[SNEAK PEEK] PELINDUNG SEORANG PUTERI

Pelindung Seorang
Puteri oleh Mia Kiff

ROSE duduk bersila sambil menyumbat maggi goreng dalam mulutnya. Geram. Bila jiwa kacau macam ni, hanya makan saja pengubat stres.

Nak makan yang lain, duit pun pokai. Hanya ni saja yang mampu. Begitulah kalau gaji cukup-cukup makan.

Akhirnya Rose kalah. Air mata turun juga. Mulanya menitik akhirnya menderu bagai air terjun. Dan maggi gorengnya kian habis.

“Arghhh!” jerit Rose melepas perasaan. Tension sangat!

Pintu diketuk berulang kali. Ish, siapa pula datang ni? Tania tak bawa kunci rumah ke?

Rose membuka pintu. Eh, tak ada pula orang. Tapi di depan pintu, ada nasi lemak daun pisang. Tiga bungkus dalam plastik.

Siapa yang bagi ni? Rose mengambilnya. Ada satu nota.

Untuk Rose.

Makanlah nasi, jangan asyik makan maggi je. Tak elok untuk kesihatan. Sayang diri tu, kerana ada yang masih pedulikan awak.

-?-
Rose hairan. Mana dia tahu, aku tengah makan maggi ni? Agaknya Tania kot. Baik pulak dia, padahal kami pun sama-sama pokai. Hurm, lantaklah. Aku tengah lapar ni, rezeki jangan ditolak.

Rose masuk semula ke dalam bilik. Apa lagi, melantaklah dia sampai habis semua. Bayangkan, dua minggu dia tak makan nasi. Dia cuma makan roti, biskut kering dan maggi saja.

Dah kenyang, sakit hatinya datang balik. Teringat hal pagi tadi semasa dating dengan kekasihnya.

Hurm, kekasihku suami orang. Sadisnya! Sob… sob…

“Tak sabarlah saya nak kahwin dengan awak. Saya tak pernah rasa bahagia macam ni tau. Harihari menanggung rindu. Tak jumpa dalam sehari, tak boleh duduk saya. Kalau 24 jam depan mata, mesti tak jemu-jemu pandang awak.”

Tersenyum segan Rose dibuatnya. Baginya, Firdaus calon suaminya yang tepat kerana mempunyai kerjaya tetap, bisnes, ada kereta Honda Accord dan dah stabil dari segala segi.

Sejak kenal Firdaus, Rose bukan saja mewah kasih sayang tapi lelaki ini selalu saja menghadiahkannya macam-macam. Rasa diri dihargai sebagai seorang wanita.

Lihat sajalah cincin dan gelang emas bertatah kan berlian yang berada di tangan dan lengannya ni. Bukannya murah harganya. Ditempah khas.

“Saya dah sedia nak kahwin dengan awak. Bila awak nak jumpa famili saya? Raya ni boleh?” Bersungguh-sungguh Rose bertanya. Soal cinta letak ke tepi, yang penting masa depan.

“Raya ni? Insya-Allah, kita balik sama-sama. Kalau boleh sekarang saya nak meminang awak tau, tak sabar saya. I love you, sayang!”

Sedang mereka berkasih-kasihan, tiba-tiba terdengar satu suara bernada keras.

“Meminang?”

Serentak Rose dan Firdaus memandang ke arah suara itu. Perempuan mana pula ni? Yang Firdaus apahal muka pucat semacam? Nampak ketara dia takut. Terbangun Firdaus dibuatnya. Panik.

“Nu…nu…nurul! Apa Nurul buat kat sini?”

Perempuan yang bernama Nurul itu dah macam nak telan orang. Dia meneran marah. Seriau Rose ditenung begitu.

“Oh, patutlah selalu balik lambat. Weekend pula asyik keluar aje. Perangai pun makin berubah. Bila tanya, busy dengan kerja konon, rupanya-rupanya busy dengan betina ni! Saya dah agak, abang dah curang dengan saya!” Nurul menengking sampai orang yang berada di restoran itu memandang mereka.

