[REVIEW] UPDATE IMAN LAJU-LAJU

Update Iman Laju-Laju Oleh Ahmad Damha

Jahanam Niat Mulia Timah Hamit cuti hari tu. Dia duduk saja-saja kat rumah.Badannya tak sihat, nak pergi kerja pun liat. Dah sangap tengok TV dari pagi, nak tidur pulak awal lagi, dia pun pasang laptop, nak melayari Internet katanya. Dia buka blog-blog orang, dah bosan baca gosip-gosip artis dan sebagainya, dia pun buka youtube pulak. Nak try dengar ceramah-ceramah agama niat asalnya. Kot- kot ada ilmu boleh dapat sebelum mengantuk matanya. Nak eja “ceramah”, dia pun taip c….baca seterusnya 119 ——————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————— Unta from Australia Mus: Alhamdulillah ustaz, saya dah pun sempurnakan ibadah korban saya tahun ni. ustaz: Alhamdulillah, bagus. Enta Korban lembu ke kambing? Mus: Unta, ustaz. Kebetulan ada kenalan saya jual unta. Tapi itulah, ada usykil sikit…..baca seterusnya 25 ——————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————- Buang Kotoran Degil Ahmad Damha: Dari tadi saya tengok awak termenung kat situ. Apa yang awak tengok dalam mesin basuh tu, Mah? Nanti dah siap basuh, mesin tu berbunyi, Mah. Tak payahlah awak tunggu. Timah Hamit: Bukanlah, abang. Bila lama-lama Mah tengok baju-baju dalam mesin ni, Mah terfikir. Macam nilah gamaknya orang islam dalam neraka nanti…….baca seterusnya 36 ——————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————- Sayang Mucuk Laju-laju Awie taip SMS: “Tayangg masih marah kt B? Dh sminggu Tayang majok ngan B. B tau B salah. sorry Tayanggg…B separuh mati windukan Tayangg..B sayang Tayangg sgt2.” Dah siap taip, Awie send SMS to “Mucuk”. ‘Mudah- mudahan dia maafkan aku.’ Selang seminit, Awie dapat SMS daripada Mus……baca seterusnya 109


Update Iman Laju-laju menceritakan pelbagai kisah dan disebalik kisah tersebut sebenarnya ada perkara yang hendak disampaikan untuk kita jadikan teladan dalam kehidupan seharian kita semua. Novel ini sangat ringkas dan tidak jemu untuk kita membacanya. Ketika saya membaca setiap kisah di dalam novel tersebut, banyak sebenanrnya yang membuat saya terkilan dan jadikan iktibar dalam diri saya. Mesej-mesej yang disampaikan tu begitu mendalam dan boleh kita menelaah dan memperbaiki diri kita sebanyak mungkin. Antara kisah menarik yang ada adalah mendidik anak dari kecil, beza pahala dan dosa, kasih seorang ibu kepada anak-anaknya, bersungguh-sungguh dalam membuat sesuatu, kisah kucing pembawa rezeki dan banyak lagi. Paling best novel ni banyak bagi nasihat dalam bentuk pantun yang sangat menarik. Banyak juga benda yang saya peroleh dalam novel ini. Nak tahu apalagi menarik?

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/277346/Update-Iman-Laju-Laju

 

[REVIEW] AKU BUKAN MISTRESS

Aku Bukan Mistress Oleh Acik Lana

 

Mya Arlissa terperangkap dengan permainan dunia yang kejam. Dia tercampak ke dunia yang kelam dan gelap tanpa kerelaan hatinya. Tangan yang disangka boleh memimpinnya ke arah yang lebih lurus, rupanya tidak berbeza seperti lelaki lain yang hidup berajakan nafsu. Dirinya tergadai kepada Mikail, lelaki tampan yang kaya-raya dan menjadi buruan ramai wanita.


Bagi admin novel ini penuh dengan pengisian dan jalan cerita yang agak berat. Setiap watak yang ada di dalam novel ini dapat memberi kesan dalam diri kita. Kisah yang diceritakan mempunyai kelainan masing-masing dan menjadikan cerita ini menjadi lebih menarik. Mya Arlissa punya nama indah yang tak seindah kisah hidupnya. Terperangkap dalam dunia kotor itu bukan kehendak hatinya tetapi apakan daya. Mujur ada sang penyelamat, si ‘hero’ yang muncul dalam kelam. Tetapi siapa sangka, Mikail sama saja seperti yang lain, hidup bertunjangkan nafsu dunia. Setelah dua tahun berlalu, Mya sedar hidupnya diselebungi dosa dan dia ingin berubah. Tetapi semakin dia ingin lari jauh semakin Mikail tidak mahu melepaskannya dan bukan itu sahaja kehadiran lelaki dari kisah lama dia dan juga tentangan daripada ibu Mikail membuat hidupnya semakin sukar. Ramai yang mahukan dia. Mikail juga ada rahsia masa silam. Bolehkah mereka hidup bersama? Siapa dia di hati Mikail? Bila Mikail halalkan hubungan mereka, adakah bahagia mula hadir dalam hidup Mya?

