[REVIEW] H.I.M.

H.I.M. Oleh Fazlyn Ridz

 

NURUL AFYRA… Bercinta dengan orang lain, kahwin dengan orang lain. Takdir mendatang apabila tunangnya Naquib memutuskan ikatan pertunangan sehari sebelum nikah. Tidak cukup itu, penghinaan diberikan kepada keluarganya. Dihantar seorang lelaki asing sebagai galang ganti. Dalam keadaan genting, Afyra bersetuju demi maruah diri dan keluarganya. Permulaan hidup bersama itu memang aneh. Lelaki itu tidak dikenali. Namun sedikit rasa dalam hati mengesan, ada kelainan pada keperibadian lelaki itu walaupun si suami berahsia entah kenapa. AHMAD FAKHRI RIZAL… Adik kepada Naquib. Fakhri rela menikahi Afyra demi beribu sebab. Cantik, datang dari keluarga kaya dan alim, itu antara sebabnya. Siapa kata hidup mereka tidak dilanda masalah pada permulaannya, namun ujian kecil itu tidak mampu menjadi kudis kepada mereka. Mereka semakin teguh membina ikatan cinta bersama. Sebaliknya, abang kandung dan ibu tiri, teman-teman yang disangka sahabat… mereka semua itulah yang menjadi barah dalam kehidupan Fakhri dan Afyra. Fakhri hampir terjatuh dalam hidupnya, namun ada seorang wanita yang setia di sisi. Itulah isterinya. Memberi semangat, menjadi penawar dan penglipur lara Fakhri. Fakri tidak pernah berputus asa. Dia seorang lelaki yang cekal. Dia dikurniakan Allah kepandaian. Kebijakan Fakhri mula mendapat perhatian. Dia mula bangkit semula sehingga membuka mata setiap orang yang merendah-rendahkannya. Hero In A Million! Dialah seorang lelaki istimewa di mata mentuanya. Hero kepada isteri dan anak-anaknya. Seorang sahabat kesayangan kepada sahabatnya. Juga seorang anak yang pemaaf kepada bapanya. Dia tidak sempurna. Namun lelaki seperti dia hanya ada satu dalam sejuta!

Novel karya Fazlyn Ridz ini sangat ringkas dan mempunyai jalan cerita yang sangat menarik. Novel ini tidaklah terlalu tipikal seperti novel-novel cinta yang lain. Admin enjoy membaca cerita ini apabila menghayati watak si Hero, Fakhri Rizal. Admin dapat membayangkan wataknya yang sangat ‘humble’ dan bertanggungjawab. Walaupun tanpa rasa cinta, dia bersetuju untuk menggantikan tempat abangnya Naquib untuk mengahwini Afyra. Afyra pulak bersetuju kerana ingin menjaga maruah diri dan keluarga. Mereka telah jatuh cinta tapi malangnya perkahwinan yang mereka bina telah diuji oleh ramai orang terutama orang-orang di sekelilingnya tanpa diduga. Apakah kesudahan yang akan berlaku? 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/266163/HIM

[REVIEW] BILA LAGU CINTA BERGEMA

Bila Lagu Cinta Bergema Oleh Wardina Aisyah

 