Terkejut Rose mendengarnya. Curang? Firdaus curang dengan aku? Siapa perempuan ni pada dia? Jangan-jangan isteri. Oh my god, katakan ini tidak benar. Katakan! Rose rasa mahu terkena serangan jantung. Nafasnya sudah semput.

Firdaus meraup mukanya. Dia memandang sekitar.

“Nurul, bertenang dulu. Jangan serang-serang macam ni. Semua orang tengok tu, ni tempat awam. Duduk dulu kita bincang!” Suasana yang tegang cuba dikendurkan.

“Berbincang kepala otak abang? Dah abang curang depan mata saya, abang nak suruh saya berbincang? Abang tahu tak, betapa hancurnya hati saya bila abang ucap ‘I love you’ pada perempuan ni?

Abang tak sedar ke abang tu dah berkahwin? Dah ada anak? Senang-senang aje cakap nak kahwin dengan perempuan lain. Habis tu kami ni, abang nak campak mana?” Meledak nada suara yang tinggi.

Air mata Nurul yang mengalir membuatkan Rose rasa dia sangat kejam. Terketar-ketar bibirnya menahan rasa bersalah. Dia, perampas suami orang?

Rose menyampuk, “Is…isteri? A…awak dah kahwin Firdaus?” Rose memandang Firdaus yang sudah mati akal.

Firdaus rasa serba salah melihat mata Rose sudah berkaca.

Nurul membalas geram, “Dia dah kahwin dan aku ni isteri dia. Dah 5 tahun kami kahwin. Kau tak sedar ke, kau dah kacau suami orang dan rosakkan rumah tangga kami. Betina jenis apa kau ni? Tak tau malu, perampas, dasar betina jalang!”

Firdaus tak sanggup Rose dituduh begitu. Bukan salah Rose, dia yang salah kerana merahsiakan statusnya.

Rose tergamam. Belum pernah lagi orang mencercanya sebegitu rupa. Jiwanya patah.

Firdaus menyampuk, “Nurul, please. Kalau you anggap I ni suami you, tolonglah. Jangan malukan I di sini, hormatkan I!”

Nurul tersenyum sinis.

“Nak hormat apa suami macam you? Dahlah makan minum, segala perbelanjaan kita, I yang tanggung.

Nafkah pun langsung you tak bagi, hal anakanak langsung you tak peduli, you nak I hormat you? Nak tanggung I pun tak mampu, ada hati nak pasang lagi satu.

Hei betina, ikutkan hati aku ni, nak aje aku tembak kau ni biar mampus. Betina perampas macam kau ni tak patut hidup. Selagi betina macam kau ni wujud, habis kacau-bilau rumah tangga orang lain.

Kau tahu tak betapa sakitnya hati aku sekarang? Betapa lukanya hati aku, suami aku ada betina lain? Aku sumpah satu hari nanti, kau rasa sakit yang sama!”

Rose tunduk dan hatinya retak seribu. Ya Allah, malunya. Ramai orang menonton dan menjuih mulut padanya.

“Saya minta… minta maaf kak. Sa…saya tak tahu, Firdaus suami orang. Ka…kalau saya tahu, saya tak akan…”

Pang! Selamat mendarat satu tamparan. Sebelum ni, asyik tengok drama saja sekarang rasakan sendiri.

“Kau ingat aku nak percaya ke? Tu kat lengan kau, gelang aku tau. Aku beli dengan penat lelah. Senang-senang aje kau pakai, kan? Tu cincin, cincin perkahwinan kami tau? Macam mana boleh ada kat jari kau?

Ni semua mesti abang yang bagi, kan? Tergamak betul abang, senyap-senyap ambik barang kemas saya, bagi kat betina ni.

Entah apa lagi barang yang abang bagi, saya tak tahulah! Macam saya langsung tak berharga di mata abang. Abang ni memang suami tak guna!” Nurul naik angin dan mengamuk. Dia menumbuk dada Firdaus.

