[SNEAK PEEK] Abang Romantik Rumah Sebelah

Abang Romantik Rumah Sebelah oleh Ezdiani Abd Rahman

LUTH tersenyum-senyum sendiri sambil menggeleng-gelengkan kepalanya. Ada-ada sahaja alasan Faisha menjawab. Jual mahal betul. Lagi Faisha jual mahal, lagi dia tercabar nak memikat hati batu milik gadis itu.

Terbayang wajah Faisha dalam benaknya. Parah. Memang dia asyik terbayangkan wajah manis Faisha. Garang-garang macam Faisha pun dia boleh terpikat. Tergelak Luth bila teringat reaksi Faisha tadi. Siap jengul kepala di daun tingkap yang terbuka. Terkejut juga dia bila disergah Faisha.

Melihat wajah Faisha yang garang membuatkan Luth makin ingin mendekatinya. Selalunya gadis yang berhati keras ini dia lebih tahu menjaga diri. Tidak melayan lelaki di luar sana sesuka hati. Biar nampak sombong asalkan maruah diri terjaga dengan baik.

Luth merebahkan badannya. Wajah mulus Faisha benar-benar sudah mencuri hatinya. Gadis itu betul-betul sudah berjaya mengetuk pintu hatinya. Walaupun Faisha garang, Luth dapat merasakan kelembutan yang disembunyikan Faisha. Mungkin kisah lalu Faisha yang membuatkan dia berubah jadi begitu.

Sedikit sebanyak kisah perjalanan hidup Faisha yang didengarnya itu membuatkan dia dapat mengagak Faisha bagaimana orangnya. Hati itu pernah terluka dan dilukai. Sebab kisah lalu itulah Faisha menjauhkan diri daripada insan yang bergelar lelaki.

“Faisha… kita berdua sama sahaja. Kau dan aku pernah rasa kecewa dikhianati. Kalau kita bersama, pasti perasaan pedih itu tak mengganggu hidup kita.” Luth bercakap sendiri sambil menatap wajah Faisha yang dirakam di dalam telefonnya.

Skrin telefon yang memaparkan wajah Faisha itu ditenung redup. Kata hatinya kuat mengatakan Faisha adalah pengganti yang bakal memecahkan tembok duka dalam hatinya. Faisha bakal menghapuskan rasa duka yang singgah dalam hidupnya. Dan dia yakin dapat menghapuskan kedukaan yang dialami Faisha.

“Assalamualaikum.”

Luth mengerutkan dahinya. Siapa yang memberi salam di luar? Luth menjengah melalui tingkap ruang tamu rumahnya, berselindung di sebalik tirai.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/345053

[SNEAK PEEK] Nikah Dengan Tangan

Nikah Dengan Tangan oleh Rammy Azmi

Orang Mesir kuno memuliakan melancap kerana percaya alam ini terhasil dari percikan lancapan dewa Atum. Sehingga salah satu tugas amat membebankan Firaun dalam berbagai-bagai upacara khurafat ialah melancap ke dalam Sungai Nil pada setiap tahun bagi memastikan hasil tanaman bumi Mesir terus subur. 

Perkataan onani berasal daripada nama anak kepada Nabi Yehuda, Onan yang enggan membuntikan Tamar, isteri abangnya. Dia mencabut zakarnya dan melancap hingga air maninya tersisa setiap kali melakukan persetubuhan dengan Tamar. Kisahnya dirakam dalam Taurat (Old Testament menurut umat Kristian):

Tuhan membunuh Onan kerana perbuatannya itu. Namun pakar seksologi seperti Jonathan Margolis dan ahli sejarah seperti Thomas W. Laquer dari University of California, Berkeley percaya para sarjana Yahudi dan Kristian telah tersilap pandangan teks di atas. Hukuman mati tersebut bukan kerana Onan mencemarkan kesucian air maninya, sebalik kerana dia enggan taat pada tanggungjawab dan tradisi Yahudi. Onan dipercayai membuat “coitus interruptus” atau dalam istilah Arab azal yakni cabut zakar dari kemaluan perempuan saat orgasm. Dalam istilah Melayu pula dipanggil tumpah luar.

Kaum muda Roman kuno turut mengamalkan onani seperti yang telah dirakamkan dalam puisi terkenal Marcus Valerius Martialis berbunyi “Veneri servit amica manus – Tanganmu menjadi gundik pelayan syahwatmu”, bagaimanapun dia turut memberi amaran, “Apa yang gugur diantara jari jemarimu, wahai Ponticus, adalah manusia.”

Manakala dalam budaya masyarakat di India ratusan tahun lalu, mimpi basah turt dianggap suatu keburukan dan dosa. Pemuda yang menanggung desakan syahwat disarankan untuk berendam dalam sungai, dan jika dia mimpi basah diarahkan agar bersemayang sebanyak tiga kali untuk mendapat keampunan. Pembaziran air mani dengan cara melancap masih dianggap pengurangan unsur rohaniah dalam diri seseorang bagi aliran-aliran yoga hingga ke hari ini.

Kempen anti melancap memuncak apabila Samuel Tissot, pakar neurologi bermazhab Katholik yang juga merupakan penasihat Vatican telah menerbitkan buku Onanisa pada 1758 mengaitkan tabiat melancap dengan penyakit gila. Ahli falsafah seperti Voltaire dan Rousseau turut mengapi-api teori ini dengan mengaitkan berbagai-bagai penyakit fizikal dan mental disebabkan perbuatan melancap. Keadaan lebih kritikal ketika Zaman Victoria, pihak gereja Kristian dengan tekad yang kuat telah membazir masa selama 300 tahun untuk memerangi perbuatan melancap, bagaimanapun bagi pihak yang lebih menjaga moral, mereka lebih risaukan tentang aktiviti pelacuran daripada tabiat melancap di kalangan masyarakat muda Eropah. Penentangan gereja memuncak sehinggakan alat-alat anti-onani direka dan dipakaikan kepada anak-anak muda untuk membendung nafsu syahwat.

Pada tahun 40-an, seorang pakar biologi, seksologi dan zoologi dari Amerika Syarikat, Dr. Alfred Kinsey telah membuat kenyataan bahawa melancap adalah aktiviti normal bagi orang dewasa. Pada tahun 2003 pula, kajian telah dibuat oleh Graham Gile dari Cancer Council Victoria, Australia menunjukkan lelaki yang lebih kerap melancap dapat mengurangkan risiko kanser prostat daripada mereka yang jarang melakukannya.

Di negara seperti Jepun, melancap telah dianggap sebagai tabiat normal bagi orang dewasa malah sudah menjadi satu bentuk seni dan dikomersilkan. Malah di Malaysia sendiri, alat-alat seperti vibrator, dildo dan sebagainya terjual ribuan unit menerusi aplikasi e-dagang. Kita boleh lihat sendiri majoriti pembeli-pembelinya terdiri daripada gadis-gadis dan wanita Muslim.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/343787

[REVIEW] Hello My Twin

Hello My Twin oleh Sharina Elisa

Hana dan Risya, pasangan kembar tidak seiras. Bukan rupa mereka sahaja tidak sama, malahan sikap serta perwatakan mereka juga berbeza.

Risya adalah pelajar harapan sekolah manakala Hana digelar si dungu yang hanya mahir dalam subjek yang melibatkan pengiraan. Kekurangan itu menyebabkan dia tercampak ke kelas belakang sehingga dicemuh oleh rakan-rakan Risya yang tidak pernah tahu bahawa kedua-dua beradik itu adalah kembar.

Seorang di kelas atas dan seorang lagi di kelas bawah.

“Kalau semua buku yang dibaca selama ini pandai bercakap, mungkin mereka marah saya asyik baca tetapi tidak faham-faham apa yang mereka cuba sampaikan. Mungkin juga ini takdir saya, takdir si dungu” – Hana.


First perception admin, admin ingat ni komik ya. Sebab cover bukunya XD

Bila admin baca, admin seakan terimbau zaman muda hahaha. Sebab ni koleksi bacaan remaja dari PTS yang penuh dengan teladan. Ebuku ni mengandungi pelbagai watak yang baik, yang jahat, yang berubah menjadi baik dan sebagainya. TAK SAH novel remaja seperti ni tanpa drama! Kalau takde drama bosanlah nak membaca, kan?

Ebuku ni menceritakan kisah kembar Risya dan Hana yang jauh beza bagaikan langit dan bumi. Mereka sering dibanding-bandingkan. Seorang pandai, yang seorang pula lemah akademik. Dalam kisah ni, diceritakan bagaimana pasangan kembar ni belajar menerima antara satu sama lain. Susah ya, bukan senang! Mereka bukanlah kembar yang rapat. Dalam setiap ujian yang datang, barulah mereka lebih faham sikap kembar mereka, baru mereka boleh terima satu sama lain. 

