[SNEAK PEEK] BILA HATI MEMILIH DIA

BILA HATI MEMILIH DIA Oleh Wan Nur Najihah

ADRA gelabah. Satu per satu plastik di dalam bakul merah dikeluarkan. Sampai plastik terakhir, dia mengetap bibir. Apa yang dicari tiada. Serta-merta tangan dan bibir mula bergetar. Manusia mana yang tegar mencuri duit jualannya? Hanya itu wang yang dia ada. Air mata mula membasahi pipi.

Kenapa hari ini nasibnya malang? Ingatkan selamat berada di dalam surau. Tapi dia silap. Kepalanya mula buntu. Jam dinding sudah menunjukkan pukul 7.30 malam. Pukul 8 dia perlu sampai ke rumah. Kalau lambat pasti dia akan dipukul oleh ibu tirinya, Mak Cik Melur.

Tapi bagaimana mahu pulang kalau tidak bawa wang jualan sekali? Lengan baju diangkat. Masih kelihatan bengkak di lengan akibat dipukul tiga hari lepas. Ini gara-gara jualannya tidak habis. Tubuhnya terlalu lemah dan sakit untuk dipukul lagi.

Dia tahu Mak Cik Melur sedang menunggu di rumah. Pasti mengamuk ibu tirinya itu kalau tahu duit jualan telah hilang. Bukan setakat dia dengan adiknya akan dipukul. Teringatkan Adwa, Adra terus bangun. Dia perlu cari kembali duitnya. Dia tidak kisah dirinya dipukul atau tidak diberi makan tapi bukan adiknya. Telinganya sudah tidak mampu mendengar jeritan dan tangisan Adwa.

Bakul yang berisi kuih diangkat. Hari ini jualannya tidak berapa baik. Tapi masih sempat untuk dia habiskan jualan kuih. Adra bergerak ke arah tapak pasar malam. Mungkin ada antara pengunjung yang berminat untuk beli kuihnya.

Laju dia berjalan. Dia perlu kejar masa. “Abang nak beli tak kuih sa…” Belum sempat ayat habis, pelanggan sudah lari. Tidak putus asa dia cuba lagi. Air mata mula mengalir apabila tiada seorang pun mahu beli.

Melihat satu pasangan yang duduk di bangku kosong, cepat-cepat Adra menghampiri. “Kak, abang, nak beli tak kuih saya? Murah aje saya jual.”

“Tak nak.”

Adra menelan air liur mendengar jawapan si gadis. Dia tidak mampu sorok wajah sedih.

“Kak tolonglah beli kuih saya. Saya perlukan duit.” Hilang terus rasa malu. Dikesat air mata. Apa dirinya kelihatan seperti pengemis sehingga orang tidak mahu membeli? Dia lihat si gadis mencebik.

“Kuih apa ni?”

“Awak, jomlah. Buat apa nak beli? Saya dah kenyang. Membazir aje nanti.”

Tanpa dipinta, air mata kembali mengalir apabila pasangan itu pergi. Adra terduduk di bangku sambil mengusap perut yang berbunyi. Sungguh dia lapar. Balik dari sekolah, Mak Cik Melur memaksanya keluar menjual. Dia hanya diberi makan waktu malam. Itu pun berkongsi dengan Adwa.

Ikutkan hati dia tidak mahu pulang malam ini. Tapi itu hanya akan mendatangkan masalah saja. Kenapa dia perlu mengharungi hidup sesukar ini? Semua rakan sebayanya belajar untuk menduduki UPSR. Dia pula berada di bandar untuk jual kuih.

Kalaulah ibu masih ada pasti bukan di sini tempatnya sekarang. Kalau ayah tidak kahwin lain pasti dia tidak perlu hidup menderita. Tak guna menangisi apa yang berlaku. Itu tetap tidak akan merubah hidupnya.

Rantai emas yang terletak elok di leher dibuka. Inilah rantai yang jadi idaman Mak Cik Melur. Mujur sahaja sampai sekarang dia masih pertahankan. Tapi hari ini dia tidak tahu apa nasib rantai ini. Pasti akan dirampas. Sungguh dia sayang rantai milik arwah ibu.

Adra menyapu air mata. Dia perlu pulang sekarang. Dirinya sangat penat. Mahu berjalan pun tidak larat. Kali ini dia terpaksa reda tubuhnya dipukul lagi.

“Dik…”

Kepala diangkat. Dia memandang lelaki yang bersama gadis tadi. Tapi kali ini gadis itu tidak kelihatan. “Abang nak beli kuih?” soalnya dengan penuh pengharapan.

“Haah. Jual kuih apa? Kenapa menangis?”

“Duit kena curi. Saya tak ada duit. Kalau abang beli kuih saya baru saya ada duit.” Ikatan plastik dibuka untuk tunjuk kuih yang dijual. “Ada koci, kuih ketayap, Qasidah, cekodok pisang pun ada. Abang nak kuih mana?”

“Setiap kuih ni bagi dua.”

Laju saja dia angguk. Alhamdulillah, ada juga duit yang akan diberi kepada Mak Cik Melur nanti. “Banyaknya…” Not warna ungu yang dihulurkan tidak diambil.

“Tadi cakap duit kena curi, kan? Ni abang ganti balik.”

Terharu, itu yang dia rasakan. Lelaki itu fahamfaham saja situasinya. Tak pernah dia pegang duit RM100 dalam hidup. “Terima kasih, abang…” ucapnya setelah dipaksa untuk mengambil duit tersebut. Dia akan kenang jasa baik lelaki muda ini.

“Dah makan belum? Ni ada nasi ayam. Tunang abang beli tapi tak makan. Nak buang sayang. Adik ambillah.”

Lambat-lambat Adra mengambil huluran tersebut. Entah berapa lama dia tidak makan nasi ayam. Air liur ditelan apabila sudah terbayang keenakan makanan kegemarannya itu.

Baru sahaja lelaki itu melangkah, dia memanggil lelaki tersebut. Bakul kuihnya diangkat bersama. Rantai emas dikeluarkan lalu dipandang sayu. Entah apa yang merasuk, dia hulurkan rantainya.

“Ini rantai saya. Ambillah. Anggap aje saya jual pada abang.”

Tidak menunggu lama, dia terus pergi. Sengaja dia buat tidak dengar suara yang memanggilnya. Biarlah rantai itu jatuh ke tangan lelaki yang tidak dikenali daripada jatuh ke tangan Mak Cik Melur.

“AZRIEL, awak pergi mana? Saya pergi tandas kejap aje awak dah hilang.” Sofea duduk lalu menghentak kaki tanda marah. Beg sandang dicampak ke tepi. Muncung sudah panjang sedepa.

“Sofea, apa macam ni? Malulah orang tengok,” tegur Nazriel lalu mengambil semula beg Sofea. “Saya beli ni. Jom makan.”

Bulat mata Sofea. “Awak jumpa budak tadi?”

“Saya teringin nak makan kuih dia jual.” Sebenarnya dia kembali mencari budak itu sebab kesian.

“Awak makanlah. Saya dah kenyang,” tolak Sofea sambil menjeling lelaki yang baru bergelar tunangnya. “Berapa ratus awak bagi dekat budak tu?” Mereka kenal bukan sehari dua. Nazriel seorang lelaki yang mudah kesian tambah-tambah lagi apabila melihat budak-budak berniaga.

“Sikit aje. Biarlah, rezeki dia.”

“Kita nak kahwin. Awak lupa ke? Duit yang ada baik awak simpan. Awak tu tak kerja… Masih belajar. Keluarga kita bagi kahwin pun dah untung. Awak kena tunjuk pada family saya yang awak mampu jaga saya.” Sengaja Sofea mengingatkan tentang itu kepada tunangnya.

Nazriel letak donat yang baru digigitnya ke dalam plastik. Dipandang Sofea. Dua hari lepas mereka berjaya mengikat tali pertunangan setelah bercinta sejak zaman sekolah. Sebagai tanda syukur, dia sengaja beri duit lebih kepada budak perempuan itu.

“Awak jangan risau pasal duit. Duit boleh dicari. Walaupun belajar tapi saya kerja.”

“Duit awak kerja tu berapalah sangat…” keluh Sofea. Dia tahu tunangnya melakukan beberapa kerja semata-mata untuk cari duit. “Awak nak belajar lagi… Kerja lagi… Awak tak rasa kita terburu-buru ke?”

“Awak menyesal ke? Saya betul-betul nak kahwin dengan awak. Awak hanya perlu percaya saya. Saya akan buat apa saja untuk awak. Walaupun kita kahwin masa belajar, awak takkan hidup susah dengan saya.”

Sejak kali pertama jumpa Sofea, dia sudah jatuh hati. Habis SPM terus dia bekerja sehingga sekarang. Janjinya harus ditepati.

“Kalau saya tak percaya awak, kita takkan bertunang.”

Nazriel tersenyum. Keputusan untuk menikahi Sofea sewaktu belajar muktamad. Apa pun yang terjadi selepas ini, sekurang-kurangnya gadis itu ada di sisinya. Dia yakin Sofea jodoh yang dikurniakan Allah.

“Sofea…” panggilnya. “Senyumlah sikit. Awak kalau senyum nampak manis. Donat ni pun kalah.”

PINTU dapur dibuka perlahan-lahan sambil mata melilau mencari Mak Cik Melur. Jam dipandang. Sudah pukul 8.30 malam. Dia lambat, patutlah wanita itu tiada. Pasti ibu tirinya ada di ruang tamu menonton TV.

Tadi sewaktu pulang, rantai basikalnya beberapa kali terlucut. Terpaksalah dia berhenti. Habis kotor tangan dan baju kena minyak hitam. Itu belum lagi dia jatuh akibat langgar batu. Tak pasal-pasal lutut dan siku luka. Dia hanya mampu menahan sakit. Tapi tak apalah. Janji dia balik cepat.

Bakul kuih diletak di atas meja. Baru saja cuci tangan, kelibat Mak Cik Melur muncul. Terus plastik kuih dibuka. Dia hanya menunduk. Sudah tahu apa akan jadi nanti.

“Kau tak habis jual? Kenapa kau balik? Mesti kau pergi main, kan? Pandai kau tipu aku!” tengking Mak Cik Melur lalu mencubit lengan Adra. “Aku rugi lagi malam ni. Tak guna betul kau!”

Adra sudah menangis. Tangan kirinya menekup lengan kanan. Dia tidak mampu menahan sakit lagi. Cubitan Mak Cik Melur betul-betul di tempat luka. Sangat berbisa cubitan itu. Kadang-kadang sampai berdarah kulitnya. Duit yang ada di dalam poket dikeluarkan. Hanya ini yang boleh menghentikan amukan wanita itu.

“Eh, mana kau dapat duit ni?”

“Ada orang bagi…” Polos Adra menjawab.

Melihat duit sebesar itu, senyuman mula terukir. “Mesti orang kesian tengok kau. Dah rupa pengemis. Duit jual kuih mana?” Poket seluar Adra diraba. Ada beberapa keping duit kecil. “Pandai kau nak curi duit.”

Adra mengesat air mata. “Mak cik, Adra lapar…”

“Kau jangan berani makan. Lauk tu aku simpan untuk ayah kau. Kalau aku tengok luak, siap kau!” Ditolak Adra masuk ke bilik lalu dia naik ke tingkat atas. Sudah fikir mahu dibuat apa duit sebesar ini.

“Kakak…”

“Adwa…” Adra melangkah ke arah adiknya yang baru keluar dari bilik. “Mak cik bagi makan tak?”

“Tak. Tapi Adwa tak lapar. Tadi kat sekolah Adwa dah makan.”

Dia tahu adiknya tipu. Pasti Adwa sedang menahan lapar. Dia keluar lalu diambil plastik berisi makanan. Sengaja dia tinggalkan di luar.

“Ini ada makanan. Jom kita makan dulu.” Tangannya dibasuh bersih-bersih lalu ditarik Adwa masuk ke bilik. Pintu dikunci lalu dia duduk bersila di atas lantai. Polystyrene dibuka lalu dihulurkan kepada adiknya.

“Kakak makan dulu. Adwa tahu kakak lapar.”

Akur, Adra terus menyuap nasi ke dalam mulut. Mereka dua beradik sangat rapat. Lagipun dia tak ada siapa lagi melainkan Adwa dan ayah.

“ADRA, kau pekak ke?” marah Mak Cik Melur sebaik saja Adra muncul. Ditolak kasar bakul kuih. “Baik kau jual kuih ni sampai habis. Kalau tak, taulah nasib kau nanti.”

Adra menunduk. Penat balik sekolah belum hilang, dia sudah pergi menjual. Untung orang yang masih ada ibu. Balik sekolah terus dapat makan. Dia hanya mampu minum air. Dipandang Maria, saudara tirinya yang sedang makan. Mereka sebaya tapi tak pernah berbaik. Maria sebiji ikut perangai ibunya.

“Mak cik, Adra nak nasi…” Kalau hari baik dapat juga dia sepinggan nasi kosong. Itu lebih baik daripada tiada apa-apa.

“Aku masak untuk anak-anak aku, bukan untuk kau. Eh…” Tajam mata Mak Cik Melur memandang leher Adra. Rasa macam ada yang tak kena. “Mana rantai kau?”

“Hi… hilang.” Fikirnya wanita itu akan perasan semalam. Ternyata duit RM100 berjaya menyelamatkannya.

“Hilang?” Bulat mata Mak Cik Melur. Terus dia bangun. Mahu tercabut jantung mendengarnya. “Kenapa kau hilangkan rantai kau? Aku nak simpan kau tak bagi. Kau mengadu kat ayah kau. Sekarang dah hilang. Apasal kau ni bodoh sangat?”

“Sakit, mak cik…” Dan entah untuk kali keberapa tubuhnya menjadi mangsa. Hari ini lebih sakit daripada semalam. Bukan setakat itu, rambutnya ditarik kuat sampai kepala rasa pening. Dia tahu betapa teringinnya Mak Cik Melur terhadap rantai lehernya itu.

“Kau takut aku jual rantai kau kan sebab tu kau tak bagi aku?” Macam orang gila dia ketika ini. Tak pasal-pasal rugi besar.

“Mak cik…” Adwa yang berada di dalam bilik terus keluar apabila terdengar bunyi bising. Ditarik kakaknya ke tepi. Dipandang tajam ibu dan kakak tirinya. Sampai longlai kakaknya dipukul. “Kenapa mak cik selalu pukul kakak?”

“Kakak kau hilangkan rantai. Kau tahu tak rantai yang dia pakai tu mahal?”

“Kalau hilang pun tu rantai kakak, bukan rantai mak cik.” Berani Adwa melawan. Mak Cik Melur yang ajar dia supaya biadab. “Saya nak telefon polis.”