Rose benar-benar tak sangka, sejauh ini Firdaus menipu dia. Dia lantas menanggalkan cincin dan gelang. Lalu meletakkan atas meja dan berlari keluar dari situ.

Air mata berderu-deru. Bukan saja harapan dan impian musnah, tapi harga diri yang tak seberapa sudah dipijak lumat.

“Hei sudahlah tu. Menangis buat apa lagi?” Tania, penyewa bilik sebelah menegur Rose. Dia tahu segala kisah cinta Rose yang tak kesampaian.

“Aku taklah sedih sangat putus cinta ni. Tapi aku sedih, kenapa orang yang aku harapkan mesti kecewakan aku? Kenapa impian kita nak dapat suami kaya tak kesampaian Tania?”

“Daripada kau tahu ditipu selepas jadi isteri dia, lebih baik kau tahu sekarang. Sekurang-kurangnya, kau sakit hati aje, tak ada luka!

Alah aku tahulah, kau tu bukannya cinta pun dengan Firdaus tu, kan?” Tania memujuk. Bilik sewa Rose diperhatikan. Kemas, walaupun sempit.

“Memang aku tak cintakan dia, tapi dia harapan aku tahu tak? Harapan untuk aku ubah nasib aku ni.

Dia tu macam, hero yang mampu keluarkan aku dari segala masalah hidup. Tapi rupa-rupanya, dia menambah lagi masalah yang aku ada.” Rose menangis lagi.

“Agaknya, dah takdir kita kot Ros? Sabarlah…” Tania memujuk.

“Mati-mati aku ingatkan, bolehlah balik raya kat kampung tahun ni sebab aku nak kenalkan calon suami yang kaya macam Firdaus tu, depan semua orang. Biar orang yang pandang hina aku, celik biji mata tu.

Tapi rupa-rupanya dia penipu. Nampaknya, raya tahun ni aku tak balik lagilah. Balik pun buat apa, buat malu diri sendiri aje,”

Rose menangis teresak-esak. Kain batik diambil dan dilap hingus yang meleleh. Nak buktikan dia berjaya dulu barulah balik, memang taklah jawabnya. Hidupnya masih sama saja, tak ada perubahan.

Tania melepas keluhan. Dia pun lebih kurang juga terjebak dengan suami orang. Isteri pertama siap melamar lagi jadi madu. Dia sedang berfikir sama ada nak terima atau tak.

“Niat kau tu tak betul, sebab tu kau asyik gagal aje. Nak bawak balik bakal suami yang kaya, sematamata nak menunjuk-nunjuk? Elok sangatlah tu.”

Betul juga cakap Tania tu.

“Habis tu, nak harapkan aku? Apa yang aku ada?”

“Kau ni, macam-macamlah. Hidup ni, jangan selalu merungut, itu yang rezeki lambat masuk. Kena sabarlah. Allah tahu masa yang tepat untuk tunaikan impian kita.”

“Iyalah. Tak cukup sabar ke aku selama ni? Tapi apa aku dapat?”

“Kau ni, sensitiflah. Suka sangat amik pusing apa orang kata. Kita ni, kalau nak turut apa orang cakap, baik mereput aje lagi baik. Cuba kau abaikan semua tu? Jadikan apa yang orang kutuk tu, sebagai pembakar semangat!”

“Kau cakap senanglah, kau tak kena.”

“Iyalah. Dahlah tu, tak payah sedih-sedih lagi. Lepas ni kau carilah bakal suami lagi. Mesti jumpa punyalah, kau kan cantik. Petik jari aje, ramai yang beratur pilih kau!”

“Banyaklah kau punya cantik. Asyik kaki penipu aje yang nak aku ni. Yang kat kampung aku tu, buat aku sakit jiwa! Pening kepala aku!”

“Oh, mamat psiko yang kau cerita dulu tu ya?”

“Argh lantaklah, pasal mamat psiko tu, aku dah lupa pun. Ni, Firdaus yang latest .”

“Iyalah. Aku pun tak sangka, Firdaus tu suami orang.”

