[SNEAK PEEK] PUTERI ARYANA

Puteri Aryana Oleh Shahariah Ismail

“Ary, masuk bilik saya.” Intercom di atas meja Aryana berbunyi. Dengan langkah berat, Aryana menuju ke bilik Norman.

“Apa ni?” Norman campak surat perletakan jawatan Aryana ke atas meja.

“Saya nak berhenti.”

“Nonsense! Saya tak boleh terima perletakan jawatan awak. We need to talk!”

“Man, keputusan ni tak ada kena mengena dengan apa yang terjadi. Sudah tiba masanya untuk saya melakukan apa yang saya nak dan inilah masa yang paling sesuai.” Aryana cuba bertenang dengan sikap Norman.

“Ary, awak tak tau apa yang terjadi pada malam tu,” ujar Norman tiba-tiba.

“Dan saya tak nak ambil tahu,” tegas Aryana.

“Memang saya bersalah ikut Aqila tapi apa yang berlaku bukan atas kehendak saya. Aqila yang goda saya. Saya…”

“Sudahlah! Saya tak nak dengar semua tu. Apa yang berlaku, bukan urusan saya dan saya tak nak tahu. Saya tak perlu sebarang penjelasan daripada awak. Kalau awak nak rasa bersalah, bukan pada saya tapi pada Allah. Awak tak perlu minta maaf pada saya pun tapi pada Dia.” Sempat lagi Aryana beri tazkirah.

“Maafkan saya, Ary. Saya tersilap Langkah. Saya keliru. Saya sayangkan awak dan masih cintakan awak!”

“Kenapa awak nak minta maaf dengan saya? Awak tak buat salah apa pun pada saya. Tolonglah jangan macam ni. Awak tunang kakak saya. Untuk pengetahuan awak, selama ni saya anggap awak kawan baik saya aje. Tak lebih dari tu. Eloklah kalau ia kekal macam tu sampai bila-bila.”

“Kalau awak masih anggap saya kawan baik awak, kenapa awak nak tinggalkan saya macam ni?”

“Kerana keadaan sudah berbeza. Kita dah tak boleh macam dulu lagi. Awak tau macam mana hubungan saya dengan Qila. Awak fikir, dia boleh terima saya bekerja dengan awak lagi? Saya pun tak suka buat semua ni tapi saya tak ada pilihan.” Aryana jeda sebentar. Dia sedikit penat. Nafas ditarik lalu dihembus perlahan sebelum menyambung kata-katanya.

“Lebih baik kita berpisah sekarang daripada kita saling bermusuhan kemudian hari. Saya akan siapkan projek rumah Datin Liza. Lepas tu, saya akan mula hidup baru, jauh dari sini. Walau di mana pun saya berada, saya akan sentiasa mendoakan kebahagiaan awak dan kawan-kawan yang lain.”

“Tapi…”

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/347815

[SNEAK PEEK] AKU YANG TERAKHIR

Aku Yang Terakhir Oleh Ara Aryna

SEORANG lelaki berkaca mata hitam Rayban berjalan sambil menarik bagasi keluar dari pintu utama KLIA.
Dia berdiri betul-betul di hadapan pintu masuk. Spek mata hitamnya dibuka. “Malaysia, I’m back!” desisnya perlahan.
iPhone ditarik keluar dari belakang poket seluar jean. Baru sahaja dia berkira-kira mahu menelefon seseorang, sebuah kereta BMW 3 series berhenti di hadapannya.

Senyuman manis meniti di bibir lelaki itu. Spek dipakai semula. Seorang pemandu keluar lalu menghampirinya.

“Pak Mat,” tegur lelaki itu mesra.

Pemandu yang digelar Pak Mat itu memasukkan bagasi ke dalam boot kereta sementara lelaki itu pula memboloskan diri ke dalam kenderaan tersebut.

“Maaf, sayang. Jalan jem tadi.” Puan Sri Khalida yang berada di dalam kereta memulakan bicara.
Tangan wanita yang masih cantik itu disalam penuh hormat. “Tak apa, umi. Faiq baru sampai. Faiq ada benda nak bagitahu umi dengan abang ni,” jelasnya dengan nada teruja.

“Nanti kita bincang kat rumah, ya. Umi dah suruh pembantu rumah masakkan makanan kegemaran Faiq,” balas Puan Sri Khalida.
Kereta meluncur laju meninggalkan lapangan terbang.

AMAR gembira dengan kepulangan adik angkatnya, Faiq yang baru sahaja pulang dari United Kingdom.
4 tahun adiknya itu berada di sana kerana menyambung pelajaran.
Malam itu, mereka sekeluarga berkumpul di ruang tamu memandangkan Faiq mahu memberitahu satu perkara penting.

