[SNEAK PEEK] RAHSIA DIARI MERAH

Rahsia Diari Merah oleh Iman Fadia

 

ADAM menunggu penuh sabar di sebuah restoran di Suria KLCC. Tadi dia sempat tanya ibunya di mana ibunya dan Hawa akan beriadah pada hari minggu itu. Dia sengaja pilih restoran di situ supaya dalam masa yang sama dia boleh perhatikan ibunya dan Hawa. Dari tadi dia mengekori mereka senyap-senyap. Jarum jam dilihat sekilas. Hampir lima belas minit dia menunggu Yahya.

“Ben pun belum datang lagi ni.” Adam panjangkan lehernya menjenguk ke arah pintu masuk restoran. Dia ajak lelaki itu sekali.

Adam senyum. Yahya sudah berjalan menuju ke arahnya. Mereka bersalaman seketika sebelum melabuhkan punggung di situ. Minuman dan makanan mula dipesan.

“Maafkan pak cik… Dah lama Adam tunggu?” Yahya senyum. Dia betulkan kerusi yang didudukinya.

“Tak adalah lama sangat. Errr… Alin tinggal dengan siapa?” Adam pula ramah bertanya.

“Pak cik minta tolong jiran sebelah temankan Alin di rumah. Mereka tu sama-sama ambil SPM tahun ni.” Yahya melakar senyuman.

“Oh… macam tu. Emmm… Ada apa pak cik nak jumpa saya ni?” Adam terus saja ke topik perbincangan.

“Ni hah… Pak cik jumpa satu gugus kunci dalam laci bilik arwah Melati dulu. Pak cik rasa mungkin kunci ni boleh digunakan.” Yahya hulur kunci yang dimasukkan dalam beg plastik kepada Adam.

Adam senyum. Memang betul tekaannya. Mungkin Yahya ingin serahkan kunci walaupun dia sendiri masih tidak tahu kunci apa sebenarnya. Dia belek seketika kunci itu. Ada beberapa kunci yang bentuknya lebih kurang sama dengan tempat kunci kotak besi itu.

“Saya simpan kunci ni.”

Mereka berdua mula berbual bersama daripada satu topik ke satu topik. Tidak sedar makanan yang dipesan sudah sampai ke meja.

“Adam!”

Adam mendongak. Benjamin berlari anak ke arahnya.

“Ben ada sekali?” Yahya pandang pula ke arah Benjamin yang kini sudah menjadi tunang Hawa.

“Apa khabar, pak su?” Benjamin bersalam dan mencium tangan orang tua itu.

Adam hanya memerhati tingkah Benjamin. Memang Benjamin sudah banyak berubah.

“Ada hal apa Adam, pak su?” Benjamin pula bertanya. Dia sandar di kerusi, melepaskan lelah berlari tadi.

“Ben, aku dah dapat klu baru. Kunci ni mungkin boleh digunakan untuk buka kotak besi yang aku jumpa di banglo putih tu.” Adam mula berterus terang.

“Kotak?” Serentak Yahya dan Benjamin bertanya.

“Ya, mengikut catatan pada diari merah tu, ada satu tanda X berwarna merah di bilik arwah Melinda, kakak Melissa. Saya pergi cari dan bawah tanda tu, memang ada kotak tanpa kunci. Mungkin salah satu kunci ni sepadan dengan kunci pada kotak itu,” jelas Adam.

Benjamin diam. Dia mula merasa cemburu pada Adam yang beria-ia menyiasat semua itu sedangkan dia yang sepatutnya melakukan semua itu memandangkan Hawa kini sudah menjadi tunangnya.

“Jadi, kat mana kotak tu?” Benjamin mula bertanya.

“Ada dalam simpanan aku. Kalau kita tahu apa isi dalam tu, mungkin kes ni boleh diselesaikan dengan cepat. Semalam, Razak ada hubungi aku, JD terpaksa dibebaskan kerana tiada bukti kukuh dia terlibat dalam kes ini dan juga kes pecah rumah aku dulu.” Adam sedikit mengeluh.

“JD?” Yahya pula terpinga-pinga.

“Errr… JD tu orang yang kejar Melissa dulu pak su. Dia yang arahkan orang kejar Melissa dan curi diari merah daripada Melissa tapi sayang, tak ada bukti kukuh. Terpaksalah dibebaskan.” Benjamin pula mencelah.

Yahya mengangguk-angguk.

“Pak cik kesian sebenarnya dengan Lissa tu. Dia jadi pelarian sampai macam tu sekali. Memang orang yang kejar dia tu tak berhati perut langsung!”

Adam diam. Memang tidak berhati perut. Mengejar seorang gadis yang tidak berdaya dan lebih sadis, ingin membunuh Hawa, waris terakhir Datuk Yusof. Kalau dia dapat tahu siapa dalang semua itu, tahulah nasib orang itu nanti.

“Maaf, pak su. Saya tak tahu selama ini Melissa adalah anak Datuk Yusof. Saya tak pernah tanya dia dulu masa di US. Hidup kami hanya berseronok dan belajar saja ketika itu. Rupa-rupanya baru saya tahu, arwah Datuk Yusof berkawan baik dengan papa.” Benjamin mula merasa bersalah pada Hawa.

Adam diam sahaja.

Tengah hari itu mereka bertiga berbual dan bersembang mesra sebelum beredar dari situ. Benjamin pula mempelawa Yahya bermalam di rumahnya. Adam hanya senyum. Yalah, pak su yang bertanggungjawab pada Hawa sekarang ini dan sudah tentu lelaki itu juga akan menjadi wali pernikahan Benjamin dan Hawa nanti.

SEKALI lagi Adam berjumpa dengan Encik Yahya untuk pulangkan semula kunci yang diambil semalam. Setelah berbincang serba sedikit, Adam menghantar Encik Yahya ke lapangan terbang. Benjamin sudah menempah tiket untuk Encik Yahya dan Benjamin sempat berpesan supaya menghantar pak su Hawa ke KLIA kerana dia terpaksa mengikuti mesyuarat penting.

“Adam, terima kasih.” Yahya bersalam dengan Adam.

“Sama-sama.” Adam senyum.

“Pak su!”

Adam berpaling. Hawa sudah berlari ke arah mereka. Dia berkerut kening. Matanya dialih pada Yahya.

“Pak cik yang beritahu dia.” Yahya senyum.

Hawa menghampiri pak sunya dan Adam. Tergamam dia melihat Adam turut berada di situ.

“Pak su… Ni untuk Alin.”

Hawa hulur sebuah kotak kepada Yahya. Adam di sebelah hanya dipandang sekilas. Mungkin Adam sudah tahu apa yang terjadi semasa di KLCC dulu. Sudah tentu lelaki itu melihat gambar dalam telefon bimbit itu.

“Lissa… Jaga diri baik-baik, ya? Datuk Malik tu baik. Dia yang jaga syarikat arwah papa tu,” pesan Yahya kepada Hawa sebelum dia melangkah masuk ke balai menunggu.

“Ya, pak su. Kirim salam pada Alin, ya?” Hawa mencium tangan pak su.

Yahya mula melangkah ke balai menunggu.

Adam mengalih pandang pada Hawa.

“Kotak besi tu… Saya dah dapat dari bawah lantai marmar.”

“Kotak? Maksud awak… bawah tanda X tu ada kotak?” Hawa terkejut.

“Ya, kotak tu ada di rumah ibu saya tetapi tidak boleh dibuka.”

“Maksud awak, kotak tu berkunci?” Hawa menelan liur.

Adam mengangguk.

“Saya rasa saya ada kunci… Tapi saya tak tahu kunci apa. Kunci itu ada dalam dokumen yang paksu beri kepada saya dulu.” Hawa pula berterus terang.

“Kalau macam tu, boleh saya pinjam kunci tu?” Adam senyum. Hawa dilihat sudah mengangguk.

“Saya nak juga tahu apa isi kandungan kotak tu.”

“Hmmm… Kalau macam tu, jomlah. Awak naik kereta saya. Kita ke apartmen awak… Errr … Maksud saya, saya tunggu awak di bawah.” Adam sudah teruja.

“Baiklah.”

Mereka berdua mula menaiki kereta bersama menuju ke Apartmen Anggerik.

ADAM menunggu penuh sabar di kawasan Apartmen Anggerik. Dia pandang jam. Sudah sepuluh minit dia menunggu Hawa di dalam kereta saja.

