REVIEW[MASIH SEPERTI DULU]

Masih Seperti Dulu Oleh Azleya Shadzalin

Yang tersisa hanyalah rindu. Rindu ini tak pernah terhenti walau janji tinggal janji. AYU RANIA yang baru pulang dari Abu Dhabi bersama tekad ingin membalas dendam terhadap suaminya, Ryan Hazeq yang telah meninggalkannya tanpa khabar berita sehingga mereka terpisah selama lebih lima tahun. Ayu Rania dituduh curang dengan lelaki lain sehingga suaminya sendiri meninggalkannya. Disebabkan itu, bapanya telah mengusirnya dari rumah tanpa menyelidik terlebih dahulu puncanya. Tanpa berfikir panjang, Ayu Rania mengambil keputusan untuk ke Abu Dhabi. Di sana, dia ditimpa kemalangan dan mengalami kecederaan yang teruk di wajah. Ayu Rania dirawat dan dijaga oleh sebuah keluarga angkat dari Malaysia yang menetap di sana. Setelah pulang ke tanah air dan berjumpa sesuai dengan Ryan Hazeq, keadaan berubah sama sekali. Ryan Hazeq kembali merayu kasih Ayu Rania dan ingin bersama semula dengannya. Ayu Rania yang menyimpan dendam terhadap suaminya berkeras tidak mahu bersama semula. “Now, what? You dah sedar yang you sayangkan I? Macam tu? Mudahnya rasa sayang you tu. Boleh timbul bila-bila masa So, akan tenggelam bila-bila masa jugak, kan?” ~ AYU RANIA ALLAH temukan kita semula pasti ada sebabnya. You tahu sebab apa? Sebab DIA mahu kita bina semula apa yang pernah hampir runtuh antara kita.” ~ RYAN HAZEQ Apakah kesudahan di antara Ayu Rania dan Ryan Hazeq? Masih mampukah mereka kembali seperti dahulu andai yang tersisa hanyalah waktu? Bagaimanakah penerimaan bapa Ayu Rania yang telah mengusirnya dari rumah sebelum ini?


Rania dituduh melakukan pekara tidak elok sehingga suaminya meninggalkannya selama lima tahun tanpa khabar berita. Rania mengambil keputusan untuk pergi ke Abu Dhabi dan diasana Rania mengalami kemalangan yang teruk di wajahnya.Setelah Rania pulang ke tanah air Ryan Hazeq kembali merayu kasih Rania Idayu dan ingin bersama semula dengannya. Walau bagaimanapun, Rania Idayu tetap berkeras tidak mahu bersama semula. Apakah kesudahan di antara Rania Idayu dan Ryan Hazeq? Masih mampukah mereka kembali seperti dahulu

 

 

 

 

 

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/275133/MASIH-SEPERTI-DULU

[REVIEW] DIA JANJIKAN SETIA

Dia Janjikan Setia oleh Wan Nur Najihah

 

MARINA KHADEEJA – Seorang gadis yang ego dan anti lelaki. Dia saksi penderitaan ibunya yang hidup bermadu. Lantaran itu dia memilih untuk hidup dalam keadaan bencikan lelaki. Bertahun hidup dalam dunia ciptaan sendiri, kehadiran Izzhan mula mengganggu hidupnya. Hanya kerana satu pertemuan, dirinya terus dikejar. “Keikhlasan memang tak nampak, tapi saya boleh buktikan dan awak akan rasa keikhlasan saya. Saya betul-betul nak kawan dengan awak. Seumur hidup saya tak pernah jumpa perempuan macam awak. Tak sangka wujud lagi.” “Tak sangka perempuan jahat masih wujud?” UMAR IZZHAN – Dia tahu Rina bencikan dia. Dia tahu Rina bencikan semua lelaki. Tapi dia tidak peduli. Hatinya sudah berkenan pada gadis sombong itu. Hati Rina perlu ditawan. Berkali lamarannya ditolak, tetap Marina Khadeeja yang dikejar. “Tolong bagi peluang pada saya. Saya akan buktikan tak semua lelaki macam apa yang awak fikir. Masih ada lelaki yang setia. Terima saya sebagai suami awak.” Mereka berjaya disatukan tanpa kerelaan Rina. Tapi kebahagiaan yang diimpikan tidak mudah dicapai. Bukan mudah untuk merubah Rina. Hati batu Rina perlu dileburkan. Hanya satu jalan. Kesetiaan! Dia perlu setia. Belum lagi mengecapi bahagia, kesabarannya kembali diuji. “Saya terima Ainul jadi isteri kedua abang.” “Kau penipu. Selama ni kau tak pernah cintakan aku. Cinta kau palsu. Cinta aku pada orang yang salah. Orang yang langsung tak hargai aku.” Kesabaran yang dibina akhirnya runtuh. Sejauh mana sayangnya kepada Rina akan kekal andai cinta sucinya dipermainkan? Apa yang menyebabkan Rina menyerahkan Izzhan kepada Ainul? Siapa sebenarnya Ainul? Dan berjayakah Izzhan merubah Rina?

