[SNEAK PEEK] TAKDIR ITU MILIK AKU

Takdir Itu Milik Aku Oleh Siti Rosmizah

“Kita pergi hospital ya Nek Wan. Kita tengok Nek Tuk. Esok pagi-pagi baru kita pergi KL. Kita naik bas aje,” ujar Dian sayu.

Nek Wan tidak menjawab apa-apa. Hanya kepalanya dianggukkan. Mesti dia terlalu sedih pastinya. “Aku ikut kau sekali Dian. Aku pun nak tengok Nek Tuk. Esok kita bertolak sama-sama ke KL,” celah Maryam yang rupanya sedari tadi turut mendengar perbualan mereka.

Hati Dato’ Salleh terus mengucapkan kata syukur pada Penciptanya dan dalam masa yang sama hatinya juga tidak berhenti mendoakan keselamatan emak, isteri dan anaknya.

Mereka bergegas menuju ke wad kecemasan. Di wad inilah Nek Tuk, Zarif dan Datin Munirah ditempatkan. Dato’ Salleh tampak resah. Sekejap dia bangun, sekejap dia duduk dan sesekali dia mundar-mandir di luar pintu bilik kecemasan.

Nek Wan juga resah. Sedari tadi tidak henti-henti dia mengelap air matanya. Sedih benar hatinya. Dian bagaimana pula? Tidak resahkah dia? Tidak sedihkah dia?

Kelihatan Dian turut mengelap air matanya. Memang wajar untuk dia bersedih. Memang wajar untuk dia menitiskan air mata sebab mereka di dalam sana ada pertalian dengan dirinya. Lebih-lebih lagi lelaki yang bernama Zarif Adha. Suami pada dirinya.

Tidak! Tidak! Tidak sama sekali! Zarif Adha bukan suami aku! Dia dah mati! Macam mana matinya anak aku, macam itulah matinya lelaki ini dalam hati aku! Aku ada kat sini kerana Nek Tuk dan setiap titisan air mata aku yang menitis saat ini hanya untuk Nek Tuk! Tempik hati Dian sekuatnya.

Di kala itu seorang jururawat menghampiri Dato’ Salleh. Dia memegang beg plastik.

“Dato’…”

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/342170

[SNEAK PEEK] Andai Itu Takdirnya 2

Andai Itu Takdirnya 2 oleh Siti Rosmizah

TAN SRI SYED ABBAS melemparkan sampul surat di atas meja.
Isterinya yang sedang menghidang minuman itu menegur, “Surat apa tu bang?”
“Huh! Cek daripada anak kurang ajar tu!” jawabnya, serius.
“Dia dah bayar baki hutang dia? Tak apalah bang, sekurang-kurangnya dia dah belajar berdiri atas kaki dia sendiri,” balas Puan Sri Sharifah Aishah sambil menghulurkan cawan pada suaminya.
Tan Sri Syed Abbas mengambil dengan muka yang tegang.
“Saya tak bangga pun Sha. Jangan dia ingat sebab dia dah habis bayar hutang dia, saya dah pandang dia cukup hebat! Sebenarnya bukan duit yang saya harapkan daripada dia Sha.
Tapi, perubahan sikap dia tu yang saya nak tengok. Campak ego tu! Hormatkan saya sebagai papa dia! Tapi dia melawan saya! Bila dia bayar duit ni, dia tunjuk saya ni tak ada nilai di mata dia sebagai seorang bapa!” Tan Sri Syed Abbas meluahkan rasa hati.
Sedih Puan Sri Sharifah Aishah melihat suaminya. Kenapa Syed Aizril tergamak buat papanya sampai begitu sekali?
“Kita doakan dia insaf bang. Apa pun dia tetap anak kita, kalau kita tak redha dengan dia nanti hidup dia susah bang. Biarlah dia rasa rencah hidup dekat luar sana. Saya yakin, satu waktu dia akan sedar kesilapan dia.
Abang jangan ikutkan sangat marah tu. Saya tak nak abang sakit pulak nanti. Abang pun sekarang ni saya tengok, teruk sangat bekerja sampai tak ada masa nak duduk dekat rumah. Saya tahu, itu aje cara abang nak lupakan masalah ni, tapi janganlah sampai tak fikirkan kesihatan sendiri.” Puan Sri Sharifah Aishah memujuk suaminya.
Tan Sri Syed Abbas meneguk minuman. Kemudian dia menoleh pada isterinya,
“Cucu-cucu kita macam mana, sihat semua, Leya sihat?” Dia bertanya.
“Alhamdulillah, sihat semuanya bang. Cuma budak-budak rindu nak jumpa abang.” Kedengaran sebak suara isterinya.
“Susah nak cakap Sha, inilah jadinya kalau buat apa-apa tak pakai otak, main ikut emosi aje, yang jadi mangsa anak-anak,” selanya.
“Ros beritahu saya, Ril dah bukak business. Ros yang bagi pinjam duit dekat dia.Tapi tulah, saya tak seronok pulak dengar bila Ros kata Ril sekarang rapat dengan anak buah Rahim, siapa nama budak tu, Reen tak salah saya.
Saya bukan apa. Kesian Leya tu tengah mengandung. Saya tak nak dia salah faham nanti. Dah tak pasal-pasal bergaduh laki bini. Saya tak nak Leya lalui lagi derita dalam hidup dia. Cukup-cukuplah, apa yang dia pernah tanggung sebelum ni.” Risau mukanya.
Tan Sri Syed Abbas menyandar. Dia menarik nafas panjang.
“Lantaklah, dia nak bukak business ke, dia buat apa ke? Saya tak nak ambik tahu. Tapi, pasal Leya, dia kena kuat. Pada saya dia tak boleh terus menelan. Kalau dia rasa, dia perlu untuk pertahankan hak dia, dia kena pertahan. Leya kena fikirkan kebahagiaan dia. Buat apa yang dia rasa terbaik untuk diri dia. Saya naik dulu nak rehat.”
Tan Sri Syed Abbas terus bangun dengan muka yang penat.
Makin risau Puan Sri Sharifah Aishah. Dia mengambil telefon bimbitnya. Nombor menantunya didail. Dua kali juga dia mendail, baru Aleya menjawab.
“Assalamualaikum…” Puan Sri Sharifah Aishah memberi salam.
“Waalaikumussalam. Mama sihat? Papa sihat ma?” Sopan Aleya bertanya.
“Mama dengan papa sihat. Leya mama dengar suara lain macam aje, Leya tak sihat ke?” Emak mentuanya bertanya.
“Sakit kepala sikitlah ma. Leya tengah tunggu abang nak balik,” beritahunya.
“Leya dekat mana?” soal Puan Sri Sharifah Aishah pula.
“Dekat ofis. Abang ada meeting. Abang cakap tadi dia dah on the way, sekejap lagi dia sampailah tu,” terangnya.
“Pukul 9.00 malam masih ada dekat ofis, Leya kerja dengan Aizril ke?” Agak terkejut nadanya.
“Ya ma.” Lemah suaranya.
“Nak buat apa Leya kerja? Dah mengandung duduk ajelah rumah. Mama ingat Leya ambik orang gaji hari tu sebab nak tolong Leya jaga anak-anak, iyalah Leya dah makin sarat kan. Mama tak tahu pulak Leya kerja. Dah nanti mama cakap dengan Ril, jangan suruh Leya kerja.” Jelas nada tidak puas hatinya.
“Ma, bukan abang yang suruh Leya kerja ma tapi Leya yang nak kerja sendiri. Leya nak tolong abang. Leya…” Aleya terhenti, dia jadi sebak tiba-tiba.
Puan Sri Sharifah Aishah bagaikan dapat menyelami perasaan menantunya.
“Reen selalu datang ofis tu ke?” Emak mentuanya bertanya soalan itu.
Aleya menarik nafas seketika sebelum bersuara, “Dia banyak projek dengan syarikat ni. Memang selalulah dia datang.”
“Leya, mama sayangkan Leya. Mama dah anggap Leya macam anak mama sendiri. Mama faham kenapa Leya sanggup kerja. Tapi dalam masa yang sama Leya kena fikirkan tentang diri Leya jugak.
Pada mama sekarang ni, kesihatan Leya lagi penting. Tak guna Leya duduk dekat ofis tu sedangkan Leya sakit. Kalau biar nanti kesihatan Leya makin melarat. Leya jangan risau, mama yakin Ril takkan berubah. Dia sayangkan Leya, dia sayangkan anak-anak dia.” Puan Sri Sharifah Aishah menasihatkan menantunya.
Aleya terdiam.
Bila menantunya masih membisu, Puan Sri Sharifah Aishah menyambung lagi.
“Mama bukan nak campur urusan peribadi Leya, tapi sekarang ni yang mama pentingkan kesihatan Leya. Mama tak nak Leya sakit macam dulu, mama tak nak jadi apa-apa pada Leya sayang. Dengar cakap mama ni ya nak.”
Begitu sekali kasihnya Puan Sri Sharifah Aishah pada menantunya.
Aleya jadi sedih mendengarnya. Jauh di sudut hati dia bahagia dengan kasih sayang yang diberikan emak mentuanya.
“Terima kasih ma. Leya akan dengar cakap mama. Leya kerja ni pun masa anak-anak cuti sekolah aje ma. Lepas ni Leya duduk rumah semula.” Masa itu Aleya terdengar ada orang masuk ke dalam pejabat.
“Ma, Leya nak kena pergi dulu. Rasanya abang dah sampai tu. Mama jaga diri ma. Kirim salam pada papa. Assalamualaikum.” Lembut suaranya.
“Waalaikumussalam. Leya pun sama, jaga diri. Ingat pesan mama,” pesannya lagi sebelum mematikan talian.
“Dah jom balik.” Syed Aizril muncul di muka pintu.
Aleya mengambil beg tangan, suaminya dipandang.
“Bang, boleh pegang Leya tak? Sakit sangat kepala ni, takut jatuh nanti.” Dia menghulurkan tangan.
Terdengar Syed Aizril mengeluh.
“Itulah, abang dah kata tak payah nak kerja. Tapi Leya degil, entah apa yang dia suka sangat datang ofis ni, tak tahulah. Sekarang dah sakit. Leya tahu tak, abang tergesa-gesa balik nak ambik Leya. Padahal abang ada kerja lagi nak buat. Dah esok jangan datang kerja.” Tinggi suaranya sambil memapah isterinya.
Waktu itu sebelah tangannya terpegang perut isterinya, dia dapat merasakan anaknya bergerak. Syed Aizril mendengus dengan kuat, terus tangannya ditarik.
Aleya menoleh, pelik dia dengan karakter suaminya yang baran tiba-tiba.
“Abang ni kenapa? Takkan abang nak marah dengan Leya macam ni sekali, apa yang Leya dah buat salah?” soalnya perlahan.
Syed Aizril sukar untuk menjelaskan perasaan sebenar pada isterinya.
“Mana ada abang marah? Abang penat. Dah-dah jom kita balik. Abang nak rehat.” Dia memberi alasan.
Sebaik sahaja suaminya ingin masuk ke dalam kereta Aleya menahan.
“Bang, nak makan dulu. Laparlah.” Aleya menunjuk restoran di seberang jalan.
“Leya tak lunch ke tadi?” soalnya.
Aleya menggeleng.
“Kenapa tak makan?” tanya suaminya lagi.
“Leya tak selera, tekak ni asyik rasa loya aje. Anak abang ni sekarang suka dera Leya. Abang kena cakap dengan dia jangan naughty. Dulu masa dengan Dany, Awin abang selalu cakap dengan diaorang.
Ni dengan baby ni, Leya tengok abang tak pernah nak cakap dengan dia, itu agaknya dia buat perangai.” Ceria Aleya bercerita tapi begitu menjengkelkan suaminya.
“Ada abang suruh Leya mengandung? Leya yang nak sangat kan, sekarang tanggunglah. Dah jom balik, anak-anak dekat rumah tu lagi penting, dari nak sibukkan yang dalam perut.” Syed Aizril terus masuk ke dalam kereta.
Aleya terkejut mendengarnya. Dia macam orang bingung saja. Sebaik sahaja masuk ke dalam kereta Aleya memandang suaminya.
“Jadi abang memang tak suka Leya mengandung?” Bergetar suaranya.
“Tak!” tegas Syed Aizril menjawab lalu terus menghidupkan enjin kereta.
“Walaupun kita dah senang?” Makin sebak suaranya.
“Ya.” Serius dia menjawab.
Aleya masih lagi bingung.
“Abang, Leya tahu abang cuma nak usik Leya kan. Hari tu abang janji nak jaga Leya masa dalam pantang. Leya tahu abang sayangkan anak kita, abang memang seorang papa yang penyayang. Abang gurau dengan Leya kan bang.” Aleya tidak berkelip memandang suaminya.
Syed Aizril yang sedang memandu itu mengerling sekilas. Dia tak tersentuh langsung melihat wajah sedih isterinya.
“Abang tak bergurau! Abang memang tak suka Leya mengandung! Abang tak boleh terima anak ni. Abang tak ada masalah nak jaga Leya masa bersalin, tapi Leya saja, bukan dia!” tegas katanya.
“Tapi kita dah tak ada masalah bang untuk besarkan dia. Abang dah ada duit, hidup kita dah berubah bang.” Aleya cuba menjelaskan lagi pada suaminya.
“Ini bukan soal susah atau senang Leya. Kalau duit abang ada berpuluh juta sekali pun, abang tetap tak suka dia! Buat masa ni abang tak bersedia nak ada anak lagi, Leya faham tak?” Syed Aizril menekankan suara.
“Apa salah dia bang? Dia anak kita. Kesiankanlah dia bang, dia tak tahu apa. Dia tak berdosa bang, jangan layan dia macam ni. Anak ni amanah Allah pada kita.” Merembes-rembes air mata Aleya.
“Abang tak suruh pun bunuh dia. Leya lahirkan lah dia. Makan minum dia abang tanggung macam anak-anak yang lain, tapi nak sayang tu tak adalah. Elok aje dia hadir dalam hidup kita, macam-macam masalah.
Memang sebagai orang Islam kita kena terima qada dan qadar Allah tapi ini pasal hati. Abang tak boleh paksa hati ni untuk sayangkan dia. Leya kan ada, cukuplah kasih sayang Leya tu. Itu dah bagus abang bagi Leya jaga, kalau abang suruh Leya bagi dekat orang lain, lagi Leya kata abang kejam kan!”
Terkejut Aleya mendengar. Hilang kata-katanya.
“Leya cuba faham perasaan abang. Buat masa ni, jangan paksa abang untuk terima dia dan Leya pun jangan nak mengada-ngada dengan abang pasal dia. Tengoklah diri Leya, gara-gara mengandungkan dia sampai dah tak terurus jadinya!” luah Syed Aizril.
Syed Aizril puas, apa yang terbuku dalam hatinya selama ini, akhirnya telah dilepaskan.
Aleya memaut lengan suaminya.
“Abang, kalau sebab Leya tak uruskan diri kerana mengandung, Leya janji, Leya akan lawan perasaan Leya. Leya akan ubah diri Leya. Tolonglah bang, baby ni tak salah.” Aleya masih cuba memujuk suaminya.
“Hei, kau ni kang, sia-sia aje makan penampar aku! Faham tak, aku tak suka anak ni! Tak kisahlah kau hias diri macam mana pun!” Kasar bahasanya lalu terus dia menarik lengannya.
Hancur hati Aleya mendengarnya. Makin berderai air matanya.
Ya Allah! Kasihannya anak mama. Maafkan mama sayang, maafkan mama. Rintih hatinya pilu.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/343925

