[SNEAK PEEK] BULAN CINTA

BULAN CINTA Oleh Mimie Afinie

 

“BOLEH tak Rara duduk diam-diam? Pening angah tengok Rara ke hulu ke hilir dari tadi. Orang nak tengok TV pun tak senang.” Hidayat pandang adiknya sambil jegil mata.

“Kalau tak nak pening, tak payah la tengok.” Tak cukup mengejek, Rania buat muka pula.

“Dah Rara kat depan mata angah, nak tak nak kenalah tengok.”

“Dah, dah, dah. Sebelum jadi panjang, lebih baik dua-dua diam. Nanti lain pula jadinya.”

Encik Raof terpaksa menyampuk. Kalau dibiarkan mahu jadi bergaduh. Bukan dia tak faham dengan perangai budak dua orang ni. Kalau tengah berbaik, bukan main lagi. Bertepuk bertampar, ketawa sampai tak ingat dunia. Tapi kalau bergaduh, macam-macam yang keluar dari mulut masing-masing.

“Ayahhh…” Rania dah menempel di sebelah Encik Raof di atas sofa tunggal. Manja suaranya.

“Apa dia, sayang?”

“Boleh tak kalau Rara tak nak mula esok? Rara nak minta tangguh minggu depan.” Lembut mata Rania memandang ayahnya. Nak memujuklah tu.

“Tak boleh!” Belum sempat Encik Raof kata apa-apa, Huzir menjawab. Keras suaranya.

“Bolehlah ayah.” Rania pujuk. Buat-buat tak dengar ucapan along.

“Kenapa nak minta tangguh pula?”

“Tiba-tiba Rara rasa macam tak yakin.”

“Mana boleh macam tu. Rara kena percaya pada diri sendiri. Kena yakin. Ayah percaya Rara boleh.”

“Entah, belum apa-apa dah tunjuk lemah. Rara, kita ni tak boleh cepat mengalah. Kena berjuang habis-habisan, faham?”

“Angah jangan menyampuk boleh tak? Berjuang apa benda entah. Angah ingat Rara ni nak pergi berperang ke, apa?” Rania tayang penumbuk. Hidayat balas dengan jelir lidah.

“Rara ni kan, umur dah dua puluh enam, tapi perangai sampai sekarang masih tak matang. Boleh tak Rara belajar jadi matang sikit? Belajar jadi dewasa?”

Kecil saja along di mata Rania masa ni. Pedas sungguh ayat tu weh! Tapi ayat along mana pernah tak pedas. Dari dulu macam itulah mulut dia.

“Pening pula kepala ayah dengan kau orang ni la.”

“Entah, semua sibuk nak menyampuk.” Rania juih bibir.

“Ayah cakap kau orang, bermakna termasuklahRara sekali. Rara pun menyumbang pening kepala ayah, tau? Jangan nak perasan.” Hidayat mengejek.

“Tak ada, tak ada… Kan ayah?”

Encik Raof hanya geleng kepala sambil pandang muka Rania.

“Sekarang dah pukul sepuluh lebih. Rara nak masuk tidur sebab pagi-pagi esok Rara nak keluar pergi joging. Selain itu, Rara tak nak fikir apa-apa.”

“Rara jangan nak mengada-ngada. Pukul tujuh setengah pagi esok, along akan pastikan Rara dah ada kat depan pintu pagar,” marah Huzir.

“Tak nak.”

“Rara mana boleh buat macam tu. Eh! Along dah keluar duit banyak tau? Rara jangan suka-suka nak buat keputusan sendiri.” Huzir sambung marah.

Sambil jeling along, Rania bangun dari sofa.

“Dah bagi nak ungkit balik. Susah-susah sangat, Rara bayar balik duit along tu.”

“Ayah tau Rara bergurau aje tu. Takkan la Rara sampai hati nak malukan ayah, betul tak?”

Dengar suara ayah yang macam tu, Rania tak jadi nak menjawab lagi. Ayah selalu buat Rara kalah. Pandai betul ayah psikologi Rara. Jarang marah, pukul pun tak pernah. Itu yang buat rasa hormat semakin menebal terhadap ayah.Sememangnya Abdul Raof Mohd Shukor ialah ayah terbaik di dalam dunia ini.

JEMARINYA mengetuk-ngetuk stereng. Mulut menyanyi perlahan, mengikut rentak lagu dari radio yang sedang terpasang. Sesekali mata menoleh ke arah pintu rumah. Sudah hampir sepuluh minit dia di sini. Salam sudah beberapa kali dihulurkan, suis loceng rumah juga sudah ditekan, tapi orang yang ditunggu masih tidak kelihatan.

Hati dah sama panas dengan enjin kereta. Terus terang, dia memang pantang dengan orang yang tidak menepati masa, tidak menepati janji. Baru tangannya nak menekan hon, pintu rumah terbuka. Bukan seorang, tetapi empat orang muncul dari situ.

Dia keluar dari kereta kemudian berjalan ke arah pintu pagar. Tapi sesudah dua minit di situ, empat orang tadi masih juga berada di depan muka pintu. Sepertinya sedang berlaku sesi perbincangan di situ. Apa hal pula ni? Sampai bila nak kena tunggu?

“Assalamualaikum.” Seraya tersenyum, salam dihulurkan.

“Waalaikumussalam.” Encik Raof datang ke arah pintu pagar.

“Encik ni dari Sekolah Memandu Kita ke?”

“Ya, saya.” Mesra suaranya.

“Minta maaflah encik, lama tunggu. Anak pak cik tu tak pernah bawa kereta sebelum ni. Tu yang dia cuak sikit. Kami tengah bagi semangat dekat dia la ni.”

“Okey. Tak apa. Saya tunggu.” Berlapik Razlan jawab. Biasalah kalau dengan orang berpangkat bapa, dia memang lemah sikit. Hati yang sedang hangat, mendadak jadi sejuk.

“Saya Razlan Hakimi. Panggil Razlan aje.” Kedua-dua belah tangannya dihulurkan kepada lelaki itu.

“Pak Cik Raof.” Huluran tangan Razlan disambut.

“Sekejap, pak cik panggil anak pak cik, ya?” Lantas dia bergegas ke dalam pagar semula.

Tiga minit kemudian, Encik Raof datang. Rania, Huzir serta Hidayat juga.

“Inilah Rania Aisya, anak pak cik yang nak belajar memandu tu. Yang dua orang ni pun anak pak cik.”

Kepada Rania, Razlan sekadar beri sedikit senyuman. Kepada anak-anak lelaki Encik Raof, dia hulur tangan untuk bersalaman.

Jadi, inilah guru memandu tu? Memang lawa sungguh mamat ni. Dari atas ke bawah Rania tilik. Dengan tingginya, dengan matanya yang cantik, hidung terletak, bibir merah samar, kulit cerah.

Haisy, Macam tak sesuai aje jadi guru memandu. Boleh ke pelajar perempuan beri konsentrasi pada pemanduan kalau dah guru kat sebelah terlajak kacak macam ni?

“Rara, ini Razlan… Dia ni yang akan ajar Rara, tau?”

“Ooo… ooo… okey.” Terus Rania jadi gagap. Ralit sangat merenung sampai dia jadi lupa diri sekejap. Harap-harap semua tak perasan. Lebih-lebih lagi Razlan, si kacak itu.

Tapi hati, kenapa tiba-tiba nak berdebar-debar pula ni? Hei, tolonglah jangan macam-macam.Tak suka tau!

“Boleh kami pergi sekarang, pak cik?”

“Boleh.” Encik Raof senyum.

“Ayah.” Rania tayang muka sedih. Tangan ayahdicapai dan dipegang.

“Pergi ajelah. Insya-Allah, okey tu. Ayah doakan ya?” Encik Raof memujuk lembut.

“Relaks la. Tak ada apalah.” Hidayat menepuk-nepuk belakang adiknya. Cuba bagi semangat.

“Kan ada Razlan tu, Rara. Tak payah nak takut sangatlah.” Huzir pula bersuara.

“Dah, dah… Kesian Razlan. Dah lama sangat dia tunggu.” Encik Raof memaut bahu anaknya. Kemudian membuka pintu kereta sebelah penumpang.

“Razlan bawa atau nak bagi anak pak cik bawa?”

Rania membesarkan matanya. Ada pula ayah pergi tanya macam tu? Melampaunya!

“Dia dah pernah bawa kereta ke?” soal Razlan.

“Tak pernah.” Cepat-cepat Rania jawab. Sebenarnya pernah. Angah yang ajar. Tapi di kawasan lengang dan tiada kenderaan.

“Kalau tak pernah tak apalah. Biar saya bawa dulu.”

“DAH macam nak hantar orang pergi Mekah la pula. Sampai satu keluarga hantar. Lepas tu siap bagi pesanan penaja bagai. Padahal nak belajar memandu aje pun.” Razlan menyindir. Ketika itu kereta baru bergerak meninggalkan pekarangan rumah Rania.

Rania menoleh. Bulat matanya memandang wajah Razlan. Melampaunya mamat ni. Tadi kat depan ayah, kat depan semua orang, bukan main bersopan santun. Taksangka, mulut macam longkang yang penuh lumut. Muka yang terlajak kacak tadi, tiba-tiba nampak buruk di matanya.