Adam berpaling. Ketukan di cermin keretanya menyedarkannya dari lamunan tadi. Kelihatan Hawa sudah tersenyum di situ. Perlahan Adam menapak keluar dari perut kereta.

“Ada tak?”

“Ni… Tak tahulah kalau kunci boleh pakai ke tak. Cubalah dulu.” Satu kunci dihulur kepada Adam.

“Hmmm… Nanti saya cuba. Errr… Awak nak tengok juga kan kotak tu?” Adam pandang Hawa yang masih tersenyum di sebelahnya. Terasa laju jantung berdegup.

“Ya, bila awak nak buka?”

“Malam nanti awak datang dengan Ben, saya tunggu di Restoran Rebung di Bangsar.” Adam beri cadangan.

Hawa diam. Dia tidak menjawab apa-apa.

“Maaf… Saya terpaksa ajak Ben sekali sebab dia tunang awak dan saya tak nak dia salah faham nanti.” Adam mula jelaskan situasi itu pada Hawa.

Hawa mengangguk.

Adam mula masuk ke dalam kereta. Malam nanti mereka bertiga akan bertemu di Bangsar.

ADAM bersiap untuk ke Restoran Rebung di Bangsar. Usai solat maghrib tadi, dia terus saja capai kunci kereta dan menapak keluar dari biliknya. Langkahnya diatur ke ruang tamu. Kotak besi itu diletakkan di atas meja sofa. Dia jenguk ke dapur, ibu sibuk mengemas ruang dapur setelah selesai solat maghrib tadi. Perlahan Adam mendekati ibunya yang leka mencuci pinggan.

“Ibu…”

Rohana berpaling. Dia melemparkan senyuman manis.

“Nak ke mana ni?”

“Saya nak keluar sekejap. Ibu nak kirim apa-apa tak?” Adam senyum. Dia menolong mengelap pinggan yang sudah dicuci.

“Tak ada…” balas Rohana.

“Kalau macam tu, saya pergi dulu.” Adam bergegas ke kereta.

Adam memandu ke arah Bangsar.

“Sangkut la pula.” Adam jenguk ke depan. Kereta hanya bergerak 20km sejam. Entah apa yang berlaku di hadapan jalan itu. Banyak kali Adam melihat jarum jam. Lapan setengah malam. Jam sembilan nanti dia perlu sampai di restoran itu.

Adam pandang telefon bimbitnya. Ada mesej. Mesej itu dibaca sebentar. Dia senyum. Hawa dan Benajmin juga tersangkut dalam kesesakan jalan raya, mereka akan tiba lewat di restoran itu.

“Hmmm… Ingatkan aku aje yang tersadai kat sini.” Adam sedikit lega. Dia tidak suka hanya pandai berjanji tetapi tidak ditepati.

Keadaan sesak tadi sudah mula beransur lancar. Adam membelok ke simpang masuk ke arah bangunan di Bangsar. Tiba-tiba terasa keretanya dilanggar seseorang. Dia pandang melalui cermin pandang belakang. Sebuah kereta berwarna putih sudah rapat dari belakang. Sekali lagi belakang keretanya dilanggar.

“Gila! Ni mesti road bully!” Adam mengetap bibir. Dia tidak hiraukan kereta itu tadi, dia teruskan memandu menuju ke arah restoran itu yang sudah tidak jauh dari situ.

Adam brek mengejut. Kereta putih tadi sudah memotong keretanya. Dia pandang kiri kanan. Jalan agak lengang dengan lampu jalan tidak bernyala di situ. Agak gelap suasana ketika itu. Dua orang lelaki sudah keluar dari perut kereta dan menghampiri keretanya.

“Samseng mana pula ni?” Adam masih berada di dalam kereta. Dia cuba mengundur tetapi keretanya sudah dihalang oleh sebuah kereta lagi di belakangnya.

“Keluar!”

Cermin kereta Adam diketuk kuat. Adam masih diam di dalam kereta. Kedua-dua lelaki itu sudah mengambil sebatang besi, bersedia untuk mengetuk cermin keretanya. Adam cepat-cepat keluar.

“Kau orang nak apa?” Adam pandang seorang demi seorang.

“Geledah kereta dia!” arah salah seorang lelaki itu yang memakai jaket kulit hitam. Adam dikilas tangannya ke belakang dan ditolak ke arah kereta sehingga tersandar Adam dengan pipinya melekat di bonet kereta.

“Tak ada, bos!”

“Tak ada?” Lelaki itu berkerut kening.

“Mana kotak tu?”

Adam menelan liur. Mana dia orang tahu pasal kotak tu?

“Aku tanya, mana kotak tu?” Lelaki itu tadi mula tonyoh muka Adam dengan batang besi tadi.

Adam masih diam. Dia cuba ingatkan semula semasa dia keluar dari biliknya tadi, dia terus ke dapur dan kemudian menaiki kereta. Baru dia teringat, kotak itu diletakkan atas meja sofa di ruang tamu. Mungkin dia terlupa mengambilnya.

“Mana aku tahu! Kotak apa kau orang cakap ni?” Adam tidak mahu mengalah.

“Dengar sini! Aku tahu kau ada simpan kotak tu. Aku nak kotak tu. Kalau tak, awek kau akan jadi mangsa!” Lelaki itu terus menumbuk muka Adam. Mereka terus beredar dari situ.

Adam yang jatuh tersungkur di tepi keretanya sudah berdarah mulutnya. Pipinya pula sudah pedih akibat ditonyoh batang besi tadi. Dia raba pipinya sendiri.

“Gila!”

Darah mula menitis kesan daripada ditonyoh dengan batang besi tadi.

Adam masuk semula ke dalam kereta. Dia mula mencari kotak besi itu. Memang tak ada.

“Hmmm… Jadi aku memang tertinggal kat rumah. Aku mesti balik cepat. Mana tahu mereka serbu rumah mak ayah aku pula.”

Adam segera menghubungi Benjamin. Dia terpaksa batalkan perjumpaan itu. Dia harus segera pulang ke rumah. Keretanya dipandu laju meninggalkan kawasan itu menuju ke rumahnya semula.

SAMPAI di rumah, Adam meluru ke ruang tamu. Matanya tertancap pada kotak besi di atas meja sofa. Dia bergegas pula mencari kedua-dua orang tuanya. Lega melihat ibu sedang membaca al-Quran di dalam bilik. Ayah pula sedang membaca di dalam bilik bacaan.

Dia menarik nafas lega. Sekali lagi Adam turun ke ruang tamu. Kotak besi itu masih ada di situ. Dia segera ambil kotak itu dan menapak ke bilik. Kotak itu diletakkan atas meja. Dia seluk poket seluar untuk mengambil kunci.

“Mana pula kunci ni?”

Adam seluk lagi poket seluarnya.

Dia bergegas ke kereta semula. Habis diselongkar keretanya mencari kunci di situ. Juga tidak ada. Sekali lagi dia memeriksa. Hampa. Adam menapak semula ke dalam rumah. Kali ini dia cuba mencari di sekitar sofa pula. Juga tidak ada di situ.

“Haih… Mesti Hawa marahkan aku nanti.”

Adam meraup muka.

Dia cuba mengingati kejadian tadi. Mungkin kunci itu sudah jatuh di tempat keretanya dihalang tadi. Sekali lagi Adam meraup muka. Dia sudah buntu sekarang ini.

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/266188/Rahsia-Diari-Merah

[REVIEW] CALON SUAMI BUAT NOVELIS

Calon Suami Buat Novelis oleh Eliza A.B

 

Nak cari calon suami bukan semudah ABC. Bukan macam pilih sayur di pasar. Kenalah pilih yang betul-betul sesuai dan kena dengan jiwa. Begitulah yang terjadi kepada Qaira Nur Imani. Cadangan Puan Noraini memperkenalkan dia dengan beberapa calon suami membuatkan dia rasa sesak nafas. Qaira Nur Imani, seorang novelis yang serik untuk jatuh cinta lagi. Cukuplah tiga kali dia kecewa kerana bertepuk sebelah tangan. Lantaran itu, pintu hatinya ditutup buat insan yang bergelar lelaki. Namun, perkara itu tidak menghalang Puan Noriani mencari calon suami untuk anaknya itu. “Selagi Aira tak bawa calon untuk ibu, selagi itu ibu akan kacau hidup Aira!” – Puan Noraini Bagi Qaira, nak cari calon suami bukan semudah ABC. Kenalah pilih yang betul-betul sesuai dan kena dengan jiwa serta dapat menggetarkan naluri perempuannya. Kalau boleh, dia menginginkan seorang suami sama seperti hero-hero dalam novelnya. Pertemuan dengan jejaka kacak Hadif Asyraf merubah hidup Qaira. Hadif yang juga mempunyai masalah yang sama dengan Qaira melamar Qaira walaupun mereka baru berkenalan. Bagi Hadif, dia yakin dengan prinsip 5B ciptaannya. Berkenalan, berkawan, bercinta, berkahwin dan bahagia. “Aku nak melamar kau jadi isteri aku. Kita kahwin?” – Hadif “Memang kita dah berkenalan. Kita pun dah berkawan. Tapi kita belum bercinta. Mana boleh berkahwin terus?” – Qaira “Kalau macam tu, kita kahwin kemudian kita bercinta. Aku nak jadi hero kau selama-lamanya.”- Hadif Qaira dalam dilema. Calon sudah ada tapi mampukah Hadif menjadi calon suami buatnya seperti yang diidamkan? Mampukah dia membuka pintu hatinya buat Hadif Asyraf buat kesekian kalinya?