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/183588/aku-bukan-mistress

[REVIEW] SWEET DREAMS

Sweet Dream Oleh Acik Lana

 

Putri – Gelaran seperti Ratu Kelam Kabut, Minah Clumsy sudah cukup sinonim dengan dirinya sejak kecil lagi. Habis semua tiang dan dinding dia langgar, malah sudah banyak kali dia jatuh tertonggeng ke dalam longkang. Bernasib malang atau dia memang punya masalah koordinasi fizikal tak balance? . Namun beberapa siri kejadian malang tiba-tiba berubah dengan kemunculan seorang jejaka misteri yang sering menyelamatkannya. Tak sempat mencium tanah, tubuh dia sudah disambut. Tak sempat tergolek, tangannya sudah dipaut. Pelik, lelaki itu mutant atau superhero? Datangnya sering tanpa isyarat. . “Just tell me, kenapa you selalu muncul bila I susah? Macam mana you tahu semua benda tu akan berlaku?” ~ Putri. . . Qash Adam – Kesengsaraan hidup di zaman silam membuatkan dia kemurungan dan hidup dalam pengasingan. ‘Anugerah’ yang dikurniakan membuat seluruh tubuh rasa terbeban. Dihina, difitnah, dicaci kerana punya ‘kuasa magis’ membuatkan dia menolak sebarang bentuk hubungan dengan manusia. Dia tertekan, ini kelebihan atau satu sumpahan? Mimpi yang datang bukan biasa-biasa. Datangnya dengan segunung tanggungjawab yang terlalu besar. . Namun kemunculan seraut wajah dalam mimpinya meletakkan Qash dalam keadaan keliru. Siapa gadis itu? Apa hubungkait antara mereka berdua? Dan dari satu pertolongan ke satu pertolongan mula menjelaskan maksud yang tersirat disebalik mimpi. Pentingkah kehadiran perempuan bernama Putri dalam hidupnya nanti? . “This might sound weird, Putri. But I’m different. Diri I tak macam orang lain.” ~ Qash Adam Banyak peristiwa lucu, pertelingkahan dan salah faham berlaku apabila si malang bertemu dengan si adiwira. Rahsia demi rahsia terbongkar. Namun sebanyak mana pun perbezaan antara Putri dan Qash, ada perasaan halus mengikat hati mereka berdua. Berkahwin kemudian bercinta. Tapi di pengakhirannya… bagaimana?


Sebuah novel yang bergenre romantik. Ia memang mencuitkan hati setiap pembaca lagi- lagi di bab dimana mereka melayari alam perkahwinan. Pelbagai unsur yang ada. Ada yg lucu, romantik, misteri. Lepas baca novel ni, pasti anda semua teringin nak kahwin……Bukan itu sahaja novel ni juga menceritakan tentang kehidupan berkeluarga yg berpecah belah, salah satunya ayah si heroin yang bermasalah dan setiap jalan cerita ini dapat memberikan pengajaran dalam diri kita. Nak tahu apalagi menarik?

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/277210/Sweet-Dreams

[REVIEW] MY MR.LOVE

MY MR.LOVE Oleh Cyda Yusof

 

Alya; di usia 30 tahun, hidupnya yang bahagia tiba-tiba menjadi kucar-kacir apabila soal kahwin menjadi isu utama oleh keluarganya. Kehadiran Mak Ngah yang menjadi match maker, kedinginan Encik Zafril, kehadiran kembali Razul yang menuntut kembali cinta Alya. Semuanya membuatkan Alya semakin buntu untuk memilih. “Oh Hujan bunga di Kuala Lumpur! Siapa bakal jodoh aku sebenarnya?-“- Alya


Kisah dimana seorang gadis bernama Alya yang bahagia dengan kehidupan solonya. Akan tetapi ramai orang disekelilingnya lagi-lagi ahli keluarganya yang menitikberatkan tentang jodohnya termasuklah ingin perkenankan dia dengan seorang lelaki. Dalam keadaan itu juga hadirnya beberapa orang lelaki termasuklah bekas kekasihnya datang untuk menambat hatinya. Akhirnya, siapakah pilihan Alya?