“Tapi tak cukup ramai tu. Apa pasal tak ajak ketua kampung, penghulu, pengerusi rukun tetangga, tok imam, tok siak sekali? Mesti lagi meriah.”

Telinga Rania dah rasa hangat. Mamat ni memang kurang ajar.

“Eh! Salah ke kalau ramai yang hantar saya? Saya belajar memandu ni saya bayarlah. Bukan percuma tau? Suka hatilah berapa ramai yang nak hantar saya pun.”

“Siapa cakap salah? Kalau awak nak ajak satu taman tu pun boleh. Nak lagi gempak, bawa bunga manggar sekali. Kompang jangan lupa. Terus arak awak masuk dalam kereta ni.”

“Eee, mulut!” Sakit pula hati Rania. Dahlah belajar tanpa rela, dapat pula pengajar mulut buntut ayam macam ni. Harap-harap hari ini sajalah dia belajar dengan mamat poyo ini.

“Tadi tu kenapa lambat?” soal Razlan, tanpa mempedulikan Rania yang sedang marah.

“Tak ada apalah.” Jawab sajalah macam tu. Takkan nak berterus terang, kan? Malu tau? Sejujurnya, dia takut.Juga suka berfikir yang bukan-bukan. Dia risau kalau-kalau dia akan langgar orang. Lepas tu dia terasa macam semua kenderaan dari arah berlawanan akan bertembung dengan kereta yang sedang dia pandu.

Bukan tak cuba buang perasaan tu, tapi tak boleh. Sebab itulah dia belum ada lesen memandu sampai sekarang walaupun umur dah nak masuk 26 tahun. Ikutkan bukan dia yang nak belajar sangat. Along yang paksa sampai sanggup keluar duit. Dia faham kenapa along bersungguh benar.

Yalah, selama ini dia ke tempat kerja tumpang kereta along.

Tapi lagi dua bulan along dah nak berkahwin dan kena berpindah ke rumah sendiri. Itu sebab along paksa dia belajar memandu dan punya lesen macam orang lain. Cuma yang jadi masalah sekarang, dia seorang yang penakut dan punya tahap keyakinan diri yang sangat rendah.

Ikutkan dia boleh aje naik kenderaan awam. Tapi ayah tu mana nak kasi. Dari dulu lagi ayah macam tu. Susah sangat nak melepaskan anak daranya ini ke mana-mana sendirian. Konon risau keselamatan dia. Tapi dalam ayah duk larang, sesekali ada juga dia guna perkhidmatan awam macam teksi, LRT mahupun Uber.

“Takut?”

“Mana ada.”

“Mengaku ajelah.”

“Tak takutlah.”

“Tadi tu dia orang tengah pujuk awak, kan?” Tanpa menghiraukan jawapan Rania, Razlan bertanya begitu.

“Kenapa nak kena tanya macam tu? Tugas awak cuma mengajar saya aje, kan? Lebih-lebih pula!”

“Tanya macam tu pun nak marah? Berlagak betul!”

Berlagak dikatanya aku? Kurang asam betul! Baru bercadang nak balas, telefonnya berbunyi. Segera dia keluarkan dari beg sandangnya. Syafiq dalam talian.

“Fiq, nanti I telefon balik, ya? I tengah belajar memandu ni.” Perlahan Rania jawab. Tak nak bagi Razlan dengar.

“You belajar memandu? Jangan buat lawak boleh tak?” Kuat suara Syafiq. Macamlah baru sehari dua dia kenal Rania.

“Lawak apa pula? Betul la.”

“Apa apa ajelah,” pintas Syafiq. Sikit pun dia tak percaya.

“I nak ajak you keluar.”

“Okey, petang ni kita keluar.”

“I pergi jemput you sekarang. Kita keluar pagi ni.”

“Tak boleh. Sekarang ni I ada kelas memandu. Kan I dah cakap tadi?”

“You serius ke ni?”

“Seriuslah. Takkan I nak tipu you pula.”

“Tak cakap dengan I pun.”

“Lupa.” Sebenarnya bukan lupa, saja tak nak beritahu. Bukan apa, risau mereka bergaduh pula. Syafiq tu kan lain macam sikit. Cemburu tak bertempat. Kalau dia beritahu awal-awal, silap-silap dia tidak dibenarkan belajar memandu pula.

“I tak percaya. Entah-entah you dengan lelaki lain.” Syafiq merungut.

Rania mendengus. Betul pun apa yang dia fikir. Kalau tak cemburu, kalau tak syak yang bukan-bukan, bukan Syafiq la tu.

“Suka hati aje you tuduh I, kan?” Suara Rania mendadak jadi tinggi. Lupa dengan siapa dia berada sekarang.

“Tapi betul kan you dengan lelaki?”

“Ya, memang betul.”

“Raniaaa!!!” Syafiq menjerit.

“Dia guru sekolah memandu ajelah. Takkan itu pun tak boleh?”

Razlan senyum. Haiya! Ada orang cemburu la.

“I tak percaya.”

“Ya Allah. I tak tipu.”

“Dia handsome, kan?”

“Mana ada. Dia dah tua. Rambut pun dah beruban. Memang tak handsome langsung. I tengok pun tak selera.”

Razlan jegil mata. Amboi mulut! Sesedap rasa mengumpat aku. Memang cari pasal betul la perempuan ni.

“Kalau betul, buktikan pada I.”

“Bukti apa benda pula ni?”

“You wefie dengan dia. Lepas tu hantar gambar tu dekat I. Sekarang!” Syafiq beri arahan.

Rania tergamam. Syafiq suruh dia wefie dengan mamat poyo ni? Dah hilang ingatan apa?

“You dengar tak?”

“Okey la, Fiq. I tak boleh cakap banyak. Nanti I call you balik. Bye.” Rania segera mematikan talian. Suka hati Syafiqlah nak marah ke, nak mengamuk ke, malas nak fikir.

“Apa awak cakap? Orang tua rambut beruban, tak handsome, awak tak selera?” Razlan dah marah. Kut ya pun nak lepaskan diri dari kekasih hati, tak perlulah nak babitkan dia pula. Memang cepatlah dia naik angin.

“Bila masa saya cakap macam tu?” Eh, rasanya dah cukup perlahan dia bercakap. Takkan Razlan boleh dengar pula?

“Eh, eh, tak nak mengaku pula. Untuk pengetahuan awak, telinga ni hari-hari saya korek tau? Kalau awak duduk sebatu pun saya boleh dengar awak bercakap, ini kan pula kat sebelah ni aje. Nak menipu pun agak-agaklah.”

“Eleh, mengata orang! Awak pun sama menipu. Ingat hebat sangat telinga awak sampai boleh dengar saya bercakap dalam jarak sebatu tu?”

“Betul la. Kalau bercakap melalui telefon, usah kata sebatu, seribu batu pun boleh dengar.”

“Loyar buruk!” Rania mencebik.

“Lain kali tolong jangan babitkan saya. Saya tak suka, tau tak!” Serius suara Razlan. Memang dia tak suka. Yalah, kau bergaduh dengan pakwe kau, lepas tu kau nak heret aku sekali, apa kes? Baru kenal tak sampai setengah jam, dah macam-macam kerenah kau dah tunjuk.

“Maaf!” Sepatah sahaja Rania cakap. Benda dah jadi, nak undur balik pun dah tak boleh. Yang perlu difikirkan sekarang ialah Syafiq. Macam mana ya nak pujuk lelaki tu?

“Maaf konon.” Razlan mengejek.

“Eh! awak ni dah kenapa? Orang dah minta maaf, terima ajelah. Apa yang tak puas hati lagi ni?”

“Saya tak puas hati sebab awak cakap saya tua, beruban, tak handsome.”

“Okeylah… Awak handsome, macho, segak, tampan, kacak, lawa, sado, cemerlang, gemilang dan terbilang. Okey, puas hati?” Hati dah semakin menyampah dengan lelaki ni. Sangat menyampah. Tak taulah macam mana dia nak terus belajar dengan orang macam ni.

“Jangan lebih-lebih boleh tak?” Razlan toleh Rania sebentar sambil jegil mata.

“Kena puji pun marah? Tak bersyukur betul.”

“Belum apa-apa dah derhaka dengan guru. Harap-harap sekali ajelah ambil test terus lulus.” Razlan mengomel.

“Ya Allah, mulut. Macam ini ke tingkah laku seorang guru? Belum apa-apa dah doa yang tidak baik untuk anak murid.”

“Bila masa saya doa yang tak baik? Cuba faham betul-betul ayat saya tu.”

Eleh, tak nak mengaku konon. Macamlah aku bodoh sangat tak faham ayat sindiran dia tu.

*****

“MACAM mana kelas memandu kau semalam? Ada ke kau langgar siapa-siapa? Dah berapa orang jadi arwah?” Muna yang menempel di sebelah kubikel Rania tayang sengih.

“Kau ni, mulut memang nak kena cili, kan? Suka hati aje cakap macam tu. Hesy, minta simpang.” Rania membeliakkan matanya.

“Ala, aku gurau aje. Jangan la marah.” Makin lebar sengih Muna.