Pertama kali admin membaca eBook ini, admin rasa tertarik dengan perkembangan jalan cerita dan perkembangan watak antara Qaira Nur Imani dan Hadif Asyraf. Dari benci antara satu sama lain hingga lah masing-masing akhirnya terjatuh cinta terhadap satu sama lain. Bibit-bibit percintaan mereka memang sangat sweet hingga bersemut eBook ni admin baca. Jalan ceritanya untuk suatu kejadian agak sedikit meleret dan dicerita berulang kali menyebabkan admin melonjak ke beberapa muka surat seterusnya ketika bacaan. Pada mulanya, Qaira sering kali menghadapi kekeliruan dengan hatinya. Manakala, Hadif pula cepat membaca naluri hatinya, dia cepat sedar yang dia sebenarnya dah jatuh hati terhadap Qaira apabila 3 bulan mengenali gadis itu. Disebabkan Qaira tidak pasti dengan hatinya, bermacam-macam hal yang terjadi selama perkenalan mereka. Admin rasa kesian pun ada terhadap kedua-dua keluarga Qaira dan Hadif kerana Qaira banyak kali buat masalah. Admin rasa mungkin ada antara kita yang boleh relate dengan apa yang Qaira hadapi. Qaira takut bertepuk sebelah tangan lagi sepertimana yang terjadi waktu dahulu sebelum dia berjumpa dengan Hadif. Admin kagum dengan keberanian Qaira untuk luahkan perasaan terhadap lelaki yang diminatinya dahulu kerana walaupun ini generasi yang baru, bukan ramai perempuan yang mahu dan berani untuk membuat langkah pertama. Tetapi jika dah namanya perempuan, maka akan terasa kecil juga diri apabila luahan hati dipandang sepi. Beberapa hari sebelum tarikh perkahwinan Qaira dan Hadif, Qaira menghilangkan diri selama sebulan. Memang remuk hati Hadif bila Qaira buat dia sebegitu rupa. Tapi kenapa Qaira melarikan diri? Apa sebenarnya yang terjadi? Nak tahu dengan lebih lanjut tentang novel ini?

 

[SNEAK PEEK] SALTING ROSES

Salting Roses by Lorelle Marinello

 

The morning interview with her grandma and Sam’s watchful gaze had taken more out of Gracie than she cared to admit. She still hadn’t glanced at the date on her birth certificate. It seemed like a simple thing, just a few numbers—something she’d always wondered about—but just knowing the actual date would make the last week just a little too real. Already she was beginning to lose track of where Gracie Calloway ended and Katherine Hammond began.

Sam had sensed her need to be alone and reluctantly let her leave with a promise to go straight home. Her grandma had backed off when she said she had to pack for the trip to Montgomery to sign papers, which was the truth. But first she had to fix things with Alice.

Old Man Guilt had been following her around all day and wouldn’t leave her be. The image of Alice’s wobbly lips and dog-sad eyes kept popping into her mind. Alice had come out fighting for her, and she’d just stood there, tongue-tied like a fool with her mind looping around the sparkly image of her flesh-and-blood mama.

Gracie kicked off her sandals on Alice’s back porch and smoothed the wrinkles out of the yellow dress, hoping Clare had delivered her regrets and softened Alice up. Her girlish side had always admired Alice’s frilly kitchen in a moth-to-flame sort of way. It was practically a religious experience, complete with a hand-painted statue of a smiling Lord Jesus who stood guard over Alice’s row of fancy china cups and saucers.

The smells—a mixture of fresh-baked pies, coffee, and Alice’s lavender body powder—hit her as soon she stepped through the doorway. Gracie’s apology went still on her tongue.

Alice clutched a rolling pin in her right hand and offered it to Clare. “Now, if the piecrust isn’t kept chilled, it will get sticky, then hard as wood when it bakes. Might even break your sweetheart’s tooth. And he won’t thank you for it. Then you’ll have a toothless man smiling at you from across the table the rest of your days. Makes me shudder just to think of it.”

Clare looked up from what she was doing. “Your neighbor, Skip Evers, has a nice smile.”

Alice quickly swallowed her surprise, then beamed back at Clare. “Why, yes, he certainly does. Mind you, that’s because I told Millie Evers to make sure he brushes twice a day.” As sly a smile as Gracie had ever seen spread across Alice’s lips. “I hear he came by twice to check on you while I was at work this morning.”

Clare blushed. “He did, and the second time he brought me flowers. No one has ever brought me flowers before.”

“Oh my, but how sweet our Skippy is. Flowers, like teeth, are the mark of a true gentleman. Gracie is immune to his charms. But that’s just as well now that she has her fancy mama to make a fuss over her.”

Alice let out a sorrowful sigh, then reached over to guide Clare’s hands. “Roll it gently now, dear. Not too thin. There you go. Now, that wasn’t too hard, was it?”

“This is fun. I could do this all day.” Clare’s voice had a skip it hadn’t had when she arrived in Shady Grove. “What’s next?”

“Hand me that pie dish from the table, would you?”

Gracie stepped out of the shadows and hurried toward the dish. “Here you go, Alice.”

Alice’s hands flew to her chest as she spun around. “Lord Almighty, you scared the livin’ daylights out of me, child. Haven’t I told you not to sneak up on me when I’m in the kitchen? Clare, bring me my stool, would you? My heart’s nearly out my throat. I need to catch it before it runs off.”

Clare plunked the stool down beside Alice. “I can finish. Just tell me what to do.”

Alice reached for Clare’s arm as she lowered herself onto the stool. “Why, thank you. You are such a dear.”

“I’m just so happy to be here. I can hardly find the words.”

Alice tightened her grip on Clare’s hand. Gracie couldn’t believe her eyes … or her ears. Was that a drawl she’d heard slipping over her sister’s New England accent? Alice had turned Clare into her clone, right down to the calico apron hugging her sister’s waist. Where was the brave girl she’d been sharing secrets with just this morning?

Gracie felt her temper bump up a notch. “Are you feeling sickly? Do I need to call the doctor?”

Alice pulled a tissue out of her sleeve and dabbed at her eyes. “I thought you’d be packing for your tea party at the Riverview.” Alice’s sharp gaze was taking in her new dress.

Gracie swallowed the inclination to snap back that she had nothing to pack. “Not yet. I’m only going for one day. I’ll be back before you know I’m gone.”

Alice leaned toward Clare. “Tell me, dear. What do you think of Gracie in yellow? Did I choose the wrong color?”

Clare’s gaze did the jitterbug, flitting back and forth between Jesus and the teacups behind Gracie’s head. “Yellow turns my skin green, but on Gracie it looks great.”

Bless the teacups and the happy Jesus. The spell was lifted. The Clare she knew was back.

But Alice didn’t seem to notice. She was still considering Gracie’s dress with her finger propped against one cheek. “I suppose it will do for tea with your new mama.”

Clare dropped the rolling pin on the counter and shot Gracie a panicked look. “But I thought you said she’d gone home—”

Alice’s gaze was intent on Gracie’s. “She arrived at the crack of dawn with an entourage of paparazzi.”

“The press was here? Why didn’t somebody tell me?” Clare’s voice jumped an octave.

Alice didn’t seem to notice. She had her laser stare fixed on Gracie. “The street was cluttered with news vans of all sorts, just when that nice Mr. Fontana had told them to stay away. She brought them on purpose, I’ll bet.”

Gracie glared back at Alice. “You don’t know that for sure. She came to invite me to tea.”