 


 

Novel terbaharu karya Wan Nur Najihah ini terdapat sedikit kelainan dalam plot dan jalan ceritanya. Tidak terlalu tipikal seperti novel-novel cinta yang lain kerana terdapat beberapa plot twist. Admin enjoy membaca kerana penggunaan bahasa dan susunan plot cerita yang digunakan oleh penulis mudah difahami. Tetapi pada awal penceritaan, admin rasakan watak Izzhan terlalu perfect dan romantis. Jalan cerita dalam novel ini juga dapat dihayati dengan baik terutama sekali apabila melibatkan watak Rina. Admin dapat merasakan kebencian terhadap lelaki dalam diri Rina. Akan tetapi sekeras mana pun hati Rina, sebagai perempuan, Rina tetap cair dengan pujukan lelaki. Rina akhirnya menerima Izzhan di dalam hidupnya tetapi dijanji untuk setia bersama. Malangnya, nasib Rina seperti ibunya. Hadirnya perempuan lain di dalam rumah tangga yang dibina sangat mengecewakan hati Rina. Apakah kesudahan yang akan berlaku? 

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/272101/Dia-Janjikan-Setia

[REVIEW] BIDADARI SALJU

Bidadari Salju oleh Mia Kiff

Kayra mula berasa seram sejuk, bulu romanya meremang, dia rasa geli geleman. Tolonglah, jangan berbicara soal lelaki, cinta dan perkahwinan. Janganlah ada yang berani bertanya soal ini kerana dia tak pernah terfikir sama sekali ekoran dendam silam dan rasa rendah diri. Perjalanan hidup Kayra penuh berliku. Menempuhi zaman remaja yang amat menyedihkan. Diri di hina, keluarga di sisih oleh masyarakat. Semuanya angkara fitnah yang merobek maruah dan harga diri. Kayra hanya mampu menangis. Patutlah ramai yang memanggilnya bohsia, pelacur, perempuan balen. Dia popular dengan gelaran jijik itu. Lapan tahun berlalu, lelaki ini hadir semula dalam hidupnya. Jodoh cuba dijauhi, namun perancangan Tuhan tiada siapa yang tahu. Puas ditepis, puas dielak. Bekulah dirinya bagaikan bidadari salju namun ia tetap datang tanpa diduga.


Novel ini agak panjang jalan penceritaannya. Terdapat beberapa bahagian dalam novel sepanjang perjalanan hidup Kayra. Bermula dari umur 16 tahun sehingga umur 27 tahun. Lelaki yang pernah membenci Kayra kini amat cintakan dia. Plot cerita di dalam novel ini disusun dengan teratur dan imbasan kembali juga tidak mengganggu penceritaan tetapi terdapat banyak scene membuatkan readers perlu memahami cerita dengan betul. Bahasa yang digunakan oleh penulis juga agak straight forward. Bermula pada zaman sekolah,  Kayra Binti Ilias simiskin yang dibuli Hariz . Hariz juga mengedarkan kononnya gambar bogel Kayra sehingga digelar pelacur. Gambar tersebut sampai ke pengetahuan Pak Ilias dan Kyra dihukum seteruknya sehingga sampai tahap Kyra ingin membunuh diri. 8 tahun kemudian, Kayra bekerja di syarikat yang kebetulan milik keluarga Hariz. Hariz yang selama ini mencari Kayra untuk meminta maaf dan meluahkan rasa cintanya mula menggoda Kayra. Kayra melayan dengan motif untuk membalas dendam atas perbuatan Hariz terhadapnya 8 tahun dulu. Kemudian Kayra dan Hariz bertunang dalam paksa. Kayra cuba memutuskan pertunangan tersebut tetapi tidak berjaya. Rentetan pergaduhan dan pertelingkahan Kayra dan Hariz ditamatkan dengan berlangsungnya majlis perkahwinan mereka. Kehidupan selepas mereka berkahwin juga masih tetap tidak bahagia. Terdapat banyak konflik yang berlaku sehinggalah di hujung penceritaan novel ini. Novel ini recommended buat readers yang sukakan novel yang panjang jalan penceritaannya dan penuh dengan konflik. 