Membesar tanpa kasih sayang ibu dan nenek kandungnya, hidup Balkish sering saja dihiasi dengan airmata. Hanya kepada Batrisya si kakak kandung, seluruh harapannya disandar. Namun tatkala rasa cinta di hati dikongsi dengan lelaki yang sama, Balkish terpaksa mengalah dan melepaskan cintanya demi sebuah pengorbanan. Setelah bertahun masa berlalu, Balkish mula membina hidup yang lebih tenang di kota. Namun perkenalannya dengan Hariz yang digelar Mr. Alligator mula mencipta pelbagai warna dalam setiap harinya. Mr. Alligator memang bijak menggoda, tapi tidak pernah setia kepada satu cinta. Sungguh, Hariz memang layak disamakan dengan buaya! “I rindu nak dengar suara you, wajah you, and everything about you. You buat I macam orang gila!” – Hariz Segila-gila sikap Hariz, Balkish lebih tertekan dengan permintaan gila ibunya. Dia didesak supaya berkahwin secepat mungkin demi kebahagiaan rumahtangga kakaknya. Si ibu bimbang jika ada cinta lama berputik semula. Tapi dengan siapa dia mahu berkahwin jika calonnya langsung tiada? Namun tanpa Balkish sedari, ada cinta di hati kukuh terpatri. Kali ini bukan mainan, bukan kosongnya omongan, tapi sebuah perasaan nyata yang dipenuhi rasa cinta! “Tak ada yang mustahil, Balkish. I benar-benar cintakan you. I nak kahwin dengan you. Kalau you tak cintakan I… you boleh belajar untuk menyintai I. Kita kahwin ye?” – Hariz Dalam keadaan serba salah, tertekan dan terdesak, akhirnya Balkish bersetuju mengahwini Mr. Alligator yang tidak pernah tersenarai sebagai calon lelaki idamannya. Biarpun berkahwin tanpa cinta, namun Balkish tetap mengajar dirinya mencintai si suami seadanya. Namun badai rumahtangga melanda apabila dia menjadi kebencian si ibu mertua dan adik iparnya sendiri. Kehadiran Syarifah Ezora juga semakin menyukarkan langkah kaki Balkish yang ingin mengejar bahagia. Mampukah Balkish terus tabah melalui satu persatu dugaan demi sebuah cinta yang baru terbina? Dan bila lagu cinta bergema, masihkah dia mampu tersenyum bahagia?

Bagi admin, penulis novel ini bijak menghidupkan setiap watak-watak yang ada dengan konflik dan cabaran. Novel ini tidak membosankan kerana setiap bab yang ada mempunyai jalan penceritaan yang ada kelainannya dan sangat menarik. Watak yang dimainkan hero iaitu Harriz dan heroin iaitu Balkish sangat terkesan dalam hati admin. Balkish terpaksa bersetuju berkahwin dengan Harriz kerana didesak oleh ibunya utk berkahwin. Tetapi perkahwinan yang dibina tidak bahagia selamanya kerana Balkish diduga dengan sikap adik ipar dan ibu mertuanya.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/43118/Bila-Lagu-Cinta-Bergema

[REVIEW] BERKAT : RAHSIA HIDUP SENANG

Berkat: Rahsia Hidup Senang Oleh Aldzham Kamil

 

Keberkatan adalah sesuatu yang sangat berharga dan diperlukan oleh setiap hamba Allah. Ketika mana ramai orang mengidamkan kehidupan yang mewah dan senang, orang berimann mengimpikan kehidupan yang berkat, kerana dalam keberkatan adanya rahsia kehidupan yang tenang. Tanya hati, anda impikan kemewahan ataupun keberkatan?

Novel Berkat : Rahsia Hidup Senang yang ditulis oleh Aldzham Kamil banyak memberi kita pengetahuan bahawa setiap apa yang kita lakukan di dunia ini perlu ada keberkatan supaya segala urusan sentiasa dipermudahkan. Antara ciri orang yang ingin dapat berkat adalah dengan beriman dan bertaqwa. Banyak kisah yang berlainan yang disampaikan penulis sentiasa berlaku dalam hidup kita boleh kita jadikannya satu iktibar. Di dalam buku ini juga penulis berkongsi beberapa perkara yang menyebabkan hilangnya berkat dalam kehidupan seseorang itu. Antaranya ialah syirik kepada Allah, bermaksiat dan juga subahat. Jadi sebenarnya buku ini banyak lagi memberi pengetahuan secara khusus yang boleh kita belajar. 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/277331/berkat-rahsia-hidup-senang