“Most folks send a proper invitation.” Alice’s bottom lip jutted out, and her eyes narrowed behind the glare of her glasses. She was still on a snipe hunt.

Clare untied her apron and thrust it at Gracie. “If my mother finds out Lillian is still here, she’ll be right behind her … I’ll have to leave. Where will I go?”

Alice commandeered Clare’s hand and patted it gently. “Don’t worry, my dear. She wouldn’t dare come here, where she’s not welcome.”

Clare stopped dithering and sent Gracie a look of apology. They both knew Alice wasn’t talking about Clare’s mother, but Gracie’s own mama. Artie had been right: This wasn’t a battle Gracie couldn’t win without losing an arm or a leg. She’d only made things worse with Alice.

Gracie slammed through Ben’s kitchen and snatched up the envelope Kate Hammond had given her, then peeked into Artie’s room. He was lying in a sea of new pillows. The oxygen tube still ran from his nose. Playing cards were spread over the coverlet in front of him.

“Quit your spyin’ and get yourself in here. I ain’t had nobody but ornery women bothering me today.”

She’d spent endless hours playing solitaire with Artie: when it was too hot to move, then again when the rains came and they couldn’t go outside and play ball. Artie was the only one she knew who could beat Old Sol with any regularity. Never once had she suspected him of cheating, but Alice claimed he did.

Gracie perched on a stool and studied the cards. “You’ve reached a dead end. Time to fold.”

Artie worked through the cards in his hand one more time. Magically an ace of spades surfaced. Then there was no stopping him. One-by-one, the cards fell into place. A smile tugged at his lips. “You been draggin’ your sorry ass around too long, girl. Don’t you think it’s time for you to pull yourself out of it?” Artie set the last card into place with a snap.

“I’ll drag as long as I want. Besides, I’ve got reason.” Gracie fumbled with the envelope of photos she’d taken from her grandmother.

“Some folks would say you don’t … but they’re not standin’ in your shoes, so you just go on and wallow, now, you hear?” One of his gray brows lifted her way expectantly.

“I haven’t had time to wallow. I’ve got visitors coming out of the walls.”

Artie laid the two of spades on the ace, then shuffled the pile one more time. “That so?” You gonna tell me who, or are you gonna make an old man wear hisself out guessin’?”

“My sister showed up in her mama’s car with a trunk full of fancy new clothes. Now Alice is in her kitchen teaching her to make pies. And I’ve got a grandma who puts a whole new twist on the word Yankee.”

Artie was quiet for a minute, but Gracie wasn’t fooled; his thoughts were working at lightning speed, making connections. “I see you’s wearing Alice’s new dress—even though I knows you never liked yellow.”

“I can change my mind, can’t I?”

“I told you not to worry ‘bout Alice. She might fuss a bit coming out of the gate, but she’ll come ‘round.”

“There was no gate. She cut straight through the fence. All it took was one look at my mama, and she was like a fast horse heading down the track. I tried to slow her down by putting on this silly dress, but she just ran me down and stole my sister. I give up.”

“You know damn well you and Alice ain’t never seen anythin’ with the same pair of eyes. That’s been goin’ on long before this new trouble come along. Why you so worried about what she thinks now?”

Artie’s look told her he knew why, but he wanted her to say it out loud so she could hear the words for herself. What could she say? “My world is burstin’ at the seams. Alice is running off to marry the reverend. Who knows what’s going on between Ben and the Widow Perkins? Did I mention Jimmy is squeezing me out of my job? And you tell me you’ve already bought a space in the Big Man’s parking lot—” She didn’t even bother to add Sam Fontana to the list. “I got more rights than most to feel out of sorts.”

“Yes, you do. But some of those things that’s sucking up your smile is things you can’t change. Let those go. Worry about the things you can change. Facts is facts.” Artie reached for her hand and laced his fingers through hers. “Now, what about your new family? I suppose their faces are witchy and ugly like yours, long-nosed with warts. You bring them along?” Artie pretended to peer past her shoulder. Something told her he already knew the details. From the look on his tired face, she’d guess he’d missed his nap waiting for her to show up and spill the news.

Gracie tucked Alice to the back of her mind and offered Artie a smile. “Chantel’s been tattling, hasn’t she?”

Artie nodded, then released her hand and settled into the pillows. “She came over to brag about how that Yankee gave her time off, paid. That girl is so busy looking for easy street, she gonna miss the turn—unlike you. You’s gonna miss it ‘cause you gots your eyes shut so tight you can’t see where you’re goin’.” Artie’s gaze dipped to the envelope. “What you got there?”

“A headache.”

“I mean, in that envelope you’s huggin’ so tight.”

“Oh, this?” Gracie lowered the package to her lap. “Just some old baby pictures. Nothing much.”

“Hand me my glasses, girl. I want to see if you were as ugly as I remember.” Artie cracked a smile, but it was a good twenty calibers weaker than his usual sassy grin.

Gracie’s heart seized up. He was fading right before her eyes. Reluctantly, she dumped the pictures into his lap, then reached for his glasses while she tried unsuccessfully to press the tears back into her eyes. “Here you go. Knock yourself out.”

Artie let her watery voice slide by without a second glance. “Well, look at you. Why, you weren’t nothin’ but a tadpole. I seen kittens born bigger than you. And this must be your daddy.” Artie moved the photo up and down until he found the right focus through his bifocals. “You got his chin. Must have a pair of mules in his britches, jus’ like you.”

Gracie resisted the urge to grab the picture away before Artie saw something she wasn’t ready to admit to. For some reason, the picture was painful for her to look at, but she’d wanted it more than anything. If her grandmother had refused to give it to her, she would have found a way to get a copy, even if it meant stealing.

Artie moved on to the next photo. Gracie held her tongue through his grunts, snorts, and nods. When he’d finished, he tucked the snapshots carefully into the envelope—all but the one.

Gracie reached for it, but he snatched it away.

Slowly he raised his one-eyed laser stare in her direction. “I figured this would be the one you’d like the best. I knowed, if it was me, it would be the one I’d pick. Makes me feel sorta like I gypped your daddy.”

Gracie swallowed the lump in her throat. “Why’s that?”

“Well, ‘cause he’s lookin’ at you like you could move heaven and earth. I’m thinkin’ he was a lonely man and you was his North Star.”

“Save your pity for someone else. He lived in this town, shopped in my store, sent me flowers, but he never told me who he was. I had a right to know, and he never said boo. Now I don’t know who the hell I am.”

“You’re Gracie Lynne Calloway—the girl who pitched three no-hitters in a row; the girl who spends her Thanks-givin’ deliverin’ food to folks who ain’t got none, and it wasn’t ‘cause Alice and her churchy friends made you. You’s still the same girl—except for them shoes. They’s some kinda ugly.”

“They’re yours.” Gracie blinked away her tears.

“I thought I taught you not to lie. They ain’t ever been on my stylish feet. No, siree. Arthur Dubois may be poor, but he gots his pride. You been fishin’ in Moses Day’s trash heap, that’s what.”

Gracie felt tears crowd her eyes again. She dashed them away with the back of her hand. “Alice burned my clothes.”

Artie laid the picture down on the coverlet. After a long silence, he nodded his head. “Me and Alice don’t agree on much, you know that. But I’m thinkin’ maybe this time she’s right.”

She couldn’t believe what she was hearing. Artie had always been on her side when Alice got pushy. “Right? About what?”

“That you need to leave the nest. Burnin’ your clothes is her way of shovin’ you out. Ben and me, we got too used to you doin’ for us. Don’t you see, this is your big chance, girl, to do something in a big way besides take care of two old men who smell more every year. Ain’t you got no dreams?”

Gracie stared back at Artie. No one had ever asked her that. The answer had to be yes, ‘cause everybody had a dream, right? She could feel Artie’s gaze hanging on hers, waiting for an answer.

But if she was still Gracie Calloway, not Katherine Hammond, like Artie said, then she was the same child who’d been left on the front porch. Even that girl had had dreams at one time—dreams of a fairy-tale mother who thought she was the cat’s meow. But she’d learned over the years just because she wanted something to be true, dreaming didn’t make it so. Gracie met his prying look with a stubborn frown. “I don’t have time for dreams, Artie.”

“Uh-huh, that’s what I thought. You’s been so busy worryin’ about other folks, you forgot all about little ol’ Gracie Calloway. I’m talkin’ about big dreams like the ones Martin Luther King and John Kennedy had.”

