[SNEAK PEEK] LELAKI KIRIMAN TUHAN

LELAKI KIRIMAN TUHAN Oleh Umie Nadzimah

PUKUL satu pagi. Naira bercekak pinggang di hadapan kaunter resepsi. Mata melilau mencari pekerjanya yang hilang. Entah ke mana melesap. Macam inilah setiap malam. Sesuka hati saja dia orang ni mengular. Kena rajin buat spot check… Jika tidak, sampai ke siang kaunter ni tak bertunggu. Seorang pekerja memang sentiasa ditugaskan di sini untuk shif malam.

Ngerrr… Ngerrr… Ngerrr…

Dia terpegun. Bunyi pelik kedengaran. Mula-mula perlahan, semakin lama semakin kuat. Macam bunyi kucing jantan bergaduh rebutkan kucing betina pun ada.

Ngerrrer…

Uiks… Ini sudah melampau. Takkan stafnya sanggup jaga kucing penghuni resort ni kut. Kucing tak dibenarkan berada di sini. Itu peraturan. Tak kira di dalam atau di luar bangunan.

Naira menapak ke sisi kaunter. Di situ dia boleh nampak siapakah empunya bunyi-bunyian penuh irama itu.

Kucing? Ular? Harimau? Isk…

Satu tubuh berbungkuskan selimut putih sedang enak mengerekot di atas lantai bawah kaunter. Perlahan-lahan Naira menarik kain selimut tersebut.

“Azlan…” Perlahan tapi tegas suara Naira. Pantang dia jumpa benda mengarut macam ni.

Azlan menarik semula kain selimut kepunyaan resort yang melurut dari dadanya.

“Haih, kacau orang tidur aje…” rungutnya dengan mata masih terpejam.

“Azlan!” Kali ini Naira bertempik. Tak kuasa melayan kerenah Azlan lama-lama. Sakit mata tengok. Hati lagi sakit. Kalau tersengguk atas kerusi di kaunter dia boleh terima lagi… Ini siap dengan selimut dan bantal bagai. Memalukan!

Spontan Azlan bangun, terus duduk di atas kerusi dan menyelubung tubuh dengan selimut putih tersebut. Sekali muka… Macam pocong pula dah, tambahan pada waktu-waktu dinihari begini.

“Azlan!” Sekali lagi Naira bertempik. Tak puas hati dengan reaksi Azlan yang terbaik itu.

Azlan terperanjat. Baru dia sedar yang berdiri di hadapannya adalah bos besar Cik Nam! Cepat-cepat dicampakkan selimut ke bawah. Kelihatan rambutnya yang serabai. Air liur di tepi mulut dia lap dengan tangan.

Naik loya Naira melihat… Eeei, tak senonoh la budak ni.

“Errr… Errr… Maaf, bos… Saya tak sengaja…” Dengan muka terpisat-pisat dan tak malu dia mohon maaf.

“Tak sengaja la sangat! Yang berselubung macam mayat boleh pula?” marah Naira, garang. Mata yang bulat ditala pada Azlan.

“Errr… Tindakan luar sedar, bos… Tak dapat kawal dah!” Masih mahu mempertahankan diri dengan alasan yang tak kukuh langsung.

“Selimut dengan bantal tu berjalan sendiri cari awak?”

Azlan terkulat-kulat. Salah dia. Mana boleh tidur macam dah mati waktu bertugas malam. Kan sudah kantoi dengan Cik Nam! Bukan dengan sembarangan orang. Dengan Cik Nam pemilik resort yang tergarang!

“Maaf, bos… Maaf, saya janji tak buat lagi.” Mohon Azlan dengan muka minta simpati.

“Hah, apa lagi duk jadi patung di situ? Tak reti-reti kemaskan tempat, cuci muka yang macam apek tak tidur setahun tu? Ingat… Saya bayar gaji awak untuk duty… Bukan untuk senang-lenang tidur mengeruh, tau!”

Bebel Naira lagi, berpakej dengan tangan di pinggang dan mata yang membulat ke atas ke bawah, macam hendak telan Si Azlan.

Azlan akur. Perlahan dia melipat selimut, lalu diletak tersorok bawah kaunter bersama bantal. Kemudian dia bergerak ke bilik air yang tidak jauh dari situ.

“Lepas ni simpan harta karun awak kat tempatnya! Saya tak mahu bahagian depan ni bersepah-sepah macam pondok buruk!”

Azlan mengangguk. Kata-kata bos ada betulnya, walaupun kekadang menyakitkan hati. Sudah dia yang bersalah. Waktu bertugas pergi kroh kroh… Bos mana yang tak hangat hati bila nampak? Tapi Cik Nam tu rajin sungguh haih… Kalau dialah di tempat Cik Nam, tak kuasa nak turun periksa tengah-tengah malam sejuk cenggini. Lebih baik lena, nyusahkan badan buat apa?

Sementara Azlan ke bilik air… Naira duduk di kaunter, hidupkan komputer di hadapan. Melihat daftar masuk penghuni resort. Aha… Masih ada yang belum check in, dan lingkungan waktu pendaftaran yang diminta antara pukul dua belas tengah malam hingga dua pagi.

Heh… Ada orang yang nak masuk resort pukul satu malam? Masa perompak datang ni. Akan tetapi apa nak dikesahkan, macam-macam ragam orang dia dah jumpa. Bukan sehari dua dia menjaga resort peninggalan arwah abahnya ini. Dari zaman kanak-kanak lagi dia dah membantu uruskan resort ini.

Naira memandang ke arah pintu utama. Hatinya tiba-tiba terdetik untuk melakukan demikian. Dan kali ini dia pula yang terkejut beruk. Ada seorang lelaki yang sedang merenung ke arahnya. Tajam sekali. Rupa dan penampilannya… Owh, tidak… Manusia di hadapan itu lebih tepat lagi sebut sebagai perompak atau samseng! Naira yang garang itu sudah ada rasa gementar.

“Hmmm… Hmmm…” Lelaki tersebut berdeham.

Tanpa dipelawa, perlahan lelaki itu menapak ke arah Naira. Wajahnya macam hutan belantara, penuh dengan rumput hitam yang tak ditarah. Berserabut betul jambangnya. Dengan jean lusuh dan jaket kulit, plus cermin mata gelap fesyen Awie yang menutup satu per tiga bahagian mukanya, di malam-malam buta ni… Fuh, luruh semangat!

Naira cuba berlagak berani di situ. Namun hati berdoa supaya cepat la Si Azlan bongok tu datang semula. Jangan la Azlan balas dendam membiarkan dia dibunuh lelaki tak dikenali di hadapan kaunter resort kepunyaan sendiri. Lagi sadis kalau kena rogol! Hukhuk…

“Yes, sir… Can I help you?” Naira menyerahkan nasib pada takdir. Namun, mata sempat mengerling pada gunting tajam yang disimpan dalam drawer kaunter yang terbuka. Kalau terdesak… Sehabis upaya dia akan pertahankan diri. Lagipun ada CCTV sebagai bahan bukti. Salah tak salah belakang kira. Taklah lama dia akan meringkuk dalam penjara nanti dengan alasan mempertahankan diri sendiri.

“Check in…”

Itu saja yang lelaki tu cakap. Lelaki tersebut keluarkan kad pengenalan dan catatan nombor tempahan dari dompetnya dan dihulur kepada Naira. Tadi Naira dah saspens, takut lelaki keluarkan pistol atau pisau… Rupa-rupanya keluarkan dompet.

Sedikit sebanyak Naira sudah boleh menarik nafas lega sebab dah pegang kad identiti orang tu. Iqbal Raid bin Fakirudin namanya. Hamboih… Nama tak padan dengan orang yang berserabut gila. Nama ibarat ulamak tersohor.

Akan tetapi kaedah renungan manusia ini di sebalik kaca mata gelapnya amat mencurigakan. Gerun, beb!

Jari Naira kelihatan menggeletar…

Lelaki tersebut pandang ke arah tangan Naira. Huhu… Dia perasan… Dia perasan… Dia tahu aku tengah cuak. Kalau dia nak ambil kesempatan pun mudah, omel Naira dalam hati.

“Aha… Gugup! Takut apa? Tadi kemain garang lagi… Takkan takut dengan saya kut?”

Suara lelaki itu serius menyinis. Sempat menyindir lagi. Naira angkat muka… Dia bagi jelingan maut. Kebiasaannya Naira tak layan pelanggan dengan jeling-jeling mata cenggini… Sumber duit kut, harus sabarkan diri dan melayan dengan sopan. Namun mamat di hadapan ini gayanya semacam, jadi Naira tak rasa bersalah untuk kurang respek. Ada aura penjenayah gitu. Huh!

“Stay tujuh hari?” Naira tanya, tak ada tambahan ayat dengan panggilan hormat encik seperti selalu.

“Yup.”

Masa itu Azlan sudah kembali ke kaunter. Naira rasa lega, sekurang-kurangnya ada backup kalau apa-apa berlaku. Azlan juga tak berkerdip memandang tetamu tak dijangka itu. Atas bawah atas bawah Azlan pandang. Hati Azlan pun menyangka yang bukan-bukan. Naira sempat kerling, memberi isyarat supaya Azlan berjaga-jaga. Standby. Macamlah Azlan tu sado sangat. Lengan Azlan tu kurus kering aje. Jika dibandingkan Azlan dengan lelaki gerun ni… Azlan tu nampak kemetot saja. Kalau bertarung sah-sah kalah.

“Payment macam mana? Kad atau cash?” soal Naira.

“Berapa?”

Naira menghulurkan borang yang tercatat jumlah harga untuk tujuh hari. Hairan juga, apa agenda mamat ni sampai nak tinggal sini selama tujuh hari. Kalau nak berbulan madu, bini tak nampak pula. Dengan rupa yang macam ni… Jauh panggang dari api. Entah-entah penjual dadah. Rupa dan gaya ada potensi tu.

Naira menunjukkan jumlah caj dengan mata pen.

“Plus deposit ini totalnya. Nanti masa check out kami pulangkan.”

Tanpa bicara, lelaki tersebut mengeluarkan sejumlah wang tersebut dari dompet ke atas meja. Lebih Ringgit Malaysia satu ratus lagi. Nairah pulangkan satu ratus tersebut.

“Keep the change… Tip,” kata lelaki bernama Iqbal Raid tu. Dia tak ambil pun duit baki itu.

“Banyak sangat ni…” protes Naira.

“Kami di sini tak terima tip.” Kononnya, padahal tip la yang semua staf dia rebut-rebut.

Lelaki itu buat derk. Tak dipandang pun note seratus yang dipulangkan.

Kad bilik diberikan.

“Terima kasih… Kalau senyum sikit, lagi nyaman hati saya kut…” kata Si Iqbal Raid selamba, sebelum berlalu pergi.

Azlan berpandangan dengan Naira.

“Cik Naira tak takut ke? Muka macam pecah rumah aje jantan tu… Mai pula time ni, karang dia buat pecah-pecah pintu resort ni, habis kita…” komen Azlan.

Naira angkat bahu.

“Hati-hatilah… Itulah gunanya staf seperti awak… Kalau nak hasilkan air liur basi aje kerja… Seribu pintu kena pecah pun tak tahu.”

Azlan terdiam. Terkena sekali. Padan muka. Lena lagi lain kali.

Naira melihat borang yang masih di atas meja kaunter. Tujuannya nak lihat nombor telefon lelaki tersebut serta butir-butir peribadinya lengkap diisi. Apa-apa hal berlaku nanti dia sudah ada detail. Naira cuak juga. Dunia akhir zaman ni macam-macam boleh jadi. Tiba-tiba jari Naira tersentuh sesuatu berhampiran borang tersebut.

Masa itu Naira pandang Azlan dan Azlan juga pandang Cik Nairanya.

“Dompet malaun tu?” tanya Azlan.

Naira seram sejuk…

“Eh… Cik Naira, sampul kuning ni cik punya ke?”

Naira geleng.

Azlan jenguk isi dalam sampul. Matanya membulat pandang bosnya.

“Banyaknya duit dalam ni, bos!”

“Hah… Duit?”

Naira turut menjenguk isi kandungan dalam sampul kuning tersebut.

“Ya Allah… Banyaknya duit. Lelaki tu baru lepas menyamun ke?” Naira gusar. Atau lelaki tu lanun di lautan sana dan singgah di sini sebagai tempat persembunyian.

Tiba-tiba Naira panik!

****

DUA jam berlalu. Naira relaks-relaks sahaja. Dia mula menumpukan perhatian pada rutin tugas hariannya. Memastikan perkhidmatan dan layanan pekerja-pekerja di Resort Abah ini berjalan dengan baik. Dia membuat pemerhatian di segenap sudut resort. Ini sahajalah harta peninggalan abahnya yang mendatangkan hasil. Dia harus pastikan resort ini terus maju.

“Cik Naira! Cik Naira!”

Naira dalam perjalanan menuju ke Kafe Nyaman apabila terdengar namanya dipanggil. Dia berhenti dan menoleh ke belakang.

“Ada apa, Sarah?” tanyanya pada pekerja yang bertugas di bahagian receptionist pagi ini. Sarah kelihatan tercungap-cungap berlari mengejar Naira.

“Guest bilik 308 tu…” ujar Sarah.

Allah… Nombor bilik orang serabut tu. Matilanak, gumam Naira dalam hati.

“Kenapa dengan guest tu?” Wajah Naira penuh tanda tanya.

“Dia mengamuk sakan!”

“Apa yang dia nak?” soal Naira, tegas. Saspens sangat dah.

“Nak Cik Naira. Dengan kita orang semua dia tak nak deal. Dia jerit-jerit nak dengan Cik Naira juga,” jawab Sarah teragak-agak. Sedikit takut. Pertama dia memang takut tetamu bilik 308 tu. Bahasanya tajam benar. Kedua, sebab Cik Naira ni boleh tahan garangnya. Tak kena gaya dan mood Cik Naira… Boleh terpelanting dia nanti kena jerit.

Naira tak kata apa-apa dah pada pekerjanya. Langkah diatur laju ke kaunter resepsi. Telefon di atas meja terus dicapai dan dia tekan nombor bilik lelaki tersebut. Cepat sahaja panggilannya disambut. Tak sampai beberapa saat. Bermakna lelaki itu memang sedang menunggu.

Apa lagi halnya ni? Barang sudah dipulangkan dengan jujurnya. Satu sen pun tak luak. Apa lagi yang dia tak puas hati? Atau dia nak buat helah, mana tahu boleh dapat lagi seribu dua ribu. Kalau dasar penyangak dan jahat tu, memang akan terus jahat, hatinya akan terus jadi hitam!

“Helo… Encik perlukan bantuan apa-apa?” sapa Naira serius, dalam satu nafas. Tak buang masa dah. Straight to the point.

“Saya dah kata, tak nak cakap dengan siapa-siapa melainkan dengan perempuan yang bernama Naira tu.”

Tegas, serius dan satu nafas juga Naira dengar jawapan dari manusia semak di sebelah sana. Kemain ya berlagak.

“Naira speaking!”

“Hah, ada pun… Berjam-jam saya tunggu. Ingatkan dah lesap!” Tempelak Iqbal Raid sinis.

“Maksud encik? Saya tak faham!” Naira dah mula panas hati.

“Awak curi barang saya!”

“Jangan tuduh sembarangan tanpa bukti, encik!” Naira menafikan. Seharusnya la, kan. Dia memang tak buat, memang tak ambil apa-apa pun.

“Siapa kata saya tak ada bukti? Ingat saya ni buta ke? Mengaku sajalah yang awak dah ambil barang saya!”