Admin tak menyesal baca novel remaja ni. Dapat mengimbau kenangan dan rasa muda sekejap. Hakikatnya hidup sebagai pelajar ada saja dramanya. Walau bukan buatan kita, dengar orang punya drama pun seronok kan? 😉 

Selain tu, admin cukup suka yang novel remaja seperti ini packed dengan nilai moral. Banyak pengajaran yang boleh diambil khususnya buat para remaja. Zaman remaja adalah zaman yang terumbang-ambing untuk cari identiti diri. Semoga anda jumpa identiti diri yang baik, dan jangan lepaskannya. 

Nak baca ebook penuh? Klik link di bawah:

https://www.e-sentral.com/book/info/344032

[SNEAK PEEK] Yang Aneh Yang Magis

Yang Aneh Yang Magis oleh himpunan penulis

Pada keluaran Disember, majalah World Journal of Science yang berpangkalan di Oklahoma, Amerika Syarikat, memaparkan gambar Profesor Tua itu sebagai cover – dengan berita kejayaan menciptakan mesin transaksi nyawa berbetuk manusia serta sebuah akuarium ajaib. Mesin nyawa itu pula, mampu menghidupkan segala macam objek binatang daripada leburan besi dengan kaedah peralihan nyawa ikan. Dan ikan itu, menurut Profesor Tua, hasil peliharaan dalam sebuah akuarium magnetik ciptaannya. Sejak kenyataan itu tersiar, dia jadi buruan media seluruh dunia.

“Tidak sekarang,” kata Profesor Tua itu pada seorang wartawan televisyen tempatan. “Saya akan panggil media antarabangsa, dan pada hari demonstrasi

mesin

berbentuk

manusia

dan

akuarium ajaib ciptaan saya itu, media yang berminat mendapatkan gambar

secara live,

dikenakan bayaran, dua ratus lima puluh ribu ringgit.”

Setelah penat mengejar sekeliling bilik, biawak itu ditangkap lalu dilemparkan keluar jendela hotel.

Profesor Tua merenung tajam pada Tukang Sihir yang terbongkang melentang di atas katil. Mukanya merah pada apabila melihat senyuman sinis Tukang Sihir itu. Tapi sebentar kemudian, setelah menghela nafas yang panjang, Profesor Tua tersenyum, lalu duduk di birai katil.

“Jangan buat begini depan orang lain. Kau akan merosakkan rancangan kita,” katanya sambil menggoyangkan jari telunjuk kanannya. “Aku tak mahu orang tahu, akuarium ajaib itu hanya tembelangku.”

Tukang Sihir bingkas bangun – dengan mata

terjegil, dia berkata, “Aku buat apa aku mau. Aku buat apa aku suka!”

“Ciptaan ini akan menjadikan saya sebagai tuhan kecil – ciptaan ini berkait dengan nyawa. Saya memberikan nyawa kepada burung besi dan saya mematikan ikan-ikan yang bernyawa,” kata Profesor Tua.

Ratusan wartawan di dewan mewah itu terbius

– udara dingin dan silau lampu kamera terus berkilauan. Profesor Tua tersenyum dan seakan-akan menanti soalan daripada wartawan. Melihat seluruh

dewan

benar-benar

terbius

dengan

ucapannya, dia bangun – berdiri tegap sambil mendepa kedua-dua tangan. “Tidakkah saya saintis penting? Kenapa saya diketepikan lagi, apabila berjaya membuktikan dunia kelak, bahawa saya adalah tuhan kecil?”

Seluruh dewan diam terpaku; benar-benar terbius.

Satu malam, tatkala asmanya menyerang lagi dek kurang rehat – Profesor Tua itu terjaga dari tidur. Dadanya terasa sendat dan pedih sekali –

nafasnya

tercungap-cungap.

Hampir

sejam

terlentang lesu dan beberapa kali terserempak dengan bayangan maut yang muncul bak lembaga hitam berkuku tajam – dalam hati kecilnya itu, timbul semacam satu kekesalan – betapa dirinya, sekalipun bergelar tuhan kecil yang memiliki mesin transaksi nyawa, akhirnya masih menderita asma.

Malah, kini hampir-hampir tumbang digertak sang maut. Jauh dalam hatinya, Profesor Tua semakin bimbang, kalau-kalau malam itu, maut benar-benar datang dan merampas pergi segala kegilaannya untuk bergelar emeritus.

Agak lama bergulat-gulat dengan ketakutan, dan setelah yakin, maut hanya menyongsang saja di atas ubun-bun, dan tidak sedikit pun berhajat merosakkan impiannya bergelar tuhan kecil, Profesor Tua itu menarik nafas lega. Kini, yang tinggal dalam lubuk hatinya hanyalah satu kebimbangan

yang

mutlak:

Mampukah

dia

menguasai Tukang Sihir yang selayaknya – sebagai sebuah mesin ciptaan agungnya? Apakah benar, Tukang Sihir yang nanar dan selama ini hanya hidup dalam kongkongan wap gelap yang busuk di bawah jambatan Sungai Bonus itu, akan mengerti harga taat setia; sekurang-kurang, mengenang jasanya membawa keluar si gampang itu dari kehidupan hodoh di bawah jambatan.

“Dia mesin yang harus kukuasai jiwanya,”

kata hati Profesor Tua itu, dan dia yakin, Tukang Sihir itu sekadar memiliki ilmu sihir, tapi polos akalnya.

Tilam hotel yang empuk, makanan lazat yang mahal-mahal serta wanita yang tidak pernah lengkap dengan pakaian, yang dikirim ke biliknya saban malam, ternyata amat mengasyikkan Tukang Sihir.

Dia

tiba-tiba

lupa

pada

keasyikan

menghidupkan objek-objek leburan besi daripada nyawa ikan. Malah lebih menghargai kehidupan sibuknya menguruskan setiap rasa debar dalam dada, terutama kala melihat tetamu malamnya menanggalkan pakaian. Dan tiap kali tubuhnya dipeluk, dan kulitnya yang hitam legam itu bersentuhan dengan kehalusan tubuh tamunya, dia berasa semacam tenggelam dalam dunia lamunan yang sangat luar biasa. Hingga akhirnya, selepas seluruh tubuhnya basah – terasalah dia akan satu kenikmatan amat dahsyat, melampaui keasyikan

dari sekadar bermain burung-burung besi. Tetapi dirinya selalu sedar, semua kenikmatan luar biasa itu bukan datang dari kasih sayang Profesor Tua itu, tetapi tumbuh daripada bakat ajaibnya sebagai penyihir muda.

“Akulah tuan… dan akulah raja, kerana aku Tukang Sihir luar biasa,” katanya sendirian setelah penat digomol tamunya.

Pada hari persembahan, ketika tiga perempat penduduk dunia bakal menyaksikan kelebihan dirinya sebagai tuhan kecil, Profesor Tua mula menduga-duga segala yang bakal terjadi apabila Tukang Sihir kini menjadi mesin transaksi nyawa membuktikan kepada dunia, akan satu penemuan paling tragik dalam sejarah. Semalaman, dia sedikit gusar memikirkan reaksi daripada alim ulama, cendekiawan, budayawan dan seniman terhadap kegilaan barunya itu.

“Aku tak pernah peduli, apa pandangan orang,” kata Tukang Sihir sambil meludah ke luar jendela.

Mendengarkan

saja

kata-kata

mesin

ciptaannya

itu,

maka

lumpuhlah

segala

ketakutannya. “Pendapat orang lain,” sambung Tukang Sihir lagi, “kalau diambil kira, akan menjadi tembok khayalan kita sendiri.”

Profesor Tua semakin yakin – ternyata mesin ajaibnya itu, tidak sekadar milik tubuh seorang anak bangsat dari bawah jambatan, tetapi juga hero anarkis yang sanggup menerajang apa saja jenis cabaran hidup. Maka kerana itu, dia yakin, Tukang Sihir bakal menjadi sebahagian daripada senjatanya untuk menyihir seluruh kehidupan manusia

di sekelilingnya.

Di atas pentas, lampu-lampu berkuasa tinggi menyilaukan haba agak panas ke seluruh ruang dewan utama universiti. Kamera televisyen dan foto, di mana-mana dengan ratusan tenaga kerja yang nampak sangat yakin untuk menerbitkan satu rancangan paling mengejutkan tamadun manusia moden – mengirim visual sihir paling abadi abad ini.

Di tengah-tengah pentas, kelihatan sebuah akuarium separuh daripadanya terisi air. Tidak jauh dari akuarium itu, di atas sebuah platform yang tingginya kira-kira tiga kaki, tersergam patung seekor burung yang tingginya kira-kira empat kaki.

Bentuk patung daripada leburan besi itu menyerupai kasawari; burung Benua Afrika yang terkenal dengan kaki dan leher yang panjang, bersayap keras tetapi tidak mampu terbang.