[SNEAK PEEK] Janji Untuk Eterniti

Janji Untuk Eterniti oleh Aja

WALAUPUN muka dia tak cakap yang dia tengah cuak, takut, malu ataupun murah tapi percayalah, hanya perasaan itu sahaja yang berbolak-balik dalam naluri dia sejak menghadap Engku Sarfaraz.
Orang selalu cakap yang dia berhati robot; buatlah apa-apa sekali pun, dia langsung tak peduli. Tapi orang salah menilai dia. Bukan dia tak peduli, tapi dia dah cemuh dengan segala tohmahan yang orang bagi pada dia.
Anak haram, anak jalanan, tak ada rumah, mak bapak tak nak, adik-beradik darah kotor… Pedih.
Orang lain yang sepanjang hidup bergelar anak halal tak akan sesekali faham apa yang ada di dalam hati anak yang tak sah taraf seperti dia. Orang lain yang tiap-tiap hari boleh nampak senyuman pada wajah ibu bapa mereka tidak akan faham apa yang ada di dalam hati seorang anak yang ditolak orang tuanya mentah-mentah.
Apalah salah dia?
Dia dah penat untuk jadi sempurna di mata emak supaya emak sudi jaga dia sepanjang dia tak mampu untuk hidup berdikari. Otak dia terlampau lelah berfikir positif tentang sikap emak yang asyik bertukar lelaki.
Mungkin emak akan kahwin, mungkin lelaki tu akan sayangkan emak dan akhirnya… akan terima dia sebagai anak tiri. Mungkin emak akan berhenti pandang dia dengan pandangan penuh kebencian dan juga kekesalan. Tapi tak! Buatlah apa yang dia nak buat sekalipun, emak tetap tak akan ambil peduli.
Dan disebabkan itu, keyakinan dia untuk mengambil hati orang sekeliling turut sama dirampas. Sepanjang hidup meningkat remaja, situasi yang brutal telah meyakinkan dia bahawa dia tidak pernah akan sempurna untuk orang lain.
Kenapa? Sebab dia anak banduan ke? Atau sebab dia anak pelayan warung? Ataupun mungkin sebab dia anak haram kepada banduan dan juga pelayan warung?
Kenapa? Tak layak sangat ke untuk orang lain bagi peluang kepada dia berbuat bakti? Kenapa? Malaikat yang tulis pahala kat sebelah kanan tak akan catat ke pahala dia kalau dia buat kebaikan?
Aim tengok tangan dia yang berada di sisi badan; terketar-ketar dan juga sejuk membeku. Dia cuba untuk berlagak tenang walaupun apa yang dia rasa sekarang adalah bertentangan dengan apa yang cuba dia pamerkan.
Pertama sekali, dia takut Engku Sarfaraz akan pukul dia sama macam Amani. Kalau dia tak mengandung, mungkin perkara pertama yang akan dia takut ialah reaksi Fiq yang mungkin sekarang sedang dalam perjalanan menuju ke rumah.
Seorang pembantu rumah lengkap berbaju uniform menghantar minuman dan juga snek petang untuk Engku Sarfaraz.
Buat seketika, Aim rasa selamat. Tapi tak lama pun benda tu dia rasa sebab apabila dia kembali ditinggalkan berdua, tahap cuak dan bimbang yang dia rasa tadi semakin bertambah teruk.
Kalau boleh, dia nak tanya keadaan Amani. Tapi layak ke dia tanya soalan tu sebab dia tahu, dia yang jadi punca kepada penderitaan Amani? Kalau dia tak ada, Fiq akan tetap bergelar tunang Amani. Bak kata Fiq, dia akan tunggu sampai umur 35 baru dia akan berhijrah ke luar negara.
“Okey, kita ikut cara simple?”
Mukadimah Engku Sarfaraz bila rasa mata dia dah terbakar tengok isteri Fiq yang tak ada perasaan tu. Well played, young woman.
Aim mengangguk sekali. Jantung kat dalam tulang rusuk dia semakin kuat berdegup sampai nak pecah arteri. Engku Sarfaraz nak suruh dia bercerai dengan Fiq jugak? Ataupun tujuan dia datang sini sebab nak menghina? Dia tak pasti. Kemungkinannya terlampau banyak.
“Awak bagi tubuh awak kat Taufiq… kat Royal Club?” Kening Engku Sarfaraz ternaik tinggi bila dia tak berapa pasti pasal tempat itu.
Dia nampak video ringkas dalam telefon Amani selepas jururawat menyerahkan barang peribadi pesakit kepadanya selepas mereka menguruskan Amani. Dan video jijik yang dibintangi Fiq dan juga perempuan murahan berdarah haram ini merupakan perkara terakhir yang Amani tengok sebelum dia terlibat dalam kemalangan.
Aim dapat rasa segala otot serta daging yang membentuk keseluruhan tubuhnya mula tersimpul kemas apabila nada jijik sarat bocor pada suara Engku Sarfaraz. Tak apa. Dia dah terpaksa membiasakan diri dengar orang hina dia. Tapi dia tak pernah lagi ajar diri sendiri untuk terbiasa mendengar hinaan ditujukan kepada Fiq.
Dia faham kalau orang hina ayah sebab ayah buat kerja tak elok. Dia juga faham kalau orang hina emak sebab perangai emak lebih kurang sama aje dengan perempuan eskort. Tapi kenapa perlu hina Fiq?
“Semua tu salah Ai… s…saya.”
“No! No need to explain. Saya tahu tu salah awak. Lelaki macam Taufiq takkan terliur tengok awak kalau awak tak start dulu. So…”
Nafas panjang sengaja diambil. Dia nak uji tahap keberanian yang dah Fiq salurkan ke dalam urat nadi isterinya selama ini. Kata isteri kerabat. Psikologi mestilah kena kebal.
Agak lama juga Engku Sarfaraz mengakses ciri-ciri fizikal pada tubuh Aim. Sama ada Fiq buta ataupun memang citarasa dia dah menurun. Kenapa dia fikir Amani lagi cantik daripada perempuan hingusan ni?
“Awak sedar yang awak kurang kat… semua tempat? Saya tak dapat tengok mana lebih awak.”
“Tak apa, Engku. Saya bukan nak tagih pujian Engku.” Lemah Aim bagi jawapan sebab sebetulnya, dia teringin supaya orang lain tengok nilai-nilai positif yang ada pada dia.
Aim membetulkan kedudukan bila rasa tangan dia semakin terketar menggenggam sofa kulit mama yang berharga ratusan ribu. Dia tahu dia tak layak. Tapi dia tak pernah sekalipun paksa Fiq untuk kekal dengan dia.
Kalau lepas ni Fiq tiba-tiba kembali ke jalan yang lurus dan berkenan pada perempuan berketurunan bangsawan, dia tak larang Fiq nak kahwin dua. Dan dia tak akan cakap apa-apa kalau Fiq nak ceraikan dia sebab dia tahu dia berdiri takat mana sangat di sisi Fiq.
“Awak perlu tagih pujian saya kalau awak nak status Fiq kekal mulia di mata orang lain. Mampu ke awak?”
Mata Engku Sarfaraz dari tadi lagi asyik pandang Aim atas, bawah berkali-kali. Postur badan yang tak betul, pandangan mata yang lemah, suara yang tak jelas. Kat mana sebenarnya Fiq jumpa perempuan teruk macam ni?! Tidak dapat tidak, dia rasa terhina bila Fiq pilih Aim berbanding Amani yang cukup lengkap dari segala segi.
“Saya boleh belajar.”
“Benda yang boleh belajar! Tu pun saya tak pasti awak boleh buat. Tapi macam mana dengan darah awak yang haram tu? Ada sebab kenapa Allah suruh hamba-Nya cari pasangan dari keturunan yang elok-elok, dari keluarga yang berharta dan ada iman.
You young woman, ayah awak banduan. Mak awak pulak bimbo expired. Tak payah cerita pasal hartalah, sebelum ni awak merempat, kan? Dan kalau iman pulak… well, awak sendiri mengaku awak goda Taufiq.”
Bergenang air mata Aim bila satu per satu kelemahan dia diungkitkan oleh mulut asing. Hati dia sakit. Tapi belum lagi cukup sakit untuk dia hina balik betapa kejinya sikap Engku Sarfaraz.
Kadang-kadang dia tak faham status hati manusia yang suka hina makhluk Allah. Kenapa? Sempurna sangat ke dia dengan status anak halal? Sebab emak ayah dia buat dia dalam ikatan perkahwinan, benda tu buat dia jadi sempurna ke?
Kenapa? Ada butang ‘on, off’ ke yang menentukan tahap kemuliaan anak halal dan juga anak haram? Perlu ke dia cari anak haram juga semata-mata untuk jadi peneman hidup?
Kalau boleh buat benda tu, dah lama dia buat. Tapi boleh ke dia tanya orang lelaki ‘hei, awak anak haram ke anak halal? Kalau anak haram, kita couple nak? Baru sekufu sikit.’
“Engku Sarfaraz, saya tak pernah paksa Fiq kahwin dengan saya. Saya silakan Engku pergi paksa dia ceraikan saya. Saya boleh terima dengan reda sebab saya memang dah biasa hidup susah. Tu memang dah jadi makanan saya.
Setakat dapat pakai baju designer dalam rumah, ada pembantu rumah hantar makanan depan mulut saya, saya tak kisah.”
“Kalau saya boleh paksa dia, saya takkan rendahkan martabat saya kat sini cakap dengan orang macam awak. Apa kata awak aje yang mintak cerai dengan dia?”
Aim tersenyum sinis. Sikit sangat hujung bibir dia terangkat sampai Engku Sarfaraz tak nampak.
“This is the thing, Engku Sarfaraz. I might be a rejected daughter, but I’m not stupid. Yes, I do welcome you to force him to divorce me. Please, do that. But that’s it.”
“I take it you’ve met my lovely wife, Engku Sarfaraz?”
Satu suara yang tak asing lagi pada telinga Aim tiba-tiba muncul dari arah belakang. Ada nada penuh bangga di situ. Sarat.