“Ceritalah pengalaman kau. Aku nak dengar.”

“Jangan cari pasal, Muna. Nanti Cik Melly bising. Dah la kerja tengah menimbun ni.”

“Nia, dah pukul satu lebihlah. Dah waktu rehat.” Muna tayang jam di pergelangan tangan kirinya.

“Laaa, ya ke? Patut la ahli mesyuarat tingkap dah bersidai kat sini. Dah pukul satu rupanya.” Rania gelak.

Muna ikut gelak. Muna atau nama penuhnya Muna Sabrina merupakan rakan sekerja yang paling rapat dengandia. Ketika mula melapor diri di syarikat ini tiga tahun lepas, Muna sudah enam tahun berkhidmat. Beliau merupakan antara rakan sekerja yang paling lama dan berpengalaman di sini.

“Eh, cepatlah cerita.”

“Malaslah. Buat sakit hati aje.”

“Kau sakit hati dekat siapa?”

“Guru memandu tu la.”

“Kenapa?”

“Razlan tu memang spesies menyakitkan hati, Muna. Tapi dia silap orang la. Dengan Rania Aisya jangan buat main-main.”

“Cikgu kau nama Razlan? Muda lagi ke dia?”

“Muda lagi. Lebih kurang umur aku juga.”

“Mesti dia kacak dan bergaya, kan?”

“Apa guna kacak, muka lawa kalau mulut macam longkang yang tak pernah cuci, tak pernah sental? Benci tau lelaki macam tu.”

“Habis, kau nak cakap kau lawan dia la?”

“Yalah. Dah dia sindir aku, takkan nak diam aje.”

“Entah-entah kau ada buat salah tak? Bukan boleh percaya sangat kau ni.”

“Si Razlan tu memang kurang ajar, Muna. Aku mana ada buat salah?” Malaslah nak cerita. Nanti Muna pun akan menyalahkan dia juga. Tapi dia tak rasa salah dia besar sangat. Alah, setakat lambat beberapa minit, takkan itu pun nak kecoh?

“Ya ke kau tak buat salah langsung?” Semacam Muna pandang Rania. Bukan boleh percaya sangat budak ni.

“Aku cuma lambat sikit aje.”

“Aku dah agak dah. Ni mesti kes kau tak nak belajar memandu, kan? Lepas tu semua pakat pujuk kau. Ayah kau, abang-abang kau, ketua kampung, ketua balai raya, tok sidang. Tu yang jadi lambat.”

Terkekeh-kekeh Rania gelak. Pandai betul Muna teka. Dahlah ayat Muna yang dekat hujung tu dah lebih kurang ayat Razlan aje. Cuma apabila Muna yang sebut, dia tak rasa nak marah pun. Rasa kelakar adalah.

“Tengok, kan betul apa yang aku cakap. Tapi, Nia… Kau mana boleh lawan guru. Tak berkat ilmu yang kau dapat. Nanti susah nak lulus.”

“Alah, guru apa la sangat. Setakat ajar memandu aje pun.”

“Tak kira la dia ajar apa pun, dia tetap guru kau, Nia.”

“Yalah, yalah, betullah tu. Tapi Si Razlan tu memang kurang ajar, Muna. Hilang sabar aku tau.”

“Kau kena belajar bersabar. Kau kena kawal diri kau. Setakat dia sindir sikit-sikit tu, kau buat-buat tak dengar aje la.”

“Aku harap, lepas ni cikgu lain pula yang akan ajar aku. Tak suka la dia tu.”

“Tak kisah la siapa pun. Yang penting, kau jangan suka melawan cakap cikgu. Faham?” tegur Muna.

“Faham, Puan Muna Sabrina,” balas Rania.

“Kau kalau dengan orang lain bukan main berapi-api, tapi dengan Syafiq, menikus. Cuba kau lawan si Syafiq macam mana kau lawan cikgu memandu kau tu. Ini apa yang Syafiq cakap, semua kau ikut. Kau macam lembu kena cucukhidung tau tak?”

Muna dah mulalah tu. Mana ada dia macam lembu kena cucuk hidung? Ada masa-masanya dia melawan juga cakap Syafiq tu. Tak adalah semua dia turut. Tengok keadaan juga.

“Jom la pergi makan… Perut aku dah lapar.” Malas nak panjangkan hal Syafiq, dia tarik laci, mengeluarkan dompet dari situ. Kemudian bangun dari kerusi.

“Syafiq tak ajak kau makan ke hari ni?”

Rania geleng. Dia tahu Syafiq masih marahkan dia kerana hal semalam. Sampai sekarang Syafiq langsung tak nak bercakap dengan dia. Tapi tak perlulah beritahu Muna. Nanti bising pula mak cik tu.

“Dia pergi mana?”

“Entah. Mana aku tau.”

“Peliknya kau tak tau dia pergi mana. Mesti kau gaduh lagi dengan dia, kan? Kali ini dia cemburu kau dengan siapa pula?” Selalunya macam itulah. Kali ini harus atas alasan yang sama juga. Dah faham sangat dengan pasangan itu.

“Nia, sudah-sudahlah. Tak payahlah kau hadap sangat dengan Syafiq tu. Kau layak dapat lelaki yang lebih baik dari dia tau? Kau tu dahlah cantik, baik pula tu, pemurah lagi… Walaupun perangai tu kadang-kadang agak mengada-ngada dan merimaskan.”

“Amboi, mulut… Laju aje kalau bab mengata. Dalam puji, dia kutuk kita pula.” Rania jeling.

“Mengata kalau benda betul tak salah rasanya. Lagipun aku mengata depan-depan, kan?” Muna melepas tawa. Tahu, Rania bukan marah pun. Satu yang dia kagumtentang Rania, dia katalah apa pun, nasihatlah macam mana pun, gadis itu tak pernah nak ambil hati. Tak pernah nak sentap. Tapi itu dengan dialah. Dengan orang lain, wallahuaklam.

Cuma itulah, apabila saja berkaitan Syafiq, Rania dah tak makan nasihat. Sebab itulah sampai sekarang, gadis itu masih lagi bersama Syafiq. Itu yang dia tak faham. Memanglah Syafiq tu ada rupa, tapi dengan perangai panas baran, cemburu buta dan selalu anggap diri betul tu, berbaloi ke untuk Rania?

“Sebenarnya Syafiq tu sayang kau ke tidak, Nia?” Selalu sangat Muna tanya soalan itu.

“Mestilah.” Seperti selalu juga, penuh yakin Rania jawab.

“Hati aku kata, dia tak betul-betul sayang kau. Dia tak serius dengan kau, Nia.”

“Kau mana boleh cakap macam tu. Kalau dia tak sayang aku, tak serius dengan aku, tak adalah dia cemburu kalau aku dengan lelaki lain. Cemburu kan tanda sayang?”

“Cemburu sikit-sikit, ya itu sayang namanya. Tapi kalau dah cemburu buta, cemburu melulu, sayang apa macam tu? Itu mengongkong namanya.”

“Mengongkong sebab dia tak sanggup tengok aku dengan orang lain. Itu saja, Muna. Tak salah, kan?” Masih juga nak jawab meskipun dia sendiri bersetuju dengan ucapan Muna itu. Nak buat macam mana, hati dah terlanjur sayang dia.

“Hesy, budak ini… Kalau kita bagi nasihat, bukannya nak dengar. Ada aje jawab dia.” Muna tayang muka geram. Mana taknya, masa Syafiq buat perangai, kepada dialah Rania mengadu. Kepada dialah Rania duk tayang mukamonyok tu. Macam manalah dia tak sakit hati dengan si Syafiq tu?

“Lain kali, kalau kau ada masalah dengan Syafiq, jangan mengadu dengan aku lagi… Malas dah nak dengar.”

“Ala Muna, jangan la macam ni. Kalau bukan kau, siapa lagi yang nak dengar luahan aku? Kau aje tempat aku mengadu… Tempat aku mencurah perasaan. Kau ni dah macam mak aku, tau?”

“Eee, tak nak aku ada anak macam kau. Degil, tak dengar kata.”

“Tak kira… Nak juga ada mak macam kau.”

“Hei, sudahlah… Geli telinga aku dengar.”

