[REVIEW] ALLANBAKES REALLY GOOD NO-NONSENSE CAKES

AllanBakes Really Good No-Nonsense Cakes by Allan Albert Teoh

Well-loved home-baked cakes are dependably scrumptious and made with little fuss. AllanBakes Really Good No-Nonsense Cakes serves up a collection of seriously delicious cakes that can be baked effortlessly at home. Indulge in luscious treats such as molten lava cake, berries and cream shortcake, and the rich coffee cream cheese pound cake, or try the unusual black pepper cake. Allan’s no-frills approach keeps his recipes easy to understand. A guide on using baking tools ensures that baking these treats will be fun and fuss-free. Be it a special occasion or a quiet afternoon treat, there is always room for a slice or two of Allan’s honestly good creations.


This cookbook about cakes is really satisfying and easy to understand. All the instructions and recipe in this book is really easy to understand and the steps can be follow without much problems. Honestly, I really like this cookbook personally as it is good for newbie bakers out there. People with no experience with baking also can understand and learn from the recipes. What I said about people with no baking experience it is because the author also includes the basic techniques for baking cakes in the book. How to calculate the weight and measurements are also been stated in the book. Other than that, the ingredients in the recipes are not difficult to find and the methods are simple. There are also included in the book the pictures of the cakes done at the back of each recipes. The cakes are suitable for Asian taste buds but no worries, they are also suitable for others too! For certain recipes, there are recommendations and tips from the author of the book. Savory cakes lovers also can try out some recipes in the books. As to conclude, the book is really worth to buy. Get your eBook now from the link below!

Full eBook can be buy from E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/271184/AllanBakes-Really-Good-No-Nonsense-Cakes

[REVIEW] STATE OF EMERGENCY : A NOVEL

State of Emergency: A Novel by Jeremy Tiang

Siew Li leaves her husband and children in Tiong Bahru to fight for freedom in the jungles of Malaya. Decades later, a Malaysian journalist returns to her homeland to uncover the truth of a massacre committed during the Emergency. And in Singapore, Siew Li’s niece Stella finds herself accused of being a Marxist conspirator.

Jeremy Tiang’s debut novel dives into the tumultuous days of leftist movements and political detentions in Singapore and Malaysia. It follows an extended family from the 1940s to the present day as they navigate the choppy political currents of the region. What happens when the things that divide us also bind us together?


This novel is such a satisfying read, and a triumph for Singaporean fiction. Historical fiction like this is helping to create a more detailed and eventful Singaporean-Malaysian historical and cultural narrative . It is something that can give understanding about the origins of people as mixed and migrant communities. The writer has successfully writes about multiple characters’ perspectives and the interactions throughout the novel. The book’s beginning is gripping and it maintains this tone and pace for about the first half. I was engrossed and wanted to learn what happens.

Then the sections on Revanthi and Stella slowed things considerably. Revanthi’s interview rehashes what’s been told earlier and feels artificial, and the story ambles along. Also, there’s something about her that feels shallow, undeveloped. Stella’s interrogations drag down the pace even more. I know there were many sessions but at this point, I started to question if they would amount to anything.

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/270491/state-of-emergency-a-novel

[REVIEW] NIQAB

Niqab oleh Shield Sahran

 

Kehadiran semula Herman, Hawa dan anak perempuan mereka Nadia selepas lapan tahun meninggalkan Kampung Pinang serta merta menjadi buah mulut penduduk kampung. Masih segar di ingatan mereka tragedi yang meragut nyawa seorang gadis bernama Aminah dahulu. Yang lebih aneh lagi, Hawa dan Herman, kedua-duanya berpenampilan moden tetapi kenapa Nadia, anak mereka bertudung litup dan berniqab? Khabar angin mengatakan, gadis itu melindungi wajahnya dengan niqab walaupun ketika berada di rumah sendiri. Kepulangan semula Nadia disambut dengan satu persoalan di fikiran Lina, rakan sekelasnya dahulu. Kenapa Nadia yang berada di hadapannya kini rasa berbeza dengan Nadia yang dikenalinya dahulu? Dan apakah yang sebenarnya terjadi antara Nadia dan Aminah lapan tahun lalu?