“Encik jangan nak tipu saya! Kalau saya tak buat, kenapa saya mesti mengaku? Saya ni bukan heroin sadis dalam drama Melayu yang nak menanggung kesalahan hero yang saya tak buat!” Nada suara Naira semakin meninggi. Selari dengan tahap kemarahannya yang semakin meningkat.

Jeda seketika. Reaksi Naira tidak disambut pantas oleh si semak di atas sana. Agaknya dia tengah menghadam kata-kata yang dilontar Naira. Habis heroin drama Melayu diheret masuk sekali dalam pertengkaran ini.

“Hurm… Heroin drama Melayu memang klise… Tambah-tambah yang waktu maghrib tu… Saya pun fed up. Tapi awak lain, selamba ambil barang orang yang tak kenal…”

“Heh… Saya tak ambillah. Tak ingin saya ambil duit tak halal!” tengking Naira kuat.

Pucat muka Sarah dan seorang lagi rakannya yang berada di hadapan bos mereka. Kecut, beb…

Naira lupa sudah polisi hotel yang selalu dia tekankan pada pekerjanya. Pelanggan hotel tu raja, jadi kena layan dengan baik, lemah lembut dan sopan-santun. Kali ini kesabaran Naira benar-benar tercabar, hingga dia sendiri break the rules. Pantang sungguh bila orang menuduh dia menjadi pencuri. Walaupun pada asalnya dia ada niat juga.

Lihatlah… Kalau kita ada niat jahat, walaupun sekadar niat yang tak jadi buat, tetap dikurniakan pengajarannya. Maka inilah pengajaran untuk dia kali ini. Lain kali jangan cuba-cuba untuk berniat serong atau jahat.

“Awak ambil barang saya!”

“Saya tak ambil!”

“Awak ambil!”

“Heh… Pergi meninggallah kalau tak percaya!”

Pap!

Naira hempas gagang telefon ke tempatnya.

“Tak faham bahasa punya manusia, sesuka hati nak menuduh orang macam-macam…” rungut Naira sendirian. Dia mengayun langkah pergi dari situ.

Sarah dan rakan sekerjanya, Tina saling berpandangan dan masing-masing mengangkat bahu.

“Baru kena buku dengan ruas…” bisik Sarah.

“Itulah… Cenge sangat dengan kita. Sekali Tuhan balas la dekat dia,” bisik Tina balik.

“Kannn…”

Kedua-duanya gelak. Hilang sudah kecut perut sebab bos dah pergi dari situ. Malangnya, sekejap cuma kegembiraan mereka, sebab selepas itu berdering-dering telefon daripada lelaki yang sama. Dia nak juga bercakap dengan Cik Naira. Tidak ada toleransi dah.

“Awak pergi cari bos awak sekarang! Saya tak nak cakap dengan awak, suara tak sedap! Kejap lagi saya call balik! Jika tak ada dia, saya turun mengamuk di bawah. Awak nak ke?” ugut lelaki itu pada Sarah. Gagang telefon diletak sebelum Sarah beri alasan apa-apa. Cemberut muka Sarah. Hilang sudah gelak ketawanya sebentar tadi.

“Wei… Dia nak cakap dengan Cik Nam tu juga… Macam mana ni, Tina?”

“Hang pergilah cari bos lagi!” suruh Tina.

“Apa pula aku… Kaulah pula. Tadi aku dah pi panggil bos dah!”

“Aku?” Mata Tina sudah terbelalak.

“Aku tak berapa berani sangat. Hang lagi lama kerja sini… Aku baru lagi… Ketaq aku!”

Telefon berbunyi lagi. Sarah angkat.

“Ada? Saya bagi beberapa minit lagi… Jika tak ada ada juga bos awak, saya turun pakai spender menari tiger kat depan kaunter. Saya tak malu… Tapi saya tahu awaklah yang akan malu!”

Pap! Gagang diletak.

Sarah garu-garu kepalanya.

“Gila la orang ni… Ada ke dia nak turun sini pakai spender aje… Takut aku weh!”

“Hesy… Jom la kita cari bos! Tak lalu aku tengok orang jantan pakai seluar kecil berlegar kat sini. Tersemboi semacam depan tu. Kalau mat salih… Orang putih takpa la, putih… Ni had yang macam belakang kuali nak tayang! Geli aku!” Tina buat badan gaya geli-geleman.

“Itulah… Aku pun tak lalu nak tengok wayang macam tu. Tapi nak mampus pergi berdua? Kaunter ni mana boleh tinggal! Bukan tak tahu Cik Nam yang cenge tu, kalau dia nampak sini tak berorang, mengamuk sakan la dia…” balas Sarah.

“Hmmm…”

Kedua-dua gadis menoleh. Cik Naira sudah tercegat di hadapan mereka.

“Riuh mesyuarat? Dah tak ada kerja nak buat?” tegur Naira, masam.

“Ad… Ada, Cik Naira. Guest tu asyik ugut kami kalau Cik Naira tak call dia balik, dia nak buat tiger show depan ni. Bogel… Eh bukan, pakai tutup kain macam tarzan tu aje…” adu Sarah takut-takut, tapi boleh lagi tokok tambah cerita.

Naira merengus dengar. Geram. Gagang telefon lalu dicapai semula.

“Helo… Awak nak apa sebenarnya?” Tanya dia lantang setelah gagang sebelah sana diangkat.

“Boleh awak naik bilik saya sekarang? Kita bincang!”

“Awak jamin tak apa-apakan saya?” tanya Naira tegas.

“Kalau awak tak datang… Saya akan apa-apakan awak. Kalau datang… Awak akan selamat!” Lelaki itu kasi kata dua.

“Huh… Saya naik!” Naira membuat keputusan.

“Good. Saya tunggu!”

“Cepatlah awak meninggal… Menyusahkan sungguh!”

“Tak boleh meninggal selagi tak jumpa awak, settlekan hutang. Lepas tu boleh la saya pejamkan mata dengan aman!”

“Huh!” Naira merengus.

“Now! Naik sekarang! Kalau tak, saya buat tiger show di bawah, dengan spender merah ang ang.”

“Like I care?”

“You have to… Sebab pasangan dance saya tentunya awak!”

“Awak jangan macam-macam! Saya buat police report!”

“Saya tak kesah masuk lokap… Yang penting saya dah tiger dance dengan awak… Now!”

“Gila!”

“Now!”

Lelaki semak memutuskan talian terlebih dahulu. Naira mengeluh. Dia pandang pada Sarah yang memerhati sejak tadi.

“Kasi saya gunting dalam laci tu, Sarah.”

Sarah akur.

“Errr… Cik Naira nak naik ke?” Teragak-agak Sarah tanya.

“Yalah. Selagi saya tak selesaikan dengan dia… Selagi itulah dia melarat-larat merapu,” balas Naira sambil masukkan gunting sederhana besar ke dalam kocek jaket luarnya.

“Cik Naira tak takut ke? Saya temankan?”

“Tak apalah, Sarah. Biar saya selesaikan sendiri. Awak buatlah kerja awak di bawah ni. Lagipun saya tak nak libatkan awak dengan orang yang merbahaya. Kasihan emak bapak awak kalau jadi apa-apa.”

“Tapi Cik Naira yang dalam bahaya, takkan saya nak biarkan…”

“Tak apa, Sarah… Saya dah biasa jumpa orang macam ni…”

Sebaik saja berhenti bercakap, Naira terus hentak-hentak kakinya menuju tangga. Terkebil-kebil Sarah dan Tina.

“Beraninya Cik Naira tu ya,” komen Tina.

Sarah sekadar mengangguk perlahan. Bimbang juga dia. Segarang-garang Cik Naira, dalam hatinya penuh kasih sayang pada setiap kakitangannya. Secara zahirnya, ramai pekerja suka mengumpat Cik Naira, namun Sarah tahu hampir kesemuanya mengharap rezeki hidup di resort Cik Naira. Dan tanpa Cik Naira yang tegas dan garang itu… Tak mungkin tempat ini akan maju. Garang Cik Naira, bukan sebarang garang, garang bersebab!

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/203426/lelaki-kiriman-tuhan

[SNEAK PEEK] HALALKAN HATI YANG KU CURI

HALALKAN HATI YANG KU CURI Oleh Mia Kiff

Constance Moofushi, Pulau Malpes

AKHIRNYA Faiq dan Delisha sampai juga ke syurga kepulauan terumbu karang terindah di dunia. Mereka ke sini menaiki seaplane yang diakses terus dari Male International Airport. Mengambil masa 25 minit juga perjalanan ke Resort Constance Moofushi sambil menikmati kebiruan laut yang luar biasa cantiknya. Memang Pulau Malpes mempunyai keunikan pantai dan lautnya yang tersendiri dan tak hairanlah menjadi destinasi pelancongan pilihan di dunia.

Faiq tersenyum puas, melihat Delisha menolak kaca mata hitamnya ke atas demi menikmati pemandangan resort mewah yang terapung di atas laguna yang luas. Pasiran putih yang sungguh mengagumkan terdampar di sepanjang pinggiran pantai menyemarakkan ketenangan. Semoga panorama di sini mampu mengembalikan mood Delisha yang merudum tadi.

Delisha memandang Faiq lama hingga Faiq tertanya-tanya.

“Dear, you love it, right?” Faiq yakin dengan katanya. Tak mahu dah mengadap perangai Delisha yang tak habis-habis dari KLIA sampai ke sini.

“Tempat apa you bawa I ni? I nak Resort JA Manafaru. Bukan kat sini. I dah bagi tahu awal-awal kan, suruh you booking resort tu. Habis tu apa ni? I tak naklah tempat ni, ni bukan pulau yang I nak.” Delisha merungut tak puas hati. Mahunya tidak, dia dah berangan nak berjemur di pantai peribadi milik resort tu, nak berendam sakan di private pool. Tapi kat sini, ada apa? Dia bukannya survey pun tempat ni.

Faiq mengeluh. Ingatkan Delisha akan puji habis-habisan tempat ni, ada juga komen dia.

“Sayang, sini pun cantik apa? Constance Moofushi pun salah satu resort termewah tau kat Pulau Malpes ni. Review pun bagus kat sini. Pantai cantik, pemandangan indah. Makanannya sedap-sedap, servis dia orang pun bagus.”

Delisha memeluk tubuhnya sendiri, dia masih tak puas hati. Tak cukup mood dirudumkan, sekarang Faiq tambah lagi?

Delisha akui memanglah cantik pemandangan kat sini. Dekorasi resort ni pun menarik tapi JA Manafaru lagi cantik dan mewah. Lagi banyak fasilitinya.

“Tapi sana better dari sini, kan? I sendiri tak tahu dan tak ambil port tempat ni. Patutnya tanya I dulu, bincang dengan I dulu. Suka hati ikut kepala you aje nak decide itu ini. Lain kali jangan tanya pendapat I. You pilih sendiri. Merosakkan mood I nak bercuti,” rengus Delisha dengan muka masam mencuka.

Sakit hati Delisha berganda melihat Faiq mengusung tiga orang kawan lelakinya yang turut membawa kekasih masing-masing. Mereka semua baru tiba menaiki seaplane. Mesti Faiq yang support, kan? Lagi bertambah kacau mood Delisha.

Delisha cukup tak suka kawan-kawan Faiq. Baginya mereka ni memang suka ambil kesempatan, memang tak tahu malu. Delisha inginkan privacy bersama Faiq tapi kehadiran mereka ini memang mengganggu sangat.

Delisha sambung lagi. Dia jenis tak suka pendam. Biar habis kat sini saja. Biar Faiq tahu, betapa dia tak puas hati dan sakit hati.

“Tu, sampai hati you tak bincang dengan I dulu. Buat apa bawa dia orang semua tu? Mesti you sponsor dia orang, kan? Sebab sponsor dia oranglah, you tak jadi menginap kat sana, kan? Kalau I tahu, dari awal-awal lagi I takkan susahkan you la. I boleh booking sendiri. Setahun pun nak menginap kat resort tu, I mampulah! I boleh holiday tanpa you!” Delisha nak kesah apa, janji duit ada kat tangan, mahu kemana-mana pun tiada masalah.

Berani ke tu melancong sendirian? Masa belajar di Itali pun, Faiq dan Zainal yang jaga dia. Kat KL pun harapkan Faiq dan driver ke mana-mana? Delisha kalau emosi, terkeluar habis.

“Sayang, kalau kita berdua aje, tak bestlah. Ramai-ramai barulah happening. Kita datang sini nak berseronok, nak enjoy . Nak tenang-tenangkan fikiran. You, jangan fikir yang bukan-bukan. Dahlah tu, janganlah tunjuk muka masam kat sini. Nanti kawan-kawan I dengar, kecil hati dia orang. You duduk sebilik dengan kekasih kawan I, ya? Dia orang tu nak sangat kawan dengan you tau. Tapi you ni, suka syak wasangka yang bukan-bukan. Cubalah you bermasyarakat sikit.”

Faiq memujuk Delisha lagi. Delisha pandang atas. Meluat betul. Tak kuasa dia nak bercampur dengan manusia perangai parasit macam tu.

“I kalau tak suka, tak boleh paksa I la. I nak duduk bilik asing-asing. I tak nak kongsi. I perlukan privacy. I walk in, you tak payah sibuk hal I, you layanlah kawan you tu puas-puas.” Sebaik saja kawan-kawan Faiq yang baru sampai mendekati mereka, Delisha terus angkat kaki. Ketara wajah bengangnya. Faiq memandang hampa.

“Faiq, cantik siot tempat ni! Thanks sponsor kita orang.” Zamri menegur sambil mata tak lepas pandang sekeliling. Rakan-rakan yang lain pun sama, sungguh teruja.

Faiq senyum tawar. Masakan tidak, kekasih hati merajuk. Tapi takkan nak tunjuk perasaan depan kawan-kawan. Hati mereka kena jaga.

Zaimah, kekasih Zamri menegur.

“Eh, kenapa Isha tu? Masam aje daripada tadi? Kita orang tegur, langsung tak balas.”

Zaimah sedar yang Delisha tu agak sombong sikit, maklumlah anak hartawan. Harap berduit aje mereka nak menempel, kalau harapkan perangai berlagak dia tu, tak ingin mereka nak kawan. Menyakitkan hati betul.

Yang peliknya kenapa Faiq ni cinta sangat Delisha tu? Memanglah cantik tapi harap muka aje. Perangai buruk. Kalaulah Zaimah dapat lelaki handsome dan kaya macam Faiq ni, akan dijaga sepenuh rasa, dibelai-belai manja setiap masa.

Amboi, sedapnya hati tu berburuk sangka kat orang, kan? Padahal diri sendiri yang tak ikhlas tak sedar-sedar. Nak harap duit sendiri nak sampai tempat macam ni, memang taklah. Orang nak belanja pun, dah besar rahmat.

Faiq menggeleng.

“Datang bulan kut. Tensionlah tu tak dapat mandi laut. Biasalah perempuan I yang satu tu, angin dia datang tak menentu.”

Mencipta alasan demi menjaga keadaan. Kesian tengok kawan-kawan bukan main gembira lagi.

Semua ketawa. Ketawa demi ceriakan keadaan agar mood percutian tak terganggu.

“Tak jadi honeymoon la nampaknya kau. Bendera Jepun tengah berkibar!” usik Mazlan. Lagi mereka ketawa.

“Banyaklah kau orang punya honeymoon. Tak ada maknanya. Hahaha… Eh dahlah, jom kita check in , tak sabar aku nak mandi laut…” Faiq buat-buat ketawa, padahal serabut fikirkan Delisha yang tak habis-habis kepala angin.