Aim tunggu bunyi derapan kaki Fiq menghampiri posisi dia yang masih lagi tak berganjak bangun dari sofa. Engku Sarfaraz dah pun berdiri tegak sambil senyum pada Fiq.
“How’s she? Adorable, isn’t she?” tanya Fiq lagi sebelum Aim tengok tangan Fiq memeluk erat bahunya.
Masa ni, barulah Aim bangun untuk menerima ciuman ‘abang dah balik’ daripada Fiq. Sengaja dia cium Aim lama sikit depan Engku Sarfaraz bila dia ingat balik permintaan wanita tua itu tadi.
Sebelum hilang mana-mana pertimbangan yang masih bersisa, Fiq meleraikan ciuman mereka dan cuba sedaya-upaya untuk senyum pada Engku Sarfaraz. Tangannya dikemaskan pada pinggang si isteri.
“Hari ni special day agaknya. Engku Shah datang jumpa Fiq kat ofis tanpa buat appointment. And you’re here to meet my wife without an appointment too. What’s wrong? She’s my wife, you know? Nobody’s meeting her without my permission.”
Mula-mula suara dia memang mesra. Tapi bila masuk saja ayat kedua yang terakhir, nada dipenuhi amaran mula memberat pada suara Fiq yang sedia kasar, dalam dan garau. Dia tahu keberanian Engku Sarfaraz sedikit terjejas.
“Saja datang sini tanya khabar.” Engku Sarfaraz cuba bersikap mesra.
Sesekali bila bibir Fiq singgah pada dahi Aim, tidak dapat tidak, hati dia terbakar seakan disimbah gasolin.
“What? You don’t have a rebellious daughter to be taken care of? ” Fiq berubah jadi mesra balik.
Tapi mana-mana manusia yang normal akan tahu Fiq memang dah letak Engku Sarfaraz dalam zon ‘Manusia Yang Tidak Digemari’.
“Did she insult you, baby?” soal Fiq perlahan pada Aim walaupun dia tahu memang itu tujuan Engku Sarfaraz datang sini.
Dia menanyakan soalan tu sebab dia nak tengok reaksi Engku Sarfaraz dan juga jawapan daripada Aim. Dan dia harap sangat-sangat yang Aim yakin dengan kemampuan dia untuk bersikap jujur. Walau apa pun yang terjadi, dia tetap akan jaga Aim. Aim tak payah takut dengan orang lain sebab pada waktu ini, orang lain yang kena takut dengan Aim.
“Hmm, sayang? Did she insult you? Yes or no?” tanya Fiq sekali lagi sambil memberikan kekuatan untuk Aim supaya bercakap benar.
Lambat-lambat Aim menggeleng sebab dia tak nak timbulkan apa-apa masalah di antara keluarga Fiq dan juga keluarga Engku Sarfaraz.
Tapi bila dia tengok ada riak lega menyorok di sebalik ketenangan yang wanita bangsawan itu tampilkan, oh… lantaklah!
Sekarang ini dia nak tengok keyakinan Engku Sarfaraz pula semasa berdepan dengan Fiq. Manalah tahu kut-kut kuasa wanita bangsawan ni boleh lawan angin Fiq bila darah suami dia mendidih.
“Dia cakap adik tak ada kelebihan. Lepas tu dia cakap dulu adik hidup merempat. Ayah pulak banduan lepas tu mak bimbo expired.”
Dalam nada tenang, satu per satu Aim keluarkan balik apa yang Engku Sarfaraz cakap tadi. Dia tak fitnah. Dia cakap benda betul dan secara jujurnya, dia nak tengok kalau Fiq tak ada, Engku Sarfaraz berani ke tak cakap pasal semua benda tu kat dia.
Tapi ternyata, perempuan itu tak berani berdasarkan wajah dia yang serta-merta pucat bila Aim habis mengadu. Aim kerling sekilas untuk tengok muka Fiq yang bangga.
“Apa kata ni giliran saya pulak yang bagi Engku rasa apa yang isteri saya rasa? How about… Amani tu perempuan murah? Datang rumah orang lelaki tanpa dijemput, lepas tu menempel-nempel macam orang tak ada iman, tak ada ajaran mak bapak.
Why, Engku Sarfaraz? Engku tak ajar ke dia tatasusila macam mana nak hidup sebagai anak dara yang tak tercemar? This is my open declaration. I hate Amani with all my heart.
Dia masuk bilik saya pukul 4.00 pagi sambil pakai baju yang sangat seksi, tapi saya tak lalu pun tengok dia. She’s so clingy, her voice’s so pitchy I’d rather listen to the sound of chalk scratching the board. She’s so fake, so demanding, so hateful, so vengeful… and not to forget, unladylike.
Saya tak pernah fikir pun nak buat dia jadi isteri. Kalau Aim tak ada sekalipun, saya tetap akan ikat dia jadi tunang kalau dia nak sangat jadi tunang saya. Tapi kalau jadi isteri, sampai mati pun saya takkan anggap dia macam isteri betul. Dengar nama dia pun saya dah naik meluat.”
Ayat Fiq terhenti sebab tangan Engku Sarfaraz kuat memberikan impak pada pipi dia.
Aim tak sempat nak proses benda tu sebab dia tengah melopong dengar ayat Fiq yang agak… kejam. Dia nampak dada Engku Sarfaraz berombak menahan amukan.
Tiba-tiba Fiq ketawa sinis.
“First time orang hina Engku ke?” soal Fiq lantas menggerakkan lidahnya pada dinding pipi sebelah kiri. Oh, dia tak akan free-free dapat sakit macam ni. Dia akan pastikan Engku Sarfaraz bayar balik.
“Kurang ajar kau kan?”
“Get out. Go back and absorb everything. Bila dah rasa betapa nikmatnya kena hina tu, then come again for another round. At least, my wife didn’t slap you for your insults. She’s not low like you.”
“You will pay for this, Taufiq!”
“Come. Let me pay. You have nothing on me. I am the one who will make you pay,” kata Fiq penuh serius sambil menekan perkataan ‘I’.
Mana-mana manusia yang waras tak akan cari pasal dengan dia. Keluarga ke, tak keluarga ke… semua dia lawan kalau orang tu berani buat Aim sedih.
Bahagian ‘isteri tercinta YAM Tengku Taufiq Syahlan’ mana lagi yang mereka tak faham sampai berani datang sini dan hina Aim?
“Kurang ajar!”
“You came here, in our residence to insult us. And should I mention, without any invitation? Siapa yang kurang ajar sebenarnya?”
“Having power and privilege make you foolishly confident, young man.”
“And you desperately want that confident. Out. Before I call my security and drag you out of here. It’s quite humiliating, Engku Sarfaraz.”
Dia sedikit melepaskan tawa. Dengan mekap macam tu, dengan baju, dengan barang kemas yang ratus-ratus ribu… dia boleh bayangkan betapa jatuhnya maruah Engku Sarfaraz bila kena heret nanti.
Ada berlaku adegan tenung-merenung di antara mereka bertiga. Bermacam-macam emosi dipamerkan pada wajah masing-masing tapi Engku Sarfaraz tahu dia patut mengalah. Selagi dia berkeras, selagi itulah Fiq akan pastikan maruah dirinya yang mulia diinjak-injak.
“You should go and see her!”
“Yes. But with my wife’s consent.” Lambat-lambat Fiq menutur perkataan sebab rasa-rasanya tadi dia ada bagi tahu Engku Sarfaraz yang dia bencikan Amani. Tubuh Aim semakin rapat ditarik.
“Ask her.”
Dia tak nak dengar dah orang memperkecilkan Aim lepas ni. Dia harap dengan apa yang dia buat hari ini, semua orang akan tahu yang dia tak akan mempertimbangkan mana-mana individu yang buat Aim terasa hati.
“No, you won’t!”
“Then, get out.”
Hadi yang berada lebih kurang 30 kaki dari kedudukan mereka dipanggil menggunakan isyarat badan. Kepalanya dianggukkan sedikit; memberikan kebenaran pada Hadi untuk menyentuh golongan kerabat.
Dia perasan muka Engku Sarfaraz berubah jijik apabila Hadi semakin hampir menyentuh lengannya yang ditutupi lengan baju kurung sutera yang sangat mahal.
“Don’t you dare!” Jari telunjuk Engku Sarfaraz naik tinggi apabila dia mengundur ke belakang menjauhi Hadi yang masih lagi dengan muka beku.
“Let’s go, baby. Kita jalan-jalan kat Aquaria hari ni,” bisik Fiq perlahan pada cuping telinga Aim; menghantar mesej kepada isterinya supaya bersiap-siap. Dia tak nak Aim ingat lagi pasal hinaan Engku Sarfaraz yang tak berasas tadi.
“Abang, tadi dia cakap dalam telefon Amani ada…” kata-kata Aim terhenti sebab dia malu nak sebut mengenai perkara yang berlaku di gudang Royal Club. Langkah mereka lambat-lambat memanjat anak tangga menuju ke tingkat atas.
“Ada apa, sayang?”
Aim senyap sebab dia tak tahu nak cakap apa. Fiq buat keputusan nak tanya masa dalam bilik aje sebab dia tak nak bercakap tengah-tengah jalan.
Lebih kurang setengah jam kemudian, selepas mereka mandi dan bersiap-siap, Fiq tanya balik pasal tadi.
“Dalam telefon Amani, ada apa sayang?” tanya Fiq bila dia berpeluk tubuh sambil menyandar pada panel yang menyimpan deretan tudung bawal sutera Aim.
“Oh…” Itu saja balasan Aim bila dia cuba menyusun ayat dan juga menyusun lipatan tudung pada bahagian wajahnya.
Tangan Fiq mencapai bahagian hadapan lengan Aim. Segala pergerakan Aim terhenti bila dia tengok anak mata Fiq benar-benar meminta supaya soalannya tadi berjawab. Aim mengeluh panjang.
“Adik mintak maaf sangat-sangat sebab buat abang ada dalam situasi macam ni.”
“Situasi apa, sayang? Apa ada dalam telefon budak tu?”