“Aku lagilah tak sangka, Tania. Tengah seronok dia lamar aku tadi, tetiba bini dia datang serang terus. Hancur tau hati aku ni. Sampai sekarang trauma, malu rasanya nak keluar rumah!”

Banyak sangat bersedih dah macam selesema nada suaranya.

Rose mengerling Tania yang tenang. Dia anak yatim piatu, tak payah fikir apa dah. Fikir diri sendiri saja.

“So, kau tak balik raya lagi tahun ni? Apa besar sangat masalah kau ni?”

“Ala banyak kisahlah yang buat aku ni tak ada hati nak balik kampung. Bukan saja famili aku, tapi tekanan orang sekeliling lagi.” Rose memegang kepalanya yang sesak.

“Dahlah tu, jangan menangis. Kalau kau rasa tak mampu nak balik lagi, kau rayalah sini. Berdua dengan aku. Aku ni bukan ada sesiapa. Macam biasa, pagi raya kita kerja overtime. Boleh dapat gaji lebih sikit.”

Itulah aktiviti mereka setiap tahun menjelang raya selama tiga tahun berturut-turut. Mereka menyibukkan diri dengan bekerja untuk melupakan kesedihan beraya di perantauan.

“Aku pun rasa macam tu kot. Aku dah berjanji dengan diri aku, aku takkan balik selagi aku tak berjaya.

Aku nak buktikan pada mak, abah, adik, abang dan orang kampung, yang aku pun akan berjaya juga satu hari nanti dan membanggakan diorang. Tapi sayangnya, sampai sekarang aku gagal!” Rose menangis lagi.

“Kau ni, emosi sangatlah. Jangan fikir soal gagal sebab kejayaan tu, bermula daripada kegagalan tau! Semua orang yang hidup susah bukan sebab hidup dia, Allah tak berkat, tapi Allah sayang sebab tu diuji.

Kalau Allah senang saja bagi apa yang kau nak, kau akan lupa bersyukur.” Sedikit semangat diseru daripada pujukan Tania ni.

“Iyalah. Thanks Tania. Ikutkan aku ni, rasa dah takda hatilah nak stay kat JB. Rasanya dah tak ada benda yang aku cari kat sini. Rasanya rezeki aku bukan kat JB kot.

Tapi itulah, nak pergi mana? KL? Kalau boleh aku tak mau dekat-dekat, aku nak jauh daripada famili aku. Aku tak mau mereka tahu pasal aku!”

“Kita kerja kat Singapore nak tak? Sana, income masyuk.”

“Boleh juga tu.” Rose tertarik mendengarnya.

Telefon berdering namun Rose tak endahkan. Malas nak angkat. Mood pun ke laut. Tak cukup dengan itu, mesej pun bertalu-talu masuk.

Rose membelek telefonnya. Bukan saja panggilan daripada Firdaus tapi daripada mak di kampung.

Maafkan Rose, mak. Rose tak dapat balik lagi beraya tahun ni. Selamat berpuasa dan sela

Tania yang mahu keluar dari bilik ditegur Rose. “Eh Tania!Thanks belanja nasi lemak.”

Tania hairan.

“Hah, nasi lemak? Tak fahamlah!”

“Lah, bukan tadi kau letak depan pintu ke? Ni hah siap tinggal nota lagi.”

Tania mengambil nota itu dan membacanya.

“Bukan akulah…”

“Habis tu, siapa?”

Mereka saling berpandangan. Pelik.mat hari raya mak, ayah, abang, adik. Maaf zahir batin.