Mereka beransur ke kaunter pendaftaran.

LEGA Delisha, walaupun dia walk in tapi masih ada bilik kosong. Delisha meletakkan bagasi dalam wardrobe dan mengamati sekitar vila. Water Villa Crystal All Inclusive adalah salah satu vila yang terapung merentasi lagun dikelilingi air laut yang jernih. Untung dia dapat vila ni, sedangkan Faiq dan rakannya yang diusung tadi semua menginap di vila tepi laut.

Delisha memerhati sekeliling bilik. Cantik juga dekorasinya. Banyak juga kemudahan bilik ni, termasuk TV skrin rata, mini Mac (dengan DVD dan sambungan iPod) dan Wi-Fi percuma. Not bad, cuma tak ada private pool. Tak apalah, berendam kat bath tub pun okey juga.

Angin laut meniup langsir putih memanggil Delisha untuk ke balkoni. Hembusan angin dihirupnya puas. Rambut ikal mayangnya berterbangan ditiup angin. Ada dua buah kerusi rehat panjang di luar dan buaian untuk merehatkan diri. Delisha menuruni anak tangga dan menyentuh air laut yang kebiruan, ikan-ikan yang berwarna-warni berenang-renang sungguh mengasyikkan. Cantiknya. Delisha tersenyum gembira beroleh ketenangan.

Delisha mengambil beberapa gambar mengunakan iPhone5nya. Swafoto. Pemandangan yang cantik membuatkan Delisha yang sedia cantik bertambah menawan.

Tanpa menunggu lagi, dia upload dalam Instagram dan Facebook beberapa keping gambarnya dengan teruja.

Holiday at Pulau Malpes.

Tanpa perlu tunggu lama, Faiq orang pertama like dan komen dulu. Dan yang paling Delisha geram, Zainal pun sama juga.

Faiq: I love you, more than you…

Zainal: Jika bulan menerangi seluruh alam
ini, kecantikanmu menerangi hatiku.

Faiq: Sila cuci mata sambil gigit jari. Yalah,
nak dapat orangnya, cuma dalam mimpi.
Kesian… Kesian…

Zainal: Aku akan terus menanti.

Faiq: Kau tunggulah, tak ada siapa pun
suruh. Kau kan suka buat kerja siasia…

Delisha merengus. Bergaduh pula mamat dua ekor ni. Dua-dua menyakitkan hati. Tak ada masa aku nak balas komen dia orang berdua. Macam budak-budak. Menyemak aje kat IG aku. Mujurlah like banyak. Sejuk juga hati aku ni. Delisha menutup telefonnya.

Tubuhnya rasa melekit. Nak mandilah, segarkan badan dulu kemudian berehat. Penat.

PETANG itu Delisha bersiar-siar sendirian di tepi pantai yang dikhaskan untuk penginap resort . Esok pagi, dia tak sabar nak snorkeling dan scuba diving. Nak menikmati keindahan terumbu karang dan hidupan laut di sini.

Terjaga saja dari tidur tadi, ada berbelas missed call. Lantak. Tak adanya dia telefon balik. Hatinya masih membara lagi.

“Dear…” Terdengar suara Faiq. Dah datang pun. Berdiri di sisi. Muka bengang Delisha menyambut kedatangannya.

“Kat mana bilik you? I tanya reception, mereka tak nak cari, risau you ke mana-mana…” Delisha memeluk tubuh, air muka mencuka. Tersentuh hati juga dengan sikap ambil berat Faiq tu, tapi dah hati ni berangin.

Melihat Delisha diam, Faiq bertanya lagi.

“Merajuk lagi?” Delisha menjeling. Baru nak panggil mood bercuti, puncanya datang balik.

Delisha menjawab geram.

“Bila I tak jawab call you balik, tak faham-faham bahasa lagi ke? I tak nak diganggu. I need my privacy. You datang bercuti pun, bukan nak bersama I, kan? You tak payah pedulikan I, you pergi layan kawan-kawan you tu. Bergembira saja dengan dia orang tu!” Bertegas sajalah daripada jernihkan keadaan. Delisha belum lagi reda sakit hati.

“Sayang, janganlah macam ni. I risau tau you jalan sorang-sorang. Dahlah buah hati I ni cantik. Kalau ada yang mengurat nanti macam mana?” Delisha merengus. Wajah Faiq dipandang serius. Sakit hatinya Faiq panggil ‘sayang’, sayang apa maknanya tu.

“I bukan urusan you. You pergilah kat kawan-kawan you. Mereka lagi penting daripada I.” Masih dingin.

“Sayang, kawan dengan kekasih mana sama. Bersama you, macam-macam perkara yang I boleh buat dengan happy , tapi tanpa you, satu perkara pun tak jalan sebab I tak happy . Dahlah, jangan merajuk lagi.” Faiq memanggil mood Delisha lagi agar pulih. Dia tak pernah bosan mengadap perangai Delisha yang tak menentu ni. Yang penting dia sayang, dia cinta.

“Kalau macam tu, biar lautan yang indah ni jadi saksi, I nak clash dengan you! Lepas ni you cari patung buat teman hidup you, sebab I dan patung tak ada bezanya!” Delisha dah tak dapat tahan sabar dan minta putus sebab nak Faiq rasa sakit yang sama.

Faiq segera mendapatkan Delisha.

“Tahu tak kenapa I bawa kawan-kawan I join sekali?” Delisha tersenyum sinis. Apa pula tanya dia? Mana dia tahu. Yang dia tahu, mereka semua tu penyibuk dan ambil kesempatan.

“Sebab I tak cukup kuat nak bercuti berdua dengan you.” Delisha tertarik mendengar jawapan itu. Dia berhenti melangkah.

“Maksud you?” Faiq lega, Delisha dah merudum sedikit marahnya. Dah boleh bawa berbincang. Kata putus tadi Faiq tahu, bukannya serius pun.

“Sebab tu I bawa kawan-kawan I bersama-sama. Sekurangnya, boleh elak apa yang you tak suka tu. I tak nak kita terlanjur kat sini sebab I memang tak kuat. Daya tarikan you tinggi sangat kerana I cintakan you…” Terkedu Delisha mendengarnya. Sampai macam tu sekali Faiq cuba mengawal keinginannya. Tersentuh juga hati. Argh , ini semua alasan!

“Tapi I tak suka dia orang tu. Yang perempuan tu gedik. Yang lelaki tu, suka pergunakan you dan duit you. You tak sedar ke, Faiq?”

“Dah itu aje kawan I yang ada. Okey, jom kita ke sana? Main bola tampar pantai dengan kawan-kawan I,” ajak Faiq menghulur tangan. Delisha mengerling sekilas dalam kemarahan yang kian reda.

“Yalah. Tapi ingat ya, I tak suka bercampur dengan mereka. Jangan suruh mereka tumpang bilik I pula.” Faiq gembira Delisha akur. Clash tadi hanya mainan emosi saja. Delisha kalau marah, memang habis keluar semua tapi Faiq tahu, Delisha sayangkan dia.

“Yalah sayang, mereka kan dah ada bilik…”

DELISHA duduk bersantai di atas kerusi panjang sambil minum jus oren. Dia hanya jadi penonton Faiq bermain bola tampar pantai bersama rakan-rakannya dan juga beberapa orang pelancong di situ.

“Hai Isha,” tegur Zaimah. Delisha tak rapat sangat, kenal macam tu aje. Yang pastinya, ini salah seorang daripada perempuan yang Delisha tak suka. Gedik. Tengoklah pakaian dia, seksanya mata.

“Hai.” Dingin balasan Delisha.

“Cantikkan tempat ni? Rasa macam mimpi aje boleh sampai sini. Eh, kat mana you tidur? Tak join kita orang ke?” Delisha mencebik, buat-buat mesra konon. Dia mengangkat kening menampakkan angkuhnya di situ.

“Excuse me, I tak suka kongsi-kongsi. You ingat lawatan sambil belajar ke nak kongsi-kongsi?” Zaimah mengutuk dalam hati. Berlagak betul dia ni. Mujurlah Faiq tu kekasih dia. Kalau tak, memang kena sound direct aje.

“Oh, well I faham. Mesti you nak duduk sebilik dengan Faiq, kan? Yalah, datang jauh-jauh, rugilah tak manfaat masa bersama. Kalau duduk dengan kami, kacau line la!” Zaimah berseloroh, tapi dia seorang yang ketawa. Apa, ingat kelakar bagi Delisha? Never!

“Sorry, I bukan macam you dengan Zamri, okey? Kita orang belum langgar lagi. I just need my privacy. I datang sini nak bercuti, nak tenangkan diri, bukan nak semakkan kepala I!”

“You tak takut ke tidur sorang-sorang?” Dalam mengutuk itu, Zaimah harap juga Delisha pelawa dia tidur bilik Delisha. Mesti lagi mewah.

“I lagi takut kalau tinggal dengan manusia yang perangai lebih daripada hantu. You tahu kan, zaman moden ni manusia lagi menakutkan daripada hantu…”

Terkena sebiji Zaimah, memang tersindir dek kata-kata Delisha. Tapi ditahan sabar. Cuba lagi nak berbaik-baik.

“Betul cakap you tu. Eh, you tengok saja ke mereka main? Tak join sekali? Thanks …” Zaimah mengucapkan terima kasih pada pelayan yang baru saja meletakkan segelas jus oren buatnya.

“I sayang lemak I, tak naklah kurus sangat. Nanti tak seksi, cuba pakai seksi pun tak ada maknanya…” Sengih Delisha, paksa ramah. Jus oren dihirupnya. Zaimah mencebik. Tak dinafikan, Delisha memiliki susuk tubuh yang sempurna. Tak macam dia, kurus sangat macam tiang lampu. Sebab tu dia agak terasa ditegur begitu.

“Kurus sangat pun tak apa, asalkan baik hati. Tak buat perangai yang menyakitkan mata. Terutamanya dengan kekasih.” Delisha berpaling hairan memandang Zaimah. Zaimah perli dia ke?

“Nak uji kekasih kita tu baik atau tak, cubalah buat dia marah. Kalau dia masih bersabar dan pandai memujuk tanpa kenal erti putus asa, itu tanda dia benar-benar sayangkan kita, cintakan kita sepenuh hati dia.” Zaimah dibakar api cemburu. Untungnya Delisha. Sudahlah cantik, anak hartawan, dapat kekasih pun anak orang kaya habis-habis.

“Yalah sangat tu. Belum dapat pijak semut pun tak mati. Dah dapat entah dicampaknya tepi jalan. You, hati-hati tau. Kang nak datang bercuti, terhoneymoon pula. Punah semuanya.” Delisha pandang Faiq yang sedang bergembira bermain bola tampar pantai. Sempat Faiq menoleh ke arahnya dan melambai. Delisha membalas dengan senyuman.

“I kenal Faiq, lebih daripada I kenal you. Kalau you cemburukan I sebab dapat Faiq, tak payahlah cuba nak reka cerita nak hancurkan hubungan kami. Cukuplah you dengan boyfriend you dah hanyut, tak payahlah nak samakan Zamri dengan Faiq.”

Geram betul Zaimah, walaupun Delisha ni kepala angin tapi tak mudah melatah juga tu.

“Percaya betul you dengan Faiq tu ye? Actually, I hairanlah kenapa you still couple dengan Faiq padahal dia tu, perempuan sana sini. Tak mungkinlah kaki clubbing macam dia tu tak main dengan perempuan. Dengar kata, ada yang dah tidur dengan dia dah pun.”

Delisha menggelengkan kepala. Tak habis-habis lagi nak sebar fitnah. Lesing juga kang betina ni.

“Siapa perempuan tu? Ada bukti? Kau nampak?”

Berubah muka Zaimah. Bukti mana ada, dia main teka ni. Delisha dah faham apa sebenarnya niat perempuan ni, mengada-adakan cerita.

“I pun dengar cerita daripada orang. Tapi I pernah nampak, dia menari dengan perempuan lain kat kelab…”

Kalau itu Delisha pun tahu, sebab perangai gatal Faiq tu susah nak ubah. Tapi bab curang ni…

“Siapa yang cerita?”

“Ma… Manalah I kenal…”

“So, tak ada alasan untuk I dengar cakap you.” Zaimah tersenyum sinis. Susahnya nak hasut perempuan ni.

“Hei, Isha. I cuma nak tolong you aje tau, agar tak terjerat dengan buaya tu. Ini you balas I? You ni memang loser, patutlah you tak ramai kawan. Tak ada yang teringin nak kawan dengan you sebab you ni tak habis berlagak, sombong, mentang-mentang anak orang kaya!” Zaimah terkeluar taring sebenar, Delisha senyum mengejek.

“Biar loser pun tak apa, daripada dapat kawan yang berlidah macam you ni. Biar berlagak pun tak apa, asalkan harta benda sendiri, daripada tak tahu malu menginding duit orang. You tahu tak kenapa I dan Faiq bergaduh tadi? Sebab I tak suka dia bawa you all ke sini sebab I tahu you all ni bukan kawan yang jujur. You all ambil kesempatan sebab dia berduit.”

“You tergamak ya, burukkan Faiq depan I? Padahal dia taja percutian you dan kekasih you ke sini? Apa jenis manusia you ni? Tak tahu kenang budi ke? I ni, walaupun laser dan menyakitkan hati, tapi itulah I. I berkata yang betul, I bukan hipokrit macam you all!”

“I kenal Faiq lebih daripada you. Jadi jangan nak buruk-burukkan dia. Kesian Faiq dapat kawan macam you all ni! Bukan saja ambil kesempatan tapi tikam dia dari belakang.” Panjang lebar Delisha menghambur Zaimah.

Zaimah merengus, tapi dia kena kawal tingkah laku. Delisha ni nampaknya susah nak diracun.

“Sorrylah Isha, janganlah salah sangka dengan I. I tahu you cintakan Faiq, mesti you akan percaya dia. I tak ada niat nak burukkan Faiq. I cuma nak you hati-hati. I cuma nak warning you. I kan wanita, I pun nak selamatkan you.”

Delisha tersenyum sinis. Tak payahlah nak belit cerita, dia dah jelas semuanya.

“Diri sendiri pun dah barai, ada hati nak selamatkan orang. Huh!” Delisha bangun dari situ mengambil jus oren menghampiri Faiq yang sudah tamat bermain bola. Terpinga-pinga Zaimah dibalas begitu.

Bersorak keriangan Faiq dan rakan-rakan sepermainan. Tisu dari poket seluar dikeluarkan lalu dilap peluh buah hatinya itu. Faiq senang hati menerima layanan Delisha. Baik sudah mood dia, senyum pun tak henti.

“Minumlah, you dahaga, kan?” Delisha menghulurkan jus oren buat Faiq.

Faiq terus menghirupnya. Kongsi minumanlah pula. Romantisnya Delisha.

“Thanks, sayang.” Delisha tersenyum senang. Melihat wajah Faiq, dia jatuh kasihan. Kasihan kerana dikelilingi orang-orang yang tak jujur sedangkan Faiq baik sangat.

Mereka bersurai. Faiq dan rakan-rakannya sudah merancang nak ke Manta Bar malam ni.

“Jom, sayang. I hantar you balik bilik. Malam ni kita dinner sama-sama.”

“Tak apa, I boleh balik sendiri. Malam ni kita jumpa kat reception…” Delisha berkira-kira untuk pulang ke resort tapi Faiq menghalang.

“Merajuk lagi?” Faiq rasa sedikit perubahan pada Delisha.

“Merajuk? Taklah.”