Gracie felt the day creeping up on her. Her arms and legs ached along with her head. She stared at the forgotten photographs in Artie’s lap, then shifted her gaze to Artie’s face. “You don’t ask for much, do you?”

“I’m askin’ ‘cause you ain’t, don’t you see?”

Gracie felt her voice go small in her throat. She propped one foot on her knee and toyed with the frayed shoelace. “I wanted to sing once. But we both know that isn’t gonna happen.”

“Ain’t that the truth. You got the singin’ voice of a crow. What else? There’s got to be somethin’.”

Sam and his grin skated uninvited into Gracie’s mind. Gracie tried to shoo the image away without success. As soon as one version of Sam was gone, another replaced it, until she felt a serious frown tugging at the corners of her mouth.

When she glanced up, Artie’s eagle gaze fixed on her face. Finally his eyes lit and he cracked that smug grin of his that made his ears crinkle along his cheeks. “You’s in love. Hot damn. About time.”

Gracie hopped off her perch on the bed. “You’re crazy. I’ve got to go pack. I’m going to Montgomery—just for a day, mind you. Don’t go getting any funny ideas about me and Mr. Fontana, because they’re just not so.” Gracie collected the envelope from Artie’s lap.

A broad smile curved his face. “I been prayin’ for this day a mighty long time. Yes, siree. My little chick is about to spread her wings.”

“Well, don’t stop, because it’s not here yet. I’m just going to sign some papers.”

“You go on, now. And get yourself some pretty new clothes while you’s there.” Artie started to cough. The raspy sound was deeper this time.

A rush of fear and lack of sleep the night before made Gracie’s head swim. She reached for Artie’s hand. “I can stay here. Sam can arrange for them to come to Shady Grove, if they need me so bad. I don’t give a damn about the money.”

“You met someone else you want to give it to? Someone who will do good with it? From what you tell me, that money could end up in the hands of some mighty shortsighted folks. I know you, girl. You’d never forgive yourself. It would eat at your socks. Seems to me, you gots some serious thinkin’ to do.”

“I’m beginning to think that’s the problem—too much thinking.”

“Maybe you’re startin’ in the wrong place. First off, you gots to know what your dreams is, ‘cause if you don’t, I don’t see how you can know what to do.”

They were back to that again. Gracie still didn’t have an answer—at least any she was ready to admit to. She prayed that as long as she was still looking for an answer, he’d be waiting. If Artie could trick Old Sol as many times as he had, he could trick the Grim Reaper just once.

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/227430/Salting-Roses

[REVIEW] Q: A NOVEL

Q: A Novel by Evan Mandery

 

“Q, Quentina Elizabeth Deveril, is the love of my life.”

Shortly before his wedding, the unnamed hero of this uncommon romance is visited by a man who claims to be his future self and ominously admonishes him that he must not marry the love of his life, Q. At first the protagonist doubts this stranger, but in time he becomes convinced of the authenticity of the warning and leaves his fiancée. The resulting void in his life is impossible to fill. One after the other, future selves arrive urging him to marry someone else, divorce, attend law school, leave law school, travel, join a running club, stop running, study the guitar, the cello, Proust, Buddhism, and opera, and eliminate gluten from his diet. The only constants in this madcap quest for personal improvement are his love for his New York City home and for the irresistible Q.

A unique literary talent, Evan Mandery turns the classic story of transcendent love on its head, with an ending that will melt even the darkest heart.

 


 

This novel seems to be narrated by the author himself because the narrator is never mentioned by his name. The genre of this novel is science-fiction, a time-travel love story. He invented a character whose name was Quentina Elizabeth Deveril, known as Q, an incredibly beautiful, flawless and a kind woman. I love that the premise was set in contemporary New York which the author could have written various scenarios within the set, perhaps about Q because Q is barely in this novel, given the novel is named Q. Q is only in the beginning and at the very end of the story. The title is sort of misleading but I wouldn’t want to elaborate longer about that. I want to talk about how the narrator was visited by his future self one day. He was told by the older version of himself that he must leave Q or else he will be faced with a lot of awful fates. This novel makes us question our present time decision. Would we change our decision if we meet out future self and knowing what will happen in the future? Of course, there will be consequences if we mess with time-travel. Imagine if your life journey is supposed to go to A but if you decide to go to B, it will mess up the universe and various awful scenarios would be happening. The narrator didn’t seem to realize this at first. Do you think he will realize about the consequences and make the right decision or will he still be listening to his future self and keep going down the B road? If you wanna know how the ending would be, you can buy the eBook now!

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/227731/q-a-novel

[SNEAK PEEK] MAT CLEANER UK

Mat Cleaner UK oleh Ahmad Affzan Abdullah

 

1

Jadi Tukang Cuci


Sudah masuk tahun ketiga saya menjadi pelajar di Imperial College dan tahun kelima belajar di United Kingdom. Pengalaman hidup di negara orang ini sangat menginsafkan. Tidak semuanya seindah pelangi seperti yang kita selalu tonton di televisyen.

Lima tahun lepas, saya dianugerahkan biasiswa untuk melanjutkan pelajaran ke negara ini bersama 128 rakan-rakan yang lain di bawah program Penghantaran Terus UK atau singkatannya PTUK. Dua tahun saya di Bedford Modern School untuk mengikuti pengajian A-Level. Waktu itu, memang berharap dapat masuk ke Imperial College sebab nak merasa tinggal di London. Selalu di Malaysia dapat dengar-dengar saja, sekarang dapat peluang belajar di London, takkan nak dilepaskan.

Bukan mudah untuk masuk ke universiti yang tersohor itu. Alhamdulillah, dengan keputusan 3A dan 1B dalam peperiksaan akhir A-Level, saya diterima.

Berbunga-bunga hati apabila surat tawaran daripada Imperial College sampai ke rumah di Malaysia.

Pada tahun 1999, saya menjejakkan kaki di Imperial College buat kali pertama sebagai salah seorang pelajar di situ.

Tahun pertama, saya tinggal di Montpellier Hall, sebuah asrama kediaman pelajar yang berhadapan dengan pusat membeli-belah ternama, Harrods. Memang berangan macam orang kaya. Ada masa lapang saja, saya berkunjung ke Harrods untuk mencuci mata.

Tahun kedua, saya berpindah ke sebuah flat di Edgware Road, berkongsi dengan tujuh orang rakan yang lain. Waktu itu, dunia masih lagi indah.

Menjelang cuti musim panas tahun 2002 ini, saya sudah mula rasa kesempitan wang. Daripada duduk bertujuh tahun sebelumnya, kini cuma kami berlima di Edgware Road. Ia memerlukan saya membayar sewa sebanyak 320 pound sebulan sedangkan duit biasiswa bulanan cuma 400 pound.

Edgware Road ini terletak di tengah-tengah kota London, tak menghairankan kalau sewanya tinggi. Flat itu pun tidak sebesar mana. Kami tinggal bertujuh di situ. Lokasinya menarik, bersebelahan dengan McDonald’s dan berhadapan dengan pasar raya Safeway. Jalan ke depan sedikit, boleh jumpa Restoran Mawar yang sering menjadi lokasi persinggahan orang Malaysia apabila berkunjung ke London.

Tapi itu semua tak bermakna kalau duit sudah kering di dalam poket dan dompet.

‘Aduh, macam mana nak hidup ni?’

Saya lihat rakan-rakan daripada penaja lain hidupnya tidak mewah, tapi selesa. Sekurang-kurangnya kalau nak makan tidaklah berkira-kira sangat. Ada juga yang berduit lebih, dapat melancong ke Eropah.

“Silap aku juga, tak menyimpan. Tahun lepas duit dah banyak, tapi boros,” saya berleter kepada diri sendiri.

Sewaktu saya belajar di peringkat A-Level, memang banyak wang yang saya simpan, sehingga dapat melancong ke Switzerland. Malangnya, dek kerana banyak berbelanja, masuk tahun kedua di Imperial College, poket pun kosong.

Mujurlah dalam kepeningan itu, datang sahabat saya, Zul ke flat kami. “Cuti ni aku nak sambung kerja cleaner. Kau nak apply tak?” dia membuat tawaran.

“Wah, jadi cleaner ke? Tahun lepas kau kerja?”

“Ya, tahun ni aku nak apply jawatan supervisor pula sebab dah ada pengalaman. Gaji mahal sikitlah. Kalau kau nak, boleh mula dengan apply kerja cleaner biasa. Gaji sejam 4.20 pound. Biasalah, gaji minimum, tapi kalau kumpul-kumpul boleh dapat empat lima ratus juga sebulan.”