Mak Cik Melur mengilai. “Kau sekolah baru darjah empat dah pandai nak ugut aku. Polis mana percaya. Sedar sikit, aku bela kau pun dah untung. Ikutkan hati aku halau kau adik-beradik. Aku tak kira malam ni aku nak tengok rantai tu ada. Kalau tak sakit kau dua beradik. Getah paip sampai kat kau.”

“Adwa, kenapa melawan?” tegur Adra sebaik Mak Cik Melur dan anaknya beredar.

Adwa tiga tahun muda daripadanya. Melihat Adwa senyap, dia terus masuk ke bilik. Adiknya masih kecil dan hanya mahu pertahankan seorang kakak yang lemah.

Pintu ditutup lalu dia duduk. Air jernih kembali jatuh. Inilah kehidupannya sebagai anak tiri. Bila semua ini akan berakhir? Sampai bila dia mahu bertahan? Usia mudanya dihabiskan dengan penderitaan. Pemergian ibu pada waktu yang salah. Dia masih perlukan ibu. Apakah hidupnya akan hancur seiring dengan waktu?

****

Sebelas tahun kemudian…

“YA, mak cik…” Adra berlari-lari anak menuju ke pintu bilik. Tak sempat dia nak lipat kain telekung. Suara nyaring Mak Cik Melur buat dia terkejut. Pasti ada sesuatu yang tak kena. Yang pasti dia akan dipersalahkan.

Mak Cik Melur mencekak pinggang. Anak tirinya dipandang sampai hendak terkeluar bebola mata. “Kau tak masak ke? Aku lapar ni. Aku dahlah kerja penat-penat, balik rumah kau tak masak. Pemalas betul.” Tidak menunggu lama, terus dihamburkan amarahnya. Lengan baju disingsing ke lengan. Tangan sudah sedia mahu menarik telinga Adra.

“Adra dah masak.”

Geram dengan jawapan Adra, Mak Cik Melur terus mengheret gadis itu ke dapur. Tudung saji dihempas.

“Kau dah masak? Mana? Mana?” Ditunjal kepala gadis itu. “Menipu aje kerja kau. Dari kecil sampai besar tak pernah berubah. Kerja tahu nak mengusahkan aku aje.”

Adra mengeluh perlahan. Pasti makanan yang dimasak telah dihabiskan oleh adik-beradik tirinya. Padahal awal-awal dia sudah pesan supaya tinggalkan sedikit lauk. Teringat lauk yang disimpan untuk ayah, dia segera menuju ke almari. Keluhan kali kedua terbit apabila melihat mangkuk kosong. Tahu-tahu saja dia ada simpan lauk.

“Ayah kau tu miskin tapi kau gatal nak sambung belajar. Dah habis belajar kau menganggur. Kau ni memang anak tak guna!” Marah Mak Cik Melur masih bersisa. Adra hanya senyap. Dia sudah terbiasa. Kini dia sudah tidak rasa apa-apa lagi. Jalan terbaik dengar saja amarah Mak Cik Melur dan jangan sesekali melawan.

“Bila kau nak cari kerja? Nak duduk rumah suruh aku bela ke? Belajar masuk universiti pun tetap bodoh jugak. Aku ingat habis belajar terus boleh kerja.”

“Mak cik, Adra dah cari kerja cuma belum dapat lagi. Adra pun baru tiga hari duduk rumah.” Tak sampai seminggu dia balik, ini habuan untuknya. Dia tahu Mak Cik Melur marah disebabkan tidak puas hati dia berkeras mahu sambung belajar. Katanya membazir duit.

“Alasan kau aje. Kerja kampung banyak. Kau kerja aje cuci pinggan kat kedai makan. Buat air ke… Kau tu aje yang berlagak. Mentang-mentang ada ijazah, tak nak kerja kampung. Geli sangat. Kau nak tunjuk kat semua orang yang kau ni cerdik. Buat malu aku aje habis belajar duduk rumah.”

“Mak cik nak makan? Adra masakkan untuk mak cik.” Adra mematikan topik.

“Tak payah. Tengok muka kau tu menyakitkan hati aku aje.”

Adra masuk bilik sebaik sahaja Mak Cik Melur beredar. Dilabuhkan duduk di katil bujang. Inilah bilik yang dihuni sebaik sahaja kematian ibu. Apa yang terjadi, dia terima dengan reda. Ini hidupnya dah hanya dia yang boleh ubah masa depan. Sebab itu dia tekad untuk sambung belajar walaupun ditentang keras oleh Mak Cik Melur.

Dia tahu hanya dengan pelajaran hidupnya boleh berubah. Takkan selamanya dia mahu hidup begini? Dia mahu bahagiakan adik dan ayah yang bersusah payah menjaganya. Dia tidak mahu harap belas ihsan orang lain. Setelah empat tahun di alam universiti, akhirnya dia berjaya menamatkan pelajaran. Air mata menjadi saksi betapa sakitnya dia untuk habiskan tempoh itu. Kini hidup barunya akan bermula. Segulung ijazah diharapkan mampu memberi sinar dalam hidupnya.

Adra bersandar di kepala katil. Bilik ini dikongsi bersama Adwa. Tapi memandangkan adiknya juga sedang sambung belajar, maka tinggallah dia seorang diri. Adwa hanya balik pada cuti semester. Ada baiknya begitu. Kalau Adwa balik setiap bulan pasti akan jadi orang gaji Mak Cik Melur.

Baru tiga hari dia pulang. Alhamdulillah, air matanya tidak tumpah. Sengaja dia buat tak dengar dengan amarah, amukan, tengkingan dan ejekan Mak Cik Melur. Melihat ayah membuatkan dia jadi kuat. Ayah penyebab dia pulang. Masuk tahun ini sudah 15 tahun ayah kahwin dengan Mak Cik Melur.

Sebelum kahwin dengan ayah, Mak Cik Melur merupakan janda yang dicerai. Kerana kesian dengan hidup wanita itu, ayah ambil Mak Cik Melur jadi isteri. Tiga orang anak Mak Cik Melur dengan suami pertama ialah Abang Mazwan, Maria dan Marlisa. Dia hanya rapat dengan Marlisa. Yang dua lagi selalu cari masalah dengannya.

Fikirnya apabila umur makin meningkat mereka akan berbaik. Tapi masa tidak merubah keadaan. Tetap sama seperti dulu. Biarlah, dia tidak kisah.

Kuala Lumpur…

PINTU dibuka. Melihat ruang tamu yang sunyi, Nazriel mengerutkan dahi. Mana semua orang? Salamnya tidak dijawab. Dia melangkah masuk lalu merebahkan diri di atas sofa empuk. Laju tangannya menarik tali leher dan dibuka dua butang atas baju kemeja. Penat sungguh seharian bekerja.

“Papa…”

Baru sahaja memejamkan mata, namanya dipanggil. Sekelip mata seorang anak kecil menerjah duduk di atas pangkuannya.

“Argh, berattt…”

“Yeah, papa dah balik.”

Dicium pipi dan rambut anaknya. Kembang kempis hidung mencium aroma wangian Carrie Junior, pasti baru lepas mandi. “Nufail pergi mana? Papa ingat Nufail pergi taman.”

“Nek Ros tak larat nak pergi. Nanti kita pergi taman ya, papa.”

“Ya…” Nazriel berjanji. Apabila melayan telatah Nufail, penatnya terus hilang. Tiada istilah penat untuk melayan kerenah anak tunggalnya.

“Kenapa papa balik lambat? Nufail tunggu papa dari tadi. Nek Ros cakap papa banyak kerja.” Petah Nufail berbicara. Tidak padan dengan umurnya yang baru enam tahun.

“Papa kerja cari duit untuk Nufail. Nanti papa ada duit, boleh beli mainan.” Anaknya jenis yang mudah faham. Sejak kecil lagi Nufail tidak banyak ragam. “Nek Ros mana?”

“Ada ni…” Muncul seorang wanita berusia 55 tahun sambil membawa sebuah beg kecil. “Che Ros balik dululah. Dah lewat ni. Nanti tak ada bas.”

“Suami Che Ros tak ambil?” Che Ros merupakan pengasuh Nufail. Sudah empat tahun wanita itu menjaga anaknya. Nufail agak takut dengan orang yang tak dikenali tapi dengan Che Ros, anaknya sangat rapat dan manja. Nufail tahu siapa yang menjaganya masa kecil.

“Dia ada kerja sikit. Kereta pula ada masalah.”

Teringatkan sesuatu terus Nazriel mengeluarkan sampul berwarna putih dari dalam beg.

“Awalnya bagi gaji bulan ni?” Terkejut Che Ros.

“Rezeki awal. Kiralah dulu.”

“Hesy, tak payahlah. Selama Che Ros kerja sini, Azriel tak pernah salah bagi. Kalau kurang pun Che Ros halalkan.” Jujur Che Ros berkata. Sangat untung kerja dengan Nazriel. Lelaki itu jenis tidak kedekut dan tidak berkira. Kadang-kadang dia naik segan. Kerjanya mudah tapi gaji lumayan.

“Walaupun Che Ros tak kira tapi Che Ros tahu mesti kamu bagi lebih. Nampak tebal semacam aje.”

Nazriel ketawa. “Anggap aje saya sedekah. Saya tahu bukan mudah nak jaga Nufail ni. Kalau orang yang dia suka, manja dia lain macam sikit. Asyik nak berkepit aje. Sampai tak boleh buat kerja.” Ketika Che Ros jaga Nufail, anaknya baru dua tahun. Cepatnya masa berlalu.

“Tak susah pun nak jaga. Yang penting kena baik dengan dia dulu baru dia baik dengan kita. Okeylah, Che Ros balik dulu. Che Ros dah masak. Nanti Azriel makanlah. Nufail dah makan tadi. Che Ros suruh tunggu Azriel tapi dia tak nak.”

“Nak saya hantar tak?” pelawa Nazriel. Kesian wanita itu tunggu bas.

“Tak apa. Azriel rehat aje. Nanti nak bawa Nufail pergi taman.”

Pintu rumah ditutup sebaik wanita itu keluar. Dipandang Nufail yang ralit menonton TV. Apa lagi kalau bukan cerita kartun. Kali ini rancangan Boboyboi.

“Nufail, tadi kat tadika makan apa?” Sengaja dia tanya. Inilah teman berbualnya ketika di rumah. Selalunya kalau dia balik, ada saja cerita Nufail tentang apa yang terjadi di tadika. Tapi hari ini senyap pula anaknya.

“Cikgu bagi makan mi kari. Sedap sangat.” Ibu jari diangkat. “Papa…”

“Apa dia?” Kepala Nufail digosok perlahan.

“Minggu depan ada persembahan. Cikgu cakap datang kena bawak papa mama. Tapi Nufail tak ada mama…”

Dipandang anaknya yang muram. Bukan kali pertama Nufail bangkitkan hal ini. Sejak dia menghantar ke tadika, Nufail sudah pandai bercakap soal mama. Mungkin disebabkan faktor pergaulan.

“Tapi Nufail ada papa, kan?”

“Kawan-kawan Nufail semua ada mama, ada ibu, umi, kenapa Nufail ada papa aje? Nufail cakap Nufail ada Nek Ros. Diorang cakap diorang pun ada nenek.”

Hilang bicara Nazriel. Nufail sebesar ini pun sudah faham apa yang terjadi. Rasa bersalah muncul dalam diri. Kalau tidak kerana dia, pasti kehidupan Nufail akan sempurna. Fikirnya apa yang dibagi selama ini sudah cukup. Rupanya dia silap. Nufail rindukan kasih sayang seorang ibu. Ini semua salahnya.

Tapi dia tidak minta semua ini terjadi. Sehabis daya dia pertahankan masjid yang dibina. Apa guna kalau hanya dia yang berusaha. Sakit dan kecewa yang dia dapat.

“Nufail, jom kita pergi taman.” Nazriel bangun lalu mendukung anaknya. Lama-lama Nufail akan faham apa yang dia buat selama ini.

ADRA menghentikan langkah sebaik sampai ke ruang tamu. Dia mengeluh melihat tempat yang seperti baru dilanda tsunami. Pasti kerja Radi. Anak kepada Abang Mazwan. Memang dia yang kena kemas. Malas fikir panjang, satu per satu mainan kembali disimpan.

Sesekali matanya mencari Abang Mazwan tapi tidak kelihatan. Entah ada di dalam bilik atau pun sudah keluar. Kalau keluar pun bukan pergi kerja tapi melepak di kedai kopi. Dia sebenarnya tidak menggemari sikap panas baran Abang Mazwan. Lelaki itu tiada kerja tetap dan hanya melakukan kerja-kerja kampung. Itu dia tidak kisah. Tapi Abang Mazwan seorang yang pemalas. Hanya bekerja dua tiga hari kemudian berhenti.

Lelaki itu tiada rumah. Anak dan isteri semua tinggal di sini. Kak Lina, isteri Abang Mazwan pun tidak bekerja. Sampai bilakah penderitaan ayah akan berakhir? Sejak kecil ayah menjaga anak orang. Bila dah besar ingat akan membalas budi. Rupanya tidak.

Kalau ayah menegur Abang Mazwan suruh bekerja, pasti lelaki itu melenting. Sungguh tidak malu mereka suami isteri ditanggung oleh ayah. Dalam hati dia berdoa supaya segera dapat kerja. Dia mahu bawa ayah keluar dari sini.

“Adra, kau tak masak ke?”

Tersentak Adra apabila Abang Mazwan tiba-tiba keluar dari bilik. Nampak gaya baru lepas bangun. Anak dan mak perangai sama saja. Hidup untuk makan.

“Beras dah habis.”

“Kau pergilah beli.”

“Kejap lagi Adra beli. Tapi ikan tak ada.”

Disisir rambut yang kusut masai dengan tangan. “Belilah. Itu pun nak cakap kat aku.”

“Beras dah beli guna duit Adra. Ikan guna duit abanglah.” Berani pula dia balas walaupun tahu tengkingan yang akan dia dapat. Sebenarnya dia mahu Abang Mazwan sedar tentang tanggungjawab. Dia bukan jenis yang kedekut untuk beli barang dapur.

“Aku tak ada duit. Kau kan tahu aku tak kerja!” marah Abang Mazwan.

“Carilah kerja bantu ayah. Kesian ayah nak tanggung kita semua. Abang tak kerja, Kak Lina tak kerja… Sampai Radi pun ayah nak kena tanggung.”

“Makin berlagak kau sekarang. Kenapa kau tak kerja?”

Adra mengeluh. Dia malas nak tegur lebih-lebih apabila melihat wajah Abang Mazwan sudah berubah.

