[REVIEW] KALAU-LAH

Kalau-lah Oleh Ahmad Affzan Abdullah
Kau tahu, ketika kau GAGAL, macam-macam persoalan yang akan berlegar-legar dalam fikiran. “Apa yang aku buat salah?” “Kalau aku pilih cara lain, mungkin boleh berjaya.” “Kalau akau tak buat begini, mungkin tak teruk sangat.” Macam aku, sembilan tahun aku menyeksa diri memikirkan jawapan kepada persoalan-persoalan tadi, hidup aku jadi serabut. Aku kerap jatuh sakit, demam. Walaupun banyak benda aku cuba dalam hidup, aku tetap tak puas hati. Kenapa aku sangkut dalam perjalanan menuju kejayaan. Benda sudah jadi. Kau fikir lapan juta kali pun. Ia takkan berubah. Apa yang kau boleh ubah ialah masa depan kau, hidup kau yang sekarang.

Setiap ujian yang datang kepada kita tidak akan sama dengan orang lain. Mungkin ada yang lebih berat dari kita. Dan apabila kita gagal tak selamanya kita gagal. Inilah contoh perumpamaan yang cuba disampaikan oleh Ahmad Affzan Abdullah melalui novel Kalau-lah ini. Ya, gagal itu memang pedih tetapi Tuhan akan tunjukkan satu persatu hikmah di setiap apa yang terjadi. Yakinlah, setiap apa yang terjadi itu semua atas kehendak-Nya dan mesti ada sebabnya. Novel ini juga mengajar kita terus yakin dengan setiap doa-doa yang kita minta kerana insya-Allah pasti Allah akan kabulkan. Banyak lagi kisah dan pengalaman menarik yang penulis sendiri hadapi dan ingin berkongsi dengan kita semua supaya kita dapat jadikan sebagai iktibar.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/277289/Kalau-lah

[REVIEW] KEMBALI BERTUHAN

Kembali Bertuhan Oleh Ibnu Rijal

 

Bilakah kali terakhir kita menangis kerana Tuhan? Buku ini merungkai satu persatu kasih sayang Tuhan supaya rasa cinta kepada-Nya itu hadir dan mekar. Mudah-mudahan pada akhirnya kita akan sedar dan insaf untuk kembali bertuhan, bukan sekadar beragama. “Jika engkau datang kepadaku dengan membawa dosa-dosa yang hampir memenuhi bumi kemudia engkau bertemu dengan-Ku dalam keadaan tidak mempersekutukan-Ku dengan sesuatu pun, nescaya Aku datang kepadamu dengan memberikan ampunan sepenuh bumi.” Riwayat at-Tirmizi

Novel Kembali Bertuhan sangat padat dengan pengisian ilmiah bagi kita sedar tentang kebesaranNya. Kadang, kita sebagai seorang umat Islam alpa dan leka tentang kekuasaan Tuhan dan sering berpaling tadah. Kadang kita tidak yakin dengan takdir-Nya. Tetapi di dalam novel ini mengajar kita supaya sentiasa percaya dan yakin dengan ketentuanNya. Contohnya, novel ini ada menceritakan tentang seorang lelaki mengeluh kerana cacat penglihatan dan mennganggapnya sebagai satu hukuman. Dan sebenarnya ia merupakan satu nikmat kerana lelaki itu terlepas daripada dosa mata. Setiap ujian atau dugaan yang kita hadapi sebenarnya bukanlah Allah nak menghukum tetapi tanda dia menyayangi kita. Banyak lagi cerita yang menarik yang boleh dijadikan pendoman di dalam novel ini.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/277272/Kembali-Bertuhan

[REVIEW] MENTALITI MASIH JAMBAN

Mentaliti Masih Jamban Oleh Khairul Abdullah

 

 

“Kenapa masyarakat di dunia sebelah sana lebih baik daripada kita? Kenapalah nilai-nilai yang dituntut oleh agama dipraktikkan oleh mereka dan bukannya kita?”

Novel ini penuh dengan bahagian-bahagian menarik yang bertemakan mentaliti warga Malaysia pada masa kini. Setiap bab mempunyai kisah yang berbeza tapi penuh dengan kata-kata yang mendalam dan memberikan pengajaran dalam diri kita. Ia juga menunjukkan sikap diri kita apakah ia betul atau tidak seperti yang dikatakan di dalam novel ini. Admin setuju 100% dengan perkara yang cuba disampaikan oleh penulis buku ini. Tidak ada yang salah. Semuanya fakta. Memang rakyat Malaysia sekarang hidup hanya dengan kepentingan diri sendiri. Nak tahu apa isi kandungan yang terdapat dalam novel ini?