 


 

Pada awal pembacaan, admin rasa tertarik dengan jalan cerita yang belum lagi admin dapat tangkap tentang apa sebenarnya novel ini. Setelah sampai ke kemuncaknya, barulah penulisnya mendedahkan konflik sebenar antara Nadia dan Aminah. Apa yang admin mahu sampaikan ialah, betapa besarnya pengajaran dalam cerita ini sampai admin rasa masyarakat kita sekarang harus lebih peka dengan keadaan sekeliling kita. Mungkin juga keadaan dan situasi yang ditulis oleh penulis dalam buku ini sebenarnya masih terjadi dalam kalangan masyarakat kita pada masa sekarang. Jalan penceritaan novel ini boleh dikatakan agak berat dari awal sampai kemuncak. Pengakhirannya pula sedikit sebanyak dapat memberikan penamat yang adil kepada seluruh penceritaan ini. Admin suggest untuk readers baca sendiri novel ini untuk tahu apa sebenarnya yang berlaku dalam keluarga Nadia yang menyebabkan banyak kehidupan orang lain musnah, termasuk kehidupan Aminah. Niqab yang berjasa hanyalah sebagai penutup segala dosa.

 

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/267681/NIQAB

[REVIEW] KAU? CEO AKU?

Kau? CEO Aku? oleh Maya Rahman

 

Dari seorang majikan egois a.k.a ‘bapa singa’ menjadi seorang suami? Danial Firdaus, lelaki yang diburu kerana harta dan rupa. Tapi siapa sangka jodohnya disatukan kedua ibu bapanya bersama Aisya Sofia . Gadis yang berpendidikan tinggi, tetapi masih dididik penuh ajaran agama. “CEO kita yg dah macam singa tu kau tak kenal?” – Fatini “Awak, nak pergi honeymoon tak?” – Aisya Sofia “Kalau kau nak pergi, pergi lah sorang-sorang. Kalau nak pergi dengan aku, honeymoon kita dekat lobby office.”- Danial Firdaus “Kau atau aku perampas? Aku kenal Danial dah berbelas tahun! Kau kenal dia baru setahun!” – Mila Armilia “Ini kesilapan terbesar aku pernah buat, jatuh hati terhadap wanita selain isteri aku” –Danial Firdaus “Kalau ini takdir kita berdua, Aisya terima dengan hati terbuka” – Aisya Sofia Kerana sahabat bertukar menjadi cinta, rumahtangga mereka makin goyah. Bertahankah Aisya dengan pilihan keluarganya? Bertahankah Danial Firdaus untuk terus ego dan menafikan kebahagiaan yang muncul tanpa disedari? Semuanya sudah tertulis dalam KAU?CEO AKU?

Permulaan novel ini agak sama dengan kebanyakan novel-novel cinta yang ada di pasaran sekarang. Perwatakan watak lelaki dan perempuan juga lebih kurang sama. Sama di sini bermaksud, perwatakan lelaki yang garang menyinga, kurang ajar di awal penceritaan, watak perempuan pula yang ayu, lemah lembut dan sentiasa akur dengan watak utama lelaki. Watak lelaki kebiasaannya dari keluarga kaya-raya dan watak perempuan kebiasaannya dari keluarga bersederhana sahaja. Ayat ayat dalam bahasa inggeris dalam novel ini juga tidak lah begitu tepat tetapi usaha penulis untuk menulis ayat dalam bahasa inggeris itu admin hargai. Jalan ceritanya sahaja yang ada kelainan sedikit. Perkahwinan yang tiada dasar cinta pada mulanya, lama kelamaan berputik cinta mereka hingga mekar tetapi dalam setiap hubungan pasti ada rintangannya. 
eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/266182/Kau-CEO-Aku

[REVIEW] CALON SUAMI BUAT NOVELIS

Calon Suami Buat Novelis oleh Eliza A.B

 