“Habis tu, takkan I nak hantar pun tak sudi?” Delisha berdecit.

“I bukan budak kecil lagilah. Tak payahlah nak temankan I, you tu penat, kan? Balik rehat, mandi! Busuk.”

Delisha menggosok hidungnya, tak selesa.

Delisha kembali atur langkah, namun Faiq mengekori.

“I nak pastikan you selamat sampai ke bilik you. Malam ni I datang jemput you. Kita dinner sama-sama. Kita ke pub…” Faiq menyaingi Delisha.

“You ni degil la… I kata tak payah teman tu tak payahlah!” Faiq berdiri mengadap Delisha.

“You ni tak habis-habis nak marah. Apa yang tak kena lagi?”

“I datang sini nak tenangkan fikiran. Tapi biasalah, parasit yang you bawa tu tak habis-habis buat I hilang mood .”

Delisha memeluk tubuhnya. Faiq mengeluh, ada lagi yang tak kena nampaknya.

“Cubalah you ikhlaskan diri you bergaul dengan mereka. Mereka semua tu baik.” Delisha ketawa.

“Baik? You nak I ikhlas dengan orang yang tak ikhlas macam tu? Come on la, Faiq. Naif betul you ni, mujurlah I ni kenal hati budi you. Kalau tak, I kick you ke laut. Stupid!”

Faiq menyaingi langkah Delisha ke bilik.

“You tak payahlah nak sesakkan kepala dengan dia orang tu. Abaikan ajelah semua tu. Janji ada I, ada you, kita happy bercuti bersama. Right?”

“Whateverlah, Faiq. Kawan-kawan you tu bukan sesiapa pun pada I. Lantaklah. Esok-esok, you terkena you tanggunglah. Padan muka you!”

“Dear, dahlah tu…”

“Yalah, tak ada pentingnya pun I nak cakap pasal dia orang.” Faiq berasa lega, gaduh Delisha tak berpanjangan.

“Wow, cantiknya resort yang terapung ni. Siap ada tangga lagi nak turun laut, ya? Resort you pun macam ni ke?” Faiq memerhati sekeliling. Ditunjukkan salah satu daripada bilik yang terapung merentasi lagun.

“Haah, nasib I baik. Ada bilik kosong. Tak sanggup I kongsi dengan perempuan-perempuan gedik tu. Kalau tak ada bilik, I rela patah balik.”

Dah sampai bilik Delisha. Patutlah Delisha lupa terus Faiq sebaik saja check in tadi. Cantik dekorasinya.

“Okey, dah sampai bilik I. So, you tunggu apa lagi?” Delisha berdiri depan pintu memeluk tubuh.

Faiq tersenyum nakal.

“Tak bagi I masuk? Teringin juga nak tengok bilik you? Mesti cantik, kan? Untungnya you dapat bilik ni…”

“Nak harapkan you entah bilik jenis apa you pilih untuk I. Dah la kena kongsi. You tak payah mengada-ada la nak masuk tengok. Baik you pergi balik bilik yang you pilih tu. Hadap puas-puas!”

Faiq menghadang tangannya di kiri kanan Delisha. Selambanya Delisha tolak. Hai, kepala angin betul buah hati Faiq ni. Nak romantik pun susah.

“Yalah, sayang. I takkan buat sesuatu yang you tak suka. You siap cantik-cantik tau, malam ni I jemput.”

Mata Delisha naik ke atas.

“Yalah.” Faiq senyum. Direnung kasih dalam mata Delisha.

“Bye, sayang…” Tangan diletak di bibir sendiri, lalu diletak atas bibir Delisha. Cukuplah kasih sayangnya hanya setakat itu. Dia akan sabar menanti saat bahagia mereka.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/203429/halalkan-hati-yang-ku-curi

[SNEAK PEEK] MR. LONDON MS. LANGKAWI

MR. LONDON MS. LANGKAWI Oleh Herna Diana

 

“TOK WAN!” jerit Liyana yang muncul tiba-tiba di belakang tok wannya.

Terangkat bahu Haji Salleh. Kus semangat orang tua itu. Nasib baik tak kena heart attack. Liyana… Liyana… seratus kali kau buat macam tu, mahu jalan jugak orang tua tu dibuatnya.

“Nana nak tok wan mati cepat ka?” marah Haji Salleh. Dia merenung Liyana dari sebalik cermin mata yang sedikit terlondeh ke hidung.

Liyana tersengih nakal. “Okey jugak tu tok wan. Nanti Nana boleh jadi kaya cepat sikit.”

Cis, budak bertuah ni. Cakap tak bertapis langsung! “Amboi, amboi suka tok wan mati cepat noo,” balas Haji Salleh dengan muka cemberut.

Liyana terus merapati datuknya. Leher Haji Salleh dipeluk erat. “Nana gurau ajelah tok wan. Orang sayang tok wan sangat-sangat tau.”

Haji Salleh tersenyum senang. Dia tahu cucunya itu amat sayangkan dia. Cuma nakalnya, nauzubillah.

“Nana ni awat nakal sangat? Kalau dok nakal-nakal macam ni, siapalah yang nak buat bini,” sakat Haji Salleh.

“Uish! Apa barang cerita pasal-pasal bini lak ni. Tak masuk betullah tok wan ni.” Liyana menjuihkan bibirnya. Elok sangatlah rupa macam tu. Sama saja gayanya macam Orang Utan di Zoo Taiping nun.

“Apa pulak tak masuk? Awat, Nana tak mau kahwin ka?” Haji Salleh memandang. Hisy! Jangan Liyana ni buat perangai macam-macam sudah. Nabi tak mengaku umat nanti.

“Hehehe… nak kahwinlah tok wan.” Hmm… gatal jugak rupanya!

“Habis tu?”

“Belum sampai masa lagilah tok wan,” balas Liyana bersahaja. Tangannya membelek-belek sebatang paku yang berada di dalam toolbox milik Haji Salleh.

“Nak tunggu siapa? Putera kayangan?” soal Haji Salleh sambil tergelak-gelak.

Liyana turut sama mengekek ketawa. “Apalah tok wan ni. Logik sikitlah tok wan ni pun. Mana ada putera kayangan yang nak kat budak hitam legam macam cucu tok wan ni.” Liyana ketawa lagi.

“Kalau ada?” Haji Salleh menduga.

“Uish! Kalau ada, confirm seminggu Nana kena mandi dengan Clorox. Biar putih, baru sepadan nak berganding sama.” Liyana ketawa besar lagi.

Haji Salleh turut sama ketawa mendengar lawak bodoh Liyana. Ada ke mandi dengan Clorox? Itu bukan buat putih kulit. Silap-silap, tertanggal semua kulit.

Sebetulnya, Liyana tidaklah segelap mana pun. Kulitnya sawo matang. Cuma kerana dia suka membuat kerja-kerja orang lelaki, terlebih gelaplah jadinya. Kerja pejabat tak mahu. Turun laut, masuk hutan juga yang diminatinya.

“Tak adalah tok wan. Nana lawak aje. Mana tunggu putera kayangan. Yang paling utama, orang tu mesti cintakan agama, bangsa dan negara. Satu kurang antara tiga-tiga tu, reject!” ujar Liyana setelah tawanya reda.

“Amboi, patriotik sungguh,” usik Haji Salleh sambil tersenyum. Tapi dia sedar, cucunya itu benar-benar maksudkan apa yang dikatakan. Dia kenal Liyana. Semangat patriotiknya cukup tinggi.

Dalam diam, Haji Salleh bangga kerana darah pahlawannya mengalir dalam diri Liyana. Satu-satunya cucu yang ada semangat sepertinya. Cucu-cucu yang lain, tak tahu nak cakap macam mana. Semuanya terbuai dengan kesenangan zaman sekarang. Hanya orang tua sepertinya sahaja yang tahu susah senang membina sebuah ‘Malaysia’. Tambah-tambah lagi dia adalah bekas tentera.

“Hai, tok wan. Jauh pulak mengelamun. Jangan tok wan, mengamuk tok nanti,” sergah Liyana.

Haji Salleh pelik dengan kata-kata Liyana. Tidak faham. “Nak mengamuk pasal apa pulak?”

“Tok wan dok mengelamun macam teringat girlfriend saja,” sakat Liyana. Macam biasa, budak bertuah ini akan ketawa besar selepas dapat menyakat orang.

“Hisy! Budak ni. Ke situ pulak perginya. Dengar kat tok hang, naya tok wan tau,” marah Haji Salleh.

Liyana tidak mengambil pusing kata-kata tok wannya. Sebaliknya dia terus bangun lalu berjalan melihat-lihat kawasan sekitar rumah banglo yang masih dalam pembinaan itu. Macam YB melawat kawasan pun ada juga gayanya.

“Bila pak long balik sini tok wan?” soal Liyana.

“Insya-ALLAH… seminggu sebelum raya sampailah pak long hang tu,” jawab Haji Salleh yang masih tekun dengan kerjanya menyemai pokok-pokok bunga di dalam pasu besar.

Liyana terangguk-angguk. “Agak-agak pak long tu garang macam pak su tak?” Soalan cepumas diajukan Liyana tanpa diduga.

Haji Salleh hanya tersenyum dengan soalan Liyana. “Awat Nana tanya lagu tu?”

“Sajalah nak tau. Kalau pak long tu pun garang macam pak su, habislah Nana. Double trouble la,” jawab Liyana bersahaja.

“Dak aih. Pak long Nana bukan macam tu,” sangkal Haji Salleh.

“Iya ke?” soal Liyana kurang percaya.

“Iya,” tekan Haji Salleh bersungguh-sungguh.

Liyana masih curiga. “Boleh percaya ke?”

Kerja-kerja Haji Salleh terhenti. Dia mengangkat muka memandang Liyana. “Awat tiba-tiba tanya pasal ni?” Dahinya berkerut.

Liyana sengih. “Tak ada apalah. Saja-saja aje.”

Haji Salleh kembali menyambungkan kerjanya. “Tapi sebelum pak long hang sampai, Abang Aidid hang akan balik sini dulu,” cerita Haji Salleh sambil tangannya lincah meletakkan baja ke dalam pasu bunga.

“Heh? Abang Aidid tu siapa pulak?” Liyana tanya soalan bodoh.

“Laaa… budak ni. Abang Aidid tukan sepupu hang. Anak pak long. Dah lupa ka?”

Liyana tergaru-garu kepala. ‘Hisy, dia tak pernah ingat pula dia ada sepupu nama Aidid. Betul ke ada? Tak ingat pun.’

“Tak pernah dengar pun.”

“Rasanya Nana memang tak kenal dia kot. Dia tak pernah balik sini. Balik pun, adalah dulu, sekali ke dua entah. Tok wan pun dah tak ingat. Nana pun kecil lagi masa tu,” cerita Haji Salleh lagi merungkaikan keraguan Liyana.

‘Hmm… masa kecil. Patutlah aku tak ingat,’ desis hati Liyana. Dia kemudianya terangguk-angguk sambil menyahut kata-kata Haji Salleh. “Oh, macam tu.”

“Kiranya dah jadi macam orang putihlah ya tok wan.” Liyana berkata lagi sambil membuat andaian sendiri.

“Tak taulah tok wan. Harap-harap tak macam tulah,” sahut Haji Salleh. Sesungguhnya dia berharap Aidid tidak seperti yang diandaikan Liyana.

Liyana terangguk-angguk lagi. Seketika dia mula berkhayal. Macam mana rupa sepupunya itu ya?

Tiba-tiba telefon bimbitnya menjerit. Terkejut Liyana dibuatnya. Melihat nama Ijam tertera di skrin, dia pantas menjawab.

“Oii mak cik! Hang kat mana hah? Dah pukul berapa ni?” jerit Ijam di hujung talian.

Liyana terkebil-kebil lima saat apabila disergah begitu. Terencat akalnya seketika. Bila sudah kembali normal…alamak terlupalah pula. Dia sudah lambat.

“Okeylah, tok wan. Nana nak kena pi dah ni. Nanti petang baru Nana balik tau.” Liyana meminta izin untuk berlalu. Tangan Haji Salleh dikucupnya.

“Pi mana?” tanya Haji Salleh apabila melihat Liyana tiba-tiba sahaja jadi kelam-kabut.

“Laaa… tok wan ni. Nak bawa tourists pergi island hoping la,” jawab Liyana yang sudah sedia berada di atas motosikal Yamaha X1R miliknya. Helmet dicapai lalu disarungkan ke kepala.

“Bulan-bulan puasa macam ni pun nak main ‘toping-toping’?” soal Haji Salleh kurang puas hati.

Liyana tergelak. “Apalah tok wan ni. Bukan ‘toping-toping’lah. Island hoping. Sebut betul-betul… Island hoping.”

Dalam kalut, sempat lagi budak ni buat lawak. “Tak kisahlah menatang apa pun. Bulan-bulan puasa macam ni, dok rumah ajelah Nana oii.” Haji Salleh cuba membantah.

“Hisy! Mana boleh tok wan. Duit tu,” sanggah Liyana bersama wajah mata duitan.

Haji Salleh mendengus. “Tak habis-habis dengan duit budak ni. Duit berkepuk dalam bank tu, nak buat apa tak tau.” Alamak, Haji Salleh berleter daaa…

Liyana tayang muka pelik. “Mana tok wan tau duit Nana berkepuk kat bank tu? Haaa… tok wan skodeng buku bank Nana ek?” Liyana mula menyakat datuknya. Budak ni nakal sungguh.

“Huh! Tak ada masa tok wan nak skodeng-skodeng aih. Dari skodeng buku akaun yang tak menarik tu, baik tok wan skodeng tok hang. Lagi bagus.” Si datuk pula melayan gila si cucu. Liyana pantas sahaja ketawa besar. Sampai menekan-nekan perut. Budak ni memang. Kalau dapat gelak, memang melampau-lampau aksinya.

“Amboi, amboi, amboi. Tok wan dengan cucu ni, seronok dok buat lawak bodoh nampak,” sergah Hajah Kamariah yang tiba-tiba sahaja muncul.

Mati terus ketawa Haji Salleh dan Liyana. Habislah…

“Errr… tok wan, Nana blah dulu. Dah lambat. Bye, tok.”

Tanpa menunggu, Liyana terus memecut motosikalnya. Cis! Pandai sungguh dia melepaskan diri. Nampaknya Haji Salleh kena mengadap soal jawab Hajah Kamariah seorang dirilah. Tak boleh pakai punya cucu.

*****

AIDID berjalan keluar melalui pintu ketibaan di KLIA. Matanya melilau melihat keadaan sekeliling. Dia menarik nafas dalam. Pandangan pertamanya, Malaysia sudah banyak berubah. Seingatnya ketika dia kecil dahulu, Malaysia tidak semaju ini. KLIA pun belum beroperasi. Ternyata Malaysia kini memiliki lapangan terbang yang sehebat negara-negara maju di dunia.

“Welcome to Malaysia, sir. May I help you?” tegur seorang pemandu teksi KLIA kepada Aidid. Agaknya kerana melihat paras Aidid yang sememangnya agak kurang rupa Melayu dan ditambah dengan ketinggian susuk tubuhnya, membuatkan pak cik tersebut terus berbahasa Inggeris.

Aidid tergelak dalam hati. Boleh menyamar aku macam ni. Hehehe… “I want to go to LCCT Sepang,” jawab Aidid juga dalam bahasa Inggeris.

“Please welcome, sir.” Cukup ramah pemandu teksi itu melayan. Maklumlah budi bahasa budaya kita. Dia membukakan pintu di tempat penumpang kepada Aidid.

