MAJLIS PELANCARAN ORBIT & KOMPONENNYA

Sejajar dengan kempen mempromosi Kuala Lumpur sebagai Ibu kota Buku Sedunia 2020 yang diiktiraf oleh UNESCO, dan juga kempen Dekad Membaca Kebangsaan 2030 yang diterajui oleh Kementerian Pendidikan Malaysia.

Xentral Methods, sebagai pengelola e-Sentral telah melancarkan sebuah platfom iaitu ORBIT khas buat para penulis bebas, wartawan dan pensyarah atau pendidik.  Majlis telah disempurnakan oleh YB Dato’ Sri Mustapa Bin Mohamed, Ahli Parlimen Jeli. Majlis ini telah diadakan di KL Tourism Bureau, Jalan Tangsi Kuala Lumpur.

Antara komponen yang terdapat di dalam platform ORBIT ialah ORBIT,  ORBIT-X, dan ORBIT-J.

ORBIT, singkatan untuk Otomasi Penerbitan, direka khas untuk mempercepat penerbitan buku elektronik untuk para penulis.

ORBIT lengkapkan dengan kemudahan permohonan ISBN secara dalam talian melalui kerjasama dengan Perpustakaan Negara Malaysia.

Selain daripada platfom penerbitan elektronik yang ekspres ini, ORBIT juga menyediakan komponen khusus untuk gaya penulisan yang lain dalam bentuk ORBIT-X dan ORBIT-J.

ORBIT-X memberi fokus kepada pembangunan buku teks digital interaktif untuk sektor pendidikan tinggi dengan menyediakan sebuah platform untuk para pensyarah dan para pendidik melontarkan idea dan manuskrip bagi penghasilan buku teks digital yang berinteraktif.

E-Sentral melihatkan sektor buku teks digital interaktif dalam pendidikan tinggi sebagai satu pasaran yang baru dan belum dipelopori, dan oleh yang demikian E-Sentral berhajat untuk melabur dengan membangunkan buku teks digital interaktif untuk pendidikan tinggi secara agresif bersama penulis-penulis bertauliah bagi pasaran masa hadapan.

Orbit- X diilhamkan ekoran kejayaan e-Sentral dan Perbadanan Kota Buku dalam pengelolaan NDTP (Platform Buku Teks Digital Kebangsaan), sebuah platform untuk membantu penerbit membangunkan fasa pertama buku teks digital interaktif untuk Kementerian Pendidikan Malaysia.

ORBIT- J pula, merupakan kemudahan untuk kewartawanan komuniti.

ORBIT-J menapis  permohonan untuk menjadi wartawan kepada platform komuniti ini supaya kredibiliti dan kesahihan berita dalam platform ini boleh dijamin dengan baik.

Hajat ORBIT-J adalah untuk menghidupkan semangat kewartawanan di Malaysia dengan menyediakan satu saluran berita yang bebas komersil.

Untuk dapatkan maklumat lanjut, boleh rujuk kepada pautan di bawah:

ORBIT https://orbit.e-sentral.com/login
ORBIT -J https://reporter.e-sentral.com/login
ORBIT- X https://orbitx.e-sentral.com/apply/home
E-SENTRAL https://www.e-sentral.com/
XENTRAL METHODS https://www.xentralmethods.com/

 

Sejenak Bersama Herna Diana

Antara hasil karya Herna Diana

Hai readers semua! Seperti kebiasaanya, admin akan kongsikan kepada anda hasil temu bual kami bersama penulis buku. Bagi bulan ini, admin berjaya menemu bual seorang penulis novel dimana salah satu daripada novel beliau sedang ditayangkansebagai drama di Singapura. Novel yang kami maksudkan ialah Mr. London Ms. Langkawi.

Kalau readers nak tahu lebih lanjut mengenai cik penulis kita Herna Diana, ikuti perbualan kami di bawah.

Ceritakan serba sedikit mengenai latar belakang Herna Diana. Kami akan kongsikan kepada peminat Herna Diana juga info ini.

Seorang novelis yang bernaung di bawah Karangkraf. Beliau berasal dari Utara Malaysia. Setakat ini mempunyai empat buah novel iaitu:

  • Cinta 3 Suku
  • Sayang Cik Tiramisu
  • Oh, Mama Tiriku!
  • Mr. London Ms. Langkawi

1. Siapa yang memberi inspirasi untuk Herna Diana menulis?

Boleh dikatakan sebenarnya saya bermula sebagai seorang pembaca novel. Minat menulis tu memang ada sejak dari sekolah lagi. Tapi tak pernah serius pun. Sekadar suka-suka saja. Cuma pada tahun 2008, tiba-tiba terasa nak cuba hasilkan sebuah novel. Masa tu tak terniat langsung sampai nak dibukukan. Hanya nak buat simpanan peribadi. Tapi bila manuskrip tu dah siap, abang saya bagi cadangan supaya hantar ke syarikat penerbitan. Mulanya memang saya menolak sebab saya tak yakin langsung. Tapi bila didesak beberapa kali, saya pun macam…ah, cuba jelah. Mungkin dah tertulis rezeki, manuskrip saya tu diterima dan akhirnya pada tahun 2010 terbitlah manuskrip saya tu atas judul CINTA 3 SUKU. Itulah novel pertama saya.