Abang Mazwan mendekat sambil menggaru leher. Sesekali mata hitamnya memandang ke luar rumah. “Ni kau ada duit ke? Aku nak pinjam sikit. Kak Lina kau suruh beli pisang cheese. Nanti aku tak beli dia merajuk.” Tapak tangan sudah ditadah.

“Adra tak ada duit. Duit yang ada pun untuk Adra belanja.”

“Aku pinjam RM20 aje. Nanti ada duit aku bayar balik.”

Bayar balik? Dia sudah tidak percaya. Duit ayah sudah berapa ribu Abang Mazwan pinjam. Sampai sekarang belum bayar. Kahwin pun boleh dikatakan separuh guna duit ayah.

“Adra masuk dulu…” ucap Adra. Panggilan lelaki itu dia sengaja buat tidak dengar. Malas nak layan.

 eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/203337/bila-hati-memilih-dia

[SNEAK PEEK] ALAHAI ANAK DAN MENANTU

ALAHAI ANAK & MENANTU Oleh Dhiyana

AYRA meringankan tulang membantu mak dan mak tam di dapur. Mak tam selepas bersarapan baru nak bertolak balik ke Ipoh. Nina langsung tak menampakkan batang hidung lagi. Dahsyat sungguh aura pengantin baru Nina dan Faisal. Dia dan Wafiy pun tak melekat selalu di dalam bilik.

Bunyi derapan kaki memijak anak tangga menarik perhatian Ayra. Dia berpaling ke arah tangga yang menghubungkan ruang atas dan juga ruang dapur di tingkat bawah. Seketika kemudian, terlihat batang tubuh Nina.

Serentak terngiang bisikan mak pagi tadi di cuping telinga. Ayra tertawa halus. Sungguh, memang kelakar! Itu yang akan dijadikan bahan untuk dia mengusik Nina sekejap lagi.

“Tu dia, pengantin! Matahari dah terpacak ataih kepala baru nak keluaq bilik. Punya ulit laki sampai tak mau keluaq,” perli mak tam yang sememangnya bermulut pedas.

Ayra yang berada di dapur turut terasa hati dengan sindiran mak tam. Dia memandang mak yang sedang menggoreng cucur di dapur. Apabila pandangannya dan mak beradu, mak gelengkan kepala. Dia faham isyarat daripada mak. Biarkan saja.

Nina pekakkan telinga dan menghampiri Ayra yang sedang membancuh air. Telinga dia dah lali dengan sindiran mak saudaranya. Buat betul disindir. Buat salah pun disindir. Cara paling senang, pekakkan telinga.

“Baru nak keluaq bilik? Kan dah kena berletiaq,” tegur Ayra perlahan.

“Dah keluaqlah awai tadi. Siap keluaq rumah pi cari pucuk jambu lagi. Faisal sakit perut. Entah apa yang dia makan semalam. Cirit sejak subuh tadi,” jelas Nina, membela diri.

“Sakit perut? Tapi semalam seronok punya dok parti.” Giliran Ayra menyindir.

Nina tersengih-sengih.

“Malam ni nak tidoq hampaq Toto kat bawah. Jangan tidoq atas katil,” pesan Ayra dengan nada perlahan.

“Awat?” Nina terpinga-pinga.

“Semalam mak dan ayah tak boleh nak tidoq. Mak kata dengaq bunyi katil nak roboh.”

“Hah?!” Serta-merta riak wajah Nina berubah. Buntang kedua-dua belah mata. Mulut pula terlopong. Namun hanya seketika. Mulut yang terlopong beransur-ansur menjadi sengihan nakal. Ditekup mulut dengan tangan daripada terhambur tawa.

“Serius?”

“Nina ingat Kak Ayra main-main ka? Mak sendiri cakap kot.”

Nina ketawa mengekek.

Ayra menepuk dahi. Aihhh… Bukannya dia nak ada rasa malu atau segan. Boleh pula dia ketawa. Allahuakbar! Dah sah-sah perangai selamba ni datang daripada mak.

“Tu…” Bibir Ayra terjuih ke pangkal bahu Nina yang ditampal plaster luka.

“Kena tokak dengan Dracula,” jawab Nina selamba.

Ayra menggelengkan kepala. Nak cover cop mohor punya pasal, boleh pula tampal plaster luka. Alahai… Otak geliga!

“Abang Wafiy mana? Tidoq lagi?”

“Dia awal-awal pagi lagi dah ikut Syafiq masuk kebun pisang. Ada orang nak beli pisang dua tandan. Lepas tu, mak suruh Syafiq korek ubi kayu untuk bagi kat mak tam,” jelas Ayra. Beria-ia sungguh Wafiy pagi tadi nak ikut Syafiq ke kebun pisang. Nak dihalang, kesian pula. Turutkan ajelah.

“Abang Wafiy tahan ka dengan nyamuk? Kan balik satgi berbirat badan.”

Ayra tersenyum senget. “Biaq pi kat dia. Bukan tak habaq, dah habaq. Dia ketegaq juga nak ikut Syafiq.” Bukan dia tak pesan, tapi Wafiy nak juga ikut Syafiq. Jangan balik nanti Wafiy mengadu badan berbirat dahlah. Memang aku akan tambah birat kat badan tu lagi.

“Faisal sakit perut lagi, Nina?” Hasmah menyoal. Awal-awal tadi Nina kelam-kabut cari dia beritahu pasal keadaan Faisal. Entah apalah si menantu kedua makan semalam sehingga sakit perut memulas pagi tadi.

“Dah kurang, mak. Dok tidoq lepas minum ayaq pucuk jambu,” jawab Nina.

“Assalamualaikum.”

“Waalaikumussalam.” Mereka berempat menyahut serentak. Masing-masing beralih memandang ke pintu dapur.

“Ya Rabbi! Awat tu Wafiy?” Terkejut bukan kepalang Hasmah apabila meihat Wafiy dengan pakaian kotor.

“Tertonggeng masa nak cabut ubi kayu tadi,” jawab Syafiq sambil tertawa kecil. Kemudian disahut pula dengan mereka yang lain di dapur.

“Ada luka kat mana-mana tak?” soal Ayra.

“Tak!” jawab Wafiy.

“Pergi mandi. Kejap lagi dah boleh makan,” arah Ayra, lembut.

“Okey.” Laju saja Wafiy beredar dari ruang dapur.

Selepas mak tam sekeluarga berangkat pulang ke Ipoh, barulah Nina dan Ayra berasa lega dan boleh bergerak bebas di dalam rumah sendiri. Kalau tak, mak tam asyik perhatikan saja gerak-geri mereka berdua.

“Ayah mana, mak? Tak balik dari kandang lagi ka?” soal Nina.

“Balik sat ja tadi. Lepas tu pi balik. Lembu dengan kambing nak beranak hari ni. Kalutlah ayah hang pun,” jawab Hasmah yang turut menyertai anak dan menantu di meja makan.

“Anak Jibam ka, mak?” Ayra pula menyoal.

“Yalah kot! Jibam ja yang berpotensi dalam banyak-banyak lembu jantan kat situ,” balas Hasmah dengan selamba.

Huk! Huk! Tersedak Wafiy dengan jawapan mentuanya. Terutama sekali apabila disebut potensi. Mesti Jibam ni lembu jantan yang paling digilai dalam kalangan lembu betina.

“Makan pelan-pelan, Wafiy. Cucuq ni tak dak kaki nak lari,” tegur Hasmah.

Ayra bertindak mengurut belakang Wafiy supaya batuk kembali reda. “Nak air kosong tak?”

Wafiy hanya sekadar mengangguk. Tekak rasa tak selesa untuk teguk air panas. Batuk membuatkan tekak terasa perit tiba-tiba.

Ayra lantas bertindak mengambil air kosong untuk Wafiy. Belakang tubuh Wafiy kembali digosok.

“Okey,” ujar Wafiy apabila tekak terasa pulih semula.

“Lepas ni kita pergi kandang lembu nak tak? Tengok Jibam,” ajak Ayra. Idea nakal mula muncul di dalam kepala. Dia tahu pasti Wafiy belum pernah lagi menjejak kaki ke kandang lembu.

“Okey!” Wafiy ikutkan saja ajakan Ayra. Inilah masanya dia nak lakukan aktiviti di kampung. Selepas ni, dah kembali semula ke Sabah.

Ayra dan Wafiy hanya menunggang motosikal untuk ke kandang lembu dan kambing. Ketika mereka tiba di sana, kambing belaan ayah Ayra sudah pun melahirkan anak. Hanya lembu saja yang masih dalam proses meneran. Ayra mengheret Wafiy untuk melihat proses tersebut.

“Apa tu?” Wafiy merenung ke arah tepi kandang.

“Itu… lembu betina tengah teran nak lahirkan anak. Proses dia sama aje macam manusia. Baby dok dalam kantung. Bila dah keluar nanti, kantung tu akan pecah,” jelas Ayra. Sejak kecil lagi dia selalu ikut ayah ke kandang untuk membantu ayah. Kadangkala semasa proses melahirkan anak lembu atau anak kambing, dialah orang pertama yang paling teruja.

“Awak tengok tu… dah terjulur kaki.” Jari telunjuk Ayra serentak dituding ke arah ibu lembu yang sedang menahan kesakitan.

Wafiy melarikan pandangan ke arah lain. Dia tak sanggup untuk tengok proses tersebut. Air liur ditelan berkali-kali untuk menghilangkan rasa mual yang tiba-tiba terasa di tekak.

“Kalau awak nak tahu, ibu lembu pun turut rasa sakit semasa proses melahirkan anak lembu. Nak teran, kuat. Awak boleh dengar dia meraung. Sama juga macam manusia. Terasa sakit semasa proses meneran baby keluar.” Anak mata Ayra masih lagi terpaku memandang ke arah lembu betina. Ayah dan seorang pekerja kandang sedang menenteramkan lembu betina tersebut.

Sementara Wafiy pula sudah berkerut muka menahan gelodak dari dalam perut. Wajah dah dibasahi peluh. Dia tak mampu lagi nak bertahan. Tekak terasa dijolok untuk memuntahkan keluar segala isi.

“Awak… anak lembu dah nak keluarlah!” Ayra bersorak. Dan serentak Wafiy turut memuntahkan keluar sarapan pagi tadi.

“Uwekkk!”

Ayra tercengang! Namun hanya beberapa saat saja. Kemudian dia tertawa pula. Belakang tubuh Wafiy digosokgosok. Dah agak dah! Dasar ikan bilis bandar!

“Okey tak ni?” tanya Ayra. Tangan masih lagi menggosok belakang tubuh Wafiy.

“Okey! Okey!” Wafiy mengangguk lemah. Takkanlah dia nak mengaku tak okey pula? Malu kut! Pertama kali tengok lembu betina melahirkan anak dia dah termuntah. Macam mana kalau Ayra minta dia teman di dalam labour room nanti? Mahu pengsan dia dibuatnya!

Wafiy mengeluh kecil. Dia tegakkan tubuh semula. Anak mata memandang lembu betina yang masih lagi terbaring dengan anak lembu yang masih lagi belum keluar sepenuhnya. Tiba-tiba dengan sekali tolakan anak lembu tersebut keluar sepenuhnya bersama-sama cecair melekit. Dia tak mampu lagi untuk berdiri. Serentak pandangan terasa kelam.

Ayra cepat-cepat menyambut tubuh Wafiy daripada melorot jatuh. Dia panik seketika. Kelibat ayah dicari.

“Ayah! Ayah!” Berkali-kali dia menjerit memanggil ayah.

“Allahuakbar! Awat ni, Ayra?” Karim meluru ke arah Ayra. Wafiy pula sudah terbaring di atas tanah.

“Menantu ayah pengsan tengok lembu beranak.” Ayra tertawa kecil.

“Baru tengok lembu beranak. Belum tengok bini beranak lagi. Aihhh… Macam-macam.” Sempat lagi Karim mengomel. Menantu… Menantu…

Kejadian di kandang lembu membuatkan ahli keluarga Ayra ketawa. Wafiy pula sudah tersipu-sipu malu. Apabila terkenangkan kejadian di kandang lembu umpama mimpi ngeri buat dia. Nak makan pun tak ada selera. Jenuh dia menolak ajakan Ayra dan mentua.

Pada waktu petang, ubi kayu rebus cecah kelapa parut hanya dimakan sedikit untuk mengalas perut. Pujukan Ayra langsung tak meninggalkan bekas. Hilang selera dia dibuatnya apabila diingati semula proses tersebut.

Makan makan pula, roti kering dicecah teh O panas. Pelawaan Syafiq nak belikan dia burger pun ditolak. Bukan tak lapar… lapar! Tapi apabila teringatkan proses tu… terbantut selera makan.

Ayra memandang Wafiy yang sedang termenung di atas katil bujang. Malam ni terpaksalah mereka berdua tidur berhimpit lagi. Lori kedai perabot rosak pula petang tadi. Tak dapatlah dia nak merasa tidur di atas katil baru malam ni.

Ayra menghampiri dan perlahan-lahan merebahkan tubuh di sebelah Wafiy. Lengan Wafiy ditarik untuk dijadikan bantal. Mereka berdua diam menyepi sambil masing-masing merenung kipas siling yang ligat berputar.

“Lapar tak?”

“Hmmm…” Wafiy mengangguk.

“Dah tu nak makan apa?” Ayra pun buntu. Suami lapar. Apabila ditanya nak makan apa, dibalas dengan gelengan kepala. Macam mana nak kenyang?

“Nak makan isteri saya,” jawab Wafiy, lemah.

Ayra tersenyum nipis. Jawapan ni lain sikit.

“Senyap tanda setuju,” seloroh Wafiy. Kalau dapat green light, perut lapar pun dia dah tak kisah. Automatik jadi kenyang!

“Tak payah nak gatal sangat,” tempelak Ayra. Pipi Wafiy turut ditolak lembut. Mereka berdua sama-sama ketawa kecil.

“Dah tanya nak makan apa. Dah saya jawab, kata saya gatal pula,” bidas Wafiy, tersenyum meleret. Tubuh Ayra dipaut dan ditarik rapat ke tubuhnya. Kepala Ayra sudah beralih tempat di dada.

Cuppp! Terasa bibir lembap melekap di pipi. “Sorry eh pasal tengah hari tadi. Tak tahu awak lemah semangat.”

Spontan idea mengusik mengetuk kotak minda. Wafiy tersenyum senget.

“Kena cium tiga kali baru saya maafkan awak,” pinta Wafiy. Sekejap lagi pasti Ayra akan terasa kulit muka pijar semacam.

“Ala…” Ayra merengek. Nada suara kedengaran manja.

“Aippp! Jangan bantah cakap suami.”

“Hmmm…” Ayra menggumam panjang pula. Nak cium pula! Kan jadi lain nanti.

Cuppp! Sepantas kilat Ayra melekap bibir sekali lagi di pipi Wafiy.