Aidid terus masuk ke bahagian belakang teksi tersebut. Beg galasnya diletakkan ditepi. Sekadar sebuah beg galas sahaja, tidak perlu dimasukkan dalam bonet belakang pun. Bawa satu beg saja? Nampak sangat pulang ke tanah air tidak bersungguh hati.

Sepanjang perjalanan menaiki teksi menuju ke LCCT, Aidid hanya memejamkan mata. Sepuluh jam penerbangan tadi seolah-olah belum cukup tidurnya. Alah, hati tak ada di sini. Macam tulah. Permandangan indah di hadapan mata pun tidak mahu dipandangnya.

“Are you coming for holiday, sir?” Pemandu teksi itu terus ramah berbicara.

“Yup!” Ringkas jawapan Aidid. Matanya masih terpejam.

Pemandu teksi itu terangguk-angguk. “Where?”

Aidid mendengus perlahan. Hisy, terlebih peramahlah pulak orang-orang Malaysia ni. Menyibuk aje! Dia mengomel di dalam hati.

“Langkawi.” Cuma sepatah jawapannya.

“Perfect choice, sir. Langkawi is a nice place. You’ll never regret to be there,” katanya penuh teruja.

Aidid hanya diam. Dibiarkan sahaja pemandu teksi itu menceceh seorang diri. Sombong betullah budak Aidid ni. Dia ingat duduk di luar negara bertahun-tahun tu bagus sangat gamaknya.

Melihat Aidid tidak berminat bersembang dengannya, pemandu teksi itu akhirnya memilih untuk mendiamkan diri. Penat sahaja bercakap seorang diri.

Perjalanan yang dirasakan lancar dan selesa tiba-tiba sahaja terganggu apabila pemandu teksi itu menekan brek secara mengejut. Aidid yang tidak sedar keadaan sekeliling kerana sedang memejamkan mata, tersentak. Badannya terdorong ke hadapan. Mujurlah tangannya sempat memegang kerusi di hadapannya. Kalau tidak mahu biru juga dahinya.

“Aduh! Kenapa ni pak cik?” Aidid terus bertanya. Suaranya sedikit keras.

“Minta maaf, encik. Kereta depan tu tiba-tiba sahaja masuk lorong ni. Nasib baik pak cik sempat brek,” jelas pemandu teksi itu sambil mulutnya tidak berhenti meminta maaf kepada Aidid. Terasa bersalah pula kerana menghadapi keadaan itu ketika membawa pelancong. Eh, kejap. Pelancong? Bukankah tadi dia… “Encik ni orang sini ya?”

Aidid terdiam dengan pertanyaan pemandu teksi tersebut. ‘Alamak, kantoilah pulak,’ desis hatinya.

Malas mahu berdolak-dalih, Aidid akhirnya mengakui. Pemandu teksi itu terus ketawa senang hati. “La… pak cik tengok susuk badan, wajah encik tadi, mati-mati pak cik ingat mat salih betul,” ujarnya sambil terus ketawa. “Mesti encik dah lama duduk di luar negara, kan?”

“Ha’ah… lamalah juga. Saya membesar di sana,” beritahu Aidid penuh bangga. Bangga kerana dia membesar di kota yang maju.

“Patutlah rupa pun dah macam orang sana,” komen pemandu teksi tersebut sambil tergelak kecil.

Aidid masih tersenyum nipis.

“Ni balik bercuti ke atau balik terus?” soal pemandu teksi itu lagi. Hai, dah macam wartawan pula pak cik ni.

“Bercuti.”

“Kenapa naik kapal terbang? Kalau nak ke Langkawi, naik bas lepas tu naik feri, baru seronok. Boleh tengok permandangan cantik sepanjang jalan. Pak cik pun orang utara juga. Orang Alor Setar. Kalau balik kampung, memang seronok tengok permandangan sepanjang jalan. Tengok kawasan kampung, tengok sawah padi. Penat memandu jauh pun tak apa,” celoteh pemandu teksi itu panjang lebar.

Aidid tayang muka bosan. Jelas sekali dia tidak berminat dengan apa yang diperkatakan oleh pemandu teksi itu. “Iya ke?” soal balasnya sekadar berbahasa. Takut nanti kecil pula hati orang tua itu.

“Iya. Tapi tulah, makan masa. Naik kapal terbang, sekejap aje dah sampai,” balas pemandu teksi itu sambil tersengih.

‘Tahu tak apa! Aku datang sini pun bukan nak tengok pemandangan. Buang masa saja. Kalau tidak kerana abah, tak ingin aku ke sini,’ ujar Aidid di dalam hati.

Akhirnya teksi yang dinaiki Aidid tiba juga di LCCT Sepang. Lega hatinya kerana tidak perlu lagi mendengar celoteh pemandu teksi yang semacam tidak tahu penat itu. Menceceh sepanjang jalan. Hisy!

Selesai menguruskan soal penerbangannya ke Langkawi, Aidid memilih untuk duduk melepak sahaja di ruangan menunggu. Iyalah, takkan nak melepak di restoran atau kopitiam pula. Bulan puasa ni beb!

Aidid masih ada masa dua jam lagi untuk berlepas ke Langkawi. Menunggu sahaja tanpa berbuat apa-apa, membuatkan dia berasa begitu bosan sekali. Beberapa majalah yang sempat dibeli tadi, dikeluarkan daripada beg galasnya. Satu per satu dibeleknya. Mana yang hendak dibaca?

Akhirnya majalah AUTO menjadi pilihannya. Leka sekali dia menatap majalah tersebut. Tanpa sedar, masa berlalu dengan pantas. Panggilan supaya penumpang-penumpang pesawat yang akan berlepas ke Langkawi sudah kedengaran. Majalah di tangan ditutup lalu dimasukkan semula ke dalam beg.

Aidid melangkah perlahan menuju ke balai berlepas domestik. Jujurnya, dia tidak sepenuh hati mahu melangkah ke situ. Terpaksa. Ada keluhan kecil terbit dalam mulutnya. Nafas ditarik dalam-dalam lalu dilepaskan sekali gus. Okey Langkawi. Aku datang!

*****

“ALA, awat Nana pulak yang kena pi ambil dia?” protes Liyana apabila mendengar arahan Haji Salleh. Tubuhnya dipeluk kejap dengan kedua-dua belah tangan.

“Habis tu, takkan tok wan nak suruh tok hang pulak yang pi jemput?” jawab Haji Salleh. Ada loyar buruk dalam ayat itu.

Liyana mendengus geram. ‘Aiseh! Aku tengah angin, boleh pulak tok wan buat lawak ya.’

“Tok wan, dekat Langkawi ni, teksi betul, teksi sapu, semua ada. Berlambak-lambak. Pilih saja yang mana suka. Letak punggung, sekejap saja dah sampai kat laman rumah ni,” balas Liyana.

“Hisy, tak eloklah buat lagu tu. Abang Aidid hang tu baru sampai sini. Berpuluh tahun dia tak balik. Bukannya dia reti jalan sini,” sanggah Haji Salleh.

“Alah, pemandu teksi kat airport tu kebanyakannya kenal tok wan. Cakap aje nak ke rumah Haji Salleh. Apa yang susahnya. Tak perlu pun cucu London tok wan tu kenal jalan ke tidak,” protes Liyana lagi. “Tok wan, Nana ni bukan tak mau pi ambil dia. Tapi Nana ni sibuk. Banyak kerja nak buat,” sambungnya lagi.

Haji Salleh diam.

Liyana menyambung kata. “Tak pun tok wan suruhlah pak su. Pak su tu kan dok saja aje kat rumah tu.”

Haji Salleh mengeluh mendengar kata-kata Liyana. Cucunya itu memanglah. Kalau bab bagi alasan, serahlah kat dia. Memang pandai! Seribu pun dia boleh beri.

“Hmm… tak apalah. Nana sibuk, kan? Pi la buat kerja Nana. Biar tok wan sendiri pi ambil Abang Aidid hang tu.” Haji Salleh terus bangun sebaik selesai menuturkan ayat sedih tersebut.

Liyana terus dilanda serba-salah. Takkanlah dia hendak biarkan datuknya pula pergi mengambil abang sepupunya itu. Nampak sangat dia bukan cucu yang bertanggungjawab. Tok wan ni memanglah. Suka buat ayat-ayat sedih macam tu tau. “Tok wan… tok wan,” panggil Liyana kalut.

Langkah Haji Salleh terhenti. Dia sudah mengulum senyum. Jeratnya mengena. Tahu sangat dia kelemahan cucu perempuannya itu. Semua dalam poket tok wan lah.

Haji Salleh berpaling. Senyuman disembunyikan. “Awat pulak?” Dia buat muka sedih.

Liyana melepaskan keluhan. “Tak apalah. Biar Nana pi ambil.”

“Nana kan sibuk. Takpalah, biar tok wan pi ambil. Bukan jauh mana pun Padang Mat Sirat tu.” Haji Salleh cuba bermain tarik tali dengan cucunya.

“Tak payah… tak payah. Biar orang buat. Tok wan duduk diam-diam kat rumah. Nanti orang bawa cucu London kesayangan tok wan tu balik dengan selamat dan sejahteranya,” pintas Liyana.

Haji Salleh hanya tersenyum lebar apabila melihat Liyana menapak turun ke bawah rumah. Tahu hati cucunya itu tengah sebal. Liyana kalau sudah bercakap pakai bahasa orang, orang… faham-faham sajalah.

Tetapi hatinya jadi cuak, apabila melihat Liyana sudah memakai helmet lalu melangkah naik ke motorsikalnya. Ah! Sudah.

“Astaghfirullah al azim… takkanlah Nana nak pi jemput Abang Aidid naik motor kot?” tegur Haji Salleh.

“Entahnya,” sampuk Hajah Kamariah yang tiba-tiba sahaja muncul dari belakang rumah. Di tangannya ada serumpun ubi kayu yang masih penuh dengan tanah.

“Pakai motorlah cepat tok wan, tok. Lecehlah nak bawa-bawa kereta ni. Nak kena cari parking lagi,” omel Liyana. Orang sudi nak pergi jemput pun dah kira baik tau!

“Ya ALLAH… budak ni. Kalau pakai motor, nanti beg-beg Abang Aidid kamu tu nak letak kat mana?” ujar Haji Salleh menolak kata-kata Liyana.

“Alah, Nana berani kerat daun serai tok kat belakang rumah tu hah, kalau cucu London tok wan tu bawa pakaian berguni-guni. Tok wan tengok ajelah nanti. Satu beg pun belum tentu penuh.” Penuh yakin Liyana menjawab.

Haji Salleh dan Hajah Kamariah berpandangan sesama sendiri. Ke situ pula budak bertuah ni! Liyana sudah memecut motorsikalnya meninggalkan datuk dan neneknya yang masih terkebil-kebil dengan kelakuannya.

SEPULUH minit merempit dengan motorsikal kesayangannya, Liyana sampai di Lapangan Terbang Padang Mat Sirat. Alah, jauh mana sangat Mukim Ulu Melaka tu dengan Padang Mat Sirat.

‘Liyana tercari-cari kelibat Aidid. Hisy! Mana satu pulak mamat London ni? Aku bukannya pernah jumpa dia pun. Macam mana nak kenal ni?’ Dia menyoal dirinya sendiri. Menyesal pula dia tidak bertanyakan lebih lanjut dengan tok wan tentang abang sepupunya.

Lehernya dipanjangkan, cuba mengintai-intai wajah yang dirasakan sesuai sebagai cucu London tok wannya. Tiba-tiba dia terpandang kelibat seorang lelaki. Hatinya kuat mengatakan itulah cucu London tok wannya.

Dengan penuh keyakinan di dada, Liyana melangkah jitu ke arah lelaki tersebut. “Hai… Aidid?” tegur Liyana.

Jejaka itu membuka kaca mata hitamnya. Wajah gadis yang tiba-tiba sahaja menegurnya direnung. Wow! Kacaknya. Sabar Liyana, sabar. Jaga kelakuan.

“Adik salah orang agaknya. Saya bukan Aidid. Saya Aaron,” jawab lelaki itu.

Mendengar kata-kata lelaki itu, Liyana terus ketawa bagaikan orang sakit meroyan. Pinggangnya dicekak kuat, cuba menahan sakit pada urat-urat akibat ketawa yang tidak berhemah.

Jejaka yang kononnya bernama Aaron itu, terkebil-kebil memandang gelagat Liyana. ‘Apa ke hal pulak budak perempuan ni? Tiba-tiba sahaja meroyan semacam ni. Aku ada buat lawak ke?’ “Adik, adik okey ke?” soalnya. Pelik ada, risau pun ada juga. Ada pesakit hospital bahagia terlepaskah?

Liyana masih ketawa tetapi frekuensinya sudah semakin menurun. “Awak jangan buat lawak boleh tak. Sakit urat kentut saya ni tau tak?” Selamba sahaja dia berkata-kata.

Lelaki itu semakin pelik dengan kelakuan Liyana. “Bila masa pulak saya buat lawak?”

“Awak ni pun. Kalau nak buat lawak pun agak-agaklah. Nampak benor nipunyer. Teman tahu ler kome tu kacak bergaye. Tapi, kalau nak ngaku Aaron Aziz pun agak-agak ler,” kata Liyana sambil kembali ketawa berdekah-dekah. Dah cakap Perak pulak dah budak ni!

“Dik, bila masa pula saya kata saya ni Aaron Aziz? Saya cuma cakap, nama saya Aaron,” jelas pemuda itu membuatkan ketawa Liyana mati serta merta.

Liyana terdiam. Ha’ah… kan? Dalam dunia ni, bukan Aaron Aziz tu seorang sahaja yang nama Aaron. Alamak, malunya… malunya.

“Eh?” kata Liyana sambil tersengih menayang gigi.

Pemuda itu tersenyum selamba. Tahu Liyana sudah termalu dengannya. “Hmm…”

“Hehe… sorry. Peace!” ucap Liyana dengan perasan malu yang teramat sangat. Dia mengangkat dua jarinya membuat tanda ‘peace’ lalu terus cabut lari. Malu… malu… Doreamon, mana kau? Aku nak pinjam poket ni. Nak sembunyikan diri!

Ibarat lipas kudung Liyana melarikan diri. Malu teramat sangat. Sudahlah salah orang, boleh pula dengan selamba kataknya dia pergi ‘sound’ mamat tu. Tanpa soal selidik pula tu. Hisy! Liyana… Liyana.

Kerana kelam-kabut mahu melarikan diri, Liyana tidak peduli lagi kiri dan kanannya. Sudahnya, dia merempuh seseorang yang sedang berjalan di hadapannya. Tergolek kedua-dua hamba ALLAH itu.

“Aduh!” Serentak mereka bersuara.

“Kenapa main langgar-langgar pula ni?” tegur pemuda itu sedikit marah. Dia bangun sambil membetulkan kembali kedudukan beg galasnya.

Liyana turut sama bangun. Tangannya memegang pinggang yang terasa sedikit nyilu akibat terjatuh tadi. Punggung dah ada rasa kebas-kebas. Malam ni sah kena cari Hajah Kamariah untuk betulkan urat.

“Minta maaflah, encik. Saya tengah main Amazing Race sebenarnya,” auta si Liyana. Macam-macam hal betul budak ni.

Mata pemuda itu mencerlung memandang Liyana. ‘Tengah main Amazing Race? Menipu tak agak-agak langsung budak ni.’

Liyana sengih tayang gigi lagi. Rasanya kecil-kecil dulu, mesti Liyana ni cita-citanya hendak jadi model iklan ubat gigi. Sekali lagi dua jarinya diangkat menunjukkan tanda ‘peace’.