Akhirnya, selepas lampu dipadamkan kira-kira tiga minit, tanda tuhan kecil akan muncul di atas pentas, dalam keadaan agak samar-samar, Profesor Tua amat terperanjat.

“Kenapa dalam akuarium tak ada ikan?”

Tukang

Sihir

tersenyum,

“Aku

akan

melakukan kejutan lebih besar, supaya kau dianggap lebih

dari

sekadar

tuhan

kecil.”

Profesor Tua tersenyum lega, lalu berjalan masuk mengekor Tukang Sihir. Sebuah saja lampu dinyalakan dan muzik pengenalan bergema, terdengar suara tepukan bergema bagai bunyi halilintar musim tengkujuh. Profesor Tua naik ke platform utama manakala Tukang Sihir hanya berdiri agak terkebelakang menghampiri patung burung kasawari. Sebaik sahaja lampu limpah

menyuluh ke arah kedua-dua mereka, Tukang Sihir mengisyaratkan

sesuatu

sambil

tersenyum.

“Masuklah,” katanya lembut pada Profesor Tua itu.

Profesor Tua tersentak, kerana itu bukan seperti yang dirancangkan. Akuarium itu sepatutnya diisi dengan seekor ikan tapah seberat dua puluh lima kilogram. Setelah melihat senyuman manis Tukang Sihir dan kenyitan penuh makna, Profesor Tua yakin, semua itu demi kejutan lebih bermakna.

Maka akhirnya, dengan penuh semangat dan langkah yang sama, Profesor Tua segera melangkah masuk ke dalam akuarium itu. Seluruh tubuhnya terlentang, ditenggelami air, kecuali bahagian kepalanya saja yang timbul di permukaan akuarium.

Tukang Sihir segera memejamkan mata –

seluruh dewan sunyi tanda terbius. Profesor Tua ternanti-nanti akan kejutan, dan fikirannya masih digulati impian akan saat-saat dirinya diisytihar sebagai tuhan kecil. Malah dia lebih percaya, dengan kejutan mesin ciptaannya, sebentar lagi dirinya bakal bergelar emeritus agung.

Dalam dewan itu, beberapa tahun kemudian, pada setiap hari – dari awal pagi hingga larut malam, pengunjung silih berganti membeli tiket untuk menyaksikan binatang pameran yang dianggap paling ajaib pada era sejarah moden –

seekor burung kasawari berkepala manusia. Kata pemandu pelancong, burung itu dulunya seorang profesor sains yang pernah mencipta sebuah mesin transaksi nyawa dalam bentuk seorang manusia.

Malah, profesor itu juga pernah mendakwa dirinya adalah tuhan kecil.

Kata pemandu pelancong itu lagi, Profesor Tua itu tersihir mesin ciptaannya sendiri – dan mesin

ajaib itu pula melarikan diri sebaik saja berjaya memindahkan nyawa profesor itu ke dalam tubuh burung besi itu. Dan kerana leher Profesor Tua itu tidak ditenggelami air ketika berada di dalam akuarium ajaib, maka kepalanya bulat-bulat dipindahkan ke tubuh burung kasawari itu.

idah

Ketika saya kehilangan lidah, saya jadi gayat. Bagaimana saya harus meneruskan kehidupan ini tanpa lidah? Tanpa lidah maksudnya saya tidak mampu bersuara.

Saya tidak mampu menyebut perkataan demi perkataan, tidak boleh berbual jauh sekali entang L

menyanyi. Hidup tanpa lidah sangat terseksa. Setelah sekian lama hidup berlidah, melalui hari-hari tanpa lidah adalah nestapa.

Lidah sudah bersama saya sejak lahir. Saya pastikan kebersihannya terjaga. Say a memantau setiap perubahan pada sifatnya, tekstur dan bentuknya.

Seperti lidah yang tidak pernah gagal untuk menyatakan setiap puing cerita-cerita Hafizah Iszahanid kebenaran, saya juga tidak pernah gagal untuk menjaga lidah sebaiknya.

Dan seperti lidah yang menyuarakan kebenaran maka itulah yang saya buat setiap kali membuka mulut.

Lidah melengkapkan seorang saya. Lidah juga yang memastikan saya merasakan kenikmatan setiap makanan yang masuk ke mulut. Masin, manis, pahit atau payau lidahlah yang merasanya.

Kalau manis terlebih, lidah akan menyebabkan tekak saya rasa tersekat, kalau masam lidah akan membuat mata saya sepet tinggal segaris, kalau pahit lidah akan membuat air liur saya bergumpal dalam mulut dan meludah dengan sungguh-sungguh. Puih!

Lidah tidak pernah menipu dan saya mempercayai lidah saya itu 300 peratus, lebih dari saya merindui kamu.

Saya fikir lidah adalah kebenaran mutlak yang kamu secara personal akan restui. Sebab, lidah adalah otot utama dalam ruang rasa -yang tidak terkait dengan kalbu.

Tatkala otak kamu selalu akan menjadi tidak waras apabila dihadapkan dengan kalbu, otak akan bertindak balas dengan lidah, sejujurnya dan sepantasnya.

Ah bukankah lidah itu sensitif dan basah dengan siliva sentiasa, sama ada milik kamu atau milik orang lain?