 

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/271648/pelindung-seorang-puteri

[REVIEW] BIDADARI SALJU

Bidadari Salju oleh Mia Kiff

Kayra mula berasa seram sejuk, bulu romanya meremang, dia rasa geli geleman. Tolonglah, jangan berbicara soal lelaki, cinta dan perkahwinan. Janganlah ada yang berani bertanya soal ini kerana dia tak pernah terfikir sama sekali ekoran dendam silam dan rasa rendah diri. Perjalanan hidup Kayra penuh berliku. Menempuhi zaman remaja yang amat menyedihkan. Diri di hina, keluarga di sisih oleh masyarakat. Semuanya angkara fitnah yang merobek maruah dan harga diri. Kayra hanya mampu menangis. Patutlah ramai yang memanggilnya bohsia, pelacur, perempuan balen. Dia popular dengan gelaran jijik itu. Lapan tahun berlalu, lelaki ini hadir semula dalam hidupnya. Jodoh cuba dijauhi, namun perancangan Tuhan tiada siapa yang tahu. Puas ditepis, puas dielak. Bekulah dirinya bagaikan bidadari salju namun ia tetap datang tanpa diduga.


Novel ini agak panjang jalan penceritaannya. Terdapat beberapa bahagian dalam novel sepanjang perjalanan hidup Kayra. Bermula dari umur 16 tahun sehingga umur 27 tahun. Lelaki yang pernah membenci Kayra kini amat cintakan dia. Plot cerita di dalam novel ini disusun dengan teratur dan imbasan kembali juga tidak mengganggu penceritaan tetapi terdapat banyak scene membuatkan readers perlu memahami cerita dengan betul. Bahasa yang digunakan oleh penulis juga agak straight forward. Bermula pada zaman sekolah,  Kayra Binti Ilias simiskin yang dibuli Hariz . Hariz juga mengedarkan kononnya gambar bogel Kayra sehingga digelar pelacur. Gambar tersebut sampai ke pengetahuan Pak Ilias dan Kyra dihukum seteruknya sehingga sampai tahap Kyra ingin membunuh diri. 8 tahun kemudian, Kayra bekerja di syarikat yang kebetulan milik keluarga Hariz. Hariz yang selama ini mencari Kayra untuk meminta maaf dan meluahkan rasa cintanya mula menggoda Kayra. Kayra melayan dengan motif untuk membalas dendam atas perbuatan Hariz terhadapnya 8 tahun dulu. Kemudian Kayra dan Hariz bertunang dalam paksa. Kayra cuba memutuskan pertunangan tersebut tetapi tidak berjaya. Rentetan pergaduhan dan pertelingkahan Kayra dan Hariz ditamatkan dengan berlangsungnya majlis perkahwinan mereka. Kehidupan selepas mereka berkahwin juga masih tetap tidak bahagia. Terdapat banyak konflik yang berlaku sehinggalah di hujung penceritaan novel ini. Novel ini recommended buat readers yang sukakan novel yang panjang jalan penceritaannya dan penuh dengan konflik. 

 

 

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/271642/bidadari-salju

[SNEAK PEEK] SEMANIS CINTA RED VELVET

Semanis Cinta Red Velvet oleh Aja

INI merupakan kali pertama mereka keluar makan tengah hari bersama-sama. Kekok bertindan dengan seram sudah kira boleh jadi perencah sup yang dia telan sekarang ini. Tidak lalu pula hendak makan apabila menghadap muka lelaki itu.

“Makan ajelah kalau tak biasa lunch dengan saya pun.”

Macam tahu-tahu saja apa yang dia rasa apabila Yoyo cakap begitu. Lelaki itu dilihatnya tenang menelan makanan.

“Saya rasa semua orang tengok kita. Eii…” Bulu roma Ofa meremang.

Yoyo mengangkat pandangannya ke arah manusia yang berada di sekeliling mereka. Tiada seorang manusia pun yang tengah tengok dia orang. Perasaan Ofa saja sebenarnya. “Makan aje. First time lunch sekali, memang rasa pelik.” Dia tahu apa yang sedang dia cakapkan sekarang sebab dia pun rasa macam tidak boleh telan sup. Pelik gila!

“Dia orang tak pernah tengok laki bini first time lunch ke?” Ofa sudah mula menyoal diri sendiri.

“Mana ada orang tengok. Makan ajelah.”

Ofa menjongket kedua-dua belah bahunya. Ala… makan dengan Yoyo saja pun. Bukannya makan dengan Tan Sri sampai kena rasa segan macam ini. Sudu yang terdampar di sebelah mangkuk diambil laju sambil mencebik bibir.