“Dua! Lagi sekali.” Wafiy melihat gelagat Ayra dengan ekor mata. Dia ternanti-nanti gerakan Ayra seterusnya.

Bibir kembali didekatkan. Belum sempat bibir mendarat di pipi, tiba-tiba Wafiy berkalih muka. Dan… ulas bibir Ayra bertemu dengan ulas bibir Wafiy. Terbuntang kedua-dua belah mata. Cepat-cepat tangan merayap di perut Wafiy.

“Arghhh! Aduh, Ayra…” Terlepas pagutan di bibir Ayra. Sesungguhnya, Ayra lebih cepat bertindak. Terlupa dia tentang cubitan berbisa si isteri.

“Ambil kesempatan! Nilah balasan dia.” Cubitan dipulas. Geram aihhh, aku! Konon nak tiga kali ciuman. Akal aje semua tu!

 eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/203336/alahai-anak-dan-menantu

[SNEAK PEEK] BULAN CINTA

BULAN CINTA Oleh Mimie Afinie

 

“BOLEH tak Rara duduk diam-diam? Pening angah tengok Rara ke hulu ke hilir dari tadi. Orang nak tengok TV pun tak senang.” Hidayat pandang adiknya sambil jegil mata.

“Kalau tak nak pening, tak payah la tengok.” Tak cukup mengejek, Rania buat muka pula.

“Dah Rara kat depan mata angah, nak tak nak kenalah tengok.”

“Dah, dah, dah. Sebelum jadi panjang, lebih baik dua-dua diam. Nanti lain pula jadinya.”

Encik Raof terpaksa menyampuk. Kalau dibiarkan mahu jadi bergaduh. Bukan dia tak faham dengan perangai budak dua orang ni. Kalau tengah berbaik, bukan main lagi. Bertepuk bertampar, ketawa sampai tak ingat dunia. Tapi kalau bergaduh, macam-macam yang keluar dari mulut masing-masing.

“Ayahhh…” Rania dah menempel di sebelah Encik Raof di atas sofa tunggal. Manja suaranya.

“Apa dia, sayang?”

“Boleh tak kalau Rara tak nak mula esok? Rara nak minta tangguh minggu depan.” Lembut mata Rania memandang ayahnya. Nak memujuklah tu.

“Tak boleh!” Belum sempat Encik Raof kata apa-apa, Huzir menjawab. Keras suaranya.

“Bolehlah ayah.” Rania pujuk. Buat-buat tak dengar ucapan along.

“Kenapa nak minta tangguh pula?”

“Tiba-tiba Rara rasa macam tak yakin.”

“Mana boleh macam tu. Rara kena percaya pada diri sendiri. Kena yakin. Ayah percaya Rara boleh.”

“Entah, belum apa-apa dah tunjuk lemah. Rara, kita ni tak boleh cepat mengalah. Kena berjuang habis-habisan, faham?”

“Angah jangan menyampuk boleh tak? Berjuang apa benda entah. Angah ingat Rara ni nak pergi berperang ke, apa?” Rania tayang penumbuk. Hidayat balas dengan jelir lidah.

“Rara ni kan, umur dah dua puluh enam, tapi perangai sampai sekarang masih tak matang. Boleh tak Rara belajar jadi matang sikit? Belajar jadi dewasa?”

Kecil saja along di mata Rania masa ni. Pedas sungguh ayat tu weh! Tapi ayat along mana pernah tak pedas. Dari dulu macam itulah mulut dia.

“Pening pula kepala ayah dengan kau orang ni la.”

“Entah, semua sibuk nak menyampuk.” Rania juih bibir.

“Ayah cakap kau orang, bermakna termasuklahRara sekali. Rara pun menyumbang pening kepala ayah, tau? Jangan nak perasan.” Hidayat mengejek.

“Tak ada, tak ada… Kan ayah?”

Encik Raof hanya geleng kepala sambil pandang muka Rania.

“Sekarang dah pukul sepuluh lebih. Rara nak masuk tidur sebab pagi-pagi esok Rara nak keluar pergi joging. Selain itu, Rara tak nak fikir apa-apa.”

“Rara jangan nak mengada-ngada. Pukul tujuh setengah pagi esok, along akan pastikan Rara dah ada kat depan pintu pagar,” marah Huzir.

“Tak nak.”

“Rara mana boleh buat macam tu. Eh! Along dah keluar duit banyak tau? Rara jangan suka-suka nak buat keputusan sendiri.” Huzir sambung marah.

Sambil jeling along, Rania bangun dari sofa.

“Dah bagi nak ungkit balik. Susah-susah sangat, Rara bayar balik duit along tu.”

“Ayah tau Rara bergurau aje tu. Takkan la Rara sampai hati nak malukan ayah, betul tak?”

Dengar suara ayah yang macam tu, Rania tak jadi nak menjawab lagi. Ayah selalu buat Rara kalah. Pandai betul ayah psikologi Rara. Jarang marah, pukul pun tak pernah. Itu yang buat rasa hormat semakin menebal terhadap ayah.Sememangnya Abdul Raof Mohd Shukor ialah ayah terbaik di dalam dunia ini.

JEMARINYA mengetuk-ngetuk stereng. Mulut menyanyi perlahan, mengikut rentak lagu dari radio yang sedang terpasang. Sesekali mata menoleh ke arah pintu rumah. Sudah hampir sepuluh minit dia di sini. Salam sudah beberapa kali dihulurkan, suis loceng rumah juga sudah ditekan, tapi orang yang ditunggu masih tidak kelihatan.

Hati dah sama panas dengan enjin kereta. Terus terang, dia memang pantang dengan orang yang tidak menepati masa, tidak menepati janji. Baru tangannya nak menekan hon, pintu rumah terbuka. Bukan seorang, tetapi empat orang muncul dari situ.

Dia keluar dari kereta kemudian berjalan ke arah pintu pagar. Tapi sesudah dua minit di situ, empat orang tadi masih juga berada di depan muka pintu. Sepertinya sedang berlaku sesi perbincangan di situ. Apa hal pula ni? Sampai bila nak kena tunggu?

“Assalamualaikum.” Seraya tersenyum, salam dihulurkan.

“Waalaikumussalam.” Encik Raof datang ke arah pintu pagar.

“Encik ni dari Sekolah Memandu Kita ke?”

“Ya, saya.” Mesra suaranya.

“Minta maaflah encik, lama tunggu. Anak pak cik tu tak pernah bawa kereta sebelum ni. Tu yang dia cuak sikit. Kami tengah bagi semangat dekat dia la ni.”

“Okey. Tak apa. Saya tunggu.” Berlapik Razlan jawab. Biasalah kalau dengan orang berpangkat bapa, dia memang lemah sikit. Hati yang sedang hangat, mendadak jadi sejuk.

“Saya Razlan Hakimi. Panggil Razlan aje.” Kedua-dua belah tangannya dihulurkan kepada lelaki itu.

“Pak Cik Raof.” Huluran tangan Razlan disambut.

“Sekejap, pak cik panggil anak pak cik, ya?” Lantas dia bergegas ke dalam pagar semula.

Tiga minit kemudian, Encik Raof datang. Rania, Huzir serta Hidayat juga.

“Inilah Rania Aisya, anak pak cik yang nak belajar memandu tu. Yang dua orang ni pun anak pak cik.”

Kepada Rania, Razlan sekadar beri sedikit senyuman. Kepada anak-anak lelaki Encik Raof, dia hulur tangan untuk bersalaman.

Jadi, inilah guru memandu tu? Memang lawa sungguh mamat ni. Dari atas ke bawah Rania tilik. Dengan tingginya, dengan matanya yang cantik, hidung terletak, bibir merah samar, kulit cerah.

Haisy, Macam tak sesuai aje jadi guru memandu. Boleh ke pelajar perempuan beri konsentrasi pada pemanduan kalau dah guru kat sebelah terlajak kacak macam ni?

“Rara, ini Razlan… Dia ni yang akan ajar Rara, tau?”

“Ooo… ooo… okey.” Terus Rania jadi gagap. Ralit sangat merenung sampai dia jadi lupa diri sekejap. Harap-harap semua tak perasan. Lebih-lebih lagi Razlan, si kacak itu.

Tapi hati, kenapa tiba-tiba nak berdebar-debar pula ni? Hei, tolonglah jangan macam-macam.Tak suka tau!

“Boleh kami pergi sekarang, pak cik?”

“Boleh.” Encik Raof senyum.

“Ayah.” Rania tayang muka sedih. Tangan ayahdicapai dan dipegang.

“Pergi ajelah. Insya-Allah, okey tu. Ayah doakan ya?” Encik Raof memujuk lembut.

“Relaks la. Tak ada apalah.” Hidayat menepuk-nepuk belakang adiknya. Cuba bagi semangat.

“Kan ada Razlan tu, Rara. Tak payah nak takut sangatlah.” Huzir pula bersuara.

“Dah, dah… Kesian Razlan. Dah lama sangat dia tunggu.” Encik Raof memaut bahu anaknya. Kemudian membuka pintu kereta sebelah penumpang.

“Razlan bawa atau nak bagi anak pak cik bawa?”

Rania membesarkan matanya. Ada pula ayah pergi tanya macam tu? Melampaunya!

“Dia dah pernah bawa kereta ke?” soal Razlan.

“Tak pernah.” Cepat-cepat Rania jawab. Sebenarnya pernah. Angah yang ajar. Tapi di kawasan lengang dan tiada kenderaan.

“Kalau tak pernah tak apalah. Biar saya bawa dulu.”

“DAH macam nak hantar orang pergi Mekah la pula. Sampai satu keluarga hantar. Lepas tu siap bagi pesanan penaja bagai. Padahal nak belajar memandu aje pun.” Razlan menyindir. Ketika itu kereta baru bergerak meninggalkan pekarangan rumah Rania.

Rania menoleh. Bulat matanya memandang wajah Razlan. Melampaunya mamat ni. Tadi kat depan ayah, kat depan semua orang, bukan main bersopan santun. Taksangka, mulut macam longkang yang penuh lumut. Muka yang terlajak kacak tadi, tiba-tiba nampak buruk di matanya.

“Tapi tak cukup ramai tu. Apa pasal tak ajak ketua kampung, penghulu, pengerusi rukun tetangga, tok imam, tok siak sekali? Mesti lagi meriah.”

Telinga Rania dah rasa hangat. Mamat ni memang kurang ajar.

“Eh! Salah ke kalau ramai yang hantar saya? Saya belajar memandu ni saya bayarlah. Bukan percuma tau? Suka hatilah berapa ramai yang nak hantar saya pun.”

“Siapa cakap salah? Kalau awak nak ajak satu taman tu pun boleh. Nak lagi gempak, bawa bunga manggar sekali. Kompang jangan lupa. Terus arak awak masuk dalam kereta ni.”

“Eee, mulut!” Sakit pula hati Rania. Dahlah belajar tanpa rela, dapat pula pengajar mulut buntut ayam macam ni. Harap-harap hari ini sajalah dia belajar dengan mamat poyo ini.

“Tadi tu kenapa lambat?” soal Razlan, tanpa mempedulikan Rania yang sedang marah.

“Tak ada apalah.” Jawab sajalah macam tu. Takkan nak berterus terang, kan? Malu tau? Sejujurnya, dia takut.Juga suka berfikir yang bukan-bukan. Dia risau kalau-kalau dia akan langgar orang. Lepas tu dia terasa macam semua kenderaan dari arah berlawanan akan bertembung dengan kereta yang sedang dia pandu.

Bukan tak cuba buang perasaan tu, tapi tak boleh. Sebab itulah dia belum ada lesen memandu sampai sekarang walaupun umur dah nak masuk 26 tahun. Ikutkan bukan dia yang nak belajar sangat. Along yang paksa sampai sanggup keluar duit. Dia faham kenapa along bersungguh benar.

Yalah, selama ini dia ke tempat kerja tumpang kereta along.

Tapi lagi dua bulan along dah nak berkahwin dan kena berpindah ke rumah sendiri. Itu sebab along paksa dia belajar memandu dan punya lesen macam orang lain. Cuma yang jadi masalah sekarang, dia seorang yang penakut dan punya tahap keyakinan diri yang sangat rendah.

Ikutkan dia boleh aje naik kenderaan awam. Tapi ayah tu mana nak kasi. Dari dulu lagi ayah macam tu. Susah sangat nak melepaskan anak daranya ini ke mana-mana sendirian. Konon risau keselamatan dia. Tapi dalam ayah duk larang, sesekali ada juga dia guna perkhidmatan awam macam teksi, LRT mahupun Uber.

“Takut?”

“Mana ada.”

“Mengaku ajelah.”

“Tak takutlah.”

“Tadi tu dia orang tengah pujuk awak, kan?” Tanpa menghiraukan jawapan Rania, Razlan bertanya begitu.

“Kenapa nak kena tanya macam tu? Tugas awak cuma mengajar saya aje, kan? Lebih-lebih pula!”

“Tanya macam tu pun nak marah? Berlagak betul!”

Berlagak dikatanya aku? Kurang asam betul! Baru bercadang nak balas, telefonnya berbunyi. Segera dia keluarkan dari beg sandangnya. Syafiq dalam talian.

“Fiq, nanti I telefon balik, ya? I tengah belajar memandu ni.” Perlahan Rania jawab. Tak nak bagi Razlan dengar.

“You belajar memandu? Jangan buat lawak boleh tak?” Kuat suara Syafiq. Macamlah baru sehari dua dia kenal Rania.

“Lawak apa pula? Betul la.”

“Apa apa ajelah,” pintas Syafiq. Sikit pun dia tak percaya.

“I nak ajak you keluar.”

“Okey, petang ni kita keluar.”

“I pergi jemput you sekarang. Kita keluar pagi ni.”

“Tak boleh. Sekarang ni I ada kelas memandu. Kan I dah cakap tadi?”

“You serius ke ni?”

“Seriuslah. Takkan I nak tipu you pula.”

“Tak cakap dengan I pun.”

“Lupa.” Sebenarnya bukan lupa, saja tak nak beritahu. Bukan apa, risau mereka bergaduh pula. Syafiq tu kan lain macam sikit. Cemburu tak bertempat. Kalau dia beritahu awal-awal, silap-silap dia tidak dibenarkan belajar memandu pula.

“I tak percaya. Entah-entah you dengan lelaki lain.” Syafiq merungut.

Rania mendengus. Betul pun apa yang dia fikir. Kalau tak cemburu, kalau tak syak yang bukan-bukan, bukan Syafiq la tu.

“Suka hati aje you tuduh I, kan?” Suara Rania mendadak jadi tinggi. Lupa dengan siapa dia berada sekarang.

“Tapi betul kan you dengan lelaki?”

“Ya, memang betul.”