Dahi Aim berkerut sedikit.
“Abang ingat tak malam tu masa kita kat Royal Club?”
Tanpa bagi Aim meneruskan ayat, segera Fiq melebarkan senyuman untuk memaklumkan Aim yang segala-galanya berada di bawah kawalan dia.
“Tak apa, sayang. Abang boleh uruskan.” Dia senyap sebentar.
“Gambar ke video?” tanya Fiq dengan senyuman yang menenangkan walaupun dalam kepala dia dah keluar muka Rey dan Farah. Celaka!
“Video,” jawab Aim hampir-hampir ingin menangis sebab lepas tu, Fiq dah tarik kepala dia untuk disandarkan di atas dadanya yang lebar.
“I’ve got you, babe. I’ve got you,” bisik Fiq berkali-kali sambil mengusap-usap bahagian belakang Aim dengan penuh kasih.
Dia perlu cakap dengan Hadi pasal perkara ni sekarang juga tanpa buat Aim curiga.
Lambat-lambat, dia meleraikan pelukan mereka. “Cepat pakai tudung, sayang. Abang pergi panaskan enjin kereta dulu.”
Bila Aim mengangguk penuh keterpaksaan, Fiq menghadiahkan satu ciuman pada dahi Aim.
Tak sampai dua minit, muka serius dia dah pun menghadap muka batu Hadi di pekarangan kediaman ibu bapanya.
“Delete apa-apa media yang dia orang ambik malam tu. This is a strict order. Do everything to make this right .”
“Everything, boss?”
Fiq mengangguk tanpa banyak berfikir. Dia tak kisah sangat kalau orang nak tengok dia buat apa sekalipun. Tapi kat dalam video tu ada Aim.
“Lepas dah wipe semua, I want him and his family off the street. Kalau dia pandai negotiate, good for him. But make it real good. Untuk Cik Farah… any membership yang dia ada, cancel semua. VIPs… everything. Brief Zach pasal ni dan mintak dia uruskan Rey aje.”
Hadi mengangguk sekali.
“Phone Amani. Erase semua data. The links, history… everything. Kita nak semua ni settle dalam dua hari. Money’s not a problem.” Tenang Fiq bagi arahan.
Dagu Hadi bergerak sedikit dengan penuh siaga. Dia tahu kalau Fiq sebut perkataan ‘strict order’, ini bermaksud Fiq nak dia sahaja yang dapat akses untuk benda tu. Diakui, untuk individu yang berpengaruh seperti YAM Tengku Taufiq Syahlan, dia bangga dapat jadi orang kepercayaan lelaki itu.
“Macam mana dengan Engku dan Puan Emma?”
“Hantar bodyguard dua orang. This time, jangan ikut dekat sangat. I’ll use Evoque for the mean time. Or Levante. Just keep an eye on these two,” bagi tahu Fiq perlahan dan ayat dia harus dihentikan bila tengok mata Hadi menghala ke arah sesuatu yang berada di belakangnya.
Teka Fiq, Aim dah keluar rumah Segera dia berpaling ke belakang lepas Hadi meminta diri.
“Baby, careful,” pesan Fiq bila tengok Aim sedang menuruni anak-anak tangga. Seriau betul tengok Aim panjat tangga tu.
“Iya, abang. Dah 21 tahun adik turun naik tangga, tak pernah jatuh lagi,” balas Aim sambil senyum tak nampak gigi.
Sampai saja pada tangga terakhir, tangannya dihulurkan pada tangan Fiq yang dah sedia menyambut.
“Wanginya isteri abang,” puji Fiq bila dia cium ringkas pipi Aim.
“Setakat ni morning sickness tak ada lagi kan, sayang?”
Aim geleng. Baru nak masuk tiga minggu dia bawa benih dalam perut. Tak bagi kesan apa-apa pun lagi.
Fiq cuba tunjuk muka gembira walaupun dia cuak apabila membayangkan imej Aim sedang muntah-muntah depan singki dalam bilik mereka. Tolonglah jangan ada fenomena tu.
“Kita nak pergi mana, bang?” tanya Aim.
“Aquaria, sayang. Kat KLCC. Patutnya minggu ni abang rancang kita pergi Mont Blanc, main luncur salji. Abang Ing dah inform pilot dia dah. Tapi…”
Fiq tak tahu apa yang patut dia rasa sekarang. Sedih sebab tak dapat bawa Aim jalan-jalan ataupun gembira sebab Aim mengandung? Dia tahu dia pentingkan diri sendiri.
Aim dengar tak dengar saja jawapan Fiq. Kepala dia masih lagi fikir pasal video tu. Macam mana dia nak jelaskan? Benda tu maruah dia dan Fiq. Kalau orang nampak dia, orang akan kecam Fiq tak reti jaga maruah isteri. Tapi dia tengok Fiq kat sebelah macam rilek aje, tak ada apa-apa. Siap nak keluar jalan-jalan lagi di petang hari.
“Abang, video tu macam mana? Nanti kalau mama papa nampak…” Aim tak habiskan ayat itu.
“Hari tu masa mama papa tanya pasal kita, abang cakap kita tak buat apa-apa pun sebelum kahwin. Nanti orang tahulah abang tipu. Adik dulu yang gedik dengan abang.”
“Ya Allah, sayang. Mana ada kita buat apa. Hisy, buat apalah fikir benda yang patut abang fikir? Hari ni kita santai aje. Makan Baskin Robin, jalan pegang tangan…”
Musykil Aim dengan Fiq. Dia terlampau fikir ke ataupun Fiq langsung tak kisah video mereka akan jadi tontonan umum? Memanglah dia orang tak buat apa-apa yang ekstrem kat dalam tu. Tapi tetap juga, dia duduk berdua-duaan dengan tunang orang.
“Abang, Engku Sarfaraz dah tengok video tu. Abang dengar tak ni?” Aim nak menangis.
Nanti Engku Sarfaraz cakap kat mama. Nanti mama pulak salahkan Fiq.
Genggaman Fiq pada stereng kereta dikuatkan bila dia geram dengan situasi sekarang. Tengok! Sebab ni lah dia tak suka kalau Aim bercakap dengan manusia yang ada lidah macam ular.
Memang betul video tu wujud. Dia dah lama syak. Tapi dia tak sangkalah pula ada orang hantar pada Amani. Padahal hari tu awal-awal lagi dia berkias dengan Rey yang dia tak nak buat Rey sebagai musuh. Jadi, Rey patut tahulah yang dia patut padam apa-apa yang ada kaitan dengan Fiq dan Aim.
“Abang tak malu ke? Abang ni dahlah ramai orang kenal.”
“Kita tak buat apa-apa pun, kan?”
Aim geleng bila dia sendiri tak tahu kenapa dia rasa malu sangat kalau emak tengok betapa gatalnya dia duduk berdua-duaan tunang orang lain.
“Malu…”
“Malu apa?”
Aim diam sebentar sebelum dia tarik tangan nya dari genggaman Fiq. Muka dia ditutup.
“Abang, malu abang…” Dia betul-betul rasa nak menangis. Kenapa Fiq rileks aje? Kenapa?
“Tu la. Kalau abang pesan jangan cakap dengan dia, dengarlah pesan abang. Ni memandai aje keluar bilik konon nak layan tetamu.”
“Tu tetamu pertama adik, okey. Mestilah adik nak layan.”
Fiq ketawa kecil.
“Tetamu ni bila kita jemput aje, sayang. Lepas ni ajak Pa datang rumah. Layanlah adik nak layan dia sampai lunyai pun. Abang tak kisah.”
Sekejap saja Aim gembira bila bayangkan Pa datang ke rumah. Tapi bila ingat balik pasal video tu, dia mengerang balik sambil hantuk-hantuk kepala pada dashboard.
Semua ni salah Fiq! Kenapa entah tiba-tiba masuk gudang cakap dia patah kaki, patah tangan semua? Tak fikir apa-apa, tangan dia spontan mencubit lengan Fiq. Dia tak rasa pun Fiq akan sakit sebab muscle dia tebal kat situ.
“Ouch! Kenapa tiba-tiba cubit abang pulak, sayang?”
“Abang la ni!” Jerit Aim 2.5 oktaf bila garisan mulut dia dah jatuh ke bawah. Dia malu.
“Kenapa abang pulak? Ouch!” tanya Fiq separuh ketawa bila tengok Aim betul-betul marah tanpa sebab-musabab.
“Siapa suruh abang masuk dalam tu? Balik ajelah. Abang datang situ naik kereta. Bukannya kena tunggu sampai hujan reda.”
“Siapa yang kerja lebih syif? Abang pergi cari la sebab masa tu adik tak balik lagi.”
“Macam mana nak balik? Hujan.”
Fiq sengih. Dia tak nak bagi tahu Aim pasal rancangan jahat Rey dan Farah.
“Abang nak hantar adik balik rumah la.”
“Leave me alone!” Dua-dua tangan dia dah tolak bahu Fiq.
“Sayang, abang tengah drive ni!” jerit Fiq dalam nada yang sama bila teruja tengok muka Aim tengah membara.
Semua darah dah berkumpul di bahagian muka. Lubang hidung pula asyik kembang-kempis. Dia tak tahu pun muka Aim masa marah sangat-sangat menarik. Selama ini dia tak pernah rasa nak buat Aim macam ni.
“Leave me alone!”
“Baby, you know kan dari situ abang boleh cari alasan kahwin dengan adik? So the answer is, I won’t leave you alone. Not then, not now, not ever.” Selamba saja dia cakap bahasa rojak.
“Tak nak pergi Aquaria!” Aim muncungkan mulut sambil angkat lutut pada dada. Dia tak kisah jadi budak lima tahun hari ni.
“Bukan adik bawak kereta pun.”
Bibir bawah Aim dimain-main perlahan. Dia tengok Aim macam nak senyum.
“Ala princess abang merajuk. Baring atas paha abang, meh.”
Dia tarik bahu Aim sambil tengok cermin pandang belakang. Kelajuan kereta diperlahankan. Apa-apa pun yang tengah Hadi buat sekarang, dia harap segalanya berjalan lancar.
Rey, Farah, Engku Sarfaraz dan juga Amani. Dia tahu dia kena buat sesuatu. Nak tercabut urat kepala rasanya ni! Kalau yang perempuan tu boleh tahan lagi la, tapi kalau Rey… darah dia menggelegak.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/343924

