[REVIEW] TEN THINGS YOU NEED TO KNOW ABOUT COLLEGE

Ten Things You Need to Know About College by David House

Searching for a selecting a college or university is one of the most important activities you’ll undertake in your life. It determines much of your future as much as or even more than buying your first house, finding a soul-mate and getting married, applying for and accepting a new job and other major moments in your life. Paying for college is also the biggest purchase you’ll likely make in your life other than a house. Searching for a college to attend can be confusing, complicated, and time-consuming. The Ten Things You Need To Know About College provides you with information about colleges and universities that will help make your college search informed and successful.


I would like to take a moment to praise the author’s effort in trying to reach out and educate the public. The author’s open our eyes about what we need to know about college. Some people lost their way, what they need to do when they get offer from college/university.

This book also explain about strategic minded means that how you should plan where you’ll headed as institutions and how you’ll get there. College and universities are a lot like businesses. They work very hard to get students register at their places to make students aware about their college/universities . They tried their best to provide best facilities and campuses to their future students. So, as students, you need to need to be strategic and competitive as well, this is because you will face major competition and that’s means you need to market yourself too. You need to plots out strategy that consist of what you need to do, when you’ll do it, and how you’ll do it.

What makes you need to buy this book is that the author’s also share about you major of studies. The author explain, your major probably won’t define your life or your future career. Because there are plenty of people that what they do now does not same with what their major is. You need to be an explorer, open to new ideas, adventuresome, intellectually curious, mentally agile, and intent on finding something.

On top of that, this book also explain to you about study abroad. When you join a program to study abroad, you will get opportunity to live and study abroad. discovering what it’s like to be a foreigner is a challenging but mind-expanding experience. You should grab opportunities when your college/university offer a program to study abroad. You will learn so much about their culture, language and etc.

I highly recommend this book to students that just finish their high school or to people that wish to further their studies.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

[REVIEW] VAKSIN

Vaksin Oleh Prof. Dr. Azizi Ayob

 

Zaman ini, topik vaksin akan sentiasa menimbulkan pertentangan. Ada banyak dakwaan-dakwaan yang timbul. Melalui buku ini, penulis yang pernah terlibat secara langsung dengan pembuatan ubat-ubatan dan vaksin, menjelaskan hakikat sebenarnya.

I would like to take a moment to praise the author’s effort in trying to reach out and educate the public. With all the misunderstandings about vaccine brought up by certain groups of people, this book clearly does a good job to clarify and straighten things up.

Not only this book explains how vaccines is clinically made and strictly tested, it also mentions briefly about vaccine main components and pharmacological principles behind a vaccine. The explanations provided in this book are convincing and backed up by evidences that can correct common misperceptions about the adverse effects of vaccines, how vaccine works and its importance in ensuring public safety. The claim that doctors are conspiring with pharmaceutical company are clarified and showed to be irrelevant.

What makes this books even more special is that it also talks about vaccine from the perspective of Maqasid Syar’iyyah and usul Fiqh like the hukum of the vaccine itself and the hukum of vaccinating.

I highly recommend this book to new parents, parents and medical practitioners especially.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/303548/vaksin

[REVIEW] PUAKA BUNDLE

Puaka Bundle Oleh Ayda Arianna

 

Sedang asyik memilih baju di dalam guni, pak long dikejutkan dengan suara batuk kecil seorang lelaki. Berderau darah pak long apabila melihat seorang lelaki tua berpakaian Melayu serba hitam sedang berdiri di hadapannya. Pak long menelan liur, seram sejuk seluruh tubuhnya. Bila masanya lelaki itu ada di situ? Bunyi langkahnya langsung tidak kedengaran. Namun, bukan kemunculan tiba-tiba orang tua misteri itu sahaja yang mendebarkan dadanya, kerana apa yang sedang berlaku di dalam kedai bundlenya adalah lebih menggerunkan lagi. Pak long dapat melihat berpuluh-puluh rangka manusia berpakaian lusuh dan koyak rabak sedang memenuhi kedainya. Rangka-rangka manusia itu sedang merayau-rayau, seperti pelanggan yang sedang melihat-lihat dan memilih pakaian yang dijual. Pak long hampir terkencing di dalam seluar apabila tiba-tiba semua rangka-rangka manusia itu serentak menoleh memandang kepadanya! Kisah yang berlaku dalam buku ini mungkin pernah benar-benar berlaku kepada kawan kepada kawan kita, atau sepupu kepada kawan kepada kawan kita. Yakinlah, alam ghaib itu wujud. Ia sentiasa menjadi misteri kepada kita, dan rahsia kepada orang-orang yang dianugerahkan Tuhan untuk melihatnya.

Puaka Bundle. Cerita ni unik. Tahniah kepada penulis kerana dapat garap jalan cerita dengan baik, lebih-lebih lagi part mimpi dalam mimpi dalam mimpi yang ada di akhir-akhir cerita. Dengan aku-aku sekali tertipu dan berdebar.