“Raniaaa!!!” Syafiq menjerit.

“Dia guru sekolah memandu ajelah. Takkan itu pun tak boleh?”

Razlan senyum. Haiya! Ada orang cemburu la.

“I tak percaya.”

“Ya Allah. I tak tipu.”

“Dia handsome, kan?”

“Mana ada. Dia dah tua. Rambut pun dah beruban. Memang tak handsome langsung. I tengok pun tak selera.”

Razlan jegil mata. Amboi mulut! Sesedap rasa mengumpat aku. Memang cari pasal betul la perempuan ni.

“Kalau betul, buktikan pada I.”

“Bukti apa benda pula ni?”

“You wefie dengan dia. Lepas tu hantar gambar tu dekat I. Sekarang!” Syafiq beri arahan.

Rania tergamam. Syafiq suruh dia wefie dengan mamat poyo ni? Dah hilang ingatan apa?

“You dengar tak?”

“Okey la, Fiq. I tak boleh cakap banyak. Nanti I call you balik. Bye.” Rania segera mematikan talian. Suka hati Syafiqlah nak marah ke, nak mengamuk ke, malas nak fikir.

“Apa awak cakap? Orang tua rambut beruban, tak handsome, awak tak selera?” Razlan dah marah. Kut ya pun nak lepaskan diri dari kekasih hati, tak perlulah nak babitkan dia pula. Memang cepatlah dia naik angin.

“Bila masa saya cakap macam tu?” Eh, rasanya dah cukup perlahan dia bercakap. Takkan Razlan boleh dengar pula?

“Eh, eh, tak nak mengaku pula. Untuk pengetahuan awak, telinga ni hari-hari saya korek tau? Kalau awak duduk sebatu pun saya boleh dengar awak bercakap, ini kan pula kat sebelah ni aje. Nak menipu pun agak-agaklah.”

“Eleh, mengata orang! Awak pun sama menipu. Ingat hebat sangat telinga awak sampai boleh dengar saya bercakap dalam jarak sebatu tu?”

“Betul la. Kalau bercakap melalui telefon, usah kata sebatu, seribu batu pun boleh dengar.”

“Loyar buruk!” Rania mencebik.

“Lain kali tolong jangan babitkan saya. Saya tak suka, tau tak!” Serius suara Razlan. Memang dia tak suka. Yalah, kau bergaduh dengan pakwe kau, lepas tu kau nak heret aku sekali, apa kes? Baru kenal tak sampai setengah jam, dah macam-macam kerenah kau dah tunjuk.

“Maaf!” Sepatah sahaja Rania cakap. Benda dah jadi, nak undur balik pun dah tak boleh. Yang perlu difikirkan sekarang ialah Syafiq. Macam mana ya nak pujuk lelaki tu?

“Maaf konon.” Razlan mengejek.

“Eh! awak ni dah kenapa? Orang dah minta maaf, terima ajelah. Apa yang tak puas hati lagi ni?”

“Saya tak puas hati sebab awak cakap saya tua, beruban, tak handsome.”

“Okeylah… Awak handsome, macho, segak, tampan, kacak, lawa, sado, cemerlang, gemilang dan terbilang. Okey, puas hati?” Hati dah semakin menyampah dengan lelaki ni. Sangat menyampah. Tak taulah macam mana dia nak terus belajar dengan orang macam ni.

“Jangan lebih-lebih boleh tak?” Razlan toleh Rania sebentar sambil jegil mata.

“Kena puji pun marah? Tak bersyukur betul.”

“Belum apa-apa dah derhaka dengan guru. Harap-harap sekali ajelah ambil test terus lulus.” Razlan mengomel.

“Ya Allah, mulut. Macam ini ke tingkah laku seorang guru? Belum apa-apa dah doa yang tidak baik untuk anak murid.”

“Bila masa saya doa yang tak baik? Cuba faham betul-betul ayat saya tu.”

Eleh, tak nak mengaku konon. Macamlah aku bodoh sangat tak faham ayat sindiran dia tu.

*****

“MACAM mana kelas memandu kau semalam? Ada ke kau langgar siapa-siapa? Dah berapa orang jadi arwah?” Muna yang menempel di sebelah kubikel Rania tayang sengih.

“Kau ni, mulut memang nak kena cili, kan? Suka hati aje cakap macam tu. Hesy, minta simpang.” Rania membeliakkan matanya.

“Ala, aku gurau aje. Jangan la marah.” Makin lebar sengih Muna.

“Ceritalah pengalaman kau. Aku nak dengar.”

“Jangan cari pasal, Muna. Nanti Cik Melly bising. Dah la kerja tengah menimbun ni.”

“Nia, dah pukul satu lebihlah. Dah waktu rehat.” Muna tayang jam di pergelangan tangan kirinya.

“Laaa, ya ke? Patut la ahli mesyuarat tingkap dah bersidai kat sini. Dah pukul satu rupanya.” Rania gelak.

Muna ikut gelak. Muna atau nama penuhnya Muna Sabrina merupakan rakan sekerja yang paling rapat dengandia. Ketika mula melapor diri di syarikat ini tiga tahun lepas, Muna sudah enam tahun berkhidmat. Beliau merupakan antara rakan sekerja yang paling lama dan berpengalaman di sini.

“Eh, cepatlah cerita.”

“Malaslah. Buat sakit hati aje.”

“Kau sakit hati dekat siapa?”

“Guru memandu tu la.”

“Kenapa?”

“Razlan tu memang spesies menyakitkan hati, Muna. Tapi dia silap orang la. Dengan Rania Aisya jangan buat main-main.”

“Cikgu kau nama Razlan? Muda lagi ke dia?”

“Muda lagi. Lebih kurang umur aku juga.”

“Mesti dia kacak dan bergaya, kan?”

“Apa guna kacak, muka lawa kalau mulut macam longkang yang tak pernah cuci, tak pernah sental? Benci tau lelaki macam tu.”

“Habis, kau nak cakap kau lawan dia la?”

“Yalah. Dah dia sindir aku, takkan nak diam aje.”

“Entah-entah kau ada buat salah tak? Bukan boleh percaya sangat kau ni.”

“Si Razlan tu memang kurang ajar, Muna. Aku mana ada buat salah?” Malaslah nak cerita. Nanti Muna pun akan menyalahkan dia juga. Tapi dia tak rasa salah dia besar sangat. Alah, setakat lambat beberapa minit, takkan itu pun nak kecoh?

“Ya ke kau tak buat salah langsung?” Semacam Muna pandang Rania. Bukan boleh percaya sangat budak ni.

“Aku cuma lambat sikit aje.”

“Aku dah agak dah. Ni mesti kes kau tak nak belajar memandu, kan? Lepas tu semua pakat pujuk kau. Ayah kau, abang-abang kau, ketua kampung, ketua balai raya, tok sidang. Tu yang jadi lambat.”

Terkekeh-kekeh Rania gelak. Pandai betul Muna teka. Dahlah ayat Muna yang dekat hujung tu dah lebih kurang ayat Razlan aje. Cuma apabila Muna yang sebut, dia tak rasa nak marah pun. Rasa kelakar adalah.

“Tengok, kan betul apa yang aku cakap. Tapi, Nia… Kau mana boleh lawan guru. Tak berkat ilmu yang kau dapat. Nanti susah nak lulus.”

“Alah, guru apa la sangat. Setakat ajar memandu aje pun.”

“Tak kira la dia ajar apa pun, dia tetap guru kau, Nia.”

“Yalah, yalah, betullah tu. Tapi Si Razlan tu memang kurang ajar, Muna. Hilang sabar aku tau.”

“Kau kena belajar bersabar. Kau kena kawal diri kau. Setakat dia sindir sikit-sikit tu, kau buat-buat tak dengar aje la.”

“Aku harap, lepas ni cikgu lain pula yang akan ajar aku. Tak suka la dia tu.”

“Tak kisah la siapa pun. Yang penting, kau jangan suka melawan cakap cikgu. Faham?” tegur Muna.

“Faham, Puan Muna Sabrina,” balas Rania.

“Kau kalau dengan orang lain bukan main berapi-api, tapi dengan Syafiq, menikus. Cuba kau lawan si Syafiq macam mana kau lawan cikgu memandu kau tu. Ini apa yang Syafiq cakap, semua kau ikut. Kau macam lembu kena cucukhidung tau tak?”

Muna dah mulalah tu. Mana ada dia macam lembu kena cucuk hidung? Ada masa-masanya dia melawan juga cakap Syafiq tu. Tak adalah semua dia turut. Tengok keadaan juga.

“Jom la pergi makan… Perut aku dah lapar.” Malas nak panjangkan hal Syafiq, dia tarik laci, mengeluarkan dompet dari situ. Kemudian bangun dari kerusi.

“Syafiq tak ajak kau makan ke hari ni?”

Rania geleng. Dia tahu Syafiq masih marahkan dia kerana hal semalam. Sampai sekarang Syafiq langsung tak nak bercakap dengan dia. Tapi tak perlulah beritahu Muna. Nanti bising pula mak cik tu.

“Dia pergi mana?”

“Entah. Mana aku tau.”

“Peliknya kau tak tau dia pergi mana. Mesti kau gaduh lagi dengan dia, kan? Kali ini dia cemburu kau dengan siapa pula?” Selalunya macam itulah. Kali ini harus atas alasan yang sama juga. Dah faham sangat dengan pasangan itu.

“Nia, sudah-sudahlah. Tak payahlah kau hadap sangat dengan Syafiq tu. Kau layak dapat lelaki yang lebih baik dari dia tau? Kau tu dahlah cantik, baik pula tu, pemurah lagi… Walaupun perangai tu kadang-kadang agak mengada-ngada dan merimaskan.”

“Amboi, mulut… Laju aje kalau bab mengata. Dalam puji, dia kutuk kita pula.” Rania jeling.

“Mengata kalau benda betul tak salah rasanya. Lagipun aku mengata depan-depan, kan?” Muna melepas tawa. Tahu, Rania bukan marah pun. Satu yang dia kagumtentang Rania, dia katalah apa pun, nasihatlah macam mana pun, gadis itu tak pernah nak ambil hati. Tak pernah nak sentap. Tapi itu dengan dialah. Dengan orang lain, wallahuaklam.

Cuma itulah, apabila saja berkaitan Syafiq, Rania dah tak makan nasihat. Sebab itulah sampai sekarang, gadis itu masih lagi bersama Syafiq. Itu yang dia tak faham. Memanglah Syafiq tu ada rupa, tapi dengan perangai panas baran, cemburu buta dan selalu anggap diri betul tu, berbaloi ke untuk Rania?

“Sebenarnya Syafiq tu sayang kau ke tidak, Nia?” Selalu sangat Muna tanya soalan itu.

“Mestilah.” Seperti selalu juga, penuh yakin Rania jawab.

“Hati aku kata, dia tak betul-betul sayang kau. Dia tak serius dengan kau, Nia.”

“Kau mana boleh cakap macam tu. Kalau dia tak sayang aku, tak serius dengan aku, tak adalah dia cemburu kalau aku dengan lelaki lain. Cemburu kan tanda sayang?”

“Cemburu sikit-sikit, ya itu sayang namanya. Tapi kalau dah cemburu buta, cemburu melulu, sayang apa macam tu? Itu mengongkong namanya.”

“Mengongkong sebab dia tak sanggup tengok aku dengan orang lain. Itu saja, Muna. Tak salah, kan?” Masih juga nak jawab meskipun dia sendiri bersetuju dengan ucapan Muna itu. Nak buat macam mana, hati dah terlanjur sayang dia.

“Hesy, budak ini… Kalau kita bagi nasihat, bukannya nak dengar. Ada aje jawab dia.” Muna tayang muka geram. Mana taknya, masa Syafiq buat perangai, kepada dialah Rania mengadu. Kepada dialah Rania duk tayang mukamonyok tu. Macam manalah dia tak sakit hati dengan si Syafiq tu?

“Lain kali, kalau kau ada masalah dengan Syafiq, jangan mengadu dengan aku lagi… Malas dah nak dengar.”

“Ala Muna, jangan la macam ni. Kalau bukan kau, siapa lagi yang nak dengar luahan aku? Kau aje tempat aku mengadu… Tempat aku mencurah perasaan. Kau ni dah macam mak aku, tau?”

“Eee, tak nak aku ada anak macam kau. Degil, tak dengar kata.”

“Tak kira… Nak juga ada mak macam kau.”

“Hei, sudahlah… Geli telinga aku dengar.”

Sudahnya Muna gelak. Tak bolehlah nak marah lama-lama. Budak Rania ni memang jenis tak makan saman.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/124996/bulan-cinta

[SNEAK PEEK] COKLAT CINTA

COKLAT CINTA Oleh Nurharyati Ishak

 