Sekali lagi dia buat perkara yang memalukan diri sendiri. Liyana terus menapak laju meninggalkan pemuda itu terkulat-kulat. Tetapi, baru empat langkah menapak, Liyana kembali berpaling.

“Eh, eh… awak boleh cakap Melayu?” soal Liyana pelik.

Pemuda itu yang baru hendak bergerak, tercengang apabila ditegur Liyana lagi.

Tiba-tiba Liyana ketawa.

Apa masalah budak ni? Pemuda itu tertanya-tanya sendiri. Sudah macam terlebih gen aktif pun ada.

“Walaweh… saya ingat awak mat salih tadi,” ujar Liyana lalu menampar bahu pemuda itu.

Terpusing sedikit tubuh pemuda itu akibat tamparan Liyana. Asal boleh saja budak ni. Sesuka hati kambing dia nak tampar-tampar anak teruna orang.

“Saya Liyana. Kalau awak nak cuba Island Hoping, carilah saya ya,” ujar Liyana sambil menghulurkan kad perniagaannya. Sempat lagi buat bisnes tu. Hai, kalau otak sudah diset duit, duit sajalah yang difikirkannya.

Pemuda itu menyambut kad yang dihulurkan Liyana. “Aidid.” Dia memperkenalkan dirinya.

“Oh…” Liyana terangguk-angguk.

“Hah? Apa? Aidid?” jerit Liyana tiba-tiba.

Aidid sekali lagi terkejut campur tercengang. ‘Apa lagi masalah budak ni? Tadi tiba-tiba langgar aku. Lepas tu tiba-tiba gelak macam orang meroyan. Sekarang ni, tiba-tiba menjerit pulak. Aduh! Boleh mental aku dibuatnya.’

“Aidid Muflis?” soal Liyana lagi. Matanya merenung tajam wajah Aidid.

“Err… bukan Muflis. Aidid Mukhlis.” Aidid membetulkan sebutan namanya.

Liyana menggawang tangan kanannya. “Alah, lebih kuranglah tu. Datang dari London, kan?” Dia meminta kepastian lagi.

Aidid mengangguk. “Ya.”

“Sah!”

“Apa yang sah?” Makin tinggi tahap tercengang Aidid.

“Sah. Awak cucu London Haji Salleh,” ucap Liyana penuh yakin.

“Hah?”

“Dah… dah. Tak payah nak buat rupa babun terkejut. Jom cepat. Dah lama saya cari awak ni. Saya ni dahlah banyak kerja nak buat. Haji Salleh sibuk suruh jemput awak lagi. Cepat, cepat,” gesa Liyana sambil berjalan pantas mahu menuju ke tempat motorsikalnya.

Aidid tidak berganjak. Dia masih berdiri tegak di tempat tadi. Dia jadi keliru apabila tiba-tiba sahaja bertemu dengan Liyana yang berperangai selamba tahap tak ingat. Macam orang gila pun ada juga.

Liyana yang menyedari Aidid tidak menurutinya, menghentikan langkah sambil bercekak pinggang. “Cepatlah weh. Banyak kerja lagi saya nak buat ni,” gesa Liyana.

Akhirnya Aidid menapak mendekati Liyana. Hatinya masih bersarang curiga. “Kenapa saya nak kena ikut awak pulak? Awak ni siapa?”

Liyana menepuk dahi. “La… kan dah cakap tadi. Nama saya Liyana.”

“Saya tahulah nama awak Liyana, tapi awak ni siapa? Tiba-tiba nak suruh saya ikut awak. Entah-entah awak ni orang jahat ke, apa ke, manalah saya tahu,” celopar mulut Aidid berkata membangkit bahang di wajah Liyana.

“Eh, Helo Mr. London! Cuba awak tengok wajah comel saya ni baik-baik. Ada rupa orang jahat? Ada?” Liyana sudah mula naik angin. Jari telunjuknya ditekan-tekan pada pipinya. Orang dah cukup baik nak tolong jemput, boleh pula tuduh orang jahat. Melampaulah tu!

“Iyalah. Tiba-tiba saja suruh saya ikut.” Aidid membela diri sendiri.

Liyana mendengus. “Encik Aidid Muflis…”

“Aidid Mukhlis!”

“Ah, iya. Encik Aidid Mukhlis. Awak cucu Haji Salleh yang baru sampai dari London, kan?”

Aidid mengangguk.

“Haa… ini Liyana The Samseng. Disuruh oleh tok wan awak yakni Haji Salleh menjadi driver awak untuk menghantar awak ke rumahnya dengan selamat dan sejahtera. Sekian, terima kasih.”

Habis sahaja mengucapkan ayat panjang lebar itu, Liyana kembali menyambung langkah ke motorsikalnya.

‘Mak aii! Liyana The Samseng tu! Patutlah perangai pun macam samseng. Kenapalah tok wan hantar orang macam ni jemput aku?’ omel hati Aidid.

Melihat Liyana yang sudah jauh ke hadapan, Aidid kelam-kabut berlari. Hisy! Haru betullah perempuan ni. ‘Kenapalah tok wan suruh budak ni yang datang menjemput?’

Sebaik sampai ke motosikalnya, Liyana melihat ada seorang jaga sudah menyandar cantik di situ. Sambil hayun-hayun cota lagi. Aiseh!

“Aku dah agak dah! Tak ada YB lain yang berani nak parking kuda jadian ni kat depan pintu utama ni kalau bukan hang,” tempelak jaga itu sebaik sahaja Liyana terpacak di hadapannya.

Rupa-rupanya tadi Liyana selamba sahaja memarkirkan motosikalnya di hadapan pintu masuk utama lapangan terbang tersebut. Sesuka hati dia sahaja. Agaknya Haji Salleh ada share dengan lapangan terbang ni kot.

Liyana tersengih, buat muka tidak bersalah. “ALLAH, sat aje Che Mat. Takkan tu pun nak marah.”

“Sat tengkorak hang. Aku dok kat kuda jadian hang ni dah dekat 20 minit hang tau,” balas Che Mat itu dengan garangnya.

Liyana sengih lagi.

“Memang nasib hang baik tau dak. Seminit lagi hang tak muncul, memang selamatlah kuda jadian hang ni aku kerjakan,” gertak Che Mat.

“Janganlah macam tu, Che Mat. Minta maaflah. Lain kali Nana tak buat lagi. Sungguh,” pujuk Liyana sambil mengangkat tangan kanannya bagaikan sedang berikrar.

“Che Mat jangan marah-marah. Nanti kena darah tinggi. Takpa… takpa. Nanti Nana belanja Che Mat makan cendol kat kedai Leha Janda tu okey,” umpannya lagi.

“Hang nak rasuah aku ka?”

“Hisy! Ada ke rasuah pulak. Apalah Che Mat ni. Tu bukan rasuah, tapi membalas budi sebab Che Mat tolong jaga kuda jadian Nana ni.” Liyana menyangkal tuduhan Che Mat.

Aidid sedari tadi hanya menjadi patung cendana di situ. Dia memerhati sahaja perbualan antara Liyana dengan lelaki yang dipanggil Che Mat itu. Bukannya dia faham sangat apa yang dikatakan mereka tapi kuda jadian tu apa ek?

“Huh! Iyalah tu. Belanja konon. Nanti hang seorang yang tibai.”

“Dak aih! Kita makan sama-samalah. Lagipun Nana tau, Che Mat suka ushar Leha Janda tu, kan?” tebak Liyana tergelak-gelak. Keningnya diangkat-angkat nakal.

‘Hisy! Tahu pulak budak ni yang aku suka tengok si Leha Janda tu. Bahaya ni! Budak Liyana ni bukan boleh pakai sangat. Silap gaya, habis heboh sekampung nanti,’ desis hati Che Mat.

“Yalah.”

“Hehe… terima kasih Che Mat.” Liyana masih tersengih-sengih.

“Hah! Apa lagi? Baliklah,” sergah Che Mat.

“Tu, pasung tu bila nak buka? Kesian kuda jadian saya ni Che Mat.”

La… dah kena clamped rupanya. Hahaha…

Che Mat mendengus lalu membuka kunci di motosikal Liyana.

Aidid pula akhirnya memahami apakah kuda jadian yang dimaksudkan. Motosikal dipanggil kuda jadian. Ish…ish… ish…

“Terima kasih, Che Mat,” ucap Liyana sambil tersenyum manis.

“Hah! Cepatlah naik,” arah Liyana kepada Aidid pula.

Aidid terasa tidak percaya. Naik motor? Dengan Liyana The Samseng? Hisy! Ini dah kira nyawaku pertaruhkan ni.

“Apa hal?” tanya Liyana apabila Aidid masih tercegat berdiri.

“Naik motor ni?”

Liyana juling mata ke atas. “Iyalah. Takkan nak bawa kapal terbang landing kat sawah tok wan awak pulak,” sinis balasannya.

“Tak naklah saya,” putus Aidid.

“Hekeleh dia ni. Mengada-ngadalah pulak.”

“Siapa budak ni Nana?” Che Mat yang masih berada di situ, tiba-tiba menyampuk. Hairan juga dia. Sejak dari tadi lelaki itu berdiri terpacak bersama mereka. Tak pernah pula dia nampak muka sebelum ni. Sudahlah tu, tak macam orang Melayu pun.

“Ni?” Jari telunjuk Liyana menunding ke arah Aidid.

Che Mat mengangguk.

“Ini cucu London Haji Salleh,” cerita Liyana.

“Ya ka? Anak Azman? La… dah besar pun,” ujar Che Mat sambil memandang Aidid.

Aidid tersenyum sambil mengangguk sedikit tanda hormat. Tangan dihulurkan untuk bersalaman. Che Mat pantas menyambut.

“Haa… sudah, sudah. Che Mat kalau nak interview ke, apa ke, lain kali ek. Nana dah lambat ni. Banyak lagi kerja nak buat ni.” Liyana pantas menghalang apabila melihat Che Mat seperti ada ura-ura mahu memanjangkan temu ramahnya.

“Weh, cepatlah naik,” marah Liyana.

Melihat gaya Liyana yang hampir berubah menjadi singa jadian, Aidid terus melompat naik di belakang Liyana. La… takut juga dia dengan Liyana The Samseng rupanya. Hahaha…

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/124970/Mr-London-Ms-Langkawi

Sejenak Bersama Herna Diana

Antara hasil karya Herna Diana

Hai readers semua! Seperti kebiasaanya, admin akan kongsikan kepada anda hasil temu bual kami bersama penulis buku. Bagi bulan ini, admin berjaya menemu bual seorang penulis novel dimana salah satu daripada novel beliau sedang ditayangkansebagai drama di Singapura. Novel yang kami maksudkan ialah Mr. London Ms. Langkawi.

Kalau readers nak tahu lebih lanjut mengenai cik penulis kita Herna Diana, ikuti perbualan kami di bawah.

Ceritakan serba sedikit mengenai latar belakang Herna Diana. Kami akan kongsikan kepada peminat Herna Diana juga info ini.

Seorang novelis yang bernaung di bawah Karangkraf. Beliau berasal dari Utara Malaysia. Setakat ini mempunyai empat buah novel iaitu:

  • Cinta 3 Suku
  • Sayang Cik Tiramisu
  • Oh, Mama Tiriku!
  • Mr. London Ms. Langkawi

1. Siapa yang memberi inspirasi untuk Herna Diana menulis?

Boleh dikatakan sebenarnya saya bermula sebagai seorang pembaca novel. Minat menulis tu memang ada sejak dari sekolah lagi. Tapi tak pernah serius pun. Sekadar suka-suka saja. Cuma pada tahun 2008, tiba-tiba terasa nak cuba hasilkan sebuah novel. Masa tu tak terniat langsung sampai nak dibukukan. Hanya nak buat simpanan peribadi. Tapi bila manuskrip tu dah siap, abang saya bagi cadangan supaya hantar ke syarikat penerbitan. Mulanya memang saya menolak sebab saya tak yakin langsung. Tapi bila didesak beberapa kali, saya pun macam…ah, cuba jelah. Mungkin dah tertulis rezeki, manuskrip saya tu diterima dan akhirnya pada tahun 2010 terbitlah manuskrip saya tu atas judul CINTA 3 SUKU. Itulah novel pertama saya.

2. Apa makanan kegemaran anda?

Saya bukanlah orang yang jenis memilih makanan. Asal boleh saya bedal (janji Halal). Hehe… Tapi jika antara makanan pedas dan manis, saya lebih memilih makanan pedas. Jika antara masakan kampung atau western, selera saya lebih kepada masakan kampung.

3. Siapakah penulis kegemaran anda? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Jujurnya, saya tak ada penulis kegemaran. Sebab saya baca semua genre novel. Semua penulis ada kelebihan masing-masing dan saya hormati semua insan yang bergelar penulis.

4. Apakah novel kegemaran Herna Diana? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Banyak sangat.

5. Ada haiwan peliharaan tak di rumah?

Saya sukakan kucing. Dulu ada pelihara kucing. Tapi sekarang dah tak ada.

6. Jika anda diberi peluang untuk melancong secara percuma, ke manakah anda mahu pergi dan mengapa?

Mana-mana pun boleh. Janji melancong. Haha…

Untuk persoalan mengapa, setiap tempat ada keindahan tersendiri. Dan saya amat hargai jika saya berpeluang menikmati keindahan tersebut.

7. Apakah Herna Diana merancang untuk menulis dan produce novel terbaru?

Saya masih menulis dan akan terus menulis selagi diberikan ilham dan selagi masih ada yang sudi membaca karya saya. Tentang novel baru, ianya masih di peringkat awal. Tajuk pun belum ada.

8. Apakah pesanan Herna Diana kepada pembaca di luar?

Jadi pembaca yang bijak. Jangan hanya membaca tetapi kosong. Baca dan ambillah pengajaran yang tersurat dan tersirat di dalam bahan bacaan anda.

Kepada pembaca karya2 saya, terima kasih kerana menjadi warna-warna yang menceriakan kanvas kehidupan seorang Herna Diana.

9. Pada pandangan Herna Diana, apa istimewanya novel Herna Diana berbanding novel lain di pasaran?

Setiap novel ada keistimewaannya. So, saya tak pernah membuat sebarang perbandingan.

10. Dari mana Herna Diana selalu dapatkan ilham untuk menulis? Ada yang dari pengalaman sendiri ke?

Dunia sekeliling saya. Ada juga sedikit pengalaman sendiri yang saya kongsikan dalam karya saya.

11. Apa rutin harian Herna Diana? Ada yang rare tak?

Saya orang biasa. So rutin harian saya juga biasa-biasa sahaja.

12. Describe diri Herna Diana dalam 3 patah perkataan?

Saya Anak Malaysia

13. Apa nasihat Herna Diana kepada penulis- penulis yang masih baru dalam industri buku?

Saya bukanlah orang yang tepat untuk memberi nasihat kerana saya juga masih baru. Masih dalam proses belajar. Cuma seperkara yang boleh saya kongsikan. Jadilah penulis yang bertanggungjawab dalam setiap karya anda. Kerana setiap apa yang ditulis akan terpikul di bahu anda sehingga ke akhirat kelak. Jadi, tulislah yang baik-baik ya.

14. Selain Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Apa lagi bahasa lain yang Herna Diana kuasai?

Loghat utara (Boleh diterima pakai tak? Hehe…)

Sekian saja dari kami. Kami mendoakan semoga Herna Diana akan sentiasa mewarnai industri penulisan dan, jika anda peminat Herna Diana, mahu lebih banyak judul daripada beliau

Novel yang sedang diadaptasi ke drama di sebuah stesen TV di Singaura. Membariskan Zul Arifin dan Izzara Aishah sebagai pelakon utama.