Sudahnya Muna gelak. Tak bolehlah nak marah lama-lama. Budak Rania ni memang jenis tak makan saman.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/124996/bulan-cinta

[SNEAK PEEK] COKLAT CINTA

COKLAT CINTA Oleh Nurharyati Ishak

 

PROLOG

SALMA menarik nafas sesak. Peristiwa dua puluh lima tahun yang lalu bermain lagi dalam benaknya. Lelaki itu. Dialah penghancur dan dialah pemusnah masa depannya. Kerana lelaki itu, dia kalah dengan nafsu serakah hingga melontarnya ke lembah hina. Salma masih ingat lagi, waktu itu dia baru menjangkau usia dua puluh tiga tahun. Dia bekerja sebagai kerani di sebuah anak syarikat engineering di Pulau Pinang. Waktu itulah dia kenal dengan salah seorang jurutera di situ. Seorang lelaki Cina yang kacak dan membuatkan jantungnya lemah setiap kali mereka bertentang mata.
Daripada sekadar berbalas pandangan, mereka menjadi kenal dan mesra. Akhirnya mereka menjadi rapat dan selalu keluar bersama. Di situlah dia tergelincir dari landasannya. Dia tidak tahu entah kuasa ilmu apa yang Jason pakai hingga dia terlentok di telapak kasih lelaki itu.
Akhirnya dengan rela, dia telah menyerahkan ‘mahkota’ berharganya kepada lelaki itu. Kesalahan yang telah berlaku hanya dia sahaja yang tahu. Setelah disahkan berbadan dua, dia meminta supaya Jason bertanggungjawab namun lelaki itu memberitahu bahawa dia sudah pun berkeluarga.
Betapa hancurnya harapan Salma ketika itu. Dalam kekalutan yang sedang dihadapi, dengan tidak semena-mena dia mendapat berita bahawa Jason telah dipanggil pulang ke ibu pejabat di Kuala Lumpur. Allah… Pada waktu itu betapa seksanya dia rasa. Jason pergi dengan begitu saja. Langsung tidak memberitahu dan tiada khabar berita selepas itu. Sedangkan di dalam perutnya benih yang disemai semakin membesar.
Akhirnya Salma mengambil keputusan untuk keluar dari rumah dan memberitahu orang tuanya bahawa dia dihantar berkursus ke luar negara selama setahun. Orang tuanya yang tinggal di kampung dan tidak tahu-menahu kemudahan teknologi itu hanya percaya bulat-bulat dengan kata-katanya. Dengan berbekalkan wang yang telah ditinggalkan oleh Jason pada pertemuan mereka yang terakhir, Salma menyara kehidupan sendiri tanpa bekerja. Hinggalah selamat melahirkan seorang bayi. Lalu bayi itu ditinggalkan di depan pintu rumah penjagaan kanak-kanak As Solah.
Salma masih ingat lagi lokasi kediaman itu. Malah sejak itu kekesalan tidak pernah padam dari ruangan ingatannya. Setelah pulang semula ke rumah, Salma telah dilamar oleh anak kawan baik ayahnya. Mereka bernikah dan hidup seperti biasa serta dikurniakan seorang cahaya mata. Kalau dahulu ingatannya hanya sekadar sesekali melintas, tetapi hari ini makin kerap pula mengganggu hidup Salma.
Salma mengeluh lagi. Dia mengayun buaian sambil mengelap air mata. “Apa khabar kau di sana, nak? Bagaimana keadaan kau selepas ditinggalkan? Bahagia ke hidup kau hari ini?”
Keluhan itu terbit lagi dari hujung bibir Salma. Kali ini entah kali keberapa.
“Mengeluh apalah awak sorang-sorang di sini, Sal?” Entah dari mana Amza datang, tiba-tiba menegurnya dengan cara begitu. Hampir terloncat Salma dibuatnya dengan kemunculan Amza. Salma betulkan sedikit duduknya.
“Sejak akhir-akhir ni, abang tengok awak selalu mengeluh. Dah tu, termenung. Awak ada masalah ke?” Amza memegang tali buaian dan duduk bersama Salma.
“Tak ada apa-apalah, bang.” Suara itu kedengaran lemah. Amza pandang wajah Salma. Di tepi kelopak mata Salma ada air jernih yang bertakung.
“Ceritalah, Sal. Abang tahu Sal ada masalah. Abang tak nak tengok Sal menung sana, menung sini, sampai tak sedar abang di sini. Masalah apa yang Sal tanggung sampai macam ni sekali keadaan Sal?” pujuk Amza.
“Sal dah banyak buat salah pada abang.” Salma cuba menahan air mata agar tidak merembes di hadapan Amza. Tetapi dia tak kuat.
“Abang dah maafkan kalau Sal ada buat salah pada abang.” Jujur Amza berkata membuatkan hati Salma begitu carik apabila mendengarnya.
“Sal tahu abang mesti melenting bila dengar cerita Sal. Tapi Sal terpaksa cerita pada abang. Sal tak boleh nak tanggung lagi sorang-sorang.” Kata-kata itu berumpan air mata.
Amza memeluk bahu Salma. Kemudian dipujuk lagi.
“Ceritalah, Sal. Abang akan cuba faham tentang masalah Sal,” bisiknya.
“Abang… Sebelum kita kahwin dulu, Sal…” Di situ Salma tidak dapat meneruskan kata-katanya. Dia sangat takut kalau Amza melenting tiba-tiba. Selama dia kenal dengan Amza, dia tahu suaminya seorang yang penyabar. Sejak mereka diijab kabul sebagai suami isteri, tidak pernah sekalipun Amza meninggikan suara.
Walaupun mereka jarang dapat bersama kerana Amza bekerja di pelantar minyak, jalinan ikatan antara mereka begitu kuat. Tetapi hari ini… Salma betul-betul takut. Dia takut kehilangan Amza kalau dia terpaksa berterus terang tentang sejarah hidup lampaunya.
Amza dapat meneka apa yang bakal diceritakan oleh Salma. Dia sebagai seorang suami, mustahil dia tidak tahu tentang perkara yang satu itu. Namun dia reda. Dia akur dengan jodoh yang telah Allah tetapkan buatnya. Lalu Salma diterima tanpa ada sebarang cacat cela.
“Ceritalah Sal.” Luruh suara Amza memujuk Salma.
“Sal pernah melahirkan anak semasa kita belum kahwin dulu, bang.” Suara itu menekan dalam ketika berterus terang. Amza menelan kepedihan itu kembali. Walaupun dia sudah dapat mengagak, namun apabila perkara yang pernah berlaku telah diungkit semula, pedih itu tetap terasa.
“Lepas tu Sal tinggalkan dia di depan rumah orang. Tanpa makanan, tanpa persalinan.”
Kata-kata Salma telah menyentak perasaan Amza. Sangkanya Salma cuma melahirkan anak luar nikah. Kemudian anak itu diserahkan kepada orang lain untuk dijaga. Tetapi rupa-rupanya telahannya silap. Salma buat kesilapan yang lebih besar.
“Kenapa Sal buat macam tu?” soal Amza.
“Sal tak tahu, bang. Sal takut. Sal takut maruah mak ayah tercemar. Sal takut mak dan ayah benci Sal, buang Sal. Sal tak ada tempat lagi untuk pergi.” Salma menekup mukanya sambil menangis tersengguk-sengguk.
“Sal tak takut pada Allah?” Amza tidak perlukan jawapannya. Itu hanya sekadar pertanyaan agar Salma tahu hukum-hakam.
“Sal menyesal, bang. Sal nak bertaubat. Sal tak nak sembunyikan apa-apa lagi dari abang.”
Apabila Salma berkata begitu, hati Amza ikut tersentuh. Dia menarik kepala Salma lalu dibawa ke dada. Walau hatinya pedih dan terluka, dia terpaksa terima. Takkan dia biarkan Salma menanggung beban perasaan itu seorang diri.
“Sal nak cari dia, bang. Sal nak mintak maaf dengan dia.” Salma menghapus air matanya bersih-bersih. Kemudian dia melangut memandang wajah Amza.
“Sal tahu dia di mana?”
“Kita cuba cari dia, bang. Mungkin dia ada di rumah asuhan As Solah tu lagi,” pujuk Salma.
“Hmmm… Nanti bila abang cuti panjang, kita pergi sama-sama,” cadang Amza.
Salma cuma mengangguk. Pelukan Amza tidak sekejap tadi. Salma tahu hati Amza terluka. Dia rasa sangat bersalah. Namun apakan daya, dia hanya manusia biasa yang tidak sempurna segalanya. Dia mudah dipengaruhi hasutan iblis.

