah buat Mike terkedu. Namun ada kisah buat Sarah menjauh… Turut memuatkan cerpen Eccedentesiast dan lima cerita istimewa…


Dengan penuh hormat, saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada penulis dan penerbit ebook ini, buku ini membawa cerita yang penuh kegembiraan dan juga kesedihan, buku ini memberi satu pesanan bahawa impian itu boleh dicapai jika kita berniat dan berkerja keras terhadapnya. Tanpa menafikan apa-apa, halangan tetap akan menghentikan misi kita terhadap sukses. Namun, Jet, Apek, Adib dan juga Mike membuktikan bahawa dengan dedikasi adanya cahaya sukses.

Ebook ini Menceritakan pembuka kisah tentang jet, si duda yang tak yakin dengan hatinya terhadap iman. kemudian apek atau panggilan manjanya oleh lisa – pak cik. budak yang tak habis spm lagi nak jaga lelaki yang simpan cinta kerana sahabat. Adib dan peah. si kasanova yang kecewa dan kemudian jadi pencinta setia. last, mike yang punya keyakinan sangat rendah dalam menterjemah rasa hati terhadap sarah.

Seterusnya, GULP! Cafe adalah sebuah kisah yang memberi impak drama yang belainan daripada kisah drama yang lain. Kisah yang menitik beratkan kekuatan persahabatan yang tidak putus. Dengan mengejar satu impian yang jelas. Gelak ketawa yang tidak dinafikan membuatkan cerita ini lebih menarik dan menghiburkan pembaca.

Akhir kata, Cerita ini sesusai kepada sesiapa yang ingin kata harapan untuk mengejar impian mereka, cerita ini juga sesusai kepada mereka yang menitik beratkan nilai persahabatan. Sudah terang lagi bersuluh ebook ini menceritakan kisah yang menarik minat semua.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

[REVIEW] Apa Khabar Depresi?

Apa Khabar Depresi Oleh Dr. Sakinah Salleh

“Kesihatan tidak semestinya datang daripada ubat. Selalunya, ia hadir dari ketenangan fikiran, kedamaian hati, ketenangan jiwa serta kebahagiaan dan kasih sayang yang mewangi.”


Kemurungan adalah gangguan perasaan yang menyebabkan seseorang itu merasa sedih berpanjangan, keletihan, dan kehilangan tenaga, cepat marah serta hilang minat dalam aktiviti harian. keadaan ini boleh beralarutan sekurang-kurangnya dalam masa dua minggu ataupun mengambil masa sehingga berbulan-bulan ataupun bertahun-tahun. Penyakit ini juga boleh didatangi oleh seesiapa sahaja tanpa mengira umur ataupun bangsa.

Penyakit kemurungan dikategorikan sebagai penyakit mntal yang banyak berlaku kepada warga. Malangnya ramai yang tidak mengetahui implikasi penyakit ini akibat kurangnya pendeddah dan tidak didiagnosis dari awal. Akhirnya penyakit menjadu teruk dan memerlukan rawatan rapi.

Ebook ini mendedahkan punca-punca kemurungan dan kisah-kisah yang menyakibatkan seseorang itu mengubah gaya hidup mereka.Kemurungan merupakan satu sindrom klinikal yang menggabungkan kombinasi emosi, kognitif dan juga simptom-simptom tingkah laku  . Ia juga merupakan gangguan dan kecelaruan perasaan dan termasuk penyakit minda yang memberi kesan psikologi yang mana penghidapnya akan bertingkah laku suka menyalahkan diri sendiri , keliru dan merasakan tiada peluang hidup. Pada peringkat kanak-kanak kemurungan sebagai suatu masalah klinik kurang diberi perhatian. Pada peringkat kanak-kanak kemurungan sebagai suatu masalah klinikal kurang diberikan perhatian. Terdapat beberapa simptom kemurungan bagi mengenal pasti sama ada seseorang itu mengalami sindrom kemurungan atau tidak. Simptom-simptom ini terbahagi kepada empat aspek utama iaitu afektif, kognitif, tingkah laku dan fisiologi. Setiap aspek ini berkait antara satu sama lain.

Kemurungan dalam kalangan remaja dan kanak-kanak merupakan satu isu yang kontroversial sejak beberapa dekad yang lalu (Kauffman, 2001). Ini kerana satu dekad yang lalu para pengkaji telah menafikan kewujudan kemurungan dalam kalangan kanak-kanak dan remaja (Erickson, 1992). Walaubagaimanapun, setelah pelbagai kajian yang dibuat, telah dibuktikan bahawa kemurungan merupakan satu masalah yang sangat ketara dalam kalangan remaja (Sprinthall & Collins, 1995; Conger,1997). Kemurungan melibatkan rasa kesedihan, kepiluan, kecewa, putus atau putus harapan, hilang semangat untuk meneruskan lagi kehidupan yang bermakna dan juga gembira. Terdapat banyak punca yang mengakibatkan para pelajar mengalami kemurungan. Contohnya stress, personaliti pesimik, sosial, fizikal, genetik dan krisis ekonomi.

Kemurungan akan wujud apabila munculnya sifat-sifat negatif dalam diri seseorang individu. Tambahan pula, individu yang gagal dalam sesuatu usaha biasanya akan cenderung pula untuk mengandaikan dirinya tidak guna dan berupaya langsung. Pelajar yang mempunyai personaliti ini mempunyai tahap keyakinan yang rendah. Mereka sentiasa berfikiran negatif terhadap keadaan persekitaran. Sebagai contohnya, timbul satu perasaan dalam diri pelajar bahawa mereka tidak disukai oleh semua orang. Mereka juga berfikiran bahawa orang lain tidak lagi percaya mereka. Pelajar-pelajar seperti ini sering mengasingkan diri dan tidak berani untuk menyertai lagi dalam aktiviti-aktiviti lain

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/317458/Apa-Khabar-Depresi