Karya terbaru Herna Diana boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/author/filter/au_52482_Herna-Diana/~

[SNEAK PEEK] RINDU AWAK 200%

RINDU AWAK 200% Oleh Liyana Zahim

Prolog

KAMERA polaroid Fujifilm Instax 8s berwarna kuning yang sering dikelek ke mana-mana itu dibelek seketika. Habuk-habuk halus yang melekat di lensa ditiup beberapa kali. Tali kasut yang sudah terlerai diikat kemas.

Seketika kemudian, Armel melepaskan keluhan berat sambil meliarkan pandangan ke sekitar Taman KLCC yang mula dipenuhi dengan orang ramai. Jam di tangan sudah menunjukkan pukul 5.30 petang.

Dompet duit di dalam beg sandangnya dikeluarkan. Ada tiga keping not RM10 di dalamnya hasil pendapatan hari ini. Dia mengeluh. Dia perlu mencari wang lagi untuk menampung perbelanjaan hariannya.

Semenjak peristiwa perselisihan faham dengan mamanya seminggu yang lalu, dia memboikot seisi rumah, tidak mahu menerima wang belanja dari sesiapa pun. Walau setiap hari ada sejumlah wang yang ditinggalkan oleh papanya di meja ruang tamu, namun dibiar tidak berusik. Buku-buku rujukan dan perbelanjaan lain-lain semuanya ditanggung sendiri.

Tengkingan mama yang menusuk sehingga ke jantung tempoh hari masih terngiang-ngiang di telinga. Kata-kata mama yang pedas cukup membuatkan hatinya terasa panas.

Seminggu lalu dia ditangkap oleh guru disiplin atas kesalahan merokok di kawasan sekolah. Akibat kesalahan itu, dia digantung sekolah selama dua minggu. Mengamuk sakan mamanya. Kerana itu dia nekad mencari wang dengan usaha sendiri dengan menggunakan kamera polaroid yang sudah dibeli setahun yang lalu.

Dia mahu membuktikan pada mamanya yang dia mampu memperoleh wang perbelanjaan sendiri tanpa mengharapkan ihsan mama dan papa. Biar mama tahu, dia lebih dari mampu untuk hidup berdikari.

Bebola mata Armel terpandang sepasang kekasih yang baru sahaja melabuhkan punggung di sebelahnya, berhampiran dengan bangku panjang di tepi pancuran air. Seketika Armel membiarkan mereka mendapatkan tempat duduk yang selesa. Memerhati gerak geri kedua-duanya untuk beberapa waktu.

Beberapa minit memerhati gerak-geri pasangan di sebelahnya itu, perlahan-lahan Armel bangun mencapai begnya lalu disangkut ke bahu. Dia menghampiri kedua-duanya dengan senyuman seikhlas yang mungkin.

“Hai, mintak maaf kalau saya menganggu sekejap ya. Akak dengan abang berminat tak nak ambil gambar macam ni? Murah aje. Satu keping RM4. Kalau dua keping, RM7,” tutur Armel mesra sambil menunjukkan contoh gambar yang tersisip di tempat letak kad di tali yang tergantung di lehernya.

Pandangannya tertancap pada pasangan muda yang tampak terpinga-pinga disapa itu. Si gadis tampak sopan mengenakan blaus labuh separas lutut dan tudung biru, manakala si lelaki tampak segak mengenakan jeans dan baju-T berkolar berwarna hijau lumut.

“Satu keping RM4, kalau dua keping RM7?” soal lelaki itu meminta kepastian.

“Yup! It’s affordable tau, abang? Murah aje saya offer. Haa… nanti bolehlah simpan dalam wallet buat kenangan, kan? Saiz gambar polaroid ni biasanya memang muat-muat untuk letak dalam wallet. Lagipun gambar dia dah nampak macam dalam frame,” kata Armel sambil membetul-betulkan rambut pendek paras telinganya yang menutupi sebahagian muka tatkala ditiup angin.

“Hmm… cantik jugakkan,” ujar si gadis sambil memandang lelaki itu seraya tersenyum.

“Adik ni student lagi ke?” soal lelaki itu ramah.

“Ha’ah… Nak ambil SPM tahun ni. Saja cari duit lebih nak beli buku sekolah,” jawab Armel lembut. Walhal cara pergaulannya yang sebenar jauh berbeza dengan caranya bertutur sekarang. Hakikatnya, dia ialah ketua segala keganasan yang selalu mendatangkan masalah kepada orang sekeliling. Tidak kira di sekolah mahupun di rumah.

“Oh.. pandai awak cari duit ya? Hmm, okey… bolehlah… Akak ambil dua keping.”

“Allright!” Armel mengangguk sambil tersenyum.

“Okey, abang dengan akak posing cantik-cantik tahu? Keep smiling…”

Lensa kamera ditarik keluar. Matanya difokuskan pada viewfinder. Seketika dia menggerakkan kepala mencari sudut yang terbaik. Tingkahnya mengalahkan jurugambar professional sahaja.

“Satu… dua… tiga.” Sesaat dua kemudian, jarinya menekan punat di depan kamera. Satu gambar mereka terakam. Sekeping filem yang keluar dari atas kamera ditarik lalu dikibas-kibas perlahan dan kemudian dihulurkan kepada wanita di hadapannya itu.

“Akak tiup-tiup sikit gambar tu. Cuba tengok okey tak,” pinta Armel sambil menanti respon wanita bertudung biru itu.

“Hmm, cantik,” puji perempuan itu ceria sambil menunjukkan gambar yang terakam itu kepada sang lelaki.

“Tak terang sangat, kan?” Armel meminta kepastian. Sebetulnya dia takut juga seandainya gambar yang dirakam tidak menepati kepuasan pelanggannya.

Harga filem itu bukan seringgit dua. Satu kotak filem polaroid yang mengandungi 10 keping filem menelan belanja RM30 ke atas. Itu pun bergantung dengan jenis kedai.

Kalau gambar tidak jadi terpaksalah dia menanggung kerugian untuk sekeping filem dalam lingkungan harga RM2.50. Namun, setakat itu belum pernah mana-mana orang yang ditemuinya tidak berpuas hati dengan hasil tangannya.

“Okey dah ni. Cantik!” Gadis itu bertutur sambil mengangguk-angguk.

“Okay then. One more. Hmm… abang dengan kakak duduk dekat sikit boleh tak?” Ah, memandai-mandai aje aku menyuruh orang.

“Kita orang kawan aje, tak boleh duduk dekat-dekat, dik,” seloroh lelaki itu lalu tertawa. Si gadis di sebelahnya hanya tersipu-sipu.

“Oh ya ke. It’s okay then. Okay… ready ya? One… two… three!”

Punat rakam di hadapan kamera ditekan dan sejurus kemudian filem yang sudah tercetak dengan gambar itu menjulur keluar dari mulut kamera. Filem itu diserahkan kepada si lelaki pula. Seketika Armel menanti respon pemuda itu sebelum beredar pergi.

“Hmm… cantik. Pandai awak ambil gambar, kan?” puji lelaki itu pula sambil tersenyum memandang ke arahnya. Kemudian dia mengeluarkan dompet duitnya dari poket seluar. Dua keping not RM10 dihulurkan kepada Armel. “Just keep the change…”

“Eh, RM7 aje abang,” ujar Armel tidak menyambut huluran lelaki itu.

“Tak apa… yang ni abang kasi. Buat belanja beli buku sekolah ya?”

Armel mula tidak betah. “No no no… Thanks but no thanks. Saya tak boleh ambil duit abang ni. Kalau abang nak, saya boleh ambil gambar abang dengan akak dua keping lagi. Nak tak?”

Sesengkek-sengkek mana sekalipun, dia tidak akan pernah menerima wang dari orang lain apatah lagi dari orang yang tidak dikenali seperti itu. Itu bukan prinsip hidupnya.

“Tak apa dik… abang ikhlas nak bagi. Lagipun abang tahu filem kamera ni mahal, kan?”

Armel menggeleng seraya melemparkan senyuman. Dia enggan menerima pemberian lelaki itu kalaupun ikhlasnya sepenuh jiwa sekalipun.

“Saya mintak diri dulu. Nice meeting both of you.” Dia berkira-kira ingin beredar dari situ. Tiba-tiba laju sahaja tangan wanita bertudung itu menarik tangannya lantas meletakkan dua keping not RM10 ke dalam tangannya.

“Ambil duit ni ya? Anggap aje hadiah dari kita orang. Terima kasih tau?” ucap wanita itu dengan segaris senyuman sambil menepuk-nepuk tangan Armel.

Armel terpinga-pinga seketika. Entah kenapa hatinya terasa cukup tenang melihat raut wajah bersih milik perempuan itu. Belum pernah dia bertemu dengan orang sebaik itu sepanjang dia menjadi jurugambar polaroid jalanan. “Terima kasih banyak-banyak. Saya pergi dulu. Bye…” Tanpa menanti lagi Armel terus beredar pergi tanpa sedikit pun berpaling. Sungguh dia malu sendiri.

*****

1

PALUAN kompang yang bergema menyambut kedatangan mempelai, menarik perhatian tetamu yang hadir. Masing-masing berpusu-pusu mahu melihat pasangan raja sehari yang sedang diarak ke pelamin yang dihias cantik di luar rumah.

Selesai sesi bergambar bersama rakan-rakan, sanak-saudara dan sebagainya, Nazneen dan Fahmi dibawa ke meja makan beradab bersama keluarga Fahmi yang lain. Kedua-dua mereka yang mengenakan persalinan berwarna kuning emas tampak ceria melayan sahabat handal dan saudara mara yang hadir.

Zill Faezrul menarik kain pengesat yang tersangkut di bahu untuk mengesat tangan yang basah.

“Abang Zahar, saya nak ke depan sekejaplah. Nak tengok-tengok orang sekejap. Kot-kot ada anak-anak mak cik yang berkenan ke nanti mana tahu, kan?” seloroh Faezrul. Sudah sejam dia duduk di situ membersihkan pinggan-pinggan kotor. Punggungnya sudah naik kematu. Kepalanya juga terasa berpinar-pinar seperti hendak pitam.

“Pergilah, Zill… Mana tahu ada jodoh terpijak hang kat depan tu. Tak payah hang nak cari jauh-jauh lagi dah,” balas Azhari kemudian tersengih memandang sepupunya itu.

Faezrul hanya ketawa kecil lantas bingkas mengatur tapak ke depan rumah untuk melihat Nazneen dan Fahmi yang masih duduk di meja makan pengantin.

Seketika matanya menyorot ke arah wajah Iqbal yang sedang duduk di anjung rumah berbual-bual dengan tetamu. Tanpa mengendahkan ayahnya, dia menapak mendekati Nazneen dan Fahmi yang baru sahaja selesai menjamu selera. Renek-renek peluh di dahi dikesat dengan tuala di tangannya.

“Selamat pengantin baru,” sapa Faezrul lantas bersalaman dengan Fahmi. “Eeii… jangan-jangan. Badan berpeluh ni. Hilang bau minyak wangi pengantin tu kang.” Faezrul menghalang tatkala Fahmi mahu mendakap tubuhnya.

“Alah, bukan peluh orang lain pun. Peluh abang ipar sendiri jugak. Peluh berkat orang kata,” balas Fahmi sambil ketawa mengekek. Didakap juga tubuh Faezrul yang sudah basah bermandikan peluh itu.

“Banyaklah hang punya berkat!” Bahu Fahmi ditepuk Faezrul.

“Hai adiknya dah lepas, abangnya pulak bila lagi?” Terdengar-dengar suara saudara-mara yang di sekelilingnya menegur.

“Abang saya ni nak tunggu puteri bongsu dari kayangan datang pinang dia dulu, mak cik. Kalau tak ada, tak kahwinlah dia sampai ke tua,” sampuk Nazneen sambil menepuk-nepuk bahu Faezrul.

“Hang tengok bini hang ni. Kalau bab-bab mengata, nombor satu,” ujar Faezrul, memandang Fahmi sambil menuding jari ke arah Nazneen.

“Habis tak betul apa Neen cakap? Sepatutnya abang dah kahwin, dah ada anak dah. Tengok, Neen yang kahwin dulu. Nasib baik tak payah bagi cincin langkah bendul. Kalau tak, lari bajet kahwin kita kan, abang?” gurau Nazneen.

Bukan tidak ada yang berkenan mahu bermenantukan Faezrul. Malah pernah beberapa kali abangnya itu dirisik mak cik-mak cik di kampung untuk dijodohkan dengan anak-anak gadis mereka. Namun, sikap Faezrul yang tidak ambil pusing akan orang dan keadaan sekeliling langsung tidak memberi sebarang impak kepada dirinya.

Bila dijinak-jinakkan dengan perkara kahwin, ada sahaja alasannya untuk mengelak dan paling ekstrem dia boleh menjadi seperti seketul batu. Langsung tidak mahu bercakap.

Beberapa minit kemudian, Faezrul kembali menyambung kerjanya, mengutip pinggan-pinggan kotor dan membersihkan meja pengantin.

Nazneen dan Fahmi perlu beredar untuk melayan sanak saudara dan kenalan yang lain. Tambahan lagi, jurugambar-jurugambar yang ditempah oleh mereka sedang menanti untuk outdoor shooting.

Menjelang petang, tetamu mula beransur pulang.

“Zill, kemari sekejap…” Iqbal menggamit ke arah anak lelaki tunggalnya yang sedang membersihkan sampah sarap di laman.

Sambil menyeka peluh di leher Faezrul mengorak langkah naik ke anjung rumah. “Ada apa abah?” soalnya sebaik sahaja dia berdiri di hadapan Iqbal. Matanya terkalih pada wajah seorang lelaki dan wanita yang duduk berhadapan dengan ayahnya. Macam kenal.

“Ni, ingat lagi tak Pak Cik Zahirin dengan Mak Cik Raziqah yang baik dengan arwah mak kau?”

“Ooh… patutlah rasa macam kenal tadi. Pak cik dengan mak cik apa khabar?” Faezrul menghulurkan tangan untuk bersalaman dengan Zahirin dan kemudian duduk di sisi Iqbal.

“Sihat, alhamdulillah. Kamu apa khabar? Lama betul pak cik tak jumpa kamu,” ujar Zahirin sambil memandang wajah anak muda itu dengan senyuman di wajah. Seingatnya, kali terakhir dia bertemu dengan Faezrul ketika anak muda itu berusia 12 tahun.

Faezrul tertawa. “Alhamdulillah… sihat. Itulah… saya pun dengar-dengar cerita abah aje pak cik datang rumah. Tapi tak pernah sempat nak jumpa. Ni pak cik dengan mak cik dari KL lah ya?” Dia berbasa-basi.

“Ha’ah… dari KL. Pak cik sebenarnya memang dah lama nak balik kampung jumpa abah kamu ni. Datang-datang ingatkan kamu yang kahwin. Rupanya adik yang kahwin. Kamu bila pulak?”

“Insya-ALLAH… dua tiga tahun lagi. Seru tak sampai lagi, pak cik.” Jawapan klise yang dirasakan dapat menutup terus topik pertanyaan agar tidak diulang soalan-soalan lain yang berkaitan. Namun, siapa jua tahu rasa hati yang disimpan selama bertahun-tahun.

Beberapa lama mereka berbual di anjung rumah. Keramahan Raziqah dan Zahirin menjadi perbualan mereka seperti tidak ada noktah. Tidak sedar hari menginjak senja.