“Bolehlah kalau macam tu.”

Hati saya sudah berbunga-bunga. Kalau dapat kerja ini, legalah sedikit. Tak perlulah memohon bantuan dari kampung.

“Okey, kalau macam tu, esok kau ikut aku pergi pejabat. Boleh mohon kat situ.”

Alhamdulillah. Lidah saya tidak putus-putus mengucapkan syukur kerana diberi jalan keluar oleh Allah. Walaupun saya jarang-jarang buat kerja mencuci di rumah sendiri, apatah lagi bekerja makan gaji sebagai cleaner, saya fikir ini merupakan masa yang baik untuk saya mulakannya. Saya yakin ia akan jadi satu pengalaman yang berguna untuk saya pada masa akan datang.

‘Mudah-mudahan dapatlah hendaknya,’ saya berdoa dalam hati.

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/266461/mat-cleaner-uk

[SNEAK PEEK] HALF GIRLFRIEND

Half Girlfriend oleh Zura Rahman

 

TATKALA memandu keluar dari pekarangan Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu, udara segar dari Laut China Selatan menggamit hidung. Baunya umpama rasa air laut, seperti mereka sedang berada di tepi pantai. Segar dan mendamaikan. Sesuai dengan nama jolokannya, Sabah, Negeri Di Bawah Bayu.

Ford Ranger hitam meluncur perlahan menyelusuri bandar Kota Kinabalu yang terletak di pinggir laut.

“Wow, boleh tahan juga KK ni…” tutur Hadana perlahan.

“Apa yang boleh tahan?” CK yang memandu bertanya. Dia mengerling ke arah isterinya sekilas sebelum memandang semula ke hadapan.

Sesampai mereka pagi tadi, kenderaan sudah pun tersedia untuknya. Kawannya Razif, yang menetap di Kota Kinabalu telah bermurah hati meminjamkannya keretanya. Ford Ranger dihantar oleh pekerja Razif ke lapangan terbang.

“Development kat sini. Tak sangka KK ada banyak shopping mall…” kata Hadana sembari melilau ke luar. Di pinggir jalan, pembinaan pusat membeli-belah dan beberapa bangunan lain sedang berlaku. Terdapat juga pusat membeli-belah yang akan dibuka.

“Banyak sangat kut…” tambah CK.

“Dekat-dekat pula tu… Bukan ramai pun orang kat sini.”

“Nak cater orang kat tempat lain juga kut…”

“Hurm… Maybe.” Selain KK, bandar-bandar lain hanyalah bandar-bandar kecil. Pembangunan di bandar- bandar lain tidak serancak di KK.

“Berapa jauh kampung kau dari sini?” Kota Kinabalu tidak sesak seperti di Kuala Lumpur. Hadana memerhati.

“Sayang… Dah lupa?”

“Ops! Sorry, abang. Dana lupa.” Memang sangat kelakar. Sudah berhari-hari mereka cuba mempraktikkan nama panggilan yang dipersetujui. Kejang lidahnya untuk memanggil CK abang seperti dipinta.

Kata CK, dia suka apabila mendengar perempuan memanggil suami mereka abang. Ini akibat dia terdengar seorang wanita dengan suara lembut mendayu memanggil suaminya di Aeon Mall tempoh hari dengan panggilan abang. Terdengar sahaja, CK terus menyuruhnya memanggilnya abang. Sudahnya, seharian mereka berbincang tentang perkara tersebut.

Adegan di bahagian supermarket di Aeon Mall yang berlaku seminggu yang lepas diimbas kembali.

“Hadana… Kau dengar tu,” panggil CK tiba-tiba. Dia seakan-akan berbisik.

CK masih memanggilnya Hadana dan dia masih memanggilnya CK. Dan tentu sekali mereka masih beraku dan berkau.

“Dengar apa?” Tangan Hadana yang sedang memilih lobak merah terhenti. Hadana ingin buat jus saderi dan lobak merah malam nanti.

CK merapatkan badannya ke Hadana dan menundukkan kepala sedikit. Dia turut berbisik.

“Couple kat belakang tu… Wife dia panggil husband dia abang,” kata CK dengan satu keterujaan.

“So?”

“Kau tak dengar ke, suara wife dia… Lembut dan manja.”

Hadana cuba memasang telinga. Si isteri yang sedang memilih brokoli sedang berkata sesuatu kepada suaminya. Si suami pula sedang galak melayan anak lelaki mereka yang berada di dalam troli bermain peek-a-boo. Lagak si suami yang kelihatan begitu kebapaan menarik perhatian Hadana. Dia berharap CK juga akan menjadi seorang ayah suatu hari nanti. Bukan sahaja seorang ayah, dia berharap CK akan menjadi ayah yang penyayang.

Tiba-tiba telinga Hadana disapa suara si isteri yang begitu lembut. Si isteri memanggil suaminya abang dengan begitu manja. Hadana juga turut terpikat dengan kelembutan dan kemanjaan dalam suara wanita tu. Berasakan diri diperhati, wanita tersebut berkalih ke arah Hadana. Cepat-cepat Hadana hadiahkan sebuah senyuman kepada wanita itu.

“Not bad, right?” 

“Hmmm.”

“Jadi, kau setuju?” CK masih cuba memujuknya untuk memanggilnya abang.

“Memanglah bunyi okey. Tapi aku gelilah…”

“Apa yang nak gelinya? Sayang tu, tak geli?” Lima batang lobak merah dari Australia diletak ke dalam plastik dan dimasukkan ke dalam bakul yang dijinjing CK. Lobak merah itu akan ditimbang nanti.

“Aku gelilah nak panggil kau abang, CK.”

“Tapi, aku suka. Zaman sekarang ni dah ramai orang panggil sayang… Aku nak rasa special sikit.” CK tersengih, menampakkan giginya yang putih teratur.

“Kau bukan nak rasa special… Kau nak rasa berkuasa, kan?”

“Apa pula?”

“Kan, hari tu kau cakap panggilan abang tu berbunyi hormat pada suami?”

“Okey apa? Seorang isteri harus hormat pada suami dia, kan?” CK cuba menegakkan hujahnya.

Hadana menyatakan ketidaksetujuannya. Untuk kali yang entah ke berapa.

“Tapi aku tak nak.”

“Why?”

“Respect is earned, not demanded!”

“Aku minta kau panggil aku abang aje, bukan nak demand apa-apa sangat pun…”

“Aku tak nak panggil kau abang bukan sebab aku tak hormat. Aku tak suka bila kau suruh aku panggil kau abang semata-mata kau nak rasa dihormati. Kita hidup sebagai suami isteri, kita mesti sayang-menyayangi… Hormat-menghormati.”

CK diam. Mukanya berubah kelat. CK meninggalkan Hadana di situ dan bergerak ke tempat buah-buahan. Dia memilih beberapa buah epal hijau.

Apa tidak kena dengan lelaki seorang ni? Sejak beberapa bulan kebelakangan ini, CK jadi sensitif tidak tentu hala. Sebelum ini, dia tidak ada banyak kerenah. Apa yang istimewa sangat dengan panggilan abang itu pada CK?

“Yang ni tak elok.” Hadana mengambil sebiji Granny Smith dari tangan CK. Buah itu kelihatan sedikit lebam. Dia tak nampak ke? Hadana memilih beberapa biji epal lalu dimasukkan ke dalam plastik. Sebiji epal Granny Smith masih dipegangnya. Hadana mengambil buah epal itu dari tangan CK lalu memasukkannya ke dalam plastik yang dipegangnya.

“CK… Kalau penting sangat panggilan abang tu pada kau, aku tak kesah. As long as kau suka, aku tak kesah. Okey?” Hadana cuba memujuk. Nampaknya dia memang terpaksa mengalah.

CK masih diam.

“Jom, kita timbang ni.”

CK membuntuti Hadana ke kaunter menimbang buah. Gara-gara nama panggilan manja, mereka bercanggah pendapat. Bagi Hadana, sejajar dengan tuntutan Islam dan adat orang Melayu, mereka harus memanggil masing-masing dengan panggilan yang mesra dan disenangi pasangan. Sama ada ia abang atau sayang, masing-masing ada keistimewaannya sendiri. Nama panggilan antara suami isteri bukan nama panggilan semata. Ia merupakan satu ekspresi perasaan cinta kepada pasangan.