[REVIEW] BAYAR BALIK CINTA AKU

Bayar Balik Cinta Aku by aja

Ira Maiziera merupakan seorang pensyarah muda yang baru sahaja memulakan kerjayanya setelah menamatkan pengajian pada peringkat master. Berumur 27 tahun, sudah tentu ‘berkahwin’ akan menjadi keutamaan dalam hidupnya. Tambahan pula apabila rakan baiknya, Olfayanis tiba-tiba membuat keputusan untuk menamatkan zaman bujang.Tersepit dengan dilema perasaan sendiri di antara dua lelaki, Izzul dan Ejam. Ira cuba untuk tidak mengendahkan desakan daripada orang tuanya untuk berkahwin dengan mana-mana anak teruna kenalan mereka. “Yang mama suruh dia buat blind date dengan lelaki miang anak kawan dia sampai dua kali kenapa pulak? Kan dah kena gangguan seksual secara percuma!” Terdesak untuk menyelamatkan maruah diri, dia meminta bantuan daripada GG, seorang lelaki yang anehnya muncul dalam hidupnya berkali-kali secara kebetulan dan menjadi penyelamatnya.Namun, ada bayaran yang perlu dibayar untuk mendapatkan bantuan lelaki asing itu.Demi memenuhi janji yang telah dibuat dengan Olfayanis, dia harus melamar lelaki itu. “Kenapa GG bersetuju bila dia pergi buat lamaran terdesak tu hah?Dahlah masa tu awek GG ada sekali.Free-free minah tu melopong.Apa motif lelaki itu?” Kenapalah misi pencarian calon suami Ira Maiziera perlu melibatkan lamaran perkahwinan berkali-kali yang terpaksa ditolak daripada Ejam, desakan perkahwinan berkali-kali yang dibuat kepada Izzul dan lamaran yang terpaksa dibuat kepada lelaki asing bernama GG? Siapakah jodoh Ira sebenarnya? Bayar Balik Cinta Aku! Cinta siapa yang perlu dibayarnya?Izzul, Ejam atau GG?Hanya Ira Maiziera yang ada jawapannya.


Novel ini merupakan sambungan daripada novel Semanis Cinta Red Velvet karya penulis aja. Tetapi, kali ini penulis menceritakan kisah hidup Ira sebagai watak utama. Ira merupakan seorang lecturer yang bijak dalam pelajaran dan juga bijak mengharungi kehidupannya. Cintakan Izzul tetapi teman lelakinya itu langsung tidak bersungguh untuk berkahwin dengan Ira. Izzul sering buat janji kosong dan tangguh bab berkahwin setiap kali diajak Ira. Namun, ada sebab mengapa Izzul buat macam ni. Ejam pula cintakan Ira dan sanggup menunggu Ira selama 15 tahun tetapi tidak diendahkan Ira. Ira yang tertekan dengan perasaan ingin berkahwin telah melamar GG yang tak dikenalinya. Ira juga sering mencemburui kehidupan sahabatnya, Ofa yang cantik dan telahpun berkahwin dengan jutawan. Selainn itu, Ira juga tersepit dengan masalah keluarganya. Desakan ibubapa, ugutan kakaknya dan perkahwinan adiknya membuatkan Ira semakin rasa serba salah. Dapatkan eBook penuh untuk baca kesudahan novel ini. Kisah Ira dan GG yang menarik pasti membuatkan readers tidak bosan untuk membaca novel ini.

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/271644/Bayar-Balik-Cinta-Aku

[SNEAK PEEK] RINDU AWAK SEPARUH NYAWA

Rindu Awak Separuh Nyawa oleh Siti Rosmizah

“KASIH MAISARA!!!”

Bergema rumah banglo itu dengan suara jeritan. Seorang gadis yang baru hendak membuka pintu rumah terhenti.

Pantas dia berpaling dengan wajah merah padam, gara-gara terkejut diherdik begitu sekali. Bulat matanya menentang sepasang mata yang tidak berkelip memandangnya.

“Apa yang Kasih dah buat?”

“Sara pa… Maisara!” pintasnya.

“Tak kisahlah Kasih ke, Maisara ke, papa sedang bercakap dengan orang yang sama!” bentak lelaki separuh umur itu.

“Beza pa…” Bergetar suaranya.

Belum sempat papanya bersuara Maisara memintas dulu, “Kasih dah pergi bersama arwah mama. Yang ada depan papa sekarang, hanya Maisara. Papa dah bunuh Kasih macam mana papa bunuh mama!”

Maisara menekankan suara bersama api kebencian yang jelas di mata.

Berubah wajah Dato’ Raqib. Nafasnya ditarik dalam-dalam bagi menenangkan diri.

“Macam mana lagi papa nak terangkan pada Sara. Papa dah cuba sehabis daya untuk ubat arwah mama. Tapi mama yang tak nak. Mama tak nak buat rawatan susulan untuk penyakitnya. Dah puas papa pujuk. Sara sendiri pun dah pujuk mama, kan? Dan Sara tahu keputusan mama tetap sama.

Papa sayangkan mama, Sara. Terlalu sayangkan mama. 34 tahun kami hidup bersama. Bukan senang untuk papa teruskan hidup ini tanpa mama.

Tapi kita orang Islam, kita harus akur pada qada dan qadar Allah. Segalanya telah pun ditetapkan. Kita harus redha Sara.” Sayu nada Dato’ Raqib meluahkan rasa. Bergenang air jernih di pelupuk matanya.

Maisara mencebik. Kata-kata papa tidak langsung menyentuh hatinya.

“Sayang? Sayang apa kalau papa lebihkan kerja daripada nak ubatkan mama. Siang malam papa hanya fikir kerja aje. Sekarang, puaslah hati papa! Papa tak nak balik rumah pun tak apa, hadap ajelah kerja tu,” sindir Maisara selamba lalu melangkah keluar.

“Sara jangan biadab dengan papa!” Tinggi suara Dato’ Raqib.

Maisara terus membuka pintu tanpa mempedulikan papanya.

“Nanti! Papa masih ada perkara yang belum selesai dengan Sara,” tegasnya.

Maisara terhenti, wajah papanya tidak dipandang. Giginya diketap tanda geram.

“Kenapa Sara pandai-pandai pulangkan cincin tanda pada Auntie Khaty? Sara tahu tak, minggu depan Sara bertunang? Kerja mengarut apa yang Sara dah buat ni?” marah Dato’ Raqib.

“Mengarut apanya pa?” Maisara menoleh pada papanya dengan muka bosan.

“Papa sendiri cakap tadi, kita ni orang Islam kena percaya pada qada dan qadar Allah. Dah tak ada jodoh, kenalah terima. Yang papa nak marah sangat ni kenapa?” Mudah jawapannya.

Dato’ Raqib menggeleng.