Nak cari calon suami bukan semudah ABC. Bukan macam pilih sayur di pasar. Kenalah pilih yang betul-betul sesuai dan kena dengan jiwa. Begitulah yang terjadi kepada Qaira Nur Imani. Cadangan Puan Noraini memperkenalkan dia dengan beberapa calon suami membuatkan dia rasa sesak nafas. Qaira Nur Imani, seorang novelis yang serik untuk jatuh cinta lagi. Cukuplah tiga kali dia kecewa kerana bertepuk sebelah tangan. Lantaran itu, pintu hatinya ditutup buat insan yang bergelar lelaki. Namun, perkara itu tidak menghalang Puan Noriani mencari calon suami untuk anaknya itu. “Selagi Aira tak bawa calon untuk ibu, selagi itu ibu akan kacau hidup Aira!” – Puan Noraini Bagi Qaira, nak cari calon suami bukan semudah ABC. Kenalah pilih yang betul-betul sesuai dan kena dengan jiwa serta dapat menggetarkan naluri perempuannya. Kalau boleh, dia menginginkan seorang suami sama seperti hero-hero dalam novelnya. Pertemuan dengan jejaka kacak Hadif Asyraf merubah hidup Qaira. Hadif yang juga mempunyai masalah yang sama dengan Qaira melamar Qaira walaupun mereka baru berkenalan. Bagi Hadif, dia yakin dengan prinsip 5B ciptaannya. Berkenalan, berkawan, bercinta, berkahwin dan bahagia. “Aku nak melamar kau jadi isteri aku. Kita kahwin?” – Hadif “Memang kita dah berkenalan. Kita pun dah berkawan. Tapi kita belum bercinta. Mana boleh berkahwin terus?” – Qaira “Kalau macam tu, kita kahwin kemudian kita bercinta. Aku nak jadi hero kau selama-lamanya.”- Hadif Qaira dalam dilema. Calon sudah ada tapi mampukah Hadif menjadi calon suami buatnya seperti yang diidamkan? Mampukah dia membuka pintu hatinya buat Hadif Asyraf buat kesekian kalinya?


Pertama kali admin membaca eBook ini, admin rasa tertarik dengan perkembangan jalan cerita dan perkembangan watak antara Qaira Nur Imani dan Hadif Asyraf. Dari benci antara satu sama lain hingga lah masing-masing akhirnya terjatuh cinta terhadap satu sama lain. Bibit-bibit percintaan mereka memang sangat sweet hingga bersemut eBook ni admin baca. Jalan ceritanya untuk suatu kejadian agak sedikit meleret dan dicerita berulang kali menyebabkan admin melonjak ke beberapa muka surat seterusnya ketika bacaan. Pada mulanya, Qaira sering kali menghadapi kekeliruan dengan hatinya. Manakala, Hadif pula cepat membaca naluri hatinya, dia cepat sedar yang dia sebenarnya dah jatuh hati terhadap Qaira apabila 3 bulan mengenali gadis itu. Disebabkan Qaira tidak pasti dengan hatinya, bermacam-macam hal yang terjadi selama perkenalan mereka. Admin rasa kesian pun ada terhadap kedua-dua keluarga Qaira dan Hadif kerana Qaira banyak kali buat masalah. Admin rasa mungkin ada antara kita yang boleh relate dengan apa yang Qaira hadapi. Qaira takut bertepuk sebelah tangan lagi sepertimana yang terjadi waktu dahulu sebelum dia berjumpa dengan Hadif. Admin kagum dengan keberanian Qaira untuk luahkan perasaan terhadap lelaki yang diminatinya dahulu kerana walaupun ini generasi yang baru, bukan ramai perempuan yang mahu dan berani untuk membuat langkah pertama. Tetapi jika dah namanya perempuan, maka akan terasa kecil juga diri apabila luahan hati dipandang sepi. Beberapa hari sebelum tarikh perkahwinan Qaira dan Hadif, Qaira menghilangkan diri selama sebulan. Memang remuk hati Hadif bila Qaira buat dia sebegitu rupa. Tapi kenapa Qaira melarikan diri? Apa sebenarnya yang terjadi? Nak tahu dengan lebih lanjut tentang novel ini?

 

[REVIEW] Q: A NOVEL

Q: A Novel by Evan Mandery

 

“Q, Quentina Elizabeth Deveril, is the love of my life.”

Shortly before his wedding, the unnamed hero of this uncommon romance is visited by a man who claims to be his future self and ominously admonishes him that he must not marry the love of his life, Q. At first the protagonist doubts this stranger, but in time he becomes convinced of the authenticity of the warning and leaves his fiancée. The resulting void in his life is impossible to fill. One after the other, future selves arrive urging him to marry someone else, divorce, attend law school, leave law school, travel, join a running club, stop running, study the guitar, the cello, Proust, Buddhism, and opera, and eliminate gluten from his diet. The only constants in this madcap quest for personal improvement are his love for his New York City home and for the irresistible Q.