****

BAB 1

“EH Delia, sinilah. Asyik duduk kat pondok tu aje kenapa?” Julia menggamit Adelia yang sedang duduk berjuntai kaki di pondok kayu di tengah sawah sambil memerhati Syamil dan Julia menangkap ikan puyu di alur parit.
Minggu ini mereka datang bercuti di kampung Julia lagi. Julia ialah kakak angkat Adelia, satu kelas dengan Syamil. Kalau cuti panjang, mereka akan datang bercuti di sini. Keluarga Julia sudah dianggap seperti keluarga Adelia sendiri. Mak Wan dan Pak Suki tidak pernah membezakan Adelia dan Syamil dengan anak-anak mereka. Sebab itu Adelia seronok apabila berada di sini.
Setiap kali hendak ke kampung Julia, Ayu akan suruh Syamil temankan Adelia. Rimas juga Adelia, tetapi itulah syaratnya. Kata Ayu, kalau Syamil tak pergi, Adelia juga tak boleh pergi. Terpaksalah Adelia ikut syarat itu. Pergerakan Adelia terus terbatas kalau Syamil ada. Sudahlah suaranya pun kasar mengalahkan tentera Jepun. Buat Adelia sakit hati aje.
“Menung apalah Delia kat sini sorang-sorang? Orang sampai berpeluh ketiak memancing puyu, sedap-sedap pula dia relaks kat sini, ya?” tegur Julia sebaik sahaja dia naik di pondok dan duduk berhampiran Adelia sambil menghela nafas penat. Syamil duduk jauh sedikit dari mereka, berjuntai kaki di anak tangga sambil berehat selepas memancing sepat di bawah terik mentari.
Adelia menayang sengih kepada Julia. Dia perhatikan wajah kedua-duanya. Sudah merah menyala dan merambu peluh mereka penuh muka. Baju pun sudah basah dengan hujan peluh. Tidak pernah dibuat orang memancing ikan tengah hari rembang macam ini. Selalu orang memancing waktu pagi dan petang selepas condong matahari. Kalau Adelia, tak kuasalah dia nak buat kerja-kerja yang meletihkan macam tu. Panas! Penat!
Ini Syamil punya fasallah ni, teringin nak makan puyu gorenglah, puyu masak lemak cili padilah. Tak pasalpasal pula Adelia kena keluar temankan dia datang ke sini. Yalah, tinggal di rumah sorang-sorang pun nak buat apa? Nak cangak sorang-sorang sembang dengan cicak? Nak bertekak dengan katak? Sudahlah Pak Suki dan Mak Wan pun turun ke bendang.
“Julia! Syamil! Adelia! Dah, jom balik. Dah tengah hari rembang ni!” Mak Wan melaung dari batas sawah untuk menghala pulang.
Julia pantas terjun dari pondok kemudian berlari mendapatkan Mak Wan. Adelia juga terjun untuk menuruti langkah Julia. Dalam waktu yang sama, Syamil turun dari pangkin dan pintas kaki Adelia hingga menyebabkan Adelia terhuyung-hayang dan terjatuh ke dalam petak sawah.
“Makkk!”
“Delia! La… Pening ke apa kau ni dik? Tiba-tiba tersungkur dalam petak sawah.” Julia berpatah balik apabila terdengar jeritan nyaring Adelia.
“Huh, lembab!” Syamil sempat sedekahkan ayat kejamnya. Kemudian dia terus berlalu dari situ.
“Isy, apalah kau ni, Mil! Tak baik tau buat macam tu,” tegur Julia.
Menonong saja Syamil pergi meninggalkan mereka berdua. Cermin mata Adelia terpelanting masuk ke dalam tanah becak itu. Jenuh pula mereka berdua mencari cermin mata Adelia selepas itu. Kasihan Adelia. Gadis lemah lembut yang selalu dibuli oleh Syamil.
“Tak payah pakailah. Nanti balik cuci dulu. Bukan rabun sangat pun,” tegur Julia apabila melihat Adelia berusaha membersihkan cermin matanya untuk dipakai semula.
“Nanti ikut akak pergi pekan, pakai kanta lekap aje. Tak payah lagi pakai cermin mata. Rimaslah tengok! Macam nerd aje.”
Adelia tersenyum hambar. Tak apalah nerd pun. Adelia tak ganggu hidup orang. Hmmm… Sebab rupanya macam lurus bendul agaknya dia selalu dibuli Syamil. Entahlah, sejak kecil lagi Adelia sudah menjadi mangsa ketidakpuasan Syamil. Bukan sebab nerd atau tidak. Tetapi sebab sikap Syamil yang tidak boleh menerima kenyataan apabila kasih sayang ibu berbahagi kepada anak angkat seperti dia.

 

TENGAH HARI itu Julia dan Adelia sama-sama menyiang ikan puyu hasil daripada memancing tadi. Banyak juga ikan puyu ni. Jenuh siang. Duri insangnya tajam. Syamil hanya duduk memerhati. Rimas betul Adelia tengok Syamil duduk keras macam batu di situ tanpa menolong mereka buat kerja. Kalau lambat siap, lambatlah mereka boleh makan.
“Auch!” Tiba-tiba duri puyu tercucuk jari Adelia. Berdarah jarinya. Syamil cepat-cepat datang. Jari Adelia ditarik. Syamil curahkan air lalu dihisap bekas luka itu. Terkejut macam nak pitam Adelia dibuatnya dengan tindakan Syamil secara tiba-tiba itu. Kenapa hisap darah di jari pula? Bukan kena patuk ular.
“Teruk tak luka?” Julia meninggalkan kerja menyiang lalu datang melihat.
“Ttt… tak… tak teruk sangat pun…”
Adelia cepat-cepat tarik tangannya apabila Syamil sedang menunjukkan sikap prihatinnya tahap tak boleh blah. Di wajah Julia jelas nampak hairan. Adelia lagilah hairan. Tidak pernah dibuat-buat Syamil begitu baik dengannya. Tiba-tiba aje jadi macam tu. Macam buang tabiat pun ya.
Syamil meluru pergi apabila tersedar dan termalu sendiri. Entah macam mana dia jadi kalut begitu. Nampak jari Adelia berdarah, dia pun jadi tidak tentu arah. Berlagak herolah konon. Memalukan muka sendiri.
Sebenarnya Syamil bukan bencikan Adelia. Adelia sudah lama tinggal bersama keluarganya. Mustahil dia benci kepada adik angkatnya itu. Tetapi sikap kasar Syamil tidak dapat dibuang apabila berhadapan dengan Adelia. Melihat Adelia membesar di hadapan mata, melihat sikap mengalah Adelia, tiba-tiba hati Syamil berentak lain macam. Dia mahu lari dari perasaan pelik itu. Cuba mengetepikannya sedaya mungkin. Namun perasaan itu tidak mampu dikuis.
Syamil terus menuju ke belakang rumah, melihat Pak Suki sedang memasukkan seguni padi ke dalam bekas plastik besar.
“Buat apa tu, ayah?” tegur Syamil
“Ayah nak rendam padi benih.”
“Padi ni bila nak tabur?”
“Kena tunggu empat puluh lapan jam dulu, lepas tu tapis selama dua puluh empat jam pula, baru boleh tabur.”
Syamil mengangguk-angguk tanda faham. Dia langsung tidak tahu proses mengerjakan sawah padi. Kalau makan hasilnya, memang dia pandai.
“Sekarang ni kerja-kerja tabur padi benih taklah susah macam dulu lagi. Semua guna mesin penabur. Bila pokok padi dah bertunas nanti, baru kita buat kerja-kerja menyulam. Ha… Kerja-kerja menyulam ni barulah gunakan tenaga manusia. Bila pokok padi mula naik, proses membaja pula. Meracun kena selalu sebab siput gondang mudah sangat serang pokok padi. Kalau tak jaga betul-betul, alamat padi hanya tinggal hampas ajelah…” terang Pak Suki lagi. Satu pelajaran buat Syamil ketika dia berkunjung ke rumah keluarga angkatnya di Yan kali ini.
“Emak kamu dah siap masak?” tegur Pak Suki ketika Syamil ralit memerhati.
“Belum lagi, ayah. Ikan pun tak habis siang lagi, macam mana nak masak?” jawab Syamil.
“La… Sisik ikan puyu yang berlambak-lambak tu kamu siang guna pisau? Tercucuk duri insang tu karang…”
Pak Suki beralih dari situ kemudian menuju ke bangsal tempat penyimpanan barang-barangnya. Kemudian tin susu tepung sederhana besar dibawa keluar. Tin itu berlubang-lubang di sekelilingnya. Ditebuk sebesar lubang paku dari arah luar.
“Nah, ni nanti kamu masukkan ikan-ikan puyu tu ke dalam sini, tutup tudungnya dan goncang kuat-kuat. Semua sisik dia akan keluar habis nanti.” Pak Suki serahkan tin tersebut kepada Syamil.
Syamil ambil tin susu yang disua kepadanya kemudian terus menghala ke arah tempat mereka menyiang ikan puyu sebentar tadi. Seperti yang telah diajarkan oleh Pak Suki, dia pun mengerjakan ikan puyu dalam tiga pusingan saja. Tidak sampai lima belas minit, semuanya sudah selesai dibuang sisik. Mudah saja kerja-kerjanya.
Kreatif juga pemikiran orang kampung. Harapkan mereka bertiga, entah sampai petang nanti belum tentu boleh makan. Julia walaupun orang kampung, dia tinggal di asrama. Dia langsung tidak tahu kerja-kerja kampung. Tamat sahaja darjah enam, terus ke MRSM. Sebab itu dia tidak tahu apa-apa.