“Papa boleh terima kalau jodoh Sara bukan dengan Aidil. Tapi mesti ada sebabnya. Auntie Khaty kata Sara datang rumah dia, bagi cincin lepas tu bagitau korang berdua dah tak ada jodoh. Lepas tu Sara pergi macam tu saja!” marah Dato’ Raqib lagi.

“Habis tu… takkan nak tidur pulak dalam rumah tu. Dah pulangkan cincin, baliklah,” gumam Maisara selamba.

Naik angin Dato’ Raqib mendengar. Anaknya dipandang tak berkelip.

“Kalau ya pun nak putus, kenapa tak bincang dengan papa dulu? Kenapa pandai-pandai uruskan sendiri? Keluarga Aidil datang meminang Sara secara beradat. Dan kalau kita nak putus sekalipun kena juga dengan adat. Bukan boleh main redah aje.

Lagipun tak ada siapa yang paksa Sara untuk terima Aidil. Sara yang beria-ia nak bertunang dengan dia. Padahal bukan papa tak nasihat suruh habiskan belajar dulu. Tapi Sara degil. Sara tak nak dengar cakap papa!” marah betul Dato’ Raqib.

Maisara membuat muka bosan. Papanya dijeling.

“Tak payahlah papa nak besarkan hal ni. Bukan dah bertunang pun, baru hantar tanda. Alah… orang kahwin pun boleh bercerai, inikan sekadar merisik. Tak payahlah nak mengamuk macam dunia nak kiamat.” Kasar bahasanya.

“Kalau Sara dah tak sayangkan papa pun, kesiankanlah papa, Sara. Papa dah cuba buat yang terbaik untuk Sara. Segala kehendak Sara papa ikut. Papa sanggup buat apa saja asalkan anak papa bahagia. Tapi ini ke balasan Sara?

Kenapa Sara sampai tak tahu nak jaga air muka papa? Sara tahu kan bapa Aidil, Uncle Halim tu kawan baik papa. Apa yang papa nak jelaskan pada dia? Sara tau tak, Auntie Khaty masuk hospital kena serangan jantung.

Sara bukan tak tahu dia ada sakit jantung tapi Sara tergamak buat macam tu! Kenapa Sara malukan papa sampai macam ni sekali?” tempik Dato’ Raqib.

Dum!!! Pintu rumah dihempas dengan kuat.

Dato’ Raqib terus memegang dada. Menyabarkan hati dengan perangai biadab anak tunggalnya.

“Sara! Sara! Motor tu…”

Maisara tersentak dari lamunan. Terus dia menekan brek kereta. Sekali gus insiden pergaduhan dengan papanya hilang sekelip mata.

Bam!!! Motor EX5 terbalik depan keretanya.

Pucat muka Qistina memandang Maisara di sebelah.

“Habislah, mesti jadi kes polis ni.” Qistina menggelabah.

Maisara buat muka relaks saja.

“Helo…” Qistina mengetip jari. “Perempuan… kau dah kena rasuk hantu gondrong ke?” bebelnya.

Maisara mengerut dahi. Pelik dengan soalan kawannya.

“Aku yang kena rasuk ke kau? Yang kau ni macam orang pecah air ketuban ni kenapa?” Maisara menyoal, geram!

“Hei Sara, kau ni biar betul. Yang kau langgar tu bukan tunggul kayu tau, tapi manusia. Agakagaklah kalau nak buat muka teratai layu di Tasik Madu pun. Entah hidup, entahkan mati mamat tu? Kau boleh relaks aje duduk dalam kereta ni,” tegur Qistina dengan muka bengang.

“Aku ni tak boleh tengok darah nanti pitam. Tak pasal-pasal pengsan pulak. Siapa nak angkat aku? Kau?” Selamba Maisara menjawab tanpa rasa bersalah.

Meluat pula Qistina mendengarnya. Alasan tak masuk akal! Dengan muka cuak dia membuka pintu kereta.

Kelihatan seorang pemuda dengan muka menyeringai menahan sakit bangun perlahan-lahan sambil mengangkat motornya.

“Encik tak ada apa-apa ke?” Takut-takut Qistina bertanya.

Tajam mata pemuda itu memandangnya. Makin tak tentu arah Qistina. Berkepuk dalam hatinya mengata Maisara.

Belalang kunyit betullah Sara ni! Dia boleh tak keluar dari kereta. Tak pasal-pasal aku yang kena hempuk dengan mamat ni kang!

“Kereta ni stereng sebelah kanan ke kiri?”

“Err…” Hanya itu yang terkeluar dari mulut Qistina.

Tapi dalam masa yang sama, dia menarik nafas lega. Mamat ini dah kenal pasti siapa pelaku utamanya hingga menyebabkan dia mencium jalan tar dengan begitu tragis.

Melihat muka pemuda yang semakin keruh itu, Qistina segera berkalih ke arah kereta. Berubah muka dia.

“Hei perempuan ni, memang aku bagi makan kapur barus kang. Suka hati dia aje tutup pintu. Buatnya mengamuk mamat ni, mati sia-sia aje aku,” rungutnya perlahan takut didengar pemuda itu.

Dalam masa yang sama tangannya mengetuk tanpa henti cermin kereta.

“Sabarlah, nanti pecah pulak cermin kereta aku,” tegur Maisara lalu menurunkan cermin.

“Ooo… cermin kereta kau pecah kau risau… kepala aku pecah kau tak kisah. Dah keluar! Pegi settle dengan mamat tu. Berkhayal lagi bawak kereta, inilah padahnya.”

Angin betul Qistina sampai kembang kempis hidungnya, marah! “Kan aku cakap, aku tak boleh tengok darah.” Maisara masih dengan alasan poyonya.

“Tak adanya darah. Lebih baik kau keluar sebelum aku yang naik darah!” arah Qistina dengan jari lurus menelunjuk pada kawannya.

Melihat Qistina yang sudah panas semacam. Maisara akhirnya mengalah. Dia keluar dari kereta tapi tidak pula dia mendapatkan pemuda berbaju t-shirt lengan panjang hijau itu.

Dengan muka lagak, dia menyandarkan badan di tepi pintu keretanya Volkswagen Golf GTI 2.01 sambil memeluk tubuh.

“Assalamualaikum… boleh bagi kad pelajar?” Serius suara pemuda itu.

“Waalaikumussalam… boleh, boleh…” Qistina yang menjawab.

Dalam masa yang sama, Qistina sudah terkocoh- kocoh mengeluarkan kad pelajar dari poket seluar sleknya.

Pantas dia menyerahkan kad pelajar pada pemuda itu. Maisara pula memandang pemuda itu atas bawah dengan muka yang masam.

Hmm… kulit hitam manis. Rambut… ada ke disisirnya semua dekat belakang. Baju t-shirt pulak butang sampai habis. Skemanya mamat ni. Hei, not my taste! Sempat lagi dia mengutuk dalam hati.

“Bukan awak? Dia…” Pemuda itu menunjuk ke arah Maisara.

Qistina dengan muka malu alah menyengih macam kerang rebus tak laku. Maisara terus membentak, “Apa hal nak bagi kad pelajar dekat kau?”

“Saya nak ambik nombor pelajar awak, saya nak buat aduan di Bahagian Hal Ehwal Pelajar. Awak tahu kan, ini kawasan kampus, tak boleh bawak kenderaan dengan laju. Nasib baik tadi saya sempat elak kalau tak dah patah riuk tulang saya.” Geram nadanya.

Tapi kata-kata pemuda itu tidak menggentarkannya. Dia mencebik bibir. Pemuda itu dijeling, benci!

“Hai, senangnya orang sekarang nak cari duit. Buat-buat jatuh, lepas tu berani pulak nak ugut. Cuba nasib, kan? Manalah tahu dapat seratus dua. Lepas duit makan seminggu.

Dia yang bawak motor buruk, tak boleh nak kawal. Kita pulak nak disalahkan,” kutuk Maisara dalam nada sinis.

Makin cuak Qistina jadinya. Lebih-lebih lagi bila terperasan muka pemuda itu yang sudah merah padam. Segera dia mendapatkan kawannya yang kepala batu itu.

“Sara, settle ajelah. Apasal kau nak cari gaduh pulak ni?”

“Settle apanya? Kau tak nampak motor buruk dia tu? Jangankan kereta aku ni lalu, angin tiup pun motor buruk dia tu boleh melayang,” kutuknya lagi.

Kelat muka pemuda itu. Wajah Maisara ditenung dalam. Makin kecik matanya memandang perempuan kekwat itu.

Qistina menyiku lengan Maisara.

“Mulut kau ni laserlah.”

“Apa pulak, aku cakap yang betul. Orang macam kau, mungkin boleh termakan tengok muka naif dia. Tapi dengan aku, sorrylah… tak jalan lakonan dia.” Maisara mencebik.

“Cik…” Pemuda itu bersuara.

Walaupun wajahnya nampak keruh namun masih terkawal nadanya.

“Kita ni orang Melayu, tinggi dengan adab sopannya. Lebih-lebih lagi orang perempuan. Tutur kata, bahasa, sewajarnya dijaga. Bukannya bercakap main ikut suka hati. Bahasa tu menggambarkan peribadi kita.”

Mengalahkan mata katak, macam nak terjojol biji mata Maisara memandang pemuda di depannya.

“Kau ingat kau tu dah baik sangat? Apa, orang perempuan aje kena cakap baik-baik? Orang lelaki boleh cakap biadab, tak payah jaga adab sopan?” Bertalu-talu Maisara melontarkan soalan dalam nada yang cukup keras.

Qistina mengerling Maisara, pelik melihat kawannya yang berangin semacam. Entah apalah masalah dia.

Pemuda itu menyorong motornya dengan langkah terhincut-hincut. Gayanya seperti malas hendak melayan perempuan perasan diva itu.

“Kan betul aku cakap, dia nak cuba nasib aje nak pau kita. Tak ada apa pun luka dekat badan dia.”

“Itu, tepi bibir dia kan luka,” sampuk Qistina.

“Alah… sikit aje. Saja nak buat kecoh, lepas tu nak bagi ceramah percuma pulak. Hish! Menyakitkan hati!” rengus Maisara lalu membuka pintu kereta.

Belum sempat dia masuk ke dalam kereta, pemuda itu bersuara tiba-tiba.

“Lutut saya ni luka. Tapi tak adalah teruk mana, mungkin kena jahit sikit aje. Tapi tak apa, saya maafkan kelalaian awak. Saya anggap saja awak rabun. Sebab tu awak tak nampak motor saya masa masuk simpang tadi. Sampaikan luka dekat lutut saya ni pun awak boleh tak nampak.