Memang benar, perasaan kasih sayang terhadap seseorang itu mampu gerakkan diri kita untuk lakukan sesuatu di luar batasan, malah melanggar syariat agama itu sendiri. Terlalu banyak kisah-kisah seumpama ini berlaku di sekeliling kita, lebih dahsyat apabila bergelumang dengan ilmu hitam dan tiada rasa sekelumit mahu berhenti dan berubah.

Malah, untuk berkata reda serta menerima sesuatu takdir itu cukup payah sebenarnya. Cukup payah. I’ve been there. Jadi, thumbs up to the writer. Buatkan aku rasa nak baca banyak kali buku ni.

Dan pastinya, akan lebih berjaga-jaga untuk beli pakaian bundle selepas ini. hahaha.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

[REVIEW] PENJEJAK KRISTAL

Penjejak Kristal Oleh Simon Malik

 

Semasa Alzroc dan rakannya, Balder, menyusup lari daripada rombongan Akademi, mereka terjumpa sebiji batu yang mempunyai ukiran aneh di hadapan sebuah gua yang tidak ada tercatat di dalam peta. Madam Blu, seorang wanita tua penjaga arkib di bandar mereka memberitahu ukiran batu tersebut mungkin sudah berusia beribu-ribu tahun! Kerana teruja, Alzroc dan Balder memulakan misi mencari asal usul ukiran pada batu tersebut. Mereka kembali ke gua tidak bernama itu semula dan telah menemui lambakan kristal biru jauh di dalam gua itu. Tanpa mereka ketahui, gua itu mempunyai rahsia yang unik dan juga penjaga yang sangat menakutkan!

 


Memulakan cerita dengan gambaran ringkas kronologi ke atas bumi itu dilakukan dengan baik. Tidak

meleret, cukup jelas dan tepat demi membawa maksud ‘world-building’ yakni elemen penting di dalam penceritaan sebuah fiksyen sains dengan latar yang amat jauh berbeza dengan dunia nyata.

Penjanaan tenaga melalui kristal itu suatu idea sains yang menarik biarpun tidak berapa segar bahkan tidak begitu elok untuk bumi, tetapi eloklah dibangkitkan isu yang menyentuh hal-hal pemuliharaan alam sekitar ini. Ya, ini novela alam sekitar. Membawa mesej penting yang selari dengan isu perubahan iklim yang drastik mutakhir ini.

Watak-watak seperti Roc, Balder, Galena dan Vizia agak perlahan dibina karakternya. Dapat rasa novela ini sebenarnya sebuah novel yang dipotong. Mungkin pengembangan watak akan lebih menjadi kalau di dalam versi sebuah novel.

Moga-moga ia dapat dilanjutkan ke buku seterusnya. Premis ceritanya agak menyakinkan dan meninggalkan beberapa sub-plot yang perlu dikupas demi memahami lagi apa yang membentuk dunia yang digambarkan penulis. Hei, ia boleh jadi sebuah pemula novel fantasi sains yang epik kalau kena gayanya.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

[REVIEW] RAFIQUE’S GIRL

Rafique’s Girl Oleh Lynn Safiya
Rafique Azwar… lelaki yang digelar ‘mamat sejuk beku’ oleh adik sendiri, memang tidak pandai bercinta. Riaknya yang sentiasa serius serta perwatakan yang kaku membuat semua gadis yang pernah mendampinginya angkat kaki kerana tidak tahan dengan sikapnya yang beku dan tidak pandai mengambil hati. Sehinggalah dia bertemu Dhamira. Pertemuan pertama membuat Rafique gagal mengawal mata serta emosi. Namun, kemahuan hati yang sudah berbisik rasa, tidak mampu dituruti kerana percaya gadis itu sudah berpunya. Bukan pendiriannya merampas milik lelaki lain. Hati membengkak melihat kemesraan Dhamira bersama Danial dan bebas laku pasangan itu, sehinggakan dia mampu bertindak di luar jangkaan. Dhamira… gadis selamba yang memendam seribu rahsia. Rahsia yang menyimpan selautan duka. Bertemu dengan Rafique membuat dia tidak selesa. Pandangan lelaki itu mendebarkan hati. Hati yang disangka telah mati. Sedar yang Rafique sering bersangka buruk akan hubungannya dengan Danial, Dhamira tetap mendiamkan diri. Namun, tatkala rahsia akhirnya tersingkap, Rafique terkedu sendiri. “Korang tak malu ke?… Aku bukan sekadar sakit mata tengok korang dengan tak malunya bersentuh-sentuhan depan orang ramai, tapi aku pun dah terpalit dosa jugak sebab benarkan perkara mungkar berlaku depan mata aku!” – Rafique Tidak sempat meminta maaf, Dhamira ditimpa kecelakaan. Kecelakaan yang menyerlahkan kesanggupan Rafique untuk berkorban harta dan nyawa demi Dhamira. Maka atas alasan ‘hutang nyawa’ serta desakan Danial, Dhamira bersetuju menerima lamaran Rafique. Sukarnya meniti kehidupan rumah tangga apabila dua jiwa yang jauh berbeza bersatu. Rafique yang beku, serta Dhamira yang terlalu halus hatinya. Azam untuk menerima Rafique seadanya rupa-rupanya hanya di bibir sedangkan hatinya masih mengharapkan suaminya itu meluahkan rasa hati. Mampukah Dhamira menangani kecewa dalam hati? Mengapa kebahagiaan yang dicari Dhamira sering menjadi iri kakak sendiri? Betulkah Rafique tidak mencintai dia sedangkan setiap perlakuan lelaki itu mencerminkan sebaliknya?