[REVIEW] KALAU-LAH

Kalau-lah Oleh Ahmad Affzan Abdullah
Kau tahu, ketika kau GAGAL, macam-macam persoalan yang akan berlegar-legar dalam fikiran. “Apa yang aku buat salah?” “Kalau aku pilih cara lain, mungkin boleh berjaya.” “Kalau akau tak buat begini, mungkin tak teruk sangat.” Macam aku, sembilan tahun aku menyeksa diri memikirkan jawapan kepada persoalan-persoalan tadi, hidup aku jadi serabut. Aku kerap jatuh sakit, demam. Walaupun banyak benda aku cuba dalam hidup, aku tetap tak puas hati. Kenapa aku sangkut dalam perjalanan menuju kejayaan. Benda sudah jadi. Kau fikir lapan juta kali pun. Ia takkan berubah. Apa yang kau boleh ubah ialah masa depan kau, hidup kau yang sekarang.

Setiap ujian yang datang kepada kita tidak akan sama dengan orang lain. Mungkin ada yang lebih berat dari kita. Dan apabila kita gagal tak selamanya kita gagal. Inilah contoh perumpamaan yang cuba disampaikan oleh Ahmad Affzan Abdullah melalui novel Kalau-lah ini. Ya, gagal itu memang pedih tetapi Tuhan akan tunjukkan satu persatu hikmah di setiap apa yang terjadi. Yakinlah, setiap apa yang terjadi itu semua atas kehendak-Nya dan mesti ada sebabnya. Novel ini juga mengajar kita terus yakin dengan setiap doa-doa yang kita minta kerana insya-Allah pasti Allah akan kabulkan. Banyak lagi kisah dan pengalaman menarik yang penulis sendiri hadapi dan ingin berkongsi dengan kita semua supaya kita dapat jadikan sebagai iktibar.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/277289/Kalau-lah

[REVIEW] KEMBALI BERTUHAN

Kembali Bertuhan Oleh Ibnu Rijal

 

Bilakah kali terakhir kita menangis kerana Tuhan? Buku ini merungkai satu persatu kasih sayang Tuhan supaya rasa cinta kepada-Nya itu hadir dan mekar. Mudah-mudahan pada akhirnya kita akan sedar dan insaf untuk kembali bertuhan, bukan sekadar beragama. “Jika engkau datang kepadaku dengan membawa dosa-dosa yang hampir memenuhi bumi kemudia engkau bertemu dengan-Ku dalam keadaan tidak mempersekutukan-Ku dengan sesuatu pun, nescaya Aku datang kepadamu dengan memberikan ampunan sepenuh bumi.” Riwayat at-Tirmizi

Novel Kembali Bertuhan sangat padat dengan pengisian ilmiah bagi kita sedar tentang kebesaranNya. Kadang, kita sebagai seorang umat Islam alpa dan leka tentang kekuasaan Tuhan dan sering berpaling tadah. Kadang kita tidak yakin dengan takdir-Nya. Tetapi di dalam novel ini mengajar kita supaya sentiasa percaya dan yakin dengan ketentuanNya. Contohnya, novel ini ada menceritakan tentang seorang lelaki mengeluh kerana cacat penglihatan dan mennganggapnya sebagai satu hukuman. Dan sebenarnya ia merupakan satu nikmat kerana lelaki itu terlepas daripada dosa mata. Setiap ujian atau dugaan yang kita hadapi sebenarnya bukanlah Allah nak menghukum tetapi tanda dia menyayangi kita. Banyak lagi cerita yang menarik yang boleh dijadikan pendoman di dalam novel ini.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/277272/Kembali-Bertuhan

[REVIEW] MENTALITI MASIH JAMBAN

Mentaliti Masih Jamban Oleh Khairul Abdullah

 

 

“Kenapa masyarakat di dunia sebelah sana lebih baik daripada kita? Kenapalah nilai-nilai yang dituntut oleh agama dipraktikkan oleh mereka dan bukannya kita?”