2. Apa makanan kegemaran anda?

Saya bukanlah orang yang jenis memilih makanan. Asal boleh saya bedal (janji Halal). Hehe… Tapi jika antara makanan pedas dan manis, saya lebih memilih makanan pedas. Jika antara masakan kampung atau western, selera saya lebih kepada masakan kampung.

3. Siapakah penulis kegemaran anda? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Jujurnya, saya tak ada penulis kegemaran. Sebab saya baca semua genre novel. Semua penulis ada kelebihan masing-masing dan saya hormati semua insan yang bergelar penulis.

4. Apakah novel kegemaran Herna Diana? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Banyak sangat.

5. Ada haiwan peliharaan tak di rumah?

Saya sukakan kucing. Dulu ada pelihara kucing. Tapi sekarang dah tak ada.

6. Jika anda diberi peluang untuk melancong secara percuma, ke manakah anda mahu pergi dan mengapa?

Mana-mana pun boleh. Janji melancong. Haha…

Untuk persoalan mengapa, setiap tempat ada keindahan tersendiri. Dan saya amat hargai jika saya berpeluang menikmati keindahan tersebut.

7. Apakah Herna Diana merancang untuk menulis dan produce novel terbaru?

Saya masih menulis dan akan terus menulis selagi diberikan ilham dan selagi masih ada yang sudi membaca karya saya. Tentang novel baru, ianya masih di peringkat awal. Tajuk pun belum ada.

8. Apakah pesanan Herna Diana kepada pembaca di luar?

Jadi pembaca yang bijak. Jangan hanya membaca tetapi kosong. Baca dan ambillah pengajaran yang tersurat dan tersirat di dalam bahan bacaan anda.

Kepada pembaca karya2 saya, terima kasih kerana menjadi warna-warna yang menceriakan kanvas kehidupan seorang Herna Diana.

9. Pada pandangan Herna Diana, apa istimewanya novel Herna Diana berbanding novel lain di pasaran?

Setiap novel ada keistimewaannya. So, saya tak pernah membuat sebarang perbandingan.

10. Dari mana Herna Diana selalu dapatkan ilham untuk menulis? Ada yang dari pengalaman sendiri ke?

Dunia sekeliling saya. Ada juga sedikit pengalaman sendiri yang saya kongsikan dalam karya saya.

11. Apa rutin harian Herna Diana? Ada yang rare tak?

Saya orang biasa. So rutin harian saya juga biasa-biasa sahaja.

12. Describe diri Herna Diana dalam 3 patah perkataan?

Saya Anak Malaysia

13. Apa nasihat Herna Diana kepada penulis- penulis yang masih baru dalam industri buku?

Saya bukanlah orang yang tepat untuk memberi nasihat kerana saya juga masih baru. Masih dalam proses belajar. Cuma seperkara yang boleh saya kongsikan. Jadilah penulis yang bertanggungjawab dalam setiap karya anda. Kerana setiap apa yang ditulis akan terpikul di bahu anda sehingga ke akhirat kelak. Jadi, tulislah yang baik-baik ya.

14. Selain Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Apa lagi bahasa lain yang Herna Diana kuasai?

Loghat utara (Boleh diterima pakai tak? Hehe…)

Sekian saja dari kami. Kami mendoakan semoga Herna Diana akan sentiasa mewarnai industri penulisan dan, jika anda peminat Herna Diana, mahu lebih banyak judul daripada beliau

Novel yang sedang diadaptasi ke drama di sebuah stesen TV di Singaura. Membariskan Zul Arifin dan Izzara Aishah sebagai pelakon utama.

Karya terbaru Herna Diana boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/author/filter/au_52482_Herna-Diana/~

Sejenak Bersama Murni Aqila

img_8763

Hello readers!! Pada bulan ini, penulis yang kami berjaya temu bual ialah Murni Aqila!

Sedikit latar belakang mengenai Murni Aqila ialah, seorang novelis yang bernaung di bawah label Alaf 21 sejak terbit novel pertama pada tahun 2008. Sehingga kini mempunyai 8 buah novel iaitu:

1. Sebutlah Namaku

2. Ucapkan Kau Rindu

3. Cinta Aku Seadanya

4. Ingat Janji Kita

5. Sayang Awak Sayang

6. Awak Jangan Nakal

7. Gila Tak Rindu

8. Tunang Tak Guna

Lahir di Pahang tetapi bersekolah dan membesar di Johor. Merupakan anak bongsu daripada 7 orang adik-beradik. Pernah menuntut di UiTM dalam jurusan Mass Communication.