Segala kos rawatan saya akan tanggung sendiri. Saya tak akan tuntut daripada awak. Saya halalkan bahagian awak tu. Cuma kalau boleh, saya nak cakap sikit. Dalam Islam, agama kita dah ada garis panduannya. Jadi tak payahlah terikut sangat nak jadi orang putih. Tak ada hebat mana pun,” tutur pemuda itu tenang.

“Apa masalah kau ni? Dari tadi membebel aje! Kau ingat aku ni jahil sangat ke? Kalau kau dah teringin nak jadi penceramah. Kau pegi dekat tengah padang sana tu, kau pegi berceramah dengan orang lain! Aku nak tengok, ada tak orang nak dengar ceramah kau tu!”

Marah sungguh Maisara. Nafasnya turun naik dengan laju. Mencerlung matanya memandang pemuda berbaju hijau itu.

Dan yang makin menyakitkan hatinya bila pemuda ala-ala pak ustaz itu tidak pula menjawab. Dengan muka selamba dia menolak motorsikalnya berlalu dari situ.

“Aku tahu, kau nak cakap aku perasan nak jadi orang putih kan sebab aku perangkan rambut? So what? Suka hati akulah! Nak perang ke? Nak biru ke? Nak hijau ke? Ada aku mintak duit kau? Sibuk hal orang!” tempik Maisara dengan suara yang tinggi.

Pemuda itu berpaling. Boleh pula dia melempar senyuman pada perempuan yang sudah naik hantu itu.

Manis pula Qistina tengok senyuman pemuda itu. Dia pula yang malu-malu alah jadinya.

“Maaflah kalau cik terasa dengan teguran saya tadi. Tapi saya tak adalah pulak maksudkan itu. Yang saya maksudkan cara pertuturan. Tak perlulah ikut cara budaya lain yang terlalu vokal sampai tak kena tempat, hanya atas istilah freedom of speech.

Saya ikhlas sebagai saudara seagama, untuk ingat mengingati. Tapi kalau cik tak boleh terima. Saya tak boleh paksa.” Pemuda itu terus menyorong motosikalnya dan bergerak dari situ.

Tajam mata Maisara memandangnya. Baru dia hendak membuka mulut. Pemuda itu menoleh.

“Oh ya. Kebetulan cik cakap pasal rambut. Saya tak ada hak nak campur. Kalau cik rasa lawa dengan rambut perang macam bulu singa tu, itu hak cik, siapa saya nak tegur. Assalamualaikum.” Tanpa menunggu dia terus berlalu.

Kalau tak fikir yang bercakap itu lelaki memang dia serang cukup-cukup. Dia akan tampar-tampar mulut biadab tu! Dia akan sagat mulut celopar tu dekat jalan raya! Lantaklah kalau kena buang kolej sekalipun! Tak guna!

Bum!!! Pintu kereta jadi mangsanya.

“Waalaikumussalam…” Perlahan Qistina menjawab salam itu sambil matanya masih memandang si hitam manis walaupun sudah hilang dari pandangan.

Dark, tall and handsome. Itulah lelaki idamannya.

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/271640/Rindu-Awak-Separuh-Nyawa

[SNEAK PEEK] PELINDUNG SEORANG PUTERI

Pelindung Seorang
Puteri oleh Mia Kiff

ROSE duduk bersila sambil menyumbat maggi goreng dalam mulutnya. Geram. Bila jiwa kacau macam ni, hanya makan saja pengubat stres.

Nak makan yang lain, duit pun pokai. Hanya ni saja yang mampu. Begitulah kalau gaji cukup-cukup makan.

Akhirnya Rose kalah. Air mata turun juga. Mulanya menitik akhirnya menderu bagai air terjun. Dan maggi gorengnya kian habis.

“Arghhh!” jerit Rose melepas perasaan. Tension sangat!

Pintu diketuk berulang kali. Ish, siapa pula datang ni? Tania tak bawa kunci rumah ke?

Rose membuka pintu. Eh, tak ada pula orang. Tapi di depan pintu, ada nasi lemak daun pisang. Tiga bungkus dalam plastik.

Siapa yang bagi ni? Rose mengambilnya. Ada satu nota.

Untuk Rose.

Makanlah nasi, jangan asyik makan maggi je. Tak elok untuk kesihatan. Sayang diri tu, kerana ada yang masih pedulikan awak.

-?-
Rose hairan. Mana dia tahu, aku tengah makan maggi ni? Agaknya Tania kot. Baik pulak dia, padahal kami pun sama-sama pokai. Hurm, lantaklah. Aku tengah lapar ni, rezeki jangan ditolak.

Rose masuk semula ke dalam bilik. Apa lagi, melantaklah dia sampai habis semua. Bayangkan, dua minggu dia tak makan nasi. Dia cuma makan roti, biskut kering dan maggi saja.

Dah kenyang, sakit hatinya datang balik. Teringat hal pagi tadi semasa dating dengan kekasihnya.

Hurm, kekasihku suami orang. Sadisnya! Sob… sob…

“Tak sabarlah saya nak kahwin dengan awak. Saya tak pernah rasa bahagia macam ni tau. Harihari menanggung rindu. Tak jumpa dalam sehari, tak boleh duduk saya. Kalau 24 jam depan mata, mesti tak jemu-jemu pandang awak.”

Tersenyum segan Rose dibuatnya. Baginya, Firdaus calon suaminya yang tepat kerana mempunyai kerjaya tetap, bisnes, ada kereta Honda Accord dan dah stabil dari segala segi.

Sejak kenal Firdaus, Rose bukan saja mewah kasih sayang tapi lelaki ini selalu saja menghadiahkannya macam-macam. Rasa diri dihargai sebagai seorang wanita.

Lihat sajalah cincin dan gelang emas bertatah kan berlian yang berada di tangan dan lengannya ni. Bukannya murah harganya. Ditempah khas.

“Saya dah sedia nak kahwin dengan awak. Bila awak nak jumpa famili saya? Raya ni boleh?” Bersungguh-sungguh Rose bertanya. Soal cinta letak ke tepi, yang penting masa depan.

“Raya ni? Insya-Allah, kita balik sama-sama. Kalau boleh sekarang saya nak meminang awak tau, tak sabar saya. I love you, sayang!”

Sedang mereka berkasih-kasihan, tiba-tiba terdengar satu suara bernada keras.

“Meminang?”

Serentak Rose dan Firdaus memandang ke arah suara itu. Perempuan mana pula ni? Yang Firdaus apahal muka pucat semacam? Nampak ketara dia takut. Terbangun Firdaus dibuatnya. Panik.

“Nu…nu…nurul! Apa Nurul buat kat sini?”

Perempuan yang bernama Nurul itu dah macam nak telan orang. Dia meneran marah. Seriau Rose ditenung begitu.

“Oh, patutlah selalu balik lambat. Weekend pula asyik keluar aje. Perangai pun makin berubah. Bila tanya, busy dengan kerja konon, rupanya-rupanya busy dengan betina ni! Saya dah agak, abang dah curang dengan saya!” Nurul menengking sampai orang yang berada di restoran itu memandang mereka.

Terkejut Rose mendengarnya. Curang? Firdaus curang dengan aku? Siapa perempuan ni pada dia? Jangan-jangan isteri. Oh my god, katakan ini tidak benar. Katakan! Rose rasa mahu terkena serangan jantung. Nafasnya sudah semput.

Firdaus meraup mukanya. Dia memandang sekitar.

“Nurul, bertenang dulu. Jangan serang-serang macam ni. Semua orang tengok tu, ni tempat awam. Duduk dulu kita bincang!” Suasana yang tegang cuba dikendurkan.

“Berbincang kepala otak abang? Dah abang curang depan mata saya, abang nak suruh saya berbincang? Abang tahu tak, betapa hancurnya hati saya bila abang ucap ‘I love you’ pada perempuan ni?

Abang tak sedar ke abang tu dah berkahwin? Dah ada anak? Senang-senang aje cakap nak kahwin dengan perempuan lain. Habis tu kami ni, abang nak campak mana?” Meledak nada suara yang tinggi.

Air mata Nurul yang mengalir membuatkan Rose rasa dia sangat kejam. Terketar-ketar bibirnya menahan rasa bersalah. Dia, perampas suami orang?

Rose menyampuk, “Is…isteri? A…awak dah kahwin Firdaus?” Rose memandang Firdaus yang sudah mati akal.

Firdaus rasa serba salah melihat mata Rose sudah berkaca.

Nurul membalas geram, “Dia dah kahwin dan aku ni isteri dia. Dah 5 tahun kami kahwin. Kau tak sedar ke, kau dah kacau suami orang dan rosakkan rumah tangga kami. Betina jenis apa kau ni? Tak tau malu, perampas, dasar betina jalang!”

Firdaus tak sanggup Rose dituduh begitu. Bukan salah Rose, dia yang salah kerana merahsiakan statusnya.

Rose tergamam. Belum pernah lagi orang mencercanya sebegitu rupa. Jiwanya patah.

Firdaus menyampuk, “Nurul, please. Kalau you anggap I ni suami you, tolonglah. Jangan malukan I di sini, hormatkan I!”

Nurul tersenyum sinis.

“Nak hormat apa suami macam you? Dahlah makan minum, segala perbelanjaan kita, I yang tanggung.

Nafkah pun langsung you tak bagi, hal anakanak langsung you tak peduli, you nak I hormat you? Nak tanggung I pun tak mampu, ada hati nak pasang lagi satu.

Hei betina, ikutkan hati aku ni, nak aje aku tembak kau ni biar mampus. Betina perampas macam kau ni tak patut hidup. Selagi betina macam kau ni wujud, habis kacau-bilau rumah tangga orang lain.

Kau tahu tak betapa sakitnya hati aku sekarang? Betapa lukanya hati aku, suami aku ada betina lain? Aku sumpah satu hari nanti, kau rasa sakit yang sama!”

Rose tunduk dan hatinya retak seribu. Ya Allah, malunya. Ramai orang menonton dan menjuih mulut padanya.

“Saya minta… minta maaf kak. Sa…saya tak tahu, Firdaus suami orang. Ka…kalau saya tahu, saya tak akan…”

Pang! Selamat mendarat satu tamparan. Sebelum ni, asyik tengok drama saja sekarang rasakan sendiri.

“Kau ingat aku nak percaya ke? Tu kat lengan kau, gelang aku tau. Aku beli dengan penat lelah. Senang-senang aje kau pakai, kan? Tu cincin, cincin perkahwinan kami tau? Macam mana boleh ada kat jari kau?

Ni semua mesti abang yang bagi, kan? Tergamak betul abang, senyap-senyap ambik barang kemas saya, bagi kat betina ni.