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/277288/Mentaliti-Masih-Jamban

 

[REVIEW] JODOH UNTUKKU

Jodoh Untukku Oleh Anne Wanie

NUR AIN… Jodohnya dipermudahkan. Tidak perlu hendak bercouple, tidak perlu hendak merancang bertahun-tahun. Hanya dengan mengangguk tanda setuju, semuanya sudah siap tersusun. Bukan kahwin paksa, bukan untuk berlakon. AHMAD FUADI… Suka cakap lepas, kerek dan sinis sudah sebati dalam diri. Sayangnya dia kepada Ain, ditunjukkan dengan cara tersendiri. Baginya, kalau sudah namanya isteri, kenalah terima semua perangai suami. “Eh, mana kulit ayam ni?” – Ain “Orang perempuan tak elok makan kulit ayam. Nanti lemak berkumpul kat punggung.”- Fuadi “Habis, orang lelaki lemak berkumpul kat mana?”- Ain “Nama aje doktor, takkanlah tak pernah belajar lipid metabolism dulu? Ke kau ni kaki tidur dalam kelas?” – Fuadi. Namun siapa sangka, kehidupan berumah tangga Ain tidak semudah seperti penyatuannya dengan Fuadi dulu. Kehadiran Sofea dan Danish mula mengucar-ngacirkan semuanya. Menjadi titik mula untuk derita dalam jiwa. “Abang ingat, senang ke Ain nak terima semua ni? Now, I wonder, antara Ain dengan Danish, siapa yang lebih penting.”- Ain “Stop Ain! You’re too much. He’s only two years old. Dia tak ada salah apa-apa. Tak sepatutnya dia terima kemarahan Ain.”- Fuadi Satu per satu ujian melanda. Memang mampu menggugat iman di dada. Kuatkah Ain untuk menempuh derita? Atau, sudah tiba masanya dia mencari bahagia? Ikatan yang tercipta, bukan bermakna dia jodoh kita. Mungkin si dia, hanya ujian semata, sebelum jodoh yang sebenar datang kepada kita. – Ain Kita hanya manusia. Tak ada daya untuk menilik siapa jodoh kita. Sekali ikatan tercipta, dialah jodohku selamanya. – Fuadi


Bagi admin, novel ini memang wujud perasaan marah dan beremosi bila baca. Pada permulaan bab ini, kisah jodoh antara Ain dan Fuadi sangat mudah dan terurus. Tetapi pelbagai konflik yang berlaku selepas mereka melayari alam perkahwinan. Kehadiran Sofea,  seorang isteri yg telah kematian suami tercinta, dia patut faham perasaan seorang isteri yg dah bersuami tapi mcm takde suami (Ain and Fuadi). Dia asyik berkepit dengan Fuadi suami si Ain. Si suami, Fuadi bagi admin Fuadi ni seorang suami yang dayus dan tidak bertanggungjawab. Kerana amanah, dia sanggup menipu isterinya bahawa Sofea adalah isterinya juga asalkan dia dapat menjaga Sofea dan Danish on behalf of arwah suami Sofea. Malah dia lebihkan Sofea lebih drpd isterinya, Ain. Dan watak Ain yang sangat mudah memaafkan dia terpaksa akur dgn arahan suaminya. Banyak makan hati, difitnah oleh suami sendiri sehingga dia minta cerai. Dapatkan Ain lari dari masalah ini? Mampukah dia bertahan? Dapatkan segera buku ini di https://www.e-sentral.com/ kerana ada promo sehingga esok!!

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/273525/jodoh-untukku

[REVIEW] AWAK SUKA SAYA TAK? 2

Awak Suka Saya Tak? 2 Oleh Melur Jelita

 

Kehidupan berdua dilayari dengan penuh kasih sayang di antara Hilman Yong dan Intan Yong. Tetapi biasalah, keharmonian pasti berkocak sedikit sebanyak dengan mulut manusia. Hilman dibebankan dengan pertanyaan yang sangat berat. Bagaimankah akidah mummy dan daddynya?

Novel Awak Suka Saya Tak? 2 ini adalah sambungan kisah peribadi antara Yong dan Intan selepas mereka berkahwin. Bagi admin, novel ini memang tebal dan mempunyai lebih 800 mukasurat untuk dihabiskan. Pelbagai konflik yang terjadi dalam perhubungan mereka antaranya ialah Intan seringkali mengalami keguguran, desakan keluarga mentua Intan untuk dapatkan cucu sebagai pewaris dan banyak lagi. Cerita ini sangat sesuai dibaca oleh umum terutama kepada mereka yang baru saja berkahwin untuk dijadikan sebagai teladan. Jadi bagaimanakah pengakhiran cerita mahligai yang dibina oleh Yong dan Intan? Bagaimana mereka atasi segala dugaan dan tohmahan yang dilemparkan? Mampukah mereka bertahan?