Hadana berfikir, jika dahulu dia memanggil Naufal dengan panggilan sayang, ada baiknya dia memanggil CK dengan panggilan abang. Janji, ia satu panggilan yang disukai oleh suaminya. Sekurang-kurangnya ia tidak akan mengingatkannya akan Naufal. Kenangan manis dengan Naufal biarlah disimpan sebagai lipatan sejarah. Sekarang, ia adalah tentang mereka berdua.

Rasulullah S.A.W juga memanggil isteri-isterinya dengan nama panggilan yang indah. Sebagai contoh, Siti Aisyah dipanggil dengan panggilan Ya Humaira yang bermaksud wahai si merah jambu. Bukankah ia manis sekali?

Lama Hadana berfikir. Panggilan abang untuk sang suami yang dicintai dan dihormati mungkin tepat untuk CK yang gagah perkasa. Hadana tersenyum meleret.

“Abang…” panggil Hadana manja, seperti yang dipinta oleh suaminya. CK berkalih ke arah Hadana dengan rupa keliru.

“Aku panggil kau, CK!”

“Kau panggil aku abang?”

“Ya, sukalah tu!”

CK tersengih. Kemenangan berada di pihaknya.

“Nanti ada orang tu merajuk kalau tak dipanggil abang.”

“Mana ada merajuk,” ucap CK dengan intonasi cool yang sering digunanya. “Orang macho tak merajuk…” kata CK dengan rupa kontrol macho.

Hahaha! Hadana gelak begitu kuat. Apabila CK memandangnya semacam, cepat-cepat Hadana menekup mulut yang ternganga luas dengan tangan. Niat dalam hati ingin menyakat suaminya, tetapi dia terbabas pula.

“Tapi… Serius, gelilah nak panggil kau abang, CK. Terpeleot lidah ni…”

“Practice makes perfect.” Bersahaja CK berkata dengan begitu yakin. Dan sedikit menjengkelkan. Masih berlagak cool suaminya ini.

“From now on, no more aku… Okey? Tak sedaplah. Kasar bunyinya.”

Kalaulah CK mendengar apa yang dituturkannya bertahun dahulu, tentunya dia akan ketawa sendiri. Siapa yang kasar sebenarnya? Aku-kau itu CK. Dia yang ajar Hadana cakap macam tu dengannya. Sekarang dia sendiri yang mahu mengubahnya.

“Okey, abang.” Hadana menyakat lagi.

Sekali lagi CK tersengih. Gembira kerana akhirnya dia mendapat apa yang diinginkannya.

“Jom.”

“Pergi mana?” 

“Baliklah…”

Mulai saat itu, dengan rasmi CK dipanggil abang dan Hadana dipanggil sayang. Aku sudah bertukar saya dan kau bertukar awak.

Bagi Hadana yang sememangnya sebati dengan panggilan aku dan kau dengan CK, lidahnya agak keras untuk menuturkan kata ganti diri mereka. Sudahnya dia asyik tersasul dan terlupa. Dan dia mula rindu akan nama CK yang seksi. Sekali-sekala, nama itu tetap dipanggil, sebagai pengubat rindu.

MEREKA bercadang untuk terus memandu ke Ranau, di mana kampung CK terletak. Selepas itu CK berjanji untuk bawa Hadana bersiar-siar ke beberapa tempat yang wajib dikunjungi mereka di seluruh Sabah. Sebelum pulang ke Kuala Lumpur, mereka akan meluangkan masa di Kota Kinabalu, atau KK untuk beberapa hari.

“Berapa jauh kampung abang dari KK?”

“Lebih kurang 120 km.”

“Untuk ke Kundasang?” Hadana sudah teruja untuk ke Kundasang.

“Kinabalu National Park?”

“Nak ke Kinabalu National Park tu dalam 90 km… Kundasang dan National Park tu tak jauh. Dalam 20 kilometer kut. Tak pun kurang…”

“Jadi tak jauhlah kampung abang dari situ ke Kinabalu Park?”

“Tak jauh. Dari kampung abang pun awak boleh nampak gunung tu, sayang.”

“Ya?” Hadana tersengih. Matanya bulat kerana teruja.

“Mestilah… Aki Nabalu tu besar.”

“Sorry? Awak cakap apa?” Dia masih kekok berabang dengan CK. Sekejap-sekejap dia memanggil suaminya abang, kadang-kadang dia tersasul memanggilnya CK. Apabila memanggilnya awak, bunyinya seperti mereka sedang bercinta di universiti sahaja. CK pun apa kurangnya, namun dia jarang pula tersasul begitu.

“Aki Nabalu. Kami panggil Gunung Kinabalu tu Aki Nabalu dalam bahasa Dusun.”

“Oh…” Sepasang matanya galak memandang sekeliling. Itu adalah kali pertama Hadana menjejakkan kaki ke negeri Sabah yang sering diperkatakan orang. Puas apabila dapat melihat dengan matanya sendiri.

“Le Med…” tutur Hadana perlahan. Itu hotel yang akan mereka duduki nanti apabila mereka berada di KK.

“Selalu abang datang sini, abang duduk kat hotel mana?” Teruk betul dia, sepanjang mereka tinggal bersama, tidak pernah sekali pun dia bertanya di mana suaminya tinggal apabila ke luar daerah.

“Abang selalu duduk di Le Med, kadang-kadang di Sutera Harbour,” terang CK.

“Sayang, nanti bila awak jumpa bapak saya… Awak pandai-pandailah, ya?”

“Pandai-pandai apa?”

“Apa-apalah… Nanti kalau ada orang tanya, awak cakap aje kita kahwin kat KL.”

“Hurm, okey…”

“Other than that, sayang tak perlu risau. Bapak saya tu jenis tak banyak cakap. Insya-Allah dia tak banyak tanya.”

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/266183/Half-Girlfriend

[SNEAK PEEK] GILA AKU SUKA DIA

Gila Aku Suka Dia oleh Fatrim Syah

 

AWAL aku bangun pagi ni. Macam biasa, sebelum pergi kerja aku akan kemas-kemas rumah dulu. Tempat kerja aku pun bukan jauh sangat, naik KTM dah sampai. Usai mandi, aku terus keluar. Pelik aku bila dengar bunyi orang tengah masak dekat dapur. Mana mungkin Bob nak masak pagi-pagi buta macam ni pula. Selalunya Bob akan terus saja keluar makan dengan rakan pejabat dia.

Aku terus melihat ke dapur.

“Selamat pagi.” Aku disapa oleh seorang perempuan yang sedang menghidangkan sarapan pagi.

Terkejut aku, dahlah aku hanya pakai tuala masa tu. Terus aku masuk ke bilik aku balik tapi sambil intai-intai. Siapa pula perempuan yang berada di rumah aku? Bila masa pula yang aku ni bergelar anak Tan Sri, jutawan, dermawan, Dato, Dato’ Paduka sampai aku mampu upah pembantu rumah. Aku buka tutup mata.

“Bob! Bob!” Terus aku panggil Bob.

Cepat saja Bob keluar lepas dengar suara aku memekik panggil dia. Dia pandang aku. Kemudiannya dia tarik aku masuk ke dalam bilik dia cepat-cepat.

Ini mesti dia punya kerjalah ni bawa perempuan balik rumah. Aku dah beritahu dekat Bob polisi pertama rumah aku, ‘NO WOMEN ALLOWED IN THIS HOUSE’kecualilah ahli keluarga.

“Apa pasal kau bawa perempuan balik rumah? Kalau kena tangkap khalwat macam mana? Kau jangan macam-macamlah Bob, gatal nak bawa perempuan balik rumah. Kau nak aku seligi kau, bagi kau sedar?!” Aku sudah marah. Rasa nak tembak Bob dengan bazuka.

Bob pandang aku.

“Lan, itu adik aku. Kau tahu kan, aku ni anak angkat mak ayah aku. Aku dah pernah cerita kan yang aku ada seorang adik lagi kat kau dan Joe? Semalam dia call menangis-nangis minta aku ambil dia sebab dia kena paksa kahwin dengan abang dia sendiri.” Bob membuka cerita.

Aku mula serba salah pula lepas dengar cerita Bob. Aku tahu yang ibu bapa Bob dekat kampung tu ibu dan ayah angkat dia. Aku pun manalah pernah nampak adik kandung Bob yang dia selalu cerita dengan kami tu.

“Tapi takkanlah nak bagi tinggal dekat sini? Bahayalah, Bob. Mahunya ada pejabat agama datang, habis pula kita kena soal siasat. Lagipun dekat IC kau, nama mak ayah dah tukar, dekat IC adik kau pun mak ayah kau dah tukar kan?” aku tanya Bob.