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/343767

[SNEAK PEEK] Andai Itu Takdirnya 2

Andai Itu Takdirnya 2 oleh Siti Rosmizah

TAN SRI SYED ABBAS melemparkan sampul surat di atas meja.
Isterinya yang sedang menghidang minuman itu menegur, “Surat apa tu bang?”
“Huh! Cek daripada anak kurang ajar tu!” jawabnya, serius.
“Dia dah bayar baki hutang dia? Tak apalah bang, sekurang-kurangnya dia dah belajar berdiri atas kaki dia sendiri,” balas Puan Sri Sharifah Aishah sambil menghulurkan cawan pada suaminya.
Tan Sri Syed Abbas mengambil dengan muka yang tegang.
“Saya tak bangga pun Sha. Jangan dia ingat sebab dia dah habis bayar hutang dia, saya dah pandang dia cukup hebat! Sebenarnya bukan duit yang saya harapkan daripada dia Sha.
Tapi, perubahan sikap dia tu yang saya nak tengok. Campak ego tu! Hormatkan saya sebagai papa dia! Tapi dia melawan saya! Bila dia bayar duit ni, dia tunjuk saya ni tak ada nilai di mata dia sebagai seorang bapa!” Tan Sri Syed Abbas meluahkan rasa hati.
Sedih Puan Sri Sharifah Aishah melihat suaminya. Kenapa Syed Aizril tergamak buat papanya sampai begitu sekali?
“Kita doakan dia insaf bang. Apa pun dia tetap anak kita, kalau kita tak redha dengan dia nanti hidup dia susah bang. Biarlah dia rasa rencah hidup dekat luar sana. Saya yakin, satu waktu dia akan sedar kesilapan dia.
Abang jangan ikutkan sangat marah tu. Saya tak nak abang sakit pulak nanti. Abang pun sekarang ni saya tengok, teruk sangat bekerja sampai tak ada masa nak duduk dekat rumah. Saya tahu, itu aje cara abang nak lupakan masalah ni, tapi janganlah sampai tak fikirkan kesihatan sendiri.” Puan Sri Sharifah Aishah memujuk suaminya.
Tan Sri Syed Abbas meneguk minuman. Kemudian dia menoleh pada isterinya,
“Cucu-cucu kita macam mana, sihat semua, Leya sihat?” Dia bertanya.
“Alhamdulillah, sihat semuanya bang. Cuma budak-budak rindu nak jumpa abang.” Kedengaran sebak suara isterinya.
“Susah nak cakap Sha, inilah jadinya kalau buat apa-apa tak pakai otak, main ikut emosi aje, yang jadi mangsa anak-anak,” selanya.
“Ros beritahu saya, Ril dah bukak business. Ros yang bagi pinjam duit dekat dia.Tapi tulah, saya tak seronok pulak dengar bila Ros kata Ril sekarang rapat dengan anak buah Rahim, siapa nama budak tu, Reen tak salah saya.
Saya bukan apa. Kesian Leya tu tengah mengandung. Saya tak nak dia salah faham nanti. Dah tak pasal-pasal bergaduh laki bini. Saya tak nak Leya lalui lagi derita dalam hidup dia. Cukup-cukuplah, apa yang dia pernah tanggung sebelum ni.” Risau mukanya.
Tan Sri Syed Abbas menyandar. Dia menarik nafas panjang.
“Lantaklah, dia nak bukak business ke, dia buat apa ke? Saya tak nak ambik tahu. Tapi, pasal Leya, dia kena kuat. Pada saya dia tak boleh terus menelan. Kalau dia rasa, dia perlu untuk pertahankan hak dia, dia kena pertahan. Leya kena fikirkan kebahagiaan dia. Buat apa yang dia rasa terbaik untuk diri dia. Saya naik dulu nak rehat.”
Tan Sri Syed Abbas terus bangun dengan muka yang penat.
Makin risau Puan Sri Sharifah Aishah. Dia mengambil telefon bimbitnya. Nombor menantunya didail. Dua kali juga dia mendail, baru Aleya menjawab.
“Assalamualaikum…” Puan Sri Sharifah Aishah memberi salam.
“Waalaikumussalam. Mama sihat? Papa sihat ma?” Sopan Aleya bertanya.
“Mama dengan papa sihat. Leya mama dengar suara lain macam aje, Leya tak sihat ke?” Emak mentuanya bertanya.
“Sakit kepala sikitlah ma. Leya tengah tunggu abang nak balik,” beritahunya.
“Leya dekat mana?” soal Puan Sri Sharifah Aishah pula.
“Dekat ofis. Abang ada meeting. Abang cakap tadi dia dah on the way, sekejap lagi dia sampailah tu,” terangnya.
“Pukul 9.00 malam masih ada dekat ofis, Leya kerja dengan Aizril ke?” Agak terkejut nadanya.
“Ya ma.” Lemah suaranya.
“Nak buat apa Leya kerja? Dah mengandung duduk ajelah rumah. Mama ingat Leya ambik orang gaji hari tu sebab nak tolong Leya jaga anak-anak, iyalah Leya dah makin sarat kan. Mama tak tahu pulak Leya kerja. Dah nanti mama cakap dengan Ril, jangan suruh Leya kerja.” Jelas nada tidak puas hatinya.
“Ma, bukan abang yang suruh Leya kerja ma tapi Leya yang nak kerja sendiri. Leya nak tolong abang. Leya…” Aleya terhenti, dia jadi sebak tiba-tiba.
Puan Sri Sharifah Aishah bagaikan dapat menyelami perasaan menantunya.
“Reen selalu datang ofis tu ke?” Emak mentuanya bertanya soalan itu.
Aleya menarik nafas seketika sebelum bersuara, “Dia banyak projek dengan syarikat ni. Memang selalulah dia datang.”
“Leya, mama sayangkan Leya. Mama dah anggap Leya macam anak mama sendiri. Mama faham kenapa Leya sanggup kerja. Tapi dalam masa yang sama Leya kena fikirkan tentang diri Leya jugak.
Pada mama sekarang ni, kesihatan Leya lagi penting. Tak guna Leya duduk dekat ofis tu sedangkan Leya sakit. Kalau biar nanti kesihatan Leya makin melarat. Leya jangan risau, mama yakin Ril takkan berubah. Dia sayangkan Leya, dia sayangkan anak-anak dia.” Puan Sri Sharifah Aishah menasihatkan menantunya.
Aleya terdiam.
Bila menantunya masih membisu, Puan Sri Sharifah Aishah menyambung lagi.
“Mama bukan nak campur urusan peribadi Leya, tapi sekarang ni yang mama pentingkan kesihatan Leya. Mama tak nak Leya sakit macam dulu, mama tak nak jadi apa-apa pada Leya sayang. Dengar cakap mama ni ya nak.”
Begitu sekali kasihnya Puan Sri Sharifah Aishah pada menantunya.
Aleya jadi sedih mendengarnya. Jauh di sudut hati dia bahagia dengan kasih sayang yang diberikan emak mentuanya.
“Terima kasih ma. Leya akan dengar cakap mama. Leya kerja ni pun masa anak-anak cuti sekolah aje ma. Lepas ni Leya duduk rumah semula.” Masa itu Aleya terdengar ada orang masuk ke dalam pejabat.
“Ma, Leya nak kena pergi dulu. Rasanya abang dah sampai tu. Mama jaga diri ma. Kirim salam pada papa. Assalamualaikum.” Lembut suaranya.
“Waalaikumussalam. Leya pun sama, jaga diri. Ingat pesan mama,” pesannya lagi sebelum mematikan talian.
“Dah jom balik.” Syed Aizril muncul di muka pintu.
Aleya mengambil beg tangan, suaminya dipandang.
“Bang, boleh pegang Leya tak? Sakit sangat kepala ni, takut jatuh nanti.” Dia menghulurkan tangan.
Terdengar Syed Aizril mengeluh.
“Itulah, abang dah kata tak payah nak kerja. Tapi Leya degil, entah apa yang dia suka sangat datang ofis ni, tak tahulah. Sekarang dah sakit. Leya tahu tak, abang tergesa-gesa balik nak ambik Leya. Padahal abang ada kerja lagi nak buat. Dah esok jangan datang kerja.” Tinggi suaranya sambil memapah isterinya.
Waktu itu sebelah tangannya terpegang perut isterinya, dia dapat merasakan anaknya bergerak. Syed Aizril mendengus dengan kuat, terus tangannya ditarik.
Aleya menoleh, pelik dia dengan karakter suaminya yang baran tiba-tiba.
“Abang ni kenapa? Takkan abang nak marah dengan Leya macam ni sekali, apa yang Leya dah buat salah?” soalnya perlahan.
Syed Aizril sukar untuk menjelaskan perasaan sebenar pada isterinya.
“Mana ada abang marah? Abang penat. Dah-dah jom kita balik. Abang nak rehat.” Dia memberi alasan.
Sebaik sahaja suaminya ingin masuk ke dalam kereta Aleya menahan.
“Bang, nak makan dulu. Laparlah.” Aleya menunjuk restoran di seberang jalan.
“Leya tak lunch ke tadi?” soalnya.
Aleya menggeleng.
“Kenapa tak makan?” tanya suaminya lagi.
“Leya tak selera, tekak ni asyik rasa loya aje. Anak abang ni sekarang suka dera Leya. Abang kena cakap dengan dia jangan naughty. Dulu masa dengan Dany, Awin abang selalu cakap dengan diaorang.
Ni dengan baby ni, Leya tengok abang tak pernah nak cakap dengan dia, itu agaknya dia buat perangai.” Ceria Aleya bercerita tapi begitu menjengkelkan suaminya.
“Ada abang suruh Leya mengandung? Leya yang nak sangat kan, sekarang tanggunglah. Dah jom balik, anak-anak dekat rumah tu lagi penting, dari nak sibukkan yang dalam perut.” Syed Aizril terus masuk ke dalam kereta.
Aleya terkejut mendengarnya. Dia macam orang bingung saja. Sebaik sahaja masuk ke dalam kereta Aleya memandang suaminya.
“Jadi abang memang tak suka Leya mengandung?” Bergetar suaranya.
“Tak!” tegas Syed Aizril menjawab lalu terus menghidupkan enjin kereta.
“Walaupun kita dah senang?” Makin sebak suaranya.
“Ya.” Serius dia menjawab.
Aleya masih lagi bingung.
“Abang, Leya tahu abang cuma nak usik Leya kan. Hari tu abang janji nak jaga Leya masa dalam pantang. Leya tahu abang sayangkan anak kita, abang memang seorang papa yang penyayang. Abang gurau dengan Leya kan bang.” Aleya tidak berkelip memandang suaminya.
Syed Aizril yang sedang memandu itu mengerling sekilas. Dia tak tersentuh langsung melihat wajah sedih isterinya.
“Abang tak bergurau! Abang memang tak suka Leya mengandung! Abang tak boleh terima anak ni. Abang tak ada masalah nak jaga Leya masa bersalin, tapi Leya saja, bukan dia!” tegas katanya.
“Tapi kita dah tak ada masalah bang untuk besarkan dia. Abang dah ada duit, hidup kita dah berubah bang.” Aleya cuba menjelaskan lagi pada suaminya.
“Ini bukan soal susah atau senang Leya. Kalau duit abang ada berpuluh juta sekali pun, abang tetap tak suka dia! Buat masa ni abang tak bersedia nak ada anak lagi, Leya faham tak?” Syed Aizril menekankan suara.
“Apa salah dia bang? Dia anak kita. Kesiankanlah dia bang, dia tak tahu apa. Dia tak berdosa bang, jangan layan dia macam ni. Anak ni amanah Allah pada kita.” Merembes-rembes air mata Aleya.
“Abang tak suruh pun bunuh dia. Leya lahirkan lah dia. Makan minum dia abang tanggung macam anak-anak yang lain, tapi nak sayang tu tak adalah. Elok aje dia hadir dalam hidup kita, macam-macam masalah.
Memang sebagai orang Islam kita kena terima qada dan qadar Allah tapi ini pasal hati. Abang tak boleh paksa hati ni untuk sayangkan dia. Leya kan ada, cukuplah kasih sayang Leya tu. Itu dah bagus abang bagi Leya jaga, kalau abang suruh Leya bagi dekat orang lain, lagi Leya kata abang kejam kan!”
Terkejut Aleya mendengar. Hilang kata-katanya.
“Leya cuba faham perasaan abang. Buat masa ni, jangan paksa abang untuk terima dia dan Leya pun jangan nak mengada-ngada dengan abang pasal dia. Tengoklah diri Leya, gara-gara mengandungkan dia sampai dah tak terurus jadinya!” luah Syed Aizril.
Syed Aizril puas, apa yang terbuku dalam hatinya selama ini, akhirnya telah dilepaskan.
Aleya memaut lengan suaminya.
“Abang, kalau sebab Leya tak uruskan diri kerana mengandung, Leya janji, Leya akan lawan perasaan Leya. Leya akan ubah diri Leya. Tolonglah bang, baby ni tak salah.” Aleya masih cuba memujuk suaminya.
“Hei, kau ni kang, sia-sia aje makan penampar aku! Faham tak, aku tak suka anak ni! Tak kisahlah kau hias diri macam mana pun!” Kasar bahasanya lalu terus dia menarik lengannya.
Hancur hati Aleya mendengarnya. Makin berderai air matanya.
Ya Allah! Kasihannya anak mama. Maafkan mama sayang, maafkan mama. Rintih hatinya pilu.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/343925