PROLOG

SALMA menarik nafas sesak. Peristiwa dua puluh lima tahun yang lalu bermain lagi dalam benaknya. Lelaki itu. Dialah penghancur dan dialah pemusnah masa depannya. Kerana lelaki itu, dia kalah dengan nafsu serakah hingga melontarnya ke lembah hina. Salma masih ingat lagi, waktu itu dia baru menjangkau usia dua puluh tiga tahun. Dia bekerja sebagai kerani di sebuah anak syarikat engineering di Pulau Pinang. Waktu itulah dia kenal dengan salah seorang jurutera di situ. Seorang lelaki Cina yang kacak dan membuatkan jantungnya lemah setiap kali mereka bertentang mata.
Daripada sekadar berbalas pandangan, mereka menjadi kenal dan mesra. Akhirnya mereka menjadi rapat dan selalu keluar bersama. Di situlah dia tergelincir dari landasannya. Dia tidak tahu entah kuasa ilmu apa yang Jason pakai hingga dia terlentok di telapak kasih lelaki itu.
Akhirnya dengan rela, dia telah menyerahkan ‘mahkota’ berharganya kepada lelaki itu. Kesalahan yang telah berlaku hanya dia sahaja yang tahu. Setelah disahkan berbadan dua, dia meminta supaya Jason bertanggungjawab namun lelaki itu memberitahu bahawa dia sudah pun berkeluarga.
Betapa hancurnya harapan Salma ketika itu. Dalam kekalutan yang sedang dihadapi, dengan tidak semena-mena dia mendapat berita bahawa Jason telah dipanggil pulang ke ibu pejabat di Kuala Lumpur. Allah… Pada waktu itu betapa seksanya dia rasa. Jason pergi dengan begitu saja. Langsung tidak memberitahu dan tiada khabar berita selepas itu. Sedangkan di dalam perutnya benih yang disemai semakin membesar.
Akhirnya Salma mengambil keputusan untuk keluar dari rumah dan memberitahu orang tuanya bahawa dia dihantar berkursus ke luar negara selama setahun. Orang tuanya yang tinggal di kampung dan tidak tahu-menahu kemudahan teknologi itu hanya percaya bulat-bulat dengan kata-katanya. Dengan berbekalkan wang yang telah ditinggalkan oleh Jason pada pertemuan mereka yang terakhir, Salma menyara kehidupan sendiri tanpa bekerja. Hinggalah selamat melahirkan seorang bayi. Lalu bayi itu ditinggalkan di depan pintu rumah penjagaan kanak-kanak As Solah.
Salma masih ingat lagi lokasi kediaman itu. Malah sejak itu kekesalan tidak pernah padam dari ruangan ingatannya. Setelah pulang semula ke rumah, Salma telah dilamar oleh anak kawan baik ayahnya. Mereka bernikah dan hidup seperti biasa serta dikurniakan seorang cahaya mata. Kalau dahulu ingatannya hanya sekadar sesekali melintas, tetapi hari ini makin kerap pula mengganggu hidup Salma.
Salma mengeluh lagi. Dia mengayun buaian sambil mengelap air mata. “Apa khabar kau di sana, nak? Bagaimana keadaan kau selepas ditinggalkan? Bahagia ke hidup kau hari ini?”
Keluhan itu terbit lagi dari hujung bibir Salma. Kali ini entah kali keberapa.
“Mengeluh apalah awak sorang-sorang di sini, Sal?” Entah dari mana Amza datang, tiba-tiba menegurnya dengan cara begitu. Hampir terloncat Salma dibuatnya dengan kemunculan Amza. Salma betulkan sedikit duduknya.
“Sejak akhir-akhir ni, abang tengok awak selalu mengeluh. Dah tu, termenung. Awak ada masalah ke?” Amza memegang tali buaian dan duduk bersama Salma.
“Tak ada apa-apalah, bang.” Suara itu kedengaran lemah. Amza pandang wajah Salma. Di tepi kelopak mata Salma ada air jernih yang bertakung.
“Ceritalah, Sal. Abang tahu Sal ada masalah. Abang tak nak tengok Sal menung sana, menung sini, sampai tak sedar abang di sini. Masalah apa yang Sal tanggung sampai macam ni sekali keadaan Sal?” pujuk Amza.
“Sal dah banyak buat salah pada abang.” Salma cuba menahan air mata agar tidak merembes di hadapan Amza. Tetapi dia tak kuat.
“Abang dah maafkan kalau Sal ada buat salah pada abang.” Jujur Amza berkata membuatkan hati Salma begitu carik apabila mendengarnya.
“Sal tahu abang mesti melenting bila dengar cerita Sal. Tapi Sal terpaksa cerita pada abang. Sal tak boleh nak tanggung lagi sorang-sorang.” Kata-kata itu berumpan air mata.
Amza memeluk bahu Salma. Kemudian dipujuk lagi.
“Ceritalah, Sal. Abang akan cuba faham tentang masalah Sal,” bisiknya.
“Abang… Sebelum kita kahwin dulu, Sal…” Di situ Salma tidak dapat meneruskan kata-katanya. Dia sangat takut kalau Amza melenting tiba-tiba. Selama dia kenal dengan Amza, dia tahu suaminya seorang yang penyabar. Sejak mereka diijab kabul sebagai suami isteri, tidak pernah sekalipun Amza meninggikan suara.
Walaupun mereka jarang dapat bersama kerana Amza bekerja di pelantar minyak, jalinan ikatan antara mereka begitu kuat. Tetapi hari ini… Salma betul-betul takut. Dia takut kehilangan Amza kalau dia terpaksa berterus terang tentang sejarah hidup lampaunya.
Amza dapat meneka apa yang bakal diceritakan oleh Salma. Dia sebagai seorang suami, mustahil dia tidak tahu tentang perkara yang satu itu. Namun dia reda. Dia akur dengan jodoh yang telah Allah tetapkan buatnya. Lalu Salma diterima tanpa ada sebarang cacat cela.
“Ceritalah Sal.” Luruh suara Amza memujuk Salma.
“Sal pernah melahirkan anak semasa kita belum kahwin dulu, bang.” Suara itu menekan dalam ketika berterus terang. Amza menelan kepedihan itu kembali. Walaupun dia sudah dapat mengagak, namun apabila perkara yang pernah berlaku telah diungkit semula, pedih itu tetap terasa.
“Lepas tu Sal tinggalkan dia di depan rumah orang. Tanpa makanan, tanpa persalinan.”
Kata-kata Salma telah menyentak perasaan Amza. Sangkanya Salma cuma melahirkan anak luar nikah. Kemudian anak itu diserahkan kepada orang lain untuk dijaga. Tetapi rupa-rupanya telahannya silap. Salma buat kesilapan yang lebih besar.
“Kenapa Sal buat macam tu?” soal Amza.
“Sal tak tahu, bang. Sal takut. Sal takut maruah mak ayah tercemar. Sal takut mak dan ayah benci Sal, buang Sal. Sal tak ada tempat lagi untuk pergi.” Salma menekup mukanya sambil menangis tersengguk-sengguk.
“Sal tak takut pada Allah?” Amza tidak perlukan jawapannya. Itu hanya sekadar pertanyaan agar Salma tahu hukum-hakam.
“Sal menyesal, bang. Sal nak bertaubat. Sal tak nak sembunyikan apa-apa lagi dari abang.”
Apabila Salma berkata begitu, hati Amza ikut tersentuh. Dia menarik kepala Salma lalu dibawa ke dada. Walau hatinya pedih dan terluka, dia terpaksa terima. Takkan dia biarkan Salma menanggung beban perasaan itu seorang diri.
“Sal nak cari dia, bang. Sal nak mintak maaf dengan dia.” Salma menghapus air matanya bersih-bersih. Kemudian dia melangut memandang wajah Amza.
“Sal tahu dia di mana?”
“Kita cuba cari dia, bang. Mungkin dia ada di rumah asuhan As Solah tu lagi,” pujuk Salma.
“Hmmm… Nanti bila abang cuti panjang, kita pergi sama-sama,” cadang Amza.
Salma cuma mengangguk. Pelukan Amza tidak sekejap tadi. Salma tahu hati Amza terluka. Dia rasa sangat bersalah. Namun apakan daya, dia hanya manusia biasa yang tidak sempurna segalanya. Dia mudah dipengaruhi hasutan iblis.

****

BAB 1

“EH Delia, sinilah. Asyik duduk kat pondok tu aje kenapa?” Julia menggamit Adelia yang sedang duduk berjuntai kaki di pondok kayu di tengah sawah sambil memerhati Syamil dan Julia menangkap ikan puyu di alur parit.
Minggu ini mereka datang bercuti di kampung Julia lagi. Julia ialah kakak angkat Adelia, satu kelas dengan Syamil. Kalau cuti panjang, mereka akan datang bercuti di sini. Keluarga Julia sudah dianggap seperti keluarga Adelia sendiri. Mak Wan dan Pak Suki tidak pernah membezakan Adelia dan Syamil dengan anak-anak mereka. Sebab itu Adelia seronok apabila berada di sini.
Setiap kali hendak ke kampung Julia, Ayu akan suruh Syamil temankan Adelia. Rimas juga Adelia, tetapi itulah syaratnya. Kata Ayu, kalau Syamil tak pergi, Adelia juga tak boleh pergi. Terpaksalah Adelia ikut syarat itu. Pergerakan Adelia terus terbatas kalau Syamil ada. Sudahlah suaranya pun kasar mengalahkan tentera Jepun. Buat Adelia sakit hati aje.
“Menung apalah Delia kat sini sorang-sorang? Orang sampai berpeluh ketiak memancing puyu, sedap-sedap pula dia relaks kat sini, ya?” tegur Julia sebaik sahaja dia naik di pondok dan duduk berhampiran Adelia sambil menghela nafas penat. Syamil duduk jauh sedikit dari mereka, berjuntai kaki di anak tangga sambil berehat selepas memancing sepat di bawah terik mentari.
Adelia menayang sengih kepada Julia. Dia perhatikan wajah kedua-duanya. Sudah merah menyala dan merambu peluh mereka penuh muka. Baju pun sudah basah dengan hujan peluh. Tidak pernah dibuat orang memancing ikan tengah hari rembang macam ini. Selalu orang memancing waktu pagi dan petang selepas condong matahari. Kalau Adelia, tak kuasalah dia nak buat kerja-kerja yang meletihkan macam tu. Panas! Penat!
Ini Syamil punya fasallah ni, teringin nak makan puyu gorenglah, puyu masak lemak cili padilah. Tak pasalpasal pula Adelia kena keluar temankan dia datang ke sini. Yalah, tinggal di rumah sorang-sorang pun nak buat apa? Nak cangak sorang-sorang sembang dengan cicak? Nak bertekak dengan katak? Sudahlah Pak Suki dan Mak Wan pun turun ke bendang.
“Julia! Syamil! Adelia! Dah, jom balik. Dah tengah hari rembang ni!” Mak Wan melaung dari batas sawah untuk menghala pulang.
Julia pantas terjun dari pondok kemudian berlari mendapatkan Mak Wan. Adelia juga terjun untuk menuruti langkah Julia. Dalam waktu yang sama, Syamil turun dari pangkin dan pintas kaki Adelia hingga menyebabkan Adelia terhuyung-hayang dan terjatuh ke dalam petak sawah.
“Makkk!”
“Delia! La… Pening ke apa kau ni dik? Tiba-tiba tersungkur dalam petak sawah.” Julia berpatah balik apabila terdengar jeritan nyaring Adelia.
“Huh, lembab!” Syamil sempat sedekahkan ayat kejamnya. Kemudian dia terus berlalu dari situ.
“Isy, apalah kau ni, Mil! Tak baik tau buat macam tu,” tegur Julia.
Menonong saja Syamil pergi meninggalkan mereka berdua. Cermin mata Adelia terpelanting masuk ke dalam tanah becak itu. Jenuh pula mereka berdua mencari cermin mata Adelia selepas itu. Kasihan Adelia. Gadis lemah lembut yang selalu dibuli oleh Syamil.
“Tak payah pakailah. Nanti balik cuci dulu. Bukan rabun sangat pun,” tegur Julia apabila melihat Adelia berusaha membersihkan cermin matanya untuk dipakai semula.
“Nanti ikut akak pergi pekan, pakai kanta lekap aje. Tak payah lagi pakai cermin mata. Rimaslah tengok! Macam nerd aje.”
Adelia tersenyum hambar. Tak apalah nerd pun. Adelia tak ganggu hidup orang. Hmmm… Sebab rupanya macam lurus bendul agaknya dia selalu dibuli Syamil. Entahlah, sejak kecil lagi Adelia sudah menjadi mangsa ketidakpuasan Syamil. Bukan sebab nerd atau tidak. Tetapi sebab sikap Syamil yang tidak boleh menerima kenyataan apabila kasih sayang ibu berbahagi kepada anak angkat seperti dia.

 

TENGAH HARI itu Julia dan Adelia sama-sama menyiang ikan puyu hasil daripada memancing tadi. Banyak juga ikan puyu ni. Jenuh siang. Duri insangnya tajam. Syamil hanya duduk memerhati. Rimas betul Adelia tengok Syamil duduk keras macam batu di situ tanpa menolong mereka buat kerja. Kalau lambat siap, lambatlah mereka boleh makan.
“Auch!” Tiba-tiba duri puyu tercucuk jari Adelia. Berdarah jarinya. Syamil cepat-cepat datang. Jari Adelia ditarik. Syamil curahkan air lalu dihisap bekas luka itu. Terkejut macam nak pitam Adelia dibuatnya dengan tindakan Syamil secara tiba-tiba itu. Kenapa hisap darah di jari pula? Bukan kena patuk ular.
“Teruk tak luka?” Julia meninggalkan kerja menyiang lalu datang melihat.
“Ttt… tak… tak teruk sangat pun…”
Adelia cepat-cepat tarik tangannya apabila Syamil sedang menunjukkan sikap prihatinnya tahap tak boleh blah. Di wajah Julia jelas nampak hairan. Adelia lagilah hairan. Tidak pernah dibuat-buat Syamil begitu baik dengannya. Tiba-tiba aje jadi macam tu. Macam buang tabiat pun ya.
Syamil meluru pergi apabila tersedar dan termalu sendiri. Entah macam mana dia jadi kalut begitu. Nampak jari Adelia berdarah, dia pun jadi tidak tentu arah. Berlagak herolah konon. Memalukan muka sendiri.
Sebenarnya Syamil bukan bencikan Adelia. Adelia sudah lama tinggal bersama keluarganya. Mustahil dia benci kepada adik angkatnya itu. Tetapi sikap kasar Syamil tidak dapat dibuang apabila berhadapan dengan Adelia. Melihat Adelia membesar di hadapan mata, melihat sikap mengalah Adelia, tiba-tiba hati Syamil berentak lain macam. Dia mahu lari dari perasaan pelik itu. Cuba mengetepikannya sedaya mungkin. Namun perasaan itu tidak mampu dikuis.
Syamil terus menuju ke belakang rumah, melihat Pak Suki sedang memasukkan seguni padi ke dalam bekas plastik besar.
“Buat apa tu, ayah?” tegur Syamil
“Ayah nak rendam padi benih.”
“Padi ni bila nak tabur?”
“Kena tunggu empat puluh lapan jam dulu, lepas tu tapis selama dua puluh empat jam pula, baru boleh tabur.”
Syamil mengangguk-angguk tanda faham. Dia langsung tidak tahu proses mengerjakan sawah padi. Kalau makan hasilnya, memang dia pandai.
“Sekarang ni kerja-kerja tabur padi benih taklah susah macam dulu lagi. Semua guna mesin penabur. Bila pokok padi dah bertunas nanti, baru kita buat kerja-kerja menyulam. Ha… Kerja-kerja menyulam ni barulah gunakan tenaga manusia. Bila pokok padi mula naik, proses membaja pula. Meracun kena selalu sebab siput gondang mudah sangat serang pokok padi. Kalau tak jaga betul-betul, alamat padi hanya tinggal hampas ajelah…” terang Pak Suki lagi. Satu pelajaran buat Syamil ketika dia berkunjung ke rumah keluarga angkatnya di Yan kali ini.
“Emak kamu dah siap masak?” tegur Pak Suki ketika Syamil ralit memerhati.
“Belum lagi, ayah. Ikan pun tak habis siang lagi, macam mana nak masak?” jawab Syamil.
“La… Sisik ikan puyu yang berlambak-lambak tu kamu siang guna pisau? Tercucuk duri insang tu karang…”
Pak Suki beralih dari situ kemudian menuju ke bangsal tempat penyimpanan barang-barangnya. Kemudian tin susu tepung sederhana besar dibawa keluar. Tin itu berlubang-lubang di sekelilingnya. Ditebuk sebesar lubang paku dari arah luar.
“Nah, ni nanti kamu masukkan ikan-ikan puyu tu ke dalam sini, tutup tudungnya dan goncang kuat-kuat. Semua sisik dia akan keluar habis nanti.” Pak Suki serahkan tin tersebut kepada Syamil.
Syamil ambil tin susu yang disua kepadanya kemudian terus menghala ke arah tempat mereka menyiang ikan puyu sebentar tadi. Seperti yang telah diajarkan oleh Pak Suki, dia pun mengerjakan ikan puyu dalam tiga pusingan saja. Tidak sampai lima belas minit, semuanya sudah selesai dibuang sisik. Mudah saja kerja-kerjanya.
Kreatif juga pemikiran orang kampung. Harapkan mereka bertiga, entah sampai petang nanti belum tentu boleh makan. Julia walaupun orang kampung, dia tinggal di asrama. Dia langsung tidak tahu kerja-kerja kampung. Tamat sahaja darjah enam, terus ke MRSM. Sebab itu dia tidak tahu apa-apa.