 

“DELIA!” Adelia yang sedang berada di dapur bergegas menuju ke ruang tamu apabila terdengar Syamil menjerit kuat memanggil namanya.
“Ada apa panggil Delia?” tanya Adelia dengan perasaan risau sebaik sahaja sampai di sisi Syamil.
“Mana tuala aku?” Syamil sergah tanya.
Berkerut kening Adelia. Tuala dia, kan? Tanya orang pula kenapa? omel Adelia dalam hati. Kemudian dia buat muka hairan.
“Kau ni telinga tak korek ke? Orang tanya buat tak dengar pula!” marah Syamil sampai terbeliak biji mata memanah kepada Adelia yang terpacak berdiri di hadapannya.
“Delia mana tahu. Tuala sendiri, kan? Dalam biliklah kut,” jawab Adelia cuba memberanikan diri.
“Apa hal kecoh-kecoh ni, Mil?” Julia datang menyusul sambil mencekak pinggang.
“Ni, tanya budak ni, tuala Mil dia letak mana? Nyanyuk pula dia sampai terketar-ketar nak jawab.” Syamil memuncungkan bibir ke arah Adelia.
“La… Tuala aje pun… Ada, Ju sidai kat ampaian sana. Mil sepuk kat tingkap tu kenapa? Tak disidai nanti tahi lalat habis,” beritahu Julia.
Kemudian Syamil terus turun ke tanah dan mengambil tualanya yang sudah kering. Langsung dia tidak rasa bersalah terhadap Adelia dengan tuduhannya sebentar tadi.
Julia menggeleng melihat kelakuan Syamil. Di dalam kelas tak ada pun Syamil bersikap macam ini. Tutur kata beradab dan sopan sentiasa. Tetapi apabila menghadap muka Adelia, bakat garangnya menyerlah sungguh.
“Jom kita ronda-ronda kampung, nak?” ajak Julia.
“Wah… Best ni. Naik basikal ke kak?” Adelia begitu teruja.
“Haah. Nanti jalan kaki, orang tu nak ikut pula. Jomlah lekas, sementara dia ada kat dalam bilik air tu.” Terkocoh-kocoh mereka menyusup keluar kemudian terus ke bawah rumah menolak basikal dan mengayuh menuju ke jalan mini tar kampung.
“Ronda-ronda ke tu?” Baru saja memulakan kayuhan, Muin yang sedang menetak daun pisang di perenggan rumah Julia menegur.
“Ya, pak cik. Ronda-ronda kampung. Mak Cik Sarah ada, pak cik?” Julia berbalas tanya pula.
“Entahlah, Ju. Tak perasan pula. Tadi sebelum pak cik keluar, dia tengah mandi.”
“Kirim salam pada mak cik ya, pak cik,” pesan Julia sebelum mereka berlalu pergi dari situ.
Kayuhan Julia melalui kawasan sawah padi. Sekarang ini petak-petak sawah baru disalurkan air. Tidak semeriah waktu padi menghijau. Waktu sekarang ini nyamuk pun banyak. Setakat menggunakan ubat nyamuk, tidak lut dek serangga itu.
“Bestnya tinggal di kampung, kak. Udara pun bersih. Otak pun tak sesak. Rasa tenang aje.” Sambil menghirup udara segar, Adelia meluahkan rasa dalam hatinya.
“Tinggal di rumah tak best ke?” Julia merisik tanya pula.
Adelia diam. Entahlah… Bila selalu kena jerkah dengan Syamil, mana nak datang bestnya? omel Adelia dalam hati.
“Bolehlah…” Lemah sahaja jawapan yang keluar dari celah bibir Adelia.
“Hm… Kenapa ni Delia? Akak tengok macam ada masalah berat aje.”
“Macam mana tak berat kalau dah selalu kena tengking?”
Muka Adelia jatuh suram tiba-tiba. Walau Julia tak nampak, dia tahu mood Adelia tidak seronok apabila bercerita tentang Syamil ataupun tentang rumahnya. Bukan Julia tidak tahu tentang asal usul Adelia. Semuanya dia tahu. Adelia yang ceritakan sendiri kepada Julia dari mula. Sebab itu dia jatuh kasihan kepada Adelia. Julia simpati dengan nasib Adelia yang tidak punya siapa-siapa dan tidak kenal ibu dan ayah kandungnya.
“Sabarlah, Delia… Mungkin angin bulan dia datang. Sebab tu Syamil jadi macam tu. Syamil tu sebenarnya okey. Cuma kadang-kadang dia tunjuk juga perangai lanun dia tu. Mungkin dulu dia dari generasi Pirates of the Caribbean ke… Nenek moyang dia buka kilang mercun raya Cina ke… Mana tahu?” Julia buat lawak. Tergelak Adelia walaupun tidak bersungguh.
“Haish… Letihlah Delia dengan semua ni, kak.” Adelia mengeluh berat. “Kadang-kadang rasa macam nak aje Delia libas belakang dia dengan getah paip masa dia duk tengking-tengking Delia tu.” Adelia sambung lagi sambil melepaskan geram.
“Isy, kejam sangat kau ni, dik… Gerun akak.” Tergelak Julia dengan kelucuan itu.
“Kita berhenti kat sinilah, kak. Tengok air sungai ni. Seronok juga tengok orang memancing petang-petang ni,” ajak Adelia.
“Ini bukan sungailah. Ini tali air,” pintas Julia lalu menghentikan basikalnya.
“Tak apalah apa pun. Jom kita turun. Delia nak tenangkan fikiran kejap.”
Julia akur. Dia menongkat basikal di seberang jalan mini tar di sebelah tali air. Kemudian mereka berdua melihat beberapa orang wanita kampung sedang memancing. Sakan juga mata kail menyentak ikan puyu. Sampai tidak putusputus.
Adelia teringat ikan puyu masak lemak cili padi dan ikan puyu goreng tengah hari tadi. Sedap betul Mak Wan masak. Sampai berpinggan-pinggan dia menambah nasi. Sempat juga dengar Syamil menyindir…
“Kau membela ke Delia?”
Sentap juga Adelia. Nasib baik selepas itu Pak Suki pertahankan dia.
“Alah… Sesekali apa salahnya? Makan aje, Delia. Jangan nak sekat-sekat. Rezeki Allah bagi.”
Maka sentap Adelia terus padam. Malah seleranya semakin laju pula.
“Isy, tiba-tiba jadi lapar pula.” Teringat hidangan tengah hari tadi, terpacul ayat itu dari mulut Adelia tanpa disengajakan.
“Uik, tak kenyang-kenyang lagi makan tengah hari tadi? Mak oi… Ini bela jin ke apa ni? Badan kurus cekeding aje, tapi makan… kus semangat.”
Adelia tergelak. Macam-macamlah Julia ni.
“Tapi mak masak sedap betullah, kak. Kalau tak sebabkan perut ni dah penuh, mahu aje Delia tambah lagi.” Dengan muka tak malunya Adelia beritahu sambil tersengihsengih.
“Masakan orang kampung, Delia… Semua bahan original. Kunyit ambil segar dari pokok lepas tu ditumbuk. Sebab itulah sedap. Lagi pun resipi orang tua ni lain sikit. Ada umph gitu.”
“Betul,” balas Adelia. Senyum mekar di ruang bibirnya. Senyum yang jarang-jarang sekali boleh dilihat kerana kali ini Adelia tidak ditemani Syamil. Selalunya ke mana saja Adelia pergi, Syamil mesti ada. Kalau Syamil ada, muka Adelia yang semacam cahaya matahari itu pun bertukar menjadi gerhana bulan.
Ah, Syamil pun satu. Asal nampak Adelia, pasti bakat Hitlernya itu datang. Dari mana dia dapat penyakit yang serupa itu tak tahulah. Ayu tak pula menyinga macam tu.
“Delia…”
“Hmmm…”
“Agaknya Syamil tu ada hati kut kat Delia. Tu sebab dia selalu cari pasal dengan Delia. Sebab dia nak ambil perhatian Delia.”
“Huh! Tak ada maknanyalah. Kak buat lawak ke apa ni? Lawak sarkas? Tak apa, Delia tumpang gelak ajelah.” Maka Adelia terus gelak mengekek-ngekek sambil menutup mulutnya. Sepantas itu jugalah cubitan singgah di pahanya. Tergaru-garu Adelia kerana sakit.
“Taklah… Selalunya orang lelaki ni kan, kalau nak ambil perhatian orang perempuan, dia mengurat, jelingjeling, lempar-lempar senyum. Sesetengah tu pula macam Syamil itulah. Macam Hitler. Buat-buat garang. Tapi dalam hati penuh bonsai.” Mereka ketawa sekali lagi dengan pepatah yang tidak serupa pepatah itu.
“Orang macam Syamil tu, kak… Mati hidup balik, mati balik, hidup tiga empat kali lagi pun Delia tak percaya dia sukakan Delia. Syamil tu sejak Delia kenal alam lagi dia dah suka tengking-tengking macam tu. Takkanlah belum sunat lagi pun dia dah ada hati kat Delia?”
“Hesy, budak ni!”
“Ke… akak yang ada hati kat Syamil? Kak sukakan Syamil, ya?” Adelia menjeling-jeling dan menduga hati kecil Julia.
“Budak ni! Dia kilas ikut situ pula.” Cubitan Julia mahu mencari sasaran lagi tetapi Adelia pantas mengelak.
“Kak, nanti bila dah tua-tua kan, Delia nak tinggal di kampung ajelah. Nak tinggal di sini.”
Seketika gurauan mereka terhenti. Adelia memandang jauh ke dalam sungai dan bercerita.
“Orang lain sibuk nak duduk di bandar, tarah bukit, gunung-ganang segala bagai, nak bina rumah taman. Awak nak datang duduk kat kampung pula buat apa?” sindir Julia.
“Entahlah, kak. Delia rasa jiwa Delia ada di sini. Rasa dekat sangat dengan alam. Cinta sangat dengan kawasan-kawasan yang macam ni. Tenang dengan hijau daun padi, jauh dari asap-asap kenderan dan kilang. Yang penting, boleh makan ikan puyu selalu.”
“Hmmm… Itu yang betulnya. Nak makan ikan puyu selalu tapi bagi alasan macam-macam pula. Budak klon Cina ni kalau bab makan, serah pada dia.” Sindiran Julia langsung tidak bertapis. Memang wajah Adelia seperti amoi. Bibir nipisnya manis apabila dia tersenyum. Matanya tidak sepet. Tetapi kalau dia gelak, kelopak matanya akan tertutup. Kulitnya putih bersih macam orang Cina.
“Kak…” panggil Adelia.
Julia beralih ke sebelah melihat Adelia yang sedang ralit memerhati tali air sambil melihat anak-anak ikan berenang-renang.
“Kita jadi adik-beradik sampai bila-bila, ya?” Adelia mengangkat muka. Pandangannya bersatu dengan anak mata Julia. Ada genangan air di kelopak mata Adelia. Julia terus peluk bahu Adelia kejap.
“Delia cuma ada akak, keluarga akak dan ibu aje. Mak dan ayah akak, Delia dah rasa macam mak dan ayah kandung Delia sendiri. Terasa ikhlas kasih sayang yang mak dan ayah beri pada Delia. Sebab tu Delia rasa gembira tinggal di sini.” Kepala Delia melentok di bahu Julia.
“Delia tetap adik akak sampai bila-bila. Dunia akhirat. Akak tak ada adik-beradik perempuan. Yang ada semuanya lelaki. Ikhwan dan Ikmal si kembar tu, sibuk memanjang dengan bola dan aktiviti menangkap burung sampai tak sempat akak nak curah kasih sayang.”
Adelia tergelak kecil. Memang pun. Sejak Adelia bertandang ke sini dua hari lepas, payah sungguh nak nampak muka dua beradik kembar itu. Tengah hari waktu mereka makan, dua beradik itu masih menjerat burung. Balik pula waktu orang lain sedang terlentang rehat di dalam bilik. Waktu malam, cuma waktu makan sahaja mereka duduk sama-sama menghadap makan malam. Selepas itu masing-masing lesap di dalam bilik.
“Jomlah, kak. Tiba-tiba perut berkeriuk ni. Mintak makan lagilah ni.” Adelia panggung kepala kemudian terus bangun membuatkan Julia turut bangun. Sengaja Adelia hendak lari dari keadaan suram itu dan tidak mahu terus terbawa-bawa. Sebab itu dia bangun terus tanpa bagi salam.
Mentari pun sudah hampir tenggelam. Di dada langit sudah nampak warna kuning kemerah-merahan menandakan waktu sudah menghampiri senja. Mereka berkayuh pulang ke rumah sebelum masuknya waktu maghrib. Jejak sahaja di muka pintu, Syamil sudah memandang mereka sambil mencekak pinggang.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/124992/coklat-cinta