 

 

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/271642/bidadari-salju

[REVIEW] SAAT AKU BERPALING

Saat Aku Berpaling oleh Adry Tihani

Tidak mudah menjadi Nadhirah. Sejak kecil dia sudah biasa dicaci, dimaki, diherdik, dihina, didera dan dikecam. Malah mendapat bapa tiri kaki pukul dan kaki botol, babak pergaduhan antara Natrah dan Johan telah menjadi hidangannya saban hari. “Give me some money and I let her go.” – Johan “Kill her Johan! Do you really think that I would care?” – Natrah. Saat dirasakan dunianya gelap, muncul seorang lelaki menyelamatkannya. Dalam keterpaksaan, dia diterima dalam keluarga Tan Sri Malik dan Puan Sri Munirah. Fikirnya babak sedih dalam hidupnya akan berlalu pergi. Namun… “Kehadiran Nadhirah dalam keluarga ini adalah rahsia. Papa tak nak orang luar tahu pasal kewujudan dia. Faham?” – Tan Sri Malik. Beberapa tahun berlalu. Dia memilih untuk kembali ke Australia, menyambung pengajian di sana sambil meneruskan legasi ibunya. Di sana dia mengenali Imran. Lelaki yang mampu membuat hatinya yang mati kembali penuh dengan rasa. Dia mula menggantung harapan. “Jangan lah reject lamaran saya. Awak tak kesiankan saya ke? Kalau awak tolak, siapa lagi yang nakkan saya ni.” – Imran. Dalam diam, kehadiran Faliq, peguam muda a.k.a Penyamun Australia mengusik jiwa gadisnya. Dia terperangkap. Antara Imran dan Faliq, siapa yang harus dia pilih? “Saya sukakan awak. Sebab tu saya cari awak.” – Faliq Akhirnya rahsia yang merantai dirinya dan keluarga Tan Sri Malik terbongkar jua. Dia kecewa. Hatinya parah dilukai. Teganya lelaki yang dia sayang sepenuh jiwa merobek seluruh kepercayaannya. Dilukai berkali-kali, kali ini dia tekad. Dia jadi pendendam. Mengatur satu persatu rancangan asalkan hatinya puas dan dendamnya terbalas. Adakah Nadhirah berjaya dalam rancangannya? Apa yang terjadi pada keluarga Tan Sri Malik dan Puan Sri Munirah? Bagaimana pula kisah hidup Natrah dan Johan? Apakah hubungan Natrah dan Tan Sri Malik? Antara Imran dan Faliq siapakah yang layak bertakhta di hati Nadhirah? 


Novel Saat Aku Berpaling merupakan karya sulung penulis Adry Tihani. Hanya dengan membaca sinopsis sahaja telah membuat admin tertarik untuk membaca novel ini. Nadhirah merupakan seorang gadis yang sangat kuat dan tabah menjalani kehidupannya. Dibenci oleh ibu kandung sendiri, ditinggalkan oleh bapa kandung dan dihina oleh keluarga tirinya membuatkan Nadhirah menjadi seorang gadis yang kuat. Penulis juga membawakan kelainan dalam penulisan. Lain dari kebiasaan kebanyakan buku yang ada di pasaran yang hanya mempersembahkan kisah cinta semata-mata. Watak  di dalam novel dapat dipotretkan dengan baik sekali. Admin dapat melihat gelojak rasa dan gelodak jiwa Nadhirah. Dan apabila Nadhirah mengambil keputusan untuk berpaling dari keluarganya. Itu yang dipotretkan dalam keseluruhan novel ini. Kemuncak bila Nadhirah membalas dendam pada keluarganya. Storyline di dalam novel ini juga membuat admin ingin habiskan pembacaan tanpa henti. Cerita ini lebih difokuskan kepada watak Nadhirah dan kehidupannya berbanding kisah beliau bersama lelaki yang inginkan cintanya. Watak Nadhirah menjadi contoh bahawa wanita perlu kuat dan tabah untuk bangkit sendiri walaupun dikhianati oleh teman lelaki dan keluarganya. 