 

“DELIA!” Adelia yang sedang berada di dapur bergegas menuju ke ruang tamu apabila terdengar Syamil menjerit kuat memanggil namanya.
“Ada apa panggil Delia?” tanya Adelia dengan perasaan risau sebaik sahaja sampai di sisi Syamil.
“Mana tuala aku?” Syamil sergah tanya.
Berkerut kening Adelia. Tuala dia, kan? Tanya orang pula kenapa? omel Adelia dalam hati. Kemudian dia buat muka hairan.
“Kau ni telinga tak korek ke? Orang tanya buat tak dengar pula!” marah Syamil sampai terbeliak biji mata memanah kepada Adelia yang terpacak berdiri di hadapannya.
“Delia mana tahu. Tuala sendiri, kan? Dalam biliklah kut,” jawab Adelia cuba memberanikan diri.
“Apa hal kecoh-kecoh ni, Mil?” Julia datang menyusul sambil mencekak pinggang.
“Ni, tanya budak ni, tuala Mil dia letak mana? Nyanyuk pula dia sampai terketar-ketar nak jawab.” Syamil memuncungkan bibir ke arah Adelia.
“La… Tuala aje pun… Ada, Ju sidai kat ampaian sana. Mil sepuk kat tingkap tu kenapa? Tak disidai nanti tahi lalat habis,” beritahu Julia.
Kemudian Syamil terus turun ke tanah dan mengambil tualanya yang sudah kering. Langsung dia tidak rasa bersalah terhadap Adelia dengan tuduhannya sebentar tadi.
Julia menggeleng melihat kelakuan Syamil. Di dalam kelas tak ada pun Syamil bersikap macam ini. Tutur kata beradab dan sopan sentiasa. Tetapi apabila menghadap muka Adelia, bakat garangnya menyerlah sungguh.
“Jom kita ronda-ronda kampung, nak?” ajak Julia.
“Wah… Best ni. Naik basikal ke kak?” Adelia begitu teruja.
“Haah. Nanti jalan kaki, orang tu nak ikut pula. Jomlah lekas, sementara dia ada kat dalam bilik air tu.” Terkocoh-kocoh mereka menyusup keluar kemudian terus ke bawah rumah menolak basikal dan mengayuh menuju ke jalan mini tar kampung.
“Ronda-ronda ke tu?” Baru saja memulakan kayuhan, Muin yang sedang menetak daun pisang di perenggan rumah Julia menegur.
“Ya, pak cik. Ronda-ronda kampung. Mak Cik Sarah ada, pak cik?” Julia berbalas tanya pula.
“Entahlah, Ju. Tak perasan pula. Tadi sebelum pak cik keluar, dia tengah mandi.”
“Kirim salam pada mak cik ya, pak cik,” pesan Julia sebelum mereka berlalu pergi dari situ.
Kayuhan Julia melalui kawasan sawah padi. Sekarang ini petak-petak sawah baru disalurkan air. Tidak semeriah waktu padi menghijau. Waktu sekarang ini nyamuk pun banyak. Setakat menggunakan ubat nyamuk, tidak lut dek serangga itu.
“Bestnya tinggal di kampung, kak. Udara pun bersih. Otak pun tak sesak. Rasa tenang aje.” Sambil menghirup udara segar, Adelia meluahkan rasa dalam hatinya.
“Tinggal di rumah tak best ke?” Julia merisik tanya pula.
Adelia diam. Entahlah… Bila selalu kena jerkah dengan Syamil, mana nak datang bestnya? omel Adelia dalam hati.
“Bolehlah…” Lemah sahaja jawapan yang keluar dari celah bibir Adelia.
“Hm… Kenapa ni Delia? Akak tengok macam ada masalah berat aje.”
“Macam mana tak berat kalau dah selalu kena tengking?”
Muka Adelia jatuh suram tiba-tiba. Walau Julia tak nampak, dia tahu mood Adelia tidak seronok apabila bercerita tentang Syamil ataupun tentang rumahnya. Bukan Julia tidak tahu tentang asal usul Adelia. Semuanya dia tahu. Adelia yang ceritakan sendiri kepada Julia dari mula. Sebab itu dia jatuh kasihan kepada Adelia. Julia simpati dengan nasib Adelia yang tidak punya siapa-siapa dan tidak kenal ibu dan ayah kandungnya.
“Sabarlah, Delia… Mungkin angin bulan dia datang. Sebab tu Syamil jadi macam tu. Syamil tu sebenarnya okey. Cuma kadang-kadang dia tunjuk juga perangai lanun dia tu. Mungkin dulu dia dari generasi Pirates of the Caribbean ke… Nenek moyang dia buka kilang mercun raya Cina ke… Mana tahu?” Julia buat lawak. Tergelak Adelia walaupun tidak bersungguh.
“Haish… Letihlah Delia dengan semua ni, kak.” Adelia mengeluh berat. “Kadang-kadang rasa macam nak aje Delia libas belakang dia dengan getah paip masa dia duk tengking-tengking Delia tu.” Adelia sambung lagi sambil melepaskan geram.
“Isy, kejam sangat kau ni, dik… Gerun akak.” Tergelak Julia dengan kelucuan itu.
“Kita berhenti kat sinilah, kak. Tengok air sungai ni. Seronok juga tengok orang memancing petang-petang ni,” ajak Adelia.
“Ini bukan sungailah. Ini tali air,” pintas Julia lalu menghentikan basikalnya.
“Tak apalah apa pun. Jom kita turun. Delia nak tenangkan fikiran kejap.”
Julia akur. Dia menongkat basikal di seberang jalan mini tar di sebelah tali air. Kemudian mereka berdua melihat beberapa orang wanita kampung sedang memancing. Sakan juga mata kail menyentak ikan puyu. Sampai tidak putusputus.
Adelia teringat ikan puyu masak lemak cili padi dan ikan puyu goreng tengah hari tadi. Sedap betul Mak Wan masak. Sampai berpinggan-pinggan dia menambah nasi. Sempat juga dengar Syamil menyindir…
“Kau membela ke Delia?”
Sentap juga Adelia. Nasib baik selepas itu Pak Suki pertahankan dia.
“Alah… Sesekali apa salahnya? Makan aje, Delia. Jangan nak sekat-sekat. Rezeki Allah bagi.”
Maka sentap Adelia terus padam. Malah seleranya semakin laju pula.
“Isy, tiba-tiba jadi lapar pula.” Teringat hidangan tengah hari tadi, terpacul ayat itu dari mulut Adelia tanpa disengajakan.
“Uik, tak kenyang-kenyang lagi makan tengah hari tadi? Mak oi… Ini bela jin ke apa ni? Badan kurus cekeding aje, tapi makan… kus semangat.”
Adelia tergelak. Macam-macamlah Julia ni.
“Tapi mak masak sedap betullah, kak. Kalau tak sebabkan perut ni dah penuh, mahu aje Delia tambah lagi.” Dengan muka tak malunya Adelia beritahu sambil tersengihsengih.
“Masakan orang kampung, Delia… Semua bahan original. Kunyit ambil segar dari pokok lepas tu ditumbuk. Sebab itulah sedap. Lagi pun resipi orang tua ni lain sikit. Ada umph gitu.”
“Betul,” balas Adelia. Senyum mekar di ruang bibirnya. Senyum yang jarang-jarang sekali boleh dilihat kerana kali ini Adelia tidak ditemani Syamil. Selalunya ke mana saja Adelia pergi, Syamil mesti ada. Kalau Syamil ada, muka Adelia yang semacam cahaya matahari itu pun bertukar menjadi gerhana bulan.
Ah, Syamil pun satu. Asal nampak Adelia, pasti bakat Hitlernya itu datang. Dari mana dia dapat penyakit yang serupa itu tak tahulah. Ayu tak pula menyinga macam tu.
“Delia…”
“Hmmm…”
“Agaknya Syamil tu ada hati kut kat Delia. Tu sebab dia selalu cari pasal dengan Delia. Sebab dia nak ambil perhatian Delia.”
“Huh! Tak ada maknanyalah. Kak buat lawak ke apa ni? Lawak sarkas? Tak apa, Delia tumpang gelak ajelah.” Maka Adelia terus gelak mengekek-ngekek sambil menutup mulutnya. Sepantas itu jugalah cubitan singgah di pahanya. Tergaru-garu Adelia kerana sakit.
“Taklah… Selalunya orang lelaki ni kan, kalau nak ambil perhatian orang perempuan, dia mengurat, jelingjeling, lempar-lempar senyum. Sesetengah tu pula macam Syamil itulah. Macam Hitler. Buat-buat garang. Tapi dalam hati penuh bonsai.” Mereka ketawa sekali lagi dengan pepatah yang tidak serupa pepatah itu.
“Orang macam Syamil tu, kak… Mati hidup balik, mati balik, hidup tiga empat kali lagi pun Delia tak percaya dia sukakan Delia. Syamil tu sejak Delia kenal alam lagi dia dah suka tengking-tengking macam tu. Takkanlah belum sunat lagi pun dia dah ada hati kat Delia?”
“Hesy, budak ni!”
“Ke… akak yang ada hati kat Syamil? Kak sukakan Syamil, ya?” Adelia menjeling-jeling dan menduga hati kecil Julia.
“Budak ni! Dia kilas ikut situ pula.” Cubitan Julia mahu mencari sasaran lagi tetapi Adelia pantas mengelak.
“Kak, nanti bila dah tua-tua kan, Delia nak tinggal di kampung ajelah. Nak tinggal di sini.”
Seketika gurauan mereka terhenti. Adelia memandang jauh ke dalam sungai dan bercerita.
“Orang lain sibuk nak duduk di bandar, tarah bukit, gunung-ganang segala bagai, nak bina rumah taman. Awak nak datang duduk kat kampung pula buat apa?” sindir Julia.
“Entahlah, kak. Delia rasa jiwa Delia ada di sini. Rasa dekat sangat dengan alam. Cinta sangat dengan kawasan-kawasan yang macam ni. Tenang dengan hijau daun padi, jauh dari asap-asap kenderan dan kilang. Yang penting, boleh makan ikan puyu selalu.”
“Hmmm… Itu yang betulnya. Nak makan ikan puyu selalu tapi bagi alasan macam-macam pula. Budak klon Cina ni kalau bab makan, serah pada dia.” Sindiran Julia langsung tidak bertapis. Memang wajah Adelia seperti amoi. Bibir nipisnya manis apabila dia tersenyum. Matanya tidak sepet. Tetapi kalau dia gelak, kelopak matanya akan tertutup. Kulitnya putih bersih macam orang Cina.
“Kak…” panggil Adelia.
Julia beralih ke sebelah melihat Adelia yang sedang ralit memerhati tali air sambil melihat anak-anak ikan berenang-renang.
“Kita jadi adik-beradik sampai bila-bila, ya?” Adelia mengangkat muka. Pandangannya bersatu dengan anak mata Julia. Ada genangan air di kelopak mata Adelia. Julia terus peluk bahu Adelia kejap.
“Delia cuma ada akak, keluarga akak dan ibu aje. Mak dan ayah akak, Delia dah rasa macam mak dan ayah kandung Delia sendiri. Terasa ikhlas kasih sayang yang mak dan ayah beri pada Delia. Sebab tu Delia rasa gembira tinggal di sini.” Kepala Delia melentok di bahu Julia.
“Delia tetap adik akak sampai bila-bila. Dunia akhirat. Akak tak ada adik-beradik perempuan. Yang ada semuanya lelaki. Ikhwan dan Ikmal si kembar tu, sibuk memanjang dengan bola dan aktiviti menangkap burung sampai tak sempat akak nak curah kasih sayang.”
Adelia tergelak kecil. Memang pun. Sejak Adelia bertandang ke sini dua hari lepas, payah sungguh nak nampak muka dua beradik kembar itu. Tengah hari waktu mereka makan, dua beradik itu masih menjerat burung. Balik pula waktu orang lain sedang terlentang rehat di dalam bilik. Waktu malam, cuma waktu makan sahaja mereka duduk sama-sama menghadap makan malam. Selepas itu masing-masing lesap di dalam bilik.
“Jomlah, kak. Tiba-tiba perut berkeriuk ni. Mintak makan lagilah ni.” Adelia panggung kepala kemudian terus bangun membuatkan Julia turut bangun. Sengaja Adelia hendak lari dari keadaan suram itu dan tidak mahu terus terbawa-bawa. Sebab itu dia bangun terus tanpa bagi salam.
Mentari pun sudah hampir tenggelam. Di dada langit sudah nampak warna kuning kemerah-merahan menandakan waktu sudah menghampiri senja. Mereka berkayuh pulang ke rumah sebelum masuknya waktu maghrib. Jejak sahaja di muka pintu, Syamil sudah memandang mereka sambil mencekak pinggang.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/124992/coklat-cinta

[REVIEW] IZINKAN AKU MENCINTAI DIA

IZINKAN AKU MENCINTAI DIA OLEH AEIN DHIYAUDDIN

Kerana kecurangan Faris, Hannan Aisya berhijrah ke bandar membawa hati duka lara. Saat Aisya bergelut dengan rasa sedih dan kecewa muncul pula Auzan Rudi Shauqi yang selalu memperlekehkan dirinya, malah dia lebih seronok membuli Aisya. ​ “Geum Jan Di…” ​“Hah!” ​“Geum Jan Di.” ​“Siapa tu?” ​“Nama baru awak.” Bagi Aisya, Shauqi hanyalah langau yang mengganggu hidupnya. Namun pernyataan cinta seseorang kepada Aisya membuatkan Shauqi jauh hati. “Along tak tau kenapa pertama kali jumpa dia along rasa… satu perasaan yang lain. Along rasa along rindukan dia.” Asyfar Haziq Musyaffa Tiba-tiba kehadiran seseorang yang pernah bertakhta dalam hatinya memporak perandakan lagi hidup Aisya. “Abang tau Sya masih cintakan abang… abang yakin sangat.” Faris Hakimi ​ Aisya dalam dilema. Antara cinta Faris Hakimi yang pernah mengecewakannya atau Asyfar Haziq Musyaffa, lelaki yang seiras pelakon pujaannya. Bagaimana pula dengan Auzan Rudi Shauqi? ​ ‘Terima kasih Ya Allah. Izinkan aku mencintai dia hingga ke akhir hayatku’ ​ Cinta siapakah yang akan jadi pilihan Hannan Aisya?