[REVIEW] Rayyan Ooo Rayyan

Rayyan Ooo Rayyan oleh Nurshaza

Rayyan Husaini terpaksa mengizinkan isterinya, Nur Aazeen Raihana mengikuti program kebajikan yang dianjurkan di Thailand dan juga Korea. Sekali gus, Rayyan lah yang harus mengambil tanggungjawab isterinya untuk menjaga anak-anaknya sepanjang ketiadaan Raihana.

“Apalah yayah ni… itu pun tak tahu…” – RIZQ AFHDAL

“Ibu semua tahu. Yayah je tak tahu…” – RAIS AAZAD

“Rais, Rizq tak baik cakap macam tu. Kan ibu dah pesan, ayah sibuk cari rezeki untuk kita. Kalau tak, kita tak dapat makan semua ni. Rais dengan Rizq pun tak dapat nak makan sedap-sedap. Minta maaf dengan ayah cepat.” – RAUF AKWA

Nak tersentap pun, anak sendiri. Nak buat macam mana? Terpaksalah Rayyan hadap kerenah anak kembarnya itu.

“Icha sayang ayah. Icha rindu ayah. Icha rindu ayah suap Icha makan macam dulu-dulu. Ayah janganlah cakap macam tu…” – RAISHA AMAIRA

“Aku minta maaf, Rayyan. Esok aku akan ke rumah baba kau. Maaf sekali lagi sebab dah buat hubungan keluarga kau huru-hara macam ni.” – DAFFA ZULKARNAIN

Eh, kenapa Raisha cakap macam tu dekat Rayyan? Siapa pula Daffa Zulkarnain?

“Tak apalah, abang. Silap saya sebab tak faham perasaan sakit abang tadi. Saya minta maaf. Anak-anak ibu, jom kita masuk tidur. Dah malam…” – NUR AAZEEN RAIHANA


Ebuku kalini yakni sambungan kepada I Love You 3000 menceritakan banyak pasal watak Rayyan sebagai suami dan bapa. Dalam ebuku kalini, penulis membawakan cerita Rayyan dan Raihana setelah mempunyai empat orang anak yang sedang membesar. Kiranya dalam usia lewat 30-an lah Raihana dan Rayyan ni. DAN, ada juga watak tambahan iaitu Daffa, sepupu Rayyan.

Dalam cerita kalini ia lebih kepada unsur kekeluargaan antara Rayyan sebagai bapa dan suami serta sepupu kepada Daffa. Jalan ceritanya lebih kepada insecurity Rayyan sebagai suami dan bapa. Dan pengajaran yang si tua Rayyan kena ambil dari perangai ciptaan dia. Cerita ni ringan dan simple saja. Sekejap baca pun boleh habis. Ebook mini tema raya. Bagi admin, admin suka ebuku ni sebab watak anak-anak Rayyan yang pelbagai karenah. Rauf dan Raisha lebih tua dan faham situasi berbanding si kembar Rais dan Rizq yang masih kecil dan cakap ikut sedap. Biasalah, budak-budak kan? 

Terima kasih penulis untuk karya kalini. Tajuk ebuku tu memang sesuai XD Rayyan ooo Rayyan. Pasal dia aje dalam ebuku ni. Sesiapa nak bacaan santai, boleh terus grab, klik je link kami sertakan di bawah.

Nak baca ebook penuh? Klik link di bawah:

https://www.e-sentral.com/book/info/344033

[SNEAK PEEK] Janji Untuk Eterniti

Janji Untuk Eterniti oleh Aja

WALAUPUN muka dia tak cakap yang dia tengah cuak, takut, malu ataupun murah tapi percayalah, hanya perasaan itu sahaja yang berbolak-balik dalam naluri dia sejak menghadap Engku Sarfaraz.
Orang selalu cakap yang dia berhati robot; buatlah apa-apa sekali pun, dia langsung tak peduli. Tapi orang salah menilai dia. Bukan dia tak peduli, tapi dia dah cemuh dengan segala tohmahan yang orang bagi pada dia.
Anak haram, anak jalanan, tak ada rumah, mak bapak tak nak, adik-beradik darah kotor… Pedih.
Orang lain yang sepanjang hidup bergelar anak halal tak akan sesekali faham apa yang ada di dalam hati anak yang tak sah taraf seperti dia. Orang lain yang tiap-tiap hari boleh nampak senyuman pada wajah ibu bapa mereka tidak akan faham apa yang ada di dalam hati seorang anak yang ditolak orang tuanya mentah-mentah.
Apalah salah dia?
Dia dah penat untuk jadi sempurna di mata emak supaya emak sudi jaga dia sepanjang dia tak mampu untuk hidup berdikari. Otak dia terlampau lelah berfikir positif tentang sikap emak yang asyik bertukar lelaki.
Mungkin emak akan kahwin, mungkin lelaki tu akan sayangkan emak dan akhirnya… akan terima dia sebagai anak tiri. Mungkin emak akan berhenti pandang dia dengan pandangan penuh kebencian dan juga kekesalan. Tapi tak! Buatlah apa yang dia nak buat sekalipun, emak tetap tak akan ambil peduli.
Dan disebabkan itu, keyakinan dia untuk mengambil hati orang sekeliling turut sama dirampas. Sepanjang hidup meningkat remaja, situasi yang brutal telah meyakinkan dia bahawa dia tidak pernah akan sempurna untuk orang lain.
Kenapa? Sebab dia anak banduan ke? Atau sebab dia anak pelayan warung? Ataupun mungkin sebab dia anak haram kepada banduan dan juga pelayan warung?
Kenapa? Tak layak sangat ke untuk orang lain bagi peluang kepada dia berbuat bakti? Kenapa? Malaikat yang tulis pahala kat sebelah kanan tak akan catat ke pahala dia kalau dia buat kebaikan?
Aim tengok tangan dia yang berada di sisi badan; terketar-ketar dan juga sejuk membeku. Dia cuba untuk berlagak tenang walaupun apa yang dia rasa sekarang adalah bertentangan dengan apa yang cuba dia pamerkan.
Pertama sekali, dia takut Engku Sarfaraz akan pukul dia sama macam Amani. Kalau dia tak mengandung, mungkin perkara pertama yang akan dia takut ialah reaksi Fiq yang mungkin sekarang sedang dalam perjalanan menuju ke rumah.
Seorang pembantu rumah lengkap berbaju uniform menghantar minuman dan juga snek petang untuk Engku Sarfaraz.
Buat seketika, Aim rasa selamat. Tapi tak lama pun benda tu dia rasa sebab apabila dia kembali ditinggalkan berdua, tahap cuak dan bimbang yang dia rasa tadi semakin bertambah teruk.
Kalau boleh, dia nak tanya keadaan Amani. Tapi layak ke dia tanya soalan tu sebab dia tahu, dia yang jadi punca kepada penderitaan Amani? Kalau dia tak ada, Fiq akan tetap bergelar tunang Amani. Bak kata Fiq, dia akan tunggu sampai umur 35 baru dia akan berhijrah ke luar negara.
“Okey, kita ikut cara simple?”
Mukadimah Engku Sarfaraz bila rasa mata dia dah terbakar tengok isteri Fiq yang tak ada perasaan tu. Well played, young woman.
Aim mengangguk sekali. Jantung kat dalam tulang rusuk dia semakin kuat berdegup sampai nak pecah arteri. Engku Sarfaraz nak suruh dia bercerai dengan Fiq jugak? Ataupun tujuan dia datang sini sebab nak menghina? Dia tak pasti. Kemungkinannya terlampau banyak.
“Awak bagi tubuh awak kat Taufiq… kat Royal Club?” Kening Engku Sarfaraz ternaik tinggi bila dia tak berapa pasti pasal tempat itu.
Dia nampak video ringkas dalam telefon Amani selepas jururawat menyerahkan barang peribadi pesakit kepadanya selepas mereka menguruskan Amani. Dan video jijik yang dibintangi Fiq dan juga perempuan murahan berdarah haram ini merupakan perkara terakhir yang Amani tengok sebelum dia terlibat dalam kemalangan.
Aim dapat rasa segala otot serta daging yang membentuk keseluruhan tubuhnya mula tersimpul kemas apabila nada jijik sarat bocor pada suara Engku Sarfaraz. Tak apa. Dia dah terpaksa membiasakan diri dengar orang hina dia. Tapi dia tak pernah lagi ajar diri sendiri untuk terbiasa mendengar hinaan ditujukan kepada Fiq.
Dia faham kalau orang hina ayah sebab ayah buat kerja tak elok. Dia juga faham kalau orang hina emak sebab perangai emak lebih kurang sama aje dengan perempuan eskort. Tapi kenapa perlu hina Fiq?
“Semua tu salah Ai… s…saya.”
“No! No need to explain. Saya tahu tu salah awak. Lelaki macam Taufiq takkan terliur tengok awak kalau awak tak start dulu. So…”
Nafas panjang sengaja diambil. Dia nak uji tahap keberanian yang dah Fiq salurkan ke dalam urat nadi isterinya selama ini. Kata isteri kerabat. Psikologi mestilah kena kebal.
Agak lama juga Engku Sarfaraz mengakses ciri-ciri fizikal pada tubuh Aim. Sama ada Fiq buta ataupun memang citarasa dia dah menurun. Kenapa dia fikir Amani lagi cantik daripada perempuan hingusan ni?
“Awak sedar yang awak kurang kat… semua tempat? Saya tak dapat tengok mana lebih awak.”
“Tak apa, Engku. Saya bukan nak tagih pujian Engku.” Lemah Aim bagi jawapan sebab sebetulnya, dia teringin supaya orang lain tengok nilai-nilai positif yang ada pada dia.
Aim membetulkan kedudukan bila rasa tangan dia semakin terketar menggenggam sofa kulit mama yang berharga ratusan ribu. Dia tahu dia tak layak. Tapi dia tak pernah sekalipun paksa Fiq untuk kekal dengan dia.
Kalau lepas ni Fiq tiba-tiba kembali ke jalan yang lurus dan berkenan pada perempuan berketurunan bangsawan, dia tak larang Fiq nak kahwin dua. Dan dia tak akan cakap apa-apa kalau Fiq nak ceraikan dia sebab dia tahu dia berdiri takat mana sangat di sisi Fiq.
“Awak perlu tagih pujian saya kalau awak nak status Fiq kekal mulia di mata orang lain. Mampu ke awak?”
Mata Engku Sarfaraz dari tadi lagi asyik pandang Aim atas, bawah berkali-kali. Postur badan yang tak betul, pandangan mata yang lemah, suara yang tak jelas. Kat mana sebenarnya Fiq jumpa perempuan teruk macam ni?! Tidak dapat tidak, dia rasa terhina bila Fiq pilih Aim berbanding Amani yang cukup lengkap dari segala segi.
“Saya boleh belajar.”
“Benda yang boleh belajar! Tu pun saya tak pasti awak boleh buat. Tapi macam mana dengan darah awak yang haram tu? Ada sebab kenapa Allah suruh hamba-Nya cari pasangan dari keturunan yang elok-elok, dari keluarga yang berharta dan ada iman.
You young woman, ayah awak banduan. Mak awak pulak bimbo expired. Tak payah cerita pasal hartalah, sebelum ni awak merempat, kan? Dan kalau iman pulak… well, awak sendiri mengaku awak goda Taufiq.”
Bergenang air mata Aim bila satu per satu kelemahan dia diungkitkan oleh mulut asing. Hati dia sakit. Tapi belum lagi cukup sakit untuk dia hina balik betapa kejinya sikap Engku Sarfaraz.
Kadang-kadang dia tak faham status hati manusia yang suka hina makhluk Allah. Kenapa? Sempurna sangat ke dia dengan status anak halal? Sebab emak ayah dia buat dia dalam ikatan perkahwinan, benda tu buat dia jadi sempurna ke?
Kenapa? Ada butang ‘on, off’ ke yang menentukan tahap kemuliaan anak halal dan juga anak haram? Perlu ke dia cari anak haram juga semata-mata untuk jadi peneman hidup?
Kalau boleh buat benda tu, dah lama dia buat. Tapi boleh ke dia tanya orang lelaki ‘hei, awak anak haram ke anak halal? Kalau anak haram, kita couple nak? Baru sekufu sikit.’
“Engku Sarfaraz, saya tak pernah paksa Fiq kahwin dengan saya. Saya silakan Engku pergi paksa dia ceraikan saya. Saya boleh terima dengan reda sebab saya memang dah biasa hidup susah. Tu memang dah jadi makanan saya.
Setakat dapat pakai baju designer dalam rumah, ada pembantu rumah hantar makanan depan mulut saya, saya tak kisah.”
“Kalau saya boleh paksa dia, saya takkan rendahkan martabat saya kat sini cakap dengan orang macam awak. Apa kata awak aje yang mintak cerai dengan dia?”
Aim tersenyum sinis. Sikit sangat hujung bibir dia terangkat sampai Engku Sarfaraz tak nampak.
“This is the thing, Engku Sarfaraz. I might be a rejected daughter, but I’m not stupid. Yes, I do welcome you to force him to divorce me. Please, do that. But that’s it.”
“I take it you’ve met my lovely wife, Engku Sarfaraz?”
Satu suara yang tak asing lagi pada telinga Aim tiba-tiba muncul dari arah belakang. Ada nada penuh bangga di situ. Sarat.