[REVIEW] IZINKAN AKU MENCINTAI DIA

IZINKAN AKU MENCINTAI DIA OLEH AEIN DHIYAUDDIN

Kerana kecurangan Faris, Hannan Aisya berhijrah ke bandar membawa hati duka lara. Saat Aisya bergelut dengan rasa sedih dan kecewa muncul pula Auzan Rudi Shauqi yang selalu memperlekehkan dirinya, malah dia lebih seronok membuli Aisya. ​ “Geum Jan Di…” ​“Hah!” ​“Geum Jan Di.” ​“Siapa tu?” ​“Nama baru awak.” Bagi Aisya, Shauqi hanyalah langau yang mengganggu hidupnya. Namun pernyataan cinta seseorang kepada Aisya membuatkan Shauqi jauh hati. “Along tak tau kenapa pertama kali jumpa dia along rasa… satu perasaan yang lain. Along rasa along rindukan dia.” Asyfar Haziq Musyaffa Tiba-tiba kehadiran seseorang yang pernah bertakhta dalam hatinya memporak perandakan lagi hidup Aisya. “Abang tau Sya masih cintakan abang… abang yakin sangat.” Faris Hakimi ​ Aisya dalam dilema. Antara cinta Faris Hakimi yang pernah mengecewakannya atau Asyfar Haziq Musyaffa, lelaki yang seiras pelakon pujaannya. Bagaimana pula dengan Auzan Rudi Shauqi? ​ ‘Terima kasih Ya Allah. Izinkan aku mencintai dia hingga ke akhir hayatku’ ​ Cinta siapakah yang akan jadi pilihan Hannan Aisya?


The start was kind of okay. Tapi lama-kelamaan, ia menjadi mendatar.

Watak Aisya terlalu lemah. Laki yang dah treat dia macam sampah tu pun, still nak dirindui sampai nangis-nangis.

Walaupun banyak lelaki yang mengejar Aisya, tiada satu pun yang ada chemistry. There were just characters yang berinteraksi with each other.

If there were any redeeming qualities in this story, it is Shauqi. Tapi watak dia pun, pada N, biasa-biasa saja.

Mungkin kerana hampir kesemua watak utama dalam novel ni masih muda, rasanya paling tua pun 30 tahun. That’s why perwatakan mereka masih lagi mentah.

On certain days u will get book that sucks. On other days, u will get a book that just click with u. And I guessed, this one of those days. It depends on individual though.

Saya suka cerita jenis knight in shining armor. Tapi this type of knight honestly can be such a jerk at the same time. Autocratic pun ya. Tak cinta tapi tak suka ada yg ingin mendekati. Dua2 punya kisah silam. Dua2 dicurangi. Satu sebagai kekasih satu lagi as spouses.

Penantian 5 tahun tak berbaloi. Macam maid dan bank bergerak pulak sementara menunggu suami pulang dari rantauan. Sejurus kepulangan suami, dia di hina lantas diceraikan. Ingat memilih permata rupanya kaca (Faris). Pahit pengalaman belum hilang, lain masalah pulak yg mendatang.

Tapi saya suka cara mereka..kesemua watak ni suka usik mengusik. Cuma Faris jenis tak makan saman. Other than that ok walau ada sedikit lelah bila Auzan masih enggan melafazkan cinta. Akan terlambatkah meluahkan isi hatinya sebelum merasa kehilangan lagi?

credit: Nonie & Ella

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/124993/Izinkan-Aku-Mencintai-Dia

[SNEAK PEEK] REVENGE

REVENGE Oleh Muhammad Fatrim

ARIANA CITRA memandu kereta Audi R8 menuju ke Crystal Suria Holdings. Hari ini dia akan memulakan tugas sebagai Setiausaha merangkap Pembantu Peribadi kepada Megat Huzair di Crystal Suria Holdings. Dia akan membantu Megat Huzair dalam banyak perkara. Kemasukan Ariana Citra ke syarikat itu bukanlah jalan pintas, sebaliknya dia telah menjalani temuduga secara online yang dikendalikan oleh bahagian sumber manusia Crystal Suria Holdings yang membolehkan dia ditugaskan jawatan tersebut.

Ariana Citra tahu, kelulusan serta pengalaman yang dia miliki sebagai graduan undang-undang adalah salah satu kelebihan yang membolehkan dia ditawarkan tugasan tersebut. Tapi itu pun bukanlah satu kelebihan buat dirinya. Alam arena pekerjaan masih ramai lagi orang yang berkemampuan. Ariana Citra perlu meyakinkan yang dia benar-benar layak. Nasib baiklah dia tahu lebih awal mengenai kekosongan jawatan itu. Jika tidak, Ariana Citra akan masuk ke dalam syarikat itu juga tapi dengan jawatan yang lain.

“Ya Allah, Ya Tuhanku… Permudahkanlah semua urusan aku hari ini.” Ariana Citra berdoa. Dia tidak tahu kemungkinan apa yang akan mendatang atau langkah permulaan. Baginya semua itu akan terus dijalankan apabila kakinya melangkah masuk.

Jejak saja kakinya ke pintu masuk syarikat, dia melihatnya betapa gahnya Crystal Suria Holdings yang dibina datuknya Tan Sri Abdullah dengan darah dan kudrat sehingga ia mampu gah begitu membuatkan tekad Ariana Citra untuk merampasnya kembali menggunung.

“Ariana Citra janji atas nama datuk dan atas nama mama yang suatu hari nanti, semua ni akan jadi milik kita kembali. Ariana Citra janji, mama.” Ariana Citra berdesis sendiri melangkah perlahan menuju ke lif.

Ariana Citra masih tak percaya betapa mudahnya seorang peguam syarikat merampas sebuah syarikat dengan nilai berbilion ringgit tersebut hanya dengan penipuan cinta dan perkahwinan. Syarikat Crystal Suria Holdings yang mempunyai hartanah, perhotelan dan pelancongan itu memiliki pelbagai hotel dan resort di pelbagai tempat. Tiada satu sen pun duit yang diberikan kepada ibunya Khadijah dan tiada satu sen pun digunakan untuk Ariana Citra sendiri selepas umurnya 7 tahun. Jika dikirakan kejamnya seorang lelaki bernama Zakaria Abdullah itu kepada dirinya membuatkan Ariana Citra tidak tahu bagaimana dia akan berkompromi selepas 17 tahun dia diabaikan.

Ini darah keringat atuk. Mulai hari ini aku sendiri menganggap aku bukan lagi anak kau, Zakaria. Aku Ariana Citra akan mengambil hak aku! Ini semua hak Ariana Citra, bukan orang luar! Ariana Citra segera melangkah dengan tekad.