 

 

 

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/269530/saat-aku-berpaling

[REVIEW] CALON SUAMI BUAT NOVELIS

Calon Suami Buat Novelis oleh Eliza A.B

 

Nak cari calon suami bukan semudah ABC. Bukan macam pilih sayur di pasar. Kenalah pilih yang betul-betul sesuai dan kena dengan jiwa. Begitulah yang terjadi kepada Qaira Nur Imani. Cadangan Puan Noraini memperkenalkan dia dengan beberapa calon suami membuatkan dia rasa sesak nafas. Qaira Nur Imani, seorang novelis yang serik untuk jatuh cinta lagi. Cukuplah tiga kali dia kecewa kerana bertepuk sebelah tangan. Lantaran itu, pintu hatinya ditutup buat insan yang bergelar lelaki. Namun, perkara itu tidak menghalang Puan Noriani mencari calon suami untuk anaknya itu. “Selagi Aira tak bawa calon untuk ibu, selagi itu ibu akan kacau hidup Aira!” – Puan Noraini Bagi Qaira, nak cari calon suami bukan semudah ABC. Kenalah pilih yang betul-betul sesuai dan kena dengan jiwa serta dapat menggetarkan naluri perempuannya. Kalau boleh, dia menginginkan seorang suami sama seperti hero-hero dalam novelnya. Pertemuan dengan jejaka kacak Hadif Asyraf merubah hidup Qaira. Hadif yang juga mempunyai masalah yang sama dengan Qaira melamar Qaira walaupun mereka baru berkenalan. Bagi Hadif, dia yakin dengan prinsip 5B ciptaannya. Berkenalan, berkawan, bercinta, berkahwin dan bahagia. “Aku nak melamar kau jadi isteri aku. Kita kahwin?” – Hadif “Memang kita dah berkenalan. Kita pun dah berkawan. Tapi kita belum bercinta. Mana boleh berkahwin terus?” – Qaira “Kalau macam tu, kita kahwin kemudian kita bercinta. Aku nak jadi hero kau selama-lamanya.”- Hadif Qaira dalam dilema. Calon sudah ada tapi mampukah Hadif menjadi calon suami buatnya seperti yang diidamkan? Mampukah dia membuka pintu hatinya buat Hadif Asyraf buat kesekian kalinya?


Pertama kali admin membaca eBook ini, admin rasa tertarik dengan perkembangan jalan cerita dan perkembangan watak antara Qaira Nur Imani dan Hadif Asyraf. Dari benci antara satu sama lain hingga lah masing-masing akhirnya terjatuh cinta terhadap satu sama lain. Bibit-bibit percintaan mereka memang sangat sweet hingga bersemut eBook ni admin baca. Jalan ceritanya untuk suatu kejadian agak sedikit meleret dan dicerita berulang kali menyebabkan admin melonjak ke beberapa muka surat seterusnya ketika bacaan. Pada mulanya, Qaira sering kali menghadapi kekeliruan dengan hatinya. Manakala, Hadif pula cepat membaca naluri hatinya, dia cepat sedar yang dia sebenarnya dah jatuh hati terhadap Qaira apabila 3 bulan mengenali gadis itu. Disebabkan Qaira tidak pasti dengan hatinya, bermacam-macam hal yang terjadi selama perkenalan mereka. Admin rasa kesian pun ada terhadap kedua-dua keluarga Qaira dan Hadif kerana Qaira banyak kali buat masalah. Admin rasa mungkin ada antara kita yang boleh relate dengan apa yang Qaira hadapi. Qaira takut bertepuk sebelah tangan lagi sepertimana yang terjadi waktu dahulu sebelum dia berjumpa dengan Hadif. Admin kagum dengan keberanian Qaira untuk luahkan perasaan terhadap lelaki yang diminatinya dahulu kerana walaupun ini generasi yang baru, bukan ramai perempuan yang mahu dan berani untuk membuat langkah pertama. Tetapi jika dah namanya perempuan, maka akan terasa kecil juga diri apabila luahan hati dipandang sepi. Beberapa hari sebelum tarikh perkahwinan Qaira dan Hadif, Qaira menghilangkan diri selama sebulan. Memang remuk hati Hadif bila Qaira buat dia sebegitu rupa. Tapi kenapa Qaira melarikan diri? Apa sebenarnya yang terjadi? Nak tahu dengan lebih lanjut tentang novel ini?

 

[REVIEW] A MALAYSIAN RESTAURANT IN LONDON

A MALAYSIAN RESTAURANT IN LONDON by Tunku Halim

 

The new novel from the author of the bestselling collection HORROR STORIES. A child goes missing. On a hill stands a huge banyan tree. The story unfolds … Kenny Leong, a university student, and his two brothers open a restaurant in London.  His Irish friend, Trevor, helps out as a waiter. At first the restaurant is a failure but when the junior chef, Faizah, cooks up a new mysterious Malay dish, everything changes for them all. In this haunting tale of love and healing, we follow Kenny and Trevor from London to Seville, and then to Malaysia thirty years later.