“Hal apa yang Faiq nak beritahu kami?” Puan Sri Khalida bertanya. Matanya memandang ke arah Faiq.
Amar juga membuang pandang ke arah Faiq.

“Faiq ingat nak bertunang sebulan dari sekarang,” beritahu Faiq dengan senyuman.

“Faiq nak bertunang dengan siapa? Dah lama ke kenal budak tu?” Gembira sahaja Puan Sri Khalida bertanya.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/347149

[SNEAK PEEK] MR DRONE

Mr Drone Oleh Rafina Abdullah

Seketika dia mendekat ke arah Napi. Dia tunduk dan meneliti wajah Napi dari dekat. Saat itu dia merasakan suaminya memang seorang lelaki yang baik. Cuma dia saja yang menafikan kebaikan itu.
Beberapa detik berlalu, Seri rasa bersalah pula. Tak patut dia menceroboh hak peribadi suaminya. Itu adalah sesuatu hal yang tak patut dia lakukan. Apatah lagi namanya sendiri Napi jadikan password terbaru untuk mengakses telefon pintar itu.
Seri perasan tubuh Napi bergerak. Dia panik dan cuba letakkan semula telefon itu di tempat asal. Tapi entah macam mana pula tiba-tiba tangannya menggeletar dan telefon tersebut terjatuh atas dahi Napi.

“Aduh!!!” Napi terbangun dan menjerit kesakitan. Dahinya dipegang kuat. Entah apa benda yang jatuh atas kepalanya?

Seri kelam kabut. “Maaf, awak! Saya tak sengaja! Maaf, maaf!”

“Awak pukul saya?” tanya Napi sambil mengaduh.

“Tak, tak!” Seri menafikan sekeras-kerasnya.

Napi menggeleng tak percaya. Kuat dia menggosok dahi. Macam nak pecah kepalanya!

“Saya tahu awak masih marah dengan kejadian dulu. Tapi, takkanlah awak sanggup pukul curi? Masa saya tengah tidur pulak tu. Saya ni dah jadi suami awak. Tak ada ke rasa hormat awak pada saya walaupun sikit?”

“Ada, ada!” Seri hampir nak menangis. Dia betul-betul rasa bersalah dengan Napi. Tapi, Napi dah salah anggap pula padanya. Mustahil dia sanggup pukul Napi. Marah macam mana sekalipun, dia takkan menyakiti suaminya sendiri.

“Apa yang ada, ada?!” Keras suara Napi bertanya. Tepi kepalanya dipicit. Rasa terkelur semua bintang di sekeliling kepalanya itu.

“Rasa hormat kat awak laa… saya… saya tetap hormatkan awak sebagai suami saya.” Seri tunduk dengan gaya sedang menanti hukuman.
Melihat dari tingkah Seri, Napi sembunyi senyum. Comel pulak pagi-pagi ni tengok muka Seri yang merah pipinya itu. Apabila perasan Seri angkat kepala, lekas-lekas Napi tunjuk muka serius.

“Saya nak tiup dahi awak.” Seri cuba menebus kesilapannya tadi. Haraplah Napi sudi terima bantuannya.

Napi toleh ke sisi. Sekali lagi dia sembunyikan senyum daripada dilihat oleh Seri. Ini peluangnya untuk membuat pertukaran. Dia berdeham keras sambil menoleh ke arah Seri semula. “Tak payah tiup.”

“Tapi…” Seri gigit bibir. Terkejut dia melihat dahi Napi yang mula bengkak. “Teruk sangat dahi awak tu.”

“Bengkak ke?”

“Ya. Bengkak.”

“Tak apa. Esok baiklah. Tapi, saya nak mintak sesuatu dari awak.”

“Err… nak mintak apa, ya.”

“Sekarang kita dah sama-sama buat salah. Saya pernah buat silap dengan awak dan awak pulak dah buat salah dengan saya. Why not kalau kita lupakan semuanya.”

“Maksud awak, pasal drone tu ke?” Mulut Seri muncung ke arah meja.

“Erm. Mulai hari ni, saya harap awak tak ungkit lagi apa yang pernah berlaku dulu. Boleh ke awak buat macam tu?”

“Tapi, saya nakkan kepastian.”

“Kepastian apa maksud awak?”

“Rakaman video dulu, awak delete tak?”

Napi diam. Dia masih ada niat nak menyakat Seri. Lagipun dia perasan telefonnya beralih tempat. Malam tadi dia letakkan telefon betul-betul di tepi bantal sebelah kanan.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/344950