Masuk saja di dalam lif Ariana Citra terus menekan tingkat lif di mana dia akan bertemu dengan orang atasan syarikat.

“Tunggu!”

Sebaik saja mendengar suara tersebut segera Ariana Citra menekan punat buka lif.

Seorang lelaki masuk. Kacak dan bergaya.

“Terima kasih, cik.”

“Terima kasih kembali.” Ariana Citra membalas. Dan apabila diamati. Ariana Citra tahu, dia sedang berdepan dengan antara tiga daripada anak Zahara. Semalam bertemu Megat Huzair, hari ini bertemu pula dengan Khai Huzair, anak kedua Zahara dan ayahnya.

“Encik di tingkat mana?” tanya Ariana Citra sekilas.

“Lif dah gerak. Saya tak payah tekan. Mungkin kita sama tempat.” Khai Huzair menjawab.

Ting!

Sekejap saja lif tersebut tiba di aras 20. Ariana Citra dan Khai Huzair keluar.

By the way, cik ada urusan apa dekat sini?” tanya Khai Huzair, riak wajahnya bak pelakon Azlee Khairi, serius tapi sopan.

“Saya Dewi Uqasha. Setiausaha merangkap Pembantu Peribadi CEO Crystal Suria Holdings yang baru nak melapor diri.” Ariana Citra memberitahu sekali gus memperkenalkan dirinya.

“Okey. Awal kita bertemu. Saya Khai Huzair, orang yang berbalas e-mel dengan awak sebelum ni. Saya Pengurus Kanan Crystal Suria Holdings yang juga uruskan human resource department.” 

“Saya tahu,” balas Ariana Citra spontan.

“Macam mana awak tahu?”

“Encik Khai Huzair perkenalkan diri tadi. Tak ingat, ya?”

“Okey. My mistake. By the way, CEO tak ada buat masa ni. Tapi sepertimana yang awak minta sebelum ni. Saya akan bawa Cik Dewi meninjau syarikat sebagai sesi perkenalan. Tugas Cik Dewi sebenarnya banyak since kami tahu Cik Dewi adalah graduan Undang Undang daripada universiti terkemuka. Crystal Holdings perlukan seorang yang efisien dan tangkas dalam membuat keputusan. Saya tahu Cik Dewi faham apa yang saya maksudkan.”

“Saya faham.”

“Bagus. Saya suka orang macam Cik Dewi. Tak banyak tanya.”

Errr, kalau saya tanya sikit boleh?”

“Baru nak puji. Apa dia?”

“Syarikat ni besar. Kenapa lantik seorang saja peguam syarikat merangkap penasihat undang-undang?”

“Sebab ayah saya adalah orang yang mahir dalam undang-undang. Dia akan meneliti kesemua cadangan dan nasihat daripada peguam syarikat. Dia macam legal advisor dalam syarikat ni. Saya harap itu menjawab soalan.”

“Saya faham.”

Dan benar seperti sangkaan Ariana Citra. Ayahnya masih lagi berkuasa dalam undang-undang syarikat dan pembuat keputusan. Halangan besar ini perlu Ariana Citra hadapi dan untuk itu, dia akan selalu bertemu dengan ayahnya yang dibenci itu!

“Kalau macam tu, mari kita berkenalan dengan para staf. Nanti kalau dah kenal senang bekerjasama. Dekat syarikat ni kami tak mengamalkan sebarang kasta dan mempunyai integriti yang tinggi.”

Integriti? Bapak kau orang rampas harta dan syarikat ni daripada atuk aku dan kau orang pula menjawat jawatan tinggi? Wahai abang-abang tiriku, integriti di sini tak wujud! Ariana Citra geram sendiri.

Khai Huzair membawa Ariana Citra berkenalan dengan staf atasan. Syarikat besar seperti Crystal Suria Holdings mempunyai staf yang sangat ramai. Ariana cuma berkenalan dengan semua ketua-ketua jabatan yang juga terbahagi kepada beberapa bahagian. Usai bersuai kenal, Ariana Citra dibawa ke aras pejabatnya.

“Ini pejabat Cik Dewi. Staf-staf dekat luar ni adalah mereka yang akan membantu Cik Dewi.”

Okey, just a nice office. Thank you.”

“Untuk Cik Dewi, kenalah lawa-lawa macam ni, selawa orangnya.” Khai Huzair memuji, sempat mengangkat keningnya.

“Mind your gap, Mister Khai Huzair.” Ariana Citra membalas.

“Well, harap selesalah on your first day.”

“Thanks again sebab bawa saya meronda.”

“Its okay, most welcome. Enjoy your work here. Kalau ada apa-apa bolehlah hubungi saya. Nak ajak minum ke, makan ke, dinner sama ke…” Khai Huzair sempat lagi menyusun kata-kata, almaklumlah pantang nampak perempuan cantik.

“Well, if you insist. Maybe boleh next time.”

“I mark you word. Okay, see you later, Cik Dewi. Ada kerja nak kena buat. Make yourself comfortable. If you need anything, just tell me.” 

“I will.”

Ariana Citra memerhati Khai Huzair keluar daripada pejabatnya sambil menguntum senyuman.

“Dia ni setahun muda daripada aku atau aku ni kakak dia?” Ariana Citra berteka-teki sendiri, tapi tak mempedulikan. Sekurang-kurangnya, dia dapat mengenali salah seorang daripada anak si ular Zahara.

Melalui pandangan mata kasar Ariana Citra, Khai Huzair tidaklah seperti Megat Huzair, tapi itupun Ariana Citra belum pasti. Ini hari pertama di syarikat, masih belum mengenal sedalamnya lagi peribadi setiap seorang daripada mereka walaupun dia telah ada maklumat mengenai mereka yang diperlukan. Ariana Citra tarik nafas, duduk dan menyelesakan diri. Memandang kiri dan kanan pejabat. Kemudian memegang meja dan menggerakkan tangannya mengusap meja tersebut perlahan.

“Ariana, ini satu permulaan. Ini hari pertama kita. Jejak saja ke sini bererti kita akan mula memasang strategi dari sekarang.” Ariana Citra bersuara kecil penuh tekad.

 

****

DOKTOR rasa dia akan selamat?” Megat Huzair bertanyakan kepada doktor sambil memandang Ariana Citra yang terbaring di atas katil.

“Masa akan menentukan.”

“Tapi berapa lama?”

“Encik Megat kena bersabar.”

“Saya faham dan saya dah menunggu terlalu lama untuk dia.”

“Jangan risau, ingat pada Allah dan kuasanya. Selalulah berdoa.”

Ariana Citra buka matanya. Perlahan-lahan, pandangannya masih kabur. Siling putih kelihatan seolaholah bergerak ke sana sini. Dia pandang sekeliling, bertanya-tanya di mana dia berada. Perkara terakhir yang dia ingat adalah dia ditembak oleh Datin Zahara yang nyawa-nyawa ikan. Ariana Citra masih pandang ke siling, berharap dendamnya sudah berakhir.

Dia juga masih ingat perempuan bertopeng yang menunjukkan video mengenai apa yang berlaku kepada ibunya adalah ibunya sendiri iaitu Khadijah yang selama ini terpaksa berpura-pura gila agar tak diapa-apakan oleh Zahara.

“Dewi, Dewi…”

Dan saat itu juga Ariana Citra dengar namanya disebut, panggilan Dewi yang disebut oleh orang yang tak mengenalinya. Selajur itu matanya terbuka penuh dan pandangannya semakin terang, dia melihat Megat Huzair di sisinya dengan senyuman. Masih memanggil namanya dengan panggilan Dewi, nama palsu yang digunakannya sebagai anak kepada Tan Sri Rashid. Dia masih ingat bagaimana dia bertukar tempat dengan Megat Huzair.

Nuh yang membawanya selepas diselamatkan malam itu meneruskan rencana mereka, mereka kembali ke banglo dengan Ariana Citra sudah siap memakai topeng lateks yang dipasang segera. Sampai saja di sana, Megat Huzair yang berada di luar rumah telah dipengsankan oleh Isa dan Majid, Ariana Citra tahu Megat Huzair takkan sanggup mencederakan ibunya sendiri walaupun telah tahu siapa dirinya yang sebenar. Ariana Citra masuk ke dalam sebagai Megat Huzair dan menunggu kedatangan Farouk.

“Dewi, Dewi tak apa-apa?”

“Me… Megat,” panggilnya perlahan.

“Ya Dewi, syukur kau selamat. Syukur pada Tuhan.”

“Aku dekat mana, Megat?”

“Kita kena serang masa balik lepas dinner dekat Pavilion. Terima kasih lindungi aku, Dewi. Aku berhutang nyawa pada kau. Doktor kata peluru yang terkena di dada kau tak masuk dalam, mereka dah berjaya keluarkan. Aku takut Dewi, aku takut kehilangan kau…”

Megat Huzair pegang erat tangan Ariana Citra. Kemudiannya Ariana Citra tutup mata dan buka matanya kembali.

Aku, aku masih belum mati ditembak Zahara dan semua yang aku ingat selama ni hanya mimpi?’ desis Ariana Citra yang kelihatan sedikit terkejut.

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/116169/Revenge