“Cantik design kedai ni. Beribu-ribu jugak habis kalau nak boleh sampai ke tahap ni.” Ini sajalah kerja yang dia selalu buat kalau mata itu sudah boleh tengok dunia luar. Cari inspirasi terbarulah katakan.

“Cantik rumah kita lagi.”

Ofa mencebik sambil menghirup sup. “Designer tak payah kena bayar. Mestilah cantik.” Dia tunjuk diri sendiri. “Tapi saya rasa macam nak renovate sikit kat ruang tamu tu. Moden sangatlah. Kita ni dahlah tinggal berdua. Tambah GRO seekor, kiranya tinggal bertigalah. Awak tak rasa macam luas sangat ke?”

Yoyo hanya bagi respons angkat kening sahaja.

“Nanti-nantilah saya fikir.” IPhone yang baru sahaja masuk mesej dibuka perlahan. Mahu tergelak dibuatnya apabila membaca mesej mama. “Mama awak ni merapu mendalah, Yoyo? Hari-hari asyik merapu dengan saya.” Jari-jemarinya laju menaip mesej untuk dibalas kembali.

Satu-satunya anak lelaki Puan Sri Zulaikha tercengang-cengang di situ. “Sejak bila pula bermesej dengan mama?”

“Lapan bulan dah kut. Sejak bila tu agak-agak?”

Tidak tahu kenapa, soalan Ofa tadi mampu buat Yoyo berfikir seketika. “You mean, sejak kita kahwin?”

“Dah tu? Takkan sejak sebelum kita kahwin lagi saya boleh mesej mama awak pulak? Logik la, der. Awak ingat selama ni, kita boleh duduk asing-asing dengan dia orang sebab apa?”

“Mean?” Yoyo masih lagi tidak faham.

“Dia orang follow kita punya trail la.” Mesej mama dibalas sekali lagi. Tidak tahu kenapa, mak mentua dia sekarang semakin menjadi-jadi perangainya. “Awak tengok ni dia balas apa.” Skrin iPhone disuakan ke arah Yoyo.

– mama xthu apa mslh dia. Knp xusung hospital?

“Siapa kena pergi hospital?”

“Awaklah. Saya cakap awak selalu kat pejabat. Mama suruh saya test awak. Mana tahu soul awak dah terbang mana-mana yang tak dapat dikesan ke. Ke awak nak jumpa bomoh terus?”

Yoyo tidak mahu ketawa. Dia tidak berapa setuju kalau orang lain mempertikai cara dia bekerja. “Selalu ke awak mesej mama?”

“Wajib dah benda tu. Kenapa? Takut saya report awak selalu tak balik rumah ke?”

Diam.

“Tak payah risaulah. Saya ingat kontrak kita. Benda tu selalu dalam kepala saya tau. Jangan awak berani-berani nak pandang rendah kat saya.” Penuh bangga Ofa memberitahu. Lebihan nasi yang ada ditolak perlahan sambil menggeleng perlahan. “Tak habislah. Kenyang sangat.”

Yoyo masih lagi tidak mengeluarkan apa-apa suara. Pelik dia dengan Ofa. Kalau hendak diikutkan secara logik akal, anak kandung mama dan papa kan dia? Sudah itu, kenapa Ofa boleh pula rapat dengan dia orang? Dengan dia, Ofa tidak mahu rapat pun. Sesiapa saja yang ada kat sini boleh nampak betapa tidak adilnya Ofa. Papa itu bukan orang lelaki juga ke?

Satu lagi yang buat dia tidak puas hati ialah kenapa mulut Ofa asyik-asyik sebut pasal kontrak saja? Sikit-sikit, kontrak. Senyum-senyum sikit, kontrak. Bergaduh sikit pun kontrak juga. Apa yang perempuan ini mahukan sebenarnya?

“Fikir pasal kerjalah tu.” Ofa menebak sambil mencebik bibir. “Memang businessman sejati betul. I’m marrying a machine, y’know? A machine. Not human.”