Entah apa lagi barang yang abang bagi, saya tak tahulah! Macam saya langsung tak berharga di mata abang. Abang ni memang suami tak guna!” Nurul naik angin dan mengamuk. Dia menumbuk dada Firdaus.

Rose benar-benar tak sangka, sejauh ini Firdaus menipu dia. Dia lantas menanggalkan cincin dan gelang. Lalu meletakkan atas meja dan berlari keluar dari situ.

Air mata berderu-deru. Bukan saja harapan dan impian musnah, tapi harga diri yang tak seberapa sudah dipijak lumat.

“Hei sudahlah tu. Menangis buat apa lagi?” Tania, penyewa bilik sebelah menegur Rose. Dia tahu segala kisah cinta Rose yang tak kesampaian.

“Aku taklah sedih sangat putus cinta ni. Tapi aku sedih, kenapa orang yang aku harapkan mesti kecewakan aku? Kenapa impian kita nak dapat suami kaya tak kesampaian Tania?”

“Daripada kau tahu ditipu selepas jadi isteri dia, lebih baik kau tahu sekarang. Sekurang-kurangnya, kau sakit hati aje, tak ada luka!

Alah aku tahulah, kau tu bukannya cinta pun dengan Firdaus tu, kan?” Tania memujuk. Bilik sewa Rose diperhatikan. Kemas, walaupun sempit.

“Memang aku tak cintakan dia, tapi dia harapan aku tahu tak? Harapan untuk aku ubah nasib aku ni.

Dia tu macam, hero yang mampu keluarkan aku dari segala masalah hidup. Tapi rupa-rupanya, dia menambah lagi masalah yang aku ada.” Rose menangis lagi.

“Agaknya, dah takdir kita kot Ros? Sabarlah…” Tania memujuk.

“Mati-mati aku ingatkan, bolehlah balik raya kat kampung tahun ni sebab aku nak kenalkan calon suami yang kaya macam Firdaus tu, depan semua orang. Biar orang yang pandang hina aku, celik biji mata tu.

Tapi rupa-rupanya dia penipu. Nampaknya, raya tahun ni aku tak balik lagilah. Balik pun buat apa, buat malu diri sendiri aje,”

Rose menangis teresak-esak. Kain batik diambil dan dilap hingus yang meleleh. Nak buktikan dia berjaya dulu barulah balik, memang taklah jawabnya. Hidupnya masih sama saja, tak ada perubahan.

Tania melepas keluhan. Dia pun lebih kurang juga terjebak dengan suami orang. Isteri pertama siap melamar lagi jadi madu. Dia sedang berfikir sama ada nak terima atau tak.

“Niat kau tu tak betul, sebab tu kau asyik gagal aje. Nak bawak balik bakal suami yang kaya, sematamata nak menunjuk-nunjuk? Elok sangatlah tu.”

Betul juga cakap Tania tu.

“Habis tu, nak harapkan aku? Apa yang aku ada?”

“Kau ni, macam-macamlah. Hidup ni, jangan selalu merungut, itu yang rezeki lambat masuk. Kena sabarlah. Allah tahu masa yang tepat untuk tunaikan impian kita.”

“Iyalah. Tak cukup sabar ke aku selama ni? Tapi apa aku dapat?”

“Kau ni, sensitiflah. Suka sangat amik pusing apa orang kata. Kita ni, kalau nak turut apa orang cakap, baik mereput aje lagi baik. Cuba kau abaikan semua tu? Jadikan apa yang orang kutuk tu, sebagai pembakar semangat!”

“Kau cakap senanglah, kau tak kena.”

“Iyalah. Dahlah tu, tak payah sedih-sedih lagi. Lepas ni kau carilah bakal suami lagi. Mesti jumpa punyalah, kau kan cantik. Petik jari aje, ramai yang beratur pilih kau!”

“Banyaklah kau punya cantik. Asyik kaki penipu aje yang nak aku ni. Yang kat kampung aku tu, buat aku sakit jiwa! Pening kepala aku!”

“Oh, mamat psiko yang kau cerita dulu tu ya?”

“Argh lantaklah, pasal mamat psiko tu, aku dah lupa pun. Ni, Firdaus yang latest .”

“Iyalah. Aku pun tak sangka, Firdaus tu suami orang.”

“Aku lagilah tak sangka, Tania. Tengah seronok dia lamar aku tadi, tetiba bini dia datang serang terus. Hancur tau hati aku ni. Sampai sekarang trauma, malu rasanya nak keluar rumah!”

Banyak sangat bersedih dah macam selesema nada suaranya.

Rose mengerling Tania yang tenang. Dia anak yatim piatu, tak payah fikir apa dah. Fikir diri sendiri saja.

“So, kau tak balik raya lagi tahun ni? Apa besar sangat masalah kau ni?”

“Ala banyak kisahlah yang buat aku ni tak ada hati nak balik kampung. Bukan saja famili aku, tapi tekanan orang sekeliling lagi.” Rose memegang kepalanya yang sesak.

“Dahlah tu, jangan menangis. Kalau kau rasa tak mampu nak balik lagi, kau rayalah sini. Berdua dengan aku. Aku ni bukan ada sesiapa. Macam biasa, pagi raya kita kerja overtime. Boleh dapat gaji lebih sikit.”

Itulah aktiviti mereka setiap tahun menjelang raya selama tiga tahun berturut-turut. Mereka menyibukkan diri dengan bekerja untuk melupakan kesedihan beraya di perantauan.

“Aku pun rasa macam tu kot. Aku dah berjanji dengan diri aku, aku takkan balik selagi aku tak berjaya.

Aku nak buktikan pada mak, abah, adik, abang dan orang kampung, yang aku pun akan berjaya juga satu hari nanti dan membanggakan diorang. Tapi sayangnya, sampai sekarang aku gagal!” Rose menangis lagi.

“Kau ni, emosi sangatlah. Jangan fikir soal gagal sebab kejayaan tu, bermula daripada kegagalan tau! Semua orang yang hidup susah bukan sebab hidup dia, Allah tak berkat, tapi Allah sayang sebab tu diuji.

Kalau Allah senang saja bagi apa yang kau nak, kau akan lupa bersyukur.” Sedikit semangat diseru daripada pujukan Tania ni.

“Iyalah. Thanks Tania. Ikutkan aku ni, rasa dah takda hatilah nak stay kat JB. Rasanya dah tak ada benda yang aku cari kat sini. Rasanya rezeki aku bukan kat JB kot.

Tapi itulah, nak pergi mana? KL? Kalau boleh aku tak mau dekat-dekat, aku nak jauh daripada famili aku. Aku tak mau mereka tahu pasal aku!”

“Kita kerja kat Singapore nak tak? Sana, income masyuk.”

“Boleh juga tu.” Rose tertarik mendengarnya.

Telefon berdering namun Rose tak endahkan. Malas nak angkat. Mood pun ke laut. Tak cukup dengan itu, mesej pun bertalu-talu masuk.

Rose membelek telefonnya. Bukan saja panggilan daripada Firdaus tapi daripada mak di kampung.

Maafkan Rose, mak. Rose tak dapat balik lagi beraya tahun ni. Selamat berpuasa dan sela

Tania yang mahu keluar dari bilik ditegur Rose. “Eh Tania!Thanks belanja nasi lemak.”

Tania hairan.

“Hah, nasi lemak? Tak fahamlah!”

“Lah, bukan tadi kau letak depan pintu ke? Ni hah siap tinggal nota lagi.”

Tania mengambil nota itu dan membacanya.

“Bukan akulah…”

“Habis tu, siapa?”

Mereka saling berpandangan. Pelik.mat hari raya mak, ayah, abang, adik. Maaf zahir batin.

 

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/271648/pelindung-seorang-puteri

[REVIEW] BIDADARI SALJU

Bidadari Salju oleh Mia Kiff

Kayra mula berasa seram sejuk, bulu romanya meremang, dia rasa geli geleman. Tolonglah, jangan berbicara soal lelaki, cinta dan perkahwinan. Janganlah ada yang berani bertanya soal ini kerana dia tak pernah terfikir sama sekali ekoran dendam silam dan rasa rendah diri. Perjalanan hidup Kayra penuh berliku. Menempuhi zaman remaja yang amat menyedihkan. Diri di hina, keluarga di sisih oleh masyarakat. Semuanya angkara fitnah yang merobek maruah dan harga diri. Kayra hanya mampu menangis. Patutlah ramai yang memanggilnya bohsia, pelacur, perempuan balen. Dia popular dengan gelaran jijik itu. Lapan tahun berlalu, lelaki ini hadir semula dalam hidupnya. Jodoh cuba dijauhi, namun perancangan Tuhan tiada siapa yang tahu. Puas ditepis, puas dielak. Bekulah dirinya bagaikan bidadari salju namun ia tetap datang tanpa diduga.


Novel ini agak panjang jalan penceritaannya. Terdapat beberapa bahagian dalam novel sepanjang perjalanan hidup Kayra. Bermula dari umur 16 tahun sehingga umur 27 tahun. Lelaki yang pernah membenci Kayra kini amat cintakan dia. Plot cerita di dalam novel ini disusun dengan teratur dan imbasan kembali juga tidak mengganggu penceritaan tetapi terdapat banyak scene membuatkan readers perlu memahami cerita dengan betul. Bahasa yang digunakan oleh penulis juga agak straight forward. Bermula pada zaman sekolah,  Kayra Binti Ilias simiskin yang dibuli Hariz . Hariz juga mengedarkan kononnya gambar bogel Kayra sehingga digelar pelacur. Gambar tersebut sampai ke pengetahuan Pak Ilias dan Kyra dihukum seteruknya sehingga sampai tahap Kyra ingin membunuh diri. 8 tahun kemudian, Kayra bekerja di syarikat yang kebetulan milik keluarga Hariz. Hariz yang selama ini mencari Kayra untuk meminta maaf dan meluahkan rasa cintanya mula menggoda Kayra. Kayra melayan dengan motif untuk membalas dendam atas perbuatan Hariz terhadapnya 8 tahun dulu. Kemudian Kayra dan Hariz bertunang dalam paksa. Kayra cuba memutuskan pertunangan tersebut tetapi tidak berjaya. Rentetan pergaduhan dan pertelingkahan Kayra dan Hariz ditamatkan dengan berlangsungnya majlis perkahwinan mereka. Kehidupan selepas mereka berkahwin juga masih tetap tidak bahagia. Terdapat banyak konflik yang berlaku sehinggalah di hujung penceritaan novel ini. Novel ini recommended buat readers yang sukakan novel yang panjang jalan penceritaannya dan penuh dengan konflik. 

 

 

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/271642/bidadari-salju