Aku pun tak tahu sangat proses pengambilan anak angkat zaman dulu. Senang-senang je tukar nama mak ayah sebenar kat dalam IC. Aku tahu Bob mahu melindungi adik perempuan dia.

“Lalan, kau kawan aku. Sekali ni saja tolong aku. Kalau tak, kau fikirkanlah jalan lain. Aku tahu nanti ayah dia akan cari aku juga. Nanti kalau adik aku kena tangkap dan kena paksa kahwin dengan abang dia tu macam mana? Kau tak kesian ke? Kau tak ada perikemanusiaan?” Bob bersuara sambil pandang aku.

Aku dah tersentuh. Aku memang tak boleh orang kena aniaya ni. Orang aniaya kucing pun aku dah separuh gila, inikan pula orang aniaya orang.

“Kenapalah pulak dalam zaman moden ni ada kahwin paksa bagai ni? Keji!” Aku dah panas baran. Ni pengaruh TV la ni, asyik-asyik kahwin paksa. Err ! Tapi realitinya lagi perit kalau kahwin paksa ni. Ending cerita kahwin paksa kat TV bahagia je , tapi dalam dunia realiti ikut nasib.

“Lalan, kalau ya pun, kau pakailah baju seluar dulu. Aurat tahu! Tergoda mak…” Bob tiba-tiba jadi ustaz tapi sempat lagi menggatal. Ada juga aku sekeh kau ni, Bob.

“Aku memang plan nak pakai bajulah ni.” Aku herot mulut dan cepat-cepat masuk ke bilik aku. Nasib baiklah adik perempuan Bob masa tu duk tengok tempat lain, harapnya dia tak syak bukan-bukan.

5 minit lepas tu, aku keluar.

“Lan, ini adik perempuan aku, Shira. Shira, ini Lan kawan baik abang, selaku tuan rumah ni jugak .” Bob mengenalkan kami antara satu sama lain.

“Maaf Abang Lan, buat abang terkejut tadi.” Shira memandang aku.

“Panggil Lalan pun boleh, itu nama terlebih manja Abang Lan ni.” Bob menyampuk.

Amboi Bob, kemain kau ya, siap kau nak beritahu nama manja aku bagai lagi kat adik kau. Apa pun, aku akui yang adik perempuan Bob ni memang cantik. Yalah, Bob pun kacak mestilah adiknya pun cantik.

“Tak apa.”

“Lan, jomlah sarapan. Adik aku buat sarapan ni.” Bob mengajak.

Aku tiba-tiba segan silu pula nak makan. “Bob, aku makan dekat luar sajalah ya.” Aku minta diri.

“Kau jangan macam-macam, ada juga yang kena seligi sat lagi. Duduk!”

Amboi Bob! Dia pula yang tiba-tiba mengarah aku. Cis! Mahu tak mahu, aku kena juga duduk. Aku tahulah kau tengah tunjuk kau dah matang dekat adik perempuan kau tu, Bob. Nantilah aku seligi kau betul-betul.

Aku ambil nasi goreng dan telur dadar. Makan sikit saja, tapi rasanya memangpergh ! Sedap yang amat. Campuran garam dan beberapa bahan sebati. Ini ciri-ciri menantu solehah ni. Eh! Jauh pula fikiran aku. Paling penting, dia memasak di dapur milik aku yang tak pernah mana-mana manusia di muka bumi ni gunakan kecuali aku. Bob? Kirim salam dia nak masak, masak Maggi pun pakai heater .

Usai makan, aku dan Bob keluar sekali.

“Shira tutup pintu semua tau. Telefon jangan tutup. Shira buatlah macam rumah sendiri. Abang pergi kerja dulu, assalamualaikum…” Bob minta diri.

Shira salam tangan Bob. Terharu pula aku tengok mereka.

“Waalaikumussalam.” Shira pandang Bob dengan senyuman.

Kemudiannya aku dan Bob berjalan menuju ke lif. Aku pandang Bob.

“Lan, aku minta maaf tak minta kebenaran kau. Aku tahu kau tak selesa. Sikit hari lagi aku cari rumah untuk adik aku tu stay buat sementara.” Bob membuka bicara.

Aku tahu Bob ni faham perasaan aku. Aku pun bukanlah jenis yang berkira.

“Nanti aku carilah tempat untuk adik kau tu. Depan rumah kita hari tu ada iklan rumah sewa juga. Nanti aku try tanya.” Aku melegakan hati Bob. Aku tahu kawan aku yang seorang ni tengah susah hati.

aa

AKU BERITAHU Joe melalui WhatsApp yang adik perempuan Bob ada dekat rumah aku. Masa tu juga dia terus telefon aku.

“Kau biar betul, Lan? Kau okey ke adik Bob tinggal sama dengan kau?” tanya Joe yang seakan-akan tahu keadaan aku yang tengah tersepit.

“Kau tahulah macam mana Bob tu, kan? Lagipun aku kasihan juga dekat dia. Tadi aku dah suggest dekat dia supaya cari rumah lain untuk adik dia.” Aku beritahu Joe.

“Kau ni Lan. Apa kata kau stay rumah aku buat sementara waktu ni? Biar Bob dan adik dia tinggal dekat situ. Tak payahlah korang susah-susah fikir cari rumah. Apalah kau ni. Buat aku macam tak wujud pula. Masalah korang , masalah aku juga kan.” Joe mencadangkan.

Cadangan Joe selalunya aku tak dapat bangkang. Cadangan dia adalah cadangan terbaik. Maklumlah seorang peguam, masa orang tengah fikir, dia sudah dapat jawapan untuk semua persoalan. Bila aku fikir, betul juga cadangan Joe.

“Okeylah Joe, nanti aku beritahu dekat Bob. Aku rasa biar aku stay kejap dekat rumah kau sampai semua masalah mereka tu selesai.” Aku ikut cadangan Joe.

“Bagus. Eh, cantik ke adik Bob tu? Bolehlah kan kau beriparkan Bob…” Joe tiba-tiba buat lawak yang aku tak mahu ketawa.

“Joe! Kau nak kena sekeh ke apa?! Itu adik Bob tahu! Dahlah dia lari sebab kena kahwin paksa. Jangan macam-macamlah.” Aku bidas!

“Aku gurau ajelah. Kau janganlah ambil hati pula.” Joe menyampuk terus bila nada suara aku dah naik.

“Tahu takut…” Aku sengaja kata macam tu dekat Joe.

“Bukan takut pun. Aku takut antara kita orang semua kau saja yang lambat kahwin…” Joe membalas.

“Apa maksud kau, Joe?” Aku pula jadi pelik bin ajaib dengan kata-kata Joe.

“Adalah… nanti kau tahu juga. Okeylah, aku ada banyak kerja ni. Nanti jumpa, petang ni aku singgah rumah kau, pick-up kau dengan barang-barang kau.” Joe minta diri.

“Okey. Assalamualaikum.”

“Waalaikumussalam.” Joe balas salam.

Entah apalah yang Joe sembunyikan daripada aku. Dia kata dia takut aku yang lambat kahwin, yang diaorang tu dah ada calon ke?

Entah-entah dah ada, yalah, Joe nak balik kampung hujung minggu, Bob tu aku tak tahulah, entah-entah dah ada juga. Erm! Malas aku nak fikir.

Kring! Kring!

Tengah aku syok-syok buat kerja, tetiba panggilan telefon masuk. Aku terus jawab.

“Assalamualaikum.”

“Waalaikumussalam, Lan. Kau boleh tak pergi rumah sekarang? Aku tak dapat call adik aku dari tadi. Risau pula tiba-tiba…”

Suara Bob kedengaran gelisah, aku ingatkan siapa yang telefon.

“Kenapa kau tak boleh pergi?” tanyaku.

“Aku dekat Shah Alam ni. Lambat aku nak sampai. Kau tolong ya Lan, please …” Bob meminta.

“Yalah, yalah. Kau terus call adik kau tu. Nanti apa-apa roger dekat aku.” Aku ingatkan Bob.

Nasib baiklah masa tu dah dekat waktu makan tengah hari, terus saja aku keluar berlari dari bank menuju ke kereta dan memandu keluar. Nasib baik jugalah hari ni tak naik KTM.

Prak!!!

Tetiba pula aku terlanggar kereta orang. Adoi! Habislah aku!

 

eBook penuh boleh didapati di E-Sentral.com
https://www.e-sentral.com/book/info/266162/Gila-Aku-Suka-Dia