“Kalau tak tahu apa-apa, jangan cakaplah.”

Ofa mencebik lagi. Jus kiwi yang berada di dalam gelas diputar-putarnya menggunakan straw. “Kepala awak senang tekalah. Tak payah nak berahsia sangat. Ke awak tengah mengutuk saya tadi?”

Diam.

“Tak kut ya? Tapi, boleh aje awak nak kutuk. Saya tak masukkan dalam kontrak pun pasal benda kutuk-mengutuk saya ni.”

Yoyo sudah naik fed-up. “Habiskan makanan tu.”

“Tak habis, orang cakap.” Sebenarnya tadi, dia sudah makan mi hailam sebelum datang ke sini.

“Tak sayang ke membazir?”

“Eh, helo… ‘berhenti sebelum kenyang’. Remember?”

Lelaki itu mengeluh dalam diam. “Marilah saya makan.” Bekas isteri saja pun. Bukan orang lain.

“Tak payah nak romantik-romantik sangat nak makan saya punya. Awak lapar, order lagi.”

“Dah tu, awak sukalah membazir?”

Dahi Ofa mula berkerut hebat. “What’s wrong with you nowadays?” Kenapa dia tengok Yoyo macam sudah aktif bercakap dengannya?

“What’s wrong with me, what?”

Oga menggeleng perlahan bersama-sama rasa cuak setaman. Dia tidak selesa melihat perubahan Yoyo begini. Betul ni kau orang, lelaki itu mulutnya sudah pandai menjawab. Hari itu keadaan mereka bukan macam ini, tau.

Sehari usia perkahwinan…

Cuak tahap hendak mati rasanya apabila dia dengar derapan kaki yang menghampiri pintu bilik yang diduduki sekarang. Ah, sudah! Apa yang perlu dia buat sekarang? Ofa segera bangun dengan penuh susah-payah supaya dia dapat menyambut kedatangan Amirul buat kali pertamanya ke dalam bilik mereka berdua.

Hisy, aku pelangkung jugak manusia yang reka baju ini kang! Emak bapak tauke labuci ke apa sampai kau letak satu tan labuci kat baju aku? Ke kau ada berdendam apa-apa dengan aku sebelum ini? Musykil betul!

Imej Yoyo yang segak berbaju Melayu putih gading segera menerjah masuk ke dalam retina Ofa sebaik sahaja lelaki itu membuka pintu bilik itu. Jantung si gadis semakin terasa degupnya. Teragak-agak dia mendekati Yoyo.

Yoyo menanggalkan songkok, lantas meletakkannya di atas meja kopi. Dia sedar Ofa kelihatan takut-takut dengan kemunculannya di situ, segera dia mengangkat tangan kanannya agar Ofa dapat merilekskan diri sendiri.

“Tak apa. Buat kerja sendiri aje.” Setelah itu, memang Yoyo betul-betul buat kerja dia sendiri pun! Bermula daripada pukul 10.30 malam sehinggalah ke pukul 4.00 pagi.

Ofa masih lagi berdebar-debar menunggu segala tindak-tanduk lelaki itu. Namun, apa yang dia dapat malam itu hanyalah menonton persembahan percuma orang tengah ralit menghadap kerja sahaja. Langsung tidak thrill.

Penat menunggu lagi, akhirnya, dia memutuskan untuk masuk ke bilik air. Mandi lagi bagus. Apabila melihat lelaki itu begitu fokus memeriksa sesuatu pada skrin Notebooknya, Ofa teragak-agak seketika untuk bersuara. “Nak tuala?”

Yoyo masih lagi beku menghadap kerjanya.

“Awak, saya nak tuala.”

Lelaki itu sedikit tersentak. “Hah? Oh, tuala?” Yoyo mengerling sekilas ke arah jam yang tercongok di atas meja. Pukul 4.30 pagi baru nak mandi? Biar betul minah gasar ini. “Selongkar wardrobe tu. Kalau tak pun, panggil Kak Nor tolong carikan.”