The start was kind of okay. Tapi lama-kelamaan, ia menjadi mendatar.

Watak Aisya terlalu lemah. Laki yang dah treat dia macam sampah tu pun, still nak dirindui sampai nangis-nangis.

Walaupun banyak lelaki yang mengejar Aisya, tiada satu pun yang ada chemistry. There were just characters yang berinteraksi with each other.

If there were any redeeming qualities in this story, it is Shauqi. Tapi watak dia pun, pada N, biasa-biasa saja.

Mungkin kerana hampir kesemua watak utama dalam novel ni masih muda, rasanya paling tua pun 30 tahun. That’s why perwatakan mereka masih lagi mentah.

On certain days u will get book that sucks. On other days, u will get a book that just click with u. And I guessed, this one of those days. It depends on individual though.

Saya suka cerita jenis knight in shining armor. Tapi this type of knight honestly can be such a jerk at the same time. Autocratic pun ya. Tak cinta tapi tak suka ada yg ingin mendekati. Dua2 punya kisah silam. Dua2 dicurangi. Satu sebagai kekasih satu lagi as spouses.

Penantian 5 tahun tak berbaloi. Macam maid dan bank bergerak pulak sementara menunggu suami pulang dari rantauan. Sejurus kepulangan suami, dia di hina lantas diceraikan. Ingat memilih permata rupanya kaca (Faris). Pahit pengalaman belum hilang, lain masalah pulak yg mendatang.

Tapi saya suka cara mereka..kesemua watak ni suka usik mengusik. Cuma Faris jenis tak makan saman. Other than that ok walau ada sedikit lelah bila Auzan masih enggan melafazkan cinta. Akan terlambatkah meluahkan isi hatinya sebelum merasa kehilangan lagi?

credit: Nonie & Ella

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/124993/Izinkan-Aku-Mencintai-Dia

[SNEAK PEEK] REVENGE

REVENGE Oleh Muhammad Fatrim

ARIANA CITRA memandu kereta Audi R8 menuju ke Crystal Suria Holdings. Hari ini dia akan memulakan tugas sebagai Setiausaha merangkap Pembantu Peribadi kepada Megat Huzair di Crystal Suria Holdings. Dia akan membantu Megat Huzair dalam banyak perkara. Kemasukan Ariana Citra ke syarikat itu bukanlah jalan pintas, sebaliknya dia telah menjalani temuduga secara online yang dikendalikan oleh bahagian sumber manusia Crystal Suria Holdings yang membolehkan dia ditugaskan jawatan tersebut.

Ariana Citra tahu, kelulusan serta pengalaman yang dia miliki sebagai graduan undang-undang adalah salah satu kelebihan yang membolehkan dia ditawarkan tugasan tersebut. Tapi itu pun bukanlah satu kelebihan buat dirinya. Alam arena pekerjaan masih ramai lagi orang yang berkemampuan. Ariana Citra perlu meyakinkan yang dia benar-benar layak. Nasib baiklah dia tahu lebih awal mengenai kekosongan jawatan itu. Jika tidak, Ariana Citra akan masuk ke dalam syarikat itu juga tapi dengan jawatan yang lain.

“Ya Allah, Ya Tuhanku… Permudahkanlah semua urusan aku hari ini.” Ariana Citra berdoa. Dia tidak tahu kemungkinan apa yang akan mendatang atau langkah permulaan. Baginya semua itu akan terus dijalankan apabila kakinya melangkah masuk.

Jejak saja kakinya ke pintu masuk syarikat, dia melihatnya betapa gahnya Crystal Suria Holdings yang dibina datuknya Tan Sri Abdullah dengan darah dan kudrat sehingga ia mampu gah begitu membuatkan tekad Ariana Citra untuk merampasnya kembali menggunung.

“Ariana Citra janji atas nama datuk dan atas nama mama yang suatu hari nanti, semua ni akan jadi milik kita kembali. Ariana Citra janji, mama.” Ariana Citra berdesis sendiri melangkah perlahan menuju ke lif.

Ariana Citra masih tak percaya betapa mudahnya seorang peguam syarikat merampas sebuah syarikat dengan nilai berbilion ringgit tersebut hanya dengan penipuan cinta dan perkahwinan. Syarikat Crystal Suria Holdings yang mempunyai hartanah, perhotelan dan pelancongan itu memiliki pelbagai hotel dan resort di pelbagai tempat. Tiada satu sen pun duit yang diberikan kepada ibunya Khadijah dan tiada satu sen pun digunakan untuk Ariana Citra sendiri selepas umurnya 7 tahun. Jika dikirakan kejamnya seorang lelaki bernama Zakaria Abdullah itu kepada dirinya membuatkan Ariana Citra tidak tahu bagaimana dia akan berkompromi selepas 17 tahun dia diabaikan.

Ini darah keringat atuk. Mulai hari ini aku sendiri menganggap aku bukan lagi anak kau, Zakaria. Aku Ariana Citra akan mengambil hak aku! Ini semua hak Ariana Citra, bukan orang luar! Ariana Citra segera melangkah dengan tekad.

Masuk saja di dalam lif Ariana Citra terus menekan tingkat lif di mana dia akan bertemu dengan orang atasan syarikat.

“Tunggu!”

Sebaik saja mendengar suara tersebut segera Ariana Citra menekan punat buka lif.

Seorang lelaki masuk. Kacak dan bergaya.

“Terima kasih, cik.”

“Terima kasih kembali.” Ariana Citra membalas. Dan apabila diamati. Ariana Citra tahu, dia sedang berdepan dengan antara tiga daripada anak Zahara. Semalam bertemu Megat Huzair, hari ini bertemu pula dengan Khai Huzair, anak kedua Zahara dan ayahnya.

“Encik di tingkat mana?” tanya Ariana Citra sekilas.

“Lif dah gerak. Saya tak payah tekan. Mungkin kita sama tempat.” Khai Huzair menjawab.

Ting!

Sekejap saja lif tersebut tiba di aras 20. Ariana Citra dan Khai Huzair keluar.

By the way, cik ada urusan apa dekat sini?” tanya Khai Huzair, riak wajahnya bak pelakon Azlee Khairi, serius tapi sopan.

“Saya Dewi Uqasha. Setiausaha merangkap Pembantu Peribadi CEO Crystal Suria Holdings yang baru nak melapor diri.” Ariana Citra memberitahu sekali gus memperkenalkan dirinya.

“Okey. Awal kita bertemu. Saya Khai Huzair, orang yang berbalas e-mel dengan awak sebelum ni. Saya Pengurus Kanan Crystal Suria Holdings yang juga uruskan human resource department.” 

“Saya tahu,” balas Ariana Citra spontan.

“Macam mana awak tahu?”

“Encik Khai Huzair perkenalkan diri tadi. Tak ingat, ya?”

“Okey. My mistake. By the way, CEO tak ada buat masa ni. Tapi sepertimana yang awak minta sebelum ni. Saya akan bawa Cik Dewi meninjau syarikat sebagai sesi perkenalan. Tugas Cik Dewi sebenarnya banyak since kami tahu Cik Dewi adalah graduan Undang Undang daripada universiti terkemuka. Crystal Holdings perlukan seorang yang efisien dan tangkas dalam membuat keputusan. Saya tahu Cik Dewi faham apa yang saya maksudkan.”

“Saya faham.”

“Bagus. Saya suka orang macam Cik Dewi. Tak banyak tanya.”

Errr, kalau saya tanya sikit boleh?”

“Baru nak puji. Apa dia?”

“Syarikat ni besar. Kenapa lantik seorang saja peguam syarikat merangkap penasihat undang-undang?”

“Sebab ayah saya adalah orang yang mahir dalam undang-undang. Dia akan meneliti kesemua cadangan dan nasihat daripada peguam syarikat. Dia macam legal advisor dalam syarikat ni. Saya harap itu menjawab soalan.”

“Saya faham.”

Dan benar seperti sangkaan Ariana Citra. Ayahnya masih lagi berkuasa dalam undang-undang syarikat dan pembuat keputusan. Halangan besar ini perlu Ariana Citra hadapi dan untuk itu, dia akan selalu bertemu dengan ayahnya yang dibenci itu!

“Kalau macam tu, mari kita berkenalan dengan para staf. Nanti kalau dah kenal senang bekerjasama. Dekat syarikat ni kami tak mengamalkan sebarang kasta dan mempunyai integriti yang tinggi.”

Integriti? Bapak kau orang rampas harta dan syarikat ni daripada atuk aku dan kau orang pula menjawat jawatan tinggi? Wahai abang-abang tiriku, integriti di sini tak wujud! Ariana Citra geram sendiri.

Khai Huzair membawa Ariana Citra berkenalan dengan staf atasan. Syarikat besar seperti Crystal Suria Holdings mempunyai staf yang sangat ramai. Ariana cuma berkenalan dengan semua ketua-ketua jabatan yang juga terbahagi kepada beberapa bahagian. Usai bersuai kenal, Ariana Citra dibawa ke aras pejabatnya.

“Ini pejabat Cik Dewi. Staf-staf dekat luar ni adalah mereka yang akan membantu Cik Dewi.”

Okey, just a nice office. Thank you.”

“Untuk Cik Dewi, kenalah lawa-lawa macam ni, selawa orangnya.” Khai Huzair memuji, sempat mengangkat keningnya.

“Mind your gap, Mister Khai Huzair.” Ariana Citra membalas.

“Well, harap selesalah on your first day.”

“Thanks again sebab bawa saya meronda.”

“Its okay, most welcome. Enjoy your work here. Kalau ada apa-apa bolehlah hubungi saya. Nak ajak minum ke, makan ke, dinner sama ke…” Khai Huzair sempat lagi menyusun kata-kata, almaklumlah pantang nampak perempuan cantik.

“Well, if you insist. Maybe boleh next time.”

“I mark you word. Okay, see you later, Cik Dewi. Ada kerja nak kena buat. Make yourself comfortable. If you need anything, just tell me.” 

“I will.”

Ariana Citra memerhati Khai Huzair keluar daripada pejabatnya sambil menguntum senyuman.

“Dia ni setahun muda daripada aku atau aku ni kakak dia?” Ariana Citra berteka-teki sendiri, tapi tak mempedulikan. Sekurang-kurangnya, dia dapat mengenali salah seorang daripada anak si ular Zahara.

Melalui pandangan mata kasar Ariana Citra, Khai Huzair tidaklah seperti Megat Huzair, tapi itupun Ariana Citra belum pasti. Ini hari pertama di syarikat, masih belum mengenal sedalamnya lagi peribadi setiap seorang daripada mereka walaupun dia telah ada maklumat mengenai mereka yang diperlukan. Ariana Citra tarik nafas, duduk dan menyelesakan diri. Memandang kiri dan kanan pejabat. Kemudian memegang meja dan menggerakkan tangannya mengusap meja tersebut perlahan.

“Ariana, ini satu permulaan. Ini hari pertama kita. Jejak saja ke sini bererti kita akan mula memasang strategi dari sekarang.” Ariana Citra bersuara kecil penuh tekad.

 

****

DOKTOR rasa dia akan selamat?” Megat Huzair bertanyakan kepada doktor sambil memandang Ariana Citra yang terbaring di atas katil.

“Masa akan menentukan.”

“Tapi berapa lama?”

“Encik Megat kena bersabar.”

“Saya faham dan saya dah menunggu terlalu lama untuk dia.”

“Jangan risau, ingat pada Allah dan kuasanya. Selalulah berdoa.”

Ariana Citra buka matanya. Perlahan-lahan, pandangannya masih kabur. Siling putih kelihatan seolaholah bergerak ke sana sini. Dia pandang sekeliling, bertanya-tanya di mana dia berada. Perkara terakhir yang dia ingat adalah dia ditembak oleh Datin Zahara yang nyawa-nyawa ikan. Ariana Citra masih pandang ke siling, berharap dendamnya sudah berakhir.

Dia juga masih ingat perempuan bertopeng yang menunjukkan video mengenai apa yang berlaku kepada ibunya adalah ibunya sendiri iaitu Khadijah yang selama ini terpaksa berpura-pura gila agar tak diapa-apakan oleh Zahara.

“Dewi, Dewi…”

Dan saat itu juga Ariana Citra dengar namanya disebut, panggilan Dewi yang disebut oleh orang yang tak mengenalinya. Selajur itu matanya terbuka penuh dan pandangannya semakin terang, dia melihat Megat Huzair di sisinya dengan senyuman. Masih memanggil namanya dengan panggilan Dewi, nama palsu yang digunakannya sebagai anak kepada Tan Sri Rashid. Dia masih ingat bagaimana dia bertukar tempat dengan Megat Huzair.

Nuh yang membawanya selepas diselamatkan malam itu meneruskan rencana mereka, mereka kembali ke banglo dengan Ariana Citra sudah siap memakai topeng lateks yang dipasang segera. Sampai saja di sana, Megat Huzair yang berada di luar rumah telah dipengsankan oleh Isa dan Majid, Ariana Citra tahu Megat Huzair takkan sanggup mencederakan ibunya sendiri walaupun telah tahu siapa dirinya yang sebenar. Ariana Citra masuk ke dalam sebagai Megat Huzair dan menunggu kedatangan Farouk.

“Dewi, Dewi tak apa-apa?”

“Me… Megat,” panggilnya perlahan.

“Ya Dewi, syukur kau selamat. Syukur pada Tuhan.”

“Aku dekat mana, Megat?”

“Kita kena serang masa balik lepas dinner dekat Pavilion. Terima kasih lindungi aku, Dewi. Aku berhutang nyawa pada kau. Doktor kata peluru yang terkena di dada kau tak masuk dalam, mereka dah berjaya keluarkan. Aku takut Dewi, aku takut kehilangan kau…”

Megat Huzair pegang erat tangan Ariana Citra. Kemudiannya Ariana Citra tutup mata dan buka matanya kembali.

Aku, aku masih belum mati ditembak Zahara dan semua yang aku ingat selama ni hanya mimpi?’ desis Ariana Citra yang kelihatan sedikit terkejut.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/116169/Revenge