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/276717/MY-MRLOVE

[REVIEW] HEARTSHOT BUATMU IKHWAH

Heartshot Buatmu Ikhwah Oleh Troll Tarbawi & Al-Mutarobbi

 

Heartshot Buatmu Ikhwah ialah buku gandingan mantap Troll Tarbawi dan Al-Mutarobbi menyentuh pelbagai isu seperti isu ummat, futur dalam dakwah, kepentingan tarbiyah, manisnya ukhuwwah dan banyak lagi. Anda yang tidak kuat, jangan baca buku ini, kerana anda pasti akan kena heartshot!


Heartshot Buatmu Ikhwah mempunyai banyak makna tersirat yang boleh memberikan kesan terhadap diri seseorang semestinya dari sudut positif. Pesanan yang disampaikan sangat relevan dan boleh memberi pengajaran dalam hidup kita. Jalan cerita dan situasi yang diberikan memberi ruang untuk kita berfikir jauh dan buka mata serta minda kita. Nak tahu apa lagi menarik?

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/276573/Heartshot-Buatmu-Ikhwah

 

 

[REVIEW] #CHENTA

#Chenta Oleh Inche gabbana

#Chenta ialah kompilasi cerita-cerita pendek tulisan Inche gabbana yang menjadikan cinta sebagai temanya yang utama. Anda pasti akan jatuh cinta berguling-guling dengan buku ini!


#Chenta dipilih sebagai tajuk buku ini kerana dapat menghidupkan kita dengan cerita-cerita pendek dari pelbagai tema dari segi kehidupan, agama, kekeluargaan, persahabatan dan banyak lagi. Buku ini bukan sahaja dapat menghiburkan hati kita malah banyak lagi kisah-kisah yang menarik yang dapat memberikan kesedaran dan pengajaran dalam diri kita. Setiap kisah yang ditulis memberikan dapat memberi kesan dalam diri kita. Nak tahu apa lagi yang menarik?

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/276572/Chenta

REVIEW[MASIH SEPERTI DULU]

Masih Seperti Dulu Oleh Azleya Shadzalin

Yang tersisa hanyalah rindu. Rindu ini tak pernah terhenti walau janji tinggal janji. AYU RANIA yang baru pulang dari Abu Dhabi bersama tekad ingin membalas dendam terhadap suaminya, Ryan Hazeq yang telah meninggalkannya tanpa khabar berita sehingga mereka terpisah selama lebih lima tahun. Ayu Rania dituduh curang dengan lelaki lain sehingga suaminya sendiri meninggalkannya. Disebabkan itu, bapanya telah mengusirnya dari rumah tanpa menyelidik terlebih dahulu puncanya. Tanpa berfikir panjang, Ayu Rania mengambil keputusan untuk ke Abu Dhabi. Di sana, dia ditimpa kemalangan dan mengalami kecederaan yang teruk di wajah. Ayu Rania dirawat dan dijaga oleh sebuah keluarga angkat dari Malaysia yang menetap di sana. Setelah pulang ke tanah air dan berjumpa sesuai dengan Ryan Hazeq, keadaan berubah sama sekali. Ryan Hazeq kembali merayu kasih Ayu Rania dan ingin bersama semula dengannya. Ayu Rania yang menyimpan dendam terhadap suaminya berkeras tidak mahu bersama semula. “Now, what? You dah sedar yang you sayangkan I? Macam tu? Mudahnya rasa sayang you tu. Boleh timbul bila-bila masa So, akan tenggelam bila-bila masa jugak, kan?” ~ AYU RANIA ALLAH temukan kita semula pasti ada sebabnya. You tahu sebab apa? Sebab DIA mahu kita bina semula apa yang pernah hampir runtuh antara kita.” ~ RYAN HAZEQ Apakah kesudahan di antara Ayu Rania dan Ryan Hazeq? Masih mampukah mereka kembali seperti dahulu andai yang tersisa hanyalah waktu? Bagaimanakah penerimaan bapa Ayu Rania yang telah mengusirnya dari rumah sebelum ini?


Rania dituduh melakukan pekara tidak elok sehingga suaminya meninggalkannya selama lima tahun tanpa khabar berita. Rania mengambil keputusan untuk pergi ke Abu Dhabi dan diasana Rania mengalami kemalangan yang teruk di wajahnya.Setelah Rania pulang ke tanah air Ryan Hazeq kembali merayu kasih Rania Idayu dan ingin bersama semula dengannya. Walau bagaimanapun, Rania Idayu tetap berkeras tidak mahu bersama semula. Apakah kesudahan di antara Rania Idayu dan Ryan Hazeq? Masih mampukah mereka kembali seperti dahulu

 

 

 

 

 

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/275133/MASIH-SEPERTI-DULU