Aim tunggu bunyi derapan kaki Fiq menghampiri posisi dia yang masih lagi tak berganjak bangun dari sofa. Engku Sarfaraz dah pun berdiri tegak sambil senyum pada Fiq.
“How’s she? Adorable, isn’t she?” tanya Fiq lagi sebelum Aim tengok tangan Fiq memeluk erat bahunya.
Masa ni, barulah Aim bangun untuk menerima ciuman ‘abang dah balik’ daripada Fiq. Sengaja dia cium Aim lama sikit depan Engku Sarfaraz bila dia ingat balik permintaan wanita tua itu tadi.
Sebelum hilang mana-mana pertimbangan yang masih bersisa, Fiq meleraikan ciuman mereka dan cuba sedaya-upaya untuk senyum pada Engku Sarfaraz. Tangannya dikemaskan pada pinggang si isteri.
“Hari ni special day agaknya. Engku Shah datang jumpa Fiq kat ofis tanpa buat appointment. And you’re here to meet my wife without an appointment too. What’s wrong? She’s my wife, you know? Nobody’s meeting her without my permission.”
Mula-mula suara dia memang mesra. Tapi bila masuk saja ayat kedua yang terakhir, nada dipenuhi amaran mula memberat pada suara Fiq yang sedia kasar, dalam dan garau. Dia tahu keberanian Engku Sarfaraz sedikit terjejas.
“Saja datang sini tanya khabar.” Engku Sarfaraz cuba bersikap mesra.
Sesekali bila bibir Fiq singgah pada dahi Aim, tidak dapat tidak, hati dia terbakar seakan disimbah gasolin.
“What? You don’t have a rebellious daughter to be taken care of? ” Fiq berubah jadi mesra balik.
Tapi mana-mana manusia yang normal akan tahu Fiq memang dah letak Engku Sarfaraz dalam zon ‘Manusia Yang Tidak Digemari’.
“Did she insult you, baby?” soal Fiq perlahan pada Aim walaupun dia tahu memang itu tujuan Engku Sarfaraz datang sini.
Dia menanyakan soalan tu sebab dia nak tengok reaksi Engku Sarfaraz dan juga jawapan daripada Aim. Dan dia harap sangat-sangat yang Aim yakin dengan kemampuan dia untuk bersikap jujur. Walau apa pun yang terjadi, dia tetap akan jaga Aim. Aim tak payah takut dengan orang lain sebab pada waktu ini, orang lain yang kena takut dengan Aim.
“Hmm, sayang? Did she insult you? Yes or no?” tanya Fiq sekali lagi sambil memberikan kekuatan untuk Aim supaya bercakap benar.
Lambat-lambat Aim menggeleng sebab dia tak nak timbulkan apa-apa masalah di antara keluarga Fiq dan juga keluarga Engku Sarfaraz.
Tapi bila dia tengok ada riak lega menyorok di sebalik ketenangan yang wanita bangsawan itu tampilkan, oh… lantaklah!
Sekarang ini dia nak tengok keyakinan Engku Sarfaraz pula semasa berdepan dengan Fiq. Manalah tahu kut-kut kuasa wanita bangsawan ni boleh lawan angin Fiq bila darah suami dia mendidih.
“Dia cakap adik tak ada kelebihan. Lepas tu dia cakap dulu adik hidup merempat. Ayah pulak banduan lepas tu mak bimbo expired.”
Dalam nada tenang, satu per satu Aim keluarkan balik apa yang Engku Sarfaraz cakap tadi. Dia tak fitnah. Dia cakap benda betul dan secara jujurnya, dia nak tengok kalau Fiq tak ada, Engku Sarfaraz berani ke tak cakap pasal semua benda tu kat dia.
Tapi ternyata, perempuan itu tak berani berdasarkan wajah dia yang serta-merta pucat bila Aim habis mengadu. Aim kerling sekilas untuk tengok muka Fiq yang bangga.
“Apa kata ni giliran saya pulak yang bagi Engku rasa apa yang isteri saya rasa? How about… Amani tu perempuan murah? Datang rumah orang lelaki tanpa dijemput, lepas tu menempel-nempel macam orang tak ada iman, tak ada ajaran mak bapak.
Why, Engku Sarfaraz? Engku tak ajar ke dia tatasusila macam mana nak hidup sebagai anak dara yang tak tercemar? This is my open declaration. I hate Amani with all my heart.
Dia masuk bilik saya pukul 4.00 pagi sambil pakai baju yang sangat seksi, tapi saya tak lalu pun tengok dia. She’s so clingy, her voice’s so pitchy I’d rather listen to the sound of chalk scratching the board. She’s so fake, so demanding, so hateful, so vengeful… and not to forget, unladylike.
Saya tak pernah fikir pun nak buat dia jadi isteri. Kalau Aim tak ada sekalipun, saya tetap akan ikat dia jadi tunang kalau dia nak sangat jadi tunang saya. Tapi kalau jadi isteri, sampai mati pun saya takkan anggap dia macam isteri betul. Dengar nama dia pun saya dah naik meluat.”
Ayat Fiq terhenti sebab tangan Engku Sarfaraz kuat memberikan impak pada pipi dia.
Aim tak sempat nak proses benda tu sebab dia tengah melopong dengar ayat Fiq yang agak… kejam. Dia nampak dada Engku Sarfaraz berombak menahan amukan.
Tiba-tiba Fiq ketawa sinis.
“First time orang hina Engku ke?” soal Fiq lantas menggerakkan lidahnya pada dinding pipi sebelah kiri. Oh, dia tak akan free-free dapat sakit macam ni. Dia akan pastikan Engku Sarfaraz bayar balik.
“Kurang ajar kau kan?”
“Get out. Go back and absorb everything. Bila dah rasa betapa nikmatnya kena hina tu, then come again for another round. At least, my wife didn’t slap you for your insults. She’s not low like you.”
“You will pay for this, Taufiq!”
“Come. Let me pay. You have nothing on me. I am the one who will make you pay,” kata Fiq penuh serius sambil menekan perkataan ‘I’.
Mana-mana manusia yang waras tak akan cari pasal dengan dia. Keluarga ke, tak keluarga ke… semua dia lawan kalau orang tu berani buat Aim sedih.
Bahagian ‘isteri tercinta YAM Tengku Taufiq Syahlan’ mana lagi yang mereka tak faham sampai berani datang sini dan hina Aim?
“Kurang ajar!”
“You came here, in our residence to insult us. And should I mention, without any invitation? Siapa yang kurang ajar sebenarnya?”
“Having power and privilege make you foolishly confident, young man.”
“And you desperately want that confident. Out. Before I call my security and drag you out of here. It’s quite humiliating, Engku Sarfaraz.”
Dia sedikit melepaskan tawa. Dengan mekap macam tu, dengan baju, dengan barang kemas yang ratus-ratus ribu… dia boleh bayangkan betapa jatuhnya maruah Engku Sarfaraz bila kena heret nanti.
Ada berlaku adegan tenung-merenung di antara mereka bertiga. Bermacam-macam emosi dipamerkan pada wajah masing-masing tapi Engku Sarfaraz tahu dia patut mengalah. Selagi dia berkeras, selagi itulah Fiq akan pastikan maruah dirinya yang mulia diinjak-injak.
“You should go and see her!”
“Yes. But with my wife’s consent.” Lambat-lambat Fiq menutur perkataan sebab rasa-rasanya tadi dia ada bagi tahu Engku Sarfaraz yang dia bencikan Amani. Tubuh Aim semakin rapat ditarik.
“Ask her.”
Dia tak nak dengar dah orang memperkecilkan Aim lepas ni. Dia harap dengan apa yang dia buat hari ini, semua orang akan tahu yang dia tak akan mempertimbangkan mana-mana individu yang buat Aim terasa hati.
“No, you won’t!”
“Then, get out.”
Hadi yang berada lebih kurang 30 kaki dari kedudukan mereka dipanggil menggunakan isyarat badan. Kepalanya dianggukkan sedikit; memberikan kebenaran pada Hadi untuk menyentuh golongan kerabat.
Dia perasan muka Engku Sarfaraz berubah jijik apabila Hadi semakin hampir menyentuh lengannya yang ditutupi lengan baju kurung sutera yang sangat mahal.
“Don’t you dare!” Jari telunjuk Engku Sarfaraz naik tinggi apabila dia mengundur ke belakang menjauhi Hadi yang masih lagi dengan muka beku.
“Let’s go, baby. Kita jalan-jalan kat Aquaria hari ni,” bisik Fiq perlahan pada cuping telinga Aim; menghantar mesej kepada isterinya supaya bersiap-siap. Dia tak nak Aim ingat lagi pasal hinaan Engku Sarfaraz yang tak berasas tadi.
“Abang, tadi dia cakap dalam telefon Amani ada…” kata-kata Aim terhenti sebab dia malu nak sebut mengenai perkara yang berlaku di gudang Royal Club. Langkah mereka lambat-lambat memanjat anak tangga menuju ke tingkat atas.
“Ada apa, sayang?”
Aim senyap sebab dia tak tahu nak cakap apa. Fiq buat keputusan nak tanya masa dalam bilik aje sebab dia tak nak bercakap tengah-tengah jalan.
Lebih kurang setengah jam kemudian, selepas mereka mandi dan bersiap-siap, Fiq tanya balik pasal tadi.
“Dalam telefon Amani, ada apa sayang?” tanya Fiq bila dia berpeluk tubuh sambil menyandar pada panel yang menyimpan deretan tudung bawal sutera Aim.
“Oh…” Itu saja balasan Aim bila dia cuba menyusun ayat dan juga menyusun lipatan tudung pada bahagian wajahnya.
Tangan Fiq mencapai bahagian hadapan lengan Aim. Segala pergerakan Aim terhenti bila dia tengok anak mata Fiq benar-benar meminta supaya soalannya tadi berjawab. Aim mengeluh panjang.
“Adik mintak maaf sangat-sangat sebab buat abang ada dalam situasi macam ni.”
“Situasi apa, sayang? Apa ada dalam telefon budak tu?”