1. Siapa yang memberi inspirasi untuk Murni Aqila menulis?

Saya membaca novel sejak sekolah rendah. Semua novel yang saya baca itu memberi inspirasi untuk saya menulis.

2. Apa makanan kegemaran Murni Aqila?

Tak cerewet soal makan. Tapi antara makanan yang selalu menjadi pilihan ialah asam pedas, char kue tiau, bibimbap dan buah-buahan. Juga suka mencuba makanan yang hipster. Huhuu…

3.  Siapakah penulis kegemaran Murni Aqila? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Ramlee Awang Murshid – disebabkan teknik penulisannya yang brilliant.

Dato’ Shahnon bin Ahmad – disebabkan penggunaan bahasa yang indah. Ada yang berkias dan ada yang lantang.

4. Apakah novel kegemaran Murni Aqila? (tak kisah luar negara or dalam negara)

Semua novel saya suka. Yang terbaru novel Tunang Tak Guna. Hehehee…

  5. Ada haiwan peliharaan tak di rumah?

Tiada.

6. Jika anda diberi peluang untuk melancong secara percuma, ke manakah Murni Aqila mahu pergi dan mengapa? 

Disebabkan percuma saya takkan memilih ke Makkah. Saya memilih ke Saariselkä, Finland. Di sana saya mahu menyaksikan kejadian alam yang sangat indah yang dipanggil aurora. Ia merupakan kejadian pancaran cahaya berwarna-warni dan berkilauan kelihatan di awan pada waktu malam musim sejuk. Serius, sangat sangat cantik subhanallah. Di sana juga saya mahu menetap di dalam igloo.

7. Apakah novel baru yang bakal diterbitkan oleh Murni Aqila? Boleh ceritakan sedikit mengenai novel tersebut?

Tajuk novel ke-9 saya yang bakal terbit pada 2017 masih menunggu persetujuan daripada editor. Mengisahkan Hani yang jatuh cinta dalam diam-diam dengan sepupunya, Jay. Dia jatuh cinta pada Jay sejak berusia 8 tahun kerana Jay yang tua 3 tahun daripadanya telah menyelamatkan dia daripada mati lemas di sungai. Tanpa disangka-sangka setelah 15 tahun berlalu, dia dijodohkan dengan Jay oleh ibu bapa Jay yang ada muslihat. Tapi malangnya, Jay cintakan perempuan lain. Hani hanya tahu perkara itu selepas berkahwin dengan Jay. Jadi, apa tindakan Hani yang rupa-rupanya selama ini dicintai sahabat baik sendiri? Haa… kalau nak tahu kena tunggu kemunculannya di pasaran. Cewah!

8. Apakah pesanan Murni Aqila kepada pembaca di luar?

Moga kepada pembaca-pembaca novel sudi membaca karya-karya saya dan mengambil nilai-nilai murni yang ada di dalamnya. Kepada pembaca yang menjadikan novel-novel saya sebagai koleksi, terima kasih banyak-banyak. Tanpa sokongan anda, saya mungkin takkan bergelar novelis. Jangan berhenti menyokong saya sampai bila-bila ek? Muah ciked!

9. Pada pandangan Murni Aqila, apa istimewanya novel Murni Aqila  berbanding novel lain di pasaran?

Watak heroin setiap novel saya adalah wanita yang karakternya memberi aura positif pada pembaca. Membuatkan pembaca wanita mahu berusaha menjadi wanita yang memberi inspirasi kepada sesiapa saja. Walau banyak dugaan dan cabaran, semangat mahu bangkit semula berkobar dalam jiwa.

10. Dari mana Murni Aqila selalu dapatkan ilham untuk menulis? Ada yang dari pengalaman sendiri ke?

Ilham datang dari pelbagai cara. Pengalaman sendiri pun ada tapi saya lebih suka mengambil pengalaman orang di sekeliling. Selain itu dari bahan yang dibaca dan bahan yang ditonton.

11. Apa rutin harian Murni Aqila? Ada yang rare tak?

Saya seorang novelis sepenuh masa selain menguruskan bisnes sendiri. Tiada yang rare. Kira normal la. Kah!

12. Describe diri anda dalam 3 perkataan?

Mudah tersentuh – suka ketawa – pemalu.

13. Apa nasihat Murni Aqila kepada penulis- penulis yang masih baru dalam industri buku?

Tak meniru cara penulisan novelis lain, bertanggungjawab dengan hasil tulisan sendiri dan berani berubah mengikut selera pembaca.

14. Selain Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Apa lagi bahasa lain yang Murni Aqila kuasai?

Bahasa rojak. Hurhurr…

Kami harap Murni Aqila akan sentiasa mewarnai industri penulisan dan, jika anda peminat Murni Aqila

Lebih banyak eBook boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/author/filter/au_41603_murni-aqila/~