Novel Rafique’s Girl ini berkisahkan tentang kekeluargaan, kasih sayang sesama adik beradik yang sukar ditemui sekarang. Rafique, seorang abang yang dingin beku sukar bergaul dengan adik kembarnya kerana faktor usia yang menjarakkan komunikasi tersebut. Sudah biasa bergerak sendiri tanpa adik-adiknya menjadikan peribadi Rafique dingin beku. Kemunculan Dhamira yang kontras dengan peribadi Rafique sedikit sebanyak memberi kesan peribadi dingin bekunya. Hubungan Dhamira yang rapat dengan adik kandungnya Danial sering disalah erti oleh Rafique. Keakraban adik2 kembar Rafique bersama Dhamira dan Daniel menimbjlkan cemburunya. Kehadiran Damia serta bekas kekasih Dhamira dikenali sebagai Kuzim juga merangkap abang ipar Dhamira, menimbulkan warna dalam hubungan mereka. Dapatkah hubungan Jiwa antara Dhamira dan Rafique bertahan? Karya ini mementingkan kepentingan ikatan kekeluargaan serta saling mempercayai terhadap pasangan masing2.
eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

[REVIEW] ADA APA DENGAN KARBALA

Ada Apa Dengan Karbala Oleh Bahruddin bin Muhammad

 

Apakah sebenarnya yang berlaku di Karbala? Sejauh manakah pula kita mengenali Saidina Husein, salam sejahtera dan keredaan Allah S.W.T ke atas beliau, yang merupakan watak utama dalam tragedi Karbala? – Adakah beliau hanya sekadar cucu Nabi s.a.w? – Adakah sayangnya Nabi s.a.w kepada beliau hanyalah seperti sayangnya seorang datuk kepada cucunya? – Apakah kelebihan-kelebihan beliau, yang terdapat dalam hadith-hadith Nabi s.a.w? – Sejauh manakah kita tahu tentang sejarah hidup beliau? – Apa pandangan politik beliau? – Siapa kawan dan lawan beliau? – Apakah sebenarnya yang berlaku sehingga menyebabkan beliau gugur syahid di Karbala? Apakah sebenarnya yang berlaku, sebelum, semasa dan selepas tragedi Karbala, berdasarkan kitab-kitab ulama Sunni? Adakah tragedi ini sesuatu yang patut dikenang, ataupun ia termasuk “barang yang lepas jangan dikenang?” Buku ini akan membantu anda dalam mencari jawapan kepada persoalan-persoalan tersebut.

Novel Ada Apa Dengan Karbala hasil karya Baharuddin bin Muhammad merupakan novel yang penuh keagamaan. Banyak kisah keagamaan yang menarik beserta doa-doa ringkas yang diselitkan untuk dikongsi bersama dan boleh dimanfaatkan oleh orang ramai. Yang menariknya novel ini juga menceritakan kisah-kisahdan sejarah nabi yang boleh dijadikan teladan.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/279044/Ada-Apa-Dengan-Karbala

[REVIEW] POTRET : WARKAH DARI HOKKAIDO

Potret : Warkah Dari Hokkaido Oleh

 

Sebuah potret telah menyimpan sebuah rahsia yang merentasi 3 generasi. Katsuro telah bertekad untuk membongkar rahsia potret tersebut seperti yang telah diwasiatkan oleh datuknya. Dengan bantuan Nabila dan Alif, mereka berusaha mencari kebenaran walaupun halangan menanti dihadapan.

Novel Potret : Warkah Dari Hokkaido merupakan novel ke-2 hasil karya Syauqie MK selepas novel Teroris. Kisah novel ini menceritakan tentang merentasi tiga zaman. Admin kagum dengan gaya penulisan si penulis kerana bijak meyusun jalan cerita dari zaman penjajahan jepun ke zaman tanah melayu dan ke masa kini. Dan setiap persoalan yang ada dalam novel ini akan ada jawapan yang jelas sehingga akan membuatkan pembaca tidak sabar nak tahu. Ketika mereka berusaha mencari petunjuk mengenai sebuah potret, terdapat perkara-perkara yang tidak dijangka terjadi. Apakah perkara tersebut? Siapakah orangnya yang menghalang dan apakah sebabnya?