The Leong brothers, James, Robert and Kenny from Teluk Intan are staying in London to finish their degree in accounting and economics. James and Robert are trainee accountants but they are bored with their job and decided to quit and open a Malaysian restaurant in London. Concerning the low profit generated from the restaurant, they decided to close the restaurant for good. For the last week of closing the restaurant, they served special malay dishes for their customer and a junior chef at the restaurant, Faizah, cooks a mysterious dish called Hunger Pangs. Some people believed that the dish healed their illnesses but the magic isn’t actually from the dish, but from Faizah herself. Whether Faizah is gifted or cursed, you may have your own opinion but this novel depicts the sorrow of a healer and a lover between Faizah and Trevor.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/53712/a-malaysian-restaurant-in-london

[REVIEW] TIPS ON HOUSEMANSHIP YOU WISH YOU KNEW BEFORE

TIPS ON HOUSEMANSHIP YOU WISH YOU KNEW BEFORE BY Zarida Hambali, Faridah Idris, Rafidah Hod

Understanding what it feels like to go through the hard, challenging life as a young house officer equipped with knowledge but with zero experience, we strive to come up with the best tips and important highlights to ensure your journey through housemanship is less painful. Chapters covers all the major postings as well as providing useful insights into radiology, anaesthesiology and pathology-related matters. We have also incorporated a chapter on how to cope with housemanship. Knowing how stressful it can be – fear of the unknown, unexpected, unfamiliar working conditions in the hospital may be detrimental to those who do not posses good survival skills. This book is specially dedicated to our students who are just about to venture out into the thrilling and challenging world of housemanship.


A good informative book for houseman students. It is a mini guide for you to pass through your journey as a houseman. Let me share with you few of the tips that might came handy when you encountered the real situation.

SURVIVING THE MEDICAL POSTING

“Whenever a doctor cannot do good, he must be kept from doing harm” – Hippocrates

When starting in any speciality, there are always key elements that will define you as either a superb or a substandard house officer. From any housemanship rotation, the first impression of your performance usually gives one a general idea on how you may perform or be perceived for the duration of your residency. So it is of paramount importance that you start your posting fully prepared.

Medical posting has always been viewed as one of the more difficult departments to work in as a house officer. A myriad of patient presentations, social challenges that often accompany certain patients or even the daily workload often overwhelm the underprepared, so it is important to be ready and to accept the fact that in the coming 4 months your social life will be virtually non-existent. It is also important to note that medical departments vary from hospital to hospital. The bigger teaching hospitals will usually have dedicated subspeciality wards, where as the smaller ones will have a diverse patient profile in their wards.

The purpose of this guidebook is not to (re)teach you the minute details of diseases, nor to tell you the steps of doing a procedure, but to arm you with enough knowledge and “know how” to ensure your time as a medical houseman is bearable, if not enjoyable.

GENERAL OVERVIEW/BLANKET RULES

Medicine posting is very wide. You can see a stable patient to the very ill one sits next to each other. Quite often, that you have to attend collapsed patients whom you saw stable few minutes previously. Thus, it is not easy to provide guideline on all cases in medical posting.

However, generally all patients who are admitted to medical department need daily assessment of few common parameters to help in monitoring the progress and stratify the risks of the patients. In general, these are things that are a MUST in all patient in medical wards :

Vital signs – Blood pressure (BP), pulse rate (PR), temperature, weight and oxygen saturation level (SPO2).
The fluid balance charting (input-output chart).
Electrolytes balance – mainly all the blood parameters from investigations, arterial blood gases (ABG).
Sugar monitoring – which always been forgotten if the patient is not diabetic.
Infective parameter mainly from full blood count (FBC), C-reactive Protein (CRP) or erythrocyte sedimentation rate (ESR).
One of the core business in medical posting is also abundant blood taking and procedures. Therefore, standard universal precaution should be routinely practised everytime you need to do it!

Always refer to your senior or supervisor if you are not sure or you already failed few attempts on the procedure especially blood taking. Please do not try to be hero by doing things you are not capable of. Sharing is caring! And please know your limit.

We listed some common cases and common do’s and don’ts for your guide.
Enjoy your medical posting!

“The physician should not treat the disease but the patient who is suffering from it” – Maimonides

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/203390/TIPS-ON-HOUSEMANSHIP-YOU-WISH-YOU-KNEW-BEFORE