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/272110/Awak-Suka-Saya-Tak-2

[REVIEW] UPDATE IMAN LAJU-LAJU

Update Iman Laju-Laju Oleh Ahmad Damha

Jahanam Niat Mulia Timah Hamit cuti hari tu. Dia duduk saja-saja kat rumah.Badannya tak sihat, nak pergi kerja pun liat. Dah sangap tengok TV dari pagi, nak tidur pulak awal lagi, dia pun pasang laptop, nak melayari Internet katanya. Dia buka blog-blog orang, dah bosan baca gosip-gosip artis dan sebagainya, dia pun buka youtube pulak. Nak try dengar ceramah-ceramah agama niat asalnya. Kot- kot ada ilmu boleh dapat sebelum mengantuk matanya. Nak eja “ceramah”, dia pun taip c….baca seterusnya 119 ——————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————— Unta from Australia Mus: Alhamdulillah ustaz, saya dah pun sempurnakan ibadah korban saya tahun ni. ustaz: Alhamdulillah, bagus. Enta Korban lembu ke kambing? Mus: Unta, ustaz. Kebetulan ada kenalan saya jual unta. Tapi itulah, ada usykil sikit…..baca seterusnya 25 ——————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————- Buang Kotoran Degil Ahmad Damha: Dari tadi saya tengok awak termenung kat situ. Apa yang awak tengok dalam mesin basuh tu, Mah? Nanti dah siap basuh, mesin tu berbunyi, Mah. Tak payahlah awak tunggu. Timah Hamit: Bukanlah, abang. Bila lama-lama Mah tengok baju-baju dalam mesin ni, Mah terfikir. Macam nilah gamaknya orang islam dalam neraka nanti…….baca seterusnya 36 ——————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————- Sayang Mucuk Laju-laju Awie taip SMS: “Tayangg masih marah kt B? Dh sminggu Tayang majok ngan B. B tau B salah. sorry Tayanggg…B separuh mati windukan Tayangg..B sayang Tayangg sgt2.” Dah siap taip, Awie send SMS to “Mucuk”. ‘Mudah- mudahan dia maafkan aku.’ Selang seminit, Awie dapat SMS daripada Mus……baca seterusnya 109


Update Iman Laju-laju menceritakan pelbagai kisah dan disebalik kisah tersebut sebenarnya ada perkara yang hendak disampaikan untuk kita jadikan teladan dalam kehidupan seharian kita semua. Novel ini sangat ringkas dan tidak jemu untuk kita membacanya. Ketika saya membaca setiap kisah di dalam novel tersebut, banyak sebenanrnya yang membuat saya terkilan dan jadikan iktibar dalam diri saya. Mesej-mesej yang disampaikan tu begitu mendalam dan boleh kita menelaah dan memperbaiki diri kita sebanyak mungkin. Antara kisah menarik yang ada adalah mendidik anak dari kecil, beza pahala dan dosa, kasih seorang ibu kepada anak-anaknya, bersungguh-sungguh dalam membuat sesuatu, kisah kucing pembawa rezeki dan banyak lagi. Paling best novel ni banyak bagi nasihat dalam bentuk pantun yang sangat menarik. Banyak juga benda yang saya peroleh dalam novel ini. Nak tahu apalagi menarik?

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/277346/Update-Iman-Laju-Laju

 

[REVIEW] AKU BUKAN MISTRESS

Aku Bukan Mistress Oleh Acik Lana

 

Mya Arlissa terperangkap dengan permainan dunia yang kejam. Dia tercampak ke dunia yang kelam dan gelap tanpa kerelaan hatinya. Tangan yang disangka boleh memimpinnya ke arah yang lebih lurus, rupanya tidak berbeza seperti lelaki lain yang hidup berajakan nafsu. Dirinya tergadai kepada Mikail, lelaki tampan yang kaya-raya dan menjadi buruan ramai wanita.


Bagi admin novel ini penuh dengan pengisian dan jalan cerita yang agak berat. Setiap watak yang ada di dalam novel ini dapat memberi kesan dalam diri kita. Kisah yang diceritakan mempunyai kelainan masing-masing dan menjadikan cerita ini menjadi lebih menarik. Mya Arlissa punya nama indah yang tak seindah kisah hidupnya. Terperangkap dalam dunia kotor itu bukan kehendak hatinya tetapi apakan daya. Mujur ada sang penyelamat, si ‘hero’ yang muncul dalam kelam. Tetapi siapa sangka, Mikail sama saja seperti yang lain, hidup bertunjangkan nafsu dunia. Setelah dua tahun berlalu, Mya sedar hidupnya diselebungi dosa dan dia ingin berubah. Tetapi semakin dia ingin lari jauh semakin Mikail tidak mahu melepaskannya dan bukan itu sahaja kehadiran lelaki dari kisah lama dia dan juga tentangan daripada ibu Mikail membuat hidupnya semakin sukar. Ramai yang mahukan dia. Mikail juga ada rahsia masa silam. Bolehkah mereka hidup bersama? Siapa dia di hati Mikail? Bila Mikail halalkan hubungan mereka, adakah bahagia mula hadir dalam hidup Mya?

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/183588/aku-bukan-mistress