Ofa diam menerima arahan. Pagi-pagi hendak dekat Subuh ini mahu kejutkan Kak Nor? Hisy, memang taklah, kan? Jadi, dengan segala terkial-kial dan bersusah-payahnya, Ofa memanjat wardrobe itu. Akhirnya, dapat jugaklah tuala kat dalam tangan dia.

Usai mandi dan bersiap-siap, dia keluar semula ke tempat yang sama. Lelaki itu dilihatnya masih lagi statik. Wow! Memang patutlah dia bersungguh-sungguh ajak aku kahwin hari itu pun. Hutang dengan emak bapak sudah lepas, sekarang tinggal nak pulun hobi peribadi dia pulaklah.

TER – BA – IK!

Jadi, setelah penat dia bercerita tadi, kau orang boleh faham betapa peliknya Ofa rasa sekarang apabila tengok Yoyo? Yoyo yang sekarang jauh lebih menyeramkan daripada Yoyo yang dahulu. Menakutkan pun ada juga sikit-sikit. Agak-agak malam ini, dia kena tidur bilik asing-asing ke macam mana? Manalah tahu kut-kut dia betul-betul masuk hantu ke, kan? Aku ni dahlah jenis yang lemah semangat.

Hurm… kita tengok dululah kut? Lagipun, mungkin Yoyo banyak bercakap dengan dia tadi sebab Samsung S3 lelaki tu langsung tidak berbunyi apa-apa sejak mereka berada di dalam kereta lagi. Pelik! Selalunya benda tu masya-Allah, berbunyi tidak reti-reti berhenti!

Mungkin Nita cuti kut ya? Kalaulah betul Nita ambil cuti kecemasan, takkanlah Yoyo hendak bercakap dengan hantu pulak, kan? Nanti tak pasal-pasal dia lari 40 batu ke Antartika. Fikir positif, Ofa. Fikir positif.

“Apa?” soal Ofa lagi apabila Yoyo dilihatnya sedang termenung jauh. “Sorry la tanya masalah peribadi awak, tapi awak ada masalah ke?”

Diam.

“Ke awak ada berkenan dengan anak Tan Sri mana? Tapi, tak tahu nak campak saya kat mana.” Otak dia memang nombor satu kalau masuk bab-bab fikir jauh ni.

“Mana ada.” Yoyo menjawab malas.

“Dah tu, ada masalah dengan colleagues?”

Diam sambil kali ini menjeling tajam. “Nak tahu masalah peribadi saya, buat apa? Awak kira dah langgar kontrak ni.”

“Pehh! Macamlah saya nak tahu sangat. Hei, saya tengok awak lain macam aje baru saya tanya. Ingatkan dah tak ingat pasal kontrak dah. Kalau awal-awal cakap macam ni kan tak apa. Mati-mati saya ingat nak pindah bilik malam ni. Seram.”

Yoyo sedikit terpaku dengan kata-kata itu. Kenapa nak pindah bilik? Hati dia mula berasa tidak sedap. “Bilik kat rumah tu berlambak lagi tak guna. Pindahlah kalau nak pindah. Apa saya peduli?”

Ofa tersengih selamat. “Kira selamat lagilah ni saya sebilik dengan awak?” Dia bukan mengadang-ada sangat nak tidur sebilik, sekatil dengan Yoyo. Tapi, susah nak mengaku yang dia takut sebenarnya nak tidur seorang diri. Kalau hilang apa-apa barang nanti, siapa yang nak jadi saksi dia nanti? Ahh… daripada tak boleh tidur terus, lebih baiklah dia tidur kat sebelah Yoyo. Lagipun, Yoyo bukannya ada nafsu dengan dia. Sikit pun tak ada. Sakit hati aje…

“Nak pindah, ikut suka. Tak nak pindah, duduk aje kat situ. Bukannya saya hingin pun.”

“Amboi, mulut… body saya hot kalah Christina Aguilera awak tak hingin?” Dia sudah tersedak sebab ketawa tiba-tiba. Gay ke laki aku? Hahahaha…

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/269185/semanis-cinta-red-velvet