“Tidur sini ajelah, Zahirin. Dah lewat ni. Esok pun cuti. Dok kalut nak balik awal pasai apa?” Iqbal melarang.

“Ha’ah… alang-alang dah sampai kat sini pak cik. Bukan selalu pun pak cik dengan mak cik datang sini. Lagipun hari dah lewat ni. Pukul berapa pulak nak sampai KL nanti?” celah Faezrul pula. Ketika itu Raziqah dan Zahirin sudah bangun untuk mengundur diri.

“Hisy, tak apalah. Kami tak nak menganggu. Penat-penat nanti, co-driver ni ada,” balas Zahirin sambil memandang Raziqah di sebelahnya.

“Menganggu apa pulaknya? Macam tak biasa pulak. Bilik pun banyak kosong. Budak-budak ni biasa tidur dekat luar aje… Balik esok ajelah ya?” pujuk Iqbal lagi.

Raziqah dan Zahirin berpandangan. Serba salah pula dibuatnya diasak sebegitu rupa.

“Zill, pergi ajak mak cik dengan pak cik masuk dalam. Bawak dia orang dekat bilik depan tu,” arah Iqbal tidak mahu berkompromi lagi dengan alasan kedua-duanya.

Zahirin dan Raziqah bungkam. Tidak mampu beralasan lagi.

RIUH-RENDAH suara di kediaman Iqbal dengan suara anak cucunya ketika sesi membuka hadiah oleh Nazneen dan Fahmi. Melihat anak cucunya berkumpul, hatinya jadi gembira tak terkata. Jarang-jarang sekali dapat melihat kemeriahan suasana seakan itu.

Sambil berbual dengan Zahirin dan Raziqah, sesekali matanya terpacu pada anak, cucu dan menantu yang sedang berkumpul di hujung ruang tamu.

Seketika kemudian, bebola matanya terpandang pada Faezrul yang baru muncul dari dapur. Sepanjang hari, anaknya itu mengemas rumah tanpa henti. Langsung tidak ada rehat sejak sebelum majlis berlangsung lagi.

Orang lain sibuk berkumpul, dia sibuk di dapur menyusun pinggan dan sebagainya. Kalau boleh semua benda mahu dibereskan hari ini. Matanya bukan boleh lihat benda-benda semak. Rajin mengalahkan adik dan kakak-kakaknya lagi.

“Tak ada ura-ura lagi ke nak terima menantu perempuan, Abang Iqbal?” soal Zahirin sambil matanya tertunak pada Faezrul yang duduk meriba salah seorang anak buahnya yang masih kecil.

“Entahlah, Zahirin. Yang ni lain sikit…” balas Iqbal.

“Lain yang macam mana pulak?” Raziqah kelihatan berminat untuk mengambil tahu. Pada matanya, anak lelaki tunggal Iqbal itu berbeza benar sifatnya dengan anak-anak muda yang biasa ditemui. Raut wajahnya cukup damai, menyejukkan mata yang memandang. Mustahil pemuda seperti itu tidak ada sesiapa yang mendiami hatinya. Dan mustahil juga tidak ada anak gadis yang berkenan dengan anak muda seperti Faezrul.

Pandangan Iqbal masih tidak berkalih pada wajah Faezrul. Setiap kali memikirkan soal anaknya yang seorang itu, hatinya jadi walang tak bertepi. Dia tahu apa yang tersimpan di hati anak lelakinya selama beberapa tahun. Malah dia mengerti sepenuhnya apa yang dialami oleh Faezrul.

“Ikutkan dulu memang nak kahwin dah.” Iqbal berjeda. Seakan-akan sengaja memberi ruang kepada kedua-duanya menyoal. Sebetulnya dia tidak mahu mengungkit kisah lama. Apatah lagi perihal itu hanya menjadi rahsia keluarga. Namun, entah kenapa hatinya terasa begitu ingin meluahkan apa yang terbuku di dada selama ini.

“Habis tu, kenapa pulak tak jadi?” soal Zahirin.

“Sebelum ni dia dah pernah bertunang. Abang buat kecik-kecik aje, Zahirin. Saudara mara dekat-dekat kampung ni aje yang tahu. Tapi umur tunangnya tu tak panjang. Tak lama sebelum dia orang nak kahwin, tunang dia meninggal, accident.”

Kenyataan Iqbal membuatkan Raziqah dan Zahirin tergamam beberapa ketika.

“Dia merana hati sampai sekarang. Itu yang tak kahwin-kahwin. Abang tak boleh nak cakap apa dah, Zahirin. Dah berbuih mulut ni bercakap. Penyudahnya, biarkan macam tu ajelah…”

“Dah lama ke tunang dia meninggal, Abang Iqbal?” tanya Zahirin.

“Nak dekat lima tahun. Entahlah, belum ada jodoh lagi kot? Abang pun malas nak masuk campur. Biarlah dia ambik masa. Dia pun sibuk dengan kerja dia. Sekali sekala aje dia balik kampung.”

“Dia kerja apa kat sana?”

Soalan Zahirin membuatkan Iqbal terdiam. Kalaulah kedua-duanya tahu betapa sulitnya diri seorang Zill Faezrul. Kalau boleh semua perkara hendak diselindungkan. Selama lima tahun jiwanya sudah jadi lembah yang tandus dengan rasa-rasa hati insani. Hanya dia dengan dunianya sahaja.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/124975/rindu-awak-200

Sejenak Bersama Sara Kyoko

IMG-20161219-WA0002
Antara Tulisan Sara Kyoko, Isteri Tuan ihsan.

Hai readers!!! Seperti yang Admin janjikan, pada bulan ini kami berjaya menemu bual penulis buku ISTERI TUAN IHSAN, Sara Kyoko!

Kalau readers nak tahu serba sedikit tentang Sara Kyoko, boleh ikuti temu bual kami di bawah 🙂

1. Siapa yang memberi inspirasi untuk Sara Kyoko menulis?

Suami sayalah yang memberikan inspirasi untuk saya menulis. Kalau bukan beliau,  saya masih lagi seorang   pembaca novel yang cuma berangan – angan hendak baca buku sendiri.

2. Apa makanan kegemaran Sara Kyoko?

Saya paling menggemari pasta.

3.  Siapakah penulis kegemaran Sara Kyoko? (tak kisah luar negara or dalam negara)

JK Rowling – the one and only.

4. Apakah novel kegemaran Sara Kyoko? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Rangkaian novel – novel Harry Potter. Masih tidak mampu untuk move on.

5. Ada haiwan peliharaan tak di rumah?

Ada. Dua ekor kucing yang saya berikan nama Teja dan Oddie.

6. Jika anda diberi peluang untuk melancong secara percuma, ke manakah Sara Kyoko mahu pergi dan mengapa? 

London. Sebab Harry Potter berasal di sana? 😉

7. Apakah novel baru yang bakal diterbitkan oleh Sara Kyoko? Boleh ceritakan sedikit mengenai novel tersebut?

Saya sedang dalam proses untuk menyiapkan sebuah novel romantik komedi berjudul ‘perisik cinta 001’. Novel ini memaparkan kisah cinta seorang wanita ‘plus size’ yang menjadi seorang perisik secara bidan terjun, dengan seorang bekas bintang bola sepak antarabangsa yang penuh misteri.

8. Apakah pesanan Sara Kyoko kepada pembaca di luar?

Setiap pembaca punyai selera yang berbeza. Saya juga seorang pembaca. Saya faham perasaan seseorang kalau ‘terbaca’ novel yang tidak kena dengan selera saya. Tapi, jangan terus mengadili novel tersebut, apatah mempertikaikan kredibiliti penulis dan penerbit novel. Mungkin novel itu bukan untuk kita, tapi, untuk pembaca yang lain pula. Sebuah novel dihasilkan bukan untuk tatapan dan selera seorang pembaca sahaja. Berilah peluang kepada semua penulis tempatan untuk mencabar diri mereka supaya ada ruang untuk terus memperbaiki diri. Barulah industri penulisan negara boleh berkembang setanding dengan luar negara. ‘Kritik bukannya kutuk’.

9. Pada pandangan Sara Kyoko, apa istimewanya novel Murni Aqila  berbanding novel lain di pasaran?

Novel – novel saya biasa sahaja. Cuma, kalau anda seorang pembaca yang memerlukan karya yang boleh mencabar minda dan perasaan, #karyasarakyoko bukanlah untuk anda. Tapi, kalau anda sukakan sebuah karya ringan yang menghiburkan, In Shaa Allah, novel – novel saya sesuai untuk anda.

10. Dari mana Sara Kyoko selalu dapatkan ilham untuk menulis? Ada yang dari pengalaman sendiri ke?

Ilham saya datangnya daripada orang sekeliling. Keluarga, sahabat, kenalan, mahupun orang asing yang cuma lalu di hadapan mata. Pengalaman peribadi juga ada membantu serba sedikit untuk mengemaskan jalan cerita saya, supaya lebih ‘real’.

11. Apa rutin harian Sara Kyoko? Ada yang rare tak?

Rutin harian saya biasa sahaja. Yang rare cuma waktu saya mula menulis. Saya jenis yang hanya boleh menulis pada waktu tengah malam. Noctural homo sapien agaknya. Bayangkan saja waktu – waktu saya perlu siapkan satu manuskrip. Hidup tak ubah seperti kelawar!

12. Describe diri anda dalam 3 perkataan?

Introvert. Diam – diam ubi. Cerewet.

13. Apa nasihat Sara Kyoko kepada penulis- penulis yang masih baru dalam industri buku?

Saya juga masih baru dalam industri ini. Entah sesuai atau tidak untuk memberi nasihat. Namun, kalaulah kata – kata saya ini untuk diguna pakai, ;kepada yang lebih baru hendak berjinak – jinak dengan dunia penulisan, cuma satu saja yang saya pesan, kalau hendak menulis, tulis apa yang kita tahu, apa yang kita suka (genre). Jangan ikut ‘trend’ semata.

14. Selain Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Apa lagi bahasa lain yang Sara Kyoko kuasai?

Malangnya, cuma dua bahasa itu sajalah yang saya mampu kuasai dengan baik.

Kami harap Sara Kyoko akan sentiasa mewarnai industri penulisan dan, jika anda peminat Sara Kyoko

Lebih banyak eBook boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/publisher/filter/pb_2845_Lovenovel-Enterprise/~

Sejenak Bersama Syamnuriezmil

Pada sesi kali ini readers sekalian, kami berjaya menemu bual salah seorang penulis kita yang kini bersama 5 penerbit buat masa ini. Penulis yang kami bawakan kepada anda ialah….. Syamnuriezmil.

Antara soalan- soalan yang admin buat dengan susah payah mengalahkan soalan SPM ialah:

IMG-20160306-WA0018

 

   1. Siapa yang memberi inspirasi untuk Syamnuriezmil menulis?

Ayah saya. Ayah saya yang mula-mula mencetuskan minat saya untuk menulis. Dia selalu suruh saya siapkan karangan setiap kali dia bawa kami sekeluarga pergi bercuti. Dia juga rajin meminjamkan buku di perpustakaan untuk saya baca. Sampai ke universiti dia akan hantar buku-buku untuk saya baca

 2. Apa makanan kegemaran Syamnuriezmil?

Saya tak cerewet. Saya makan apa saja yang boleh dimakan. Tapi, selalunya saya enjoy makan di mamak.

   3.  Siapakah penulis kegemaran Syamnuriezmil? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Jane Austen.

  4. Apakah novel kegemaran Syamnuriezmil? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Saya tak baca novel. Saya banyak baca buku jenis non-fiction. Mostly buku-buku bibliografi.

  5. Ada haiwan peliharaan tak di rumah?

Selain lipas dan cicak… saya membela dua ekor kucing. Ayyu Zarra dan Qal Benjamin. Dua-dua kucing saya, selalu cameo dalam buku-buku saya.

6. Jika anda diberi peluang untuk melancong secara percuma, ke manakah Syamnuriezmil mahu pergi dan mengapa?

 Is it cover my dialysis cost? Heh… saya dah pergi ke tempat yang saya nak pergi. Tapi, kalau cover duit dialysis, saya nak pergi ke Belanda.

7. Apakah novel baru yang bakal diterbitkan oleh Syamnuriezmil? Boleh ceritakan sedikit mengenai novel tersebut?

Novel terbaru terbit bulan Ogos ini bertajuk Perempuan Paling Bahagia. Sebuah novel yang telahpun dikeluarkan secara eksklusif sewaktu pesta buku. Jalan cerita novel yang menarik dan telahpun dipinang untuk adaptasi. Cerita ini antara yang mendapat sambutan di dalam blog saya mengisahkan seorang perempuan yang menjumpai seorang bayi dan kebetulan bayi itu merupakan cucu kepada majikannya. Namun bayi itu merupakan cucu tidak sah taraf. Untuk menjadikan cucu itu halal… bayi itu mestilah dijadikan anak susuan kepada anaknya. Nak tahu lebih lanjut, kenalah baca. Good info… Great story line. Ada suspen dan ada juga komedi.

8. Apakah pesanan Syamnuriezmil kepada pembaca di luar?

Pilihlah bacaan yang baik untuk menjadi seorang individu yang baik. You are what you read.

9. Pada pandangan Syamnuriezmil, apa istimewanya novel Syamnuriezmil berbanding novel lain di pasaran?

Selalu saya akan tulis cerita-cerita penyiasatan dan saya sering digelar Nancy Drew Malaysia. Setakat ini saya sudah keluarkan 34 dulu dan siap 100 cerita. Saya rasa, itu istimewanya saya berbanding dengan penulis lain sebab buku saya keluar every month dan cerita semua cerita lain-lain.

10. Apa rutin harian Syamnuriezmil? Ada yang rare tak?

4.00 pagi – bangun (hari selasa, khamis dan sabtu – ke hospital untuk dialysis. Saya merupakan pesakit buah pinggang kronik stage 5 yang perlu menerima rawatan hemodialisis selama 4 jam di hospital, setiap tiga kali seminggu. Hari isnin, rabu, jumaat dan ahad – saya akan start menulis start 4.00 pagi. Hari lain, saya menulis di hospital sambil dialysis atau lepas balik dialysis.)

7.00 pagi – masukkan karya dalam blog atau wattpad. Selalunya pembaca blog saya dah menunggu entry cerita baru.

10.00 pagi – off to THE CHAPTER BOOKSTORE, my bookstore. (hari selasa, khamis dan sabtu… saya akan balik ke rumah dan rehat)

4.00 petang – SETIAP RABU – saya ada kelas gitar dan piano.

9.00 malam – tidur. Saya tidak menulis waktu malam kecuali saya ada deadline.

11. Describe diri Syamnuriezmil dalam 3 patah perkataan?

Sempoi. Cepat. Disiplin.

12. Apa nasihat Syamnuriezmil kepada penulis- penulis yang masih baru dalam industri buku?

Tulis yang baik-baik. Sebab tulisan kita akan mengadili kita nanti.

13. Selain Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Apa lagi bahasa lain yang Syamnuriezmil kuasai?

Saya sekolah arab di Kampung Jawa dan pernah ambil mandarin sewaktu di universiti.

PhotoGrid_1469833948909
Antara buku -buku yang sudah ditulis oleh Syamnuriezmil

Begitu la serba sedikit mengenai penulis anda yang bernama Syamnuriezmil. Admin harap sedikit sebanyak anda dapat mengenali penulis kegemaran anda.

Jika anda mahu mencari karya- karya daripada penulis ini, boleh klik di sini.