A unique literary talent, Evan Mandery turns the classic story of transcendent love on its head, with an ending that will melt even the darkest heart.

 


 

This novel seems to be narrated by the author himself because the narrator is never mentioned by his name. The genre of this novel is science-fiction, a time-travel love story. He invented a character whose name was Quentina Elizabeth Deveril, known as Q, an incredibly beautiful, flawless and a kind woman. I love that the premise was set in contemporary New York which the author could have written various scenarios within the set, perhaps about Q because Q is barely in this novel, given the novel is named Q. Q is only in the beginning and at the very end of the story. The title is sort of misleading but I wouldn’t want to elaborate longer about that. I want to talk about how the narrator was visited by his future self one day. He was told by the older version of himself that he must leave Q or else he will be faced with a lot of awful fates. This novel makes us question our present time decision. Would we change our decision if we meet out future self and knowing what will happen in the future? Of course, there will be consequences if we mess with time-travel. Imagine if your life journey is supposed to go to A but if you decide to go to B, it will mess up the universe and various awful scenarios would be happening. The narrator didn’t seem to realize this at first. Do you think he will realize about the consequences and make the right decision or will he still be listening to his future self and keep going down the B road? If you wanna know how the ending would be, you can buy the eBook now!

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/227731/q-a-novel

[REVIEW] JANGAN CINTAI AKU

Jangan Cintai Aku oleh Eyla Hime

 

Mendepani dosa silamnya bukan sesuatu yang mudah untuk Durrah lakukan. Empat tahun lamanya wanita yang kini berusia 34 tahun itu mengambil masa untuk keluar dari balik tirai dan mendekati Tariq. Hasratnya ketika itu tidak lain tidak bukan cuma satu, untuk membantu Tariq mengejar cita-citanya, dan mengakui kesalahan diri serta memohon keampunan daripada pemuda berusia 22 tahun itu, sebaik dia benar-benar bersedia. Namun, lain jadinya. “Macam mana kalau Tariq cakap Tariq dah jatuh hati pada Kak Durrah?” – Tariq Tariq tiba-tiba meluahkan rasa, tatkala hubungan mereka menjadi semakin rapat. “Kalaupun Tariq berdegil untuk terus sukakan Kak Durrah, Kak Durrah tetap takkan mampu untuk membalas semula perasaan tu sampai bila-bila.” – Durrah Mana mungkin untuk Durrah membalas rasa itu tatkala dia melihat Tariq sebagai satu tanggungjawab yang perlu dia pikul atas dosa silamnya. Dan mana mungkin juga untuk dia menyambut huluran kasih yang diberikan, sedangkan usia mereka begitu jauh berbeza. Bagaimanapun, kesediaan Tariq untuk menerima apa juga celanya, menyentuh jiwa Durrah. Kesungguhan pemuda itu yang tidak putus asa mendekati, mengusik hati kecilnya. Dan Durrah… semakin hari semakin hanyut, terbuai dengan perasaan yang kian memekar dalam diri. Durrah cuba untuk menafikan. Tidak! Seorang pendosa yang penuh lumpur seperti dia tidak layak untuk mencintai. Apatah lagi dicintai. Saat luka dan emosi bersatu, mampukah Durrah mengatasinya?

Ternyata penulisan Eyla Hime mampu mengusik jiwa admin. Penulisan yang sangat kemas, penggunaan bahasa inggeris yang simple serta grammar yang betul dan jalan cerita yang sangat menarik kerana kekuatan Durrah yang menangani depresi dari zaman silamnya, perangai mak yang macam-macam hal dan cemuhan dari orang sekeliling disebabkan perhubungan Durrah dan Tariq yang mempunyai perbezaan usia yang sangat ketara. Perwatakan Tariq berubah dari budak hingusan jadi seorang lelaki yang memaafkan dan sangat matang terhadap Durrah. Admin rasa penerimaan Tariq terhadap Durrah sangat menyentuh hati kerana kita tak selalu jumpa orang lelaki yang lagi muda usianya boleh menjadi lagi matang untuk seorang perempuan yang dicintainya. Untuk readers yang sukakan watak perempuan yang mempunyai perwatakan kuat, jalan cerita yang sangat meaningful, buku ini sangat sesuai untuk readers!
eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/266164/jangan-cintai-aku