Novel ini penuh dengan bahagian-bahagian menarik yang bertemakan mentaliti warga Malaysia pada masa kini. Setiap bab mempunyai kisah yang berbeza tapi penuh dengan kata-kata yang mendalam dan memberikan pengajaran dalam diri kita. Ia juga menunjukkan sikap diri kita apakah ia betul atau tidak seperti yang dikatakan di dalam novel ini. Admin setuju 100% dengan perkara yang cuba disampaikan oleh penulis buku ini. Tidak ada yang salah. Semuanya fakta. Memang rakyat Malaysia sekarang hidup hanya dengan kepentingan diri sendiri. Nak tahu apa isi kandungan yang terdapat dalam novel ini?

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/277288/Mentaliti-Masih-Jamban

 

[REVIEW] JODOH UNTUKKU

Jodoh Untukku Oleh Anne Wanie

NUR AIN… Jodohnya dipermudahkan. Tidak perlu hendak bercouple, tidak perlu hendak merancang bertahun-tahun. Hanya dengan mengangguk tanda setuju, semuanya sudah siap tersusun. Bukan kahwin paksa, bukan untuk berlakon. AHMAD FUADI… Suka cakap lepas, kerek dan sinis sudah sebati dalam diri. Sayangnya dia kepada Ain, ditunjukkan dengan cara tersendiri. Baginya, kalau sudah namanya isteri, kenalah terima semua perangai suami. “Eh, mana kulit ayam ni?” – Ain “Orang perempuan tak elok makan kulit ayam. Nanti lemak berkumpul kat punggung.”- Fuadi “Habis, orang lelaki lemak berkumpul kat mana?”- Ain “Nama aje doktor, takkanlah tak pernah belajar lipid metabolism dulu? Ke kau ni kaki tidur dalam kelas?” – Fuadi. Namun siapa sangka, kehidupan berumah tangga Ain tidak semudah seperti penyatuannya dengan Fuadi dulu. Kehadiran Sofea dan Danish mula mengucar-ngacirkan semuanya. Menjadi titik mula untuk derita dalam jiwa. “Abang ingat, senang ke Ain nak terima semua ni? Now, I wonder, antara Ain dengan Danish, siapa yang lebih penting.”- Ain “Stop Ain! You’re too much. He’s only two years old. Dia tak ada salah apa-apa. Tak sepatutnya dia terima kemarahan Ain.”- Fuadi Satu per satu ujian melanda. Memang mampu menggugat iman di dada. Kuatkah Ain untuk menempuh derita? Atau, sudah tiba masanya dia mencari bahagia? Ikatan yang tercipta, bukan bermakna dia jodoh kita. Mungkin si dia, hanya ujian semata, sebelum jodoh yang sebenar datang kepada kita. – Ain Kita hanya manusia. Tak ada daya untuk menilik siapa jodoh kita. Sekali ikatan tercipta, dialah jodohku selamanya. – Fuadi


Bagi admin, novel ini memang wujud perasaan marah dan beremosi bila baca. Pada permulaan bab ini, kisah jodoh antara Ain dan Fuadi sangat mudah dan terurus. Tetapi pelbagai konflik yang berlaku selepas mereka melayari alam perkahwinan. Kehadiran Sofea,  seorang isteri yg telah kematian suami tercinta, dia patut faham perasaan seorang isteri yg dah bersuami tapi mcm takde suami (Ain and Fuadi). Dia asyik berkepit dengan Fuadi suami si Ain. Si suami, Fuadi bagi admin Fuadi ni seorang suami yang dayus dan tidak bertanggungjawab. Kerana amanah, dia sanggup menipu isterinya bahawa Sofea adalah isterinya juga asalkan dia dapat menjaga Sofea dan Danish on behalf of arwah suami Sofea. Malah dia lebihkan Sofea lebih drpd isterinya, Ain. Dan watak Ain yang sangat mudah memaafkan dia terpaksa akur dgn arahan suaminya. Banyak makan hati, difitnah oleh suami sendiri sehingga dia minta cerai. Dapatkan Ain lari dari masalah ini? Mampukah dia bertahan? Dapatkan segera buku ini di https://www.e-sentral.com/ kerana ada promo sehingga esok!!

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/273525/jodoh-untukku