Dahi Aim berkerut sedikit.
“Abang ingat tak malam tu masa kita kat Royal Club?”
Tanpa bagi Aim meneruskan ayat, segera Fiq melebarkan senyuman untuk memaklumkan Aim yang segala-galanya berada di bawah kawalan dia.
“Tak apa, sayang. Abang boleh uruskan.” Dia senyap sebentar.
“Gambar ke video?” tanya Fiq dengan senyuman yang menenangkan walaupun dalam kepala dia dah keluar muka Rey dan Farah. Celaka!
“Video,” jawab Aim hampir-hampir ingin menangis sebab lepas tu, Fiq dah tarik kepala dia untuk disandarkan di atas dadanya yang lebar.
“I’ve got you, babe. I’ve got you,” bisik Fiq berkali-kali sambil mengusap-usap bahagian belakang Aim dengan penuh kasih.
Dia perlu cakap dengan Hadi pasal perkara ni sekarang juga tanpa buat Aim curiga.
Lambat-lambat, dia meleraikan pelukan mereka. “Cepat pakai tudung, sayang. Abang pergi panaskan enjin kereta dulu.”
Bila Aim mengangguk penuh keterpaksaan, Fiq menghadiahkan satu ciuman pada dahi Aim.
Tak sampai dua minit, muka serius dia dah pun menghadap muka batu Hadi di pekarangan kediaman ibu bapanya.
“Delete apa-apa media yang dia orang ambik malam tu. This is a strict order. Do everything to make this right .”
“Everything, boss?”
Fiq mengangguk tanpa banyak berfikir. Dia tak kisah sangat kalau orang nak tengok dia buat apa sekalipun. Tapi kat dalam video tu ada Aim.
“Lepas dah wipe semua, I want him and his family off the street. Kalau dia pandai negotiate, good for him. But make it real good. Untuk Cik Farah… any membership yang dia ada, cancel semua. VIPs… everything. Brief Zach pasal ni dan mintak dia uruskan Rey aje.”
Hadi mengangguk sekali.
“Phone Amani. Erase semua data. The links, history… everything. Kita nak semua ni settle dalam dua hari. Money’s not a problem.” Tenang Fiq bagi arahan.
Dagu Hadi bergerak sedikit dengan penuh siaga. Dia tahu kalau Fiq sebut perkataan ‘strict order’, ini bermaksud Fiq nak dia sahaja yang dapat akses untuk benda tu. Diakui, untuk individu yang berpengaruh seperti YAM Tengku Taufiq Syahlan, dia bangga dapat jadi orang kepercayaan lelaki itu.
“Macam mana dengan Engku dan Puan Emma?”
“Hantar bodyguard dua orang. This time, jangan ikut dekat sangat. I’ll use Evoque for the mean time. Or Levante. Just keep an eye on these two,” bagi tahu Fiq perlahan dan ayat dia harus dihentikan bila tengok mata Hadi menghala ke arah sesuatu yang berada di belakangnya.
Teka Fiq, Aim dah keluar rumah Segera dia berpaling ke belakang lepas Hadi meminta diri.
“Baby, careful,” pesan Fiq bila tengok Aim sedang menuruni anak-anak tangga. Seriau betul tengok Aim panjat tangga tu.
“Iya, abang. Dah 21 tahun adik turun naik tangga, tak pernah jatuh lagi,” balas Aim sambil senyum tak nampak gigi.
Sampai saja pada tangga terakhir, tangannya dihulurkan pada tangan Fiq yang dah sedia menyambut.
“Wanginya isteri abang,” puji Fiq bila dia cium ringkas pipi Aim.
“Setakat ni morning sickness tak ada lagi kan, sayang?”
Aim geleng. Baru nak masuk tiga minggu dia bawa benih dalam perut. Tak bagi kesan apa-apa pun lagi.
Fiq cuba tunjuk muka gembira walaupun dia cuak apabila membayangkan imej Aim sedang muntah-muntah depan singki dalam bilik mereka. Tolonglah jangan ada fenomena tu.
“Kita nak pergi mana, bang?” tanya Aim.
“Aquaria, sayang. Kat KLCC. Patutnya minggu ni abang rancang kita pergi Mont Blanc, main luncur salji. Abang Ing dah inform pilot dia dah. Tapi…”
Fiq tak tahu apa yang patut dia rasa sekarang. Sedih sebab tak dapat bawa Aim jalan-jalan ataupun gembira sebab Aim mengandung? Dia tahu dia pentingkan diri sendiri.
Aim dengar tak dengar saja jawapan Fiq. Kepala dia masih lagi fikir pasal video tu. Macam mana dia nak jelaskan? Benda tu maruah dia dan Fiq. Kalau orang nampak dia, orang akan kecam Fiq tak reti jaga maruah isteri. Tapi dia tengok Fiq kat sebelah macam rilek aje, tak ada apa-apa. Siap nak keluar jalan-jalan lagi di petang hari.
“Abang, video tu macam mana? Nanti kalau mama papa nampak…” Aim tak habiskan ayat itu.
“Hari tu masa mama papa tanya pasal kita, abang cakap kita tak buat apa-apa pun sebelum kahwin. Nanti orang tahulah abang tipu. Adik dulu yang gedik dengan abang.”
“Ya Allah, sayang. Mana ada kita buat apa. Hisy, buat apalah fikir benda yang patut abang fikir? Hari ni kita santai aje. Makan Baskin Robin, jalan pegang tangan…”
Musykil Aim dengan Fiq. Dia terlampau fikir ke ataupun Fiq langsung tak kisah video mereka akan jadi tontonan umum? Memanglah dia orang tak buat apa-apa yang ekstrem kat dalam tu. Tapi tetap juga, dia duduk berdua-duaan dengan tunang orang.
“Abang, Engku Sarfaraz dah tengok video tu. Abang dengar tak ni?” Aim nak menangis.
Nanti Engku Sarfaraz cakap kat mama. Nanti mama pulak salahkan Fiq.
Genggaman Fiq pada stereng kereta dikuatkan bila dia geram dengan situasi sekarang. Tengok! Sebab ni lah dia tak suka kalau Aim bercakap dengan manusia yang ada lidah macam ular.
Memang betul video tu wujud. Dia dah lama syak. Tapi dia tak sangkalah pula ada orang hantar pada Amani. Padahal hari tu awal-awal lagi dia berkias dengan Rey yang dia tak nak buat Rey sebagai musuh. Jadi, Rey patut tahulah yang dia patut padam apa-apa yang ada kaitan dengan Fiq dan Aim.
“Abang tak malu ke? Abang ni dahlah ramai orang kenal.”
“Kita tak buat apa-apa pun, kan?”
Aim geleng bila dia sendiri tak tahu kenapa dia rasa malu sangat kalau emak tengok betapa gatalnya dia duduk berdua-duaan tunang orang lain.
“Malu…”
“Malu apa?”
Aim diam sebentar sebelum dia tarik tangan nya dari genggaman Fiq. Muka dia ditutup.
“Abang, malu abang…” Dia betul-betul rasa nak menangis. Kenapa Fiq rileks aje? Kenapa?
“Tu la. Kalau abang pesan jangan cakap dengan dia, dengarlah pesan abang. Ni memandai aje keluar bilik konon nak layan tetamu.”
“Tu tetamu pertama adik, okey. Mestilah adik nak layan.”
Fiq ketawa kecil.
“Tetamu ni bila kita jemput aje, sayang. Lepas ni ajak Pa datang rumah. Layanlah adik nak layan dia sampai lunyai pun. Abang tak kisah.”
Sekejap saja Aim gembira bila bayangkan Pa datang ke rumah. Tapi bila ingat balik pasal video tu, dia mengerang balik sambil hantuk-hantuk kepala pada dashboard.
Semua ni salah Fiq! Kenapa entah tiba-tiba masuk gudang cakap dia patah kaki, patah tangan semua? Tak fikir apa-apa, tangan dia spontan mencubit lengan Fiq. Dia tak rasa pun Fiq akan sakit sebab muscle dia tebal kat situ.
“Ouch! Kenapa tiba-tiba cubit abang pulak, sayang?”
“Abang la ni!” Jerit Aim 2.5 oktaf bila garisan mulut dia dah jatuh ke bawah. Dia malu.
“Kenapa abang pulak? Ouch!” tanya Fiq separuh ketawa bila tengok Aim betul-betul marah tanpa sebab-musabab.
“Siapa suruh abang masuk dalam tu? Balik ajelah. Abang datang situ naik kereta. Bukannya kena tunggu sampai hujan reda.”
“Siapa yang kerja lebih syif? Abang pergi cari la sebab masa tu adik tak balik lagi.”
“Macam mana nak balik? Hujan.”
Fiq sengih. Dia tak nak bagi tahu Aim pasal rancangan jahat Rey dan Farah.
“Abang nak hantar adik balik rumah la.”
“Leave me alone!” Dua-dua tangan dia dah tolak bahu Fiq.
“Sayang, abang tengah drive ni!” jerit Fiq dalam nada yang sama bila teruja tengok muka Aim tengah membara.
Semua darah dah berkumpul di bahagian muka. Lubang hidung pula asyik kembang-kempis. Dia tak tahu pun muka Aim masa marah sangat-sangat menarik. Selama ini dia tak pernah rasa nak buat Aim macam ni.
“Leave me alone!”
“Baby, you know kan dari situ abang boleh cari alasan kahwin dengan adik? So the answer is, I won’t leave you alone. Not then, not now, not ever.” Selamba saja dia cakap bahasa rojak.
“Tak nak pergi Aquaria!” Aim muncungkan mulut sambil angkat lutut pada dada. Dia tak kisah jadi budak lima tahun hari ni.
“Bukan adik bawak kereta pun.”
Bibir bawah Aim dimain-main perlahan. Dia tengok Aim macam nak senyum.
“Ala princess abang merajuk. Baring atas paha abang, meh.”
Dia tarik bahu Aim sambil tengok cermin pandang belakang. Kelajuan kereta diperlahankan. Apa-apa pun yang tengah Hadi buat sekarang, dia harap segalanya berjalan lancar.
Rey, Farah, Engku Sarfaraz dan juga Amani. Dia tahu dia kena buat sesuatu. Nak tercabut urat kepala rasanya ni! Kalau yang perempuan tu boleh tahan lagi la, tapi kalau Rey… darah dia menggelegak.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com

https://www.e-sentral.com/book/info/343924